ty5500 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Ik had een nieuwsbulletin gezien van Kia op hun officiele site en dacht daarin te hebben gelezen dat je het via je dealer moest aanvragen. Nu vind ik echter onder geen enkel beding het bericht dus vraag mij af of ze het al niet eraf hebben gehaald.
Update:
Vattenfall-klanten met een Kia EV9 of Hyundai IONIQ 9 die interesse hebben in de pilot, kunnen contact opnemen met Kia en Hyundai.
https://group.vattenfall....buffer-voor-het-stroomnet
Op vr 29 mei 2026, 14:11 schreef Kia Charge customer service <klantenservice@kia-charge.nl>:
Beste Ruut,
Allereerst bedankt voor de interesse in de participatie binnen deze pilot. Leuk om te horen dat dit project met zoveel enthousiasme ontvangen wordt.
Jezelf inschrijven voor deze pilot is nog niet mogelijk. De inschrijfperiode zal namelijk gaan lopen van 1 Juni t/m 12 Juni.
Het inschrijfproces zal als volgt verlopen:
1. KIA zal een mail versturen naar de groep van vastgestelde EV9 rijders.
2. In deze mail zit een persoonlijke uitnodigingslink
- Deze aanmeldlink is persoonsgebonden en kan dus niet uitgewisseld worden.
3. Via deze link kan je jouw interesse in deze pilot laten blijken.
Binnen een week na de aanmelding, zal een installateur contact met je opnemen om de geschiktheid van jouw EV9, meterkast en woning te beoordelen. Eventuele vervolgstappen zullen hierna gaan volgen.
Hierbij zal ik ook nog alle vereisten gaan benoemen. Zodat het duidelijk is wie er allemaal mee kan gaan doen aan deze pilot. Het volgende wordt namelijk verwacht van de pilot deelnemer:
- Beschikt over een Kia EV9 in particulier bezit
- Heeft eigen oprit met geschikte installatie mogelijkheid van een bidirectioneel laadpunt (o.a. 3-fase aansluiting, slimme meter en geen thuisbatterij)
- Bereidheid om deel te nemen aan een pilot en ervaringen te delen
- Een overstap naar Vattenfall energie met een pilot energiecontract
- Bereidheid om 20 dagen per maand, minimaal 12 uur per dag gekoppeld te zijn aan het laadpunt.
Als alle vermelde punten geen probleem zijn voor u, dan vraag ik u graag om uw e-mail in de gaten te houden. Zodat u de uitnodiging voor deze pilot niet mist. Deze mail zal u snel bereiken, aangezien de aanmelding per 1 Juni geopend zal worden.
Wel belangrijk om te onthouden: Dit betreft een pilot en functionaliteiten, voorwaarden en resultaten zijn niet gegarandeerd en kunnen wijzigen bij een commerciële launch.
Mocht u geen mail ontvangen hebben, dan betekent dit helaas dat uw opstelling op dit moment niet binnen de vereisten valt. Als deze pilot succesvol afgerond is, streven wij ernaar om deze functionaliteiten voor meer KIA berijders beschikbaar te maken.
Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Nogmaals bedankt voor de interesse en veel geluk met de selectie voor deze pilot.
Met vriendelijke groet,
--------------- Original Message ---------------
From: Ruut Brandsma [ruuttt@gmail.com]
Sent: 5/28/2026, 9:17 PM
To: klantenservice@kia-charge.nl
Subject: Aanmelding voor deelname V2G-pilot Kia EV9 & Vattenfall
Beste klantenservice van Kia Nederland,
Graag meld ik mij aan als geïnteresseerde voor de onlangs aangekondigde Vehicle-to-Grid (V2G) pilot in samenwerking met Vattenfall. Ik ben in het bezit van een Kia EV9 en zie het helemaal zitten om de auto als actieve thuisbatterij in te zetten binnen dit project.
Ik beschik thuis over de benodigde technische randvoorwaarden, zoals een 3-fase-aansluiting, eigen oprit en een slimme meter. Momenteel heb ik een dynamisch energiecontract bij een andere partij en ben ik nog geen klant bij Vattenfall, maar ik ben zeker bereid om hiervoor over te stappen als dat deelname aan de pilot mogelijk maakt.
Ik hoor graag of er nog plekken beschikbaar zijn binnen de selectie van veertig EV9-rijders en wat de benodigde vervolgstappen zijn om mijn inschrijving definitief te maken.
Met vriendelijke groet,
Ruut Brandsma
De Meern