Nieuwbouw reserveringsovereenkomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 08:40
Ik heb een reserveringsovereenkomst getekend voor een nieuwbouw woning waarvan de bouw volgend jaar begint. Het project bevind zich in een rustige buurt, nu ben ik de afgelopen maanden achtergekomen dat ik toch liever in de stad wil blijven wonen.

Omdat ik getekend heb kom ik er waarschijnlijk niet onderuit, of borg kwijt of direct verkopen na aankoop.
Vraag is, is dat uberhaupt mogeljik? Is het mogelijk om proberen de woning te verkopen zodra ik de koopovereenkomst getekend heb ofzo?

Ik wil de borg niet kwijt raken omdat het een hoog bedrag is => 3500 euro.

Beste antwoord (via Farr op 28-11-2020 20:29)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je overeenkomst lezen en kijken wat de ontbindende voorwaarden zijn. De borg is meestal bedoeld om te voorkomen dat mensen willen afzien en daar de kosten van te dekken. Het is eigenlijk een voorinschrijving en je kan er vaak vanaf wanneer de uiteindelijk koopprijs te hoog uit valt, project niet van de grond komt, je de financiering niet rond gaat krijgen, et cetera.

Een normaal bedrag voor zo een overeenkomst is vaak rond de € 500.00 , alles daarboven is een teken dat men verwacht moeite te hebben met verkoop in een later stadium en niet wil dat mensen weg lopen.

Je hebt gelijk dat het serieus geld is, maar je kan er op gokken dat je er van af kan wanneer de datum en prijs van project duidelijk is.

Overigens, kan het zo zijn dat de reserveringsovereenkomst een soort claim is. Dan kan je gewoon de overeenkomst in overleg opzeggen en verlies je je claim op het nog te bouwen deel. Wanneer je je dan bedenkt, vis je achter het net.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 28-11-2020 18:51 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Volgens mij zijn er projecten waar in de overeenkomst staat dat je niet mag verkopen binnen x aantal maanden. Als je er niet onderuit kan dan zou ik gewoon wachten op de koopovereenkomst en die eens bestuderen. Als je niet direct kan verkopen en je wil er echt niet gaan wonen dan kan je het verlies nemen. Als je wel direct kan verkopen, je zal niet de eerste zijn die daar een paar leuke centen aan overhoudt.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je overeenkomst lezen en kijken wat de ontbindende voorwaarden zijn. De borg is meestal bedoeld om te voorkomen dat mensen willen afzien en daar de kosten van te dekken. Het is eigenlijk een voorinschrijving en je kan er vaak vanaf wanneer de uiteindelijk koopprijs te hoog uit valt, project niet van de grond komt, je de financiering niet rond gaat krijgen, et cetera.

Een normaal bedrag voor zo een overeenkomst is vaak rond de € 500.00 , alles daarboven is een teken dat men verwacht moeite te hebben met verkoop in een later stadium en niet wil dat mensen weg lopen.

Je hebt gelijk dat het serieus geld is, maar je kan er op gokken dat je er van af kan wanneer de datum en prijs van project duidelijk is.

Overigens, kan het zo zijn dat de reserveringsovereenkomst een soort claim is. Dan kan je gewoon de overeenkomst in overleg opzeggen en verlies je je claim op het nog te bouwen deel. Wanneer je je dan bedenkt, vis je achter het net.

[ Voor 14% gewijzigd door Wim-Bart op 28-11-2020 18:51 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrina
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik ben erg benieuwd hoe dit is opgelost. Ik sta op het punt een reserveringsovereenkomst te tekenen en als ik 3500 betaal is het huis van ons. Lees echter overal dat 500 reëel is en dat ik uit moet kijken met ovk tekenen. Ala ik het niet doe ben ik bang dat het huis naar naar iemand anders gaat.
Iemand ervaring en/of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:16

Freakie1NL

Grote Baas

Hendrina schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:14:
Ik ben erg benieuwd hoe dit is opgelost. Ik sta op het punt een reserveringsovereenkomst te tekenen en als ik 3500 betaal is het huis van ons. Lees echter overal dat 500 reëel is en dat ik uit moet kijken met ovk tekenen. Ala ik het niet doe ben ik bang dat het huis naar naar iemand anders gaat.
Huis kopen voor 3.500. Koopie. Als je van het huis af wilt, wil ik je best 4.999 betalen. :)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:33
Hendrina schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:14:
Valt zo niets over te zeggen. Het hangt helemaal van de situatie af. Onder welke voorwaarden kun je nog onder de koop uit, verwacht je zelf onder de koop uit te willen, verwacht je de woning makkelijk te kunnen verkopen mocht dat nodig zijn, hoeveel is 3500 euro voor je (moet je daar een paar jaar voor sparen of is het zakgeld), wil je de woning per se hebben of heb je een plan B, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:09
Het ligt een beetje aan de locatie en gemeente maar in de meeste koopcontracten voor nieuwbouwwoningen staat een clausule waarin staat dat het huis niet binnen x jaar (bij mijn huis 1 jaar) verkocht mag worden. Dan mag je dus niet meteen na het tekenen van de koopovereenkomst verkopen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Pagina: 1