op een rwd is het ook niet zichtbaar.. apart heRuvetuve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleiding
heb je een GT line?
Op mijn GT-line ook niet hoor.Bever! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:38:
[...]
op een rwd is het ook niet zichtbaar.. apart he
Mijn airco is ook stuk, volledig leeg. Lekke radiatorNiDo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:44:
Goedemorgen, ik heb een wat vaag probleem met m'n EV9 en ben benieuwd of er meer mensen last van hebben. Mijn airco doet het soms wel, soms niet. Met hele warme dagen lijkt hij niet aan te kunnen, zowel de klimaatbeheersing en de stoelventilatie blazen dan warme lucht. Zodra de temperatuur daalt lijkt hij het wel aan te kunnen.
Klinkt heel vreemd, maar dit euvel is ontstaan een paar dagen na de laatste update die ik heb gekregen.
Heeft iemand ook deze klacht ?
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.
"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.
Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀
Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.
Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀
Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
Balen, zeg. Hopelijk kan de Kia dealer toch snel gaan repareren. Op welk moment is de ICCU (vermoedelijk) stuk gegaan? Was dit tijdens thuis laden? En was er misschien ook onweer tijdens die laadsessie?Nestorix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.
"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.
Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀
Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
Had er de dag ervoor gewoon mee gereden en geladen. 's Avonds neergezet en aan de thuislader aangesloten. Was netjes tot 80% geladen (ik heb AC charging tot 80% staan), koppel hem los, start hem en krijg de melding in het display dat de charger 1 defective is en dat de parkeerrem niet meer werkt en met de hand erop gezet moet worden.
Nou, die parkeerrem stond er gewoon op en was er niet meer af te krijgen. Die melding van de charger 1 defective is in de auto niet meer terug te vinden maar wel in de KIA App. Daar staat de charger en het AC/DC plaatje op rood en defective. Ik ga er vanuit dat het de ICCU is omdat die nogal vaak stuk lijkt te gaan.
Er was geen onweer (sowieso heb ik bliksemafleiding op het dak en allerlei dingen in de meterkast om problemen met blikseminslag te voorkomen). Het hoeft natuurlijk uiteindelijk maar 1 condensatortje van 1 euro te zijn die stuk gaat om een hele unit dood te maken.
We gaan het zien met de dealer. De wil is er wel, met het vlees is wat zwak. Door onhandig en chaotisch werken hebben ze zichzelf in een vicieuze cirkel van drukte en te weinig tijd gemanoeuvreerd.
Nou, die parkeerrem stond er gewoon op en was er niet meer af te krijgen. Die melding van de charger 1 defective is in de auto niet meer terug te vinden maar wel in de KIA App. Daar staat de charger en het AC/DC plaatje op rood en defective. Ik ga er vanuit dat het de ICCU is omdat die nogal vaak stuk lijkt te gaan.
Er was geen onweer (sowieso heb ik bliksemafleiding op het dak en allerlei dingen in de meterkast om problemen met blikseminslag te voorkomen). Het hoeft natuurlijk uiteindelijk maar 1 condensatortje van 1 euro te zijn die stuk gaat om een hele unit dood te maken.
We gaan het zien met de dealer. De wil is er wel, met het vlees is wat zwak. Door onhandig en chaotisch werken hebben ze zichzelf in een vicieuze cirkel van drukte en te weinig tijd gemanoeuvreerd.
Ik ook niet, denk software / hardware update.Ruvetuve schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Toch weer even over die min/max, overal gekeken maar ik krijg dat niet. Ik dacht wellicht als je een route planned, ook niet. Niks in de handleiding
heb je een GT line?
(gt line hier)
Maar daarentegen zie ik nog wel BOOST ON en dat zie ik hier niet
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijm op 06-06-2026 12:05 ]
Heel benieuwd of dat het oplost (en wat het kost). Als ik het zo lees zijn er in dit forum volgens mij 3 mensen met een regensensor probleem na voorruitvervanging. Toch niet weiniggepl schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:15:
[...]
Ja ik ga de sensor laten vervangen. Nu bedien ik de ruitenwissers handmatig maar dat werkt niet prettig, zeker niet met kleine buien. Kan pas eind augustus terecht, laat dan weten of het is opgelost met vervangen.
karel_vdv schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Voorruit al in het eerste jaar vervangen (2024) bij Carglass en merk dat de automatische ruitenwisser sindsdien minder gevoelig is; zelfs in de hoogste stand veegt hij te laat en te traag.
Ondertussen weeral een ster in de voorruit...
is dat sensorprobleem nog opgelost bij jou?
Boudewijm schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Ik ook niet, denk software / hardware update.
Maar daarentegen zie ik nog wel BOOST ON en dat zie ik hier niet
Goedemorgen. Iemand ervaring met menabo tiger XL dakdragers op de gesloten dakrails van de ev9? Past dat?
Hoezo geen vervangend vervoer als het onder garantie valt? Ik heb ook een ECCU stuk gehad en "keurig" vervangend vervoer gekregen. Zelfs EV4 nu. Heb nu gedoe met een remote climate control starten wat aan een kabel-boompje ligt die ze moeten vervangen.Nestorix schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:53:
Na 2 jaar en 4 maanden en 70.000 km is hier nu ook de ICCU van mijn EV9 GT-line stuk gegaan vermoed ik. In de KIA App staat dat de AC/DC charger kapot is en daarmee had ik een blok beton van 2600 kg op de oprit staan die niet van zijn plek wilde komen. Parkeerrem was niet uit te schakelen en de versnelling niet uit de P te krijgen.
"Gelukkig" heeft de dealer nauwelijks tot geen tijd voor een diagnose, "gelukkig" ook nauwelijks of tijd voor het bestellen van onderdelen, "gelukkig" heeft KIA NL lange levertijden met zo'n beetje alle onderdelen, "gelukkig" heeft de dealer te weinig monteurs voor het repareren en "gelukkig" zit er geen vervangend vervoer bij de KIA garantie.
Ik ben dus "gelukkig" helemaal onder de indruk en "gelukkig" met de auto 😀
Nu maar hopen dat er uiteindelijk onderdelen in gezet worden die aangepast/herzien zijn zodat ik niet over 70000 kilometer weer hetzelfde heb.
Wanneer ik over kasseien rijd ben ik onverstaanbaar in handsfree bel modus, Volvo xc40 heeft dat niet op dezelfde weg. Enig idee waar de microfoon zit?
Volgens de voorwaarden van de garantie, zit daar geen vervangend vervoer bij. Ja, alleen de eerste 3 dagen vanuit de KIA NL kant. Als jij een document hebt dat iets anders zegt, dat je vervangend vervoer krijgt zolang je auto onder garantie bij de dealer staat, dan zou ik dat dolgraag van je ontvangen.biggerfoot schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:47:
[...]
Hoezo geen vervangend vervoer als het onder garantie valt? Ik heb ook een ECCU stuk gehad en "keurig" vervangend vervoer gekregen. Zelfs EV4 nu. Heb nu gedoe met een remote climate control starten wat aan een kabel-boompje ligt die ze moeten vervangen.
Het komt dus neer op coulance vanuit de dealer. En mijn dealer (binnenkort ex-dealer hoop ik) is zo dramatisch dat ze volgens mij niet eens weten of en welke auto's ze beschikbaar hebben daarvoor. En aangezien ze allemaal vooral heel druk met zichzelf bezig houden zijn, is de klanttevredenheid iets waar ze niet mee bezig zijn. Klanten zat.
Ik heb nu dat een van de lampjes van de gordel in de 3-de zit rij blijft branden, dus alsof de gordel vast zit of dat nou zo is of niet..
Ik heb de gordel er al een paar keer in/uit gedaan, perslucht ingeblazen, maar niets helpt. Het lampje blijft ook branden en gaat dus ook niet heel even uit. Irritant want ik kan dus niet zien of mijn kind zijn gordel nog om heeft.
Iemand een idee om het op te lossen? Weinig zin om de auto naar de garage te brengen hiervoor..
Ik heb de gordel er al een paar keer in/uit gedaan, perslucht ingeblazen, maar niets helpt. Het lampje blijft ook branden en gaat dus ook niet heel even uit. Irritant want ik kan dus niet zien of mijn kind zijn gordel nog om heeft.
Iemand een idee om het op te lossen? Weinig zin om de auto naar de garage te brengen hiervoor..
Is het het middenste lampje? Als ik mij goed herinner van eerdere vragen op dit forum, zit er in het midden geen gewichtssensor en staat dit bij vertrek altijd even rood maar gaat dit al rijdend uit. Geeft ook geen geluidssignaal ofzo.Koptelefoontje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:51:
Ik heb nu dat een van de lampjes van de gordel in de 3-de zit rij blijft branden, dus alsof de gordel vast zit of dat nou zo is of niet..
Ik heb de gordel er al een paar keer in/uit gedaan, perslucht ingeblazen, maar niets helpt. Het lampje blijft ook branden en gaat dus ook niet heel even uit. Irritant want ik kan dus niet zien of mijn kind zijn gordel nog om heeft.
Iemand een idee om het op te lossen? Weinig zin om de auto naar de garage te brengen hiervoor..
Ik denk dat de mijne dit ook doet maar zou het nog eens in het oog moeten houden. Zie hierboven bij Boudewijm dat het lampje ook rood staat, dus als het dat is denk ik niet dat je een probleem hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 08-06-2026 20:33 ]
Nee de rechter stoel van de derde zitrij, die blijft bij mij altijd wit (dus alsof de gordel vastzit).ty5500 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:27:
[...]
Is het het middenste lampje? Als ik mij goed herinner van eerdere vragen op dit forum, zit er in het midden geen gewichtssensor en staat dit bij vertrek altijd even rood maar gaat dit al rijdend uit. Geeft ook geen geluidssignaal ofzo.
Ik denk dat de mijne dit ook doet maar zou het nog eens in het oog moeten houden. Zie hierboven bij Boudewijm dat het lampje ook rood staat, dus als het dat is denk ik niet dat je een probleem hebt.
Ik kan dus pas 8 juli terecht.... eerder geen plek...Freezhost schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Mijn airco is ook stuk, volledig leeg. Lekke radiatorOver twee weken gaan ze het repareren.
Hopelijk blijft het lekker koel de komende weken
In de mail over de trial met V2H stond dat je binnen een week zou worden benaderd voor een intake. Is dat bij jullie al gebeurd? Ik heb nog niets gehoord.
Iemand die de intake al gehad heeft en de mogelijkheden tot overnemen van de laadpaal besproken heeft? En zo ja wat daaruit gekomen is?
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Is dit nog steeds 1 van de betere oplossingen voor een scheiding(snet) met de laadruimte? Of zijn er ondertussen betere oplossingen te vinden?Freezhost schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Kijk eens bij Kleinmetall, hebben een andere bevestiging: https://www.kleinmetall.d...ktro-ab-bj.-2023-20422180
Edit: overigens geen ervaring mee. Wij hebben namelijk één achterste stoel nodig en daarvoor bestaat sowieso geen rek. Daarom heb ik gekozen voor de kofferbescherming van Kleinmetall, onze honden gaan alleen tijdens vakanties is de EV9 mee. We hebben een speciale "hondenauto" hier
Ik heb de Kleinmetall, die zit niet vast aan de stoelen. Wel aan de bevestiging van de gordels tegen de vloer.Freezhost schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Kijk eens bij Kleinmetall, hebben een andere bevestiging: https://www.kleinmetall.d...ktro-ab-bj.-2023-20422180
Edit: overigens geen ervaring mee. Wij hebben namelijk één achterste stoel nodig en daarvoor bestaat sowieso geen rek. Daarom heb ik gekozen voor de kofferbescherming van Kleinmetall, onze honden gaan alleen tijdens vakanties is de EV9 mee. We hebben een speciale "hondenauto" hier
Hoi allemaal,
Ik heb (op marktplaats) een Brink verticale afneembare trekhaak te koop, inclusief alle accessoires en de extra kabelboom voor de caravan. Slechts 3 keer gebruikt!
Als je interesse hebt, is het makkelijk te vinden, of je kunt hier contact met me opnemen. Groetjes!
Ik heb (op marktplaats) een Brink verticale afneembare trekhaak te koop, inclusief alle accessoires en de extra kabelboom voor de caravan. Slechts 3 keer gebruikt!
Als je interesse hebt, is het makkelijk te vinden, of je kunt hier contact met me opnemen. Groetjes!
Elektrische gekocht?A lex schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:25:
Hoi allemaal,
Ik heb (op marktplaats) een Brink verticale afneembare trekhaak te koop, inclusief alle accessoires en de extra kabelboom voor de caravan. Slechts 3 keer gebruikt!
Als je interesse hebt, is het makkelijk te vinden, of je kunt hier contact met me opnemen. Groetjes!
Zag vandaag een GT rijden. Herkende hem aan de wielen en de groene remmen. Maar wat me wel opviel was dat het tussenstuk tussen de lichten ook verlichting had zoals op de foto (van een niet Europese gt-line) hier onder. De niet Europese gt-lines hebben dit ook maar voor de Europese was er zogezegd gezegd dat ze dit niet in orde kregen met de regels voor verlichting van auto's. Hebben ze er dan toch iets op gevonden bij de GT?
Sinds de release van de EV9 eind 2023, lijkt de regelgeving wat minder streng geworden? Ook bij Mercedes zie je recenter van die oplichtende patronen bij sommige modellen.ty5500 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:42:
Zag vandaag een GT rijden. Herkende hem aan de wielen en de groene remmen. Maar wat me wel opviel was dat het tussenstuk tussen de lichten ook verlichting had zoals op de foto (van een niet Europese gt-line) hier onder. De niet Europese gt-lines hebben dit ook maar voor de Europese was er zogezegd gezegd dat ze dit niet in orde kregen met de regels voor verlichting van auto's. Hebben ze er dan toch iets op gevonden bij de GT?
[Afbeelding]
Bij de EV9 lijkt dat front paneel wel gevoelig te zijn voor barsten en heel duur om te vervangen...
Ja, ben er ook niet rouwig om hoor. De ev9 hier is geen lease, dus is wel zonde als je dan enorm veel moet betalen voor een verkeerd terecht gekomen steen.Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Bij de EV9 lijkt dat front paneel wel gevoelig te zijn voor barsten en heel duur om te vervangen...
kheb net SOH van mijn batterij laten uitlezen in de KIA garage:
2,5j - 105.000km - 92,8% SOH
Heeft nog iemand dit al gedaan, ligt dat in de zelfde lijn?
2,5j - 105.000km - 92,8% SOH
Heeft nog iemand dit al gedaan, ligt dat in de zelfde lijn?
Dat valt een beetje tegen of niet. Kreeg je ook overzicht van verhouding snelladen vs thuisladen enz.?Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:28:
kheb net SOH van mijn batterij laten uitlezen in de KIA garage:
2,5j - 105.000km - 92,8% SOH
Heeft nog iemand dit al gedaan, ligt dat in de zelfde lijn?
was geen volledig rapport.AgeOfPanic schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Dat valt een beetje tegen of niet. Kreeg je ook overzicht van verhouding snelladen vs thuisladen enz.?
Op gevoel: 95% thuisladen - 5% snelladen
Als ik het aan AI vraag, dan lijkt dit binnen de verwachtingen voor 100.000km, in't begin zou er meer degradatie zijn...
Ik had wel het gevoel dat de range nu met het warmere weer, wat minder was als vroeger.
Laad je thuis op naar 80% of naar 100%?Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:29:
[...]
was geen volledig rapport.
Op gevoel: 95% thuisladen - 5% snelladen
Als ik het aan AI vraag, dan lijkt dit binnen de verwachtingen voor 100.000km, in't begin zou er meer degradatie zijn...
Ik had wel het gevoel dat de range nu met het warmere weer, wat minder was als vroeger.
8% degradatie na ruim 100.000km is heel normaal. De eerste 50.000km gaat het nog iets harder. Daarna neemt de afname minder snel af. Na ruim 200.000km zit je dus niet op 16% degradatie, tenzij de auto dan 3x zo oud is, want leeftijd is een belangrijke factor voor degradatie.Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:29:
[...]
was geen volledig rapport.
Op gevoel: 95% thuisladen - 5% snelladen
Als ik het aan AI vraag, dan lijkt dit binnen de verwachtingen voor 100.000km, in't begin zou er meer degradatie zijn...
Ik had wel het gevoel dat de range nu met het warmere weer, wat minder was als vroeger.
Was deze SoH uitgelezen door Kia, of vastgesteld met een officiële Avilo test? Die laatste is betrouwbaarder en toont meestal minder SoH dan het bedrijf dat de garantie op de batterij verleent (Kia).
Toevallig net een OBD ding gekocht en CarScanner schowt een SoH van 98.8% met ruim 82000km op de teller.Crupa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:28:
kheb net SOH van mijn batterij laten uitlezen in de KIA garage:
2,5j - 105.000km - 92,8% SOH
Heeft nog iemand dit al gedaan, ligt dat in de zelfde lijn?
Gekke is dat ie ook een SOC van 50.5% liet zien met 43kWh resterende batterijcapaciteit. Hoop toch wel dat mijn auto toch wel een batterijpakket heeft van meer dan 85kWh😅 Schijnbaar (google) moet ik eens tot 100% opladen en dan nog eens kijken voor de juiste waarde.
Ook net gekocht, dit weekend kan ik vergelijkenSooK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:53:
[...]
Toevallig net een OBD ding gekocht en CarScanner schowt een SoH van 98.8% met ruim 82000km op de teller.
Gekke is dat ie ook een SOC van 50.5% liet zien met 43kWh resterende batterijcapaciteit. Hoop toch wel dat mijn auto toch wel een batterijpakket heeft van meer dan 85kWh😅 Schijnbaar (google) moet ik eens tot 100% opladen en dan nog eens kijken voor de juiste waarde.
https://veepeak.com/products/obdcheck-bleML7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:49:
Welk OBD apparaat hebben jullie gekocht?
Hier erg tevreden met de obd link cx. Deze is iets duurder maar zijn wel bij de kwalitatievere OBD lezers.ML7 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:49:
Welk OBD apparaat hebben jullie gekocht?
Als het is om eenmaal carscanner te gebruiken maakt het niet zo veel uit denk ik. Wil je hem bv. ook op vakantie gebruiken , dan zou ik mij wel goed inlezen in de verschillende lezers. Nu, voor vakantie gebruik ik hem niet echt meer gezien de rechtstreekse connectie van android auto met de kia tegenwoordig.
Ter lering en vermaak: als je met de achterklep open wil rijden gaat alles piepen en moet je handmatig de handrem eraf halen. Ik ben gewoon gaan rijden, door de rem heen gedrukt en dat ging na een paar honderd meter toch stinken..😬.
Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁
Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁
Voor een volgende keer kun je je auto voor de gek houden door in het slot van de achterklep met een hard voorwerp het palletje van de slot weg te drukken. Je hoort dan een klik en de auto denkt dan dat de achterklep gesloten is. En dan heb je geen last van de veiligheidssysteem.Roodoeht schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:33:
Ter lering en vermaak: als je met de achterklep open wil rijden gaat alles piepen en moet je handmatig de handrem eraf halen. Ik ben gewoon gaan rijden, door de rem heen gedrukt en dat ging na een paar honderd meter toch stinken..😬.
Overigens onnodig want de platen hout van 250cm lang passen er blijkbaar precies in als je de passagiersstoel volledig naar voren en omhoog zet…😁
[Afbeelding]
Over de SOH en al dan niet uitlezen van wat de fabrikant zegt.
Even dit eens lezen:
https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/
Even dit eens lezen:
https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/
En dan wel alvast wat korrels zout innemenbraxx1980 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:09:
Over de SOH en al dan niet uitlezen van wat de fabrikant zegt.
Even dit eens lezen:
https://evclinic.eu/2026/...-industry-never-gave-you/
Bij de vragen onder aan de pagina:
Fair question, and you formulated the limitation correctly: our dataset is a repair population, so Figure 1 shows the degradation distribution of failures, not failure probability per SOH band.
Nog steeds geen contact gehad met Kia en Vattenfall over de proef met V2G. Volgens mij stond er in de aanmelding dat ze binnen een week contact zouden opnemen. Ik krijg het vermoeden dat ze heel veel mensen hebben aangeschreven en nu alleen verder gaan met een kleine selectie.
Ik heb vandaag een mailtje gehad. Ze hadden meer aanmeldingen dan beschikbare plekken.AgeOfPanic schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:42:
Nog steeds geen contact gehad met Kia en Vattenfall over de proef met V2G. Volgens mij stond er in de aanmelding dat ze binnen een week contact zouden opnemen. Ik krijg het vermoeden dat ze heel veel mensen hebben aangeschreven en nu alleen verder gaan met een kleine selectie.
Daarom hebben ze mij op een wachtlijst gezet. Dus als je nu nog geen terugkoppeling hebt gehad, zul je ook wel op de wachtlijst zijn gezet, omdat ze de 40 plekken al 'vergeven' hebben.
Ah. Het verhaal wat ik goed ken van deze partijen. Veel beloven en uiteindelijk niet waarmaken.RBaan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:07:
[...]
Ik heb vandaag een mailtje gehad. Ze hadden meer aanmeldingen dan beschikbare plekken.
Daarom hebben ze mij op een wachtlijst gezet. Dus als je nu nog geen terugkoppeling hebt gehad, zul je ook wel op de wachtlijst zijn gezet, omdat ze de 40 plekken al 'vergeven' hebben.
Nog iemand de media update geïnstalleerd?
de tegels zijn visueel anders (beter?), dat is momenteel het enigste verschil wat ik merk
de tegels zijn visueel anders (beter?), dat is momenteel het enigste verschil wat ik merk
Ik heb hem net geïnstalleerd:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.
:strip_exif()/f/image/QcAzMfluLtYg1p57T9ge9RVH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.
:strip_exif()/f/image/QcAzMfluLtYg1p57T9ge9RVH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.
[ Voor 27% gewijzigd door Koptelefoontje op 24-06-2026 14:34 ]
Jeetje, na bijna twee jaar helaas mijn eerste error op de ev9. "Controleer actief luchtklepsysteem". Quasi onmiddelijk was de error terug weg. Heb toen ik thuiskwam de auto ingeplugd en, omdat ik de kleppen in de voorbumper hoorde bewegen, vlug naar voren gelopen en zag inderdaad dat maar 1 van de twee kleppen openging en sloot. Van wat ik op internet lees reset het zichzelf dikwijls na even stil te staan. Nog al mensen dit voorgehad? De voorkant lijkt redelijk proper. Maar ja, ik kan moeilijk in de kleppen kijken als ze niet opengaan.
Het is nu wel de lulligste periode voor een eventueel probleem met de luchtkoeling, pal voor de vakantieperiode en midden in een hittegolf.. Ik veronderstel dat er ook geen modus "kleppen permanent open" is voor op vakantie in nood?
Het is nu wel de lulligste periode voor een eventueel probleem met de luchtkoeling, pal voor de vakantieperiode en midden in een hittegolf.. Ik veronderstel dat er ook geen modus "kleppen permanent open" is voor op vakantie in nood?
Je eerste error ? Mazzelaar.ty5500 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:03:
Jeetje, na bijna twee jaar helaas mijn eerste error op de ev9. "Controleer actief luchtklepsysteem".
Ik heb deze melding al meerdere keren gehad de laatste maanden, maar is daarna ook gelijk weer weg.
Maar krijg echt wel regelmatig andere meldingen/storingen in het display, maar ook die lossen zich vanzelf weer op na en paar minuten of bij de volgende start. Ik maak me er niet zo druk om.
Van het weekend nog een rood SOS lampje op het scherm, en geen verbinding mogelijk met de app. In het menu ook te zien dat er geen LTE netwerk was dus geen internet. De volgende ochtend werkte alles weer normaal.
De enige storing die ik nu al een paar maanden heb, en niet vanzelf weer verdwijnt, is dat de keyless entry niet meer werkt aan de bestuurderskant. Gemeld bij de dealer en die zou nieuw onderdeel bestellen, maarja ze hebben nooit tijd om het te vervangen, dus hoor er niets meer van. Maar weer eens achteraan gaan.
Haha, liever geen errors maar goed, als de EV9 zichzelf repareert, dan is het ook al ietstvdoc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Je eerste error ? Mazzelaar.
Ik heb deze melding al meerdere keren gehad de laatste maanden, maar is daarna ook gelijk weer weg.
Maar krijg echt wel regelmatig andere meldingen/storingen in het display, maar ook die lossen zich vanzelf weer op na en paar minuten of bij de volgende start. Ik maak me er niet zo druk om.
Van het weekend nog een rood SOS lampje op het scherm, en geen verbinding mogelijk met de app. In het menu ook te zien dat er geen LTE netwerk was dus geen internet. De volgende ochtend werkte alles weer normaal.
De enige storing die ik nu al een paar maanden heb, en niet vanzelf weer verdwijnt, is dat de keyless entry niet meer werkt aan de bestuurderskant. Gemeld bij de dealer en die zou nieuw onderdeel bestellen, maarja ze hebben nooit tijd om het te vervangen, dus hoor er niets meer van. Maar weer eens achteraan gaan.
Wij hebben de RWD versie. Klopt het dat alle USB-C poorten gelimiteerd zijn tot 25 watt? Ik meende te hebben gehoord dat ze tot 100 watt ondersteunen, maar kreeg op geen van de poorten deze waarden toen ik mijn powerbank probeerde te laden.
Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.
Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.
O, die heb ik ook al stuk gehad, alleen dan aan de passagierskant.AgeOfPanic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:
Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.
Wat bij mij toen wel regelmatig gebeurde, dat ie steeds iets naar binnen klapte bij harde wind. Niet echt handig op een lange vakantierit.
Is onder garantie vervangen, maar was nog wel even werk, Had verwacht dat ze dat vanaf de buitenkant wel konden fixen, maar hele deurpaneel moest er af om er bij te komen.
Die 100w op de usb is volgens mij enkel bij de Ioniq 9, de ev9 heeft dat niet.AgeOfPanic schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:
Wij hebben de RWD versie. Klopt het dat alle USB-C poorten gelimiteerd zijn tot 25 watt? Ik meende te hebben gehoord dat ze tot 100 watt ondersteunen, maar kreeg op geen van de poorten deze waarden toen ik mijn powerbank probeerde te laden.
Verder klapt bij ons de spiegel aan de bestuurderskant niet meer automatisch in en uit. Hoor het motortje wel, maar gebeurt niets. Geen zin om dit voor de vakantie te laten maken.
Is deze update via OTA of via usb? Ik zie namelijk alleen 02.2026 versie die ik via usb kan downloadenKoptelefoontje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:04:
Ik heb hem net geïnstalleerd:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeer vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere én betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geimplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en om
bekende problemen op te lossen.
[Afbeelding]
Hey ja, het ziet er inderdaad anders uit, best mooi! Gek wel dat er niets over genoemd is in de release notes.
Heb nog niet gehad dat hij omklapt. Ik zit meer met het feit dat ik hem ook niet handmatig kan dichtklappen tijdens het parkeren.tvdoc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:48:
[...]
O, die heb ik ook al stuk gehad, alleen dan aan de passagierskant.
Wat bij mij toen wel regelmatig gebeurde, dat ie steeds iets naar binnen klapte bij harde wind. Niet echt handig op een lange vakantierit.
Is onder garantie vervangen, maar was nog wel even werk, Had verwacht dat ze dat vanaf de buitenkant wel konden fixen, maar hele deurpaneel moest er af om er bij te komen.
Dit was OTA, kreeg hem gister binnen.Stephanos schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:41:
[...]
Is deze update via OTA of via usb? Ik zie namelijk alleen 02.2026 versie die ik via usb kan downloaden
Dankjewel, voor je reactie.Koptelefoontje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:38:
[...]
Dit was OTA, kreeg hem gister binnen.
Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen... En ik ben afgelopen dinsdag bij de dealer geweest en die heeft het ook niet geïnstalleerd. Mijn geduld met Kia begint in rap tempo op te raken.
raar dat dat in NL geld moet kosten en in Be inclusief is dan?Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:24:
[...]
Dankjewel, voor je reactie.
Daar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen... En ik ben afgelopen dinsdag bij de dealer geweest en die heeft het ook niet geïnstalleerd. Mijn geduld met Kia begint in rap tempo op te raken.
aan wie ligt het dan?
Ik vermoed de importeur:) Nu Kia groter begint te worden, krijgen ze PON trekjes:))blinded schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:39:
[...]
raar dat dat in NL geld moet kosten en in Be inclusief is dan?
aan wie ligt het dan?
Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluitenDaar gaan we weer, ze doen ook alles om extra geld te verdienen. Nu moet ik een abonnement van €30 nemen om ook deze update te krijgen...
Nu wordt het helemaal spannend:) Dus in Nederland hebben sommige wel gratis OTA en sommige moeten ervoor betalen.. Nu is €30 niet een bedrag om wakker van te liggen maar het gaat om de precipe..tvdoc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:31:
[...]
[...]
Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluiten
Misschien dat je eerste 1/2 jaar de updates via OTA ontvangt en daarna wel moet betalen. Die van mij is van augustus 2025. Mijn eerste EV9 van oktover 2023 had ook OTA zonder abonnement.tvdoc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:31:
[...]
[...]
Wel bijzonder. Verschilt dan zeker per uitvoering/bouwjaar. Ik heb hem van de week binnengekregen zonder dat ik daar een abonnement voor af hoef te sluiten
Ik weet niet hoe het eerst was maar die van mij (2025) kwam met slechts 2 Ota updates! Beide opgebruikt binnen 6 maanden..Stephanos schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Misschien dat je eerste 1/2 jaar de updates via OTA ontvangt en daarna wel moet betalen. Die van mij is van augustus 2025. Mijn eerste EV9 van oktover 2023 had ook OTA zonder abonnement.
het is niet enorm duur de Ota kaart + systeem updates (99,- levenslang); maar het blijft wel een gek systeem wanneer je na 6 maanden al door je updates heen bent en 80.000,- voor de auto hebt betaald. Die 2 gratis updates en 99,- is gewoon een vreemde regeling. Gewoon 2-5 jaar gratis en dan pas betaald.
We mogen nog blij zijn dat we niet maandelijks moeten betalen voor het gebruik van de airco. Met een prijs die hoger is naarmate de temperatuur hoger is.
Oh wacht, zometeen breng ik ze op een idee.
Oh wacht, zometeen breng ik ze op een idee.
Moeilijk om op 1 foto af te gaan, maar dat lijkt wel erg op een lekke condenser van de airco. Condens vormt zich daar sowieso niet (condenser wordt warmer dan buitenlucht)ty5500 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:23:
[...]
Haha, liever geen errors maar goed, als de EV9 zichzelf repareert, dan is het ook al iets. Ben nu na 10 minuten gaan kijken (auto is aan het laden) en ze staan wel alletwee open nu. Linkerkant lijkt wel vochtig maar vermoedelijk is dat gewoon condens water van de airco en geen olie. Komt wel goed zoals bij jullie lijkt het..
[Afbeelding]
Maar de condensor maakt van de hete vloeistof/gas opgenomen in de cabine toch weer koude vloeistof/gas die richting de cabine gaat? Er ontstaat volgens mij condens op de koude leiding die terug naar de cabine gaat, zeker als het buiten warm is en er veel vocht in de lucht zit/benauwd is. En die koude leiding begint volgens mij 'de uitgang' van de condensor.ewrz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:23:
[...]
Moeilijk om op 1 foto af te gaan, maar dat lijkt wel erg op een lekke condenser van de airco. Condens vormt zich daar sowieso niet (condenser wordt warmer dan buitenlucht)