• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:40
Gisteren naar Ekelhoff, Akzent en Ardland wezen kijken om inspiratie qua kleuren op te doen. We weten precies hoe we de keukenopstelling willen.
Bij Akzent hadden we na het zien van een opstelling meteen een "dit is het " moment. De receptioniste heeft met de beperkte kennis die ze heeft ons enorm goed geholpen.
Echter was ik minder blij met het merk vd frontjes die we mooi vonden. Eerst dacht ik dat het om een Rotpunkt keuken ging maar achteraf na het bekijken vd stalen op mijn telefoon zag ik dat de keukenopstelling vh merk by Artego was. Ik heb by Artego een aantal keren langs zien komen in de topic met de vraag over de kwaliteit maar zowel hier als op internet niet erg duidelijk over de kwaliteit hiervan.
We gaan dus op zoek naar dezelfde kleuren van verschillende merken en is mijn concrete vraag eigenlijk als volgt.
Zijn er keukenboeren die obv een schets en kleurcodes een offerte/prijsindicatie uitbrengen, zonder er eerst fysiek naar toe te gaan? 3D tekening is voor voor de prijsindicatie/offerte voor mij minder relevant en is het makkelijker voor mij te selecteren voor een fysieke afspraak.
Dit voornamelijk vanuit een praktisch oogpunt met 3 kleine kids en beperkte opvang.

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:32
Eskiya schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:44:
Zijn er keukenboeren die obv een schets en kleurcodes een offerte/prijsindicatie uitbrengen, zonder er eerst fysiek naar toe te gaan? 3D tekening is voor voor de prijsindicatie/offerte voor mij minder relevant en is het makkelijker voor mij te selecteren voor een fysieke afspraak.
Dit voornamelijk vanuit een praktisch oogpunt met 3 kleine kids en beperkte opvang.
Ik ben er bang voor, lijkt eerder een soort onderhandelings tactiek, ik vind het ook vervelend je bent minimaal 2,5u bezig, mocht ik het mis hebben hoor ik het ook graag :)

• bartvanobart
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 19:52
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:17:
[...]

Ik ben er bang voor, lijkt eerder een soort onderhandelings tactiek, ik vind het ook vervelend je bent minimaal 2,5u bezig, mocht ik het mis hebben hoor ik het ook graag :)
@Eskiya , misschien Kwakkenbos keukens? Ik kwam ze tegen via een online advertentie en zo te zien hebben zij geen showroom en kan je zelf gewoon een offerte aanvragen. Prijzen lijken misschien wel "too good" dus ik weet niet of er een addertje is?

• Eskiya
[...]

Begrijp her enerzijds ook wel omdat er wellicht klanten af kunnen schrikken en niet meer binnen komen. Maar het is zo tijdrovend

Kwakkenbos kende ik nog niet, weer iemans welk merk keuken ze leveren?
Was zelf via de topic bij keukenkastenfabriek en thuiskeukens uitgekomen, als ik daar configureer en de montagekstn en werkblad toevoeg geeft dat een richting aan waar ik minimaal van uit moet gaan voor deze 2 merken? En klopt het nog steeds dat kkfb ballarina en thuiskeukens hacker sysemtat js?

[ Voor 37% gewijzigd door Eskiya op 30-12-2025 21:22 ]

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-01 20:05
Mijn moeder is op zoek naar een nieuwe keuken en heeft hiervoor onlangs een offerte ontvangen. Nu is haar budget niet reuze, dus haar meenemen naar Ekelhoff of Ihre Küche zit er niet in. Ben al blij dat ze niet naar een winkel van Mandemakers is gegaan, maar wil graag even checken of deze
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
offerte redelijk is. Nu is 12k, inclusief installatie, niet bijzonder duur voor een keuken, maar daar zijn de specs imho ook niet naar: goedkope apparatuur en een gelamineerd blad om maar wat te noemen.

Hoe zien jullie dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCydUH5HVnQEAP2twhU644Lp-c0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3hy051SBON1MxTQqmdyhagX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWTs0u8AkF2oeL-TSRxUwUdtyio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq4B1dVsYW7aGdk1zOatLvjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fy1SQzdwIRSAYsqOxERgALcr_e4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTF64Jd99j048hiCcwWvpzcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UljSf2dy3FyL9mf0J_9Vlkqo1KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0n4LmLxgEKAUkax0WZkPluJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGYIzdQxJZquZNFhboEUXC0vgLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh8DzJvvot7vtpJhaH3LG39f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfoUh_kmW5JprLDSRU6zGdNFURI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFHBFBfNjSM3iBua15tyY0q1.jpg?f=fotoalbum_large

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:27

Thomg

Aww yiss

Vind het zelf wel vrij duur. Apparatuur is echt heel erg lage kwaliteit, dan wel niet goedkoopste merk, wel onderkant van je kan krijgen bij een budgetmerk. Lowfrost zegt eigenlijk al genoeg over de apparatuur, dat dat nog geadviseerd word in keukens boven de 5k is een keuze.
Als je echt budget wilt zou ik kijken naar ikea of naar toko's gaan die ook online een webshop hebben van hun producten, daar krijg je over het algemeen nette waar voor je geld.
Hoe zit het met de afzuiging trouwens? Niet?

• Bashdrs
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-01 22:35
Eskiya schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:44:
Gisteren naar Ekelhoff, Akzent en Ardland wezen kijken om inspiratie qua kleuren op te doen. We weten precies hoe we de keukenopstelling willen.
Bij Akzent hadden we na het zien van een opstelling meteen een "dit is het " moment. De receptioniste heeft met de beperkte kennis die ze heeft ons enorm goed geholpen.
Echter was ik minder blij met het merk vd frontjes die we mooi vonden. Eerst dacht ik dat het om een Rotpunkt keuken ging maar achteraf na het bekijken vd stalen op mijn telefoon zag ik dat de keukenopstelling vh merk by Artego was. Ik heb by Artego een aantal keren langs zien komen in de topic met de vraag over de kwaliteit maar zowel hier als op internet niet erg duidelijk over de kwaliteit hiervan.
We gaan dus op zoek naar dezelfde kleuren van verschillende merken en is mijn concrete vraag eigenlijk als volgt.
Toen wij enkele maanden geleden vanuit het buitenland ons aan het orienteren waren heb ik, met een technische tekening (die wij hieraan voorafgaand al bij een nederlandse zaak hadden ontvangen) en wat schriftelijke duiding, bij verschillende keukenzaken om een offerte gevraagd of een grove schatting van de prijs. De meeste zaken verspreid over het land wilden eventueel na een videogesprek hier gehoor aan geven.

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-01 20:05
Thomg schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:02:
[...]

Vind het zelf wel vrij duur. Apparatuur is echt heel erg lage kwaliteit, dan wel niet goedkoopste merk, wel onderkant van je kan krijgen bij een budgetmerk. Lowfrost zegt eigenlijk al genoeg over de apparatuur, dat dat nog geadviseerd word in keukens boven de 5k is een keuze.
Als je echt budget wilt zou ik kijken naar ikea of naar toko's gaan die ook online een webshop hebben van hun producten, daar krijg je over het algemeen nette waar voor je geld.
Hoe zit het met de afzuiging trouwens? Niet?
Geen afzuiging inderdaad. Ze heeft mechanische ventilatie en volgens de monteur die eerder dit jaar voor onderhoud langskwam was een afzuigkap o.i.d. in dat geval overbodig.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:53
Mryc schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:44:.
Nu is 12k, inclusief installatie, niet bijzonder duur voor een keuken, maar daar zijn de specs imho ook niet naar: goedkope apparatuur en een gelamineerd blad om maar wat te noemen.

Hoe zien jullie dat?
Ik zou toch een vergelijkende offerte ergens anders ophalen. Met name apparatuur is wel erg bedenkelijk niveau, qua levensduur en gebruik. Ik denk dat je moeder gebaat is bij wat betere apparatuur. Eventueel kun je zelf een vergelijking maken met apparatuur zoals je die bij leveranciers als Coolblue, Keukenloods etc kunt selecteren.
Kijk eventueel bij leveranciers die showroomkeukens of concepten op de site hebben staan, ter vergelijking van totaalprijs en keuze apparatuur.

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:17
Mryc schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:49:
[...]

Geen afzuiging inderdaad. Ze heeft mechanische ventilatie en volgens de monteur die eerder dit jaar voor onderhoud langskwam was een afzuigkap o.i.d. in dat geval overbodig.
Afzuigkap lijkt mij zeker niet overbodig. Een afzuigkap kan eventueel meer dan 500m3 per uur afzuigen. Mechanische afzuiging staat veel lager ingesteld. Waarschijnlijk tussen de 75m3 en 150m3 per uur. Dan blijft de vette en ongezonde lucht gewoon in je huis hangen. Het beste is ook met een doorgang naar buiten, maar dat moet wel haalbaar zijn. Anders recirculatie met filters, maar daar ben ik zelf geen fan van.

• Toke_gt
fixen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:24:
[...]
Afzuigkap lijkt mij zeker niet overbodig. Een afzuigkap kan eventueel meer dan 500m3 per uur afzuigen. Mechanische afzuiging staat veel lager ingesteld. Waarschijnlijk tussen de 75m3 en 150m3 per uur. Dan blijft de vette en ongezonde lucht gewoon in je huis hangen. Het beste is ook met een doorgang naar buiten, maar dat moet wel haalbaar zijn. Anders recirculatie met filters, maar daar ben ik zelf geen fan van.
@Mryc Geen afzuigkap lijkt me ook niet zo gezond. Mechanische ventilatie is echt niet voldoende om kooklucht af te voeren.
Recirculatie met filters is dan in ieder geval (veel) beter dan niets.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mryc schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:49:
[...]

Vind ik wel een beetje optimistisch. Zelf gebruik ik het vrijwel nooit omdat ik mijn afzuigkap best wel ruk vind (kwa wathetdoet/dB), maar ik zou wel de optie willen hebben indien nodig.
Budgetplan heeft zeer schappelijke keukens rond de 8k
https://www.budgetplan.nl/budgetplan-keukenactie
En komen allen met een afzuigkap of ingebouwde afzuiging.
Je moet er niet al teveel van verwachten, maar je krijgt wel waar voor je geld.
Voor arbeid kan je tussen de 1000 en 1800 euro verwachten, tel dus wel even 15% bij de prijs voor installeren.

Veranderd er verder niks aan waar de leidingen en elektra zitten? Zeker als eerste moet gebeuren zal dat een duur grapje worden.

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-01 22:47
Toke_gt schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:44:
[...]

@Mryc Geen afzuigkap lijkt me ook niet zo gezond. Mechanische ventilatie is echt niet voldoende om kooklucht af te voeren.
Recirculatie met filters is dan in ieder geval (veel) beter dan niets.
Ik heb in mijn huidige appartement een mechanisch ventilatiesysteem dat ook als afzuiginstallatie wordt gebruikt. Er is een luchtafvoer boven het kookgedeelte dat is aangesloten op een motorloze vlakschermkap. Voor de afvoer van gewone kookdampen werkt het nog wel maar het systeem is totaal niet echt krachtig genoeg om vetdampen af te voeren.

Het schijnt dat deze oplossing een tijd is gebruikt in appartementen (dit appartement is uit 2011) maar ik vind het echt onbegrijpelijk. Het ventilatiesysteem moet regelmatig worden schoongemaakt, net als mijn keuken dat telkens een grote vette bende wordt.

Inmiddels heb ik een appartement gekocht en een van de dingen waar ik niet op bezuinigd heb is een fatsoenlijke afzuigkap.

• Xutber
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-01 08:42
Hoi, hoi, van mij ook de vraag wat jullie van deze offerte vinden, heb foto's in de bijlage gedaan.

Kort samengevat:
Kastjes en meubels 8929
Werkblad 3144
Apparatuur 7748
Quooker en spoelbak 2554
Montage 2300

Totaal: 21600

Er komt eventueel nog een achterwand bij, en ik ga waarschijnlijk nog een apparaat aanpassen dus ik gok dat het 22k totaal zou worden. Ik heb weinig ervaring maar het lijkt me best prijzig.

Ook nog een vraag, iemand ervaring met een zwarte spoelbak?
Alvast bedankt voor de reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCzKICyc9CXC9qV0aWeQQQfGyG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jn7ecYPem3xwlrV52pSXXzGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-rpGrfrxZpyAnxW-Axyow96aiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kqoru2sGd3Y53xhzMZaOVZq2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2th7KXyQdFwPFNvmknVvYkrjQz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZEcTtW8k65RtEirNfaC6KEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k74Vu0O_RDmmjGlyLk1HxXqJr18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TsAS7YWUMn1VgHvgD4B7ySO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0ZG07EIWVQoMiqDP2wd7COO8EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXpDnvK4bGZu7k0ai5QCAaAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX_Ta85N5VF5ng4Q0xnBW1qm-FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGrgCzsUzqz05v1CRejUO8TU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Xutber op 31-12-2025 18:19 ]

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-01 21:04
Heeft er al iemand al ervaring met KEUK? Een bedrijf uit Groningen, won een jaar geleden de prijs voor interieurproduct van 2024. Focus op modulair en duurzaamheid en beperkte keuzes, niet te vergelijken met de standaard keukenboer.

• Eskiya
Heb ooit bij Siematic mooie frontgrepen gezien waarin dit verstek/hol is. Weet iemand welke van de midden-hoog merken de mogelijkheid hebben om de frontjes van greeploze frontjes in verstek/hol te maken en hoe dit heet?
Heb dit op dit site vd verschillende fabrikanten niet kunnen vinden

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:57
Bedoel je komgrepen ?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Of bedoel je dat de bovenste rand van het greeploze deurtje boven een schuine rand heeft en met een alu strip is afgewerkt. Dat laatste heeft siematic nog steeds, vorige week nog bij de nieuwe siematic keuken van de buren gezien.

Siematic SLX heet dat: https://www.keukenervarin...-SieMatic-SLX-PURE-02.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door eelco74 op 01-01-2026 14:21 ]

• Toke_gt
Eskiya schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:43:
Heb ooit bij Siematic mooie frontgrepen gezien waarin dit verstek/hol is. Weet iemand welke van de midden-hoog merken de mogelijkheid hebben om de frontjes van greeploze frontjes in verstek/hol te maken en hoe dit heet?
Ik probeer te bedenken wat je bedoelt, maar dat kan eigenlijk vanalles zijn. Lijkt het hierop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uffhP6WarXcfvEDt2YiU3mr_Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vz1rWFFvp3raiklA3UqO9xPv.jpg?f=fotoalbum_large

• Eskiya
Ja, zoiets inderdaad. Wist ook niet hoe ik moest uitleggen 😅

• ingridmarleen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-01 21:49
We hebben voor onze u-keuken ook een offerte laten opmaken bij Keukenloods. Komen totaal uit op 17.460,- We hadden eigenlijk een budget van 15.000 maar of dat haalbaar is betwijfelen nu we duidelijker hebben wat we willen. Lager dan dit ging Keukenloods niet mee. Wat denken jullie, redelijk?
Members only: offerte

[ Voor 81% gewijzigd door ingridmarleen op 01-01-2026 15:51 ]

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Eskiya schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:43:
Rotpunkt heeft wel een aantal verschillende 'verborgen' grepen in zijn programma. Niet zo luxe als Siematic, maar daarom ook een stuk goedkoper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_Gv4eOJI6R0hWFfvv4K1Iaaucg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lrOyyZjwUhhkgGozLfTPplJJ.png?f=user_large
Dit is een pagina uit de Rotpunkt_Gesamtbroschuere-DE.

En verder heeft de Pronorm Y-line ook een vergelijkbare afgeschuinde greep als de Siematic.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:44

aex351

I am the one

ingridmarleen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:47:
We hebben voor onze u-keuken ook een offerte laten opmaken bij Keukenloods. Komen totaal uit op 17.460,- We hadden eigenlijk een budget van 15.000 maar of dat haalbaar is betwijfelen nu we duidelijker hebben wat we willen. Lager dan dit ging Keukenloods niet mee. Wat denken jullie, redelijk?

***members only***
Keukenloods is volgens mij tegenwoordig niet meer bepaald 'concurrerend'. Dat merkte ik ook al toen ik daar ben wezen kijken voor apparatuur en werkbladen. Een vergelijkbare opstelling met alles wat jij hebt inclusief Quooker (wat jij niet hebt) kon voor onder de 15k bij Superkeukens. Wellicht kan dat nog lager wanneer je fronten met greepjes neemt i.p.v. zonder grepen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 15:53
ingridmarleen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:47:

***members only***
Het valt mij op dat elk apparaat een ander merk is.
Koelkast: AEG
Oven: Siemens
Vaatwasser: Bosch
Kookplaat: Bora

Is dit bewust gedaan? Ik zou gaan voor 1 merk en op die manier meer korting te bedingen.

• ingridmarleen
aex351 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 02:56:
[...]

Keukenloods is volgens mij tegenwoordig niet meer bepaald 'concurrerend'. Dat merkte ik ook al toen ik daar ben wezen kijken voor apparatuur en werkbladen. Een vergelijkbare opstelling met alles wat jij hebt inclusief Quooker (wat jij niet hebt) kon voor onder de 15k bij Superkeukens. Wellicht kan dat nog lager wanneer je fronten met greepjes neemt i.p.v. zonder grepen.
Dank! Wij hadden het idee dat het niet veel lager meer kon maar we gaan eens verder kijken!

Update 2-1 middag: vanmorgen bij Superkeukens geweest en de kastprijs is veel beter maar de apparatuur stukken duurder, zelfs met lager segment. Totaalprijs van de keuken kwam op 18.918

Heel jammer want we hadden daar wel een veel prettiger gesprek!

[ Voor 17% gewijzigd door ingridmarleen op 03-01-2026 00:05 ]

• ingridmarleen
R20141016 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 07:00:
[...]

Het valt mij op dat elk apparaat een ander merk is.
Koelkast: AEG
Oven: Siemens
Vaatwasser: Bosch
Kookplaat: Bora

Is dit bewust gedaan? Ik zou gaan voor 1 merk en op die manier meer korting te bedingen.
Op de apparatuur gingen we ook dan niet meer korting krijgen, zouden dan voor Siemens en de Bora gaan. Dit waren wel de apparaten die het best bij onze wensen lagen en we de prijs het laagst konden houden. Als we AEG kiezen moeten we concessies doen die we liever niet wilden doen.

• Sjrd83
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 22:33
Sjrd83 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:02:
Wij zijn voor een nieuwe keuken aan het kijken. We kiezen voor een gedeelte voor koken en spoelen zonder bovenkastjes. We willen een koof maken met daarin een plafondafzuigkap, de Siemens LR96CBS25 met recirculatie, helaas is afvoer naar buiten geen optie.

Nu ben ik de installatie instructie aan het bekijken en daarin staan de veiligheidsafstanden. Hierin staat dat de afstand tussen afzuigkap en luchtafvoerpunt minimaal 30 cm moet zijn. Nu is de afstand tussen de afzuigkap en het einde van de koof bij ons +/- 15 CM. Kan dit kwaad? Of is het echt raadzaam om dit op minimaal 30 cm te houden?
[Afbeelding][Afbeelding]
Wij zijn nu ook naar een Novy 6811 Wit aan het kijken met recirculatie maar is er dan z'n recirculatiebox nodig? Of kan je ook een monoblock filter in de afzuigkap zelf plaatsen? Ik kan dit niet vinden maar het kan ook zijn dat ik gewoon niet goed zoek.

• Sunomis
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:03
Goedenavond,

Zijn er naast Kvik ook andere merken die betaalbare opties hebben voor diepere kasten dan standaard 56?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sjrd83 schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:02:
Nu ben ik de installatie instructie aan het bekijken en daarin staan de veiligheidsafstanden. Hierin staat dat de afstand tussen afzuigkap en luchtafvoerpunt minimaal 30 cm moet zijn. Nu is de afstand tussen de afzuigkap en het einde van de koof bij ons +/- 15 CM. Kan dit kwaad?
Natuurlijk niet, dat doen ze voor de lol 8)7

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Tiuri schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:36:
[...]

Ik heb reactie van Quooker, een beetje in lijn der verwachtingen, die zeggen dat het allemaal prima zou moeten werken.

[...]

Betekent dat ook dat als het slangetje inderdaad niet fatsoenlijk de kraan in trekt dat ik het op een non-conform product mag gooien en dat Quooker hem komt vervangen (door een Quooker Flex Round)? Of is dit te optimistisch :+
Zo zeker is Quooker dus niet van hun zaak wat betreft de Flex Square..

Mijn reactie:
Mag ik er dus vanuit gaan dat als het gewicht vrij hangt in het keukenkastje maar de slang toch niet volledig terugtrekt in de kraan, dat dit een defect zal zijn en jullie dit oplossen?
Response van Quooker:
Zolang het gewicht vrij kan bewegen zou de slang inderdaad gemakkelijk terug moeten schuiven. Bij alle Flex kranen is het echter niet heel ongebruikelijk dat deze iets moet worden geleid. Het contragewicht is er met name om te helpen de slang terug te schuiven. Dus zelf met de Round versie kan het voorkomen dat u de slang actief moet terugschuiven in de kraan.
Valt me wel tegen van Quooker eigenlijk..

• Enit
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:08
Sunomis schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:32:
Goedenavond,

Zijn er naast Kvik ook andere merken die betaalbare opties hebben voor diepere kasten dan standaard 56?
Ik weet dat in elk geval Next125 (o.a. te koop bij Bruynzeel) diepere kasten heeft. Next125 is een wat luxer merk, maar ik vond de prijzen meevallen. Ik heb een jaar geleden een offerte laten opstellen bij Bruynzeel voor een Next125 keuken, en de prijzen zijn wel iets hoger dan Kvik, maar volgens mij is de kwaliteit ook iets hoger en het heeft een mooiere uitstraling. Uiteraard hangt de uiteindelijke prijs erg af van de materialen die je kiest voor de fronten en het werkblad.

• Maatjewerkt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14-01 10:08
Tiuri schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Mijn reactie:

[...]

Response van Quooker:

[...]

Ik weet dat ze bij Quooker er lang over hebben gedaan om de flex square te ontwikkelen door die haakse bochten, dus wat er nu staat is het beste dat ze er van kunnen maken. Het klopt dat je altijd de kans houdt dat je het laatste stukje een beetje moet begeleiden. Ik heb veel verschillende flex rounds bediend, maar ook daarbij moet je soms het laatste stukje nog een beetje helpen. Belangrijkste is dat het gewicht vrij kan bewegen in de kast, maar het is alleen ter ondersteuning om te voorkomen dat de slang er niet aan de voorkant uit komt.
Je kan er natuurlijk een extra gewichtje aan hangen als je het heel vervelend vind :P

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:15
Goedenavond,

Ballerina staat bekend om zijn maatwerkkasten. Wij hebben nu een kast met 3 lades van 80 cm breed en 70 cm diep (lades zijn 65 cm diep effectieve ruimte). Werkt en rolt na ruim 13 jaar nog perfect, geen doorhangen oid.

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-01 12:22
Goedenavond,

Je kan ze eventueel ook zelf maken.
CNC zagen bij b.v. adzaagt in Heemskerk.
Lades kun je compleet als maatwerk van Blum kopen in elke maat tot 120 cm breed en diepte tot meen 80 cm.
Wil je breder maak je combi lades met een verlengde front.

Scheelt je een kapitaal aan geld.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Zijn er hier mensen die bewust hebben gekozen voor een afzuigkap aan het plafond i.t.t. een geïntegreerde afzuiging in een nieuwbouwwoning? Wij twijfelen namelijk sterk om dit te doen. Wat ons betreft weegt het voordeel van een strak naadloos plafond niet op tegen de nadelen, waaronder:
  • Minder kookruimte
  • Minder kastruimte
  • Kookplaat lastiger schoon te houden
  • Risico op (veel) vocht in afzuiging
  • Slechter functioneren
Ik ben benieuwd naar jullie afwegingen.

[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 05-01-2026 13:32 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:14
ChillPascal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:31:
Zijn er hier mensen die bewust hebben gekozen voor een afzuigkap aan het plafond i.t.t. een geïntegreerde afzuiging in een nieuwbouwwoning? Wij twijfelen namelijk sterk om dit te doen. Wat ons betreft weegt het voordeel van een strak naadloos plafond niet op tegen de nadelen, waaronder:
  • Minder kookruimte
  • Minder kastruimte
  • Kookplaat lastiger schoon te houden
  • Risico op (veel) vocht in afzuiging
  • Slechter functioneren
Ik ben benieuwd naar jullie afwegingen.
Je hele huis stinkt naar eten als ie in t plafond zit. Kookplaatafzuiging naar buiten toe beste keus ooit.
Naar buiten heft ook de helft van je punten op

[ Voor 3% gewijzigd door alki op 05-01-2026 13:44 ]

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-01 16:44
Tiuri schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Mijn reactie:

[...]

Response van Quooker:

[...]

Ik heb ook al een aantal jaar een Flex Round. Ook hier moet ik hem zelf het laatste stukje terug drukken.
Hij blijft er ook net wat uitsteken. Gaat nooit echt helemaal terug. Is altijd al zo geweest...

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

alki schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Je hele huis stinkt naar eten als ie in t plafond zit. Kookplaatafzuiging naar buiten toe beste keus ooit.
Naar buiten heft ook de helft van je punten op
Klopt, maar in nieuwbouwhuizen is dat vaak geen optie. Vooral niet als deze voorzien zijn van balansventilatie, zoals bij ons het geval is.

Daarnaast lijkt mij een recirculatiekap in een koof boven de kookplaat altijd beter werken dan een geïntegreerde kookplaatafzuiging.

Ik ben dus wel erg benieuwd wat andere Tweakers doen in hun (nieuwbouw) woning. _/-\o_

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ChillPascal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Klopt, maar in nieuwbouwhuizen is dat vaak geen optie. Vooral niet als deze voorzien zijn van balansventilatie, zoals bij ons het geval is.

Daarnaast lijkt mij een recirculatiekap in een koof boven de kookplaat altijd beter werken dan een geïntegreerde kookplaatafzuiging.

Ik ben dus wel erg benieuwd wat andere Tweakers doen in hun (nieuwbouw) woning. _/-\o_
Zelf loop ik hier ook heel erg over te tobben. Heb nu ook recirculatie met wandschouw en dat is echt afschuwelijk, nooit meer.
Heb ook een nieuwbouwwoning (nog niet opgeleverd) met type D, dus veel keukenboeren schieten meteen in recirculatiemodus ipv afvoer. Zelf ben ik daar zeker ook nog niet over uit.
Liefste wil ik afvoer, maar bij mij moet het dan door de dekvloer de kruipruimte in en vervolgens 8 meter naar de tuin om dan met iets als een compair tower uit te blazen. Beetje op de grens wat kan.
Kan het ook aan de voorkant doen, maar zit met luifel en dat buren kunnen klagen. Is ook nog vergunningsplichtig, maar zoals vaker is dit meer de vraag of iemand hierover klaagt bij de gemeente of dat de gemeente hier zelf achteraan gaat.
Als laatste optie kan het ook nog via plafondafzuiging met koof/verlaagd plafond, maar dan moet je met koof door woonkamer naar tuin, ziet er ook niet heel jovel uit.

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Thomg schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Zelf loop ik hier ook heel erg over te tobben. Heb nu ook recirculatie met wandschouw en dat is echt afschuwelijk, nooit meer.
Heb ook een nieuwbouwwoning (nog niet opgeleverd) met type D, dus veel keukenboeren schieten meteen in recirculatiemodus ipv afvoer. Zelf ben ik daar zeker ook nog niet over uit.
Liefste wil ik afvoer, maar bij mij moet het dan door de dekvloer de kruipruimte in en vervolgens 8 meter naar de tuin om dan met iets als een compair tower uit te blazen. Beetje op de grens wat kan.
Kan het ook aan de voorkant doen, maar zit met luifel en dat buren kunnen klagen. Is ook nog vergunningsplichtig, maar zoals vaker is dit meer de vraag of iemand hierover klaagt bij de gemeente of dat de gemeente hier zelf achteraan gaat.
Als laatste optie kan het ook nog via plafondafzuiging met koof/verlaagd plafond, maar dan moet je met koof door woonkamer naar tuin, ziet er ook niet heel jovel uit.
Zoals ik je verhaal begrijp overweeg je überhaupt geen recirculatie meer? Om mij heen zie ik wel enkele recirculatie afzuigkappen in een koof aan het plafond. Daarover lijkt men nog wel aardig positief. De verhalen over geïntegreerde recirculatie afzuiging in de kookplaat is men alles behalve positief.

Naar buiten met type D wordt ook installatietechnisch een uitdaging toch? Ik meen dat de capaciteit van een afzuigkap fors is, veel groter dan die van de balansventilatie. Dan heb ik het nog niet gehad over het isolatielek. Ik wil de mogelijkheden nog wel bespreken met onze installateur, maar verwacht hier weinig van...

• Domo82
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:06
ChillPascal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Wij hebben onlangs een nieuwbouwwoning toegwezen gekregen. Afvoer naar buiten geen optie vanwege de balansventilatie en isolatie.

Een keukenboer adviseerde recirculatie i.c.m. een plasmafilter. Wat zijn de ervaringen van mede-tweakers hiermee?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:14
Domo82 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Wij hebben onlangs een nieuwbouwwoning toegwezen gekregen. Afvoer naar buiten geen optie vanwege de balansventilatie en isolatie.

Een keukenboer adviseerde recirculatie i.c.m. een plasmafilter. Wat zijn de ervaringen van mede-tweakers hiermee?
Vriend van mij heeft die en werkt verbazend goed

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ChillPascal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Zoals ik je verhaal begrijp overweeg je überhaupt geen recirculatie meer? Om mij heen zie ik wel enkele recirculatie afzuigkappen in een koof aan het plafond. Daarover lijkt men nog wel aardig positief. De verhalen over geïntegreerde recirculatie afzuiging in de kookplaat is men alles behalve positief.

Naar buiten met type D wordt ook installatietechnisch een uitdaging toch? Ik meen dat de capaciteit van een afzuigkap fors is, veel groter dan die van de balansventilatie. Dan heb ik het nog niet gehad over het isolatielek. Ik wil de mogelijkheden nog wel bespreken met onze installateur, maar verwacht hier weinig van...
Mijn WTW kan ongeveer 300m3/h hebben, dat is meer dan de meeste afzuigingen doen op de laagste stand. Bora doet bijv. 180m3/h op de laagste stand. Dat het niet kan is een beetje overdreven, maar met maximale stand ga je wel trekken uit de kieren ja.
Domo82 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Balansventilatie en isolatie betekent niet dat het geen optie is, enkel dat het afgeraden word voor goede redenen. Geen enkele bouwer zal hierin echter faciliteren.
alki schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Vriend van mij heeft die en werkt verbazend goed
Weet je toevallig welke dit is?

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:38
[...]

Ik heb onlangs van een bestaande offerte de prijs verwijderd en deze naar Meppens Kuchenstudio gestuurd. Zij hebben een offerte retour gestuurd. Deze was scherper dan wat ik stuurde en best goed gedetailleerd.

Ik vind het vreselijk irritant dat je 3 uur moet zitten voor een offerte. Ik denk echt dat de verkoper uit zijn neus zit te eten bij het 'schetsen' van de keuken.

Joe

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:49
ChillPascal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:07:
[...]

De verhalen over geïntegreerde recirculatie afzuiging in de kookplaat is men alles behalve positief.
Wat een onzin en een beetje overdreven

[ Voor 5% gewijzigd door tjubbie op 05-01-2026 17:32 ]

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
tjubbie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Wat een onzin en een beetje overdreven
Vertel.

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:28
Je relaas ontbreekt aan nuance. Mechanische ventilatie is doorgaans beter in het afzuigen van kookluchten dan recirculatie maar er zijn ook genoeg voordelen. Er is namelijk een reden waarom ze hier van af zijn gestapt:

Voordelen:
Werkt in 95% van de tijd nagenoeg even goed als een traditionele afzuigkap wat betreft het
Doorgaans minimalistischer dan traditionele afzuigkap
Makkelijker om de keuken/woonkamer op temperatuur te houden in de winter
Makkelijk te reinigen

Nadelen:
Bij bepaalde gerechten waaronder gefrituurd eten, merk je dat recirculatie niet effectief genoeg is om de lucht helemaal te filteren waardoor je kookluchten in de keuken/woonkamer krijgt
Filter moet zo nu en dan vervangen worden
Minder ruimte om te koken

Als je recirculatie combineert met balans ventilatie en WTW heb je toch een heel mooi systeem?

• arpeggio
  • Nu online
Oké...
Als het om afzuiging gaat, wordt er in dit topic veel onkunde verspreid. Ik heb toevallig een opleiding Installatietechniek en daar hoort ook het vak luchttechniek bij. Het eerste wat ons daar werd verteld mbt afzuiging is, dat dit het moeilijkste onderdeel van dat vak is. De Gulden Regel bij Afzuiging is:
Afzuigen doe je bij de bron

Het bewijs hoe lastig het is?
Houd je hand ca 20 cm voor je mond. Spreid je vingers en blaas rustig lucht door je vingers. Je voelt de lucht tussen je vingers stromen. Nu het omgekeerde. Zuig zo hard als kan! Je voelt geen luchtstroming! Beweeg je hand naar je mond en bepaal wanneer je luchtstroming voelt.

De reden is dat bij afzuiging de snelheid van de lucht razendsnel afneemt met de afstand (bij de afzuiging uit een ruimte met veel m³'s lucht) en daarmee ook het effect van de afzuiging. Daarnaast neemt de verdunning vanaf de bron van de af te zuigen dampen exponentieel toe bij grotere afstand.
Daarom: afzuigen altijd zo dicht mogelijk bij de bron, dan heb je de minste verspreiding. Kritische afzuigingen (laboratoriumdampen, lasrook, etc) vinden dan ook altijd zo dicht mogelijk bij de bron plaats.
Het filteren van lucht (geurtjes en andere stoffen) is vervolgens nog een extra uitdaging. Recirculatie of uitblazen in de buitenlucht...

In de praktijk is afzuiging eigenlijk altijd een compromis. Door het creëren van onderdruk of het plaatsen van een vangkap wordt het 'vangpercentage' al een stuk verbeterd.

Bij afzuiging via de kookplaat zit je al heel dicht bij de bron, maar dan is het wel belangrijk dat de af te zuigen dampen naar die afzuigopening worden geleid. Dat doe je dan met een deksel dat naar de opening is gericht. Zonder dat verdwijnt alsnog alles in de vrije ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door arpeggio op 05-01-2026 21:29 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:44

aex351

I am the one

arpeggio schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Oké...
Als het om afzuiging gaat, wordt er in dit topic veel onkunde verspreid. Ik heb toevallig een opleiding Installatietechniek en daar hoort ook het vak luchttechniek bij. Het eerste wat ons daar werd verteld mbt afzuiging is, dat dit het moeilijkste onderdeel van dat vak is. De Gulden Regel bij Afzuiging is:
Afzuigen doe je bij de bron

Het bewijs hoe lastig het is?
Houd je hand ca 20 cm voor je mond. Spreid je vingers en blaas rustig lucht door je vingers. Je voelt de lucht tussen je vingers stromen. Nu het omgekeerde. Zuig zo hard als kan! Je voelt geen luchtstroming! Beweeg je hand naar je mond en bepaal wanneer je luchtstroming voelt.

De reden is dat je lucht uitblaast in een enorme ruimte met veel meer m³'s lucht dan de de hoeveelheid die je uitblaast.
De verdunning neemt exponentieel toe. Daarom: afzuigen altijd zo dicht mogelijk bij de bron, dan heb je de minste verspreiding. Kritische afzuigingen (laboratoriumdampen, lasrook, etc) vinden dan ook altijd zo dicht mogelijk bij de bron plaats.
Het filteren van lucht (geurtjes en andere stoffen) is vervolgens nog een extra uitdaging. Recirculatie of uitblazen in de buitenlucht...

In de praktijk is afzuiging eigenlijk altijd een compromis. Door het creëren van onderdruk of het plaatsen van een vangkap wordt het 'vangpercentage' al een stuk verbeterd.

Bij afzuiging via de kookplaat zit je al heel dicht bij de bron, maar dan is het wel belangrijk dat de af te zuigen dampen naar die afzuigopening worden geleid. Dat doe je dan met een deksel dat naar de opening is gericht. Zonder dat verdwijnt alsnog alles in de vrije ruimte.
Volgens mij valt of staat geïntegreerde afzuiging met hoe je kookt. Met deksels werkt het logisch gezien goed, maar zonder deksels verspreidt de damp zich eerst en ben je eigenlijk al te laat met afzuigen. In de meeste gevallen ben je daarom beter af met een traditionele afzuigkap.

< dit stukje webruimte is te huur >

• arpeggio
  • Nu online
aex351 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Volgens mij valt of staat geïntegreerde afzuiging met hoe je kookt. Met deksels werkt het logisch gezien goed, maar zonder deksels verspreidt de damp zich eerst en ben je eigenlijk al te laat met afzuigen. In de meeste gevallen ben je daarom beter af met een traditionele afzuigkap.
Dit is precies wat ik duidelijk wilde maken en jij vat het samen in drie zinnen!

Die traditionele afzuigkap functioneerde zo slecht nog niet en was decennia-lang een standaard apparaat in de keuken. Pas toen men meer belang ging hechten aan een mooier plaatje boven het functionele, is hij langzamerhand in het keukenbeeld op de achtergrond geraakt.
Maar in horeca-keukens zie je nog altijd de afzuigkap, en ze zijn doorgaans ook nog heel groot. Functie is daar belangrijker dan een aantrekkelijk plaatje.

• Khalissa
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:55
Hi, vinden jullie dit een rare indeling?
We hebben besloten ons composiet werkblad te gaan hergebruiken in onze nieuwe woning, omdat die nog in perfecte staat is (de rest van de Bruynzeel keuken wordt weggegooid). Het werkblad is maar 3cm dik, terwijl ons 90cm brede 5zones inductiefornuis 5cm diep is. Deze komt in de plaats van een huidige 5pits gaskookplaat. De oude oven zit er nu naast in een hoge kast maar daar willen we dus een gigantische losstaande lg koelkast en losstaande vriezer plaatsen.

Offerte bij Bruynzeel excl. werkblad en montage daarvan, maar wel incl. achterwand van composiet, greeploze melaminekasten en Bosch apparatuur (stoomoven, inductiekookplaat, vaatwasser, afzuigkap) is ongeveer 12000. Is dat een oke prijs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_uz0Fks9o4NsSOTb11N-xLoTFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwdIgRO4SwCETdIE5As7CNCC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6yv7bjwW-yk_SKsm7eCLIxijTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJuJEKGchyM5niSO5sTyjOZ8.jpg?f=fotoalbum_large

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:08
Wij zijn bezig al een tijd met een keuken en ben bezig met een project uiteindelijk met ikea kasten als basis, werkblad ergens externe partij en fronten voor een externe partij. Vandaag contact gehad met zagenzagen. Was goed contact. Offerte gekregen van bijna 9k. Wel vind alles Finex en shinokki fineer. Afijn, best grote keuken met koffie corner maar vind het lastig om nu al fronten en panelen te bestellen. Straks klopt er net iets niet en dan zit je. Ook zit ik met een hoge kast met lades die bijna tegen een muur aan zit. ik denk nog 3 cm over maar ze zeggen dat dit wellicht niet gaat omdat de deur verder open moet. Lijkt mij dat gewoon 90gr al voldoende moet zijn voor de lades.

Ook willen we graag wandplanken in zelfde materiaal maar ja hoor te bevestigen of te maken. Met ledverlichting.

Maar het punt is gewoon dat er nog wat onzekerheden zijn en het liefst zoek ik iemand die hier mee kan helpen. Misschien uiteindelijk ook alles kan afmaken. Ik ben zelf wel handig dus kastjes in elkaar zetten etc lukt wel maar ik wil natuurlijk fouten voorkomen. Heeft iemand tips of advies hoe dit aan te pakken?

Dit is ongeveer hoe het zou worden. (Wel met fronten tot aan plafond etc maar dat gaat niet in de keuken planner)

https://kitchen.planner.i...3-CC7DDB5E6C58/?ref=share

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WtjoHN6aaO2MOcv98g1zVqe_Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sd1u3Ao0esUwdnj5O493XbOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4N_dlXqX7UxCVfD8ejtHnDFDx4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wvelke93DAj0sQiZqT5DKwV4.png?f=fotoalbum_large

Zeekr X Long range Mist Grey

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 23:20
Xutber schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:13:
Hoi, hoi, van mij ook de vraag wat jullie van deze offerte vinden, heb foto's in de bijlage gedaan.

Kort samengevat:
Kastjes en meubels 8929
Werkblad 3144
Apparatuur 7748
Quooker en spoelbak 2554
Montage 2300

Totaal: 21600

Er komt eventueel nog een achterwand bij, en ik ga waarschijnlijk nog een apparaat aanpassen dus ik gok dat het 22k totaal zou worden. Ik heb weinig ervaring maar het lijkt me best prijzig.

Ook nog een vraag, iemand ervaring met een zwarte spoelbak?
Alvast bedankt voor de reacties

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt een beetje vergelijkbaar als de onze. Wel handig dat je specificaties krijgt van bedragen! Wij hebben alleen een eindbedrag. Misschien dat ik hem ook nog wel upload hier binnenkort.

Even een stukje ventileren hier. Knoop eindelijk doorgehakt, we zijn zo goed als klaar om de keuken te bestellen en een planning te maken. Krijgen we ineens een hernieuwde kostenplaatje van het leiding en installatie werk dat eerst €3.865,95 was en nu ineens €10.875! Daar heb ik nog wel wat vragen over, maar frustreert het proces zo weer.

Overigens rekenen ze daarin €2100,- voor een stofwand, wat onze wens was ("Maatwerk interieurbouw, bijvoorbeeld wanden/nissen/(plafond)koof tbv stofvrij werken"). Klinkt mij nogal exorbitant? Bij eerdere ervaringen was dat een paar 100. Als ik google zie ik ook van die kant-en-klare systemen in die prijsrange. En zo te zien kun je het ook huren voor een paar tientjes. Pffff....

• Shadow_Zero
Hierbij!
(volledigheidshalve, onze vloer heeft een andere kleur);

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Oy4X2bFl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pbx8Savl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/thXMpNvl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r1vMav2l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dt7wdlhl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nvRMZxnl.jpg

Bijzonderheden:
- We stappen over van alleen mechanische ventilatie in de keuken naar echte ventilatie via een gat naar buiten;
- Koelkast is een extra breed model (71cm) met een Flexishelf. AEG bleek de enige die dat had bij de extra brede koelkasten (zit nu ook in onze LG standalone koelkast, vinden we wel erg handig!);
- AEG vaatwasser was 2-3 jaar geleden nog vervangen en gaat mee;
- Ik wilde graag een aanrechtblad met waterkering (hebben we nu ook). Hadden ze alleen nergens in de showroom, ook niet bij de fabrikant, dus ik hoop dat het er uit komt te zien zoals ik verwacht ; )
- Maxiline; lagere plint, iets hoger aanrecht, extra kastruimte ('helaas' schelen mijn ega en ik 25cm)
- radiator in de keuken verdwijnt. Verwarmen doen we via airco in de woonkamer.

Het was toen een actie van 30% korting en gratis installatie, maar volgens mij was dat vooral een lokkertje. Wel nog gratis verwijdering bedongen.

Voor overige plaatjes zie https://imgur.com/a/i2xHeuq

EDIT:
En ook nog de montageopdracht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f9mAvjfl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7tlaRgKl.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 09-01-2026 20:14 ]

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:58
Dat is een flink bedrag. Kijk ik niet goed? Het monteren zelf zie ik niet staan.
Als je er toe in staat bent zou ik die oude keuken er zelf uit halen. Apparatuur op marktplaats en de kastjes als planken even afvoeren naar de lokale stort. Of de hele keuken op marktplaats zetten als je daar trek in hebt.

Voor de overige zaken zou ik een zelfstandige elektricien vragen een offerte te maken. Dit is via de keukenzaak denk ik?

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:52
@Shadow_Zero, ik zou denk ik alle hoge kasten aan de rechterkant doen zodat de linkerkant wat meer open wordt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Toke_gt
Poeh, hier zou ik toch even bij een elektricien en loodgieter informeren naar hun prijzen. Ik vind dit nogal met een hark geschreven.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Toke_gt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Poeh, hier zou ik toch even bij een elektricien en loodgieter informeren naar hun prijzen. Ik vind dit nogal met een hark geschreven.
Idd die groepenkast vervangen. :X 8)7
Hier is vandaag voor 1300€ van 8 groepen naar 12 en een 3 fase groep geupgrade. En ook nog kwaliteit spul. In jou offerte staat niet eens welk materiaal ze gebruiken... Maar wel in totaal 2300€ aftikken...

[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 09-01-2026 19:11 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Ik gebruik in mijn huidige keuken bijna dagelijks een 20 jaar oude kleine Panasonic combi-magnetron.Ik vind koken in de oven echt super gemakkelijk.

Nu dacht ik aan een gewone oven en een combi-magnetron voor de nieuwe keuken. Alles natuurlijk beter dan mijn oude Panasonic. Spontaan ben ik een Miele showroom in Amsterdam binnen gestapt en de mevrouw daar was ervan overtuigd dat ik alleen een combi-stoomoven nodig heb. Eén enkel apparaat spreekt mij wel aan. Maar, de grote vraag: is een combi-stoomoven net zo goed in bakken als een conventionele oven? Of is het een compromis tussen magnetron, oven en stoomoven maar, eigenlijk nergens echt goed in?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

• Shadow_Zero
MikaX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Dat is een flink bedrag. Kijk ik niet goed? Het monteren zelf zie ik niet staan.
Als je er toe in staat bent zou ik die oude keuken er zelf uit halen. Apparatuur op marktplaats en de kastjes als planken even afvoeren naar de lokale stort. Of de hele keuken op marktplaats zetten als je daar trek in hebt.

Voor de overige zaken zou ik een zelfstandige elektricien vragen een offerte te maken. Dit is via de keukenzaak denk ik?
Monteren staat in het 6e plaatje. En zoals gezegd, we hadden bedongen dat verwijderen ook gratis zou zijn, dus daar heb ik nu ook de vraag over open staan.

Mijns inziens klopt deze opdracht ook niet helemaal, want we hebben nog genoeg groepen over (geinstalleerd en wel) en ik neem aan dat bestaande electrapunten hergebruikt kunnen worden (kookplaat, oven, magnetron, vaatwasser zaten allemaal op een eigen groep).

De wens is wel dat de wandcontactdozen boven het aanrecht op een eigen groep komen (nu is het op de centraaldoos van de woonkamer).

Als het nou gewoon het oude bedrag van €3.865,95 was, dan konden we gelijk doorknallen. Nu moet ik het weer gaan navragen en krijg je mail reacties waarvan de helft niet wordt beantwoord, zucht.

Overigens was de laatste ervaring met een (andere) elektricien (Ervaringen met spoed elektriciens?) ook geen koopje ;)

Ik kan misschien nog overwegen om de radiator zelf te verwijderen (wel stadsverwarming).

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 09-01-2026 23:02 ]

• Shadow_Zero
Voor mijn beeldvorming, bij het verleggen van een electrapunt, kunnen ze de bestaande dan hergebruiken? Of wordt alle bekabeling er dan uit getrokken en nieuwe getrokken?

En ik ben wel nieuwsgierig hoe alle bedrading gaat lopen. Zouden ze dat nu ook al op tekening moeten hebben? Of dat wordt allemaal ter plekke gedaan?

[ Voor 31% gewijzigd door Shadow_Zero op 09-01-2026 23:15 ]

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:49
Shadow_Zero schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:45:
Voor mijn beeldvorming, bij het verleggen van een electrapunt, kunnen ze de bestaande dan hergebruiken? Of wordt alle bekabeling er dan uit getrokken en nieuwe getrokken?

En ik ben wel nieuwsgierig hoe alle bedrading gaat lopen. Zouden ze dat nu ook al op tekening moeten hebben? Of dat wordt allemaal ter plekke gedaan?
Wat bedoel je? Je denkt dat ze vanuit de meterkast een heel nieuw leidingwerk gaan trekken dus inclusief nieuwe buizen door vloeren en muren? :?

• Toke_gt

Ze verleggen bestaande leidingen zoveel mogelijk naar de nieuwe punten, bijvoorbeeld door muur open te breken en buis te verplaatsen (vaak door vervanging met flexibele buis). Heel nieuwe leidingen voor stopcontacten worden vaak vanuit centraaldoos getrokken. Is er meer bedrading nodig dan beschikbaar, dan kunnen ze die via een lasdoos verlengen. Doorgaans kiezen ze wat het minste werk is en ook minste herstelwerk oplevert.
Het gaat bij jou toch om het plaatsen van een nieuwe keuken in huidige woning? Prijzen in je offerte lijken gebaseerd op het volledig nieuw aanleggen van alle elektra en andere leidngen in plaats van aanpassen huidige situatie. Is daar niet een fout gemaakt? Wees kritisch.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:58
Voor de mensen met nieuwbouw en/of balansventilatie: is een elektrische klep in de afzuiging naar buiten geen oplossing? Zie: Tele in "Je favoriete afzuigkap terugklagklep"
Ik overweeg dat wel voor mn nieuwe keuken maar heb zelf geen centrale ventilatie :) Ik doe het puur voor de isolatie.

• Shadow_Zero
Toke_gt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:13:
[...]

Ze verleggen bestaande leidingen zoveel mogelijk naar de nieuwe punten, bijvoorbeeld door muur open te breken en buis te verplaatsen (vaak door vervanging met flexibele buis). Heel nieuwe leidingen voor stopcontacten worden vaak vanuit centraaldoos getrokken. Is er meer bedrading nodig dan beschikbaar, dan kunnen ze die via een lasdoos verlengen. Doorgaans kiezen ze wat het minste werk is en ook minste herstelwerk oplevert.
Het gaat bij jou toch om het plaatsen van een nieuwe keuken in huidige woning? Prijzen in je offerte lijken gebaseerd op het volledig nieuw aanleggen van alle elektra en andere leidngen in plaats van aanpassen huidige situatie. Is daar niet een fout gemaakt? Wees kritisch.
Het betreft een nieuwe keuken in een bestaande woning ja. Ik wil de keuken gescheiden hebben van de woonkamer, dus de wandcontactdozen boven het aanrecht moeten naar een nieuwe groep en niet via de centraaldoos. Ik begreep dat ze dan een gat door de vloer naar de kruipruimte daarvoor maken. Sowieso is er momenteel geen electra aan de rechterkant (waar de koelkast staat).

Maar goed om te weten dat er in principe verlegd/verlengd wordt (voor de apparatuur in dit geval dan). Voor die stopcontacten voor de led verlichting gaan ze helemaal van boven naar beneden frezen?

• Toke_gt
Shadow_Zero schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:29:
[...]
Maar goed om te weten dat er in principe verlegd/verlengd wordt (voor de apparatuur in dit geval dan). Voor die stopcontacten voor de led verlichting gaan ze helemaal van boven naar beneden frezen?
Dat kan, kan ook van onderuit, net wat handiger/passender is.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:35
Spykie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:55:
@Blihi @Wuursj @Orkaan @tjubbie @Toke_gt en @aiksas bedankt voor jullie feedback! Dit is precies het perspectief waar wij naar op zoek waren. Bedankt voor de inspiratie, wij gaan er weer even verder mee aan de slag.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen!
Bijgaande de opstelling zoals we 'm nu ontworpen hebben bij kvik.

Betreft een kvik MANO met massief houten werkblad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSvDhGPwWKJJRSpOGnFsAiE0VsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tt5LexcHWi0wUAmpzT56zlZY.png?f=fotoalbum_large

Denk dat dit 'm gaat worden O+

Kost 22k inclusief apparatuur , maar zonder montage. KVIK levert de kasten gemonteerd en ik heb een kundige vader die hier tijd en energie in wil steken :*)

Geen high-end apparatuur en misschien ga ik zelf nog shoppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPDq9L6FzVPodRgmH81ox1TDHnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WvlXBdmTuhBcFavWp2W0Cb2.png?f=fotoalbum_large

En de afzuiging welk echt het huis uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sFgkQecT2gL6inAuvG35iaRO2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DLxybGB8BiLH8fTtGTLmR8m.png?f=fotoalbum_large

(Tekening is van een mede tweaker wiens nickname ik even vergeten ben)

[ Voor 33% gewijzigd door Spykie op 10-01-2026 16:32 ]

Bereken je warmteverlies

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Piemol schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:18:
Voor de mensen met nieuwbouw en/of balansventilatie: is een elektrische klep in de afzuiging naar buiten geen oplossing? Zie: Tele in "Je favoriete afzuigkap terugklagklep"
Ik overweeg dat wel voor mn nieuwe keuken maar heb zelf geen centrale ventilatie :) Ik doe het puur voor de isolatie.
Isolatie is het probleem niet. Gaat om de luchtstroom en dus warme lucht die je onttrekt. Sterker nog de isolatie waarde van mijn buis naar buiten is hoger dan die van de muur zelf.

• MikaX

De keukenleverancier maakt een leidingenplan met hoe alles moet komen te zitten. De elektricien en evt loodgieter moeten dan zorgen dat alles op de goede plek komt. Bij ons hebben ze toen de oude wandcontactdozen verlegd. Idd vanaf daar uitgefreesd en een flexibele buis er in en opnieuw bedraad.
Ik ga je andere ervaring zo bekijken ;) Meerdere offertes opvragen helpt om inzicht te krijgen.

• Shadow_Zero
MikaX schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:48:
[...]

De keukenleverancier maakt een leidingenplan met hoe alles moet komen te zitten. De elektricien en evt loodgieter moeten dan zorgen dat alles op de goede plek komt. Bij ons hebben ze toen de oude wandcontactdozen verlegd. Idd vanaf daar uitgefreesd en een flexibele buis er in en opnieuw bedraad.
Ik ga je andere ervaring zo bekijken ;) Meerdere offertes opvragen helpt om inzicht te krijgen.
Ik had het gevoel in de eindfase te zitten en door te pakken en te gaan plannen. Dus enerzijds zit ik niet te wachten op extra gedoe. Anderzijds, 'ineens' 5000 euro extra moeten betalen (ex. stofwand) ga ik ook niet zomaar naast me neer leggen :+

Ik ben wel benieuwd of ze nog met details komen van de specificaties van de initiele installatie opdracht (die nog geen 4000,- was). Maar als elke 'poep en scheet', zo gezegd, 250 extra kost, gaat het wel hard (en klinkt mij ook als premium prijzen).

• MikaX
Shadow_Zero schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Ik had het gevoel in de eindfase te zitten en door te pakken en te gaan plannen. Dus enerzijds zit ik niet te wachten op extra gedoe. Anderzijds, 'ineens' 5000 euro extra moeten betalen (ex. stofwand) ga ik ook niet zomaar naast me neer leggen :+

Ik ben wel benieuwd of ze nog met details komen hoe de specificatie van de initiele installatie opdracht (die nog geen 4000,- was). Maar als elke 'poep en scheet', zo gezegd, 250 extra kost, gaat het wel hard (en klinkt mij ook als premium prijzen).
Het loopt allemaal snel op ja. Bel eens wat loodgieters op om te vragen op welke termijn te tijd hebben en kijk of dat aansluit bij wat je nodig hebt en dan kun je ze vragen een offerte te maken. Mijn ervaring in mijn eigen woonomgeving is dat je beter Henk of Mohammed die een eenmanszaakje heeft kunt vragen dan de grotere bedrijven. En als ze iets zelf niet kunnen (bijv de radiator) hebben ze wel een maatje met wie ze vaak werken die een paar uurtjes komt helpen en die je dan apart een factuur stuurt. 'Keukentjes' doen ze soms ook tussendoor. Paar daagjes werk tussen grotere klussen door.

En dat stofvrij werken is om je meubels te beschermen? Kun je die niet aan de kant schuiven en zelf afdekken? Stucloper op de vloer, dat kun je ook zelf. Plastic tuintafel in de woonkamer met wat stoelen, die neem je snel af en dan kun je toch zitten. Evt zet je die bank zo neer dat je elke avond even het plastic eraf haalt. Of tijdelijk 'boven wonen'. Wij hebben dat gedaan, omdat ook alles opnieuw gestuct en geschilderd werd. Eerst oude keuken verwijderd, tweedehands noodkeuken van Ikea erin gezet met een kookplaatje erop, zodat we wel konden koken en een gootsteen hadden. Elektra en leidingwerk laten aanpassen, en noodkeuken er opnieuw in. Paar weekjes ongemak inderdaad, maar het scheelt een smak geld.

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 22:38
Shadow_Zero schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:26:
Hierbij!
(volledigheidshalve, onze vloer heeft een andere kleur);

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijzonderheden:
- We stappen over van alleen mechanische ventilatie in de keuken naar echte ventilatie via een gat naar buiten;
- Koelkast is een extra breed model (71cm) met een Flexishelf. AEG bleek de enige die dat had bij de extra brede koelkasten (zit nu ook in onze LG standalone koelkast, vinden we wel erg handig!);
- AEG vaatwasser was 2-3 jaar geleden nog vervangen en gaat mee;
- Ik wilde graag een aanrechtblad met waterkering (hebben we nu ook). Hadden ze alleen nergens in de showroom, ook niet bij de fabrikant, dus ik hoop dat het er uit komt te zien zoals ik verwacht ; )
- Maxiline; lagere plint, iets hoger aanrecht, extra kastruimte ('helaas' schelen mijn ega en ik 25cm)
- radiator in de keuken verdwijnt. Verwarmen doen we via airco in de woonkamer.

Het was toen een actie van 30% korting en gratis installatie, maar volgens mij was dat vooral een lokkertje. Wel nog gratis verwijdering bedongen.

Voor overige plaatjes zie https://imgur.com/a/i2xHeuq

EDIT:
En ook nog de montageopdracht:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even een kleine nuance aanbrengen. Zelf ben ik ook aan het kijken naar de aeg keuken apparatuur. Ik zag dat bij de type inductiekookplaat die je hebt uitgezocht dat daar senseboil staat. Maar op de website van aeg staat dit niet.

https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/to74ib00cz/

Breedte (mm)
710
Aantal kookzones
4
Flexibele kookzones
Ja
Kookassistentie
Nee
Bridge
Bridge
Hob2Hood®
Hob2Hood

Ik zal als je dat belangrijk vindt daar nog eens goed naar kijken.
Zelf heb ik voor deze gekozen https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/v84iib10fb/

• Shadow_Zero
zeve schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Even een kleine nuance aanbrengen. Zelf ben ik ook aan het kijken naar de aeg keuken apparatuur. Ik zag dat bij de type inductiekookplaat die je hebt uitgezocht dat daar senseboil staat. Maar op de website van aeg staat dit niet.

https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/to74ib00cz/

Breedte (mm)
710
Aantal kookzones
4
Flexibele kookzones
Ja
Kookassistentie
Nee
Bridge
Bridge
Hob2Hood®
Hob2Hood

Ik zal als je dat belangrijk vindt daar nog eens goed naar kijken.
Zelf heb ik voor deze gekozen https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/v84iib10fb/
Scherp! Ik had de keukenboer ook al gemaild. Ik ga idd uit van 'geen' Senseboil. Er stond eerst een niet-SaphirMatt kookplaat die dat wel had, dus ik denk dat het daardoor komt. Maar heb de vraag iig uit staan of het nu allemaal goed gaat ;)

Het leek me ergens wel een handig functie, maar ach, we doen ook al een leven lang zonder ; )

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-01-2026 19:27 ]

• zeve
Shadow_Zero schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Scherp! Ik had de keukenboer ook al gemaild. Ik ga idd uit van 'geen' Senseboil. Er stond eerst een niet-SaphirMatt kookplaat die dat wel had, dus ik denk dat het daardoor komt. Maar heb de vraag iig uit staan of het nu allemaal goed gaat ;)

Het leek me ergens wel een handig functie, maar ach, we doen ook al een leven lang zonder ; )
Ik vind de functie ook niet echt nodig. Vraag me af of je hem echt gebruikt. Ik had dus ook een plaat uit de 6 serie maar die had een stuk minder wattage dan degene die ik nu heb gekozen uit de 7 serie, dat zit dat toevallig dan wel weer op.
Het doorslaggevend argument was als volgt. Doordat er minder wattage is gaat plaat ook minder presteren als je 3 of 4 zones gebruikt tov een plaat met meer wattage. M.a.w. het koken zal dan wellicht langer duren. De kans dat wij meer dan 3 zones gebruiken is bij ons groot al,is dat altijd per huishouden verschillend.
Wellicht is dat voor jullie ook een overweging?

• Shadow_Zero
zeve schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Ik vind de functie ook niet echt nodig. Vraag me af of je hem echt gebruikt. Ik had dus ook een plaat uit de 6 serie maar die had een stuk minder wattage dan degene die ik nu heb gekozen uit de 7 serie, dat zit dat toevallig dan wel weer op.
Het doorslaggevend argument was als volgt. Doordat er minder wattage is gaat plaat ook minder presteren als je 3 of 4 zones gebruikt tov een plaat met meer wattage. M.a.w. het koken zal dan wellicht langer duren. De kans dat wij meer dan 3 zones gebruiken is bij ons groot al,is dat altijd per huishouden verschillend.
Wellicht is dat voor jullie ook een overweging?
Hmmmz, interessant. Mijn vrouw heeft koken wel als hobby, maar het is ook veel oven en airfryer, ik geloof niet dat er heel vaak meer als twee pits tegelijk aan staan. Ik weet niet of het bij keramisch (wat we nu hebben) ook hetzelfde werkt? Daar maken we iig al jaren zonder probleem gebruik van ;)

De simpele afweging hier was: We willen een grotere kookplaat als nu (nu 58cm) maar 80cm vinden we te groot. Dit is de enige 70cm optie in SaphirMatt ; ) (en 4-pits vonden we nog steeds voldoende)

Of hoeveel watt heeft jullie keuze nu dan? Dan wordt het een 3-fase aansluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 10-01-2026 20:04 ]

• zeve
Shadow_Zero schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:01:
[...]

Hmmmz, interessant. Mijn vrouw heeft koken wel als hobby, maar het is ook veel oven en airfryer, ik geloof niet dat er heel vaak meer als twee pits tegelijk aan staan. Ik weet niet of het bij keramisch (wat we nu hebben) ook hetzelfde werkt? Daar maken we iig al jaren zonder probleem gebruik van ;)

De simpele afweging hier was: We willen een grotere kookplaat als nu (nu 58cm) maar 80cm vinden we te groot. Dit is de enige 70cm optie in SaphirMatt ; ) (en 4-pits vonden we nog steeds voldoende)
Wij hebben nog gas. Dus voor ons is het de eerste inductie. Wij wilden perse rond de 80 cm omdat we op ons gasfornuis nu te weinig plaats hebben voor 3 pannen.
4 pits is volgens mij ook voldoende.
Ik vond de senseboil ook dus overkill maar toen we dus gingen kijken bij de keukenboer zagen we dus dat de ene plaat minder wattage had dan de andere en kwam de verkoper dus met dit verhaal. Die had dit zelf ondervonden zei hij. Het kwam mij op zich wel plausibel over. En het verschil in bedrag was overkomelijk vond ik.

• Shadow_Zero
zeve schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Wij hebben nog gas. Dus voor ons is het de eerste inductie. Wij wilden perse rond de 80 cm omdat we op ons gasfornuis nu te weinig plaats hebben voor 3 pannen.
4 pits is volgens mij ook voldoende.
Ik vond de senseboil ook dus overkill maar toen we dus gingen kijken bij de keukenboer zagen we dus dat de ene plaat minder wattage had dan de andere en kwam de verkoper dus met dit verhaal. Die had dit zelf ondervonden zei hij. Het kwam mij op zich wel plausibel over. En het verschil in bedrag was overkomelijk vond ik.
In de gauwigheid zie ik alleen de keuze tussen 7200watt en 7350 watt..? We kregen dit verhaal trouwens wel mee voor de keuze tussen een 4 en 5-pits (dat hetzelfde vermogen bij een 5-pits verdeeld wordt, dus je daar dan tegen een dergelijk euvel aan kunt lopen).

• zeve
Shadow_Zero schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:31:
[...]

In de gauwigheid zie ik alleen de keuze tussen 7200watt en 7350 watt..? We kregen dit verhaal trouwens wel mee voor de keuze tussen een 4 en 5-pits (dat hetzelfde vermogen bij een 5-pits verdeeld wordt, dus je daar dan tegen een dergelijk euvel aan kunt lopen).
Klopt degene die ze eerst hadden kan je niet zo makkelijk vinden op de website
Maar dit was de specificatie
Kookveld: inductie
Connectivity: Nee
Installatie
Buitenmaten bxd (mm): 780x520
Inbouwmaten hxbxd (mm): 44x750x490
Installatie mogelijk boven vaatwasser: Nee
Installatie mogelijk boven onderbouwkoelkast: Nee
Lengte aansluitsnoer (m): 1.5
Aansluitwaarde (W): 4600

Betreft het type ILB84443CB link https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ilb84443cb/
Wellicht was dit een oud model?

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-01 09:39
Stitchie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:14:
bij de huidige inductie plaat hebben wij een glazen spatscherm naar de afzuigkap. Echter komt de afzuigkap te vervallen ivm aanschaf inductie met afzuiging. Tevens zal de keuken rondom voorzien worden van een composiet rand van 15 cm maar dat is natuurlijk niet de vervanging van de glazen spatrand.
nu heb ik een aantal ideeen maar geen idee wat praktisch of mooi is.
1. een glazen spatscherm op de composiet rand ter hoogte van de inductieplaat van circa 40 cm;
2. ter hoogte van de inductieplaat de composiet plaat niet 15 maar 40cm hoog maken;
3. afneembare stuc of verf op de muur in de keuken.

iemand een idee of praktische ervaring wat te doen?
Alvast bedankt voor het delen
Ik heb ook getwijfeld over een spatrand. De keukenboer heeft deze optioneel aangeboden voor €1500,-. Vond ik nogal wat voor een randje van 15 - 20cm. Voorlopig hebben we geen spatrand, maar afwasbare muurverf (Sigma). Vooralsnog lijkt dat goed te werken, maar de keuken is pas 2mnd in gebruik, dus dat zal zich nog moeten bewijzen op de lange termijn. Indien op ten duur blijkt dat het afwassen niet meer goed werkt kunnen we alsnog een rand plaatsen.

• Shadow_Zero
Toke_gt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Dat kan, kan ook van onderuit, net wat handiger/passender is.
Ik zat nog wat verder te brainstormen. In mijn hoofd heb ik dat de nieuwe keuken twee nieuwe centraaldozen nodig heeft, en ik zit me af te vragen waar je dat kwijt kunt. Past dat achter de kastjes? (is dat gebruikelijk?) Of past dat niet en moet het boven de kastjes, dan wel in de kruipruimte?

• Mutang
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:15
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Mutang op 12-01-2026 17:56 ]

• Toke_gt
Shadow_Zero schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Ik zat nog wat verder te brainstormen. In mijn hoofd heb ik dat de nieuwe keuken twee nieuwe centraaldozen nodig heeft, en ik zit me af te vragen waar je dat kwijt kunt. Past dat achter de kastjes? (is dat gebruikelijk?) Of past dat niet en moet het boven de kastjes, dan wel in de kruipruimte?
Dat hoeft volgens mij niet (per se). Leidingen op aparte groepen (oven, vaatwasser, kookplaat) zijn waarschijnlijk al aanwezig? En kunnen of worden doorgetrokken, of nieuw aangelegd via de kruipruimte. Blijven over stopcontacten, lichtpunten. Die kunnen wel vanuit centraaldoos.
Waarom denk je dat je er twee nodig hebt?
En ik zou er een elektricien bij halen die jou ook hierin goed kan adviseren. Die kan precies zien wat er in de meterkast moet worden aangepast en waar je iets extra’s nodig hebt. Keukenleverancier redeneert blijkbaar vanuit een blanco situatie, zelf zie je mogelijk iets over het hoofd (net als ik, ik ben geen expert).

• Shadow_Zero
Toke_gt schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Dat hoeft volgens mij niet (per se). Leidingen op aparte groepen (oven, vaatwasser, kookplaat) zijn waarschijnlijk al aanwezig? En kunnen of worden doorgetrokken, of nieuw aangelegd via de kruipruimte. Blijven over stopcontacten, lichtpunten. Die kunnen wel vanuit centraaldoos.
Waarom denk je dat je er twee nodig hebt?
En ik zou er een elektricien bij halen die jou ook hierin goed kan adviseren. Die kan precies zien wat er in de meterkast moet worden aangepast en waar je iets extra’s nodig hebt. Keukenleverancier redeneert blijkbaar vanuit een blanco situatie, zelf zie je mogelijk iets over het hoofd (net als ik, ik ben geen expert).
De groepenkast heeft nog genoeg over. Het is een persoonlijke wens om de keuken gescheiden te hebben van de woonkamer, dus ik wil ze (in eerste instantie) niet op de bestaande centraaldoos aansluiten. Plus ja, alle apparatuur zit al op een eigen groep (behalve de koelkast).

Verder wacht ik op de mailreactie van de keukenboer, maar wellicht plannen we ook wel weer een nieuwe afspraak in (wens van mijn vrouw iig). Anderzijds, weet ik niet of de keukenboer alle detailinformatie heeft, of dat dat allemaal weer specifiek bij de installateur opgehaald moet worden... Volgens mij handiger als die installateur nog een keer langs komt, dan kunnen we elkaar verduidelijken iig.

• dsbella
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-01 12:19
Na veel winkels in Nederland te hebben gezien en ook al een paar uur aan verkoopafspraken verder (Keukenloods en Kvik), zijn wij dan ook bij Ekelhoff belandt. Ik had geen verwachtingen en had er eigenlijk ook helemaal geen zin meer in maar ons nieuwe huis heeft geen keuken, dus we konden toch beter nog niet opgeven, haha. En het bleek toch wel een verademing in vergelijking met andere ervaringen!

Misschien hadden we wat pech met de specifieke verkopers die we in NL hebben gesproken, maar dit was gewoon een no-nonense en (meer) transparant proces. Ik denk niet dat we per se veel goedkoper uit zullen zijn geweest dan bij een Nederlandse winkel, maar we waren zo tevreden over hoe alles verliep, dat we zelfs direct na het gesprek op locatie hebben getekend. Misschien niet het allerslimst, maar ook wel goed voor onszelf om een keer een knoop door te hakken.. Leveren en plaatsen etc. kunnen we nog niets over zeggen maar ik heb er vertrouwen in! Tadaaa zie hier onze simpele maar hopelijk effectieve idee (goed om te weten: rechts van de koelkast zit de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrnRXExI8_CmeBQkyaI4teuNHOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P21GfZUlqAc3FXdMvGJwzNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit alles komt in deze plattegrond (maten van de hal zijn een beetje smal - I know, daar gaan we nog mee stoeien ;) , misschien nog een kort wandje naast de koelkast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPo13qMvLC3vpRedKaWoQ_T3YTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AeD1i61uiszGZqs4oewqJ5Oz.png?f=fotoalbum_large

We zijn over het algemeen blij met het ontwerp, maar hebben nog wel een paar verbeterpuntjes bedacht. We hadden van Ekelhoff begrepen dat we nog een en ander kunnen aanpassen in kleurstelling - als het maar niet na het inmeten gebeurd, want dan wordt alles besteld (afgelopen weekend getekend, inmeten wordt pas maart). Wij gaan ervan uit dat - als de prijs niet of nauwelijks naar beneden gaat door aanpassingen in het ontwerp, Ekelhoff het geen probleem zou vinden om ook nog wat aan te passen in b.v. de bovenkasten. Denk ik dat juist? Iemand ervaringen mee?

En natuurlijk ben ik benieuwd naar je mening: hoe denken jullie over de volgende punten?
  • Bovenkastjes & afwerkplint - De bovenkastjes zijn momenteel 91 cm hoog en lopen niet tot het plafond. Bij nader inzien vinden we de afwerkplint van 21 cm niet echt mooi. Klopt het dat deze plint altijd iets inspringt en dus niet gelijk loopt met de kastfronten?
  • Bovenkastjes tot het plafond? - De 21 cm is ook beetje zonde van de opbergruimte (huis is niet zo groot). Is het mogelijk om de bovenkastjes tot aan het plafond te laten doorlopen? Dat zie je natuurlijk op leuke pinterestplaatjes, maar is dat lastig te realiseren? Of weet iemand toevallig wat er beschikbaar is voor een Contur keuken?
  • Eventueel denken we aan twee bovenkastjes boven elkaar (bijvoorbeeld 65 cm + 39 cm = 104 cm), zodat ze dichter bij het plafond kunnen hangen. De afstand tussen aanrecht en bovenkastjes is nu 50,6 cm; dat vinden we aan de krappe kant en liever zien we dit richting de 60 cm. Maarja dat zijn wel weer 3 dure kasten extra en zoveel hoogte win je niet in opbergruimte.. het is vooral estethisch.
  • Hoge koelvrieskast tot plafond - Kan de hoge koelkastkast doorlopen tot aan het plafond, of is daar altijd een (afwerk)plint nodig? Of misschien een extra kastje bovenop?
  • Open elementen boven het blad - Twijfel tussen de twee open planken zoals nu getekend, of een oplossing met open bovenkastjes (regalen). Wat zou volgens jullie een mooie en praktische indeling zijn?
  • Zijwand naast de koelkast - Hebben we de zijplaat van de koelkast nodig als we daar een echte binnenwand plaatsen? De houtlook vinden we mooi, maar het is geen echt hout - en we vragen ons af of de aanblik op de zijkant van de koelkast niet te dominant wordt.
  • Werkblad: Dekton vs. X-tone - We hebben nu gekozen voor een Dekton werkblad, maar er was ook een X-tone blad dat we erg mooi vonden en dat iets goedkoper lijkt te zijn. Zit er in de praktijk echt verschil in kwaliteit, duurzaamheid of gebruik tussen Dekton en X-tone?
  • Afzuiging: Ik wil graag afzuiging naar buiten.. het zou alleen door de kruipruimte kunnen, maar zie nog niet helemaal waar dit dan weer het huis uit kan komen.. mag dit aan de stoep in de voorgevel? Is het vervelend als het direct onder je raam zit? We hebben eigenlijk geen muur waar geen raam zit of wat niet op een paar cm van de buren zit en uitlaat moet minimaal 2 meter van erfgrens, toch?
Wat is een goed moment om bij Ekelhoff om deze aanpassingen vragen? Nu of pas tijdens het inmeten? Wij hebben nog niet eerder een keuken gekocht. Heeft de persoon die komt inmeten een laptop met het ontwerpsysteem mee en kan die dan de keuken nog wat aanpassen aan de situatie of komt deze persoon bij wijze van spreke alleen 10 minuutjes met een rolmaat jouw huis opmeten?

[ Voor 3% gewijzigd door dsbella op 14-01-2026 17:16 ]

• MikaX
dsbella schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:46:
Na veel winkels in Nederland te hebben gezien en ook al een paar uur aan verkoopafspraken verder (Keukenloods en Kvik), zijn wij dan ook bij Ekelhoff belandt. Ik had geen verwachtingen en had er eigenlijk ook helemaal geen zin meer in maar ons nieuwe huis heeft geen keuken, dus we konden toch beter nog niet opgeven, haha. En het bleek toch wel een verademing in vergelijking met andere ervaringen!

Misschien hadden we wat pech met de specifieke verkopers die in NL hebben gesproken gesproken, maar dit was gewoon een no-nonense en (meer) transparant proces. Ik denk niet dat we per se veel goedkoper uit zullen zijn geweest dan bij een Nederlandse winkel, maar we waren zo tevreden over hoe alles verliep, dat we zelfs direct na het gesprek op locatie hebben getekend. Misschien niet het allerslimst, maar ook wel goed voor onszelf om een keer een knoop door te hakken.. Leveren en plaatsen etc. kunnen we nog niets over zeggen maar ik heb er vertrouwen in! Tadaaa zie hier onze simpele maar hopelijk effectieve idee (goed om te weten: rechts van de koelkast zit de woonkamer.

[Afbeelding]

Dit alles komt in deze plattegrond (maten van de hal zijn een beetje smal - I know, daar gaan we nog mee stoeien ;) , misschien nog een kort wandje naast de koelkast?

[Afbeelding]

We zijn over het algemeen blij met het ontwerp, maar hebben nog wel een paar verbeterpuntjes bedacht. We hadden van Ekelhoff begrepen dat we nog een en ander kunnen aanpassen in kleurstelling - als het maar niet na het inmeten gebeurd, want dan wordt alles besteld (afgelopen weekend getekend, inmeten wordt pas maart). Wij gaan ervan uit dat - als de prijs niet of nauwelijks naar beneden gaat door aanpassingen in het ontwerp, Ekelhoff het geen probleem zou vinden om ook nog wat aan te passen in b.v. de bovenkasten. Denk ik dat juist? Iemand ervaringen mee?

En natuurlijk ben ik benieuwd naar je mening: hoe denken jullie over de volgende punten?
  • Bovenkastjes & afwerkplint - De bovenkastjes zijn momenteel 91 cm hoog en lopen niet tot het plafond. Bij nader inzien vinden we de afwerkplint van 21 cm bij nader inzien niet echt mooi. Klopt het dat deze plint altijd iets inspringt en dus niet gelijk loopt met de kastfronten?
  • Bovenkastjes tot het plafond? - De 21 cm is ook beetje zonde van de opbergruimte (huis is niet zo groot). Is het mogelijk om de bovenkastjes tot aan het plafond te laten doorlopen? Dat zie je natuurlijk op leuke pinterestplaatjes, maar is dat lastig te realiseren? Of weet iemand toevallig wat er beschikbaar is voor een Contur keuken?
  • Eventueel denken we aan twee bovenkastjes boven elkaar (bijvoorbeeld 65 cm + 39 cm = 104 cm), zodat ze dichter bij het plafond kunnen hangen. De afstand tussen aanrecht en bovenkastjes is nu 50,6 cm; dat vinden we aan de krappe kant en liever zien we dit richting de 60 cm. Maarja dat zijn wel weer 3 dure kasten extra en zoveel hoogte win je niet in opbergruimte.. het is vooral estethisch.
  • Hoge koelvrieskast tot plafond - Kan de hoge koelkastkast doorlopen tot aan het plafond, of is daar altijd een (afwerk)plint nodig? Of misschien een extra kastje bovenop?
  • Open elementen boven het blad - Twijfel tussen de twee open planken zoals nu getekend, of een oplossing met open bovenkastjes (regalen). Wat zou volgens jullie een mooie en praktische indeling zijn?
  • Zijwand naast de koelkast - Hebben we de zijplaat van de koelkast nodig als we daar een echte binnenwand plaatsen? De houtlook vinden we mooi, maar het is geen echt hout - en we vragen ons af of de aanblik op de zijkant van de koelkast niet te dominant wordt.
  • Werkblad: Dekton vs. X-tone - We hebben nu gekozen voor een Dekton werkblad, maar er was ook een X-tone blad dat we erg mooi vonden en dat iets goedkoper lijkt te zijn. Zit er in de praktijk echt verschil in kwaliteit, duurzaamheid of gebruik tussen Dekton en X-tone?
  • Afzuiging: Ik wil graag afzuiging naar buiten.. het zou alleen door de kruipruimte kunnen, maar zie nog niet helemaal waar dit dan weer het huis uit kan komen.. mag dit aan de stoep in de voorgevel? Is het vervelend als het direct onder je raam zit? We hebben eigenlijk geen muur waar geen raam zit of wat niet op een paar cm van de buren zit en uitlaat moet minimaal 2 meter van erfgrens, toch?
Wat is een goed moment om bij Ekelhoff om deze aanpassingen vragen? Nu of pas tijdens het inmeten? Wij hebben nog niet eerder een keuken gekocht. Heeft de persoon die komt inmeten een laptop met het ontwerpsysteem mee en kan die dan de keuken nog wat aanpassen aan de situatie of komt deze persoon bij wijze van spreke alleen 10 minuutjes met een rolmaat jouw huis opmeten?
Die plint zou ik eraf halen. Zonder twijfel. De ruimte erboven loos is beter dan de plint. Je zou ook een hogere hoge kast kunnen nemen, tot het plafond, en links kleinere bovenkastjes. Wij hebben van die lage brede met een klep. Dat is 40 hoog ofzo en 90 breed, maar die heb je ook in 60. Dan laat je het mooi uitlijnen met de planken. Of je laat ze over de hele breedte lopen, ipv de planken. Planken zijn voor uitermate opgeruimde types, dat weet je? ;)

Bij het inmeten sturen ze iemand met een de tekening op papier, een pen en rolmaat, of soms een ipad, en die noteert alleen de maten. Voor aanpassingen moet je echt bij de verkoper zijn. En je kunt ze het best direct vragen, het kan invloed hebben op de prijs en hoe later hoe meer in je nadeel dat meestal is.

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-01 16:40
Weet iemand of er een webshop is voor kasten van Schüller? Zoiets als thuiskeukens.nl voor Häcker en top-shelf.de voor Nobilia?

• Elmar1982
Biodiv schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:54:
Weet iemand of er een webshop is voor kasten van Schüller? Zoiets als thuiskeukens.nl voor Häcker en top-shelf.de voor Nobilia?
Ik heb mijn schuller c2 keuken (kasten) te koop 😇

• Biodiv
Elmar1982 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:54:
[...]

Ik heb mijn schuller c2 keuken (kasten) te koop 😇
Waarom doe je ze weg? ;)

Ik snap eigenlijk niet zo wat die Schüller types betekenen. Is dat gewoon de hoogte van de onderkasten? Op https://www.schueller.de/nl/keukens/ergonomie-systemen#c26 lees ik dit:

"Een raster van 13 cm (= ladehoogte) zorgt voor een zuiver en uniform voegenpatroon. Door vermenigvuldiging met 5,5 x 13 cm, 6 x 13 cm en 6,5 x 13 cm ontstaan de volgende hoogtes: 71,5 cm, 78 cm en 84,5 cm."

Dus is het dan 71,5 cm = C1, 78 cm = C2 en 84,5 cm = C3?
En dan hebben ze ook nog het premiummerk Next125 en dat werkt dan weer niet met 13 cm maar dus met 12,5 cm. Waarom dat dan opeens premium is en niet gewoon met een 13 cm-raster samengaat is mij een raadsel. :?

• arpeggio
  • Nu online
Biodiv schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik snap eigenlijk niet zo wat die Schüller types betekenen.

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvcjpc1D1v67L66UyBzwJX_P9LU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TlqRgnT1FlUB079adnp90De9.png?f=user_large

• Biodiv
Dankjewel. Dus ik had het bijna goed. :)

• Piemol
Hebben jullie wat tips voor een keukenindeling?
De oorspronkelijke keuken en begane grond is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmY23TUKCJYYRBJxRE0TyPuDsJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klyNm1uUac7KQzlhBbaKOwAw.jpg?f=fotoalbum_large

Ons idee is om de muur achter de keuken weg te breken en daar schuifdeuren in te plaatsen. Zo krijg je een veel toegankelijkere 'multifunctionele ruimte' waarbij je goed de kinderen in de gaten kan houden. Vervolgens de deur naar de bijkeuken dichtmaken, en het niet dragende muurtje links van de trap wat inkorten, die steekt dan maar +/- 160cm de kamer in i.p.v. de 250cm nu.
Vervolgens de keuken naar de muur onderaan verplaatsen.
Het raam linksonderaan, waar dan de keuken tegenaan komt, begint op +/- 70cm hoogte en loopt ot het plafond. Linksonderaan, van binnenuit gezien links van het raam, kun je niet langs het kozijn met de afzuiging. Dat zou waarschijnlijk wel rechts kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE-s7MQoeeOOm_FFRV9UD99neBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TK2qnDclRuzKZ9Hgsdpnck6K.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook twee 'kookeiland' opstellingen geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat zoiets te krap gaat worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x4MOT9WhlG3y__bKSpvSG7of8Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KxAxb45RbVHkIRZm1YFrecCX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX2VsjcPMJZI6eZR6VjVfqTymY0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NgUWdrm2uMQczvIP1zGlWjCm.png?f=fotoalbum_tile

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
Vraagje voor de kenners.

Onze keuken zou achter 3 weken geleverd worden.

Vandaag telefoontje gekregen met het vervelende nieuws dat ons blad keramiek nero assolutto uit het assortiment is gehaald.

Wij hadden nog een tweede optie destijds gezien namelijk een kwartscomposiet calacatta vicente unistone.

Welke keuze we ook maken we kregen dit kosteloos vergoed als tegemoetkoming.

Wel werd er destijds een kwartscomposiet werkblad afgeraden omdat dit vlekgevoelig was.

En deze zeker aangezien dit een wit blad is.

Als ik kijk in de datasheet staat dit aangegeven als zeer vlekbestendig ? Ik zie door het bomen nu het bos niet meer.

Dit blad vinden we prachtig maar we zijn in de keuken nogal "slordig" dus willen niet alleen maar zorgen moeten maken om alles de hele tijd met een doek zuiver te vegen.

Gezocht naar ervaringen van mensen met een glanzend composieten werkblad is dit effectief vlekgevoelig of valt het wel mee ?

Alvast bedankt !

• Elmar1982
Biodiv schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Waarom doe je ze weg? ;)

Ik snap eigenlijk niet zo wat die Schüller types betekenen. Is dat gewoon de hoogte van de onderkasten? Op https://www.schueller.de/nl/keukens/ergonomie-systemen#c26 lees ik dit:

"Een raster van 13 cm (= ladehoogte) zorgt voor een zuiver en uniform voegenpatroon. Door vermenigvuldiging met 5,5 x 13 cm, 6 x 13 cm en 6,5 x 13 cm ontstaan de volgende hoogtes: 71,5 cm, 78 cm en 84,5 cm."

Dus is het dan 71,5 cm = C1, 78 cm = C2 en 84,5 cm = C3?
En dan hebben ze ook nog het premiummerk Next125 en dat werkt dan weer niet met 13 cm maar dus met 12,5 cm. Waarom dat dan opeens premium is en niet gewoon met een 13 cm-raster samengaat is mij een raadsel. :?
Ik wil de keuken uitbreiden, maar de prijzen die er krijgen voor alleen wat extra kasten was bijna 2x zo veel als de huidige keuken. Dus beter optie is dan weg doen wat we nu hebben en dan compleet nieuwe keuken waar we vrij zijn van keuken merk.

Gaat om 4 hoge kasten (zat in nis) middelste 2 oven magentron en inbouw espresso apparaat (Siemens) en een lang stuk met 60 (lades) 60 spoelbak 60 vaatwasser 120 kookplaat met lades. Hierbij allemaal siemens iq700 apparatuur (vaatwasser, inductie, 60cm oven, espressomachine met warmtelade, plafondunit afzuigkap) fronten semiglans wit. Composiet werkblad dekket wit.

• Biodiv
Elmar1982 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:25:
[...]

Ik wil de keuken uitbreiden, maar de prijzen die er krijgen voor alleen wat extra kasten was bijna 2x zo veel als de huidige keuken. Dus beter optie is dan weg doen wat we nu hebben en dan compleet nieuwe keuken waar we vrij zijn van keuken merk.

Gaat om 4 hoge kasten (zat in nis) middelste 2 oven magentron en inbouw espresso apparaat (Siemens) en een lang stuk met 60 (lades) 60 spoelbak 60 vaatwasser 120 kookplaat met lades. Hierbij allemaal siemens iq700 apparatuur (vaatwasser, inductie, 60cm oven, espressomachine met warmtelade, plafondunit afzuigkap) fronten semiglans wit. Composiet werkblad dekket wit.
Helaas past dat allemaal niet bij ons. Doe je je blad en je apparatuur dan ook allemaal weg? Dat lijkt me nu juist iets dat je over kunt nemen als je eenzelfde nieuwe uitgebreidere keuken wil. Is er eigenlijk een goede markt voor oude keukens?

Wel opmerkelijk dat het zo duur is om een paar kasten erbij te kopen. Via die sites die ik hierboven noem voor Nobilia en Häcker gaat dat wat makkelijker. Die kasten zijn nog steeds niet goedkoop, maar het stelt me gerust als je er gewoon één los kunt kopen. Weet iemand nog andere merken waarbij dit kan?

• Biodiv
Schüller lijkt me verder wel een fabrikant die doet wat ik wil. Ze hebben de hoge kasthoogte van 84,5 (C5 dus) en qua frontopties is het assortiment heel uitgebreid. Verder net iets degelijker dan Nobilia begreep ik.

De Schüller-website spreekt me ook aan met duidelijke voorbeelden, de kastdetails en een planner. Niet zoals bij de meeste merken alleen maar wat foto's van keukens en ladeinrichtingen (kijk bijvoorbeeld op https://www.siematic.com; mooie website, maar je wordt niks wijzer).

Weet iemand nog andere merken naast Schüller (en Nobilia) waar er online voldoende gedetailleerde officiële informatie is te vinden over de kasten e.d.?

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:03
Philtjens schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:43:
Vraagje voor de kenners.

Onze keuken zou achter 3 weken geleverd worden.

Vandaag telefoontje gekregen met het vervelende nieuws dat ons blad keramiek nero assolutto uit het assortiment is gehaald.

Wij hadden nog een tweede optie destijds gezien namelijk een kwartscomposiet calacatta vicente unistone.

Welke keuze we ook maken we kregen dit kosteloos vergoed als tegemoetkoming.

Wel werd er destijds een kwartscomposiet werkblad afgeraden omdat dit vlekgevoelig was.

Als ik kijk in de datasheet staat dit aangegeven als zeer vlekbestendig ? Ik zie door het bomen nu het bos niet meer.

Dit blad vinden we prachtig maar we zijn in de keuken nogal "slordig" dus willen niet alleen maar zorgen moeten maken om alles de hele tijd met een doek zuiver te vegen.

Gezocht naar ervaringen van mensen met een glanzend composieten werkblad is dit effectief vlekgevoelig of valt het wel mee ?

Alvast bedankt !
Ik heb geen ervaringen met glanzende keukenbladen, maar ondanks dat ik ze in het beginsel er altijd mooi en straks vind uitzien, heb ik altijd het idee dat na verloop van tijd de glans weg gaat en/of er vele krasjes op het blad komen en goed te zien zijn.
Ik heb deze gedachte overigens altijd met ieder glanzend oppervlak :P

• Elmar1982
Biodiv schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Helaas past dat allemaal niet bij ons. Doe je je blad en je apparatuur dan ook allemaal weg? Dat lijkt me nu juist iets dat je over kunt nemen als je eenzelfde nieuwe uitgebreidere keuken wil. Is er eigenlijk een goede markt voor oude keukens?

Wel opmerkelijk dat het zo duur is om een paar kasten erbij te kopen. Via die sites die ik hierboven noem voor Nobilia en Häcker gaat dat wat makkelijker. Die kasten zijn nog steeds niet goedkoop, maar het stelt me gerust als je er gewoon één los kunt kopen. Weet iemand nog andere merken waarbij dit kan?
Alles weg omdat ik denk dat het makkelijker verkoopt om alles weg te doen in 1x . Lukt het niet dan gewoon los

• Toke_gt
Philtjens schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:43:

Als ik kijk in de datasheet staat dit aangegeven als zeer vlekbestendig ?
Het maakt veel uit of je een glanzend of mat werkblad hebt. Glanzend is gepolijst en daardoor veel beter vlekbestendig. Mat neemt sneller vlekken op en is moeilijker te reinigen. Ik denk dat dat de verschillen verklaart die je tegenkomt in beschrijvingen.
Mocht je toch vlekken krijgen in je glanzende werkblad, dan kun je dat (laten) polijsten, bij mat kan dat niet.
Je hoeft heus niet als een malloot met doekjes in de weer te gaan tijdens het kokkerellen. Citroensap of rode wijn moet je ook weer niet tot ver na de maaltijd laten liggen. Ik gebruik voor bijna alles gewoon een snijplank, dan heb je sowieso veel minder kans op problemen.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

weet niet of dit het juiste topic is maar kon niet een betere vinden...

Mijn inductie plaat is kapot (zware deksel op laten vallen, dus barsten.. oeps).
Ben nu dus op zoek naar vervanging..
Hebben mensen tips voor een 80cm breede plaat, idealiter met 5 pitten, maar 4 is geen show stopper..
Zoek beetje goede prijs/prestatie verhouding (want ongeplanned)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Piemol
@ToolkiT https://www.ad.nl/wonen/g...entimeter-breed~a34d96e6/
ik zal vanavond ook thuis nog even kijken, de consumentenbond heeft ook een '2026' test online staan (paywall). Maar kan dna wel even beste koop en prijs/kwaliteit melden voor je
De laatste update is van september 2025, beste uit de test en beste koop is de "Bosch PIV831HB1E"

[ Voor 51% gewijzigd door Piemol op 16-01-2026 20:55 ]

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Thuiskeukens heeft sinds 1 januari de staffelkortingen nadelig aangepast. Eerder kreeg je standaard 25% en vanaf € 7.500,- 30% korting op de adviesprijs, nu is dat:

22% korting bij een oorspronkelijk bedrag tot €10.000
27% korting bij een oorspronkelijk bedrag tot €15.000
32% korting bij een oorspronkelijk bedrag vanaf €15.001

Daarmee wordt het verschil in prijs tussen Thuiskeukens en de Keukenkastenfabriek wel echt kleiner, ook als je bedenkt dat de laatste standaard glaspanelen in de keukenlades levert (al heeft Thuiskeukens kastverlichting standaard, het is maar net wat je belangrijker vindt).
Pagina: 1 ... 532 533 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1