Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-02 16:06
Heb het nog niet op V&A gezet.

*knip* laat dat nu net de enige plek zijn waar het mag ;)

[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 09-06-2025 18:23 . Reden: V&A ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De Novox C50 die standaard blauwe plaat heeft en 25km/uur gaat, is die eenvoudig naar 45km/uur om te zetten of vereist dat een geheel nieuwe regelaar? 25km/uur met helm is een goede aanleiding om dan maar 45 te gaan rijden met helm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vettejus
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10-2025
Iemand al de nieuwe Tomos ES01 gezien, was op zoek naar simpele scooter dus de AGM Goccia dacht ik, nu is er opeens weer een Tomos. Kan alleen geen handleiding vinden. Iemand?
https://www.2wheels.nl/sc...ZpVo-2QfckuofUBuXfeofk13X

• vettejus
Goccia gekocht. Tomos gewoon gekocht door de mensen die ook Puch doen. In Dongen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
vettejus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:44:
Goccia gekocht. Tomos gewoon gekocht door de mensen die ook Puch doen. In Dongen.
Gefeliciteerd met je aankoop van de Goccia!

Maar wat je over de Tomos zegt kan ik geen chocolade maken :?

• vettejus
Dank je. Tomos, het merk, is gekocht door dezelfde handelaar die ook Puch doet. Dutchebike in Dongen .

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-02 20:58
Helaas is de accu van mijn S5 een paar dagen geleden gestolen. Vreemd genoeg hebben ze de brommer laten staan.
Nu sta ik voor het volgende dilemma, een nieuwe accu is duurder dan een x aantal jaren geleden toen ik de brommer kocht (600 euro toen, nu +- 850). En de brommer zelf heeft hier en daar wat lak schade + ongeveer 25000 km op de teller.

Met oog op hoeveel tweedehands S5 op marktplaats staan is een nieuwe accu kostbaarder dan mijn S5 zonder accu.

Iemand een idee voor een plek waar je een leuke tweedehands accu op de kop kan tikken? Marktplaats is een beetje meh kwa aanbod.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
Engie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:41:
Helaas is de accu van mijn S5 een paar dagen geleden gestolen. Vreemd genoeg hebben ze de brommer laten staan.
Nu sta ik voor het volgende dilemma, een nieuwe accu is duurder dan een x aantal jaren geleden toen ik de brommer kocht (600 euro toen, nu +- 850). En de brommer zelf heeft hier en daar wat lak schade + ongeveer 25000 km op de teller.

Met oog op hoeveel tweedehands S5 op marktplaats staan is een nieuwe accu kostbaarder dan mijn S5 zonder accu.

Iemand een idee voor een plek waar je een leuke tweedehands accu op de kop kan tikken? Marktplaats is een beetje meh kwa aanbod.
Hier hetzelfde dilemma met een Govecs. Accu na 20k km overleden. Nieuwe kost 1700 euro. Via via zou een accu van 900 euro ingebouwd kunnen worden, maar niet orgineel Govecs. Inmiddels is ie wat ouder, spatbord stuk achter, wat schrammen rondom, veering achter niet goed te krijgen en rij er 8k km per jaar mee. Daarom gekozen voor een nieuwe Horwin. Dat is 4k maar dan hoop ik daar zeker 10 jaar mee te doen.

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-10-2025
Engie schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:41:

Ik heb altijd begrepen dat de Inoa Sli5 dezelfde scooter is en die accu’s zijn een stukje goedkoper.

• Engie
Pexow schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:56:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat de Inoa Sli5 dezelfde scooter is en die accu’s zijn een stukje goedkoper.
Dankjewel! Helaas niks kunnen vinden. Op de webshop hebben ze tweedehands. Maar die zijn "niet op voorraad".
Ben nu maar serieus aan het overwegen om zelf een accu te bouwen..

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
wmeester schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Hier hetzelfde dilemma met een Govecs. Accu na 20k km overleden. Nieuwe kost 1700 euro. Via via zou een accu van 900 euro ingebouwd kunnen worden, maar niet orgineel Govecs. Inmiddels is ie wat ouder, spatbord stuk achter, wat schrammen rondom, veering achter niet goed te krijgen en rij er 8k km per jaar mee. Daarom gekozen voor een nieuwe Horwin. Dat is 4k maar dan hoop ik daar zeker 10 jaar mee te doen.
Ja idd - de prijzen voor accucellen gaan keihard omlaag (inmiddels betalen fabrikanten onder de 100 $/kWh voor een LFP pakket), maar voor een 4 kWh reserve accu rekenen ze zomaar 1700 euro. Daar zit een luchtje aan.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:51

Aidix

Geluidspietlut

Helemaal eens dat scooter accu's veel te duur zijn, maar bedenk wel dat je een accu voor een auto niet kan vergelijken met die van onze scooters (zeer kleine productievolumes, veel overhead).

De prijs van een cylinder voor een 4t scooter gaat ook keer 10 als je die los koopt vergeleken met de wholesale cost.

[ Voor 24% gewijzigd door Aidix op 18-08-2025 20:57 ]

• vinnyy88
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-11-2025
Hi! Deze week heb ik een tweedehands IVA S8 gekocht, helemaal leuk!
Ik zat eerst aan een telefoonhouder te denken voor navigatie, maar op AliE zag ik voor neit al te veel (35-70) motornavigatiesystemen met Android auto. Perfect!
Het heeft wel 12V nodig, en zat me af te vragen hoe ik dat het beste kan doen. Heb de scooter nog niet opengemaakt, dus weet nog niet waar ik het kan van aftappen. Iemand ervaring hiermee?
of is een kleine 12v accu beter en die regelmatig zelf opladen? Mooist zou natuurlijk zijn om het uit het interne cicuit te halen.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik vermoed dat je geen 12v zult vinden, elektrische scooters hebben geen componenten of accu die 12v benodigd.

• vinnyy88
Dan is mijn plan B om een usb PD 12v trigger board aan een powerbank te koppelen :}. Niet ideaal, maar dat zal ook wel werken dan

• Pexow
Mijn S5 heeft gewoon een usb aansluiting kun je hem daar niet op aansluiten.

• Vliegvlug
Aidix schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:10:
Ik vermoed dat je geen 12v zult vinden, elektrische scooters hebben geen componenten of accu die 12v benodigd.
Mijn beide elektrische scooter, een Govecs en een Novox hebben gewoon 12V aan boord.
Hier de omvormer van de Novox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgR7-_GJuAnjm161Rg-HKJF2yPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LEXCR8B4HPDWf8G8v1DC0Axj.jpg?f=user_large
(Zie: Vliegvlug in "Elektrische scooters"

Dat is wel een zelf geupgrade voor meer vermogen maar standaard zat er al een kleinere in. Heb ik nog wel ergens liggen.
De Govecs heeft zelfs gewoon een sigaretten aansluiting erop zitten.

Maar anders kan je wel een geschikte omvormer kopen van accuvoltage naar 12V

• Engie
vinnyy88 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:50:
Dan is mijn plan B om een usb PD 12v trigger board aan een powerbank te koppelen :}. Niet ideaal, maar dat zal ook wel werken dan
Neem dan een power bank die kan opladen en ontladen tegelijkertijd. Dan kan je de 5V USB pakken om hem te laden. Moet je wel opletten, want de aansluiting op mijn S5 (ga er even vanuit dat de S8 dezelfde heeft) is maar 5V 1A, als je aansluiting dan meer trekt dan 5W (+ eventuele conversie verliezen) dan werkt het niet goed. Met een powerbank er tussen kan je bufferen.

• vinnyy88
Thanks voor de tips!
Ik had al gecheckt, mijn usb lader komt 5v met laag A uit. Dus al ook wel 1A zijn.
voor nu denk ik dat ik het bij powerbank houd, die ik (telkens) zal gaan laden. Zal een gedoe zijn, maar oke.
Mocht ik dat zat raken, dan schroef ik het wel open om de mogelijkheden te bestuderen; mogelijk een step down converter op de accu (60v).

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 12:03
@tysie1
Ik was benieuwd hoe de scooter nu bevalt in combinatie met de twee accus.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Patoer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:56
Aidix schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:10:
Veel scooters hebben wel een 12v accu onder de buddyseat zitten voor de verlichting o.a. Segway sowieso.

• Pexow
Ik ben erachter dat 0% met een Iva s5 effectief echt 0% is. Had onverwacht twee afspraken en dacht het nog wel te halen maar de wind gisteren gooide roet in het eten. Kwam precies tot stilstand bij de poort en daarna heb ik hem naar binnen moeten duwen. Niet voor herhaling vatbaar als je zelfs ingehaald wordt door fietsers.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-02 20:53
Pexow schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:24:
Ik ben erachter dat 0% met een Iva s5 effectief echt 0% is. Had onverwacht twee afspraken en dacht het nog wel te halen maar de wind gisteren gooide roet in het eten. Kwam precies tot stilstand bij de poort en daarna heb ik hem naar binnen moeten duwen. Niet voor herhaling vatbaar als je zelfs ingehaald wordt door fietsers.
Ik zou voor het goed houden van je accu sowieso proberen om niet veel lager dan 20% aan acculading te hebben.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• wmeester
Aidix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:47:
Mocht je je irriteren aan het straaljager geluid van je oplader, die ventilator kan je vervangen. Ik heb een Noctua 4020 fan in de Horwin lader gezet en die is nu niet overdreven 10x stiller qua aanzuig geluid en de vibraties zijn ook weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga ook nog een 2e lader maken met spullen van Ali dan kan ik er één in de scooter laten liggen.
Hier ook de ventilator vervangen na jouw tip:
Nieuwe ingebouwd en wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VbsRXH7zeM7qiVOk0wzKTub1wM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dyGBIUZ9Mu7vUAcg37ksWz1K.jpg?f=user_large
Oude en nieuwe naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5tPTgz-1aHWUJay84uHOr7EoZU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G44BPayI1sJ2oMHg01bqWHNx.jpg?f=fotoalbum_small
Aidix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:43:
Zoals eerder aangekondigd ging ik proberen een extra lader te regelen voor de Horwin, maar dan niet via de dealer, want dat kost €300. Uiteindelijk kon ik voor €40 en €80 via Ali een tweetal extra laders in elkaar zetten.

Wat heb je nodig? Ik ga hier uit van een Horwin scooter.

Lader voor 72v accu. (die in feite 84v levert)
Kies de versie met C13 female stekker aan de laadkabel

Als het niets mag kosten:
https://www.aliexpress.com/item/1005007204716506.html

Betere kwaliteit, met / zonder display:
https://www.aliexpress.com/item/1005005482034466.html
https://www.aliexpress.com/item/1005003935910605.html

Accu stekker “M25 2+1+5 male plug” https://www.aliexpress.com/item/1005005682515812.html
(Koop geen complete kabel met haakse plug, die zijn te kort en veel te dik (voor 50 ampere) om nog wat mee te kunnen doen)

Degelijke PC stroomkabel met C14 male stekker
https://www.amazon.nl/dp/B06WW8JNNL

Zuurvrije Silliconenkit voor electronica
https://www.aliexpress.com/item/1005006717294146.html

Stap 1: Hang de M25 stekker aan de C14 kabel.

Op de M25 male plug zit van buiten gezien + rechts en - links. De kleine pen midden-onder (in het groepje van 5) zit ook op +. (Deze doorverbinding tussen de twee + pennen ontgrendelt de accu zodat hij geladen of ontladen kan worden).

Ik heb extra krimpkous op de kabel gedaan, dit maakt hem net wat dikker en stroever wat helpt bij het vastzetten in de trekontlasting.

In principe ben je nu klaar om te laden, maar voor het mooie ga je beter nog even aan de slag met stap 2.
Als je mijn vorige post over de originele Horwin lader goed hebt bekeken dan weet je dat die lader zeer degelijk in elkaar zit en diverse componenten in de silliconenkit zijn gezet om vibraties te dempen. Tevens zijn de kabels vastgezet. De Ali laders zijn niet gebouwd op een leven in een rammelende scooter. Als je de lader regelmatig mee wilt kunnen nemen dan zul je zelf even de condensatoren en kabels met een klodder kit en tiewrap vast moeten zetten.

Dan de vraag “wat voor lader koop je eigenlijk voor €23 danwel €60 incl verzenden ?”.

De €23 lader (in China kost hij zelfs maar €5!) heeft als pluspunten dat hij erg goedkoop en erg stil is (grote ventilator). De behuizing oogt en voelt goedkoop maar is voldoende stevig.
Dan de minpunten. De bekabeling intern moet je beter vastzetten/beschermen omdat deze anders tegen de koelribben aankomt (en die zijn scherp).
Tweede minpunt is dat dit geen intelligente lader is met een CC-CV laadcurve die de laatste x% voorzichtig aan doet, het is meer een veredelde netvoeding met een uitgangsspanning van (onbelast) ~84.5v. Deze zal de accu voller laden dan de duurdere laders, en dat gaat op lange termijn ten koste van de levensduur van de accu. (De originele lader gaat bijvoorbeeld tot iets van 97% van de daadwerkelijke maximale capaciteit van de accu) Gebruik deze acculader dus altijd in combinatie met een timer of met een slimme stekker die de laadcyclus onderbreekt zodra de lader X minuten boven Y verbruik uitkomt. Aan het opgenomen vermogen van de lader kun je namelijk prima aflezen hoe vol de accu zit, bij 410w zit je bijvoorbeeld op 85%.

De €60 lader zit veel mooier in elkaar en is ook een normale CC-CV lader. Deze komt qua kwaliteit dichter in de buurt van de originele. De display (€5 extra) is leuk maar niet noodzakelijk. Hij heeft heeft een kleine 4010 fan die van zich laat horen, die kan je weer vervangen door een van Noctua maar dat kost je 15 euro extra. Ook bij deze lader geldt dat je best even de gevoelige componenten (condensatoren) in de kit zet.

Voor diverse foto's zie:
https://imgur.com/a/dJaKqUW
Ik heb dit zitten bekijken en op zich een goede tweede lader voor weinig.
Ik vraag me alleen af of je voor 'even snel onderweg opladen' niet een 15A of 20A lader zou willen?
Zo ja, wat zouden dan goede opties zijn denk je?

De huidige lader laadt 12-13% accu in 1 uur op.

Verder ben ik de Govecs gewend waar je gewoon een 230V stekker uit de buddy haalde en in een stopcontact prikte, dat was maar 1 stekker aansluiten. Nu moet ik met de lader slepen en 2 stekkers prikken. Dus zit te denken om een lader continue aangesloten de houden en ergens weg te werken. Heb jij daar al eens over nagedacht?

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:27
wmeester schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:57:
[...]
Hier ook de ventilator vervangen na jouw tip:
Oude en nieuwe naast elkaar:
[Afbeelding]
[...]
Is de koeling wel voldoende? De capaciteit van de Noctua is 28% t.o.v. het origineel.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

De originele lader wordt niet te warm met de noctua fan, die is behoorlijk 'overengineered'.

Ik weet dat je op Ali ook 10A laders kan vinden. Maar ik laad juist zo langzaam mogelijk om de accu goed te houden. En tot nu toe gaat dat prima, heb nu 10.000km op de accu staan en ik merk geen degradatie.

• koevlaas2
Aidix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:40:
De originele lader wordt niet te warm met de noctua fan, die is behoorlijk 'overengineered'.

Ik weet dat je op Ali ook 10A laders kan vinden. Maar ik laad juist zo langzaam mogelijk om de accu goed te houden. En tot nu toe gaat dat prima, heb nu 10.000km op de accu staan en ik merk geen degradatie.
Ik heb een 10A lader en die is in mijn geval dan maar 0,2C van de accu, een 5A lader heb ik ook.
5A laad ik dan de hele nacht laden en dan is de scooter de volgende ochtend pas vol.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-02 21:34
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:04:
[...]

Ik heb een 10A lader en die is in mijn geval dan maar 0,2C van de accu, een 5A lader heb ik ook.
5A laad ik dan de hele nacht laden en dan is de scooter de volgende ochtend pas vol.
er is een heel aantal pagina's geleden een onderzoek hier gepost naar de invloed van laden bij lage temperaturen. Daaruit kwam dat laden bij <0,2C (cyclus, niet celsius) bij temperaturen rond de 0C (celsius, niet cyclus) nauwelijks invloed had op de slijtage. Met andere woorden, en mogelijk overbodig, maar zo langzaam laden is wel beter voor je accu.

(ik weet alleen niet hoeveel laadverlies je hebt bij 5 en 10A, daar is bij auto's bijvoorbeeld wel heel aanzienlijk verschil tussen snelladen en langzaam laden)

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-10-2025
xzaz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:06:
@tysie1
Ik was benieuwd hoe de scooter nu bevalt in combinatie met de twee accus.
Nog steeds erg goed! Heerlijk om geen accus te hoeven verwisselen en toch 120km te kunnen rijden en laden.
Inmiddels ongeveer 6k op de teller maar er zit wel een nieuw balhoofdlager in. Deze had deuken en de scooter wilde dus vooral rechtdoor. Geen idee of anderen hier ook zo snel last van hebben met de horwin, of dat ik gewoon een keer door een diepe kuil ben gereden.
Het was garantiewerk.

• koevlaas2
tysie1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:08:
[...]

Nog steeds erg goed! Heerlijk om geen accus te hoeven verwisselen en toch 120km te kunnen rijden en laden.
Inmiddels ongeveer 6k op de teller maar er zit wel een nieuw balhoofdlager in. Deze had deuken en de scooter wilde dus vooral rechtdoor. Geen idee of anderen hier ook zo snel last van hebben met de horwin, of dat ik gewoon een keer door een diepe kuil ben gereden.
Het was garantiewerk.
Ik ga een klein aggregaat op Temu kopen van het saldo dat ik nog van ze krijg en dan ga ik mijn scooter hybride maken.
Mijn Emco kan namelijk gelijktijdig rijden en laden.
Dus een aggregaat drijft een lader aan tijdens het rijden is het idee.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:45
Ik dacht dat de batterijduur van mijn IVA NCE na 2 jaar en 12.500km “eindelijk” achteruit aan het gaan was. Want ik laad tot 100%. Maar wat blijkt, de bandjes waren druk verloren, met name achter. Terug naar 2.5bar en de range is weer als nieuw.

• wmeester
koevlaas2 schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:46:
[...]

Ik ga een klein aggregaat op Temu kopen van het saldo dat ik nog van ze krijg en dan ga ik mijn scooter hybride maken.
Mijn Emco kan namelijk gelijktijdig rijden en laden.
Dus een aggregaat drijft een lader aan tijdens het rijden is het idee.
Interessant project. Ben benieuwd of de lader de sinus slikt van het aggegraat.

• koevlaas2
wmeester schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:08:
[...]

Interessant project. Ben benieuwd of de lader de sinus slikt van het aggegraat.
Waarom niet, maakt er toch DC van ? Als die aggregaat een beetje mooi toerental draait en rond de 50hz dan voorzie ik geen problemen.

• dirks
Patrick4 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:01:
Ik dacht dat de batterijduur van mijn IVA NCE na 2 jaar en 12.500km “eindelijk” achteruit aan het gaan was. Want ik laad tot 100%. Maar wat blijkt, de bandjes waren druk verloren, met name achter. Terug naar 2.5bar en de range is weer als nieuw.
Ah... Dat heb ik ook gehad. Controleer sindsdien regelmatig.

• koevlaas2
dirks schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:19:
[...]

Ah... Dat heb ik ook gehad. Controleer sindsdien regelmatig.
Harde banden op welk voertuig dan ook scheelt zomaar 30% aan energie.

• Giszmo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-09-2025
Sibds begin dit jaar ben ik in het bezit van een Nipponia e-rex electrische scooter. De accu is een 60V 20aHlithium. Ik gebruik de scooter hoofdzakelijk voor lokaal verkeer en af en toe voor een afstand van max ca. 20 km vanwege het beperkte bereik van zo’n 50 km schat ik. Het is een 25 km versie, de vering is wat hard maar rijdt verder probleemloos. De accu laad ik al van het begin op buiten de scooter, niet vanwege zorgen over veiligheid maar de buitenaansluiting heeft vanaf het begin niet gewerkt. In het bijgeleverde gereedschapssetje zitten 2 glaszekeringen van 10A, de lader levert 6 amp en is gezekerd. Ik heb de kap van de scooter verwijderd om te kijken of een inwendige zekering aanwezig maar als die er al is kan ik ‘m niet vinden. Heeft iemand ervaring of weet een oplossing? groeten, Wim

• koevlaas2
Giszmo schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:45:
Sibds begin dit jaar ben ik in het bezit van een Nipponia e-rex electrische scooter. De accu is een 60V 20aHlithium. Ik gebruik de scooter hoofdzakelijk voor lokaal verkeer en af en toe voor een afstand van max ca. 20 km vanwege het beperkte bereik van zo’n 50 km schat ik. Het is een 25 km versie, de vering is wat hard maar rijdt verder probleemloos. De accu laad ik al van het begin op buiten de scooter, niet vanwege zorgen over veiligheid maar de buitenaansluiting heeft vanaf het begin niet gewerkt. In het bijgeleverde gereedschapssetje zitten 2 glaszekeringen van 10A, de lader levert 6 amp en is gezekerd. Ik heb de kap van de scooter verwijderd om te kijken of een inwendige zekering aanwezig maar als die er al is kan ik ‘m niet vinden. Heeft iemand ervaring of weet een oplossing? groeten, Wim
Nameten met een multimeter of er spanning op de plug staat. Je garantie zal verlopen zijn anders had je gewoon terug naar je dealer kunnen gaan.

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:48
koevlaas2 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:28:
[...

Harde banden op welk voertuig dan ook scheelt zomaar 30% aan energie.
Dan moeten ze wel heel zacht zijn, anders zou je dat direct aan de brandstofmeter kunnen zien.

• koevlaas2
necessaryevil schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Dan moeten ze wel heel zacht zijn, anders zou je dat direct aan de brandstofmeter kunnen zien.
Je zit zo op een bar teweinig.

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:48
koevlaas2 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Je zit zo op een bar teweinig.
Ook met een bar te weinig kan ik me niet voorstellen dat je 30% meer gaat verbruiken. Ondanks zorgvuldige controle heb ik welleens kort rondgereden met een bandenspanning die zeker wel een bar te laag was (met de auto). Mijn auto laat het brandstofverbruik zien, en dat was toen echt geen 30% hoger.

Nog een dingetje, wat bedoel je met 'zo'? Want als je het over bijvoorbeeld een maand hebt waarin je 1 bar verliest dan is er wel iets aan de hand.

• Patrick4
Het scheelt echt veel.

Dit is mijn scenario: ik laad tot 100% en kan dan 4x een enkele woon-werk rit rijden van 25km, dus 2x op en neer, met als eindstand 20% accu. Op deze manier kan ik altijd, om de dag, gratis laden op het werk.

De laatste tijd zat ik na 3 enkele ritjes al op 25% en moest ik dus “tussendoor” bijladen, heel irritant.

Dus eerst: 100km op 80% verbruik
Recent: 75km op 75% verbruik
Na oppompen tot 3 bar: 100km op 70% verbruik en dus beter dan bij aanschaf!
Dus een verschil van 1km per procent tot (meer dan) 1.3km per procent!

Maar 3 bar rijdt niet comfortabel dus ik heb weer lucht er uit gelaten tot ik weer tot net boven de 20% uit kom.

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick4 op 11-10-2025 08:43 ]

• wmeester
Aidix schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:43:
Zoals eerder aangekondigd ging ik proberen een extra lader te regelen voor de Horwin, maar dan niet via de dealer, want dat kost €300. Uiteindelijk kon ik voor €40 en €80 via Ali een tweetal extra laders in elkaar zetten.

Wat heb je nodig? Ik ga hier uit van een Horwin scooter.

Op de M25 male plug zit van buiten gezien + rechts en - links. De kleine pen midden-onder (in het groepje van 5) zit ook op +. (Deze doorverbinding tussen de twee + pennen ontgrendelt de accu
Ik ben vandaag aan het knutselen geweest maar krijg nog geen accu geladen.

Ik heb de stekker doorverbonden zoals je zei maar het laad-icoontje verschijnt ook niet op het display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpdOB01Jof9yEUEzle7_347dQng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQrFhabMYP74qEyoOfzBLqCp.jpg?f=fotoalbum_large

Net even aan de stekker gemeten. Ik meet ook een doorverbinding tussen deze twee connectoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvWbR1EnvhNwuvf_eQfqsIPXkK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNRZLuS0Rsi3BPTx0pcxrmlh.jpg?f=fotoalbum_large

Deze doorverbinding heb ik ook gemaakt. Scooter laat nu een laad - icoontje zien maar laadt niet. Hmmm.

[ Voor 19% gewijzigd door wmeester op 11-10-2025 11:14 ]

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Zoals op je 1e foto laadt hij bij mij. Maar ik laad altijd de accu los en afgekoppeld uit de scooter. Misschien speelt dat mee.

• wmeester
Aidix schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:22:
Zoals op je 1e foto laadt hij bij mij. Maar ik laad altijd de accu los en afgekoppeld uit de scooter. Misschien speelt dat mee.
Yep, dat speelt mee. Als ik de acculader aansluit op een accu zelf lukt het wel. Zelfs twee accu's tegelijk. Ik kan de Y kabel laten zitten.

• koevlaas2
necessaryevil schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

Ook met een bar te weinig kan ik me niet voorstellen dat je 30% meer gaat verbruiken. Ondanks zorgvuldige controle heb ik welleens kort rondgereden met een bandenspanning die zeker wel een bar te laag was (met de auto). Mijn auto laat het brandstofverbruik zien, en dat was toen echt geen 30% hoger.

Nog een dingetje, wat bedoel je met 'zo'? Want als je het over bijvoorbeeld een maand hebt waarin je 1 bar verliest dan is er wel iets aan de hand.
Zo: sneller dan je denkt en bovenverwachting snel :9B

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:40
Sinds afgelopen weekend ook eigenaar van een elektrische scooter. Ik zocht een betaalbare scooter waar je ook met 2 personen nog comfortabel op zit. Uiteindelijk een mooie IVA Lux electric 2.0 kunnen kopen van een jaartje oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCmUxTrsBAbsHm8Zj4InPsef-d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBwDHvAo8aqQwpz8ZstVpvpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aK3D4tuTyHV0oopRbXpb-14F3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrxigzpWy7kc6JFgonq2Niyb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er nog een windscherm (en spiegels) bij gehad die ik er nog op moet zetten. Ik heb al e.e.a. aan boutjes en schroeven vervangen voor rvs die na een jaar al verroest waren. Er zitten ook nog wat metalen onderdelen aan die al beginnen met roesten zoals wat beugeltjes en de standaard. Dat zal de Chinese kwaliteit wel zijn. T.z.t. wil ik die nog spuiten met hammerrite voor wat extra bescherming.

Mijn oude 2 takt Vespa kan nu de deur uit *O*

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 22:23
jelke1992 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:03:
Sinds afgelopen weekend ook eigenaar van een elektrische scooter. Ik zocht een betaalbare scooter waar je ook met 2 personen nog comfortabel op zit. Uiteindelijk een mooie IVA Lux electric 2.0 kunnen kopen van een jaartje oud.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb er nog een windscherm (en spiegels) bij gehad die ik er nog op moet zetten. Ik heb al e.e.a. aan boutjes en schroeven vervangen voor rvs die na een jaar al verroest waren. Er zitten ook nog wat metalen onderdelen aan die al beginnen met roesten zoals wat beugeltjes en de standaard. Dat zal de Chinese kwaliteit wel zijn. T.z.t. wil ik die nog spuiten met hammerrite voor wat extra bescherming.

Mijn oude 2 takt Vespa kan nu de deur uit *O*
Pas op voor galvanische corrosie. Door RVS bouten in staal te gebruiken zal het staal heel veel sneller wegroesten.

• Vliegvlug
justinb81 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:18:
[...]

Pas op voor galvanische corrosie. Door RVS bouten in staal te gebruiken zal het staal heel veel sneller wegroesten.
Dat is vooral bij de combinatie RVS en aluminium.

Ik heb ook zo’n zelfde chinese vespa kloon, een Novox C50, en daar zitten gewoon zonder problemen RVS bouten in.
Zelf voorzie ik ze altijd wel van wat kopervet maar dat zal niet altijd gebeurd zijn ga ik vanuit, heb hem ook niet nieuw gekocht en heb geen problemen met corrosie.
Juist wel met roestende niet-rvs boutjes.

• water1309
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:10
Nieuw hier in dit topic en op zoek naar een elektrische scooter voor forenzen (~22km enkele reis) . Ik heb niet alles gelezen, maar ben er door jullie achter dat ik op zoek ben naar een iva nce pro of een govecs go! 2.4.

Ik heb inmiddels 1 advertentie gevonden waar ik graag jullie advies over krijg. Ik weet namelijk niet hoe ik moet beoordelen of er hier sprake kan zijn van kinderziektes.

Alvast bedankt!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 23:20
water1309 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:22:
Nieuw hier in dit topic en op zoek naar een elektrische scooter voor forenzen (~22km enkele reis) . Ik heb niet alles gelezen, maar ben er door jullie achter dat ik op zoek ben naar een iva nce pro of een govecs go! 2.4.

Ik heb inmiddels 1 advertentie gevonden waar ik graag jullie advies over krijg. Ik weet namelijk niet hoe ik moet beoordelen of er hier sprake kan zijn van kinderziektes.

Alvast bedankt!
Ik heb zelf zo'n Govecs en eerlijk gezegd een beetje spijt.
De accu en motor zijn goed hoor en daardoor het bereik ook.
Bij aanschaf was dit mijn prioriteit dus kwam ik bij Govecs uit (heb ook een auto accu met ~100km bereik).
En als tweaker vond ik het ook wel interessant.

Maar voor de rest is het een ondermaatse scooter. Het is al een behoorlijk oud model, comfort is minder (onderstel, remmen, geluid), het merk in heel onbekend dus scootermonteurs willen er niet aan of hebben moeite met onderhoud (aanbod onderdelen).
De levensduur van de riem best goed maar het blijft onvoorspelbaar, ik ben al 2x op een druk kruipunt stil komen te staan omdat de riem brak (en nee, hij staat niet te strak afgesteld).
En de accu zit tussen je voeten, zelf mijn maat 42 past niet volledig op de voetenplanken, in regen worden je voeten altijd nat.
Ook past mijn helm niet onder het zadel.

Als ik u was zou ik dus NIET voor een Govecs gaan.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Iva NCE Pro of Horwin SK1. Beide grote scooters met een comfortabele zitpositie, grote helmbak, accu is even groot en veel vermogen.

• Vliegvlug
@water1309 ik ben het eens met @german8 wat betreft de Govecs (de Iva NCE Pro heb ik geen ervaring mee), heb zelf ook zo’n Go 2.4 en zou die zeker niet nog een keer kopen.

Even afgezien van de scooter zelf is voor mij riem aandrijving iets wat ik niet meer wil.
Dat ding breekt altijd op de meest onverwachte momenten en heb toen 2x moeten lopen.
Sindsdien heb ik altijd een reserveband riem in mijn buddybak plus een schroevendraaier en steeksleutel zodat ik die er onderweg weer op kan zetten. Eenmaal thuis moet je ‘m dan nog wel op de juiste spanning zetten maar dan kan je in elk geval wel naar huis rijden ipv lopen.

Nu is die riem natuurlijk wel een slijtage onderdeel wat je in de gaten moet houden en op tijd vervangen, maar je ziet het er slecht aan af en het is ook gedoe. Bovendien heb ik er ook wel eens een tak tussen gehad en toen brak hij ook terwijl hij nog lang niet versleten was.
Ander nadeel van een riem is de beperking van de krachten die je ermee kan overbrengen.
Snel optrekken is juist een pluspunt van elektrische scooters maar de kleine voorpulley is daar bij de Govecs go niet geschikt voor, hij sloopt je riem heel snel als je dat doet en daarbij luistert de afstelling heel nauw.
Ik heb er uiteindelijk maar een grotere op gezet zodat hij maar geen riemen bleef vreten, maar omdat de tandwielverhouding veranderd trekt hij daarna op als een dwijl. ;(
Eigenlijk zou er achter dan ook een groter tandwiel op moeten maar die is heel zeldzaam want afkomstig van een motor Govecs en dan moet je ook nog dingen gaan aanpassen om ‘m erop te krijgen.

Zou daarom zeker voor een scooter met hubmotor gaan, hoewel ik daar met mijn eerste elektrische scooter, een Novox C50, wel veel pech mee had. 2x een kapotte motor gehad maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn.

De Govecs Go 2.4 heeft daarnaast ook zelf problemen, o.a. de slappe vering achter, die je achterspatbord sloopt: Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Heb de bevestiging 1x laten lassen en paar maanden later was het weer raak en heb ik ‘m er toen maar af gelaten want is gewoon een vette ontwerpfout dat het überhaupt mogelijk is dat het spatbord klem kan komen te zitten tussen wiel en carrosserie. |:(
Is nog gevaarlijk ook. En stuggere vering die past heb ik ook niet kunnen vinden, Govecs zelf maakt ze in elk geval niet.
Zie dat achterspatbord wat net boven het wiel hoort te zitten ook niet aanwezig lijkt in de Govecs van je advertentie.

Verder zijn de lagers niet echt goed. Blijkbaar zijn die van het balhoofd echt berucht en bij mij al helemaal gaar maar daarna waren ook de lagers in de achtervork aan de beurt. Die waren zonder dat ik het doorhad zo gaar geworden dat bij gas geven het achterwiel zodanig schuin getrokken werd dat de remschijf tegen het vaste deel van de remklauw aan liep. Was toen echt niet meer mee te rijden. :'(

Heb daarna van Marktplaats een andere Govecs gehaald voor weinig met een kapotte accu met het idee om daarvan de onderdelen over te zetten zodat ik mijn scooter weer aan de praat kan krijgen, de accu en motor is verder wel prima namelijk, maar dat staat nu ook al weer een jaar te wachten.
Heb er ook niet echt zin in. Scooters klussen is niet mijn hobby merk ik.

De remmen van de Govecs vind ik trouwens wel prima en aan onderdelen is ook goed aan te komen, die kan je namelijk gewoon nieuw bestellen bij Govecs in Polen maar is wel prijzig vanwege de dure verzendkosten.

Ik rijd nu primair op de Niu NQi GTS van mijn vrouw, die is ook niet zonder problemen helaas maar wel nieuw aangeschaft en kan je daarom onder garantie gewoon wegbrengen en dat is heerlijk ipv er zelf weer mee aan de slag te moeten gaan :)

• water1309
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:10
Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik denk dat me vooral ga richten op advertenties voor de nce pro en horwin SK1. Ook maar eens verder in verdiepen dan.

Weet iemand nog verschillen tussen die nce go's en de pro? Het enige dat ik kan vinden is het wattage (3000w VS 3900w).

• supersoco80
  • Laatst online: 14:57
water1309 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:42:

Ik denk dat me vooral ga richten op advertenties voor de nce pro en horwin SK1. Ook maar eens verder in verdiepen dan.

Weet iemand nog verschillen tussen die nce go's en de pro? Het enige dat ik kan vinden is het wattage (3000w VS 3900w).
Je ziet de super soco cpx helemaal over het hoofd. Wat mij betreft nog steeds de beste scooter voor dat soort afstanden. Inmiddels heb ik er 21000km op staan, mijn woon werk is dezelfde afstand.

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12-2025

OlafBso

Eindelijk klaar

Altijd gaan voor de IVA NCE PRO, grootste accu, meeste bereik en is zelfs als motor scooter verkrijgbaar, wat wel wat zegt over de onderdelen.
Bij mij gingen er gelijk Heidenau K62 banden onder, wat voor een mega goede wegligging zorgt. Verder weinig klachten, behalve dat ik geen app meer heb, en ik ga er zeker niet voor betalen, waardoor ik altijd zomertijd zal blijven zien en nooit meer het scherm aan kan passen naar een ander instrumentarium look..geeft niks, ik had toch al de voor mij mooiste genomen. Tegenwoordig hebben ze ook al de achterdragers voor je topkoffer er bij, dus ik zou die als ik jou was ook meteen aanschaffen.
Verder onderhoud aan de draaiende delen, ik heb pas geleden helaas het balhoofd moeten vervangen, gelijk ook de remklauwen en blokken laten doen, en dat binnen 2 jaar.
Ook wel weer logisch, ik woon in Lent/Nijmegen, en die paden daar zijn killing voor scooters en fietsers daar voelen zich god, dus heb veel en hard geremd.
Maar na 2 jaar rijd hij nog net zover als in het begin, mij hoor je niet klagen.

IVA NCE PROlaf

• MocroBorsato
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-02 12:31
Heeft iemand misschien een website waar je gemakkelijk je wensen in kan vullen als batterij, range, power etcetera en dat je gewoon kan filteren op de scooters?

Zelf heb ik nu een gedeelte van dit topic gelezen en zou graag een scooter willen met een liefst een wat hoger vermogen maar ik heb daar tot nu maar een van gezien in dit topic: de Iva Nce Pro met 3900W en 70km bereik.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Het grappige is dat er net juist 3 genoemd zijn in de posts boven de jouwe.
Als je door scooters wilt bladeren is https://www.scootercentrum.com/ wel een goede site en daar krijg je ook een goede indicatie van het bereik.

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-02 15:56

Nog een blije IVA NCE Pro rijder (met twee batterijen). Mijn scooter staat nu op 27500km waarvan ik zelf 20000km heb gereden. Die 3900w merk je wel, de piek kan zelfs boven de 7000w zijn bij optrekken. Snel, stil, goedkoop onderhoud en goede remmen. Ik heb hem twee jaar geleden tweedehands gekocht en rij hem 4 dagen in de week 70km per dag voor woonwerkverkeer. Ik vind het apart dat in zo een snel ontwikkelende markt er na twee jaar niets nieuws is wat even goed is of beter, maar ik zou nog precies hetzelfde model kopen. Deze scooter is eigenlijk het uiterste van wat de wet toelaat als je een scooter wil rijden ipv een motorscooter, dus ik verwacht geen betere optie qua prestaties, maar misschien komt er een keer iets met abs, regeneratieve remmen, navigatie, verbeterde comfort, of, (eindelijk) solid state batterijen, maar voorlopig is dat allemaal niet te vinden op een model met deze prestaties.

• pannekoek
Walrave schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:29:
[...]

Nog een blije IVA NCE Pro rijder (met twee batterijen). Mijn scooter staat nu op 27500km waarvan ik zelf 20000km heb gereden. Die 3900w merk je wel, de piek kan zelfs boven de 7000w zijn bij optrekken. Snel, stil, goedkoop onderhoud en goede remmen. Ik heb hem twee jaar geleden tweedehands gekocht en rij hem 4 dagen in de week 70km per dag voor woonwerkverkeer. Ik vind het apart dat in zo een snel ontwikkelende markt er na twee jaar niets nieuws is wat even goed is of beter, maar ik zou nog precies hetzelfde model kopen. Deze scooter is eigenlijk het uiterste van wat de wet toelaat als je een scooter wil rijden ipv een motorscooter, dus ik verwacht geen betere optie qua prestaties, maar misschien komt er een keer iets met abs, regeneratieve remmen, navigatie, verbeterde comfort, of, (eindelijk) solid state batterijen, maar voorlopig is dat allemaal niet te vinden op een model met deze prestaties.
Vet, eerste "langetermijnsreview" van de NCE Pro dus. Ik zit nu op 9800km ongeveer.

Hoe zit jij met je balhoofd en je schokdempers? Gaat dat nog allemaal goed?

• ArnoTo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-02 17:16
NCE Pro here, in Paris France. 6000kms, i changed the rear pads one time and had a motor hall error whichcould have been very dangerous for me. Green light, i accelerate and suddenly, error 27 (i think) and the NCE stops and shuts down. I went to the dealer who changed the hall sensor and told me that the motor cables were not top quality. Other than that i can't complain much, just that i would like one day try another grease in the front fork because this is clearly the weak point of this scooter. Front fork confort is really bad.

Once you said that, range is amazing. Construction quality and design also very good compared to other chinese crap.

• Patrick4
Ik zit op 14000 met een NCE Pro. Na 2500 en 6000 de remblokken achter vervangen maar sindsdien gaat het goed. Bij 8000 was de lager van het voorwiel op. Verder geen gekke dingen.

Heb Michelin banden, maakt veel verschil met de standaard. Range is nog hetzelfde mits bandenspanning op orde is.

• Walrave
[quote]pannekoek schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:31:
[...]

De reparaties die ik tot nu toe heb gedaan zijn:
remblokken vervangen 6x
Banden vervangen (1 keer vervangen achter na een spijker, 1 set city grip 2 voor en achter en 1 vervanging city grip 2 achter)
Vorkpoten gesmeerd
Afstellen balhoofdspeling
Wiellager 6302 x2 en Montage wiellagers

Ik weet niet precies wat gedaan is tijdens de servicebeurten, maar ik geloof dat de balhoofd en schokdempers nog niet zijn vervangen, alleen gesmeerd en afgesteld. Ik had wel dat het sturen een keer heel stijf was geworden en een andere keer dat de demping wat minder was geworden (vaak doorheen), maar na een servicebeurt was dat beter en ik denk dat ze toen alleen hebben gesmeerd en afgesteld. Hij rijdt nog goed en het sturen loopt nu soepel en de drempels gaan best goed.

• jelke1992
Vraagje voor de IVA rijders. Ik pakte zojuist mijn scooter en er was iets raars mee. Een tijdje terug heeft hij de update gehad dat je met de mode knop kon schakelen tussen 3 standen. Dit kon opeens niet meer. Maar misschien nog wel vreemder, de totale km stand leek gereset (odo stond op 15km terwijl er 4000 op stond). Heeft iemand dit eerder gehad?
Moet ik nu weer langs de dealer als ik de update terug gezet wil hebben?

• Engie
jelke1992 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:06:
Vraagje voor de IVA rijders. Ik pakte zojuist mijn scooter en er was iets raars mee. Een tijdje terug heeft hij de update gehad dat je met de mode knop kon schakelen tussen 3 standen. Dit kon opeens niet meer. Maar misschien nog wel vreemder, de totale km stand leek gereset (odo stond op 15km terwijl er 4000 op stond). Heeft iemand dit eerder gehad?
Over de odo weet ik het niet. Maar ik heb wel gehad dat mijn knop niet meer (goed) werkte. Dat kwam door regen/viezigheid.
Mijn dealer heeft dit opgelost, maar uiteindelijk heb ik het zelf ook wel eens herhaald met wat WD40.

Zelfde geld voor de knipperlichten overigens.

Weet niet of het jouw probleem is, maar het kan helpen!

• Walrave
Ik heb wel eens gehad dat ik hem aan deed en dat de odo niet goed was, de klok niet goed stond, of dat geen geluid kwam, maar na het weer uitzetten en aanzetten was het weer goed. Als het niet opgelost wordt met WD40, of een paar keer aan/uit zetten, misschien kan je in de app als die werkt een systeem test uitvoeren en kijken of daar iets uit komt. Maar ik zou sowieso de dealer bellen om te vertellen wat er aan de hand is.

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor degenen die het nog niet meegekregen hadden, Govecs is vorige maand failliet gegaan. Ze maakten al een tijdje alleen nog maar die retro-DDR Schwalbe scooter, maar voor de eigenaren van de oudere modellen is dit geen goed nieuws denk ik, qua reserveonderdelen en dealer support.

Aan de andere kant draaien Yadea (nummer 1 wereldwijd in electrische scooters) en NIU (nummer 2) na de dip van 2022-2023 weer als een trein, met recordomzetten dit jaar. Maar de groei zit niet in Europa, Europeanen willen simpelweg geen 45 km/h bromscooters meer, zo lijkt het - elektrisch of benzine. De markt wordt denk ik langzaam opgegeten door fatbikes en speed pedelecs aan de onderkant, en 125cc/L3e maxiscooters aan de bovenkant.

• pannekoek
heb je hier nog steeds last van? En welke IVA heb je?

• jelke1992
pannekoek schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:40:
[...]

heb je hier nog steeds last van? En welke IVA heb je?
IVA Lux 2.0
Het is nog steeds ongewijzigd. Helaas is er voor de IVA lux geen app beschikbaar om dit zelf in te stellen.
Ben er nog niet aan toegekomen om naar een IVA dealer te gaan om de update terug te laten zetten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je eigenlijk ook ergens openbaar laden met een electrische scooter? (brom of motorscooter) want dan verdubbelt natuurlijk de range die je kunt rijden als je kunt laden voor je terug naar huis gaat. Ik zie dat laadpalen vaak al problemen hebben met een Renault Zoe, dus waarschijnlijk gaat dat niet werken?

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 04-02-2026 15:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:59
Marzman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:19:
Kun je eigenlijk ook ergens openbaar laden met een electrische scooter? (brom of motorscooter) want dan verdubbelt natuurlijk de range die je kunt rijden als je kunt laden voor je terug naar huis gaat. Ik zie dat laadpalen vaak al problemen hebben met een Renault Zoe, dus waarschijnlijk gaat dat niet werken?
Dat kan prima zolang je maar een adapter hebt om je normale lader aan te kunnen sluiten, een Type 2 naar Schuko stekker/adapter.
Ik heb er zelf 1 liggen voor m'n Segway, paar keer gebruikt voor lange ritten, dan was het wel lekker om weer met een volle accu te kunnen terugrijden.

• wmeester
thaan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Dat kan prima zolang je maar een adapter hebt om je normale lader aan te kunnen sluiten, een Type 2 naar Schuko stekker/adapter.
Ik heb er zelf 1 liggen voor m'n Segway, paar keer gebruikt voor lange ritten, dan was het wel lekker om weer met een volle accu te kunnen terugrijden.
Intressant, lukt dat bij iedere laadpaal of alleen van een bepaalde aanbieder? En hoe doe je dat met laadpassen? Heb je er 1 van je auto of van een willekeurig aanbieder als de ANWB?

Zelf zou ik in de zomer wel naar Zandvoort willen rijden, dat is in de zomer 110 km heen en weer. Dus als ie dan een uurtje oplaadt in Zandvoort heb ik ruim voldoende voor de terugweg.

• koevlaas2
wmeester schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Intressant, lukt dat bij iedere laadpaal of alleen van een bepaalde aanbieder? En hoe doe je dat met laadpassen? Heb je er 1 van je auto of van een willekeurig aanbieder als de ANWB?

Zelf zou ik in de zomer wel naar Zandvoort willen rijden, dat is in de zomer 110 km heen en weer. Dus als ie dan een uurtje oplaadt in Zandvoort heb ik ruim voldoende voor de terugweg.
Zandvoort wil ik ook wel een keer heen, voor mij 84km heen en weer dat zou ik moeten kunnen redden.

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:59
wmeester schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Zandvoort heb ik ook weleens opgeladen. Niet dat het voor mij meer is dan m'n accu aan range levert, maar meer omdat het lekker is om met een volle accu te rijden, dan is de topsnelheid namelijk ook hoger.

Gewoon je laadpas van elke willekeurige provider die je voor de auto al hebt, paal activeren = stroom, welk apparaat je eraan hangt doet er verder niet toe. Of dat nou je auto, een fohn of je scooter is. Ik heb nooit gelet op welke provider de laadpaal van is, gewoon een willekeurige tag en een willekeurige paal.

Dus ja: je plan om naar Zandvoor te rijden, tijdens je bezoek je scooter weer vol te laden & weer terug is prima haalbaar. Bedenk alleen even hoe je lader vastgezet kan worden zodat hij niet gestolen wordt, de stekker van je lader kan namelijk gewoon uit je adapter worden gehaald.
De Type 2 plug zit namelijk wel vast in de laadpaal, maar de gewone schuko van je oplader uiteraard niet.
De lader van m'n Segway zet ik altijd met een simpel kettingslot door het handvat van de lader & door de lus van de zijstandaard vast, dan zit de lader aan de scooter vast en kan hij niet gestolen worden.

• MocroBorsato
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-02 12:31
Marzman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:19:
Als je een adapter hebt en een laadpas / app kan het. Persoonlijk doe ik een slotje om mijn oplaadblok heen en een hoes over de scooter.

Moet wel zeggen dat ik in mijn stad al enkele plekken kan aanwijzen waar een stopcontact staat om gratis te laden. Hornbach biedt dat vaak aan. Maar kijk ook eens op
https://www.fietsnetwerk.nl/fietsoplaadpunten/
https://www.fietsoplaadpunten.nl/
https://mapcomplete.org/c...&layer-charge_point=false

Dit horen allemaal Schuko te zijn dus je hebt geen adapter nodig.

------

Ik heb ook een vraag. Zijn er nog bepaalde benoemenswaardige modellen of merken elektrische scooters die uitgebracht gaan worden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar.

[ Voor 13% gewijzigd door MocroBorsato op 05-02-2026 07:58 ]

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Het is misschien leuk om te zien wat juist niet naar Europa komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMkcSe0wTopX9gNnasAp5RhQjcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiAlkkTyFUD87VSlBifp70wI.jpg?f=fotoalbum_large

Honda Uvo bromscooter met 3kw motor en 72v 32ah (2.1kwh) accu. Deze kost slechts €611 in China.

Of de Honda EVO GT, dit is een motorscooter die max 15kw levert. De standaard versie heeft 2 van die 2.1kwh accu's onder de treeplank en optioneel een derde onder de buddy. Je kan hem snellader aan het stopcontact met 1.8kw of aan de autolader met 3.6kw.
Deze kost €3000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KV7V22QimYQ7tBU0BISJw0OMX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIQX0wwbd2fUbakPPic0llAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gyt5dGPexsJ_9YjECRqEoKfyOdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhmEXRJV5ow4KWK1mMX7t5uf.jpg?f=fotoalbum_large

(Dit illustreert het absurde modelbeleid van Honda dat in de rest van de wereld totaal achterhaalde elektrische scooters verkoopt.)

[ Voor 12% gewijzigd door Aidix op 05-02-2026 08:08 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is met auto's ook en alle merken doen dat. Ik zag gisteren een Skoda SUV/crossover voor 7 of 8000 euro. Maar niet voor ons natuurlijk.

Bij benzine zou dat liggen aan onze emissie eisen, maar op batterijen moeten ze de reden nog verzinnen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Marzman op 05-02-2026 09:26 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• supersoco80
Aidix schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:05:

[Afbeelding]

Honda Uvo bromscooter met 3kw motor en 72v 32ah (2.1kwh) accu. Deze kost slechts €611 in China.

Of de Honda EVO GT, dit is een motorscooter die max 15kw levert. De standaard versie heeft 2 van die 2.1kwh accu's onder de treeplank en optioneel een derde onder de buddy. Je kan hem snellader aan het stopcontact met 1.8kw of aan de autolader met 3.6kw.
Deze kost €3000.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Dit illustreert het absurde modelbeleid van Honda dat in de rest van de wereld totaal achterhaalde elektrische scooters verkoopt.)
Jammer dat die niet hierheen komen. I mis heel erg de wat grotere scooters, zoals de Super Soco CPX, die beter geschikt zijn voor meer dan alleen binnen de stad.

• Dreamvoid
  • Niet online
Op zich heb je met de Niu NQiX 500 zo’n motorscooter in Europa. Ook bv de Silence S01+ en Zero LS1, er is behoorlijk veel keus in het maxiscooter segment. Qua bromscooters is het allemaal wat minder, die markt is vrijwel verdwenen in Europa.

• daanteva
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-02 14:29
Heeft iemand toevallig ervaring met het vervangen van de lagers van een IVA NCE PRO? Of weet welke lagers er in kunnen. Ik merk de laatste tijd dat het sturen wat stroef gaat.

• supersoco80
Dreamvoid schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 01:14:
Op zich heb je met de Niu NQiX 500 zo’n motorscooter in Europa. Ook bv de Silence S01+ en Zero LS1, er is behoorlijk veel keus in het maxiscooter segment. Qua bromscooters is het allemaal wat minder, die markt is vrijwel verdwenen in Europa.
De Silence heeft geen windscherm en roest onder je kont vandaan. Van de zero is geen brom-variant voor zover ik kan vinden? Ik zie er ook geen windscherm voor. NIU: Geen scherm?

Een scooter is toch al lelijk, waarom dan niet lekker droog en uit de wind kunnen zitten achter een schermpje?

• Dreamvoid
  • Niet online
Een windscherm zet je toch voor 30 euro erop?

Brom varianten van grotere A1 maxiscooters zal je niet zoveel vinden, die markt is in Europa bijna helemaal verdwenen.

[ Voor 57% gewijzigd door Dreamvoid op 11-02-2026 21:53 ]

• Vliegvlug
supersoco80 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:15:
[...]

De Silence heeft geen windscherm en roest onder je kont vandaan. Van de zero is geen brom-variant voor zover ik kan vinden? Ik zie er ook geen windscherm voor. NIU: Geen scherm?

Een scooter is toch al lelijk, waarom dan niet lekker droog en uit de wind kunnen zitten achter een schermpje?
Ik vind een windscherm echt verschrikkelijk.
Eerste wat ik deed bij mijn eerste elektrisch scooter is dat ding eraf halen.

Leuk als je alleen met mooi weer rijdt maar met regen en zeker met mist is er niet tot nauwelijks doorheen te kijken. Met een goede helm met vizier is dat 100x beter en die kan je tenminste nog druppelvrij maken indien nodig.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dreamvoid schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 01:14:
E-bike is de nieuwe scooter, zeker die fatbikes, paar kleine aanpassingen en je hebt gewoon een zelfrijdend ding die ik dagelijks ~40km/h zie gaan. Mag natuurlijk allemaal niet, maar pakkans is blijkbaar zo klein dat veel zo'n ding hebben verkozen boven scooters en brommers.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:13
Vliegvlug schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:31:
[...]

Leuk als je alleen met mooi weer rijdt maar met regen en zeker met mist is er niet tot nauwelijks doorheen te kijken. Met een goede helm met vizier is dat 100x beter en die kan je tenminste nog druppelvrij maken indien nodig.
Probeer Glaco Zero eens. Werkt subliem op een windscherm.

• Dreamvoid
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:36:
[...]

E-bike is de nieuwe scooter, zeker die fatbikes, paar kleine aanpassingen en je hebt gewoon een zelfrijdend ding die ik dagelijks ~40km/h zie gaan. Mag natuurlijk allemaal niet, maar pakkans is blijkbaar zo klein dat veel zo'n ding hebben verkozen boven scooters en brommers.
Exact, kids die hard willen rijden zonder helm zullen er altijd zijn. In Nederland zijn het opgevoerde fatbikes, daarbuiten opgevoerde e-steps. Speed pedelecs nemen ook een aardige hap uit de brommer markt.

A1 klasse is eigenlijk de sweet spot voor electrische motoren, veel keus, flink gedaalde prijzen en het meest praktische voor de doorsnee forens.

• Vliegvlug
Dreamvoid schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Exact, kids die hard willen rijden zonder helm zullen er altijd zijn. In Nederland zijn het opgevoerde fatbikes, daarbuiten opgevoerde e-steps. Speed pedelecs nemen ook een aardige hap uit de brommer markt.
Kan me serieus niet voorstellen dat speed pedelecs zoveel invloed hebben op de scooter verkopen. Die dingen zijn super duur en dan moet je alsnog tussen de auto’s rijden maar dan trager dan een scooter met alle nadelen die daar aan kleven, zoals duwende en gevaarlijk inhalende automobilisten.
Of zou het idee dat je zelf nog een beetje moet trappen op zo’n ding mensen er daadwerkelijk van overtuigen dat ze toch nog sportief bezig zijn waardoor ze de hoge prijs en de nadelen maar voor lief nemen :?
A1 klasse is eigenlijk de sweet spot voor electrische motoren, veel keus, flink gedaalde prijzen en het meest praktische voor de doorsnee forens.
Misschien ben ik geen doorsnee forens maar grote nadeel van een A1 scooter lijkt me juist dat je precies dezelfde wegen gebruikt als al die auto’s en dus alsnog flink last heb van de drukte. En auto’s in de file te moeten inhalen lijkt me heel a-relaxt.
Vind het fijne aan een AM scooter nu juist dat er geen files zijn op het fietspad! :*)

• Vliegvlug
greg-a schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:08:
[...]

Probeer Glaco Zero eens. Werkt subliem op een windscherm.
Ik gebruik een dergelijk product ook op het vizier van mijn helm een het werkt wel aardig maar is zeker niet zaligmakend.
Plus met je helm kan je nog opzij kijken om de druppels er door de rijwind extra af te blazen, je stuur even omgooien om je windscherm schoon te krijgen is wat onpraktisch :+

Ander nadeel van windschermen vind ik ook de grote hoeveelheid ruimte die ze innemen in een schuur of garage.
En dat enkel om de rijwind tegen te houden, een systeemhelm doet dat ook prima en die kan je met lekker weer open zetten als je wat meer vrijheid wilt hebben.

Maar ieder zijn ding natuurlijk.

• koevlaas2
[...]

Je kan er een wismotor opzetten eventueel

• Dreamvoid
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Kan me serieus niet voorstellen dat speed pedelecs zoveel invloed hebben op de scooter verkopen.
Er worden meer Speed Pedelecs verkocht dan electrische L1e-B scooters, veel als lease via de werkgever (mag wel met een S-P, niet met een brommer). Ben wel met je eens dat een S-P erg duur is voor wat je ervoor krijgt, voor hetzelfde geld rij je een volwaardige A1 motor.
Misschien ben ik geen doorsnee forens maar grote nadeel van een A1 scooter lijkt me juist dat je precies dezelfde wegen gebruikt als al die auto’s en dus alsnog flink last heb van de drukte. En auto’s in de file te moeten inhalen lijkt me heel a-relaxt.
Vind het fijne aan een AM scooter nu juist dat er geen files zijn op het fietspad! :*)
Een AM brommer mag ook niet op het fietspad in de stad, dan kan je beter op en A1 motor zitten waar je met het verkeer mee komt (tot circa 100 km/h) dan begrensd op 45, dat is op 50/70/80 km/u wegen echt geen pretje. En qua files, daar rij je gewoon tussendoor met de motor.

Ik denk dat de cijfers voor zichzelf spreken, A1 motoren zie je bij de vleet overal in Europa als forensmachines, AM bijna nergens meer. Honda PCX125, Yamaha TMAX125, Honda SH125, dat zijn de motoren die bovenaan staan in de verkooplijsten, geen brommer te zien. En het zijn niet de weekend tourrijders die deze dingen kopen.

• supersoco80
Dreamvoid schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Er worden meer Speed Pedelecs verkocht dan electrische L1e-B scooters, veel als lease via de werkgever (mag wel met een S-P, niet met een brommer). Ben wel met je eens dat een S-P erg duur is voor wat je ervoor krijgt, voor hetzelfde geld rij je een volwaardige A1 motor.

[...]

Een AM brommer mag ook niet op het fietspad in de stad, dan kan je beter op en A1 motor zitten waar je met het verkeer mee komt (tot circa 100 km/h) dan begrensd op 45, dat is op 50/70/80 km/u wegen echt geen pretje. En qua files, daar rij je gewoon tussendoor met de motor.

Ik denk dat de cijfers voor zichzelf spreken, A1 motoren zie je bij de vleet overal in Europa als forensmachines, AM bijna nergens meer. Honda PCX125, Yamaha TMAX125, Honda SH125, dat zijn de motoren die bovenaan staan in de verkooplijsten, geen brommer te zien. En het zijn niet de weekend tourrijders die deze dingen kopen.
Mijn SuperSoco loopt 49,9 (op de rollerbank van de politie) en is bij de stoplichten sneller weg dan de gemiddelde auto. Ik kom uitstekend mee met het verkeer binnen de BBK, buiten de BBK heb ik via het fietspad naar mijn werk een veel kortere route die veel rustiger is en nauwelijks stoplichten heeft. Met de motor doe ik over woon werk in het meest gunstige geval 25 minuten over de heen weg en terug net iets meer dan 30 (1 richting stadsring). Maart meestal zo rond de 40-45 minuten. Met de scooter is woonwerk altijd 30 minuten, ongeacht weer en verkeer.

Enorm voordeel van de scooter over een pedelec: je zit droog en je kan vor een week aan boodschappen meenemen.

Ik heb een ruit met een klein spoilertje, ik zit daardoor bijna 100% uit de wind en regen en heb zelfs bijna geen regenkleding nodig. Ik zit ook volledig uit de wind, dus geen windgeruis op de helm. Het spoilertje stuurt de wind net over mijn helm, ik kijk dus over de ruit heenen mijn visier blijft aardig schoon. Ik zie dus meer met ruit dan zonder.

• dirks
[...]Ik vind een windscherm echt verschrikkelijk.

Iedere keer als ik iemand zie rijden met een 'hoog' scherm denk bij mijzelf "Hoe doe je dat bij regen in het donker". Mijn ervaring na 45+ jaar woon-werk op motor/scooter is dat je met een scherm 80% van het ongerief van kou en regen wegneemt. Ik heb nooit een regenpak gedragen en ben maar zeer incidenteel erg nat aangekomen.

Maar een 'hoog' scherm is een probleem qua zicht, gevaarlijk zelfs. Ik heb altijd een half-hoog scherm gehad. Een hoogte waarbij je er net overheen kan kijken, net laag genoeg om het wegdek voor je in het licht van de koplamp op onregelmatigheden kan controleren. Door de rijwind en luchtwervelingen blijf je achter het scherm redelijk droog. Ik rij op de scooter altijd met een jethelm en heb zelden druppels op mijn bril.

Bij de laatste aanschaf van een scooter vorig jaar was er geen scherm naar mijn wens beschikbaar maar de leverancier heeft hem kosteloos op maat gemaakt. Verder zijn de uitsteeksels voor de handvaten erg prettig voor de bescherming van de handjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jtw-Bkjr3ESt4QSbddpz0Mv00Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8czpl3wbXnEaHKQm979Vfcf.jpg?f=user_large

• Vliegvlug
Dreamvoid schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Lease, niet aan gedacht. Wist ook niet dat het kon eigenlijk, een speed pedelec mag ook niet voor een fietsenplan van de werkgever net zoals een scooter, enkel normale en elektrische fietsen.
[...]

Een AM brommer mag ook niet op het fietspad in de stad,
Huh, hoe kom je daarbij?
Ik weet niet beter dan dat je ook in de stad veelvuldig het fietspad op moet.
Maar misschien is dat regio gebonden dan, regio Den Haag Leiden, is dat in elk geval zo.
dan kan je beter op en A1 motor zitten waar je met het verkeer mee komt (tot circa 100 km/h) dan begrensd op 45, dat is op 50/70/80 km/u wegen echt geen pretje. En qua files, daar rij je gewoon tussendoor met de motor.
Dan heb jij een ander beeld van woon-werk verkeer dan ik blijkbaar want ik ga echt geen 40-50 Km enkele reis op de scooter doen. ~35Km is toch wel de max voor mij.

En waar mag je op 70 & 80 Km/u wegen met de scooter tussen de auto’s rijden?
Lijkt mij erg gevaarlijk.

In Leiden lijkt een beetje de regel te zijn dat je enkel op eenbaanswegen tussen de auto’s mag maar in Den Haag is het weer geen probleem en rijd je gewoon wel op tweebaanswegen.
Dat komt volgens mij vooral doordat je in veel buitenlanden rond ons heen een 125cc motor als een soort bromfiets wordt gezien waar je een stuk makkelijker op kan stappen dan in Nederland waar je een motorrijbewijs voor nodig hebt terwijl je vroegah in Nederland gewoon op een 50cc brommer kon springen zolang je maar een verzekeringsplaatje had.

Als dat met een B-rijbewijs bij een 125cc kon was ik daar misschien ook wel eens aan begonnen :P

• Vliegvlug
supersoco80 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:30:
[...]

Mijn SuperSoco loopt 49,9 (op de rollerbank van de politie) en is bij de stoplichten sneller weg dan de gemiddelde auto. Ik kom uitstekend mee met het verkeer binnen de BBK, buiten de BBK heb ik via het fietspad naar mijn werk een veel kortere route die veel rustiger is en nauwelijks stoplichten heeft.
Dat precies! (y)
Met de motor doe ik over woon werk in het meest gunstige geval 25 minuten over de heen weg en terug net iets meer dan 30 (1 richting stadsring). Maart meestal zo rond de 40-45 minuten. Met de scooter is woonwerk altijd 30 minuten, ongeacht weer en verkeer.
En dat! :)
Enorm voordeel van de scooter over een pedelec: je zit droog en je kan vor een week aan boodschappen meenemen.
Droog zitten vind ik nu niet iets wat ik met scooters associeer :P

Juist in een fikse regenbui zit ik droger op mijn fiets dan mijn scooter. Dat komt door dat grote zadel waar je op zit, daarin creëer je een kuil en één keer raden waar het water zich verzameld. ;)
Is een kwestie van tijd voordat het water door de naden van mijn regenbroek komt. :X
Ik heb een ruit met een klein spoilertje, ik zit daardoor bijna 100% uit de wind en regen en heb zelfs bijna geen regenkleding nodig.
Ik heb in herfst en winter eigenlijk altijd regenkleding aan, niet zozeer tegen de regen maar vooral tegen de wind die je enorm doet afkoelen en daar gaat een windscherm ook niet tegen helpen want die doet niets voor mijn benen. ;)
Ik zit ook volledig uit de wind, dus geen windgeruis op de helm. Het spoilertje stuurt de wind net over mijn helm, ik kijk dus over de ruit heenen mijn visier blijft aardig schoon. Ik zie dus meer met ruit dan zonder.
Dat je over het scherm heen kan kijken neemt het grootste nadeel van een windscherm wel weg ja.

Windgeruis had ik met mijn eerdere helmen wel last van maar nadat ik een motorhelm gekocht heb heb ik daar helemaal geen last meer van. :*)
Denk dat die helmen daar beter op getest worden vanwege de hogere snelheden waarbij ze gebruikt worden.

• Vliegvlug
dirks schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Iedere keer als ik iemand zie rijden met een 'hoog' scherm denk bij mijzelf "Hoe doe je dat bij regen in het donker".
Precies ja!
Mijn ervaring na 45+ jaar woon-werk op motor/scooter is dat je met een scherm 80% van het ongerief van kou en regen wegneemt. Ik heb nooit een regenpak gedragen en ben maar zeer incidenteel erg nat aangekomen.
Zoals ik hierboven al schreef gaat het me voornamelijk op de kou van de wind en niet de regen, maar zelf als het niet hard regent wordt ik wel extra koud met een natte broek om van een hoosbui maar te zwijgen. Dus ik trek gewoon altijd mijn pak aan, zoveel moeite is dat ook niet.
Maar een 'hoog' scherm is een probleem qua zicht, gevaarlijk zelfs.
Eens! :Y
Ik heb altijd een half-hoog scherm gehad. Een hoogte waarbij je er net overheen kan kijken, net laag genoeg om het wegdek voor je in het licht van de koplamp op onregelmatigheden kan controleren. Door de rijwind en luchtwervelingen blijf je achter het scherm redelijk droog. Ik rij op de scooter altijd met een jethelm en heb zelden druppels op mijn bril.

Bij de laatste aanschaf van een scooter vorig jaar was er geen scherm naar mijn wens beschikbaar maar de leverancier heeft hem kosteloos op maat gemaakt. Verder zijn de uitsteeksels voor de handvaten erg prettig voor de bescherming van de handjes!

[Afbeelding]
Ziet er best netjes uit!
En de handjes uit de wind lijkt me wel prettig.

Maar toch vind ik het er niet zo mooi uit zien als zonder, hetzelfde heb ik ook met helmkoffers trouwens, maar misschien moet ik het gewoon eens proberen. :P

• Dreamvoid
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...ilig-rijden-op-de-brommer

Hier wordt het oa duidelijk beschreven: je mag met de brommer niet op een fietspad, alleen op het (vrij zeldzame) fiets+bromfietspad (blauw bord met bromfietslogo). En zelfs als die er is, dan mag je maar max 30 km/u rijden binnen de bebouwde kom.

Nou weet ik ook wel dat (e-)bromfietsers en speed pedelec rijders massaal lak hebben aan die regels en gewoon 50 km/u rijden op normale fietspaden in de stad. Net als met fatbikes is er een enorm gat tussen de verkeersregels en de praktijk.

In de praktijk zit ik veel liever op de rijbaan op een A1 motor (of AM op een 50/30 km/u straat) dan op een AM brommer tussen de fietsers, de snelheidsverschillen op het fietspad zijn veel te groot en de kans dat er een dagdromende voetganger voor je staat ook, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

En de mogelijkheid om met een A1 60/70/90 km/u te rijden op de wegen waar dat kan is een flinke bonus ten opzichte van AM, terwijl een A1 niet zoveel duurder is dan een AM met dezelfde accucapaciteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 14-02-2026 11:24 ]

• Vliegvlug
Dreamvoid schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:22:
https://www.rijksoverheid...ilig-rijden-op-de-brommer

Hier wordt het oa duidelijk beschreven: je mag met de brommer niet op een fietspad, alleen op het (vrij zeldzame) fiets+bromfietspad (blauw bord met bromfietslogo).
Nou zo zeldzaam zijn die borden niet hoor sinds je als bromfietser ook gedeeltelijk tussen de auto’s moet rijden en vaak zelfs van die wegen afgestuurd wordt met zo’n speciaal bordje richting het fietspad, maar klopt dat je niet op fietspaden met zo’n rond of vierkant bord met je gele plaat mag.
Maar iedereen weet dat als je in deze context fietspad zegt dat dat dan een fietspad is waar je ook met je gele plaat op mag rijden. :)
En zelfs als die er is, dan mag je maar max 30 km/u rijden binnen de bebouwde kom.

Nou weet ik ook wel dat (e-)bromfietsers en speed pedelec rijders massaal lak hebben aan die regels en gewoon 50 km/u rijden op normale fietspaden in de stad. Net als met fatbikes is er een enorm gat tussen de verkeersregels en de praktijk.
Klopt maar dat is al tientallen jaren zo, er wordt defacto niet op daadwerkelijk gereden snelheid gecontroleerd, is heel zeldzaam als er een agent met een lasergun staat.
Denk dat genoeg mensen als je het vraagt serieus denken dat 45 toegestaan is op het fietspad.
In de praktijk zit ik veel liever op de rijbaan op een A1 motor (of AM op een 50/30 km/u straat) dan op een AM brommer tussen de fietsers, de snelheidsverschillen op het fietspad zijn veel te groot en de kans dat er een dagdromende voetganger voor je staat ook, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Ik heb geen A rijbewijs dus weet niet hoe het op een motor rijdt maar ik heb geen enkel probleem met op het fietspad rijden met de scooter. Als je gewoon netjes de snelheid aanpast aan de omstandigheden en goed anticipeert is er niets aan de hand. Je moet natuurlijk niet overal met 50+ willen doorknallen, zeker niet in een binnenstad.

Gewoon lekker 50 doorrijden met de auto’s mee is natuurlijk relaxter maar daar kom je echt veel vaker stoplichten tegen en lange rijen voor kruispunten terwijl een fietspad in zo’n geval vaak onbelemmerd parallel doorloopt en je door kan rijden, dat vind ik juist het mooie aan een bromfiets!
En de mogelijkheid om met een A1 60/70/90 km/u te rijden op de wegen waar dat kan is een flinke bonus ten opzichte van AM, terwijl een A1 niet zoveel duurder is dan een AM met dezelfde accucapaciteit.
Leuk dat je topsnelheid hoger is maar dat wordt lang en breed teniet gedaan door stoplichten en files.
Daarbij vind ik dergelijke hoge snelheden op een tweewieler persoonlijk ook te gevaarlijk, je kan alles 100% goed doen en alsnog op het haasje zijn.

Ik heb het gezien, motorrijder buiten de bebouwde rijdt op een 80Km voorrangsweg, er komt een auto aan die de weg op wil rijden, die stopt en kijkt netjes links en rechts om vervolgens alsnog vlak voor die motorrijder spontaan de weg op te draaien. :X
Motorrijder vol op die auto en hij had geen enkele indicatie dat die auto dat zou doen en geen schijn van kans om nog tijdig te stoppen, de bestuurder daarvan had de motorrijder simpelweg compleet over het hoofd gezien. Lig je dan in je graf met je goede gedrag…. :'(

• pannekoek
daanteva schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:32:
Heeft iemand toevallig ervaring met het vervangen van de lagers van een IVA NCE PRO? Of weet welke lagers er in kunnen. Ik merk de laatste tijd dat het sturen wat stroef gaat.
lager 6302 2rsh 15x42x13 skf

Dit is wat er in mijn voorwiel is gepropt door scooter centrum Reeuwijk.

Maar stroef sturen kan ook balhoofdlagers zijn, daarvan heb ik nog geen idee

[ Voor 9% gewijzigd door pannekoek op 14-02-2026 14:01 ]

• koevlaas2
pannekoek schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:58:
[...]

lager 6302 2rsh 15x42x13 skf

Dit is wat er in mijn voorwiel is gepropt door scooter centrum Reeuwijk.

Maar stroef sturen kan ook balhoofdlagers zijn, daarvan heb ik nog geen idee
Roest in dit lager, kwestie van smeren ?

• ArnoTo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-02 17:16
https://fr.nova-motors.shop/ersatzteile/inoa-sli/jeu-de-roulements-de-direction-sli9

I don't know if it can work but there are so many parts in common between SLI9 and SLI10 (Nce Pro)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Aidix schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:05:

[Afbeelding]

Deze kost €3000.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die EVO GT zie ik wel zitten, dat moeten we toch gewoon in japan kunnen kopen en hierheen halen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.