Toon posts:

Mobiliteit feedback Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:37
Ik begrijp niet zo goed waarom in
"Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
twee berichten zijn weggehaald van
@Athome dit bericht
@de Peer dat bericht

Beide berichten gingen over de invloed op de afstand die je met een volle accu kunt afleggen in relatie met de snelheid van de ebike.

De moderator geeft aan dat dit is gedaan om ongewenste berichten te vermijden.
Ik ken de regels van het topic, maar mi is er met deze twee berichten op zich niets mis.
Er werd in beide berichten nergens gesuggereerd om de snelheidsbeperking te omzeilen

Mi is het meer in lijn als degenen van eventuele ongewenste berichten aangesproken worden.
Juist omdat de regels helder zijn.

Als op voorhand ook berichten worden verwijderd waar feitelijk naar mijn mening niks mis mee is, komt het op mij over op een vorm van censuur.

[Voor 0% gewijzigd door elinx op 27-05-2022 00:20. Reden: Ben het met de opmerking eens van de moderator]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@elinx In dat bericht stond o.a. de impact op de range bij een snelheid van 45 km/uur. Ook werd een dongle genoemd. Dat tussen verschillende andere berichten ivm opvoeren is geen handige timing.

Laten we aub niet over censuur beginnen.

[Voor 6% gewijzigd door Taro op 26-05-2022 16:46]

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Taro schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:44:
..de impact op de range bij een snelheid van 45 km/uur. Ook werd een dongle genoemd. Dat tussen verschillende andere berichten ivm opvoeren is geen handige timing.
..
Duidelijk, maar had in dat geval dan niet de post aangepast kunnen worden?

Door de moderator of @Athome (via een melding), Athome gaf zelf al aan dat hij de impact met een speedpedelec had waargenomen, dus mi het melden van 45km/h is op zich niets verkeerds aan.
De stelling snelheid vs afstand is mi wel interessant.
Net als de formule waar de Peer naar verwees die dit onderbouwd.

Dat de timing niet handig was begrijp ik ook, maar als berichten die daarop ingaan buiten de regels vallen, verwijderd worden, is mi duidelijk genoeg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@elinx Via een ander topic heb ik gezien dat het idd. een SP betreft, dat bleek uit die specifieke post niet. Ik heb beide berichten teruggezet met kleine aanpassing.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-01 02:04
Even een vraagje: mag ik in het elektrische fietsentopic-draadje wat discussiëren over een elektrisch ondersteunde handbike-aan-een-rolstoel? Specifiek ben ik nieuwsgierig naar mogelijkheden om snelheid rond 35kmh in te stellen, welk merk en type motor te adviseren en mogelijkheden om de diverse ondersteuningsniveaus via software aan te passen.

Ik zag links en rechts wat waarschuwen voor illegale opvoertips maar ik weet niet of dat gerelateerd was aan de verkeerswet - waar een handbike niet of niet helemaal onder valt, of gewoon dat een fabriek die optie verboden heeft. Vandaar toch maar even een instructievraag in deze. Alvast bedankt!

Overigens: in TS van dat draadje staat dat er naafmotoren van het merk Swiss Drive te krijgen zijn. Dat is niet meer zo. :) Swiss Srive is al sinds 2019 gestopt en onderdelen zijn niet meer leverbaar. (De reden dat ik nu shop voor vervanging.)

Bas Smit én Samantha Steenwijk approved

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Rene44 Als dat binnen de geldende wet- en regelgeving mag, dan mag het hier ook. Anders niet.

Wat betreft Swiss Drive: Kan je dit even bij de topicstarter melden? Dan kan hij de topicstart aanpassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@Rene44 Wat Taro al zegt. Voor zover ik weet vallen alle aangedreven voertuigen onder dezelfde wet- en regelgeving met dezelfde beperkingen in maximum snelheid. Een gewone ebike met 25 km/u als maximum snelheid is gelijk aan een snorfiets, een speedpedelec met een topsnelheid van 45 km/u is gelijk aan een brommer.
Elektrische rolstoelen, scootmobiels en andere hulpmiddelen voor mindervaliden vallen over het algemeen onder dezelfde categorie als snorfietsen, en hebben dus een maximum snelheid van 25 km/u. In die lijn lijkt het mij niet meer dan logisch dat een handbike met ondersteuning onder dezelfde categorie valt, en dus gelimiteerd moet zijn tot 25 km/u.

Tenzij je kan aantonen dat voor handbikes een andere limiet geldt, zullen we dus niet toestaan om mogelijkheden te bespreken om deze harder dan 25 km/u te kunnen laten rijden.

Bijkomend punt is dat je waarschijnlijk van dezelfde hardware gebruik zal maken als wat op ebikes wordt gebruikt. Door toe te staan hoe je harder dan 25 km/u kan met een handbike is daarmee toestaan om via een omweg alsnog te kunnen bespreken hoe je een ebike kan opvoeren. Ook om die reden kunnen we het niet toestaan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rene44
deepbass909 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:16:
@Rene44 Wat Taro al zegt. Voor zover ik weet vallen alle aangedreven voertuigen onder dezelfde wet- en regelgeving met dezelfde beperkingen in maximum snelheid. Een gewone ebike met 25 km/u als maximum snelheid is gelijk aan een snorfiets, een speedpedelec met een topsnelheid van 45 km/u is gelijk aan een brommer.
Elektrische rolstoelen, scootmobiels en andere hulpmiddelen voor mindervaliden vallen over het algemeen onder dezelfde categorie als snorfietsen, en hebben dus een maximum snelheid van 25 km/u. In die lijn lijkt het mij niet meer dan logisch dat een handbike met ondersteuning onder dezelfde categorie valt, en dus gelimiteerd moet zijn tot 25 km/u.

Tenzij je kan aantonen dat voor handbikes een andere limiet geldt, zullen we dus niet toestaan om mogelijkheden te bespreken om deze harder dan 25 km/u te kunnen laten rijden.

Bijkomend punt is dat je waarschijnlijk van dezelfde hardware gebruik zal maken als wat op ebikes wordt gebruikt. Door toe te staan hoe je harder dan 25 km/u kan met een handbike is daarmee toestaan om via een omweg alsnog te kunnen bespreken hoe je een ebike kan opvoeren. Ook om die reden kunnen we het niet toestaan.
Ik wist het tot een jaar of 3 geleden ook niet. Ik ben met de politie en de RDW in gesprek geraakt. Volgens beiden valt een handbike niet onder categorie scootmobielen of elektrische hulpmiddelen. Er wordt derhalve ook geen kentekenplaatje uitgedeeld als je zon ding onder bruikleen van gemeente of UWV krijgt.

De redenatie is dat een handbike, net als een normale rolstoel, geacht wordt op elke gebied te moeten rijden, dus ook fiets- en voetpaden maar ook op een weg voor autoverkeer binen de bebouwde kom. Daarnaast worden ze soms louter op onverharde paden of afgesloten gebieden gebruikt. Onder de streep geldt er geen enkele snelheidslimiet voor een elektrisch ondersteunde handbike.

Ik heb nog steeds een Go Swiss Drive Handbike die is ingesteld door leverancier op 35kmh. Een vervangende handbike wordt standaard afgeleverd op 25kmh maar kan hem desgewenst weer op 35kmh laten zetten. Dit zijn echter rotatiesensormotoren en ik wil een krachtsensor motor. Enfin, bottom line is dat een handbike in nederland niet onder een verkeersregel valt, en zelfs een WA-verzekering niet verplicht is.
Ik:"dus als ik 80kmh met mijn handbike wil rijden, kan dat in NL? Politie/RDW:"ja, dat kan en mag". (Persoonlijk vind ik 35kmh echt wel de max, ik zie mezelf geen 80kmh met die dunne rolstoelwielen rijden :)
Taro schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:09:
@Rene44.

Wat betreft Swiss Drive: Kan je dit even bij de topicstarter melden? Dan kan hij de topicstart aanpassen.
Ok, ga ik doen.

[Voor 5% gewijzigd door Rene44 op 12-06-2022 23:33]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Rene44 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:30:
[...]

Ik wist het tot een jaar of 3 geleden ook niet. Ik ben met de politie en de RDW in gesprek geraakt. Volgens beiden valt een handbike niet onder categorie scootmobielen of elektrische hulpmiddelen. Er wordt derhalve ook geen kentekenplaatje uitgedeeld als je zon ding onder bruikleen van gemeente of UWV krijgt.

De redenatie is dat een handbike, net als een normale rolstoel, geacht wordt op elke gebied te moeten rijden, dus ook fiets- en voetpaden maar ook op een weg voor autoverkeer binen de bebouwde kom. Daarnaast worden ze soms louter op onverharde paden of afgesloten gebieden gebruikt. Onder de streep geldt er geen enkele snelheidslimiet voor een elektrisch ondersteunde handbike.

Ik heb nog steeds een Go Swiss Drive Handbike die is ingesteld door leverancier op 35kmh. Een vervangende handbike wordt standaard afgeleverd op 25kmh maar kan hem desgewenst weer op 35kmh laten zetten. Dit zijn echter rotatiesensormotoren en ik wil een krachtsensor motor. Enfin, bottom line is dat een handbike in nederland niet onder een verkeersregel valt, en zelfs een WA-verzekering niet verplicht is.
Ik:"dus als ik 80kmh met mijn handbike wil rijden, kan dat in NL? Politie/RDW:"ja, dat kan en mag". (Persoonlijk vind ik 35kmh echt wel de max, ik zie mezelf geen 80kmh met die dunne rolstoelwielen rijden :)

[...]

Ok, ga ik doen.
Ik vind het vrij bijzonder, aangezien in Nederland werkelijk alles dat maar enigszins een aandrijving of ondersteuning heeft met een brandstofmotor of elektromotor, normaal gesproken expliciet toegelaten moet worden tot de openbare weg. Zie bijv. de hele discussie rond elektrische steps en Segway.
Dat het in zowel voetgangersgebied als op de weg gebruikt wordt, staat daar los van - elektrische rolstoelen worden dat ook, en die moeten al jaren voorzien worden van een verzekeringsplaatje.

Maar als je aangeeft met zowel RDW als politie hierover gesproken te hebben, neem ik dat voor waar aan.

Maar los daarvan staan we bespreken van opvoeren van fietsen niet toe. Omdat de handbike, neem ik aan, van dezelfde naaf-motoren en aansturingen gebruikt maakt als bepaalde ebikes, wordt het voor ons onwerkbaar om het in dit geval toe te staan en ondertussen te kunnen bewaken dat het strikt over de handbike gaat en niet gewone fietsen. We maken om dezelfde geen uitzondering als een gebruiker claimt dat een ebike of brommer alleen op privé terrein gebruikt wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rene44
deepbass909 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Ik vind het vrij bijzonder, aangezien in Nederland werkelijk alles dat maar enigszins een aandrijving of ondersteuning heeft met een brandstofmotor of elektromotor, normaal gesproken expliciet toegelaten moet worden tot de openbare weg. Zie bijv. de hele discussie rond elektrische steps en Segway.
Dat het in zowel voetgangersgebied als op de weg gebruikt wordt, staat daar los van - elektrische rolstoelen worden dat ook, en die moeten al jaren voorzien worden van een verzekeringsplaatje.

Maar als je aangeeft met zowel RDW als politie hierover gesproken te hebben, neem ik dat voor waar aan.

Maar los daarvan staan we bespreken van opvoeren van fietsen niet toe. Omdat de handbike, neem ik aan, van dezelfde naaf-motoren en aansturingen gebruikt maakt als bepaalde ebikes, wordt het voor ons onwerkbaar om het in dit geval toe te staan en ondertussen te kunnen bewaken dat het strikt over de handbike gaat en niet gewone fietsen. We maken om dezelfde geen uitzondering als een gebruiker claimt dat een ebike of brommer alleen op privé terrein gebruikt wordt.
Eens dat het een vreemde gang van zaken is. Maar ik loop wel vaker tegen leemtes rond voorzieningen aan in onze prachtige woud van regeltjes en wetten in NL. De RDW wist het desgevraagd ook niet 1234 en moest me erover terugbellen. De snelheid verhogen is ook niet echt een dealbreaker, ik vroeg me gewoon af hoe dat in dat draadje nog besproken kon worden. Ik kan me wel voorstellen dat het een scheven situatie maakt als je het wel zou toelaten. Ik zal me beperken tot algemen vragen inzake adviezen van motoren e.d..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:40
@Taro

Snap de knip voor @Simply1337 niet geheel. Ja openbaar laden hoort in een ander topic daar is door mods vaak voor gewaarschuwd.

Alleen als iets specifieks op een auto toeziet c.q. is een bepaalde vakantie/bepaald gebied met een ID.X mogelijk dan is dit toch juist het topic bij uitstek?

Voor een BEV is laden een integraal onderdeel van het rijden. Het is nu alsof er in een BMW M topic opmerkingen over dat je bijvoorbeeld beter euro 98 kan tanken in plaats van euro 95 omdat dat voor de M motor beter is, worden weggehaald.

Is dit wel helemaal de bedoeling en heeft dit het gewenste effect? Volgens mij is er niemand in dit topic die laadervaringen die specifiek op een ID.X toezien vervelend acht?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Freakie1NL Ik heb je bericht vanuit het IDx topic even hierheen verplaatst, waar het thuishoort.

Er is inderdaad eerder aangegeven dat dergelijke algemene informatie in een ander topic thuishoort. Het gaat hier om hoe je omgaat met trips, laden, percentages, etc. Dat geldt voor andere EV's ook en is niet specifiek voor de IDx serie. We hebben bewust een scheiding aangebracht in merk/type auto specifieke topics en algemene topics zoals openbaar laden om veel dezelfde informatie op een centrale plaats te bundelen. Daarnaast zit de ene gebruiker er niet op te wachten en de ander juist wel, maar dan kan dit bewust in het daarvoor bedoelde topic worden opgezocht.
Volgens mij is er niemand in dit topic die laadervaringen die specifiek op een ID.X toezien vervelend acht?
Jawel, er is melding van gemaakt door andere gebruikers dmv een topicreport, en het ging niet specifiek om de IDx, vandaar.

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-02 19:41
Taro schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:43:
@Freakie1NL Ik heb je bericht vanuit het IDx topic even hierheen verplaatst, waar het thuishoort.

Er is inderdaad eerder aangegeven dat dergelijke algemene informatie in een ander topic thuishoort. Het gaat hier om hoe je omgaat met trips, laden, percentages, etc. Dat geldt voor andere EV's ook en is niet specifiek voor de IDx serie. We hebben bewust een scheiding aangebracht in merk/type auto specifieke topics en algemene topics zoals openbaar laden om veel dezelfde informatie op een centrale plaats te bundelen. Daarnaast zit de ene gebruiker er niet op te wachten en de ander juist wel, maar dan kan dit bewust in het daarvoor bedoelde topic worden opgezocht.

[...]

Jawel, er is melding van gemaakt door andere gebruikers dmv een topicreport, en het ging niet specifiek om de IDx, vandaar.
Trekken we deze streep zo hard? Ben in vakantie in land X, met auto Y, heb heb deze laadpassen gebruikt Z.

Dan hebben we een nieuwe topic nodig genaamd : ik ga op reis met een EV Topic. Geen vragen, geen opmerkingen, puur een blogstijl (met voortgang) van gebruikers die hun reis, aandachtspunten en hulppunten posten. In normale post stijl. Elk vraag wordt verwijderd of gemodereerd voordat het gepost/zichtbaar wordt

Waarom?

Op dit moment kun je in geen enkel topic kun je dan je gehele verhaal kwijt.

Elektrische autos: geen laadpassen
Laadpaasen: geen autos
Auto specifiek: geen laadpaasen/andere autos dus je mist de mogelijkheden van andere gebruikers en alleen zichtbaar in hun eigen topic.

Is dit wat we willen?

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Simply1337 Suggesties voor hoe het beter kan zijn altijd welkom. En iets in het extreme trekken werkt niet om een gelijk te halen.

De berichten die nu zijn gemodereerd zijn de volgende:

1:
Check mn insta stories van kroatie 1 dan 2 tot nu toe (highlights) (voetnoot).

Maar tldw: heb tot nu toe 2 extra apps gebruikt. Elen: en E-Spots. Thats it. Werkt prima, wel dun bezaait qua laders, maar even van stop naar stop plannen en is niet meer zo spannend meer
2:
Ik volg je op Insta en kijk al uit naar je YouTube video's over deze trip.
Ben wel benieuwd hoe je alle plannen maakt en hoe je bij alle laadpalen komt.
3:
1. Je kijkt naar je GoM bereik, haal 20% eraf want hellingen
2. Zoek een vertrouwde lader (plugshare voor recensies) op afstand of locatie met meerdere uitwijk mogelijkheden (meestal een grote stad)
3. Rijden maar (tussen kritieke paden rijdt ik niet Vmax, maar max 110kph. Puur voor gemoedsrust en om toch de meest efficiente max range/tijdsduur te hanteren.

Als we weer binnen ionity bereik zijn weer Vmax of hoger 😂
Dit is niet IDx specifiek en kan voor iedere andere EV gelden. De topicwaarschuwing geeft aan:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ik begrijp wat je zegt, maar hopelijk zie je ook in dat dit niet specifiek voor de IDx is en de topicwaarschuwing icm eerdere meldingen in het topic zijn voldoende helder. Andere gebruikers hebben de berichten gerapporteerd, op basis hiervan heb ik gehandeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simply1337
Het is geen gelijk halen ofzo, ik snap de moderatie ook, maar is meer een trend die ik ook bij andere topics zie.

Daarnaast Is tweakers gewoon drukker geworden en mensen zijn sneller geneigd om in te haken bij een offtopic onderwerp waarin ze interesse hebben (in dit geval vakantie in land X).

Topic elektrische auto’s had vaak deze posts als grootste input, maar is meer vervangen door vragen wat door de zoekfunctie meestal achterhaald kan worden. En heeft zn avontuurlijke EV karakter kwijt en is meer de vraagbaak topic geworden over algemene EV gerelateerde items.

Dusja, heb weer 400km en wat (gratis) laadsessies achter de rug vandaag, maar zal twee keer denken voordat ik een 30 min type sessie houdt op mn telefoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Simply1337 Ik heb laatst een rondreis met de EV door Italië gedaan en kreeg ook verzoeken of ik daarvan een verslag wilde maken. Voor de adoptie van EV's is het wel goed om deze ervaringen te kunnen delen. Dat moet alleen geen opsomtopic worden, dat voegt weinig toe. In principe kan dit in het topic voor openbare laadpalen, maar daar zal niet iedereen op reisverslagen zitten te wachten.

Zou er ruimte zijn voor een topic voor "Lange (vakantie)reizen met een EV - Deel je ervaringen" ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simply1337
Taro schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:45:
@Simply1337 Ik heb laatst een rondreis met de EV door Italië gedaan en kreeg ook verzoeken of ik daarvan een verslag wilde maken. Voor de adoptie van EV's is het wel goed om deze ervaringen te kunnen delen. Dat moet alleen geen opsomtopic worden, dat voegt weinig toe. In principe kan dit in het topic voor openbare laadpalen, maar daar zal niet iedereen op reisverslagen zitten te wachten.

Zou er ruimte zijn voor een topic voor "Lange (vakantie)reizen met een EV - Deel je ervaringen" ?
Die ruimte is er want als er zoiets komt te staan op elektrische autos topic is het altijd goed geplust (men waardeert het) Alleen dat topic gaat soms zo hard dat het na halve dag al op pagina 2 a 3 zit.

Open een poll en kijk of medetweakers het willen.

Vind het zelf wel leuk/fijn om (oude) reistrippen (opnieuw) te lezen.

Kan anders zelf over week of 2 wel iets opstarten en kijken hoe dat loopt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Simply1337 Ik stem even af en kom er bij je op terug (y)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Simply1337 Ik heb het even in de groep gegooid en wij denken dat een dergelijk topic prima tussen de andere topics kan bestaan. Zoals gezegd deel ik ook graag mijn ervaringen.

Ik wil dit wel helpen opstarten, maar zit door omstandigheden niet ruim in de tijd. Zou jij een voorzet voor een topicstart willen doen en deze even via DM met mij delen? Dan kijk ik of ik wat kan aanvullen en dan maken we het topic aan. Ok?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:30

de Peer

under peer review

@Taro er is zo juist een post van mij verwijderd in het elektrische fiets topic waarin ik iemand vertel hoe je de maximale kracht van de Bafang motor kunt reduceren (met usb kabel) om zo de naaf niet te beschadigen.

Dit is gewoon standaard functionaliteit van Bafang. Volgens mij overtreed ik hiermee geen regels toch?

De Bafang motor kan gewoon op legale wijze gebruikt worden, en de maximale kracht beperken valt daar ook binnen lijkt me.

[Voor 21% gewijzigd door de Peer op 02-07-2022 11:13]

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@de Peer Ze werden gerapporteerd ivm opvoeren en als je dan "begrenzen" leest trek je al snel een conclusie. In dit geval zo te zien overhaast, excuses, heb de berichten teruggezet d:)b

• elinx
@Taro
Compliment dat je de berichten weer zo snel hersteld hebt, maar toch gaat me van het hart dat op basis van een dergelijke rapportage onmiddellijk actie ondernomen is.
Het komt op mij over als de omgekeerde wereld.

Dat iemand die eea rapporteert reageert op een bericht met "USB","begrenzen" zonder even terug te lezen vind ik al ergelijk, maar blijkbaar moet je als schrijver van een bericht je bij ieder bericht compleet indekken om ook maar elke schijn te vermijden dat je de forumregels probeert te omzeilen.
Want als je bericht op basis van een verkeerde aanname verwijderd wordt zal je daarna moeten aantonen dat er helemaal geen sprake was van omzeilen.

Zou het niet handiger zijn om van degene die rapporteert te verlangen dat deze beter aangeeft waar de regels worden overschreden. Dus dat er daadwerkelijk sprake is van "beperkingen omzeilen" mbt opvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@elinx Ik begrijp wat je zegt, maar, in dit geval heeft het ook met kennis van de materie te maken bij zowel de rapporteerder als bij mij. Over veel onderwerpen in Mobiliteit, maar ook in General Chat kan ik je alles vertellen en kan je mij weinig wijsmaken, maar een Bafang motor kende ik nog niet :)

Je zou je niet hoeven in te dekken, dit komt naar mijn weten ook sporadisch voor. En er wordt ook niet zwaar aan getild op de moderatie zelf na natuurlijk, het heeft geen directe gevolgen voor iemand. Ik maak weleens fouten, iedereen doet dat. Maar in bepaalde topics wordt de topicwaarschuwing regelmatig genegeerd en dan trek je al wat sneller een conclusie, dat is logisch, maar niet per se goed.

Ik zie het als een incident, laten we allemaal gewoon lekker blijven posten zoals we al deden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:30

de Peer

under peer review

Top. Bedankt.
Het blijft ook lastig hoor. Ik gaf nu aan hoe je het max. vermogen kunt beperken. Dat is dus het tegenovergestelde van 'opvoeren' maar in feite wel dezelfde handeling met dezelfde kabel en dezelfde software.
Maar in dit geval was de intentie echt legaal. Downgraden om schade aan een naaf te voorkomen.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Simply1337
Taro schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:57:
@Simply1337 Ik heb het even in de groep gegooid en wij denken dat een dergelijk topic prima tussen de andere topics kan bestaan. Zoals gezegd deel ik ook graag mijn ervaringen.

Ik wil dit wel helpen opstarten, maar zit door omstandigheden niet ruim in de tijd. Zou jij een voorzet voor een topicstart willen doen en deze even via DM met mij delen? Dan kijk ik of ik wat kan aanvullen en dan maken we het topic aan. Ok?
Topic bestaat al blijkbaar. mod-break toevoegen over laadpassen discussies etc en dan komt het goed?
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

verhalen stromen dan vanzelf binnen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Wederom zijn er twee berichten verwijderd van mij waarbij verwezen wordt naar:
** Zie de topicwaarschuwing ivm opvoeren. **

Echter volgens mij.geef ik juist geen tips om de regels te omzeilen en hoe je de motor moet opvoeren

In het eerste bericht leg ik uit wat nominaal vermogen inhoudt en hoe het kan dat eenzelfde motor zowel voor een ebike (250W) als voor een speedpedelec (350W) gebruikt kan worden en geef ik tevens aan dat je dit niet zelf kan doen.

In het tweede bericht wijs ik de vraagsteller erop dat de fabrikant zich aan de wet houdt en daarom niet toestaat dat de snelheid hoger ingesteld kan worden.

In beide gevallen dus juist benadrukt dat opvoeren niet kan.

Het lijkt erop dat vragen mbt de snelheidslimiet of motorvermogen en antwoorden daarop, altijd verwijderd worden zonder inhoudelijk te kijken of er daadwerkelijk tips gegeven worden.

Als dat inderdaad niet mag, stel ik voor om de roze tekst zodanig aan te passen dat er geen vragen en antwoorden mogen die gaan over iets anders dan 25km/h en/of 250W.

[Voor 8% gewijzigd door elinx op 08-07-2022 23:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@elinx Het ging in dit geval om de hele thread en het quoten van de starter van het geheel die vragen had over opvoeren. Jouw berichten an sich waren prima, maar je reacties zouden zonder de quotes waar je op in ging niets meer bijdragen. Vandaar.

Voor de volgende keer: maak een topicreport aan en ga er niet inhoudelijk op in. Ok?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elinx
Dat geldt dan voor het tweede bericht, waarin ik aangeef dat de fabrikant zich aan de wet houdt.
Echter enige zelfregulatie zou toch ook mogelijk moeten zijn, zolang geen tips gegeven worden.

Het eerdere bericht ging niet over opvoeren, maar over hoe een 250W en 350W motor dezelfde konden zijn.
Ik kan me voorstellen dat een antwoord hoe dit mogelijk is en niks met "gesjoemel" te maken heeft voor sommigen interessant kan zijn.

[Voor 12% gewijzigd door elinx op 08-07-2022 23:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@elinx Voorbeeld waar je op reageerde:
[...]
Met de bafang configuration tool kun je dat wel aanpassen.
Je toelichting bevat nuttige algemene informatie, maar de aanleiding tot het bericht is van origine een opvoerbericht geweest.

Ik heb het eerste bericht aangepast, zodat je inhoudelijke toelichting kan blijven staan. Maar reacties op reacties die als bron een vraag over opvoeren hebben zorgen soms voor grijze gebieden en collateral damage.

Daarom: Graag de volgende keer het bericht rapporteren en er niet inhoudelijk op ingaan, ok?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elinx
Taro schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:43:
@elinx Voorbeeld waar je op reageerde:

[...]

Je toelichting bevat nuttige algemene informatie, maar de aanleiding tot het bericht is van origine een opvoerbericht geweest.

Ik heb het eerste bericht aangepast, zodat je inhoudelijke toelichting kan blijven staan. Maar reacties op reacties die als bron een vraag over opvoeren hebben zorgen soms voor grijze gebieden en collateral damage.

Daarom: Graag de volgende keer het bericht rapporteren en er niet inhoudelijk op ingaan, ok?
Bedankt voor het deels terugzetten van het bericht.
Op zich duidelijk, maar nogmaals de "roze" tekst geeft niet aan dat er geen vragen gesteld mogen worden mbt opvoeren.

Alleen dat er geen tips mbt omzeilen van wettelijke regels gegeven mogen worden.
Wat nu gebeurd is dat de vraag en antwoorden worden verwijderd, ook al worden nergens tips gegeven en sterker nog in de antwoorden duidelijk gemaakt dat geen antwoord te verwachten valt.

Daarom lijkt het mij duidelijker als de roze tekst wordt aangepast voor de vragenstellers dat geen vragen gesteld mogen worden die betrekking hebben op het omzeilen van wettelijke beperkingen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@elinx Helder, gaan we naar kijken. Bedankt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@elinx Ik heb de topicwaarschuwing (hopelijk) verduidelijkt, sluit dit beter aan?
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Simply1337 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:26:
[...]

Topic bestaat al blijkbaar. mod-break toevoegen over laadpassen discussies etc en dan komt het goed?
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

verhalen stromen dan vanzelf binnen
Die kende ik niet |:(

Ik heb in dat topic de volgende topicwaarschuwing toegevoegd:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Die uitzondering bewust toegevoegd, even aankijken hoe dat uitpakt.

Ik zal gaandeweg aan de andere topics de link naar dit "lange ritten topic" toevoegen, zodat men weet waar ze de eventuele reisverhalen kwijt kunnen.

d:)b

• elinx
Taro schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:34:
...Ik heb de topicwaarschuwing (hopelijk) verduidelijkt, sluit dit beter aan?.....
Dit is inderdaad duidelijker voor iedereen, want ik vond het echt vreemd dat altijd vraag en antwoord verwijderd werd, terwijl in mijn optiek niet altijd de regels in de roze tekst werden overschreden, mbt "omzeilen van" en als dat wel het geval was mi alleen dergelijke antwoorden verwijderd hadden moeten worden.

Persoonlijk had ik liever de vragen en antwoorden er wel ingehouden, omdat het soms om onwetendheid gaat van de vraagsteller en een uitleg om in het goede spoor te komen dan verhelderend voor de vraagsteller kan zijn. Maar ik begrijp ook wel dat in dat geval de moderator erg alert moet zijn op de antwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
Waarom is mijn opmerking weggehaald ?
Wat zou er niet mogen, volgens mij is mijn suggestie niet “verboden”

wd200 in "Leaseauto BV"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@wd200 Het betreft de volgende reactie:
Je partner kan zelf ook de auto leasen, bijtellen en jou er in laten rijden ?
Dergelijke suggesties zijn hier uiteraard niet gewenst. Iemand die een auto leaset dient er ook in te rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Taro schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:21:
@wd200 Het betreft de volgende reactie:

[...]

Dergelijke suggesties zijn hier uiteraard niet gewenst. Iemand die een auto leaset dient er ook in te rijden.
Wel een nuance, want er zijn genoeg lease-constructies waarbij de partner wél met de auto mag rijden.

Maar adviezen/suggesties hoe je om beperkingen heen kan werken, zodat iets wat eigenlijk niet mag, toch gedaan kan worden, is advies hoe fraude te plegen en dat is op tweakers niet toegestaan.

De suggestie die @wd200 maakte (en de toon van het topic) neigen daar wel naar en worden dus gemodereerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@deepbass909 Eens, mijn vrouw mag ook in mijn lease auto rijden. Maar ze is niet de standaard bestuurder. Je kunt naar mijn weten niet zomaar iemand als hoofdbestuurder aanwijzen die niet binnen het betreffende bedrijf werkzaam is, want die zal daar dan én inkomen moeten hebben én bijtelling over moeten betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58
Ik denk niet dat het hier voor de discussie is maar als persoon a de auto lease en bijtelt maakt het de belastingdienst echt niet uit wie er in rijdt.

Bij een werkgever / werknemer constructie is dat anders ter voorkoming dat de werkgever alle (benzine en meer km) betaald terwijl werknemer de auto door Jan en alleman laat gebruiken.

De auto is gewoon verzekerd / bijgeteld etc en wordt privé gebruikt door persoon A en persoon B.
(Ok iets vaker door B dan A) en dat mag volgens mij gewoon

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
wd200 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:38:
Ik denk niet dat het hier voor de discussie is maar als persoon a de auto lease en bijtelt maakt het de belastingdienst echt niet uit wie er in rijdt.

Bij een werkgever / werknemer constructie is dat anders ter voorkoming dat de werkgever alle (benzine en meer km) betaald terwijl werknemer de auto door Jan en alleman laat gebruiken.

De auto is gewoon verzekerd / bijgeteld etc en wordt privé gebruikt door persoon A en persoon B.
(Ok iets vaker door B dan A) en dat mag volgens mij gewoon
Daar is geen zinnig woord over te zeggen, aangezien dat 100% afhankelijk is van het lease-contract. Daarover discussiëren is zinloos.

Fiscaal (voor de belastingdienst) zijn er dacht ik ook wel beperkingen, omdat lease wordt gezien als onderdeel van je inkomen. Maar daarover weet ik simpelweg te weinig om iets nuttigs te kunnen zeggen.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:58
deepbass909 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:22:
[modbreak]Geen idee wat het idee achter dit topic is, maar ik zie weinig reden het open te laten. Ik sluit hem weer.[/]
Jammer. Want naast dat ik nu niet de kans heb gehad te reageren met toelichting had ik ook niet het idee dat het topic aan het ontsporen was.

In mijn TS heb ik open het gedachte proces aangegeven, maar het is niet het stukje jaloezie zoals sommige beweren. (ook al zou ik graag elektrisch rijden ;) )

Het rijgedrag is uiteraard een voorwaarde voor energie zuinig rijden. Naast de auto's met een ice zijn ev's ook gewoon energie aan het verspillen zodra het zo snel mogelijk van verkeerslicht naar verkeerslicht gaat.

Wat het verschil zou kunnen zijn met ev's is dat men makkelijker het piekverbruik zou kunnen beteugelen, als ik het een beetje begrijp doen ze dat in de F1 ook. Ook het overstappen van ice naar ev zou een uitgelezen moment kunnen zijn om de consument wat belemmeringen op te leggen, vergelijkbaar met het verbod op gloeilampen of het limiteren van het verbruik van een consumenten stofzuiger.

Al met al dacht ik dat we als Tweakers daar best een onderhouden discussie over konden voeren.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Hippocampus Zoals je in het topic al merkte, leidt dit soort discussies alleen maar tot een wellus-niettus discussie waar je hier niet uit gaat komen. Daarnaast, als je werkelijk een open discussie wilt starten, moet je uitkijken met een bepaalde toonzetting in de startpost en deze zo neutraal mogelijk proberen te houden.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:58
Het was daadwerkelijk een open discussie enkel was de inleiding wellicht gekleurd met een frustratie momentje. Maar goed, zoals gezegd was dat de aanleiding. De TS kan aangepast worden, dat is geen ramp, dan geeft de toonzetting inderdaad minder aanleiding tot afleiding.

Toch wel jammer dat je er geen heil in ziet, want ontwikkelingen richting energie zuinigheid van één van de grotere energie verbruikers per huishouden is toch wel een dingetje wat bespreekbaar zou moeten kunnen zijn.

Maar zolang jij denkt dat het niet verder komt dan wellus niettus dan houdt het op. ¯\_(ツ)_/¯

• elinx
Ik vind de modbreak in het grote elektrisch fietsen topic een zeer bijzondere.

Zonder citaat mag je blijkbaar wel schrijven:
"Ik heb een ebike met 1000W motor die met gemak 45km/h kan rijden zonder mee te trappen"

Maar je mag niet schrijven
"Wil je harder dan 25km/h koop dan een ebike met 1000W enz....."

En ook de volgende vraag is mi ongewenst
"Bestaat er een ebike die harder kan dan 25km/h zonder mee te trappen"

igv een dergelijke vraag niet mag en die vervolgens wordt verwijderd samen met de reactie als de vraag geciteerd wordt.
Ook al is die exact hetzelfde als eerder, maar dit antwoord wordt in dat geval wel als tip gezien.
"Ik heb een ebike met 1000W enz......."

Klopt deze observatie?

[Voor 3% gewijzigd door elinx op 21-07-2022 15:27]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@elinx
Je observatie is niet geheel correct. Bezit van een ebike die harder kan dan wettelijk op de openbare weg is toegestaan, is niet verboden. In die zin is er geen verschil met bijv. elektrische steps, welke wettelijk ook niet gebruikt mogen worden op de openbare weg.
In beide gevallen geldt dat bezit niet verboden is, gebruik op de openbare weg wel.

Het modificeren van een goedgekeurde ebike is niet toegestaan, want op dat moment ben je in strijdt met de goedkeuring en de specificaties die gekoppeld zijn aan het kenteken. Dit beschouwen we als opvoeren, waarover is afgesproken dat het bespreken daarvan niet toegestaan is. Dat was het niet in de tijd voor ebikes (namelijk bij brommers), en die regel geldt nog steeds.

De genoemde ebike met 1000W motor is niet goedgekeurd in Nederland en zal niet op kenteken gezet kunnen worden. Gebruik daarvan is daarmee verboden op de openbare weg.

Wat betreft je vraag "Bestaat er een ebike die harder kan dan 25km/h zonder mee te trappen", die is gewoon toegestaan. Dat heet namelijk een elektrische brommer en zolang deze op kenteken gezet kan worden (typegoedkeuring heeft) en de berijder zich houdt aan de helmplicht, mag deze gewoon op de openbare weg gebruikt worden.

• RobboNL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:31
Niet chique om met terugwerkende kracht de spelregels aan te passen.
Een hoop waardevolle informatie (en moeite) verloren en motiveert tevens niet om in dit topic deel te nemen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@RobboNL Ik heb je bericht even hierheen verplaatst, waar het thuishoort.

De betreffende topics zijn al vaker genoemd en er is al vaker voor gewaarschuwd. De spelregels zijn dus niet veranderd, echter werden niet alle relevante topics in de topicwaarschuwing gelinked, nu wel.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-02 07:19
Reisverslagen/laad verhalen/granny chargers zijn heel vaak auto specifieke verhalen. Bijvoorbeeld door de deal met Ionity van Volvo is er in dit topic een bovengemiddelde aandacht voor die laders. Daarnaast zijn er klachten over de laadkabels van Volvo die meegeleverd worden. Heel vaak wel auto specifiek dus.

Even mijn reactie gekopieerd.

Daarnaast is het juist overzichtelijker om in een topic verschillende ervaringen te lezen van dezelfde auto.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@DarkShadow Ik begrijp wat je zegt. Waar het echt specifiek om de combinatie van Auto X en laadpaal Y gaat, bijv. een bug waardoor iets niet werkt, dan kan dat prima in het specifieke Auto X topic. Wanneer het echter gaat over reizen, laden, passen, kabels, dan kan dat in de algemene topics. Ionity heeft bijv. niet alleen voor Volvo rijders extra relevantie, ook voor de VAG-groep rijders.

Deze discussie is hier overigens al vaker gevoerd, zie bijv. enkele tientallen berichten terug: Freakie1NL in "Mobiliteit feedback"

Overigens goed om te benoemen: Er zijn ook andere gebruikers die naar een Auto X topic komen en daar niet zitten te wachten op het zoveelste laadpaal bericht, er zijn verschillende berichten gerapporteerd en nav daarvan heb ik ingegrepen. Het is dus niet specifiek mijn mening, of "Mod A/B/C's" mening, het is een combinatie van scheiding van de verschillende onderwerpen, het beleid, de regels en meningen van verschillende gebruikers. En daar zal soms een grijs gebied tussen zitten, waarbij bericht A nog relevant is en reactie B daar een onderdeel van uitlicht, daar verder op ingaat en daarmee ineens beter in een ander topic had gepast. Dat is niet helemaal te voorkomen en dat hoeft ook niet, zolang men maar zo snel mogelijk weer terug naar de inhoud van het specifieke topic gaat, om verder "offtopic" te voorkomen. Meestal zie je dus ook een thread ontstaan die steeds verder offtopic gaat, er komt dan een punt waarop je dat moet onderbreken om het voor iedereen interessant te houden.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:52
Ik vind het echt waanzin om eerlijk te zijn. Heel leuk zo'n grote verzamel topic over bijv. lange reizen/vakantie ervaringen. Maar wat je alleen interesseert is de lange trip die een mede Volvo XC40/C40 eigenaar heeft gemaakt vanwege verbruik/laadopties/aanhagers/caravans/fietsendragers en hoe de rit in zijn algemeen was in de auto.

Kortom, dat is heel merk specifiek en daarom een uitstekend voorbeeld van een onderwerp die voor elke auto interessant is maar wel in een specifiek topic thuis hoort over die auto.

Wbt dat Ionity deel net zo, er is een specifieke actie met Volvo en iemand vroeg oa ook hoe je dat koppelt in....jawel de Volvo app. Over over dat laadkabel issue, ook dat is een bekend Volvo issue die meerdere van ons hebben ervaren. Wederom, heel specifiek voor Volvo en nog specifieker de XC40. Dat is dus volstrekt ontopic en als een paar mensen zich daar aan storen lezen ze het toch niet? Het zullen vast ook mensen zijn die amper iets posten.

Erg jammer dit want juist die bredere onderwerpen met een specifiek Volvo tintje horen juist in het Volvo topic thuis. Dat je algemene berichten over welke laadpassen er zijn en handig zijn voor je reis weghaalt is volstrekt logisch. Dat heeft niks specifieks met Volvo te maken.

[Voor 14% gewijzigd door Juancho op 28-07-2022 13:53]

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.3 | Android 10 | 20" |

• RobertS68
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-01 22:14
@Taro , mijn bericht gister over de JuiceBooster als mobiele lader tip en reacties daarop zijn uit het Volvo topic verwijderd. Ok, kan ik achteraf begrijpen, maar waarom verwijderd en niet verplaatst? Ik zie het niet in een andere topic en ook niet de reacties daarop. Daar was ik wel benieuwd naar.

XC40 Recharge Twin Ultimate, 20”, Sage green, pixel LED, getint glas achter, Nubuck interieur, RVS portier lijsten onder, type aanduiding zwart, trekhaak, klasse 3 alarm, MY23

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@RobertS68 Dat was inderdaad een optie geweest. Ik laat die keuze vaak afhangen van hoe "clean" de berichten zijn, als bijv. iemand iets nieuws toevoegt en tegelijkertijd 2 anderen quote, dan pas ik het bericht aan. Is het een nieuw bericht en zijn de reacties erop "clean", dan verplaats ik ze.

In dit geval was het bericht waarop je reageerde een mix tussen een "verslag", publiek laden en laadkabels. Daarmee had deze op zich naar het Openbaar laden topic gekund. Zal ik een volgende keer doen, ok? Goed dat je het aangeeft!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Beste Taro,
je gaf meerdere malen aan dat in het "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic" alleen berichten die de XC40 P8 aangaan mogen staan. Mijn vraag: ik krijg dit jaar een XC40 P6, ergens voel ik me nu niet langer welkom in dat topic. Idem geldt voor mensen met een C40.
Vopor de XC40 p6 en C40 is er dus geen topic, waar moeten wij dan zijn?

Graag wat duidelijkheid hierover, want we willen ons gewoon graag aan de regels houden.

XC40 P6 Plus MY23

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@ron65 Het topic heet nu "Volvo XC40 P8 Recharge", maar, naar mijn weten zijn de XC40 P6 en C40 nieuwe varianten, en zou de topictitel dus kunnen worden aangepast naar bijv. "Volvo (X)C40 Recharge" of iets dergelijks. Het Tesla Model 3 topic is bijv. ook recent aangepast naar Het Tesla Model 3/Y topic, omdat deze 2 modellen erg op elkaar lijken.

Daarnaast moet je je natuurlijk altijd welkom voelen... Ik begrijp dat door de ingrepen van afgelopen week misschien het beeld is ontstaan dat er erg strak op wordt gelet, maar, ik hoop ook dat duidelijk is dat daar gezamenlijk over kan worden gesproken, mits het maar in het juiste topic is, zoals je nu hier doet. De vraag is: Wijken deze modellen erg af van de XC40 P8 en moeten ze ieder of gezamenlijk een nieuw topic krijgen, of kunnen we ze prima samenvoegen in 1 topic en dat dus hernoemen?

Aangezien ik zelf Tesla rijder ben durf ik hier geen uitspraak over te doen. Kan jij of iemand anders dit verduidelijken?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Taro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:32:
@ron65 Het topic heet nu "Volvo XC40 P8 Recharge", maar, naar mijn weten zijn de XC40 P6 en C40 nieuwe varianten, en zou de topictitel dus kunnen worden aangepast naar bijv. "Volvo (X)C40 Recharge" of iets dergelijks. Het Tesla Model 3 topic is bijv. ook recent aangepast naar Het Tesla Model 3/Y topic, omdat deze 2 modellen erg op elkaar lijken.

Daarnaast moet je je natuurlijk altijd welkom voelen... Ik begrijp dat door de ingrepen van afgelopen week misschien het beeld is ontstaan dat er erg strak op wordt gelet, maar, ik hoop ook dat duidelijk is dat daar gezamenlijk over kan worden gesproken, mits het maar in het juiste topic is, zoals je nu hier doet. De vraag is: Wijken deze modellen erg af van de XC40 P8 en moeten ze ieder of gezamenlijk een nieuw topic krijgen, of kunnen we ze prima samenvoegen in 1 topic en dat dus hernoemen?

Aangezien ik zelf Tesla rijder ben durf ik hier geen uitspraak over te doen. Kan jij of iemand anders dit verduidelijken?
Hoi Taro,

Dank voor je reactie.

De P8 en P6 verschillen zich hierin dat de eerste een dubbele electriche aandrijving heeft en een iets zwaarder accupakket. De P6 is single engine en heeft het kleinere accupakket. Verder zijn de wagens identiek.
De C40 is dan de nieuwste variant, waar de XC40 een kleine SUV is, is de C40 meer sedan. Verder ook dezelfde technieken en als je achter het stuur zit zie je er, behoudens dat je wat lager bij de grond zit, weinig verschil met de XC40 in je dash en interrieur.

Het is niet aan mij, maar mijn mening is dat deze drie prima in 1 topic kunnen. De beslissing is aan jullie !

Gr Ron

XC40 P6 Plus MY23

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@ron65 We kunnen natuurlijk starten met 1 topic voor deze 3 modellen, gaat het op termijn te ver van elkaar afwijken, kunnen we het altijd nog opsplitsen zoals eerder ook met de Polestar 2 en Volvo XC40 topics is gedaan.

Zijn er overigens nog andere modellen die in dit rijtje passen? En voldoet dan een topictitel als bijv. "Het grote Volvo XC40/C40 Recharge topic"? Dan zal ik de titel aanpassen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Taro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:50:
@ron65

Zijn er overigens nog andere modellen die in dit rijtje passen? En voldoet dan een topictitel als bijv. "Het grote Volvo XC40/C40 Recharge topic"? Dan zal ik de titel aanpassen.
Volvo heeft de XC lijn die al bestond beginnend bij de XC40 geelectrificeerd.
Na de XC40 is ook de XC60 aan die handeling onderworpen, maar die is nog niet uitgebracht.
Je kunt erop wachten dat de XC90 ook die stap zal krijgen mettertijd. Want Volvo wil na 2025 alleen nog EV autos produceren.

Je hebt deze modellen ook in hybride vorm, en dan is er nog een aantal andere modellen als de S60 die ook hybride zijn, maar hybride hoort er denk ik niet in thuis waar het om de XC en C 40 gaat

Even knipogend naar de toekomst, zou "Het grote Volvo (X)C 40 EV series topic" of zoals jij al zegt "Het grote Volvo XC40/C40 recharge series topic"een correcte zijn, je sluit daar de XC60 en 90 mee uit die dan in eigen topics kunnen zodra ze er zijn. Maar nogmaals, ik ben geen moderator hier, dus ik geef alleen suggesties ;-)

[edit]: Top, gezien! denk dat dit helder genoeg is zo. d:)b

[Voor 5% gewijzigd door ron65 op 29-07-2022 19:29]

XC40 P6 Plus MY23

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@ron65 Je suggesties zijn heel welkom en we kunnen in de toekomst altijd weer verder bijsturen als dat nodig blijkt te zijn. Ik heb de topictitel aangepast en dat ook in het topic gemeld (y)

Edit: Heb contact met de TS opgenomen, had ik bij nader inzien natuurlijk vooraf al moeten doen, maar de topicstart houdt nu nog geen rekening met de andere modellen. Mochten zij dit anders zien, dan stemmen we hier verder af.

[Voor 37% gewijzigd door Taro op 29-07-2022 19:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:32
Mooie oplossing.
Ik stel voor de titel nog iets aan te passen, zal je eerder voorstelde: "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic".
Een XC40 Recharge kan nl. ook een hybride zijn (de T4 en T5). Het blijft dan wel een topic voor de full-electric exemplaren.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
@Petzun Doorgevoerd, thx (y)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mbt Taro in "Het grote Kia e-Niro topic" kan in zo'n geval een post over een lange rit verplaatst en dan een kort linkje in het EV topic met "reactie van user X met reisverslag verplaatst naar ..."? Of is dat teveel moeite voor een mod?
Vele lezers in de EV-specifieke topics zitten alleen maar op GoT voor dat ene topic. Deze reisverslagen vind ik wel relevant / leuk voor in het specifieke topic omdat het toch vaak ook wat zegt over de specifieke EV, bijvoorbeeld hoe de laadcurve was en hoe de planning onderweg ging.
Heb af en toe het idee dat er iets te strak gemodereerd wordt. Een modelspecifiek topic is toch vaak een soort mini-community.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@CyBeRSPiN Dat gaat ons echt teveel werk veroorzaken als we voor iedere verplaatste reactie een dergelijke link moeten maken. Maar het staat een gebruiker wel vrij om zelf een dergelijke verwijzing te maken.

Verder is het een dun lijntje waar we vaak op moeten balanceren. Ik denk dat het 50:50 is in de mate dat gebruikers dergelijke posts waarderen in een merk/model specifiek topic. Sommige vinden het interessant, anderen vinden het topic-vervuiling, want die willen het juist over de dagelijkse ervaringen e.d. hebben. We houden nu de lijn aan dat de reisverslagen in een eigen topic moeten.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

never mind, gewoon zat om steeds afgebrand te worden om niets, er zijn mensen die als wat je zegt niet exact is wat ze verwachten verd... zuur doen en je neersabelen.

[Voor 85% gewijzigd door ron65 op 06-09-2022 00:40]

XC40 P6 Plus MY23

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik wil even een discussie aanslingeren over het opvoeren van scooters/brommers.
Ik wordt door @Taro hier heen verwezen omdat ik blijkbaar niet over het opvoeren van mijn scooter mag praten. Mijn post is daarom ook verwijderd uit: Elektrische scooters

Ik heb de warning wel gelezen. Maar het is alleen niet verboden om je scooter in Nederland op te voeren. Dus die topic warning is onrechtmatig.
Het is verboden om met een opgevoerde scooter je op de openbare weg te rijden(je mag je wel begeven met een opgevoerde scooter op de openbare weg, je mag er alleen niet op rijden). Dat is wat anders dan verboden om je scooter op te voeren dat is namelijk niet verboden.

Ik bepaal zelf wel wat ik wel of niet met mijn scooter doe en waar ik wel en niet ga rijden. Dat hoeven jullie niet voor mij te beslissen. Dus waarom je hier niet over mag praten ontgaat mij volkomen.

Ik zou zeggen schoenmaker houdt je bij de leest en laat ons gewoon praten over zaken als opvoeren of het bypassen van je eigen voertuig.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

Shabbaman

Got love?

Ik denk dat @deepbass909 hier wel heeft uitgelegd dat het onderscheid tussen wel of niet op de openbare weg op Tweakers voor brommers en fietsen niet als valide argument wordt gezien.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:35
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73026244

Zoals terecht gevraagd in het grote KIA EV6 topic, kan de link in de topic warning naar het Laadpassen-topic bijgewerkt worden naar deel 3?

Alvast bedankt!

Opel Ampera-e (2020)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Done.

PS: voor dat soort dingen kan je ook prima een topicreport aanmaken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
Oneens

Een speed pedelec mag gewoon 45 km pu...GPS.
Als deze slechts 41 tot 43 op teller gaat, vind ik naar 45 GPS niet opvoeren naar illegale snelheid.
De fiets is daarvoor gemaakt en toegestaan voor openbare weg.

Dat is iets anders dan n gewone e bike 35 laten lopen

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Ferry34 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 01:50:
Oneens

Een speed pedelec mag gewoon 45 km pu...GPS.
Als deze slechts 41 tot 43 op teller gaat, vind ik naar 45 GPS niet opvoeren naar illegale snelheid.
De fiets is daarvoor gemaakt en toegestaan voor openbare weg.

Dat is iets anders dan n gewone e bike 35 laten lopen
Ik heb je post even verplaatst naar de juiste plek.

Het opvoeren naar 45 km per uur heb zou inderdaad geen enkel probleem zijn. Echter is er 0 reden om aan te nemen dat de fiets dan begrensd wordt op die 45 km/u. Zie dit net zoals modchips waarmee je homebrew kan draaien op een console. Ongeveer 0% gebruikt het om die reden en daarom staan we het niet toe.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• verdroidnogaan2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 10:54
Beste moderators,

Ik heb in het forum Mobiliteit een vraag gesteld over de mogelijkheid om de trapkrachtsensor van mijn e-bike te mappen of te omzeilen.

Is dat legaal/toegestaan?
Staat mijn vraag op de juiste plek of moet ie in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" staan?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
verdroidnogaan2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:01:
Beste moderators,

Ik heb in het forum Mobiliteit een vraag gesteld over de mogelijkheid om de trapkrachtsensor van mijn e-bike te mappen of te omzeilen.

Is dat legaal/toegestaan?
Staat mijn vraag op de juiste plek of moet ie in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" staan?
Voor zo ver ik weet, heeft dit geen invloed op de maximale snelheid waarop je nog ondersteuning krijgt. Het enige wat ik wel kan bedenken, is dat met "omziejen" de fiets mogelijk ook zonder trappen kan rijden, wat binnen de Nederlandse definitie van een e-bike is niet toegestaan.

Maar ik beschouw dit niet als opvoeren.

• elinx
deepbass909 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:51:
... met "omziejen" de fiets mogelijk ook zonder trappen kan rijden, wat binnen de Nederlandse definitie van een e-bike is niet toegestaan.....
Voor de volledigheid.
Het ging niet er niet over om alle sensoren te omzeilen, maar slechts de koppelsensor, waardoor de motor alleen nog aangestuurd zou worden door de rotatiesensor.
Daardoor is van aansturing zonder trappen geen sprake en ook niet van het overschrijden van de 25km/h limiet.

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:54
Misschien is er wel eens plaats voor een nieuw topic:
"Het grote autoliefhebbers topic''

Vrijwel alle topics zijn merkgerelateerd maar er is denk ik wel plaats voor een topic met ruimte over mensen die iets specialere autos leuk vinden of bezitten, over rondritten waar men aan deelneemt, eventueel circuitrijden.

Feedback?

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
elinx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:38:
[...]
Voor de volledigheid.
Het ging niet er niet over om alle sensoren te omzeilen, maar slechts de koppelsensor, waardoor de motor alleen nog aangestuurd zou worden door de rotatiesensor.
Daardoor is van aansturing zonder trappen geen sprake en ook niet van het overschrijden van de 25km/h limiet.
Vandaar dat ik het, met achteraf ook nog een enorme typo |:( , tussen aanhalingstekens heb gezet. Omzeilen kan van alles betekenen. Maar zoals je het beschrijft, zie ik geen reden waarom dit niet besproken zou mogen worden.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
JacobsT schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:44:
Misschien is er wel eens plaats voor een nieuw topic:
"Het grote autoliefhebbers topic''

Vrijwel alle topics zijn merkgerelateerd maar er is denk ik wel plaats voor een topic met ruimte over mensen die iets specialere autos leuk vinden of bezitten, over rondritten waar men aan deelneemt, eventueel circuitrijden.

Feedback?
Er zijn in het verleden vergelijkbare liefhebbertopics geweest, zoals Het grote cabrio topic, Het youngtimer topic. en Het Oldtimer topic.

Helaas zijn deze topics niet heel actief, waardoor ze al snel wegzakken en vergeten worden. Daarnaast is er al een dergelijk topic in de Huiskamer (zie Aanvragen van toegang tot de Huiskamer voor meer informatie daarover).

Ik acht de kans op een succesvol topic daarom in mobiliteit niet als heel groot.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57

Elektrisch rijden met het vliegtuig :9

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:16
Hierop inhakend, wellicht een discussie waard om eens te voeren:
Deveon schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Niet alle zakelijke auto’s zijn geleased. Misschien makkelijker om het antwoord hier te vinden (auto’s komen regelmatig voorbij): Het freelance ICT-ers discussie topic
De financieringsvorm staat ook los van de fiscale regelingen. In de volksmond is 'leaseauto' helemaal ingeburgerd, maar men bedoelt dan gewoon een zakelijke auto. Je hebt lease in koop op afbetaling (financial lease), huurkoop (operational lease) en dat dan ook weer in zakelijk (bv, ondernemers) of particulier. De fiscaliteit is echter wel gewoon hetzelfde.

Informatie omtrent 'auto en fiscus' (zo noem ik het maar even) is een complex geheel. Moeilijk om over te adviseren. Maar er zijn zeker wel bepaalde vuistregels.

Mijn belangrijkste probleem is dat er constant in heel verspreide topics vragen terugkomen over leasevormen, zakelijk rijden of niet, etc. Ik kan me voorstellen dat het ook terug komt in het freelance ICT-ers topic, maar weten mensen dat te vinden? Veel zaken gelden namelijk ook 'gewoon' voor werknemers.

Is het een idee om een soort verzameltopic "auto en fiscus" te maken met regelingen inkomstenbelasting, btw en zelfs mrb etc.? Je kunt dan de fiscale vraagstukken wellicht ook wel 'uit' het leaseauto-topic halen.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee