• arathonk
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-12 11:02
Hoi allemaal, ik ben van plan om een nieuwe vrijstaande koelkast vriezer combinatie te kopen en kijk momenteel naar de Samsung RB38C607AS9/EF. De recensies van dit model liiken erg goed te ziin. Toch zie ik online, vooral op Reddit, veel mensen die afraadder om een Samsung-koelkast te nemen. Is het nog steeds zo slecht gesteld met Samsung-koelkasten, of is er inmiddels verbetering?

• ingridmarleen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-12 01:47
Ik ben benieuwd of iemand hier nog op wil reageren (of lees ik er overheen). Wij zitten met een soortgelijk budget tot max 15.000 en een kleine keukenruimte. We hebben dezelfde vragen. Lees veel over de 20k keukens maar dat gaat voor ons teveel zijn.
Sb16 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:34:
Hi, ik lees al eventjes mee. Wij zijn naar een aantal keukenwinkels geweest, waaronder keukensale, DB keukens, iKook. De wereld van de keukens is ons niet echt bekend en dit is de eerste keer dat we een keuken kopen. Ons budget is 10/13k. Ben benieuwd wat jullie denken van de offertes die we kregen. Nou ja offertes, we kregen er 1 per mail toegestuurd met 3D ontwerp en uitgeschreven welke apparatuur zodat we dit goed konden terug vinden. Bij de andere kregen we of een prijs doorgebeld of moesten we snel beslissen op basis van wat merken o.a. Bora inductie met inductie met afzuigsysteem.

We hebben een kleine U vormige keuken, we willen de wasmachine weg gewerkt hebben achter een kast in de keuken, elders in huis geen ruimte. We willen graag inductie met geïntegreerde afzuiging, een goede oven (Bosch/aeg), vaatwasser en koelvriescombinatie. Onze keuken is 3,20 bij 2x2 meter. Niet echt super groot dus. Ruimte voor 1 hoge kast waar de oven in kan, 2 hoek kasten en een lade kast onder de inductie plaat.

Eerste offerte: nobilia keuken, alles van etna: vaatwasser, oven, koelvriescombinatie, inductie en losse afzuigkap. Kunststof blad, Inclusief montage 11.400€.

Bij de tweede zaak: kregen geen offerte toe gestuurd, wachten nu nog op een telefoontje met een prijs voor een keuken, waarvan we niet precies weten welke apparatuur erin gaat. ETNA vaatwasser, Bosch oven maar geen inductie met geïntegreerde afzuiging dus een ouderwetse kap, kunststof blad. Ze kwamen met een prijs tussen 13-15k. Nobilia keuken.

Derde zaak: 12.500€ voor Nobilia keuken, Bora inductie met geïntegreerde afzuigsysteem, Siemens vaatwasser xl die ze nog achter hadden staan van een verkeerde levering, geen oven, Bosch koel vries combinatie met energielabel E, geen oven, kunststof blad. Wilden pas 3D ontwerp gaan maken als we daarna dan ook zouden tekenen. Natuurlijk niet gedaan en gezegd dat ze voor ons kunnen gaan tekenen en wij daarna wel kijken hoe of wat. Hij probeerde daarna toch nog te kijken of we vandaag 12.500€ gingen uitgeven bij hem zonder er verder nog even over na te denken. Jammer dat er zo wordt gepusht. Krijg er een vervelende nasmaak van.

Wat vinden jullie hiervan? Welke ervaringen zijn er, is dit een onwijs hoge prijs voor zo’n keuken? Wat mogen we verwachten met zo’n budget?

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:03
Het is helemaal niet erg om zo'n budget te hebben, natuurlijk kun je daar een keuken voor krijgen, alleen moet je je denk ik realiseren dat het kan betekenen dan je concessies moet doen. Zo'n Bora kost al 2500-3000 euro. Oven, koelkast, vaatwasser van een goed merk dan ben je zo weer een paar duizend verder. Aanrechtblad van composiet/ keramiek/ Dekton... Wil je overal lades, of zijn kastjes met planken goed genoeg? Zo tikt het aan. Kijk goed naar wat je écht belangrijk vindt en wat je later evt kunt upgraden. Een Siemens inductie met afzuiging is net wat goedkoper, kun je daar mee leven? Een combi-oven vervang je evt zelf makkelijk. Een aanrechtblad kun je ook upgraden na een paar jaar als je wat ruimer in je budget zit. De indeling en kastjes veranderen is niet zo makkelijk. Bij onze eerste keuken hebben we ook afwegingen moeten maken, uiteindelijk is hij na 16 jaar vervangen. De concessies werden de ergernissen, maar we hadden gewoon toen niet meer budget, het is dan niet anders.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:10

Thomg

Aww yiss

ingridmarleen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:29:
Ik ben benieuwd of iemand hier nog op wil reageren (of lees ik er overheen). Wij zitten met een soortgelijk budget tot max 15.000 en een kleine keukenruimte. We hebben dezelfde vragen. Lees veel over de 20k keukens maar dat gaat voor ons teveel zijn.

[...]
Ik heb begin 2022 een keuken van 8500* bij budgetplan laten komen en eigenlijk ben ik heel erg te spreken over de prijs/kwaliteit. Zit zeker geen budget apparatuur in, beetje mid-end AEG spul met een luxe koelkast (energielabel he).
Als je een erg krap budget hebt zou ik dat zeker adviseren, zeker omdat veel apparatuur uit hun eigen voorraad komt. Als het ook nog eens binnenkort is kan je vaak ook nog meeliften op wat ze nu letterlijk in de aanbieding hebben.
Op een paar dingen kan je wel merken dat het een goedkopere keuken is, de inhoud van de kasten bijvoorbeeld. Je kan binnen wel wat slijtage zien waar ik de pannen neergegooid neergelegd heb.
En anders heb je ook nog ikea. Als het goedkoop moet ben je bij hun verzekerd van op z'n allerminst "ok".

*Heb wel zelf later een Selsiuz kraan gehaald voor 900-ish, ze verkochten alleen quooker en die vond ik (destijds) niet zo mooi.

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12 20:49

j10

speedfight Mooie kleur op eiland kasten welke kleur??

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
j10 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:32:
speedfight Mooie kleur op eiland kasten welke kleur??
Lava van Nolte

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Tuitje34
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-12 16:16
Heeft iemand nog suggesties voor ons keukenontwerp? We zitten nog in een mega vroeg stadium, want hebben net een optie op een (nieuwe) nieuwbouwwoning, maar vinden het leuk om alvast te ontwerpen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Wicket
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-12 19:10
Wij zijn bezig met het ontwerpen van de uitbouw en keuken en een van de dingen waarover ik twijfel is de keuze tussen de quooker pro3 en combi+. De combi+ is een stuk groter, naar levert sneller warm water. De pro3 is een lekker compact, en de cop van de warmtepomp is hoger dan 1. Weet iemand hoe lang het duurt voordat water een afstand van vier tot vijf meter leiding aflegt?

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-12 13:08
Een aantal maanden geleden hebben wij ontwerpen laten maken door Toplijn en Nuland Keukens, maar na veel in dit topic te hebben gelezen, hadden we toch besloten eens over de grens te gaan kijken bij Ihre Küche voor een Next 125 keuken. We hebben daar een erg prettig gesprek gehad met Jeroen en kregen na afloop een prijsindicatie te horen van €27,500. Inmiddels is het ontwerp en de offerte volledig uitgewerkt en is die helaas toch hoger uitgevallen en uitgekomen op €31,800.

De apparatuur die nu is opgenomen:
  • Kookplaat een Bora X Pure matzwart (PUXA2)
  • Spoelbak een Blanco Andano 700-U (522971)
  • Quooker Flex met COMBI+ en CUBE
  • Oven een Siemens iQ700 (HS736G3B1)
  • Koelkast een Siemens iQ300 (Kl81RVFE0)
  • Vriezer een Siemens iQ500 (Gl81NACE0)
  • Vaatwasser een Siemens iQ500 (SX75Z802BE)
Ik ben benieuwd of iemand nog wat waardevols heeft aan te merken op de lijst met apparatuur omdat ik de witgoed markt behoorlijk onduidelijk vind. Ook is feedback op het ontwerp en de offerte altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCG_038Qwu6Ws5Dk1rFJ-tOkzME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4g42xZ9VtwxvhHgjUVVoj4rj.jpg?f=fotoalbum_large

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:57

Crazy D

I think we should take a look.

MvdD schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:14:
Een aantal maanden geleden hebben wij ontwerpen laten maken door Toplijn en Nuland Keukens, maar na veel in dit topic te hebben gelezen, hadden we toch besloten eens over de grens te gaan kijken bij Ihre Küche voor een Next 125 keuken. We hebben daar een erg prettig gesprek gehad met Jeroen en kregen na afloop een prijsindicatie te horen van €27,500. Inmiddels is het ontwerp en de offerte volledig uitgewerkt en is die helaas toch hoger uitgevallen en uitgekomen op €31,800.

De apparatuur die nu is opgenomen:
  • Kookplaat een Bora X Pure matzwart (PUXA2)
  • Spoelbak een Blanco Andano 700-U (522971)
  • Quooker Flex met COMBI+ en CUBE
  • Oven een Siemens iQ700 (HS736G3B1)
  • Koelkast een Siemens iQ300 (Kl81RVFE0)
  • Vriezer een Siemens iQ500 (Gl81NACE0)
  • Vaatwasser een Siemens iQ500 (SX75Z802BE)
Ik ben benieuwd of iemand nog wat waardevols heeft aan te merken op de lijst met apparatuur omdat ik de witgoed markt behoorlijk onduidelijk vind. Ook is feedback op het ontwerp en de offerte altijd welkom!

[Afbeelding]
Prijs geen idee, maar in je ontwerp: die hoge kasten in het midden zou ik weglaten. Dat haalt heel veel ruimtelijk gevoel weg. Ik snap dat je berg ruimte wilt, maar je hebt in het eiland een lading ruimte. Of misschien is er rechts waar die plant is neergezet ruimte voor een mooie servieskast.

Exact expert nodig?

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:19

[...]
Ik weet niet in welke regio je woont, maar in Oost-Nederland zit Primo keukens. Heb daar mijn nieuwe keuken ook besteld. De showrooms zijn ingericht met hoofdzakelijk keukens <€15.000, compleet met apparatuur. Ze verkopen qua apparatuur veel Electrolux en AEG. Ze hadden in de showroom in Hardenberg zelfs hele nette keukens staan voor minder dan €10.000.

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-12 09:08
Wij krijgen twee b en b's bij onze woning. Ik twijfel tussen twee ikea keukens of twee nobilia keukens, is praktisch even duur. Wat zouden jullie doen? Andere partijen zijn fors duurder en voor een B en B is bovengenoemde prima.

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Hoi allen,

Ik volg dit topic altijd wat stilletjes, maar post nu ook graag mijn bijdrage sinds we aan het oriënteren zijn naar een keuken voor onze nieuwbouwwoning. We zijn ook bij de keukenzaak geweest die aangesloten is bij het nieuwbouwproject, maar daar schrokken we van de prijs voor de keuken.

Onze opstelling is vrij simpel:
Members only:
We zijn bij een keukenboer geweest in onze regio en hebben de volgende offerte gehad:
Members only:
Uiteindelijk is dit iets boven ons gehoopte budget, maar hebben we wel een mooie keuken kunnen samenstellen + ons gewenste apparatuur. We hebben ook bewust voor een losse oven en nog een losse combi-oven gekozen en een must was een aparte vriezer en aparte koelkast. Geen druk vanuit de verkoper, mochten de offerte meenemen naar huis en er rustig over nadenken. In dit topic zie ik uiteenlopende prijzen van keukens, ik denk dat we wel goed zitten met dit bedrag? Even ter vergelijking: bij de aangesloten leverancier vanuit het nieuwbouwproject kwamen we uit op ruim 34k, dit was dan wel inclusief aan te leggen elektra en leidingen maar ook incl. de "keukenvoucher van €1.500,-" en net was ander apparatuur.

Vinden jullie dit acceptabel en nog op/aanmerkingen op de keukenopstelling?

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-12 15:31

[...]
Mocht het voor jou in de buurt zijn; wellicht even proberen bij Keukenloods Waddinxveen. Wij zijn daar recent goed geslaagd.

Ons budget was rond de 15k. Bij de meeste keukenboeren waar we zijn geweest kwamen we ergens tussen de 14k en 19k uit, maar allemaal met kunststof blad. De lagere offertes waren allemaal met Etna/Pelgrim apparatuur, de hogere met AEG/Electrolux of een mix voorgenoemde merken.

Bij Keukenloods zijn we met AEG oven, AEG combi oven/magnetron, grote koelkast en vriezer van Electrolux, Atag vaatwasser en Bora kookplaat, en voor ons het voornaamste, een composiet blad geslaagd voor zo'n 16k. Verkoper was erg vriendelijk, totaal niet opdringerig en kwam zelf al snel met wat korting, waardoor we op deze prijs uitkwamen.

• MvdD
Crazy D schreef op maandag 24 november 2025 @ 06:30:
[...]

Prijs geen idee, maar in je ontwerp: die hoge kasten in het midden zou ik weglaten. Dat haalt heel veel ruimtelijk gevoel weg. Ik snap dat je berg ruimte wilt, maar je hebt in het eiland een lading ruimte. Of misschien is er rechts waar die plant is neergezet ruimte voor een mooie servieskast.
Ik snap wat je bedoelt en vind het een valide punt. We hebben die afweging ook al eerder gemaakt en dat is uiteindelijk toch de plek waar we de koelkast en vriezer willen hebben. Qua ruimtelijkheid maken we ons niet heel veel zorgen omdat de benedenverdieping zo'n 140 m2 is en er in de rest van de woonkeuken veel raampartijen en glazen deuren tot 2,50m hoog zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSNe3jP1DvJHFUgJvxTioa-H5ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zEO8y2gFo65m7UVTUPLcfkYU.png?f=fotoalbum_large

• Crazy D

Crazy D

MvdD schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:52:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en vind het een valide punt. We hebben die afweging ook al eerder gemaakt en dat is uiteindelijk toch de plek waar we de koelkast en vriezer willen hebben. Qua ruimtelijkheid maken we ons niet heel veel zorgen omdat de benedenverdieping zo'n 140 m2 is en er in de rest van de woonkeuken veel raampartijen en glazen deuren tot 2,50m hoog zijn.

[Afbeelding]
Ik snap wat je zegt maar als ik het aanrecht zie wordt ik echt claustrofobisch. Ik snap dat je wat beperkt bent aangezien je daar 2 ramen hebt en een kast voor dat raam neerzetten is ook weer zo wat... En links "achter" je de vriezer of oven is nog onhandiger. Ik zou ook niet zo goed weten wat je met dat stukje aanrecht moet, ja, koffiemachine neerzetten of zo. Dat gaat waarschijnlijk uiteindelijk een plek worden waar de vuile vaat zich opstapelt (afhankelijk van de leeftijd van kinderen ;)). Ik heb ook geen beter alternatief, ik zie het probleem maar een nuttig idee helaas niet. Gewoon opbergruimte kun je met een mooie kast wel af, maar keukenapparatuur moet je daar hebben waar je het nodig hebt, en dat is niet 4 meter verderop :D

Exact expert nodig?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-12 16:15

[...]
Post ook eens een plattegrond. Zo op het oog past je wensenlijstje niet bij je budget. Inductie met afzuiging is gewoon peperduur (en kost kastruimte), inbouw van een wasmachine is vaak maatwerk en dus duur en zo kun je nog wel even doorgaan.

Waar ben je bereid concessies te doen en waar niet? Een oven kan ook onder een kookplaat. Dat scheelt ruimte in een hoge kast. Een koelkast kan ook onder het aanrecht. Ook dat scheelt ruimte, etc.

Probeer ook eens met de planner van Ikea te spelen. Daarin kun je vrij gemakkelijk zelf een keuken ontwerpen en je krijgt dan ook al snel een idee van wat wel en niet past.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
Hoianddoei schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:42:

Vinden jullie dit acceptabel en nog op/aanmerkingen op de keukenopstelling?
Ik mis blad/werkruimte

Heb je een plattegrond van de ruimte?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
arathonk schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:11:
Hoi allemaal, ik ben van plan om een nieuwe vrijstaande koelkast vriezer combinatie te kopen en kijk momenteel naar de Samsung RB38C607AS9/EF. De recensies van dit model liiken erg goed te ziin. Toch zie ik online, vooral op Reddit, veel mensen die afraadder om een Samsung-koelkast te nemen. Is het nog steeds zo slecht gesteld met Samsung-koelkasten, of is er inmiddels verbetering?
Ben zelf niet bekend met eventuele punten waarom ze worden afgeraden, maar heb ondertussen al 5 jaar een vrijstaande Samsung koelkast staan. Weliswaar van het dubbeldeurs, of Amerikaanse koelkast zoals ze hier in Nederland genoemd worden.
Eerst 3 jaar in de keuken van het appartement en in de schuur.

PSN: Flix20-NL

• MvdD
Crazy D schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:57:
[...]

Ik snap wat je zegt maar als ik het aanrecht zie wordt ik echt claustrofobisch. Ik snap dat je wat beperkt bent aangezien je daar 2 ramen hebt en een kast voor dat raam neerzetten is ook weer zo wat... En links "achter" je de vriezer of oven is nog onhandiger. Ik zou ook niet zo goed weten wat je met dat stukje aanrecht moet, ja, koffiemachine neerzetten of zo. Dat gaat waarschijnlijk uiteindelijk een plek worden waar de vuile vaat zich opstapelt (afhankelijk van de leeftijd van kinderen ;)). Ik heb ook geen beter alternatief, ik zie het probleem maar een nuttig idee helaas niet. Gewoon opbergruimte kun je met een mooie kast wel af, maar keukenapparatuur moet je daar hebben waar je het nodig hebt, en dat is niet 4 meter verderop :D
Dat kleine stukje aanrecht wordt inderdaad de koffiecorner en ik maak me geen zorgen dat daar veel vaat komt te staan. Interessant dat jij er heel anders naar kijkt dan wij. Voor ons klopt de opstelling op deze manier juist wel en heb heb je vanuit je positie achter de kookplaat in een driehoek binnen 2 stappen alle belangrijke zaken binnen bereik, namelijk de koelkast, spoelbak, het afvalstation en de plek voor vieze vaat + vaatwasser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5we9RjvOf2lf6vqhWmfwDzqSrBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ehLulJI5x3ha5l0W0RrNuXii.png?f=fotoalbum_large

• Crazy D

Crazy D

MvdD schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:16:
[...]

Dat kleine stukje aanrecht wordt inderdaad de koffiecorner en ik maak me geen zorgen dat daar veel vaat komt te staan. Interessant dat jij er heel anders naar kijkt dan wij. Voor ons klopt de opstelling op deze manier juist wel en heb heb je vanuit je positie achter de kookplaat in een driehoek binnen 2 stappen alle belangrijke zaken binnen bereik, namelijk de koelkast, spoelbak, het afvalstation en de plek voor vieze vaat + vaatwasser.

[Afbeelding]
Ik snap hoe je redeneert en vanuit "werkpositie" klopt dat ook wel. Alleen zie ik mijn keuken zeg maar zo'n 16-20 uur per dag, en ik 'werk' daar niet zoveel :) En dan blijft in mijn hoofd die hoge kast de boel breken. Ik snap m vanuit jouw kant wel, en dan kan er nog iemand naast je staan te babbelen die een koffietje pakt, etc.

Maar ik zie nu ook dat je meer dan 1,50 meter tussen kast en kookeiland hebt, dat is wel een flink looppad. Dus kan me ook wel voorstellen dat het in werkelijkheid wel vrijer oogt, zeker als je ook iets verder links of rechts staat ipv er precies midden voor zoals nu.

Exact expert nodig?

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
MvdD schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:16:
[...]

[Afbeelding]
Gaat een open vaatwasser met de draairichting van de deur geen probleem geven (of klopt dat niet op de tekening)?

Ik kan overigens Toplijn van harte aanbevelen, hele prettige ervaring (ook after sales). Nuland keukens zijn we overigens ook geweest maar we hadden een beter gevoel bij Toplijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Speedfight op 24-11-2025 18:17 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:58

ericplan

5180 Wp PV

@MvdD Twee opmerkingen: ik zou de oven direct naast het kleine aanrecht plaatsen. Dan kan je een hete ovenschaal direct op het aanrecht zetten, zonder dat je hoeft te lopen. Vooral handig als het ovengerecht opeens overkookt o.i.d. Verder zou ik de draairichting van de koelkastdeur omkeren. Als je staat te koken en je hebt een scheutje melk nodig, dan wil je niet om de deur heen moeten lopen.

A'dam PVOutput

• MvdD
Speedfight schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:07:
[...]

Gaat een open vaatwasser met de draairichting van de deur geen probleem geven (of klopt dat niet op de tekening)?

Ik kan overigens Toplijn van harte aanbevelen, hele prettige ervaring (ook after sales). Nuland keukens zijn we overigens ook geweest maar we hadden een beter gevoel bij Toplijn.
Goed gezien, dat staat inderdaad nog verkeerd op tekening want die deur draait de gang in.

Toplijn hadden wij ook absoluut een heel goed gevoel bij en we hadden een erg prettig traject met Luc doorlopen. Puur op prijs is dat hem helaas niet geworden en daar balen we nog steeds van.

• MvdD
ericplan schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:32:
@MvdD Twee opmerkingen: ik zou de oven direct naast het kleine aanrecht plaatsen. Dan kan je een hete ovenschaal direct op het aanrecht zetten, zonder dat je hoeft te lopen. Vooral handig als het ovengerecht opeens overkookt o.i.d. Verder zou ik de draairichting van de koelkastdeur omkeren. Als je staat te koken en je hebt een scheutje melk nodig, dan wil je niet om de deur heen moeten lopen.
Goed punt, de oven een kast opschuiven is inderdaad logischer. Qua koelkast overwegen we eigenlijk ook nog om die om te wisselen met de vriezer in de kast daarnaast zodat we dan inderdaad de draairichting van de deur hebben zoals jij ook voorstelt, maar dan ook esthetisch de deurgrepen naast elkaar behouden.

• ekamatje
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:46
Goedemiddag allemaal,
Na een paar weken/maanden meelezen heb ik me toch maar eens bedacht om wat te posten. Helaas is mijn oude account blijkbaar verlopen dus zelfs opnieuw moeten aanmelden 😅

Mijn vriendin en ik hebben een tussenwoning in een nieuwbouwplan gekocht en mogen dus een keuken gaan verzinnen/kopen. Wat is hier de normale gang van zaken?
Onze koopbegeleiding is pas halverwege oktober aangesteld, onze opschortende voorwaarden pas een week geleden voldaan en onze sluitingsdatum voor de keuken is al over een paar weken. Is het normaal dat je binnen zo'n korte tijd een keuken moet hebben gekocht?

Gelukkig hebben we een goed idee van wat we willen dus hebben snel afspraken gemaakt bij wat keukenboeren om dit uitgewerkt te krijgen maar ik merk dat ik echt geen kaas gegeten heb van de wondere wereld van keukens.
Volgens de inleidende post op dit topic worden bijvoorbeeld ratings gegevens over welk segment de keukens vallen, maar hoe kloppend zijn deze nog?
Zo zijn wij bijvoorbeeld laatst naar een keukensale geweest waar we een keuken van Nobilia hebben uitgekozen en deze voelde voor mij gewoon als goede kwaliteit, maar volgens de startpost is deze in het lage segment.
Binnenkort gaan we naar Ekelhoff in Duitsland en daar hebben ze allerlei merken die dus in het hoge segment vallen. Gaan we dat echt meteen zien/voelen of gaat het dan vooral om dingen als de scharnieren, opties, afwerking en service?

Hoe bepalen jullie of een prijs(indicatie) een beetje realistisch is? Is het puur prijzen vergelijken of is er wel een soort richtlijn? Bij zowel Bruynzeel als Keukensale hebben we een soortgelijke indicatie gekregen voor ongeveer dezelfde keuken (Keukensale was duurder, maar we hadden extra opties die Bruynzeel nog niet verwerkt had zoals een Quooker). Betekend dit dat we ongeveer op een juiste prijs zitten of dat we nog veel meer keukenzaken af moeten gaan?

Helaas hebben we niet veel tijd meer door die sluitingsdatum dus ik probeer zo veel mogelijk wijsheid uit dit topic te halen

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:33
ekamatje schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:08:
Helaas hebben we niet veel tijd meer door die sluitingsdatum dus ik probeer zo veel mogelijk wijsheid uit dit topic te halen
Om te beginnen dan een tip die wat mij betreft in het openingstopic mag komen (al vaker gepost namelijk):
Je hoeft niet binnen een paar weken de keuken te kopen. Het enige wat de projectontwikkelaar wil weten is of je aanslutiingen en afvoeren meteen op de gewenste plek aangelegd wilt hebben en of je de keuken via hun leverancier geplaatst wilt hebben. Maar dat is beide niet verplicht; het is een keuze.

Keuzes:
  • Heb je nog geen idee van de optimale indeling en maakt het ook weinig verschil wat waar uiteindelijk komt, kies dan voor oplevering zonder keuken, volgens de standaardindeling. Voordeel: je hebt nog eindeloos de tijd om de ideale keuken samen te stellen en de beste/prettigste/goedkoopste leverancier te selecteren. Ook kun je wachten op innovaties in apparatuur en tzt het nieuwste van het nieuwste kiezen. Nadeel: je moet de aanpassingen na.oplevering doen en je moet langer wachten op plaatsing van de keuken.
  • Heb je al wel een idee van de indeling, maar wil je meer tijd voor het kiezen van fronten, apparatuur etc, kies dan voor het inleveren van een technische tekening. Zoek op ‘technische tekening keuken’ en je vindt iemand die dat voor je doet zonder dat je er halsoverkop een dure keuken bij moet kopen.Kosten ca 100-150 euro. Voordeel: langer de tijd om een keuken te selecteren en alle aansluitingen en afvoeren zitten vast op de goede plaats. Nadeel: je moet wel weten wat je wilt. En het kan langer duren voor de keuken wordt geplaatst.
  • Weet je goed wat je wilt én heb je een leverancier gevonden die dat tegen een acceptabele prijs levert, dan kun je besluiten op korte termijn de keuken aan te schaffen. Nadeel: aanpassingen zijn beperkt mogelijk en waarschijnlijk betaal je de hoofdprijs omdat verkoper weet dat je haast hebt (omdat hij projectverkoper is, of omdat je vertelt dat je snel een offerte wilt ontvangen). Voordeel: je hebt er verder geen omkijken meer naar.
Kortom: laat je niet verleiden tot een overhaaste aanschaf, maar maak een bewuste keuze. Zeker gezien de vragen die je nog hebt zou ik je adviseren wat langer de tijd te nemen voor de aanschaf en eerst te focussen op de indeling. Het is namelijk wel handig om dat bij oplevering allemaal op de goede plek te hebben.

• ingridmarleen
Thomg schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:11:
[...]

Ik heb begin 2022 een keuken van 8500* bij budgetplan laten komen en eigenlijk ben ik heel erg te spreken over de prijs/kwaliteit. Zit zeker geen budget apparatuur in, beetje mid-end AEG spul met een luxe koelkast (energielabel he).
Als je een erg krap budget hebt zou ik dat zeker adviseren, zeker omdat veel apparatuur uit hun eigen voorraad komt. Als het ook nog eens binnenkort is kan je vaak ook nog meeliften op wat ze nu letterlijk in de aanbieding hebben.
Op een paar dingen kan je wel merken dat het een goedkopere keuken is, de inhoud van de kasten bijvoorbeeld. Je kan binnen wel wat slijtage zien waar ik de pannen neergegooid neergelegd heb.
En anders heb je ook nog ikea. Als het goedkoop moet ben je bij hun verzekerd van op z'n allerminst "ok".

*Heb wel zelf later een Selsiuz kraan gehaald voor 900-ish, ze verkochten alleen quooker en die vond ik (destijds) niet zo mooi.
Dank! Budgetplan hebben we op ons lijstje staan om offerte op te gaan vragen.
We hoeven niet de beste apparatuur maar willen wel met energie rekening houden. Verschilt ook wel per apparaat

• ingridmarleen
Mr. Inspire schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:09:
[...]

Ik weet niet in welke regio je woont, maar in Oost-Nederland zit Primo keukens. Heb daar mijn nieuwe keuken ook besteld. De showrooms zijn ingericht met hoofdzakelijk keukens <€15.000, compleet met apparatuur. Ze verkopen qua apparatuur veel Electrolux en AEG. Ze hadden in de showroom in Hardenberg zelfs hele nette keukens staan voor minder dan €10.000.
Dankjewel! Woon in het puntje van de provincie Utrecht maar werk in Oost Nederland dus een stukje rijden is geen probleem. Zet ze op het lijstje, dankjewel!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:10

Thomg

Aww yiss

Als het echt zo kortaf is zou het me niet verbazen dat deze deadline uitgesteld wordt. Bij ons werd het ook iets van 3x uitgesteld, dus vervolgens 4 maanden de tijd gekregen. Mits natuurlijk meerderen hier last van hebben.
Als je in de buurt bent kan je beter bij ze langs gaan en letterlijk vragen wat nu in de aanbieding is. Ik wilde binnenkort bij ze langs gaan om de keuken vast te zetten, maar mij werd geadviseerd om te wachten tot januari omdat er dan veel inbouw uit assortiment gaat.
Mijn ervaring met andere keukenzaken was dat ze een paar opties hadden:
1. Low-end spul van een paar jaar geleden met belabberde label, ook duidelijk goedkoop.
2. Mid/high-end spul van een paar jaar geleden met belabberde label, voelt aan als restpartijen maar wel schappelijk geprijsd.
3. Super high-end spul van dit of vorig jaar met goede label, maar nog steeds pittig duur.

Value spul met goede label hadden ze niet, dan moest je voor het moderne high-end spul gaan.

Week je hier vanaf moest je adviesprijs betalen (met daarop dan wel je keukenkorting van 15-25%), wat makkelijk 30-100% hoger is dan je zou kunnen scoren zelf.

• Tuitje34
Tuitje34 schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:51:
Heeft iemand nog suggesties voor ons keukenontwerp? We zitten nog in een mega vroeg stadium, want hebben net een optie op een (nieuwe) nieuwbouwwoning, maar vinden het leuk om alvast te ontwerpen.

***members only***
Heeft iemand toevallig nog suggesties voor ons?

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-12 20:27
Het is weer even geleden dat ik hier was, aangezien we onze keuken nu een aantal jaar hebben. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met de Bora X Pure (recirculatie). Als ik een stuk vlees bak/braad dan staat de hele woonkamer blauw en moet ik de ramen en deuren openzetten. Dit is eigenlijk al vanaf ik de Bora heb. Onlangs het filter vervangen, maar maakt geen enkel verschil. Ervaren anderen dit ook?

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-12 19:20
Tuitje34 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:26:
[...]

Heeft iemand toevallig nog suggesties voor ons?
Je kunt letterlijk alle kanten op met de indeling. Er zijn wel 100 suggesties te verzinnen.

Zelf vind ik een zitgedeelte aan een eiland onnodig, ik zou daar liever wat kastruimte in kwijt willen.
Vind ook de twee torens niet mooi zoals ze nu zijn. Naar mijn idee te symmetrisch.

Joe

• IamBait
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:08
synorluna schreef op woensdag 26 november 2025 @ 18:44:
Het is weer even geleden dat ik hier was, aangezien we onze keuken nu een aantal jaar hebben. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen met de Bora X Pure (recirculatie). Als ik een stuk vlees bak/braad dan staat de hele woonkamer blauw en moet ik de ramen en deuren openzetten. Dit is eigenlijk al vanaf ik de Bora heb. Onlangs het filter vervangen, maar maakt geen enkel verschil. Ervaren anderen dit ook?
Zou niet zo extreem moeten zijn, hoe is de indeling en situatie in de keuken?

• ekamatje
Toke_gt schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:55:
[...]

Om te beginnen dan een tip die wat mij betreft in het openingstopic mag komen (al vaker gepost namelijk):
(Rest even geknipt)
Kijk dit is echt super om te horen en ik had al half het idee dat dit inderdaat het geval was.
Aangezien wij al redelijk zeker zijn van hoe wij de keuken willen hebben lijkt mij optie 2 het meest voor de hand liggend om als vervolgactie te nemen.

We willen een kastwand met (stoom)oven, koelkast en vriezer, en een eiland met inductieplaat met interne afzuiging, vaatwasser en spoelbak dus dan hoeven we toch eigenlijk alleen de plaatsing te weten en dan kunnen we die technische tekening ergens laten maken?

Heb sowieso hoge verwachtingen van ons bezoek bij Ekelhoff en hoop hier gewoon meteen een tekening te kunnen laten maken met optie tot aanschaf o.i.d.

• Toke_gt
ekamatje schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:16:
[...]

Kijk dit is echt super om te horen en ik had al half het idee dat dit inderdaat het geval was.
Aangezien wij al redelijk zeker zijn van hoe wij de keuken willen hebben lijkt mij optie 2 het meest voor de hand liggend om als vervolgactie te nemen.

We willen een kastwand met (stoom)oven, koelkast en vriezer, en een eiland met inductieplaat met interne afzuiging, vaatwasser en spoelbak dus dan hoeven we toch eigenlijk alleen de plaatsing te weten en dan kunnen we die technische tekening ergens laten maken?

Heb sowieso hoge verwachtingen van ons bezoek bij Ekelhoff en hoop hier gewoon meteen een tekening te kunnen laten maken met optie tot aanschaf o.i.d.
Lijkt zeker een goede optie voor jullie situatie. Denk ook aan aansluitpunten en hoogte van stopcontacten, (ver)plaatsen lichtpunten en hoogte werkblad en kastenwand (nis?).
En denk goed na over een eiland met alles erop. Waar laat je vuile vaat als de vaatwasser nog draait, heb je voldoende werkbladruimte tussen kookplaat en spoelbak. Het kan praktischer zijn om spoelbak/vw bij kastenwand te plaatsen. Doe daarmee je ideeën op als je naar showroom gaat.

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-12 08:50
Ik wil bij deze het resultaat van mijn keuken delen. Bij Kvik in Maastricht gekocht en laten installeren. Heel blij met het resultaat, het is geworden zoals we voor ogen hadden. Er waren hier en daar onhandigheden en dat heeft de monteur heel netjes opgelost. Kan het zeker aanbevelen. Ps, de plaat achter de kraan is tijdelijk, de keukenverf moet nog uitharden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLVa57iAYW0IquJLv2UYU61KuOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjSSQLC89R270UgOW6dsRdId.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien we een kleine ruimte hebben voor de keuken wilden we een efficiente en compacte keuken. We hebben de opbergruimte zo goed mogelijk benut, maar dat het nog altijd ruimtelijk aanvoelt (daarom ook geen bovenkastjes op de rechterwand). Ook de werkruimte tussen de kookplaat en gootsteen zo groot mogelijk gemaakt. We merken nu al een veel beter flow in onze keuken. Alle apparatuur is van Siemens, de oven heb ik zelf voorzien en niet via de keukenzaak. Dat scheelde 300 euro en was een beter model met mooiere bediening.
Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door guysp op 27-11-2025 12:49 . Reden: Aangevuld met informatie over apparatuur en kosten ]

// TODO: Schrijf een signature

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02

Aldmar

Niks...

Ter lering en vermaak:

Op de vensterbank na, is onze keuken klaar!
Vensterbank is afgesproken dat deze na montage wordt ingemeten en gemonteerd.

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFUgGmyEgHR7Wg18J_LD9ij6ZWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPABDgwXaGqKpH5OV9WV26tt.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSmoM6ERdO3ZJEA3UclZXl_1nxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2M2Wq2DbFEtKlaZKSKY0BB0.jpg?f=fotoalbum_large
(Plinten moeten nog gemonteerd worden. En let niet op de strik aan de oven. 8)7)

Zoals te zien hebben we een tegelvloer en zijn we van een (schier)eiland naar een U-vorm gegaan. Dus er zaten leidingen door de tegels in het midden van de ruimte. Na het bedenken van alternatieve oplossingen, hebben we er uiteindelijk voor gekozen om een heel ander tegeltje er in te zetten. Beetje spannend of het verwijderen van de oude tegels beetje goed ging. Geen vloerverwarming raken en de randjes onbeschadigd. Goed gelukt, al zeg ik het zelf!

Keuken zelf is Pronorm. Alle apparatuur (koelkast, oven, combi, vaatwasser, onderbouw vriezer) van Siemens. Kookplaat is een Bora Pure. Combi Quooker met Flex kraan. Vaatwasser zit links van de gootsteen, afvalsysteem rechts. Werkblad/smetrand/achterwand allen van hetzelfde composiet. Ombouw heb ik zelf gemaakt.

Moet zeggen dat wij een hele prettige verkoopster hadden. Creatief in het meedenken in de opstelling en eerlijk over bepaalde dingen. ("Waarom wil je precies een le-man systeem in de hoekkast? Ga je dat gebruiken en vind je het niet zonde van de lose ruimte er omheen?") Ze heeft ons wel aan het denken gezet in bepaalde dingen welke wij onszelf niet afgevraagd hebben. Ook netjes gedetailleerde offerte meegekregen inclusief 3d tekening (niet de meest fancy, maar het voldeed) en prima reactie op vragen en aanpassingen vanuit onze kant. Prijs was ook niet slecht, vergelijkbaar met andere keukenzaken.

We werden dag voor levering (woensdag) gebeld dat het werkblad bij de kookplaat was gebroken bij het inladen van de vrachtwagen. Een vervangende werd een dag later geproduceerd en op de dag van montage (vrijdag) per koerier nagestuurd en meteen gemonteerd. Netjes!

Dit alles koste 31k. Inclusief aanpassen leidingwerk.

Durf het bijna niet te zeggen in dit topic, maar dit komt bij
spoiler:
Mandemakers
vandaan. In grote lijnen kloppen de bekende valstrikken. Echter met gezond verstand en goede wedervragen, prik je door het merendeel vrij makkelijk heen. Als je je hier niet van de wijs laat brengen en je niet gefrustreerd laat worden kan je prima het gesprek aan gaan. "Ja als we vandaag tekenen hebben we kans op een cheque van 10.000 euro. Lekker aan ons voorbij laten gaan. Doe er nu maar 5000 af." En ja, ik heb ook met mijn adviseur (ouders ;+) moeten bellen voor advies tijdens het gesprek, om het bij de verkoopster ook even te laten bezinken. ;)

Superkeukens heb ik dan weer slechtere ervaring mee. Snel en afgeraffeld een offerte gemaakt. Weinig meedenken, maar meer "u vraagt wij draaien".

Denk dat het heel erg verkoper afhankelijk is. Wie heb je tegenover je zitten? Hoe zit deze in de wedstrijd? En heb je een bepaalde klik?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:48
Heel mooi geworden. Ik zag het eerste plaatje en toen dacht ik; deze ruimte vraagt om een U opstelling, gelukkig werd ik niet teleurgesteld toen ik doorscrolde :)

Welke kleur front is dit? Steengrijs?

• synorluna
IamBait schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:37:
[...]

Zou niet zo extreem moeten zijn, hoe is de indeling en situatie in de keuken?
Ik heb een afbeelding toegevoegd van toen de keuken net was geplaatst.

Tegenwoordig als ik een stuk vlees bak/braad zet ik de Bora op maximaal afzuigen en je ziet het dan blauw worden bij de spots boven het eiland (op de foto is de rail met spots nog niet geplaatst ). Hij zuigt goed af als je je hand erboven houdt en je ziet de rook in de afzuiger verdwijnen. Blijkbaar wordt het vervolgens niet door het filter tegen gehouden en vervolgens de kamer in geblazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zM2taPBplqGQpi8z9iAR-OB_86c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9nZj5XTcvkcNZGaheHlz4gq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door synorluna op 27-11-2025 14:33 ]

• Tuitje34
BennieWolters schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:04:
[...]

Je kunt letterlijk alle kanten op met de indeling. Er zijn wel 100 suggesties te verzinnen.

Zelf vind ik een zitgedeelte aan een eiland onnodig, ik zou daar liever wat kastruimte in kwijt willen.
Vind ook de twee torens niet mooi zoals ze nu zijn. Naar mijn idee te symmetrisch.
Dankjewel voor je reactie :) Mijn man wil graag een zitgedeelte aan het eiland, voor de gezelligheid. Van mij had het ook niet per se gehoeven. Maar ik denk dat we wel genoeg opbergruimte al hebben.
Ik zal eens kijken naar de symmetrie, heb je een suggestie om het anders te doen?

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02

Aldmar

Niks...

maussert schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:24:
[...]

Welke kleur front is dit? Steengrijs?
Ja "315 Steengrijs". En het werkblad is "Molino Royal White" :)

• BennieWolters
Tuitje34 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:29:
[...]

Dankjewel voor je reactie :) Mijn man wil graag een zitgedeelte aan het eiland, voor de gezelligheid. Van mij had het ook niet per se gehoeven. Maar ik denk dat we wel genoeg opbergruimte al hebben.
Ik zal eens kijken naar de symmetrie, heb je een suggestie om het anders te doen?
Niet-symetrisch :+
Afbeeldingslocatie: https://kloostermankeukens.nl/media/uploads/nl/projects/gallery/1/moderne_keuken_huizen_2024_01.jpg

Joe

• aap
  • Laatst online: 05-12 16:49

aap

Aldmar schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:19:
Op de vensterbank na, is onze keuken klaar!
Ik had hetzelfde als @maussert: ik zag de eerste foto en ik dacht "wat een zonde van de ruimte om hier per se een kookeiland in te willen". Maar dit zou ik voor me gehouden hadden (want ik wil niemands nieuwe keuken afkraken), tot ik zag dat dit de oude situatie was.

Ja, de nieuwe keuken past veel beter in de ruimte, mooi gedaan!

• Toke_gt
Mooie nieuwe keuken en wat mij betreft een perfect voorbeeld van het verschil tussen een eiland in een niet passende ruimte en een riante L-keuken in diezelfde ruimte. Wat een verschil in efficiency en ruimte (opbergen en werkblad).

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 27-11-2025 18:09 ]

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-12 00:22

aex351

I am the one

synorluna schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:27:
[...]

Tegenwoordig als ik een stuk vlees bak/braad zet ik de Bora op maximaal afzuigen en je ziet het dan blauw worden bij de spots boven het eiland (op de foto is de rail met spots nog niet geplaatst ). Hij zuigt goed af als je je hand erboven houdt en je ziet de rook in de afzuiger verdwijnen. Blijkbaar wordt het vervolgens niet door het filter tegen gehouden en vervolgens de kamer in geblazen.

[Afbeelding]
Volgens mij werkt de afzuiging in een kookplaat vaak minder krachtig. Je moet de afzuiging meestal op de hoogste stand zetten en speciale deksels gebruiken om de lucht goed richting de afzuiging te leiden. Dat wordt in de marketing nauwelijks benoemd. Toch lees je dat veel gebruikers erg enthousiast zijn, terwijl ze die deksels zelden noemen. Misschien koken ze vooral lichte gerechten.

Als de afzuiging daarna nog steeds weinig doet, is het handig om te controleren of het filter goed geplaatst is of vervangen moet worden.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:34

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik ben al een tijdje bezig met de keuze indeling van de keuken;

Nu heb ik het volgende laten tekenen na 2 bezoeken en al heel wat nadenken.

Water aansluiting zit voor het raam, elektra is overal aanwezig waar de kastjes komen. Het grootste probleem is dat er een meterkast in de weg zit(dat rare blok op de foto). Daar heb ik nu 3 kastjes van 50 diep tegen aan laten zetten, zodat ik extra bladruimte kan creeeren. Links passen net niet 2 hoge kasten naast elkaar, omdat ik 200cm heb ipv 202. De afzuiging van de kookplaat heeft namelijk net te veel ruimte nodig(naar buiten en in de plaat). Bij de wastafel zie je ook een blauw blokje getekend, dit is de steunpilaar die net uitsteek thv dat stukje. 2e foto is hoe de kamer eruit ziet in totaal en de BG.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfN-mf-TNq3dpB_3Efp2Thu85p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5Xwbu2oyuxYpzuLKLhPrMqW.jpg?f=fotoalbum_large

Zien jullie nog andere creatieve oplossingen die ik gemist heb? of de optie zonder de kasten langs de muur;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwQFuwMnRBlqD2NhI0ZOKD-0ybE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCGTMHdLq0aaA5lPdhGhSOx5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit had ik eerst bedacht; met eiland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL2N7EuiwFiHLXh50p84HRLJYdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNpRkQ8kbUO9qainsAsUuyZC.jpg?f=fotoalbum_large

en dit is de plattegrond van het huis beneden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2t42Efy2vMb_BmWt7_PqjZQXeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1VJDveb9uD0IREiiH9ytFXV.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• synorluna
aex351 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:09:
[...]

Volgens mij werkt de afzuiging in een kookplaat vaak minder krachtig. Je moet de afzuiging meestal op de hoogste stand zetten en speciale deksels gebruiken om de lucht goed richting de afzuiging te leiden. Dat wordt in de marketing nauwelijks benoemd. Toch lees je dat veel gebruikers erg enthousiast zijn, terwijl ze die deksels zelden noemen. Misschien koken ze vooral lichte gerechten.

Als de afzuiging daarna nog steeds weinig doet, is het handig om te controleren of het filter goed geplaatst is of vervangen moet worden.
Ik herken wat je noemt, maar dat is meer als je kookt met hogere pannen. Met lage koekenpannen zie je alle rook/stoom direct in de afzuiger verdwijnen. Als je dit doet met een hele hete pan om een stuk vlees aan te schroeien (searen), dan wordt de rook opgezogen maar neemt het filter het niet op en wordt het weer de kamer ingeblazen. Het filter is net nieuw en volgens mij kun je dit maar op 1 manier plaatsen. Overigens is dit altijd al zo geweest en lijkt het niet aan het filter te liggen.

• aex351

aex351

I am the one

synorluna schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:54:
[...]

Ik herken wat je noemt, maar dat is meer als je kookt met hogere pannen. Met lage koekenpannen zie je alle rook/stoom direct in de afzuiger verdwijnen. Als je dit doet met een hele hete pan om een stuk vlees aan te schroeien (searen), dan wordt de rook opgezogen maar neemt het filter het niet op en wordt het weer de kamer ingeblazen. Het filter is net nieuw en volgens mij kun je dit maar op 1 manier plaatsen. Overigens is dit altijd al zo geweest en lijkt het niet aan het filter te liggen.
Als je op een gegeven moment rook ziet bij je spotjes zoals je benoemd. Dan lijkt me dat een indicator dat niet alles wordt opgezogen en een deel van het rook toch ontsnapt aan de afzuiging.

Verder, kan het niet zijn dat je simpelweg geen recirculatie versie hebt en nu met iets van een hybride setup zit? Waardoor er inderdaad niets gefilterd wordt. Ondanks je toch een filter weet te plaatsen.

• IamBait
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:08
synorluna schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]
Vreemd, en als je hem juist eens wat lager zet qua stand misschien dat die hetgeen dat die opzuigt beter verwerkt?

Hoe dan ook zou ik eens contact opnemen met je keukenleverancier om het te laten checken.

• Toke_gt
synorluna schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:54:
[...]
Is de blauwe walm niet een kwestie van te hete olie of verbrande olie/boter? Ik denk dat het filter dat niet aan kan, net als het filter in een reguliere afzuigkap dat ook nauwelijks kan verwerken. Probeer het eens op een wat lagere temperatuur of andere olie/boter en kijk wat het effect is? Zowel de walm als smaak van je gerecht?

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-12 12:09
Toke_gt schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:29:
[...]

Is de blauwe walm niet een kwestie van te hete olie of verbrande olie/boter? Ik denk dat het filter dat niet aan kan, net als het filter in een reguliere afzuigkap dat ook nauwelijks kan verwerken. Probeer het eens op een wat lagere temperatuur of andere olie/boter en kijk wat het effect is? Zowel de walm als smaak van je gerecht?
En controleer het filter even, zal niet de eerste zijn waar het plastic nog om het filter zit

• guysp
bb1969 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:44:
[...]

En controleer het filter even, zal niet de eerste zijn waar het plastic nog om het filter zit
En of de filter verkeerd om zit, bij mijn afzuigkap staat een duidelijke pijl hoe om de geurfilter moet.

• guysp
Terrie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:26:

Water aansluiting zit voor het raam, elektra is overal aanwezig waar de kastjes komen. Het grootste probleem is dat er een meterkast in de weg zit(dat rare blok op de foto). Daar heb ik nu 3 kastjes van 50 diep tegen aan laten zetten, zodat ik extra bladruimte kan creeeren. Links passen net niet 2 hoge kasten naast elkaar, omdat ik 200cm heb ipv 202. De afzuiging van de kookplaat heeft namelijk net te veel ruimte nodig(naar buiten en in de plaat). Bij de wastafel zie je ook een blauw blokje getekend, dit is de steunpilaar die net uitsteek thv dat stukje. 2e foto is hoe de kamer eruit ziet in totaal en de BG.

[Afbeelding]

Zien jullie nog andere creatieve oplossingen die ik gemist heb? of de optie zonder de kasten langs de muur;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Links twee hoge kasten zou ik sowieso niet doen, want dan heb je zo'n gekke hoek waar je niet goed bij kunt, of je zou dan een paneel in de hoek doen voor de afwerken maar dan gooi je ruimte weg. Is natuurlijk net wat je wilt, maar als je eens kijkt naar mijn keuken een paar posts terug, één hoge kast voor de koelkast kom je echt wel mee uit de voeten. Ik weet niet hoe groot dat blokje voor je meterkast is, maar misschien kun je daar wel iets mee doen. Die ruimte betrekken bij de keuken, en eenzelfde kast om de meterkast heen bouwen?

Oven in de hoek lijkt mij persoonlijk niet heel fijn qua gebruiksgemak.

Heb je al overwogen om toch een afzuigkap boven de kookplaat te doen (weet niet hoe ver dat mogelijk is ergens in die ruimte. Heb je misschien een foto van de ruimte?) Dan hou je namelijk een smallere kookplaat over en kun je daaronder de oven doen. Kom je misschien ook lekkerder uit met de rest van de keuken.

• aex351

aex351

I am the one

Over keukenapparatuur. Ik vermoed steeds meer dat alle grote merken vooral OEM inkopen en daar een eigen draai aangeven. Als voorbeeld, ik zie nu een "premium" Gaggenau kookplaat terug komen in de andere merken van de BSH groep (geen verassing tot dusver) maar ook AEG, SMEG en ATAG (allemaal geen BSH). Hetzij met een iets andere configuratie en kleurenafstelling.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:06
aex351 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:31:
Over keukenapparatuur. Ik vermoed steeds meer dat alle grote merken vooral OEM inkopen en daar een eigen draai aangeven. Als voorbeeld, ik zie nu een "premium" Gaggenau kookplaat terug komen in de andere merken van de BSH groep (geen verassing tot dusver) maar ook AEG, SMEG en ATAG (allemaal geen BSH). Hetzij met een iets andere configuratie en kleurenafstelling.
Je weet dat BSH bestaat uit Bosch, Siemens, Neff en Gaggenau? Dus ze produceren zelf. Ieder merk richt zich op een andere doelgroep, maar sommige zaken komen dan uiteraard overeen of komen later in goedkopere merken/modellen ook terug. Neemt niet weg dat Gaggenau echt een heel ander segment is als bijvoorbeeld Siemens en naar mijn weten in veel dingen echt niet overeen komt.

Maar dit is met telefoons bijvoorbeeld ook het geval dus zo gek is het toch niet?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07-12 16:39
aex351 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:31:
Als voorbeeld, ik zie nu een "premium" Gaggenau kookplaat terug komen in de andere merken van de BSH groep (geen verassing tot dusver) maar ook AEG, SMEG en ATAG (allemaal geen BSH).
Wordt dan eens concreet met de kookplaat, want ik zie dat juist helemaal niet.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-12 17:06
Yes yes!
Wat een werk met schilderen en schilderen een hoop geregel met elektra en loodgieter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHgxqOUjaR6UsyjpieHt1en5t4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/le32S7S3k2FpG390qGzIHiLn.jpg?f=fotoalbum_large

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
is die deur bij de keuken de voordeur?

• aex351

aex351

I am the one

• BennieWolters

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat er weinig andere opties zijn.
Al overwogen om de keuken aan de andere kant van de woning te plaatsen?

Joe

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-12 15:21

Saven

Administrator

Recirculatie is altijd (zwaar) kut, wat anderen (en verkopers) ook zeggen. Ik maak het in mijn omgeving ook mee. Hele huis staat blauw en je kleren kunnen in de was. Tering ranzig. Nooit van mijn leven :) Wordt toch een gat naar buiten boren ;)

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03:31
De links die jij hier gebruikt zijn volgens mij toch echt totaal verschillende producten (buiten de bsh merken, maar dat is bekend dat het in de basis dezelfde producten zijn met een bosch, siemens of neff gebruikersinterface en afwerking).
Het voelt voor mij alsof je een iphone met een samsung phone vergelijkt en zegt dat ze van dezelfde leverancier zijn omdat ze er van buiten vrijwel hetzelfde uitzien, namelijk een groot zwart vlak aan de voorkant.

• SquareOne
Iemand toevallig recent bij MadeByDas dealer geweest en weet of ze een Noten look (kunststof) front in het assortiment hebben?

• Khalissa
  • Laatst online: 07-12 20:19
Hoi allemaal,

Wij krijgen eind december de sleutels van ons nieuwe (koop)huisje. Dit is hoe de keuken er nu uit ziet.

Ik heb een beetje op de telefoon gespeeld met de ikea configurator en dit is ongeveer de indeling waar we voor willen gaan. We willen een simpele hoekkast met doorlopende planken, dus dat klopt al niet en we zijn er nog niet over uit waar de lades komen.

Nu is de vraag, waar is dé plek om te zijn nu om een goede kwalitatieve keuken met mooie duurzame fronten en apparatuur: 5 a 6 kookzones inductie kookplaat, oven en vaatwasser? We nemen onze lg koelkast en vriezer mee want pas 1 jaartje in huis en superblij mee en we nemen ook een Quooker mee.

We zijn tot dusver alleen bij superkeukens geweest en het was geen positieve ervaring. Op locatie mochten we alleen een foto maken van de keuken op een tv-scherm en kregen we snel het eindbedrag van de keuken te horen zonder specificaties.

Ik ben heel onhandig en mijn kleine peuter ook dus we willen nog niet voor een duur/kwetsbaar/high maintenance werkblad gaan, maar gewoon voor toplaminaat, topcore, topdecor of kunstof gaan. Ik snap de verschillen niet helemaal hierin. We willen iets in een rustig steen of marmerpatroontje.

Qua fronten en apparatuur willen we wel een hoog budget neerleggen.

We willen voor mat, of iig geen hoogglans, gaan en beigetinten.
Op de vestiging vond ik de kashmir kleur wel mooi maar begreep dat die, bij superkeukens iig, kwalitatief niet zo goed scoort.

Wat is mooier, een donker werkblad en lichtere fronten of andersom?

Sorry voor het lange verhaal, maar hoop dat we middels jullie expertise hier in dit topic wijzer worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkVFSsxnPnwZ9Vfpl_kgm2727fY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVPMqcJ2rCOCrvqFqdBHArQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA4mgwh-0htI_cQtpeLYvJnrkGc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0r6fn3Fl9Q44vwz1mJDWa9I3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iDnrxEbrTLzU6CLzSsdtiF-OE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFeozb6RaWxEBrgQEDVgvJnK.jpg?f=fotoalbum_large

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-12 20:49

j10

Weet iemand een site /adres/ keukenzaak/ voor speelse open opbergboorden/ kastjes ipv bovenkastjes We zitten te denken aan staal met houten boorden.
groet Jan.

• MvdD
Ik heb nog geen ervaring met deze kookplaat, maar dit is wel degene die wij krijgen in onze nieuwe keuken en ik ben erg sceptisch of hij inderdaad voldoende gaat afzuigen. Als ik een goede steak bak, dan komt daar gewoon echt wel veel 'rook' vanaf en ik kan het me haast niet voorstellen dat dit volledig afgezogen gaat worden. Vervelend om te horen dat jij dit ook ervaart en dat mijn angst dus wel al bevestigd lijkt te worden.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-12 18:29
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn appartement. De plek waar de keuken dient te komen is ongeveer 2.44m breed. De ruimte richting de woonkamer wil ik beperken tot maximaal 2,5 a 3 meter zodat de keuken niet te ver het leef gedeelte in komt. Ik ben zelf behoorlijk aan het knutselen geweest in een online keukenplanner en heb bij diverse keukenzaken een offerte verkregen. (Primo - Veldkamp - KeukenKampioen - Superkeukens) Hierin ook zo veel mogelijk de prijzen van de keuken / apparatuur en plaatsing laten specificeren zodat ik een goed vergelijk kan maken.

Plattegrond van keuken en woonkamer, waarbij het gekke muurtje in de _| vorm weg gaat.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jknkH3Xq/plattegrond-woonkamer-en-keuken.jpg

3d tekening
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zh5fWdq5/keuken-indeling-live-2.jpg
Boven de spoelbak wil ik 1 of 2 planken t.b.v. wat kopjes/glazen.

technische tekening
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S4Gryb0x/keuken-indeling-bovenap.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie mening qua indeling. De offerte waar ik mij het meest goed bij voel komt op het volgende neer:

Keuken
Uitvoering: A, Nobilia 945 Easytouch
Fronttype: Laklaminaatfront, kant rondom (LLKU)
Frontkleur 1: Laklaminaat, zand ultramat (969)
Kleur kopse kant front: Zand ultramat (969)
Frontcombinatie: Laklaminaat, zand ultramat (969)

Blad
Uitvoering: Dekker
Uitvoering werkblad: TopCore 10mm onderlijmd Premium (A42)
Kleur werkblad: Gracia (kern in kleur) (OC039)
Type randafwerking werkblad: VF01 - VF01 randafwerking 10mm

Apparatuur
AEG vaatwasser AEG FSB53927Z
AEG kookplaat MAT AEG NCH84B03CZ
AEG koel/vries AEG NSC6N18ZES
AEG combi oven AEG NKO5N401B

Keuken + blad + apparatuur + plaatsen: € 9.650,- inclusief BTW.

Goede deal?

Alternatief is afschalen naar inventum apparatuur, een Nobilia APSL slim blad, met daarom een spoelbak als opbouw. Geplaatst en wel kom ik dan op zo'n 8.5k.

Al met al komt het bij de verschillende keuken boeren ongeveer neer op:
+- 4500 - 5500 keuken
+- 1400 - 1500 plaatsen
+- 2750 - 3.000 apparatuur

Inventum valt gevoelsmatig af
Pelgrim en AEG set zitten redelijk gelijk qua prijs, gevoelsmatig zit AEG net wat hoger qua kwaliteit/afwerking en zeker de matte afwerking van de kookplaat vindt ik tof!

[ Voor 20% gewijzigd door NL_Scratch op 30-11-2025 19:25 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@NL_Scratch waarom niet een U-vorm? Die ruimte is perfect voor een U-vorm (dus zonder kook'eiland' wat jij nu hebt ontworpen).
En met een U-vorm kan je ook veel meer ruimte creeeren voor je keukenspullen want zoals je het nu hebt ingedeeld, zie ik weinig ruimte voor bestek/servies/pannen/voedselvoorraad/kruiden/flessen, extra apparaten etc.

• nooberke
silmaril8 schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:02:
@NL_Scratch waarom niet een U-vorm? Die ruimte is perfect voor een U-vorm (dus zonder kook'eiland' wat jij nu hebt ontworpen).
En met een U-vorm kan je ook veel meer ruimte creeeren voor je keukenspullen want zoals je het nu hebt ingedeeld, zie ik weinig ruimte voor bestek/servies/pannen/voedselvoorraad/kruiden/flessen, extra apparaten etc.
Of parallel:
Linksachter 2x 60 hoog daarnaast 2x80/90cm met kookplaat in het midden volledig lades tot blad hoogte
Rechts is lengte niet helemaal in te schatten maar bijvoorbeeld 60 kast - 80/100 spoelkast - 60 vaatwasser

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:58

ericplan

5180 Wp PV

@NL_Scratch In een appartement heb je (veel) minder vrijheid met kabels en leidingen. Vooral de afvoer van de gootsteen gaat een uitdaging worden.

A'dam PVOutput

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-12 11:56
Eindelijk na dit topic 100x doorgepluisd te hebben, durfden we het aan om op zoek te gaan naar een nieuwe keuken. We hebben in onze speurtocht al snel besloten alles van Mandemakers met grote boog te vermijden, maar op persoonlijk aanraden wel één afspraak met Bemmel & Kroon gehad.

Wat ik graag van jullie zou horen is, of het reëel is wat gevraagd wordt qua bedrag en, belangrijker, hoeveel ruimte er zou zijn als we de definitieve onderhandeling in gaan.

3x exact dezelfde keuken laten ontwerpen, wel her en daar wat verschillen. Hierbij een samenvatting:

(let niet op kleur hoge kasten, deze is eigenlijk walnoot donker en de ombouw er omheen is eigenlijk dus volledig dicht straks.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdG_Wnh_Ymk1AKZ3aC11gzlvGfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PA2fbkyU1M2h4PPHGrPJklsO.jpg?f=user_large

Bemmel & Kroon:
Pronorm kasten: 3x grote kast (1 inbouw vriezer, 1 inbouw koelkast en 1 voor inbouw oven), 3x onderkast 80cm, 1x spoelkast, 1x kast met uittreklade
Greeplijst verlichting
Dekton werkblad 8cm dik
  • AEG Combi oven (OK8NW00MB) 50% korting BF
  • AEG Vaatwasser (FSK75648P) Gratis gegeven twv 999
  • AEG Inductiekookplaat (NCH84B03CZ)
  • AEG Koelkast (NSK6D181EC)
  • AEG Vrieskast (NAB7N181EC)
  • Quooker kraan (22+XRVS)
  • Quooker reservoir 7L (PRO7)
  • Toebehoren bladondersteuning
  • Spoelbak DESTRA 0024 RVS
Na laten zien offerte Eigen Huis wilde ze iig zakken tot 20.000 excl 2.149 montage

Reddy keukens:
Nolte kasten: 3x grote kast (1 inbouw vriezer, 1 inbouw koelkast en 1 voor inbouw oven), 3x onderkast 80cm, 1x spoelkast, 1x kast met uittreklade
Greeplijst verlichting
Dekton werkblad 8cm dik
  • Bosch Combi-oven Serie 8 (CMG9361B1)
  • Bosch Vaatwasser Serie 4 (SBV4HU801E)
  • Bosch Inductiekookplaat Serie 6 (PVW895H26E)
  • Bosch Koelkast Serie 6 (KIR81SDD0)
  • Bosch Vrieskast Serie 6 (GIN81ACE0)
Prijs: 25.000 incl montage

Eigen huis:
Häcker concept130 kasten: 3x grote kast (1 inbouw vriezer, 1 inbouw koelkast en 1 voor inbouw oven), 3x onderkast 80cm, 1x spoelkast, 1x kast met uittreklade
Greeplijst verlichting
Dekton werkblad 8cm dik
  • Bosch Combi-oven Serie 8 (HMG976KM1, nieuw in collectie vanaf maart 2026)
  • BORA inductie met afzuiging 80cm in mat zwart (PUXU2R geloof ik)
Eerste prijs was 20.500, maar nog wat wijzigingen laten doen, dus definitieve prijs komt nog maar ~21.000 en 22.000 na aanpassing met nog ruimte voor onderhandeling.

Grofweg is de kosten verdeling:
Werkblad: 4.5k
Kasten en apparatuur wand: 11k
Apparatuur: 10.5k
Eerste korting al direct: 4k

Onze voorkeur gaat naar Bosch over AEG, dus Bemmel valt feitelijk af. Voor een 'nettoprijs keukenboer' is Reddy echt belachelijk stuk duurder. Hadden we niet verwacht.

We willen dus de onderhandeling in nu: wat is reëel en dus hoeveel ruimte zou er bij een dergelijke keuken zitten om uit te onderhandelen? Hebben heel weinig feeling hierbij.

Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Rexiq op 30-11-2025 23:42 ]

• synorluna
MvdD schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met deze kookplaat, maar dit is wel degene die wij krijgen in onze nieuwe keuken en ik ben erg sceptisch of hij inderdaad voldoende gaat afzuigen. Als ik een goede steak bak, dan komt daar gewoon echt wel veel 'rook' vanaf en ik kan het me haast niet voorstellen dat dit volledig afgezogen gaat worden. Vervelend om te horen dat jij dit ook ervaart en dat mijn angst dus wel al bevestigd lijkt te worden.
Mocht het bij jou anders zijn, dan hoor ik het graag. Wellicht dat het dan toch aan mijn Bora ligt. Ik merk het vooral bij het aanbraden van vlees met een gloeiend hete pan.

• SquareOne
synorluna schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:05:
[...]

Mocht het bij jou anders zijn, dan hoor ik het graag. Wellicht dat het dan toch aan mijn Bora ligt. Ik merk het vooral bij het aanbraden van vlees met een gloeiend hete pan.
Dat ligt niet aan jouw Bora. Hier hetzelfde.
Dit heb je denk ik met elke downdraft.

• Toke_gt
SquareOne schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:21:
[...]
De boter/olie moet heet worden, niet de pan zelf. Als de pan heel heet is en de boter/olie verbrandt, krijg je die blauwe walm en die wordt slecht/niet afgezogen/verwerkt.

• nooberke
[...]

Mijn reguliere afzuigkap met recirculatie heeft er ook last van, mogelijk meer inherent aan recirculatie?

• Rob500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12 21:40
Rexiq schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:23:
Eindelijk na dit topic 100x doorgepluisd te hebben, durfden we het aan om op zoek te gaan naar een nieuwe keuken. We hebben in onze speurtocht al snel besloten alles van Mandemakers met grote boog te vermijden, maar op persoonlijk aanraden wel één afspraak met Bemmel & Kroon gehad.

Wat ik graag van jullie zou horen is, of het reëel is wat gevraagd wordt qua bedrag en, belangrijker, hoeveel ruimte er zou zijn als we de definitieve onderhandeling in gaan.

3x exact dezelfde keuken laten ontwerpen, wel her en daar wat verschillen. Hierbij een samenvatting:

(let niet op kleur hoge kasten, deze is eigenlijk walnoot donker en de ombouw er omheen is eigenlijk dus volledig dicht straks.)
[Afbeelding]

Bemmel & Kroon:
Pronorm kasten: 3x grote kast (1 inbouw vriezer, 1 inbouw koelkast en 1 voor inbouw oven), 3x onderkast 80cm, 1x spoelkast, 1x kast met uittreklade
Greeplijst verlichting
Dekton werkblad 8cm dik
  • AEG Combi oven (OK8NW00MB) 50% korting BF
  • AEG Vaatwasser (FSK75648P) Gratis gegeven twv 999
  • AEG Inductiekookplaat (NCH84B03CZ)
  • AEG Koelkast (NSK6D181EC)
  • AEG Vrieskast (NAB7N181EC)
  • Toebehoren bladondersteuning
  • Spoelbak DESTRA 0024 RVS
Na laten zien offerte Eigen Huis wilde ze iig zakken tot 20.000 excl 2.149 montage

Reddy keukens:
Nolte kasten: 3x grote kast (1 inbouw vriezer, 1 inbouw koelkast en 1 voor inbouw oven), 3x onderkast 80cm, 1x spoelkast, 1x kast met uittreklade
Greeplijst verlichting
Dekton werkblad 8cm dik
  • Bosch Combi-oven Serie 8 (CMG9361B1)
  • Bosch Inductiekookplaat Serie 6 (PVW895H26E)
Prijs: 25.000 incl montage

Eigen huis:
Häcker concept130 kasten: 3x grote kast (1 inbouw vriezer, 1 inbouw koelkast en 1 voor inbouw oven), 3x onderkast 80cm, 1x spoelkast, 1x kast met uittreklade
Greeplijst verlichting
Dekton werkblad 8cm dik
  • Bosch Combi-oven Serie 8 (HMG976KM1, nieuw in collectie vanaf maart 2026)
  • BORA inductie met afzuiging 80cm in mat zwart (PUXU2R geloof ik)
Eerste prijs was 20.500, maar nog wat wijzigingen laten doen, dus definitieve prijs komt nog maar ~21.000 en 22.000 na aanpassing met nog ruimte voor onderhandeling.

Grofweg is de kosten verdeling:
Werkblad: 4.5k
Kasten en apparatuur wand: 11k
Apparatuur: 10.5k
Eerste korting al direct: 4k

Onze voorkeur gaat naar Bosch over AEG, dus Bemmel valt feitelijk af. Voor een 'nettoprijs keukenboer' is Reddy echt belachelijk stuk duurder. Hadden we niet verwacht.

We willen dus de onderhandeling in nu: wat is reëel en dus hoeveel ruimte zou er bij een dergelijke keuken zitten om uit te onderhandelen? Hebben heel weinig feeling hierbij.

Thanks!
Wij zitten ongeveer in het zelfde traject. Jouw keuken ontwerp komt heel erg overeen met dat van ons.
Qua apparatuur wil ik Siemens en wij willen geen Qoocker.

De prijs van Eigenhuis komt aardig overeen met wat wij voorgeschoteld hebben gekregen.
Wij willen nog wat andere offertes vragen maar vergelijken wel dezelfde keukens met elkaar.
Daar blijkt verrassend weinig prijsverschil in te zitten. Ook zijn wij gaan shoppen in Duitsland maar die zijn echt niet goedkoper helaas.
Echt onderhandelen hebben we nog niet gedaan omdat we nog niet zover zijn.

Wat ook meespeelt is dat wij niet per se voor de laagste prijs gaan. Een goed gevoel en een klik moet er zeker zijn. Bij sommige moet je 90% voor levering betalen bij anderen alles achteraf.

Wat ons wel opvalt is dat er maar weinig keuken verkopers/sters zijn die goed zijn in hun vak en luisteren naar de klant. Sommige ontwerpen echt hele rare onhandige dingen of roepen zaken die niet zouden kunnen die volgens andere weer wel zouden kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rob500 op 03-12-2025 20:01 ]

• ekamatje
Goedenavond allemaal,
Gisteren zijn wij naar Duitsland geweest om daar keukens te kijken, ontwerpen en offerte te krijgen en dat is allemaal gelukt!
Al denk ik wel dat de offerte vooral goed is voor Ekelhoff 😅
De man die ons geholpen heeft, heeft onwijs goed meegedacht en bepaalde dingen zelfs voor ons gekozen in het ontwerp waar we uiteindelijk ontzettend blij mee zijn.

Deze Contour keuken is wat het moet worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWEbRHvExO4FNbgerwAFvEWrvlI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GH3mi2z2W3H5NxZozNsQXSK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNzEAGekZwzajxYdkeNQoS3hAAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gwb3MIBcJSVhNugNgBzaBQMY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWkSRxfwL_ONbLTWdGhfOGmnmIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahv7hkjMNkoAQ8N0Izvn4xMn.jpg?f=fotoalbum_tile
En technische tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcmysjyULBeqHp_hv-NNmzcjYcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omF2VLLiv0qv5iYTzGfK4OAd.jpg?f=fotoalbum_large

Qua apparatuur zit het volgende er in:
Kookplaat: Bora PURMU2
Oven: Siemens IQ700 HS736G3B1
Vriezer hele kast: Siemens IQ500 GI81NACE0
Koelkast hele kast: Siemens IQ500 KI81RADD0
Vaatwasser: Miele G5868SCVIXXLED
Quooker combi+ flex rose coper

Dit hebben wij ook meteen doorgestuurd naar andere keukenboeren waar we binnenkort heen gaan met de vraag hoeveel dit bij hun zou kosten.
Nou staan de eerste afspraken morgen maar nu vroegen we ons af wat nou een realistische prijs is voor dit geheel?
Is Nobilia (Keukensale) of Bruynzeel wel te vergelijken qua kwaliteit van Contour (Next 125)?
Hoeveel minder moet hun prijs zijn om een eventueel kwaliteitsverschil op te vangen?

Ekelhoff kwam met een prijs van €29.500 aan als eerste aanbod en dat is voor ons even boven ons budget dus hopen het voor minder te krijgen zonder consessies te hoeven doen.

Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen!

Op- of aanmerkingen over de keuken zijn uiteraard ook welkom want er zijn ongetwijfeld dingen die we vergeten (eerste eigen keuken).

• MikaX
Wij zoeken ook zoiets. Wij twijfelen wel of het met een kraan op het eiland geen enorme bende wordt. Zeeppompje, vaatdoek, afwasmiddel, dat zijn hier toch dingen die altijd op het aanrecht staan eigenlijk. Wij halen heel vaak per dag toch wel even een doekje over het aanrecht. Of er moet even iets met de hand afgewassen worden en uitlekken. Dat ziet er niet uit natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met zo’n eiland. Ook met de gootsteen zo ver naar de zijkant.

• Pimirene
  • Laatst online: 21:41
Ik vind een kookeiland sowieso onhandig. Als het er eenmaal staat kan je niets meer opzij schuiven.
Ons ontwerp zit alle werkruimte van muur tot muur in een soort nis, en tussen kamer en keuken een kamer-en-suite met aan beide zijden kasten tot aan het plafond. Breekt de grote ruimte en je kan de boel afsluiten en raam openzetten als het nodig is. Verder een uitschuifbare tafel, zodat we flexibel zijn bij meerdere eters die aanschuiven.
Misschien afwijkend van alle ideeën die ik langs heb zien komen, maar wel een beproefd idee uit de oude doos en heel chique.

• Rob500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-12 21:40
Kookeilend midden in de kamer zou ik nooit doen. Idd je ziet alle rommel en blokkeeert de halve woonkamer, en eventuele andere inrichtingen due he zou willen doen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:36
Wij hebben ook wel getwijfeld over wel/niet een eiland in onze keuken. Uiteindelijk wel gedaan en we zijn er heel blij mee. Bij ons is het een spoeleiland, maar vrijwel alles gaat bij ons in de vaatwasser dus er staat niet vaak vaat op het aanrecht. Het vaatdoekje ligt bij ons in een droogrekje in de kast onder de spoelbak. Een zeeppompje hoeft niet lelijk te zijn en afwasmiddel kan ook in een zeeppompje (bij ons staat het afwasmiddel niet op het aanrecht).
Rondom en op de kookplaat is het bij ons vaker een bende dan rondom de spoelbak, in ons geval zijn we dan ook blij met de keuze om de kookplaat aan de muurzijde te plaatsen.
We hebben overigens ook planten op een deel van het eiland staan waardoor het wellicht ook minder opvalt als er wat 'rommel' op het eiland staat.

Kortom; kwestie van smaak en voorkeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 04-12-2025 08:59 ]

• MikaX
Wij hebben straks een keuken van ongeveer 6 bij 6,5 meter. We zaten te denken aan een deel keukenkasten tegen de muur, een eiland en dan een grote eettafel voor 8 personen. Aan de ene kant sluit de keuken aan op de tuin, daar komt een grote schuifpui, en aan de andere kant op de woonkamer, daar komen van die glazen deuren. Er is verder geen muur. Dus een eiland moet bijna wel. Uiteraard gaan we nog naar een keukenzaak toe. Misschien dat we spoelen dan wel tegen de wand gaan doen.
Blij met de ervaringen in ieder geval.
Pimirene schreef op donderdag 4 december 2025 @ 07:27:
Ik vind een kookeiland sowieso onhandig. Als het er eenmaal staat kan je niets meer opzij schuiven.
Ons ontwerp zit alle werkruimte van muur tot muur in een soort nis, en tussen kamer en keuken een kamer-en-suite met aan beide zijden kasten tot aan het plafond. Breekt de grote ruimte en je kan de boel afsluiten en raam openzetten als het nodig is. Verder een uitschuifbare tafel, zodat we flexibel zijn bij meerdere eters die aanschuiven.
Misschien afwijkend van alle ideeën die ik langs heb zien komen, maar wel een beproefd idee uit de oude doos en heel chique.
Ik probeer me hier een voorstelling van te maken, maar dat lukt me nog niet echt.

• Pimirene
  • Laatst online: 21:41
MikaX schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:17:
Wij hebben straks een keuken van ongeveer 6 bij 6,5 meter. We zaten te denken aan een deel keukenkasten tegen de muur, een eiland en dan een grote eettafel voor 8 personen. Aan de ene kant sluit de keuken aan op de tuin, daar komt een grote schuifpui, en aan de andere kant op de woonkamer, daar komen van die glazen deuren. Er is verder geen muur. Dus een eiland moet bijna wel. Uiteraard gaan we nog naar een keukenzaak toe. Misschien dat we spoelen dan wel tegen de wand gaan doen.
Blij met de ervaringen in ieder geval.

[...]

Ik probeer me hier een voorstelling van te maken, maar dat lukt me nog niet echt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9EsV5N_4VtQjmv2qKdCQEaOlSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbuvdJKf00X1auYowDQjZMJX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGRXLV6yGM7Effr1fMlVQNgrQUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kOwHvYKZ9CJWmx7Vr1OVqXhS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFYS9qQcFaCHLTo9ZuOyYlS9N_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXcZYjKP87X9thX3bpsHO86o.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste foto is een voorbeeldje, tweede plattegrond van de keuken waarbij aan beide zijden de kasten komen.( dus waar 60 cm staat) Keukenblok wordt iets anders ingedeeld als op tekening van de bouwer.
Derde foto is een schets van de kasten aan keukenkant met rechts de oven en koelkast. Aan kamer kant soortgelijke kasten. Aan kamerzijde komt achter een van de deuren nog een werkplek met uitschuifbaar burea.
Inloop wordt schuin afgewerkt zodat de inloop wijder wordt en zonder stoot hoeken.
Eettafel komt richting de hoek bij de ramen.
Alles wordt gemaakt door een meubelmaker. Is onze derde keuken van hem. Prachtig vakwerk.
Apparatuur allemaal van Siemens topline.

[ Voor 7% gewijzigd door Pimirene op 04-12-2025 11:50 ]

• nooberke
ekamatje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:37:
Goedenavond allemaal,
Gisteren zijn wij naar Duitsland geweest om daar keukens te kijken, ontwerpen en offerte te krijgen en dat is allemaal gelukt!
De man die ons geholpen heeft, heeft onwijs goed meegedacht en bepaalde dingen zelfs voor ons gekozen in het ontwerp waar we uiteindelijk ontzettend blij mee zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En technische tekening:
[Afbeelding]

Dit hebben wij ook meteen doorgestuurd naar andere keukenboeren waar we binnenkort heen gaan met de vraag hoeveel dit bij hun zou kosten.
Nou staan de eerste afspraken morgen maar nu vroegen we ons af wat nou een realistische prijs is voor dit geheel?
Is Nobilia (Keukensale) of Bruynzeel wel te vergelijken qua kwaliteit van Contour (Next 125)?
Hoeveel minder moet hun prijs zijn om een eventueel kwaliteitsverschil op te vangen?

Ekelhoff kwam met een prijs van €29.500 aan als eerste aanbod en dat is voor ons even boven ons budget dus hopen het voor minder te krijgen zonder consessies te hoeven doen.

Op- of aanmerkingen over de keuken zijn uiteraard ook welkom want er zijn ongetwijfeld dingen die we vergeten (eerste eigen keuken).
Kan je iets meer delen over de indeling van de rest van de ruimte? Waar ga je je eetkamer/woonkamer situeren?

• bkkrdbkstn
  • Laatst online: 05-12 20:42
Weet iemand een goed uitgebreide Ikea keukenafdeling?

Bij ons in Delft hebben ze 'm net vernieuwd, maar vind het aantal verschillende opstellingen, kastjes, apparatuur en frontjes maar karig.

Pré als deze Ikea in de buurt van Delft of Den Bosch ligt.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
bkkrdbkstn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:27:

Bij ons in Delft hebben ze 'm net vernieuwd, maar vind het aantal verschillende opstellingen, kastjes, apparatuur en frontjes maar karig.

Dat hebben ze bij geen enkele ikea meer op de keukenafdeling, je kunt de keukens in actie zien in de woonopstellingen. Meestal weten de medewerkers wel waar je een bepaald frontje kunt vinden.

• MikaX
Dankjewel, ik snap het nu. Ik vind het wel praktisch voor de ruimte. Een eiland zou ook wat krap zijn als er nog een eettafel bij zou moeten. Dit is dan denk ik een goede oplossing. Wij gaan voor glazen deuren ivm het licht, dus wel schuifdeuren, maar die schuiven over een ander deel glas heen.

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:37
Goedenavond allemaal,

En technische tekening:
[Afbeelding]

Ik mis welk type blad jullie hebben gekozen? dit kan al gauw 5k schelen. Wij hadden een soortgelijke opstelling met 2 hoge kasten extra (Pronorm, mat, melamine) voor 33K zonder echt onderhandelen. We zijn nog aan het orienteren.

Wij willen de spoelbak niet op het keuken eiland vanwege de eerder genoemde redenen. Ik wil ook niet dat vaat zich daar opstapelt.

Qua spoelbak heb ik overigens nog geen idee, ik kreeg een idee dat de verkoper een "goedkopere" wilde aanwijzen, om de totaalprijs te drukken. Kies deze, want die heeft rondingen en krijg je beter schoon, dan ipv een hele strakke met een naad.

• ekamatje
nooberke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:06:
[...]
Kan je iets meer delen over de indeling van de rest van de ruimte? Waar ga je je eetkamer/woonkamer situeren?
We hebben helaas nog geen officiële tekening omdat de architect de ruwbouw opties nog aan het intekenen is maar de (ovale)tafel komt ongeveer op de plek waar hij in de 3d schets komt en de bank + tv nog verder die ruimte rechts in.
We hebben vanaf het eiland nog ongeveer 6 meter om een tafel horizontaal of verticaal te plaatsen en een bank ergens in de hoek waar de keuken "normaal" zou zitten.
Vriendin en ik waren allebei van mening dat we een kleine zithoek met tv willen en juist een grote leefkeuken omdat we samen wel eens tv kijken maar met vrienden zijn we nagenoeg altijd in de keuken/eetkamer te vinden met borrelen en bordspellen o.i.d.
Het is allemaal een beetje krap maar we kunnen helaas het huis niet breder maken ;(
DaYwaLkUr schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:39:
[...]
Ik mis welk type blad jullie hebben gekozen? dit kan al gauw 5k schelen. Wij hadden een soortgelijke opstelling met 2 hoge kasten extra (Pronorm, mat, melamine) voor 33K zonder echt onderhandelen. We zijn nog aan het orienteren.
Het blad is 2 cm massief composiet van Technistone in type "Glencoe Glans"
Wand is 180x60cm en eiland is 300x110cm al denken we daar misschien nog 10 cm breedte van het eiland te halen omdat we anders te krap uitkomen met de tafel er net een stukje ronde kant naast.
Zelf hadden we ons oog laten vallen op een blad van Dekton wat volgens mij "Taj Mahal" was, maar de verkoper had het ons afgeraden om voor een glansend blad van Dekton te gaan omdat dit een laklaag is waar snel krassen zichtbaar worden en nagenoeg onmogelijk weer te repareren zijn.
Composiet kan weer gepolijst worden omdat het motief door het complete blad loopt ipv alleen een toplaag.
De kasten zijn allemaal gelakt kunststof met antivingerprint lak.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-12 17:06
NL_Scratch schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn appartement. De plek waar de keuken dient te komen is ongeveer 2.44m breed. De ruimte richting de woonkamer wil ik beperken tot maximaal 2,5 a 3 meter zodat de keuken niet te ver het leef gedeelte in komt. Ik ben zelf behoorlijk aan het knutselen geweest in een online keukenplanner en heb bij diverse keukenzaken een offerte verkregen. (Primo - Veldkamp - KeukenKampioen - Superkeukens) Hierin ook zo veel mogelijk de prijzen van de keuken / apparatuur en plaatsing laten specificeren zodat ik een goed vergelijk kan maken.

Plattegrond van keuken en woonkamer, waarbij het gekke muurtje in de _| vorm weg gaat.
[Afbeelding]

3d tekening
[Afbeelding]

technische tekening
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd naar jullie mening qua indeling. De offerte waar ik mij het meest goed bij voel komt op het volgende neer:

Keuken

Blad

Apparatuur

Goede deal?

Alternatief is afschalen naar inventum apparatuur, een Nobilia APSL slim blad, met daarom een spoelbak als opbouw. Geplaatst en wel kom ik dan op zo'n 8.5k.

+- 4500 - 5500 keuken
+- 1400 - 1500 plaatsen

Pelgrim en AEG set zitten redelijk gelijk qua prijs, gevoelsmatig zit AEG net wat hoger qua kwaliteit/afwerking en zeker de matte afwerking van de kookplaat vindt ik tof!
Ik vind dit een erg nette prijs.
Wij hebben ook een matte kookplaat (van Siemens) en dat is inderdaad heel tof!

Wat de opstelling betreft hebben we wel een aantal overeenkomsten. Zie vorige pagina.
Tip: Ik zou de vaatwasser onder de oven op hoogte doen. Is echt super fijn.

• sourcynl
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:37
Goedenavond allemaal,

En technische tekening:
[Afbeelding]

Nobilia kun je niet vergelijken met Next125. Keukensale verkoopt ook Schuller. Dat is het moederbedrijf achter Next125. Verkopen veel al de zelfde artikelen, echter niet alle kleuren. Nobilia is een goed toegankelijk merk, die budget vaak vriendelijker is. Kwaliteit is ook goed en zeker geen "budget" merk. Wil je toch wat hoger in kwaliteit, maar niet de prijs van Next125, dan is de standaard Schuller assortiment ook goed.

• sourcynl
bkkrdbkstn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:27:

ik zou je eerder aanraden naar een keukenwinkel te gaan, de niet te dure. Keukensale, Superkeukens etc. Dan zit je prijs technisch niet veel hoger maar kwalitatief wel mega verschil

• sourcynl
NL_Scratch schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:

[Afbeelding]

3d tekening
[Afbeelding]

technische tekening
[Afbeelding]

Keuken

Blad

Apparatuur

Goede deal?

+- 4500 - 5500 keuken
+- 1400 - 1500 plaatsen

Ik zou denk eerder voor een paralel gaan/ u opstelling in je ruimte. Dan heb je heel wat meer kast ruimte.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Vraag me af of mensen die wel tevreden zijn met Bora überhaupt ooit biefstuk bakken, of dit gewoon accepteren.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Doen jullie dan geen deksel op de pan? Dat scheelt ook al een boel rook/stoom.

• SquareOne
Frieda schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:15:
Doen jullie dan geen deksel op de pan? Dat scheelt ook al een boel rook/stoom.
Bij het bakken van een biefstuk niet.

• sourcynl
Z___Z schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:51:
[...]

Vraag me af of mensen die wel tevreden zijn met Bora überhaupt ooit biefstuk bakken, of dit gewoon accepteren.
Er zijn imo echt meer mensen ontevreden met een Bora dan tevreden. Wij hebben zelf een Elica. Italiaans. geen klachten over.

• SquareOne
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet ontevreden met de Bora. Voor 95% van de situaties voldoet het gewoon en is het ook een mooie esthetische oplossing.

Als ik een nieuwe keuken zou kopen denk ik dat het opnieuw een Bora zou worden.

• sourcynl
SquareOne schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:53:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet ontevreden met de Bora. Voor 95% van de situaties voldoet het gewoon en is het ook een mooie esthetische oplossing.

Als ik een nieuwe keuken zou kopen denk ik dat het opnieuw een Bora zou worden.
die nieuwe matte varianten zijn wel echt chique
Pagina: 1 ... 529 530 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1