Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 146 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Idd subtotaal, volgt nog iets van 100K voor keuken, vloeren, wanden, tuin etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11
Zijn er mensen met binnen-shutters en hoe bevalt dat?

Wij zitten na te denken over hoe we dit moeten doen. Luxeflex op de begane grond vinden we niet zo mooi en gordijnen voelt ook weer beetje ouderwets. Shutters erg mooi, maar is het wel praktisch? Laat niet super veel licht door in horizontale stand en echt naar binnen openklappen neemt weer veel ruimte in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:16

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Requiem19 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:21:

Wij zitten na te denken over hoe we dit moeten doen. Luxeflex op de begane grond vinden we niet zo mooi en gordijnen voelt ook weer beetje ouderwets. Shutters erg mooi, maar is het wel praktisch? Laat niet super veel licht door in horizontale stand en echt naar binnen openklappen neemt weer veel ruimte in?
Goede vraag, ik ben ook erg benieuwd.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Mijn zusje heeft ze in haar nieuwbouwwoning in de keuken op noord. Zelf is ze er blij mee, maar zelf vind ik het altijd erg donker bij hun doordat die shutters veel licht weg houden. Om die reden overweeg ik ze zelf niet, want wij hebben ook veel ramen op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Farmerwood schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Mijn zusje heeft ze in haar nieuwbouwwoning in de keuken op noord. Zelf is ze er blij mee, maar zelf vind ik het altijd erg donker bij hun doordat die shutters veel licht weg houden. Om die reden overweeg ik ze zelf niet, want wij hebben ook veel ramen op noord.
Wat voor oplossing ben je dan van plan te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
Farmerwood schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat dat dan komt omdat het de noordzijde is? In principe houden shutters praktisch geen licht tegen (mits horizontaal gedraaid)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:01:
[...]
Wat voor oplossing ben je dan van plan te nemen?
We hebben uit ons vorige huis goede ervaringen met plisse-gordijnen. Dit vooral omdat het ook de straatkant is met inkijk en je daarmee mooi een deel van het raam 'dicht' kan doen. Daarbij zouden dan nog gordijnen komen. Gordijnen zouden meteen meerdere doelen hebben. Naast natuurlijk verduisteren ook een stukje sfeer in de woonkamer en ook voor de akoestiek is het prettig.

Voor buiten twijfelen we nog om rolluiken te plaatsen. Aangezien het op noord is zou dat vooral voor privacy en veiligheid zijn, dus nog lang niet zeker dat die er ook echt komen.
Bloemstukje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:04:
[...]
Ik denk dat dat dan komt omdat het de noordzijde is? In principe houden shutters praktisch geen licht tegen (mits horizontaal gedraaid)
Ligt er natuurlijk erg aan in welke hoek de zon op het raam staat in hoeverre ze licht tegen houden als ze horizontaal staan. Ons huidige huurhuis heeft luxaflex in het enige raam aan de voorkant van het huis (west) en die dingen sta je de hele middag bij te draaien als je wel licht binnen wilt hebben, maar niet de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dat laatste kan vast geautomatiseerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:19:
Dat laatste kan vast geautomatiseerd ;)
Jup, met een screen of rolluik (afhankelijk van leefruimte of slaapkamer) en een lichtsensor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 17-06 10:53
Farmerwood schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:15:

[...]

Ligt er natuurlijk erg aan in welke hoek de zon op het raam staat in hoeverre ze licht tegen houden als ze horizontaal staan. Ons huidige huurhuis heeft luxaflex in het enige raam aan de voorkant van het huis (west) en die dingen sta je de hele middag bij te draaien als je wel licht binnen wilt hebben, maar niet de volle zon.
Klopt inderdaad. Ik denk wel dat je het pas merkt op het moment dat de hoeveelheid licht in de kamer sowieso al aan de lage kant is (weinig ramen in huis). Zelf hebben we een flinke hoeveelheid ramen met shutters, maar merk er niks van t.o.v. geen raambekleding voor wat betreft lichtinval.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Source90 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:01:
[...]

En als je een vijverpomp, etc. aan een aardlekautomaat hangt, weet je dus dat de groep eruit lag als de vissen ondersteboven drijven (als voorbeeld). Als de lampen in de hal niet meer aangaan, kan je per groep kijken waar het probleem ligt.
Enkel lampen in de tuin, is een alamat prima. Als er kritieke apparaten aan hangen, zou ik dat niet doen zonder controlesysteem.

Heeft niet altijd voordelen..
een controlesysteem kan zo simpel zijn als een simpel spuitertje of een lampje. Dat merk je inderdaad iets minder snel dan de lamp in de gang die uit gaat maar zal meestal volstaan. Hier bewust alamat gekozen (alleen verlichting en wcd buiten) zodat een evt storing buiten geen gevolgen heeft voor binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:01
Bij ons project (iets van 120 woningen) is nu wat reuring ontstaan, ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Woonklaar
De projectontwikkelaar biedt een 'woonklaar' pakket aan. Tegen vergoeding zorgen zij ervoor dat de woning zal worden opgeleverd met afwerking naar keuze. Denk daarbij aan renovlies op de muren, vloer gelegd, gordijnen opgehangen etc. Met het oog op de significant hogere prijs dat de ontwikkelaar hiervoor vraag ten opzichte van andere partijen, zullen wij van dit pakket geen gebruik maken.

De grote pitch van het woonklaar-pakket is 'voor oplevering aangebracht, dus je kunt direct verhuizen. Voorkom dubbele woonlasten'. Nu hebben een aantal kopers doorgevraagd, en komt de aap uit de mouw. Ik kopieer even de reactie van de ontwikkelaar:

In de praktijk kan het inderdaad zo zijn dat een woning die geen Woonklaar onderdelen heeft, al opleverkaar is terwijl bij andere woningen de laatste afwerkingen aan wanden, vloeren, raamdecoratie en keukens nog plaatsvinden. Om de afbouwwerkzaamheden, voorschouwen en opleveringen kwalitatief goed en vooral veilig te kunnen organiseren, zullen we woningen waar geen Woonklaar keuzes zijn gemaakt niet eerder opleveren.

Met andere woorden: als onze buren wél van het pakket gebruik maken, verschuift ook onze opleverdatum. Ik weet niet precies hoe impactvol dit is - een dagje later is natuurlijk het probleem niet - maar het wringt bij mij wel ietwat. Oplevering voor ons duurt nog even (sterker nog, de bouw van onze woning gaat pas op korte termijn starten), maar er zijn meer van dit soort geintjes uitgehaald.

Aanvullend: de bouwer komt niet in de knoei met de gestelde termijnen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:47
In principe is het zo dat een aannemer 'altijd' voortgang met de bouw moet maken. In de praktijk betekend dit een pak stenen heen en weer zeulen op een dag ook al 'voortgang' is op de bouw. Dus dat de aannemer bij andere huizen druk doende is om de gordijntjes op te hangen, is voor jouw dikke pech, als jij dat niet afneemt.

Wel is het zo dat de aannemer de laatste factuur als het goed is pas betaald krijgt op de dag van oplevering (of net daarvoor), met alle meerwerk toch al gauw 15% van de aanneemsom: hij zal er dus ook een zeker belang bij hebben om voort te maken met de oplevering van huizen die gereed zijn (al is het maar om risico's uit te sluiten, van bijvoorbeeld diefstal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wanne-B88 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:45:
Bij ons project (iets van 120 woningen) is nu wat reuring ontstaan, ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Woonklaar
Met het oog op de significant hogere prijs dat de ontwikkelaar hiervoor vraag ten opzichte van andere partijen, zullen wij van dit pakket geen gebruik maken.
Heb je dit al eens goed doorgerekend? Ik weet niet wat jouw aannemer vraagt natuurlijk, maar bij een vriend van mij was het woonklaar pakket slechts 10 tot 15% hoger dan alles zelf doen. En dan heb je geen gedoe met coordinatie en valt het onder de oplevergarantie.

Toch het overwegen waard. Vooral als je er dubbele lasten mee kan voorkomen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Lang meegelezen en voor mij komt hopelijk binnenkort nu ook de periode van het delen van ervaringen en vragen stellen. Momenteel wachten we op groen licht m.b.t. de hypotheek. Nu is de omgevingsvergunning pas geleden afgegeven, dus een mooi moment om die even door te nemen. De ambtenaar geeft aan dat de vergunning uit 139 documenten bestaat. Hij wil deze ook wel allemaal sturen, maar vraagt of hij ons enkel de specifieke zaken kan sturen die wij willen zien.

Hier heb ik geen moeite mee, ik zie ons ook niet 139 documenten van voor tot achteren doorspitten. Nou heb ik wel enig idee van wat er allemaal in zo'n omgevingsvergunning staat, maar wat vonden jullie nou handig om te zien, of zouden jullie willen zien? De EPC-berekeningen, akoestisch rapport, what else?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

Woonklaar
De projectontwikkelaar biedt een 'woonklaar' pakket aan. Tegen vergoeding zorgen zij ervoor dat de woning zal worden opgeleverd met afwerking naar keuze. Denk daarbij aan renovlies op de muren, vloer gelegd, gordijnen opgehangen etc. Met het oog op de significant hogere prijs dat de ontwikkelaar hiervoor vraag ten opzichte van andere partijen, zullen wij van dit pakket geen gebruik maken.

De grote pitch van het woonklaar-pakket is 'voor oplevering aangebracht, dus je kunt direct verhuizen. Voorkom dubbele woonlasten'. Nu hebben een aantal kopers doorgevraagd, en komt de aap uit de mouw. Ik kopieer even de reactie van de ontwikkelaar:

In de praktijk kan het inderdaad zo zijn dat een woning die geen Woonklaar onderdelen heeft, al opleverkaar is terwijl bij andere woningen de laatste afwerkingen aan wanden, vloeren, raamdecoratie en keukens nog plaatsvinden. Om de afbouwwerkzaamheden, voorschouwen en opleveringen kwalitatief goed en vooral veilig te kunnen organiseren, zullen we woningen waar geen Woonklaar keuzes zijn gemaakt niet eerder opleveren.

Met andere woorden: als onze buren wél van het pakket gebruik maken, verschuift ook onze opleverdatum. Ik weet niet precies hoe impactvol dit is - een dagje later is natuurlijk het probleem niet - maar het wringt bij mij wel ietwat. Oplevering voor ons duurt nog even (sterker nog, de bouw van onze woning gaat pas op korte termijn starten), maar er zijn meer van dit soort geintjes uitgehaald.

Wat je zegt klopt natuurlijk, al wil meer zeggen hoeveel volk ze erop zetten.

Als het aantal werklieden hetzelfde blijft is al het meerwerk bij de buren of bij jezelf op papier vertragend, zoals b.v uitbouwen. Werk laten vervallen, zoals sanitair is dan weer de andere kant op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 21:10

siemenz

Koetje

Greebs schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:22:
Lang meegelezen en voor mij komt hopelijk binnenkort nu ook de periode van het delen van ervaringen en vragen stellen. Momenteel wachten we op groen licht m.b.t. de hypotheek. Nu is de omgevingsvergunning pas geleden afgegeven, dus een mooi moment om die even door te nemen. De ambtenaar geeft aan dat de vergunning uit 139 documenten bestaat. Hij wil deze ook wel allemaal sturen, maar vraagt of hij ons enkel de specifieke zaken kan sturen die wij willen zien.

Hier heb ik geen moeite mee, ik zie ons ook niet 139 documenten van voor tot achteren doorspitten. Nou heb ik wel enig idee van wat er allemaal in zo'n omgevingsvergunning staat, maar wat vonden jullie nou handig om te zien, of zouden jullie willen zien? De EPC-berekeningen, akoestisch rapport, what else?
Ik heb de hele omgevingsvergunning opgevraagd, alles kwam hier netjes in verschillende pdfjes binnen (kostte bij de gemeente Gooise Meren iets van 14 euro

- Bouwbesluittoetsrapport
- EPC berekeningen
- Rioleringstekeningen
- Bouwkundige tekeningen
- contructieberekeningen (leek op een wiskunde B boek uit 6 vwo)
- Bodemrapport
- PFAS onderzoek
- Asbestrapport
- Leefbaarheidsonderzoek

en uiteraard het besluit zelf.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Greebs schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:22:

Ik zou hem alles laten opsturen.
In de loop van de tijd ga je vragen hebben en kan je het gewoon terug zoeken.

Verder zit er ook allemaal minder praktische zaken tussen. WO2 bommenonderzoek, vleermuizen populatie, waar ons huis komt te staan is vanalles bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 15:55
JackBol schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Ik zou hem alles laten opsturen.
In de loop van de tijd ga je vragen hebben en kan je het gewoon terug zoeken.

Verder zit er ook allemaal minder praktische zaken tussen. WO2 bommenonderzoek, vleermuizen populatie, waar ons huis komt te staan is vanalles bekeken.
Bij welk loket kan je dit eigenlijk opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JohnStaakke schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Bij welk loket kan je dit eigenlijk opvragen?
Ruimtelijke plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Op ruimtelijkeplannen kun je de bestemming van percelen zien, maar niet de omgevingsvergunning opvragen.

Je zult dit echt moeten regelen via het bouw en woon loket van je eigen gemeente

op https://www.officielebekendmakingen.nl/ kun je wel zien onder welk dossiernummer je project wordt behandeld

[ Voor 15% gewijzigd door siemenz op 11-01-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

siemenz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Op ruimtelijkeplannen kun je de bestemming van percelen zien, maar niet de omgevingsvergunning opvragen.

Je zult dit echt moeten regelen via het bouw en woon loket van je eigen gemeente

op https://www.officielebekendmakingen.nl/ kun je wel zien onder welk dossiernummer je project wordt behandeld
Wellicht, maar dan heeft onze gemeente dat intern opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

JackBol schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Wellicht, maar dan heeft onze gemeente dat intern opgelost :)
http://www.ruimtelijkeplannen.nl heeft toch geen loket? Dit is een website die door de overheid is opgezet om besemingsplannen openbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Laatst online: 18-06 08:55
De 20e is voor mij de tekendatum voor een koop-/aannemingsovereenkomst. Dus ik zal hoogstwaarschijnlijk ook wel aardig actief gaan worden hier :)

Nu het eerste kleine vraagje, is het normaal dat zaken zoals type/vermogen van de warmtepomp nog niet bekend is op het moment van tekenen? Correct me if im wrong, maar volgens mij kan hier aardig wat verschil in zitten wat direct effect heeft op het wooncomfort.

Ook de WTW unit of aantal zonnepanelen is nog niet bekend. (dat laatste hangt af van hoeveel panelen er nodig zijn om de epc waarde te halen)

Ik blijf het namelijk een gek idee vinden om voor iets te gaan tekenen/kopen terwijl je eigenlijk nog niet eens precies weet wat er bij inbegrepen zit. Er mag ook nog geen contact gezocht worden met de aannemer. Dus kan het ook niet daar navragen. Dit kan/mag pas wanneer je getekend hebt.

Komt er nu eigenlijk op neer dat ik maar gewoon blind vertrouwen op moet hebben dat ze degelijk spul plaatsen. Is dat gebruikelijk? Bedankt alvast, zit me stiekem toch dwars :)

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:32

Toppe

Oké ✅

Woonklaar

In sommige gevallen kan het zijn dat de woning al klaar is en dat de nuts voorzieningen nog niet aangesloten zijn waardoor er geen oplevering kan plaats vinden. Die tijd kunnen ze dus prima gebruiken om een muurtje te behangen of een gordijntje op te hangen.

Het stukje van de dubbele lasten is een sigaar uit eigen doos, je betaald toch wel dubbele lasten.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Ploon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:43:
De 20e is voor mij de tekendatum voor een koop-/aannemingsovereenkomst. Dus ik zal hoogstwaarschijnlijk ook wel aardig actief gaan worden hier :)

Nu het eerste kleine vraagje, is het normaal dat zaken zoals type/vermogen van de warmtepomp nog niet bekend is op het moment van tekenen? Correct me if im wrong, maar volgens mij kan hier aardig wat verschil in zitten wat direct effect heeft op het wooncomfort.

Ook de WTW unit of aantal zonnepanelen is nog niet bekend. (dat laatste hangt af van hoeveel panelen er nodig zijn om de epc waarde te halen)

Ik blijf het namelijk een gek idee vinden om voor iets te gaan tekenen/kopen terwijl je eigenlijk nog niet eens precies weet wat er bij inbegrepen zit. Er mag ook nog geen contact gezocht worden met de aannemer. Dus kan het ook niet daar navragen. Dit kan/mag pas wanneer je getekend hebt.

Komt er nu eigenlijk op neer dat ik maar gewoon blind vertrouwen op moet hebben dat ze degelijk spul plaatsen. Is dat gebruikelijk? Bedankt alvast, zit me stiekem toch dwars :)
bij mij stond het type/vermogen van de WP ook in bovengenoemde aanvraag omgevingsvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
siemenz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:47:
[...]

bij mij stond het type/vermogen van de WP ook in bovengenoemde aanvraag omgevingsvergunning
Lijkt er op dat deze nog in aanvraag is als ik kijk op: https://www.officielebekendmakingen.nl/

Publicatie van 24-12-2020, verder weinig helaas. Thanks voor de tip iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024

Dat kan inderdaad nog niet het geval zijn tijdens het tekenen van de overeenkomst. Soms weten ze het gewoonweg niet, soms wel maar is de keuze nog afhankelijk van een aantal factoren. Wanneer je aan je kopersbegeleiding wordt gekoppeld, kan je dit waarschijnlijk aan hen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Ploon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Lijkt er op dat deze nog in aanvraag is als ik kijk op: https://www.officielebekendmakingen.nl/

Houd dat in de gaten. als ie vergund is loopt de wettelijke inzage termijn, dan kan jij hem op gaan vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

siemenz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:39:
[...]

http://www.ruimtelijkeplannen.nl heeft toch geen loket? Dit is een website die door de overheid is opgezet om besemingsplannen openbaar te maken.
Ik had gewoon de gemeente gebeld en naar ruimtelijke plannen gevraagd. (idd nav die website).
Ik ga niet claimen dat ik erg bekend ben met openbaar bestuur, dus meer geluk dan wijsheid wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:28
JackBol schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ik had gewoon de gemeente gebeld en naar ruimtelijke plannen gevraagd. (idd nav die website).
Ik ga niet claimen dat ik erg bekend ben met openbaar bestuur, dus meer geluk dan wijsheid wellicht.
Bel de gemeente op en vraag om de aanvraag omgevingsvergunning. Als je geen belang hebt bij alle bijlagen, kun je in het bijzonde vragen naar de EPC-berekening die bij de aanvraag hoort. In de EPC-berekening tref je hoogstwaarschijnlijk met welke waterpomp er gewerkt wordt. Ook kun nagaan hoeveel kwh gecompenseerd moet worden met pv-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Cagdas schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Bel de gemeente op en vraag om de aanvraag omgevingsvergunning. Als je geen belang hebt bij alle bijlagen, kun je in het bijzonde vragen naar de EPC-berekening die bij de aanvraag hoort. In de EPC-berekening tref je hoogstwaarschijnlijk met welke waterpomp er gewerkt wordt. Ook kun nagaan hoeveel kwh gecompenseerd moet worden met pv-panelen.
Dat is precies wat ik gedaan had.
Ik vroeg alle vergunningen die relatie hadden met het object dat ik gekocht had, en vervolgens het nummer van het kadaster doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
JackBol schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Dat is precies wat ik gedaan had.
Ik vroeg alle vergunningen die relatie hadden met het object dat ik gekocht had, en vervolgens het nummer van het kadaster doorgegeven.
De vergunning is voor 24 december 2020 ingediend (begrijp ik uit eerdere berichten). De EPC-berekening is dus formeel nog niet beoordeeld door burgemeester en wethouders. Dat betekent de aanvraag (dus ook de epc-berekening) gewijzigd kan worden. Mijn advies is om na besluitvorming de berekening opnieuw op te vragen.

Na besluitvorming dient de aannemer zich te voldoen aan de epc-berekening, want het is een onderdeel van de verleende omgevingsvergunning. In strijd met de vergunning handelen is natuurlijk verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
RadiQal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Dat kan inderdaad nog niet het geval zijn tijdens het tekenen van de overeenkomst. Soms weten ze het gewoonweg niet, soms wel maar is de keuze nog afhankelijk van een aantal factoren. Wanneer je aan je kopersbegeleiding wordt gekoppeld, kan je dit waarschijnlijk aan hen vragen.
Ok, bedankt. Dan is het gelukkig niet heel buitengewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 23-05 07:49
Ook hier weer progressie te melden: 23 januari hebben we een uur lang een “inmeet” moment, welke voor ons meer een extra kijkmoment is, en we gaan dit moment gebruiken om alvast een generale repetitie te doen voor het officiële oplevermoment. Bij het leidingkijkmoment was ik alleen aanwezig, mijn vrouw was aan het werk en had geen mogelijkheid te schuiven. We zijn maar al te benieuwd hoe het er tot nu toe uitziet!

Echt inmeten zullen we niet gaan doen, de maten hebben we van de bouwtekening, en haast alles gaan we zelf doen en hebben ruim 5 maanden de tijd, dus haast is er niet.

Als reactie op @Ploon klopt het inderdaad dat er over merk/type apparatuur weinig vermeld staat in de koopovereenkomst, behalve dat men zich conformeert aan het bouwbesluit en EPC etc. Zelfs tijdens de bouw kwam en komt er mondjesmaat maar informatie van de kopersbegeleiding. Het enige wat hij meldt is dat dat pas kort voor levering bekend wordt, omdat de ontwikkeling van apparaten zoals zonnepanelen, warmtepompen etc. Vrij hard gaat en het zo weer kan wijzigen.

Tot nu toe weet ik dat we een Panasonic 5kw lucht/water warmtepomp krijgen, doordat dat ding al in doos klaarstond op zolder bij het 1e kijkmoment, de dag erna kreeg ik pas een mail met diezelfde info, na zeker 3x vragen, wekenlang. Zonnepanelen idem, geen idee wat er exact op het dak ligt, alleen dat het marktconform is. Het zijn er 15, vermoedelijk ergens rond de 320wp ofzo. Omvormer, geen idee, die zien we de 23e vanzelf hangen. Er gaan in ieder geval weer vrachtladingen foto’s gemaakt worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Cagdas schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:11:
[...]

De vergunning is voor 24 december 2020 ingediend (begrijp ik uit eerdere berichten). De EPC-berekening is dus formeel nog niet beoordeeld door burgemeester en wethouders. Dat betekent de aanvraag (dus ook de epc-berekening) gewijzigd kan worden. Mijn advies is om na besluitvorming de berekening opnieuw op te vragen.

Na besluitvorming dient de aannemer zich te voldoen aan de epc-berekening, want het is een onderdeel van de verleende omgevingsvergunning. In strijd met de vergunning handelen is natuurlijk verboden.
Ik denk dat dit voor iemand anders is.
Onze vergunning is al ruim een half jaar geleden verleend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cagdas
Ploon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:03:
[...]

JackBol schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:24:
[...]

Ik denk dat dit voor iemand anders is.
Onze vergunning is al ruim een half jaar geleden verleend.
Ik ben vergeten om @Ploon te taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
Cagdas schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:29:
[...]

[...]

Ik ben vergeten om @Ploon te taggen.
Ah goeie! Morgen maar even de gemeente bellen dan. Thanks, hoop dat ik daar iets wijzer van word.
Dakillerbean schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:48:
Ook hier weer progressie te melden: 23 januari hebben we een uur lang een “inmeet” moment, welke voor ons meer een extra kijkmoment is, en we gaan dit moment gebruiken om alvast een generale repetitie te doen voor het officiële oplevermoment. Bij het leidingkijkmoment was ik alleen aanwezig, mijn vrouw was aan het werk en had geen mogelijkheid te schuiven. We zijn maar al te benieuwd hoe het er tot nu toe uitziet!

Echt inmeten zullen we niet gaan doen, de maten hebben we van de bouwtekening, en haast alles gaan we zelf doen en hebben ruim 5 maanden de tijd, dus haast is er niet.

Als reactie op @Ploon klopt het inderdaad dat er over merk/type apparatuur weinig vermeld staat in de koopovereenkomst, behalve dat men zich conformeert aan het bouwbesluit en EPC etc. Zelfs tijdens de bouw kwam en komt er mondjesmaat maar informatie van de kopersbegeleiding. Het enige wat hij meldt is dat dat pas kort voor levering bekend wordt, omdat de ontwikkeling van apparaten zoals zonnepanelen, warmtepompen etc. Vrij hard gaat en het zo weer kan wijzigen.

Tot nu toe weet ik dat we een Panasonic 5kw lucht/water warmtepomp krijgen, doordat dat ding al in doos klaarstond op zolder bij het 1e kijkmoment, de dag erna kreeg ik pas een mail met diezelfde info, na zeker 3x vragen, wekenlang. Zonnepanelen idem, geen idee wat er exact op het dak ligt, alleen dat het marktconform is. Het zijn er 15, vermoedelijk ergens rond de 320wp ofzo. Omvormer, geen idee, die zien we de 23e vanzelf hangen. Er gaan in ieder geval weer vrachtladingen foto’s gemaakt worden!
Bizar verhaal. Hoop toch dat ik het iets eerder te weten kom (no offense) 15 panelen is wel aardig wat overigens. Is dat een nul op de meter woning?
Ik ben wel van plan extra panelen te gaan plaatsen. Alleen een beetje jammer dat je dan met 2 installaties zit. 1 van de oplevering die verplicht is ivm epc waarde. En een aparte voor extra panelen. Heb ook de keuze extra panelen te doen via optie lijst, maar dat is 725 per paneel. Dat kan een stuk voordeliger volgens mij. (net zoals een dakkapel waar 9,5k voorgerekend word van 2,25 meter breed) Ze weten wel waar ze het verdienen kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-06 14:54
Heeft iemand zicht op plaatsen van dakkapel op een steil dak? Ons dak is op een 57 graden hellingshoek, dus de vraag is of we het huidige knieschot behouden of we ongeveer 20cm naar buiten verplaatsen. Het probleem bij het verplaatsen van knieschot is dat je beugels die de draagconstructie van het dak ondersteunen een stukje uit hebt steken, terwijl het nadeel van het behouden van het huidige knieschot is dat je een hele brede (50+cm) vensterbank krijgt - je zaagt immers horizontaal naar de buitenkant van de 30cm isolatie ipv verticaal vanuit de doorsnede gezien.

Hier plaatje van knieschot en de beugels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAyoC18DLpBDSGob9mXP0mvEnnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPmhAgSzq85k6F8UvzOzvoVZ.jpg?f=fotoalbum_large

(Ik neem maar even aan dat je die beugels niet moet gaan zitten verschuiven om ze maar net buiten de 160m brede binnenbreedte te houden.)

Wat zouden jullie doen? Dakkapel leverancier zegt zelf dat ie zou gaan voor behouden huidige knieschot.

(En voor de nieuwsgierigen: vloer tot nok binnenzijde meet 4,75m met zo'n steil dak, en dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bywn3hf8hFXvkALZwvt8bMwhu2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BTxcNHAD2lvUlaNefb0Lcma.jpg?f=fotoalbum_large)

[ Voor 21% gewijzigd door nel!s op 11-01-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:09
Deze montageconstructie kon ik nog niet, met zulke beugels zou ik verwacht dat het knieschot niet dragend is, maar ik durf er zeker mijn handen niet voor in het vuur te steken.

Bij mijn woning met een 45-graden kap staan er waarschuwingsstickers op de stijlen van het knieschot, bij mijn huis mogen deze niet verwijderd worden.

Ik zou de aannemer vragen of het knieschot dragend is. Of anders geen risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
Ploon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Ah goeie! Morgen maar even de gemeente bellen dan. Thanks, hoop dat ik daar iets wijzer van word.

[...]

Bizar verhaal. Hoop toch dat ik het iets eerder te weten kom (no offense) 15 panelen is wel aardig wat overigens. Is dat een nul op de meter woning?
Ik ben wel van plan extra panelen te gaan plaatsen. Alleen een beetje jammer dat je dan met 2 installaties zit. 1 van de oplevering die verplicht is ivm epc waarde. En een aparte voor extra panelen. Heb ook de keuze extra panelen te doen via optie lijst, maar dat is 725 per paneel. Dat kan een stuk voordeliger volgens mij. (net zoals een dakkapel waar 9,5k voorgerekend word van 2,25 meter breed) Ze weten wel waar ze het verdienen kunnen :)
Betreft idd een nul op de meter woning, maar gezien de ligging van de panelen redelijk op het oosten, zijn het er ook zoveel. Zodra salderen ophoudt te bestaan, zal ik aan de westkant panelen bij moeten gaan leggen om nul op de meter te houden. Maar dat is iets wat in de toekomst zeer zeker gaat gebeuren.

En verdienen aan bepaalde zaken meerwerk doen ze zeker. Sommige zaken vallen mee, en andere zaken zijn bizar duur. Uitbouw van 1,2 meter begane grond a 17k, dakkapel van 1.40m voor 15k, beiden niet voor gekozen, dakraam van 1.20 bij 1.40 volstaat ook prima en was “maar” 1.200, Vloerverwarming badkamer voor 1.000 vond ik dan schappelijk, loze leiding ongeacht plek voor 175 ook een no-brainer. UTP kabel er door dan weer niet, want voor die 10-15 meter tik je dan weer 275 extra af 8)7. Daarnaast alle stopcontacten maximaal laten uitbreiden, van enkel naar dubbel was 12 euro en van dubbel naar 3 ook. Voor dat geld ga ik niet achteraf lopen rommelen, je hebt die dingen al gauw te weinig O-)

Je merkt precies wat voor de aannemer “meer werk” kost of waar ze niet op zitten te wachten. Belachelijk hoge prijzen vragen in de hoop dat men er vanaf ziet, lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
Dakillerbean schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:36:
[...]

Betreft idd een nul op de meter woning, maar gezien de ligging van de panelen redelijk op het oosten, zijn het er ook zoveel. Zodra salderen ophoudt te bestaan, zal ik aan de westkant panelen bij moeten gaan leggen om nul op de meter te houden. Maar dat is iets wat in de toekomst zeer zeker gaat gebeuren.

En verdienen aan bepaalde zaken meerwerk doen ze zeker. Sommige zaken vallen mee, en andere zaken zijn bizar duur. Uitbouw van 1,2 meter begane grond a 17k, dakkapel van 1.40m voor 15k, beiden niet voor gekozen, dakraam van 1.20 bij 1.40 volstaat ook prima en was “maar” 1.200, Vloerverwarming badkamer voor 1.000 vond ik dan schappelijk, loze leiding ongeacht plek voor 175 ook een no-brainer. UTP kabel er door dan weer niet, want voor die 10-15 meter tik je dan weer 275 extra af 8)7. Daarnaast alle stopcontacten maximaal laten uitbreiden, van enkel naar dubbel was 12 euro en van dubbel naar 3 ook. Voor dat geld ga ik niet achteraf lopen rommelen, je hebt die dingen al gauw te weinig O-)

Je merkt precies wat voor de aannemer “meer werk” kost of waar ze niet op zitten te wachten. Belachelijk hoge prijzen vragen in de hoop dat men er vanaf ziet, lijkt het wel.
Ahja, ze komen bij mij op het westen. Was ook een reden om geen dakkapel te nemen (naast de hoge kosten) zo hou ik meer plek over voor pv's. Misschien dat ik nog een paar kwijt kan naar het zuiden. Zit namelijk zo'n voorgevel bij met dak richting het zuiden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AXddPHj.png

Qua meerwerk tot nu toe gekozen voor uitbouw van 2,4m a 28k en een dakraam a 1,8k op het westen om toch nog wat extra ligt te hebben aan die kant. De rest van de weerwerk opties komen later. Qua loze leidingen zitten er al 11 bij. Denk eigenlijk niet eens dat ik extra nodig heb, al wil ik eigenlijk wel in het plafond op elke verdieping 1 loze leiding. Voor de AP's natuurlijk :) maar dat kan nog wel eens een dingetje worden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Arosa schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:27:
Deze montageconstructie kon ik nog niet, met zulke beugels zou ik verwacht dat het knieschot niet dragend is, maar ik durf er zeker mijn handen niet voor in het vuur te steken.

Bij mijn woning met een 45-graden kap staan er waarschuwingsstickers op de stijlen van het knieschot, bij mijn huis mogen deze niet verwijderd worden.

Ik zou de aannemer vragen of het knieschot dragend is. Of anders geen risico nemen.
Nee knieschot is sowieso niet dragend, dat is de balk en beugels die erachter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 15-06 14:22
nel!s schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Nee knieschot is sowieso niet dragend, dat is de balk en beugels die erachter zitten.
Idd zie deze 2 aanwijzingen:

-binnenplaat van het dak loopt door achter lat van knieschot
-staanders sluiten nauwelijks aan op de horizontale lat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ploon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
[...]

[...]

Wij zitten met precies hetzelfde. Heb jij je er al een beetje in verdiept?

Die excuuspanelen krijgen wij ook, 2 stuks, maar kun je daarnaast gewoon een extra installatie aan laten brengen? Heb in elk geval offertes gezien bij de schoonfamilie waarbij het een stuk goedkoper lijkt dan het via de aannemer laten doen... maar we moeten daar nog navraag naar doen.

Ik mag me hier dus ook melden, aan het eind van de maand is de overdracht van de grond. Nu hopen dat de huizenmarkt nog even zo blijft, dan kunnen we mooi cashen op ons huidige huis. Het is nog even afwachten wanneer we het huis te koop gaan zetten, maar als alles volgens plan verloopt hopelijk eind zomer.

Wat betreft wensen zitten we redelijk onder het gemiddelde voor een tweekapper, bovenverdiepingen verven we zelf en leggen zelf wat laminaat, evenals de keuken die we bij de IKEA halen (materiaalkosten 8k voor 3,6x3,6m hoek). Mochten er anderen zijn die ook prioriteiten stellen qua uitgaven (gierig zijn?) dan wissel ik graag tips uit :D wij zijn snel tevreden.

Zaken die we mee willen nemen:
- uitbouw 2,4x5,4m incl. openslaande deuren en flinke raampartij 24k --> no-brainer gezien m2-prijs en lichtinval
- trapkast 1450 euro --> best prijzig, maar handig om direct beschikbaar te hebben
- dakraam voor 1450 euro --> gaat volgens mij mee in woningborg
- dak achter volgooien met PV-panelen gezien luchtwarmtepomp met vloerverwarming (standaard bg, op 1e verd elektrische verwarming) ??k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:36

ChUcKiE

Dus........

Wij gaan voor de aankoop van een nieuwbouwproject (vrijstaande woning). Momenteel zijn we met de laatste wijzigingen in de tekeningen bezig geweest om zo alles gereed te krijgen voor de omgevingsvergunning.
Ik loop al een tijdje in diverse topics (dit topic, ervaringen nieuwbouw huis, keuken topic) mee, maar vond het nu wel een keer tijd om onze ideëen te posten, dus bij deze. Eerst wat impressie tekeningen en daarna twee plattegronden (zolder mist nog).

Basisgegevens:
- Inhoud 762 m3
- Kavel oppervlakte: 1085m2
- Woningoppervlakte: 195 m2 (inclusief garage en bergzolder)
- Bergzolder: 24 m2
- Afmetingen woning: 12m * 9,55m
- 4,5 meter schuifpui achter, dubbele deur tussen entree en woonkamer
- warmtepomp Fujitsu
- Mechanische ventilatie, met ventilatieroosters
- Vloerverwarming beneden verdieping
- Airco's op slaapkamers met mogelijkheid te verwarmen
- Luchtdichting: infiltratie luchtdichtheid 0,15 dm3/s per m2 (zegt me niets)

Meerwerkopties:
- Tripple glas met finti hout en warm edge kader
- Upgrade warmte pomp (boiler naar 500L en koelings unit om vloer te koelen)
- dichte hard houten trap
- 21 zonnepanelen
- Extra dakraam

Wat nog te doen:
- badkamer + sanitair
- Keuken
- vloeren
- muren
- lichten (lichtplan wellicht)
- tuin

Begroting meerwerk (+ keuken, extra sanitair stelpost, tuin, vloeren, muren, lichten, extra installatiekosten, leidingen etc. 115.000)

Impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9vvoqsGLibE2eu7G4cEc0N3Ewg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A8aFrWX0pHyRF5BCFtzSC1wn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-qWUlo6ey1Ni7NKf9gbWLGxFFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYP0feLy3etrQBGGryq7kRtt.png?f=fotoalbum_large

Indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BxujRHYszUM6J-KVDhB9fJlfdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxkNDRmPMNhN8pKXe7XFM2HT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zus4-clvX2m1wlzrJgW0uZldH4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiwJwaMZxHnOPRwIfjiLj0qp.jpg?f=fotoalbum_large

De keuken is nu voor het beeld ingetekend met een kookeiland, maar daar zijn we nog niet helemaal uit. Als het weer mag gaan we maar eens langs de keukenboer om ons te laten voorlichten. We zitten te denken aan een opstelling zoals in de tekening, of een U-opstelling (schiereiland), of wellicht gewoon simpel een L-opstelling zonder kookeiland.

Badkamer wordt inclusief bad, dubbele wasbak en inloopdouche. Gelukkig zit het toilet apart, dat scheelt en in ruimte en vinden we toch wel prettiger.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Misschien nog tips/adviezen naar aanleiding van bovenstaande?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel over nagedacht, maar niet genomen ivm akoestiek in huis. (Ik luister graag muziek ).
Vind het wel mooi :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
Ploon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:06:
[...]

Ahja, ze komen bij mij op het westen. Was ook een reden om geen dakkapel te nemen (naast de hoge kosten) zo hou ik meer plek over voor pv's. Misschien dat ik nog een paar kwijt kan naar het zuiden. Zit namelijk zo'n voorgevel bij met dak richting het zuiden:
[Afbeelding]

Qua meerwerk tot nu toe gekozen voor uitbouw van 2,4m a 28k en een dakraam a 1,8k op het westen om toch nog wat extra ligt te hebben aan die kant. De rest van de weerwerk opties komen later. Qua loze leidingen zitten er al 11 bij. Denk eigenlijk niet eens dat ik extra nodig heb, al wil ik eigenlijk wel in het plafond op elke verdieping 1 loze leiding. Voor de AP's natuurlijk :) maar dat kan nog wel eens een dingetje worden ben ik bang.
Hier iedere ruimte voorzien van een loze leiding maar niet zozeer naar plafonds. Binnenmuren zijn niet dragend dus daar wil wel een WiFi signaal doorheen vanaf de overloop. Ging mij meer om in de toekomst de kids te kunnen voorzien van bedrade aansluiting voor vaste devices. Mijn visie is dat wanneer je met een device loopt, je WiFi gebruikt en als het ergens staat, het een UTPtje krijgt 8)

Officieel stonden loze leidingen naar plafondpunten niet in het meerwerk maar men was wel bereid om met je mee te denken. Zolang de kassa maar rinkelt uiteraard :+
finsdefis schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:56:
[...]

Wat betreft wensen zitten we redelijk onder het gemiddelde voor een tweekapper, bovenverdiepingen verven we zelf en leggen zelf wat laminaat, evenals de keuken die we bij de IKEA halen (materiaalkosten 8k voor 3,6x3,6m hoek). Mochten er anderen zijn die ook prioriteiten stellen qua uitgaven (gierig zijn?) dan wissel ik graag tips uit :D wij zijn snel tevreden.

Zaken die we mee willen nemen:
- uitbouw 2,4x5,4m incl. openslaande deuren en flinke raampartij 24k --> no-brainer gezien m2-prijs en lichtinval
- trapkast 1450 euro --> best prijzig, maar handig om direct beschikbaar te hebben
- dakraam voor 1450 euro --> gaat volgens mij mee in woningborg
- dak achter volgooien met PV-panelen gezien luchtwarmtepomp met vloerverwarming (standaard bg, op 1e verd elektrische verwarming) ??k
Na het zien van diverse offertes voor muren, vloeren etc. hebben wij ook maar gekozen voor de zelfklus muren/vloeren/schilderwerk. Na jaren klussen in de vorige woning wouden we het lekker lui en makkelijk laten doen van de winst uit de vorige woning, maar zulke prijzen gaan nergens meer over. Doe het voor minder als de helft zelf, en ga liever zodra het weer kan, na het harde klussen en 2x verhuizen een goede vakantie vieren. Gierig? Misschien, maar ik vind het gewoon sneu geld weggooien. Doe er liever andere dingen mee. En zolang je het zelf kunt, en het resultaat is prima, waarom niet?

Ook begint dat jaren klussen en nu ruim een half jaar helemaal niks, afkickverschijnselen te vertonen. Sta vooraan in de rij als vrienden/familie wat geschilderd willen hebben of een vloertje gelegd. Referentie was/is onze vorige woning O-)

Alleen de keuken laten we doen. We zijn langs de project keukenboer geweest, want de standaardkeuken was niet echt ons ding. Daar is echt fors aan verspijkerd en ook daar weten ze wel raad met prijzen. Terwijl een keuken (ver)bouwen als laatste klus ook prima gelukt is in de vorige woning. Uiteindelijk de eye catcher geworden bij de verkoop 8) Maar deze klus vond ik dan weer iets teveel van het goede.

Daarnaast gaan we eerst eens bezien hoe het huis bij oplevering erbij staat. We hebben ruim 5 maanden de tijd, dus hebben geen haast. Tijdelijke huurwoning loopt nog tot augustus dus wonen kunnen we voorlopig nog. Gevalletje no pressure :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
ChUcKiE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:21:
- Upgrade warmte pomp (boiler naar 500L en koelings unit om vloer te koelen)
500 liter? 8)7
Heb je een heel dames volleybalteam in onderhuur zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Source90 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:39:
[...]

500 liter? 8)7
Tsja helaas niet...dat gaf blijkbaar de installateur door aan de aannemer nav onze extra wensen qua inloopdouche en bad 🧐

Dit was het antwoord van de makelaar: Aannemersbedrijf .... werkt met warmtepompen van Fujitsu General, Waterstage Comfort 6 of 8 met een 300 liter voorraad boiler. Afhankelijk van het aantal gebruikers, wel of geen bad en wel of geen stortdouche kan de voorraadboiler worden vergroot naar 500 liter.

[ Voor 32% gewijzigd door ChUcKiE op 12-01-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

500 liter? 8)7
De ellende is ook dat je zoiets bij aankoop even beslist, maar achteraf zit je wel met hogere kosten om dagelijks die 500 liter warm te krijgen. Het is verstandiger om eens na te vragen hoelang het duurt voor je boiler is opgewarmd, dan kan je wellicht met 300 liter ook prima douchen en in bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
De meeste inclusief mijn eigen, keuzes die ik hier langs zie komen zijn van circa 180-200 liter upgraden naar 300 liter.
500 liter vanwege een bad heb ik nog niet langs zien komen. Of je bedoelt een zwembad; @ChUcKiE :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ChUcKiE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Tsja helaas niet...dat gaf blijkbaar de installateur door aan de aannemer mag onze extra wensen qua inloopdouche en bad 🧐

Dit was het antwoord van de makelaar: Aannemersbedrijf .... werkt met warmtepompen van Fujitsu General, Waterstage Comfort 6 of 8 met een 300 liter voorraad boiler. Afhankelijk van het aantal gebruikers, wel of geen bad en wel of geen stortdouche kan de voorraadboiler worden vergroot naar 500 liter.
Stortdouche kan tegenwoordig ook 9.5l per minuut, @GeeMoney kan je waarschijnlijk wel goed adviseren.

Ik dacht aanvankelijk dat wij een onzuinige stortdouche hebben (ivm formaat 31cm), maar ik heb het opgemeten en het blijkt 9.5l te zijn, wat mi prima is . (Mn vrouw vindt van niet maar die zit meestal in bad).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 11-01-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:44
ChUcKiE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Tsja helaas niet...dat gaf blijkbaar de installateur door aan de aannemer mag onze extra wensen qua inloopdouche en bad 🧐

Ik zou een verticale Douche WTW nemen als dat mogelijk is en een 300 liter boiler.
Mocht je een bad nemen, laat die extra isoleren bij het plaatsen (mocht hij niet vrijstaand komen te staan natuurlijk :P ).
Dan moet het echt wel lukken. En een besparende douchekop helpt natuurlijk ook.
Ik heb hier een 32cm (uit mijn hoofd) Hans Grohe regendouche hangen die gemiddeld 9.5liter per minuut doet.
In combinatie met een Douche WTW en 300liter boiler zit je dan goed.

Ik heb een 200 liter boiler en geen Douche WTW (wel een 2m bad) en kan hier 35 minuten douchen of het bad vullen voor de kids en 1 iemand kort tot normaal lang douchen en dan is het op.
Ik haal ongeveer 330 liter water uit dat 200liter vat op 38 graden.
Jij zal dus met een 300 liter boiler, en als het kan die Douche WTW met een gemiddeld rendement zeker 650 liter water op 38 graden moeten redden.
Met die besparende douchekop kan je dan dus een goede 70minuten douchen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 11-01-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

GeeMoney schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Ik zou een verticale Douche WTW nemen als dat mogelijk is en een 300 liter boiler.
Mocht je een bad nemen, laat die extra isoleren bij het plaatsen (mocht hij niet vrijstaand komen te staan natuurlijk :P ).
Dan moet het echt wel lukken. En een besparende douchekop helpt natuurlijk ook.
Ik heb hier een 32cm (uit mijn hoofd) Hans Grohe regendouche hangen die gemiddeld 9.5liter per minuut doet.
In combinatie met een Douche WTW en 300liter boiler zit je dan goed.

Ik heb een 200 liter boiler en geen Douche WTW (wel een 2m bad) en kan hier 35 minuten douchen of het bad vullen voor de kids en 1 iemand kort tot normaal lang douchen en dan is het op.
Ik haal ongeveer 330 liter water uit dat 200liter vat op 38 graden.
Jij zal dus met een 300 liter boiler, en als het kan die Douche WTW zeker 550 liter water op 38 graden hebben.
Met die besparende douchekop kan je dan dus net geen uur douchen.
WTW op douche heb ik gevraagd beginnen ze niet meer aan vanwege slechte ervaringen uit het verleden. Heb daar verder nog niet op doorgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ChUcKiE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:08:
[...]

WTW op douche heb ik gevraagd beginnen ze niet meer aan vanwege slechte ervaringen uit het verleden.
Vreemd, als hij op een bereikbare plek zit doet hij namelijk vrij weinig in onderhoud of "gebreken".
9 van de 10x is het niet willen omdat het extra werk is en "dus lastig" .

Zonder die WTW heb je met een 300 liter vat ongeveer een goede 500 liter water op 38 graden.
Met een douchekop van 9.5liter per minuut dus een klein uur douchen.

Ik had graag 300liter gehad maar dat was hier geen optie.
(Verticale douche WTW hier ook niet trouwens vanwege plaatsing douche).

Van mij mag je 500liter nemen natuurlijk maar dan sta je waarschijnlijk 95% van de tijd 300 liter water warm te houden die je dus maar 5% van de tijd zal aanspreken.
Tenzij je 5 kinderen hebt natuurlijk.
Wij zijn "luxe" douchers hier en de kinderen gaan graag in bad. Ik weet zeker dat ik het ruim had gered met een 300liter vat.
De huidige 200liter is voor het mooie te krap. 500 liter is echter de andere kant op.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 11-01-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ik vrees ook dat de verticale variant niet bedacht is en dat degene in het afvoerputje problemen gegeven heeft en dus daarom niet meer wil toepassen.
In zal er later nog eens op terugkomen bij hem, we zitten nu nog in het voortraject en moeten nog handtekeningen zetten ☺️

[ Voor 42% gewijzigd door ChUcKiE op 11-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Wel over nagedacht, maar niet genomen ivm akoestiek in huis. (Ik luister graag muziek ).
Vind het wel mooi :).
Ah totaal niet over nagedacht, maar zit dus kennelijk nadelig effect in qua akoestiek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Requiem19 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Ah totaal niet over nagedacht, maar zit dus kennelijk nadelig effect in qua akoestiek?
Alles wat "glad" en/of "hard" is, weerkaatst geluid.
Ik ben benieuwd wat @Sport_Life dan wel heeft hangen want er blijft op gordijnen na weinig anders over denk ik :P .
Hier overigens wel op de beneden verdieping overal luxaflex hangen en een groot kleed bij de bank. Ik denk nog na over gordijnen. Bij buren gezien maar met de juiste stof en kleur toch ook wel sjiek te krijgen.

Edit: mijn luxaflex:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 48% gewijzigd door GeeMoney op 11-01-2021 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Ik ben benieuwd wat @Sport_Life dan wel heeft hangen want er blijft op gordijnen na weinig anders over denk ik :P .
Hieroverigens wel op de beneden verdieping overal luxaflex hangen en een groot kleed bij de bank. Ik denk nog na over gordijnen. Bij buren gezien maar met de juiste stof en kleur toch ook wel sjiek te krijgen.
Idd gordijnen :P.
Hangen over de volle breedte aan de tuinkant (met volledig glas erachter) en bij de openslaande deuren naar de voortuin.
Zij-erker (beetje zoals op de foto van @GeeMoney ) hangen alleen donkere vitrages. Overigens hangen diezelfde vitrages ook weer achter de gordijnen.

Het oogt klassiek icm donkere parket vloer , maar dat vonden wij juist mooi :).

En de Dali's klinken erg goed ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 11-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke

Ik zit in *exact* hetzelfde schuitje, ook hier is de warmtepomp zelf niet bekend. Wel het vermogen, maar daarvan ben ik dan weer benieuwd of dat nog makkelijk te "upgraden" is aangezien we een tweede badkamer willen laten plaatsen.

Vind het ook bijzonder dat ze eea nog niet kunnen bepalen, maar mij wel "afschepen" met de vermelding dat eea niet kan doordat dan de epc waarde negatief beinvloed wordt. Dan denk ik, plaats nog een extra paneeltje, dan zijn we daar ook vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11
[...]

500 liter? 8)7
Hier ook een 500 liter boilervat (2 badkamers met allebei een bad, waarvan 1 2 persoons (120 bij 190 rechthoek)) Zo gek is dat dan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
ChUcKiE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:21:

- Luchtdichting: infiltratie luchtdichtheid 0,15 dm3/s per m2 (zegt me niets)
Dat is zeer goede luchtdichting, deze waarde is passiefhuis niveau. Alleen een bouwer die weet wat hij doet kan dit halen. Dit is het verschil tussen naad kozijn-binnenspouwblad afpurren en afplakken met luchtdichte tape. Zie bijvoorbeeld https://www.sigaonline.nl/ voor producten die je zou moet gebruiken om dit te halen. Je woning zal hiermee zeer weinig energie verliezen door infiltratie.

Edit: Ik lees nu ook dat je een ventilatiesysteem hebt met gevelroosters. Dan is luchtdichting op passiefhuis niveau een desinvestering: het kozijn luchtdicht afplakken terwijl er een gat in zit 8)7 .

[ Voor 14% gewijzigd door hansgrave op 12-01-2021 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

Bij mij had ik ook weinig geen opties m.b.t. het boilervat van mijn warmtepomp. Ik zag in de EPC berekening dat er gerekend werd met een 150L vat. Ik heb toen gevraagd naar de opties om die te vergroten. Na mijn verzoek kreeg ik te horen dat wij toch een 200L vat kregen en dat het fout stond in de EPC berekening. :? Groter konden ze niet aanbieden.

Wel raar, want in de brochure van het huis staat letterlijk: "Kies je voor waterintensieve opties zoals een bad of heb je interesse in een uitbouw met een glasrijke achtergevel? Dan kan dit invloed hebben op het gewenste vermogen van de warmtepomp. Wij adviseren je hier graag over". Maar vervolgens valt er niets te kiezen omdat ze niets kunnen aanbieden..

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
hansgrave schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Idd zie deze 2 aanwijzingen:

-binnenplaat van het dak loopt door achter lat van knieschot
-staanders sluiten nauwelijks aan op de horizontale lat
Denk je dat die beugels enkele tientallen centimeters te verschuiven zijn? Of is dat constructief totaal onverantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

hansgrave schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:44:
[...]

Dat is zeer goede luchtdichting, deze waarde is passiefhuis niveau. Alleen een bouwer die weet wat hij doet kan dit halen. Dit is het verschil tussen naad kozijn-binnenspouwblad afpurren en afplakken met luchtdichte tape. Zie bijvoorbeeld https://www.sigaonline.nl/ voor producten die je zou moet gebruiken om dit te halen. Je woning zal hiermee zeer weinig energie verliezen door infiltratie.

Edit: Ik lees nu ook dat je een ventilatiesysteem hebt met gevelroosters. Dan is luchtdichting op passiefhuis niveau een desinvestering: het kozijn luchtdicht afplakken terwijl er een gat in zit 8)7 .
Ja ook hier heb ik al navraag over gedaan (type C versus D), maar vooralsnog is/blijft het C. Probeer daar nog wel een keer op terug te komen door een linkje te sturen van de website van Joostdevree.nl https://www.joostdevree.nl/shtmls/balansventilatie.shtml

Maar ik vind het wat stom om op de stoel van de "expert" te gaan zitten.

De makelaar gaf aan dat deze aannemer graag voorop loopt in de energiezuinig bouwen. Deze woning staat al driekwart jaar te koop en had bijvoorbeeld een EPC van 0,2 zonder zonnepanelen. Ik vrees alleen dat hij soms te lang lijkt te blijven hangen in bepaalde opzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@hansgrave zou je dit aanraden om zelf te doen, als de bouwer wel pur gebruikt? Dus na oplevering neem ik tape en ga al die naden afplakken? We gaan ook een blower door test laten doen om te kijken of de bouwer de qv10 waarde haalt die hij zegt te gaan halen: 0,4 dm2/s per m2.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:07
Gisteren zijn eindelijk de shutters geplaatst in onze woning. Augustus vorig jaar hebben ze alles ingemeten en gsteren was het dan eindelijk zo ver. Zijn er érg blij mee! Het zijn lindehout shutters met Clear View panelen en onzichtbare scharnieren.

En in de badkamer hebben we speciale Wellness shutters die van kunststof gemaakt zijn.

Aangezien wij kiep/kantelramen hebben met kunststofkozijnen, zijn de shutters "op de dag" gemonteerd zodat we gewoon het raam nog open kunnen zetten. :)

Hebben alle ramen in het huis voorzien, tot helemaal op de zolder. :)
En nu weer even het spaarpotje aanvullen. :$

Woonkamer (nieuwe bank komt volgende maand binnen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW8Wwx7XS70lagEvK9UIOxiwPS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGSm8ps2qAMPUfl2f7KSOzVd.jpg?f=fotoalbum_large

Slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dh92OWGtwLQTJHeufwOVLAoeIj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaAxTgHs6Y11gRSHJlt81udv.jpg?f=fotoalbum_large

Kantoor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGQqrWfyxT7bR53kffs2CfmuAKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJd2Bs5Kja3A5CzwfPT4SxLL.jpg?f=fotoalbum_large

Kleedkamer / leegstaande kamer :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJqhgL9kls_Xv9v4YgkkEZHeR4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibMoeDT5zsV7PWDVaJBYu7ec.jpg?f=fotoalbum_large

En het vooraanzicht van de woning nu. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTEzDv8TocFxqeTKLKogaUSYpjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/esJAcz9127vLSVgjdG2qnIx2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 12-01-2021 08:54 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
@nel!s Het is een kwestie van goed - beter - best. Besef dat Passiefhuis waarden extreem te noemen zijn. Naast de zeer lage luchtdoorlatenheid (dat is de juiste term ipv luchtdichtheid) rekenen ze met Rc waarden van 10. Duurzaamheid is daar veel belangrijker dan economische waarden.

Een luchtdoorlatendheid van 0,4 dm2/s m2 is een prima waarde en in balans met de benodigde kosten / inspanningen / rendementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[...]

Shutters zijn over het algemeen van hout, en dat is geen glad vlak maar bestaat uit losse lamellen die geluid allemaal net even anders zullen reflecteren. Dus het hangt er een beetje vanaf wat @Requiem19 verder van plan is.
De gordijnen van @Sport_Life zullen vooral hoog dempen, voor akoestiek in een nieuwbouwwoning zal dat vooral galm wegnemen, wat inderdaad wel fijn is.

Voor een goede akoestiek wil je zowel weerkaatsing als demping hebben, maar over het algemeen wil je hoog opbreken door het veel kanten op te weerkaatsen en wil je vooral het laag dempen om staande golven te voorkomen. Tegen dat laatste helpt een gordijn niet, maar een stoffen bankstel is wel een mooie bass-trap ;)

Wij hebben houten vloeren en houten blinds. Er ligt wel een kleed en er staan banken maar gordijnen hangen er bij ons niet. Akoestiek is prima, maar wij hebben ook veel baat bij de erker die schuin uit de lange kant van onze woonkamer steekt, daardoor zijn er veel wanden die niet loodrecht op elkaar staan.

Alles heeft invloed op akoestiek en goed of fout is nogal afhankelijk van de specifieke ruimte en alles wat daar in staat. Ik zou gewoon shutters ophangen als je die mooi vindt, maar neem wel houten. Dat wij voor blinds zijn gegaan ipv shutters had meer te maken met bereik van ramen erachter en de hele handel omhoog kunnen tillen om uitzicht op het water te houden, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rivanov schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:49:
Gisteren zijn eindelijk de shutters geplaatst in onze woning. Augustus vorig jaar hebben ze alles ingemeten en gsteren was het dan eindelijk zo ver. Zijn er érg blij mee! Het zijn lindehout shutters met Clear View panelen en onzichtbare scharnieren.

En in de badkamer hebben we speciale Wellness shutters die van kunststof gemaakt zijn.

Aangezien wij kiep/kantelramen hebben met kunststofkozijnen, zijn de shutters "op de dag" gemonteerd zodat we gewoon het raam nog open kunnen zetten. :)

Hebben alle ramen in het huis voorzien, tot helemaal op de zolder. :)
En nu weer even het spaarpotje aanvullen. :$

Woonkamer (nieuwe bank komt volgende maand binnen)
[Afbeelding]

Slaapkamer
[Afbeelding]

Kantoor
[Afbeelding]

Kleedkamer / leegstaande kamer :+
[Afbeelding]

En het vooraanzicht van de woning nu. :)

[Afbeelding]
Mooi man!

Hoeveel moeten we hiervoor budgetteren in onze begroting als we iets vergelijkbaars willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Denk je dat die beugels enkele tientallen centimeters te verschuiven zijn? Of is dat constructief totaal onverantwoord?
Lastig om te beoordelen. Die ene beugel is al naar links verschoven, waarschijnlijk om plaats te maken voor die twee stalen platen rechts (waar zijn die voor?). Dit moet een constructeur beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-06 19:30
Kort vraagje ;

Ik heb een week geleden de koop- en aanneemovereenkomst getekend. Deze is reeds ondertekend door de ontwikkelaar. Echter, ik wacht al een week op de handtekening van de aannemer. Is het gebruikelijk dat dit even op zich kan laten wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:11
cacao70 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:10:
Kort vraagje ;

Ik heb een week geleden de koop- en aanneemovereenkomst getekend. Deze is reeds ondertekend door de ontwikkelaar. Echter, ik wacht al een week op de handtekening van de aannemer. Is het gebruikelijk dat dit even op zich kan laten wachten?
Bij ons zat er twee weken tussen ondertekening door ons en ontvangen van de ondertekende kopie van de aannemer. Volgens dagtekening op het document zelf was de ondertekening 4 dagen na die van ons, maar de post verwerken kost blijkbaar ook tijd :).
Zou me dus nog niet heel druk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Requiem19 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:05:
[...]

Mooi man!

Hoeveel moeten we hiervoor budgetteren in onze begroting als we iets vergelijkbaars willen?
Onze overgordijnen + shutters kosten in totaal € 20.000,- (incl. montage)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:27
Rivanov schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Over hoeveel m2 shutters hebben we het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
hansgrave schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:08:
[...]

Lastig om te beoordelen. Die ene beugel is al naar links verschoven, waarschijnlijk om plaats te maken voor die twee stalen platen rechts (waar zijn die voor?). Dit moet een constructeur beoordelen.
Buiten ziet het er zo uit, dus gespiegeld tav bovenstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPIU_j3zmYEtOwOQKNCJCKjRqlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtGiKt8170EU6ucw75jjIhZo.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een langer dakvlak aan één kant en een schoorsteen. De platen zijn voor de schoorsteen en de grote beugels naast elkaar zijn het einde van het langere dakvlak.

De beugels voor het normale dakvlak zijn ook een stuk kleiner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0B7n6iArKcd0oqQoLT-wZyOcH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9NkAbYOJAj4lIfzWyT3PZwA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
Roadman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Over hoeveel m2 shutters hebben we het dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8DRObHAIi_DcNMLJ3v-fckjqBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGkURDlbY7rFUtfmcZtRQDwo.png?f=fotoalbum_large

en gordijnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lhjqe6yPgsGRsahqwewHGck1u_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YBFil2g3f1roisdCOpggs0ee.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rivanov op 12-01-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Rivanov Staat goed! Kan het wel waarderen als mensen ook serieus geld willen investeren in de afwerking.

Ben wel benieuwd, waarom jullie voor de benedenverdieping voor de lengterichting hebben gekozen en voor de bovenverdieping(en) juist visgraat? Of zit daar geen wetenschap achter.. :). En is het overal PVC of wat anders?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
JanHenk schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:15:
@Rivanov Staat goed! Kan het wel waarderen als mensen ook serieus geld willen investeren in de afwerking.

Ben wel benieuwd, waarom jullie voor de benedenverdieping voor de lengterichting hebben gekozen en voor de bovenverdieping(en) juist visgraat? Of zit daar geen wetenschap achter.. :). En is het overal PVC of wat anders?
Zit geen wetenschap achter. ;)
Beneden is een tegelvloer en boven is visgraat PVC.

We wilden eigenlijk beneden een visgraat houten vloer. Maar dat was érg duur. Vandaar de keuze voor een houtlook-tegelvloer beneden en boven gekozen voor een PVC vloer in visgraat zodat we in huis in ieder geval wel een visgraat vloer hadden. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 12-01-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
nel!s schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
Heeft iemand zicht op plaatsen van dakkapel op een steil dak? Ons dak is op een 57 graden hellingshoek, dus de vraag is of we het huidige knieschot behouden of we ongeveer 20cm naar buiten verplaatsen. Het probleem bij het verplaatsen van knieschot is dat je beugels die de draagconstructie van het dak ondersteunen een stukje uit hebt steken, terwijl het nadeel van het behouden van het huidige knieschot is dat je een hele brede (50+cm) vensterbank krijgt - je zaagt immers horizontaal naar de buitenkant van de 30cm isolatie ipv verticaal vanuit de doorsnede gezien.

Hier plaatje van knieschot en de beugels:
[Afbeelding]

(Ik neem maar even aan dat je die beugels niet moet gaan zitten verschuiven om ze maar net buiten de 160m brede binnenbreedte te houden.)

Wat zouden jullie doen? Dakkapel leverancier zegt zelf dat ie zou gaan voor behouden huidige knieschot.

(En voor de nieuwsgierigen: vloer tot nok binnenzijde meet 4,75m met zo'n steil dak, en dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding])
Wij hebben een iets minder steil dak, 47 graden, waarbij de knieschotten dragend zijn. Na de bouw hebben we een dakkapel laten plaatsen op zolder (onze nok is bijna 5.5m hoog), waarbij de aannemer ervoor gezorgd heeft dat de constructie stevig genoeg is. Het was dus geen probleem om de knieschotten te verwijderen.
Mijn grootste probleem was, dat de dekvloer maar tot de knieschotten liep. Ik kreeg dus een halve meter extra vloer erbij (nieuwe knieschotten + vensterbank zitten dus recht onder de ramen van de dakkapel), maar dan wel 8cm lager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:45:
@smesjz Wat voor type dak en goot? Wat is de afstand aan de buitenkant van onderkant dakkapel tot rand dakvlak, gemeten parallel aan het dakvlak?
Het is een schanierdak. Wat bedoel je met goot? Afstand heb ik niet maar ik heb wel wat andere maten gevonden.

Afstand vloer tot aan onderkant dakkapel: 160cm
Hoogte knieschot: 110cm
Voor het oog loze ruimte is dus zo'n 50cm met deze constructie.
De klink voor het dakraam zit op 205cm.
Dak zelf is op het hoogste punt 350cm

Ik ben niet gehinderd door kennis van dakkapel constructies, maar dit lijkt me raar. Aanzicht van buiten:

Dak van buiten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McgUp9rSeMkg2zKYCN7eQ1fm7hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDA1EFFs3hxW1ZWvK7gQ7Kkm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:17
[...]

Hier overigens wel op de beneden verdieping overal luxaflex hangen en een groot kleed bij de bank. Ik denk nog na over gordijnen. Bij buren gezien maar met de juiste stof en kleur toch ook wel sjiek te krijgen.

Edit: mijn luxaflex:

***members only***
Mooie Luxaflex :) mag ik vragen hoe breed de lamellen zijn? 25 mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Rivanov schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Oh wist niet dat shutters zo duur waren. Kan ik het gelijk van m'n wishlist halen :')

Wel mooi hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Yihaaa schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Mooie Luxaflex :) mag ik vragen hoe breed de lamellen zijn? 25 mm?
Dank je, en ze zijn 45mm als ik het zo nameet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Yaa87 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Oh wist niet dat shutters zo duur waren. Kan ik het gelijk van m'n wishlist halen :')

Wel mooi hoor.
We zijn ook de enige in de straat met shutters. Alle andere woningen hebben gekozen voor de "goedkopere" houten lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Rivanov schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:27:
[...]

We zijn ook de enige in de straat met shutters. Alle andere woningen hebben gekozen voor de "goedkopere" houten lamellen.
Waarom zijn ze zo duur eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
smesjz schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Het is een schanierdak. Wat bedoel je met goot? Afstand heb ik niet maar ik heb wel wat andere maten gevonden.

Afstand vloer tot aan onderkant dakkapel: 160cm
Hoogte knieschot: 110cm
Voor het oog loze ruimte is dus zo'n 50cm met deze constructie.
De klink voor het dakraam zit op 205cm.
Dak zelf is op het hoogste punt 350cm

Ik ben niet gehinderd door kennis van dakkapel constructies, maar dit lijkt me raar. Aanzicht van buiten:

Dak van buiten: [Afbeelding]
Voor vergunningsvrijdakkapel zit moet er minstens 50 cm zitten tussen begin dakkapel en dakrand. Maar dat heb jij zo te zien ruimschoots. Ziet er pijnlijk uit voor die €8k :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
nel!s schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Waarom zijn ze zo duur eigenlijk?
Omdat het allemaal maatwerk is. Het is tevens een meerwaarde voor je woning aangezien ze vast aan de woning worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Yaa87 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Wel mooi hoor.
Zoals vaak met alles kun je het zo duur maken als je zelf wilt : je kunt het ook alleen op de BG doen, zelf installeren, wellicht standaard maat, etc. Hoewel de manier zoals hij het heeft is natuurlijk wel het mooiste ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Rivanov schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:27:
[...]

Het is ook maar wat je iets waard vindt. Mijn uitbouw was ook 20k. Dat vond ik zo'n bedrag nog waard. Maar 20k voor wat houten latten voor je raam? Emh nee dankje. Wel fijn voor jou want het ziet er goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
Rivanov schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Omdat het allemaal maatwerk is. Het is tevens een meerwaarde voor je woning aangezien ze vast aan de woning worden gemonteerd.
Ik vind shutters eerlijk gezegd te smaak gevoelig om meerwaarde te creëren voor je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Vraagje; wie laat zijn toilet casco opleveren en wat voor budget heb je gerekend om het achteraf te doen?

Wij hebben net de offerte voor de tegels (alleen de tegels, de rest konden we niet aanpassen) en ben me kapot geschrokken. Okee, we hebben mooie tegels uitgezocht maar ze komen nu met een offerte van 3.800,- voor 2 toiletten (nogmaals voor alleen de tegels). Ben ik nou gek dat ik dat een absurd hoog bedrag vind? Komt overigens nog bij dat we per toilet ook nog 600,- aan de aannemer moeten betalen voor het betegelen tot het plafond. Dat wordt dus 5.000,- voor 2 toiletten betegelen.

Vandaar dat we nu denken, we doen het zelf wel achteraf...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTTS4AmJUVhr1y3bT-2kSIagJ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3bCw0sqaXMpkXttY2tFjPdk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Lauryn op 12-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:40
Lauryn schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:02:
Vraagje; wie laat zijn toilet casco opleveren en wat voor budget heb je gerekend om het achteraf te doen?

Wij hebben net de offerte voor de tegels (alleen de tegels, de rest konden we niet aanpassen) en ben me kapot geschrokken. Okee, we hebben mooie tegels uitgezocht maar ze komen nu met een offerte van 3.800,- voor 2 toiletten (nogmaals voor alleen de tegels). Ben ik nou gek dat ik dat een absurd hoog bedrag vind? Komt overigens nog bij dat we per toilet ook nog 600,- aan de aannemer moeten betalen voor het betegelen tot het plafond. Dat wordt dus 5.000,- voor 2 toiletten betegelen.

Als je het achteraf zelf gaat doen wellicht goedkoper maar denk dat de gemiddelde klusser tegenwoordig ook niet meer komt opdraven voor minder dan 5k voor 2 toiletten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]
Die deur kan geeneens open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:01

[Afbeelding]
Toilet is per m2 bij de meeste mensen de duurste ruimte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zal gewoon een foutje zijn in de illustratie. Neem aan dat die naar buiten open gaat.

En 5k voor 2 wc's... man man man. Wat een prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
SquareOne schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Als je het achteraf zelf gaat doen wellicht goedkoper maar denk dat de gemiddelde klusser tegenwoordig ook niet meer komt opdraven voor minder dan 5k voor 2 toiletten.
We laten de badkamer ook casco opleveren, dus er is wel meer te doen. Maar het gaat mij puur om de kosten voor de tegels. 5.000,- hebben we het dan puur over kosten voor de klusser? Want dan ga ik toch voor deze tegels.
Dat is uiteraard de fout van de designer van de leverancier. Deur gaat naar buiten open ;)
Deleon78 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Toilet is per m2 bij de meeste mensen de duurste ruimte :)
Dat blijkt ja!

Misschien maar eens om tafel om een goedkopere tegels te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lauryn schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Dat is uiteraard de fout van de designer van de leverancier. Deur gaat naar buiten open ;)
Ah ja. En wiens fout is het ontbrekende fonteintje?
Pagina: 1 ... 146 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2