Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste
Acties:

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:08
Nico95 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:16:
[...]
de scooter heeft mij zodanig weinig gekost, dat het al gauw duur wordt..
Zo moet je het niet zien, hoeveel verdiend die scooter voor je ?

9720 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Chrispy
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05 22:19
Sind twee weken in bezit van de B110s, erg blij mee, meer heb je niet nodig.
Ik heb de 45km uitvoering, gezien je volgend jaar toch een helm op moet.
Gemiddelde range 60km, dus hard rijden, zacht rijden, regelmatig hard optrekken.
De trekkracht is met de 850w motor ruim voldoende.
Het rijgedrag is licht en speels, perfect voor in de stad, maar je kan er ook makkelijk lange ritten mee maken.
De cruise control gebruik ik constant.
45km/h dus, maar dat hoeft natuurlijk niet, bij elektrisch rijden heb je geen behoefte om volgas te rijden.
Lekker half gas en cruisen maar en genieten.
Geen bagage ruimte, nee maar ik heb op Alie een topkoffertje besteld, waar eventueel ook de lader in kan.
Ik heb bewust voor de B110s gekozen, omdat hij lekker licht is en speels weggedrag.
Zoals ik begon,, meer heb je niet nodig, ook naar de toekomst is 1 accu vervangen al duur genoeg, laat staan als je er 2 moet vervangen, dat is je dure scooter total loss.
Ik denk dat het bereik nog wel omhoog kan bij hogere temperaturen en constante lage snelheden.
Voorals nog ben ik er super blij mee, geen nadelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koevlaas2
Top en ook top dat je 'wiens' goed schrijft.

9720 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 22:42
koevlaas2 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:53:
[...]

Top en ook top dat je 'wiens' goed schrijft.
Dank voor je compliment! Ik ben oud (1961). Toen leerde je dat soort dingen nog😉

The chicken is the root of all funk

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07
Nico95 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:16:
[...]

de zijde die jij op je foto probeert te verwijderen gaat lastig, wordt ook vastgehouden door de magneet.
Is dat echt zo?
Ik kreeg destijds juist te horen dat het een losse deksel is die er makkelijk af zou moeten kunnen: Stef87 in "Elektrische scooters"
de andere had ik relatief makkelijk af,
Welke ‘andere’ bedoel je?
Mijn Novox C50 motor heeft aan de andere zijde helemaal geen deksel of iets wat eraf kan, is zover ik het kan zien een doorlopend stuk aluminium.
daar zit aan de binnenzijde een lager (6204RZ) om bij het lager te kunnen in de zijde van de kabel, moet echter de deksel ook nog van de stator af, die lukt momenteel niet. en laat nou net die lager defect zijn.
Zou je niet beide lagers vervangen als je toch bezig bent?
mocht je motoren vinden omgeving groningen, laat het me weten! de scooter heeft mij zodanig weinig gekost, dat het al gauw duur wordt..
Wanneer ik wat tegenkom in die buurt laat ik het weten!

Over lagers gesproken, heb jij ook ervaring met het vervangen van de lagers van het voorwiel van de C50?

Ik heb gisteren mijn voorwiel gedemonteerd om te kijken of ik wat aan het piepen kon doen maar het lijkt erop dat de lagers versleten zijn vooral die aan de kant van de remschijf.
Er zijn nu twee nieuwe SKF 6201 2Z lagers onderweg maar hoe lastig/moeilijk is het om die te vervangen? Nog tips? Is er specifiek gereedschap voor nodig?

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 15:35
Vliegvlug schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:48:
[...]

Is dat echt zo?
Ik kreeg destijds juist te horen dat het een losse deksel is die er makkelijk af zou moeten kunnen: Stef87 in "Elektrische scooters"

[...]

Welke ‘andere’ bedoel je?
Mijn Novox C50 motor heeft aan de andere zijde helemaal geen deksel of iets wat eraf kan, is zover ik het kan zien een doorlopend stuk aluminium.

[...]

Zou je niet beide lagers vervangen als je toch bezig bent?

[...]

Wanneer ik wat tegenkom in die buurt laat ik het weten!

Over lagers gesproken, heb jij ook ervaring met het vervangen van de lagers van het voorwiel van de C50?

Ik heb gisteren mijn voorwiel gedemonteerd om te kijken of ik wat aan het piepen kon doen maar het lijkt erop dat de lagers versleten zijn vooral die aan de kant van de remschijf.
Er zijn nu twee nieuwe SKF 6201 2Z lagers onderweg maar hoe lastig/moeilijk is het om die te vervangen? Nog tips? Is er specifiek gereedschap voor nodig?
bij mij kunnen beide zijdes eraf, de kant waar de kabel niet zit ging makkelijk. de andere zijde, inderdaad ook een losse deksel, maar de lager zat zo vast op de as dat het hele binnenwerk los kwam.

ik heb inmiddels de lagers eruit, ging niet van harte, het lager is ook gesneuveld. de zijde van de kabel zat muurvast, eerst geprobeerd met een poelietrekker op de deksel, maar daar was de deksel niet sterk genoeg voor.

v.w.b. het vervangen van voorwiellagers. geen ervaring mee. maar is wel speciaalgereedschap voor. heb de 'makkelijke' lager van het achterwiel geprobeerd met een interne lagertrekker, zat hij alleen te vast voor. maar is wel het geschikte gereedschap. voor de mooi een werkplaatspers om hem terug te plaatsen.

• dimdam
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-05 06:09
Iemand al ervaring met de Nipponia e-viball?
En dan vooral met de app en GPS.

• Vliegvlug
Nico95 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:36:
[...]

bij mij kunnen beide zijdes eraf, de kant waar de kabel niet zit ging makkelijk. de andere zijde, inderdaad ook een losse deksel, maar de lager zat zo vast op de as dat het hele binnenwerk los kwam.
Dat zal bij mij dan ook wel het geval zijn geweest aan de kant waar de kabel uit de as komt. Er was gewoon geen beweging in te krijgen, enige wat ik zou bereiken was dat de deksel kapot zou gaan wanneer ik verder zou buigen, ter hoogte van de as gaf de deksel geen krimp.

Ik vind het wel apart dat jouw Novox C50 motor aan beide kanten over een deksel beschikt en die van mij enkel een deksel heeft aan de kabel kant.

Heb jij nog de originele Novox motor erin zitten?
En zo ja, is dat een 3 of 6 fase versie?

De mijne is een 6 fase model maar ik ben nu op zoek naar een 3 fasen versie.

Mocht jij een originele 3 fase Novox motor hebben kan jij dan een foto van beide zijden van de motor hier posten?

Ik zoek namelijk nog een manier om de 3 en 6 fase motor op het zicht uit elkaar te kunnen houden.
Dan kan ik hopelijk op marktplaats bij de aangeboden Novoxen aan de foto’s zien welke het betreft.

Want ik heb het wel eens gevraagd aan iemand die een C50 in de buurt aanbood maar die had geen idee waar ik het over had. Ik zou toen bij hem langsgaan en had al een afspraak staan om te kijken maar dat zegde hij de avond van tevoren af helaas omdat hij zei dat hij de scooter toch niet wilde verkopen.
De volgende dag zag ik op de RDW site dat de scooter was overgeschreven :'(
Denk dat hij gewoon geen zin had in gedoe en er blijkbaar iemand was die ‘m zonder vragen wel mee wilde nemen.

Vandaar dat ik het aan de foto’s wil kunnen zien, voel er zelf ook weinig voor ergens heen te gaan om er daar pas achter te komen dat het de verkeerde motor is, zeker als het wat verder is.
ik heb inmiddels de lagers eruit, ging niet van harte, het lager is ook gesneuveld. de zijde van de kabel zat muurvast, eerst geprobeerd met een poelietrekker op de deksel, maar daar was de deksel niet sterk genoeg voor.
Hoe heb je het deksel er dan uiteindelijk af gekregen?
v.w.b. het vervangen van voorwiellagers. geen ervaring mee. maar is wel speciaalgereedschap voor.
Dan voor de tip, ik wist niet dat die dingen bestonden.
Ik heb inmiddels een lagertrekker gekocht van Nexus.de, de 51-1A1:

Geschikt voor lagers van 12-15mm binnendiameter.
Die zou vandaag binnen moeten komen maar heb helaas vandaag geen tijd om aan de scooter te werken.
heb de 'makkelijke' lager van het achterwiel geprobeerd met een interne lagertrekker, zat hij alleen te vast voor. maar is wel het geschikte gereedschap.
Ik hoop dat het bij mij wat soepeler gaat. :X
Had al wel gelezen dat het handig kan zijn om het wiel rond de lagerkast op te warmen zodat het wat uitzet en de lager minder vast komt te zitten.

Weet alleen nog niet waarmee ik dat dan het beste kan doen, denk een föhne.
Ik heb wel een gasbrander liggen maar die wordt veel te heet.

Waar ik me nog wel zorgen over maak is of die randen op de kop van de lagertrekker wel achter het lager kunnen komen.

In de technische tekening zit er tussen de lagers (no. 194) nog een bus (no. 193) geklemd.
Als die strak aansluiten is er geen ruimte voor die randen en ik vraag me af of de zijwaartse kracht van de lagertrekker wel voldoende is om het lager iets omhoog te duwen om er tussen te komen.
Zeker als het lager erg vast zit.

Hoe heb jij het lager er uiteindelijk zonder lagertrekker uit gekregen?

Dan heb ik tenminste nog een backupplan mocht het bij mij ook te vast zitten.
Dat de oude lager daarbij kapot gaat is niet erg, ik heb de nieuwe al liggen.
voor de mooi een werkplaatspers om hem terug te plaatsen.
Zo’n apparaat heb ik niet dus hoop maar dat het terug plaatsen soepel gaat.
Lager een tijdje in de vriezer en het wiel opwarmen zal hopelijk volstaan en anders probeer ik ‘m er wel in te kloppen met een klein plankje en een hamer.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
gewoon gasbrander pakken. en 10~15cm vanaf blijven. egaal opwarmen. zet een dop van een doppenset op/over de lager om te voorkomen dat die warm word.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Nico95
ga hem vanavond waarschijnlijk weer monteren, zal dan even wat foto's maken.

ik heb de deksel eraf gekregen door net naast het lager twee gaten te boren en draad in te tappen. plaatje met een gat die over de as valt en plek voor twee boutjes in die tapgaten. daar dan een poelietrekker op, dan trek je hem in het midden ipv aan de zijdes.

daarna poelietrekker op de lager, die is helemaal uit elkaar geklapt. binnenste ring doorgeslepen.

de andere zijde is bij mij dus een deksel (3 fase motor) dat wilde niet met de inwendige lagertrekker, maar omdat het deksel eraf was vanaf de achterkant eruit getikt.

bij mij waren het links en rechts verschillende lagers trouwens! even rekening mee houden (6204 2RZ en 6205 2RS, RZ vervangen voor ook een RS).

warmstoken zal helpen denk ik, maar vond ik wat spannend in de buurt van de kabel.

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:31
Sinds kort nieuwe baan op kantoor en de auto wordt toch wel prijzig met enkele reis 26 km. Krijg 0,19 euro vergoedt tot 25km enkele reis.

Voor de "goede maanden" wil ik kijken of ik 125-150 dagen met een elektrische scooter kan gaan. Als ik tel op 40 cent voor auto all in en scooter een 5 cent? Dan kom ik op een besparing van rond de 2500 per jaar, toch de moeite.

Wat overwegingen vooraf:
- Ik wil een 45km scooter die liefst toch iets sneller gaat (55). Dat opvoeren is een software matig iets en kan je toch weinig problemen opleveren? (ik weet niet hoe streng ze zijn)
- is een kostprijs van 5 cent per km reeel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
- tot welke temperaturen ga je zelf meestal met de scooter?
- Hoe verhoudt de reistijd zich tot autorit die ik in 27 minuten afleg (allemaal 30 / 50 / 80km weg met 2 stoplichten). Wat haal je gemiddeld op de scooter? Als ik dan op 35-38 minuten uitkom is het geen probleem.
- ben zelf 170 cm bij een gewicht van 70kilo. Dat is comfortabeler dan als je echt langer bent, maar hoe bevalt met om structureel met de scooter te gaan? Te weinig comfort? Auto rijden vind ik nu wel relaxed met Spotify aan :-)
- Uitneembare accu en genoeg range kom ik uit op de IVA E-Go S5. Ga ik dat redden met alleen thuis laden, bij maximaal snel rijden?

Op FastFurious en Bol.com wordt hij vrij positief beschreven ten opzicht van de prijs en functionaliteiten.

Zijn er meer aanraders? De 2500 euro is wel redelijk de max wat ik kan uitgeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KamriAvine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:14
trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:

Wat overwegingen vooraf:
- Ik wil een 45km scooter die liefst toch iets sneller gaat (55). Dat opvoeren is een software matig iets en kan je toch weinig problemen opleveren? (ik weet niet hoe streng ze zijn)
> Juridisch is het een probleem welke je een WOK op kan leveren, buiten dat is het mogelijk.

- is een kostprijs van 5 cent per km reëel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
> Wiskunde:
| 8000km = 4 onderhoudsbeurten bij meeste scooters á EUR 80, dus EUR 360.
| 8000km a 35Wh/km = ~280Kwh á EUR 0,40/KWh =~EUR 110
| wss 1 bandje a EUR 150
| Verzekering á EUR 30/maand
| EUR 880/8000 = ~EUR 0,11/km

> Kledingafhankelijk. 25 is nog te doen als je niet lang moet. hangt af van zon.

- Hoe verhoudt de reistijd zich tot autorit die ik in 27 minuten afleg (allemaal 30 / 50 / 80km weg met 2 stoplichten). Wat haal je gemiddeld op de scooter? Als ik dan op 35-38 minuten uitkom is het geen probleem.
> Deel afstand door ~38-45kmph.

- ben zelf 170 cm bij een gewicht van 70kilo. Dat is comfortabeler dan als je echt langer bent, maar hoe bevalt met om structureel met de scooter te gaan? Te weinig comfort? Auto rijden vind ik nu wel relaxed met Spotify aan :-)
> Hangt af van type scooter, ik ben lang (1,90m) en vind een Segway vrij ideaal, maar die heeft dan ook een vrij lange wielbasis. YMMV

- Uitneembare accu en genoeg range kom ik uit op de IVA E-Go S5. Ga ik dat redden met alleen thuis laden, bij maximaal snel rijden?
> Pak aangegeven kilometers en deel door 2, of ga uit van accu inhoud en deel deze door ~30-40Wh/km voor realistisch beeld van kilometers per accu.

Op FastFurious en Bol.com wordt hij vrij positief beschreven ten opzicht van de prijs en functionaliteiten.
> Reviews zijn variabel aan ervaring van persoon.

Zijn er meer aanraders? De 2500 euro is wel redelijk de max wat ik kan uitgeven.
> Segway, Niu, IVA, Govecs, SuperSoco
Mijn kijk op antwoorden in de quote opgenomen. Hoop dat je er iets aan hebt O-)

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:31
KamriAvine schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:53:
[...]

Mijn kijk op antwoorden in de quote opgenomen. Hoop dat je er iets aan hebt O-)
Bedankt voor de antwoorden. Wat mij vragen:

- Onderhoud om de 2000 km? Dan moet je al om de 2-3 maanden gaan? Lijkt me nogal een arbeidsintensief proces.. Om dat ding al daar te krijgen en weer op te halen.
- Verzekering kom ik op een max van 15 euro per maand zoiets? Bij all-risk en ongevallen dekking.

- temperatuur, wat is vooral ook de ondergrens qua temperatuur. In april zijn de ochtenden de wel fris, maar middag lekker. Wat is te koud?

Rest allemaal duidelijk, thank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KamriAvine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:14
trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
[...]

- Onderhoud om de 2000 km? Dan moet je al om de 2-3 maanden gaan? Lijkt me nogal een arbeidsintensief proces.. Om dat ding al daar te krijgen en weer op te halen.
> Advies onderhoud/garantie behoud dingen, juridisch discutabel maar iets om rekening mee te moeten houden. Ik ga zelf iedere 2500km (ergo, iedere 2-3 maanden onderweg terug van werk langs bij de dealer en er een kop koffie of 2 drinken)
- Verzekering kom ik op een max van 15 euro per maand zoiets? Bij all-risk en ongevallen dekking.
> afhankelijk van woonplaats. Mijn prijsopgave ging uit van regio rotterdam bij iemand met 0 schadevrije jaren.
- temperatuur, wat is vooral ook de ondergrens qua temperatuur. In april zijn de ochtenden de wel fris, maar middag lekker. Wat is te koud?
> Met windscherm/beenkleed is ~5c voor mij goed te doen, zonder zou ik 8-10c zeggen.

Nogmaals, de antwoorden in de quote geschreven :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:12
trekker22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
[...]

onderhoud kan je ook even met je dealer bespreken. Volgens het boekje is het om de 2k km. Maar mijn dealer gaf bij de 1k km controle aan dat hij me weer wilde zien bij de 5k km! Ik ga dit nog even navragen en zal het ook hier laten weten. In mijn geval betreft het een segway e125s.

temperatuur hangt natuurlijk erg af van hoeveel je kan hebben en wat je aan hebt. Een windscherm, beenkleed en handmoffen helpen natuurlijk een heleboel. Ik heb zelfs nog dunne handschoenen aan in de handmoffen als het koud is. Qua temperatuur vind ik het lastig te zeggen, de wind is meestal killing. Maar bij goede kleding, evt een goede winddichte broek en een goede jas kan je best koud gaan. We hebben dit jaar nou niet echt een straffe winter gehad, dus ik kan alleen zeggen dat ik in de afgelopen maanden de temperatuur geen reden vond om niet de scooter te gebruiken. Veel neerslag en wind droegen hier meer aan bij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vliegvlug
Sinds kort nieuwe baan op kantoor en de auto wordt toch wel prijzig met enkele reis 26 km. Krijg 0,19 euro vergoedt tot 25km enkele reis.

Voor de "goede maanden" wil ik kijken of ik 125-150 dagen met een elektrische scooter kan gaan. Als ik tel op 40 cent voor auto all in en scooter een 5 cent? Dan kom ik op een besparing van rond de 2500 per jaar, toch de moeite.

Wat overwegingen vooraf:
Het verhogen van de snelheid is met moderne elektrische scooters vaak iets wat enkel de dealer of fabrikant kan en het is maar de vraag of ze dat willen ivm de regelgeving, meestal niet.

Als je wel zelf de snelheid kan aanpassen heb je te maken met de regelgeving en is er een marge voor je een bekeuring/wok(=wacht op keuren) status krijgt bij een controle.
Mijn vorige scooter was een benzine die ik nieuw bij de dealer heb gekocht die daar de varioring uit had gehaald en bij controle op de rollerbank 54Km/u aangaf.
De agent gaf destijds aan dat dat net op het randje was maar ik mocht dus gewoon doorrijden. Ook bij latere rollerbankcontroles geen problemen gehad.
- is een kostprijs van 5 cent per km reeel? Gebaseerd op 6000 - 8000 km per jaar.
Dat weet ik niet maar ik ben wel van plan een KWh meter op mijn laadstopcontact te zetten omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben hoeveel stroom het me kost.
Hangt natuurlijk ook af hoe jij die 5 cent/km rekent, enkele de stroom of ook aanschaf, afschrijving, onderhoud, verzekering.
Ik rijd echt het hele jaar door; regen, sneeuw, wind, code geel of oranje. Laat ik me allemaal niet door tegenhouden. >:)
En daar heb ik ook helemaal geen geavanceerde kleding of iets voor, gewoon een spijkerbroek en een jas met daar overheen een simpele regenbroek van de Perry van €25 en een simpel oud regenjasje wat ik ooit eens heb gehad als promotie materiaal.
Is primair tegen de wind want zonder wordt het al snel koud dus ook als het niet regent doe ik die aan.
De jas pas ik gewoon aan aan het seizoen maar de spijkerbroek met regenbroek erover volstaat ook prima in de winter bij vrieskou als mijn jas maar warm genoeg is. Mijn benen zitten toch uit de rijwind.

Ik heb ook geen windscherm omdat ik dat heel irritant vind voornamelijk met mist of motregen, dan zie je er echt bijna niets door, zeker met koplampen van tegemoetkomend verkeer.

De enige twee dingen die ik wel eens mis op de scooter zijn verwarmde handschoenen en een echt waterdichte regenbroek.
De handschoenen wanneer het vriest want dan heb ik wel eens gevoelloze duimen gehad, die steken teveel uit en koelen daardoor te veel af.
Ik had op mijn benzine scooter handvatverwarming maar dat viel echt tegen en deed weinig voor mijn duimen.
Mogelijk dat van die moffen aan je stuur wel goed genoeg zijn maar dat vind ik er niet uit zien vandaar dat ik ze niet heb ;)
Hetzelfde geldt voor een beenkleed trouwens.
Hoewel ik best geloof dat wanneer je ze beiden hebt je er best warmpjes bij zit.

De betere regenbroek verlang ik wel naar bij de echt zware regenbuien, aangezien je als je zit een kuil maakt in het zadel vormt zich daar dan een plasje en mijn regenbroek is niet waterdicht genoeg op de naden waardoor ik dan met een natte kont aankom.
Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak. :)
Ik heb het een tijdje bijgehouden op een gevarieerde route met stukken zowel in als buiten de stad en gedeeltelijk tussen de auto’s, gedeeltelijk op het fietspad en ook een klein deel 30Km zones.
Daarbij kom ik dan op -40Km/u gemiddeld uit en mijn scooter heeft als top -54Km/u

Zaken als stoplichten, voorrangswegen waar je niet voorbij de rij auto’s kan die staan te wachten en door de (binnen)stad rijden houden stiekem toch best veel op.

En met die 40Km/u bedoel ik ook echt zuivere rijtijd.
Waar je ook nog rekening mee moet houden is dat het wegrijden en aankomen met een scooter meer tijd in beslag neemt dan een auto.
Die laatste is instappen en wegrijden, aankomen en uitstappen.
De scooter moet je eerst van de lader afhalen en uit je schuur of tuin rijden of van het slot halen, je moet je regenkleding nog aandoen wanneer het slecht weer is, je helm en handschoenen aan. bij aankomst scooter op slot zetten (en eventueel aan de lader), kleding weer uit. Het lijkt niet veel maar op kortere ritten telt dat toch ook best aan.
Ik ben 75 bij 180 en het hangt van de scooter af dus ga vooral proefrijden met meerdere modellen.
Ik heb een Novox C50 (chinese vespa kloon, is er ook als benzine variant, bijv. AGM Vx50, BTC Riva, etc) en een Govecs Go 2.4.
De eerste zit bij mij verassend genoeg beter dan de Govecs ondanks dat het een kleinere scooter is. De afstand tussen zadel en treeplank is namelijk groter bij de Novox dan bij de Govecs waardoor ik bij de eerste wel met een haakse hoek tussen bovenbenen en romp kan zitten en bij laatste niet en dat zit niet echt prettig.

Het rijgedrag van beide scooters is ook heel anders, de Novox heeft 10 inch wielen en is daardoor heel wendbaar en handig in de stad maar ook een stuk nerveuzer om mee te rijden.
De Govecs heeft 13 inch wielen en rijdt daarmee stabieler maar wel minder wendbaar.

Ook is de gewichtsverdeling anders want de Novox heeft de accu onder de buddybak en de Govecs aan de voorkant en onder de treeplank.

Qua comfort vind ik het prima rijden maar is natuurlijk niet te vergelijken met in een verwarmde auto zitten met een vast binnenklimaat onafhankelijk van het weer buiten.
Voor mij zit het comfort me voornamelijk in het stressloze rijden op een scooter, wanneer ik vertrek weet ik bijna op de minuut wanneer ik ga aankomen.
Met de auto is dat maar afwachten of je file hebt of niet, hoewel dat met slechter weer eigenlijk wel een garantie is want dan stapt iedereen in de auto. ;)

En met de scooter weet je dat je bij het stoplicht ook echt kan gaan rijden, bij de auto is het vaak genoeg weer rood tegen de tijd dat je er daadwerkelijk bent vanwege de drukte.
Dat vind ik het meest vervelende van autorijden eigenlijk dat je niet kan doorrijden maar altijd wel ergens staat te wachten; stoplichten, files, voorrangswegen.
Aangezien de accu uitneembaar is kan je dan niet toch ergens laden op je werk?
Je hebt alleen een stopcontact nodig en een paar uur.

Je zou ook naar een tweedehands kunnen kijken, mijn Govecs was onder dat bedrag, is instelbaar qua snelheid en heeft een vrij grote accu.
Riemaandrijving ben ik zelfs niet zo’n fan van maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat je er niet zo rap mee kan optrekken.
Voor gewoon kilometers maken is het een prima ding en ze zijn ook best degelijk dus als je er een koopt met weinig kilometers heb je er met een beetje geluk weinig onderhoud aan.

Als je het zelf geen probleem vind om onderhoud te doen en je bent een beetje handig kan je ook voor een andere escooter gaan. Dan kan het nog wel goedkoper.
Liefst een met een custom accu gemaakt door iemand die weet wat hij doet.
De accu is echt het allerbelangrijkste, als die goed is met een wat hoger voltage (60V) kan je de rest er omheen wel upgraden of vervangen wanneer nodig.
Zo heeft mijn Novox naast een custom accu nu al een derde controller erop en ook een vervangende motor.

• Vliegvlug
Nico95 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:42:
ga hem vanavond waarschijnlijk weer monteren, zal dan even wat foto's maken.
Fijn, bedankt alvast!
ik heb de deksel eraf gekregen door net naast het lager twee gaten te boren en draad in te tappen. plaatje met een gat die over de as valt en plek voor twee boutjes in die tapgaten. daar dan een poelietrekker op, dan trek je hem in het midden ipv aan de zijdes.
Slim, ga ik ook eens met mijn oude 6 fase motor doen, ben wel benieuwd wat ik erin aantreft aangezien hij metalige aanloop geluiden maakt wanneer je er spanning op zet, maar vreemd genoeg niet als er geen spanning op staat.
daarna poelietrekker op de lager, die is helemaal uit elkaar geklapt. binnenste ring doorgeslepen.
Ai, dat zat flink vast zo te horen. Hoop niet dat het voorwiel bij mij zo gaat zijn.
En dit is ook geen oplossing voor het voorwiel want daar kan ik er niet van buitenaf bij en gaat een poelietrekker dus niet helpen.
de andere zijde is bij mij dus een deksel (3 fase motor) dat wilde niet met de inwendige lagertrekker, maar omdat het deksel eraf was vanaf de achterkant eruit getikt.

bij mij waren het links en rechts verschillende lagers trouwens! even rekening mee houden (6204 2RZ en 6205 2RS, RZ vervangen voor ook een RS).
Handig om te weten wanneer ik het achterwiel moet doen, alhoewel ik deze MPI motor voor die tijd eigenlijk wel vervangen wil hebben.

Waarom ben je voor RS gegaan ipv RZ?

Op deze pagina: Wat betekenen de codes op een lager? lees ik dat RZ voor “ wrijvingsarme afdichting” staat dat klinkt op zich niet verkeerd.

Bij mijn voorwiel zit er 2Z in, dus heb ik gewoon dezelfde weer gekocht maar zag later dat de scooter toko’s voor dat voorwiel juist weer RS verkopen.

R staat voor rubber afdichting en Z voor metalen afdichting, waarbij de laatste minder wrijving heeft maar minder goede afdichting.
Dan klinkt RZ me juist in de oren als de beste middenweg.
warmstoken zal helpen denk ik, maar vond ik wat spannend in de buurt van de kabel.
Dat zou ik ook hebben ja, als die kabel smelt heb je echt een probleem.

• Vliegvlug
flippy schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:03:
gewoon gasbrander pakken. en 10~15cm vanaf blijven. egaal opwarmen. zet een dop van een doppenset op/over de lager om te voorkomen dat die warm word.
Goeie tip van die dop!
Maar die gasbrander vind ik nog steeds te heftig, lijkt wel of dat ding van mij enkel standje snijbrander heeft met zo’n hele spitse blauwe vlam.
Had die een wat bredere gele vlam gehad dan had ik het nog wel aangedurfd.

• flippy
  • Niet online
Vliegvlug schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:43:
[...]

Goeie tip van die dop!
Maar die gasbrander vind ik nog steeds te heftig, lijkt wel of dat ding van mij enkel standje snijbrander heeft met zo’n hele spitse blauwe vlam.
Had die een wat bredere gele vlam gehad dan had ik het nog wel aangedurfd.
je moet hem in de buurt houden, niet ertegenaan. ;)

RZ lagers lopen wat makkelijker. maar ze laten ook sneller rommel binnen dan de RS versie. ;)

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-04-2022 21:44]

• koevlaas2

Wat overwegingen vooraf:

Ik reed het hele jaar naar mijn werk, was 30 minuten incl. de pont (y-veer), vooral in de winter staat het verkeer hier muurvast en zijn de fietspaden juist leeg en kan je lekker doorrijden.
Met sneeuw moet je dan wat langzamer maar dan nog legt de auto het ertegen af.
Kreeg overigens een busabonnement vergoed dus verdiende €120 per maand ermee destijds.
Onderhoud van mijn marktplaats scooter was minimaal, remblokken, nieuwe band en remolie verversen en dat op 18dkm.
Verzekering alleen WA is voor mij is momenteel ongeveer € 4,20 per maand.

• Vliegvlug
flippy schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:43:
[...]

je moet hem in de buurt houden, niet ertegenaan. ;)
Dan zal het wel een gebrek aan ervaring mijnerzijds zijn maar ik zie het me niet doen met zo'n blauwe vlam. Veel te tricky.

Mocht het nodig zijn om het wiel op te warmen dan pak ik eerst wel de föhn erbij, die wordt flink heet als je 'm er direct tegenaan houdt.
En desnoods schaf ik zo'n temperatuur instelbare verfbrander aan. ;)
RZ lagers lopen wat makkelijker. maar ze laten ook sneller rommel binnen dan de RS versie. ;)
Dan zullen de 2Z versies die ik net gekocht heb nog wel sneller troep binnen laten, maar ach ze zitten gelukkig aardig afgeschermd.
Aan de kant van de schijfrem zit er nog een bus tegenaan die door een rubber ring loopt en aan de andere kant zit er een kunststof dop tegenaan dus de lagers zijn niet direct aan de elementen blootgesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nico95
@Vliegvlug foto's volgen, motor zit weer in elkaar, op keerring na, die komt vandaag.

keuze voor lager was vrij simpel, deze had ik ;)

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-05 14:39

OlafBso

Eindelijk klaar

Wat overwegingen vooraf:

Haha, die onderhoudscontracten..ik moet er wel om lachen.
De slijtende delen hebben onderhoud nodig, zoals banden, (schijf) remmen, evt. een lampje vervangen.
Maar dat kan je prima zelf hoor.
Beetje olie en WD4 in de draaiende delen zo nu en dan.
Ik kan zelf mijn schijfremmen op druk zetten, remschoentjes vervangen.
Dat zorgt er voor dat ik zo'n 25 euro aan onderhoud kwijt ben per jaar.
En dan reken ik ruim.
Een elektrische scooter is bijna onderhoudsloos.

Tip: als je dan toch de Iva e-go S5 koopt, leg er dan meteen goede banden onder.
En dan een maatje groter.
Ik heb onder mijn Novox C50 Heidenau K62 banden 130-70-10 gelegd waardoor de 10 inch wieltjes ineens super lekker aanvoelen.
Dat zal vast ook op die 12 inch wielen van de IVA kunnen.

Als ik optrek zit ik van 0 op 60 km p.u. in een seconde of 5 a 6.
Daarna zakt hij terug tot exact 53 km p.u.
Bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg, en zeker tussen/voor de auto's is het ideaal.
Dus de grote van de banden doen er dan niet zoveel toe.

Overigens heb ik ook geïnformeerd bij een dealer in de buurt voor de IVA E-GO S5, en die zet de dealer gratis op 54 km p.u. als ik dat had gewild.
Maar goed, mijn accu gaat nog minimaal 10 jaar mee, en mijn Kelly Kontroller is dan vast ook nog niet kaduuk.
Het is wachten tot mijn frame uit elkaar valt, maar laat dat tot nu toe ook nog enorm meevallen.
0 roest nog.
(Scooter is uit 2014)
Al met al nog lang niet toe aan iets nieuws.
En het blijft leuk om ook die NIU's voorbij te gaan met dat ding van mij.
En de Segways.
;)

[Voor 31% gewijzigd door OlafBso op 14-04-2022 09:31]

Olaf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
Zag in het segway topic dat de ANWB een budget elektrische scooter test heeft gedaan: e-scooter test 2022

Enkel 25Km/u modellen maar dat zal wel met de prijsrange tot ongeveer €2000 te maken hebben.

Wat ik opvallend vond was de volgende tekst:
Verwacht je je scooter veel te gebruiken (en bijna dagelijks te moeten opladen), informeer dan naar de prijs van een vervangende accu. Deze varieert tussen de € 600 en € 1000. Op den duur moet elke lithiumaccu vervangen worden: laad je 5 keer per week op, dan kan dat al na zo’n 3 jaar zijn.

Alsof het normaal is dat je na 3 jaar al 30 - 50% van de aankoopprijs van je scooter moet ophoesten om er daarna nog mee te kunnen rijden. :/
Door dat soort zaken snap ik wel dat mensen huiverig zijn een elektrische scooter te kopen en dat is gewoon jammer.

• Vliegvlug
Nico95 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:30:
@Vliegvlug foto's volgen, motor zit weer in elkaar, op keerring na, die komt vandaag.

keuze voor lager was vrij simpel, deze had ik ;)
Is die keerring van het achterwiel net zoiets als onderdeel 192 uit de technische tekening van het voorwiel?

Zo ja, waar kan ik zo’n ding halen?
Die kan ik namelijk nergens vinden dus ik hoop maar dat die er heel uit komt bij het vervangen van mijn lagers.

• flippy
  • Niet online
die keerringen zijn standaard en kan je bij elke lagershop krijgen. binnen en buitendiameter opschrijven en de juiste maat opsnorren in de shop.

en ja, die MOET je meevervangen als je de boel openmaakt.

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 15-04-2022 22:02]

• Vliegvlug
OlafBso schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:41:
[...]

Haha, die onderhoudscontracten..ik moet er wel om lachen.
De slijtende delen hebben onderhoud nodig, zoals banden, (schijf) remmen, evt. een lampje vervangen.
Maar dat kan je prima zelf hoor.
Beetje olie en WD4 in de draaiende delen zo nu en dan.
Ik kan zelf mijn schijfremmen op druk zetten, remschoentjes vervangen.
Dat zorgt er voor dat ik zo'n 25 euro aan onderhoud kwijt ben per jaar.
En dan reken ik ruim.
Een elektrische scooter is bijna onderhoudsloos.
Dan moet je ook wel geluk hebben hoor.
Mijn Novox C50 is bijna 10 jaar oud en de gebreken zijn echt wel merkbaar.
Zo is de motor al stuk gegaan, zijn de kappen inmiddels zo broos dat er steeds meer stukken vanaf vallen, de handvaten helemaal gedesintegreerd, voorwiellagers versleten, beide schokdempers vervangen, is de veer van de middenstandaard uitgewoond, de buddyslothouder vervangen en nog wat kleine dingetjes.
Nu zijn dat op de kappen na gelukkig allemaal geen hele grote uitgaven maar het kost je wel veel tijd om de boel te repareren en je vrije tijd heeft ook veel waarde zeker als het repareren van scooters niet je hobby is. ;)
Als ik optrek zit ik van 0 op 60 km p.u. in een seconde of 5 a 6.
Daarna zakt hij terug tot exact 53 km p.u.
Bij het stoplicht ben ik altijd als eerste weg, en zeker tussen/voor de auto's is het ideaal.
Wat zijn jouw instellingen van je Kelly?
Bij mij merk ik juist dat de eerste 2 meter bij het stoplicht de benzine scooters en fietsers sneller weg zijn. Alsof er een kleine vertraging zit tussen gas open en daadwerkelijk vooruit komen. Heb altijd gedacht dat het een veiligheidsfeature was of zoiets.
Iemand hier had daar al eerder over geklaagd, die had eerst een andere controller en daarna een Kelly en die merkte die vertraging bij optrekken ook, kan het alleen niet terugvinden.

En dat doorschieten qua snelheid had ik met mijn oude 6-fase motor en 2x Kelly KLS7212S ook maar sinds ik de 3 fase motor heb icm de Kelly KLS7245N heb ik dat helemaal niet meer.
Vraag me af of dat dan een instelling is of het verschil in controllers.
Welke Kelly heb jij?
En het blijft leuk om ook die NIU's voorbij te gaan met dat ding van mij.
En de Segways.
;)
Dat is inderdaad erg leuk! :P

• Vliegvlug
flippy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:01:
die keerringen zijn standaard en kan je bij elke lagershop krijgen. binnen en buitendiameter opschrijven en de juiste maat opsnorren in de shop.

en ja, die MOET je meevervangen als je de boel openmaakt.
Hmm, jammer dat ik dat nu pas weet, de lagers heb ik inmiddels al thuis liggen en de verzendkosten waren bijna gelijk aan de kosten voor de lagers zelf dus om nu nog zo’n losse keerring te moeten bestellen :'(
Waarom MOET je ze vervangen, zijn ze er niet heel uit te halen?

Zie dat ze die dingen bij lagerboer waar ik de lagers vandaan heb trouwens ‘oliekeerringen’ noemen:

Welke olie houden ze dan tegen?
Ik dacht dat het om het buitenhouden van stof en water ging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
je moet je vervangen omdat ze helemaal zijn weggesleten en niks meer doen. en verwijderen lukt je niet zonder ze nog verder te slopen. en ze zorgen ervoor dat de rommel en regen buiten blijft zodat je lagers langer meegaan. zonder deze dingen zijn je lagers binnen enkele maanden al weer gaar. ask me how i know....

ga ook even netjes met een beetje scots brite over de plek waar de keerring overheen glijd zodat die mooi schoon en glad is. bonuspunten als je de binnenkant van de keerring insmeert met beetje olie voor je de as erin schuift en goed op let op de buitenste "lip" die naar buiten gevouwen is dat die goed zit. dat icm met een natte vinger met olie erin zorgt dat die weer een goede poos meekan.

• C6DL
  • Laatst online: 22:31
Zijn er ook mensen met ervaringen met de (china) elektrische scooters? van bv een La Souris ?.
Ik kom daar al jaren en de service is horror. De scooters zelf zijn opzich best prima.

• Vliegvlug
@C6DL Nee geen ervaring mee aangezien mijn beide scooters tweedehands zijn en ik het onderhoud zo veel mogelijk zelf doe.

Maar jij hebt al jaren ervaring dus ik ben benieuwd wat die horror service precies inhoudt.
La Souris klinkt zo niet als een toko waar ik snel een (elektrische) scooter zou kopen ;)

[Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 16-04-2022 10:47]

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:01

Wat overwegingen vooraf:

Over de kosten heb ik wat in de openingspost geschreven. Dat staat nu helemaal onderaan.
Over de reistijd: dat is natuurlijk erg afhankelijk van het traject. Op mijn huidige traject is er nauwelijks verschil en smiddags ben ik zelfs in het voordeel tov de auto.
Over de kou: ik heb een dikke broek, goede winterjas en evt nog een wind/regenjas je en verwarmde handschoenen. Daarmee kom ik tot op heden (7 jaar) alle winters door.
Moffen heb ik geprobeerd, maar ik vond die nog steeds koud.

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter; Douche wtw; waterontharder

• gvbgek
  • Laatst online: 17-04 23:56
Hallo Leden,

Ik rij al ruim 1,5 jaar met alle plezier op mijn S5 :)
Hij doet het prima enkel heb ik toch wel 1 klein dingetje,

Hebben meer leden gehad dat het achter remlicht ineens heel dim is geworden?
het lijkt wel als of niet alle LEDs meer stroom krijgen van het achterlicht?

iemand een makkelijk oplossing hoe ik weer kan zorgen dat mijn REM licht gewoon weer werkt?
mijn Richting aanwijzers die doen het wel 100% Goed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
@gvbgek Je hebt 'm niet nieuw gekocht ga ik vanuit anders zou je nog garantie hebben.

De connector naar het achterlicht nalopen, misschien een slecht contact?
Kabelbreuk?

• gvbgek
@Vliegvlug ik heb hem toen nieuw gekocht via een site:) dat valt dus onder garantie? ga ik maar eens contact met ze opnemen.

• Vliegvlug
@gvbgek Dan heb je 2 jaar garantie vanuit de verkoper en moet je daar aankloppen.
En laat je niet afschepen met dat je het maar met de fabrikant moet oplossen want zij zijn jouw aanspreekpunt.

Of het moet zijn dat de webshop failliet is en de verantwoordelijkheden door niemand zijn overgenomen dan zou je het uit nood bij de fabrikant kunnen proberen.

• gvbgek
@Vliegvlug de site waar ik heb hem gekocht is nog in de lucht, dus zal ze wel bellen,
voor de rest ben ik zeer tevreden over mijn S5 op dat rem licht na dan :)

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-05 18:16
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:45:
Alsof het normaal is dat je na 3 jaar al 30 - 50% van de aankoopprijs van je scooter moet ophoesten om er daarna nog mee te kunnen rijden. :/
Door dat soort zaken snap ik wel dat mensen huiverig zijn een elektrische scooter te kopen en dat is gewoon jammer.
Ik snap het wel, maar daar staat wel tegenover dat hij in gebruik een stuk minder kost dan een benzine scooter (zeker met de huidige benzine prijzen).
Als je hem 5 keer per week oplaad en je hem na 3 jaar moet vervangen dat zit je op 52 * 5 * 3 = 780 keer opladen. Gemiddeld doe je iets van 30km op een accu voordat je hem oplaad? (dus niet helemaal leeg, maar gewoon als je oncomfortabel begint te worden met hoe vol hij zit).
Dat is 23.400km. Als je het vergelijkt met een leuke 4takt zoals de kymco agility. Die geven op dat je 1:45 rijdt (zal in de praktijk, net zoals met de range van elektrische een stuk minder zijn).
In die 3 jaar laad je dus of 780 keer op (met als aanname mijn S5 accu) voor ongeveer 1kWh (=50 cent tegenwoordig) = 390 euro.
Of je gooit er benzine in en tankt dan 23.400/45 = 520 liter. United consumers zegt dat een liter 95 momenteel 2.20 euro is. 2.2 * 520 = 1.144 euro.

Verschil van in totaal: 1144-390=754 euro. Daar kan je prima een accu van kopen!
In de vergelijking heb ik ook nog wel wat extra voordeel gegeven aan de benzine scooter.
Als ik met wat aannames nog eens reken kom ik op iets meer dan 1k uit!

Enige nadeel is dat je bij elektrische brommers in vergelijking met benzine een investering doet in de brommer die je terug verdient met kilometers maken.

• Miob80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-05 08:18
Govecs-vraagje: Zijn die kuipen (S1.4) nog nieuw te krijgen zo ja: waar en aan wat voor kosten moet je denken?

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:01
Miob80 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:16:
Govecs-vraagje: Zijn die kuipen (S1.4) nog nieuw te krijgen zo ja: waar en aan wat voor kosten moet je denken?
Dan zou je moeten vragen bij e-motive of rechtstreeks in Duitsland. Ik zie ze wel 2e hands voorbij komen op marktplaats

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

De F3 gaat weer van Nipponia terug naar FD Motors.
Verrassend.
Net als de accu.
De beste keuze is een 72 volt 100ah accu pakket.
Scooter zal zo rond de 3600 euro kosten, maar het is gewoon erg goede kwaliteit.
Benieuwd of ze de F7 ook weer in eigen beheer nemen.

Overigens staat er in de nieuwe Scooter&BikeXpress van mei een vergelijkend onderzoek tussen 5 elektrische scooters waaronder de Segway, IVA e-go, Niu..
Heel benieuwd.

Olaf

• dimdam
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-05 06:09
OlafBso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:24:
Verrassend.
Net als de accu.
Scooter zal zo rond de 3600 euro kosten, maar het is gewoon erg goede kwaliteit.

Overigens staat er in de nieuwe Scooter&BikeXpress van mei een vergelijkend onderzoek tussen 5 elektrische scooters waaronder de Segway, IVA e-go, Niu..
Heel benieuwd.
Dat van de F3 wist ik niet maar ik wou graag voor mijn vrouw een zwarte en die waren niet meer leverbaar bij Nipponia en kon maanden duren maar nu snap ik waarom, uiteindelijk een Nipponia e-Viball gekocht deze is ook heel degelijk en die hadden ze wel in mat zwart mooie scooter maar zit natuurlijk ook in de hogere prijs klasse.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45
@flippy Ik heb in de buurt enkele Govecs scooters gezien waar ik binnenkort ga kijken, heb je nog aandachtspunten waar ik op moet letten?
-Het gaat om 4 x s1.2 met verschillende km standen.
-ze adverteren met 60km bereik. Dat is echter het minimum waarvoor ik hem wil gebruiken, dus dan moet er sowieso een 2e accu bij. Wat zou dat mogen kosten?
-Ik wil dat ie 50km op GPS gaat. Dat moet mi geen probleem zijn nietwaar?

Marktplaats link: https://www.marktplaats.n...vecs-lithium-met-garantie

Klopt het trouwens dat die 1.2 etc niet meer worden gemaakt? Ik zie ze niet staan op de officiele Govecs website.

• flippy
  • Niet online
wmeester schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:39:
@flippy Ik heb in de buurt enkele Govecs scooters gezien waar ik binnenkort ga kijken, heb je nog aandachtspunten waar ik op moet letten?
-Het gaat om 4 x s1.2 met verschillende km standen.
-ze adverteren met 60km bereik. Dat is echter het minimum waarvoor ik hem wil gebruiken, dus dan moet er sowieso een 2e accu bij. Wat zou dat mogen kosten?
-Ik wil dat ie 50km op GPS gaat. Dat moet mi geen probleem zijn nietwaar?

Marktplaats link: https://www.marktplaats.n...vecs-lithium-met-garantie

Klopt het trouwens dat die 1.2 etc niet meer worden gemaakt? Ik zie ze niet staan op de officiele Govecs website.
de 1.2 word al erg lang niet meer gemaakt. maar die uit weesp kan je rustig kopen. kmstand is totaal niet interesant voor govecs ;)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45
flippy schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:46:
[...]

de 1.2 word al erg lang niet meer gemaakt. maar die uit weesp kan je rustig kopen. kmstand is totaal niet interesant voor govecs ;)
Ik zal ze eerst eens bellen en ga pas vrijdag langs. Even afwachten wat ik te zien en te horen krijg daar.

• Miob80
Dan zie ik je misschien daar vrijdag ;)

Ik heb ook interesse. Hoewel een nieuwe Nipponia F3, Niu mqi, Segway 125 of super soco cpx me ook erg aanspreken. Ik vind vooral het formaat van de Govecs interessant omdat ik een vrij krappe bocht en kelderbox in moet maken, maar nog wel groot genoeg is voor mijn lange lijf.

[Voor 11% gewijzigd door Miob80 op 27-04-2022 08:39]

• Miob80
Ipv naar Weesp ben ik naar een Horwin dealer geweest, die wilde ik toch eens in het echt zien. Sprak me erg aan, alleen:
- heuveltje op ging het 25-30 (standje 3, 50% accu)
- de vork staat te ver onderuit, stuurt aanmerkelijk minder dan een Super Soco CPX

Wel vlot leverbaar, mooie maat en hippe kleurtjes.

• flippy
  • Niet online
Miob80 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:32:
- heuveltje op ging het 25-30 (standje 3, 50% accu)
Dat is wel sneu. Govecsje stampt altijd met de snelheid die je instelt omhoog ongeacht hie vol die is.

• Miob80
Ja, dat viel mij ook wel tegen, misschien toch maar even langs Weesp.

[Voor 39% gewijzigd door Miob80 op 29-04-2022 17:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik heb een nieuwe Segway E110SE launch edition besteld..
Nou loopt hij af fabriek 27 km/h schijnt.

Weet iemand of er inmiddels iets is voor deze snor scooter om heb +/- 33 km/h te laten rijden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
038Robijno schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:27:

Weet iemand of er inmiddels iets is voor deze snor scooter om heb +/- 33 km/h te laten rijden?
nee, en daar mag je ook niet naar vragen.... :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a

van een steile lange helling afgaan :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:29

Half mei krijgen dealers de mogelijkheid om de software aan te passen zodat je de maximale constructiesnelheid kunt instellen.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 038Robijno
SparkOne schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Half mei krijgen dealers de mogelijkheid om de software aan te passen zodat je de maximale constructiesnelheid kunt instellen.
Is dat al zeker?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• davey28
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 21:14
Goedemiddag,

Ook een e110se besteld en wordt als het goed is aankomende maandag of dinsdag afgeleverd.
Net nog even gebeld met de leverancier en die kon mij vertellen dat ze deze maand de hardware verwachten om te kunnen opvoeren, helaas gaf segway niet specifiek aan wanneer dat zou zijn.

Groetjes,
Davey

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
davey28 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:42:
Goedemiddag,

Ook een e110se besteld en wordt als het goed is aankomende maandag of dinsdag afgeleverd.
Net nog even gebeld met de leverancier en die kon mij vertellen dat ze deze maand de hardware verwachten om te kunnen opvoeren, helaas gaf segway niet specifiek aan wanneer dat zou zijn.

Groetjes,
Davey
Ook de snor uitvoering?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
Weet iemand waarom mijn vandaag geleverde nieuwe Segway e110se niet oplaad tot 85%, terwijl ik dat wel heb aangevinkt in de app?
Hij laadt namelijk gewoon verder op dan de aangeven 85%..

Ik laad hem buiten op, onder de veranda. Rechtstreeks in de scooter zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
038Robijno schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:25:
Weet iemand waarom mijn vandaag geleverde nieuwe Segway e110se niet oplaad tot 85%, terwijl ik dat wel heb aangevinkt in de app?
Hij laadt namelijk gewoon verder op dan de aangeven 85%..

Ik laad hem buiten op, onder de veranda. Rechtstreeks in de scooter zelf.
Je doet niets fout. Dat is iets fout in de app. Hij laad tot ongeveer 5-7% meer op dan dat je instelt. Dus daar kan je dan op inspelen.

(Btw je hoeft niet in beide topics te posten, het wordt wel gelezen hoor ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
Miob80 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:37:
[..]
Ik vind vooral het formaat van de Govecs interessant omdat ik een vrij krappe bocht en kelderbox in moet maken, maar nog wel groot genoeg is voor mijn lange lijf.
Ik heb een Novox C50 (chinese vespa kloon, is er ook als benzine variant, bijv. AGM Vx50, BTC Riva, etc) en een Govecs Go 2.4.

De eerste zit bij mij verassend genoeg beter dan de Govecs ondanks dat het een kleinere scooter is. De afstand tussen zadel en treeplank is namelijk groter bij de Novox dan bij de Govecs waardoor ik bij de eerste wel met een haakse hoek tussen bovenbenen en romp kan zitten en bij laatste niet en dat zit niet echt prettig.

Bovendien is die Novox een stuk makkelijker een krappe kelderbox in de krijgen want de Govecs is toch wat lomper en heeft ook een grotere draaicirkel.

Dus staar je niet blind op een Govecs maar ga vooral verschillende scooters daadwerkelijk proefrijden en kijken hoe ze zitten, en rijden natuurlijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miob80
Vliegvlug schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Bovendien is die Novox een stuk makkelijker een krappe kelderbox in de krijgen want de Govecs is toch wat lomper en heeft ook een grotere draaicirkel.

Dus staar je niet blind op een Govecs maar ga vooral verschillende scooters daadwerkelijk proefrijden en kijken hoe ze zitten, en rijden natuurlijk :)
Ik heb ook verder gekeken, het proces van de aanschaf van een aangepaste Govecs liep op zijn zachtst gezegd niet soepel. Nog wel naar een gebruikte gekeken, maar de energie was er bij mij wel echt uit en ik durf zo'n ding gewoon niet in een kelderbox onder appartementen aan een lader te hangen.

Vrijdag een jong gebruikte Super Soco CPX bekeken en meteen meegenomen. Rijdt veel beter dan alles wat ik hiervoor getest heb, bereik ruim voldoende, snel, helemaal strak/toonbaar, veel comfortabeler, geen riem aandrijving. Enige nadeeltjes tot nu toe: iets lastiger de berging in en uit te halen, de knop van de richtingaanwijzer had meer motorstijl mogen zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Miob80 op 08-05-2022 15:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:46
Valt een elektrische fiets waarmee je niet hoeft te trappen altijd onder scooter/snorfiets? Ook al gaat ie max 25km/h?
En dan heb je dus een verzekering nodig?

Dus eigenlijk praktisch alle info op deze website is incorrect?
https://bestefietskopen.nl/elektrische-fiets-zonder-trappen/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cat--eye
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:04
FuaZe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:35:
Valt een elektrische fiets waarmee je niet hoeft te trappen altijd onder scooter/snorfiets? Ook al gaat ie max 25km/h?
Grijs is het niet, maar onduidelijk vaak wel;
Een grove leidraad is als het voertuig
a. geen kentekenplaat heeft,
b. met een (elektrische) motor zelfstandig wordt aangedreven (dus geen trapondersteuning, zoals bij een standaard elektrische fiets)
c. niet valt onder een selecte groep van "aangewezen als bijzondere bromfiets" (zie de rijkoverheid.nl voor specifieke lijst)
... je er van uit kan gaan dat je op één of meerdere punten de wet overtreedt door:
1. te rijden met een niet goedgekeurd voertuig op de openbare weg
2. te rijden zonder verplichte verzekering
3. in een aantal gevallen het rijden zonder geldig rijbewijs (AM)

Dus plat gezegd: 90% van alle elektrische stepjes en zelfstandig rijdende fietsen zijn in overtreding!

Het lijkt er op dat er niet hard op wordt gehandhaafd, maar ik vreest dat dit snel gaat gebeuren als er meer ongelukken komen. Laten we duimen van niet, want ik zie veel kinderen hierop rijden.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:33
FuaZe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:35:

Dus eigenlijk praktisch alle info op deze website is incorrect?
https://bestefietskopen.nl/elektrische-fiets-zonder-trappen/
Die zin "De regelgevingen omtrent e-bikes met gashendel is vooralsnog veel grijs gebied." is misleidend, er is geen grijs gebied. E-bikes met gashendel vallen in categorie L1e-A (tm 25 km/u) of L1e-B (tm 45 km/u), en daarvoor geldt typegoedkeuring, blauwe/gele plaat en verzekering. In de VS en China zijn ze ongereguleerd, en dus kan je ze via Aliexpress enzo wel kopen, maar officieel is het allemaal niet.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:51

Shabbaman

Got love?

De regelgeving is wel duidelijk, maar zonder handhaving snap ik wel dat het als een grijs gebied wordt gezien. Het hele idee dat je iets wel voor eigen gebruik op privéterrein mag kopen maar niet voor op de openbare weg is veel mensen ook veel te complex. Een snelheidslimiet zonder snelheidscontroles maar wel met een "WOK-status" vrijwel 10 km/u hoger dan de snelheidslimiet is ook nogal absurd.

[Voor 9% gewijzigd door Shabbaman op 09-05-2022 16:41]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:46
Ja, om eerlijk te zijn, ik was aan het overwegen om een elektrisch voorwiel in m'n fiets te zetten en met een knopje een soort 'boost' te kunnen geven.
(Voor wind-in / berg-op / of als je net uit een bocht komt om wat vaart te maken, dan wel maximaal 250w/25km/h, per specificatie elektrische fiets)

Echter ben ik bang dat het dan niet meer valt onder trapondersteuning maar als gashendel. En dus als een soort snorfiets.

Maar dan heb je dus een kenteken nodig (voor elektrische steps heb je die ook nodig) en dat lijkt me lastig te verkrijgen voor iets DIY.

Praktisch komt het er op neer dat ik dus ook de rotatie van de trappers moet uitlezen. Ongeacht of ik 250w en 25km/h respecteer.

Telt het dan ook nog als trapondersteuning als ik de ketting er tussenuit haal en vrij rondtrap? Wat praktisch hetzelfde is als je een elektrische fiets om standje maximaal zet, je zet dan echt geen kracht meer.

[Voor 14% gewijzigd door FuaZe op 09-05-2022 18:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 038Robijno
Is het bij een nieuwe scooter, beter om hem eerst een keer volledig vol te laden en dan pas instellen op 85% maximaal laden of maakt dat niet uit qua inleren van de accu?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saab900
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:00
OlafBso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:24:
Verrassend.
Net als de accu.

Heel benieuwd.
Heb je toevallig ook de bron van dit nieuws omtrent deze scooter? :)

Maar ik rij Saab...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Saab900 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Heb je toevallig ook de bron van dit nieuws omtrent deze scooter? :)
Ja, Scooter&BikeXpress..ik had gereageerd op een post van hun op Insta, omdat ze vertelden dat ze de FD F3 in een vergelijkend onderzoek zouden gebruiken.
Ik reageerde met "Hey, dat was toch Nipponia?"
En toen vertelden ze dat FD hem weer in de lijn op had genomen.
Wel een nieuwer model trouwens.
De oude F3 kost nu onder de 3000..de nieuwe 3600, maar dan wel met een 72V26ah accu uitbreidbaar tot 100ah.

Ik heb overigens gevraagd of ze die F3 ook zonder accu kunnen leveren, en of ik dan mijn 76 volt 40ah accu er in kan laten zetten.
En dat kan.
Nu gevraagd naar de prijs zonder accu, dus ik ben benieuwd..
Er zit echt goede kwaliteit in deze scooter namelijk.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Olaf

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@OlafBso, interessant die 100Ah, maar ik ben benieuwd hoe dat dan werkt.
Ik vind zo snel alleen hier een 27+75Ah optie.
Die 75Ah moet wel een erg zware zijn, 35kg ofzo? Ik vraag me af hoe praktisch het is, die in/uit de scooter te moeten tillen (en van/naar appartement).
Maar ik hou m in de gaten :)
edit: Nou ontdek ik op die pagina n scrollbar die naar meer info leidt 8)7, reactie aangepast.

[Voor 37% gewijzigd door N8w8 op 12-05-2022 09:13]

Voip tarieven vergelijkings tool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dit vinden jullie vast leuk om te zien:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1523724926875627521

Het leger van Oekraine gebruikt de Eleek Atom om snel en stil op de vijand te jagen.

YouTube: ELEEK Atom 100 km/h Power 6500w

Een e-bike die 100 km/u gaat dus, gemaakt in de Oekraine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:20
Shabbaman schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:32:
Dit vinden jullie vast leuk om te zien:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1523724926875627521

Het leger van Oekraine gebruikt de Eleek Atom om snel en stil op de vijand te jagen.

YouTube: ELEEK Atom 100 km/h Power 6500w

Een e-bike die 100 km/u gaat dus, gemaakt in de Oekraine.
Dat is inderdaad interessant om te lezen. Het idee lijkt enigzins op de trefecta die ooit in Nederland ontwikkeld is, ik weet niet of die nog leeft.

https://www.trefecta-rdr....a-light-tactical-vehicle/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miob80
Miob80 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Ik heb ook verder gekeken, het proces van de aanschaf van een aangepaste Govecs liep op zijn zachtst gezegd niet soepel. Nog wel naar een gebruikte gekeken, maar de energie was er bij mij wel echt uit en ik durf zo'n ding gewoon niet in een kelderbox onder appartementen aan een lader te hangen.

Vrijdag een jong gebruikte Super Soco CPX bekeken en meteen meegenomen. Rijdt veel beter dan alles wat ik hiervoor getest heb, bereik ruim voldoende, snel, helemaal strak/toonbaar, veel comfortabeler, geen riem aandrijving. Enige nadeeltjes tot nu toe: iets lastiger de berging in en uit te halen, de knop van de richtingaanwijzer had meer motorstijl mogen zijn.
Update na een paar honderd km:
pro:
- Erg comfortabel
- Haalt met gemak het beloofde bereik (50 km/u gps)
- Laadt erg snel op
- Uitstekende wegligging
- Uitstekende remmen
- Strak uiterlijk
- Degelijk
- Vlot/krachtig (houdt snelheid goed vast met twee personen en een helling)
- Lader kan (gemakkelijk) mee aan boord

con:
- Kabel lader zou net iets langer mogen
- Windschermpje zorgt met mij lengte voor een beetje onnodig geluid als ik het vizier van mij helm dicht heb

Al met al: Niet de goedkoopste, maar dat merk je ook echt wel. Aanrader.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hafner
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 22:29
Dag allemaal,

Heeft iemand verstand van een Novox c50 scooter? Er is vorig jaar een nieuwe accu in geplaatst, en sindsdien loopt de motor maar paar seconden rond als je gas geeft.. Ik zelf ben meer van de benzine motors, dus heb geen flauw idee waar ik moet zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFerry
  • Laatst online: 17-05 14:54
@Miob80
Wat is het beloofde bereik van de CPX? En haal je dat op vol vermogen (niet eco)? Ik heb ook naar de CPX gekeken maar uiteindelijk voor de Brekr gekozen. De huidige leveringen zijn met de nieuwste accu's, nog steeds 2kWh maar kan veel hogere piekstroom leveren. Ding trekt waanzinnig hard op, met al die fun haal ik 45 van de minimaal beloofde 50 km actieradius op één accu (ik heb er twee). In de eco stand is ruim 65 km actieradius per accu haalbaar.

• Peelhijser
  • Laatst online: 23-05 16:14
Hoi,

Is er iemand in de regio deurne die mij kan helpen met het aansluiten van de kabelboom, een peugoet vivacity elektrisch.

• flippy
  • Niet online
Hafner schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:14:
Dag allemaal,

Heeft iemand verstand van een Novox c50 scooter? Er is vorig jaar een nieuwe accu in geplaatst, en sindsdien loopt de motor maar paar seconden rond als je gas geeft.. Ik zelf ben meer van de benzine motors, dus heb geen flauw idee waar ik moet zoeken.
Dan zal er iets niet tof zijn met de accu.

• Chantall-88
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-05 12:32
Hallo allemaal. Wij hebben nu 200 km gereden en onze Segway E110se maakt een schapend/schavend geluid wanneer je zachtjes optrekt. Bij lopen met de scooter aan je hand hoor je niets. Ook op de middenstandaard bij licht gas geven hoor je iets knarsen. Als je gewoon rijdt hoor je niets. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miob80
FastFerry schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:54:
@Miob80
Wat is het beloofde bereik van de CPX? En haal je dat op vol vermogen (niet eco)? Ik heb ook naar de CPX gekeken maar uiteindelijk voor de Brekr gekozen. De huidige leveringen zijn met de nieuwste accu's, nog steeds 2kWh maar kan veel hogere piekstroom leveren. Ding trekt waanzinnig hard op, met al die fun haal ik 45 van de minimaal beloofde 50 km actieradius op één accu (ik heb er twee). In de eco stand is ruim 65 km actieradius per accu haalbaar.
Het beloofde bereik is 70km met 1 accu en 140 met twee. Nu ben ik met mijn 2 meter niet de kleinste en dus ook niet de lichtste en lijkt de Cpx iets sneller dan oorspronkelijk geleverd (50 gps), maar hij haalt dat bereik toch met continu volgas 50. Pas als er echt veel tegenwind is lijkt dat wat lastiger te worden. Echte kou heb ik nog niet gehad, maar met een graad of 8 was er ook weinig te merken.

In eco stand gaat hij met 2 accu's iets van 240km, maar dan heb je wel fors wat geduld nodig, meer geduld dan ik heb.

De brekr heb ik ook naar gekeken, mooi ding! Alleen zit je veel minder beschut en ben ik allergisch voor de app met abonnement. En de levertijd was al 10+ weken. Al met al absoluut geen spijt van de Cpx.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engie
Chantall-88 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:48:
Hallo allemaal. Wij hebben nu 200 km gereden en onze Segway E110se maakt een schapend/schavend geluid wanneer je zachtjes optrekt. Bij lopen met de scooter aan je hand hoor je niets. Ook op de middenstandaard bij licht gas geven hoor je iets knarsen. Als je gewoon rijdt hoor je niets. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Klinkt alsof het de remschijven kunnen zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Hafner schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:14:
Dag allemaal,

Ik heb er ook 1.
Vorig jaar een nieuwe accu en de motor loopt maar een paar seconden?
Lijkt me dat je accu het gewoon moet doen, dus ik zou terug gaan naar waar je die hebt gekocht.

Olaf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

N8w8 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 04:57:
@OlafBso, interessant die 100Ah, maar ik ben benieuwd hoe dat dan werkt.
Ik vind zo snel alleen hier een 27+75Ah optie.
Die 75Ah moet wel een erg zware zijn, 35kg ofzo? Ik vraag me af hoe praktisch het is, die in/uit de scooter te moeten tillen (en van/naar appartement).
Maar ik hou m in de gaten :)
edit: Nou ontdek ik op die pagina n scrollbar die naar meer info leidt 8)7, reactie aangepast.
De FD F3 zonder accu geleverd kost 2700 euro..ik neem maar ff aan dat dat dan de nieuwste F3 is en niet het oude type.
De oude kost nu overal 2999 en de nieuwe 3600 euro.

Olaf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:18
Waarom is deze markt zo bizar onderbevolkt met kwaliteits spul? Waarom gaat het zo traag?

Ik ga er even van uit dat het in dit topic echt gaat over scooters, en niet 'steps'. Dat is nog zoiets, ik krijg het op google niet meer voor elkaar om te zoeken naar echte elektrische 'scooters'. Op het Engelstalige internet is die term volledig overgenomen door die achterlijke 'steps'. Probeer maar, of ik zoek verkeerd.

Een database met merken die nu EV scooters maken, zou ook al helpen. Misschien is er wel een hele markt, maar vind ik ze gewoon niet.

Als ik echter naar de traditionele scootermerken ga (Yamaha, Kymco, peugeot, Honda, Suzuki) vind ik nauwelijks iets wat me interesseert. Ofwel erg 'iele' en frêle scootertjes (yamaha EC-05), die meer de richting opgaan van een fiets zonder trappers, ofwel een gapende leegte.

Sowieso gaat de traditionele markt dit volledig verliezen/uit handen geven. Een elektrische scooter samenstellen is verre van 'rocket science' en die markt zal dus overspoeld worden door allerhande vage chinese merken, met een woordensoep als naam, waar we hier nog nooit van gehoord hebben.

De vraag is pertinent, hoe staat het met de elektrificatie van de 'megascooters'. Wat tegenwoordig de 450-600cc markt is, scooters die meer dan 45 km/u halen. Daar ligt mijn interesse, maar behalve bmw speelt er niemand in die markt. Bmw is al aan zijn tweede elektrische megascooter toe (CE-04 na C-evolution), en de rest doet niets?

De kale bmw CE-04 is trouwens stervensduur (>15k) nadat je het ding wat begint uit te rusten met essentiële opties. Vind 'm ook iets te futuristisch ogen, het mag best iets minder die richting uit.

Zijn er andere opties in deze (600cc gelijkwaardig EV-scooter) markt? Rond de 6-8k euro?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Amos_x schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:12:
Waarom is deze markt zo bizar onderbevolkt met kwaliteits spul? Waarom gaat het zo traag?
maximaal cashen uit ontwetende consumenten.

zelfde gebeurt nu ook met warmtepompen waarbij je een offerte van 15k krijgt terwijl de machine ergens tussen de 3~4k zit en je zelf kan installeren met 2 linkerhanden.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-05-2022 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Savkate
  • Laatst online: 21:18
Hi iedereen,

Kan iemand mij als scooter leek vertellen of ik met 3000 - 3500 euro een escooter kan kopen met een bereik van +- 70 km? De accu('s) moet uitneembaar zijn. Mijn zoektocht loopt een beetje dood dus dan maar even online rondvragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Savkate schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:20:
Hi iedereen,

Kan iemand mij als scooter leek vertellen of ik met 3000 - 3500 euro een escooter kan kopen met een bereik van +- 70 km? De accu('s) moet uitneembaar zijn. Mijn zoektocht loopt een beetje dood dus dan maar even online rondvragen.
nee, want zon accu zou veel te zwaar zijn om te tillen voor de doorsnee consument.

je enigste optie is een bestaande scooter die al koffers heeft opwaarderen met betere cellen voor meer inhoud.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 22-05-2022 20:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greg-a
Savkate schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:20:
Hi iedereen,

Check de Segway E125s. Heeft twee accu’s en uitneembaar. De accu’s zijn per stuk wel iets van 10kg ofzo (moet je zelf even opzoeken). Maar is wel te tillen , maar comfortabel is iets anders. Anders de Silence S01/S02 kan wel wat duurder zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Savkate,
Nipponia/FD-motors F3, Horwin EK1, Niu Mqi GT, Segway E125S, Super Soco TSX, Yadea G5 City, IVA E-Go S5.
Die zijn van mn persoonlijke lijstje, er zijn er wellicht meer.
Ik heb de prijzen en accu opties niet precies op n rijtje, maar je kan wellicht zelf nader bekijken of er wat geschikts tussen zit.
Hoe ver ze kunnen hangt ook af van of je 25 of 45km/u rijdt.

Voip tarieven vergelijkings tool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Savkate
greg-a schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Check de Segway E125s. Heeft twee accu’s en uitneembaar. De accu’s zijn per stuk wel iets van 10kg ofzo (moet je zelf even opzoeken). Maar is wel te tillen , maar comfortabel is iets anders. Anders de Silence S01/S02 kan wel wat duurder zijn.
De Segway E125S had ik al op het oog inderdaad. 10 kg is wel flink, maar goed ik heb een lift in de flat. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Savkate
N8w8 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:29:
@Savkate,
Nipponia/FD-motors F3, Horwin EK1, Niu Mqi GT, Segway E125S, Super Soco TSX, Yadea G5 City, IVA E-Go S5.
Ik heb de prijzen en accu opties niet precies op n rijtje, maar je kan wellicht zelf nader bekijken of er wat geschikts tussen zit.
Oh daar zitten wel wat modellen tussen die ik nog niet was tegengekomen, dank! De Niponnia/FD Motors F3 heeft ook flinke wielen zie ik, dat is ook wel tof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engie
flippy schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:27:
[...]

nee, want zon accu zou veel te zwaar zijn om te tillen voor de doorsnee consument.

je enigste optie is een bestaande scooter die al koffers heeft opwaarderen met betere cellen voor meer inhoud.
Mijn IVA S5 heeft uitneembare accu's. Je kan er technisch gezien twee kwijt in je buddy. Wat je een "echt" bereik geeft van ongeveer 90-100km (op basis van mijn ervaring met 1 accu). Enige jammere is dat je maar 1 accu tegelijkertijd kan aansluiten naar mijn weten en je dus halverwege de connector moet omzetten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thois
  • Laatst online: 24-05 16:20
Goedemiddag Tweakers

Ik heb een aantal weken geleden een Emco Novantic (45) overkocht van een erg aardige meneer in Schiedam. Deze meneer stuurde mij door naar dit forum om meer te leren over deze scooter aangezien hij hem zelf aardig onder handen had genomen. Het gaat dus om een Emco Novantic die deze meneer (volgens hem met hulp van ene @flippy) heeft gemodificeerd door er een nieuwe controller (Kelly KLS-S), nieuwe bedrading, een nieuwe elektromotor en een nieuw accupakket in te zetten. Dit accupakket zou gemaakt zijn met Samsung 18650 batterijen waarvan 20 setjes van 18 cellen in serie met elkaar zijn verbonden om een maximaal voltage van 84 Volt te leveren. Twee packs zijn verbonden om 1 grote pack te vormen.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe kan ik, naast het doorspitten van dit forum, het beste kennis opdoen om deze scooter te kunnen onderhouden? Daarbij lijkt het me heel gaaf om samen met mijn broer een soortgelijke scooter te bouwen. Hij wilt ook graag een scooter die zo snel is, ver kan rijden en goedkoop is om te rijden.

vragen die ik nu al heb:
- Kan ik het beste een tweede hands elektrische scooter kopen die het nog goed doet of beter eentje die kapot is om zo kosten te besparen?
- Kan ik zelf een 'batterypack' gaan maken of moet ik hier echt hulp van een expert voor inschakelen?
- Zijn er scooters op de markt die al echt goed zijn die ik beter kan kopen in plaats van het zelf gaan bouwen?

maar vooral:
- Zijn er plekken naast dit forum waar informatie te vinden is op een iets overzichtelijkere manier over hoe ik het bouwen van mijn elektrische scooter kan aanpakken? Zo ja, Welke?

Alvast bedankt voor de moeite,
Thois (first time Tweaker)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
als het de scooter is dat ik denk dat het is heb je er niks aan te doen behalve (wiel)lagers, (veel O-) ) bandjes en anders standaard dingen die een normale brommert heeft.

zelf zon accu maken raad ik niet aan, de leercurve is erg hoog en fouten zijn erg duur. qua accus zijn er wel iets meer semi plug and pray oplossingen te vinden inmiddels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miob80
N8w8 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:29:
@Savkate,
De Horwin vind ik echt heel slecht rijden, de hoek van de voorvork voelt erg lui en daardoor stuurt het slecht. Ook vind ik het ontwerp in het echt erg tegenvallen.

Voor dat geld kan je ook vrij makkelijk een erg jonge Super Soco CPX vinden, rijdt erg goed! Geen idee wat hij weegt (ik haal hem er zelden uit), maar ik vind de accu wel handelbaar. Je zou ook een mini bolderkar oid kunnen overwegen als je er ver mee moet lopen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miob80
greg-a schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Die silence dingen zijn veel duurder en nergens te vinden ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesley1980
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:34
Knip, zie de topicwaarschuwing.

[Voor 96% gewijzigd door Taro op 24-05-2022 20:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinova90
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-05 11:20
Onze IVA-S5 trekt altijd op tot 52/53 en zakt daarna terug naar 47/48. Ik zag op de iva website een (reser)kabel welke alleen via de dealer te verkrijgen is. La Souris lijkt ook deze kabel te verkopen voor hun S5 (zelfde scooter). Alleen op de Nova-Motors site kan ik hem helaas niet vinden. Iemand al ervaring met deze kabel? Voor de verkeers doorstroming en eigen veiligheid(dat auto’s niet gaan inhalen) lijkt het mij een oplossing.

https://www.ivamobility.com/iva-e-go-opvoerkabel.html

https://www.lasourisscoot...5km-h-naar-55km-h-e-id-s5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesley1980
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:34
Topic regels had ik door gelezen, het doel is om de scooter de wettelijke max. snelheid van 25 te laten halen in plaats van de 20 nu. Ik zal het anders formuleren voordat deze weer verwijderd wordt.

Ik ben sinds kort eigenaar van een IVA E-GO S4, maar helaas kom ik nu maar uit op 20km/u op de GPS.
Met 20 km/h tussen het verkeer in de stad levert een hoop ergernissen op en lachende oma's op de fiets.

De vraag is dan ook hoe ik de legale snelheid van 25km/h kan halen met de S4?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:33
Amos_x schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:12:
Voor het budget dat de meeste mensen maximaal aan een scooter willen besteden, is het met de huidige accu kosten commercieel onmogelijk een fatsoenlijke scooter te bouwen. Met auto's ook niet, maar daar heb je torenhoge belastingen (BPM, wegenbelasting, lease bijtelling) op benzine/dieselauto's waar de overheid mee kan spelen om electrisch toch competitief te maken. Dus zie je in de scooterwereld twee categorieen:
  • massamerken die de kantjes er vanaf lopen en gaan beknibbelen op bouwkwaliteit, accugrootte/bereik, etc om binnen het budget te blijven
  • A-merken die wel fatsoenlijke scooters bouwen maar door de hoge prijs maar een kleine aantallen weten te verkopen (Vespa, Govecs, BMW etc)
Met zelfbouw (zoals @flippy zegt) kan je inderdaad veel goedkoper uit zijn, maar het is niet alsof er zulke royale marges zitten op het bouwen/importeren/verkopen van electrische scooters, de een na de andere fabrikant is de afgelopen jaren over de kop gegaan, en zelfs als je kijkt naar de grote Chinese jongens (NIU, SuperSoco) die wel grote aantallen schuiven, dat is allemaal nog redelijk marginaal qua winstmarges. Voor de liefhebbers, de jaarcijfers van NIU staan hier: over 2021 (hun beste jaar ooit) draaiden ze 581 miljoen omzet, 35 miljoen winst.

De oplossing uiteindelijk is dalende accu kosten en schaalvoordelen in andere onderdelen.

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Miob80
Het schaalvoordeel ontstaat vanzelf als mensen meer gedwongen worden om alternatieven te gaan zoeken voor ontbranding motoren. Het 2takt verbod is er al, volgens mij gaan in een aantal steden 4 takt scooters ook verboden worden.

Op het gebied van hobby en wil ik nog wat toevoegen: met dit soort accupaketten werken is absoluut niet zonder risico, dus je moet verstand van zaken hebben. Verstand van zaken om het zelf te doen of om het werk van degene die het voor je doet te kunnen beoordelen en dan nog ben je heel erg afhankelijk van iemand zonder KvK nummer die je maar op zijn/haar blauwe (?) ogen moet geloven.
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekert bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee