We hebben eerder een afspraak geprobeerd te maken met de badkamerleverancier. Dat kon niet omdat e.e.a. nog niet rond was tussen bouwer en badkamerleverancier. Wooncoach vertelde afgelopen vrijdag nog dat verwacht wordt dat e.e.a. deze week pas rond is. Kortom: wel geprobeerd, niet mogelijk.dixet schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:06:
[...]
Wij hebben niet gewacht op het telefoontje van de badkamer/tegel/keukenleveranciers. Zodra we wisten dat de koop doorging - nog voor er maar iets was getekend - hebben we zelf die leveranciers gebeld voor een afspraak. Was nog voor de lockdown, dus ze waren ook voor "gewone" consumenten open. Dat zal nu wel anders zijn.
Andersom heb ik ook deadlines bij de aannemer teruggelegd. Het gaat wat mij betreft twee kanten op. Als zij eisen aan jou stellen kan je ook eisen terugleggen. Na keuze voor keuken en badkamer gaat de aannemer nog aan de slag om een nieuw leidingschema te maken met bijbehorende prijs. Wij hebben aangegeven dat we twee weken voor de deadline die prijs wilden weten ivm de financiering die al lang rond was maar dat hoefde de aannemer nog niet te weten. Met als argument dat als het te duur zou zijn ik alsnog aanpassingen in de keuken/badkamer moest kunnen maken. Aannemer ging daarin mee en daardoor is bij ons de ruimte gekomen om langer met de keuken en badmaker bezig te zijn.
Moraal van het verhaal, ga niet zitten wachten maar neem zelf contact op en geef aan wat jij van hen nodig hebt zodat jij hun deadline kan halen.
Wij hadden ook uhuw, tegels in de showroom van de aannemer. Wij hebben een ontwerp gestuurd met hoe we douchemuren etc wilden hebben, dat kan je niet in dat portaal aanpassen. Dit bleek allemaal mogelijk, ook met nis , douchebank, dat viel dus mee. Prijzen van meubels en kasten vielen nog wel mee, de kranen echter zijn van goud, heb gevraagd waarom ze die in guldens rekenden, maar die humor hadden ze niet, was ook niet onderhandelbaar. Uiteindelijk toch alles via hun laten doen, alleen de doucheset plaatsen we later zelf.
Je zou vtwonen kunnen bellen of ze een glazen hok met taatsdeuren willen plaatsen
Dat is toevallig! Klopt, bouwnummer 94.Reiger072 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:07:
[...]
***members only***
[...]
Ah kijk dat schiet op!
***members only***
Hadden jullie ook die toestand met de bakstenen? Zag namelijk dat jullie bakstenen nu ook van een andere fabrikant komen, net als bij ons.
Nee geloof dat het echt puur jullie huis was die dit had. Was daarna ook de enige die gestript was.Celluiar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:59:
[...]
Dat is toevallig! Klopt, bouwnummer 94.
Hadden jullie ook die toestand met de bakstenen? Zag namelijk dat jullie bakstenen nu ook van een andere fabrikant komen, net als bij ons.
Wellicht dat ze het door jouw bericht optijd hebben gezien voordat ze door gingen.
We hebben op ons nieuwbouwhuis een grote vliering van 17m^2, gemeten vanaf 150cm hoogte. Deze is echter alleen nog toegankelijk via een vlizotrap. Om er een beeld bij te krijgen, dat zie er zo uit: :strip_exif()/f/image/mT8iDGbvPCz5jij4GVocM637.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructief is een vaste trap naar de vliering een best grote ingreep. Daarom ook vrij kostbaar.. Ik gok ergens tussen de 5 en 10K. We zitten te denken om dit na de oplevering te realiseren. Ik ben alleen een beetje aan het dubben hoeveel geld deze investering waard is. Stel dat we er ook nog een dakraam, ventilatie en verwarming plaatsen dan is het een volwaardige woonruimte meen ik.
In het kort: Hoeveel zou de prijs per m^2 stijgen om de ruimte van een "onbenoemde ruimte" te upgraden naar een woon/slaap/werk ruimte?
Note: we hebben hier onder nog een zolder van ~45m^2, dit gaat over de 3e etage.
:strip_exif()/f/image/mT8iDGbvPCz5jij4GVocM637.jpg?f=fotoalbum_large)
Constructief is een vaste trap naar de vliering een best grote ingreep. Daarom ook vrij kostbaar.. Ik gok ergens tussen de 5 en 10K. We zitten te denken om dit na de oplevering te realiseren. Ik ben alleen een beetje aan het dubben hoeveel geld deze investering waard is. Stel dat we er ook nog een dakraam, ventilatie en verwarming plaatsen dan is het een volwaardige woonruimte meen ik.
In het kort: Hoeveel zou de prijs per m^2 stijgen om de ruimte van een "onbenoemde ruimte" te upgraden naar een woon/slaap/werk ruimte?
Note: we hebben hier onder nog een zolder van ~45m^2, dit gaat over de 3e etage.
www.frees-it.com
Hoeveel budget heb je er voor over? Moet het luchtdicht zijn of vooral de ergste trek qua luch/geluid tegenhouden?fvdz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:07:
Iemand interessante ideeën?
Je kunt er van alles maatwerk omheen laten maken natuurlijk. Zoals staal met glas ('taats'-stijltje, industrieel). Of maatwerkkasten eromheen laten timmeren. Iets met planten op planken of hangend. Iets van gaasachtig materiaal om het luchtiger te houden,zoals dit:
/f/image/PEiMnGr2DoSGaTepb4Yp9vsw.png?f=fotoalbum_large)
Of combinaties hier van natuurlijk.
We gaan binnenkort op zoek naar een nieuw huis, en is de mogelijkheid tot een nieuwbouwhuis ook aanwezig.
Als ik hier zo de pagina's aan tekst doorlees, is het wel een stuk meer regelen (en frustratie) dan een bestaand huis, ook al ga je daar ook wat verbouwen.
Is het echt zo dat je zo ongeveer voor elke euro moet vechten als je ook maar iets anders wilt? En dat standaardopties waar je ze mee binnenlokken in brochures vaak matig en basaal is?
Ik heb er aan de ene kant wel enorm zin in om je eigen huis compleet in te richten naar wens, maar het schrikt me ook wel flink af als ik zo lees hoeveel werk en weerstand je vaak lijkt te krijgen. Ook is financieel inzicht een stuk belangrijker in deze situatie heb ik het idee?
Als ik hier zo de pagina's aan tekst doorlees, is het wel een stuk meer regelen (en frustratie) dan een bestaand huis, ook al ga je daar ook wat verbouwen.
Is het echt zo dat je zo ongeveer voor elke euro moet vechten als je ook maar iets anders wilt? En dat standaardopties waar je ze mee binnenlokken in brochures vaak matig en basaal is?
Ik heb er aan de ene kant wel enorm zin in om je eigen huis compleet in te richten naar wens, maar het schrikt me ook wel flink af als ik zo lees hoeveel werk en weerstand je vaak lijkt te krijgen. Ook is financieel inzicht een stuk belangrijker in deze situatie heb ik het idee?
@Basekid Het hangt echt van de aannemer af hoe duur zaken zijn en hoe goed je zaken kunt regelen. En bij ieder project zijn sommige opties bizar duur en andere zijn dan weer prima betaalbaar. Je exacte financiën kun je nooit op de euro uitrekenen vooraf, maar dat kan bij bestaande bouw ook niet als je nog e.e.a. laat verbouwen. Je komt altijd verrassingen tegen en je vergeet altijd iets.
Daar staat tegenover dat je doorgaans minstens een jaar de tijd hebt om over zaken na te denken. En hoe meer je vooraf zelf al bedenkt en uitzoekt, hoe makkelijker je daarna door het proces kan. Want wat wel geldt, is dat jij als klant niet centraal staat bij een aannemer. Je zult korte deadlines krijgen voor grote beslissingen.
Vaak komen hier meerwerkbedragen voorbij van zo'n 10-30% boven op de V.O.N. prijs. Het hangt van jouw smaak en wensen af of je aan de onderkant zit of aan de bovenkant. Je kunt het zo gek en simpel maken als je zelf wilt
Qua kwaliteit is het doorgaans niet zo slecht gesteld zover ik kan overzien. Maar je hebt altijd uitzonderingen helaas (@Blihi heeft bijvoorbeeld wel wat verhalen gedeeld over zaken die opeengestapeld echt niet goed zijn). Bedenk je dat online vooral mensen vragen naar afwijkingen. Dus muurtjes die recht zijn en gewoon behangklaar opgeleverd, hoor je niemand over. Kranen die niet lekken worden doorgaans niet apart genoemd.
Daar staat tegenover dat je doorgaans minstens een jaar de tijd hebt om over zaken na te denken. En hoe meer je vooraf zelf al bedenkt en uitzoekt, hoe makkelijker je daarna door het proces kan. Want wat wel geldt, is dat jij als klant niet centraal staat bij een aannemer. Je zult korte deadlines krijgen voor grote beslissingen.
Vaak komen hier meerwerkbedragen voorbij van zo'n 10-30% boven op de V.O.N. prijs. Het hangt van jouw smaak en wensen af of je aan de onderkant zit of aan de bovenkant. Je kunt het zo gek en simpel maken als je zelf wilt
Qua kwaliteit is het doorgaans niet zo slecht gesteld zover ik kan overzien. Maar je hebt altijd uitzonderingen helaas (@Blihi heeft bijvoorbeeld wel wat verhalen gedeeld over zaken die opeengestapeld echt niet goed zijn). Bedenk je dat online vooral mensen vragen naar afwijkingen. Dus muurtjes die recht zijn en gewoon behangklaar opgeleverd, hoor je niemand over. Kranen die niet lekken worden doorgaans niet apart genoemd.
[ Voor 18% gewijzigd door millerman_sf op 14-01-2021 13:25 ]
die duodimmer is om 2 lampen te dimmen ? dat is niet nodig;kabeltjekabel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:49:
[...]
Nee, je hoort NOOIT bedrading van verschillende groepen in dezelfde doos te brengen.
Wat jij wil kan met een duodimmer of door middel van een doos bijplaatsen (of opbouwbak).
En dat is precies de reden waarom ik een pesthekel heb aan 2 schakelaars in 1 doos; het limiteert je keuze aan dimmers enorm.
Topic over bijmaken van inbouwdozen staat iets verderop in dit subforum.
ik wil lamp 1 op de grote knop en lamp 2 op de dimmer, lamp 3 (zit er niet maar de aansluiting) kan helemaal weg.
Mag in bruin dan wel doorlossen ? 1 en 2 zitten tenslotten op dezeldfe groep...
Bij nieuwbouw projectbouw bouwen ze feitelijk X keer hetzelfde doosje. Wil je daar aanpassingen in dan is dat prijzig want moeten ze nadenken. Maar als je je ruwbouw opties hebt, dan kun je de rest allemaal laten doen door partijen die je zelf kiest. Er is voornamelijk frustratie over flexibiliteit van de aannemer, niet zozeer met het 'afwerken' van je huis volgens mij.Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:19:
Ik had me er bij neergelegd dat er wat limitaties zouden zijn. Dus je moet niet je meterkast willen verplaatsen. Als je kunt werken met de standaard indeling, met eventueel het verplaatsen van een muurtje oid, dan heb je nog steeds heel veel flexibiliteit. Je krijgt een casco huis dat je vervolgens af kunt werken zoals je zelf wilt. Je moet dan wel zelf bedenken hoe je alles wilt (maar ook daar kun je uiteraard hulp bij inschakelen), maar als je dat niet erg of zelfs leuk vindt dan zit je goed.
EDIT:
Qua meerwerk vanuit de bouwer, daar heb je gewoon meerwerklijsten van. Dat is vaak niet goedkoop, maar daar moet je rekening mee houden als je in projectbouw stapt. Wij hebben gewoon die lijst doorgespit en gekeken naar wat we echt wilden. Daar kwam een totaalrpijs uit rollen en die hebben we voor lief genomen, maar dat was niet onrealistisch. Wat voornamelijk 'vervelend' is is dat je in heel korte tijd heel veel moet beslissen, vaak slechts in een aantal weken. En dat kan dan een zure smaak opleveren als je een paar maanden later opeens iets anders bedenkt, want dan is het te laat om het via de bouwer te doen
[ Voor 17% gewijzigd door lizard87 op 14-01-2021 13:49 ]
Een vriend is nu bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Prijs staat nog niet vast (375-400) en de meerwerklijst is nog niet beschikbaar. Interesse tonen was geen probleem. Vervolgens krijg je een woning 'toegewezen'. Maar die houden ze enkel voor je vast als je €250 betaalt. Daarna kan je nog een optie nemen.
Nou snap ik wel dat ze die €250 ongetwijfeld niet voor het geld vragen, maar als een soort commitment van geinteresseerden. Maar ik vind het stiekem wel wat ver gaan nu alle omstandigheden (prijs, meerwerk) nog niet vaststaan.
Nou snap ik wel dat ze die €250 ongetwijfeld niet voor het geld vragen, maar als een soort commitment van geinteresseerden. Maar ik vind het stiekem wel wat ver gaan nu alle omstandigheden (prijs, meerwerk) nog niet vaststaan.
Net de optielijst doorgenomen van het appartement dat mijn ouders gekocht hebben. Duidelijk een minder flexibele aannemer dan de onze. De keuken kan alleen via de projectleverancier aangepast worden, anders krijg je leidingen op de standaard plaats (en de tekeningen van die standaard plaatsen zijn er nog niet).
Het verplaatsen van stopcontacten kost 350 euro per woning, dus als je 1 stopcontact wilt verplaatsen betaal je 350 euro, maar als je ze allemaal wil verplaatsen ook.
Maar goed, ze hebben gelukkig heel weinig eisen, dat helpt.
Het verplaatsen van stopcontacten kost 350 euro per woning, dus als je 1 stopcontact wilt verplaatsen betaal je 350 euro, maar als je ze allemaal wil verplaatsen ook.
Maar goed, ze hebben gelukkig heel weinig eisen, dat helpt.
Valt nog mee, bij een nieuw project bij ons moet je 4k betalen om in te schrijven (wel alles al bekend), die wordt in mindering gebracht zodra je de koa tekent, indien je niet verder gaat ben je het kwijt.Wanne-B88 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:16:
Een vriend is nu bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Prijs staat nog niet vast (375-400) en de meerwerklijst is nog niet beschikbaar. Interesse tonen was geen probleem. Vervolgens krijg je een woning 'toegewezen'. Maar die houden ze enkel voor je vast als je €250 betaalt. Daarna kan je nog een optie nemen.
/edit: ik vermoed dat het dit project is: Nieuwbouw reserveringsovereenkomst
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 14-01-2021 15:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heb rondgebeld met sanitairwinkels.. 4/5 geven aan geen scherm van 160x200 naar boven te krijgen (logisch ook). En dat het opgave/risico klant is. Ik ga 160x200 in één paneel niet na boven krijgen via de trap.SquareOne schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:39:
[...]
Bij ons ook uhuw. Bij ons is er wel een showroom aangesloten waar je kunt gaan kijken. Ook bij ons is dit een andere zaak dan de tegelboer.
Prijzen bij uhuw van sanitair liggen nog hoger dan de adviesprijzen. Daarbovenop komt nog eens een meerprijs voor installatie bij het maken van een keuze die anders is dan standaard.
Edit: Casco bij ons géén optie. Wat we dus hebben gedaan is gezorgd dat alle aansluitingen op de juist plek zitten. Hopen dat we nog mooie tegels kunnen uitzoeken. Douchescherm, wasmeubel met kranen en regendouche plaatsen/vervangen we dan achteraf.
Ofwel; zit vast aan UHUW wat betreft douchescherm.
Voor de kasten, wasbak en kranen gaan wij sowieso al elders kijken als de prijzen tegenvallen bij UHUW.
Rare wat betreft de tegels:millerman_sf schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:00:
Hier ook UHUW. Was al snel duidelijk dat ze niet eens konden leveren wat we wilden en wat ze wel konden leveren, was inderdaad veel te duur. Dat wordt dus casco.
Ook hier was de tegelleverancier een andere. Waarbij de deadline van UHUW lag voordat bekend werd wie de tegelleverancier zou zijn. Dan leg je je dus vast op sanitair en heb je 0 onderhandelingsruimte over bij de tegelleverancier, omdat ze weten dat je moet afnemen. Daar hebben we ook voor bedankt. Al is de aannemer schappelijk en heeft ons de optie geboden alle afspraken bij UHUW te ontbinden zonder kosten, als we er qua tegels niet uit zouden komen.
Maar het is al vaker besproken hier: het proces van projectbouw is niet gericht op de klant
Ik moet in het opdrachtformulier afbouwfase al inleveren en daarop aangeven welke tegels wij willen (standaard (keuze uit 5 modellen) of via de showroom.
--> Weet ik veel, als ik de tegels nog niet gezien heb bij de tegelboer.. Als zij de hoofdprijs vragen voor een aanpassing en de standaard tegels voldoen gaan wij daar voor.. Maar dat weet ik niet binnen nu en 3 weken.
Allemaal lekker vaag geregeld weer. (En koper begeleiding heeft ondertussen 3 terugbelverzoeken sinds 4 januari en nog geen contact opgenomen

Nee. Die 2e doos is van een andere groep.Len020 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:26:
[...]
die duodimmer is om 2 lampen te dimmen ? dat is niet nodig;
ik wil lamp 1 op de grote knop en lamp 2 op de dimmer, lamp 3 (zit er niet maar de aansluiting) kan helemaal weg.
Wij zijn nu bezig met ons tweede nieuwbouwhuis (bouw start binnenkort). Als je verder geen enorm hoge eisen hebt en/of flexibel bent en/of een x aantal dingen zelf doet, valt het wel mee qua prijs. Zoals iemand hierboven ook aangaf kun je dan aan 10% van de v.o.n.-prijs genoeg hebben voor de afwerking.Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:19:
We gaan binnenkort op zoek naar een nieuw huis, en is de mogelijkheid tot een nieuwbouwhuis ook aanwezig.
Door veel ervaringen van vrienden en familie met bestaande bouw hebben wij juist weer voor nieuwbouw gekozen. Je slaat er ook een hoop verrassingen en oude meuk (voor ons frustratie!) mee over. Soms kan het aanpassen van bestaande bouw nog (veel) meer kosten dan bij nieuwbouw. Slopen valt nog mee, maar dan kom je toch altijd weer net wat meer onverwachte dingen tegen.
Reiger072 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:07:
[...]
Bij ons was dit ook exact hetzelfde.
Sanitair via UHUW en naar BMN voor de tegels etc.
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zoiets ophangen? Wel een nadeel dat deze deur dan altijd voor één van de trapdelen zit. En ik denk dat volledig afsluiten op deze manier niet mogelijk zal zijn.
x% van de v.o.n. prijs is sowieso een rare maat om meerprijs te meten. Ja over de ruwbouw opties misschien, omdat een uitbouw in Zuid-Holland duurder is dan in Limburg omdat je in Zuid-Holland 20 meter fundering palen nodig hebt. Maar keukens, vloeren, muren zal elkaar allemaal niet zoveel ontlopen. Dit terwijl de v.o.n. prijs in Zuid-Holland (Randstad) vooral bestaat uit grondprijs (locatie).finsdefis schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Wij zijn nu bezig met ons tweede nieuwbouwhuis (bouw start binnenkort). Als je verder geen enorm hoge eisen hebt en/of flexibel bent en/of een x aantal dingen zelf doet, valt het wel mee qua prijs. Zoals iemand hierboven ook aangaf kun je dan aan 10% van de v.o.n.-prijs genoeg hebben voor de afwerking.
Door veel ervaringen van vrienden en familie met bestaande bouw hebben wij juist weer voor nieuwbouw gekozen. Je slaat er ook een hoop verrassingen en oude meuk (voor ons frustratie!) mee over. Soms kan het aanpassen van bestaande bouw nog (veel) meer kosten dan bij nieuwbouw. Slopen valt nog mee, maar dan kom je toch altijd weer net wat meer onverwachte dingen tegen.
Wij hebben dezelfde situatie (14m2 in ons geval) en overwegen hetzelfde. Een vriend van mij heeft dit een paar jaar geleden laten doen, ik was verrast hoeveel goedkoper dit was dan ik dacht. Hij was voor het maken van het nieuwe gat en opvullen van het oude met gewapend beton 1650 euro kwijt, de trap was 2000.Bladeslayer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:11:
We hebben op ons nieuwbouwhuis een grote vliering van 17m^2, gemeten vanaf 150cm hoogte. Deze is echter alleen nog toegankelijk via een vlizotrap. Om er een beeld bij te krijgen, dat zie er zo uit: [Afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel dit zou doen voor je woningwaarde. Al is puur het gemak van een vaste trap mij ook al veel waard.
Len020 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:26:
[...]
die duodimmer is om 2 lampen te dimmen ? dat is niet nodig;
Als je alle bedrading verwijdert uit die rechter inbouwdoos (even ervan uitgaande dat dat kan), dan kun je dit wel doen, toch? Er ligt dan nog steeds een buis die twee groepen verbind, maar die kun je eventueel dichtstoppen.kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Nee. Die 2e doos is van een andere groep.
Heeft hij nog iets van een omgevings vergunning aangevraagd en een constructie berekening laten maken? Hier moet naast het standaard raveelijzer, waarschijnlijk lokaal de kanaalplaten ook nog verstevigd moeten worden met een stalen constructie.Raegin schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Wij hebben dezelfde situatie (14m2 in ons geval) en overwegen hetzelfde. Een vriend van mij heeft dit een paar jaar geleden laten doen, ik was verrast hoeveel goedkoper dit was dan ik dacht. Hij was voor het maken van het nieuwe gat en opvullen van het oude met gewapend beton 1650 euro kwijt, de trap was 2000.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel dit zou doen voor je woningwaarde. Al is puur het gemak van een vaste trap mij ook al veel waard.
www.frees-it.com
@lizard87 @finsdefis @millerman_sf Bedankt, geeft toch een redelijk framework van wat de situaties (kunnen) zijn
Ik tag de vriend in kwestie even voor de vraag over de vergunning: @JamesB009. In ons geval zijn het breedplaatvloeren, ik vermoed dat het daarin wat makkelijker is.Bladeslayer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:11:
[...]
Heeft hij nog iets van een omgevings vergunning aangevraagd en een constructie berekening laten maken? Hier moet naast het standaard raveelijzer, waarschijnlijk lokaal de kanaalplaten ook nog verstevigd moeten worden met een stalen constructie.
Wij zijn inmiddels offertes aan het opvragen aan stucadoors, dak gaat er aankomende week op en oplevering staat gepland in mei. Wat zijn prijzen die hier mensen betaald per m2 hebben, voor strak machinaal stucwerk + evt latex spuiten. Ben wel benieuwd of de prijzen die op internet genoemd staan realistisch zijn. Bij ons gaat het om 110 meter boven doen we hoofzakelijk zelf behangen en in de keuken hoeft ook maar een klein beetje gestuurd te worden. Zolder gaan we in het begin ook nog niets spannends mee doen.
Daarnaast hebben we nog 30m2 kale kallstand elementen die behangklasr gemaakt moeten worden (garage) wat kantoor wordt.
Daarnaast hebben we nog 30m2 kale kallstand elementen die behangklasr gemaakt moeten worden (garage) wat kantoor wordt.
[ Voor 35% gewijzigd door Hanzul op 14-01-2021 15:33 ]
Dan nog maak je een illegale verbinding tussen de netwerken van twee groepen.Blihi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:11:
[...]
[...]
Als je alle bedrading verwijdert uit die rechter inbouwdoos (even ervan uitgaande dat dat kan), dan kun je dit wel doen, toch? Er ligt dan nog steeds een buis die twee groepen verbind, maar die kun je eventueel dichtstoppen.
Dit is heel simpel;
Of;
Doos bijmaken of opbouwbak plaatsen
Of;
Duodimmer gebruiken.
Ik probeer te begrijpen waarom. Als de rechter doos helemaal leeg is, dus geen kabels er naartoe is het dus illegaal alleen omdat er een buis ligt, begrijp ik dat goed?kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Dan nog maak je een illegale verbinding tussen de netwerken van twee groepen.
Dit is heel simpel;
Of;
Doos bijmaken of opbouwbak plaatsen
Of;
Duodimmer gebruiken.
Als je die buis onklaar maakt door hem dicht te stoppen is dat dan niet voldoende?
Bij ons heeft de elektricien op een aantal plaatsen die tussenschotjes weggehaald tussen twee dozen die bij twee groepen horen. Ik heb geen idee of ik die schotjes terug kan plaatsen.
Je hebt een verbinding van centraaldoos groep Y naar een doos... dan is die doos dus ook groep Y. Maar vervolgens heb je stiekem een schotje verwijderd en is die doos ook opeens groep X. Dat mag dus niet.Blihi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Ik probeer te begrijpen waarom. Als de rechter doos helemaal leeg is, dus geen kabels er naartoe is het dus illegaal alleen omdat er een buis ligt, begrijp ik dat goed?
Dan heb je een soort defecte installatie aangelegd. Hoera?Blihi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:49:
Als je die buis onklaar maakt door hem dicht te stoppen is dat dan niet voldoende?
Ja, en als ik het goed onthouden heb, heb ik daar toen ook direct wat van gezegdBlihi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:49:
Bij ons heeft de elektricien op een aantal plaatsen die tussenschotjes weggehaald tussen twee dozen die bij twee groepen horen. Ik heb geen idee of ik die schotjes terug kan plaatsen.
Snap ik, maar als je de verbinding tussen centraaldoos Y en de doos verbreekt is dat probleem opgelost.kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:54:
[...]
Je hebt een verbinding van centraaldoos groep Y naar een doos... dan is die doos dus ook groep Y. Maar vervolgens heb je stiekem een schotje verwijderd en is die doos ook opeens groep X. Dat mag dus niet.
Klopt, maar je hoeft niet opnieuw te stucen en je blijft niet zitten met een ongebruikte schakelaar. Dat is een keuze natuurlijk, maar als die buis dicht zit is het dus niet meer fout.Dan heb je een soort defecte installatie aangelegd. Hoera?
Ik ga er even van uit dat het lichtpunt dat je schakelt met deze schakelaar ook nog elders een schakelaar heeft. Anders is het inderdaad wel vreemd. Dan heb je een plafonddoos met een lichtpunt dat je niet meer kunt bedienen.
Klopt, daar heb je direct iets van gezegd. Maar ik had genoeg andere problemen met de elektricienJa, en als ik het goed onthouden heb, heb ik daar toen ook direct wat van gezegd
En hoe wil je dat doen zonder de boel open te hakken?Blihi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Snap ik, maar als je de verbinding tussen centraaldoos Y en de doos verbreekt is dat probleem opgelost.
ABB RP-MDBlihi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Klopt, daar heb je direct iets van gezegd. Maar ik had genoeg andere problemen met de elektricienDie nieuwe schotjes ga ik nog wel een keer naar zoeken.
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=224506
Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat ook werkt in reeds gemonteerde dozen. ABB blinkt meestal niet uit in foto's van de toepassing..
Heel bruut: PUR in de buis spuiten, maar het kan ook door een dopje op de buis te steken van beide kanten.kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:06:
[...]
En hoe wil je dat doen zonder de boel open te hakken?
[...]
ABB RP-MD
https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=224506
Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat ook werkt in reeds gemonteerde dozen. ABB blinkt meestal niet uit in foto's van de toepassing..
Hoe zit het met de EPC berekening? Krijg je bij oplevering een definitief EPC rapport?
Nog voor we de hypotheek geregeld hadden, hebben we een EPC rapport aangevraagd en gekregen (dat was nodig voor de hypotheek ivm negatief EPC).
Nu is het zo dat er nu blijkt dat er een aantal zaken niet kloppen met de oorspronkelijke EPC berekening:
- Er is op de zolder vloerverwarming gelegd
- Er zijn 320Wp panelen geplaatst ipv 300Wp
- Er is een zwaardere bodemwarmtepomp en boiler geplaatst.
(Alles zonder overleg en meerprijs)
Is het nog belangrijk om een kloppende EPC berekening te krijgen?
Over een paar weken is de sleuteloverdracht, dus ik wil weten of ik deze punten moet aankaarten.
Nog voor we de hypotheek geregeld hadden, hebben we een EPC rapport aangevraagd en gekregen (dat was nodig voor de hypotheek ivm negatief EPC).
Nu is het zo dat er nu blijkt dat er een aantal zaken niet kloppen met de oorspronkelijke EPC berekening:
Over een paar weken is de sleuteloverdracht, dus ik wil weten of ik deze punten moet aankaarten.
Uit nieuwsgierigheid, welke bouwer is dat?GeleFles schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:29:
Hoe zit het met de EPC berekening? Krijg je bij oplevering een definitief EPC rapport?
Beauty is in the eye of the beerholder
HellBeast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:31:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, welke bouwer is dat?
Members only:
Inloggen
Ik had ook plieger voor de badkamer maar ik vind je het echt een slecht bedrijf. Hun goedkoopste optie voor een losstaande badkraan was al bijna 2k. Alleen voor de kraan zonder montage kosten.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:22:
Ik vond het sanitair enigszins meevallen. Via showroom verbonden aan Plieger. Totaal 11.4k voor badkamer en twee losse toiletruimtes.
- Overal mooiere tegels, o.a. keramisch parket op de badkamervloer.
- Toiletten tegels tot plafond
- Mooiere toiletpotten
- Mooiere fontijntjes in toiletten.
- Design radiator badkamer
- Grohe powder rain douche zwart
- Mooi badkamermeubel met zwart brede spoelbak en twee zwarte kranen.
- Glazen douchewand met zwarte omlijsting.
Ik denk niet dat ik het veel goedkoper had kunnen laten doen achteraf.
Het scheelde wel dat Plieger en de aannemer redelijk wat terug gaven voor het standaard sanitair bij het kiezen van een ander artikel. Ze hanteerde wel adviesprijzen, maar dat doen ze volgens mij allemaal.
Ons budget was 10k, dus niet ontevreden voor 3 ruimtes
En moesten jullie ook alles online doen? Langsgaan bij de showroom zou bij ons €250 kosten (dit werd wel afgetrokken als je de badkamer bij hen kocht ) maar we konden niet vrijblijvend langs om de producten in het echt te zien. Plieger wilde dat we alles online zouden doen zoals bij een internetaanbieder alleen zijn de prijzen van Plieger vaak 4x zo hoog.
Ik zou dat allemaal wel prima vinden! Zo te lezen is alles in je voordeel.
Beauty is in the eye of the beerholder
Hebben in 2020 een vrijstaand geschakelde woning (type G1)in Son (NB) gekocht, project Sonse Hout.
https://www.vanwanrooij.nl/son-sonse-hout/
https://issuu.com/vanwanr...g_lr-2?fr=sZWYzYjg1OTUzMg
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G8B5PMA3KbFRJ8oLywJA1Ue4.jpg?f=user_large)
Waarom de keuze nieuwbouw?
Sterke voorkeur voor toekomstbestendig en kindvriendelijke buurt. Wonen nu in Nuenen en konden geen geschikt (betaalbaar)aanbod vinden in dit dorp, vandaar dat we verder zijn gaan kijken. Tevens keuzevrijheid voor afwerking, grotendeels in eigen beheer.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Hebben in 2014 ook een nieuwbouwwoning gekocht en schrikken niet van de keuzes en prijzen die op ons afkomen.
Grootste tegenvaller is de verplichte afname van een peperdure garagedeur bij het splitsen van de garage in een onbenoemde ruimte en berging.
Verder weinig verrassingen anders dan een fuck-up van de hypotheekadviseur m.b.t. het moment waarop overwaarde van huidige woning beschikbaar is in relatie tot afbouwen nieuwe woning.
Grootste onzekerheid lijkt de bouwplanning van de aannemer te zijn. Verwachte start is nu april 2021, opleverdatum durven ze nog niet te noemen. Volgens makelaar ongeveer 1 jaar later. Wij richten ons nu op Q2-2022.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Hebben nog niet alles in opdracht gegeven maar verwachten op ongeveer 45k uit te komen voor de aannemer (uitbouw 2,4m beukmaat 5,7m, elektra, vergrote entree, splitsen garage, garagedeur en individuele temperatuurregeling op eerste verdieping en nog wat klein grut). Daarnaast nog ongeveer 70-75k om het helemaal af te maken inclusief tuin, vloeren, wanden, keuken en sanitair.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog geen besluit genomen, ik neig sterk naar renovlies.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Indien oplevering inderdaad in Q2-2022 plaatsvindt dan direct. Hebben tegen die tijd twee kinderen en die willen we lekker naar buiten kunnen sturen.
https://www.vanwanrooij.nl/son-sonse-hout/
https://issuu.com/vanwanr...g_lr-2?fr=sZWYzYjg1OTUzMg
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G8B5PMA3KbFRJ8oLywJA1Ue4.jpg?f=user_large)
Waarom de keuze nieuwbouw?
Sterke voorkeur voor toekomstbestendig en kindvriendelijke buurt. Wonen nu in Nuenen en konden geen geschikt (betaalbaar)aanbod vinden in dit dorp, vandaar dat we verder zijn gaan kijken. Tevens keuzevrijheid voor afwerking, grotendeels in eigen beheer.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Hebben in 2014 ook een nieuwbouwwoning gekocht en schrikken niet van de keuzes en prijzen die op ons afkomen.
Grootste tegenvaller is de verplichte afname van een peperdure garagedeur bij het splitsen van de garage in een onbenoemde ruimte en berging.
Verder weinig verrassingen anders dan een fuck-up van de hypotheekadviseur m.b.t. het moment waarop overwaarde van huidige woning beschikbaar is in relatie tot afbouwen nieuwe woning.
Grootste onzekerheid lijkt de bouwplanning van de aannemer te zijn. Verwachte start is nu april 2021, opleverdatum durven ze nog niet te noemen. Volgens makelaar ongeveer 1 jaar later. Wij richten ons nu op Q2-2022.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Hebben nog niet alles in opdracht gegeven maar verwachten op ongeveer 45k uit te komen voor de aannemer (uitbouw 2,4m beukmaat 5,7m, elektra, vergrote entree, splitsen garage, garagedeur en individuele temperatuurregeling op eerste verdieping en nog wat klein grut). Daarnaast nog ongeveer 70-75k om het helemaal af te maken inclusief tuin, vloeren, wanden, keuken en sanitair.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog geen besluit genomen, ik neig sterk naar renovlies.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Indien oplevering inderdaad in Q2-2022 plaatsvindt dan direct. Hebben tegen die tijd twee kinderen en die willen we lekker naar buiten kunnen sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door Homer-Simpson op 14-01-2021 20:35 ]
Anoniem: 36835
Nee wij waren welkom in een totaal vernieuwd showroom in Arnhem waar een ervaren adviseur ruimschoots de tijd voor ons nam (+-3uur gezeten). Totaal andere ervaring dus.Yaa87 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Ik had ook plieger voor de badkamer maar ik vind je het echt een slecht bedrijf. Hun goedkoopste optie voor een losstaande badkraan was al bijna 2k. Alleen voor de kraan zonder montage kosten.
En moesten jullie ook alles online doen? Langsgaan bij de showroom zou bij ons €250 kosten (dit werd wel afgetrokken als je de badkamer bij hen kocht ) maar we konden niet vrijblijvend langs om de producten in het echt te zien. Plieger wilde dat we alles online zouden doen zoals bij een internetaanbieder alleen zijn de prijzen van Plieger vaak 4x zo hoog.
Apart wij waren bij Plieger Alkmaar. De verschillende vestigingen hebben dus een ander beleid.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:56:
[...]
Nee wij waren welkom in een totaal vernieuwd showroom in Arnhem waar een ervaren adviseur ruimschoots de tijd voor ons nam (+-3uur gezeten). Totaal andere ervaring dus.
Wij hebben morgen een afspraak staan bij de kozijnen leverancier. Enige waar we voor gaan zijn inzet horren en wit beslag ipv aluminium (al weten we niet wat er nu in zit).
Iemand nog puntjes die slim zijn te vragen? Ik wil graag de tekeningen zodat we maten weten
Iemand nog puntjes die slim zijn te vragen? Ik wil graag de tekeningen zodat we maten weten
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Als je de mogelijkheid kies voor catalogusbouw op een vrije kavel. Kan ook een 2 onder 1 kap wat ik nu zelf aan het doen ben. In dezelfde nieuwbouwwijk optie gehad voor projectbouw. Nu bij dezelfde aannemer aan het bouwen voor veel lagere prijs en veel meer keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld komende week gaan ze voegen en maken ze eerst 3 proeven met verschillende kleuren voegen en mogen we kiezen. Maar ik weet dat dit concept niet overal mogelijk is en je soms alleen projectbouw kan krijgen.Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:19:
Het is inderdaad allemaal in mijn voordeel, alleen ik ben benieuwd of ik later nog een kloppend EPC rapport nodig ga hebben.HellBeast schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Ik zou dat allemaal wel prima vinden! Zo te lezen is alles in je voordeel.
Als dat niet het geval is, dan vind ik het allemaal wel prima zo.
Per 1-1-2021 moet elke nieuwbouw woning bij oplevering voorzien worden van een Energieprestatie rapport, de opvolger van de EPC berekening. Alleen de bouwvergunning is nog uit de EPC tijd dus die eisen gelden nog.GeleFles schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:29:
De aanpassingen zijn nauwelijks van invloed op de EPC, alleen de pv panelen een positieve.
[ Voor 4% gewijzigd door hansgrave op 14-01-2021 20:21 ]
Ik ben twee jaar geleden bij Plieger in Alkmaar geweest. Bij het maken van de afspraak werd aangegeven dat het een uur zou duren, uiteindelijk heb ik er ruim twee uur gezeten. Prima geholpen en zonder enige aandrang. Overigens hoorde ik vanuit een ander project (andere projectontwikkelaar) een totaal ander verhaal.Yaa87 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:36:
Apart wij waren bij Plieger Alkmaar. De verschillende vestigingen hebben dus een ander beleid.
Maar wat krijg je als je huis nog volgens de EPC norm wordt gebouwd?hansgrave schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Per 1-1-2021 moet elke nieuwbouw woning bij oplevering voorzien worden van een Energieprestatie rapport, de opvolger van de EPC berekening. Alleen de bouwvergunning is nog uit de EPC tijd dus die eisen gelden nog.
Ik krijg volgens de folder/website een EPC 0,0 woning. In de KAO is het woord EPC nergens te vinden. In een energieconcept document wat ik via de woonbegeleider heb gehad wordt gesproken over een ambitie van EPC 0,00, maar voor de bank is dit nog niet genoeg en val ik in rentetarief 0,1-0,4.
Ja zelfde hier ! Wij lazen dit in de overeenkomst en hebben direct besloten niet met die partij in zee te gaan, zo te horen beste keuze. Wij hebben nog even de tijd; ze moeten nog beginnen met bouwen namelijk.Yaa87 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Ik had ook plieger voor de badkamer maar ik vind je het echt een slecht bedrijf. Hun goedkoopste optie voor een losstaande badkraan was al bijna 2k. Alleen voor de kraan zonder montage kosten.
Er zijn catalogusbouwers die net zo inflexibel zijn als projectbouwers en vergelijkbare meerprijzen vragen, zie bijv. battler in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"chris vw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:57:
[...]
Als je de mogelijkheid kies voor catalogusbouw op een vrije kavel. Kan ook een 2 onder 1 kap wat ik nu zelf aan het doen ben. In dezelfde nieuwbouwwijk optie gehad voor projectbouw. Nu bij dezelfde aannemer aan het bouwen voor veel lagere prijs en veel meer keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld komende week gaan ze voegen en maken ze eerst 3 proeven met verschillende kleuren voegen en mogen we kiezen. Maar ik weet dat dit concept niet overal mogelijk is en je soms alleen projectbouw kan krijgen.
Wij zijn aan het bouwen met eigen ontwerper en aannemer, dan ben je het meest flexibel omdat dan alles naar eigen wens gedaan kan worden. Of dat ook het goedkoopst is weet ik niet (ik denk het niet).
Tot nu toe zijn wij tevreden, hoewel we wel behoorlijk boven ons oorspronkelijke budget zit te. Dat komt ook door keuzes die we zelf hebben gemaakt.
Jep, wij hebben daar vorige week donderdag een afspraak gehad (in Amersfoort). Filippo is overigens Qoqon geworden. Vond het standaard sanitair + tegelwerk eigenlijk best luxe. Vloertegels van 50x50 en wandtegels van 30x60, daarnaast konden we kiezen uit 4 gemeleerde kleuren: white, cloud, taupe en beton. Grote spiegel met verlichting (weet het formaat niet meer), met tegen meerprijs een verwarmde spiegel (geen idee hoeveel meer). Sanitair zelf is allemaal van villeroy & boch + hans grohe.ChUcKiE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:01:
Iemand ervaringen wat dat betreft met Filippo (bij ons Nijmegen)? Wij hebben daar 13 februari een afspraak staan (eerste) om te komen tot keuzes voor twee toiletten en een badkamer.
Zij verkopen ook niet aan particulieren en maken alleen afspraken nadat ze van de aannemer de opdracht binnen gekregen hebben.
Geen idee of hun prijzen een beetje normaal zijn. Er zijn wel ruime stelposten opgenomen in de aankoopsom voor tegels en sanitair.
Alleen voor het toilet beneden hebben we andere tegels gekozen.
Badkamerofferte moeten we echter nog binnenkrijgen.. ze gaf aan dat ze superdruk was. Deadline van onze afbouw is morgen al

Overigens staat in Nijmegen geloof ik hun grotere filiaal, dus daar krijg je wel veel meer te zien. Wij konden bijv. niet alles zien omdat ze dat niet hadden in de showroom in Amersfoort.
[ Voor 5% gewijzigd door hallom op 14-01-2021 21:10 ]
Flexibiliteit zal verschillen per catalogusbouwer. Ik zie bij mij het voordeel dat ik niet vanaf 0 met een architect hoef te beginnen, maar er wel een basis staat. Meerprijzen voor elektra heb ik uiteraard ook, en deze zijn ongeveer in lijn met projectbouw. Maar het is bij mij wel zo dat ik zonder meerprijs muren kan verplaatsen, draairichtingen van deuren kan veranderen en al het schakelmateriaal kan verplaatsen etc. En om een aantal koven weg te halen voor een WTW leiding we bijvoorbeeld een trap met een lepe hoek gekozen. Dat werd uiteindelijk minderwerk... Meerwerk komt er pas als er extra of duurder materiaal nodig is. Daarmee ben ik dus al een stuk flexibeler zonder meerwerk. En daarnaast zijn revisies mogelijk waardoor we dingen die we later bedenken nog kunnen aanpassen, bij de installatietekening van elektra zit ik intussen op revisie Edeejeebv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:01:
[...]
Er zijn catalogusbouwers die net zo inflexibel zijn als projectbouwers en vergelijkbare meerprijzen vragen, zie bijv. battler in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Wij zijn aan het bouwen met eigen ontwerper en aannemer, dan ben je het meest flexibel omdat dan alles naar eigen wens gedaan kan worden. Of dat ook het goedkoopst is weet ik niet (ik denk het niet).
Tot nu toe zijn wij tevreden, hoewel we wel behoorlijk boven ons oorspronkelijke budget zit te. Dat komt ook door keuzes die we zelf hebben gemaakt.
Wel zeker weten dat er een goede aannemer is die tijd voor je heeft, kan ook zomaar 2 jaar duren voordat ze kunnen starten op je eigen kavel.chris vw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:57:
[...]
Als je de mogelijkheid kies voor catalogusbouw op een vrije kavel. Kan ook een 2 onder 1 kap wat ik nu zelf aan het doen ben. In dezelfde nieuwbouwwijk optie gehad voor projectbouw. Nu bij dezelfde aannemer aan het bouwen voor veel lagere prijs en veel meer keuzemogelijkheden. Bijvoorbeeld komende week gaan ze voegen en maken ze eerst 3 proeven met verschillende kleuren voegen en mogen we kiezen. Maar ik weet dat dit concept niet overal mogelijk is en je soms alleen projectbouw kan krijgen.
Bij projectbouw zit je aan de 70% verkocht voordat ze beginnen. Heb in mei 2020 de opdrachtbevestiging getekend (vanaf maart 2020 optie op kavel), en voor mei 2021 wordt het opgeleverd. Maar dat kwam wel een beetje omdat ze 3 cataloguswoningen bouwen naast elkaar waar wij als laatste bij aansloten. Maar projectwoning waar ik december 2019 optie op had in dezelfde nieuwbouwwijk bij dezelfde aannemer wordt zomer 2021 opgeleverd. Dus wat je zegt kan waar zijn, maar bij mij is het andersom.Scuderia110 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:16:
[...]
Wel zeker weten dat er een goede aannemer is die tijd voor je heeft, kan ook zomaar 2 jaar duren voordat ze kunnen starten op je eigen kavel.
Een zoekactie op je WP leverde me dit Tweaker topic op:JackBol schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:02:
WP en WTW is bekend.
WP:
- Nefit Enviline L/W Split 7.0 E-S
- parallel buffervat (met 2 leidingen)
- Nefit HR300 losse boiler (300 liter)
- mogelijkheid voor een IP module
WTW:
- Duco Energy Premium - Links
- Twee-zone sturing (??)
Ervaringen met deze producten?
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen
Ah, en ik zie nu dat je je al hebt gemeld aldaar
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 15-01-2021 00:59 ]
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik zou zelf liever een iets kleinere warmtepomp hebben die verder kan terugmoduleren.JackBol schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:02:
WP en WTW is bekend.
WP:
- Nefit Enviline L/W Split 7.0 E-S
- parallel buffervat (met 2 leidingen)
- Nefit HR300 losse boiler (300 liter)
- mogelijkheid voor een IP module
WTW:
- Duco Energy Premium - Links
- Twee-zone sturing (??)
Ervaringen met deze producten?
540m3MarcoC schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 01:08:
[...]
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ik zou zelf liever een iets kleinere warmtepomp hebben die verder kan terugmoduleren.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, wat zou daarvan het voordeel zijn?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Als alleen in de verkoopdocumentatie een EPC waarde staat is dat wat je gekocht hebt. De bouwer moet dan zorg dragen voor een eind resultaat EPC<=0. De bouwer moet ook een Energie Prestatierapport op laten stellen en die methode is veel minder vrijblijvend: daar moet een gecertificeerd deskundige meekijken en er moet meer aangetoond worden, oa luchtdoorlatendheid (Qv10). Het volgende zou nog kunnen voor je:wortelsoft schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Maar wat krijg je als je huis nog volgens de EPC norm wordt gebouwd?
Ik krijg volgens de folder/website een EPC 0,0 woning. In de KAO is het woord EPC nergens te vinden. In een energieconcept document wat ik via de woonbegeleider heb gehad wordt gesproken over een ambitie van EPC 0,00, maar voor de bank is dit nog niet genoeg en val ik in rentetarief 0,1-0,4.
Het EP rapport naast de EPC berekening leggen en zoek de verschillen, het zou kunnen zijn dat bv de werkelijke Qv10 beter is dan in de EPC berekening staat. De EPC kan dan zakken. Of aan de bank vragen welke waarden volgens de huidige systematiek (EP) nodig zijn, wellicht voldoet je woning daar wel aan.
Onderhoud / schilderadvies?Toppe schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:56:
Wij hebben morgen een afspraak staan bij de kozijnen leverancier. Enige waar we voor gaan zijn inzet horren en wit beslag ipv aluminium (al weten we niet wat er nu in zit).
Vragen of je alle ramen op de verdieping draai-kiep kan krijgen. Dan kan je ze makkelijk vanuit binnen schoonmaken.Toppe schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:56:
Vraag de omgevingsvergunning op bij je gemeente. Daar zit de EPC berekening in.wortelsoft schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Bedankt, ik ga eens kijken wat ik kan vinden, dat energieconcept wat ik heb is gemaakt is een resultaat vanuit een epc reken programma voor het project gemaakt door een externe partij. Wat ik ook nog moet doen is kijken wat ik bij de gemeente kan opvragen, kwa berekening.hansgrave schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:03:
[...]
Als alleen in de verkoopdocumentatie een EPC waarde staat is dat wat je gekocht hebt. De bouwer moet dan zorg dragen voor een eind resultaat EPC<=0. De bouwer moet ook een Energie Prestatierapport op laten stellen en die methode is veel minder vrijblijvend: daar moet een gecertificeerd deskundige meekijken en er moet meer aangetoond worden, oa luchtdoorlatendheid (Qv10). Het volgende zou nog kunnen voor je:
Het EP rapport naast de EPC berekening leggen en zoek de verschillen, het zou kunnen zijn dat bv de werkelijke Qv10 beter is dan in de EPC berekening staat. De EPC kan dan zakken. Of aan de bank vragen welke waarden volgens de huidige systematiek (EP) nodig zijn, wellicht voldoet je woning daar wel aan.
Iets wat mij te binnen schoot: bij oplevering van nieuwbouw woningen tegenwoordig, is het gebruikelijk dat er een schoonmaak opdracht bij inbegrepen zit? Dus is alle bouwstof en overige rotzooi verwijderd en kun je meteen aan de slag met stucken/sauzen en de vloer leggen of is dit iets wat de koper normaliter zelf moet regelen na oplevering?
Nogal belangrijk detail vergeten: het is kunststof
Bij mij staat in de KAO dat de woning bezemschoon wordt opgeleverd en de tuin zonder afval.kazuka schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:36:
Iets wat mij te binnen schoot: bij oplevering van nieuwbouw woningen tegenwoordig, is het gebruikelijk dat er een schoonmaak opdracht bij inbegrepen zit? Dus is alle bouwstof en overige rotzooi verwijderd en kun je meteen aan de slag met stucken/sauzen en de vloer leggen of is dit iets wat de koper normaliter zelf moet regelen na oplevering?
Check! Aan de achterkant zitten al draai/kiep ramen en een uitbouw, daar is schoonmaken niet heel speciaal. Aan de voorkant zit één niet draai/kiep raam en zullen informeren wat de extra kosten hiervoor zijn.kaboom1555 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:15:
[...]
Vragen of je alle ramen op de verdieping draai-kiep kan krijgen. Dan kan je ze makkelijk vanuit binnen schoonmaken.
Ons kennende vinden we het geen meerwaarde, zeggen we dat we wel een ladder pakken om vervolgens de glazenwasser te laten komen
Eens, maar houd rekening met de plaatsing van je raambekleding. In de dag wordt bij de meeste bouwers/architecten dan al erg lastig.kaboom1555 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:15:
[...]
Vragen of je alle ramen op de verdieping draai-kiep kan krijgen. Dan kan je ze makkelijk vanuit binnen schoonmaken.
Hier lopen wij sowieso al erg tegen aan. We hebben in één kamer in de huidige woning plissé gordijnen maar die zitten óp het kozijn. Voordeel is dat je het raam open kan zetten en de gordijnen dicht kan houden maar nadeel is weer dat je vrij veel ‘sluip licht’ hebt via de zijkanten.Deleon78 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:45:
[...]
Eens, maar houd rekening met de plaatsing van je raambekleding. In de dag wordt bij de meeste bouwers/architecten dan al erg lastig.
Voor boven willen we sowieso ouderwetse gordijnen maar beneden is dit uitgesloten (katten) waardoor we beneden wellicht voor jaloezieën willen gaan.
Vrouwlief wou wel in de nieuwe kozijnen schroeven...

Bij de vergunningaanvraag moet deze aanwezig zijn dus is hij op te vragen. Als een goede EPc score geld oplevert kijk dan of er gerekend is met lineaire koudebruggen ipv forfaitaire koudebruggen. Forfaitair rekenen is veel sneller maar geeft een slechtere EPC score.wortelsoft schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:28:
[...]
Bedankt, ik ga eens kijken wat ik kan vinden, dat energieconcept wat ik heb is gemaakt is een resultaat vanuit een epc reken programma voor het project gemaakt door een externe partij. Wat ik ook nog moet doen is kijken wat ik bij de gemeente kan opvragen, kwa berekening.
Zo kan het gelukkig ook, het is wel een aandachtspunt om over na te denken voordat je een kavel koopt. Ken hier verhalen van mensen die echt jaren verder zullen zijn voordat ze eindelijk kunnen wonen, met heel lang dubbele lasten tot gevolg waar niet iedereen op gerekend had.chris vw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:30:
[...]
Bij projectbouw zit je aan de 70% verkocht voordat ze beginnen. Heb in mei 2020 de opdrachtbevestiging getekend (vanaf maart 2020 optie op kavel), en voor mei 2021 wordt het opgeleverd. Maar dat kwam wel een beetje omdat ze 3 cataloguswoningen bouwen naast elkaar waar wij als laatste bij aansloten. Maar projectwoning waar ik december 2019 optie op had in dezelfde nieuwbouwwijk bij dezelfde aannemer wordt zomer 2021 opgeleverd. Dus wat je zegt kan waar zijn, maar bij mij is het andersom.
Zojuist terug van de kozijnen leverancier en had er iets meer van verwacht.
Aan het begin van het gesprek te horen gekregen wat de standaard kleuren zijn en ondanks de relatief standaard kleuren (9010, 9016, 9005) nergens een voorbeeld staal van kunnen zien.
Daarna werden het relatief standaard vragen:
- Wil je horren? €95 per stuk.
- Wil je screens? Maatwerk prijs
- Wil je rolluiken? Maatwerk prijs
- Wil je een extra cilinder (30/30 zou standaard zijn...) á €35 per stuk
Qua voordeuren konden we kiezen uit het Obuk assortiment maar ook hier van niets als showmodel, wel een boekje maar 3x6cm is toch iets anders dan real-life.
Deze leverancier werkt heel veel voor onze aannemer maar ziet slechts een klein deel echt langs komen. Dit komt door een onduidelijke brief/informatie. Tijdens het tekenen van de KAO werd gezegd dat, indien van toepassing, de kozijnen leverancier contact met je opneemt. In die brief staat dat je een afspraak kan maken, indien van toepassing. Eigelijk had er moeten staan: Alleen indien je kunststof kozijnen krijgt.
Als het goed is krijgen we volgende week de offerte. Hebben ook de maten gevraagd, die zijn wel beschikbaar maar alleen in de vorm van een offerte voor het hele project, hij moet dus even kijken hoe hij dit goed kan filteren.
Wel een pet en rolmaat gescoord
Aan het begin van het gesprek te horen gekregen wat de standaard kleuren zijn en ondanks de relatief standaard kleuren (9010, 9016, 9005) nergens een voorbeeld staal van kunnen zien.
Daarna werden het relatief standaard vragen:
- Wil je horren? €95 per stuk.
- Wil je screens? Maatwerk prijs
- Wil je rolluiken? Maatwerk prijs
- Wil je een extra cilinder (30/30 zou standaard zijn...) á €35 per stuk
Qua voordeuren konden we kiezen uit het Obuk assortiment maar ook hier van niets als showmodel, wel een boekje maar 3x6cm is toch iets anders dan real-life.
Deze leverancier werkt heel veel voor onze aannemer maar ziet slechts een klein deel echt langs komen. Dit komt door een onduidelijke brief/informatie. Tijdens het tekenen van de KAO werd gezegd dat, indien van toepassing, de kozijnen leverancier contact met je opneemt. In die brief staat dat je een afspraak kan maken, indien van toepassing. Eigelijk had er moeten staan: Alleen indien je kunststof kozijnen krijgt.
Als het goed is krijgen we volgende week de offerte. Hebben ook de maten gevraagd, die zijn wel beschikbaar maar alleen in de vorm van een offerte voor het hele project, hij moet dus even kijken hoe hij dit goed kan filteren.
Wel een pet en rolmaat gescoord
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 15-01-2021 13:15 ]
Ik heb de Novellini er nu een jaar inzitten.Source90 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:01:
[...]
[Afbeelding]
Vriendinlief is gecharmeerd van dit model, oogt wat mij betreft ook steviger dan een grote glasplaat met één dun latje naar de muur aan de kopse kant. Zeker bij afmetingen als 140/160c'm vind ik dat geen overbodige luxe.
Hoelang heb jij de Novellini erin zitten? Nog klachten of functioneert het zoals het hoort?
Dit model begint ook rond de 1.300€. Hebben nu een goedkoop douche scherm en deze begint (ondanks normaal onderhoud) al lelijk te worden aan de onderkant. Hoop van het volgende scherm iets langer plezier te hebben.
Wat betreft monteren ben ik benieuwd hoe dat normaliter wordt gedaan op een verdieping. Neem aan dat ik niet de eerste ben die een douchewand van meer dan 140x200 in een bestaande woning op de verdieping laat plaatsen (mocht de project leverancier het niet leveren).
Zijn 2 keer teruggekomen inmiddels. 1 keer omdat de deur scheef ging hangen en andere keer omdat de magneet strip sluiting ging wijken op bepaalde plekken.
Heeft allemaal wel even geduurd maar uiteraard alles onder garantie verholpen.
Ik heb dus wel 1 zo'n houder aan de muur zitten met een vast stuk glas van ik denk om en nabij de 55 en een scharnier deur van ongeveer 92 denk ik. Op zich tevreden over de wand maar het blijft een hoop geld voor een stukje glas
Gek, wij hadden ook een brochure ingeleverd waarin staat dat we een energieneutraal huis krijgen en dat vond de bank helemaal prima.wortelsoft schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Ik zou even goed controleren wie die partij is. Bekenden van mij hebben ook zoiets gedaan, bleek de 'makelaar' een postbus onderneming te zijn en de plaatjes en beschrijving van de te bouwen woning van een andere site te zijn gekopieerd. Googlen op het adres van die onderneming leverde nog meer dubieuze bedrijfjes op met de zelfde eigenaar en adres. 250 euro is dan weer net te weinig om er serieus werk van te maken. Er zijn dus ook dubieuze figuren te vinden die proberen misbruik te maken van de situatie op de woningmarkt en de druk die potentiele kopers van nieuwbouwhuizen voelen om snel het huis van hun voorkeur te bemachtigen.Wanne-B88 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:16:
Wij krijgen ook een trap in de woonkamer, bewust voor gekozen want we nemen een hardhouten trap en willen die juist in het zicht laten. Wel ook twijfels over de isolatie qua geluid en warmte. We hebben er voor gekozen om beide trappen dicht te laten zetten (dus met stootborden), dus vinden we sowieso mooier maar het geeft ook nog de optie om later een deur aan de bovenkant van de trap te plaatsen als het qua isolatie toch tegenvalt. Wellicht is dat ook iets voor jullie?fvdz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:07:
Wij zitten vooral te dubben over de trap. [...]
Daarom vroeg ik me af of er hier creatievelingen zijn die een oplossing zien om hier toch iets dicht te maken? Een deur op de beganegrond is dus niet wenselijk/mogelijk daar we de trap daar open willen houden. De ruimte op de 1e etage qua hal oogt zeer klein om iets te kunnen.
Iemand interessante ideeën?
Dat is wel mooi idd. Ik zou het zeker afsluiten aan de bovenkant! Wij hebben ook een tijd een open trapgat gehad voordat we een trapkast hadden en als je je woning niet potdicht wil gooien (er moet immers ook lucht ín kunnen) hou je altijd een irritante luchtstroom in mijn N=1 ervaring. Om nog maar te zwijgen over de warmte die helemaal naar de zolder opstijgt waardoor je ruimtes verwarmt die je niet gebruikt.Marinos83 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Wij krijgen ook een trap in de woonkamer, bewust voor gekozen want we nemen een hardhouten trap en willen die juist in het zicht laten. Wel ook twijfels over de isolatie qua geluid en warmte. We hebben er voor gekozen om beide trappen dicht te laten zetten (dus met stootborden), dus vinden we sowieso mooier maar het geeft ook nog de optie om later een deur aan de bovenkant van de trap te plaatsen als het qua isolatie toch tegenvalt. Wellicht is dat ook iets voor jullie?
(woning uit 2015 overigens, goed geïsoleerd dus)

Is dat behang wat hier aan de muur hangt?
Hoe heet dat en waar haal je dat?
Goed om te weten, ik had namelijk nog vragen over de EPC berekening welke we hebben gekregen maar dan kan ik dus beter wachten tot ik het Energieprestatierapport ontvang?hansgrave schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Per 1-1-2021 moet elke nieuwbouw woning bij oplevering voorzien worden van een Energieprestatie rapport, de opvolger van de EPC berekening. Alleen de bouwvergunning is nog uit de EPC tijd dus die eisen gelden nog.
De aanpassingen zijn nauwelijks van invloed op de EPC, alleen de pv panelen een positieve.
Wie controleert dat eigenlijk? Is er een toezichthoudende instantie?
Ik zag bijvoorbeeld in de EPC berekening dat ze uitgaan van ligging panelen op zuiden terwijl ze oost/west liggen.
Dat is vrij groot, dan snap ik het welJackBol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 06:45:
[...]
540m3
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, wat zou daarvan het voordeel zijn?
[ Voor 31% gewijzigd door MarcoC op 15-01-2021 15:23 ]
Kan je me alsnog uitleggen mbt het moduleren?
Ik wil graag weten wat de ontwerpkeuzes zijn rondom warmtepompen.
Pendelen (aan/uit) is funest voor de efficiency van een warmtepomp. Liefst laat je hem dus langere tijd op laag vermogen draaien.
Volgens mij had je ook een buffervat in het ontwerp toch? Dat is een vaak gebruikte oplossing om de warmtepomp niet te laten pendelen. Warmte komt dan altijd eerst in het buffervat, in plaats van direct in de vloer.
Installatietechnisch is dat volgens mij altijd goed, maar wellicht soms wat overkill. Al heb er ook weer niet heel veel verstand van
Volgens mij had je ook een buffervat in het ontwerp toch? Dat is een vaak gebruikte oplossing om de warmtepomp niet te laten pendelen. Warmte komt dan altijd eerst in het buffervat, in plaats van direct in de vloer.
Installatietechnisch is dat volgens mij altijd goed, maar wellicht soms wat overkill. Al heb er ook weer niet heel veel verstand van
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik heb mijn post al bijgewerkt.JackBol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:23:
[...]
Een huis verliest warmte, hoe kouder, hoe meer warmte het huis verliest. Het benodigde vermogen om te verwarmen wordt vaak berekend onder uiterste omstandigheden, vaak wordt gesteld dat het huis een bepaalde temperatuur moet kunnen vasthouden bij -10 graden. Echter is het eigenlijk nooit zo koud en zal je verwarmingsbehoefte >99% van de tijd onder het maximale vermogen liggen.
Om de energiebehoefte in perspectief van de buitentemperatuur te plaatsen gebruikt men vaak graaddagen. Dat is simpel weg 18 - de gemiddelde etmaaltemperatuur. Een gemiddelde etmaaltemperatuur van 10 graden betekent 8 graaddagen, 2 graden betekent 16 graadagen, -5 graden betekent 23 graaddagen, etc. Je zou dan kunnen stellen dat de verwarmingsbehoefte 16/3=5x zo groot is bij een temperatuur van 2 graden als bij 15 graden. Dat betekent dat het vermogen om je huis te verwarmen bij een gemiddelde temperatuur van 5 graden neerkomt op (18-5)/(18--10) = 13/28=46%. Bij een gemiddelde etmaal temperatuur van 10 graden is dat zelfs nog maar 35%.
Om deze reden wil je dat een warmtepomp kan terugmoduleren zodat je huis continu van warmte kan voorzien worden zonder te pendelen. Een te groot vermogen van de warmtepomp kan resulteren in pendelgedrag waarbij de warmtepomp steeds stopt en start. Dit kan minder comfortabel zijn, onnodig veel stroom verbruiken en ook de levensduur van de warmtepomp verminderen.
Mijn huis heeft gas, en ik verbruik ca. 0,3m³ per graaddag (of 2,9kWh per graaddag). Bij een temperatuur van -10 komt dit overeen met 28*2,9=81,2kWh op een dag. Hiervoor zou een vermogen van 3,38kW reeds voldoende zijn, incl. sanitair warm water zou je uitkomen op ca 4kW. Met betere isolatie is een lager warmteverlies en een lager benodigd vermogen eventueel ook mogelijk. Daarom was mijn eerste gevoel dat 7kW wat aan de hoge kant was, maar als je huis een stuk groter is dan de mijne dan is het niet zo heel gek.
Ik ben nog niet helemaal bekend in de terminologie.MarcoC schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Ik heb mijn post al bijgewerkt.
Een huis verliest warmte, hoe kouder, hoe meer warmte het huis verliest. Het benodigde vermogen om te verwarmen wordt vaak berekend onder uiterste omstandigheden, vaak wordt gesteld dat het huis een bepaalde temperatuur moet kunnen vasthouden bij -10 graden. Echter is het eigenlijk nooit zo koud en zal je verwarmingsbehoefte >99% van de tijd onder het maximale vermogen liggen.
Om de energiebehoefte in perspectief van de buitentemperatuur te plaatsen gebruikt men vaak graaddagen. Dat is simpel weg 18 - de gemiddelde etmaaltemperatuur. Een gemiddelde etmaaltemperatuur van 10 graden betekent 8 graaddagen, 2 graden betekent 16 graadagen, -5 graden betekent 23 graaddagen, etc. Je zou dan kunnen stellen dat de verwarmingsbehoefte 16/3=5x zo groot is bij een temperatuur van 2 graden als bij 15 graden. Dat betekent dat het vermogen om je huis te verwarmen bij een gemiddelde temperatuur van 5 graden neerkomt op (18-5)/(18--10) = 13/28=46%. Bij een gemiddelde etmaal temperatuur van 10 graden is dat zelfs nog maar 35%.
Om deze reden wil je dat een warmtepomp kan terugmoduleren zodat je huis continu van warmte kan voorzien worden zonder te pendelen. Een te groot vermogen van de warmtepomp kan resulteren in pendelgedrag waarbij de warmtepomp steeds stopt en start. Dit kan minder comfortabel zijn, onnodig veel stroom verbruiken en ook de levensduur van de warmtepomp verminderen.
Mijn huis heeft gas, en ik verbruik ca. 0,3m³ per graaddag (of 2,9kWh per graaddag). Bij een temperatuur van -10 komt dit overeen met 28*2,9=81,2kWh op een dag. Hiervoor zou een vermogen van 3,38kW reeds voldoende zijn, incl. sanitair warm water zou je uitkomen op ca 4kW. Met betere isolatie is een lager warmteverlies en een lager benodigd vermogen eventueel ook mogelijk. Daarom was mijn eerste gevoel dat 7kW wat aan de hoge kant was, maar als je huis een stuk groter is dan de mijne dan is het niet zo heel gek.
Is pendelen "aan/uit" om minder warmte afgifte te genereren?
En terugmoduleren is bijv. op 20% draaien?
CorrectJackBol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:03:
[...]
Ik ben nog niet helemaal bekend in de terminologie.
Is pendelen "aan/uit" om minder warmte afgifte te genereren?
En terugmoduleren is bijv. op 20% draaien?
Dat was het manco aan de EPC systemathiek, als klant moest je zelf controleren of het klopte. Nu controleert een gecertificeerd deskundige. Deze deskundige wordt weer steekproefgewijs gecontroleerd door KIWA. Bij grote afwijkingen wordt het certificaat ingetrokken.Marinos83 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Goed om te weten, ik had namelijk nog vragen over de EPC berekening welke we hebben gekregen maar dan kan ik dus beter wachten tot ik het Energieprestatierapport ontvang?
Wie controleert dat eigenlijk? Is er een toezichthoudende instantie?
Ik zag bijvoorbeeld in de EPC berekening dat ze uitgaan van ligging panelen op zuiden terwijl ze oost/west liggen.
De EPC berekening kun je beter alvast opvragen, daar moet de aannemer aan voldoen.
Volgens mij kun je dit soort technische vragen beter in één van de volgende twee topics kwijt:JackBol schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:23:
[...]
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Is er hier iemand die het leuk vind om tekeningen op schaal te maken voor aanvraag bouwvergunning dakkapel? Mijn versie in de gratis Sketchup versie wordt niet geaccepteerd, want is niet op schaal
) of misschien weet iemand een adres waar dat goedkoop kan? PB mag ook!
Ik heb wel eens iets door een freelancer op upwork.com laten tekenen. Er zijn meer van deze diensten. Als bij iemand uit Azië terecht komt is het vaak maar $15/h.nel!s schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:43:
Is er hier iemand die het leuk vind om tekeningen op schaal te maken voor aanvraag bouwvergunning dakkapel? Mijn versie in de gratis Sketchup versie wordt niet geaccepteerd, want is niet op schaal) of misschien weet iemand een adres waar dat goedkoop kan? PB mag ook!
Anoniem: 36835
Sketchup Make 2017 is gratis en daarmee kun je gewoon op de milimeter nauwkeurig werken.nel!s schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:43:
Is er hier iemand die het leuk vind om tekeningen op schaal te maken voor aanvraag bouwvergunning dakkapel? Mijn versie in de gratis Sketchup versie wordt niet geaccepteerd, want is niet op schaal) of misschien weet iemand een adres waar dat goedkoop kan? PB mag ook!
En anders:
https://www.fiverr.com/se...te-original-term=sketchup
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 15-01-2021 19:16 ]
Ik heb de berekening zoals gebruikt voor vergunning dus wel al, maar uiteindelijk zullen er vast dingen anders zijn (vermogen panelen, type warmtepomp, grootte buffervat). Is het dan niet beter om te wachten tot die zaken definitief zijn? Of zelfs wachten op het Energieprestatierapport omdat dit dan is gecontroleerd door een gecertificeerd deskundige?hansgrave schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:51:
[...]
Dat was het manco aan de EPC systemathiek, als klant moest je zelf controleren of het klopte. Nu controleert een gecertificeerd deskundige. Deze deskundige wordt weer steekproefgewijs gecontroleerd door KIWA. Bij grote afwijkingen wordt het certificaat ingetrokken.
De EPC berekening kun je beter alvast opvragen, daar moet de aannemer aan voldoen.
Wij hebben inmiddels een nieuwbouw woning gekocht. Deze is al ver in aanbouw en naar verwachting wordt de woning in het 2e kwartaal opgeleverd.
Omdat wij de woning pas kochten terwijl de woning al in aanbouw was zijn er een aantal keuze's voor ons gemaakt. En zijn er een aantal dingen niet meer aan te passen in de bouw.
Zo wordt er geen keuken geleverd (terwijl dit in het project verder overal wel het geval was). En dat is voor mij een groot voordeel want dan ben vrij om de keuken te kopen waar ik wil.
Daar gaat ook gelijk mijn eerste vraag over. Ik wil graag een degelijke keuken. Dus geen kastjes van de ikea of vergelijkbare kwaliteit.
Ik wil dat de keukenkasten (en niet alleen de fronten) gemaakt zijn van massief hout, of multiplex. Veel keukenzaken beweren dat ze dat ook leveren. Maar als je dan door gaat vragen over de gebruikte materialen dan weten de verkopers niet wat ze verkopen.
Heeft iemand tips voor een zaak waar ik terecht kan?
Zelf zat ik te denken aan meubel makers die op maat alles kunnen maken. Voordeel is dan ook gelijk dat je niet vast zit aan standaard kastmaten.
De keuken is niet heel groot overigens: 350cm bij 293cm. En de muur tegenover de 350cm muur is korter door een uitbouw aan de zijkant van de woonkamer. Daar zal de eethoek komen.
Omdat wij de woning pas kochten terwijl de woning al in aanbouw was zijn er een aantal keuze's voor ons gemaakt. En zijn er een aantal dingen niet meer aan te passen in de bouw.
Zo wordt er geen keuken geleverd (terwijl dit in het project verder overal wel het geval was). En dat is voor mij een groot voordeel want dan ben vrij om de keuken te kopen waar ik wil.
Daar gaat ook gelijk mijn eerste vraag over. Ik wil graag een degelijke keuken. Dus geen kastjes van de ikea of vergelijkbare kwaliteit.
Ik wil dat de keukenkasten (en niet alleen de fronten) gemaakt zijn van massief hout, of multiplex. Veel keukenzaken beweren dat ze dat ook leveren. Maar als je dan door gaat vragen over de gebruikte materialen dan weten de verkopers niet wat ze verkopen.
Zelf zat ik te denken aan meubel makers die op maat alles kunnen maken. Voordeel is dan ook gelijk dat je niet vast zit aan standaard kastmaten.
De keuken is niet heel groot overigens: 350cm bij 293cm. En de muur tegenover de 350cm muur is korter door een uitbouw aan de zijkant van de woonkamer. Daar zal de eethoek komen.
Ok zou dit topic even proberennietbob schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:12:
Wij hebben inmiddels een nieuwbouw woning gekocht. Deze is al ver in aanbouw en naar verwachting wordt de woning in het 2e kwartaal opgeleverd.
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 15-01-2021 20:56 ]
Ga in het boven segment winkelen en ze kunnen je allemaal massief hout offreren. Ben wel bereid je portemonnee te trekken want dat is de hoogste prijs groep.nietbob schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:12:
Wij hebben een nieuwbouw woning laten bouwen. De architect heeft gekozen voor een terugliggende voeg MAAR de aannemer heeft een normale voeg geplaatst. Nou begint de aannemer natuurlijk een beetje moeilijk te doen want dit is wel een dingetje.
De aannemer geeft aan dat het eruit halen van de voeg en opnieuw plaatsen waarschijnlijk meer kwaad gaat doen dan goed. Heeft iemand hier ervaringen mee ?
De aannemer geeft aan dat het eruit halen van de voeg en opnieuw plaatsen waarschijnlijk meer kwaad gaat doen dan goed. Heeft iemand hier ervaringen mee ?
Ik heb vooral ervaring met voegwerk vervangen vanwege ouderdom, maar het verwijderen van de voeg geeft veelal (enige) schade aan de steen. Deze schade valt meestal niet op wanneer de nieuwe voeg op dezelfde diepte als het origineel wordt teruggebracht, maar dat is bij jou nu net niet de wens.
Onze keuken komt straks ook van een interieurbouwer (die wel vrijwel uitsluitend keukens maakt). Kan het wel aanraden. Alles is mogelijk, geen last van standaard maten en de prijs viel vergeleken met standaard keukenboeren erg mee. Was vergelijkbaar.nietbob schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:12:
Ja ik ben er ook bang voor. Het is ook nog een ambachtelijke steen ( van moortel brick k). Zo'n terugliggende voeg geeft zo'n steen net een mooi accent.Arosa schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:01:
Ik heb vooral ervaring met voegwerk vervangen vanwege ouderdom, maar het verwijderen van de voeg geeft veelal (enige) schade aan de steen. Deze schade valt meestal niet op wanneer de nieuwe voeg op dezelfde diepte als het origineel wordt teruggebracht, maar dat is bij jou nu net niet de wens.
Goede kwaliteit spaanplaat met melamine doet zeker niet onder voor wat luchtige multiplex.nietbob schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:12:
Custom breedtes betekend ook dat je niet makkelijk kunt schuiven met planken, lades, apparaten.
Maar als jij de hoofdprijs wilt betalen voor kastjes van multiplex... jouw centen
Vind je het zelf een probleem dan? Terugliggende voeg is ook vuil en vocht maximalisatie.vortexnl1982 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:50:
Wij hebben een nieuwbouw woning laten bouwen. De architect heeft gekozen voor een terugliggende voeg MAAR de aannemer heeft een normale voeg geplaatst. Nou begint de aannemer natuurlijk een beetje moeilijk te doen want dit is wel een dingetje.
Ik zou inzetten op vooral geen verwijderde voegen. Wellicht maakt de architect er een probleem van?
Mag ik vragen bij welke interieurbouwer jij je keuken hebt gehaald?Farmerwood schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:42:
[...]
Onze keuken komt straks ook van een interieurbouwer (die wel vrijwel uitsluitend keukens maakt). Kan het wel aanraden. Alles is mogelijk, geen last van standaard maten en de prijs viel vergeleken met standaard keukenboeren erg mee. Was vergelijkbaar.
hallom schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:28:
[...]
Mag ik vragen bij welke interieurbouwer jij je keuken hebt gehaald?
Members only:
Inloggen
In het Keukentopic is dit bedrijf regelmatig ter sprake gekomen. Momenteel meerdere Tweakers die daar hun keuken kopen.
[ Voor 23% gewijzigd door Farmerwood op 16-01-2021 07:47 ]
Mits je het huidige eindresultaat prima vindt zou ik aansturen op een financiële compensatie en dan verder zo laten. Maar als je nu steeds naar je huis kijkt en denkt 'dat is het toch niet mooi' dan zou ik er een onafhankelijke specialist bij halen en kijken wat die voor oplossing aandraagt.vortexnl1982 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:04:
[...]
Ja ik ben er ook bang voor. Het is ook nog een ambachtelijke steen ( van moortel brick k). Zo'n terugliggende voeg geeft zo'n steen net een mooi accent.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2