Ondiepe kasten aan de andere kant, 35 cm bijv? Dat geeft je alsnog een hoop opbergruimte voor servies en voorraad ed.crawlas schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:19:
Beste Tweakers,
Ik ben bezig met het uitzoeken van een keuken, maar ik loop een beetje vast op de indeling.
De ruimte is ongeveer 2,15 meter breed, waardoor het mij lastig lijkt om aan beide kanten kasten te plaatsen zonder dat het te krap wordt. Voor mijn gevoel kom ik daardoor al snel uit op een kleine, rechte keukenopstelling zoals het voorbeeld.
Heeft iemand ideeën of slimme oplossingen om hier toch een mooie en praktische keuken van te maken? Misschien voorbeelden van vergelijkbare indelingen?
Het raam gaat ook tot de grond.
[Afbeelding]
Extra brede inbouwkoelkasten die ik een tijdje terug geinventariseerd had:MizzMontana schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:37:
[...]
Dat klinkt zeker ideaal! Hier hebben we eigenlijk 4 pizza’s tegelijk nodig en kunnen er maar 3 in de oven. Ik weet ook niet meer van welk merk de koelkast was die ik zag, en nu ik er langer over nadenk zou het ook 90 cm breed geweest kunnen zijn. In elk geval met 1 deur en niet de 1 en een halve deur variant, een stuk breder dan de standaard NL koelkast. Ook geen Amerikaanse koelkast, echt een inbouw maar dan extra breed.
AEG NSC7P751DS
ATAG KS37194DNXL
Siemens IQ500 KB96NSDD0
Bosch KBN96SDD0
Bosch KBN96SFE0
Pelgrim PCS7194N
Samsung BRB38G705DWW
Whirlpool WH SP70 T121
Wij zijn voor de AEG gegaan, want dat was de enige met een flex-shelf (had onze oude koelkast ook, en vinden we erg handig!). Iig erg blij met de keuze voor een extre brede!
(vwb. ovens heb ik er nog niet van gehoord ;O )
@crawlas ja dit, en je zou zelfs nog een nisje kunnen maken voor een losse kleine magnetron, keukenmachine, fruitschaal, dat soort dingen. Dan hou je echt nog genoeg plek over voor de doorloop en je hebt genoeg opbergruimte voor je voorraad en servies. gooi het eens in de ikea planner, dan krijg je een goed beeld van hoe zoiets eruit ziet in 3D.MikaX schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:10:
[...]
Ondiepe kasten aan de andere kant, 35 cm bijv? Dat geeft je alsnog een hoop opbergruimte voor servies en voorraad ed.
Wat is een flex shelf?Shadow_Zero schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:35:
[...]
Extra brede inbouwkoelkasten die ik een tijdje terug geinventariseerd had:
AEG NSC7P751DS
ATAG KS37194DNXL
Siemens IQ500 KB96NSDD0
Bosch KBN96SDD0
Bosch KBN96SFE0
Pelgrim PCS7194N
Samsung BRB38G705DWW
Whirlpool WH SP70 T121
Wij zijn voor de AEG gegaan, want dat was de enige met een flex-shelf (had onze oude koelkast ook, en vinden we erg handig!). Iig erg blij met de keuze voor een extre brede!
(vwb. ovens heb ik er nog niet van gehoord ;O )
In onze zoektocht naar een alternatief voor de Miele hogedruk stoomoven werden wij op V-zug gewezen. Zij hebben een bredere combi stoomoven:
https://www.vzug.com/nl/nl/producten/keuken/stoomovens/combi-stoomovens/combisteamer-v6000-45l-grand--p2303400007
Maar die is helaas maar 45 hoog. We zijn van plan om langs het V-zug experice center te gaan voordat we onze nieuwe apparatuur gaan aanschaffen. Heeft iemand al ervaring met dit merk?
Geen persoonlijke ervaring, maar ik ben wel bekend met het merk. Het is een Zwitsers high end merk. Prachtige apparaten met over het algemeen innovatieve functies, maar dat komt ook met een premium prijs.MizzMontana schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:09:
[...]
Wat is een flex shelf?![]()
In onze zoektocht naar een alternatief voor de Miele hogedruk stoomoven werden wij op V-zug gewezen. Zij hebben een bredere combi stoomoven:
https://www.vzug.com/nl/nl/producten/keuken/stoomovens/combi-stoomovens/combisteamer-v6000-45l-grand--p2303400007
Maar die is helaas maar 45 hoog. We zijn van plan om langs het V-zug experice center te gaan voordat we onze nieuwe apparatuur gaan aanschaffen. Heeft iemand al ervaring met dit merk?
We twijfelen over de positie van ons kookeiland. Deze is 180 bij 95 cm . Waar aan de onderkant het plaatje ophoudt begint de rest van de rest van de kamer met eerst de eettafel en dan de zithoek. Er hoeft dus geen eettafel of eetbar in het keukendeel te komen.
Aan de achterzijde (bovenkant plaatje) zit een grote schuifpui. Links ramen tot op de grond. Allebei hebben een mooi uitzicht.
Optie 1: Eiland parallel aan het aanrecht. Dan zit er nog twee meter tussen eiland en raam.
Dat betekent dat je ook vanaf de eettafel en de zithoek voldoende zicht hebt lángs het eiland naar de achterzijde. Voor het raam links zou je iets kunnen neerzetten. Misschien een niet te brede fijne stoel of bankje? Iemand een leuk idee?
Optie 2: Eiland dwars op het aanrecht. Vult de ruimte in het keukendeel mooi op. Nadeel is dat je vanaf de eettafel en zithoek meer óver het eiland naar buiten moet kijken. Uiteraard zie je wel wat, maar meer 'op een afstand' omdat je over iets heen moet kijken.
Goed om te weten: zowel vanuit de eethoek als zithoek hebben we ook uitzicht naar links.
Aan de achterzijde (bovenkant plaatje) zit een grote schuifpui. Links ramen tot op de grond. Allebei hebben een mooi uitzicht.
Optie 1: Eiland parallel aan het aanrecht. Dan zit er nog twee meter tussen eiland en raam.
Dat betekent dat je ook vanaf de eettafel en de zithoek voldoende zicht hebt lángs het eiland naar de achterzijde. Voor het raam links zou je iets kunnen neerzetten. Misschien een niet te brede fijne stoel of bankje? Iemand een leuk idee?
Optie 2: Eiland dwars op het aanrecht. Vult de ruimte in het keukendeel mooi op. Nadeel is dat je vanaf de eettafel en zithoek meer óver het eiland naar buiten moet kijken. Uiteraard zie je wel wat, maar meer 'op een afstand' omdat je over iets heen moet kijken.
Goed om te weten: zowel vanuit de eethoek als zithoek hebben we ook uitzicht naar links.
Persoonlijk zou ik altijd voor de parallelle opstelling kiezen. Dit voelt veel logischer en natuurlijker. De ruimte tussen kookeiland en kastenwand zou ik ook zeker naar 1m20 vergroten. Wij hebben nu 1m15 en de afwasmachine kan net niet tegelijk met de kastdeuren open, de andere kastjes en lades kunnen dat wel. 1m15 voelt ook echt niet als te ruim wanneer je er met zijn tweeën staat. In onze keuken in het nieuwe huis willen we straks naar 1m30 of meer tussen eiland en kastenwand.Eva-Luna74 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:54:
We twijfelen over de positie van ons kookeiland. Deze is 180 bij 95 cm . Waar aan de onderkant het plaatje ophoudt begint de rest van de rest van de kamer met eerst de eettafel en dan de zithoek. Er hoeft dus geen eettafel of eetbar in het keukendeel te komen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
het over het kookeiland kijken gaat je in beide opstellingen denk ik meevallen. Wij hebben ook een groot (en hoog) raam achter het kookeiland en ik heb me, zittend aan de eettafel, nooit gestoord aan het kookeiland.
Dit is onze keuken, tweede foto vanuit een lage positie, dan heb je ook ruim voldoende zicht naar buiten.
@MizzMontana heel fijn, jouw foto's, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. En wat een mooi uitzicht heb je! Als wij het eiland parallel zetten dan kijken wij vanuit de eettafel helemaal langs het eiland, deze staat namelijk in de strook van twee meter naast het eiland zeg maar.
Parallel lijkt mij ook logischer hoor. Maar dan wil ik nog iets voor het raam zetten, vind het zonde om die ruimte niet te gebruiken.
Jouw tip met betrekking tot de afstand tussen keuken en eiland houd ik in mijn achterhoofd. Even kijken hoe het nu hebben eigenlijk.
Parallel lijkt mij ook logischer hoor. Maar dan wil ik nog iets voor het raam zetten, vind het zonde om die ruimte niet te gebruiken.
Jouw tip met betrekking tot de afstand tussen keuken en eiland houd ik in mijn achterhoofd. Even kijken hoe het nu hebben eigenlijk.
Ik zou ook de ruimte tussen wand en eiland een stuk ruimer maken. 1 m is krap (om elkaar heen lopen, deur/lade tegenover elkaar open) en het is vooral niet nodig. Je hebt heel veel ruimte links van eiland waar je geen concrete bestemming voor hebt. Dan kun je beter de ruimte rond het eiland volledig benutten, anders is het allebei net niks. Met 1.30 aan de ene kant en 1.70 aan de andere, heb je nog steeds ruimte voor barkrukken, een speelhoekje, een losse stoel, plantenhoek ofzo.Eva-Luna74 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:00:
@MizzMontana heel fijn, jouw foto's, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. En wat een mooi uitzicht heb je! Als wij het eiland parallel zetten dan kijken wij vanuit de eettafel helemaal langs het eiland, deze staat namelijk in de strook van twee meter naast het eiland zeg maar.
Als het raam daar niet helemaal tot onder doorloopt, zou ik er een sidetable neerzetten met bijv verse kruiden, pasta in glazen potten, kookboeken etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 17-05-2026 13:28 ]
Voor het beeld: de ruimte aan de kant van de bar is bij ons 1m14 van eiland tot muur. Wij waren bang dat die kant krap zou worden en wouden dat destijds ruim genoeg houden om achterlangs te lopen. In de praktijk had aan die kant nog prima 5 of 10 cm af gekund, ook omdat de bar ter hoogte zit van het raam. Je kunt er nu ruim langs lopen als er mensen aan de bar zitten.Eva-Luna74 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:00:
Goedemiddag allen
We zijn ons al een tijdje aan het oriënteren voor een nieuwe keuken en kijken zowel naar keukenboeren als interieurbouwers.
De 3D render is gemaakt door een van de keukenboeren, maar dat ontwerp is dus inmiddels al wat aangepast naar de indelingstekeningen die ik zelf heb gemaakt. Hopelijk is het voor jullie helder.
Graag vraag ik om jullie kritische blik, aandachtspunten en tips. Een aantal vragen die ik zelf al heb:
Achterwand:
Door verbouwing komt er een HEA (stalen kolom) strak tegen de gevel te staan in het midden van het eiland. Daar wil ik het eiland omheen bouwen en aan de andere kant ruimte houden voor de gordijnen.
Dank en als jullie nog verbeterpunten, tips of wat dan ook hebben hoor ik het graag!
:strip_exif()/f/image/5zQhoI5UO4xX8zCVlMS7qUGS.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn ons al een tijdje aan het oriënteren voor een nieuwe keuken en kijken zowel naar keukenboeren als interieurbouwers.
De 3D render is gemaakt door een van de keukenboeren, maar dat ontwerp is dus inmiddels al wat aangepast naar de indelingstekeningen die ik zelf heb gemaakt. Hopelijk is het voor jullie helder.
Graag vraag ik om jullie kritische blik, aandachtspunten en tips. Een aantal vragen die ik zelf al heb:
Achterwand:
- Kast onder wasbak zal of 60cm of 70cm worden, afhankelijk hoeveel ruimte overblijft ivm de passtukken aan de zijkanten van de keuken. Is het zinvol om bij 70cm 2 kastdeuren te doen (zoals ingetekend), of beter één, ondanks dat het asymmetrisch is? We willen daar geen prullenbak in ieder geval, maar gewoon een losse (nummer 1 op tekening)
- Het deel (60cm) tussen ovens en spoelbak, maken we hier best één lade van met 2 binnenlades (zoals ingetekend), of liever een kast met daarachter 3 binnenlades? We denken liever niet 2 lades omdat je in het lijnenspel van de kasten daarnaast de symmetrie weghaalt. Maar wat werkt het prettigst (nummer 2 op tekening)?
- Ovens: willen een combi-oven/magnetron en een stoomoven. Heb je in praktijk echt een stoomoven van 60cm nodig of is een van 45cm ook voldoende geschikt? We denken om de 45cm versie onderin te doen en de 60cm erboven, dit in verband met doorlopende lijn vanaf werkblad.
Door verbouwing komt er een HEA (stalen kolom) strak tegen de gevel te staan in het midden van het eiland. Daar wil ik het eiland omheen bouwen en aan de andere kant ruimte houden voor de gordijnen.
- Is een overstek bij de bar van 40cm voldoende (we zijn beide 182-185cm lang)?
- Bora X Pure: recirculatie of afzuiging naar buiten? En waarom wel of niet?
Dank en als jullie nog verbeterpunten, tips of wat dan ook hebben hoor ik het graag!
:strip_exif()/f/image/5zQhoI5UO4xX8zCVlMS7qUGS.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zou geen kast doen met binnenlades erachter, dat werkt echt irritant. Ik zou twee lades doen met een binnenlade bij de bovenste lade. Dat lijnt toch prima uit met de onderkant van de oven? Sowieso zou ik me van dat uitlijnen en symmetrie niet te veel voorstellen, de ruimte is te krap om echt dat effect te zien.Mauve45 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:47:Dank en als jullie nog verbeterpunten, tips of wat dan ook hebben hoor ik het graag!
- Het deel (60cm) tussen ovens en spoelbak, maken we hier best één lade van met 2 binnenlades (zoals ingetekend), of liever een kast met daarachter 3 binnenlades? We denken liever niet 2 lades omdat je in het lijnenspel van de kasten daarnaast de symmetrie weghaalt. Maar wat werkt het prettigst (nummer 2 op tekening)
Nog een tip: wat zit er aan de rechterkant van je keuken? Je concentreert nu namelijk koken, spoelen en bereiden op de plek waar ook een doorloop is. Afhankelijk van hoe intensief die wordt gebruikt, is dat vervelend voor degene die daar bezig is. Als je rechts een wand hebt, zou ik daar het schiereiland tegen plaatsen, dan heb je geen last van de doorloop van/naar buiten.
Ik heb nu een lade met een binnenland voor het bestek,
Daar ben ik eigenlijk niet heel enthousiast over. Werkt prima, maar ik vind het toch “gedoe” om twee lades open te moeten trekken om even een vork te pakken. In mijn volgende keuken ga ik dat toch echt niet meer doen.
@Mauve45 heb je die tekening al eens door ChatGPT gegooid? Ik ben nu bezig met een keuken voor een nieuw appartement en heb dat met mijn huidige ontwerp ook gedaan. Dat gaf me ook nog wat inzichten.
Wat betreft de kast voor de kraan: ik zou zelf kiezen voor een kast met twee lades, dat sluit mooi aan bij het kastje ernaast.
Eiland heb ik geen verstand van. Maar ik vind het wel bijzonder dat ontwerpers een stoel plaatsen voor een kookplaat: mensen gaan daar echt niet zitten. Hoewel 40 centimeter oversteek wel aardig wat ruimte biedt.
(Overigens zal ik als ik wat verder ben dat ontwerp hier ook delen want de ervaringen van mensen hier heb ik meer vertrouwen in als in ChatGPT
)
Daar ben ik eigenlijk niet heel enthousiast over. Werkt prima, maar ik vind het toch “gedoe” om twee lades open te moeten trekken om even een vork te pakken. In mijn volgende keuken ga ik dat toch echt niet meer doen.
@Mauve45 heb je die tekening al eens door ChatGPT gegooid? Ik ben nu bezig met een keuken voor een nieuw appartement en heb dat met mijn huidige ontwerp ook gedaan. Dat gaf me ook nog wat inzichten.
Wat betreft de kast voor de kraan: ik zou zelf kiezen voor een kast met twee lades, dat sluit mooi aan bij het kastje ernaast.
Eiland heb ik geen verstand van. Maar ik vind het wel bijzonder dat ontwerpers een stoel plaatsen voor een kookplaat: mensen gaan daar echt niet zitten. Hoewel 40 centimeter oversteek wel aardig wat ruimte biedt.
(Overigens zal ik als ik wat verder ben dat ontwerp hier ook delen want de ervaringen van mensen hier heb ik meer vertrouwen in als in ChatGPT
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Er zijn verschillende systemen. Ik trek de lades in een keer open en klik met de makkelijke beweging bij het openen de bovenste (bestek)la los als ik iets uit het onderste deel (voorraad) wil hebben. Dat bevalt prima. Maar er zijn ook systemen waarbij je de binnenla apart moet openen of waarbij je de binnenlade echt moet wegduwen.Pietervs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:49:
Ik heb nu een lade met een binnenland voor het bestek,
Daar ben ik eigenlijk niet heel enthousiast over. Werkt prima, maar ik vind het toch “gedoe” om twee lades open te moeten trekken om even een vork te pakken.
Handig te weten voor wie een keuken gaat uitzoeken. Goed kijken wat wordt aangeboden en of dat systeem bevalt.
Ik ben me nog aan het oriënteren.Toke_gt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:29:
[...]
Er zijn verschillende systemen. Ik trek de lades in een keer open en klik met de makkelijke beweging bij het openen de bovenste (bestek)la los als ik iets uit het onderste deel (voorraad) wil hebben. Dat bevalt prima. Maar er zijn ook systemen waarbij je de binnenla apart moet openen of waarbij je de binnenlade echt moet wegduwen.
Handig te weten voor wie een keuken gaat uitzoeken. Goed kijken wat wordt aangeboden en of dat systeem bevalt.
Maar een systeem zal echt indruk op me moeten maken wil ik weer voor een “la-in-la” oplossing gaan.
Maar zeg nooit nooit
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant
Ik wil wellicht mijn keuken gaan renoveren. Hij is nu ongeveer 20 jaar ingebouwd en over het algemeen vind ik het fijn werken en voorzie ik ook niet echt andere mogelijkheden. De keuken is grotendeels met originele apparatuur en met veelal originele frontjes (op 2 na). Een paar lades lopen niet lekker, maar voor de rest lijkt het mij qua bouw wel prima. Maar qua apparatuur is het toch een beetje meh;
Ik heb een interieurbouwer gevraagd om mee te denken qua renovatie of nieuwbouw (want ondanks eerder beschreven gebreken lijkt de skeletbouw nog wel goed). Het gesprek ging wel goed. Hij zat wel meteen een dekton werkblad te pushen, maar toen ik aangaf dat ik nu gelamineerd MDF heb en daar ansich niet ontevreden over ben, en eerst een inschatting wil van of het nieuw of renovatie word hield ie daar mee op.
Hij is langs geweest om te kijken naar de staat van de keuken, op te meten en wat te bespreken qua apparatuur. Hij geeft aan dat skelet inderdaad nog in goede staat is en gaf aan dat bij renovatie het nog minimaal 10 jaar mee moet kunnen. Hij gaf aan bij de zakelijke kant van keukenloods te bestellen, en die door te bereken plus wat installatiekosten. Aangegeven dat ik nog niet uit de apparatuur ben, vond ie prima.
Ik heb net de offerte binnen voor nieuwe frontjes en grepen, vervangende lades, nieuwe scharnieren voor alle deuren, nieuw aanrecht op basis van MDF met HPL met Lorreine wasbak maar zonder kraan. De kosten hiervoor komt op ongeveer 8500 euro uit, waarvan ongeveer 1400 voor transport (binnen zelfde stad) en monteren.
Als ik zelf bij een willekeurige frontjeswebsite bij elkaar klik wat ik nodig heb dan kom ik op ongeveer 2000 euro uit voor de frontjes, en als ik eenzelfde iets doe voor het aanrechtblad (inclusief spoelbak, zonder kraan) kom ik rond de 2000 euro uit.
Nu kan ik natuurlijk moeilijk vergelijken in kwaliteit qua frontjes of aanrecht omdat ik niet beiden in het echt heb gezien, en je betaald natuurlijk ook om wat ontzorgd te worden (daarom vind ik die 1400 euro voor levering en montage ook niet raar). Ik ben zelf niet meteen de handigste dus ben niet meteen geneigd om het te doen, maar die 3000 euro verschil voelt voor mij wel erg veel (is bijna 75% extra).
Hoe staan jullie er in? En ben ook wel benieuwd naar jullie ideeën qua apparatuur vervangen of niet.
- de magnetron heeft moeite met gelijkmatig verwarmen
- de vaatwasser heeft wat verbogen en afgebroken pinnen
- de gasplaat heeft moeite met zelfontsteking en vind ik qua gebruik niet handig
- De vriezer en koelkast is waarschijnlijk wel wat geld terug te winnen qua energiegebruik
- De oven heeft een kapotte bovenlamp die niet (meer) te vervangen is, de coating is aangetast en het is eerste generatie hetelucht ongeveer dus opwarmen duurt lang
Ik heb een interieurbouwer gevraagd om mee te denken qua renovatie of nieuwbouw (want ondanks eerder beschreven gebreken lijkt de skeletbouw nog wel goed). Het gesprek ging wel goed. Hij zat wel meteen een dekton werkblad te pushen, maar toen ik aangaf dat ik nu gelamineerd MDF heb en daar ansich niet ontevreden over ben, en eerst een inschatting wil van of het nieuw of renovatie word hield ie daar mee op.
Hij is langs geweest om te kijken naar de staat van de keuken, op te meten en wat te bespreken qua apparatuur. Hij geeft aan dat skelet inderdaad nog in goede staat is en gaf aan dat bij renovatie het nog minimaal 10 jaar mee moet kunnen. Hij gaf aan bij de zakelijke kant van keukenloods te bestellen, en die door te bereken plus wat installatiekosten. Aangegeven dat ik nog niet uit de apparatuur ben, vond ie prima.
Ik heb net de offerte binnen voor nieuwe frontjes en grepen, vervangende lades, nieuwe scharnieren voor alle deuren, nieuw aanrecht op basis van MDF met HPL met Lorreine wasbak maar zonder kraan. De kosten hiervoor komt op ongeveer 8500 euro uit, waarvan ongeveer 1400 voor transport (binnen zelfde stad) en monteren.
Als ik zelf bij een willekeurige frontjeswebsite bij elkaar klik wat ik nodig heb dan kom ik op ongeveer 2000 euro uit voor de frontjes, en als ik eenzelfde iets doe voor het aanrechtblad (inclusief spoelbak, zonder kraan) kom ik rond de 2000 euro uit.
Nu kan ik natuurlijk moeilijk vergelijken in kwaliteit qua frontjes of aanrecht omdat ik niet beiden in het echt heb gezien, en je betaald natuurlijk ook om wat ontzorgd te worden (daarom vind ik die 1400 euro voor levering en montage ook niet raar). Ik ben zelf niet meteen de handigste dus ben niet meteen geneigd om het te doen, maar die 3000 euro verschil voelt voor mij wel erg veel (is bijna 75% extra).
Hoe staan jullie er in? En ben ook wel benieuwd naar jullie ideeën qua apparatuur vervangen of niet.
Vergeet je nu alle scharnieren niet?Gropah schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:40:
Zelf ook laatst een renovatie-specialist over de vloer gehad. Met de wensen die wij hadden qua aanpassen van wat indeling, vervangen alle apparatuur, etc. kwamen we al snel op een punt dat we beter helemaal opnieuw zouden kunnen beginnen. Maar dan zitten we met ons formaat keuken + alle wensen die we hebben ook royaal boven de 8,5k
Joejoe!
Wij hebben ook een aantal "la-in-la" oplossingen in de keuken. Voor het veel gebruikte bestek hebben we deze in de lade gedaan die je direct opent. De "verborgen" lade gebruiken we voor minder gebruikte artikelen.Pietervs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:23:
[...]
Ik ben me nog aan het oriënteren.
Maar een systeem zal echt indruk op me moeten maken wil ik weer voor een “la-in-la” oplossing gaan.
Maar zeg nooit nooit
Tot nu toe heeft dat nog niet tot ergernis geleid en in ons geval kijk je ook direct tegen de lade oplossingen aan. Dus hebben wij bewust voor een wat rustiger lijnenspel gekozen.
Wij zijn bezig met de laatste puntjes op de i voor onze droomkeuken. Daarbij hebben wij nog twee onzekerheden en zijn benieuwd naar jullie advies.
- Wat is de ideale afstand tussen een kookeiland en een kastenwand met spoelnis?
- Wat is de ideale hoogte van volledig diepe bovenkastjes boven een spoelnis? Wij zijn beide niet erg groot (<1.85 m), maar willen het gevoel voorkomen dat ook langere mensen hun hoofd kunnen stoten. Ergens is het een afweging tussen een efficiente/bereikbare kast en de (hoofd)ruimte.
ChillPascal schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:32:[Afbeelding]
- Wat is de ideale afstand tussen een kookeiland en een kastenwand met spoelnis?
- Wat is de ideale hoogte van volledig diepe bovenkastjes boven een spoelnis? Wij zijn beide niet erg groot (<1.85 m), maar willen het gevoel voorkomen dat ook langere mensen hun hoofd kunnen stoten. Ergens is het een afweging tussen een efficiente/bereikbare kast en de (hoofd)ruimte.
- Zodanig dat laden/kasten/vw tegelijkertijd open kunnen staan. En, als je samen kookt of elkaar daar moet passeren, voldoende bewegingsruimte. Met 1 m kan het allemaal nét, maar voelt wel wat krap aan, zeker bij een wat langer eiland. Liever 1.10 of 1.20. Denk ook aan de ruimte die nodig is om je handen te wassen terwijl een ander staat te kokkerellen.
- Je kunt dit ook voorkomen door de kasten boven het open gedeelte minder diep te maken. Dan kun je ze goed uitlijnen met de hoge kasten.
Dank voor de reactie.Toke_gt schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:35:
[...]
- Zodanig dat laden/kasten/vw tegelijkertijd open kunnen staan. En, als je samen kookt of elkaar daar moet passeren, voldoende bewegingsruimte. Met 1 m kan het allemaal nét, maar voelt wel wat krap aan, zeker bij een wat langer eiland. Liever 1.10 of 1.20. Denk ook aan de ruimte die nodig is om je handen te wassen terwijl een ander staat te kokkerellen.
- Je kunt dit ook voorkomen door de kasten boven het open gedeelte minder diep te maken. Dan kun je ze goed uitlijnen met de hoge kasten.
1. Wij hebben nu 1.30 m, zie ook de onderstaande plattegrond. Zou er volgens jullie aanleiding zijn om deze ruimte te vergroten (of te verkleinen)?
:strip_exif()/f/image/CB5lJQjjraLm7oQREgn5ycKF.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Klopt, maar als je ze dan hoog maakt worden ze slecht bereikbaar. We hebben nu ondiepe, maar wel hoge bovenkastjes. We ervaren dat nu erg benauwend. Vandaar dat we het idee hadden om voor 60 cm diepe bovenkastjes te gaan die laag zijn uitgevoerd.
Hieronder de twee opties, waarbij wij in principe de voorkeur hebben voor de linker uitvoering. De vraag is dus hoe hoog de onderzijde van die bovenkastjes zou moeten zijn om dit een fijne werkplek te maken.
Als je de kastje niet ondiep maakt, betekent dat een lang persoon voor het aanrecht staat en altijd iets naar voren buigt om iets te zien op het aanrechtblad.ChillPascal schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Hieronder de twee opties, waarbij wij in principe de voorkeur hebben voor de linker uitvoering. De vraag is dus hoe hoog de onderzijde van die bovenkastjes zou moeten zijn om dit een fijne werkplek te maken.[Afbeelding]
Dus is de lengte van die persoon maatgevend. Ik zou dan voor minimaal 2 meter gaan, gezien de nederlandse man/vrouw aardig lang is en je wilt wel iets van speling hebben
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Heb je ook gezien waar de bijkeuken is?ClairvanSwieten schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:28:
[Afbeelding] Ik zou de woonkamer omwisselen met de 'woon'keuken.
Laat me niet echt praktisch om het om te draaien.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
2m voelt ook al als laag, als je bovenin de 1,80 bent, wat in NL niet ongewoon is. Je zult dan nog (onbewust) bukken en rekening mee houden. Issue is wel: ga je hoger dan 2m, dan houd je wel weinig kastruimte over...Loft schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Dus is de lengte van die persoon maatgevend. Ik zou dan voor minimaal 2 meter gaan, gezien de nederlandse man/vrouw aardig lang is en je wilt wel iets van speling hebben
Wij denken nu over hetzelfde probleem na voor de nis waarin we ons koffieapparaat gaan zetten.
Joejoe!
Toevallig hebben kennissen een gelijke situatie met de kasten op 207 cm. Dat voelt erg ruim, maar de kasten worden daardoor wel erg hoog.Loft schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Als je de kastje niet ondiep maakt, betekent dat een lang persoon voor het aanrecht staat en altijd iets naar voren buigt om iets te zien op het aanrechtblad.
Klopt helemaal. minimaal 2 meter om nog enigzins kastruimte hebben en voor de kleinere onder ons, er ook bij te kunnen komen.DonMetal schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:41:
[...]
2m voelt ook al als laag, als je bovenin de 1,80 bent, wat in NL niet ongewoon is. Je zult dan nog (onbewust) bukken en rekening mee houden. Issue is wel: ga je hoger dan 2m, dan houd je wel weinig kastruimte over...
Wij denken nu over hetzelfde probleem na voor de nis waarin we ons koffieapparaat gaan zetten.
Wij hebben geen enkele bovenkasten, zowel ruimtelijker als dit issue niet
Alleen afzuiging boven de kookruimte.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Deze opmerking snap ik niet helemaal. De woonkamer is een stuk kleiner en ongunstiger gelegen t.o.v. de bijkeuken. Daarnaast vinden wij het belangrijk om de woonkeuken als centrale ruimte in de woning te positioneren en de woonkamer juist als semi afgescheiden ruimte.ClairvanSwieten schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:28:
[Afbeelding] Ik zou de woonkamer omwisselen met de 'woon'keuken.
Even wat dingen uitgeprobeerd hier en we denken dat voor ons 1 m, misschien 1.10 m goed zal werken. Geen kinderen hier of anderen waar we rekening mee moeten houden (lees: die in de weg lopenToke_gt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:24:
[...]
Ik zou ook de ruimte tussen wand en eiland een stuk ruimer maken. 1 m is krap (om elkaar heen lopen, deur/lade tegenover elkaar open) en het is vooral niet nodig. Je hebt heel veel ruimte links van eiland waar je geen concrete bestemming voor hebt. Dan kun je beter de ruimte rond het eiland volledig benutten, anders is het allebei net niks. Met 1.30 aan de ene kant en 1.70 aan de andere, heb je nog steeds ruimte voor barkrukken, een speelhoekje, een losse stoel, plantenhoek ofzo.
Als het raam daar niet helemaal tot onder doorloopt, zou ik er een sidetable neerzetten met bijv verse kruiden, pasta in glazen potten, kookboeken etc.
Wij zijn met een soortgelijk ontwerp bezig.ChillPascal schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Dank voor de reactie.
1. Wij hebben nu 1.30 m, zie ook de onderstaande plattegrond. Zou er volgens jullie aanleiding zijn om deze ruimte te vergroten (of te verkleinen)?
[Afbeelding]
2. Klopt, maar als je ze dan hoog maakt worden ze slecht bereikbaar. We hebben nu ondiepe, maar wel hoge bovenkastjes. We ervaren dat nu erg benauwend. Vandaar dat we het idee hadden om voor 60 cm diepe bovenkastjes te gaan die laag zijn uitgevoerd.
Hieronder de twee opties, waarbij wij in principe de voorkeur hebben voor de linker uitvoering. De vraag is dus hoe hoog de onderzijde van die bovenkastjes zou moeten zijn om dit een fijne werkplek te maken.[Afbeelding]
En wij kiezen er waarschijnlijk voor om het op deze manier te doen (zie foto). Dus een rij ondiepe kastjes tegen het plafond (onze plafondhoogte is 2.60 cm). Geeft wat meer sfeer vind ik dan helemaal geen bovenkastjes, als je ook al een eiland hebt. En door het ondiep en niet zo hoog te maken, zul je er geen last van hebben. Om er iets uit te pakken, zul je wel een krukje moeten pakken vrees ik, dat is het nadeel. Maargoed, daar komen de spullen die je vrijwel nooit nodig hebt (poffertjespan, speciale bakblikken, enz). Dan vind ik het niet zo spannend om een krukje te pakken. We hebben op de vloer ook zat kastruimte voor alle spullen die je regelmatig gebruikt.
Die bovenkast met sleuven was trouwens bedoeld voor een 'ingebouwde' airco unit, maar die gaan we toch maar verplaatsen.
Iemand nog tips voor dingen die je anders zou doen? We gaan eerdaags weer even naar de keukenzaak om de puntjes op de i te zetten.
Qua apparatuur is nu het plan om alles Siemens te doen. Iemand daar nog tips over? Toch een ander merk kiezen? Zelf nog getwijfeld om Liebherr te pakken voor koelen, maar die Siemens modellen lijken mij nagenoeg identiek.
- Vaatwasser SX97T801BE (XXL met besteklade)
- Stoomoven HS958GDD1 (volwaardige stoom, wateraansluiting, kerntemp)
- Bakoven HB976GMB1 (kerntemp, kleiner kleuren scherm dan stoomoven)
- Kookplaat EX877NX68E of matzwart EX87BNX68E
- Koelkast KI81RSDD0 ==> eventueel nog naar duurste type met WiFi en OpenAssist / Push to open KI81FHOD0
- Vriezer GI81NSCE0 ==> eventueel nog naar duurste type met WiFi en OpenAssist / Push to open GI81NHNE0
@-elw00d Heel mooi dit. Ik vind de ondiepe kasten vanaf het werkblad ook heel mooi. Is nog wel een idee voor onze keuken.
Dankjewel! Ja, ik ben wel benieuwd hoe dat in het gebruik gaat bevallen, omdat je bij die servieskast bijv niks ervoor kan laten staan op het blad. Maar een volledige diepte servieskast heb je ook niet zoveel aan, want als je 2 rijen dik neer zet, is heel onhandig. Bij de 'koffiehoek' geeft het wel een leuke afbakening. Maar we gaan het gewoon proberen. Weer eens wat anders.Eva-Luna74 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:57:
@-elw00d Heel mooi dit. Ik vind de ondiepe kasten vanaf het werkblad ook heel mooi. Is nog wel een idee voor onze keuken.
Dat is wat ik zou doen.. en ik zou mijn kantoorruimte veel groter maken, met boekenkast en fauteuil. Zelfs een open draaitrap naar boven.. Heb je wel eens een 3D walktrough gezien zoals het nu is? Als je bijvoorbeeld binnenloopt door de voordeur, waar hang je de jassen van de visite op?ChillPascal schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Deze opmerking snap ik niet helemaal. De woonkamer is een stuk kleiner en ongunstiger gelegen t.o.v. de bijkeuken. Daarnaast vinden wij het belangrijk om de woonkeuken als centrale ruimte in de woning te positioneren en de woonkamer juist als semi afgescheiden ruimte.
[ Voor 7% gewijzigd door ClairvanSwieten op 19-05-2026 16:43 ]
ik snap wat je bedoelt met dat benauwde gevoel. Suggestie: ondiepe kastjes maar niet zo hoog, met eronder een plank of rail. Of diepe kastje bovenin en daaronder lage ondiepe kastjes.ChillPascal schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:14:
[...]2. Klopt, maar als je ze dan hoog maakt worden ze slecht bereikbaar. We hebben nu ondiepe, maar wel hoge bovenkastjes. We ervaren dat nu erg benauwend. Vandaar dat we het idee hadden om voor 60 cm diepe bovenkastjes te gaan die laag zijn uitgevoerd.
Als de kastjes wat hoog uitkomen, kun je altijd daar de spullen kwijt die je minder vaak gebruikt. En eventueel een klein opstapje bij de hand houden (er zijn online wel voorbeelden waarbij zo’n trapje is weggewerkt achter een brede passtrook aan de zijkant). Bedenk ook dat je met 60cm diepe bovenkasten niet of nauwelijks tot achterin kunt reiken zonder trapje.
Voor de ondiepe niet hoge kastjes met plank of rail bedoel ik zoiets.
:strip_exif()/f/image/eWg5so6C5463csLRADFg0F6a.jpg?f=fotoalbum_large)
En niet precies wat ik bedoelde met een dubbele rij bovenkastjes, maar misschien ben je hiermee wel geholpen qua inspiratie:
[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 19-05-2026 19:24 ]
Dank voor je tip ivm de twee lades. Het komt inderdaad dan nagenoeg gelijk uit met de onderkant van de oven, en qua uitlijning begrijp ik je ook dat het niet écht opvalt gezien de redelijk krappe ruimte.Toke_gt schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:57:
[...]
ik zou geen kast doen met binnenlades erachter, dat werkt echt irritant. Ik zou twee lades doen met een binnenlade bij de bovenste lade. Dat lijnt toch prima uit met de onderkant van de oven? Sowieso zou ik me van dat uitlijnen en symmetrie niet te veel voorstellen, de ruimte is te krap om echt dat effect te zien.
Nog een tip: wat zit er aan de rechterkant van je keuken? Je concentreert nu namelijk koken, spoelen en bereiden op de plek waar ook een doorloop is. Afhankelijk van hoe intensief die wordt gebruikt, is dat vervelend voor degene die daar bezig is. Als je rechts een wand hebt, zou ik daar het schiereiland tegen plaatsen, dan heb je geen last van de doorloop van/naar buiten.
Aan de rechterkant komt een kleine inbouwkast/ pantry, welke we achter een keukenfront willen. Daarnaast is de deur naar de gang/overloopt, zie ook de plattegrond. Het eiland tegen de andere wand is dus niet echt praktisch mijn inziens.
Aan de linkerkant zit tussen het eiland en achterwand een deur naar het balkon, maar die wordt niet heel vaak gebruikt omdat we aan de andere kant van het eiland bij de eettafel ook dubbele deuren naar het balkon hebben.
Is het normaal dat je de offerte niet meekrijgt bij diverse keukenzaken? We zijn nu naar een aantal zaken geweest en bij 3 ervan hebben we alleen de tekening meegekregen (met een bedrag achterop) maar de offerte zelf niet met alle apparatuur en kasten etc erop.
Dit is iets nieuws voor ons (keuken uitzoeken) en merk dat het wel frustrerend is. We zijn ook van plan om naar Duitsland te gaan, hebben nu een afspraak bij Mobel faber en Akzent Kuchen staan ergens in de komende weken. Merk wel dat de Duitse zaken ver vooruit al vol gepland zijn i.v.m. de keukenzaken hier in NL
Dit is iets nieuws voor ons (keuken uitzoeken) en merk dat het wel frustrerend is. We zijn ook van plan om naar Duitsland te gaan, hebben nu een afspraak bij Mobel faber en Akzent Kuchen staan ergens in de komende weken. Merk wel dat de Duitse zaken ver vooruit al vol gepland zijn i.v.m. de keukenzaken hier in NL
NS FC: SW 2742 0448 8213
Bij wat voor zaken ben je geweest?Musta schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:42:
Is het normaal dat je de offerte niet meekrijgt bij diverse keukenzaken? We zijn nu naar een aantal zaken geweest en bij 3 ervan hebben we alleen de tekening meegekregen (met een bedrag achterop) maar de offerte zelf niet met alle apparatuur en kasten etc erop.
Bij Kvik en Keukenloods kregen we alles zo mee. Bij Tolkamp (Winterswijk) na de 2e afspraak ook.
Joejoe!
Als ze niet transparant willen zijn en de gespecificeerde offerte niet willen aanleveren, dan ben je snel klaar toch? Ik snap wel dat sommige zaken het niet uit hunzelf doen na de 1e afspraak, maar als je er specifiek om vraagt, kun je het mijn inziens niet weigeren.Musta schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:42:
Overigens is het nog best een kunst om keukenoffertes op detail niveau te kunnen vergelijken. Soms kun je beter naar de totaalprijs kijken.
Omdat ze extreem veel marge pakken en als ze de offerte meegeven en je ergens anders gaat dan gaat de ander 100% zakken om toch je een keuken te verkopen. Dat willen ze niet.Musta schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:42:
Ik ben zo blij dat ik zelf bij verschillende keukenverkopers ben geweest. Bij verkoper 2 kwamen ze uit op 25.000 euro en wou die zakken naar 15.000 (zelfde als verkoper 1) als ik vandaag ging tekenen.
Trieste figuren. Ik snap dat je winst wilt maken maar als ik ja had gezegd op 25.000 dan hadden ze me gewoon opgelicht
Probleem vaak is dat ze je daar bijna heel de dag gijzelen en als je na afloopt vraagt voor een offerte en ze het niet geven dan lijkt het alsof heel je dag voor niks is geweest.-elw00d schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Als ze niet transparant willen zijn en de gespecificeerde offerte niet willen aanleveren, dan ben je snel klaar toch? Ik snap wel dat sommige zaken het niet uit hunzelf doen na de 1e afspraak, maar als je er specifiek om vraagt, kun je het mijn inziens niet weigeren.
Overigens is het nog best een kunst om keukenoffertes op detail niveau te kunnen vergelijken. Soms kun je beter naar de totaalprijs kijken.
Jah, ze gaan opeens van 33000 naar 21000 en dan moet die het even aan de leidinggevende vragen die zegt dat als je direct ondertekent, je het mag meenemen voor 19k terwijl we geen gekke apparatuur of werkblad hebben gevraagdUltraInstinct schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:12:
[...]
Omdat ze extreem veel marge pakken en als ze de offerte meegeven en je ergens anders gaat dan gaat de ander 100% zakken om toch je een keuken te verkopen. Dat willen ze niet.
Ik ben zo blij dat ik zelf bij verschillende keukenverkopers ben geweest. Bij verkoper 2 kwamen ze uit op 25.000 euro en wou die zakken naar 15.000 (zelfde als verkoper 1) als ik vandaag ging tekenen.
Trieste figuren. Ik snap dat je winst wilt maken maar als ik ja had gezegd op 25.000 dan hadden ze me gewoon opgelicht
3 zaken in omgeving Rdam, volgens mij keukenconcurrent en de andere was keukenhart. Vooral keukenhart was op het einde minder fijn, de verkoper belde uiteindelijk nog wel na maar vriendelijk bedankt.DonMetal schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:01:
[...]
Bij wat voor zaken ben je geweest?
Bij Kvik en Keukenloods kregen we alles zo mee. Bij Tolkamp (Winterswijk) na de 2e afspraak ook.
We hebben wel een globaal idee over de indeling van de keuken, maar we zijn er nog niet over uit, dus de tekening verandert ook telkens ook wel.
We zijn het vooral ook op de totaalprijs aan het vergelijken, maar dan weten we wat voor appratuur etc. Merk wel dat sommige verkopers random apparatuur erin proberen te zetten, terwijl je iets anders wilt. Of de duurste apparatuur direct pakken en dan die erdoorheen proberen te drukken-elw00d schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Als ze niet transparant willen zijn en de gespecificeerde offerte niet willen aanleveren, dan ben je snel klaar toch? Ik snap wel dat sommige zaken het niet uit hunzelf doen na de 1e afspraak, maar als je er specifiek om vraagt, kun je het mijn inziens niet weigeren.
NS FC: SW 2742 0448 8213
Ga naar Eigen Huis Keukens in Capelle. Had daar goeie ervaringen mee. Sprak met MarcelMusta schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:48:
[...]
Jah, ze gaan opeens van 33000 naar 21000 en dan moet die het even aan de leidinggevende vragen die zegt dat als je direct ondertekent, je het mag meenemen voor 19k terwijl we geen gekke apparatuur of werkblad hebben gevraagdIk hield de topic al langere tijd bij, maar was toch verbaasd toen ik het meemaakte.
[...]
3 zaken in omgeving Rdam, volgens mij keukenconcurrent en de andere was keukenhart. Vooral keukenhart was op het einde minder fijn, de verkoper belde uiteindelijk nog wel na maar vriendelijk bedankt.
We hebben wel een globaal idee over de indeling van de keuken, maar we zijn er nog niet over uit, dus de tekening verandert ook telkens ook wel.
[...]
We zijn het vooral ook op de totaalprijs aan het vergelijken, maar dan weten we wat voor appratuur etc. Merk wel dat sommige verkopers random apparatuur erin proberen te zetten, terwijl je iets anders wilt. Of de duurste apparatuur direct pakken en dan die erdoorheen proberen te drukken
Onlangs bij Gerwens Küche geweest. Na al die aparte gesprekken hiervoor was het een enorme verademing. Wat een oase van rust was dat zeg.
Prijs is €38.700 incl. all-in. We kregen een enorm gespecificeerde offerte mee en mochten rustig de tijd nemen om er een besluit over nemen.
Keukenloods wilt dezelfde keuken voor €37.500 geven.
Keuken: Hacker Systemat PG 2
Apparatuur
- Siemens Bakoven HB976GKB1
- Siemens Bakoven met toegevoegde stoom HR976GMB1
- Siemens Geintegreerde schouwkap LJ99BET65
- Siemens Inbouwkoelkast KI81RSDC0
- Siemens Inbouwvriezer GI81NSCE0
- Siemens Vaatwasser SX65Z802BE
- Siemens Inductie 90CM EX907NXV6E
- Quooker Flex Round met Combi + CUBE
Werkblad eiland, keukenwand+achterwand: Keramiek
Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande Häcker Systemat keukenofferte vinden.
:strip_exif()/f/image/zx5RFYdwnV2YqICF6sFxVI9e.png?f=user_large)
/f/image/DxWB4zVRPBMORMvlvBFBJXWX.png?f=fotoalbum_large)
Prijs is €38.700 incl. all-in. We kregen een enorm gespecificeerde offerte mee en mochten rustig de tijd nemen om er een besluit over nemen.
Apparatuur
Ik ben benieuwd wat jullie van onderstaande Häcker Systemat keukenofferte vinden.
:strip_exif()/f/image/zx5RFYdwnV2YqICF6sFxVI9e.png?f=user_large)
/f/image/DxWB4zVRPBMORMvlvBFBJXWX.png?f=fotoalbum_large)
Flinke keuken!Eskiya schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:21:
Onlangs bij Gerwens Küche geweest. Na al die aparte gesprekken hiervoor was het een enorme verademing. Wat een oase van rust was dat zeg.
Prijs is €38.700 incl. all-in. We kregen een enorm gespecificeerde offerte mee en mochten rustig de tijd nemen om er een besluit over nemen.![]()
Apparatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar puntjes nog over het ontwerp: hoge kasten links hebben verticale greeplijst. Rechts horizontaal. Ik zou rechts ook nog verticaal gaan. En anders op z’n minst die passtukken boven de oven anders uitvoeren.
Bij het kookdeel hebben de lade links en rechts van kookplaat 3 lades. Dan zou ik heb de kast met kookplaat ook doen. Of anders een blind paneel zodat de kasten optisch uitlijnen.
Kloppen die kleuren? Muren en wanden allemaal groen?
Lekker ruim zeg! Dat lege eiland is ook heerlijk lijkt me.Eskiya schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:21:
Prijs is €38.700 incl. all-in. We kregen een enorm gespecificeerde offerte mee en mochten rustig de tijd nemen om er een besluit over nemen.![]()
Apparatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De muren lijken me wit, maar komt vast door de foto.
Die extra lades links en rechts van de kookplaat waren me ook opgevallen.
En het valt me op dat de houten bovenkastjes niet tot bovenaan lopen, zoals de grote kasten, maar 10 cm korter zijn. Persoonlijk zou ik daar error van krijgen.
Misschien is het gezichtbedrog: er lijken wisselende breedtes aan onderkastjes gebruikt te zijn aan de wandkant, ik snap dat die kookplaat een bredere nodig heeft. Maar dan ook de lijn van het werkblad daar ergens halverwege een kastje op, maar wie weet wordt dat netjes weggewerkt. Wij hebben in onze huidige keuken de naad nu lopen bij de kookplaat, dus de lijn van de kookplaat loopt door naar voren en achteren, dat is het enige wat je echt ziet.
Voor dezelfde keuken zijn we ook wachtende op een offerte voor een Nolte keuken van Marquardt in Nordhorn.
We houden naast de oven ruimte voor een eettafel/stoelen.
We willen het eiland alleen voor bakken etc. gebruiken. Daarnaast vaak genoeg in ons omgeving gezien dat tijdens het koken een enorme bende is, omdat er gesneden, gewassen, gekookt, etc wordt gedaan. + steeds omdraaien om weer iets te pakken uit 1 van de laden in de keukenwand.
Daarnaast
Verticale greeplijst wil ik met verlichting enorm gaaf, vandaar de verticale verlichting tussen de vriezer en koelkast. Een andere verkoper gaf aan dat rechts tussen de ovens een verticale greeplijst niet mooi zou staan, omdat de ovens dan niet strak tegen elkaar zitten. Of we moeten afstappen van de verticale greeplijst en de hoge kasten links ook horizontaal nemen.
Dat van de blinde plaat had ik ook voorgesteld maar dat kon volgens mij niet bij Hacker. We willen zo min mogelijk handelingen bij het grijpen naar bestek/kookgerei, vandaar geen bestekla in de lade.
Ruimte klopt niet helemaal. Links van de keuken is een schuifdeur, rechts van de ruimte is ook een schuifdeur.Ook de kleuren kloppen niet. Omdat de verkoper ons zo goed geholpen heeft en super meedacht, wilde ik niet gaan zeiken over de koetjes en kalfjes
Voor het pilaar komt een roomdivider/cinewall met elektrische haard van vloer tot plafond. Er komt dan ruimte van 110cm? tussen de lades en achterkant van de cinewall, voor het kunnen openen van de lades. Aan het pilaar willen we dan in het "gangetje" op werkbladhoogte vitrinekast of opslagkastje ofzo ophangen.
Ruimte klopt niet helemaal. Maar vond dat wel goed zo.
Houten kastjes lopen inderdaad niet helemaal naar plafond. Beneden zou er een plit van 13cm komen, en boven houden we ook nog iets van 20 ofzo over. We willen de bovenkasten zo gecentreerd mogelijk krijgen en aan beide kanten een soort van halve nis dat boven de kasten doorloopt en met elkaar verbonden is.
Beetje dit idee wat ik met Chatgpt had gemaakt waarbij het boven de kasten tot aan het plafond doorloopt en boven de kasten met elkaar verbonden zijn. Beetje omgedraaide U (Let niet op de afmetingen)
Het is inderdaad een flinke keuken. We offeren de garage op voor meer leef-/woonruimte. Totale lengte van de muur waar de keukenwand tegenaankomt is 10,50m. Keukenwand is ong. 630cm lang.SquareOne schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:46:
[...]
Flinke keuken!
Paar puntjes nog over het ontwerp: hoge kasten links hebben verticale greeplijst. Rechts horizontaal. Ik zou rechts ook nog verticaal gaan. En anders op z’n minst die passtukken boven de oven anders uitvoeren.
Bij het kookdeel hebben de lade links en rechts van kookplaat 3 lades. Dan zou ik heb de kast met kookplaat ook doen. Of anders een blind paneel zodat de kasten optisch uitlijnen.
Kloppen die kleuren? Muren en wanden allemaal groen?
We houden naast de oven ruimte voor een eettafel/stoelen.
We willen het eiland alleen voor bakken etc. gebruiken. Daarnaast vaak genoeg in ons omgeving gezien dat tijdens het koken een enorme bende is, omdat er gesneden, gewassen, gekookt, etc wordt gedaan. + steeds omdraaien om weer iets te pakken uit 1 van de laden in de keukenwand.
Daarnaast
Verticale greeplijst wil ik met verlichting enorm gaaf, vandaar de verticale verlichting tussen de vriezer en koelkast. Een andere verkoper gaf aan dat rechts tussen de ovens een verticale greeplijst niet mooi zou staan, omdat de ovens dan niet strak tegen elkaar zitten. Of we moeten afstappen van de verticale greeplijst en de hoge kasten links ook horizontaal nemen.
Dat van de blinde plaat had ik ook voorgesteld maar dat kon volgens mij niet bij Hacker. We willen zo min mogelijk handelingen bij het grijpen naar bestek/kookgerei, vandaar geen bestekla in de lade.
Ruimte klopt niet helemaal. Links van de keuken is een schuifdeur, rechts van de ruimte is ook een schuifdeur.Ook de kleuren kloppen niet. Omdat de verkoper ons zo goed geholpen heeft en super meedacht, wilde ik niet gaan zeiken over de koetjes en kalfjes
Voor het pilaar komt een roomdivider/cinewall met elektrische haard van vloer tot plafond. Er komt dan ruimte van 110cm? tussen de lades en achterkant van de cinewall, voor het kunnen openen van de lades. Aan het pilaar willen we dan in het "gangetje" op werkbladhoogte vitrinekast of opslagkastje ofzo ophangen.
Ja lege eiland is een bewuste keuze, staat wel tegenover dat de keukenwand lang wordt (omdat we ook nog 2 ovens nemen en perse naast elkaar willen.MikaX schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:12:
[...]
Lekker ruim zeg! Dat lege eiland is ook heerlijk lijkt me.
De muren lijken me wit, maar komt vast door de foto.
Die extra lades links en rechts van de kookplaat waren me ook opgevallen.
En het valt me op dat de houten bovenkastjes niet tot bovenaan lopen, zoals de grote kasten, maar 10 cm korter zijn. Persoonlijk zou ik daar error van krijgen.
Misschien is het gezichtbedrog: er lijken wisselende breedtes aan onderkastjes gebruikt te zijn aan de wandkant, ik snap dat die kookplaat een bredere nodig heeft. Maar dan ook de lijn van het werkblad daar ergens halverwege een kastje op, maar wie weet wordt dat netjes weggewerkt. Wij hebben in onze huidige keuken de naad nu lopen bij de kookplaat, dus de lijn van de kookplaat loopt door naar voren en achteren, dat is het enige wat je echt ziet.
Houten kastjes lopen inderdaad niet helemaal naar plafond. Beneden zou er een plit van 13cm komen, en boven houden we ook nog iets van 20 ofzo over. We willen de bovenkasten zo gecentreerd mogelijk krijgen en aan beide kanten een soort van halve nis dat boven de kasten doorloopt en met elkaar verbonden is.
Beetje dit idee wat ik met Chatgpt had gemaakt waarbij het boven de kasten tot aan het plafond doorloopt en boven de kasten met elkaar verbonden zijn. Beetje omgedraaide U (Let niet op de afmetingen)
Push to open van maken boven de ovens, dan kan die horizontale greeplijst weg.Eskiya schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
We zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken. Hebben nu een offerte binnen en willen nog langs 2 andere zaken gaan om offertes te vergelijken. Hebben nu een offerte van 23k. Gaat om een rotpunkt keuken met composiet blad en aeg apperatuur. Lijkt jullie dit een realistische prijs of vrij hoog? Prijs is inclusief plaatsen. Betreft een keuken van 2,30x3,10m.
https://imgur.com/a/QHRpucf
https://imgur.com/a/QHRpucf
Ik snap het, een soort koof eromheen, met een ronding.Eskiya schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
[Afbeelding]
Siemens Vaatwasser SX65Z802BE is een oude generatie. Stond bij mij ook op de offerte. Lijkt erop dat ze daar nog vanaf moeten.Eskiya schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:21:
Apparatuur
Ik heb zelf voorgesteld bij mijn keukenzaak om daar de SX97T801BE van te maken.
Check. Wij hadden het naar aanleiding van afspraak bij het inspiratiehuis geadviseerd gekregen. Ik zal dat dit aanpassen.-elw00d schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:21:
[...]
Siemens Vaatwasser SX65Z802BE is een oude generatie. Stond bij mij ook op de offerte. Lijkt erop dat ze daar nog vanaf moeten.
Ik ben er toevallig vorige week achter gekomen dat bijna alle nieuwe Bosch-vaatwassers alleen nog maar via de Home Connect-app een uitgestelde start kunnen draaien. Ik had een klant die tegen dat probleem aanliep, en toen ben ik er meteen achteraan gegaan. Blijkbaar gaat dit de nieuwe standaard worden bij BSH, dus misschien is het voor nu juist prettig om een ouder model te hebben. Dan kun je in ieder geval alle functies gebruiken zonder dat je verplicht bent om gelijk weer een app te downloaden.-elw00d schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:21:
[...]
Siemens Vaatwasser SX65Z802BE is een oude generatie. Stond bij mij ook op de offerte. Lijkt erop dat ze daar nog vanaf moeten.
Mijn vertegenwoordiger bij BSH had al behoorlijk wat klachten hierover ontvangen, dus hopelijk is dit iets wat ze in de toekomst gaan terugdraaien.
Wees er dus van bewust dat je bij de nieuwe BSH-vaatwassers verschillende functies alleen nog maar per app kunt regelen.
Een plank die je voor de helft kunt inschuiven, zodat je (deels) 'hoogtewinst' hebt voor de plank er onder.
Iemand met een Quooker cube die ervaring heeft met niet-quooker patronen? Bijvoorbeeld zoiets? Ik zocht naar een dedicated topic, maar vond niet iets specifieks hierover - happy to be wrong
Quooker cube co2 cilindersN1ckk schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:18:
Iemand met een Quooker cube die ervaring heeft met niet-quooker patronen? Bijvoorbeeld zoiets? Ik zocht naar een dedicated topic, maar vond niet iets specifieks hierover - happy to be wrong
Thanks. Snap niet waarom search dit niet oppakte.
ik ben ook bezig met mijn keuken.
Inmiddels heb ik een ontwerp gemaakt en een eerste gesprek gehad met Grando.
Mijn ontwerp:
/f/image/1NsYJyZs8f7hcHh8OpVScq0i.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AjUoi8wMPdn16rca4CpLoa2q.png?f=fotoalbum_large)
(Dit is een appartement, de lange open zijde ( B ) grenst aan de woonkamer.)
De spoelbak wordt een anderhalve spoelbak, helaas laat het tekenprogramma dat niet toe. Net zoals ik de stoomlade niet in kon tekenen. maar die komt onder de combimagnetron.
De vaatwasser komt in het kastje naast de spoelbak (nummer 8 ).
Nu kwam Grando met een lijstje apparatuur, waar ik niet helemaal happy mee ben:
Stoomlade (persoonlijke wens): Siemens BD911C1B0
Inductiekookplaat: Siemens ED87BHWC1E
Combimagnetron: Siemens HM936GCB1
Koelvries combinatie: Siemens KI86VVSE0
Vaatwasser: Siemens SN65Z802BE
Wandschouwkap: Siemens LC81KANB5
Quooker: Combi+, Flex kraan (geen Cube, wil ik niet)
Nu had ik voorgesteld om de combimagnetron te vervangen door de Siemens HM736G1B1: kan nagenoeg hetzelfde, maar omdat het geen Studioline is scheelt dat 1000 euro op de adviesprijs.
Voor de koelkast had ik een NoFrost-model voorgesteld, de Siemens KI86NVSE0
En als inductiekookplaat de AEG TII84B10FZ SaphirMatt: die is mooier en een stuk goedkoper (als je tenminste naar de adviesprijzen kijkt).
En als vaatwasser de Siemens SN85E803BE. Iets duurder, geen Zeolith, maar spreekt mij meer aan.
Word ik gebeld met de mededeling dat daardoor de apparatuur zeker 1500 tot 2000 euro duurder uit gaat vallen. Wat ik nogal verbazingwekkend vind gezien het feit dat ik goedkopere apparatuur uitgezocht heb, maar ik kreeg het standaard inkoop-verhaal.
Ik heb nog geen offerte, maar aan de telefoon wist ze te vertellen dat de kasten rond de 10.000 euro uit zouden komen, de apparatuur zeker op 10.000 euro, met mijn aanpassingen 12, en daar komt het blad nog bij.
Ik heb dus voorgesteld dat ze 2 offertes maakt: 1 met en 1 zonder apparatuur. Want voor 10.000 euro kan ik dit lijstje apparatuur makkelijk zelf bestellen bij een Keukenloods, 123keukens of een andere dozenschuiver natuurlijk
Ik twijfel nog een beetje over de hangende kasten en kast nummer 18: die laat ik misschien wel vervallen.
Vrijdag heb ik een gesprek met Bruynzeel, en hopelijk zaterdag bij Ekelhof. Hoewel ik twijfel of ik niet beter naar Gerwens toe kan gaan.
Iemand nog goede ideeën mbt deze keuken? Input is welkom
Mijn ontwerp:
/f/image/1NsYJyZs8f7hcHh8OpVScq0i.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AjUoi8wMPdn16rca4CpLoa2q.png?f=fotoalbum_large)
De spoelbak wordt een anderhalve spoelbak, helaas laat het tekenprogramma dat niet toe. Net zoals ik de stoomlade niet in kon tekenen. maar die komt onder de combimagnetron.
Nu had ik voorgesteld om de combimagnetron te vervangen door de Siemens HM736G1B1: kan nagenoeg hetzelfde, maar omdat het geen Studioline is scheelt dat 1000 euro op de adviesprijs.
En als inductiekookplaat de AEG TII84B10FZ SaphirMatt: die is mooier en een stuk goedkoper (als je tenminste naar de adviesprijzen kijkt).
En als vaatwasser de Siemens SN85E803BE. Iets duurder, geen Zeolith, maar spreekt mij meer aan.
Word ik gebeld met de mededeling dat daardoor de apparatuur zeker 1500 tot 2000 euro duurder uit gaat vallen. Wat ik nogal verbazingwekkend vind gezien het feit dat ik goedkopere apparatuur uitgezocht heb, maar ik kreeg het standaard inkoop-verhaal.
Ik heb nog geen offerte, maar aan de telefoon wist ze te vertellen dat de kasten rond de 10.000 euro uit zouden komen, de apparatuur zeker op 10.000 euro, met mijn aanpassingen 12, en daar komt het blad nog bij.
Ik heb dus voorgesteld dat ze 2 offertes maakt: 1 met en 1 zonder apparatuur. Want voor 10.000 euro kan ik dit lijstje apparatuur makkelijk zelf bestellen bij een Keukenloods, 123keukens of een andere dozenschuiver natuurlijk
Ik twijfel nog een beetje over de hangende kasten en kast nummer 18: die laat ik misschien wel vervallen.
Vrijdag heb ik een gesprek met Bruynzeel, en hopelijk zaterdag bij Ekelhof. Hoewel ik twijfel of ik niet beter naar Gerwens toe kan gaan.
Denk je dat bij Gerwens nog ruimte zit voor onderhandeling? Wij zijn daar ook geweest maar vonden het verschil nog niet wereldschokkend in prijs (1500€ bij indicatie maar def offerte moeten we nog krijgen). Als in Nl om de hoek het een paar honderd meer is zou ik toch liever dicht bij huis kiezen voor als er iets met garantie nodig is want dan loop je zo bij de keukenboer naar binnen. Hoe zien jullie dit?Eskiya schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:21:
Apparatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanwaar de barkrukken? Je hebt 1 meter verder een tafel voor 6? Daar gaat toch niemand aan zitten met de neus bijna in de pannen? Kunt beter extra bergruimte (kasten) nemen aan die kant dnek ik.Mauve45 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:57:
[...]
Dank voor je tip ivm de twee lades. Het komt inderdaad dan nagenoeg gelijk uit met de onderkant van de oven, en qua uitlijning begrijp ik je ook dat het niet écht opvalt gezien de redelijk krappe ruimte.
Aan de rechterkant komt een kleine inbouwkast/ pantry, welke we achter een keukenfront willen. Daarnaast is de deur naar de gang/overloopt, zie ook de plattegrond. Het eiland tegen de andere wand is dus niet echt praktisch mijn inziens.
Aan de linkerkant zit tussen het eiland en achterwand een deur naar het balkon, maar die wordt niet heel vaak gebruikt omdat we aan de andere kant van het eiland bij de eettafel ook dubbele deuren naar het balkon hebben.
[Afbeelding]
Limbids
Wat daarbij komt: de Duitse keukenboeren doen niks met water en elektra. Dat "mag" je zelf regelen. De Nederlandse doen dat wel (maar natuurlijk niet gratisPaPi36 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:32:
[...]
Denk je dat bij Gerwens nog ruimte zit voor onderhandeling? Wij zijn daar ook geweest maar vonden het verschil nog niet wereldschokkend in prijs (1500€ bij indicatie maar def offerte moeten we nog krijgen). Als in Nl om de hoek het een paar honderd meer is zou ik toch liever dicht bij huis kiezen voor als er iets met garantie nodig is want dan loop je zo bij de keukenboer naar binnen. Hoe zien jullie dit?
[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 27-05-2026 07:25 . Reden: Typo ]
Denk het eerlijk gezegd niet. Bij het geven van de prijs en offerte kregen we te horen dat dit de prijs is en we er rustig over na mochten denken. Of het nou 1 of 2 maanden zou zijn. Omdat we nog niet weten of we voor een Nolte of Häcker Systemat keuken zullen gaan, heb ik geen poging gewaagd. Daarnaast is dit de eerste prijs van een Häcker keuken en heb ik geen referentie of het nut had om een poging te wagen. Alleen al op de manier hoe we zijn geholpen zou ik ermee akkoord gaan.PaPi36 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:32:
[...]
Denk je dat bij Gerwens nog ruimte zit voor onderhandeling? Wij zijn daar ook geweest maar vonden het verschil nog niet wereldschokkend in prijs (1500€ bij indicatie maar def offerte moeten we nog krijgen). Als in Nl om de hoek het een paar honderd meer is zou ik toch liever dicht bij huis kiezen voor als er iets met garantie nodig is want dan loop je zo bij de keukenboer naar binnen. Hoe zien jullie dit?
Klopt staat ook in de offerte vermeld. Mijn voorkeur is nog steeds een lokaal keukenzaak in NL.Pietervs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Wat daarbij komt: de Duitse keukenboeren doen niks met water en elektra. Dat "mag" je zelf regelen. De Nederlandse doen dast wel (maar natuurlijk niet gratis)
ong 25000 euro voor dit vind ik wel heel erg duur... lijkt wel oplichting. Heb iets soort gelijks voor 17.000Pietervs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:59:
Mijn ontwerp:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er staat helaas niet bij om wat voor blad het gaat en welke frontjes in welke prijsklasse. Dus er is niet zo heel veel te zeggen over de prijs. 25.000 Euro lijkt veel maar zonder meer details is er toch weinig over te zeggen. Het lijkt er op dat er best wel veel lade's in zitten, die tellen lekker aan. En ook een hoekkast met plankjes (2x) is een stuk goedkoper dan een zelfde kast met Lemans.UltraInstinct schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:24:
[...]
ong 25000 euro voor dit vind ik wel heel erg duur... lijkt wel oplichting. Heb iets soort gelijks voor 17.000
[ Voor 15% gewijzigd door eelco74 op 27-05-2026 16:11 ]
Ik vind hem een beetje ouderwets ogen eigenlijk en ik denk dat dat komt door het jaren 80 schuine hoekje. Je kunt overwegen die weg te doen en te vervangen door een Le Mans pannending. En wil je echt graag een afzuigkap, in verhouding is hij duur. Een Bora met recirculatie is goedkoper dan deze combi van kookplaat en afzuigkap.Pietervs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:59:
Mijn ontwerp:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja idd zonder spec's niet veel over te zeggen, maar denk toch dat hij te veel zal betalen uit mijn ervaring met keukenverkopers.eelco74 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:08:
[...]
Er staat helaas niet bij om wat voor blad het gaat en welke frontjes in welke prijsklasse. Dus er is niet zo heel veel te zeggen over de prijs. 25.000 Euro lijkt veel maar zonder meer details is er toch weinig over te zeggen. Het lijkt er op dat er best wel veel lade's in zitten, die tellen lekker aan. En ook een hoekkast met plankjes (2x) is een stuk goedkoper dan een zelfde kast met Lemans.
Ik werd bijna extreem hard opgelicht. Keuken voor 25.000 euro, toen ik daarna aangaf dat ik ook elders heb gekeken en ze voor soortgelijke keuken 15.000 euro vroegen wou die kerel naar 15.000 euro zakken als ik nu zou tekenen. Overigens was heel zijn humeur veranderd nadat ik dat zei. Kerel leek extreem geïrriteerd.
Allemaal vieze oplichters. Snap dat je winst moet maken maar dit is gewoon naaien.
Hier is mijn keuken :
[ Voor 3% gewijzigd door UltraInstinct op 27-05-2026 16:51 ]
Iemand bekend met deze club die adverteert met wel heel lage prijzen (8500 met keukeneiland en a-merk apparatuur)?
https://www.facebook.com/profile.php?id=61559023250203
Een website die net bestaat, schreeuwerige verkooptactieken. Veel plezier...Handjes schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:40:
Iemand bekend met deze club die adverteert met wel heel lage prijzen (8500 met keukeneiland en a-merk apparatuur)?
Snelle dox levert op dat het om een keukensale vestiging gaat?
[ Voor 7% gewijzigd door Bobmeister op 27-05-2026 20:23 ]
Hallo,
gisteren op bezoek geweest bij een interieurbouwer voor een nieuwe keuken. Dit was een goed gesprek. Zij gaven aan dat een plafondafzuiging (Novy) nagenoeg hetzelfde resuktaat geeft als een Bora. Mijn voorkeur heeft plafondafzuiging ivm aantal kookzones. Zijn er mensen welke ervaring hebben met plafondazuiging.
Hoor het graag
gisteren op bezoek geweest bij een interieurbouwer voor een nieuwe keuken. Dit was een goed gesprek. Zij gaven aan dat een plafondafzuiging (Novy) nagenoeg hetzelfde resuktaat geeft als een Bora. Mijn voorkeur heeft plafondafzuiging ivm aantal kookzones. Zijn er mensen welke ervaring hebben met plafondazuiging.
Hoor het graag
Ik vond het ook al behoorlijk aan de prijs.UltraInstinct schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:24:
[...]
ong 25000 euro voor dit vind ik wel heel erg duur... lijkt wel oplichting. Heb iets soort gelijks voor 17.000
Nou heb ik gisteren nog even gekeken naar de apparatuur, maar kwam via diverse sites (inclusief de Pricewatch hier op Tweakers) toch wel uit rond de 10.000 voor de apparatuur.
Overigens, @MikaX over smaak valt niet te twisten
Ik heb inderdaad een ietwat "oudere" blik op een keuken, een Bora (of vergelijkbaar) is op het moment heel populair maar ik hou zelf meer van de wetenschap dat wat er aan stoom uit de pannen komt ook echt afgezogen wordt (zal met een Bora ongetwijfeld ook hoor, is meer een gevoelsdingetje
Die schuine hoek kan ik best eens naar kijken: die heb ik er eigenijk ingedaan omdat ik het anders allemaal zo recht en hoekig vond worden.
@Eelco je hebt gelijk wat betreft de kwaliteit van de fronten en het blad: daar heeft Grando nog niks voor aangegeven.
@UltraInstinct goed dat je het dus zelf aangaf.
Ik ben zelf niet zo goed in onderhandelingen. Maar ik heb wel bij Grando aangegeven dat ik nog met Bruynzeel aan tafel ga (morgen), en ik heb voor zaterdag nog een afspraak met Kitchen4All ingepland. Ekelhoff heeft pas 4 juli tijd, als ik voor die datum nog geen beslissing genomen heb ga ik daar dus ook nog mijn licht opsteken.
Dank voor de input!
Ik ben toevallig door hen benaderd. Wat ze doen is online heel hard schreeuwen om afspraken te maken. Deze afspraken pakken ze deels zelf op (bijvoorbeeld voor hun Keukensale-winkel in Eindhoven) en de rest verkopen ze door; daarvoor hadden ze mij benaderd. Ik zat er totaal niet op te wachten. Het is dus een hoop herrie maken om afspraken binnen te slepen, en vervolgens komt de klant bij een agressieve verkoper aan tafel die er alles aan doet om diezelfde dag nog een handtekening te krijgen.Handjes schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:40:
Novy werkt erg goed, vooral de wat luxere en duurdere types. De montagehoogte is hierbij wel cruciaal: hoe hoger hij hangt, hoe minder goed hij werkt. Ze hebben meestal een min. en max. hoogte.Goofman2 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:
Hallo,
Hoor het graag
Heeft iemand een idee waar je zon technische tekening online goedkoop en goed kunt laten maken?Toke_gt schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:39:
[...]
Ik zou die optie van een schiereiland niet doen, vanwege inderdaad de beperkte ruimte om er met z’n 2’en te werken, maar ook omdat je voor alles om het eiland heen moet lopen. Dat gaat irriteren. Ik vind de opstelling met eiland het leukste, ook omdat je kunt variëren met tafel ertegenaan of los. Altijd handig als je een keer wat meer eters hebt. Wel vraag ik me af of je dan genoeg ruimte hebt voor hoge kasten (maar dat hangt ook af van de wijze waarop je de bijkeuken gaat gebruiken).
Overigens hoef je de keuken niet al te kopen, je kunt ook los (online) een technische tekening laten maken. Wel moet je dan weten wat ongeveer waar komt en dat is precies je vraag, maar ik wilde het je toch meegeven.
Zoek online op technische tekening keuken, en kijk dan welke aanbieder jou aanspreekt. Prijs is (afhankelijk van omvang en details) tussen 100 en 200 euro.Rell schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:04:
[...]
Heeft iemand een idee waar je zon technische tekening online goedkoop en goed kunt laten maken?
Hier ben ik uiteindelijk uitgekomen voor een grote Novy van 120cm breed boven een 80cm brede kookplaat. Dit omdat we een plafondhoogte van 300cm hebben en zelfs de grote novy moet max 160cm boven de plaat volgens hun eigen info. Dus toch een koofje. En de brede variant om toch zoveel mogelijk weg te zuigen met een unit op de maximale hoogte.Goofman2 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:
Hallo,
Onderzoek een motor op afstand. Als je de motor wat verder weg kan plaatsen wordt het heerlijk stil bij het koken met toch goede afzuizing. Zeker in vergelijk met die dingen die tegen de natuurlijke rook-richting in moeten zuigen.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Maar kunnen ze echt leveren wat ze beloven? A-kwaliteitskeukens met kookeiland en alles voor 8500 euro? En zitten die partners daar op te wachten waar ze het naar doorschuiven?MarcoZoetermeer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:49:
[...]
Ik ben toevallig door hen benaderd. Wat ze doen is online heel hard schreeuwen om afspraken te maken. Deze afspraken pakken ze deels zelf op (bijvoorbeeld voor hun Keukensale-winkel in Eindhoven) en de rest verkopen ze door; daarvoor hadden ze mij benaderd. Ik zat er totaal niet op te wachten. Het is dus een hoop herrie maken om afspraken binnen te slepen, en vervolgens komt de klant bij een agressieve verkoper aan tafel die er alles aan doet om diezelfde dag nog een handtekening te krijgen.
Ze hebben sinds kort ook een website (betaalbaar living punt nl). Geen adresgegevens, geen algemene voorwaarden, geen KvK, domeinnaam geregistreerd op een outlook adres van ene Ozmen Canoz, etc.
Plus: enorm veel fake reviews. Het is echt oppassen bij deze boer, en is volgens mij een keten van allerlei (Turkse) gasten.
[ Voor 16% gewijzigd door Handjes op 30-05-2026 10:17 ]
Een partij die via facebook verkoopt, zonder kvk etc, zou ik niet erg serieus nemen.Handjes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:13:
[...]
Maar kunnen ze echt leveren wat ze beloven? A-kwaliteitskeukens met kookeiland en alles voor 8500 euro? En zitten die partners daar op te wachten waar ze het naar doorschuiven?
Ze hebben sinds kort ook een website (betaalbaar living punt nl). Geen adresgegevens, geen algemene voorwaarden, geen KvK, domeinnaam geregistreerd op een outlook adres van ene Ozmen Canoz, etc.
Plus: enorm veel fake reviews. Het is echt oppassen bij deze boer, en is volgens mij een keten van allerlei (Turkse) gasten.
Hi,
Wij zijn bij db keukens geweest, regio Delft.
Enorm goed geholpen en we zijn al een heel eind op weg met alle keuzes.
Maar een paar vragen:
Ik zie dat Bosch en siemens behoorlijk slechte reviews krijgt qua service. Dus after service als er wat is met je apparaten. En veel apparaten die wij nu hebben uitgezocht zijn siemens en neff (neff is ook van bsh).
Van de andere kant het zijn gewoon goede merken. Maar ik heb ook geen zin in gedoe als er iets mis is. Wat zijn jullie ervaringen ? En van de andere kant wat zouden goede alternatieven zijn qua merken?
En hebben mensen toevallig ervaring met db keukens? De reviews zijn echt enorm positief en ik vond hun service tot op heden top. Ook geen onderhandelen en meteen prijs is prijs hou ik van ipv nog dat kansloze afdingen
Hieronder trouwens een idee.
Het hout is minder donker in het echt (echt hout) en de achterkant is 425 lang en over de hele hoogte en het eiland is 270 lang en 120cm breed
Linkerkast achterin een hoge 180cm diepvries en helemaal rechts 180cm koelkast
Naast de diepvries een wijnkast en combi oven en daarnaasr een nis van 180cm met kraan (quooker) en daarnaast een vaatwasser
In het eiland een inductieplaat van neff met zon omhoog komende afzuiging uit het blad
En compositiet blad
Alleen dus twijfel over merken van apparatuur
Wij zijn bij db keukens geweest, regio Delft.
Enorm goed geholpen en we zijn al een heel eind op weg met alle keuzes.
Maar een paar vragen:
Ik zie dat Bosch en siemens behoorlijk slechte reviews krijgt qua service. Dus after service als er wat is met je apparaten. En veel apparaten die wij nu hebben uitgezocht zijn siemens en neff (neff is ook van bsh).
Van de andere kant het zijn gewoon goede merken. Maar ik heb ook geen zin in gedoe als er iets mis is. Wat zijn jullie ervaringen ? En van de andere kant wat zouden goede alternatieven zijn qua merken?
En hebben mensen toevallig ervaring met db keukens? De reviews zijn echt enorm positief en ik vond hun service tot op heden top. Ook geen onderhandelen en meteen prijs is prijs hou ik van ipv nog dat kansloze afdingen
Hieronder trouwens een idee.
Het hout is minder donker in het echt (echt hout) en de achterkant is 425 lang en over de hele hoogte en het eiland is 270 lang en 120cm breed
Linkerkast achterin een hoge 180cm diepvries en helemaal rechts 180cm koelkast
Naast de diepvries een wijnkast en combi oven en daarnaasr een nis van 180cm met kraan (quooker) en daarnaast een vaatwasser
In het eiland een inductieplaat van neff met zon omhoog komende afzuiging uit het blad
En compositiet blad
Alleen dus twijfel over merken van apparatuur
[ Voor 36% gewijzigd door HenkS op 30-05-2026 17:56 ]
Ik zou niet teveel leunen op reviews. Uiteraard zit er een kern van waarheid in, maar over het algemeen hoor je de positieve klanten minder. Daarnaast zou ik er ook niet direct vanuit gaan dat service nodig is en anders loopt dit waarschijnlijk ook via DB keukens (zelf geen ervaring met deze partij). Maar goed dat is mijn mening.
Qua apparatuur hebben wij van meerdere kanten erg positieve signalen ontvangen over Atag. Zowel van particulieren als een aantal keukenaanbieders zelf. Daar tekenen wij nu mee. Juist erg goed met aftersales.
Joejoe!
Vandaag een klap gegeven op een keuken. Qua bladdiepte hebben we nog speling tussen 72 en 80 cm - prijs is gelijk. Wat zijn hier de ervaringen met een dieper aanrechtblad? Zat nu zo’n beetje op 75 cm.
Zijn er hier mensen wel eens bij ekelhoff kuchen in Duitsland geweest? Is het de moeite waard? Want aardig stuk rijden voor ons?
En qua prijzen iemand een idee? Hebben ze daar netto prijzen , maw niet onderhandelen of wel?
En qua prijzen iemand een idee? Hebben ze daar netto prijzen , maw niet onderhandelen of wel?
Al eerder hier geschreven, wij hebben recent pech gehad met 2 Siemens apparaten. Een twee jaar oude wasmachine en een nieuwe afzuigkap. De afzuigkap werkte wel, maar produceerde veel bijgeluid, achteraf door een foutje van de keukenmonteur.
Voordat er plek is in de planning bij BSH om iemand langs te sturen, dat was hier tweemaal toe vrij lang. Maar de monteurs zijn echt zeer keurige en kundige mensen, werken heel netjes.
Het assortiment van Siemens paste het beste bij onze wensen, ik heb er vooralsnog geen spijt van.
Voordat er plek is in de planning bij BSH om iemand langs te sturen, dat was hier tweemaal toe vrij lang. Maar de monteurs zijn echt zeer keurige en kundige mensen, werken heel netjes.
Het assortiment van Siemens paste het beste bij onze wensen, ik heb er vooralsnog geen spijt van.
Genoeg ervaringen in dit topic, even de zoekfunctie gebruiken.HenkS schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:12:
Zijn er hier mensen wel eens bij ekelhoff kuchen in Duitsland geweest? Is het de moeite waard? Want aardig stuk rijden voor ons?
Als je er de ruimte voor hebt gewoon doen, het lijkt weinig maar je gaat het wel merken.Pepper92 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:13:
Vandaag een klap gegeven op een keuken. Qua bladdiepte hebben we nog speling tussen 72 en 80 cm - prijs is gelijk. Wat zijn hier de ervaringen met een dieper aanrechtblad? Zat nu zo’n beetje op 75 cm.
Hebben afgelopen zaterdag voor de 2e keer bij Marquardt Kuche in Nordhorn gezeten voor een vervolggesprek. Uitgaande dat we er een klap op zouden geven is dit helaas (nog) niet gebeurd.
Eerst vonden we de Hacker Systemat mooi maar we zijn er unaniem over uit dat het een Nolte moet gaan worden. De Hacker heeft geen vleugel bovenkasten voor een afzuigkap en dat heeft Nolte wel weer. Daarnaast vinden we de kleurtinten van de Nolte toch iets mooier.
Daar waar ze bij Gerwens het eiland tegen de pilaar aan plaatsen, heeft de verkoper van Nolte toch een strakkere integratie van de pilaar in het eiland bedacht, door de eiland te verplaatsen richting de pilaar.
Daarnaast kwam hij met het idee om de pilaar te bekleden met plaatmateriaal van de houten bovenkastjes.
Ik ben benieuwd wat jullie van de prijs en keuken vinden.
Prijs zijn we blijven hangen op €41.000. Wat vinden jullie van de prijs? (Het gaat om allemaal Siemens Studioline apparatuur) + Keramiek blad met quooker flex. EN alle installatie en aansluitingen doen ze in tegenstelling tot meeste Duitse zaken wel
Ik ben me bewust dat dit heel veel keuken is. We kunnen dezelfde keuken elders voor €38.000 kan krijgen, alleen het gevoel was niet vertrouwd en vind ik de meerprijs voor de service, vriendelijkheid, gesprek, sparren meer dan waard maar moet ik ergens een streep trekken, omdat ik na een eerste keukenbezoek mijn illusie van €30K bijgesteld had en vervolgens na een 2e bezoek elders ook €35.000 losgelaten heb en uiteindelijk 37.500/38.000 kon accepteren.
Kanttekening 1. Op afbeelding 3&4 wijken de bovenkastjes af, omdat we in eerste instantie hier maatwerk voor wilden met een koof (zie eerdere post) maar dit toch mooier vonden. Omdat de verkoper dit niet mooi vond, is hij ons tegemoet gekomen door de 2 bovenkasten weg te doen voor minder.
Kanttekening 2: Op afbeelding 1 is links naast het pilaar verbonden met de achterwand van de cinewall in houtkleur, zodat dat als een koffiecorner/airfryer corner, etc. kan dienen. Hoewel we deze oplossing prachtig vonden, vonden we de meerprijs van ruim €5.000 te duur. Zouden we later ook nog kunnen nabestellen
/f/image/dIBR2GPZ4okW0HeMUqkkhksJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yFuG1jCfxUsMCdHSU9ud3yvn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A6ozP7CaCPsgGFblnxUcGUtA.png?f=fotoalbum_large)
Eerst vonden we de Hacker Systemat mooi maar we zijn er unaniem over uit dat het een Nolte moet gaan worden. De Hacker heeft geen vleugel bovenkasten voor een afzuigkap en dat heeft Nolte wel weer. Daarnaast vinden we de kleurtinten van de Nolte toch iets mooier.
Daar waar ze bij Gerwens het eiland tegen de pilaar aan plaatsen, heeft de verkoper van Nolte toch een strakkere integratie van de pilaar in het eiland bedacht, door de eiland te verplaatsen richting de pilaar.
Daarnaast kwam hij met het idee om de pilaar te bekleden met plaatmateriaal van de houten bovenkastjes.
Prijs zijn we blijven hangen op €41.000. Wat vinden jullie van de prijs? (Het gaat om allemaal Siemens Studioline apparatuur) + Keramiek blad met quooker flex. EN alle installatie en aansluitingen doen ze in tegenstelling tot meeste Duitse zaken wel
Ik ben me bewust dat dit heel veel keuken is. We kunnen dezelfde keuken elders voor €38.000 kan krijgen, alleen het gevoel was niet vertrouwd en vind ik de meerprijs voor de service, vriendelijkheid, gesprek, sparren meer dan waard maar moet ik ergens een streep trekken, omdat ik na een eerste keukenbezoek mijn illusie van €30K bijgesteld had en vervolgens na een 2e bezoek elders ook €35.000 losgelaten heb en uiteindelijk 37.500/38.000 kon accepteren.
Kanttekening 1. Op afbeelding 3&4 wijken de bovenkastjes af, omdat we in eerste instantie hier maatwerk voor wilden met een koof (zie eerdere post) maar dit toch mooier vonden. Omdat de verkoper dit niet mooi vond, is hij ons tegemoet gekomen door de 2 bovenkasten weg te doen voor minder.
Kanttekening 2: Op afbeelding 1 is links naast het pilaar verbonden met de achterwand van de cinewall in houtkleur, zodat dat als een koffiecorner/airfryer corner, etc. kan dienen. Hoewel we deze oplossing prachtig vonden, vonden we de meerprijs van ruim €5.000 te duur. Zouden we later ook nog kunnen nabestellen
/f/image/dIBR2GPZ4okW0HeMUqkkhksJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yFuG1jCfxUsMCdHSU9ud3yvn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/A6ozP7CaCPsgGFblnxUcGUtA.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind het persoonlijk wel heel tof! Al vind ik deze renders met harde getekende/zwarte lijnen wel wat heftig. De greeplijsten vallen dan meer op. Die vind ik persoonlijk niet mooi, maar zijn wel heel praktisch. Besef je wel dat de pilaar wegwerken wel heel prominent in beeld komt; als in, veel plaatmateriaal ‘in your face’. Maar ik houd wel van zulke creatieve oplossingen, dat maakt je keuken wel uniek. Hoe gaan ze de hoeken afwerken? Wordt dat in verstek gezaagd?
Dit is echt een gigantische keuken waarbij je het onderscheid moet maken tussen ‘duur’ en ‘veel geld’. Als je ziet hoeveel kasten en lades je hebt en m2 werkblad incl achterwand is dit echt geen gekke prijs. Kijk alleen wel ff naar je appaeatuur, ‘Siemens Studioline’ zegt niet veel. Dat kan een oven van €1100 of €3900 (adviesprijs) zijn afhankelijk van de uitvoering!
Dit is echt een gigantische keuken waarbij je het onderscheid moet maken tussen ‘duur’ en ‘veel geld’. Als je ziet hoeveel kasten en lades je hebt en m2 werkblad incl achterwand is dit echt geen gekke prijs. Kijk alleen wel ff naar je appaeatuur, ‘Siemens Studioline’ zegt niet veel. Dat kan een oven van €1100 of €3900 (adviesprijs) zijn afhankelijk van de uitvoering!
[ Voor 34% gewijzigd door bl0kkie87 op 01-06-2026 05:44 ]
Heb je die bovenkasten überhaupt nodig met al zo veel kastruimte? Makkelijke manier om te besparen.
en inderdaad, welke apparatuur precies, welke fabrikant, goedkoopste plastic frontjes of lakwerk, lades of ook kastdeuren?
en inderdaad, welke apparatuur precies, welke fabrikant, goedkoopste plastic frontjes of lakwerk, lades of ook kastdeuren?
Kastjes zijn volgens vrouwlief nodig
frontjes zijn PG 1 voor houten kastjes en PG2 voor overig
| Soort | Merk | Type |
| Inductiekookplaat | Siemens | EX907NXV6E |
| Bakoven Pyrolyse | Siemens | HB976GKB1 |
| Bakoven met stoom | Siemens | HR976GMB1 |
| Decorstrip 2x | Siemens | HZ66X650 |
| Afzuigkap | Siemens | LJ99BET65 |
| Koelkast | Siemens | KI81RSDC0 |
| Vriezer | Siemens | GI81NSCE0 |
| Vaatwasser | Siemens | SX97T801BE |
| Kraan | Quooker | Flex Round Rose + COMBI |
| Spoelbak | Blanco | Etagon 500 – Silgranit Tartufo 522234 |
Ook toevallig bij Akzent geweest? Die zijn over het algemeen scherper met de prijzen dan MaquardtEskiya schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:49:
Hebben afgelopen zaterdag voor de 2e keer bij Marquardt Kuche in Nordhorn gezeten voor een vervolggesprek. Uitgaande dat we er een klap op zouden geven is dit helaas (nog) niet gebeurd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Akzent verkoopt (helaas) geen NolteAnalamoebe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Ook toevallig bij Akzent geweest? Die zijn over het algemeen scherper met de prijzen dan Maquardt
Ah, ik wist niet dat dat een pré was. Dan zou ik bij Ekelhoff eens een prijs laten maken, die heeft 100% Nolte.(ik heb het persoonlijk niet zo op Marquardt, het is een DMG onderneming met daarbij behorende streken. Ook is mijn ervaring met Marquardt niet bijster goed)
Wij hebben iets vergelijkbaars. Wel 1 hoge kast meer en geen bovenkastjes en de prijs is vergelijkbaar, een fractie lager. Wij hebben wel een kwartsiet Taj Mahal blad en ons eiland is prijsgroep 6 of 7 en er zit wat maatwerk in bij ons. Apparatuur is ook vergelijkbaar, wat kleine verschillen. Die stoomoven is wat goedkoper dan onze combi-oven met pyrolyse. Verder hebben wij de Quooker Cube er nog bij en hebben we een Bora ipv Siemens en geen afzuigkap en we hebben nog zo'n uitschuifbare plank met elektra ingebouwd. Maar wij hebben weer niet dat ronde blad extra en ook geen paalbekleding.
Ik herken wat je zegt over dat het budget steeds opgerekt wordt. Dan wijzig je iets en wordt het toch weer meer. Wij wisten ook niet waar we op zouden willen inleveren: andere frontjes, goedkopere apparatuur, goedkoper blad, geen binnenlades maar gewoon planken? Maar dan is het niet meer de keuken die je het optimale gebruiksgemak geeft dat je wel dagelijks nodig zou hebben of zou wensen. Dus ja, maar getekend bij het kruisje. Als het eenmaal staat en ik elke dag zie hoe mooi de keuken is en hoe handig in gebruik doet het vast minder pijn. Als je er 15.000 af wilt hebben moet je echt flinke concessies doen of naar een ander soort keukenwinkel. Dus ik ben nu over naar de acceptatiefase.
Wat ik me wel nog afvroeg bij jouw keuken. Gaan de benen niet botsen bij de krukjes?
Ik herken wat je zegt over dat het budget steeds opgerekt wordt. Dan wijzig je iets en wordt het toch weer meer. Wij wisten ook niet waar we op zouden willen inleveren: andere frontjes, goedkopere apparatuur, goedkoper blad, geen binnenlades maar gewoon planken? Maar dan is het niet meer de keuken die je het optimale gebruiksgemak geeft dat je wel dagelijks nodig zou hebben of zou wensen. Dus ja, maar getekend bij het kruisje. Als het eenmaal staat en ik elke dag zie hoe mooi de keuken is en hoe handig in gebruik doet het vast minder pijn. Als je er 15.000 af wilt hebben moet je echt flinke concessies doen of naar een ander soort keukenwinkel. Dus ik ben nu over naar de acceptatiefase.
Wat ik me wel nog afvroeg bij jouw keuken. Gaan de benen niet botsen bij de krukjes?
Ik wil graag een losse kookplaat op een keukenkast plaatsen. Mijn keuken is op 90 cm hoog ten opzichte van de vloer geplaatst. Wat zouden jullie adviseren? Een losse keukenkast kopen kan ik niet zo snel vinden met zo'n hoogte.
Ekelhoff heeft 100% geen Nolte :-) Zie openingspost. Daarnaast was Ekelhoff 1 van de eerste zaken waar we zijn geweest en qua prijs vele malen hoger zat voor niet eens niet zo volledig als deze Nolte (€45.800)Analamoebe schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Ah, ik wist niet dat dat een pré was. Dan zou ik bij Ekelhoff eens een prijs laten maken, die heeft 100% Nolte.(ik heb het persoonlijk niet zo op Marquardt, het is een DMG onderneming met daarbij behorende streken. Ook is mijn ervaring met Marquardt niet bijster goed)
Dat een keukenzaak onder de DMG valt is naar mijn mening niet per definitie slecht. Zolang we een goede service krijgen, vriendelijk worden ontvangen, met respect behandelt worden en we het met de prijs eens kunnen worden is er niks aan de hand.
Als ik dezelfde service bij een kleinere (lokale) keukenzaak kan krijgen voor hetzelfde bedrag en misschien nog iets meer. Dan gaat mijn voorkeur hiervoor.
Zie mijn eerdere posts over ervaringen met niet-DMG zaken waarbij de service en vriendelijkheid ver te zoeken was.
Nou helemaal mee eens! We hebben genoeg tijd gehad om na te denken over de keukenindeling. Ik wil niet een net-niet keuken door op zaken te besparen om te kunnen besparen. Ik ben ook van mening dat dit het is en daar een X bedrag tegenover staat. En als het echt te duur is, dan moeten we maar flink op ons achterhoofd krabben en opnieuw naar de tekentafel. Omdat ik (we) geen zin meer hebben om iedere keer op pad te gaan vroeg ik me af of dit een reeel bedrag is. Als ik de prijs afzet tegen de Hacker systemat keuken dan is het prijsverschil nauwelijk. Wetende dat ik bij de Hacker keuken nog 2 bovenkasten bij moeten, en excl. installatie en aansluiting zelf geregeld moeten worden. Ik neig ook steeds meer om te tekenen bij het kruisje. Puur voor mijn gevoel gerust te stellen (en die van mijn ega) heb ik nog 1 afspraak bij Meda staan waar ik met deze schetsen in mijn eentje naar toe zal gaan en (zoals altijd) open kaart zal spelen. Kom er dan snel genoeg achter of het aanbod goed is (denk het persoonlijk wel)MikaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:14:
Wij hebben iets vergelijkbaars. Wel 1 hoge kast meer en geen bovenkastjes en de prijs is vergelijkbaar, een fractie lager. Wij hebben wel een kwartsiet Taj Mahal blad en ons eiland is prijsgroep 6 of 7 en er zit wat maatwerk in bij ons. Apparatuur is ook vergelijkbaar, wat kleine verschillen. Die stoomoven is wat goedkoper dan onze combi-oven met pyrolyse. Verder hebben wij de Quooker Cube er nog bij en hebben we een Bora ipv Siemens en geen afzuigkap en we hebben nog zo'n uitschuifbare plank met elektra ingebouwd. Maar wij hebben weer niet dat ronde blad extra en ook geen paalbekleding.
Barretje op de tekening klopt niet helemaal. We willen een ander soort barretje dat niet helemaal rond is met een beenruimte van 45/50cm.
Na opvolging van:
Hortz in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Zijn we weer bij een Keukenboer geweest. Deze bied een Omnia Einbaukuchen aan (moet Rotpunkt prive label zijn als ik delen vergelijk). Verder allemaal AEG apparatuur en een quooker voor warm/heet water.
Is nu als volgt.
/f/image/t364CAqmGYsECkhSexpAs1nQ.png?f=fotoalbum_medium)
Dit past ook netjes met de deur naar de garage. Enige is de muur rechts is vrij leeg, zien we of daar nog iets kwijt kunnen.
De grootste eis vanaf mijn vrouw is die tafel van 2,80x1,10. Vanaf daar zijn we gaan plaatsen.
Ze bakt graag en wil dus veel werkruimte. Verder was het invullen en zien of de looproutes logisch zijn.
Is wel goedkoper dan vorige keer en betere layout vind ik (o.a. de 'doodlopende' straat is weg).
Iemand weer opmerkingen? Donderdag zitten weer bij de keukenleverancier dus gaan we verder discusseren.
Hortz in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Zijn we weer bij een Keukenboer geweest. Deze bied een Omnia Einbaukuchen aan (moet Rotpunkt prive label zijn als ik delen vergelijk). Verder allemaal AEG apparatuur en een quooker voor warm/heet water.
Is nu als volgt.
/f/image/t364CAqmGYsECkhSexpAs1nQ.png?f=fotoalbum_medium)
Dit past ook netjes met de deur naar de garage. Enige is de muur rechts is vrij leeg, zien we of daar nog iets kwijt kunnen.
De grootste eis vanaf mijn vrouw is die tafel van 2,80x1,10. Vanaf daar zijn we gaan plaatsen.
Ze bakt graag en wil dus veel werkruimte. Verder was het invullen en zien of de looproutes logisch zijn.
Is wel goedkoper dan vorige keer en betere layout vind ik (o.a. de 'doodlopende' straat is weg).
Iemand weer opmerkingen? Donderdag zitten weer bij de keukenleverancier dus gaan we verder discusseren.
Members only: Prijs
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Hortz op 08-06-2026 22:38 ]
Dezelfde (nog verfijndere) keuken die we bij Marquardt Duitsland voor €41.000 konden krijgen, kunnen we bij een lokale keukenzaak in het centrum voor €36.000 krijgen plus hier zit ook nog de Quooker pure inbegrepen, zonder dat we veranderingen in de kasten hebben doorgevoerd. Komt onwerkelijk over omdat we maar niet lager dan €41K kwamen in Duitsland en Nederland.Eskiya schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben tot gisteravond laat in de keukenzaak gezeten en alles doorgenomen, adviezen geluisterd en doorgevoerd. Keuken is compleet maar waar kan het prijsverschil in zitten? Kan het prijsverschil te maken hebben, dat het een eenmanszaak is en met 1 vaste zzp keukenmonteur werkt en mogelijk genoegen neemt met minder marge?
Het klinkt to good to be true maar reviews, kennis, sparring was het top!
Heb je exact hetzelfde werkblad nu? Daar zitten zeer grote prijsverschillen in. Apparatuur kan ook aardig verschillen. Ook binnen hetzelfde merk.Eskiya schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Dezelfde (nog verfijndere) keuken die we bij Marquardt Duitsland voor €41.000 konden krijgen, kunnen we bij een lokale keukenzaak in het centrum voor €36.000 krijgen plus hier zit ook nog de Quooker pure inbegrepen, zonder dat we veranderingen in de kasten hebben doorgevoerd. Komt onwerkelijk over omdat we maar niet lager dan €41K kwamen in Duitsland en Nederland.
We hebben tot gisteravond laat in de keukenzaak gezeten en alles doorgenomen, adviezen geluisterd en doorgevoerd. Keuken is compleet maar waar kan het prijsverschil in zitten? Kan het prijsverschil te maken hebben, dat het een eenmanszaak is en met 1 vaste zzp keukenmonteur werkt en mogelijk genoegen neemt met minder marge?
Het klinkt to good to be true maar reviews, kennis, sparring was het top!
Apparaten zijn hetzelfde gebleven. Soort werkblad ook beiden keramiek waarbij de duurdere van het merk Ascale/Montapanel en goedkopere Kemie is. Beiden 4cm dik
Montage met eigen zzp zal wellicht goedkoper zijn dan iemand die vanuit Duitsland wordt aangestuurd. En marge op kasten en apparatuur kan zeker ook schelen.Eskiya schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:19:
Apparaten zijn hetzelfde gebleven. Soort werkblad ook beiden keramiek waarbij de duurdere van het merk Ascale/Montapanel en goedkopere Kemie is. Beiden 4cm dik
Soms is de werkelijkheid gewoon fijn. Je hebt er genoeg moeite voor gedaan, zou ik denken.
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
:strip_exif()/f/image/nShn2GRVp4DE0cRBPyV9y6KU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/OqIPrqxlacWjg5RxdsWNJ7sq.avif?f=fotoalbum_large)