Dat denk ik dan ook wel ja.
Kan altijd handig om even op een scooter te gaan ipv met de auto, al was het maar wanneer de auto al in gebruik is.
Als de 17 jarige niet de hoofdbestuurder is kan die gewoon rondrijden op de verzekering van jullie maar dan met verhoogd eigen risico bij de meeste verzekeraars.
Maar let wel even op of dat echt kan, bij Unive zijn ze helemaal gestopt met uitkeren wanneer er een jongere op rijdt omdat er teveel misbruik van gemaakt werd:
Univé ziet steeds meer jongeren sjoemelen met bromfietsverzekering
Ik verwacht dat dit bij meer verzekeraars gaat gebeuren.
Elektrische fiets willen we niet. Daar voelen we ons te jong voor. We hebben vrij nieuwe (2023 en 2024) gewone stadsfietsen voor ons als ouders.
Snap je helemaal, hier ook nog alles reguliere fietsen. Fietsafstanden zijn naar ons idee zodanig kort dat daar geen elektrische ondersteuning nodig is, we zijn nog niet bejaard dat we dat nodig hebben.

En zo krijgen de kinderen in elk geval nog de beweging van dagelijkse fietstocht naar school, ook al is dat maar 20min enkele reis voor degene die het verst weg zit.
Daarnaast gaan we voor een gele plaat, denk ik. Maar als de argumenten voor max 25 per uur en dus een blauwe goed zijn, dan is dat ook een optie. Alleen fietspaden is mogelijk wel veiliger voor de kinderen. En 25 is nog een mooie snelheid.
Ben zelf ook voor een gele plaat gegaan, puur vanwege de hogere snelheid omdat ik anders het verschil met fietsen te klein vind.
Extra argument is tegenwoordig ook dat je op de blauwe plaat ook een helm op moet maar dat is voor mij nooit een reden geweest om voor een snorfiets te gaan.
Wel haal je daarmee natuurlijk een hoger bereik maar ik ben ergens liever sneller.
Qua bereik zou ik als minimum echte 50 kilometers aanhouden voor generiek gebruik.
Mijn eerste elektrische scooter, Novox C50 zelfbouw, zat daar op en dat was in dat opzicht prima.
Hij trok wel lekker snel op en hoge top dus had er wel meer bereik uit kunnen krijgen door dat allemaal wat naar beneden te schroeven.
De Govecs die ik daarna kocht wel van een groter bereik laten voorzien met extra accu, gaat minstens 75Km ver maar heb die nooit helemaal leeg gereden. Trekt wel stuk minder snel op dus dat zal ook helpen.
De Niu die mijn vrouw laatst gekocht heeft met extra accu gaat volgens het display na volledig opladen nog verder, 100Km maar als ik er op rijd in de sport stand
(ander standen gaat naast het gezapiger optrekken ook de top helaas omlaag) dan loopt de range harder terug dan het respercentage van de accu dus geloof niet dat daar echt 100Km mee te halen is.
Ander ding wat in de range hakt is dat als de accu op 15% komt de scooter in een powersave mode gaat waarmee snelheid wordt beperkt tot 20Km/u. Wat ik erg irritant vind.
Rijd liever minder kilometers op een acceptabele snelheid door.