Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.795.815 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:46:
[...]

Ah ja. En wiens fout is het ontbrekende fonteintje?
Zelfde. Maar daar kan ik wel doorheen kijken. Vind het gewoon absurd dure tegels maar hebben ze zelf uitgezocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Offerte voor tegels in badkamer vanuit project leverancier was €9000. Ik schrok en dacht oprecht dat het een fout was. Ik vond het al raar dat ze in de winkel zelf zo vaag deden over de prijzen per m2.

Uiteindelijk alleen tegels gekozen voor de vloer voor de badkamer. voor in totaal €1600 de rest de standaard tegels gehouden. Want met de vloerverwarming lijkt me dat het lastigst om te veranderen. De muurtegels kun je achteraf nog makkelijkoverheen tegelen dat ga ik misschien nog doen

Tegels van de projecttegelboer is altijd belachelijk duur volgens mij. Maar ik wil na oplevering meteen verhuizen dus zelf nog badkamer en wc laten aanleggen was geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
finsdefis schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:15:
[...]

Zal gewoon een foutje zijn in de illustratie. Neem aan dat die naar buiten open gaat.

En 5k voor 2 wc's... man man man. Wat een prijzen.
Wij betaalde in ons huidige huis,

"Hierbij een prijsopgave voor de renovatie van jullie toilet.

Volgende werkzaamheden zijn hierin opgenomen:

Demonteren van wc, fontein, radiator en wandlamp
Uitbreken van wand- en vloertegels
Afvoer in vloer naar achter verplaatsen
Wanden en vloer uitvlakken
Plafond stukadoren
WC-inbouwmodule plaatsen, aansluiten en afwerken met multiplex 18mm
Wanden en vloer voorlijmen, betegelen en invoegen
Hoeken en naden afkitten
Monteren van WC, fontein, radiator, lamp en garnituur

Totaalprijs voor deze werkzaamheden inclusief gebruiksmaterialen komt op € 2560,- excl. Btw.
Als jij het sloopwerk zelf doet dan gaat er nog ongeveer € 300,- vanaf."

Is een offerte van 2,5 jaar geleden en super mooi gemaakt, hoeken in verstek etc. Hebben slloopwerk zelf gedaan.

Nieuwbouw, was tegelwerk €1460 extra. Alleen vonden telewerk al prima, hadden al mooi formaat tegels en wat keus. Extra werk zit in 2Wc tot boven betegelen. Vloertegels stokend op inbouwmodule, badrand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat een bedragen... voor een hokje waar je... <10 minuten per dag bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:45
nel!s schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Buiten ziet het er zo uit, dus gespiegeld tav bovenstaande foto:
[Afbeelding]

Er zit een langer dakvlak aan één kant en een schoorsteen. De platen zijn voor de schoorsteen en de grote beugels naast elkaar zijn het einde van het langere dakvlak.

De beugels voor het normale dakvlak zijn ook een stuk kleiner:
[Afbeelding]
Helaas hier kan ik geen uitspraak over doen. Misschien kan/wil de constructeur van de bouwer antwoord geven op je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tegels in badkamer + 2x toilet was 3.564,- , badkamer naar eigen smaak was 6.240,-
Voor dat geld plus de teruggave van 4k kon ik het niet zelf (laten) doen.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:06:
Kun je jaren je huis van verwarmen ;).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2021 18:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:32:
[...]

Voor vergunningsvrijdakkapel zit moet er minstens 50 cm zitten tussen begin dakkapel en dakrand. Maar dat heb jij zo te zien ruimschoots. Ziet er pijnlijk uit voor die €8k :'(
Idd. Maar na wat gesprekken met de uitvoerder lijkt het door de dikte van het dak, helling en knieschot het waarschijnlijk niet anders had gekund. Met kennis van nu had ik waarschijnlijk voor 2 dakramen gekozen ipv 1 dakkapel, maar dat doen we voor een volgend huis (ahum) dus niet nog eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:06:
Volgens mij doe je zelf iets met elektra maar als ik naar de waarde van mijn meterkast kijk heb ik dezelfde gedachten :+ .
Het stelt allemaal geen zak voor en aan materiaal ook niet maar toch kost het een vermogen :p . (leuke woordgrap, “vermogen”)

Er is natuurlijk iemand die het uitdenkt en berekend, materiaal inkoopt, klaar zet, planning aanstuurt, op transport/in de bus mietert, ter plaatse uitzet, inmeet, gereedschap erbij pakt en een aantal uren aan de gang is.

Denk dan nog eens aan die 2500,- en het werk wat erin zit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Volgens mij doe je zelf iets met elektra maar als ik naar de waarde van mijn meterkast kijk heb ik dezelfde gedachten :+ .
Het stelt allemaal geen zak voor en aan materiaal ook niet maar toch kost het een vermogen :p . (leuke woordgrap, “vermogen”)

Er is natuurlijk iemand die het uitdenkt en berekend, materiaal inkoopt, klaar zet, planning aanstuurt, op transport/in de bus mietert, ter plaatse uitzet, inmeet, gereedschap erbij pakt en een aantal uren aan de gang is.

Ja, en niet te vergeten de meest onlogische nummering ooit aanbrengt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Ja, en niet te vergeten de meest onlogische nummering ooit aanbrengt ;)
Die je dus nooit ziet :9. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
Lauryn schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:02:
Vraagje; wie laat zijn toilet casco opleveren en wat voor budget heb je gerekend om het achteraf te doen?

Wij hebben net de offerte voor de tegels (alleen de tegels, de rest konden we niet aanpassen) en ben me kapot geschrokken. Okee, we hebben mooie tegels uitgezocht maar ze komen nu met een offerte van 3.800,- voor 2 toiletten (nogmaals voor alleen de tegels). Ben ik nou gek dat ik dat een absurd hoog bedrag vind? Komt overigens nog bij dat we per toilet ook nog 600,- aan de aannemer moeten betalen voor het betegelen tot het plafond. Dat wordt dus 5.000,- voor 2 toiletten betegelen.

Vandaar dat we nu denken, we doen het zelf wel achteraf...

[Afbeelding]
Bij ons zat een "standaard" toilet bij de prijs van de woning in. Hiervan afzien was een minderwaarde van 800 euro. Witte standaard tegels tot 1.20m hoogte, daarboven spuitwerk, en antraciet op de vloer. Standaard Grohe inbouw hangtoilet met toebehoren, wel een iets groter/luxer fonteintje en kraan genomen. Als ik deze prijzen zie, blij toe. Als ik ergens weinig waarde aan hecht, is het wel het toilet. Vind het netjes genoeg zo.

Meerprijzen waren echter wel absurd. Een aanpassing aan het spoelmechanisme om reinigingsblokjes aan het spoelwater toe te voegen a 220 euro. Die dingen koop je voor 5 tientjes bij de bouwmarkt en je klikt het er zo op/in. Snel verdiend. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Trouwens over de badkamer gesproken, ons veel te dure bad lekt in de afvoer (loopt langzaam leeg). Aannemer zegt dat er 1 jaar garantie op zat, ze hebben nog wel een rubbertje opgestuurd maar helpt niet.
Het zit in de afvoer plug vermoed ik. Iemand tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Dat wel, maar zoals hierboven 5k voor 2 toiletten waar amper een fontein in past betegelen meerwerk is weer het andere uiterste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Wij doen de badkamer en het toilet vanuit de bouw, ook achterlijk duur. O, u wilt die tegels op de wand, maar dat zijn vloertegels... Ja maar op de voorbeeldfoto zitten ze ook op de wand....Het kan ook wel, kost alleen extra.

Puur uit gemak toch via de aannemer, we hebben 1 andere offerte opgevraagd, die was 40K voor alleen de badkamer, toen viel die 17K bijbetalen opeens mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:29:
Trouwens over de badkamer gesproken, ons veel te dure bad lekt in de afvoer. Aannemer zegt dat er 1 jaar garantie op zat, ze hebben nog wel een rubbertje opgestuurd maar helpt niet.
Het zit in de afvoer plug vermoed ik. Iemand tips?
Ik krijg altijd een beetje jeuk als ze gelijk schermen met garantie van 1 jaar. Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product. Voor een bad met afvoer is dat echt wel langer dan 1 jaar. Ik weet dat werk ervan maken ook niet meevalt maar ik zou er nogmaals proberen op aan te dringen dat dit toch wel erg vroeg “stuk is”.

En als je marmeren platen uitzoekt in het toilet voor 800,- per m2 dan gaat het hard natuurlijk.
Zonder de tegelprijs te weten is het lastig in te schatten al ben ik met je eens dat het hoog lijkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:55
GeeMoney schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Ik krijg altijd een beetje jeuk als ze gelijk schermen met garantie van 1 jaar. Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product. Voor een bad met afvoer is dat echt wel langer dan 1 jaar. Ik weet dat werk ervan maken ook niet meevalt maar ik zou er nogmaals proberen op aan te dringen dat dit toch wel erg vroeg “stuk is”.
Raad ook iedereen aan een rechtsbijstand verzekering te nemen. Veelal via een tussenpartij bij DAS ondergebracht.

Twee keer nodig gehad. Eerste brief vanuit DAS was al voldoende om het zonder verder gedoe opgelost te krijgen in onze huidige woning.

Zou het zo min mogelijk gebruiken in de bouwfase, dan wil je ze te vriend houden.
Maar jaar na oplevering heb je niet meer met die partij te maken en mag er best wat groffer geschut op gezet worden, als vriendelijk vragen niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wij nemen en douche toilet, houd mijn hart vast wat betreft prijzen.

Of valt het qua sanitair (kranen, wasbakken, etc) allemaal wel mee en is het alleen de tegels die zoveel meer kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Op sanitair zit 1 jaar garantie , dus juridisch staan we denk ik niet heel sterk.
https://www.woningborg.nl...deling/garantietermijnen/

Overigens heeft onze rechtsbijstandverzekering ons al goed geholpen bij andere zaken met de aannemer (en de verhuurder van onze tijdelijke woning).

Een briefje was idd vaak al genoeg.

Trouwens, sommige dingen werden ook dubbel gerekent ! Bijvoorbeeld wijzigingskosten keuken stond onder kopje keuken en onder algemeen.
Ik ga ervan uit dat het een vergissing was :P

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Hier was alles duur, meeste zaken kun je opzoeken op internet natuurlijk. Dat het wat duurder is maakt me niet zoveel uit, begrijp dat de aannemer ook een % wil en een vergelijk met een internetshop is niet fair. Meubel en kasten vielen nog redelijk mee, de kranen waren echter bizar duur. Doucheset heb ik daarom niet genomen, kon het ook afgedopt laten opleveren op de juiste plek, dat dus gedaan. Verder wel alles via de aannemer laten doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sport_Life schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:43:
Op sanitair zit 1 jaar garantie , dus juridisch staan we denk ik niet heel sterk.

Overigens heeft onze rechtsbijstandverzekering ons al goed geholpen bij andere zaken met de aannemer (en de verhuurder van onze tijdelijke woning).

Trouwens, sommige dingen werden ook dubbel gerekent ! Bijvoorbeeld wijzigingskosten keuken stond onder kopje keuken en onder algemeen.
is dat niet hun eigen garantie, "kwaliteitsgarantie".

Staat nog altijd niet boven het Burgerlijk Wetboek, waar staat dat je een deugdelijk product mag ontvangen die voor de gemiddelde levensduur van dat product moet werken.

Heb je het al aangekaart bij je RBV? Wat zeggen zij er van?

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 12-01-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 14:20
Wij laten 2 WC's + redelijke badkamer ook casco opleveren.
Doen alles in eigen beheer. Voor tegels zijn we ca. Euro 3.000,- kwijt voor deze 3 ruimtes (geen huismerk, maar Sphinx). Okay arbeid zit hier nog niet in, maar dan heb je een idee.
Goed rond shoppen voor tegel prijzen kan erg helpen. Gewoon diverse offertes aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Source90 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:09:
[...]
is dat niet hun eigen garantie, "kwaliteitsgarantie".

Staat nog altijd niet boven het Burgerlijk Wetboek, waar staat dat je een deugdelijk product mag ontvangen die voor de gemiddelde levensduur van dat product moet werken.

Heb je het al aangekaart bij je RBV? Wat zeggen zij er van?
Ik probeer er eerst zelf met de aannemer/badkamer leverancier uit te komen, rbv kan altijd nog. Hoopte eigenlijk op de gouden tip van iemand te krijgen (dacht iets van aandraaien ofzo) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 19:31

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:29:
[...]

Ik probeer er eerst zelf met de aannemer/badkamer leverancier uit te komen, rbv kan altijd nog. Hoopte eigenlijk op de gouden tip van iemand te krijgen (dacht iets van aandraaien ofzo) ;)
Koker tixophalte doet wonderen. Is alleen niet het antwoord wat je wilt horen :+

Wat lekt er exact? Zo’n afvoer setje is niets meer dan een boven en onderkant met daar tussenin 1/2 rubbertjes. Grote kans dat een van die lekt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toppe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Koker tixophalte doet wonderen. Is alleen niet het antwoord wat je wilt horen :+

Wat lekt er exact? Zo’n afvoer setje is niets meer dan een boven en onderkant met daar tussenin 1/2 rubbertjes. Grote kans dat een van die lekt.
De afvoer stopt het water niet, eigenlijk heel simpel probleem. Heb net weer even met het rubbertje zitten draaien en bad vol laten lopen, heb de indruk dat het nu wel werkt.
Verbaast mij dat die afvoer dop er gewoon los op zit :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sport_Life schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:39:
[...]

De afvoer stopt het water niet, eigenlijk heel simpel probleem. Heb net weer even met het rubbertje zitten draaien en bad vol laten lopen, heb de indruk dat het nu wel werkt.
Verbaast mij dat die afvoer dop er gewoon los op zit :?.
Is het zo’n korfplug? Zit in onze keuken en de kat trok steeds die plug er uit om het rubbertje te jatten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Requiem19 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:21:
Zijn er mensen met binnen-shutters en hoe bevalt dat?

Wij zitten na te denken over hoe we dit moeten doen. Luxeflex op de begane grond vinden we niet zo mooi en gordijnen voelt ook weer beetje ouderwets. Shutters erg mooi, maar is het wel praktisch? Laat niet super veel licht door in horizontale stand en echt naar binnen openklappen neemt weer veel ruimte in?
Wij zijn er zeer tevreden over. Woonkamer van appartement op 1 hoog met drie ramen van boven naar beneden: 2,40 breed en tweemaal 1,80 breed. Brede lamel, kleur staalblauw. Schuifrail. Met lamellen open komt er idd wat minder licht door naar binnen, maar als we ze openschuiven, dan is dat 'probleem' opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:13
DutchChelsea schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:30:
[...]

Wij zijn er zeer tevreden over. Woonkamer van appartement op 1 hoog met drie ramen van boven naar beneden: 2,40 breed en tweemaal 1,80 breed. Brede lamel, kleur staalblauw. Schuifrail. Met lamellen open komt er idd wat minder licht door naar binnen, maar als we ze openschuiven, dan is dat 'probleem' opgelost
Gaaf! Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Kan ik morgen doen. Moet je me wel ff uitleggen hoe ik die hier kan uploaden want ik ben heel slecht in die dingen (en kom maar op met de pek en de veren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-05 09:46
Source90 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:39:
Wij nemen en douche toilet, houd mijn hart vast wat betreft prijzen.
Nice, wij gaan die ook nemen. Kan niet wachten om weer op zo’n ding te zitten sinds Japan :P Neem jij alleen een bril of een met pot en al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
hallom schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:20:
[...]

Nice, wij gaan die ook nemen. Kan niet wachten om weer op zo’n ding te zitten sinds Japan :P Neem jij alleen een bril of een met pot en al?
Gehele module. Alleen nog niet uit welk merk en model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Wij hebben morgen ook gesprek met de badkamer leverancier vanuit het project. Meerwerkprijzen uit de folder waren al exorbitant hoog naar onze smaak. We zijn dus benieuwd of we daar uit gaan komen. We hopen er wel uit te gaan komen met de leverancier, gezien het gemak van oplevering van de badkamer + toilet voor oplevering van het huis. Wij krijgen 3 opties vanuit het project

a) oplevering standaard sanitair (geen meerwerkprijs)
b) oplevering standaard sanitaire indeling + een selectie aan meerwerkopties (mooier bad, kranen etc)
c) laten vervallen van standaard sanitair en eigen indeling + ontwerp laten maken. Ik ga er even vanuit dat ze de optie 'casco opleveren' dan aanvinken en we dus een bedrag terug krijgen vanuit het standaard sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36

HellBeast

Oh My GoT!

RadiQal schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:58:
Wij hebben morgen ook gesprek met de badkamer leverancier vanuit het project. Meerwerkprijzen uit de folder waren al exorbitant hoog naar onze smaak. We zijn dus benieuwd of we daar uit gaan komen. We hopen er wel uit te gaan komen met de leverancier, gezien het gemak van oplevering van de badkamer + toilet voor oplevering van het huis. Wij krijgen 3 opties vanuit het project

a) oplevering standaard sanitair (geen meerwerkprijs)
b) oplevering standaard sanitaire indeling + een selectie aan meerwerkopties (mooier bad, kranen etc)
c) laten vervallen van standaard sanitair en eigen indeling + ontwerp laten maken. Ik ga er even vanuit dat ze de optie 'casco opleveren' dan aanvinken en we dus een bedrag terug krijgen vanuit het standaard sanitair.
Het wrange is altijd dat het soms nog meer oplevert om het standaard sanitair op te laten leveren en dan alles eruit te slopen en het gewenste te (laten) plaatsen, dan het dure meerwerk te accepteren. Want dan zit namelijk wel alles op de juiste plek qua leidingen. Bij ons werd zelfs de vloerverwarming niet doorgelegd als we niet voor de aangesloten sanitairboer zouden kiezen. Wij hebben toen gekozen om de meerprijs te slikken, maar meer vanwege tijdsdruk. Als ik meer verhuistijd zou hebben, dan zou ik hem standaard laten opleveren en dan vervangen wat ik niet mooi vind. Wellicht alleen de tegels dan wel bij de aangesloten sanitairboer, aangezien dat wel rot is om daarna weer te laten vervangen.

De aangesloten sanitairboer weet dat je met de ballen tegen de muur bent gespijkerd. Veel van de prijs aflullen is daarmee een bekeken zaak. Dat is tenminste mijn ervaring van 3 maanden geleden...

[ Voor 6% gewijzigd door HellBeast op 13-01-2021 09:12 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:13
Source90 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:32:
[...]

Gehele module. Alleen nog niet uit welk merk en model.
Je kan ook een inbouwresevoir laten plaatsen die geschikt is voor douche toilet, en stroompunt aanleggen. Kan je standaard WC laten plaatsen en op later moment nog vervangen voor douche variant, mocht de meerprijs te hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:43:

Ik zou het bij zo'n bad ook niet hebben over garantie op iets wat kapot is maar om herstel van iets wat in beginsel al ondeugdelijk was aangelegd. Het lijkt geen geval 'hij is stuk gegaan' maar een geval 'dit was nooit goed'. Maar dan zullen zij het wel vreemd vinden dat het zo laat pas is gemeld en dan hebben ze wel een beetje een punt.

Maar als knutselen met de rubbertjes werkt is je probleem wellicht al weg. Ik zou het wel goed checken want van water onder je bad wordt je meestal niet blij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
HellBeast schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:09:
[...]

Het wrange is altijd dat het soms nog meer oplevert om het standaard sanitair op te laten leveren en dan alles eruit te slopen en het gewenste te (laten) plaatsen, dan het dure meerwerk te accepteren. Want dan zit namelijk wel alles op de juiste plek qua leidingen. Bij ons werd zelfs de vloerverwarming niet doorgelegd als we niet voor de aangesloten sanitairboer zouden kiezen. Wij hebben toen gekozen om de meerprijs te slikken, maar meer vanwege tijdsdruk. Als ik meer verhuistijd zou hebben, dan zou ik hem standaard laten opleveren en dan vervangen wat ik niet mooi vind. Wellicht alleen de tegels dan wel bij de aangesloten sanitairboer, aangezien dat wel rot is om daarna weer te laten vervangen.

De aangesloten sanitairboer weet dat je met de ballen tegen de muur bent gespijkerd. Veel van de prijs aflullen is daarmee een bekeken zaak. Dat is tenminste mijn ervaring van 3 maanden geleden...
Idealiter komen we er wel uit met de leverancier (Sanidrõme), maar niet koste wat kost. Alternatieven zijn dat ze het leidingwerk, elektra afvoer en aanvoer en tegelwerk verzorgen, waarna we zelf op zoek gaan naar sanitair. Worst case laten we alles casco opleveren en gaan we zelf alles achteraf (laten) doen.

Maar wat je zegt klopt, zo zag ik na oplevering van een project in de buurt wel erg dezelfde wasbakken op Marktplaats staan: gloednieuw, nooit gebruikt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKhzxuoCECF4Md8KbkVv_aEkUI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka2SRoyvvvIJER27mg21zfTP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
RadiQal schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Idealiter komen we er wel uit met de leverancier (Sanidrõme), maar niet koste wat kost. Alternatieven zijn dat ze het leidingwerk, elektra afvoer en aanvoer en tegelwerk verzorgen, waarna we zelf op zoek gaan naar sanitair. Worst case laten we alles casco opleveren en gaan we zelf alles achteraf (laten) doen.

Maar wat je zegt klopt, zo zag ik na oplevering van een project in de buurt wel erg dezelfde wasbakken op Marktplaats staan: gloednieuw, nooit gebruikt :+

[Afbeelding]
Herkenbare bak 8) Die hebben wij dan in het meerwerk laten vervangen door een luxere variant, verrassend viel de prijs dan weer mee, een kleine 30 euro ofzo. We kregen nog verrassend veel voor dit "originele" exemplaar terug in minderprijs. Sommige zaken daarintegen werden dan wel weer schrikbarend duur, en hebben we vanaf gezien. Doen we achteraf voor een fractie van de prijs mooi zelf _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 11:15
Dakillerbean schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Herkenbare bak 8) Die hebben wij dan in het meerwerk laten vervangen door een luxere variant, verrassend viel de prijs dan weer mee, een kleine 30 euro ofzo. We kregen nog verrassend veel voor dit "originele" exemplaar terug in minderprijs. Sommige zaken daarintegen werden dan wel weer schrikbarend duur, en hebben we vanaf gezien. Doen we achteraf voor een fractie van de prijs mooi zelf _/-\o_
Ik moet nog hierin duiken, maar heb je een voorbeeld van wat je achteraf gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
JohnStaakke schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:10:
[...]

Ik moet nog hierin duiken, maar heb je een voorbeeld van wat je achteraf gaat doen?
Enkele voorbeelden: douche scherm zelf aanschaffen/plaatsen, want qua meerwerk begonnen die dingen vanaf 1.500, en het was onze smaak niet eens. Badmeubel idem, we hebben voor een luxere wastafel gekozen waar ons voorkeursmeubel beter bij past en netter aansluit.

Daarnaast wel gekozen voor hetzelfde luxere fonteintje in het toilet, maar een extra grohe module voor spoelblokjes was ook te duur in het meerwerk. die dingen kwamen op bijna 200 euro, terwijl je die voor 4-5 tientjes koopt en in 5 minuten erin klikt.

Vloeren idem, offertes voor het laten leggen waren schrikbarend, financieel was het geen probleem maar vond het gewoon onbeschoft duur. Daar ik zelf vrij handig ben en een vloer prima zelf kan leggen, doe ik het dus liever zelf en steek het verschil in mijn zak voor andere zaken, of op het eind een leuke extra vakantie zodra corona het weer toelaat.

In eerste instantie hadden we het idee na jaren klussen in onze vorige woning, om lekker lui alles te laten doen maar bij zulke prijzen zijn we gewoon dief van onze eigen portemonnee, naar mijn mening. Alles waarbij de prijzen enigszins schappelijk waren hebben we er wel voor gekozen het te laten doen, of wanneer het een klus betreft die ik (nog) nooit gedaan heb of niet weet of ik die wel aankan, of praktischer is het direct tijdens de bouw te laten doen. Vloerverwarming in de badkamer bijvoorbeeld, of een extra radiator op zolder.

We hebben de luxe dat we een goed half jaar de tijd hebben na oplevering, we hebben bij start bouw onze vorige woning verkocht, en zijn een jaartje gaan huren. We hebben de woning te koop gezet bij start van de corona crisis omdat we de gok niet wouden nemen geld uit de verkoop mis te lopen, en toen we definitief wisten dat de nieuwbouw doorging, waren we ook gauw klaar met diezelfde vorige woning 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JohnStaakke schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:10:
[...]

Ik ben niet degene waaraan je het vroeg, maar wij hebben iets soortgelijks. Kopen online zelf een douchescherm en monteren deze. Hebben we in ons huidige huis ook gedaan. Het omhoog tillen van 80kg aan glas is echt een 'klusje'... maar het scheelt zo bizar veel.

Daarnaast zijn we van plan om tegen de sanitairleverancier te zeggen: laat die suffe wastafel, spiegel en 'planchet' maar zitten en kopen en monteren we ook dat zelf. Of eventueel laten we het gewoon zitten, zodat we flexibeler zijn met de opleverdatum - dan zit er in elk geval iets in.

De tegels laten we wel zitten, daar hebben we niet zulke hoge eisen voor. Maar al zou je dat wel willen laten vervangen, dan nog kan ik me voorstellen dat je het direct laat doen als je het zelf niet kan of wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Dakillerbean schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Enkele voorbeelden: douche scherm zelf aanschaffen/plaatsen, want qua meerwerk begonnen die dingen vanaf 1.500, en het was onze smaak niet eens. Badmeubel idem, we hebben voor een luxere wastafel gekozen waar ons voorkeursmeubel beter bij past en netter aansluit.

Daarnaast wel gekozen voor hetzelfde luxere fonteintje in het toilet, maar een extra grohe module voor spoelblokjes was ook te duur in het meerwerk. die dingen kwamen op bijna 200 euro, terwijl je die voor 4-5 tientjes koopt en in 5 minuten erin klikt.

Vloeren idem, offertes voor het laten leggen waren schrikbarend, financieel was het geen probleem maar vond het gewoon onbeschoft duur. Daar ik zelf vrij handig ben en een vloer prima zelf kan leggen, doe ik het dus liever zelf en steek het verschil in mijn zak voor andere zaken, of op het eind een leuke extra vakantie zodra corona het weer toelaat.

In eerste instantie hadden we het idee na jaren klussen in onze vorige woning, om lekker lui alles te laten doen maar bij zulke prijzen zijn we gewoon dief van onze eigen portemonnee, naar mijn mening. Alles waarbij de prijzen enigszins schappelijk waren hebben we er wel voor gekozen het te laten doen, of wanneer het een klus betreft die ik (nog) nooit gedaan heb of niet weet of ik die wel aankan, of praktischer is het direct tijdens de bouw te laten doen. Vloerverwarming in de badkamer bijvoorbeeld, of een extra radiator op zolder.

We hebben de luxe dat we een goed half jaar de tijd hebben na oplevering, we hebben bij start bouw onze vorige woning verkocht, en zijn een jaartje gaan huren. We hebben de woning te koop gezet bij start van de corona crisis omdat we de gok niet wouden nemen geld uit de verkoop mis te lopen, en toen we definitief wisten dat de nieuwbouw doorging, waren we ook gauw klaar met diezelfde vorige woning 8)
Vloerverwarming in de badkamer, kijk wel goed na of dit echt vloerverwarming betreft met eigen termostaat en dat ze er niet gewoon retourleiding verwarming van maken.

kortom als je radiator daar hebt, ga je niet direct van je buis de grond in, maar mag je nog zo 8m(kan iets langer zijn) buis leggen. (kosten 20 euro 5 min werk)

op het moment dat het vloerverwarming zonder eigen termonstaat is, doen ze vaak het zelfde alleen dan zonder radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
badboyqxy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Vloerverwarming in de badkamer, kijk wel goed na of dit echt vloerverwarming betreft met eigen termostaat en dat ze er niet gewoon retourleiding verwarming van maken.

kortom als je radiator daar hebt, ga je niet direct van je buis de grond in, maar mag je nog zo 8m(kan iets langer zijn) buis leggen. (kosten 20 euro 5 min werk)

op het moment dat het vloerverwarming zonder eigen termonstaat is, doen ze vaak het zelfde alleen dan zonder radiator.
Zeker op gelet ;) voor de vloerverwarming op de badkamer komt er een aparte verdeler op zolder, met aparte groepen en een aparte thermostaat voor alleen die ruimte. De elektrische verwarming wordt wel gehandhaafd, het is een mooie elektrische design radiator, en zal er veelal voor "de sier" hangen.

Dit staat er in de optiekeuzelijst:

---
Het verwarmingselement blijft gehandhaafd. De verdeler van de vloerverwarming zal nabij de technische opstelling op de tweede verdieping geplaatst worden. De verdeler zal omkast uitgevoerd worden. Ten behoeve van de verdeler zal een wandcontactdoos aangebracht worden. In de badkamer zal een ruimtethermostaat aangebracht worden. Hierdoor kan de ruimte afzonderlijk geregeld worden. Positie van de ruimtethermostaat conform de optietekening. De dikte van de dekvloer wordt aangepast, waardoor er bij de badkamerdeur een opstap ontstaat.
---

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:19
badboyqxy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Thermostaat is nergens voor nodig, tenzij je (waarschijnlijk tegen meerprijs) al.hebt gekozen voor regeling per kamer/zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 04-05 10:50
Hoe gaat bij jullie het bezichtigen van woning in aanbouw?

Vanwege corona wordt kijkdag steeds uitgesteld, maar ik snap niet zo goed waarom ze iedereen per de op 1 dag willen laten komen.

Betreft wel appartement maar als ze gewoon afspraken maken dat je bepaalde dag langs kan komen en iemand op de bouw je even voorziet van een helm en je naar je appartement begeleid ben je al klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Hertog_Martin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:49:

Vanwege corona wordt kijkdag steeds uitgesteld, maar ik snap niet zo goed waarom ze iedereen per de op 1 dag willen laten komen.

Betreft wel appartement maar als ze gewoon afspraken maken dat je bepaalde dag langs kan komen en iemand op de bouw je even voorziet van een helm en je naar je appartement begeleid ben je al klaar..
Omdat dat iets makkelijker plannen is. Je kan nu iedereen op één dag laten komen waarom ze maar één dag minder werk kunnen verzetten ipv 1 of 2 weken op halve kracht werken :)

Wij kunnen straks binnen lopen wanneer we willen, zolang het maar niet op de vrijmibo is ;). Snap het zelf ook niet en stonden er wel van te kijken...

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 13-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 04-05 10:50
Toppe schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Omdat dat iets makkelijker plannen is. Je kan nu iedereen op één dag laten komen waarom ze maar één dag minder werk kunnen verzetten ipv 1 of 2 weken op halve kracht werken :)
Mja de georganiseerde dag zou met personeel van 't kantoor van verkoper zijn. Op een zaterdag.

Maar vorige keer waren we eenmaal in appartement alleen. Er is alleen even iemand nodig om helm te geven en te begeleiden naar appartement en terug. 5 min werk..

Ze willen het steeds organiseren als 'kijkersdag' tja dan loop je al snel stuk op de corona maatregelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Hertog_Martin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:49:

Hier zouden we legio kijkmomenten hebben, bijeenkomsten met voorlichting van leveranciers van de warmtepomp, zonnepanelen, etc.etc. Maar vanwege corona is dat allemaal komen te vervallen. Alleen het leidingkijkmoment gehad, en volgende week dan het inmeet moment. Deze laatste zal dan met aanwezigheid van de consulent zelf zijn, op gepaste afstand. Ze nodigen in 1 tijdsblok de hele rij van 6 woningen uit, maar vanwege corona mogen we geen contact hebben met medebewoners, mondkapje op in eigen woning en alles op gepaste afstand enzo. Op zich prima geregeld maar ergens ook wel bizar. Nodigen het hele rijtje uit, het eerste moment dat je je toekomstige buren ziet, maar je mag er geen contact mee hebben. Gaat iedereen zich vast aan houden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Dakillerbean schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Hier zouden we legio kijkmomenten hebben, bijeenkomsten met voorlichting van leveranciers van de warmtepomp, zonnepanelen, etc.etc. Maar vanwege corona is dat allemaal komen te vervallen. Alleen het leidingkijkmoment gehad, en volgende week dan het inmeet moment. Deze laatste zal dan met aanwezigheid van de consulent zelf zijn, op gepaste afstand. Ze nodigen in 1 tijdsblok de hele rij van 6 woningen uit, maar vanwege corona mogen we geen contact hebben met medebewoners, mondkapje op in eigen woning en alles op gepaste afstand enzo. Op zich prima geregeld maar ergens ook wel bizar. Nodigen het hele rijtje uit, het eerste moment dat je je toekomstige buren ziet, maar je mag er geen contact mee hebben. Gaat iedereen zich vast aan houden O-)
Klinkt alsof je er trots op bent. Thanks!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:49
Deleon78 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Klinkt alsof je er trots op bent. Thanks!
Laten we dit topic niet met anti & pro lockdown vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wij hebben onze nieuwe woning voor 100% gefinancierd. Inmiddels is ons huidige huis verkocht en hebben we de overwaarde ontvangen op onze bankrekening.

Een groot deel van de overwaarde willen we gebruiken om minimaal 10% af te lossen om in een lagere rentegroep te vallen.

Mijn adviseur adviseert nu om de eerste aannemersfacturen uit die overwaarde te betalen, en de nota's te bewaren en op het eind als de woning klaar is pas in te dienen. Daarna dat gedeclareerde bedrag wat we dan ontvangen extra aflossen op het gewenste hypotheekdeel.

We hebben een Obvion Woonhypotheek, en daarbij kun je blijkbaar onbeperkt boetevrij aflossen met eigen middelen.

Is dit een goed idee? Ik vraag me af of Obvion moeilijk doet als zij aannemerfactuur #1 en #2 ingediend krijgen van mij aan het eind van het hele bouwproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:12
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:30:

Is dit een goed idee? Ik vraag me af of Obvion moeilijk doet als zij aannemerfactuur #1 en #2 ingediend krijgen van mij aan het eind van het hele bouwproces.
Waarom zou je die factuur nog weer indienen? je hebt eigenlijk al afgelost, doordat je facturen uit eigen zak betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sammy_tukker schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Waarom zou je die factuur nog weer indienen? je hebt eigenlijk al afgelost, doordat je facturen uit eigen zak betaald.
Omdat er dan een bedrag in het bouwdepot blijft staan. Dat wordt automatisch afgelost. En dan kun je de discussie krijgen met de geldverstrekker dat je woningwaarde met dat bedrag is gedaald. Dan is hypotheek = woningwaarde, ipv hypotheek < woningwaarde. Vervolgens val je dus niet in een lagere rentegroep.

Stel je beland in die discussie, dan moet ik bewijzen dat de woningwaarde gelijk is gebleven aan het oorspronkelijk geleende bedrag. En je hebt dan kans dat ze om een taxatie vragen, waar ik geen zin in heb en ook weer geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:30:
Wij hebben onze nieuwe woning voor 100% gefinancierd. Inmiddels is ons huidige huis verkocht en hebben we de overwaarde ontvangen op onze bankrekening.

Een groot deel van de overwaarde willen we gebruiken om minimaal 10% af te lossen om in een lagere rentegroep te vallen.

Mijn adviseur adviseert nu om de eerste aannemersfacturen uit die overwaarde te betalen, en de nota's te bewaren en op het eind als de woning klaar is pas in te dienen. Daarna dat gedeclareerde bedrag wat we dan ontvangen extra aflossen op het gewenste hypotheekdeel.

We hebben een Obvion Woonhypotheek, en daarbij kun je blijkbaar onbeperkt boetevrij aflossen met eigen middelen.

Als jij die aannemersfacturen zelf betaalt, hoef je ze niet bij de bank in te dienen om uit je bouwdepot te laten betalen (ze zijn immers al betaald).

Wat er - denk ik - gaat gebeuren is dat je aan het einde van de rit nog een flink bouwdepot over hebt (omdat je delen zelf betaald hebt en niet uit het bouwdepot). Het resterende bouwdepot wordt dan afgelost op je hypotheek. Per saldo hetzelfde resultaat als aflossen uit eigen middelen.

Verschil is alleen dat je - lijkt me - nu iets beter uit komt financieel. Als je namelijk iets uit je bouwdepot opneemt zal je daar effectief rente over gaan betalen. Door het zelf te financieren betaal je dus onder de streep iets minder rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Omdat er dan een bedrag in het bouwdepot blijft staan. Dat wordt automatisch afgelost. En dan kun je de discussie krijgen met de geldverstrekker dat je woningwaarde met dat bedrag is gedaald. Dan is hypotheek = woningwaarde, ipv hypotheek < woningwaarde. Vervolgens val je dus niet in een lagere rentegroep.

Stel je beland in die discussie, dan moet ik bewijzen dat de woningwaarde gelijk is gebleven aan het oorspronkelijk geleende bedrag. En je hebt dan kans dat ze om een taxatie vragen, waar ik geen zin in heb en ook weer geld kost.
Je hebt er in ieder geval wel over nagedacht. Maar moet je sowieso niet de woning taxeren, als je achteraf in de lagere risicoklasse wil vallen?

Ik zou persoonlijk eerst het bouwdepot leegtrekken en de centen achter de hand houden. Aflossen kan altijd nog. Geeft wat rentenadeel inderdaad, maar 'cash is king' wat mij betreft bij geldslurpende verbouwingen, nieuwbouw en/of verhuizingen.

Edit: wat @Requiem19 zegt. De meeste voorwaarden bij geldverstrekkers zijn gestandaardiseerd, maar dit is er eentje die wel kan verschillen per geldverstrekker. Staat in de voorwaarden benoemd hoe je in een lagere risico-klasse kunt vallen en wat ervoor nodig is?

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 13-01-2021 14:57 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Jep, liquiditeit is wel belangrijk bij nieuwbouw.

Ligt er overigens aan welke hypotheekverstrekker je hebt. Bij onze hypotheekverstrekker, worden de stichtingskosten + meerwerk als woningwaarde gebruikt. Zodra we door dan wel regulier aflossen / extra aflossen in een lagere risicocategorie vallen, wordt automatisch een lager rentetarief toegepast.

Erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JanHenk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Maar moet je sowieso niet de woning taxeren, als je achteraf in de lagere risicoklasse wil vallen?
Nee de woningwaarde geldt dan zoals die nu bekend is, 100%. De lening valt dan onder de 90% ten opzichte van de woningwaarde en val je dus automatisch in een lagere rentegroep.

Overig wel eens met dat geld op de bank ook fijn is. Ik twijfel nog om het gewoon te bewaren, en pas als alles af is af te lossen.
Kost me dit jaar dan alleen wat meer rente en het heeft dit jaar negatieve invloed op de HRA.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 13-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Aflossen is volgens mij niet hetzelfde als investeren in nieuwe woning. Denk als je die aflosroute neemt, dat je een naheffing (kan) krijgen. Bovendien scheelt het weer betaalde rente als je gewoon facturen betaalt met dat geld.
En wat iemand al zei: je moest bjj ons ook taxatie doen om risicoklasse te (her)bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Bij Obvion Woon Hypotheek hoef je in ieder geval geen nieuwe taxatie te doen. Daar gebeurd het automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Deleon78 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:58:
Aflossen is volgens mij niet hetzelfde als investeren in nieuwe woning. Denk als je die aflosroute neemt, dat je een naheffing (kan) krijgen. Bovendien scheelt het weer betaalde rente als je gewoon facturen betaalt met dat geld.
En wat iemand al zei: je moest bjj ons ook taxatie doen om risicoklasse te (her)bepalen.
Bedoel je met naheffing boeterente voor extra aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Nee de woningwaarde geldt dan zoals die nu bekend is, 100%. De lening valt dan onder de 90% ten opzichte van de woningwaarde en val je dus automatisch in een lagere rentegroep.

Overig wel eens met dat geld op de bank ook fijn is. Ik twijfel nog om het gewoon te bewaren, en pas als alles af is af te lossen.
Kost me dit jaar dan alleen wat meer rente en het heeft dit jaar negatieve invloed op de HRA.
Ik zou Obvion zelf vragen hoe ze met de risicoklasse, of eigenlijk woningwaarde, omgaan als niet het gehele bouwdepot leeg is aan het einde van de rit. Die specifieke vraag vind ik moeilijk beantwoorden.

Verder, aflossen kan altijd. Nog wat andere opties wat je er mee kunt doen:
- een hip tuinhuisje met ingebouwde kamado neerzetten;
- goed van op vakantie;
- je bruiloft betalen.

De eigenwoningreserve moet je sowieso (laten) berekenen en afhankelijk van de uitkomst komt een deel van je schuld in box 3 of niet. Geld is geld en het is van jou ;) . Tip voor als een deel van de lening alsnog in box drie komt; administratief laten splitsen in de juiste delen, scheelt je bij de aangifte voor de daarop volgende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JanHenk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Ik zou Obvion zelf vragen hoe ze met de risicoklasse, of eigenlijk woningwaarde, omgaan als niet het gehele bouwdepot leeg is aan het einde van de rit. Die specifieke vraag vind ik moeilijk beantwoorden.
Dat heb ik gedaan, even wachten op antwoord :) De ervaring leert echter dat dit soort vragen al te lastig zijn voor de gemiddelde klantenservice medeweker en dus een vaag antwoord zal krijgen. Maar ik zal niet te vroeg oordelen :P
Verder, aflossen kan altijd. Nog wat andere opties wat je er mee kunt doen:
- een hip tuinhuisje met ingebouwde kamado neerzetten;
- goed van op vakantie;
- je bruiloft betalen.

De eigenwoningreserve moet je sowieso (laten) berekenen en afhankelijk van de uitkomst komt een deel van je schuld in box 3 of niet. Geld is geld en het is van jou ;) . Tip voor als een deel van de lening alsnog in box drie komt; administratief laten splitsen in de juiste delen, scheelt je bij de aangifte voor de daarop volgende jaren.
Eigenwoningreserve laten berekenen? Volgens mij een kwestie van verkoopsom - (hypotheekschuld + verkoopkosten). Gewoon overwaarde dus.

Alles wat je niet herinvesteert in je huis, al dan niet tuinhuisje of aannemerfacturen is niet fiscaal aftrekbaar.
Ik heb al een deel aflossingsvrij, dus in box3. Dat wil ik niet groter maken dan nodig ;).

Het doel is tuin betalen + de rest aflossen, zo klopt het fiscale plaatje. En aflossen = lagere maandlasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Dat heb ik gedaan, even wachten op antwoord :) De ervaring leert echter dat dit soort vragen al te lastig zijn voor de gemiddelde klantenservice medeweker en dus een vaag antwoord zal krijgen. Maar ik zal niet te vroeg oordelen :P
Dat ben ik met je eens. Vaak is 'doorvragen' wel vereist helaas...
Eigenwoningreserve laten berekenen? Volgens mij een kwestie van verkoopsom - (hypotheekschuld + verkoopkosten). Gewoon overwaarde dus.

Alles wat je niet herinvesteert in je huis, al dan niet tuinhuisje of aannemerfacturen is niet fiscaal aftrekbaar.
Ik heb al een deel aflossingsvrij, dus in box3. Dat wil ik niet groter maken dan nodig ;).

Het doel is tuin betalen + de rest aflossen, zo klopt het fiscale plaatje. En aflossen = lagere maandlasten.
In theorie is dat inderdaad de eigenwoningreserve. Ik wil niet mierenneukerig zijn maar feitelijk is het verkoopsom minus eigenwoningschuld (die kan afwijken van de hypotheekschuld). Die moet je op zijn beurt weer aftrekken van het totaal van (bouwkosten + bijkomende aankoopkosten + investeringen zoals in de tuin) etc. Uiteindelijk hou je uit die rekenexercitie je maximale eigenwoningschuld over.

Maar dit is geen fiscaal topic, mijn punt was vooral:
- In mijn optiek is liquiditeit belangrijk en fijn om te hebben, juist en vooral bij nieuwbouw.
- Geld is geld en het is van jou. Ik hoor vaak mensen zeggen 'dat mag niet van de belastingdienst' als ik zeg dat ze er ook van op vakantie kunnen, maar is natuurlijk niet zo :). De belastingdienst bepaalt niet waar je je geld aan uit mag geven, ze hebben alleen regels m.b.t. de renteaftrek. Als je daar waarde aan hecht, want de impact is inmiddels vrij laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar heeft de lockdown al een stokje voor gestoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-05 09:17
Wie snap onderstaande ?

situatie is als volgt; in mijn woonkamer zijn 3 lichtpunten 1 is keuken; 2 is half in de woonkamer en 3 is boven de bank. Hiervoor heb heb 1 dubbele schakelaar (punt 1 en 2) en een grote wipper voor de 3e.

Op Punt 1 en 2 zitten inderdaad lampen, en op punt 3 niet.

De gewenste situatie is dat ik de lamp uit de keuken op de schakelaar van punt 3 doe en de lamp van punt 2 op een losse dimmer.

Nu heb ik de bedrading los en haal ik de schakeldraad van punt 3 los; en stop die van de keuken erin..

Vervolgens gaat de aardlekschakelaar naar beneden. Dit lijkt me niet echt de bedoeling.

Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvGlgDdwgAnNSdQIr_a-QrZS3Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfUnVJwET3UvgS30cJ696Qth.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUTWnjXTQGnP0LERndcqA1LmnF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABEBagiVQ9ZgIYf6Fhb52XsO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Len020 op 13-01-2021 16:54 . Reden: foto erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
kings54 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:01:
Bij Obvion Woon Hypotheek hoef je in ieder geval geen nieuwe taxatie te doen. Daar gebeurd het automatisch.
Ja, da's bij andere banken meestal ook zo, maar dan blijven ze wel uitgaan van de woningwaarde zoals die in de hypotheekdocumentatie staat. Aangezien huizenprijzen nogal stijgen kan het best zijn dat een taxatie nu tot een veel hogere waarde komt dan in de stukken staat. Maar een taxatie kost ook geld dus da's een rekensom. De WOZ geldt meestal ook, dus mocht je WOZ hoger zijn dan het in je hypotheek genoemde bedrag dan kan je die aanvoeren om de waarde van je woning aangepast te krijgen.

Onze hypotheek zit bij Rabo en in de Raboapp zie ik op basis van welke waarde zij dat percentage berekenen. Als onze schuld onder de x% van dat bedrag komt wordt die rente aangepast. Wij wachten nog even op de WOZ van dit jaar, wellicht komt die al boven het bedrag dat de Rabo eind 2017 als waarde heeft opgeschreven (koop-aanneemsom + meerwerk). Met nieuwbouw zit er vaak best een tijd tussen hypotheek en oplevering, en in deze markt is je huis dan al meer waard geworden. Als de woz nog achterblijft is het even rekenen hoeveel we af moeten lossen om weer een stapje lager te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had zelf alleen de overbruggingshypotheek volledig afgelost van de overwaarde. Hetgeen overbleef was genoeg om 2 a 3 rekeningen aan de aannemer te betalen en pas bij de volgende nota in te dienen bij de bank, zodat het bouwdepot op mijn rekening komt waar ik dan weer de volgende nota van kan betalen. Scheelde op die manier een paar tientjes per maand aan rente ;) . (rente op bouwdepot gaat pas lopen zodra je er gebuikt van maakt cq nota's indient). Dus eigenlijk precies wat de adviseur van @Anoniem: 36835 ook zegt.
Alles meteen aflossen zou ik niet doen, het is altijd prettig om iets achter de hand te hebben voor onvoorziene zaken, mocht je boven het bouwdepot uitkomen.
JanHenk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Maar dit is geen fiscaal topic, mijn punt was vooral:
- In mijn optiek is liquiditeit belangrijk en fijn om te hebben, juist en vooral bij nieuwbouw.
- Geld is geld en het is van jou. Ik hoor vaak mensen zeggen 'dat mag niet van de belastingdienst' als ik zeg dat ze er ook van op vakantie kunnen, maar is natuurlijk niet zo :). De belastingdienst bepaalt niet waar je je geld aan uit mag geven, ze hebben alleen regels m.b.t. de renteaftrek. Als je daar waarde aan hecht, want de impact is inmiddels vrij laag.
Stel je betaalt er een bruiloft van 20k van + een auto van 30k.
Bij 1,5% rente betaal je jaarlijks 750,- aan rente welke niet aftrekbaar is. Dat bedrag zul je dus in box 3 moeten aangeven bij de aangifte. Stel de looptijd van de hypotheek is nog 20 jaar en je krijgt al die tijd nog (30%) HRA terug, dan "kost" je dat 225 euro per jaar =4.500,- in totaal. Dus die auto/bruiloft wordt 9% duurder . Ook is die auto na 10 jaar zo'n beetje niks meer waard, maar je betaalt nog wel 10 jaar door aan rente en aflossing. Maargoed offtopic.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:52
JanHenk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Ik zou persoonlijk eerst het bouwdepot leegtrekken en de centen achter de hand houden. Aflossen kan altijd nog. Geeft wat rentenadeel inderdaad, maar 'cash is king' wat mij betreft bij geldslurpende verbouwingen, nieuwbouw en/of verhuizingen.
@Anoniem: 36835
Je kunt natuurlijk ook nu gewoon een termijnfactuur zelf betalen, als je aan het eind van de bouw toch nog geld voor andere doeleinden nodig hebt kun je die facturen alsnog indienen. Dan heb je in elk geval de rente over die periode bespaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Len020 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:45:
Wie snap onderstaande ?

situatie is als volgt; in mijn woonkamer zijn 3 lichtpunten 1 is keuken; 2 is half in de woonkamer en 3 is boven de bank. Hiervoor heb heb 1 dubbele schakelaar (punt 1 en 2) en een grote wipper voor de 3e.

Op Punt 1 en 2 zitten inderdaad lampen, en op punt 3 niet.

De gewenste situatie is dat ik de lamp uit de keuken op de schakelaar van punt 3 doe en de lamp van punt 2 op een losse dimmer.

Nu heb ik de bedrading los en haal ik de schakeldraad van punt 3 los; en stop die van de keuken erin..

Vervolgens gaat de aardlekschakelaar naar beneden. Dit lijkt me niet echt de bedoeling.

Wat doe ik fout?

[Afbeelding][Afbeelding]
Waarschijnlijk omdat je groepen aan het mengen bent (=niet toegestaan) (die achter verschillende aardlekschakelaars zitten).. Als het goed is hadden de inbouwdozen dan ook een schotje er tussen... als dat niet zo was... heb je wat te klagen bij je bouwer.

Kijk eens achter welke groep de lichtpunten allemaal zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-01-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-05 09:17
kabeltjekabel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:30:
[...]

Waarschijnlijk omdat je groepen aan het mengen bent (=niet toegestaan) (die achter verschillende aardlekschakelaars zitten).. Als het goed is hadden de inbouwdozen dan ook een schotje er tussen... als dat niet zo was... heb je wat te klagen bij je bouwer.

Kijk eens achter welke groep de lichtpunten allemaal zitten.
1 en 2 zitten op dezelfde groep (keuken) en 3 op de woonkamer. Het schot zit er inderdaad.

Dien ik dan de bruine uit
De keuken door te trekken als “bruggetje?” En die van de woonkamer volledig af te koppelen met klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
finsdefis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Ik ben niet degene waaraan je het vroeg, maar wij hebben iets soortgelijks. Kopen online zelf een douchescherm en monteren deze. Hebben we in ons huidige huis ook gedaan. Het omhoog tillen van 80kg aan glas is echt een 'klusje'... maar het scheelt zo bizar veel.

Daarnaast zijn we van plan om tegen de sanitairleverancier te zeggen: laat die suffe wastafel, spiegel en 'planchet' maar zitten en kopen en monteren we ook dat zelf. Of eventueel laten we het gewoon zitten, zodat we flexibeler zijn met de opleverdatum - dan zit er in elk geval iets in.

De tegels laten we wel zitten, daar hebben we niet zulke hoge eisen voor. Maar al zou je dat wel willen laten vervangen, dan nog kan ik me voorstellen dat je het direct laat doen als je het zelf niet kan of wil doen.
Iemand hier met ervaring/kennis over doucheschermen?
Wat zijn de betere/goede merken qua doucheschermen?

Ik kom voornamelijk op Sealskin, echter gaan zij niet langer dan 120cm qua douchewand. Zat zelf aan 140/160cm te denken als inloopdouche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Mueller 140x200 douchewand 365 euro bij sanitairwinkel.nl

[ Voor 37% gewijzigd door W.Cor op 13-01-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Ik kom voornamelijk op Sealskin, echter gaan zij niet langer dan 120cm qua douchewand. Zat zelf aan 140/160cm te denken als inloopdouche.
Verreweg de meeste kwaliteit behoud je door het goed schoon te houden, heb ik bij vrienden en onszelf gezien :'( maar ik heb geen echte kennis hierover moet ik zeggen.

We hebben bij onze huidige douche 120cm met een hoekje van 30cm en dat is groot genoeg voor ons. Ook voor twee personen :'). Hebben we overigens niet de hoofdprijs voor hoeven te betalen (550 eu in totaal).

Als je echt voor een nogal grote inloopdouche wilt gaan van 160cm vond ik wel deze van Sealskin. Maar voor die merknaam betaal je geloof ik de hoofdprijs.

Praktisch gezien... kijk goed vooraf hoe je zo'n enorm scherm naar boven kunt krijgen :+

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 13-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
finsdefis schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Verreweg de meeste kwaliteit behoud je door het goed schoon te houden, heb ik bij vrienden en onszelf gezien :'( maar ik heb geen echte kennis hierover moet ik zeggen.

We hebben bij onze huidige douche 120cm met een hoekje van 30cm en dat is groot genoeg voor ons. Ook voor twee personen :'). Hebben we overigens niet de hoofdprijs voor hoeven te betalen (550 eu in totaal).

Als je echt voor een nogal grote inloopdouche wilt gaan van 160cm vond ik wel deze van Sealskin. Maar voor die merknaam betaal je geloof ik de hoofdprijs.

Praktisch gezien... kijk goed vooraf hoe je zo'n enorm scherm naar boven kunt krijgen :+
Op hun eigen site kwam ik niet verder dan 120 8)7

Ook Novellini gevonden, schijnt ook goed te scoren met hun "anti-condens" glas. Iemand hier ervaring met dat merk?

Ga het binnenkort eens met schilderstape op de grond uittekenen. Badkamer wordt ruim 3 meter breed, 1,60m zou daarmee makkelijk passen (hoeft verder niets in die hoek).

Eerst eens kijken wat het bij de aannemer gaat kosten. Als het een paar honderd euro verschilt, mogen zij dat uitzoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Source90 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Ook Novellini gevonden, schijnt ook goed te scoren met hun "anti-condens" glas. Iemand hier ervaring met dat merk?

Ga het binnenkort eens met schilderstape op de grond uittekenen. Badkamer wordt ruim 3 meter breed, 1,60m zou daarmee makkelijk passen (hoeft verder niets in die hoek).

Eerst eens kijken wat het bij de aannemer gaat kosten. Als het een paar honderd euro verschilt, mogen zij dat uitzoeken :+
Toevallig hebben wij een Novellini young 2.0 deur.
Volgens mij komt er wel condens op de deur, maar ik draag nooit lenzen onder de douche dus let er niet op.
Was 625 euro via de project leverancier 8)7 (excl plaatsen).

Verder valt er niet zoveel over te zeggen, het is maar een douche deur :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Len020 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:20:
[...]

1 en 2 zitten op dezelfde groep (keuken) en 3 op de woonkamer. Het schot zit er inderdaad.

Dien ik dan de bruine uit
De keuken door te trekken als “bruggetje?” En die van de woonkamer volledig af te koppelen met klemmen?
Nee, je hoort NOOIT bedrading van verschillende groepen in dezelfde doos te brengen.

Wat jij wil kan met een duodimmer of door middel van een doos bijplaatsen (of opbouwbak :+ ).

En dat is precies de reden waarom ik een pesthekel heb aan 2 schakelaars in 1 doos; het limiteert je keuze aan dimmers enorm.

Topic over bijmaken van inbouwdozen staat iets verderop in dit subforum.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-01-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Source90 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Anti-condens glas? Het glas blijft op magische wijze warm :? Heeft een teflon coating waardoor het er direct afrolt :?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-01-2021 22:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:20:
[...]

Ik heb een Novellini op maat. (138x205) vanwege een klein foutje op de bouw was het geen 140 anders was er nog wat standaard eerk mogelijk. Het eerste deel is een vast scherm en daarna komt een deur van 80 uit mijn hoofd. Wel prijzig, €1300,- maar komt voornamelijk dus door het maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 06:24:
[...]

Ik heb een Novellini op maat. (138x205) vanwege een klein foutje op de bouw was het geen 140 anders was er nog wat standaard eerk mogelijk. Het eerste deel is een vast scherm en daarna komt een deur van 80 uit mijn hoofd. Wel prijzig, €1300,- maar komt voornamelijk dus door het maatwerk.
Afbeeldingslocatie: https://www.novellini.nl/content/dam/novellini/prodotti/kuadhwz2frame/thumb/kuadhwz2frame-kuadra-hwz2-frame-1.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.460.460.jpeg
Vriendinlief is gecharmeerd van dit model, oogt wat mij betreft ook steviger dan een grote glasplaat met één dun latje naar de muur aan de kopse kant. Zeker bij afmetingen als 140/160c'm vind ik dat geen overbodige luxe.

Hoelang heb jij de Novellini erin zitten? Nog klachten of functioneert het zoals het hoort?
Dit model begint ook rond de 1.300€. Hebben nu een goedkoop douche scherm en deze begint (ondanks normaal onderhoud) al lelijk te worden aan de onderkant. Hoop van het volgende scherm iets langer plezier te hebben.

Wat betreft monteren ben ik benieuwd hoe dat normaliter wordt gedaan op een verdieping. Neem aan dat ik niet de eerste ben die een douchewand van meer dan 140x200 in een bestaande woning op de verdieping laat plaatsen (mocht de project leverancier het niet leveren).

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 14-01-2021 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Wat nu al een irritatie puntje is bij ons project:
De "teller" loopt al voor het aantal dagen dat wij kunnen kiezen voor sanitair en tegels (uiterlijke beslisdatum), nu nog 26/40 dagen om alles te kiezen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een inlog code is er echter nog niet en de teller loopt gestaag af. |:(

Kopersbegeleider geeft aan dat dit nu niet bij hun ligt.. Maar straks wel strikt aan de deadline houden waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:25:
De "teller" loopt al voor het aantal dagen dat wij kunnen kiezen voor sanitair en tegels (uiterlijke beslisdatum), nu nog 26/40 dagen om alles te kiezen.

***members only***

Kopersbegeleider geeft aan dat dit nu niet bij hun ligt.. Maar straks wel strikt aan de deadline houden waarschijnlijk.
Begrijp ik het goed dat je alles digitaal moet gaan uitzoeken, inclusief tegelwerk? Dat is toch niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
  • Laatst online: 22:13
Toppe schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:15:
[...]

Begrijp ik het goed dat je alles digitaal moet gaan uitzoeken, inclusief tegelwerk? Dat is toch niet te doen?
Ik vermoed door de lockdown. Bij ons (vorig jaar) konden we tegels in de showroom uitzoeken en de rest digitaal. Maar sinds de huidige lockdown hebben ze gezegd dat ze niet open zijn voor fysieke afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:13

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik was er verbaasd over dat ik vrijdag wel gewoon een 1e afspraak in de showroom heb om sanitair te kiezen.

Wellicht dat het komt door 'Exclusief toegang via je bouwprofessional', oftewel het is niet een normale showroom/winkel.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Laatst online: 07:53
Source90 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:25:

***members only***

Ach, bij ons is de deadline voor ruwbouw 28-01 en wij zijn nog niet eens gebeld door de (verplichte) aangesloten badkamerleverancier. Er zou nog geen overeenstemming zijn bereikt tussen de bouwer en de badkamerleverancier. Zou volgens de wooncoach gewoon goed komen. Ik heb er zelf iets minder vertrouwen in :/
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Hedgy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:20:
[...]

Ik vermoed door de lockdown. Bij ons (vorig jaar) konden we tegels in de showroom uitzoeken en de rest digitaal. Maar sinds de huidige lockdown hebben ze gezegd dat ze niet open zijn voor fysieke afspraken.
@drooger

Wij kregen een brief om afspraken te maken. Sanitair leverancier gebeld en die had nog geen dossier van ons. Moesten wachten tot ze die hadden ontvangen en dan zouden ze ons bellen voor een afspraak. Dan is het een B2B verkoop en dat mag wél. Had je voor casco levering gekozen dan kon het alsnog niet.

Zowel bij de trappen als kozijnen leverancier geen problemen gehad omdat de dossiers daar wél binnen waren. Keuken leverancier hadden we al gehad voordat de lockdown kwam. Laatste aanpassingen kunnen we gewoon via de mail doen.

De afspraak bij de installateur staat ook al gepland ver buiten de lockdown periode (7 April) maar deze gaat ook gewoon door op het moment dat de lockdown verlengd zou worden tot in April.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-04 18:57
[...]

Ik weet niet wat bij hem de bedoeling is, maar in ons geval mochten we vorig jaar eerst alles digitaal bekijken en een offerte opvragen, om een paar weken later alsnog 'exclusief' op gesprek te komen in de showroom.

Om vervolgens alles weer anders te doen, dat wel _/-\o_

Wellicht dat ze op deze manier ook beogen om het aantal bezoeken wat terug te dringen, ik mag hopen dat niet van je wordt verwacht dat je alles online uitzoekt inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tdebassie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Ik weet niet wat bij hem de bedoeling is, maar in ons geval mochten we vorig jaar eerst alles digitaal bekijken en een offerte opvragen, om een paar weken later alsnog 'exclusief' op gesprek te komen in de showroom.

Om vervolgens alles weer anders te doen, dat wel _/-\o_

Wellicht dat ze op deze manier ook beogen om het aantal bezoeken wat terug te dringen, ik mag hopen dat niet van je wordt verwacht dat je alles online uitzoekt inderdaad!
Dat alles veranderen kennen we ondertussen ja. Keuken is al 3 keer volledig op de schop geweest. Dit is ronde 4 :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 12:45
Celluiar schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:00:
[...]

Nee, de deadline is vooralsnog niet gewijzigd.
Wat ik wel weet is dat ze voor de Kerst het dak erop willen hebben.
Voor de Kerst hebben ze niet kunnen halen maar vandaag zit dan eindelijk het dak erop! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTMDW1qla7W9xPn31SDpJKN_-2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdZtR72G1oSNsewOdGURcJxO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Hier ook voortgang!
De woning staat muv het dak, die gaan ze als het goed is deze week nog plaatsen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Tegels als het goed is wel bij de leverancier. Hebben wij ook nog ruim 80 dagen voor.
Voor zover nu bekend het sanitair online.. 🤦‍♂️

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 14-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Tegels als het goed is wel bij de leverancier.
Voor zover nu bekend het sanitair online.. 🤦‍♂️
Rare situatie dan inderdaad, normaal gesproken koop je de tegels en sanitair op één plek. En de meeste tijd ben je kwijt aan de tegels, voeg, strips en niet aan de WC pot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Rare situatie dan inderdaad, normaal gesproken koop je de tegels en sanitair op één plek. En de meeste tijd ben je kwijt aan de tegels, voeg, strips en niet aan de WC pot...
Members only:

Tegel leverancier ziet er uit als een groothandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:36:
[...]

***members only***

Bij ons ook uhuw. Bij ons is er wel een showroom aangesloten waar je kunt gaan kijken. Ook bij ons is dit een andere zaak dan de tegelboer.
Prijzen bij uhuw van sanitair liggen nog hoger dan de adviesprijzen. Daarbovenop komt nog eens een meerprijs voor installatie bij het maken van een keuze die anders is dan standaard :F.

Edit: Casco bij ons géén optie. Wat we dus hebben gedaan is gezorgd dat alle aansluitingen op de juist plek zitten. Hopen dat we nog mooie tegels kunnen uitzoeken. Douchescherm, wasmeubel met kranen en regendouche plaatsen/vervangen we dan achteraf.

[ Voor 19% gewijzigd door SquareOne op 14-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 02:07
Hier ook UHUW. Was al snel duidelijk dat ze niet eens konden leveren wat we wilden en wat ze wel konden leveren, was inderdaad veel te duur. Dat wordt dus casco.

Ook hier was de tegelleverancier een andere. Waarbij de deadline van UHUW lag voordat bekend werd wie de tegelleverancier zou zijn. Dan leg je je dus vast op sanitair en heb je 0 onderhandelingsruimte over bij de tegelleverancier, omdat ze weten dat je moet afnemen. Daar hebben we ook voor bedankt. Al is de aannemer schappelijk en heeft ons de optie geboden alle afspraken bij UHUW te ontbinden zonder kosten, als we er qua tegels niet uit zouden komen.

Maar het is al vaker besproken hier: het proces van projectbouw is niet gericht op de klant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:03

ChUcKiE

Dus........

Iemand ervaringen wat dat betreft met Filippo (bij ons Nijmegen)? Wij hebben daar 13 februari een afspraak staan (eerste) om te komen tot keuzes voor twee toiletten en een badkamer.
Zij verkopen ook niet aan particulieren en maken alleen afspraken nadat ze van de aannemer de opdracht binnen gekregen hebben.
Geen idee of hun prijzen een beetje normaal zijn. Er zijn wel ruime stelposten opgenomen in de aankoopsom voor tegels en sanitair.

[ Voor 74% gewijzigd door ChUcKiE op 14-01-2021 11:02 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

WP en WTW is bekend.

WP:
- Nefit Enviline L/W Split 7.0 E-S
- parallel buffervat (met 2 leidingen)
- Nefit HR300 losse boiler (300 liter)
- mogelijkheid voor een IP module

WTW:
- Duco Energy Premium - Links
- Twee-zone sturing (??)

Ervaringen met deze producten?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-05 21:20
Mryc schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:08:
[...]

Ach, bij ons is de deadline voor ruwbouw 28-01 en wij zijn nog niet eens gebeld door de (verplichte) aangesloten badkamerleverancier. Er zou nog geen overeenstemming zijn bereikt tussen de bouwer en de badkamerleverancier. Zou volgens de wooncoach gewoon goed komen. Ik heb er zelf iets minder vertrouwen in :/
***members only***
Wij hebben niet gewacht op het telefoontje van de badkamer/tegel/keukenleveranciers. Zodra we wisten dat de koop doorging - nog voor er maar iets was getekend - hebben we zelf die leveranciers gebeld voor een afspraak. Was nog voor de lockdown, dus ze waren ook voor "gewone" consumenten open. Dat zal nu wel anders zijn.

Andersom heb ik ook deadlines bij de aannemer teruggelegd. Het gaat wat mij betreft twee kanten op. Als zij eisen aan jou stellen kan je ook eisen terugleggen. Na keuze voor keuken en badkamer gaat de aannemer nog aan de slag om een nieuw leidingschema te maken met bijbehorende prijs. Wij hebben aangegeven dat we twee weken voor de deadline die prijs wilden weten ivm de financiering die al lang rond was maar dat hoefde de aannemer nog niet te weten. Met als argument dat als het te duur zou zijn ik alsnog aanpassingen in de keuken/badkamer moest kunnen maken. Aannemer ging daarin mee en daardoor is bij ons de ruimte gekomen om langer met de keuken en badmaker bezig te zijn.

Moraal van het verhaal, ga niet zitten wachten maar neem zelf contact op en geef aan wat jij van hen nodig hebt zodat jij hun deadline kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-12-2024
Source90 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:36:
[...]

***members only***

Bij ons was dit ook exact hetzelfde.

Sanitair via UHUW en naar BMN voor de tegels etc.

Members only:
Celluiar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Voor de Kerst hebben ze niet kunnen halen maar vandaag zit dan eindelijk het dak erop! :D

[Afbeelding]
Ah kijk dat schiet op!

Members only:

[ Voor 46% gewijzigd door Reiger072 op 14-01-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:01:
Iemand ervaringen wat dat betreft met Filippo (bij ons Nijmegen)? Wij hebben daar 13 februari een afspraak staan (eerste) om te komen tot keuzes voor twee toiletten en een badkamer.
Zij verkopen ook niet aan particulieren en maken alleen afspraken nadat ze van de aannemer de opdracht binnen gekregen hebben.
Geen idee of hun prijzen een beetje normaal zijn. Er zijn wel ruime stelposten opgenomen in de aankoopsom voor tegels en sanitair.
Wij waren daar ingepland vanuit ons project, maar omdat ze het te druk hadden moesten we maar in Amersfoort op komen draven.

Ervaring daar was op zich prima (nov 2019). Alles kon zo'n beetje, maar wel tegen adviesprijzen en dus vrij duur. Uiteindelijk hebben we niet heel veel aangepast aande standaard badkamer en de hogere prijs maar voor lief genomen. Nu zit de badkamer er bij oplevering in en als er gezeik is met lekkages oid, dan heb ik maar met 1 partij van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:03

ChUcKiE

Dus........

Ja ons idee is ook om daar alles te halen en de aannemer het te laten plaatsen om zo gezeik te voorkomen en weer iets gereed te hebben als het huis opgeleverd gaat worden.
Maar goed, we krijgen daar wel te horen hoe groot de stelpost is (tegelwerk in alle ruimten tot het plafond, + standaard sanitair)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
Mogelijk kunnen jullie me helpen bij een vraagstuk. Bij ons zijn ze inmiddels bezig met de fundering en hebben we alle meewerkopties/etc doorgegeven. We zitten nog met 1 dilemma waar we nog DE oplossing gevonden hebben waar beide heel wild van zijn.

Het betreft een 2-onder-1-kap woning, waarbij de ingang aan de zijkant zit. De keuken zit aan de voorzijde en woonkamer aan tuinzijde. Zie hiervoor het eerste plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlP-fLLzhWmOqIZxEPE4OtbrAKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nzDERMAnXsbgosPL6UbtffFS.jpg?f=user_large

Wij zitten vooral te dubben over de trap. Wij hebben gekozen voor een open trap op de begane grond. De trap van de 1e etage naar de 2e etage hebben we als optie dicht laten maken. Dat betekent dus dat er geen deur zit tussen onze benedenverdieping en 1e etage en dus geluid en tocht niet wordt tegengehouden. Er zijn wel deuren op de 1e etage die benoemd worden als geluidswerend en de bouwer zegt dat een afsluiting niet nodig is, maar wij twijfelen wel.

Daarom vroeg ik me af of er hier creatievelingen zijn die een oplossing zien om hier toch iets dicht te maken? Een deur op de beganegrond is dus niet wenselijk/mogelijk daar we de trap daar open willen houden. De ruimte op de 1e etage qua hal oogt zeer klein om iets te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywf1_erS3s7IC45pAOZu_fbhzVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NtU3WBbLyc75MmEXWfPUC8MW.jpg?f=user_large

Iemand interessante ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond het sanitair enigszins meevallen. Via showroom verbonden aan Plieger. Totaal 11.4k voor badkamer en twee losse toiletruimtes.

- Overal mooiere tegels, o.a. keramisch parket op de badkamervloer.
- Toiletten tegels tot plafond
- Mooiere toiletpotten
- Mooiere fontijntjes in toiletten.
- Design radiator badkamer
- Grohe powder rain douche zwart
- Mooi badkamermeubel met zwart brede spoelbak en twee zwarte kranen.
- Glazen douchewand met zwarte omlijsting.

Ik denk niet dat ik het veel goedkoper had kunnen laten doen achteraf.
Het scheelde wel dat Plieger en de aannemer redelijk wat terug gaven voor het standaard sanitair bij het kiezen van een ander artikel. Ze hanteerde wel adviesprijzen, maar dat doen ze volgens mij allemaal.

Ons budget was 10k, dus niet ontevreden voor 3 ruimtes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 14-01-2021 12:24 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2