Vraag wat de keuken kost zonder gewenste apparatuur en schaf die zelf aan. Heb ik (deels) ook gedaan bij i-Kook, was geen enkel probleem.jordyyyys schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:32:
Wij zijn bij i-Kook langs geweest en hebben een keuken voorgeschoteld gekregen waar we erg enthousiast van worden. Qua looks zijn we verkocht maar qua keuze in apparatuur was niet veel mogelijk tenzij we naar de studio line van Siemens zouden gaan.
Nu gaan we nog een afspraak maken bij Reddy keukens en een andere keuken in de omgeving (Barendrecht).
Is er meer mogelijk qua apparatuur of moeten we tevreden zijn met Etna?
***members only***
Ziet er mooi uit. Let er alleen op dat die spatwand weinig tegenhoudt qua spetters. Dat is meer voor de sier. Als dat de bedoeling is moet die echt een stuk hoger. En het lukt en past niet altijd maar als het even kan is een dieper dan gemiddeld blad enorm fijn. Wij maakten de vergelijking in de winkel en dat was eigenlijk eis 1 voor ons gelijk. Maar moet wel kunnen natuurlijk. Desnoods 2 dieptes. 75 en 65 of zo kan ook prima etc.Aldmar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:32:
Bij ons ook de kogel door de kerk.
Onderstaande gaat het worden!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Siemens apparatuur (vaatwasser, oven, combi-oven, grote koelkast, kleine vriezer), Quooker (mét zeepompje) en Bora PUXU2 kookplaat. Composiet werkblad, smetrand en achterwand (in de nis)
Plaatsing Oktober.
Het geheel inclusief montage 28k.
Ga zelf de koof en muurtjes maken. Denk dat de muurtjes van Cellenbeton worden en de koof vuren-houten geraamte met stuc/gipsplaten.
[ Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 03-06-2025 18:53 ]
Had je niet veel beter de hoge kasten naar rechts kunnen opschuiven zodat je meer praktische werkruimte links ervan hebt? Dit lijkt een beetje op een nisje om een nisje te hebben. En ondertussen met zoveel ruimte moet je bukken om de tweede oven te gebruiken.Aldmar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:32:
Bij ons ook de kogel door de kerk.
Onderstaande gaat het worden!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Siemens apparatuur (vaatwasser, oven, combi-oven, grote koelkast, kleine vriezer), Quooker (mét zeepompje) en Bora PUXU2 kookplaat. Composiet werkblad, smetrand en achterwand (in de nis)
Plaatsing Oktober.
Het geheel inclusief montage 28k.
Ga zelf de koof en muurtjes maken. Denk dat de muurtjes van Cellenbeton worden en de koof vuren-houten geraamte met stuc/gipsplaten.
< dit stukje webruimte is te huur >
Hoi allemaal,
Na lang wachten zijn wij ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en hebben wij een offerte voor een keuken gekregen. Zouden jullie er eens een blik op willen werpen?
Het gaat om een pronorm keuken met een jetstone werkblad (composiet arabetto gepolijst). Het composietblad wordt ook in de hoge kastenwand geplaatst als achterwand.
Qua apparatuur:
Quooker combi + met flex kraan
Spoelbak : Franke BXX
Vrieskast: siemens iq500
Oven: Siemens iq500
Combimagnetron: siemens iq500
Inductiekookplaat: siemens iq500
Afzuiging: plafondunit Novy pure line compact 90 cm
Koelkast: Siemens iq500
Vaatwasser: siemens studioline iq300
Daarnaast wordt er een koof gemaakt waar ook spotjes ingezet worden. Er komen ook spotjes in de hoge kastenwand. De kleur van de kasten wordt ws angoragrijs.
De handgrepen op de tekening kloppen niet, ik ga zelf nog op zoek naar mooie handgrepen.
We kregen een offerte van 27k. Incl plaatsing. Is dit een redelijk bedrag? We zijn daarna naar mandemakers gegaan en zij gaven direct aan dat zij een soortgelijke keuken niet voor minder kunnen aanbieden.
Ik hoor graag jullie mening.
:strip_exif()/f/image/gSncFkjuiaaYTx1cTtoBn5wf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OHdNyJsw1INFATGc9Ph8ZCih.jpg?f=fotoalbum_large)
Na lang wachten zijn wij ook ingeloot voor een nieuwbouwwoning en hebben wij een offerte voor een keuken gekregen. Zouden jullie er eens een blik op willen werpen?
Het gaat om een pronorm keuken met een jetstone werkblad (composiet arabetto gepolijst). Het composietblad wordt ook in de hoge kastenwand geplaatst als achterwand.
Qua apparatuur:
Daarnaast wordt er een koof gemaakt waar ook spotjes ingezet worden. Er komen ook spotjes in de hoge kastenwand. De kleur van de kasten wordt ws angoragrijs.
De handgrepen op de tekening kloppen niet, ik ga zelf nog op zoek naar mooie handgrepen.
We kregen een offerte van 27k. Incl plaatsing. Is dit een redelijk bedrag? We zijn daarna naar mandemakers gegaan en zij gaven direct aan dat zij een soortgelijke keuken niet voor minder kunnen aanbieden.
:strip_exif()/f/image/gSncFkjuiaaYTx1cTtoBn5wf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OHdNyJsw1INFATGc9Ph8ZCih.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0N10b4TNtQ5sXzMTOuQdOc1J.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Muffin op 03-06-2025 22:22 . Reden: Iets vergeten ]
Waarom grepen op 3 kasten? Zou ik echt proberen te vermijden. Eventueel oven naar andere kant van de nis, kun je alles greeploos doen. En kies voor een zo diep mogelijk blad. Echt veel fijner en staat ook mooier vind ik. Ik zou als het kan minimaal 75 cm nemen. En heb je op je hele blad verlichting? Boven de kraan zie ik geen verlichting? Wij hebben overigens gekozen voor railverlichting ipv een koof. Vond ik (en dat is persoonlijk) mooier maar je kan die lampen overal heen schuiven en extra lampen toevoegen indien gewenst.
[ Voor 33% gewijzigd door Davidrrr op 03-06-2025 22:29 ]
@Davidrrr
Bedankt voor je reactie! We hebben de wand eerst ook in het greeploos laten tekenen, maar ik heb ronde handgrepen gezien waar ik helemaal weg van ben. Maar dit is inderdaad nog een discussie puntje. We hebben die koof om de afvoer naar buiten te kunnen maken. Op de wand bij de kraan komt een een wandlamp. En boven de tafel komen ook nog lampen. Wat vind je van de prijs?
Het was eerst zo ingetekend:
Bedankt voor je reactie! We hebben de wand eerst ook in het greeploos laten tekenen, maar ik heb ronde handgrepen gezien waar ik helemaal weg van ben. Maar dit is inderdaad nog een discussie puntje. We hebben die koof om de afvoer naar buiten te kunnen maken. Op de wand bij de kraan komt een een wandlamp. En boven de tafel komen ook nog lampen. Wat vind je van de prijs?
Het was eerst zo ingetekend:
:strip_exif()/f/image/3o0WFh2cfhdfCongU7uWlrGl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Muffin op 03-06-2025 22:38 ]
Denk dat het een prima prijs is.Muffin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:45:
Hoi allemaal,
Qua apparatuur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je in de hoek een carousel? Als je iets nog wilt en kan upgraden zou ik altijd voor een lemans kast gaan!
Er staat dat het een hoekonderkast is met deur en draaiplateaus. Maar ik kan niet vinden of het een lemans is, bedankt voor de tip in ieder geval. Ik zal dit zeker meenemen.
Grepen zijn handig. Zeker voor een koelkast/vriezer/grote kast. Greeploos (of verborgen grepen) is vooral esthetisch.Davidrrr schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:25:
Waarom grepen op 3 kasten? Zou ik echt proberen te vermijden. Eventueel oven naar andere kant van de nis, kun je alles greeploos doen. En kies voor een zo diep mogelijk blad. Echt veel fijner en staat ook mooier vind ik. Ik zou als het kan minimaal 75 cm nemen. En heb je op je hele blad verlichting? Boven de kraan zie ik geen verlichting? Wij hebben overigens gekozen voor railverlichting ipv een koof. Vond ik (en dat is persoonlijk) mooier maar je kan die lampen overal heen schuiven en extra lampen toevoegen indien gewenst.
< dit stukje webruimte is te huur >
Bewuste keuze. Inderdaad een beetje een nisje om het nisje te hebben. Verder naar rechts is de woonkamer en op deze manier is het ook een beetje als overgang van de keuken, via de nis naar de woonkamer. Werkblad is voor ons voldoende op deze manier.aex351 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:57:
[...]
Had je niet veel beter de hoge kasten naar rechts kunnen opschuiven zodat je meer praktische werkruimte links ervan hebt? Dit lijkt een beetje op een nisje om een nisje te hebben. En ondertussen met zoveel ruimte moet je bukken om de tweede oven te gebruiken.
De ovens hebben we op dit moment in de huidige keuken ook op deze manier, dus dat zijn we gewend en geen last van. Even getwijfeld om alleen een (combi) oven te doen, maar toch voor een combi en normale oven gekozen. De normale oven zal hoofdzakelijk gebruikt worden. Ze zitten op deze plek ook centraal in het midden van de 3 hoge kasten. Hoogte is trouwens op de tekening niet exact de hoogte waarop ze komen. Dat wordt in praktijk iets hoger.
Spatrand is voor de sier inderdaad. De hoogte is grotendeels bepaald door de vensterbank van het raam. Deze zit ongeveer 10cm boven het werkblad. Op deze hoogte komt hij precies onder (aansluitend op) de vensterbank. De vensterbank wordt ook vervangen door het zelfde als het werkblad.Davidrrr schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:47:
[...]
Ziet er mooi uit. Let er alleen op dat die spatwand weinig tegenhoudt qua spetters. Dat is meer voor de sier. Als dat de bedoeling is moet die echt een stuk hoger. En het lukt en past niet altijd maar als het even kan is een dieper dan gemiddeld blad enorm fijn. Wij maakten de vergelijking in de winkel en dat was eigenlijk eis 1 voor ons gelijk. Maar moet wel kunnen natuurlijk. Desnoods 2 dieptes. 75 en 65 of zo kan ook prima etc.
Werkblad wordt overal 65cm diep (en 96cm hoog)
Iemand een idee?
Aanrecht 70cm diep:
Onze keuken wordt woensdag geplaatst. Nu heb ik voor de inductie een perilex opbouw stopcontact laten maken. Omdat de lades standaard diepte hebben van?? 55cm? Dus ik hou 15CM ruimte over achter de kast. Dus een stopcontact+stekker is 8cm .
KLopt mijn aanname dat dit gewoon past achter het aanrecht?
Aanrecht 70cm diep:
Onze keuken wordt woensdag geplaatst. Nu heb ik voor de inductie een perilex opbouw stopcontact laten maken. Omdat de lades standaard diepte hebben van?? 55cm? Dus ik hou 15CM ruimte over achter de kast. Dus een stopcontact+stekker is 8cm .
Moet je de aansluiting nog plaatsen?Unknown Alien schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:10:
Iemand een idee?
Aanrecht 70cm diep:
Mijn advies is altijd maak een klos met daarop de aansluiting aan kabel en leg deze achter de plint.
Als je dan bij de stekker moet zijn hoef je enkel de plint los te halen ipv moeilijk achter een kastje te gaan lopen kutten.
PSN: Flix20-NL
Wij zitten nu ook midden in de oriëntatie voor een nieuw keukenblad. Twijfelden lang tussen keramiek en graniet, vooral vanwege de verhalen over puntbelasting bij keramiek. Maar eerlijk gezegd – als je er normaal mee omgaat, zie ik het probleem niet zo. Net als hierboven al gezegd: geen messen in het blad rammen en je bent al een eind.
*knip*
Goed bedoeld, maar zo valt onder spam en dat is niet toegestaan.
*knip*
Goed bedoeld, maar zo valt onder spam en dat is niet toegestaan.
[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 07-06-2025 11:53 ]
Aansluiting zit al op de wand. OMdat dit opbouw is, zit deze met het achterplaatje vast met 2 schroeven, dus kan die zo loshalen en de stopcontact op de grond leggen of 10CM hoger tegen de wand aan plaatsen.. Op de grond leggen is geen probleem, alleen weet ik niet of het snoer dan lang genoeg is van de inductie. Zou haast wel moeten want hoogte aanrecht is 96cm en snoer zou 90cm lang zijn en zit aan de onderkant van de inductie, welke ook ~10CM dik is.Flix20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:13:
[...]
Moet je de aansluiting nog plaatsen?
Mijn advies is altijd maak een klos met daarop de aansluiting aan kabel en leg deze achter de plint.
Als je dan bij de stekker moet zijn hoef je enkel de plint los te halen ipv moeilijk achter een kastje te gaan lopen kutten.
Ik zit een beetje in de stress, want wil straks niet horen van de monteurs dat ze de inductie niet kunnen aansluiten, omdat er niet genoeg ruimte zit achter de kast. En wat ik begrip uit de onderdelen zijn de lades 560mm diep.
Aansluiting 18, onder inductie.

Hallo allemaal,
Kunnen jullie met me mee denken over onderstaande?
Wij zijn per toeval aangelopen tegen een showroomkeuken in exact dezelfde configuratie zoals we deze zelf ook zouden samenstellen. Ook de afmetingen zijn toevallig perfect passend voor onze nieuwe woning.
Het betreft een keuken van vorig jaar die eenmalig is ingezet bij een beurs. De verkoper vertelde dat ze de apparatuur daarom ook tegen zeer gunstige condities bij de leveranciers hebben ingekocht, omdat zij ook graag zichtbaar wensen te zijn op deze (The Art of Living) beurs.
Het gaat hierbij om een hoog segment keuken welke nieuw 54K zou kosten. Er zitten wat gebruikerssporen op, maar nog wel volledige garantie. Op dit moment vragen ze voor de keuken 30K + 2.5K montage. Ikzelf vind dit nog te veel voor een keuken van een jaar oud met gebruikerssporen, maar wat zou een reëel bedrag zijn in dit geval, volgens jullie? Als ik online kijk naar showroomkeukens dan zie ik dat het gros (vooral middensgement) 60/65% korting geeft, exclusief montage.
Wij zijn per toeval aangelopen tegen een showroomkeuken in exact dezelfde configuratie zoals we deze zelf ook zouden samenstellen. Ook de afmetingen zijn toevallig perfect passend voor onze nieuwe woning.
Het betreft een keuken van vorig jaar die eenmalig is ingezet bij een beurs. De verkoper vertelde dat ze de apparatuur daarom ook tegen zeer gunstige condities bij de leveranciers hebben ingekocht, omdat zij ook graag zichtbaar wensen te zijn op deze (The Art of Living) beurs.
Het gaat hierbij om een hoog segment keuken welke nieuw 54K zou kosten. Er zitten wat gebruikerssporen op, maar nog wel volledige garantie. Op dit moment vragen ze voor de keuken 30K + 2.5K montage. Ikzelf vind dit nog te veel voor een keuken van een jaar oud met gebruikerssporen, maar wat zou een reëel bedrag zijn in dit geval, volgens jullie? Als ik online kijk naar showroomkeukens dan zie ik dat het gros (vooral middensgement) 60/65% korting geeft, exclusief montage.
Hoe betrouwbaar is de info 'eenmalig op een beurs'.c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
Hallo allemaal,
En één weekend beurs staat denk ik in vergelijking aan ruim een jaar thuisgebruik wat gebruik slijtage betreft naar mijn idee.
Showroomkeukens online staan vaak al enige jaren in de showroom, voordat ze worden “afgeschreven” en er wat nieuws voor in de plaats mag komen. Als je zeker bent van de info dat deze maar een jaar oud is, dan is 24k korting best een hoop geld. En wat is de kans dat je nogmaals tegen eenzelfde showroom keuken aanloopt ?c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
Hallo allemaal,
Kijk anders eens op https://onlinekeukenveiling.nl daar staan ook een aantal beurskeukens te koop. Zo kun je goed vergelijken met wat jij aangeboden hebt gekregen, en inschatten of de prijs die je nu hoort eerlijk en marktconform is.c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
Hallo allemaal,
Houd er wel rekening mee dat bij showroomkeukens de korting vaak wat hoger ligt, maar die zijn meestal ook al 3 tot 4 jaar oud.
Wat zouden jullie doen qua wel/geen gootsteen in de bijkeuken in deze situatie:
:strip_exif()/f/image/P45KhiKQ2Wnj7wCRTQC0Cqvb.png?f=user_large)
Bijkeuken is linksboven, en dan kom je meteen de keuken in waar in het blauwe vak de quooker is.
Ook zit er buiten in het blauwe vierkantje een buitenkraantje met put.
Als we geen wasbak doen komt er namelijk ruimte voor 4 ruime hoge kasten naast elkaar, waarbij we er 2,5 kunnen gebruiken voor opslag. Een is namelijk de vriezer en de andere zit een WTW bovenin geplaatst.
Mochten we het wel doen, zou deze op de plek van het rode kruisje komen.
Nog goed om te weten: wassen + drogen gebeurd op de zolder, momenteel geen behoefte om dat te wijzigen maar we laten wel water + riool aanleggen in de bijkeuken.
:strip_exif()/f/image/P45KhiKQ2Wnj7wCRTQC0Cqvb.png?f=user_large)
Bijkeuken is linksboven, en dan kom je meteen de keuken in waar in het blauwe vak de quooker is.
Ook zit er buiten in het blauwe vierkantje een buitenkraantje met put.
Als we geen wasbak doen komt er namelijk ruimte voor 4 ruime hoge kasten naast elkaar, waarbij we er 2,5 kunnen gebruiken voor opslag. Een is namelijk de vriezer en de andere zit een WTW bovenin geplaatst.
Mochten we het wel doen, zou deze op de plek van het rode kruisje komen.
Nog goed om te weten: wassen + drogen gebeurd op de zolder, momenteel geen behoefte om dat te wijzigen maar we laten wel water + riool aanleggen in de bijkeuken.
Is die 54k wel ECHT 54k normaal....is het geen DMG prijs waar je normaal al 30/40% korting op kan krijgen? Dat je naar een concurrent gaat en daar een nieuwe keuken kan halen voor die 30k....c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
Hallo allemaal,
Als je meer informatie hebt over de opstelling is het wat makkelijker in te schatten of het echt een goede prijs is.
Die 54K is de normale prijs als je de keuken nu zou samenstellen, zonder eventuele kortingen en ook zonder montage.
Het gaat over de volgende keuken. met een Grillo Special dik marmeren blad, quooker flex gun metal, miele oven, Bora koelkast, Bora inductieplaat met zo'n grote flex unit voor een braadslede, grote Liebherr klimaatkast en een Siemens vaatwasser, geïntegreerd afvalsysteem, dimbare ledverlichting. Alle beplating is 19mm, hebben de meest luxe metalen inzetbakken in de lades etc.
Alles wordt op maat gemaakt door een achterliggende interieurbouwer. Dus dit betekent kastdeuren tot aan het plafond et cetera, geen vaste maten waar ze aan vastzitten.
De kastenwand is 380cm lang, 60 diep en het eiland is 3 meter x 1.20.
:strip_exif()/f/image/7AVL3bTPn3WANrYoSCwaI1Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sdVFfv3XTTsvmUEXoWsV0q14.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat over de volgende keuken. met een Grillo Special dik marmeren blad, quooker flex gun metal, miele oven, Bora koelkast, Bora inductieplaat met zo'n grote flex unit voor een braadslede, grote Liebherr klimaatkast en een Siemens vaatwasser, geïntegreerd afvalsysteem, dimbare ledverlichting. Alle beplating is 19mm, hebben de meest luxe metalen inzetbakken in de lades etc.
Alles wordt op maat gemaakt door een achterliggende interieurbouwer. Dus dit betekent kastdeuren tot aan het plafond et cetera, geen vaste maten waar ze aan vastzitten.
:strip_exif()/f/image/7AVL3bTPn3WANrYoSCwaI1Lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sdVFfv3XTTsvmUEXoWsV0q14.jpg?f=fotoalbum_large)
nooberke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:54:
[...]
Is die 54k wel ECHT 54k normaal....is het geen DMG prijs waar je normaal al 30/40% korting op kan krijgen? Dat je naar een concurrent gaat en daar een nieuwe keuken kan halen voor die 30k....
Als je meer informatie hebt over de opstelling is het wat makkelijker in te schatten of het echt een goede prijs is.
Je moet bij zoiets denken, over 5 jaar hoe zou een nieuwe eruit zien of de demokeuken. Ik denk dat dat hetzelfde is. Maar wel een stuk minder betaald. We hadden in het vorige huis een goedkope keuken, na 35 jaar was er met goed kijken wat slijtage, maar dat zie je bij een dure keuken ook.Flix20 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Hoe betrouwbaar is de info 'eenmalig op een beurs'.
En één weekend beurs staat denk ik in vergelijking aan ruim een jaar thuisgebruik wat gebruik slijtage betreft naar mijn idee.
Of de korting voldoende is kan ik niet inschatten zo. Kan nog wel wat af.
Een hele mooie keuken, met echt alles erop en eraan.c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:05:
Die 54K is de normale prijs als je de keuken nu zou samenstellen, zonder eventuele kortingen en ook zonder montage.
Het gaat over de volgende keuken. met een Grillo Special dik marmeren blad, quooker, miele oven, Bora koelkast, Bora inductieplaat met zo'n grote flex unit voor een braadslede, grote Liebherr klimaatkast en een Siemens vaatwasser, geïntegreerd afvalsysteem, dimbare ledverlichting. Alle fronts zijn 19mm, hebben de meest luxe metalen inzetbakken in de lades etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ik denk dat je dit nergens anders goedkoper gaat vinden, zelfs met wat lichte gebruikerssporen blijft het een hele goede deal.
Ben jij de verkoper soms?MarcoZoetermeer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Een hele mooie keuken, met echt alles erop en eraan.
Ik denk dat je dit nergens anders goedkoper gaat vinden, zelfs met wat lichte gebruikerssporen blijft het een hele goede deal.
Hoe mooi ook, het blijft een tweedehandsje met gebruikssporen. Meer dan de helft van de bruto nieuwwaarde zou ik er nooit voor betalen. Ik zou zeggen doe een tegenbod van 20k en probeer ergens rond de 25k of minder uit te komen. Mochten ze niet toehappen dan kun je altijd nog bedenken of je deze echt wilt of misschien toch een helemaal nieuwe. 32k is best wel veel geld.
Hoe het eruit ziet kan je vooraf wel oké beoordelen.pauldaytona schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Je moet bij zoiets denken, over 5 jaar hoe zou een nieuwe eruit zien of de demokeuken. Ik denk dat dat hetzelfde is. Maar wel een stuk minder betaald. We hadden in het vorige huis een goedkope keuken, na 35 jaar was er met goed kijken wat slijtage, maar dat zie je bij een dure keuken ook.
Het gaat me meer om die koelkast/oven scharnieren etc die op zo’n beurs 1000x geopend worden. Die slijtage bedoel ik.
Daarnaast weet ik van mezelf dat ik juist op beurzen en showrooms bewust wat ruwer met de spullen omga. Kijken hoe het krast, hoeveel speling hebben de scharnieren etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 04-06-2025 18:40 ]
Fraaie keuken en zeker geen goedkope. De oven is echter een Gaggenau en is een oud model dus twijfel een beetje aan het verhaal dat hij slechts 1 jaar oud is.c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ik vind de prijs wel aan de hoge kant, voor dat bedrag koop je ook een hele fraaie nieuwe keuken.
Untappd: Kapitein_Merijn
Goed gezien. Dit is een wat oudere foto en de Gaggenau is inmiddels vervangen door een zwarte Miele bakoven, type weet ik zo niet. Geen combi.
Ik heb overigens de verkooporder meegekregen waar inderdaad geheel gespecificeerd op staat dat het totaal geheel op 54K uit komt.
Ik heb overigens de verkooporder meegekregen waar inderdaad geheel gespecificeerd op staat dat het totaal geheel op 54K uit komt.
Kapitein Merijn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:07:
[...]
Fraaie keuken en zeker geen goedkope. De oven is echter een Gaggenau en is een oud model dus twijfel een beetje aan het verhaal dat hij slechts 1 jaar oud is.
Ik vind de prijs wel aan de hoge kant, voor dat bedrag koop je ook een hele fraaie nieuwe keuken.
Nadat ik mijn volledige keuken had besteld kregen we deze week ineens een aangepast orderoverzicht met daarin een andere vaatwasser dan ik oorspronkelijk gevraagd had.
We hebben bij het uitzoeken van de keuken aangegeven graag een XXL vaatwasser te willen die vooral heel stil is. Uiteindelijk kwamen we op de Siemens SX75ZX16CE.
Blijkbaar kwam men er bij de orderverwerking achter dat een XXL vaatwasser niet past in de huidige kasten.
Ik heb een werkhoogte van 93 cm, blad van 3cm, plint van 12 cm en greeploze kasten. Kennelijk is die combinatie niet mogelijk. De keuken kan niet meer aangepast worden
Naast dat ik behoorlijk over de zeik ben dat ik hier niet over ingelicht ben en er zelf achter moet komen krijg ik nu een alternatief in de vorm van een Miele G 5468 SCVi XXL Excellence.
Kennelijk passen de Miele's XXL varianten wel in een iets kleinere kast (84,5 cm)
Nu krijg ik met deze Miele geen 5 jaar garantie, is deze 4db luider en heeft geen Zeolith. Dat klinkt dus niet als een fatsoenlijk alternatief.
Ga ik echt wat missen als er geen Zeolith in zit bij het gebruik van plastic borden en broodbakjes?
Is er wat anders te bedenken om de Siemens alsnog passend te krijgen?
We hebben bij het uitzoeken van de keuken aangegeven graag een XXL vaatwasser te willen die vooral heel stil is. Uiteindelijk kwamen we op de Siemens SX75ZX16CE.
Blijkbaar kwam men er bij de orderverwerking achter dat een XXL vaatwasser niet past in de huidige kasten.
Ik heb een werkhoogte van 93 cm, blad van 3cm, plint van 12 cm en greeploze kasten. Kennelijk is die combinatie niet mogelijk. De keuken kan niet meer aangepast worden
Naast dat ik behoorlijk over de zeik ben dat ik hier niet over ingelicht ben en er zelf achter moet komen krijg ik nu een alternatief in de vorm van een Miele G 5468 SCVi XXL Excellence.
Kennelijk passen de Miele's XXL varianten wel in een iets kleinere kast (84,5 cm)
Nu krijg ik met deze Miele geen 5 jaar garantie, is deze 4db luider en heeft geen Zeolith. Dat klinkt dus niet als een fatsoenlijk alternatief.
Ga ik echt wat missen als er geen Zeolith in zit bij het gebruik van plastic borden en broodbakjes?
Leuk een tafel voor zoveel personen maar gebruik je dat vaak? Zo niet dan zou ik voor het dagelijks plezier van een eiland gaan.KimM98 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:28:
[...]
[...]
Bedankt voor het meedenken! We zouden in het midden graag een grote tafel van 10/12 personen neer willen zetten. Vandaar dat we in eerste instantie geen kookeiland willen. We gaan er wel nog even over nadenken na jullie reactie's! Evenals over de plaatsing van de spoelbak met de ruimte voor de vuile vaat, daar hadden we nog niet over nagedacht.
Verder had ik er wellicht even bij moeten vermelden dat de kast aan de andere kant van de muur voornamelijk zal zijn voor spelletjes en knutselspullen etc! We wilde graag een kastenwand en omdat deze in de ruimte van de keuken komt, leek het ons vooral erg mooi om dit in dezelfde stijl te doen. Het was dus niet het idee om daar servies of etenswaren in te stoppen maar meer als extra opbergruimte.
In ieder geval bedankt voor de reacties! En wat vinden jullie van de prijs zo voor dit geheel?
Ik begrijp dat veel mensen hier lyrisch zijn over zeolith. maar ik heb laatste de vaatwasser van een familelid uitgeruimd, die een machine met zeolith geeft. Ik zag geen merkbaar verschil in hoe droog het kunsstof er uit kwam vergeleken met onze huidige 12 jaar oude machine zonder zeolith.yorroy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:24:
Nadat ik mijn volledige keuken had besteld kregen we deze week ineens een aangepast orderoverzicht met daarin een andere vaatwasser dan ik oorspronkelijk gevraagd had.
Het genoemde model heeft wel auto-open wat wel zorgt voor een betere droging, door de deur een klein stukje open te doen. En tevens een laagje lucht uitblaast om dampvorming te voorkomen,
Je zou kunnen kijken of je een 7000 serie er uit kunt slepen, die zijn nog net wat stiller dan de 5000 serie.
De Siemens heeft 865 nodig, de Miele 845 en je hebt 845. Of die 20 mm ergens vandaan kan komen? Ik ken je keuken niet, maar zoiets wordt dan zagen en het heeft ook met het frontje wat ervoor moet komen te maken.yorroy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:24:
Maar verkoper niet helemaal op de hoogte, niet zo handig, en niet mooi dat de keuken niet meer veranderbaar schijnt.
Aan de maten op de Siemens site gaat het zo te zien niet passen:yorroy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:24:
je hebt 90 cm onder het blad
daarvan heb je 12 cm plint, dus 78 cm korpus hoogte.
een siemens xxl is 86,5 cm hoog bij een plint van 9 cm, dus bij een plint van 12 cm moet je daar 3 cm bij optellen en dan kom je op 89,5 cm, dan heb je nog 5mm boven over voor de 'greeploze' greep, vaak is dit 2,5 cm oid, dus op die manier gaat het niet passen.
Wat misschien kan, maar dat kan erg complex en duur worden, dat het front inclusief greeploos deel aan de vaatwasser deur vastgemaakt wordt, waardoor de vaatwasser deur wel erg dik wordt en het open en dicht doen mogelijk lastiger wordt.
Hoe belangrijk is xxl voor jou? Je zou voor een vergelijkbare niet xxl Siemens kunnen gaan als garantie en geluid belangrijker zijn dan een iets hogere binnenruimte in de vaatwasser.
Wij hebben vorig jaar een Siemens met zeolith vervangen (ivm defect) door een Miele met auto-open (7000 serie). Ik vond het droogresultaat niet merkbaar beter met zeolith. Plastic blijft bij beide toch echt wat vochtig. Misschien kun je een 7000 serie proberen los te krijgen ivm het geluid?yorroy schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:24:
Auto-open werkt het beste als je een uur later uitruimt dan einde programma. Een goede optie is de machine dmv uitgestelde tijd om bijv 6:00 s’morgens te laten eindigen, zodat om 7:00 als je beneden komt de vaat droog is.Masterlans schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:15:
[...]
Wij hebben vorig jaar een Siemens met zeolith vervangen (ivm defect) door een Miele met auto-open (7000 serie). Ik vond het droogresultaat niet merkbaar beter met zeolith. Plastic blijft bij beide toch echt wat vochtig. Misschien kun je een 7000 serie proberen los te krijgen ivm het geluid?
Aaanvullend over de XXL discussie, die machine’s zijn maar 5 cm hoger. Het hangt dus volledig af van je glazen en/of servies of je van die hoogte voordeel hebt.
Die "maar 5cm" klinkt kleiner dan het daadwerkelijk is. Die 5 cm extra geeft mij de mogelijkheid in mijn nieuwe keuken bepaalde deksels en borden wel degelijk kwijt te kunnen. Ik had best wat dingen die eerst net niet pasten en nu wel.eelco74 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Auto-open werkt het beste als je een uur later uitruimt dan einde programma. Een goede optie is de machine dmv uitgestelde tijd om bijv 6:00 s’morgens te laten eindigen, zodat om 7:00 als je beneden komt de vaat droog is.
Aaanvullend over de XXL discussie, die machine’s zijn maar 5 cm hoger. Het hangt dus volledig af van je glazen en/of servies of je van die hoogte voordeel hebt.
Mijn nieuwe vaatwasser heeft ook Zeolith aan boord, wat geen bewuste keuze van mij was. Ik vind het droogresultaat van moderne vaatwassers niet beter dan die uit 2008 (mijn oude). Wat nog steeds het beste werkt is om een wat heter programma te kiezen en direct na het programma-einde de deur open te zetten. De hetere objecten verdampen het waer dan veel beter. Ik zou dat Zeolith nie missen denk ik.
Hoi allemaal,
Wij zijn aan het nadenken over de inrichting van de keuken in ons nieuw te bouwen huis. We willen een lange kastenwand maken van 480 cm tegen de muur (hoge + lage kasten met spoelgedeelte) en daar tegenover een eiland van 300 cm maken met kookplaat. Qua indeling denk ik wel dat we een heel eind komen, maar we zijn enorm aan het dubben over waar we de prullenbak willen.
:strip_exif()/f/image/6u6RuS8mBNgMXla10t4rPMQM.png?f=user_large)
In het huis waar we nu wonen hebben we een losstaande prullenbak mooi weggewerkt in een hoekje van de keuken, maar in het nieuwe huis hebben we geen mooi hoekje meer waar we een prullenbak kwijt kunnen. Wij vinden het nu erg prettig om met een pedaal de prullenbak te kunnen openen zodat je altijd je handen vrij hebt en het slechts 1 handeling is.
Wat zouden jullie doen: de prullenbak in het zicht tegen de kopse kant van het kookeiland plaatsen, of de prullenbak in een kastje wegwerken?
Wij zijn aan het nadenken over de inrichting van de keuken in ons nieuw te bouwen huis. We willen een lange kastenwand maken van 480 cm tegen de muur (hoge + lage kasten met spoelgedeelte) en daar tegenover een eiland van 300 cm maken met kookplaat. Qua indeling denk ik wel dat we een heel eind komen, maar we zijn enorm aan het dubben over waar we de prullenbak willen.
:strip_exif()/f/image/6u6RuS8mBNgMXla10t4rPMQM.png?f=user_large)
In het huis waar we nu wonen hebben we een losstaande prullenbak mooi weggewerkt in een hoekje van de keuken, maar in het nieuwe huis hebben we geen mooi hoekje meer waar we een prullenbak kwijt kunnen. Wij vinden het nu erg prettig om met een pedaal de prullenbak te kunnen openen zodat je altijd je handen vrij hebt en het slechts 1 handeling is.
Wat zouden jullie doen: de prullenbak in het zicht tegen de kopse kant van het kookeiland plaatsen, of de prullenbak in een kastje wegwerken?
@Masterlans en @eelco74 dank voor de reacties.
Het is nu inderdaad gelukt om zonder meerprijs een 7000 serie te krijgen.
Het is uiteindelijk deze geworden:
https://www.miele.nl/prod...25-gala-ed-obsidiaanzwart
Hier zit dan tevens een aanvullende 2,5 jaar garantie op.
Het is nu inderdaad gelukt om zonder meerprijs een 7000 serie te krijgen.
Het is uiteindelijk deze geworden:
https://www.miele.nl/prod...25-gala-ed-obsidiaanzwart
Hier zit dan tevens een aanvullende 2,5 jaar garantie op.
Prullenbak in een kastje dat met sensor door voetbediening te openen is.Rell schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:44:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Je kan niet inschatten of de korting voldoende is maar je weet wel dat er nog iets af kan?pauldaytona schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Dat klinkt goed! Bestaat dat?Toke_gt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:21:
[...]
Prullenbak in een kastje dat met sensor door voetbediening te openen is.
Haha ja, ik begrijp je opmerking, ik klink inderdaad wel erg enthousiast. 😄NuEffeNiet schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:30:
[...]
Ben jij de verkoper soms?![]()
Hoe mooi ook, het blijft een tweedehandsje met gebruikssporen. Meer dan de helft van de bruto nieuwwaarde zou ik er nooit voor betalen. Ik zou zeggen doe een tegenbod van 20k en probeer ergens rond de 25k of minder uit te komen. Mochten ze niet toehappen dan kun je altijd nog bedenken of je deze echt wilt of misschien toch een helemaal nieuwe. 32k is best wel veel geld.
Ik werk zelf in de keukens, maar ben niet de verkoper.
Het feit dat het een tweedehands keuken is, is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Als je duidelijk kunt zien dat er gebruikssporen zijn, kan dat inderdaad storend zijn.
Een belangrijke vraag is dan ook: is de apparatuur daadwerkelijk gebruikt, of is het alleen aangesloten geweest?
Als het echt om gebruikte apparaten gaat, zou ik er persoonlijk ook wat meer moeite mee hebben.
Deze keuken staat bij Rhijnart keukens, wellicht ken je ze? Apparatuur is niet daadwerkelijk gebruikt en de garantie gaat pas in vanaf gebruikname, vertelde ze me.
Keuken zelf heeft wel wat krasjes hier en daar, blad is nog wel helemaal gaaf.
Keuken zelf heeft wel wat krasjes hier en daar, blad is nog wel helemaal gaaf.
MarcoZoetermeer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:58:
[...]
Haha ja, ik begrijp je opmerking, ik klink inderdaad wel erg enthousiast. 😄
Ik werk zelf in de keukens, maar ben niet de verkoper.
Het feit dat het een tweedehands keuken is, is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Als je duidelijk kunt zien dat er gebruikssporen zijn, kan dat inderdaad storend zijn.
Een belangrijke vraag is dan ook: is de apparatuur daadwerkelijk gebruikt, of is het alleen aangesloten geweest?
Als het echt om gebruikte apparaten gaat, zou ik er persoonlijk ook wat meer moeite mee hebben.
Vandaag bij I-Kook geweest om te zien wat zij voor ons konden betekenen.
Kookeiland van 3x1,07 m
Meubel van 4,2 m
Alle apparatuur van Bosch m.u.v. de Bora Pure inductie met afzuiging en de wijnklimaatkast
Grote koelkast (178cm), 2x vaatwasser, Quooker en combi-oven
Verder 1 apotheekkast en kasten tot plafond.
Prijs voor dit alles incl. montage +- €25.000,-
Hebben nog een afspraak staan bij Ardi keukens (eerder goede ervaring mee gehad), maar wat vinden jullie van deze offerte?
edit: excuses voor de beperkte info, hoop dat dit voldoende is.
Woonkamer is veel groter, zowel rechts van het plaatje als erboven dus qua ruimte eromheen is het geen issue
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YCTJyAWOImDJcpSGMTKPRg0X.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fnRbOOB3jDGT5HnfWLE7pazX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eMxFGtp0JINITRHdiRLANEG1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tSRIveUIqBEBigphLLp3B8eN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z3OOKwG6UdVkJodqZQY5K6BI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dGq8UAYWUjJVspv2KWO51hYo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mSQNg1nR5Jf0Mqx7H2bjkqFl.jpg?f=user_large)
Kookeiland van 3x1,07 m
Meubel van 4,2 m
Alle apparatuur van Bosch m.u.v. de Bora Pure inductie met afzuiging en de wijnklimaatkast
Hebben nog een afspraak staan bij Ardi keukens (eerder goede ervaring mee gehad), maar wat vinden jullie van deze offerte?
Woonkamer is veel groter, zowel rechts van het plaatje als erboven dus qua ruimte eromheen is het geen issue
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YCTJyAWOImDJcpSGMTKPRg0X.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fnRbOOB3jDGT5HnfWLE7pazX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eMxFGtp0JINITRHdiRLANEG1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tSRIveUIqBEBigphLLp3B8eN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z3OOKwG6UdVkJodqZQY5K6BI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dGq8UAYWUjJVspv2KWO51hYo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mSQNg1nR5Jf0Mqx7H2bjkqFl.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijgh5UXlp6VFWrWrhBqFVMIg.jpg?f=user_large)
[ Voor 64% gewijzigd door wikacota op 06-06-2025 15:49 . Reden: aanvulling ]
Je geeft maar de helft van de info en geen offerte, dus kan er weinig van zeggen. Op basis hiervan kun je op 15k komen of op 40k.wikacota schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
Kookeiland van 3x1,07 m
Meubel van 4,2 m
Hoeveel lades, welke fronten, welke apparatuur, moet er nog leidingwerk/elektra gedaan worden?
Ga je met Ardi wel appels met appels vergelijken?
Als je feedback wilt op je offerte, is het echt belangrijk om meer informatie te geven.wikacota schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
Kookeiland van 3x1,07 m
Meubel van 4,2 m
Bijvoorbeeld: hoeveel kasten, welke types, wat voor werkblad en welke apparaten zijn inbegrepen?
Zonder die gegevens is het onmogelijk om goed te beoordelen of het om een realistische of scherpe offerte gaat.
Jullie hebben gelijk, excuses.
Alsnog aan originele post toegevoegd
25k ja?wikacota schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
Kookeiland van 3x1,07 m
Meubel van 4,2 m
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou niet eens meer verder gaan kijken en fijn tekenen mits je niet hoeft aan te betalen.
Edit: spaanplaat werkblad zie ik. Desondanks evengoed een erg scherpe prijs.
Kijk, dit is al een stuk beter, de prijs is redelijk, maar ik heb persoonlijk wel wat opmerkingen over de details.wikacota schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:49:
Jullie hebben gelijk, excuses.
Zoals eerder genoemd: het gaat om een spaanplaat werkblad met een opbouwspoelbak, en dat vind ik persoonlijk niet passen bij een keuken in deze prijsklasse.
Daarnaast zou ik de vaatwasser heroverwegen. Als je een stapje omhoog gaat, krijg je al een model dat merkbaar stiller is.
Ook zie ik dat er veel ‘lucht’ zit in de indeling, veel kasten met alleen legplanken. Dat is waarschijnlijk gedaan om de prijs laag te houden, maar qua functionaliteit is dat wel iets om goed over na te denken.
Overigens zie ik ook een fout in de offerte wat betreft de vaatwassers: er worden twee keer XXL-vaatwassers aangeboden in een greeploze keuken.wikacota schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
Kookeiland van 3x1,07 m
Meubel van 4,2 m
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat past helemaal niet in deze situatie, bij greeploze keukens heb je namelijk een standaardhoogte nodig.
De afgelopen dagen zag ik ook nog iemand in dit forum met precies dit probleem, dus het is zeker iets om even goed te controleren vóór je bestelt.
Of er in een greeploze keuken een xxl vaatwasser post hangt puur van de korpushoogte af, als deze rond de 78 cm is heb je gelijk, als deze een stuk groter is, wat tegenwoordig al vaak het geval is, dan kan het prima.MarcoZoetermeer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:50:
[...]
Overigens zie ik ook een fout in de offerte wat betreft de vaatwassers: er worden twee keer XXL-vaatwassers aangeboden in een greeploze keuken.
Dat past helemaal niet in deze situatie, bij greeploze keukens heb je namelijk een standaardhoogte nodig.
De afgelopen dagen zag ik ook nog iemand in dit forum met precies dit probleem, dus het is zeker iets om even goed te controleren vóór je bestelt.
Dit is een Nobilia-keuken met een korpus van 792 mm hoog en een plint van 100 mm, dus een totale hoogte van 892 mm.NuEffeNiet schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Of er in een greeploze keuken een xxl vaatwasser post hangt puur van de korpushoogte af, als deze rond de 78 cm is heb je gelijk, als deze een stuk groter is, wat tegenwoordig al vaak het geval is, dan kan het prima.
In een greeploze keuken moet je vervolgens nog 50 tot 55 mm aftrekken voor de greeplijst, waardoor je uitkomt op een effectieve hoogte van ca. 837-842 mm.
Dat is niet voldoende voor een XXL-vaatwasser, die heeft namelijk minimaal 865 mm inbouwhoogte nodig.
Leuk om weer eens mijn nieuwe keuken te delen. Althans, handtekening is nog niet gezet, maar het komt op het volgende neer:
/f/image/MBMdj7CsOmAIgjHh7noafq08.png?f=fotoalbum_large)
Kasten 21k
Werkbladen 7k
Apparatuur 13k
Totaal 48k inclusief installeren en de rest (wasbak, verlichting, afval, quooker + bruisend, etc, etc)
Liebherr ECBNE8872 + Bosch Series 8 of Siemens IQ700 of Miele Zien we nog niet helemaal uit.
Ik heb natuurlijk ook nog rond geschopt bij Poggenpohl en kwam daar op een vergelijkbare prijs uit, alleen daar waren ze wel wat duurder met plafond hoge kasten. Maar wel erg prettige ervaring.
Heb ook offertes van Ballerina van 57k (!!!!) en van SieMatic van 88k en dat was nog niet eens met plafondhoge kasten.
Uiteindelijk dus gewoon met maatwerk het er beste uit gekomen. Kastenwand worden gepowdercoat en het keukeneiland met een printje van Deco Legno en zal ook greeploos worden uitgevoerd. Werkbladen van Technistone.
/f/image/MBMdj7CsOmAIgjHh7noafq08.png?f=fotoalbum_large)
Kasten 21k
Werkbladen 7k
Apparatuur 13k
Totaal 48k inclusief installeren en de rest (wasbak, verlichting, afval, quooker + bruisend, etc, etc)
Liebherr ECBNE8872 + Bosch Series 8 of Siemens IQ700 of Miele Zien we nog niet helemaal uit.
Ik heb natuurlijk ook nog rond geschopt bij Poggenpohl en kwam daar op een vergelijkbare prijs uit, alleen daar waren ze wel wat duurder met plafond hoge kasten. Maar wel erg prettige ervaring.
Heb ook offertes van Ballerina van 57k (!!!!) en van SieMatic van 88k en dat was nog niet eens met plafondhoge kasten.
Uiteindelijk dus gewoon met maatwerk het er beste uit gekomen. Kastenwand worden gepowdercoat en het keukeneiland met een printje van Deco Legno en zal ook greeploos worden uitgevoerd. Werkbladen van Technistone.
Tip: plaats kookplaat en spoelbak niet recht tegenover elkaar. Wil je een pan pasta afgieten, dan moet je een halve draai om je as maken. Als je de kookplaat naar de rechterkant van je eiland brengt, is het een kwartdraai die makkelijker te maken is. En ook: ik kan niet goed inschatten hoeveel ruimte er is tussen spoelbak en eiland, maar als er iemand staat te koken, kan er niet ook iemand bij de spoelbak staan. Je hebt als het ware de drukste plekken in de keuken heel dicht bij elkaar. Je kunt dat beter wat spreiden, dan functioneert je keuken beter.PhoneTech schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:01:
Leuk om weer eens mijn nieuwe keuken te delen. Althans, handtekening is nog niet gezet, maar het komt op het volgende neer:
[Afbeelding]
Kasten 21k
Werkbladen 7k
Apparatuur 13k
Heel eerlijk, na een jaar (en waarschijnlijk eerder) ziet eigenlijk niemand het verschil meer. een nieuwe keuken is maar 1 dag nieuw. en misschien maar een uur ongebruikt. ik heb in het verleden vaker showroom keukens geplaatst. er wordt nog wel eens overdreven met de oorspronkelijke prijs, maar soms zijn bedrijven daar weer een stuk redelijker in. Sommige opstellingen en/of kleuren/afwerkingen doen het ook gewoon beter en daarvan weten ze dat ze er meer geld voor kunnen krijgen. ik zou dus niet teveel kijken naar hoeveel % , maar meer naar wat jij er voor wil geven. dat highend minder zakt dan miden segment is dan ook niet raar.c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:43:
Hallo allemaal,
Ik probeer hier nog wat wijzer in te worden. Onze huidige keuken, ~23 jaar oud, laten alle plakranden/folie van de deurtjes en lades los. Ik begrijp dat als je voor (rondom?) gespoten kiest, dit nooit een probleem zal zijn?wokkelz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:37:
[...]
Omdat er heel veel verschil in qualiteit is qua kasten en blad. Apparatuur is allemaal recht toe recht aan.
Je hebt gelamineerd, gespoten, rondom gespoten, spaanplaat blad, natuursteen blad , composiet blad enz enz enz enz
Kijk goed naar het merk kasten en uitvoering.
In de badkamer hadden we hier trouwens binnen 10 jaar al last van, dus ik ben momenteel een beetje allergisch voor plakranden die los laten ; ) Maar ik begrijp ook dat het een stuk duurder is en minder keuze (en volgens mij zei de keukenboer ook dat er dan geen antifingerprint is?)
EDIT:
Er was nog een andere keukenboer die had het over dat het tegenwoordig gelaserd wordt, en niet meer geplakt, dus dat het sowieso niet/minder meer een probleem is tov. voorheen?
[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-06-2025 14:58 ]
Dank voor de uitgebreide reactie.MarcoZoetermeer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:47:
[...]
Kijk, dit is al een stuk beter, de prijs is redelijk, maar ik heb persoonlijk wel wat opmerkingen over de details.
Zoals eerder genoemd: het gaat om een spaanplaat werkblad met een opbouwspoelbak, en dat vind ik persoonlijk niet passen bij een keuken in deze prijsklasse.
Daarnaast zou ik de vaatwasser heroverwegen. Als je een stapje omhoog gaat, krijg je al een model dat merkbaar stiller is.
Ook zie ik dat er veel ‘lucht’ zit in de indeling, veel kasten met alleen legplanken. Dat is waarschijnlijk gedaan om de prijs laag te houden, maar qua functionaliteit is dat wel iets om goed over na te denken.
We hadden toen we thuis waren al gesproken over een kwalitatief beter blad.
Eens dat de onderdelen meer in prijscategorie bij elkaar moeten horen/passen.
Als we hier naar terug gaan, nemen we dat zeker mee.
Verder is er bewust gekozen om aan de 'buitenkant' van het eiland legplanken te houden.
Zal wat gezelschapsspellen e.d. in komen samen met wat spullen van de kinderen.
Neem het leggedeelte in het keuken deel zeker nog eens onder de loep.
Om dit te begrijpen; past het er werkelijk niet in of is het optisch dat het niet mooi is?MarcoZoetermeer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:47:
[...]
Overigens zie ik ook een fout in de offerte wat betreft de vaatwassers: er worden twee keer XXL-vaatwassers aangeboden in een greeploze keuken.
[leek on]
wat is de benaming van een alternatief voor opbouwspoelbak? Inbouw?
[leek off]

[ Voor 3% gewijzigd door wikacota op 07-06-2025 15:13 ]
Inbouwspoelbak, of eventueel vlakopbouwspoelbak (opbouw met een heel erg dun randje op het blad).wikacota schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:08:
[leek on]
[leek off]
Mensen hier ervaring met Kuchen Design Kleve? Ik wil binnenkort een keer die kant op rijden om te kijken hoeveel het scheelt tov DMG en IKEA.
Marmeren aanrecht, daar zijn wij van afgestapt. Dat ZUIGT enorm, je hebt zo vlekken en plekken die je er niet uitkrijgt. Thee kopje beetje gemorst is meteen schoonmaken, ander heb je een mooie kring erin.c.schoofs schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Erg Poreus
Dat is ons verteld bij Mandemakers en Brugman.
Wij hadden zelf een super gaaf marmer blad gezien, maar vanwege bovenstaande niet gedaan. WIj koken veel met aziatische kruiden en curries, dat gaat niet goed samen.
Dus zijn we voor kwartsiet gegaan.
Ik had toch maar besloten om geen risico te nemen met de opbouw perilex en ben gaan frezen en een inbouw stopcontact gemaakt. Geen idee hoe de achterkant opgebouwd is, zal je net zien dat je 1cm te weinig ruimte heb t

Welke spullen gebruiiken jullieom je aanrecht schoon te maken en houden?
Ik zag dit
https://www.lion-stone.nl...-natuurstenen-keukenblad/
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op de huizenmarkt en hebben ons oog laten vallen op een woning waar we dolgraag een bod op willen uitbrengen. Er is echter één nadeel: de keuken is erg klein. Het gaat om een L-vormige keuken met wanden van 2,1 en 2,4 meter. De huidige keuken is verouderd.
Toch hebben we niet per se een grote keuken nodig – in onze huurwoning hebben we ook een compacte keuken, en met z’n tweeën redden we het prima. Wel vragen we ons af of we in deze kleine ruimte alsnog een praktische en sfeervolle keuken kunnen realiseren, met voldoende opbergruimte. Ter referentie: in onze huidige keuken hebben we drie bovenkasten, een aanrecht met twee onderkasten van 60 cm (waarvan beiden met nog een bovenlade), en een spoelbak met onderkast van 50 cm – en dat is qua bergruimte al krap.
Bij het bekijken van keukens online beseffen we dat we concessies moeten doen. Toch willen we ons niet laten ontmoedigen, en hopen we op tips of ideeën waarmee we het maximale uit de beschikbare ruimte kunnen halen.
Wat we belangrijk vinden:
- We koken graag op inductie, bij voorkeur met vier kookzones (geïntegreerde afzuiging is geen vereiste).
- We gebruiken vaak de oven, dus een ruim model is welkom.
- Een inbouw vaatwasser van 45 cm zou ideaal zijn (zoals we nu ook hebben, maar dan een vrijstaande).
- Omdat we veel thee drinken, zouden we graag een Quooker willen – scheelt ook weer ruimte op het aanrecht.
- Een koelkast is uiteraard noodzakelijk. Hier zijn we flexibel: we hebben nu een grote losse koelkast, maar een kleinere inbouwvariant is ook prima. In het uiterste geval zouden we de koelkast zelfs in de bijkeuken kunnen plaatsen.
Ter illustratie in hieronder een afbeelding van de situatie. Op de muur van 2.4 meter zitten enkele bovenkasten. Op de wand van 2.1 meter zit helemaal in de linkerhoek nu de koelkast met oven, en daarnaast een inductiefornuis en losse afzuigkap aan de wand.
:strip_exif()/f/image/wq0p93OGS9SPONQK6f4fC6oi.png?f=user_large)
Hebben jullie misschien ideeën of inspiratie waarmee we tóch iets leuks kunnen maken van een keuken van dit formaat?
Toch hebben we niet per se een grote keuken nodig – in onze huurwoning hebben we ook een compacte keuken, en met z’n tweeën redden we het prima. Wel vragen we ons af of we in deze kleine ruimte alsnog een praktische en sfeervolle keuken kunnen realiseren, met voldoende opbergruimte. Ter referentie: in onze huidige keuken hebben we drie bovenkasten, een aanrecht met twee onderkasten van 60 cm (waarvan beiden met nog een bovenlade), en een spoelbak met onderkast van 50 cm – en dat is qua bergruimte al krap.
Bij het bekijken van keukens online beseffen we dat we concessies moeten doen. Toch willen we ons niet laten ontmoedigen, en hopen we op tips of ideeën waarmee we het maximale uit de beschikbare ruimte kunnen halen.
- We koken graag op inductie, bij voorkeur met vier kookzones (geïntegreerde afzuiging is geen vereiste).
- Een inbouw vaatwasser van 45 cm zou ideaal zijn (zoals we nu ook hebben, maar dan een vrijstaande).
- Omdat we veel thee drinken, zouden we graag een Quooker willen – scheelt ook weer ruimte op het aanrecht.
- Een koelkast is uiteraard noodzakelijk. Hier zijn we flexibel: we hebben nu een grote losse koelkast, maar een kleinere inbouwvariant is ook prima. In het uiterste geval zouden we de koelkast zelfs in de bijkeuken kunnen plaatsen.
Ter illustratie in hieronder een afbeelding van de situatie. Op de muur van 2.4 meter zitten enkele bovenkasten. Op de wand van 2.1 meter zit helemaal in de linkerhoek nu de koelkast met oven, en daarnaast een inductiefornuis en losse afzuigkap aan de wand.
:strip_exif()/f/image/wq0p93OGS9SPONQK6f4fC6oi.png?f=user_large)
Hebben jullie misschien ideeën of inspiratie waarmee we tóch iets leuks kunnen maken van een keuken van dit formaat?
Kan je een (deel) van de plattegrond delen? Dat helpt!Rick.K schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:35:
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op de huizenmarkt en hebben ons oog laten vallen op een woning waar we dolgraag een bod op willen uitbrengen. Er is echter één nadeel: de keuken is erg klein. Het gaat om een L-vormige keuken met wanden van 2,1 en 2,4 meter. De huidige keuken is verouderd.
[Afbeelding]
Toevallig net online van een van de betere youtube kanalen over keukens[b]wikacota in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"wikacota schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:08[/mesaage]
[leek on]
[leek off]
YouTube: Spüle einbauen: Welche Einbauarten gibt es? | Flächenbündig, Unterba...
Gefilmt bij dekker zevenhuizen zo te zien….
Wij zijn ook op zoek naar een nieuwe keuken. Hier de huidige opstelling (papier er onder geeft aan de hoe de eetkamer ongeveer loopt. Daaronder zit nog een uitbouw waar de bank + TV staat, alles in dezelfde ruimte.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WFNvUaVBB2BMBaJ28Gsfwyzf.jpg?f=user_large)
Nu lijkt het ons mooi om de keuken wat meer in het leefgedeelte te betrekken, we denken hierbij aan een hoek met bar. Bij een grote keukenboer geweest en uiteindelijk zijn we op deze opstelling uit gekomen:
:strip_exif()/f/image/rHU2QBJHM9hJoIgpcnaJbYTw.jpg?f=fotoalbum_large)
1. Boven zie je het grootste gedeelte aanrecht. Waar deze momenteel ook zit. Vanwege een groot raam rechts met 59cm tot het kozijn ervoor gekozen om de keuken 30cm vanaf de muur te laten beginnen.
2. Onder zie je het tweede blok. Linkt van het blok zit een naar binnenslaande glazen deur vanuit de hal.
Het vooraanzicht van het grootste gedeelte:
:strip_exif()/f/image/nj2AYljbWYwvkk1S5abiU7ia.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts:
1. het schiereiland van 90cm met daaronder lades.
2. 60cm Hoekkast met Le mans.
3. Bora met 90cm lade.
4. 90cm lade.
5. spoelen. (60cm kast)
6. Vaatwasser.
7. plafond hoge kast met oven en combi boven elkaar.
Helaas geen vooraanzicht van de andere kant, maar hier van links naar rechts:
1. 120cm aanrecht met lades.
2. plafondhoge kast met koeler
3. Plafondhoge kast met onder een vriezer en daarboven kast.
Verkoper gaf aan dat deze keuken richting de 30k gaat, met Bora + Siemens apparatuur. Was een eerste serieuze actie dus we gaan zelf nog zeker verder op onderzoek uit.
Tips of aanvullingen over de opstelling?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WFNvUaVBB2BMBaJ28Gsfwyzf.jpg?f=user_large)
Nu lijkt het ons mooi om de keuken wat meer in het leefgedeelte te betrekken, we denken hierbij aan een hoek met bar. Bij een grote keukenboer geweest en uiteindelijk zijn we op deze opstelling uit gekomen:
:strip_exif()/f/image/rHU2QBJHM9hJoIgpcnaJbYTw.jpg?f=fotoalbum_large)
1. Boven zie je het grootste gedeelte aanrecht. Waar deze momenteel ook zit. Vanwege een groot raam rechts met 59cm tot het kozijn ervoor gekozen om de keuken 30cm vanaf de muur te laten beginnen.
2. Onder zie je het tweede blok. Linkt van het blok zit een naar binnenslaande glazen deur vanuit de hal.
:strip_exif()/f/image/nj2AYljbWYwvkk1S5abiU7ia.jpg?f=fotoalbum_large)
Van links naar rechts:
3. Bora met 90cm lade.
4. 90cm lade.
5. spoelen. (60cm kast)
6. Vaatwasser.
Verkoper gaf aan dat deze keuken richting de 30k gaat, met Bora + Siemens apparatuur. Was een eerste serieuze actie dus we gaan zelf nog zeker verder op onderzoek uit.
Ik zit met een soort van discussie tussen mijn aannemer en mijn keukenleverancier. Mijn keuken wordt in augustus geplaatst. De keuken is nog niet ingemeten, de keukenwinkel geeft aan dit pas te doen als de keuken gestuct is. Dit omdat ons blad door gaat lopen in de vensterbank en hierdoor de breedte van het blad exact bepaald moet zijn.
Afgelopen week vroeg mijn aannemer of ik een leidingplan of technische tekening had van de keuken. Deze had ik niet. Wat ik wel heb is een schets van de keuken met de breedtematen van alle kasten. Ik heb de keukenverkoper gebeld en deze gaf aan deze tekening niet te kunnen maken zolang de keuken niet is ingemeten maar de aannemer gaf aan dat dit gewoon moet kunnen omdat de kastmaten al wel vast staan en het inmeten alleen nodig is voor het keukenblad. Wie heeft er volgens jullie gelijk?
Afgelopen week vroeg mijn aannemer of ik een leidingplan of technische tekening had van de keuken. Deze had ik niet. Wat ik wel heb is een schets van de keuken met de breedtematen van alle kasten. Ik heb de keukenverkoper gebeld en deze gaf aan deze tekening niet te kunnen maken zolang de keuken niet is ingemeten maar de aannemer gaf aan dat dit gewoon moet kunnen omdat de kastmaten al wel vast staan en het inmeten alleen nodig is voor het keukenblad. Wie heeft er volgens jullie gelijk?
De aannemer. Er worden legio technische tekeningen gemaakt nog voor de eerste heipaal is geslagen. Dus verkoper begrijpt je verkeerd of kletst maar wat.RaijRaij schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:10:
Ik zit met een soort van discussie tussen mijn aannemer en mijn keukenleverancier. Mijn keuken wordt in augustus geplaatst. De keuken is nog niet ingemeten, de keukenwinkel geeft aan dit pas te doen als de keuken gestuct is. Dit omdat ons blad door gaat lopen in de vensterbank en hierdoor de breedte van het blad exact bepaald moet zijn.
@RaijRaij Toke heeft gelijk. Ik kreeg de tekening na 2 dagen al gestuurd juist voor de loodgieter en elektrcien.
Die verkoper kan geen tekeningen maken of hij weet niet waar die t over heeft.
Dit dus, je krijgt wat ze dan noemen een voorlopige technische tekening, na het inmeten krijg je de definitieve tekening waarop soms wat kleine aanpassing staan bijv. doordat in het echt iets afwijkends zat (in ons geval dus ook stucen en bijv. het gat waar onze afzuigkap naar buiten ging, deze is in de definitieve tekening iets opgeschoven en daarbij het stopcontact wat erbij stond ook).alki schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:41:
@RaijRaij Toke heeft gelijk. Ik kreeg de tekening na 2 dagen al gestuurd juist voor de loodgieter en elektrcien.
Maar als je beetje logisch nadenkt kun je zulke kleine dingen er van tevoren al uit filteren.
Als jullie zelf de maten al een beetje hadden opgemeten en doorgegeven dan gaan je kastjes niet zomaar enorm veranderen (vaak ontkom je toch niet aan passtukjes aan de zijkanten en gaat het dus inderdaad vooral om het blad).
Hopelijk is het een miscommunicatie vanuit je keukenboer want dit zouden ze toch al 100x moeten hebben meegemaakt
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Het enige wat ik heb is onderstaande tekening (+vooraanzicht en kant van de koelkast/oven). Op basis daarvan kunnen volgens mij prima watertoevoer en elektra ingetekend worden want de kasten gaan niet ineens 50cm verschuiven. Ik heb deze maten op de muur ook afgetekend en zie niets waardoor het nog zou veranderen.
/f/image/ZcFqXXytEpzbkyncA4iex7E2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZcFqXXytEpzbkyncA4iex7E2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WBKBwHMVsppJf1EVfDExQ38u.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door RaijRaij op 10-06-2025 09:36 ]
Maar je wilt ook de hoogte van leidingen en afvoer etc weten. Dat moet de keukenboer je echt kunnen vertellen. Hij heeft je verkeerd begrepen, denk ik. Als je aangeeft dat je aannemer een tekening nodig heeft om exact te kunnen bepalen waar welke afvoer of leiding uit de muur of grond moet komen, zou hij moeten begrijpen en leveren wat je nodig hebt.RaijRaij schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:33:
Het enige wat ik heb is onderstaande tekening (+vooraanzicht en kant van de koelkast/oven). Op basis daarvan kunnen volgens mij prima watertoevoer en elektra ingetekend worden want de kasten gaan niet ineens 50cm verschuiven. Ik heb deze maten op de muur ook afgetekend en zie niets waardoor het nog zou veranderen.
[Afbeelding]
Zonder exacte afmetingen van de ruimte en een uitgebreide specificatie is het wat lastig om op details in te gaan.Mitashi schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:44:
Wij zijn ook op zoek naar een nieuwe keuken. Hier de huidige opstelling (papier er onder geeft aan de hoe de eetkamer ongeveer loopt. Daaronder zit nog een uitbouw waar de bank + TV staat, alles in dezelfde ruimte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van links naar rechts:
3. Bora met 90cm lade.
4. 90cm lade.
5. spoelen. (60cm kast)
6. Vaatwasser.
My two cents:
- denk er goed over na of je zo'n barretje wilt, persoonlijk vind ik zo'n "kleine voet" aan een L snel uit verhouding tot het "lange been". Ga je het echt gebruiken in de praktijk?
- De maat op de tekening klopt niet, je komt met deze opstelling op bijna 5 meter
- Ik zou de gehele "L" laag houden en dan drie hoge kasten in het andere blok
- Het lijnenspel oogt wat onrustig
- Zonder details lastig, maar 30k lijkt mij aan de hoge kant als het verder een vrij gemiddelde keuken is.
Kennis van mij heeft een lage rechte keuken van 450 met 3x90 lades en 3x60 kastjes, met koken in het midden van de 3x90 en spoelen in het midden van de 3x60, dat oogt erg strak en rustig. Kan om een plaatje vragen mocht je interesse hebben.
Ik kan je eventueel wel helpen met een technische tekening, die heb ik zo voor je gemaakt.RaijRaij schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt bizar dat de verkoper nu ineens zo moeilijk doet, lekker jezelf (overdreven) indekken, maar dan ten koste van de klant.
Laat maar weten of ik iets voor je kan betekenen!
Discussie met Mandemakers.
Morgen komen ze de keuken plaatsen en vandaag is de keuken geleverd. Bij het opmeten kwam hij erachter dat van 1 wand de WCDs niet op de juiste plek staan ivm de apparatuur. Hij gaf aan dat het op de tekening onduidelijk is aangegeven.
Op tekening 1, waar het aanrecht zit, worden alle maten ingetekend met de muur als meetpunt.

Op tekening 2.
Lijkt mij ( En elektricien) dat er ook vanaf de dezelfde muur is getekend en dus eerste WCD 80CM vanuit de muur moet komen. Nu blijkt dat op deze tekening vanaf de nog niet bestaande kastwand (Die moet nog geplaatst worden) is getekend en de ruimte tussen de kastwand en muur dat wij die zelf moeten berekenen.

Ik heb aangegeven dat zij verantwoordelijk zijn voor het juist en duidelijk aangeven waar de aansluitingen moeten komen. Ik krijg zelfs ook nog een brief dat ik exact hun aanwijzingen moet volgen voor de aansluitingen.
Ik heb gelukkig een elektricien kunnen inhuren om dit deze middag in orde te kunnen maken, zodat ze morgen de keuken kunnen plaatsen.
Rekening is €600 incl btw. Deze wil ik verhalen bij Mandemakers, omdat zij er goed voor worden betaald om ons als klant te ontzorgen.
Heb ik een punt of is de electricien slordig geweest?
*edit*Tekening is niet op schaal*
Morgen komen ze de keuken plaatsen en vandaag is de keuken geleverd. Bij het opmeten kwam hij erachter dat van 1 wand de WCDs niet op de juiste plek staan ivm de apparatuur. Hij gaf aan dat het op de tekening onduidelijk is aangegeven.
Op tekening 1, waar het aanrecht zit, worden alle maten ingetekend met de muur als meetpunt.

Op tekening 2.
Lijkt mij ( En elektricien) dat er ook vanaf de dezelfde muur is getekend en dus eerste WCD 80CM vanuit de muur moet komen. Nu blijkt dat op deze tekening vanaf de nog niet bestaande kastwand (Die moet nog geplaatst worden) is getekend en de ruimte tussen de kastwand en muur dat wij die zelf moeten berekenen.

Ik heb aangegeven dat zij verantwoordelijk zijn voor het juist en duidelijk aangeven waar de aansluitingen moeten komen. Ik krijg zelfs ook nog een brief dat ik exact hun aanwijzingen moet volgen voor de aansluitingen.
Ik heb gelukkig een elektricien kunnen inhuren om dit deze middag in orde te kunnen maken, zodat ze morgen de keuken kunnen plaatsen.
Rekening is €600 incl btw. Deze wil ik verhalen bij Mandemakers, omdat zij er goed voor worden betaald om ons als klant te ontzorgen.
Heb ik een punt of is de electricien slordig geweest?
*edit*Tekening is niet op schaal*
Kwestie van miscommunicatie.
Op zich is tekening 2 duidelijk dat het vanaf de zijde van de kast wordt gerekend.
Ik acht de kans klein dat mandemakers (een deel van) de kosten op zich gaat nemen.
Op zich is tekening 2 duidelijk dat het vanaf de zijde van de kast wordt gerekend.
Ik acht de kans klein dat mandemakers (een deel van) de kosten op zich gaat nemen.
Wat zou volgens de rekening dan de afstand zijn van de muur tot zijkant kast?SquareOne schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:00:
Kwestie van miscommunicatie.
Zou betekenen dat ik deels bepaal waar de wcd moet komen, terwijl ik helemaal niet weet wat er mogelijk is. Zij moeten toch aangeven waar die precies moet komen. Ik ben als klant alleen uitvoerend.
Zelfs degene die het kwam inmeten van mandemakers gaf aan dat het niet duidelijk is.
Ondanks dat ik niet had verwacht in 2025 nog een dergelijke leidingwerk tekening te zien is deze wel vrij duidelijk.Unknown Alien schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Wat zou volgens de rekening dan de afstand zijn van de muur tot zijkant kast?
Zou betekenen dat ik deels bepaal waar de wcd moet komen, terwijl ik helemaal niet weet wat er mogelijk is. Zij moeten toch aangeven waar die precies moet komen. Ik ben als klant alleen uitvoerend.
Zelfs degene die het kwam inmeten van mandemakers gaf aan dat het niet duidelijk is.
Als het niet helemaal duidelijk is trek je toch even aan de bel?
Wat is de reden dat de ruimte nu pas word ingemeten?
Ook dat, keuken van 47k en zo een technische tekening.Kapitein Merijn schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Ondanks dat ik niet had verwacht in 2025 nog een dergelijke leidingwerk tekening te zien is deze wel vrij duidelijk.
Als het niet helemaal duidelijk is trek je toch even aan de bel?
Wat is de reden dat de ruimte nu pas word ingemeten?
Tekeing was voor de electrician duidelijk genoeg om de wcd 80cm uit de wand te plaatsen.
Ik had hem vandaag gesproken. Er staat nergens dat de kastenwand hart muur is. Of dat de opgegeven maat te herleiden is aan gegevens. Nergens Stata dat de muur zelf moeten uitrekenen. Maar hij gaf wel aan dat het twijfelachtig is en met Deze info dat het deels zijn fout is.
Degene die de keuken kwam leveren zat 't bekijken naar de wcd en ging meten. Zo kwam hij erachter dat hé niet klopt. Wcd recht achter de koelkast kan niet.
Ach.. Ik heb nog kunnen regelen dat de wcds verplaatst werden deze middag.
Morgenochtend gaan ze plaatsen.
Dan na 3 maanden zooi in huis eindelijk alles klaar. Vloer. Muren, plafond en keuken..... En of ik nog niet genoeg werk had zondag lekkage berging 😅. Kon ik ook nog even repareren.
Thanks, ik wacht nog even de uitkomst af van waar hij morgen mee komt maar het voelt inderdaad erg als indekken omdat er nog niet ingemeten is. Anders maak ik graag gebruik van je aanbod.MarcoZoetermeer schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:15:
[...]
Ik kan je eventueel wel helpen met een technische tekening, die heb ik zo voor je gemaakt.
Echt bizar dat de verkoper nu ineens zo moeilijk doet, lekker jezelf (overdreven) indekken, maar dan ten koste van de klant.
Laat maar weten of ik iets voor je kan betekenen!
[ Voor 3% gewijzigd door RaijRaij op 10-06-2025 21:41 ]
Afstand tussen zijkant muur en kast is inderdaad niet gegeven in te tekening, maar dat betekent niet dat de 80cm dan vanaf de muur gerekend is.Unknown Alien schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:00:
[...]
Wat zou volgens de rekening dan de afstand zijn van de muur tot zijkant kast?
Ik begrijp je frustratie overigens volkomen. Zeker als de verkoper aangeeft zelf deels schuldig te zijn aan het misverstand. Je kunt altijd een poging wagen om (een deel van) de kosten te verhalen op de verkopende partij. Helaas staat mandemakers hier in het topic niet echt bekend om de meest flexibele club in het after sales proces.
Het is belachelijk dat je voor een keuken van dit geld een dergelijke technische tekening mee krijgt.
47k ja? Dat is een klap geld voor die opstelling.Unknown Alien schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 21:35:
[...]
Ook dat, keuken van 47k en zo een technische tekening.
Tekeing was voor de electrician duidelijk genoeg om de wcd 80cm uit de wand te plaatsen.
Ik had hem vandaag gesproken. Er staat nergens dat de kastenwand hart muur is. Of dat de opgegeven maat te herleiden is aan gegevens. Nergens Stata dat de muur zelf moeten uitrekenen. Maar hij gaf wel aan dat het twijfelachtig is en met Deze info dat het deels zijn fout is.
Degene die de keuken kwam leveren zat 't bekijken naar de wcd en ging meten. Zo kwam hij erachter dat hé niet klopt. Wcd recht achter de koelkast kan niet.
Ach.. Ik heb nog kunnen regelen dat de wcds verplaatst werden deze middag.
Morgenochtend gaan ze plaatsen.
Dan na 3 maanden zooi in huis eindelijk alles klaar. Vloer. Muren, plafond en keuken..... En of ik nog niet genoeg werk had zondag lekkage berging 😅. Kon ik ook nog even repareren.
Maar goed dat degene die kwam leveren het heeft gezien want als ze er tijdens de montage achter waren gekomen was het nog vervelender geweest.
Na een hele tijd opkijken tegen een nieuwe keuken, wat is het veel gedoe, toch maar een stap gemaakt.
Oude keuken:
:strip_exif()/f/image/Dy1BuqMZendGYIEZCFSO6RBd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lvRh0M0r27s7xpKExpnygh7M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Z8QTc6bNxp9BC8ULGP0gOHS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorstel nieuwe keuken:
:strip_exif()/f/image/6HtAPpF01ToMDy1Ho6faGlor.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yXDdGdzRGgBWv79WaWkp6iXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T47Jxk2Rhd3lNvhH9i4AyxFv.jpg?f=fotoalbum_large)
Blad: Composiet 40mm
Kraan: Quooker combi+ Gun Metal + zeeppomp
Spoelbak: Reginox Miami infrees Gun metal
Oven: bestaande Studioline van oude keuken
Vaatwasser: Ging vorige maand stuk dus is gaat ook mee, Siemens XL
Koelkast: IQ700 KI51FADEO 140 cm (de Amerikaan gaat naar de bijkeuken/garage)
Kookplaat: IQ 700 met afzuiging MAT
De kleur van het blad en de kasten staat nog niet helemaal vast.
We neigen nu naar dit:
:strip_exif()/f/image/cPK7ctw9Pmt3mEcnmoYUnD2E.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedenkingen:
- We gaan de bovenkastjes missen, daar staan nu de glazen en nog wat andere spullen. Iemand een idee om binnen dit ontwerp nog een mooie oplossing daarvoor te voorzien? De huidige kastjes hebben spotjes aan de onderzijde dus er zit daarachter een lichtpunt.
- De vaatwasser staat nu op hoogte, daaronder zit een lade. De handgreep loopt niet lekker door met de lades rechts daarvan. Ik dacht zelf om die rechter lades dan uit te voeren als 1 lade met twee binnenlades?
iemand een beter idee? -> Overlegd en deze lade is PTO waardoor de naad heel klein gaat zijn.
- De kraan gaat waarschijnlijk nog een kastje naar links. Daar is deze nu ook en qua ruimte veel makkelijker als je staat te koken en iemand wil zijn/haar handen wassen. Dit zorgt er wel voor dat de lemans uitschuifdinges uit het hoekje verdwijnt en dat we daar in de hoek weer een loze ruimte hebben.
Alles wordt gemaakt door een interieurbouwer. Huidige prijs niet gespecificeerd maar komt op 23K (inclusief eventuele bovenkastjes).
Alle suggesties zijn welkom!
Oude keuken:
:strip_exif()/f/image/Dy1BuqMZendGYIEZCFSO6RBd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lvRh0M0r27s7xpKExpnygh7M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Z8QTc6bNxp9BC8ULGP0gOHS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorstel nieuwe keuken:
:strip_exif()/f/image/6HtAPpF01ToMDy1Ho6faGlor.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yXDdGdzRGgBWv79WaWkp6iXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T47Jxk2Rhd3lNvhH9i4AyxFv.jpg?f=fotoalbum_large)
We neigen nu naar dit:
:strip_exif()/f/image/cPK7ctw9Pmt3mEcnmoYUnD2E.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedenkingen:
- We gaan de bovenkastjes missen, daar staan nu de glazen en nog wat andere spullen. Iemand een idee om binnen dit ontwerp nog een mooie oplossing daarvoor te voorzien? De huidige kastjes hebben spotjes aan de onderzijde dus er zit daarachter een lichtpunt.
- De vaatwasser staat nu op hoogte, daaronder zit een lade. De handgreep loopt niet lekker door met de lades rechts daarvan. Ik dacht zelf om die rechter lades dan uit te voeren als 1 lade met twee binnenlades?
iemand een beter idee? -> Overlegd en deze lade is PTO waardoor de naad heel klein gaat zijn.
- De kraan gaat waarschijnlijk nog een kastje naar links. Daar is deze nu ook en qua ruimte veel makkelijker als je staat te koken en iemand wil zijn/haar handen wassen. Dit zorgt er wel voor dat de lemans uitschuifdinges uit het hoekje verdwijnt en dat we daar in de hoek weer een loze ruimte hebben.
Alles wordt gemaakt door een interieurbouwer. Huidige prijs niet gespecificeerd maar komt op 23K (inclusief eventuele bovenkastjes).
Goedemorgen,
Ik ben al een tijd aan het meelezen. Wij betrekken later dit jaar een nieuwbouwwoning en zijn bezig met de keuken. Ik heb een aantal offertes binnen (voornamelijk Nobilia keukens). Wij hebben op dit moment het beste gevoel bij Nolte. Hieronder de aangeboden keuken:
Hoge vriezer: Electrolux EUN7NE18S
Hoge koelkast: Electrolux ERD6DE18S1
Oven: Elektrolux KOEBP29H
Combioven: Elektrolux KVLBE08H
Vaatwasser: Elektrolux KHGB9400L
Warmwaterkraan: Quooker Combi Flex Zwart
Inductieplaat: Bora X Pure Rough
Spoelbak: Caressi composiet zwart
Werkblad: Kunststof Marmer Bianco
Frontjes hoge kastenwand: Nolte Velluto Grafiet Mat Anti fingerprint
Fronjes eiland: Nolte Velluto Lava Mat Anti fingerprint
Greeplijst: Mangaanbrons
Opties: Greeplijstverlichting horizontaal, Hoekwandcontactdozen koffienis, wandcontactdoos op werkblad, afvaloplossing
We zijn zeer content met de indeling en zijn eigenlijk nog ana het twijfelen over het werkblad. We hebben deze niet in de winkel bij Nolte kunnen zien (alleen op een staal) maar wel bij een filiaal van Reddy. Dit werkblad oogde netjes, maar ik zag de patroonherhaling en het oppervlak voelde goedkoop aan. Het werkblad wat we ook hebben gezien is een keramiek werkblad Kemie Neolith Abu Dhabi white. Deze heeft volgens de verkoper een meerprijs van 1800 tov kunststof.
Inclusief plaatsen is de aangeboden keuken 26k. Volgens de verkoper is er geen korting te verkrijgen, dit is de prijs. Ik wil daar uiteraard nog wel een poging voor wagen.
Zal er nog veel ruimte zijn of is dit een scherp aanbod?
Ik ben al een tijd aan het meelezen. Wij betrekken later dit jaar een nieuwbouwwoning en zijn bezig met de keuken. Ik heb een aantal offertes binnen (voornamelijk Nobilia keukens). Wij hebben op dit moment het beste gevoel bij Nolte. Hieronder de aangeboden keuken:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Opties: Greeplijstverlichting horizontaal, Hoekwandcontactdozen koffienis, wandcontactdoos op werkblad, afvaloplossing
We zijn zeer content met de indeling en zijn eigenlijk nog ana het twijfelen over het werkblad. We hebben deze niet in de winkel bij Nolte kunnen zien (alleen op een staal) maar wel bij een filiaal van Reddy. Dit werkblad oogde netjes, maar ik zag de patroonherhaling en het oppervlak voelde goedkoop aan. Het werkblad wat we ook hebben gezien is een keramiek werkblad Kemie Neolith Abu Dhabi white. Deze heeft volgens de verkoper een meerprijs van 1800 tov kunststof.
Inclusief plaatsen is de aangeboden keuken 26k. Volgens de verkoper is er geen korting te verkrijgen, dit is de prijs. Ik wil daar uiteraard nog wel een poging voor wagen.
Als het toch via een interieurbouwer gaat zou ik een plank aan de achtermuur maken met daarin een led-strip. Heb je daar meteen het licht wat je nu van je spotjes hebt en dan kun je daarboven op je glazen evt. kwijt, of andere spullen waardoor je plek krijgt voor je glazen. Je zou er evt. ook 2 planken kunnen plaatsen, het lijkt vrij hoog. En planken zijn wat ruimtelijker dan kastjes.sNielz123 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:52:
Na een hele tijd opkijken tegen een nieuwe keuken, wat is het veel gedoe, toch maar een stap gemaakt.
Oude keuken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voorstel nieuwe keuken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We neigen nu naar dit:
[Afbeelding]
Bedenkingen:
iemand een beter idee?
Alles wordt gemaakt door een interieurbouwer. Huidige prijs niet gespecificeerd maar komt op 23K.
v.w.b. de wasbak, die zou ik in het midden zetten. Dan komt de kraan ook in het midden van het raam en heb je ruimte voor een iets grotere wasbak.
Verder lijkt je oven wel erg hoog te zitten nu, dat gaat echt heel irritant worden met dingen in/uithalen, tenzij je voor zo'n oven gaat waarin de klep er onderin verdwijnt. Dus ik zou de vaatwasser gewoon naar beneden verplaatsen, dan komt je oven ook meteen goed te zitten en heb je die irritante lijn die niet gelijk loopt ook niet meer.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
@RobbieB
Thnx!
De oven heb ik zelf ook al staan meten en dat lijkt voor mijn gevoel inderdaad wat hoog.
We gebruiken hem niet heel vaak, vooral afbakbrood, Ik kook het liefst op het groene ei 😁
In de bijkeuken/garage heb ik nog een magnetron. Die magnetront veel beter dan een oven met magnetronfunctie.
Edit: ik denk dat het wel meevalt. De koelkast is 140 en de bovenkant van de oven loopt gelijk aan de bovenkant van de koelkast. Met een plint van 10 cm kom je dan op 150-160 voor de bovenkant(?)
Mijn vrouw wil de vaatwasser graag op hoogte.
Momenteel staat deze nu waar in de nieuwe keuken de kraan getekend is. Zou voor mij ook een prima plek zijn. Ik vraag me nu ook af hoe ik daar in godsnaam een afvoer ga krijgen.
Wat plankjes betreft. Ik heb niet heel graag spullen in het zicht staan. Maakt al snel rommelig.
Thnx!
De oven heb ik zelf ook al staan meten en dat lijkt voor mijn gevoel inderdaad wat hoog.
We gebruiken hem niet heel vaak, vooral afbakbrood, Ik kook het liefst op het groene ei 😁
In de bijkeuken/garage heb ik nog een magnetron. Die magnetront veel beter dan een oven met magnetronfunctie.
Edit: ik denk dat het wel meevalt. De koelkast is 140 en de bovenkant van de oven loopt gelijk aan de bovenkant van de koelkast. Met een plint van 10 cm kom je dan op 150-160 voor de bovenkant(?)
Mijn vrouw wil de vaatwasser graag op hoogte.
Momenteel staat deze nu waar in de nieuwe keuken de kraan getekend is. Zou voor mij ook een prima plek zijn. Ik vraag me nu ook af hoe ik daar in godsnaam een afvoer ga krijgen.
Wat plankjes betreft. Ik heb niet heel graag spullen in het zicht staan. Maakt al snel rommelig.
[ Voor 18% gewijzigd door sNielz123 op 11-06-2025 10:29 ]
De monteurs zijn deze ochtend begonnen en ik heb het met hun besproken. Hij gaf ook aan dat de tussenruimte op de tekening erbij had moeten staan. Dan was het duidelijk geweest. Net als de andere kant daar is het wel vanaf de muur ingetekend.SquareOne schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:17:
[...]
Afstand tussen zijkant muur en kast is inderdaad niet gegeven in te tekening, maar dat betekent niet dat de 80cm dan vanaf de muur gerekend is.
Ik begrijp je frustratie overigens volkomen. Zeker als de verkoper aangeeft zelf deels schuldig te zijn aan het misverstand. Je kunt altijd een poging wagen om (een deel van) de kosten te verhalen op de verkopende partij. Helaas staat mandemakers hier in het topic niet echt bekend om de meest flexibele club in het after sales proces.
Het is belachelijk dat je voor een keuken van dit geld een dergelijke technische tekening mee krijgt.
Mijn doel is ieder de helft van de kosten betalen,als ik zelf steeds naar de rekening kijk dan denk ik ook van...tja...:)
En zeker ik had de monteur ook bedankt voor zijn oplettendheid (Y)
47K adviesprijs, toen praten over wat wij willen betalen. Zijn op 36k uitgekomen. Was lastiger dan ik dacht om de prijs te laten zakken. 16 jaar geleden bij Brugman kwam ik op 50% van de prijs af, maar dat was ook, omdat ik via he twerk 7 andere keuken had besteld. Dus deed deze er prive bijKapitein Merijn schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:49:
[...]
47k ja? Dat is een klap geld voor die opstelling.
Maar goed dat degene die kwam leveren het heeft gezien want als ze er tijdens de montage achter waren gekomen was het nog vervelender geweest.
Is een Siementic SLX uitvoering met kwartsiet emerald green blad 8cm hoog en 70cm diep. ATAG oven\magnetron combi en Siemens vriezer en koelkast 180cm iq500. Inductie is de Wave champagne 4114.02 80cm en rechtstreeks naar buiten afzuigen.
ATAG gekozen voor de looks. Ik vind dit TFT scherm mooier dan de Siemens en Bosch. Klote is dat ATAG anders geprijst is en zelfs iets kleiner is..

Noujah, mooiste van alles met de WCDs, vanochtend de monteur gesproken en hij gaf aan, dit was idd lastig geweest, maar ik had het wel kunnen oplossen, was dus niet eens nodig geweest :x
Morgen zijn ze klaar
In eerste instantie dacht ik dat het best een OK prijs was, maar bij nadere bestudering van de apparatuur en het werkblad denkmik dat hier zeker nog ruimte in zit. Ik ben zelf geen liefhebber van electrolux/zanussi na eerdere ervaringen met hun levensduur, tenzij dit een bewuste keuze is omdat je verwacht er maar een paar jaar te wonen. Anders zou ik naar bosch/siemens kijken of een instap Miele.Marceldb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:12:
Goedemorgen,
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Probeer ook even of de oven icm met jullie lengte wel op de juiste hoogte zit, ik gok dat er een 40cm kast onder zit, wij hebben gekozen voor 30cm. Maar we zijn beide ook geen 1 meter 90, dus dat is voor iedereen anders.
Verder heb je niet heel veel lade’s, dat maakt een keuken altijd duur. Ik vindt het zelf altijd irritant om op mn knieen te moeten om uit een lage kast met planken wat achteruit de kast te moeten vissen. nolte heeft voor de hoge kasten een variant met lades onderin en dan bovenin planken, dit kan ook achter een gesloten deur, zodat je aan de buitenkant daar niks van ziet.
Succes! Benieuwd naar het eindresultaat. Siematic SLX blijft prachtig.Unknown Alien schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:53:
[...]
De monteurs zijn deze ochtend begonnen en ik heb het met hun besproken. Hij gaf ook aan dat de tussenruimte op de tekening erbij had moeten staan. Dan was het duidelijk geweest. Net als de andere kant daar is het wel vanaf de muur ingetekend.
Mijn doel is ieder de helft van de kosten betalen,als ik zelf steeds naar de rekening kijk dan denk ik ook van...tja...:)
En zeker ik had de monteur ook bedankt voor zijn oplettendheid (Y)
[...]
47K adviesprijs, toen praten over wat wij willen betalen. Zijn op 36k uitgekomen. Was lastiger dan ik dacht om de prijs te laten zakken. 16 jaar geleden bij Brugman kwam ik op 50% van de prijs af, maar dat was ook, omdat ik via he twerk 7 andere keuken had besteld. Dus deed deze er prive bij
Is een Siementic SLX uitvoering met kwartsiet emerald green blad 8cm hoog en 70cm diep. ATAG oven\magnetron combi en Siemens vriezer en koelkast 180cm iq500. Inductie is de Wave champagne 4114.02 80cm en rechtstreeks naar buiten afzuigen.
ATAG gekozen voor de looks. Ik vind dit TFT scherm mooier dan de Siemens en Bosch. Klote is dat ATAG anders geprijst is en zelfs iets kleiner is..Maar deze is wel 3 a 4 graden preciezer ....Gaanwenooitwatvanmerken.nl
Noujah, mooiste van alles met de WCDs, vanochtend de monteur gesproken en hij gaf aan, dit was idd lastig geweest, maar ik had het wel kunnen oplossen, was dus niet eens nodig geweest :x
Morgen zijn ze klaar
De linker hoge kast heeft inderdaad de binnenlades zoals je aangeeft. Ik ben inderdaad niet de kleinste (2.00m) maar zal voor de zekerheid nog eens goed naar de ovens opstelling kijken en in de winkel de juiste hoogtes testen. De reden voor deze kasten boven en onder de ovens is de symmetrie, deze zijn even groot.eelco74 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:10:
[...]
In eerste instantie dacht ik dat het best een OK prijs was, maar bij nadere bestudering van de apparatuur en het werkblad denkmik dat hier zeker nog ruimte in zit. Ik ben zelf geen liefhebber van electrolux/zanussi na eerdere ervaringen met hun levensduur, tenzij dit een bewuste keuze is omdat je verwacht er maar een paar jaar te wonen. Anders zou ik naar bosch/siemens kijken of een instap Miele.
Probeer ook even of de oven icm met jullie lengte wel op de juiste hoogte zit, ik gok dat er een 40cm kast onder zit, wij hebben gekozen voor 30cm. Maar we zijn beide ook geen 1 meter 90, dus dat is voor iedereen anders.
Verder heb je niet heel veel lade’s, dat maakt een keuken altijd duur. Ik vindt het zelf altijd irritant om op mn knieen te moeten om uit een lage kast met planken wat achteruit de kast te moeten vissen. nolte heeft voor de hoge kasten een variant met lades onderin en dan bovenin planken, dit kan ook achter een gesloten deur, zodat je aan de buitenkant daar niks van ziet.
Voor wat betreft de merkkeuze is het natuurlijk altijd afwachten wat de levensduur is. In mijn huidige Nolte keuken heb ik bijvoorbeeld een Constructa koelkast die het al 15 jaar prima doet. Bedankt voor je feedback!
Show je een foto? Wij hebben hetzelfde bladUnknown Alien schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:53:
[...]
De monteurs zijn deze ochtend begonnen en ik heb het met hun besproken. Hij gaf ook aan dat de tussenruimte op de tekening erbij had moeten staan. Dan was het duidelijk geweest. Net als de andere kant daar is het wel vanaf de muur ingetekend.
Mijn keuken is nog meer dan prima. Nu 9 jaar oud maar het zelfgestucte beton cire werkblad niet meer. Dat is hem toch niet helemaal geworden.
Daarnaast pakt de kleur zwart ook wel erg donker uit. Er gaat dus een nieuw keukenblad komen.
Ik heb nu een dubbele spoelbak, 2 x 34cm breed/40cm diep Caressi, maar twijfel erg om dit te veranderen naar een Caressi van 50 of 55 cm enkele bak. Nu is het moment daarvoor.
Op zich heb ik niet direct de dubbele bak nodig. Het kost extra schoonmaak werk en ik gebruik het niet in de zin van dat er 1 bak gevuld is met water en ik de de andere bak nodig heb of iets. Ik gebruik beide bakken door elkaar heen voor hetzelfde werk.
Ik vindt het op zich wel mooi staan, en ik heb de bak natuurlijk al. Is nog prima herbruikbaar. Voordeel is ook dat de bal van de quooker flex meer ruimte heeft omdat er niet direct op die plek een overloop afvoer zit.
Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen. Dubbele houden of over naar enkele?
Huidige keuken:
:strip_exif()/f/image/Za97vWh6h5PAFKeTgBAifSrw.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewenste composiet blad:
:strip_exif()/f/image/w18SuAUE95Qv9wfjOkeBKIe4.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast pakt de kleur zwart ook wel erg donker uit. Er gaat dus een nieuw keukenblad komen.
Ik heb nu een dubbele spoelbak, 2 x 34cm breed/40cm diep Caressi, maar twijfel erg om dit te veranderen naar een Caressi van 50 of 55 cm enkele bak. Nu is het moment daarvoor.
Op zich heb ik niet direct de dubbele bak nodig. Het kost extra schoonmaak werk en ik gebruik het niet in de zin van dat er 1 bak gevuld is met water en ik de de andere bak nodig heb of iets. Ik gebruik beide bakken door elkaar heen voor hetzelfde werk.
Ik vindt het op zich wel mooi staan, en ik heb de bak natuurlijk al. Is nog prima herbruikbaar. Voordeel is ook dat de bal van de quooker flex meer ruimte heeft omdat er niet direct op die plek een overloop afvoer zit.
Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen. Dubbele houden of over naar enkele?
Huidige keuken:
:strip_exif()/f/image/Za97vWh6h5PAFKeTgBAifSrw.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewenste composiet blad:
:strip_exif()/f/image/w18SuAUE95Qv9wfjOkeBKIe4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MEmelFJlnRC3Ash44Myv5T32.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Guido7619 op 11-06-2025 13:14 ]
Het staat nu half, maar je ziet en voelt meteen verschil in kwaliteit met onze vorige keuken.SquareOne schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Succes! Benieuwd naar het eindresultaat. Siematic SLX blijft prachtig.
https://thumbs-eu-west-1....060-9356-98fbb6eb2143.mp4
https://thumbs-eu-west-1....4c9-a305-eb96fe06f0de.mp4
Goede keus, wij vinden het blad geweldig.
Spoelbak en inductie champagne kleur, wat je ook terug ziet in het blad

Ik heb de keukenboer even gevraagd en die kan de MDF koof 'ruw' leveren of met gecoat. Het ruwe MDF zou je dus moeten primen. Dat laatste zou dan alleen nog geplamuurd te worden waarna deze behangen kan worden met renovlies behang.Toke_gt schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:39:
[...]
Maar hoe werkt je keukenboer de mdf plaat af? Misschien voorziet dat al in een goede oplossing?
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heeft de voorkeur?
Wij hebben gegrond MDF. Dat hebben we vervolgens geverfd.Perzikvrucht schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:27:
[...]
Ik heb de keukenboer even gevraagd en die kan de MDF koof 'ruw' leveren of met gecoat. Het ruwe MDF zou je dus moeten primen. Dat laatste zou dan alleen nog geplamuurd te worden waarna deze behangen kan worden met renovlies behang.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat heeft de voorkeur?
Prachtig! Ben benieuwd naar het eindresultaat.Unknown Alien schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:56:
[...]
Het staat nu half, maar je ziet en voelt meteen verschil in kwaliteit met onze vorige keuken.
[...]
Goede keus, wij vinden het blad geweldig.Al zag ik bij de fabriek nog meer hele mooie bladen...Maar deze vonden wij beiden meteen helemaal te gek.
Welk frontkleur gekozen? Gelakt of similaque of kunststof?
Zit ook erg te twijfelen voor een SLX keuken. Enkel jammer dat zij maar een corpushoogte hebben van 78cm. Ik wil graag een lage plint, dan moet het blad al redelijk dik zijn om op werkhoogte van 95cm te komen.
Welke mandemakers zaak zijn jullie geweest?
Thanks.Lali lali schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:29:
[...]
Prachtig! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Welk frontkleur gekozen? Gelakt of similaque of kunststof?
Zit ook erg te twijfelen voor een SLX keuken. Enkel jammer dat zij maar een corpushoogte hebben van 78cm. Ik wil graag een lage plint, dan moet het blad al redelijk dik zijn om op werkhoogte van 95cm te komen.
Welke mandemakers zaak zijn jullie geweest?
Font kleur is Sahara, weet niet of het kunststof is😅. Zijn wel erg zware panelen.
*edit* Panelen zijn LGZ smartlaque hoogglans *edit*
Wat is een corpus? Bovenkant werkblad is bij ons nu 97cm van de vloer. Was 96cm, maar dan had ik 1cm ruimte onder de 2 vensterbanken. Komt makkelijk vuil onder dan, maar lastig schoonmaken. Dus 1cm hoger laten plaatsen 👍.
Morgen wordt de plint geplaatst. Volgens mij 80mm tot max 100mm.
Mandemakers in Amersfoort. Die dude die ook VT wonen doet heeft onze keuken ontworpen.
Dat ziet er al veelbelovend uit! Mooi. Wij hebben het gezoete blad.Unknown Alien schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:56:
[...]
Het staat nu half, maar je ziet en voelt meteen verschil in kwaliteit met onze vorige keuken.
[...]
Goede keus, wij vinden het blad geweldig.Al zag ik bij de fabriek nog meer hele mooie bladen...Maar deze vonden wij beiden meteen helemaal te gek.
Constructa is dan ook een merk van bosch/siemens. Dus in die zin koop je wel kwaliteit. Hier in onze oude keuken (19 jaar oud) ook apparatuur van Constructa. Werkt allemaal nog, maar gewoon sterk gedateerd.Marceldb schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:16:
[...]
De linker hoge kast heeft inderdaad de binnenlades zoals je aangeeft. Ik ben inderdaad niet de kleinste (2.00m) maar zal voor de zekerheid nog eens goed naar de ovens opstelling kijken en in de winkel de juiste hoogtes testen. De reden voor deze kasten boven en onder de ovens is de symmetrie, deze zijn even groot.
Voor wat betreft de merkkeuze is het natuurlijk altijd afwachten wat de levensduur is. In mijn huidige Nolte keuken heb ik bijvoorbeeld een Constructa koelkast die het al 15 jaar prima doet. Bedankt voor je feedback!
// TODO: Schrijf een signature
Wij zijn nu ook druk bezig met uitzoeken van een nieuwe keuken. We hebben ondertussen twee offertes voor onze keuken liggen. Eentje bij kvik, de andere bij Küchen Boulevard.
De eerste is van kvik, hier komen we op een offerte van zo'n 12.000 euro voor de opstelling. Alle apparatuur is van electrolux (zelf niet zo'n fan van, vind ik wel een min puntje. Is ook basic apparatuur.). We hebben 270cm plafonds en deze keuken komt tot zo'n 250cm hoog (mooi gebruik maken van de hoogte). De indeling zou ik hier nog eventueel aan willen sleutelen, De koelkast zou ik persoonlijk toch op hoogte hebben met het aanrecht, dat maakt de onderste vakken bereikbaarder.
:strip_exif()/f/image/pNfLASgqqfYRBykCFbm4Jwyw.png?f=user_large)
De tweede is van Küchen Boulevard. Hier komen we uit op zo'n 11.000 euro. De keuken is in de basis wat meer basic, komt eigenlijk vrijwel 1op1 overeen met onze huidige opstelling. Alleen enkele 'irritaties' opgelost: meer lades, geen losse afzuigkap maar de bovenkastjes door laten lopen, hoger werkblad en natuurlijk nieuwe apparatuur. Hier zit allemaal apparatuur van Siemens in, tevens niet enkel instap modellen. De oven en kookplaat is wat luxer model. Ook bijvoorbeeld een uittrekbare kraan wat ook wel handig is. Tevens worden de bovenkastjes gelijk voorzien van ingefreesde spotjes voor fatsoenlijk licht op het werkblad.
:strip_exif()/f/image/C43sLkhOHeX25IeMwWBmoe4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de twee vergelijk vind ik eigenlijk de keuken van kvik mooier qua design. Ook het feit dat hij net wat hoger is vind ik wel tof, meer gebruik maken van onze hoge plafonds. Wel moeten we nog sleutelen aan de indeling, hier en daar wat schuiven. Koelkast op hoogte en dergelijke.
De andere keuken is dan weer veel sterker in de apparatuur. Daar zit degelijk siemens spul in, en heeft een bewezen indeling (we vinden het momenteel al een aangename indeling). Tevens kleine zaken zoals de ingebouwde spotjes zijn ook wel een groot voordeel. Daar hebben we het bij kvik nog niet over gehad.
Moeilijk moeilijk. Misschien eens terug naar kvik met de offerte van de andere keukenboer, eens kijken of ze ons tegemoet kunnen komen qua apparatuur. Zien jullie nog aandachtspunten? Ervaring die wellicht relevant zijn voor ons?
De eerste is van kvik, hier komen we op een offerte van zo'n 12.000 euro voor de opstelling. Alle apparatuur is van electrolux (zelf niet zo'n fan van, vind ik wel een min puntje. Is ook basic apparatuur.). We hebben 270cm plafonds en deze keuken komt tot zo'n 250cm hoog (mooi gebruik maken van de hoogte). De indeling zou ik hier nog eventueel aan willen sleutelen, De koelkast zou ik persoonlijk toch op hoogte hebben met het aanrecht, dat maakt de onderste vakken bereikbaarder.
:strip_exif()/f/image/pNfLASgqqfYRBykCFbm4Jwyw.png?f=user_large)
De tweede is van Küchen Boulevard. Hier komen we uit op zo'n 11.000 euro. De keuken is in de basis wat meer basic, komt eigenlijk vrijwel 1op1 overeen met onze huidige opstelling. Alleen enkele 'irritaties' opgelost: meer lades, geen losse afzuigkap maar de bovenkastjes door laten lopen, hoger werkblad en natuurlijk nieuwe apparatuur. Hier zit allemaal apparatuur van Siemens in, tevens niet enkel instap modellen. De oven en kookplaat is wat luxer model. Ook bijvoorbeeld een uittrekbare kraan wat ook wel handig is. Tevens worden de bovenkastjes gelijk voorzien van ingefreesde spotjes voor fatsoenlijk licht op het werkblad.
:strip_exif()/f/image/C43sLkhOHeX25IeMwWBmoe4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de twee vergelijk vind ik eigenlijk de keuken van kvik mooier qua design. Ook het feit dat hij net wat hoger is vind ik wel tof, meer gebruik maken van onze hoge plafonds. Wel moeten we nog sleutelen aan de indeling, hier en daar wat schuiven. Koelkast op hoogte en dergelijke.
De andere keuken is dan weer veel sterker in de apparatuur. Daar zit degelijk siemens spul in, en heeft een bewezen indeling (we vinden het momenteel al een aangename indeling). Tevens kleine zaken zoals de ingebouwde spotjes zijn ook wel een groot voordeel. Daar hebben we het bij kvik nog niet over gehad.
Moeilijk moeilijk. Misschien eens terug naar kvik met de offerte van de andere keukenboer, eens kijken of ze ons tegemoet kunnen komen qua apparatuur. Zien jullie nog aandachtspunten? Ervaring die wellicht relevant zijn voor ons?
// TODO: Schrijf een signature
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1