• StephanOtter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-04 19:34
big bang schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:39:
[...]

Let er wel op dat het, afhankelijk van de uitvoering, een hoop kastruimte kost, of maar een beetje en wat onhandiger toegankelijk. Lees: pakken ze standaard kastjes waar ze een afrondingsmodule op de kopse kant zetten of is die ruimte toegankelijk?
Hi en thanks voor je inzicht :-)
Er wordt idd een soort “module” op de kopse kant gezet zodat het wordt afgerond. Hierdoor gaan we van 120 cm doorloop (zowel links als rechts) naar 110 cm doorloop. Kastruimte blijft verder hetzelfde. De ruimte in de module kan je echter “niks” mee. Feitelijk verliezen we dus 20 cm doorloop.

• StephanOtter
Davidshadow13 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:16:
@StephanOtter Wij hebben in onze vorige projectwoning (Kuin) ook een keuken van Bruynzeel gedaan. Dachten ook makkelijk i.v.m. aansluiting project. Ik zou zeggen niet doen. Hoewel het verkoopgesprek (vestiging Alkmaar) prima en prettig verliep was de aftersales drama.

Allereerst waren de technische tekeningen 5x incorrect, hierdoor zelf veel moeten corrigeren tijdens het ontwerp, bouw. De keuken was verkeerd ingemeten waardoor een aantal onderdelen niet paste. Wat ik het meest vervelend vond, is aftersales gaat via landelijk telefoonnummer met steeds iemand anders aan de lijn die jouw order/keuken niet kent en montage is uitbesteed aan ZZP'er waardoor je een goede of een slechte kan krijgen.

Uiteindelijk is pas naar 5 service afspraken de keuken opgeleverd zoals wij hem besteld hadden. De keuken is verder ook 2 maanden later geleverd dan afgesproken. Bruynzeel geeft de schuld aan Kuin i.v.m. te laat bekent maken oplevering. Dus het voordeel van bij het project aangesloten zijn ben je dan kwijt.

Voor onze nieuwe keuken bij Grando in Zwaag geweest, deze hebben naar mijn idee de mooiste showroomopstellingen van alle keukenzaken in Hoorn, maar dat is ook smaak gebonden. Zij hebben eigen monteurs die gewoon in loondienst zijn en aftersales loopt via vaste contactpersonen in de vestiging wat ik heel prettig vond. Uiteindelijk hebben zij met 2 monteurs in 3 dagen de keuken geplaats ipv de ZZP beun van Bruynzeel die in 1 dag alles erin heeft getrapt en waar ik zelf moest helpen omdat hij in zn eentje het blad er niet op kreeg.
Hi! Thanks voor je reactie en eerlijke ervaring met Bruynzeel Alkmaar en Kuin… vervelend om te lezen hoe het allemaal verlopen is :-( Wij hebben nog niet besloten, maar neem dit verhaal zeker mee in de overweging. Aankomende donderdag en vrijdag hebben nog 2 afspraken bij Kvik en Sense in Hoorn. Zal Grando ook nog nog even meenemen in de overweging / afspraak!

Grt
Stephan

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-04 17:05
Weet iemand welke mogelijkheden Schüller in handvaten / grepen heeft? In de catalogus kan ik alleen de grepen zien. Ik was wel benieuwd of Schüller ook aflopende grepen a-la Siematic SLX heeft?

• Bezemveger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:23
NotYourAverage schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:25:
Wat is er aan de hand in IKEA-fronten-boeren-land?

We staan op het punt om na lang beraad onze keuken te gaan aanpakken met IKEA corpussen en fronten van K14, maar nu blijkt K14 failliet... Up7 laat me zojuist weten "Helaas zijn wij in verband met omstandigheden de komende periode niet in de gelegenheid om te reageren op informatieverzoeken en het uitbrengen van nieuwe offertes."

Iemand hier met meer insider info?

We willen graag gelakte ladefronten met een medium kader op andere hoogtes dan standaard IKEA, dus onze keuze voor alternatieven is wat beperkt, zo lijkt het. Heb ik naast Noremax nog een andere mogelijikheid gemist?
Wij zijn bij Houtmerk in Breda geweest. Die kunnen wel helpen denk ik.

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-04 12:27
Eskiya schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:59:
Weet iemand welke mogelijkheden Schüller in handvaten / grepen heeft? In de catalogus kan ik alleen de grepen zien. Ik was wel benieuwd of Schüller ook aflopende grepen a-la Siematic SLX heeft?
Onze keuze voor de SieMatic SLX is primair gebaseerd op de unieke, onder een hoek van 45 graden geplaatste metalen strip, die zorgt voor optimale grip en lichtinval. Daarnaast speelt de betere verkrijgbaarheid van SieMatic ten opzichte van merken als Modulnova en Eggersmann een rol. Hoewel de Blade-serie van Modulnova en de collectie van Eggersmann vergelijkbare 45-graden afwerkingen in de deuren bieden, evenals de NX902/NX950 lijnen van Schüller Next125, voldeden deze alternatieven net niet aan de specifieke wensen. Het aanbod van Häcker (Systemat) hebben we niet verder bekeken, we hadden in ons hoofd de beslissing al genomen

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06
Wij zijn bij Akzent (Rotpunkt zerox kq), BVL (Ballerina) en Ekelhoff (Schüller-C) geweest. Ekelhoff was verreweg het goedkoopste terwijl we daar het meeste “keuken” krijgen. We hebben een dekton blad met 20mm gekozen die als “n” om de keukeneiland heen gaat. Bij andere zaken deden ze 8mm/12mm.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
. Van BVL moet nog binnenkomen. Bij akzent hadden we zelfs niet die “n” omlijsting van werkblad op het keukeneiland. Ook was niet al het apparatuur iq700 zoals bij ekelhoff.
Het stelt niet veel voor maar we besparen hier op het hebben van een vriezer en magnetron omdat we die in de bijkeuken plaatsen (evengroot als keuken zelf). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbSusyo-hAoo_pMZ04Q5Qd1pJ5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dn5QqP8fQDt3Yg1XfhZZn0P.jpg?f=fotoalbum_large

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:25
bb1969 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:56:
[...]

Onze keuze voor de SieMatic SLX is primair gebaseerd op de unieke, onder een hoek van 45 graden geplaatste metalen strip, die zorgt voor optimale grip en lichtinval. Daarnaast speelt de betere verkrijgbaarheid van SieMatic ten opzichte van merken als Modulnova en Eggersmann een rol. Hoewel de Blade-serie van Modulnova en de collectie van Eggersmann vergelijkbare 45-graden afwerkingen in de deuren bieden, evenals de NX902/NX950 lijnen van Schüller Next125, voldeden deze alternatieven net niet aan de specifieke wensen. Het aanbod van Häcker (Systemat) hebben we niet verder bekeken, we hadden in ons hoofd de beslissing al genomen
Die greeplijsten blijven prachtig! Is Siematic inmiddels al over gestapt op een hogere korpus dan 78cm? En is een gekleurde korpus al mogelijk?

• appelthree
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-04 08:35
Zo, wij zijn ook begonnen met onze keuken-koop-tocht. Twee afspraken gehad, bij Clear Kitchen Breda en Keukenloods Breda. Die laatste ga ik geen woorden aan vuil maken - waardeloze verkoper die totaal geen interesse had om ons te helpen. Bij Clear Kitchen daarentegen een goed gesprek gehad. Wij hebben ondertussen wel wat ervaring met bouwen (2x ikea keuken-met-andere-fronten ontworpen en gebouwd), en hebben een interieurontwerper mee laten denken bij de keukenindeling.

We hebben nu de volgende offerte gekregen:
Members only:
De offerte is netjes uitgesplitst - we zouden eventueel de ronde eilandstollen kunnen laten vervallen, dat scheelt bijna 4k.

Wat denken jullie van deze offerte? Nog tips qua indeling? Of een andere goede keukenzaak in Brabant / Limburg waar we langs kunnen?

• SquareOne
appelthree schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:15:
Zo, wij zijn ook begonnen met onze keuken-koop-tocht. Twee afspraken gehad, bij Clear Kitchen Breda en Keukenloods Breda. Die laatste ga ik geen woorden aan vuil maken - waardeloze verkoper die totaal geen interesse had om ons te helpen. Bij Clear Kitchen daarentegen een goed gesprek gehad. Wij hebben ondertussen wel wat ervaring met bouwen (2x ikea keuken-met-andere-fronten ontworpen en gebouwd), en hebben een interieurontwerper mee laten denken bij de keukenindeling.

***members only***

De offerte is netjes uitgesplitst - we zouden eventueel de ronde eilandstollen kunnen laten vervallen, dat scheelt bijna 4k.

Wat denken jullie van deze offerte? Nog tips qua indeling? Of een andere goede keukenzaak in Brabant / Limburg waar we langs kunnen?
Staan ronde stollen dan voor bijna €2500 p/s op de offerte? Wist niet dat die krengen zo duur waren.

Daarop door redenerend. Ik denk dat 28k (zonder die dure stoppen) geen gekke prijs is voor een keuken van deze omvang met hoogwaardige fronten van Decolegno. Wat is de lastenverdeling aan spoelzijde? Zitten daar nog ergens lades / binnenlades?

• appelthree
SquareOne schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:38:
[...]

Staan ronde stollen dan voor bijna €2500 p/s op de offerte? Wist niet dat die krengen zo duur waren.

Daarop door redenerend. Ik denk dat 28k (zonder die dure stoppen) geen gekke prijs is voor een keuken van deze omvang met hoogwaardige fronten van Decolegno. Wat is de lastenverdeling aan spoelzijde? Zitten daar nog ergens lades / binnenlades?
Ja, de ronde stollen zijn €1579.50 per stuk, plus €768.40 voor 4x afgeronde hoek op het blad dus dat is net geen €4k totaal. Het is erg mooi maar of het zó veel waard is moeten we nog eens goed bedenken. Maar goed om te horen dat het verder wel een reële prijs is volgens jou

Aan de spoelkant zijn 2 normale kasten met lades (één met prullenbakken), en 2 lage kastjes (onder het raam) zijn ook voorzien van lades. Zie vooraanzicht:
Members only:
Lijkt me wel voldoende lades nietwaar?

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-04 12:27
SquareOne schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:38:
[...]

Die greeplijsten blijven prachtig! Is Siematic inmiddels al over gestapt op een hogere korpus dan 78cm? En is een gekleurde korpus al mogelijk?
Wij hebben gekozen voor een donkergrijs korpus en omdat we een dik blad hebben een korpus van 78. In principe is elk maat korpus mogelijk maar dan wordt het 30% duurder op de meubels en dat kan best snel oplopen. We hebben nu wel alle meubels tot aan plafond wat ook extra maatwerk is, en we hebben ook maatwerk ladenblokken van 110cm breed. Dit om een zithoek aan het eiland te creëren

• SquareOne
appelthree schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:06:
[...]

Ja, de ronde stollen zijn €1579.50 per stuk, plus €768.40 voor 4x afgeronde hoek op het blad dus dat is net geen €4k totaal. Het is erg mooi maar of het zó veel waard is moeten we nog eens goed bedenken. Maar goed om te horen dat het verder wel een reële prijs is volgens jou

Aan de spoelkant zijn 2 normale kasten met lades (één met prullenbakken), en 2 lage kastjes (onder het raam) zijn ook voorzien van lades. Zie vooraanzicht:

***members only***

Lijkt me wel voldoende lades nietwaar?
Aha! Nu snap ik het bovenaanzicht leuk gedaan.

Een normaal zijpaneel kost overigens ook al een paar honderd euro per stuk. Dus verschil zat denk ik een kleine 3k zijn.

Is de ronde stop van vloer tot werkblad. Of zit er dan nog een greeplijst tussen?

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 13-04-2026 21:48 ]

• appelthree
SquareOne schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:39:
[...]

Aha! Nu snap ik het bovenaanzicht leuk gedaan.

Een normaal zijpaneel kost overigens ook al een paar honderd euro per stuk. Dus verschil zat denk ik een kleine 3k zijn.

Is de ronde stop van vloer tot werkblad. Of zit er dan nog een greeplijst tussen?
De ronde stol is inderdaad van vloer tot werkblad. Dat sluit mooi aan bij de voorkant van het eiland, waar we push-to-open deurtjes hebben en dus geen greeplijst.

Aan de kook-kant van het eiland begint de greeplijst dus na de ronding, maar omdat de greeplijst in dezelfde kleur als de fronten is ziet dat er niet eens zo gek uit.

• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-04 21:56
Wellicht kan/wil iemand hier eens meedenken met ons 'probleem'. We zijn op zoek naar een nieuwe keuken en we zijn inmiddels bij drie zaken geweest en hebben ze in feite de vrije hand gegeven over de indeling van de ruimte.

Alle drie zijn ze, los van elkaar, met hetzelfde idee gekomen. Op zich prima, maar een beetje saai en ik vind de werkbladruimte wat beperkt. Ook mis ik een beetje de creativiteit (komt ook omdat ze alle drie met exact dezelfde opstelling kwamen). Je kan wat werkbladruimte winnen door het raam weg te halen en de hoge kasten naar links te verplaatsen (koof moet blijven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HeFmG5NjLujBTqYBGFj6YVirOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrTV3daSeFMz6hnL1aYK1jeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nou is er ook iemand die het helemaal anders wil doen. Hoge kasten aan de kant van de woonkamer en een kookeiland ervoor, de eetkamer moet dan komen waar nu de keuken is. Ik vind dat een leuk idee (betere loop, meer connectie met de verschillende ruimtes, zichtlijnen etc.) maar mijn vriendin vindt het eiland (te) groot en lomp (en als het een rommeltje is zie je alles staan + geen koffiehoekje). Alsof we per se een eiland wilden maar de ruimte eigenlijk te klein is. Ik heb dat zelf wat minder maar een eiland is geen must.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRZ_ynP-Y46e1ysu82j9mOticIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qazhx9TaJ37JmdMb2itx8OJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OF5HicnlQDr-tPXu02RJXGdV30=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MqaFhro04jfLBMqvB29lvXuC.jpg?f=user_large

We zijn dus een beetje aan het kijken naar hoe we dat laatste idee wat 'kleiner' kunnen maken. Nou is in het idee het eiland ca. 3m x 1m maar hoe 'klein' kan zo'n eiland nou eigenlijk zijn als je een beetje lekker wil werken? 260cm? 280cm? Ik kan weinig referenties vinden op internet van een jaren 30 woning waarbij de keuken zo is ingedeeld dus ik vind het lastig er een voorstelling van te maken. De woning is zo'n 8,2m lang en bij de keuken 5,6m breed.

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:27
omnom schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:07:
Wellicht kan/wil iemand hier eens meedenken met ons 'probleem'. We zijn op zoek naar een nieuwe keuken en we zijn inmiddels bij drie zaken geweest en hebben ze in feite de vrije hand gegeven over de indeling van de ruimte.

Alle drie zijn ze, los van elkaar, met hetzelfde idee gekomen. Op zich prima, maar een beetje saai en ik vind de werkbladruimte wat beperkt. Ook mis ik een beetje de creativiteit (komt ook omdat ze alle drie met exact dezelfde opstelling kwamen). Je kan wat werkbladruimte winnen door het raam weg te halen en de hoge kasten naar links te verplaatsen (koof moet blijven).

[Afbeelding]

Nou is er ook iemand die het helemaal anders wil doen. Hoge kasten aan de kant van de woonkamer en een kookeiland ervoor, de eetkamer moet dan komen waar nu de keuken is. Ik vind dat een leuk idee (betere loop, meer connectie met de verschillende ruimtes, zichtlijnen etc.) maar mijn vriendin vindt het eiland (te) groot en lomp (en als het een rommeltje is zie je alles staan + geen koffiehoekje). Alsof we per se een eiland wilden maar de ruimte eigenlijk te klein is. Ik heb dat zelf wat minder maar een eiland is geen must.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn dus een beetje aan het kijken naar hoe we dat laatste idee wat 'kleiner' kunnen maken. Nou is in het idee het eiland ca. 3m x 1m maar hoe 'klein' kan zo'n eiland nou eigenlijk zijn als je een beetje lekker wil werken? 260cm? 280cm? Ik kan weinig referenties vinden op internet van een jaren 30 woning waarbij de keuken zo is ingedeeld dus ik vind het lastig er een voorstelling van te maken. De woning is zo'n 8,2m lang en bij de keuken 5,6m breed.
Mocht je iets anders willen, dan kun je ook overwegen om de hoge kasten op de korte wand te plaatsen. Op die manier creëer je, denk ik, het meeste werkblad. Ik heb een vergelijkbare situatie in de showroom staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjFjdOsVNVY54NBB1zasLULFH5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NHx7klL4RprpKWJkCKTZwk2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoZoetermeer op 14-04-2026 11:59 ]

• ilife
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 17:55
appelthree schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:15:

***members only***

Ben benieuwd naar de uitsplitsing van je offerte. Wij hebben qua keukenmeubelen bijna hetzelfde, alleen een kleiner (schier)eiland (2 meter 10) met 2 afgeronde hoeken en wij zijn daar nu 15.300 euro voor kwijt op basis van MadeByDas en Decolegno. Voor mijn gevoel is dat van ons dan aan de dure kant, maar de verkoper geeft op voorhand al aan niets te kunnen zakken in prijs.

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom 'spiegel' je die 'saaie' opstelling met wat kleine aanpassingen niet naar de andere muur, zo heb je dat eiland, wat kleiner kan omdat er alleen een kookplaat op zit en een spoeldeel waar de 'rommel' wat meer uit het zicht op kan staan.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-04 20:02
Eva-Luna74 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:
Heeft hier iemand een keuken in T-opstelling? Ik zag zo'n opstelling bij Superkeukens en vond het wel wat hebben. Ook als ik google zie ik mooie voorbeelden, met de dwarspoot niet in het midden, maar meer naar een kant bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd hoe het bevalt!
Ik ken mensen met een T-opstelling. Eigenlijk is het als een soort schiereiland, alleen dan zit het vast aan een rij kasten zeg maar. Spoelbak en koken zitten in een L, waarbij spoelen op het 'eiland'. Je moet er omheen lopen net als bij een gewoon schiereiland of eiland. Het andere stuk van de T is opslag ofzo. Ik kan in ieder geval genoeg dingen bedenken die niet per se binnen handbereik hoeven liggen. In de achterkant van een 'normaal' eiland doe je ook niet de glazen die je bij de kraan wilt vullen.

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-04 09:12
StephanOtter schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:06:
Goedemorgen ☀️

Afgelopen donderdag zijn we bij Bruynzeel geweest voor een eerste keukenoriëntatie voor onze nieuwbouwwoning. Bruynzeel is aangesloten bij het nieuwbouwproject, dus daar wilden we in ieder geval eens gaan kijken.

Het gesprek was eigenlijk gewoon prettig: rustig kunnen rondkijken, geen druk, koffie/koek en zelfs bitterballen. Adviseur nam de tijd en kende het project ook goed, inclusief alle technische details en opties. Dat gaf wel vertrouwen.

We hebben uiteindelijk een prijsindicatie gekregen van ongeveer €20.000, inclusief de projectkorting vanuit het nieuwbouwproject. Een voordeel bij Bruynzeel is ook dat zij de bouw kunnen inmeten zodra dat relevant is en dat ze al bekend zijn met de woningen.

De indicatieprijs is gebaseerd op het volgende:
- Melamine kasten
- Composiet werkblad
- Quooker
- Apparatuur van Pelgrim
- Greeploze keuken
- Inclusief montage. (en inmeten, technische tekeningen, eigen afval meenemen, garantie, en opvolgers van apparatuur indien nodig)

Zie ook de tekening/opstelling hieronder (ik heb de papieren tekening even gedigitaliseerd en via Gemini een soort 3D-achtige render gemaakt).

Mijn vraag: is ~€20K een beetje een normale prijs voor dit soort opstelling en materialen?

Daarnaast vinden we een rond afgewerkt kookeiland erg mooi. Volgens de adviseur zou dat ongeveer €4.000 extra kosten, dus dan kom je uit op ± €24K totaal.
Is zo’n meerprijs voor een afgerond eiland een beetje normaal?

Daarnaast nog een paar dingen waar ik benieuwd naar ben:

- Is Pelgrim tegenwoordig een prima keuze, of loont het meestal om apparatuur te upgraden naar bijvoorbeeld AEG / Siemens?

- Hoe zit het meestal met onderhandelruimte bij Bruynzeel? Of ligt de prijs dan vaak al redelijk vast?

Komende donderdag en vrijdag hebben we ook nog afspraken staan bij Sense in Hoorn en Kvik in Zwaag, dus we gaan sowieso nog vergelijken. 🙂

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij ons nieuwbouw project was ook Bruynzeel als 'partner' aangewezen, konden inmeten voor oplevering en dergelijke. In praktijk is dat niet nodig omdat tekeningen gewoon kloppen en dit hebben ze het nooit gedaan sowieso.

Onze ervaring is erg slecht met Bruynzeel en onderhand 1,5 jaar verder loop ik nog steeds met problemen na oplevering. Zijn onderhand ontelbare keren terug geweest; grote pallet omgevallen tijdens het uitrijden bij vrachtwagen, waardoor veel kapot was, wel vervangen maar tijdens vervanging alsnog veel verkeerd geleverd en dergelijke. Na de laatste keer dacht ik dat ik klaar was, maar blijkbaar is een hoge kast te laag gemonteerd, hierdoor zie je in de lijn van de hoge kasten want dat de linker kast een stukje naar beneden zit. Helaas toen niet gezien en nu willen ze 125 euro voorrijkosten om dit te verhelpen. Telefonisch bereikbaar zijn ze bijna niet, ik mis de telefoon en kan dan niet meer terug bellen en reageren op mails doen ze niet. Bij ons een keuken van 26000 euro ruim en dan verwacht ik op zijn minst een goede oplevering. De vorige keuken bij KVIK was zonder problemen en achteraf zou ik dit veel liever gedaan hebben.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Probleem is denk ik vooral wie hem heeft geïnstalleerd. Ik heb juist goede ervaringen met Bruynzeel, duidelijk een vakkundige zzp’er die wel wat liefde voor het vak had. Lees echter genoeg andere verhalen en uiteindelijk doe je zaken met Bruynzeel en niet met de persoon die het installeert. Dat is denk ik wel een voordeel bij zaken die eigen personeel hebben, mits ze het werk goed uitvoeren.

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-04 09:12
SL65 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:36:
Probleem is denk ik vooral wie hem heeft geïnstalleerd. Ik heb juist goede ervaringen met Bruynzeel, duidelijk een vakkundige zzp’er die wel wat liefde voor het vak had. Lees echter genoeg andere verhalen en uiteindelijk doe je zaken met Bruynzeel en niet met de persoon die het installeert. Dat is denk ik wel een voordeel bij zaken die eigen personeel hebben, mits ze het werk goed uitvoeren.
Absoluut, maar dan is het aan Bruynzeel (hoofdkantoor) met hun serviceteam welke het op dient te lossen. Ik ben al sinds januari met ze aan het mailen en ze reageren vaak pas 1-2 weken later, bij telefonisch contact krijg je te horen dat ze druk en onbemand zijn. Maar onderhand een half jaar verder en alsnog geen concrete acties is wel erg slecht vind ik zelf. Los van hoe duur een keuken is, problemen horen opgelost te worden. Fouten maken is menselijk, het gaat erom hoe het opgelost word door de leverancier.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:19
Hier is vorige week een Bruynzeel keuken geplaatst, helaas 3 beschadigde greepjes en afzuigkap met een rammeltje. Maar tot op heden is Bruynzeel redelijk pro-actief. Gisteren contact met de klantenservice, vandaag contact met de winkel waar de keuken is uitgezocht en de winkel gaat de afwikkeling van de punten verzorgen.

Als de laatste puntjes op de 'i' zijn gezet, dan eens een paar foto's hier delen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arosa op 14-04-2026 21:01 ]

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-04 09:42
MikaX schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:56:
[...]
Ik ken mensen met een T-opstelling. Eigenlijk is het als een soort schiereiland, alleen dan zit het vast aan een rij kasten zeg maar. Spoelbak en koken zitten in een L, waarbij spoelen op het 'eiland'. Je moet er omheen lopen net als bij een gewoon schiereiland of eiland. Het andere stuk van de T is opslag ofzo. Ik kan in ieder geval genoeg dingen bedenken die niet per se binnen handbereik hoeven liggen. In de achterkant van een 'normaal' eiland doe je ook niet de glazen die je bij de kraan wilt vullen.
Ja, zo stel ik het me ook voor.

Ik zag hier iemand zeggen dat je er de ruimte voor moet hebben. Bij ons zou het leuk staan in de ruimte als ik het uitteken. Maar zoals die persoon al zei: het is voor niets dat dit niet veel gedaan wordt. Ik zie dat het net wat onpraktischer is dan een eiland. Maar wel leuk >:)

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Hoi mede tweakers!

Op zoek naar een klein beetje advies omtrent een Bora in een kookeiland en de afvoer naar buiten.

Onderaan deze post de tekening van onze toekomstige keuken en het idee wat ik had omtrent de afvoer naar buiten.

De uitbouw waar de keuken geplaatst zal worden moet nog gebouwt worden. De uitbouw krijgt een vloer van schuimbeton.

Ik was van plan om Bora ecotube te gebruiken voor de afvoer naar buiten, maar hoorde zojuist dat de ecotubes alleen in kelder of kruipruimte gemonteerd mogen worden?

Iemand een tip voor afvoer i.c.m. schuimbeton vloer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vDK7bOEnRpLlZWkVdDVCsTjSXE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Tt5LexcHWi0wUAmpzT56zlZY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jth70-dqTp-It0TaPjqEFyusYXs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4DLxybGB8BiLH8fTtGTLmR8m.png?f=fotoalbum_tile

Bereken je warmteverlies

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bekend probleem. Ik heb een vergelijkbare woning. Wel een meter langer en ietsje breder.

Wat mij heel erg tegen hield om voor de eiland opstelling te gaan is dat ik het eiland meteen een massief vond staan als je de kamer in komt. Hij zit vrij dicht op de deur.

Wij hebben we opstelling in tijdjes de simuleert door eea met tape op de grond af te tekenen en door bijvoorbeeld de eettafel op de plek van het eiland te zetten om te ervaren hoe dat voelt.

Ook het vuile vaat in het zicht argument heeft hier meegeholpen.

je raad het al, wij hebben er kastenwand op de muur rechts, met hoge kasten links en rechts, en dan 3 kastjes in het midden met de spoelbak daarin.

Dan een schiereiland van 2,1 bij 1,1. Het eiland heeft een overal van 20 cm op de muur.

veel succes met alle afwegingen.

• StephanOtter
--help schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:32:
[...]

Bij ons nieuwbouw project was ook Bruynzeel als 'partner' aangewezen, konden inmeten voor oplevering en dergelijke. In praktijk is dat niet nodig omdat tekeningen gewoon kloppen en dit hebben ze het nooit gedaan sowieso.

Onze ervaring is erg slecht met Bruynzeel en onderhand 1,5 jaar verder loop ik nog steeds met problemen na oplevering. Zijn onderhand ontelbare keren terug geweest; grote pallet omgevallen tijdens het uitrijden bij vrachtwagen, waardoor veel kapot was, wel vervangen maar tijdens vervanging alsnog veel verkeerd geleverd en dergelijke. Na de laatste keer dacht ik dat ik klaar was, maar blijkbaar is een hoge kast te laag gemonteerd, hierdoor zie je in de lijn van de hoge kasten want dat de linker kast een stukje naar beneden zit. Helaas toen niet gezien en nu willen ze 125 euro voorrijkosten om dit te verhelpen. Telefonisch bereikbaar zijn ze bijna niet, ik mis de telefoon en kan dan niet meer terug bellen en reageren op mails doen ze niet. Bij ons een keuken van 26000 euro ruim en dan verwacht ik op zijn minst een goede oplevering. De vorige keuken bij KVIK was zonder problemen en achteraf zou ik dit veel liever gedaan hebben.
Thanks voor je inzicht. Blijft qua monteur ook altijd wel geen gokje dus :-(

• PaPi36
  • Laatst online: 23-04 11:27
Spykie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:22:
Hoi mede tweakers!

Op zoek naar een klein beetje advies omtrent een Bora in een kookeiland en de afvoer naar buiten.

Onderaan deze post de tekening van onze toekomstige keuken en het idee wat ik had omtrent de afvoer naar buiten.

De uitbouw waar de keuken geplaatst zal worden moet nog gebouwt worden. De uitbouw krijgt een vloer van schuimbeton.

Ik was van plan om Bora ecotube te gebruiken voor de afvoer naar buiten, maar hoorde zojuist dat de ecotubes alleen in kelder of kruipruimte gemonteerd mogen worden?

Iemand een tip voor afvoer i.c.m. schuimbeton vloer?
[Afbeelding][Afbeelding]
waarom niet gewoon koken aan de muur (wisselen met wasbak)? dan is afvoer naar buiten (ervan uitgaande dat dat buitenmuur is) veel eenvoudiger en heb je geen kookspetters over grond en kookeiland maar tegen een achterwand aan.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:10
PaPi36 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:50:
[...]

en heb je geen kookspetters over grond en kookeiland maar tegen een achterwand aan.
Ik zie vaker dit argument voorbijkomen over de vloer. Volgens mij is dat een geval van napraten want wij hebben daar geen last van en zo ken ik nog genoeg mensen die een dergelijke opstelling hebben. Daarbij… als je de kookplaat aan de zijde van de muur doet… dan heb je mogelijk ook spetters op het aanrecht krijgen en niet alleen tegen de achterwand?

• PaPi36
  • Laatst online: 23-04 11:27
tjubbie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:00:
[...]

Ik zie vaker dit argument voorbijkomen over de vloer. Volgens mij is dat een geval van napraten want wij hebben daar geen last van en zo ken ik nog genoeg mensen die een dergelijke opstelling hebben. Daarbij… als je de kookplaat aan de zijde van de muur doet… dan heb je mogelijk ook spetters op het aanrecht krijgen en niet alleen tegen de achterwand?
ach ja...doe ermee wat je wil. Zoals je op het plaatje kunt zien is de kookplaat ook redelijk tegen de zijkant aan geplaatst. lijkt mij niet handig. Als dat gewisseld wordt kan de diegene zelfs nog kiezen een afzuigkap erboven te plaatsen en die naar buiten leiden...werkt ook veel beter

• omnom
NuEffeNiet schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:17:
[...]

Waarom 'spiegel' je die 'saaie' opstelling met wat kleine aanpassingen niet naar de andere muur, zo heb je dat eiland, wat kleiner kan omdat er alleen een kookplaat op zit en een spoeldeel waar de 'rommel' wat meer uit het zicht op kan staan.
Hier heb ik in het begin ook naar gekeken maar dan zonder eiland. Dit is misschien niet zo'n gek idee om eens in te tekenen.
_kilian_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:15:
[...]

Bekend probleem. Ik heb een vergelijkbare woning. Wel een meter langer en ietsje breder.

Wat mij heel erg tegen hield om voor de eiland opstelling te gaan is dat ik het eiland meteen een massief vond staan als je de kamer in komt. Hij zit vrij dicht op de deur.
Ja, dat van de kamer in komen is ook wat ze letterlijk heeft gezegd volgens mij :) We hebben de tafel inderdaad nu neergezet waar het eiland dan zou moeten komen maar toch weer net andere afmetingen (en ook niet massief natuurlijk, dat scheelt een hoop).

• omnom
MarcoZoetermeer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:58:
[...]

Mocht je iets anders willen, dan kun je ook overwegen om de hoge kasten op de korte wand te plaatsen. Op die manier creëer je, denk ik, het meeste werkblad. Ik heb een vergelijkbare situatie in de showroom staan.
[Afbeelding]
Ik vind in dit soort opstellingen de hoeken toch wel lastig, dat lijkt me persoonlijk ontzettend onhandig :)

• appelthree
ilife schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:15:
[...]

Ben benieuwd naar de uitsplitsing van je offerte. Wij hebben qua keukenmeubelen bijna hetzelfde, alleen een kleiner (schier)eiland (2 meter 10) met 2 afgeronde hoeken en wij zijn daar nu 15.300 euro voor kwijt op basis van MadeByDas en Decolegno. Voor mijn gevoel is dat van ons dan aan de dure kant, maar de verkoper geeft op voorhand al aan niets te kunnen zakken in prijs.
Alleen voor de kasten komt Clear Kitchen op €13.286,31 voor de 'basis' en dan nog €3.159,00 voor de 2x ronde stollen (dus 4x ronde hoeken) aan het eiland. Dus ik denk vergelijkbaar met jou als je de lengte van het eiland (3m vs 2.10m) verrekend. Ter referentie: één losse 100 cm kast met 2 lades, 1 binnenlade kost €1061.77.

Clear Kitchen doet ook niet aan onderhandelen - dit is de prijs. Als ik de kasten bij Keukenkastenfabriek samenstel kom ik op €13.901. Maar dan heb ik geen ronde stollen en gelakte fronten voor het eiland ipv Decolegno. Voor de hoge kasten heb ik dan "bleek eiken decor".
Ik blijf het lastig vinden om één op één een vergelijking te maken.. maar heb idee dat de prijs van Clear Kitchen misschien nog niet zo gek is.

• MarcoZoetermeer
omnom schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:38:
[...]

Ik vind in dit soort opstellingen de hoeken toch wel lastig, dat lijkt me persoonlijk ontzettend onhandig :)
Het is ook allesbehalve de handigste optie... Maar ja, naar dit soort ideeën ga je wel kijken als je iets anders wilt dan de meest logische indeling."

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 20:29
Onze zoektocht naar een keuken is al weer een tijd geleden. https://gathering.tweaker...message/81297072#81297072

De verbouwing is bijna klaar en gisteren is de keuken geplaatst. Twee dagen met twee personen en echte vaklui. Het liep super soepel en gestructureerd. Even een tegenslag met een beschadigde Bora, maar geen probleem: even naar de zaak een nieuwe gehaald.

We zijn er echt heel blij mee. En nog bedankt voor alle inspiratie uit dit mooie forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcE_0Ha-BbTN-NswCl6-Go5C85M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReVLEpLhEhXbBZ6LvFen0fTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7ypCkZAfOSEx93cE13MV8bVkws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myBgBB9Z1SpqBDGNSeYKhzZL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3Z4oG7O0vrJc55LPWHjO6vsrw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tnJ0a5D8I3d8rlHE7xE2gsY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4BsxTMK-Jc2QUN0nn6jjzUVKKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5xmW8gou6ijaYmL5inlPDLB.jpg?f=fotoalbum_large

• MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
Dat is wel echt heel gaaf geworden. Mooie lichte ruimte zo met die lichtkoepel er boven.

• StephanOtter
TMasterT schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:37:
Onze zoektocht naar een keuken is al weer een tijd geleden. https://gathering.tweaker...message/81297072#81297072

De verbouwing is bijna klaar en gisteren is de keuken geplaatst. Twee dagen met twee personen en echte vaklui. Het liep super soepel en gestructureerd. Even een tegenslag met een beschadigde Bora, maar geen probleem: even naar de zaak een nieuwe gehaald.

We zijn er echt heel blij mee. En nog bedankt voor alle inspiratie uit dit mooie forum.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Waar had je deze besteld?

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05:28

K1p

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht je het laatste plan nog overwegen, je kijkt wel altijd naar je keuken groep😋 en vanuit je "tv/ontspanningsruimte" op en naar je keuken. Heb het jaren gehad maar spijt dat ik het heb gedaan. Nieuwe woning anders gedaan. Ik zou lekker de indeling van de eerste foto aanhouden met miss wat aanpassingen in hoogte van kasten. Veel couranter ook, en beter met eventueel kinderen of een feestje.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 10:12
Vraagje: ik lees hier veel reacties van mensen die keukenkastjes bij een transparante winkel te halen (Ikea, Keukendepot zijn er nog anderen?), apparatuur bij B en blad bij C om zo prijs transaparantie te verhogen.

Is dit het allemaal waard? Je haalt een hoop risico's in huis, en bespaard wat? 1000, 2000 euro? Stel je maakt 1 foutje (werkblad verkeerde maat, verkeerd kookplaat gat). Nu zit je ineens duizenden euro's in de min, enkel omdat je dacht 1000 euro te besparen en ook die ellende van die verkopers met hun grote calculators moeilijk kijken, overleggen met de baas, de gratis soep etc.

En hoe werkt dit in praktijk?

- Wie komt die keuken inmeten? Of doet niemand dat, en moet je zelf maten aanleveren en hopen dat dit goed gaat?
- Wie is verantwoordelijk voor de tekening waar welke aansluitingen komen?
- Wie is verantwoordelijk dat de apparatuur in de nissen passen? Waarschijnlijk jijzelf?

En dan dat installeren hoe werkt dit?
- De keukenboer installeert alleen de kastjes.
- Nu laat je iemand van het werkblad komen en die legt het blad erop?
- Wie doet de apparatuur, doe je dat zelf?

• SquareOne
traders schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:57:
Vraagje: ik lees hier veel reacties van mensen die keukenkastjes bij een transparante winkel te halen (Ikea, Keukendepot zijn er nog anderen?), apparatuur bij B en blad bij C om zo prijs transaparantie te verhogen.

Is dit het allemaal waard? Je haalt een hoop risico's in huis, en bespaard wat? 1000, 2000 euro? Stel je maakt 1 foutje (werkblad verkeerde maat, verkeerd kookplaat gat). Nu zit je ineens duizenden euro's in de min, enkel omdat je dacht 1000 euro te besparen en ook die ellende van die verkopers met hun grote calculators moeilijk kijken, overleggen met de baas, de gratis soep etc.

- Wie komt die keuken inmeten? Of doet niemand dat, en moet je zelf maten aanleveren en hopen dat dit goed gaat?
- Wie is verantwoordelijk dat de apparatuur in de nissen passen? Waarschijnlijk jijzelf?

Het is precies zoals je zegt; je neemt zelf de verantwoordelijkheid voor inmeten etc. Dat risico moet je willen nemen. Bij de één past dat beter dan bij de ander.

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06
Of je hebt een aannemer die alles plaatst, of inderdaad per leverancier plaatsen ze het. Als je echt goedkoop doet, doe je alles zelf.. dan neem je het risico en bespaart; dat is de overweging die je maakt.

Ik ga het dit binnenkort uitzoeken. Verschillende winkels offertes, voor totaal, voor los en dan zie ik wel wat goedkoper is. Ik heb gelukkig al een aannemer die de keuken kan zetten en de ruimte verder af kan maken, dat is denk ik wel een stapje meer dan de meeste.

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:51

Ik heb het bij mijn huidige keuken zelf gedaan, zelf een ontwerp gemaakt in sketchup voor een Ikea keuken, los apparatuur besteld en alles in elkaar gezet en geplaatst. Daarna het keukenblad laten inmeten en plaatsen, inclusief spoelbak door een keukenblad leverancier (vond ik iets te specialistisch). Uitsparing voor kookplaat geef je op welk apparaat het moet zijn en zij zorgen dat de maat klopt.

Belangrijk bij Ikea is dat je de kastjes goed haaks in elkaar zet, dan is het net zo goed als een middenklasse keuken.

Voor mijn volgende keuken ga ik dat waarschijnlijk weer zo doen.

Mocht je onhandig zijn, dan kun je een zzp-er inhuren voor het plaatsen. je moet wel iets meer zelf coördineren. Ik doe het vooral om zelf meer keuze en controle over het geheel te hebben, de bonus dat het meer dan 5000 euro goedkoper was (schatting) was mooi meegenomen :)

• MikaX
  • Laatst online: 28-04 20:02
Het is ook niet mijn ding om het zo te doen, maar ik denk dat het maar een enkeling is die het zo doet. De meeste mensen vragen offertes op om te kijken of wat ze geoffreerd krijgen van de keukenzaak een beetje acceptabel is. Ik snap dat wel, het is een groot bedrag dat je moet uitgeven. Of je uiteindelijk iets bespaart is maar de vraag ja. Tegelijk lijkt het alsof het bij badkamers meer geaccepteerd is je spullen overal vandaan te halen.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 17:20

Ik heb mijn keuken laten maken door een interieurbouwer, die heeft hem ook geplaatst, inclusief het blad. Over het blad was hij heel transparant; inkoop, +x% risico toeslag en een fixed fee voor inmeten en plaatsen. Zal hem verder een worst zijn of je een duur of goedkoop blad besteld, de kosten die hij er aan heeft zijn het zelfde. Apparatuur plaatsen heb ik zelf gedaan, behalve dat de interieurbouwer daar de deurtjes weer op gemonteerd heeft. Oven, koelkast en magnetron installeren stelt niets voor. Meeste werk had ik nog in het gootsteen kastje waar ook de quooker in moest en de vaatwasser aangesloten zat. Quooker heeft erg uitgebreide handleidingen maar het was een beetje gepuzzel om alles zo compact mogelijk te krijgen om de lade diepte te maximaliseren. Al met al scheelde het voor ons veel meer dan 2k vergeleken met de keukenzaak, maar ik weet niet zeker in hoeverre de prijs die de (bevriende) interieurbouwer mij rekende marktconform is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-04 23:41

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht dus ik heb zelf een tekening gemaakt met LayOut van Sketchup. Vervolgens kasten bestellen bij Keukenkastenfabriek. De kasten worden voorgeinstalleerd geleverd maar moet je nog wel even op zijn plaats zetten en waar nodig bevestigen aan de wand. Zelf even uitzoeken welk apparatuur je aanspreekt van bijvoorbeeld 123apparatuur/keukenloods of nog goedkoper; idealo.de. Online een keukenblad uitzoeken en hen het laten opmeten en plaatsen en een installateur vinden die het leidingwerk en elektra voor je aansluit en voila! Helemaal niet zo spannend. De keukenboer besteed dit ook uit dus is niet veel anders alleen hij pakt op alles nog een dikke courtage.

[ Voor 5% gewijzigd door Mark K op 17-04-2026 17:52 ]

• sjors1970
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-04 20:56
Hi, ben op zoek naar merken /everanciers van massief houten keukens. Ken houtmerk nl en houtenkeuken.nl.
Houtmerk start maatwerk zo ongeveer vanaf 39k ex apparatuur. Dat vinden we een iets te hoog start bedrag. Houtenkeuken.nl moeten we nog een budget idee van ontvangen.
Iemand goede ervaringen met bedrijven met een lager budget ongeveer een uur rijden vanaf Rotterdam? Heb nog niet veel concreets gevonden hier op het forum.

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 20:29
StephanOtter schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:05:
[...]

Mooi! Waar had je deze besteld?
Bij Altis in Oss. Echt een aanrader!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:21
sjors1970 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:16:
Hi, ben op zoek naar merken /everanciers van massief houten keukens. Ken houtmerk nl en houtenkeuken.nl.
Houtmerk start maatwerk zo ongeveer vanaf 39k ex apparatuur. Dat vinden we een iets te hoog start bedrag. Houtenkeuken.nl moeten we nog een budget idee van ontvangen.
Iemand goede ervaringen met bedrijven met een lager budget ongeveer een uur rijden vanaf Rotterdam? Heb nog niet veel concreets gevonden hier op het forum.
Echt massief hout, of is hout fineer ook goed? houtwerk levert ook een hoop fineer namelijk.

• Hortz
  • Laatst online: 20:48
Wij zijn ook eindelijk weer bij keukenleverancier geweest nu onze uitbouw doorgaat.
Hierdoor krijgen we een totale ruimte van 5 meter breed en 6 diep waar de keuken en een grote tafel in moet.
Er komt nog ergens een lichtstraat maar die is nader te bepalen.
Op de foto lijk de muur rechts op te houden, maar die loopt door naar de woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3rtV77H_ASyKA-1g5aeP-v7pos=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qpgmb0BXpVWMRXQ4KKRiyMzD.png?f=user_large

Maar ben niet helemaal tevreden met het plaatje hoe het nu staat bij nader inzien.
We willen sowieso 2 ovens, verder zijn we vrij open qua eisen.

Opmerkingen die ik zelf al had:
Vind zo'n verlaging in plafond niet mooi, maar moet vanwege deze afzuiging. Twijvel dus om de kookplaat naar de muur te verplaatsen (linkerwand) of afzuiging in de kookplaat.
Kraan is wat weggestopt in de hoek
Kookplaat ligt niet centraal als je kijkt vanaf deze kant (ligt in het midden van de kastjes andere kant, lijnt niet mooi uit met de 1 meter brede kastjes op deze kant).
Pelgrim apparatuur

Hacker Concept130 Perfect soft, greeploos overal
Zoveel mogelijk laden met de nodige accesoires
Werkblad Composiet 12 mm
Pelgrim apparatuur
Vaatwasser GVWC320XL
Oven 1 OVP836MAT
Over 2 OVS835MAT
Koelkast PCD26138N/L (inbouw)
Kookplaat IK893MG
Afzuiging ISA0961WIT
Quooker combi, 7 liter
Members only:
Kan iemand hier op schieten _/-\o_ ik heb geen idee of het veel is of weinig. En wat nou goed is om te doe

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07
Hortz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:23:
Wij zijn ook eindelijk weer bij keukenleverancier geweest nu onze uitbouw doorgaat.
Hierdoor krijgen we een totale ruimte van 5 meter breed en 6 diep waar de keuken en een grote tafel in moet.
Er komt nog ergens een lichtstraat maar die is nader te bepalen.
Op de foto lijk de muur rechts op te houden, maar die loopt door naar de woonkamer

[Afbeelding]

Maar ben niet helemaal tevreden met het plaatje hoe het nu staat bij nader inzien.
We willen sowieso 2 ovens, verder zijn we vrij open qua eisen.

Opmerkingen die ik zelf al had:
Vind zo'n verlaging in plafond niet mooi, maar moet vanwege deze afzuiging. Twijvel dus om de kookplaat naar de muur te verplaatsen (linkerwand) of afzuiging in de kookplaat.
Kraan is wat weggestopt in de hoek
Kookplaat ligt niet centraal als je kijkt vanaf deze kant (ligt in het midden van de kastjes andere kant, lijnt niet mooi uit met de 1 meter brede kastjes op deze kant).
Pelgrim apparatuur

Hacker Concept130 Perfect soft, greeploos overal
Zoveel mogelijk laden met de nodige accesoires
Werkblad Composiet 12 mm
Pelgrim apparatuur
Vaatwasser GVWC320XL
Oven 1 OVP836MAT
Over 2 OVS835MAT
Koelkast PCD26138N/L (inbouw)
Kookplaat IK893MG
Afzuiging ISA0961WIT
Quooker combi, 7 liter

***members only***

Kan iemand hier op schieten _/-\o_ ik heb geen idee of het veel is of weinig. En wat nou goed is om te doe
Waarom een U vorm? Is een grote L niet ruimtelijker en biedt dat meer flexibiliteit voor je indeling.?
Wij ( ongeveer zelfde verhaal, uitbouw) doen t zo (met een bijkeukentje…)

Schuller Contour, gelamineerd werkblad, keuken en bijkeuken kasten, Siemens IQ700 ovens en Bora M Pure. Rest van de apparatuur zetten we over.
Members only:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RomgWpcpAASaa7BPug5YVbyOWLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckVUmqACoSRk4gGKf9fNpQ1V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 18-04-2026 06:48 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Hortz
  • Laatst online: 20:48
caspervc schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 06:42:
[...]

Waarom een U vorm? Is een grote L niet ruimtelijker en biedt dat meer flexibiliteit voor je indeling.?
Wij ( ongeveer zelfde verhaal, uitbouw) doen t zo (met een bijkeukentje…)

Schuller Contour, gelamineerd werkblad, keuken en bijkeuken kasten, Siemens IQ700 ovens en Bora M Pure. Rest van de apparatuur zetten we over.
***members only***

[Afbeelding]
Mooie keuken zo! Bied mooi wat ruimte zoals je zegt. En ik deel je mening dat een grote L beter zou zijn. Maarrrr...

Er zit een garage achter de muur die je ziet, betekend ook dat er een deur die kant op is wat jammer genoeg de L optie weghaalt naar mijn mening. We laten de deur al zoveel mogelijk verplaatsen maar verder dan dit lukt niet.

Een ander idee die ik zelf had was(maar wel dezelfde kijkrichting):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgmcIauQ_HZLq1vrjLvnXR_0wPo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w0WAT1RLNXlYFd6MrEX9r29V.jpg?f=user_large

Hier zie je de totale indeling van de ruimte ook in.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:46
Een L met een klein eiland kan ook als je de kastruimte echt nodig hebt. Nu maak je onnodige meters en voelt het als een doodlopende straat waar je in loopt.

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:19
Met wat knippen en plakken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohXxHXNYvdqQNPCK2iOkyufg4Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srr2I5ZEV2BObtic9ZMQZorg.jpg?f=fotoalbum_large
Ruimte lijkt groot genoeg om iets anders dan een schiereiland te doen. En daarbij de mogelijkheid te hebben voor meer kastruimte.

Een langere kastenwand kan ook (spoelen moet je er maar in bedenken), met een wat kleiner eiland. Tafel 90 graden draaien en het oogt best logisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KaXGJ-kO7eBV3Btx2jrOxet7Vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcUmpFORQ7J4ZQoC06nWLB9n.jpg?f=fotoalbum_large

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:30

Isniedood

nee, echt niet!

Analamoebe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Ik woon in Duitsland en heb hier al 3x een nieuwe keuken gekocht en er was er geen een bij waarbij wij de offerte niet mee mochten nemen. persoonlijk had ik afscheid van die partij genomen. Duitsers zijn trouwens niet van het afdingen, tenzij je bij Ekelhaft (Ekelhoff) in Nordhorn bent geweest. Die zijn 100% gericht op Nederlanders, incl. handjeklap
Ik ben benieuwd welke winkels in Duitsland je dan nog meer kan aanraden

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Eva-Luna74
Hoi, ik stelde hier laatst de vraag of iemand een keuken in t-opstelling heeft. Daar kwamen weinig reacties op. Het is niet een veel voorkomende opstelling, dus logisch. Maar misschien was het bericht ook een beetje ondergesneeuwd tussen de andere berichten dus ik wil toch nog even vragen of jullie willen meedenken.
Zo te zien raak je de ruimte van 2 kasten kwijt, namelijk daar waar het 'eiland' tegen aan staat. Klopt dat? Of kun je die ruimte op de een of andere manier toch benutten?
En hoe diep zou dit eiland moeten zijn om kookplaat en spoelbak tegenover elkaar te hebben? 1 meter of toch 1,20 meter?

[ Voor 30% gewijzigd door Eva-Luna74 op 19-04-2026 21:34 ]

• appelthree
We zijn nog even verder aan het kijken dan de offerte van Clear Kitchen. We zijn wel gecharmeerd van het concept van Keukenkastenfabriek, maar zij bieden helaas geen Decolegno aan, en sowieso erg weinig kleur terwijl we toch wel erg graag een blauw eiland willen. We kunnen natuurlijk voor lak kiezen, maar dat zie ik niet zo zitten qua duurzaamheid met rondrennende kids. Kent iemand een zaak met vergelijkbaar concept, die wel Decolegno aanbied of andere panelen met meer kleuropties?

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
appelthree schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:17:
We zijn nog even verder aan het kijken dan de offerte van Clear Kitchen. We zijn wel gecharmeerd van het concept van Keukenkastenfabriek, maar zij bieden helaas geen Decolegno aan, en sowieso erg weinig kleur terwijl we toch wel erg graag een blauw eiland willen. We kunnen natuurlijk voor lak kiezen, maar dat zie ik niet zo zitten qua duurzaamheid met rondrennende kids. Kent iemand een zaak met vergelijkbaar concept, die wel Decolegno aanbied of andere panelen met meer kleuropties?
je kan bij verschillende de keukenmerken deurtjes en panelen in een kleur naar wens bestellen. Oa bij het merk Beda kan het, en Superkeukens heeft ook een merk waar het kan (merk even vergeten). Of die ook ronde afwerking doen weet ik dan weer niet. Dat is dan wel lak inderdaad. Maar dat is ook best prima hoor, folie krast bijvoorbeeld weer sneller. Het voordeel van lak is dat je het ook weer kunt laten overspuiten allemaal als je de kleur zat bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Frieda op 19-04-2026 18:26 ]

• H.FR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:45
Eva-Luna74 schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:09:
Hoi, ik stelde hier laatst de vraag of iemand een keuken in t-opstelling heeft. Daar kwamen weinig reacties op. Het is niet een veel voorkomende opstelling, dus logisch. Maar misschien was het bericht ook een beetje ondergesneeuwd tussen de andere berichten dus ik wil toch nog even vragen of jullie willen meedenken. Voor de duidelijkheid deze keer een plaatje:
[Afbeelding]
Dit vind ik een erg mooie opstelling die bij ons heel goed zou kunnen qua ruimte. Dan wel een kastje korter, wij kunnen 6 van 60 kwijt aan de lange kant.
Maar: Zo te zien raak je de ruimte van 2 kasten kwijt, namelijk daar waar het 'eiland' tegen aan staat. Klopt dat? Of kun je die ruimte op de een of andere manier toch benutten?
En hoe diep zou dit eiland moeten zijn om kookplaat en spoelbak tegenover elkaar te hebben? 1 meter of toch 1,20 meter?
Best veel leveranciers kunnen op die plek waar je een kast 'kwijt' raakt wel een hoekkast oplossing leveren. Wel prijzig om daar het maximale uit te halen.

Ik zou wel 1,20 doen. Eigenlijk zoals bij een regulier eiland. De vraag is of het praktisch is om ze tegenover elkaar te hebben. Dan moet je om iets af te spoelen er helemaal omheen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Eva-Luna74 schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:09:
Hoi, ik stelde hier laatst de vraag of iemand een keuken in t-opstelling heeft. Daar kwamen weinig reacties op. Het is niet een veel voorkomende opstelling, dus logisch. Maar misschien was het bericht ook een beetje ondergesneeuwd tussen de andere berichten dus ik wil toch nog even vragen of jullie willen meedenken. Voor de duidelijkheid deze keer een plaatje:
[Afbeelding]
Dit vind ik een erg mooie opstelling die bij ons heel goed zou kunnen qua ruimte. Dan wel een kastje korter, wij kunnen 6 van 60 kwijt aan de lange kant.
Maar: Zo te zien raak je de ruimte van 2 kasten kwijt, namelijk daar waar het 'eiland' tegen aan staat. Klopt dat? Of kun je die ruimte op de een of andere manier toch benutten?
Eigenlijk wat @H.FR zegt. Een t-opstelling komt vrijwel nooit voor omdat je het liefst de bekende keuken driehoek wil behouden (Koelkast, kookplaat, gootsteen). De t-opsteling uit je afbeelding lijkt me super onpraktisch, elke keer om je blad heenlopen om iets af te spoelen. Lijkt me qua lades/deurtjes openen ook erg vervelend rondom het schiereiland, veel kans op botsingen tussen frontjes. Ik zou dit echt heroverwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 19-04-2026 20:20 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07
Kwam ook wel een keer een mooie T tegen. Inspiratie van onze keuken qua kleur. Staat wat Posts terug. Of t handig werkt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJxkDJKVtr3xTMicEIi0jxff93U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZFHNWVNcuGk2vmC3hdLCRA7.jpg?f=fotoalbum_largeGeen idee…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Eva-Luna74
@caspervc: Dat is ook een mooi voorbeeld, dank je! En misschien net wat praktischer met spoelkast op de wand. Dan zouden we de koel/vries kast en oven wel omdraaien ten opzichte van jouw foto.

@de anderen: ja, vast niet erg praktisch, maar volgens mij nog wel redelijk praktisch in te delen. Ik zal het eens voorleggen aan de keukenadviseur.

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:42
appelthree schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:17:
Beckermann werkt met Decolegno(Cleaf) en rondingen. Kijk anders even op hen site voor de mogelijkheden.

• Analamoebe
  • Laatst online: 29-04 16:57
Isniedood schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:25:
[...]

Ik ben benieuwd welke winkels in Duitsland je dan nog meer kan aanraden
Familie van me zweert bij Ekelhoff (Noh), maar wij hebben daar dus geen goede ervaringen mee. Ik kan persoonlijk Akzent Küchen(Noh) aanraden, daar komen onze keukens vandaan. Of kijk anders eens bij Ardland (hoger segment) in Nordhorn.

• user1288
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-04 11:26
Wij zijn afgelopen jaar verhuisd en nu bezig met een nieuwe keuken. We zijn bij Ekelhof in Nordhorn geweest, wat vinden jullie van dit aanbod?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYb0-GWR986sU_1vdwg7Xb5g5D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gnLZB1y9p3JSfOKtoNfu75a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vKtXcB7uLZyp6HUiLlsMrUqhQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsvOLZHsPeyouX0xyIBrernJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR4Fu5Mhkjev72VtT-EoGNUrLEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0R2sVc3xpyz0KC6jzBbp9nA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9ZD4Ene70kZZO2HUjKHzxQ1-zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RttAYitu9itvobOY8AMpjwP.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de kleuren van de render :)

CONTUR
Serie EMV 02
20mm Dekton blad (op renders nog 12mm)
Overal lades (+ 3x besteklade), met uitzondering van:
- hoge kast rechts
- boven kasten
- onderkast onder rechter oven
Spotjes onder hoge kasten nis
1x twist stopcontacten in kookeiland

Apparatuur volgens offerte:
Siemens iq500 koelkast
Siemens HM736G1B1 combi-magnetron (met pyrolyse)
Siemens HB734G1B1 (iq700) oven (met pyrolyse)
Miele G5651 vaatwasser
Bora PURMU2 kookplaat

We hebben nu een aanbod van € 29K inclusief montage. Wat vinden jullie?

• ThelazyEngineer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-04 23:31
Wel of geen hoge achterwand in keuken?

All, ik zit een beetje in dubio of ik wel of niet een achterwand over de volledige hoogte moet nemen in de keuken..

Heb voor nu de volledige hoogte gekozen omdat ik dacht dat het makkelijker is qua schoonmaken na het koken. Echter, ben ik bang dat het te massief word voor de ruimte.

Vandaar de vraag wat is jullie ervaring met onderstaande en een bora?
  • Spat lab van paar cm
  • Achterwand tot aan kasthoogte
  • Geen spat of achterwand
Kastjes worden greige / taupe en voor blad twijfel ik tussen caesarstone alpine mist en caesarstone bianco drift. (Laaste heeft meer ader, maar ben bang voor naad verschillen in het blad en achterwand)

2e vraagje; kast met kookplaat staat nu tegen de muur, hoe blaast een bora zijn lucht af? Zit er in het kastje nog een kanaal of buis (en maakt dat de kasten minder diep)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcLDedJEG-ZDh-UQ6YJX3HQdsmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZH9iRGuWANJOwtkRbp38OrU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5LPgc39J5MCv8kOZRtWxoAPvBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgeCo2KGjTYUxcI7BjLLjKul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgg7bWlLKr-bpM8kIhoVH7c_0sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNcGLlJlBYvZFHWqMGCQWZc4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ThelazyEngineer op 21-04-2026 13:30 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:21
ThelazyEngineer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:40:

All, ik zit een beetje in dubio of ik wel of niet een achterwand over de volledige hoogte moet nemen in de keuken..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou denk eerder achter de kraan doortrekken en boven kookplaat een klein plankje voor kruiden en een plantje of iets dergelijks, dan hoeft dat stuk daarboven imo niet.

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 18:17
ThelazyEngineer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:40:

Heb voor nu de volledige hoogte gekozen omdat ik dacht dat het makkelijker is qua schoonmaken na het koken. Echter, ben ik bang dat het te massief word voor de ruimte.

Vandaar de vraag wat is jullie ervaring met onderstaande en een bora?
  • Spat lab van paar cm
  • Achterwand tot aan kasthoogte
  • Geen spat of achterwand
Kastjes worden greige / taupe en voor blad twijfel ik tussen caesarstone alpine mist en caesarstone bianco drift. (Laaste heeft meer ader, maar ben bang voor naad verschillen in het blad en achterwand)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het zo laten. Wat heb je voor de keuken betaald en waar?

• ThelazyEngineer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-04 23:31
Drials schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:14:
[...]

Zou het zo laten. Wat heb je voor de keuken betaald en waar?
17k incl montage
Werkblad van offerte Bianco Drift 4cm
Achterwand ook Bianco drift hele hoogte
Apparatuur Siemens studio line + Bora M kookplaat.
Kastjes concept130 greige

Was bij wooning

• Jasper_rrr
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:00
In ons keukenontwerp hebben we 100 cm ruimte onder het raam. Hier moeten een spoelbak, Quooker en prullenbakken in komen. Omdat kastruimte elders beperkt is, willen we niet alles opofferen aan alleen de spoelkast.

Ons idee:

40 cm ladekast
60 cm spoelkast met achterin de Quooker en daarvoor prullenbakken in lades

Keukendepot was hier niet enthousiast over en bij Bruynzeel kwamen ze met een vrij kleine prullenbak-oplossing.

Kasten zijn standaard diepte. Eventueel sta ik open voor het inkorten van een lade of licht maatwerk.

Volgens de Quooker-installatiehandleiding lijkt ±300 mm tussen boiler en front haalbaar (https://www.kokendwaterkr...quooker-in-keukenkast.pdf). Ik kwam zelf de Cox Base 360 K 600-2 (Naber) tegen, maar die vraagt ~320 mm diepte (https://naber.com/nl/Cox-...ntraciet-H-460-mm/8013803).

Heeft iemand ervaring met deze combinatie (Quooker + afval + spoelbak in 60 cm kast)? Of andere slimme oplossingen? Quooker verplaatsen is geen optie en een losse prullenbak ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj8xoVXupSlIOhGo-2lpeqsp7u0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GaLlz0s8QlC4TIUG699ow1of.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiQokHPPycjEIkSeoH9EOkrDLP4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d0uNhEBlSXoFm9BqBLcnY3jX.png?f=user_large

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 01:50
Ik moet nog even dubbelchecken, maar ik kreeg het idee dat de installateur twee verschillende groepen door een leiding wil trekken. Dat lijkt me niet wenselijk...?

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

Shadow_Zero schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:00:
Ik moet nog even dubbelchecken, maar ik kreeg het idee dat de installateur twee verschillende groepen door een leiding wil trekken. Dat lijkt me niet wenselijk...?
De draden van verschillende groepen door één (flex)buis trekken is niet de bedoeling nee. Maar meerdere groepen met eigen (flex)buizen door één mantelbuis mag dan weer wel; misschien is dat wat er bedoeld wordt?

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05:59

ChillPascal

In the end...

Dag heren,
Inmiddels hebben wij enkele gesprekken gehad bij een lokale keukenspecialist. We zijn erg benieuwd naar jullie mening _/-\o_
  • Kookplaat twijfelen we tussen de Siemens EX807NX68E en de Bora X Pure.
  • Voor de spotjes boven de spoelnis voorzien we nu standaard 230v op centrale schakelaar. Zouden deze voldoende licht geven of staan de bovenkastjes daarvoor in de weg en zouden we daar nog 12v spotjes onder moeten voorzien voor voldoende licht?
  • Hebben jullie ervaring met Ascale werkbladen? Volgens mij een keramisch werkblad, scheelt toch aardig in de prijs. Ik lees hier weinig over in dit topic.
  • Hoe kijken jullie aan tegen zwarte wasbakken? Deze zouden door-en-door gekleurd moeten zijn
Qua prijs gaat dit grapje ca. €30.000 kosten.
  • €12.5k meubelen
  • €5.5k werkbladen
  • €2k kraan en wasbak
  • €7k apparatuur
  • €1k verlichting en accessoires
  • €2k installatie
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoLBi9YgzRKxv_f0KgJdiAwzFKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5LoC4HF0GTzJtmXgiFcnrvR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG3uy_mZkPs62b8NVbm80iImpV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRfS0XKfWFHY8UhR9FYXq2jd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF_hvAL9wnBKpR6PnCFEpVppXSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucQAq6Am8woPgiJGp9Tf0JYF.jpg?f=fotoalbum_large
Members only:

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26

Thomg

Aww yiss

ChillPascal schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:21:
  • Kookplaat twijfelen we tussen de Siemens en de Bora X Pure.
Ga naar iets als keukenloods en probeer de ventilatie. Ik heb heel snel nog geswitched van een Siemens EX87BNX68E naar een PUXU2R na het getest te hebben.

• Sarrah
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-04 01:10
Hoi,

Ook wij zijn op zoek naar een keuken. Onze wens is als als parallel keuken.
Zijde 1 (hoge kasten):
Kast (60 cm) met fullsize vriezer -> Normale kast (60 cm) -> Koffiecorner (80 cm) -> Normale kast (60 cm) -> Kast (60 cm) met fullsize koelkast

Zijde 2 (lage kasten):
30 cm kast -> 90 cm kast ivm kookplaat -> 80 cm werkblad met lades -> 60 cm spoelbak -> 60 cm vaatwasser.
Budgettair gezien nu geen bovenkastjes toegevoegd.

Ongeveer wordt de keuken 330 bij 330 even afhankelijk van het passtuk.

We zijn begonnen bij Marquardt, hier hebben wij een goede service ervaren. Zij gaven een prijs van 23.800 waarvan 3800 voor de montage (vrij fors). Ze gaven alleen geen offerte of schets mee dus de verhouding apparatuur/kastjes is onbekend. Daarna ook goede ervaring bij keukenloods. Daar een offerte van 6936 voor de apparatuur (allemaal Bosch met bora kookplaat). We hebben precies dezelfde frontjes kunnen uitkiezen t.o.v. van Marquardt. We hadden zelfs een voorkeur voor een andere front maar die zou duurder uitvallen. Bij keukenloods kregen we betere versies apparatuur en de Bora PURMA in plaats van PURE en het duurdere frontjes. Inclusief montage (+/- 1500 euro) kwam de prijs op 22.800. Daarna bij superkeukens ook goed geholpen maar helaas kunnen ze het blad niet 1 maat leveren dus zal het twee keer gesneden moeten worden en dat geeft een meerprijs waardoor het eigenlijk al afvalt.

Frontjes zijn uiteindelijk voor de lage kastjes prijsgroep 0 en voor de hoge kasten prijsgroep 2 van Pronorm. Nu denken wij op de apparatuur via keukenloods niet veel te besparen ergens anders. O.a. bij budgetplan ook apparatuur offertes aangevraagd en alleen de Bora kan nu voor 400 euro goedkoper worden besteld. Voor het blad hebben we de EvoraQstone (Mizu Wave) van Dekker.

Eigenlijk heeft keukenloods dus onze voorkeur vanwege een keuken die volledig naar wens is, goedkoper en betere apparatuur ten opzichte van de anderen. Nu de vraag of het nog nut heeft om naar Duitsland te gaan om nog iets goedkoper uit te komen? Bijvoorbeeld Ihre Küche? Wij zien namelijk dat zij wel zowel de EvoraQstone voor de werkbladen aanbieden en Pronorm voor de fronten. Wij zijn namelijk al wel helemaal content met de kleurensamenstelling. Scheelt Pronorm en wellicht de apparatuur eventueel nog iets qua prijs in Duitsland of is dat het niet waard?

Wij horen het graag! Andere tips om voor deze merksamenstelling ergens iets goedkoper uit te zijn ook altijd welkom :).

• Shadow_Zero
JCQ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:12:
[...]

De draden van verschillende groepen door één (flex)buis trekken is niet de bedoeling nee. Maar meerdere groepen met eigen (flex)buizen door één mantelbuis mag dan weer wel; misschien is dat wat er bedoeld wordt?
Goed om te weten dat dat wel mag (hoewel ik niet zie dat er twee flexbuizen door zo'n leiding passen XD ). Elektricien gaf vandaag aan dat hij 1 gat door de vloer gaat boren, dus het wordt toch gescheiden!

EDIT:
Hij heeft hem langs de waterleiding (afvoer) getrokken,die toch al door de vloer zat :o

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Zero op 22-04-2026 18:29 ]

• TwiSteD1
  • Laatst online: 28-04 14:10
Dag heren,
Inmiddels hebben wij enkele gesprekken gehad bij een lokale keukenspecialist. We zijn erg benieuwd naar jullie mening _/-\o_

[list]

***members only***
Wij hebben de Bora X Pure zelf gekocht voor 2400, dat scheelt weer ruim 1400 euro. Die bevalt ons prima en de keukenboer vond het prima als we die zelf regelden.

• ilife
Dag heren,
  • Voor de spotjes boven de spoelnis voorzien we nu standaard 230v op centrale schakelaar. Zouden deze voldoende licht geven of staan de bovenkastjes daarvoor in de weg en zouden we daar nog 12v spotjes onder moeten voorzien voor voldoende licht?
  • Hebben jullie ervaring met Ascale werkbladen? Volgens mij een keramisch werkblad, scheelt toch aardig in de prijs. Ik lees hier weinig over in dit topic.
  • Hoe kijken jullie aan tegen zwarte wasbakken? Deze zouden door-en-door gekleurd moeten zijn
Qua prijs gaat dit grapje ca. €30.000 kosten.
  • €12.5k meubelen
  • €5.5k werkbladen
  • €2k kraan en wasbak
  • €7k apparatuur
  • €1k verlichting en accessoires
  • €2k installatie
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***
Lijkt mij een hele nette prijs. Mag ik vragen waar je geweest bent?

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 11:25
ilife schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:01:
[...]

Lijkt mij een hele nette prijs. Mag ik vragen waar je geweest bent?
In de offerte zie ik MADEBYDAS staan:
https://madebydas.nl/keuken/

Joejoe!

• ilife
Ja, dat klopt. Ze werken alleen met dealers samen.

• user1288
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-04 11:26
user1288 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:11:
Wij zijn afgelopen jaar verhuisd en nu bezig met een nieuwe keuken. We zijn bij Ekelhof in Nordhorn geweest, wat vinden jullie van dit aanbod?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let niet op de kleuren van de render :)

CONTUR
Serie EMV 02
20mm Dekton blad (op renders nog 12mm)
Overal lades (+ 3x besteklade), met uitzondering van:
- hoge kast rechts
- boven kasten
- onderkast onder rechter oven
Spotjes onder hoge kasten nis
1x twist stopcontacten in kookeiland

Apparatuur volgens offerte:
Siemens iq500 koelkast
Siemens HM736G1B1 combi-magnetron (met pyrolyse)
Siemens HB734G1B1 (iq700) oven (met pyrolyse)
Miele G5651 vaatwasser
Bora PURMU2 kookplaat

We hebben nu een aanbod van € 29K inclusief montage. Wat vinden jullie?
Goeiemorgen, ik ben nog erg benieuwd wat jullie van deze prijs vinden. Hoop dat iemand even mee kan kijken 🙏

• Skyaero
  • Niet online
user1288 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:18:
[...]

Goeiemorgen, ik ben nog erg benieuwd wat jullie van deze prijs vinden. Hoop dat iemand even mee kan kijken 🙏
De kastjes van het kookeiland op de render ogen wat goedkoop. Heb je gecheckt of dat goede kwaliteit is? Dan vindt ik 30k voor deze keuken niet heel gek.

• Shadow_Zero
Hoe is mensen hun ervaring met betalingen? Onze keukenboer heeft 15% bij order en de rest uiterlijk 5 dagen voor levering. Ik bedenk me nu dat het mij ergens toch wel gek voelt om het volledige bedrag betaald te hebben, voordat er ook maar iets geleverd is.

Wat voor mij ook extra wringt is dat de communicatie op een gegeven moment ernstig ondermaats is geworden. Mails werd niet meer op gereageerd, terugbelafspraken niet nagekomen, zelfs op het einde zaten we te wachten op een aangepaste technische tekening die ook niet volgens afspraak werd geleverd en waar we weer zelf aan hebben moeten trekken (vlak voor de installateur aan de slag ging).

Ik hou m'n hart ook een beetje vast, want we hebben twee hoekkasten waarvan ik mij afvraag of in de huidige indeling de handgrepen niet gaan botsen tegen die van de de naastgelegen kast, waarop het antwoord dan was dat de fabrikant dat dan zou aangeven (ook nooit meer wat van gehoord, ook na een aantal e-mail reminders).

Dus het goede vertrouwen is een beetje weggezakt, en dan voelt dat als zij het volledige bedrag al hebben ze ook geen moeite meer in ons gaan steken om problemen op te lossen.

Wat jullie?

EDIT:
Regeltechnisch snap ik deze twee niet helemaal:
https://www.cbw-erkend.nl...e-vragen/wonen/betalingen
Rest van de koopsom
Betaling van het restantbedrag moet op de dag dat de (af)levering van het product plaatsvindt (montagekosten zijn hierbij inbegrepen) zijn voltooid. Dit betekent dat:

- het bedrag op de dag van levering op de rekening van de winkel moet staan; of
- het bedrag via pin* aan de bezorger dient te worden voldaan (vraag vooraf bij de winkel wat de mogelijkheden zijn); of
- het bedrag contant bij aflevering aan de bezorgers moet worden voldaan.
versus
https://www.acm.nl/sites/...esluit-Keukenkampioen.pdf
https://www.acm.nl/nl/pub...pioen-en-Keukenconcurrent
Keukenkampioen vraagt namelijk betaling van de volledige koopsom 12 tot
5 dagen voor de levering van een keuken.

[ Voor 28% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-04-2026 12:31 ]

• MarcoZoetermeer
Shadow_Zero schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:14:
Hoe is mensen hun ervaring met betalingen? Onze keukenboer heeft 15% bij order en de rest uiterlijk 5 dagen voor levering. Ik bedenk me nu dat het mij ergens toch wel gek voelt om het volledige bedrag betaald te hebben, voordat er ook maar iets geleverd is.

Wat voor mij ook extra wringt is dat de communicatie op een gegeven moment ernstig ondermaats is geworden. Mails werd niet meer op gereageerd, terugbelafspraken niet nagekomen, zelfs op het einde zaten we te wachten op een aangepaste technische tekening die ook niet volgens afspraak werd geleverd en waar we weer zelf aan hebben moeten trekken (vlak voor de installateur aan de slag ging).

Ik hou m'n hart ook een beetje vast, want we hebben twee hoekkasten waarvan ik mij afvraag of in de huidige indeling de handgrepen niet gaan botsen tegen die van de de naastgelegen kast, waarop het antwoord dan was dat de fabrikant dat dan zou aangeven (ook nooit meer wat van gehoord, ook na een aantal e-mail reminders).

Dus het goede vertrouwen is een beetje weggezakt, en dan voelt dat als zij het volledige bedrag al hebben ze ook geen moeite meer in ons gaan steken om problemen op te lossen.

Wat jullie?

EDIT:
Regeltechnisch snap ik deze twee niet helemaal:
https://www.cbw-erkend.nl...e-vragen/wonen/betalingen

[...]

versus
https://www.acm.nl/sites/...esluit-Keukenkampioen.pdf
https://www.acm.nl/nl/pub...pioen-en-Keukenconcurrent

[...]
Betaling is altijd lastig. Als leverancier moet je jezelf ook beschermen tegen een potentiële kwaadwillende klant. Op het moment dat je de keuken levert en de klant betaalt niet, kun je deze immers niet zomaar terughalen.

Wij spreken in principe met de klant af dat de betaling van de keuken gelijktijdig met de levering plaatsvindt. Meestal is dat vooraf, soms willen mensen tijdens de levering betalen en soms gebeurt het direct erna. We hebben ook klanten die eerder slechte ervaringen hebben gehad; in overleg spreken we dan een bedrag af dat pas na de montage voldaan hoeft te worden, maar dit is niet de standaard.

Het is simpelweg een lastig moment waarin je elkaar moet vertrouwen. Je kiest een winkel uit op basis van dat vertrouwen, en ik begrijp dat wanneer zij dat vertrouwen beschadigen, je naar andere opties gaat kijken. Staan ze er bij hen echt niet voor open dat je een deel pas na plaatsing overmaakt?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-04 17:20
Wat mij betreft is de enige nette manier iets als:
- 80% maatwerk kasten en blad vooraf (kan bij niet betalen kliko in)
- 80% standaard kastwerk (corpussen) en apparatuur bij levering (anders gaat t gewoon weer mee terug naar de volgende klant)
- montage kosten na montage
- de rest achteraf.

Puur omdat ik niet vind dat je het risico compleet bij de ene of de andere partij kunt leggen. Bedrijven die alles vooraf willen zou ik wantrouwen persoonlijk. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 24-04-2026 13:05 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Shadow_Zero
MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:58:
[...]

Betaling is altijd lastig. Als leverancier moet je jezelf ook beschermen tegen een potentiële kwaadwillende klant. Op het moment dat je de keuken levert en de klant betaalt niet, kun je deze immers niet zomaar terughalen.

Wij spreken in principe met de klant af dat de betaling van de keuken gelijktijdig met de levering plaatsvindt. Meestal is dat vooraf, soms willen mensen tijdens de levering betalen en soms gebeurt het direct erna. We hebben ook klanten die eerder slechte ervaringen hebben gehad; in overleg spreken we dan een bedrag af dat pas na de montage voldaan hoeft te worden, maar dit is niet de standaard.

Het is simpelweg een lastig moment waarin je elkaar moet vertrouwen. Je kiest een winkel uit op basis van dat vertrouwen, en ik begrijp dat wanneer zij dat vertrouwen beschadigen, je naar andere opties gaat kijken. Staan ze er bij hen echt niet voor open dat je een deel pas na plaatsing overmaakt?
Misschien nog een goeie ja, om in goed overleg tot een afspraak te komen die beiden een goed gevoel geven. Qua tijd en energie ben ik er alleen al een tijdje klaar mee met dit hele project. Ik geloof dat vrouwlief maar gewoon wilt betalen ; ) (en ik hoop niet dat ik het aan het jinxen ben, en alles verder in 1x goed gaat...).

Deadline van de factuur was trouwens 21 april, wat ook wel weer gek is, want in de order staat uiterlijk 5 dagen voor levering (wat 29 april is). Wat in z'n geheel weer niet strookt met de CBW regels, die uiterlijk op de dag van levering voorschrijven... :+

• Skyaero
  • Niet online
Onze keukenboer (Sombroek) maakt gebruik van een Escrow. Het geld moet voor levering op de rekening staat, maar wordt pas uitbetaald na installatie. En eventueel missende of beschadigde onderdelen wordt het bedrag van vastgehouden.

• bl0kkie87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:06:
[...]

Misschien nog een goeie ja, om in goed overleg tot een afspraak te komen die beiden een goed gevoel geven. Qua tijd en energie ben ik er alleen al een tijdje klaar mee met dit hele project. Ik geloof dat vrouwlief maar gewoon wilt betalen ; ) (en ik hoop niet dat ik het aan het jinxen ben, en alles verder in 1x goed gaat...).

Deadline van de factuur was trouwens 21 april, wat ook wel weer gek is, want in de order staat uiterlijk 5 dagen voor levering (wat 29 april is). Wat in z'n geheel weer niet strookt met de CBW regels, die uiterlijk op de dag van levering voorschrijven... :+
Als je met werkdagen rekent én koningsdag er tussenuit haalt klopt het wel. 5 werkdagen voor 29-4 is 21-4.

• StephanOtter
Hi, ben ik weer!
Zoals eerder vermeld, zijn wij vorige week ook nog bij Sense in Hoorn geweest. Hier hebben wij een heel fijn relaxed en ongedwongen gesprek gehad. Er is ruim de tijd (3,5 uur!!) genomen om onze situatie en (keuken) wensen volledig kaart te brengen.
Geen gepush, geen vragen als: ''Wat willen jullie betalen'' of ''Wat is jullie budget'', een uitgebreide offerte van 7 pagina's en de mogelijkheid om het allemaal thuis rustig te bekijken. Halverwege de 3,5 uur zelfs nog lunch gekregen, helemaal prima.

Uiteindelijk na wat mailverkeer (dingen toegevoeg en/of aangepast) op een totaalprijs van €25.700 uitkomen inclusief afrondingskorting en nog wat extra onderhandelde korting.

Hiervoor krijgen wij:

- Een rechte keuken van 450 cm waarvan 4 hoge kasten tot het plafond
- Een keukeneiland van 230 cm met afgeronde hoeken op maat gemaakt door een meubelmaker.
- Uitvoering frontjes & rondingen eiland in FENIX nanotech mater
- Greeploos
- Arte composiet werkbladen (20mm) en achterwand
- 2x koelvries combinatie van AEG
- 2x Matte Multifunctionele oven van AEG
- 1x Vaatwasser van AEG
- 1x Matte inductie met afzuiging van AEG SaphirMatt
- Normale spoelbak met warm en koudwaterkraan (geen Qooker o.i.d. niet relevant voor ons)
- MatCall twist 2 stopcontact

- Montage van al het bovenstaande

8 mei hebben we weer een afspraak in de winkel om nog wat details te bespreken en eventueel de order te finaliseren.

Wat vinden jullie hiervan? Is de prijs OK voor wat we krijgen?
Bijgaand de tekening een een render. Let nog even niet op de kleur van de keuken.

Volledige offerte kan ik eventueel in een DM sturen.

Alvast bedankt weer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVGOBVEQdVj-Uv_whKzAoLW66cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xV12MpXeMem2owdwt9ExUNT6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNaQerEJQDUt2tlKnYQATlczPD4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gbQgHu9lJiyuWYW7zNIimewo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0eFIsqNMaP8dhMI6CwxA9N1DKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWiGfmPPRLi4ZW43M4O4k0S0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door StephanOtter op 25-04-2026 13:53 ]

• SquareOne
StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:56:
Hi, ben ik weer!
Zoals eerder vermeld, zijn wij vorige week ook nog bij Sense in Hoorn geweest. Hier hebben wij een heel fijn relaxed en ongedwongen gesprek gehad. Er is ruim de tijd (3,5 uur!!) genomen om onze situatie en (keuken) wensen volledig kaart te brengen.
Geen gepush, geen vragen als: ''Wat willen jullie betalen'' of ''Wat is jullie budget'', een uitgebreide offerte van 7 pagina's en de mogelijkheid om het allemaal thuis rustig te bekijken. Halverwege de 3,5 uur zelfs nog lunch gekregen, helemaal prima.

Uiteindelijk na wat mailverkeer (dingen toegevoeg en/of aangepast) op een totaalprijs van €25.700 uitkomen inclusief afrondingskorting en nog wat extra onderhandelde korting.

Hiervoor krijgen wij:

- Een keukeneiland van 230 cm met afgeronde hoeken op maat gemaakt door een meubelmaker.
- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG
- Normale spoelbak met warm en koudwaterkraan (geen Qooker o.i.d. niet relevant voor ons)

8 mei hebben we weer een afspraak in de winkel om nog wat details te bespreken en eventueel de order te finaliseren.

Bijgaand de tekening een een render. Let nog even niet op de kleur van de keuken.

Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt niet gek anno 2026.
Zeker niet met die ronde hoeken. Een andere Tweaker deelde laatst wat dat soort ronde hoeken kosten. Dat tikt echt aan op de prijs van de meubels.

• MarcoZoetermeer
Hi, ben ik weer!

Hiervoor krijgen wij:

- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG

Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt me een nette prijs. Ik heb net even online gekeken en het ziet eruit als een groot, betrouwbaar bedrijf met veel goede reviews. De ervaring die je beschrijft, laat alleen maar zien dat ze echt achter hun product en aanbod staan.

• StephanOtter
SquareOne schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:21:
[...]

Klinkt niet gek anno 2026.
Zeker niet met die ronde hoeken. Een andere Tweaker deelde laatst wat dat soort ronde hoeken kosten. Dat tikt echt aan op de prijs van de meubels.
Thanks! Weet je ongeveer nog wanneer dat bericht van de andere tweaker is geplaatst ?

• leogeran
  • Laatst online: 20:06
StephanOtter schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:50:
[...]

Thanks! Weet je ongeveer nog wanneer dat bericht van de andere tweaker is geplaatst ?
Afgelopen of vorige week, laatste paar pagina’s

• appelthree
Hi, ben ik weer!

Hiervoor krijgen wij:

- Greeploos
- 1x Vaatwasser van AEG

Alvast bedankt weer!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt inderdaad wel een beetje op onze keuken, beetje kleiner maar het lijkt me zeker geen gekke prijs. Bij Clear Kitchen heb ik nu een offerte (paar pagina's terug inderdaad) van ruim 3k voor de afgeronde hoeken. Dus als je wilt besparen lijkt dat me het eerste item om naar te kijken...

Fenix hebben we in onze huidige keuken als fronten, is erg mooi spul maar verwacht geen wonderen van het anti-vingerafdruk verhaal. Begrijp me niet verkeerd, wij overwegen zeker om het in de nieuwe keuken weer te gebruiken, maar het is niet perfect.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 16:07
In de aanloop naar de sleuteloverdracht in augustus (nog 4 maanden!) zijn wij druk alle offertes van aannemers voor de verbouwing en het uitzoeken van keuken en badkamer. Het is wel duidelijk dat wij geen benul hebben van wat je tegenwoordig nog kunt kopen met geld :X

Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugman, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.

We zijn inmiddels in goed gesprek met Raymann Interieurbouw bij ons in 't dorp. Zelf teken ik alle goede ideeën die we opgedaan hebben en bespreek deze komende vrijdag verder met ze.
Op hun advies zijn we materialen uit gaan zoeken bij de showroom van Asilva in Steenwijk, dat heeft ons erg geholpen om op grotere maten plaatmateriaal stalen te zien.
Onze keuze is gevallen op een textiel-beige front van Egger en een semi-matte champagne-grijs kleur van Natrix voor de zijkanten van de hoge kasten en het eiland. Binnenkasten blijven vrij licht, wel off-white voor een iets luxere look & feel.
Moordboard
Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/comsi-rtv/image/upload/v1777296741/GoT/SCR-20260427-nfae.jpg
De kleur van de foto is wat geel, het keukenblad gaat een lichte (nagenoeg wit) rustig blad worden met een zachte vleug.
Eisen
Onze specifieke eisen zijn hierbij;
  • Quooker + CUBE
  • 'Uit het zicht'-plek voor stofzuigers (Dyson stokstofzuiger + robot stofzuiger)
  • 'Uit het zicht'-plek voor prullenbakken
Apparatuur
± € 9.000 bij Keukenloods
InductieBoraPURU2R
OvenSiemensiQ700 CS936G1B1
VaatwasserSiemensiQ700 SN87TX02CE
VriezerSiemensiQ500 GI81NACE0
KoelkastSiemensiQ700 KI81FSDE0
SpoelbakFrankeMRG 210-52 Coffee spoelbak
KraanQuookerFlex Round COMBI+ CUBE
QuookerNordic Zeeppomp
Indeling
Kastenwand (v.l.n.r.):
  • 40cm: voorraad
  • 60cm: koelkast (hoog)
  • 60cm: voorraad + oven + vaatwasser
  • 120cm: koffie nook (2x 30cm diepe kastjes boven) + 2× lades
  • 50cm: vriezer (hoog)
  • 50cm: voorraad + robot docking station
  • 40cm: hangde steel stofzuiger + schoonmaak spulletjes
Eiland (kastenwand v.l.n.r.):
  • 100cm: 2× lade (inductie)
  • 100cm: 2× lade (bovenste met besteklade)
  • 60cm: spoelbak kast (quooker + cube)
  • 40cm: prullenbakken lade
Eiland (woonkamer kant v.l.n.r.):
  • 100cm: 2× lade
  • 100cm: 2× lade (bovenste "besteklade" voor rechargeables zoals laptop/ipad/phones)
Op beide zijkanten van het eiland komen stroompunten, die wil ik niet in het werkblad zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0im-Gl1bmMJZ8XqMCsMeEeMdg5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BcnMRnoejrZcIRFAlZ8dJSVS.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a7ea7Wv4XYYgNT8zLSCliz5Uxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4sznOwYAxVJDPhG4ajqIwwXK.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMwbYO9nJOmgTsyMy9n89eQOOk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYf0zN4XNKA7xbKt7tCn9KoG.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM-H34655RrLJRy23iOVb_WzV5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/36uxjUO4ykxbHd85ixjktXVb.png?f=fotoalbum_large
Dat zou er dan zo uit moeten komen te zien.

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/comsi-rtv/image/upload/v1777443539/GoT/ai-render-egger-materials-v2.jpg?v=20260429

In de Ai render missen er twee vertikale greeplijsten (c-profiel) tussen de buitenste smalle 40cm kasten van de kastenwand. Hier zit nog wel een punt van discussie. We willen greeploos maar geen push-to-open, hoewel de kasten smal zijn denken we dat het niet misstaat en het geheel rustig laat ogen.
Robot stofzuiger
Voor de robotstofzuiger willen we eigenlijk een maatwerk oplossing zoals LEICHT keukens deze heeft, een uitschuifbare lade waar de volledig docking op past zodat de bakken vers- en vuilwater gemakkelijk geleegd kunnen worden. Feitelijk gewoon een lade met een metalen bak die tot op de grond valt en de plint verwijderen...
Afbeeldingslocatie: https://assets.caisy.io/assets/551e9be6-4efc-46d0-85a5-cad97ca9e6eb/111b42ff-9322-4e73-9d86-4b4f56265b71/2a0bbfb1-3a48-4911-9c02-f85a5abc5ec6/SaugroboterSchrank1.jpg?width=320&height=320&focal_point=50,60
Instagram filmpje
We gaan (als de huidige robot af is) voor een robot met wateraansluiting en afvoer waar we nog weer wat meer kastruimte terugkrijgen. Tot die tijd lijkt dit een prima oplossing.
Die leidingen laten we nu in de verbouwing wel alvast aanleggen overigens.

Ideeën, suggesties of tips?
Punt van discussie
Waar ik mijn vinger niet op kan leggen is waarom mijn hoofd de vriezer niet op die 'centrale' plek wil terwijl dit toch de meest logische indeling lijkt te zijn.
Mijn voornaamste argument is de verticale greeplijsten van de kastenwand, die scharnieren links van de koffie nook tussen de 60cm kasten (voorraad+oven) en rechts van de koffie nook tussen 60cm voorraad en 40cm schoonmaak kast (heb ik verkeerd ingetekend in het bovenaanzicht).

- Hoe zouden jullie de kastdeuren laten scharnieren, of misschien zelfs een heel andere indeling van de kasten?

Komende week zitten we voor een (hopelijk laatste) gesprek met de interieurbouwer voor de echte technische tekening en een definitieve offerte. Wordt vervolgd!

[ Voor 5% gewijzigd door Neejoh op 29-04-2026 08:20 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:05
Neejoh schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:18:
In de aanloop naar de sleuteloverdracht in augustus (nog 4 maanden!) zijn wij druk alle offertes van aannemers voor de verbouwing en het uitzoeken van keuken en badkamer. Het is wel duidelijk dat wij geen benul hebben van wat je tegenwoordig nog kunt kopen met geld :X

Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugman, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.

We zijn inmiddels in goed gesprek met Raymann Interieurbouw bij ons in 't dorp. Zelf teken ik alle goede ideeën die we opgedaan hebben en bespreek deze komende vrijdag verder met ze.
Op hun advies zijn we materialen uit gaan zoeken bij de showroom van Asilva in Steenwijk, dat heeft ons erg geholpen om op grotere maten plaatmateriaal stalen te zien.
Onze keuze is gevallen op een textiel-beige front van Egger en een semi-matte champagne-grijs kleur van Natrix voor de zijkanten van de hoge kasten en het eiland. Binnenkasten blijven vrij licht, wel off-white voor een iets luxere look & feel.
Moordboard
[Afbeelding]
De kleur van de foto is wat geel, het keukenblad gaat een lichte (nagenoeg wit) rustig blad worden met een zachte vleug.
Eisen
Onze specifieke eisen zijn hierbij;
  • Quooker + CUBE
  • 'Uit het zicht'-plek voor stofzuigers (Dyson stokstofzuiger + robot stofzuiger)
  • 'Uit het zicht'-plek voor prullenbakken
Apparatuur
± € 9.000 bij Keukenloods
InductieBoraPURU2R
OvenSiemensiQ700 CS936G1B1
VaatwasserSiemensiQ700 SN87TX02CE
VriezerSiemensiQ500 GI81NACE0
KoelkastSiemensiQ700 KI81FSDE0
SpoelbakFrankeMRG 210-52 Coffee spoelbak
KraanQuookerFlex Round COMBI+ CUBE
QuookerNordic Zeeppomp
Indeling
Kastenwand (v.l.n.r.):
  • 40cm: voorraad
  • 60cm: koelkast (hoog)
  • 60cm: voorraad + oven + vaatwasser
  • 120cm: koffie nook (2x 30cm diepe kastjes boven) + 2× lades
  • 50cm: vriezer (hoog)
  • 50cm: voorraad + robot docking station
  • 40cm: hangde steel stofzuiger + schoonmaak spulletjes
Eiland (kastenwand v.l.n.r.):
  • 100cm: 2× lade (inductie)
  • 100cm: 2× lade (bovenste met besteklade)
  • 60cm: spoelbak kast (quooker + cube)
  • 40cm: prullenbakken lade
Eiland (woonkamer kant v.l.n.r.):
  • 100cm: 2× lade (bovenste "besteklade" voor rechargeables zoals laptop/ipad/phones)
Op beide zijkanten van het eiland komen stroompunten, die wil ik niet in het werkblad zelf.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zou er dan zo uit moeten komen te zien.

[Afbeelding]

* We kiezen er voor de skylight niet meer te gaan doen, kosten technisch moeten we links en rechts wat keuzes maken helaas.
** Inductie en wasbak hebben we omgedraaid nu de vaatwasser waarschijnlijk onder de oven zal gaan komen

In de Ai render missen er twee vertikale greeplijsten (c-profiel) tussen de buitenste smalle 40cm kasten van de kastenwand. Hier zit nog wel een punt van discussie. We willen greeploos maar geen push-to-open, hoewel de kasten smal zijn denken we dat het niet misstaat en het geheel rustig laat ogen.
Robot stofzuiger
Voor de robotstofzuiger willen we eigenlijk een maatwerk oplossing zoals LEICHT keukens deze heeft, een uitschuifbare lade waar de volledig docking op past zodat de bakken vers- en vuilwater gemakkelijk geleegd kunnen worden. Feitelijk gewoon een lade met een metalen bak die tot op de grond valt en de plint verwijderen...
[Afbeelding]
Instagram filmpje
We gaan (als de huidige robot af is) voor een robot met wateraansluiting en afvoer waar we nog weer wat meer kastruimte terugkrijgen. Tot die tijd lijkt dit een prima oplossing.
Die leidingen laten we nu in de verbouwing wel alvast aanleggen overigens.

Ideeën, suggesties of tips?
Punt van discussie
Waar ik mijn vinger niet op kan leggen is waarom mijn hoofd de vriezer niet op die 'centrale' plek wil terwijl dit toch de meest logische indeling lijkt te zijn.
Mijn voornaamste argument is de verticale greeplijsten van de kastenwand, die scharnieren links van de koffie nook tussen de 60cm kasten (voorraad+oven) en rechts van de koffie nook tussen 60cm voorraad en 40cm schoonmaak kast (heb ik verkeerd ingetekend in het bovenaanzicht).

- Hoe zouden jullie de kastdeuren laten scharnieren, of misschien zelfs een heel andere indeling van de kasten?

Komende week zitten we voor een (hopelijk laatste) gesprek met de interieurbouwer voor de echte technische tekening en een definitieve offerte. Wordt vervolgd!
Ik zou denk ik voor een andere indeling van de kasten gaan. Ik denk dat het handig is om iets meer werkblad te hebben, en misschien juist wat asymmetrie toe te voegen. Wellicht kan deze keuken van Rotpunkt als inspiratie dienen.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:55
Sarrah schreef op woensdag 22 april 2026 @ 02:25:
Hoi,

Ook wij zijn op zoek naar een keuken. Onze wens is als als parallel keuken.
Zijde 1 (hoge kasten):
Kast (60 cm) met fullsize vriezer -> Normale kast (60 cm) -> Koffiecorner (80 cm) -> Normale kast (60 cm) -> Kast (60 cm) met fullsize koelkast

Zijde 2 (lage kasten):
30 cm kast -> 90 cm kast ivm kookplaat -> 80 cm werkblad met lades -> 60 cm spoelbak -> 60 cm vaatwasser.
Budgettair gezien nu geen bovenkastjes toegevoegd.

Ongeveer wordt de keuken 330 bij 330 even afhankelijk van het passtuk.

We zijn begonnen bij Marquardt, hier hebben wij een goede service ervaren. Zij gaven een prijs van 23.800 waarvan 3800 voor de montage (vrij fors). Ze gaven alleen geen offerte of schets mee dus de verhouding apparatuur/kastjes is onbekend. Daarna ook goede ervaring bij keukenloods. Daar een offerte van 6936 voor de apparatuur (allemaal Bosch met bora kookplaat). We hebben precies dezelfde frontjes kunnen uitkiezen t.o.v. van Marquardt. We hadden zelfs een voorkeur voor een andere front maar die zou duurder uitvallen. Bij keukenloods kregen we betere versies apparatuur en de Bora PURMA in plaats van PURE en het duurdere frontjes. Inclusief montage (+/- 1500 euro) kwam de prijs op 22.800. Daarna bij superkeukens ook goed geholpen maar helaas kunnen ze het blad niet 1 maat leveren dus zal het twee keer gesneden moeten worden en dat geeft een meerprijs waardoor het eigenlijk al afvalt.

Frontjes zijn uiteindelijk voor de lage kastjes prijsgroep 0 en voor de hoge kasten prijsgroep 2 van Pronorm. Nu denken wij op de apparatuur via keukenloods niet veel te besparen ergens anders. O.a. bij budgetplan ook apparatuur offertes aangevraagd en alleen de Bora kan nu voor 400 euro goedkoper worden besteld. Voor het blad hebben we de EvoraQstone (Mizu Wave) van Dekker.

Eigenlijk heeft keukenloods dus onze voorkeur vanwege een keuken die volledig naar wens is, goedkoper en betere apparatuur ten opzichte van de anderen. Nu de vraag of het nog nut heeft om naar Duitsland te gaan om nog iets goedkoper uit te komen? Bijvoorbeeld Ihre Küche? Wij zien namelijk dat zij wel zowel de EvoraQstone voor de werkbladen aanbieden en Pronorm voor de fronten. Wij zijn namelijk al wel helemaal content met de kleurensamenstelling. Scheelt Pronorm en wellicht de apparatuur eventueel nog iets qua prijs in Duitsland of is dat het niet waard?

Wij horen het graag! Andere tips om voor deze merksamenstelling ergens iets goedkoper uit te zijn ook altijd welkom :).
Lijkt aardig op mijn opstelling waar ik 18.500 EUR voor kwijt ben, zie Paul Hewson in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3".

• Neejoh
MarcoC schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:16:
[...]
Ik zou denk ik voor een andere indeling van de kasten gaan. Ik denk dat het handig is om iets meer werkblad te hebben, en misschien juist wat asymmetrie toe te voegen. Wellicht kan deze keuken van Rotpunkt als inspiratie dienen.
Het asymmetrische spreekt mij inderdaad ook wel aan in die keuken die je linkt (y)

Wat betreft werkruimte denk ik dat we wel goed zitten, tussen kookplaat en wasbak zit een meter ten opzichte van 50cm in ons huidige huis en dan ook nog eens dubbel zo diep. Plus ruimte in de coffee nook. Lijkt ons genoeg te moeten zijn.

• mrowesoft
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:56
Neejoh schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:18:

Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugmans, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.
Mooie keuken!

En dat zijn ook zo ongeveer de keukenboeren waar wij afspraken willen gaan plannen. Hoe vond je verder de gesprekken/service/prijs?

• Neejoh
mrowesoft schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:00:
[...]

Mooie keuken!

En dat zijn ook zo ongeveer de keukenboeren waar wij afspraken willen gaan plannen. Hoe vond je verder de gesprekken/service/prijs?
Het meest enthusiast was ik over Satink in Zwolle (wij zaten met Dinand). Erg mooie showroom en hij dacht het meeste mee met ons budget, al kreeg hij het net niet voor elkaar met onze wens om de stofzuigers uit het zicht te houden. Maar goed gesprek en nagenoeg op budget gebleven.
Eigenlijk de enige die het klassieke 'even met mijn baas bellen of ik die korting wel kan geven' trucje toegepast heeft.

Gesprekken bij Boer Staphorst waren ook goed, alleen buitensporig in prijs uiteindelijk (38k). Daar was ook niet veel aan te doen dus waren we in het tweede gesprek verrekte snel uitgepraat.

Concordia (Meppel) had erg mooie keukens (de next125 lag ons wel) en het gesprek met Emile (rot in 't vak) was heel goed. Maar toch weer 35k terwijl wij aangeven 25k budget te hebben, daar moest te veel gestreept worden om richting budget te komen en dan en dan blijft er weinig keuken over.

Brugman (Zwolle) was een aanfluiting. Maar dan vooral omdat wij niet gehoord werden door de beste man die ons 'hielp' (lees: zijn mening opdrong). We zijn daar ook niet op tweede gesprek geweest.

Thuiskwartier (Urk) gingen we heen op aanraden van een kennis en ik moet zeggen dat die best okay beviel. Ook zij kwamen na wat concessies dichter richting budget. De showroom is wel wat kleiner dan de grotere franchises.

Marco Marknesse eigenlijk hetzelfde als Thuiskwartier, semi-klein maar wel goed geholpen en een vergelijkbare prijs (dus te hoog voor ons). Alleen wat meer richting ATAG apparatuur die mij minder aansprak. Verder sprong er niet echt iets uit, behalve dan een PVC vloer die we door hun in de woning willen gaan laten leggen.

Ekelhoff Küchen in Nordhorn viel ons erg tegen. Hoewel het een een geweldige showroom is en we een prima gesprek (in half NL / DE) hadden viel de prijs met onze wensen enorm tegen, ± 2-3k minder dan vergelijkbare keuzes in NL en ik had het verschil groter gehoopt.
Ik zou verder de grens over gaan Duitsland in om minder NL-gebaseerde prijzen te shoppen denk ik.

• mrowesoft
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:56
Neejoh schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:18:
[...]

Het meest enthusiast was ik over Satink in Zwolle (wij zaten met Dinand). Erg mooie showroom en hij dacht het meeste mee met ons budget, al kreeg hij het net niet voor elkaar met onze wens om de stofzuigers uit het zicht te houden. Maar goed gesprek en nagenoeg op budget gebleven.
Eigenlijk de enige die het klassieke 'even met mijn baas bellen of ik die korting wel kan geven' trucje toegepast heeft.

Gesprekken bij Boer Staphorst waren ook goed, alleen buitensporig in prijs uiteindelijk (38k). Daar was ook niet veel aan te doen dus waren we in het tweede gesprek verrekte snel uitgepraat.

Concordia (Meppel) had erg mooie keukens (de next125 lag ons wel) en het gesprek met Emile (rot in 't vak) was heel goed. Maar toch weer 35k terwijl wij aangeven 25k budget te hebben, daar moest te veel gestreept worden om richting budget te komen en dan en dan blijft er weinig keuken over.

Brugman (Zwolle) was een aanfluiting. Maar dan vooral omdat wij niet gehoord werden door de beste man die ons 'hielp' (lees: zijn mening opdrong). We zijn daar ook niet op tweede gesprek geweest.

Thuiskwartier (Urk) gingen we heen op aanraden van een kennis en ik moet zeggen dat die best okay beviel. Ook zij kwamen na wat concessies dichter richting budget. De showroom is wel wat kleiner dan de grotere franchises.

Marco Marknesse eigenlijk hetzelfde als Thuiskwartier, semi-klein maar wel goed geholpen en een vergelijkbare prijs (dus te hoog voor ons). Alleen wat meer richting ATAG apparatuur die mij minder aansprak. Verder sprong er niet echt iets uit, behalve dan een PVC vloer die we door hun in de woning willen gaan laten leggen.

Ekelhoff Küchen in Nordhorn viel ons erg tegen. Hoewel het een een geweldige showroom is en we een prima gesprek (in half NL / DE) hadden viel de prijs met onze wensen enorm tegen, ± 2-3k minder dan vergelijkbare keuzes in NL en ik had het verschil groter gehoopt.
Ik zou verder de grens over gaan Duitsland in om minder NL-gebaseerde prijzen te shoppen denk ik.
Dank voor de uitgebreide reactie! Zal mijn terugkoppeling ook nog geven zodra wij zijn geweest. (y)

• Eva-Luna74
Wij hebben ook weer een offerte, van Superkeukens dit keer.
Merk: Schueller.
Uitvoering: Mat AFP.
Opstelling: hoge kast met koel/vries, hoge kast met combi-oven, en 4 x 60 laag (met ladenkast, spoelkast, vaatwasser, ladenkast) plus smalle lage kast van 15 cm
Klein eiland met ladenkast 90 cm en ladenkast 80 cm. Aan achterkant 4 kasten 35 cm diep.
Blad: composiet
Extra: wandplank 2,50 m met led-verlichting

Apparatuur:
Bora Pure Rough
Quooker flex square
Combi-oven AEG NKK6SN01B - staat nog niet vast
Koel/vries AEG NSC6N18ZES - staat nog niet vast
Vaatwasser Siemens iQ300 SN635X22AE - staat nog niet vast

Prijs: € 19.600. Is dit een redelijke prijs met deze apparatuur? Behoeft de apparatuur nog een upgrade?

Ook nog een vraag over het eiland. Deze is niet groot, 1,75 lang. Wat is handig: de kookplaat in het midden of aan een zijkant? In het laatste geval heb je naast de kookplaat zo'n 80 cm werkblad vrij.
De adviseur heeft het eiland 97 cm diep gemaakt. Volgens mij moet dit een paar cm minder diep kunnen. Hij geeft aan dat dat niet kan, maar bij andere offertes kon het wel. Kan dat liggen aan het programma dat wordt gebruikt? We hebben het liefst een frontlijnend keukenblad, dat is nu niet het geval.
Dank weer voor het meedenken!
Pagina: 1 ... 540 541 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1