Skeef87 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:24:
Hoi allemaal,
Ook wij zijn bezig met onze zoektocht naar een nieuwe keuken. De afgelopen week heb ik dit topic veel doorgenomen, maar lang niet alles kunnen doorlezen. Ondertussen zijn we bij twee keukenboeren geweest en hebben we twee offertes ontvangen.
Hebben jullie nog ideeën, adviezen of tips voor ons? We hebben nooit eerder een keuken uitgekozen dus we zijn erg onervaren op dit gebied.
En wat is jullie beoordeling over de prijs?
Keukenboer #1: offerte van € 22k inclusief montage.
Nobilia keuken
Wijnklimaat D26-SV60-PUSH
BORA inductiekookplaat E80NUA11
BOSCH vaatvasser SBV4HU801E
Inventum koel/vries combi KV1786D
Selsiuz Push & Turn 3-in-1 Haaks (zwart)
Inclusief montage. Afval wordt niet door de transporteur of de monteur afgevoerd, hier dient klant zelf zorg voor te dragen. (is dit normaal?)
Keukenblad is composiet premium. Het kookeiland is 270 cm lang en 120 cm breed.
Rechts staat de koel/vries combinatie. Ik twijfel of het handig is om deze in de hoek te zetten ivm de deur die tot 90 graden open kan. Hiernaast staat de apothekerskast.
[Afbeelding]
Keukenboer #2: offerte € 20.900 ex. montage. Dit zal naar verwachting € 1500 tot € 2500 zijn. Nolte keuken
Alle apparatuur is van AEG
NG87IB20TK Afwasautomaat Volledig Integreerbaar EcoLine 8000
NSC6N18ZES L Koel / Vrieskast Combi Bottom 6000, TwinTech, NoFrost,
NCH84B03CZ Kookplaat Inductie met afzuiging EcoLine 6000, 80 cm
NSW8S826GT Wijnklimaatkast Onderbouw 8000, 60 cm, Perfect Shelving, Single zone, MattBlack
QUOOKER zwart
De kleuren op dit plaatje komen niet overeen, maar het gaat om de indeling.
Het kookeiland is 120 cm breed en 230 cm lang. Er is extra ruimte gecreëerd om te kunnen zitten.
De kookplaat is aan de zijkant geplaatst, maar ik vind centraal mooier en handiger.
Koelkast en oven staan nu beide rechts. Links is een kast met uitneembare lades (alternatief apothekerskast) en nog een extra kast.
Qua apparatuur en kwaliteit keuken is offerte 2 beter, maar ik word niet echt warm van de indeling. Het oogt naar mijn mening wat saai. Ook twijfel ik of de bredere handgrepen niet mooier zijn dan de korte.
[Afbeelding]
Ik heb aan chatGPT gevraagd om de tekeningen mooier uit te werken en hij kwam met onderstaande schets wat lijkt op de tekening van offerte 1. De zijpanelen in het grijs zijn hier breder en de plinten worden ook meegenomen in dezelfde kleur. Het ontwerp vind ik wel erg mooi, wat vinden jullie?
En is er zoveel verschil in kwaliteit tussen een Nobilia keuken en een Nolte keuken? Op de offerte zie ik overigens geen 'Nolte' staan maar alleen de codes van de keukenboer zelf. Is dit altijd het geval of staan de kleurcodes van een Nolte keuken normaal gesproken herkenbaar weergegeven in een offerte?
[Afbeelding]