In de aanloop naar de sleuteloverdracht in augustus (nog 4 maanden!) zijn wij druk alle offertes van aannemers voor de verbouwing en het uitzoeken van keuken en badkamer. Het is wel duidelijk dat wij geen benul hebben van wat je tegenwoordig nog kunt kopen met geld
Na serieuze pogingen bij keuken boeren (Brugman, Boer Staphorst, Thuiskwartier, Concordia, Marco Marknesse, Satink en Ekelhoff Küchen Nordhorn DE) kwamen wij met onze wensen steeds uit op offertes van 30-35 duizend euro. Ons budget is eigenlijk 25 duizend en het lijkt er op dat we daar in de buurt gaan komen door de keuken via een interieurbouwer te laten bouwen.
We zijn inmiddels in goed gesprek met
Raymann Interieurbouw bij ons in 't dorp. Zelf teken ik alle goede ideeën die we opgedaan hebben en bespreek deze komende vrijdag verder met ze.
Op hun advies zijn we materialen uit gaan zoeken bij de showroom van
Asilva in Steenwijk, dat heeft ons erg geholpen om op grotere maten plaatmateriaal stalen te zien.
Onze keuze is gevallen op een textiel-beige front van Egger en een semi-matte champagne-grijs kleur van Natrix voor de zijkanten van de hoge kasten en het eiland. Binnenkasten blijven vrij licht, wel off-white voor een iets luxere look & feel.
Moordboard
De kleur van de foto is wat geel, het keukenblad gaat een lichte (nagenoeg wit) rustig blad worden met een zachte vleug.
Eisen
Onze specifieke eisen zijn hierbij;
- Quooker + CUBE
- 'Uit het zicht'-plek voor stofzuigers (Dyson stokstofzuiger + robot stofzuiger)
- 'Uit het zicht'-plek voor prullenbakken
Apparatuur
±
€ 9.000 bij Keukenloods
| Inductie | Bora | PURU2R |
| Oven | Siemens | iQ700 CS936G1B1 |
| Vaatwasser | Siemens | iQ700 SN87TX02CE |
| Vriezer | Siemens | iQ500 GI81NACE0 |
| Koelkast | Siemens | iQ700 KI81FSDE0 |
| Spoelbak | Franke | MRG 210-52 Coffee spoelbak |
| Kraan | Quooker | Flex Round COMBI+ CUBE |
| Quooker | Nordic Zeeppomp |
Indeling
Kastenwand (v.l.n.r.):
- 40cm: voorraad
- 60cm: koelkast (hoog)
- 60cm: voorraad + oven + vaatwasser
- 120cm: koffie nook (2x 30cm diepe kastjes boven) + 2× lades
- 50cm: vriezer (hoog)
- 50cm: voorraad + robot docking station
- 40cm: hangde steel stofzuiger + schoonmaak spulletjes
Eiland (kastenwand v.l.n.r.):
- 100cm: 2× lade (inductie)
- 100cm: 2× lade (bovenste met besteklade)
- 60cm: spoelbak kast (quooker + cube)
- 40cm: prullenbakken lade
Eiland (woonkamer kant v.l.n.r.):
- 100cm: 2× lade
- 100cm: 2× lade (bovenste "besteklade" voor rechargeables zoals laptop/ipad/phones)
Op beide zijkanten van het eiland komen stroompunten, die wil ik niet in het werkblad zelf.
Dat zou er dan zo uit moeten komen te zien.
In de Ai render missen er twee vertikale greeplijsten (c-profiel) tussen de buitenste smalle 40cm kasten van de kastenwand. Hier zit nog wel een punt van discussie. We willen greeploos maar geen push-to-open, hoewel de kasten smal zijn denken we dat het niet misstaat en het geheel rustig laat ogen.
Robot stofzuiger
Voor de robotstofzuiger willen we eigenlijk een maatwerk oplossing zoals LEICHT keukens deze heeft, een uitschuifbare lade waar de volledig docking op past zodat de bakken vers- en vuilwater gemakkelijk geleegd kunnen worden. Feitelijk gewoon een lade met een metalen bak die tot op de grond valt en de plint verwijderen...
We gaan (als de huidige robot af is) voor een robot met wateraansluiting en afvoer waar we nog weer wat meer kastruimte terugkrijgen. Tot die tijd lijkt dit een prima oplossing.
Die leidingen laten we nu in de verbouwing wel alvast aanleggen overigens.
Ideeën, suggesties of tips?
Punt van discussie
Waar ik mijn vinger niet op kan leggen is waarom mijn hoofd de vriezer niet op die 'centrale' plek wil terwijl dit toch de meest logische indeling lijkt te zijn.
Mijn voornaamste argument is de verticale greeplijsten van de kastenwand, die scharnieren links van de koffie nook tussen de 60cm kasten (voorraad+oven) en rechts van de koffie nook tussen 60cm voorraad en 40cm schoonmaak kast (heb ik verkeerd ingetekend in het bovenaanzicht).
- Hoe zouden jullie de kastdeuren laten scharnieren, of misschien zelfs een heel andere indeling van de kasten?
Komende week zitten we voor een (hopelijk laatste) gesprek met de interieurbouwer voor de echte technische tekening en een definitieve offerte. Wordt vervolgd!
[
Voor 5% gewijzigd door
Neejoh op 29-04-2026 08:20
]