:strip_exif()/f/image/vFiDxRVe12EZxQk7LY9fQxWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds kort rijd ik dagelijks 25 km (enkel, met de auto) naar mijn werk, gaat prima 25-30 minuten. Maar ik wilde ook een alternatief voor de auto, ik heb alles overwogen, uitgekomen op een elektrische scooter en daarmee dit forum. Na heel veel te hebben gelezen heb ik gekozen voor deze Yadea e10, waar juist heel weinig over te vinden is, dus even mijn eerste indruk voor geïnteresseerden.
Ik had Yadea niet eerder overwogen, ik kwam bij een scooterwinkel binnen en de medewerker wees mij erop. Eerste indruk was positief; strak afgewerkt, alles zit erop, zeer aantrekkelijk prijskaartje. Thuis verder in verdiept, vrij weinig over te vinden, wordt verkocht onder meerdere omschrijving, Yadea is een grote Chinese fabrikant, wereldspeler. Verkoper gaf aan dat Yadea goede vertegenwoordiging heeft in NL, belangrijke voor garantie, accessoires, onderdelen, mn dat laatste schijnt bij andere bekendere merken niet altijd soepel te gaan.
Knoop doorgehakt en 1 week later stond ie klaar, keuze uit 3 kleuren, alleen deze heeft bruin zadel, heb ik voor gekozen. Het is een hele zware scooter, daardoor niet voor iedereen geschikt denk ik, schijnt door de gekozen accu techniek te komen. Accu kan er ook niet uit (prima voor mij). Door gewicht icm laag zwaartepunt ligt ie als een blok op de weg, motor is echt fel, je kan echt goed met stadsverkeer meekomen. Je zit snel op 45km p u (50km op teller), en dat houdt ie prima vast. Er zit weinig onnodigs op, wat wel: groot scherm (teller, accu), normaal licht/groot licht (geeft bak licht), cruise control (werkt goed).
Er zit een sleutel bij met afstandsbediening, werkt goed, kan ook key-less, en er is een app (vrij rudimentair doe ik niets mee)
Verder is eenvoudig, geen navigatie, geen instelbare kleuren, geluiden, geen bluetooth , prima dus!
Qua meenemen en opbergen, grote opbergbak (past mijn helm in, slot en regenpak oid), verder een vak onder stuur (handschoenen) met USB aansluiting, en tassenhaak, achterop een rugsteun voor passagier, net als uitklapbare voetsteunen (lijken degelijk).
Het bereik: er zit een 72v 38Ah accu in, ik heb er geen verstand van. Er wordt geadverteerd met een bereik van 60km (met disclaimers...). De accu laat op het scherm middels 5 streepjes zien hoe vol de accu is, dat is niet erg nauwkeurig natuurlijk, maar wel zo rustig. Inmiddels weet ik dat na 20-30 km het eerste streepje eraf gaat (na wat aankondiging waarbij het streepje soms weggaat en weer terugkomt), dan na 5-10 km 2e. Het verste wat ik heb gereden is 46 km op 1 lading, toen had ik 2 streepjes over, niets te merken dat de accu bijna leeg zou zijn oid. Ik denk dat je die 60KM zo maar eens zou kunnen halen, voor mij is is het in ieder geval ruim voldoende. Ik heb andere merken en types scooters overwogen, ook met dubbel accu voor langer bereik, ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb; deze accu is ruim afdoende voor mij, en een uur per dag op de scooter vind ik (ook al vind ik het leuker dan met de auto) lang genoeg.
Ik laad de scooter op als ik thuiskom, er zit een oplader bij met ventilator, ben blij dat ie in mijn schuur staat. Oplader en ventilator stoppen er vanzelf mee als ie vol zit, ik kan dat zo 1-2-3 nergens lezen in beschrijvingen maar het schijnt zo te werken.
Ik heb geen windscherm, misschien later nog maar mis het niet, ook veel gelezen over ophogen snelheid; ik vind dit voor nu hard zat. Alleen de letters Yadea van het voorschermpje afgehaald.
Inmiddels is de (bij aankoop inbegrepen) 1e 500km uitgevoerd, zoals te verwachten geen bijzonderheden. Ik heb er 700km op staan in een maand, ben nog steeds blij met mijn keuze.
Hoop dat het wat extra info geeft over deze scooter, mocht je vragen hebben hoor ik dat.