Toon posts:

Qwic trapkrachtsensor mapping of omzeilen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• verdroidnogaan2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-01 13:52
Beste Tweakers,

Vorig jaar kocht ik een Qwic MN7D, een e-bike voor in de stad e.o. Zie plaatjes hieronder.
Redenen om juist deze te kiezen waren (afgezien van budget):
+ Ik zit er goed rechtop op
+ Middenmoter (helaas geen Bosch, maar een Bafang 65Nm)
+ Rotatie- en trapkrachtsensor
+ Schijfremmen voor en achter
+ Beschermde kettingkast
+ Naafversnelling
+ Instelbare voorvork-vering
+ Uitneembare batterij.
Actieradius (+/- 75 km) interesseert me niet zo, omdat ik alleen ritjes in de stad maak.

De moter springt echter erg laat bij, dus moet je zelf eerst flink wat kracht op de pedalen zetten voordat de moter volledige ondersteuning geeft (om een brug over te gaan of zo).
Omdat ik door mijn slechter wordende gezondheid steeds minder kracht kan zetten, zoek ik een manier om eerder/meer ondersteuning van de moter te krijgen.

@Foxhill en andere Qwic of Bafang-techneuten:
Is het mogelijk om de trapkrachtsensor via mapping zo in te stellen dat de moter al bij minder kracht volledige ondersteuning biedt?

Of is het handiger om de sensor te omzeilen, zodat de fiets werkt als een e-bike met alleen een rotatiesensor?

Daarnaast is het de vraag wie dat zou kunnen en willen doen. Ik vraag me af of de officiële dealer dat überhaupt wel zou doen. De garantie interesseert me niet zo, omdat ik daarna de fiets lang zou houden.

...

Beste antwoord (via verdroidnogaan2 op 27-12-2022 16:15)

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
verdroidnogaan2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:38:
Aha. Is er een merk/type bekend dat op een voor mij gunstiger manier ondersteuning biedt door die controllersoftware?
Nee, want zoals gezegd, een dergelijk ervaring heb jij, maar hoeft iemand anders niet te hebben.
Zoals gezegd kan bv een Qwic of andere ebike met de Bafang M420 ook al aan je wensen voldoen.

Ga eens naar een grote winkel waar je verschillende motoren kan uitproberen. bv 12GO, maar kies niet meteen en laat een dergelijk test eerst op je inwerken door een soort review te maken hoe je eea ervaart tov jouw M200 en ga enige tijd later weer dezelfde motoren proberen of je nog steeds hetzelfde ervaart als je eerder had gedaan.

[Voor 20% gewijzigd door elinx op 27-12-2022 16:03]

Alle reacties

• elinx
Qwic levert volgens hun site Bafang M300 en M420.
De M300 heeft echter geen krachtsensor, de M420 wel, maar beide motoren zijn 80Nm.
De opvolger van de M300 is echter de M200, die heeft wel een trapkrachtsensor en is 65Nm

Echter wat jij beschrijft als "laat bijspringen" komt mi eerder door de rotatiesensor dan door de krachtsensor, want deze 2 werken samen. Met alleen een krachtsensor zou je anders vanuit stilstand de motor flink belasten, wat tot problemen kan leiden tav oververhitting (bv bij blokkering van de wielen, zoals voet op de pedaal en remmen ingeknepen). Daarom moet je de pedalen eerst in beweging zetten, wat via de rotatiesensor wordt gesignaleerd. Het hangt van de motor af hoeveel die rotatie moet zijn.

Merk je verschil, mbt "bijspringen", als je in de laagste of hoogste ondersteuningsstand vertrekt?
In de hoogste stand zou je mi relatief weinig kracht hoeven te zetten tijdens het fietsen zelf, maar mbt optrekken moet dit geen verschil maken met de laagste stand.

Ik zie relatief vaak dat mensen nagenoeg geen gebruik maken van de versnellingsnaaf, zowel bij optrekken en het fietsen zelfs de versnelling vaak op de hoogste stand hebben staan met een laag traptempo.
Bij vertrekken uit stilstand moet je dan relatief veel kracht zetten. Een lagere versnelling kost minder kracht en dan wordt het optrekken ook lichter. Omdat de pedalen dan sneller gaan zal de motor eerder "bijspringen" waarna je vervolgens de versnelling weer kan opschakelen.

Vroeger was het mogelijk om Bafang motoren redelijk eenvoudig op je wensen in te stellen.
De nieuwe serie (M200 en M420) gaat dit eigenlijk niet goed meer tgv het Canbus protocol en ik vraag me af of "remapping" door een FM gedaan kan worden.

mbt omzeilen. beide sensoren zijn ingebouwd in de motor en werken samen, waardoor je ze niet zomaar kan omzeilen of uitschakelen.

[Voor 28% gewijzigd door elinx op 27-12-2022 10:52]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:00
Neem een elektrische scooter, hoef je zelf niet te trappen?

In een lage versnelling is het dus ook niet te doen?

• elinx
Misschien is het bij wegrijden mogelijk gebruik te maken van de loophulp (walkassist), een soort gashendel voor een lage snelheid zonder trappen, die via het display te bedienen is (als het aanwezig is).
Deze hulp gaat tot 6km/h en is bv handig als je lopend een heuvel of trap op moet met de ebike.

Als deze makkelijk is te activeren dan is het eerste deel voor rekening van de motor waar je nu zelf kracht moet zetten.
Addertje is echter dat dit bij sommige motoren niet werkt als de pedalen bewegen of er kracht op wordt gezet.

[Voor 6% gewijzigd door elinx op 26-12-2022 20:20]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal eens met @elinx probeer vooral door schakelen de benodigde kracht te beperken, dit scheelt ook heel veel in de slijtage van je onderdelen omdat de krachten afnemen. Rij zelf een Stromer mijn ketting gaat al 8500 km mee maar ik lees van mensen die klagen dat hun ketting kleinste tandwiel al na 1000 km op zijn. Tja die schakelen niet. Met een auto kan je ook in zijn 3 wegrijden maar goed is dat niet.
En zoals gezegd vroeger konden de Qwic nog getuned worden maar nu niet meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• verdroidnogaan2
elinx schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:59:
Qwic levert volgens hun site Bafang M300 en M420.
De M300 heeft echter geen krachtsensor, de M420 wel, maar beide motoren zijn 80Nm.
De opvolger van de M300 is echter de M200, die heeft wel een trapkrachtsensor en is 65Nm
Op mijn exemplaar staat alleen "QWIC powered by Bafang" zonder nummer. Ook geven de specificaties geen uitsluitsel over het moternummer. Wellicht dat de dealer dat weet.
Echter wat jij beschrijft als "laat bijspringen" komt mi eerder door de rotatiesensor dan door de krachtsensor, want deze 2 werken samen. Met alleen een krachtsensor zou je anders vanuit stilstand de motor flink belasten, wat tot problemen kan leiden tav oververhitting (bv bij blokkering van de wielen, zoals voet op de pedaal en remmen ingeknepen). Daarom moet je de pedalen eerst in beweging zetten, wat via de rotatiesensor wordt gesignaleerd. Het hangt van de motor af hoeveel die rotatie moet zijn.
Ik zou dat kunnen ondervangen door vanuit stilstand de ondersteuning op 0 (nul) te zetten en dan pas de ondersteuning langzaam aan te verhogen naar standen 1, 2, 3, 4 en 5.
Merk je verschil, mbt "bijspringen", als je in de laagste of hoogste ondersteuningsstand vertrekt?
In de hoogste stand zou je mi relatief weinig kracht hoeven te zetten tijdens het fietsen zelf, maar mbt optrekken moet dit geen verschil maken met de laagste stand.
Dit klinkt logisch, maar ik merk het tegenovergestelde: vooral in de hoogste ondersteuningen 4 en 5 lijkt het minstens een halve seconde te duren voordat de moter maximale ondersteuning geeft.
Ik zie relatief vaak dat mensen nagenoeg geen gebruik maken van de versnellingsnaaf, zowel bij optrekken en het fietsen zelfs de versnelling vaak op de hoogste stand hebben staan met een laag traptempo.
Deze mishandeling van de onderdelen laat ik achterwege. Ik trek altijd op vanuit de 2e of 3e versnelling met ten hoogste ondersteuning op stand 3. En tijdens het fietsen gebruik ik altijd de juiste versnelling en ondersteuning voor de gegeven situatie.

• verdroidnogaan2
FuaZe schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:41:
Neem een elektrische scooter, hoef je zelf niet te trappen?
Dat heb ik even overwogen, maar dan beweeg ik helemaal niet meer buitenshuis. Weliswaar wordt mijn bewegingsvrijheid steeds minder, maar ik moet wel proberen om zoveel mogelijk te blijven bewegen.
In een lage versnelling is het dus ook niet te doen?
Jawel, optrekken en 'horizontaal' fietsen is goed te doen. Het gaat erom dat juist als ik maximale ondersteuning nodig heb (bij harde tegenwind of een steile brug op), ik eerst (te-)veel kracht op de trappers moet zetten voordat die maximale ondersteuning gegeven wordt.

• verdroidnogaan2
Beste @elinx en @FuaZe,

Dank voor jullie reacties gisteren, en mijn excuses voor mijn verlate antwoorden daarop.
Ik was zo dom 8)7 dom 8)7 dom 8)7 om direct na het plaatsen van dit topic het verouderde emailadres van mijn account te veranderen, maar ontving vervolgens pas een dag later (vandaag dinsdag 27) de re-activatiesleutel (omdat Tweakers problemen heeft met de mailserver), zodat mijn account gisteren geblokkeerd was en ik niet kon reageren.

Zie verder mijn antwoorden onder jullie reacties.

• verdroidnogaan2
Aangezien ook @Frogmen zegt dat de huidige Bafang moters niet meer getuned kunnen worden, zal ik op zoek moeten naar een e-bike ZONDER trapkrachtondersteuning. Probleem is dat die meestal in het laagste prijs- en kwaliteitssegment vallen, en geen extra's hebben die mij zo bevallen aan de Qwic:
+ Schijfremmen voor en achter
+ Beschermde kettingkast
+ Naafversnelling
+ Uitneembare batterij.

Weten jullie een goede e-bike die alleen een rotatiesensor heeft met bovenstaande specificaties?
Budget +/- €2000. Suggesties zijn zeer welkom!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje als je hem in de hoogste ondersteuningsstand zet en in de laagste versnelling ervaar je dan nog steeds je probleem. Is dat geval zou ik toch langs de fietsenmaker gaan. Ik weet dat het opvoeren echt niet meer kan (harder dan 25km per uur) maar misschien kunnen ze wel de trapsensor anders zetten.
Bij mijn Stromer kan ik dat zelf wijzigen maar dat is een Speed pedelec. Anders zou ik gewoon contact opnemen met Qwic.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• verdroidnogaan2
Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, Frogmen. Ga ik doen.
(P.S. Dat zal een paar dagen duren voordat ik dat kan uitproberen, want de lift is buiten werking wegens uitgebreide/langdurige service en mijn fiets staat bij mij boven en ik ben niet in staat om de fiets naar beneden te sjouwen...)

Ik heb al contact opgenomen met Qwic, maar die verwijzen me meteen terug naar de dealer.

[Voor 48% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 27-12-2022 14:17]

• elinx
verdroidnogaan2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:20:
.... huidige Bafang moters niet meer getuned kunnen worden, zal ik op zoek moeten naar een e-bike ZONDER trapkrachtondersteuning. .
Ik heb wat jij beschrijft nimmer ervaren met een trapkrachtsensor.
Volgens mij ligt het meer aan dit basismodel motor (M200) dan aan de trapkrachtsensor.
Bij een Giant (voorwielmotor, krachtsensor in trapas) vind ik het optrekken soms irritant snel tgv de trapkrachtsensor, bij mijn Tsdz2 (zelfbouw) zit ook een "boost" ingebouwd in de controllersoftware, maar die vind ik juist weer aangenaam.
Alles hangt af hoe de controller met sensorsignalen omgaat.

Ook ebikes met slechts een rotatie sensoren hebben zo hun eigenaardigheden.
De één vliegt al naar de maximale snelheid als je de trappers slechts beweegt en de ander doet dit afhankelijk hoe snel je de trappers beweegt.
De eerste versie zie je mi met name op de oudere ebikes met voorwielmotor en een simpele controller (en volgens mij bij de huidige fatbikes en maaltijdbezorgers). Daarom werd vroeger nogal eens gebruik gemaakt van een extra "gas" hendel, die nu niet meer mag.

Als je dan ook op zoek gaat naar een andere ebike zou ik zeker gaan proefrijden om te ervaren hoe de ebike reageert op jouw inspanning en sluit niet bij voorbaat de trapkrachtsensor uit.
En probeer ook de Qwic versie (MN7+) met de Bafang M420 motor eens om die te vergelijken met jouw M200.

[Voor 10% gewijzigd door elinx op 27-12-2022 15:26]

• verdroidnogaan2
Dank @elinx

In verband met mijn budget, moet ik mijn huidige Qwic zien in te ruilen en hoop daar €1000-1500 voor terug te krijgen. Is van september 2021 met 5 jaar Qwic garantie, ziet er z.g.a.n. uit, top onderhouden met onderhoudsboekje, en 1650km mee gereden. Omdat de accu nog maar (1650/60=27,50) een stuk of 28 keer is opgeladen, zal de conditie daarvan ook nog goed zijn.

Dus ben ik afhankelijk van een dealer die mijn Qwic wil inruilen én een e-bike verkoopt zonder torque sensor.
Ik ben er nu 1 tegengekomen hier in Amsterdam en dan zou het de AGM GT250 fatbike worden, want die geeft permanent ondersteuning. (Dealer zegt dar er bijna geen e-bikes meer gemaakt zonder torque sensor.)
Ik zal eens op het Elektrisch fietsen forum kijken wat gebruikers over deze fatbike zeggen.

• elinx
verdroidnogaan2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:30:
...... AGM GT250 fatbike worden, want die geeft permanent ondersteuning......
Nogmaals .....
Het ligt NIET aan de trapkrachtsensor maar aan de controllersoftware.
Uitproberen is het advies om wederom niet teleurgesteld te worden.

• verdroidnogaan2
Aha. Is er een merk/type bekend dat op een voor mij gunstiger manier ondersteuning biedt door die controllersoftware?

• verdroidnogaan2
Lees nu pas goed wat je geschreven hebt :$
elinx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:18:Als je dan ook op zoek gaat naar een andere ebike zou ik zeker gaan proefrijden om te ervaren hoe de ebike reageert op jouw inspanning en sluit niet bij voorbaat de trapkrachtsensor uit.
En probeer ook de Qwic versie (MN7+) met de Bafang M420 motor eens om die te vergelijken met jouw M200.
Ja, dat is een goede tip.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• elinx
verdroidnogaan2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:38:
Nee, want zoals gezegd, een dergelijk ervaring heb jij, maar hoeft iemand anders niet te hebben.
Zoals gezegd kan bv een Qwic of andere ebike met de Bafang M420 ook al aan je wensen voldoen.

Ga eens naar een grote winkel waar je verschillende motoren kan uitproberen. bv 12GO, maar kies niet meteen en laat een dergelijk test eerst op je inwerken door een soort review te maken hoe je eea ervaart tov jouw M200 en ga enige tijd later weer dezelfde motoren proberen of je nog steeds hetzelfde ervaart als je eerder had gedaan.

[Voor 20% gewijzigd door elinx op 27-12-2022 16:03]

• verdroidnogaan2
Die fatbikes hebben bijna geen van alle een lage instap, dus dat wordt 'm ook niet met mijn brakke rug...

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:28
verdroidnogaan2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:26:
Die fatbikes hebben bijna geen van alle een lage instap, dus dat wordt 'm ook niet met mijn brakke rug...
Voordat je gaat kijken na een nieuwe, overleg nu eerst eens met de winkel waar je het gekocht hebt of als je die niet wilt een andere winkel waar ze qwic verkopen. Het omzeilen van de 25k/u zullen ze niet aan meewerken, maar mogelijk is voor jouw probleem wel een aanpassing, het zal waarschijnlijk puur software zijn.

• verdroidnogaan2
canonball schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:31:
[...]

.... Het omzeilen van de 25k/u zullen ze niet aan meewerken, maar mogelijk is voor jouw probleem wel een aanpassing, het zal waarschijnlijk puur software zijn.
Beste @canonball van het omzeilen van 25km/u is helemaal geen sprake. Zie mijn eerste post.

[Voor 28% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 27-12-2022 19:04]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:28
verdroidnogaan2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:34:
[...]

Beste @canonball van het omzeilen van 25km/u is helemaal geen sprake. Zie mijn eerste post.
Ik bedoel juist dat ze als ze kunnen wel zullen meewerken aan jouw verzoek, je zult het alleen wel aan jouw of als je het liever hebt een andere verkoper moeten vragen. Ik lees nergens dat je dat al gedaan hebt (alleen aan qwic zelf). Probeer dat nu eerst voordat je na een andere fiets gaat kijken.

• verdroidnogaan2
En zoals je kunt lezen in de antwoorden op mijn vraag blijkt het niet mogelijk te zijn om de software van deze Bafang-moter/aandrijving te mappen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee