Na veel winkels in Nederland te hebben gezien en ook al een paar uur aan verkoopafspraken verder (Keukenloods en Kvik), zijn wij dan ook bij Ekelhoff belandt. Ik had geen verwachtingen en had er eigenlijk ook helemaal geen zin meer in maar ons nieuwe huis heeft geen keuken, dus we konden toch beter nog niet opgeven, haha. En het bleek toch wel een verademing in vergelijking met andere ervaringen!
Misschien hadden we wat pech met de specifieke verkopers die we in NL hebben gesproken, maar dit was gewoon een no-nonense en (meer) transparant proces. Ik denk niet dat we per se veel goedkoper uit zullen zijn geweest dan bij een Nederlandse winkel, maar we waren zo tevreden over hoe alles verliep, dat we zelfs direct na het gesprek op locatie hebben getekend. Misschien niet het allerslimst, maar ook wel goed voor onszelf om een keer een knoop door te hakken.. Leveren en plaatsen etc. kunnen we nog niets over zeggen maar ik heb er vertrouwen in! Tadaaa zie hier onze simpele maar hopelijk effectieve idee (goed om te weten: rechts van de koelkast zit de woonkamer.
Dit alles komt in deze plattegrond (maten van de hal zijn een beetje smal - I know, daar gaan we nog mee stoeien

, misschien nog een kort wandje naast de koelkast?
We zijn over het algemeen blij met het ontwerp, maar hebben nog wel een paar verbeterpuntjes bedacht. We hadden van Ekelhoff begrepen dat we nog een en ander kunnen aanpassen in kleurstelling - als het maar niet na het inmeten gebeurd, want dan wordt alles besteld (afgelopen weekend getekend, inmeten wordt pas maart). Wij gaan ervan uit dat - als de prijs niet of nauwelijks naar beneden gaat door aanpassingen in het ontwerp, Ekelhoff het geen probleem zou vinden om ook nog wat aan te passen in b.v. de bovenkasten. Denk ik dat juist? Iemand ervaringen mee?
En natuurlijk ben ik benieuwd naar je mening: hoe denken jullie over de volgende punten?
- Bovenkastjes & afwerkplint - De bovenkastjes zijn momenteel 91 cm hoog en lopen niet tot het plafond. Bij nader inzien vinden we de afwerkplint van 21 cm niet echt mooi. Klopt het dat deze plint altijd iets inspringt en dus niet gelijk loopt met de kastfronten?
- Bovenkastjes tot het plafond? - De 21 cm is ook beetje zonde van de opbergruimte (huis is niet zo groot). Is het mogelijk om de bovenkastjes tot aan het plafond te laten doorlopen? Dat zie je natuurlijk op leuke pinterestplaatjes, maar is dat lastig te realiseren? Of weet iemand toevallig wat er beschikbaar is voor een Contur keuken?
- Eventueel denken we aan twee bovenkastjes boven elkaar (bijvoorbeeld 65 cm + 39 cm = 104 cm), zodat ze dichter bij het plafond kunnen hangen. De afstand tussen aanrecht en bovenkastjes is nu 50,6 cm; dat vinden we aan de krappe kant en liever zien we dit richting de 60 cm. Maarja dat zijn wel weer 3 dure kasten extra en zoveel hoogte win je niet in opbergruimte.. het is vooral estethisch.
- Hoge koelvrieskast tot plafond - Kan de hoge koelkastkast doorlopen tot aan het plafond, of is daar altijd een (afwerk)plint nodig? Of misschien een extra kastje bovenop?
- Open elementen boven het blad - Twijfel tussen de twee open planken zoals nu getekend, of een oplossing met open bovenkastjes (regalen). Wat zou volgens jullie een mooie en praktische indeling zijn?
- Zijwand naast de koelkast - Hebben we de zijplaat van de koelkast nodig als we daar een echte binnenwand plaatsen? De houtlook vinden we mooi, maar het is geen echt hout - en we vragen ons af of de aanblik op de zijkant van de koelkast niet te dominant wordt.
- Werkblad: Dekton vs. X-tone - We hebben nu gekozen voor een Dekton werkblad, maar er was ook een X-tone blad dat we erg mooi vonden en dat iets goedkoper lijkt te zijn. Zit er in de praktijk echt verschil in kwaliteit, duurzaamheid of gebruik tussen Dekton en X-tone?
- Afzuiging: Ik wil graag afzuiging naar buiten.. het zou alleen door de kruipruimte kunnen, maar zie nog niet helemaal waar dit dan weer het huis uit kan komen.. mag dit aan de stoep in de voorgevel? Is het vervelend als het direct onder je raam zit? We hebben eigenlijk geen muur waar geen raam zit of wat niet op een paar cm van de buren zit en uitlaat moet minimaal 2 meter van erfgrens, toch?
Wat is een goed moment om bij Ekelhoff om deze aanpassingen vragen? Nu of pas tijdens het inmeten? Wij hebben nog niet eerder een keuken gekocht. Heeft de persoon die komt inmeten een laptop met het ontwerpsysteem mee en kan die dan de keuken nog wat aanpassen aan de situatie of komt deze persoon bij wijze van spreke alleen 10 minuutjes met een rolmaat jouw huis opmeten?
[
Voor 3% gewijzigd door
dsbella op 14-01-2026 17:16
]