Hier bij mijn BMW dealer in Zwitserland staan er vijf op rij op een koper te wachten, allemaal vers uit de 3-jarige lease.Stidge schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:31:
[...]
waar is dat?Ben wel een beetje klaar met scooter rijden.
Contactje los.wmeester schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Mooie plaatjes van de andere kant van de wereld.
Hier heb ik nog last van een Horwin met uitvallende/knipperende lichten en display. Rijden doet ie wel maar nu als een disco. Vermoedelijk is de 12 volt converter niet meer ok en wordt vervangen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik was afgelopen zaterdag bij de scooter winkel en bleek dat ze net de week daarvoor een aantal Niu NQiX 150 elektrische scooters binnen hadden gekregen:
Dit betreft het nieuwe 2026 model. Hier ziijn een aantal veranderingen in doorgevoerd ten opzichte van het vorige model gaf de medewerker aan:
Maar het feit dat deze nieuwe NQiX 150 wel bevestigd ABS heeft en de FQiX 150 dat waarschijnlijk niet krijgt want, die wordt grofweg 300 euro goedkoper, heeft me doen besluiten om de NQiX150 te bestellen!
In de kleur matzwart en met een tweede accu die €600 kost, dat zou op papier een bereik van 140 Km moeten opleveren. Komt bij elkaar op €3349 uit.
Vind de FQiX er wel leuk uitzien, misschien wel beter dan de NQiX, het is elke geval weer eens wat anders, maar de extra veiligheid van ABS gaf toch de doorslag.
De verkoper grapte nog wel dat het qua frame dezelfde scooters zijn en een NQiX met wel is uit te rusten met de kappen van de FQiX maar ik vraag me af is dat echt zo is. Zou me niets verbazen als die net andere bevestigingspunteb heeft en zelf als dat niet zo is is een hele nieuwe kappenset te duur om dat voor de looks om te wisselen.
Omdat de nieuwe versie van de NQiX 150 een nieuwe controller heeft werkt de speed update van de vorige versie daar niet op en helaas is die voor de nieuwe versie nog niet beschikbaar.
De scooter komt naar verwachting over 5 of 6 weken bij hun binnen dus ik hoop echt dat de speed upgrade dan wel beschikbaar is. 🤞
Zonder loopt de scooter strak 45Km/u op de teller, dus werkelijk snelheid nog iets lager, en dat is echt niet te doen tussen de auto’s.
Als dat het geval is laat ik ‘m daar nog staan want heb geen zin om er dan op te gaan rijden, dan pak ik de Niu GTS wel
, en kost het me ook geen garantietermijn zolang hij niet is afgeleverd.
52 a 53 Km/uur met speed update is toch wel minimaal nodig om je een beetje normaal tussen de auto’s te kunnen begeven.
Die nieuwe NQiX 150 loopt trouwens als warme broodjes, de verkoper gaf aan dat van de 30 die ze besteld hadden er binnen één week al 28 verkocht waren. Had eigenlijk niet verwacht dat elektrische scooters zo populair zijn.
Dit betreft het nieuwe 2026 model. Hier ziijn een aantal veranderingen in doorgevoerd ten opzichte van het vorige model gaf de medewerker aan:
- Nieuwe elektronica intern zoals de controller en BMS
- Andere motor, was een Bosch is nu eigen merk
- Ander merk accu’s
- ABS op het voorwiel
- Lader die verder verkleind is, deze was eerst langwerpig en nu vierkant.
Maar het feit dat deze nieuwe NQiX 150 wel bevestigd ABS heeft en de FQiX 150 dat waarschijnlijk niet krijgt want, die wordt grofweg 300 euro goedkoper, heeft me doen besluiten om de NQiX150 te bestellen!
In de kleur matzwart en met een tweede accu die €600 kost, dat zou op papier een bereik van 140 Km moeten opleveren. Komt bij elkaar op €3349 uit.
Vind de FQiX er wel leuk uitzien, misschien wel beter dan de NQiX, het is elke geval weer eens wat anders, maar de extra veiligheid van ABS gaf toch de doorslag.
De verkoper grapte nog wel dat het qua frame dezelfde scooters zijn en een NQiX met wel is uit te rusten met de kappen van de FQiX maar ik vraag me af is dat echt zo is. Zou me niets verbazen als die net andere bevestigingspunteb heeft en zelf als dat niet zo is is een hele nieuwe kappenset te duur om dat voor de looks om te wisselen.
Omdat de nieuwe versie van de NQiX 150 een nieuwe controller heeft werkt de speed update van de vorige versie daar niet op en helaas is die voor de nieuwe versie nog niet beschikbaar.
De scooter komt naar verwachting over 5 of 6 weken bij hun binnen dus ik hoop echt dat de speed upgrade dan wel beschikbaar is. 🤞
Zonder loopt de scooter strak 45Km/u op de teller, dus werkelijk snelheid nog iets lager, en dat is echt niet te doen tussen de auto’s.
Als dat het geval is laat ik ‘m daar nog staan want heb geen zin om er dan op te gaan rijden, dan pak ik de Niu GTS wel
52 a 53 Km/uur met speed update is toch wel minimaal nodig om je een beetje normaal tussen de auto’s te kunnen begeven.
Die nieuwe NQiX 150 loopt trouwens als warme broodjes, de verkoper gaf aan dat van de 30 die ze besteld hadden er binnen één week al 28 verkocht waren. Had eigenlijk niet verwacht dat elektrische scooters zo populair zijn.
Ik heb een Segway E300SE, maar kan dat ook instellen voor de batterij. Ik laadt tot 90 procent (dat is voldoende voor onze ritjes) en soms een keer tot 100 procent. Voor de snelheid kijk ik meer naar mijn zonnepanelen, heb vier plug en play panelen en probeer hem daarmee op te laden (anders gaat hij uit de thuisaccu stroom trekken).m0nk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:07:
Hier inmiddels ook enkele weken de NQiX150 met snelheidsupgrade. Rijdt steevast 54. In vergelijking met mijn Iva trekt deze ook lekker door en reageert ie vlot op mijn gashendel. Uiteindelijk heeft de winkel waar ik hem heb gekocht de gehele kabelboom vervangen overigens en heb ik nu de dubbele stekker aansluiting en dus 2 batterijen aangesloten. Die man zei dat het echt een enorme klus was. Hij is er zelfs op zondag nog mee bezig geweest om alles rustig af te maken. De kabelboom zelf heb ik kosteloos gekregen. Ik heb alleen wat arbeidsuren afgerekend, wel zo eerlijk ook.
Dat geluid op max viel mij ook op idd. En het inhouden bij kuiltjes in het begin ook. Met TCS uit gaat dat wel beter. Wat hebben jullie in de laad instellingen staan overigens? Laden jullie tot 100% en snel? Of een aangepast percentage + laadinstelling?
@Vliegvlug Ik las dat jij de cruise control niet goed vond werken. Deze werkt door heel kort de knop in te drukken. Ik heb er geen problemen mee iig.
Ik kan in stapjes van 100 watt laden tot 1200 watt, ik denk dat het allemaal niet zo erg is. Je kunt ook de temperatuur van de accu zien, dat heeft weinig invloed en als je langzamer laadt moet je ook langer laden.
De cruisecontrol vind ik niet zo fijn, ik gebruik die eigenlijk alleen bij lage snelheden. Op een 70 weg heb ik liever zelf de controle. Range enzo wat hij aangeeft te kunnen rijden klopt redelijk en de opgave van Segway zou ik bescheiden noemen. Dat haal ik zelfs met mijn vrouw achterop en twee jerrycans met water.
Ik ging destijds eigenlijk ook voor een Niui NQiX (300 denk ik) kijken, maar de dealer had alleen een oudere Niui die hij met korting wilde verkopen, de Segway en een Iva. Iva kende ik niet en ik twijfelde tussen die niui en de segway en heb die segway gekocht omdat hij die had staan. Het was even wennen aan de acceleratie in het begin.
[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 14-07-2026 16:40 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Die accu kost dat in Nederland? Segway vraagt 1500 euro voor een accu.Aidix schreef op maandag 22 juni 2026 @ 04:23:
De prijs in NL is ook scherp met €2500 voor de AE4 met 1 accu 72v 27Ah. Extra treeplank accu voor 899.
/▌
Ja dat is de prijs in NL.
In zo'n 2kwh scooter accu zit voor nog geen 300 euro aan 18650 accucellen als je ze zelf los in NL koopt...
In zo'n 2kwh scooter accu zit voor nog geen 300 euro aan 18650 accucellen als je ze zelf los in NL koopt...
[ Voor 68% gewijzigd door Aidix op 14-07-2026 16:52 ]
Ik kan ze niet aan elkaar solderenAidix schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:45:
Ja dat is de prijs in NL.
/▌
Voor alle IVA NCE Pro eigenaren:
Hoe zijn jullie gashendels?
Bij mij 1x kapot gegaan, mechanisch. Kon 'm doordraaien. Dat is gefixt met een nieuwe
Nu geeft de controller een error over throttle input.
Op beide controllers. Ugh. Die toko die 'm gefixt heeft heeft het druk met zomervakantie. Misschien zelf maar weer gaan klooien.
Bij mij 1x kapot gegaan, mechanisch. Kon 'm doordraaien. Dat is gefixt met een nieuwe
Op beide controllers. Ugh. Die toko die 'm gefixt heeft heeft het druk met zomervakantie. Misschien zelf maar weer gaan klooien.
Sloop je oude gashendel eens open. Kans dat er een zwakke plek in zit die scheurt bij regelmatig volgas tegen de aanslag. De magneet van de Hall sensor komt dan los en je krijgt allerlei rare effecten.
What is weird is that he has same errors on both handles...(sorry if i use english here, im frenchAidix schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:33:
Sloop je oude gashendel eens open. Kans dat er een zwakke plek in zit die scheurt bij regelmatig volgas tegen de aanslag. De magneet van de Hall sensor komt dan los en je krijgt allerlei rare effecten.
Misschien bij een andere werkplek die Iva ondersteund brengen? Ik heb zelf gelukkig nog nooit dergelijke issues gehad, dus kan je niet helpen met suggesties. Gemini kwam met veel ideeen, maar ik weet niet of ze kloppen.Stidge schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:20:
Voor alle IVA NCE Pro eigenaren:
Vanochtend deed 'ie het weer. Denk dat ze 'm shit gefixed hebben en er wat water in de bekabeling is gekomen. Ik ga 'm zelf flink dichttapen en dan even hopen dat het allemaal goedkomt.Walrave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:05:
[...]
Misschien bij een andere werkplek die Iva ondersteund brengen? Ik heb zelf gelukkig nog nooit dergelijke issues gehad, dus kan je niet helpen met suggesties. Gemini kwam met veel ideeen, maar ik weet niet of ze kloppen.
Happy to hear that !! Let us know how it goes after a hundred kilometersStidge schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:22:
[...]
Vanochtend deed 'ie het weer. Denk dat ze 'm shit gefixed hebben en er wat water in de bekabeling is gekomen. Ik ga 'm zelf flink dichttapen en dan even hopen dat het allemaal goedkomt.
snip: vraag en aanbod
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 16-08-2026 07:08 ]
Hallo, ik heb een simpel vraagje,
Ik heb een nieuwe 48v 13s8p en een andere laadstekker DC connecter, en mits ik al door verschillende redenen niet alleen mn pack heb vervangen en ook de adapter(s) en ook DIY de conneters van naar en naar van. Maar ik heb maar 1 adapter die 48v en 5A steekt de andere steken enkel 2A dus dar scheelt meer dan helft de tijd , dus ik heb een passende connecter stuk van een verdwaalde adapter onthoofd en getransplant aan de adapter kabel , maar nu komt het connectorstuk van een nameless doner en de bat. is een china inport dus die hun regels hoe kleuren en volgordes gaan hebben ze hun eigen idee over. Dus ik wil zeker zijn dat de polen gelijk zijn en uitmeten maar heb nog nooit een multi meter gebruikt en er zijn ook zoveel verschillende niet dat dit uitmaakt wellicht. Kan iemand begeleiding geven welke stand ik die moet zetten en war ik wel en NIET mag doen ...want ik weet ook als ik perongeluk verbinding maak met het pennetje in het de center en de buiten wand hangt alles plots samen en komt niet meer los haha....dus ik ben wel een plantrekker en heb geen linker handen en heb een gezonde creative mind en ook de uitvoering daarvan. Maar in dit geval kom ik toch even polsen want hier eens testen kan snel vuilbak zijn:strip_exif()/f/image/fCr2fDixRAVmZXaYehzomHjC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een nieuwe 48v 13s8p en een andere laadstekker DC connecter, en mits ik al door verschillende redenen niet alleen mn pack heb vervangen en ook de adapter(s) en ook DIY de conneters van naar en naar van. Maar ik heb maar 1 adapter die 48v en 5A steekt de andere steken enkel 2A dus dar scheelt meer dan helft de tijd , dus ik heb een passende connecter stuk van een verdwaalde adapter onthoofd en getransplant aan de adapter kabel , maar nu komt het connectorstuk van een nameless doner en de bat. is een china inport dus die hun regels hoe kleuren en volgordes gaan hebben ze hun eigen idee over. Dus ik wil zeker zijn dat de polen gelijk zijn en uitmeten maar heb nog nooit een multi meter gebruikt en er zijn ook zoveel verschillende niet dat dit uitmaakt wellicht. Kan iemand begeleiding geven welke stand ik die moet zetten en war ik wel en NIET mag doen ...want ik weet ook als ik perongeluk verbinding maak met het pennetje in het de center en de buiten wand hangt alles plots samen en komt niet meer los haha....dus ik ben wel een plantrekker en heb geen linker handen en heb een gezonde creative mind en ook de uitvoering daarvan. Maar in dit geval kom ik toch even polsen want hier eens testen kan snel vuilbak zijn
:strip_exif()/f/image/fCr2fDixRAVmZXaYehzomHjC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie heeft er ook 2 accu's in zijn IVA NCE PRO?
Ik wil sinds een week. Scooter Reeuwijk verkoopt ze tijdelijk van 1099 voor 799.
Toch maar gedaan I.v.m. een nieuwe woning. Maar ik dacht dat je 2 accu's tegelijk ook kon opladen, maar dat doet het niet. Deed de connector in de 72V34Ah accu en liet de 72V24Ah accu gewoon plugged. Nothing happened.
Wie heeft een goede oplossing?
Ik wil sinds een week. Scooter Reeuwijk verkoopt ze tijdelijk van 1099 voor 799.
Toch maar gedaan I.v.m. een nieuwe woning. Maar ik dacht dat je 2 accu's tegelijk ook kon opladen, maar dat doet het niet. Deed de connector in de 72V34Ah accu en liet de 72V24Ah accu gewoon plugged. Nothing happened.
IVA NCE PROlaf
Koppel je de lader niet aan de scooter?
Kan alleen ervaringen bieden omtrent Zuid-Limburg, en ik merk eigenlijk nooit dit soort vijandigheid. Juist het tegenovergestelde, veel mensen vinden het ding maar grappig of vragen ernaar. Kan me maar één keer herinneren dat iemand gefrustreerd was, maar dat was iemand die zat onder invloed op z'n fiets zat en schrok toen ik er langzaam voorbij kwam.supersoco80 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:37:
Vraagje: Hoe gaan jullie om met boomers? Ik had net weer een mooie aanvaring.
....
Dus. Wat doen jullie? Wel/niet een toetertje?
Toeteren doe ik alleen als ze naast elkaar fietsen en geen indicatie geven dat ze achter elkaar gaan fietsen. Anders wacht ik gewoon voor een goede mogelijkheid en ga ik er met gepaste snelheid voorbij.
Mijn frustraties zijn de gebruikelijke onoplettende automobilisten die je constant afsnijden, of hun voertuigen op het fietspad parkeren (het is OK, ze hebben de gevarenlichten aan!). Als je niet op de weg zit met de gedachte dat iedereen je omver wilt rijden is dat ook wat er gebeurd.
-------
Overigens zelf heb ik een Horwin SK1, met nu bijna 11K op de teller. Doet ongeveer een kilometer per percentage op 25km/h, iets meer dan de helft daarvan op 50km/h. De FOC controller op de SK1 is best zuinig. Verder ook weinig te klagen over het apparaat behalve de klote voorrem die maar lichtjes blijft aanlopen. Echt al vanalles gedaan, schijf vlakken, pads met ander materiaal, helemaal polijsten en goed invetten... Maar na remmen loopt hij altijd een tijdje aan. Hebben andere mensen dat ook?
Heb hem aangeschaft om mijn stage2 civic te ontlasten van korte stukjes, maar ben er eigenlijk steeds meer gebruik van gaan maken. Nu met de huidige benzine prijzen (en een verbruik van 6.6L/100K) heb je het ding al na 15K kilometers terugverdiend. Zeker als je erbij telt dat mijn auto dan al 3 beurten had moeten hebben vanwege het specifiek vermogen, en ik vanwege de tune RON98 moet tanken.
Mijn SK1 staat op 15k met nog steeds de originele remblokken voor. Loopt niet aan.
Verbruik is gemiddeld 10% = 6.5km. (34Ah). Ik merk geen degradatie. Bij KWS Seuren kan je de accu's tegenwoordig laten reviseren tot 50Ah! Alleen kost dat 1600€.
Verbruik is gemiddeld 10% = 6.5km. (34Ah). Ik merk geen degradatie. Bij KWS Seuren kan je de accu's tegenwoordig laten reviseren tot 50Ah! Alleen kost dat 1600€.
[ Voor 5% gewijzigd door Aidix op 15-08-2026 10:52 ]
Hier ook licht aanlopende rem op kruissnelheid. (53 km/h) Zodra je iets harder (heuvel af) of zachter gaat is het weg. Ook door de bochten geen aanlopende rem.Majestici schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Verder ook weinig te klagen over het apparaat behalve de klote voorrem die maar lichtjes blijft aanlopen. Echt al vanalles gedaan, schijf vlakken, pads met ander materiaal, helemaal polijsten en goed invetten... Maar na remmen loopt hij altijd een tijdje aan. Hebben andere mensen dat ook?
Laatst nog retourtje Zandvoort gedaan: 110 km en nog 20% batterij over.
Mooi weer en twee personen op de scooter.
Nou ja, dat je minder (lokaal) uitstoot is een leuke bijkomstigheid, maar ik heb het echt puur voor egoïstische redenen gedaan hoor. Wat ik ook denk dat dit hetgeen is wat de meeste mensen appreciëren. De reductie in geluidsvervuiling door de straat, en dat je geen spoor van mengsmering-verbranding achter je aantrekt als je voorbij komt op het fietspad.4x2 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:51:
[Afbeelding]
Ik heb m'n steentje vandaag ook weer bijgedragen,
Ik heb nog 4 motoren hoor, 2 4-takten, een 2-takt en 1 die ik om aan het beunen ben naar diesel.
Maar er compenseert tenminste iets, ofzo
Nee, de Niu heb ik omdat ik het ding vooral als boodschappenscooter gebruik (1-3km ritjes) maar ik 'm ook fatsoenlijk kan gebruiken voor iets (iets...) langere ritten, want ja, het motorrijbewijs heb ik toch al en een helm moet ik hoe dan ook op.
Maar er compenseert tenminste iets, ofzo
Nee, de Niu heb ik omdat ik het ding vooral als boodschappenscooter gebruik (1-3km ritjes) maar ik 'm ook fatsoenlijk kan gebruiken voor iets (iets...) langere ritten, want ja, het motorrijbewijs heb ik toch al en een helm moet ik hoe dan ook op.
leeg
Bij mij laden ze tegelijk, maar ik heb twee keer het zelfde. Kan dat het verschil zijn? Hebben ze beide dikke oranje kabels waar ze aan vast zitten? Ik laad trouwens altijd via de scooter aansluiting en haal ze niet uit de scooter.OlafBso schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:24:
Wie heeft er ook 2 accu's in zijn IVA NCE PRO?
Sterke groei van electrische motorfietsen/scooters in Nederland dit jaar: https://www.motorcyclesdata.com/2026/08/19/netherlands-motorcycles/
1 op de 4 verkochte motorfietsen zijn electrisch, en aangezien er in het grote motorsegment (L3e = 125cc en hoger) bijna niks electrisch is, kan je denk ik wel aannemen dat de meeste brom/snor scooters (L1e) in NL tegenwoordig electrisch zijn.
Zal ook niet echt een verrassing zijn dat Yadea en Niu de meest verkochte zijn. Grappig om ook Luqi in de top 10 te zien (dat zijn die gekke e-choppers).
Interessant om het verschil te zien met Frankrijk waar het brommer segment vrijwel niet bestaat en de bestverkochte electrische modellen de Stark Varg en BMW CE04 zijn.
1 op de 4 verkochte motorfietsen zijn electrisch, en aangezien er in het grote motorsegment (L3e = 125cc en hoger) bijna niks electrisch is, kan je denk ik wel aannemen dat de meeste brom/snor scooters (L1e) in NL tegenwoordig electrisch zijn.
Zal ook niet echt een verrassing zijn dat Yadea en Niu de meest verkochte zijn. Grappig om ook Luqi in de top 10 te zien (dat zijn die gekke e-choppers).
Interessant om het verschil te zien met Frankrijk waar het brommer segment vrijwel niet bestaat en de bestverkochte electrische modellen de Stark Varg en BMW CE04 zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 21-08-2026 16:22 ]
Dat is meer dan ik dacht, ik heb dit jaar een Segway E300SE gekocht, maar ik zie maar sporadisch andere electrische motorscooters. Ik heb er denk ik hooguit twee gezien deze zomer
Als ik een andere Segway tegen kom is het altijd een bromfiets, een keer een motor-niui tegen gekomen nog en een keer een Edrive Torino op motorkenteken (wat een bromfiets lijkt die ze ontgrenst hebben als ik de specs bekijk).
Het meeste wat je ziet in de zomer zijn klasieke motorfietsen. Het is ook een beetje lastig toeren met een electrische motorscooter.
Het meeste wat je ziet in de zomer zijn klasieke motorfietsen. Het is ook een beetje lastig toeren met een electrische motorscooter.
/▌
Ja motorfietsen niet, maar dit artikel neemt brom en motor samen. De electrificatie komt duidelijk van onder af, het bromsegment gaat het hardst.
[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 21-08-2026 17:20 ]
Mijn schoonfamilie komt uit Vietnam en daar gaat het wel heel hard. Wat goed is, want ze reden daar nog met van die stinkende tweetakts waardoor je nooit een blauwe lucht hebt in de steden.Dreamvoid schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:13:
Ja motorfietsen niet, maar dit artikel neemt brom en motor samen. De electrificatie komt duidelijk van onder af, het bromsegment gaat het hardst.
Ik ben wel blij met mijn Segway, maar bij een volgende scooter zal ik toch andere keuzes maken. Ik hoop dat dan een merk als Honda iets redelijks heeft (gaat dan vooral om de batterij) of dat Segway of Niui dan die kwaliteit bereikt heeft dat ze een fatsoenlijke garantie durven te geven
[ Voor 51% gewijzigd door Marzman op 21-08-2026 19:50 ]
/▌
Segway schijnt ermee op te houden in Nederland, volgens een van de grootste scooterdealers: https://www.dab-scooters.nl/segway-e150s.html
Niu heeft met de NQiX serie wel een flinke stap vooruit gezet qua bouwkwaliteit, daar maak ik me niet zo zorgen over maar idd voor de rest van de Chinezen zit er nog wel werk aan de winkel.
Niu heeft met de NQiX serie wel een flinke stap vooruit gezet qua bouwkwaliteit, daar maak ik me niet zo zorgen over maar idd voor de rest van de Chinezen zit er nog wel werk aan de winkel.
[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 22-08-2026 22:33 ]
Tank je niet in België dan ? Ik heb gisteren daar nog 98 gehaald voor €1,894 per liter.Heb hem aangeschaft om mijn stage2 civic te ontlasten van korte stukjes, maar ben er eigenlijk steeds meer gebruik van gaan maken. Nu met de huidige benzine prijzen (en een verbruik van 6.6L/100K) heb je het ding al na 15K kilometers terugverdiend. Zeker als je erbij telt dat mijn auto dan al 3 beurten had moeten hebben vanwege het specifiek vermogen, en ik vanwege de tune RON98 moet tanken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik vind dat wel een beetje raar, in Belgie zijn ze nog wel te koop en in Nederland hebben ze net een step aangekondigd.Dreamvoid schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:31:
Segway schijnt ermee op te houden in Nederland, volgens een van de grootste scooterdealers: https://www.dab-scooters.nl/segway-e150s.html
De gevestigde merken hebben ook werk aan de winkel, misschien dat bij hun de afwerking en kwaliteit hoger is, maar technologisch lopen ze gewoon een of twee generaties achter op de Chinezen en voor electrisch maakt dat nog veel verschil.Niu heeft met de NQiX serie wel een flinke stap vooruit gezet qua bouwkwaliteit, daar maak ik me niet zo zorgen over maar idd voor de rest van de Chinezen zit er nog wel werk aan de winkel.
/▌
Voorheen in DE, maar nu moet ik uitwijken naar BE totdat die gasten hun vignet gaan introducerenkoevlaas2 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:14:
[...]
[...]
Tank je niet in België dan ? Ik heb gisteren daar nog 98 gehaald voor €1,894 per liter.
Afgelopen week heb ik m’n scooter verkocht. De scooter uiteraard uit de app verwijderd. Ik heb de nieuwe eigenaar geholpen om de scooter in zijn app te krijgen.
Wat me opviel is dat mijn volledige rit geschiedenis te zien was in zijn app. Alle locaties, tijdstippen, snelheden, verbruik, etc.
Enerzijds heb ik daar geen problemen mee, anderzijds heb ik toch wel vragen over privacy. De exacte thuis-, werk-, en andere locaties zijn volgens mij prive gegevens? Vooral ook met exacte datums en tijden? Hebben jullie dit ook met jullie scooters waar een app alle gegevens bijhoudt?
Wat me opviel is dat mijn volledige rit geschiedenis te zien was in zijn app. Alle locaties, tijdstippen, snelheden, verbruik, etc.
Enerzijds heb ik daar geen problemen mee, anderzijds heb ik toch wel vragen over privacy. De exacte thuis-, werk-, en andere locaties zijn volgens mij prive gegevens? Vooral ook met exacte datums en tijden? Hebben jullie dit ook met jullie scooters waar een app alle gegevens bijhoudt?
@twkr18526 Dat lijkt me niet echt fijn nee, dat al je ritten onder het account van de nieuwe eigenaar nog zichtbaar zijn.
Heb je al gekeken bij de supportpagina van de app of je voor overdracht misschien iets moet doen om deze data te wissen of te voorkomen dat deze meekomt met een nieuwe account?
Ik heb hier geen ervaring mee, ken alleen de Niu app maar daarvan nooit de app overgezet naar een nieuwe account.
Welke merk scooter gaat dit om?
Heb je al gekeken bij de supportpagina van de app of je voor overdracht misschien iets moet doen om deze data te wissen of te voorkomen dat deze meekomt met een nieuwe account?
Ik heb hier geen ervaring mee, ken alleen de Niu app maar daarvan nooit de app overgezet naar een nieuwe account.
Vandaag voor het eerste moeten lopen... Had de afstand van mijn rit behoorlijk onderschat en kwam op 500m van mijn huis tot stilstand. Scooter is 2,5 jaar oud en dit is de eerste keer dat die echt helemaal leeg was. Gelukkig staat de accu inmiddels weer aan de lader en laadt die nog netjes.
De steps gaan ongetwijfeld door, dat is Ninebot’s core business, maar dat zijn ook niet echt dingen waar je een dealer netwerk of veel aftersales voor nodig hebt, je voert simpelweg een paar containers in, gooit ze via Bol/Amazon/Action de markt op, en je hoort er nooit meer wat van. De scooters/motorfietsen markt is een langjarige commitment, waar je een goed netwerk voor onderhoud moet opzetten, reserveonderdelen moet distribueren/monteren, een merkreputatie opbouwen waardoor Honda of Vespa rijders durven over te stappen, etc. Als dat niet lukt, wil je ook niet te lang aan een dood paard trekken.Marzman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:24:
[...]
Ik vind dat wel een beetje raar, in Belgie zijn ze nog wel te koop en in Nederland hebben ze net een step aangekondigd.
Het gaat ook om Niu in dit geval. Volgens de Niu support komt dat, omdat de historie gekoppeld is aan de scooter en niet aan een account. Dus de nieuwe eigenaar kan de exacte locatie gegevens en tijdens zien waar de scooter is geweest. Als je dat niet wilt, moet de nieuwe eigenaar een bericht sturen naar Niu support met het verzoek dit te verwijderen.Vliegvlug schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:10:
@twkr18526 Dat lijkt me niet echt fijn nee, dat al je ritten onder het account van de nieuwe eigenaar nog zichtbaar zijn.
Hmm dat lijkt me niet helemaal GDPR conform? Dat soort data moet op verzoek toch gewist worden?twkr18526 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:36:
[...]
Het gaat ook om Niu in dit geval. Volgens de Niu support komt dat, omdat de historie gekoppeld is aan de scooter en niet aan een account. Dus de nieuwe eigenaar kan de exacte locatie gegevens en tijdens zien waar de scooter is geweest. Als je dat niet wilt, moet de nieuwe eigenaar een bericht sturen naar Niu support met het verzoek dit te verwijderen.
Marzman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:24:
[...]
Ik vind dat wel een beetje raar, in Belgie zijn ze nog wel te koop en in Nederland hebben ze net een step aangekondigd.
[...]
De gevestigde merken hebben ook werk aan de winkel, misschien dat bij hun de afwerking en kwaliteit hoger is, maar technologisch lopen ze gewoon een of twee generaties achter op de Chinezen en voor electrisch maakt dat nog veel verschil.
Segway heeft daarom besloten zich te richten op andere productgroepen en markten
Helemaal met je eens. Heb ik Niu support ook erop gewezen. Ofwel die snappen het niet of ze draaien eromheen.Dreamvoid schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:24:
[...]
Hmm dat lijkt me niet helemaal GDPR conform? Dat soort data moet op verzoek toch gewist worden?
Ze vragen oa of ik de nieuwe eigenaar kan vragen de scooter te unbinden, zodat ik de scooter weer kan koppelen aan mijn Niu app, en dan screenshots stuur naar Niu, zodat de locatiegegevens gewist kunnen worden vanaf mijn account. En dan alweer het omgekeerde.
Enfin, misschien goed voor anderen hier om daar op te letten als je ooit je Niu verkoopt. Een app met historische rit gegevens heeft blijkbaar ook nadelen.
Is dit niet gewoon elke keer dat de scooter van eigenaar verwisselt een 'datalek'? Ik zou dit melden bij de autoriteit persoonsgegevens.
Er is wel een beetje een mismatch tussen hoe Europa naar scooters kijkt en hoe dat in China gebeurt. Zelf heb ik een IVA S5. Hoewel er een importeur is vraag ik me stiekem wel af hoe ik deze over een jaar of drie nog moet onderhouden. Je merkt nu al dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.Marzman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:24:
[...]
[...]
De gevestigde merken hebben ook werk aan de winkel, misschien dat bij hun de afwerking en kwaliteit hoger is, maar technologisch lopen ze gewoon een of twee generaties achter op de Chinezen en voor electrisch maakt dat nog veel verschil.
Ik heb daarom maar besloten het een beetje te doen zoals ze dat in China doen: gewoon rijden, alleen het hoognodige onderhoud (alleen voor veiligheid) uitvoeren en als hij op is, naar de sloop.
Ja, die conclusie heb ik ook getrokken. De Chinese overheid stimuleerd dat ook, volgens mij hebben ze zelfs een keer alle auto's ouder dan 5 of 7 jaar vernietigd. Tja, dan hoef je ook geen auto's te maken die 15 jaar mee gaan. Hetzelfde met scooters.tajigox schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:55:
[...]
Er is wel een beetje een mismatch tussen hoe Europa naar scooters kijkt en hoe dat in China gebeurt. Zelf heb ik een IVA S5. Hoewel er een importeur is vraag ik me stiekem wel af hoe ik deze over een jaar of drie nog moet onderhouden. Je merkt nu al dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.
Ik heb daarom maar besloten het een beetje te doen zoals ze dat in China doen: gewoon rijden, alleen het hoognodige onderhoud (alleen voor veiligheid) uitvoeren en als hij op is, naar de sloop.
In Belgie is wel de garantie anders, 2 jaar, in Nederland heb je dan comformiteit en dan wordt het vergeleken met Vespa en de Japanse scooters voor de levensduur, wat de Chinezen niet leuk zullen vinden.
Ik hoop dat we er een jaar of vijf op kunnen rijden en dan zie ik wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 27-08-2026 13:20 ]
/▌
In China zijn niet 'alle auto's ouder dan x jaar vernietigd'. Wel is het zo dat steden milieuzones kunnen hebben en dat er slooppremies zijn wanneer je op een schone auto overstapt.
Het eerste slachtoffer van zulke milieuzones waren trouwens de benzine brommers/scooters. Het is net Nederland, alleen zijn ze daar 10 jaar verder
Het eerste slachtoffer van zulke milieuzones waren trouwens de benzine brommers/scooters. Het is net Nederland, alleen zijn ze daar 10 jaar verder
Ik hoop er ook een jaar of 5 op te kunnen rijden. Hoewel hij dan stiekem toch best prijzig is om te rijden. Ik rij 2500km per jaar dus na 5 jaar 12500km dus de afschrijving is dan 20 cent per km, dat zit al aardig in de richting van een afschrijving van mijn auto.
Hoewel voor mij de grote besparing zit in parkeergeld en soms ook tijd. De helft van mijn ritjes zijn in de stad dus elke keer als ik ergens heen ga bespaar ik een paar euro aan parkeren. Dat is zo 750 euro per jaar.
Hoewel voor mij de grote besparing zit in parkeergeld en soms ook tijd. De helft van mijn ritjes zijn in de stad dus elke keer als ik ergens heen ga bespaar ik een paar euro aan parkeren. Dat is zo 750 euro per jaar.
Lastige met een “merk” als IVA of La Souris is dat dit niet de echte fabrikant is, dat is doorgaans een van de grote “whitelabel” fabrieken (Luyuan, Tailg, Sunra, Horwin, Longshen) en dan moet je gaan uitvogelen wat het equivalente model is in andere landen, en voor je het weet zit je dagenlang op Aliexpress te puzzelen. Met Niu, Vmoto of Yadea weet je iig de echte fabrikant, al is dat ook geen 100% garantie dat ze niet ineens uit Europa vertrekken (zie Segway-Ninebot).tajigox schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:55:
[...]
Er is wel een beetje een mismatch tussen hoe Europa naar scooters kijkt en hoe dat in China gebeurt. Zelf heb ik een IVA S5. Hoewel er een importeur is vraag ik me stiekem wel af hoe ik deze over een jaar of drie nog moet onderhouden. Je merkt nu al dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.
Thanks, heb eens de moeite genomen om te zoeken wat het oorspronkelijke model is. Heb inmiddels een onderdelenlijst met soort van een exploded view gevonden in het Frans met alle onderdelennummers dat maakt een zoektocht wel een heel stuk makkelijker.
Ik weet niet of ik die moeite wil doen. Er is nu ook geen bewijs die ik kan aanleveren. De gegevens zijn niet meer zichtbaar voor mij. Daarvoor moet ik de nieuwe eigenaar weer benaderen en zijn medewerking krijgen. Waarschijnlijk zijn mijn locatiegegevens in zijn app niet gekoppeld aan mijn gegevens, behalve dat hij weet dat ik van mij moet zijn als 1ste eigenaar. En er zal met mijn melding niets gedaan worden, als ik de enige ben die zoiets meldt.Aidix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:08:
Is dit niet gewoon elke keer dat de scooter van eigenaar verwisselt een 'datalek'? Ik zou dit melden bij de autoriteit persoonsgegevens.
Ik kan me niet meer herinneren of ik alle locatie gegevens in 1x kon verwijderen uit de Niu app. Ik maak me geen zorgen, maar vond het wel even apart. En toevallig zag ik het, omdat de nieuwe eigenaar hulp nodig had met koppelen van de scooter aan zijn app.
Ik wou verleden jaar een elektrische scooter kopen.
Ik liep tegen twee problemen aan. De grote. Allemaal te klein voor mij. En de range. Ik wou een scooter voor toeren voor de fun erbij hebben. Als ik ga toeren kan het maar zo zijn dat ik meer dan 130 km afstand ga rijden. De accu’s zijn niet gemaakt voor lange afstanden maar meer woon werk verkeer.
Dus het werd een grote 4 takt scooter. Wel jammer, want ik wou de scooter opladen d.m.v. mijn zonnepanelen.
Ik liep tegen twee problemen aan. De grote. Allemaal te klein voor mij. En de range. Ik wou een scooter voor toeren voor de fun erbij hebben. Als ik ga toeren kan het maar zo zijn dat ik meer dan 130 km afstand ga rijden. De accu’s zijn niet gemaakt voor lange afstanden maar meer woon werk verkeer.
Dus het werd een grote 4 takt scooter. Wel jammer, want ik wou de scooter opladen d.m.v. mijn zonnepanelen.
Ik denk echt een gevalletje onbekend maakt onbemind? Ik vind het zelf onbegrijpelijk. Ik heb een BMW C Evolution en dat is zo fijn apparaat, qua rijplezier maar ook qua comfort.Marzman schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:37:
Dat is meer dan ik dacht, ik heb dit jaar een Segway E300SE gekocht, maar ik zie maar sporadisch andere electrische motorscooters. Ik heb er denk ik hooguit twee gezien deze zomerAls ik een andere Segway tegen kom is het altijd een bromfiets, een keer een motor-niui tegen gekomen nog en een keer een Edrive Torino op motorkenteken (wat een bromfiets lijkt die ze ontgrenst hebben als ik de specs bekijk).
Het aanbod nieuw in de markt is praktisch nul. Ik vind dat echt heel bijzonder, met de huidige accu technologie is er zoveel mogelijk van entry 7kWh tot een maxi scooter met 20kWh en CCS.
Why
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het meest jammere vind ik dat ik geen langere ritten kan maken. Ik kom 85 km/90km ver, maar je wilt het niet te spannend maken en nog terug dus verder dan 40!km ga ik niet van huis. Ik zou anders ook wel door willen rijden naar Brussel, of naar zee, of de ardennen. Ik kan nog wel een accu bijkopen en dan wordt brussel (ik werk daar een keer per maand) haalbaar.revolution-nl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:40:
[...]
Ik denk echt een gevalletje onbekend maakt onbemind? Ik vind het zelf onbegrijpelijk. Ik heb een BMW C Evolution en dat is zo fijn apparaat, qua rijplezier maar ook qua comfort.
Het aanbod nieuw in de markt is praktisch nul. Ik vind dat echt heel bijzonder, met de huidige accu technologie is er zoveel mogelijk van entry 7kWh tot een maxi scooter met 20kWh en CCS.
Why
In Parijs zag ik een leuke bmw die geen geluid maakte en het was niet die futuristische maar een normaal model. Zag hem niet op de website van bmw, maar waarschijnlijk is dat die evolution. Waarom maken ze die niet meer?
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 30-08-2026 13:11 ]
/▌
Ik zit ondertussen voorzichtig te kijken wat er mogelijk is qua controller en accu voor de NQiX500, kan natuurlijk wel een 2e hands Zero ergens vandaan plukken om woon-werk mee te doen, maar als de Niu voor 2-2,5K verbeund kan worden, waarom niet?
Eigenlijk wil ik idealiter 100/110/120 bereiken (100km range bij 110km/u kruissnelheid met een top van 120)
Oplaadtijd boeit daarbij wat minder, 8-12u aan een stopcontact om van 0-100% te gaan is prima.
Eigenlijk wil ik idealiter 100/110/120 bereiken (100km range bij 110km/u kruissnelheid met een top van 120)
Oplaadtijd boeit daarbij wat minder, 8-12u aan een stopcontact om van 0-100% te gaan is prima.
leeg
Ik herken dat, vooral het gemis aan een snellaadmogelijkheid beperkt de inzetbaarheid behoorlijk. Dan is 120km range vaak wel de beperkende factor, hoewel je met tussendoor even Type2 laden omdat je toch ergens verblijft soms toch nog wel meer km's kan maken dan je denkt, maar dan moet je wel zeker zijn van een laadmogelijkheid op locatie. De laadsnelheid van 30km/h is relatief dan nog wel enigszins okish.Marzman schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
Het meest jammere vind ik dat ik geen langere ritten kan maken. Ik kom 85 km/90km ver, maar je wilt het niet te spannend maken en nog terug dus verder dan 40!km ga ik niet van huis. Ik zou anders ook wel door willen rijden naar Brussel, of naar zee, of de ardennen. Ik kan nog wel een accu bijkopen en dan wordt brussel (ik werk daar een keer per maand) haalbaar.
In Parijs zag ik een leuke bmw die geen geluid maakte en het was niet die futuristische maar een normaal model. Zag hem niet op de website van bmw, maar waarschijnlijk is dat die evolution. Waarom maken ze die niet meer?
Comfortabel is anders, en een flinke tourrit zit er niet in.
In Parijs zie je de C-Evolution best veel inderdaad. Jammer dat ze hem uit productie hebben gehaald de C04 is toch weer een heel ander concept.
Een 20kWh met 200-275km bereik, +/- 50kW vermogen en CCS zou echt subliem zijn
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 30-08-2026 14:37 ]
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Mee eens, ik moet vanaf komende jaar maart in Amsterdam werken, een rit van 120km voor mij. Gelukkig maar een keer heen en weer per week en een paar nachten daar. Ik had het graag op een elektrische motor of motor scooter gedaan, maar dat blijkt dus alleen te kunnen op veel te dure motors. Het is echt triest hoe slecht de bereik van electrische motors is. Ik had gehoopt dat de BMW Vision CE wat zou worden, maar waarschijnlijk maken ze daar een speelgoed van met een bereik van 100km (bij een snelheid van 50km/h). Een rollcage op de snelweg naar werk lijkt me fijn, zeker in de winter.revolution-nl schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:30:
[...]
Een 20kWh met 200-275km bereik, +/- 50kW vermogen en CCS zou echt subliem zijn
Niu heeft een beperkte oplage met groen gestylde FQiX 150 & 300 Razer editie uitgebracht: http://anniversary.niu.com/pages/razer
[ Voor 37% gewijzigd door Vliegvlug op 02-09-2026 18:55 ]
Nice, wij hebben hier de oranje en de zwarte. Fijne scooter, range ook goed te doen. De eerste 500km nu gereden en we halen standaard wel de 70km range op 1 accu. De tweede accu is nog in bestelling. Alleen die navigatie, die is waardeloos…Vliegvlug schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:20:
Niu heeft een beperkte oplage met groen gestylde FQiX 150 & 300 Razer editie uitgebracht: http://anniversary.niu.com/pages/razer
Ik wist eigenlijk niet dat die FQIX al leverbaar was, ik heb ook nog over de getwijfeld want ziet er goed uit maar uiteindelijk eind juni de NQiX150 besteld toen de scooterwinkel aangaf dat daar wel ABS op zit en op de FQiX niet.Teknix1982 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:34:
[..]
Nice, wij hebben hier de oranje en de zwarte. Fijne scooter, range ook goed te doen.
Bovendien kwam die wat eerder binnen. Uiteindelijk heb ik de scooter nu nog steeds niet trouwens, hoewel deze al wel binnen was gekomen bij de winkel, omdat de speed update ervoor nog steeds niet beschikbaar is.
Die zou eerst ergens in augustus beschikbaar komen maar kreeg 1,5 week geleden te horen het nu pas eind oktober/begin november gaat worden.
70Km range is niet verkeerd!De eerste 500km nu gereden en we halen standaard wel de 70km range op 1 accu. De tweede accu is nog in bestelling.
Heb je dat ook echt getest of is dat op basis van het verwachte bereik dat de scooter zelf aangeeft?
De NQi GTS die we al thuis hebben geeft wel netjes de range aan, dit ook prina klopt met ongeveer 1% per kilometer tot je bij de laatste 20 a 25 Km bereik komt, dan zie je de procenten echt opeens veel harder naar beneden gaan en bij 15Km range over gaat hij in de eco modus wat voor een gele plaat tergend langzaam is.
Dus de laatste 20% van het bereik haal ik er sowieso vanaf want is niet normaal meer te rijden.
Ik heb mijn NQiX150 daarom gelijk al met twee accu’s besteld, zou ik toch 120Km echte range uit moeten kunnen halen in de zomer hoop ik en minimaal 100 in de winter.
Ik had toen ik destijds een proefrit op de NQiX 150 deed te horen gekregen dat de navigatie niet eens werkteAlleen die navigatie, die is waardeloos…
Maar zelfs als het wel werkt is het dus slecht, goed om te weten. Nu navigeer ik eigenlijk altijd zelf op de scooter omdat je toch in de omgeving blijft en als ik eens wat verder gebruik ik een telefoonhouder en navigeer ik middels mijn mobiel.
Hoe werkt die navigatie dan? Alleen een pijl denk ik, zoals ik in de auto boven mijn km teller heb? (dus niet zoals op het infotaintment scherm).Teknix1982 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:34:
[...]
Nice, wij hebben hier de oranje en de zwarte. Fijne scooter, range ook goed te doen. De eerste 500km nu gereden en we halen standaard wel de 70km range op 1 accu. De tweede accu is nog in bestelling. Alleen die navigatie, die is waardeloos…
Wel een mooie scooter, ziet er al een stuk beter uit. Veel van die electrische scooters vind ik toch minder mooi, mijn Segway vind ik ook niet super, maar beter dan de vorige Niui (NQi en dergelijke). Goede prijs ook voor de 300. Ik ben wel benieuwd hoe snel 4000 Watt is vergeleken met de 10000 Watt van mijn Segway. Jammer dat dit niet instelbaar is (je hebt wel 1, 2, 3 maar lijkt me handiger dat die standen gewoon een ander wattage en dan range die je haalt hebben).
[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 03-09-2026 07:59 ]
/▌
@Marzman Op basis van die FQiX Razer link is het prijsverschil met 2e accu €500 maar dat zou ook een package deal kunnen zijn.
Toen ik mijn NQiX 150 eind juni bestelde gaf de winkel aan dat een losse accu normaal €1000 kost maar dat het (tijdelijk?) bij het gelijk bijbestellen bij een nieuwe scooter €600 kostte.
Toen ik mijn NQiX 150 eind juni bestelde gaf de winkel aan dat een losse accu normaal €1000 kost maar dat het (tijdelijk?) bij het gelijk bijbestellen bij een nieuwe scooter €600 kostte.
Dat zijn wel betere prijzen dan bij Segway. Dat is het dubbel als package deal en los 1500 euro.Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:59:
@Marzman Op basis van die FQiX Razer link is het prijsverschil met 2e accu €500 maar dat zou ook een package deal kunnen zijn.
/▌
Ja hij is sinds augustus leverbaar, in ieder geval hier in Groningen. Ik had in juni online een Segway e150s besteld bij Scootercenter Reeuwijjk. Die was op voorraad echter ze hadden het druk. Na 2 maand en een hoop irritatie later die maar weer gecanceld want had nog geen leverdatum. Toen naar de scooter winkel in Groningen gegaan en die hadden net 3 FQIX binnen. Alle kleuren eentje, toen hebben we direct de zwarte en oranje gekocht. Week erop geleverd gekregen. Dat er geen ABS op zat wist ik maar vond de looks mooier en ABS niet perse noodzakelijk. Ja het is veiliger maar bij max 49 op de teller is CBS ook prima te doen.Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:43:
[...]
Ik wist eigenlijk niet dat die FQIX al leverbaar was, ik heb ook nog over de getwijfeld want ziet er goed uit maar uiteindelijk eind juni de NQiX150 besteld toen de scooterwinkel aangaf dat daar wel ABS op zit en op de FQiX niet.
Bovendien kwam die wat eerder binnen. Uiteindelijk heb ik de scooter nu nog steeds niet trouwens, hoewel deze al wel binnen was gekomen bij de winkel, omdat de speed update ervoor nog steeds niet beschikbaar is.
Die zou eerst ergens in augustus beschikbaar komen maar kreeg 1,5 week geleden te horen het nu pas eind oktober/begin november gaat worden.Ik hoop niet dat het nog later gaat worden.
Ja zelf getest, mijn gemiddelde zit op 1,3% per kilometer. Die van mijn vriendin op 1.1%. Dit is natuurlijk nog wel de ideale omstandigheden qua weer. De range wordt de eerste 300km bij 100% standaard op 50km gerekend. Pas na 300km gaat de scooter, mits je de instelling Range display op dynamic zet, rekening houden met jouw rijgedrag en verbruik van voorgaande ritten. Precies na 300km sprong dus de range flink omhoog. Nu wachten we zelf nog op de 2e accu voor beide scooters, die waren nog niet leverbaar. Hij verwacht ze deze maand ergens.Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:43:
70Km range is niet verkeerd!
Heb je dat ook echt getest of is dat op basis van het verwachte bereik dat de scooter zelf aangeeft?
De NQi GTS die we al thuis hebben geeft wel netjes de range aan, dit ook prina klopt met ongeveer 1% per kilometer tot je bij de laatste 20 a 25 Km bereik komt, dan zie je de procenten echt opeens veel harder naar beneden gaan en bij 15Km range over gaat hij in de eco modus wat voor een gele plaat tergend langzaam is.
Dus de laatste 20% van het bereik haal ik er sowieso vanaf want is niet normaal meer te rijden.
Ik heb mijn NQiX150 daarom gelijk al met twee accu’s besteld, zou ik toch 120Km echte range uit moeten kunnen halen in de zomer hoop ik en minimaal 100 in de winter.
Ik heb inmiddels ook de telefoonhouder gekocht en op de scooter gemonteerd. De maps doet het telkens even goed en dan verliest hij de connectie met de telefoon of zoiets en dan is de maps weer weg. Dan moet je weer in de app de navigatie starten en doet hij het weer even. Ik snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn maargoed, het is toch niet echt noodzakelijk. Het is niet dat je door heel nederland gaat met dat ding.Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:43:
Ik had toen ik destijds een proefrit op de NQiX 150 deed te horen gekregen dat de navigatie niet eens werkte
Maar zelfs als het wel werkt is het dus slecht, goed om te weten. Nu navigeer ik eigenlijk altijd zelf om de scooter omdat je toch in de omgeving blijft en als ik eens wat verder gebruik ik een telefoonhouder en navigeer ik middels mijn mobiel.
Wat doen die standen bij jouw Segway dan nu?Marzman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:46:
[...]
Jammer dat dit niet instelbaar is (je hebt wel 1, 2, 3 maar lijkt me handiger dat die standen gewoon een ander wattage en dan range die je haalt hebben).
Ik dacht dat die al een max wattage beperking waren namelijk.
Of bedoel je dat je zelf een waarde zou willen instellen per stand?
Bij de Niu vind ik het super irritant dat die standen niet alleen het vermogen maar gelijk ook de topsnelheid naar beneden halen waardoor je er niets aan hebt en ik bijna nooit wat anders gebruik dan de hoogste stand.
Ik begreep dat dit vroeger bij Segway ook zo was maar daar zijn ze toen vanaf gestapt. Ik snap echt niet waarom Niu daar aan vast houdt.
Dat is wel erg duur ja!Marzman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:06:
[...]
Dat zijn wel betere prijzen dan bij Segway. Dat is het dubbel als package deal en los 1500 euro.
Hopelijk krijg je daar dan wel veel meer capaciteit voor terug… toch?
Stand 1 is eco, dan trekt hij heel langzaam op vanuit stilstand (gevaarlijk om een drukke weg over te steken, maar verder ok om mee te rijden tussen auto's)Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:10:
[...]
Wat doen die standen bij jouw Segway dan nu?
Ik dacht dat die al een max wattage beperking waren namelijk.
Stand 2 is cruise, dan is hij snel genoeg heb je geen regeneratief remmen.
Stand 3 is sport, dan heb je het volle vermogen en regeneratief remmen.
Ik zou stand 1 iets sneller willen (bijvoorbeeld die 4000 Watt van de Niui en zonder vertraging bij het wegrijden) en stand 2 met regeneratief remmen. Ik snap op zich dat ze het in een stand weg laten, omdat je er mee moet leren rijden, maar ze hadden het ook een instelling in de app kunnen maken. Dan had ik het in het begin uitgelaten, maar nu aangezet. Alle drie de standen halen voldoende topsnelheid. De topsnelheid kan ik ook verlagen in de app, maar ik vind de snelheden niet heel logisch 25/45/50/60 ofzo. Ik snap de denkwijze, maar het is niet dat het een bromfiets wordt als ik hem in de app anders in kan stellen en ik had wel graag 70, 80, 90 kunnen instellen (of dat je gewoon een getal typed
Net de Niui aan mijn vrouw laten zien, die vind onze Segway mooier
[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 03-09-2026 13:15 ]
/▌
Ik zag op een Franse facebookgroep van Segway iemand de Zeeho AE8 S+ noemen als opvolger. Ook een mooi ding, nog sneller dan de e300 en hij laad ook twee keer zo snel wat wel handig is als je onderweg wilt laden. Hij wordt gemaakt door CFMOTO.
Ze zoeken wel echt de limieten op lijkt het van wat mag in de A1 categorie (12 KW piekvermogen).
Ze zoeken wel echt de limieten op lijkt het van wat mag in de A1 categorie (12 KW piekvermogen).
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 06-09-2026 08:47 ]
/▌
De Zeeho AE8 S+ ziet er inderdaad interessant uit, ben benieuwd wat de real world range is bij 100km/h.
Heeft die Zeeho werkelijk maar 2x 2.1 kWh accu? Dat is wel heel erg beperkt qua bereik. Als je een maxiscooter met 100+ km/u verkoopt, dan moet je toch wel minimaal 8 kWh erin duwen.
ik zou willen dat ik in mijn IVA NCE Pro (45kmh) ook een 8kWh kon retrofitten. Zou zo chill zijn om niet na te hoeven denken en steeds nét niet uit te komen voor 2 woonwerk ritten haha. Scheelt weer een laadcyclusDreamvoid schreef op donderdag 10 september 2026 @ 00:07:
Heeft die Zeeho werkelijk maar 2x 2.1 kWh accu? Dat is wel heel erg beperkt qua bereik. Als je een maxiscooter met 100+ km/u verkoopt, dan moet je toch wel minimaal 8 kWh erin duwen.
Mijn Segway E150S is ondertussen bijna een jaar oud, staat nu bijna 8000 kilometer op.
Vond het hoog tijd om een video te maken over de daadwerkelijke kosten per gereden kilometer.
YouTube: Wat kost een elektrische scooter écht per kilometer?
Liggen de (geschatte) kosten per kilometer bij jullie gelijk of hoger/lager?
Vond het hoog tijd om een video te maken over de daadwerkelijke kosten per gereden kilometer.
Leuk voor in de stad, reken op de snelweg bij 100km/h op een range van 35-50km.Walrave schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:48:
De Zeeho AE8 S+ ziet er inderdaad interessant uit, ben benieuwd wat de real world range is bij 100km/h.
Met 3.7kWh is de pret snel afgelopen op de snelweg waar je op deze snelheid al 7.5 - 10kW gebruikt.
Een max-scooter moet imo echt minimaal 10kWh capaciteit hebben om een beetje bruikbaar te zijn.
Ik heb afgelopen weekend nog een leuke toerrit gehad met de C-Evolution.
Toch 180km op een dag mee weten te rijden (mijn record) uiteraard met meerdere keren tussendoor laden.
[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 11-09-2026 17:07 ]
Heel leuk! Ik ga even kijken en zal mijn kosten ook eens uitrekenenUpshiftNL schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:08:
Mijn Segway E150S is ondertussen bijna een jaar oud, staat nu bijna 8000 kilometer op.
Ik heb tegenwoordig een ccs2 -> chuko verloop bij me en een lader, kan ik bij een laadpaal even laden als het nodig is.tajigox schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:34:
Vandaag voor het eerste moeten lopen... Had de afstand van mijn rit behoorlijk onderschat en kwam op 500m van mijn huis tot stilstand. Scooter is 2,5 jaar oud en dit is de eerste keer dat die echt helemaal leeg was. Gelukkig staat de accu inmiddels weer aan de lader en laadt die nog netjes.
Iemand al een speakerset met motor geluid ingebouwd bij een NIU fqix150? Merk namelijk bij het door de stad rijden dat mensen schrikken, omdat ze je niet horen. Heb hem nu een paar weken en ben erg tevreden over wegligging en gedrag.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Dan moet je er minder hard en dicht langs rijden.bbn_ldp schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:25:
Iemand al een speakerset met motor geluid ingebouwd bij een NIU fqix150? Merk namelijk bij het door de stad rijden dat mensen schrikken, omdat ze je niet horen.
Maar zonder gekheid, ik rijd nu al een paar jaar een elektrische scooter en in het begin had ik dat effect ook maar is steeds minder geworden. Zal enerzijds mijn manier van passeren zijn maar tegelijkertijd denk ik ook dat men het meer gewend is met de hoeveelheid elektrische fietsen en vooral fatbikes tegenwoordig die met een noodgang voorbij komen. Ik toeter soms kort voordat ik een fietser inhaal als het bijv krap is of ik de indruk krijg dat de fietser me niet verwacht.
Hoi, ik heb recentelijk de FQiX 150 aangeschaft en ik wou ergens mijn bevindingen delen, dus doe ik dat hier.
Mijn reden om de FQiX in plaats van de NQiX te kopen was de been/knie ruimte. Ik ben 1,95m, ik heb de NQiX 150 geprobeerd en daarbij zat ik met mijn knieën tegen de voorkant aan, met de FQiX heb ik zo'n 3 centimeter ruimte tussen mijn knieën en de voorkant.
De toeter/claxon weet ik om een of andere reden met elk ritje wel per ongeluk in te drukken. Ik druk hem soms per ongeluk in tijdens het richting aangeven. Maar ook soms met mijn jas als ik over mijn scooter hang om de lader aan te sluiten of bij het afstappen met mijn knie. (Misschien ben ik gewoon lomp, maar ik zou liever de claxon kunnen uitschakelen omdat ik tot nu toe alleen maar per ongeluk onnodig claxonneer.)
De richtingaanwijzer vind ik soms laat of niet reageren, bij het aanzetten van de richting merk ik soms een seconde vertraging op. Bij het uitschakelen van de richting soms twee seconde vertraging of hij gaat niet uit, waardoor ik meermaals moet drukken. De knipperlichten hadden wellicht ook wat sterker gekund? Ik merk in ieder geval met daglicht dat mensen vaak niet zien dat ik richting aangeef, heeft wellicht ook met het formaat van de lampen te maken.
Ik vind de spiegels erg ver uitsteken, en merk dat tegenligger vaak ook niet doorhebben hoe breed je bent. Ik overweeg om er kleinere spiegels op te zetten, of de spiegels op een manier naar binnen draaien, als dat kan.
Door het achterwiel past geen ketting. Ik begrijp dat het veiliger is als je een slot door het achterwiel kan halen, omdat het voorwiel losgeschroefd kan worden.
De radar vind ik eigenlijk nutteloos en alleen maar afleidend. Ik kan prima de spiegels gebruiken en over mijn schouder kijken. De radar heb ik dan ook uitgeschakeld.
Het wat prettig geweest als ik het scherm net wat feller/helderder kan zetten, als ik met zonnebril op rijd kan ik het display amper zien/lezen.
Het automatisch activeren van de remmen bij het stilstaan wordt geactiveerd na 2 seconde volgens de app, ook als voelt dat soms als 5. Vind dit best wel irritant bij stoplichten en merk dat ik het best vaak nodig heb. Had wat mij betreft wel 1 seconde mogen zijn, of een systeem die gewoon achteruit gaan op slot gooit. Edit: ik heb geteld, het duurt 5 seconden.
De TCS lijkt een standaard een soort van 2 seconde timeout te hebben. Heb hier ook soms last van, als ik bijvoorbeeld een fietser inhaal en net over een hobbel op het wegdek rijdt, waarna ik moet wachten tot die weer 'gas' geeft. Niet echt handig als er een tegenligger komt. Overweeg om dit uit te schakelen, kan hem helaas niet minder 'streng' instellen.
Regeneratief remmen heb ik op strong gezet, had wat mij betreft nog wel extra strong gemogen.
Via de app kan je handig je laad limiet instellen en de snelheid. 's Nachts laad ik hem op de langzaamste stand op (250 watt).
Heb een keer gehad de app geen verbinding meer had, toen wou ik even tussendoor snel laden, maar ik kon de snelheid niet meer aanpassen, dus moest ik langzaam laden.
Ik vind de kabel van de lader te kort, dus het gedeelte van de adapter naar de aansluiting op de scooter. Hierdoor moet ik de lader op de voetenplank plaatsen. Ik zou de lader liever op de grond plaatsen, daarvoor is de kabel net te kort. De ventilator van lader blijft draaien als die klaar is met laden.
Snelheid is 48km/u op de display, 44km/u op de GPS. Ik wacht nog op de snelheid update, zou natuurlijk het liefst met de snelheid van auto's kunnen meegaan. Nu gaan auto's soms bumperkleven of rare inhaal acties uitvoeren. Ik zou het als automobilist ook irritant vinden om achter een scooter te rijden die 44 gaat terwijl je zelf net iets over de 50km/u wilt rijden. Zag dat je via de app ook een firmware update kan installeren, vraag me af op dit hetzelfde is als de dealers uitvoeren. Sommige vragen er 120 euro voor.
De loop en reverse assist vind ik niet makkelijk te activeren/gebruiken. De cruise-control is wel makkelijk te activeren/gebruiken.
Bandenspanning: Ik het boekje staat 2,5bar, op de banden staat 2,25 bar, wat is het nou?
Een hele opsomming van dingen, maar ben uiteindelijk wel tevreden over de scooter.
Mijn reden om de FQiX in plaats van de NQiX te kopen was de been/knie ruimte. Ik ben 1,95m, ik heb de NQiX 150 geprobeerd en daarbij zat ik met mijn knieën tegen de voorkant aan, met de FQiX heb ik zo'n 3 centimeter ruimte tussen mijn knieën en de voorkant.
De toeter/claxon weet ik om een of andere reden met elk ritje wel per ongeluk in te drukken. Ik druk hem soms per ongeluk in tijdens het richting aangeven. Maar ook soms met mijn jas als ik over mijn scooter hang om de lader aan te sluiten of bij het afstappen met mijn knie. (Misschien ben ik gewoon lomp, maar ik zou liever de claxon kunnen uitschakelen omdat ik tot nu toe alleen maar per ongeluk onnodig claxonneer.)
De richtingaanwijzer vind ik soms laat of niet reageren, bij het aanzetten van de richting merk ik soms een seconde vertraging op. Bij het uitschakelen van de richting soms twee seconde vertraging of hij gaat niet uit, waardoor ik meermaals moet drukken. De knipperlichten hadden wellicht ook wat sterker gekund? Ik merk in ieder geval met daglicht dat mensen vaak niet zien dat ik richting aangeef, heeft wellicht ook met het formaat van de lampen te maken.
Ik vind de spiegels erg ver uitsteken, en merk dat tegenligger vaak ook niet doorhebben hoe breed je bent. Ik overweeg om er kleinere spiegels op te zetten, of de spiegels op een manier naar binnen draaien, als dat kan.
Door het achterwiel past geen ketting. Ik begrijp dat het veiliger is als je een slot door het achterwiel kan halen, omdat het voorwiel losgeschroefd kan worden.
De radar vind ik eigenlijk nutteloos en alleen maar afleidend. Ik kan prima de spiegels gebruiken en over mijn schouder kijken. De radar heb ik dan ook uitgeschakeld.
Het wat prettig geweest als ik het scherm net wat feller/helderder kan zetten, als ik met zonnebril op rijd kan ik het display amper zien/lezen.
Het automatisch activeren van de remmen bij het stilstaan wordt geactiveerd na 2 seconde volgens de app, ook als voelt dat soms als 5. Vind dit best wel irritant bij stoplichten en merk dat ik het best vaak nodig heb. Had wat mij betreft wel 1 seconde mogen zijn, of een systeem die gewoon achteruit gaan op slot gooit. Edit: ik heb geteld, het duurt 5 seconden.
De TCS lijkt een standaard een soort van 2 seconde timeout te hebben. Heb hier ook soms last van, als ik bijvoorbeeld een fietser inhaal en net over een hobbel op het wegdek rijdt, waarna ik moet wachten tot die weer 'gas' geeft. Niet echt handig als er een tegenligger komt. Overweeg om dit uit te schakelen, kan hem helaas niet minder 'streng' instellen.
Regeneratief remmen heb ik op strong gezet, had wat mij betreft nog wel extra strong gemogen.
Via de app kan je handig je laad limiet instellen en de snelheid. 's Nachts laad ik hem op de langzaamste stand op (250 watt).
Heb een keer gehad de app geen verbinding meer had, toen wou ik even tussendoor snel laden, maar ik kon de snelheid niet meer aanpassen, dus moest ik langzaam laden.
Ik vind de kabel van de lader te kort, dus het gedeelte van de adapter naar de aansluiting op de scooter. Hierdoor moet ik de lader op de voetenplank plaatsen. Ik zou de lader liever op de grond plaatsen, daarvoor is de kabel net te kort. De ventilator van lader blijft draaien als die klaar is met laden.
Snelheid is 48km/u op de display, 44km/u op de GPS. Ik wacht nog op de snelheid update, zou natuurlijk het liefst met de snelheid van auto's kunnen meegaan. Nu gaan auto's soms bumperkleven of rare inhaal acties uitvoeren. Ik zou het als automobilist ook irritant vinden om achter een scooter te rijden die 44 gaat terwijl je zelf net iets over de 50km/u wilt rijden. Zag dat je via de app ook een firmware update kan installeren, vraag me af op dit hetzelfde is als de dealers uitvoeren. Sommige vragen er 120 euro voor.
De loop en reverse assist vind ik niet makkelijk te activeren/gebruiken. De cruise-control is wel makkelijk te activeren/gebruiken.
Bandenspanning: Ik het boekje staat 2,5bar, op de banden staat 2,25 bar, wat is het nou?
Een hele opsomming van dingen, maar ben uiteindelijk wel tevreden over de scooter.
Je kan er een fietsbel op zettenbbn_ldp schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:25:
Iemand al een speakerset met motor geluid ingebouwd bij een NIU fqix150? Merk namelijk bij het door de stad rijden dat mensen schrikken, omdat ze je niet horen. Heb hem nu een paar weken en ben erg tevreden over wegligging en gedrag.
Soms heb ik mijn telefoon in het vakje met een muziekje. Daar zou ook een kleine bluetooth speaker in kunnen.
[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 15-09-2026 07:42 ]
/▌
Ik denk dat dit ook psychologisch is. Ik heb de Segway e300 en reed ook altijd behoorlijk door omdat er auto's achter me zaten (hij is eigenlijk veel sneller dan een auto op N wegen), maar ik heb dezelfde route eens met de auto gereden en dan rijdt ik veel lagere snelheden. Er zal misschien een local aan die weg vinden dat het harder kan maar voor de rest. Sindsdien rijdt ik daar met die scooter ook wat langzamer.raarvogeltje1 schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:23:
/▌
Dat denk ik juist helemaal niet!
Je vergelijkt het hieronder met een motorscooter maar het gaat over een bromscooter en dat is een groot verschil.
Als je als auto achter zo'n trage brommer zit is dat gewoon erg irritant en als ik degene ben die op die brommer zit wordt je vaker dan je lief is geconfronteerd met automobilisten die achter je zitten te drukken of op onveilige plaatsen gaat inhalen. Had er van het weekend ook weer een , wel typisch ook weer, een afgeragde golf, die vol gas om me heen ging over een doorgetrokken streep omdat ik iets langzamer reed omdat ik iemand achterop had. Het ging om een stukje van 200m van stoplicht naar stoplicht en inhalen was om me heen hoeken.
Jouw motorscooter is zelfs sneller dan auto's geef je aan, dat is dan toch geen enkele vergelijking met een bromscooter die veel trager is dan een auto.Ik heb de Segway e300 en reed ook altijd behoorlijk door omdat er auto's achter me zaten (hij is eigenlijk veel sneller dan een auto op N wegen), maar ik heb dezelfde route eens met de auto gereden en dan rijdt ik veel lagere snelheden. Er zal misschien een local aan die weg vinden dat het harder kan maar voor de rest. Sindsdien rijdt ik daar met die scooter ook wat langzamer.
Ik heb het tegenovergestelde, mijn CPX is op de weg in de BBK eigenlijk altijd net sneller (49,9 op de rollerbank van de politie) dan auto's rijden en de gashendel is mega gevoelig, alles onder volgas is dus horten en stoten en het is dus echt irritant om achter trage autos te rijden.
Het is sowieso irritant om als scooter achter tragere auto’s vast te zitten!supersoco80 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:12:
Ik heb het tegenovergestelde, mijn CPX is op de weg in de BBK eigenlijk altijd net sneller (49,9 op de rollerbank van de politie) dan auto's rijden en de gashendel is mega gevoelig, alles onder volgas is dus horten en stoten en het is dus echt irritant om achter trage autos te rijden.
Maar dat jouw CPX enkel lekker vol gas kan rijden is natuurlijk niet goed en mag hopen dat dat geen standaard iets is van dat model maar een probleem specifiek met die van jou.
Ik zou daar niet mee willen rijden want hoe doe je dat op het fietspad dan?
Dat is redelijk standaard en 1 van de weinige nadelen van de CPX. Op het fietspad zet ik hem eventueel een standje lager. Dan is de top lager, maar ook de gasreactie minder fel.Vliegvlug schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:25:
[...]
Het is sowieso irritant om als scooter achter tragere auto’s vast te zitten!![]()
Maar dat jouw CPX enkel lekker vol gas kan rijden is natuurlijk niet goed en mag hopen dat dat geen standaard iets is van dat model maar een probleem specifiek met die van jou.
Ik zou daar niet mee willen rijden want hoe doe je dat op het fietspad dan?
25.000 km op de teller onmgeveer nu en nog steeds erg tevreden en geen merkbare achteruitgang van de accu.
Het ziet er hetzelfde uit heh, alleen het kenteken is anders (voor de automobilist) en ik rijd dan snelheden die een bromfiets ook kan halen.Vliegvlug schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:01:
[...]
Dat denk ik juist helemaal niet!
Je vergelijkt het hieronder met een motorscooter maar het gaat over een bromscooter en dat is een groot verschil.
Als je als auto achter zo'n trage brommer zit is dat gewoon erg irritant en als ik degene ben die op die brommer zit wordt je vaker dan je lief is geconfronteerd met automobilisten die achter je zitten te drukken of op onveilige plaatsen gaat inhalen. Had er van het weekend ook weer een , wel typisch ook weer, een afgeragde golf, die vol gas om me heen ging over een doorgetrokken streep omdat ik iets langzamer reed omdat ik iemand achterop had. Het ging om een stukje van 200m van stoplicht naar stoplicht en inhalen was om me heen hoeken.![]()
Jouw motorscooter is zelfs sneller dan auto's geef je aan, dat is dan toch geen enkele vergelijking met een bromscooter die veel trager is dan een auto.
Het zijn wel de afgeragede golfjes en bmw's die gaan kleven en gevaarlijk inhalen. Ik kijk dan altijd een keer boos om en dat helpt redelijk vaak (niet altijd
[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 15-09-2026 10:01 ]
/▌
raarvogeltje1 schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:23:
Hoi, ik heb recentelijk de FQiX 150 aangeschaft en ik wou ergens mijn bevindingen delen, dus doe ik dat hier.
Interessant om te weten. Ik heb nooit op een FQiX gezeten, alleen op de NQiX want toen ik proefritjes deed was de FQiX nog niet uit en heb daar uiteindelijk ook niet op gewacht toen ik hoorde dat de NQiX wel ABS heeft en de FQiX niet terwijl die wel op mijn shortlist stond.Mijn reden om de FQiX in plaats van de NQiX te kopen was de been/knie ruimte. Ik ben 1,95m, ik heb de NQiX 150 geprobeerd en daarbij zat ik met mijn knieën tegen de voorkant aan, met de FQiX heb ik zo'n 3 centimeter ruimte tussen mijn knieën en de voorkant.
Verbaas me er wel over dat er zoveel meer ruimte bij de FQiX is, de medewerker bij mijn scooterwinkel gaf aan dat ze beiden hetzelfde frame zouden hebben. Dan moet het verschil in de kappen zitten of het frame is op die plek toch wat langer.
Apart, daar heb ik bij normaal gebruik van een NQi GTS helemaal geen last van en volgens mij zit de toeter daar op hetzelfde plek. Uitschakelen van de claxon is zover ik weet niet mogelijk anders dan fysiek afkoppelen.De toeter/claxon weet ik om een of andere reden met elk ritje wel per ongeluk in te drukken. Ik druk hem soms per ongeluk in tijdens het richting aangeven. Maar ook soms met mijn jas als ik over mijn scooter hang om de lader aan te sluiten of bij het afstappen met mijn knie. (Misschien ben ik gewoon lomp, maar ik zou liever de claxon kunnen uitschakelen omdat ik tot nu toe alleen maar per ongeluk onnodig claxonneer.)
Van laat aangaan van de richtaanwijzers heb ik geen last, geen idee of ze binnen een seconde aan gaan of niet en zou ook niet uit moeten maken aangezien je vooraf richting moet aangeven en niet pas als je de bocht al inzet.De richtingaanwijzer vind ik soms laat of niet reageren, bij het aanzetten van de richting merk ik soms een seconde vertraging op. Bij het uitschakelen van de richting soms twee seconde vertraging of hij gaat niet uit, waardoor ik meermaals moet drukken. De knipperlichten hadden wellicht ook wat sterker gekund? Ik merk in ieder geval met daglicht dat mensen vaak niet zien dat ik richting aangeef, heeft wellicht ook met het formaat van de lampen te maken.
Uitgaan heeft wel iets vertraging inderdaad maar niet zodanig dat ik er last van heb.
Wat wel irritant is is het automatische systeem voor het uitzetten de richtingaanwijzer op de GTS, weet niet of de FQiX dat ook heeft, maar dat werkt erg slecht. Vooral het niet uitzetten wat vaak gebeurt maar soms ook dat het wel uitgaat wanneer ik dat niet wil. Geen idee eigenlijk of dat systeem uit te zetten is maar ik doe het nu gewoon handmatig.
Je kan de staafjes waarop de spiegels zitten natuurlijk iets verder naar voren of achteren zetten dan steken de spiegels zelf minder uit.Ik vind de spiegels erg ver uitsteken, en merk dat tegenligger vaak ook niet doorhebben hoe breed je bent. Ik overweeg om er kleinere spiegels op te zetten, of de spiegels op een manier naar binnen draaien, als dat kan.
Als ze echt per sé je scooter willen hebben nemen ze wel een betonschaar of haakse slijper mee om het slot te slopen. Voorwiel kan je er inderdaad uit draaien maar dan, gaan ze er met je scooter zonder voorwiel vandoor?Door het achterwiel past geen ketting. Ik begrijp dat het veiliger is als je een slot door het achterwiel kan halen, omdat het voorwiel losgeschroefd kan worden.
Belangrijker is om je scooter met het slot aan iets vast te zetten want ik acht het risico groter dat ze een scooter die wel een slot om het achterwiel heeft maar niet vastzit stelen groter dan een die met het voorwiel aan een hek vast zit. Die til je namelijk niet zo even een busje in met twee personen.
Het leek me wel een leuke gimmick maar als dat ding piept en verder niets bijdraagt wordt het wel irritant ja.De radar vind ik eigenlijk nutteloos en alleen maar afleidend. Ik kan prima de spiegels gebruiken en over mijn schouder kijken. De radar heb ik dan ook uitgeschakeld.
Hmm, geen last van op de GTS.Het wat prettig geweest als ik het scherm net wat feller/helderder kan zetten, als ik met zonnebril op rijd kan ik het display amper zien/lezen.
Kende die feature niet, ik houd nog gewoon mijn rem vast als het geen vlakke weg is. Misschien automatisme opbouwen om na stoppen 5 seconden de rem vast te houden en dan pas los te laten?Het automatisch activeren van de remmen bij het stilstaan wordt geactiveerd na 2 seconde volgens de app, ook als voelt dat soms als 5. Vind dit best wel irritant bij stoplichten en merk dat ik het best vaak nodig heb. Had wat mij betreft wel 1 seconde mogen zijn, of een systeem die gewoon achteruit gaan op slot gooit. Edit: ik heb geteld, het duurt 5 seconden.
Ik zou me eerder zorgen maken om het weer ontkoppelen van de rem bij gas geven, hopelijk is dat wel instantaan want lijkt me super irritant als je daardoor vertraging krijgt met het wegrijden. Dan zou ik het zelf direct uitzetten.
Dat had ik met de proefrit op de NQiX 150 ook al gemerkt ja. Ben benieuwd of ik er in de praktijk last van houd en anders maar uitzetten inderdaad.De TCS lijkt een standaard een soort van 2 seconde timeout te hebben. Heb hier ook soms last van, als ik bijvoorbeeld een fietser inhaal en net over een hobbel op het wegdek rijdt, waarna ik moet wachten tot die weer 'gas' geeft. Niet echt handig als er een tegenligger komt. Overweeg om dit uit te schakelen, kan hem helaas niet minder 'streng' instellen.
Super fijn dat daar een instelling voor is! Dat mis ik echt op de GTS, zelfs nog bij de winkel gevraagd of zij het niet sterker kunnen instellen maar dat kon helaas niet.Regeneratief remmen heb ik op strong gezet, had wat mij betreft nog wel extra strong gemogen.
Remt de FQiX 150 ook daadwerkelijk regeneratief bij gas los laten of moet je echt de remhendel intrekken? Ik hoop het eerste maar ben bang van niet.
Onhandig dat dat enkel via de app kan zeg, een instelling in het menu op de scooter zelf moet er toch ook haast wel zijn.. Als je na 2 jaar niet meer betaald voor de remote verbinding zou je dat niet meer kunnen aanpassen, is wel erg slecht als dat zo is.Via de app kan je handig je laad limiet instellen en de snelheid. 's Nachts laad ik hem op de langzaamste stand op (250 watt).
Die korte kabel zit ook op de snellader van de GTS, net jammer inderdaad. Voordeel is wel dat je de lader niet tot nauwelijks hoort. Er zit wel een fan ook maar die gaat enkel aan als de buitentemperatuur hoog is, anders niet.Ik vind de kabel van de lader te kort, dus het gedeelte van de adapter naar de aansluiting op de scooter. Hierdoor moet ik de lader op de voetenplank plaatsen. Ik zou de lader liever op de grond plaatsen, daarvoor is de kabel net te kort. De ventilator van lader blijft draaien als die klaar is met laden.
Is die fan van de FQiX lader luid?
Die lage standaard snelheid is echt heel irritant ja. Ik heb mijn NQiX om die reden ook nog niet opgehaald ook alstaat deze al klaar bij de dealer. Zou eind oktober/begin november er pas zijn helaas.Snelheid is 48km/u op de display, 44km/u op de GPS. Ik wacht nog op de snelheid update, zou natuurlijk het liefst met de snelheid van auto's kunnen meegaan. Nu gaan auto's soms bumperkleven of rare inhaal acties uitvoeren. Ik zou het als automobilist ook irritant vinden om achter een scooter te rijden die 44 gaat terwijl je zelf net iets over de 50km/u wilt rijden.
Een firmware update is wat anders dan een speed update, dat laatste kan alleen via de dealer omdat er een actieve verbinding met de Niu servers moet zijn via het dealer systeem voor de speed update.Zag dat je via de app ook een firmware update kan installeren, vraag me af op dit hetzelfde is als de dealers uitvoeren. Sommige vragen er 120 euro voor.
Dealers betalen Niu ook gewoon voor deze update, geen 120 euro maar wel iets van 60 á 80 euro meen ik.
Dat achteruitrijden kreeg ik met mijn proefrit op de NQiX ook lastig geactiveerd. Denk ook niet dat ik het ooit ga gebruiken. De scooter met de hand naar achter duwen is makkelijk zat.De loop en reverse assist vind ik niet makkelijk te activeren/gebruiken. De cruise-control is wel makkelijk te activeren/gebruiken.
Ik doe altijd 2,5 bar. Minder rolweerstand ook dus wat meer range.Bandenspanning: Ik het boekje staat 2,5bar, op de banden staat 2,25 bar, wat is het nou?
Fijn! Ik ben erg benieuwd hoe mijn NQiX 150 gaat bevallen.Een hele opsomming van dingen, maar ben uiteindelijk wel tevreden over de scooter.
Ja het automatisch uitschakelen van de richtingaanwijzer werkt bij mij ook erg wispelturig.Vliegvlug schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:30:
Wat wel irritant is is het automatische systeem voor het uitzetten de richtingaanwijzer op de GTS, weet niet of de FQiX dat ook heeft, maar dat werkt erg slecht. Vooral het niet uitzetten wat vaak gebeurt maar soms ook dat het wel uitgaat wanneer ik dat niet wil. Geen idee eigenlijk of dat systeem uit te zetten is maar ik doe het nu gewoon handmatig.
Bedankt, goede tipsJe kan de staafjes waarop de spiegels zitten natuurlijk iets verder naar voren of achteren zetten dan steken de spiegels zelf minder uit.
[...]
Als ze echt per sé je scooter willen hebben nemen ze wel een betonschaar of haakse slijper mee om het slot te slopen. Voorwiel kan je er inderdaad uit draaien maar dan, gaan ze er met je scooter zonder voorwiel vandoor?
Belangrijker is om je scooter met het slot aan iets vast te zetten want ik acht het risico groter dat ze een scooter die wel een slot om het achterwiel heeft maar niet vastzit stelen groter dan een die met het voorwiel aan een hek vast zit. Die til je namelijk niet zo even een busje in met twee personen.
Gelukkig geen vertraging bij het wegrijden, gewoon zo als normaal. Ook op helling zak je niet naar achteren bij het wegrijden.Kende die feature niet, ik houd nog gewoon mijn rem vast als het geen vlakke weg is. Misschien automatisme opbouwen om na stoppen 5 seconden de rem vast te houden en dan pas los te laten?
Ik zou me eerder zorgen maken om het weer ontkoppelen van de rem bij gas geven, hopelijk is dat wel instantaan want lijkt me super irritant als je daardoor vertraging krijgt met het wegrijden. Dan zou ik het zelf direct uitzetten.
Zodra je gas loslaat begint die duidelijk af te remmen, zonder dat ik de rem gebruik. Ik probeer het zo te timen, dat ik gas los laat en precies bij het stoplicht tot stilstand komt. Ik vrij mij wel af of en in hoeverre het regeneratief remmen de motor belast? Ik bespaar mijn remschijven, maar ik wil natuurlijk niet de motor extra belasten/slijten.Remt de FQiX 150 ook daadwerkelijk regeneratief bij gas los laten of moet je echt de remhendel intrekken? Ik hoop het eerste maar ben bang van niet.
Goed punt wat je aanhaalt, via het scooter menu zie ik geen optie om het in te stellen.Onhandig dat dat enkel via de app kan zeg, een instelling in het menu op de scooter zelf moet er toch ook haast wel zijn.. Als je na 2 jaar niet meer betaald voor de remote verbinding zou je dat niet meer kunnen aanpassen, is wel erg slecht als dat zo is.
Ik vind het niet luid, maar wel hoorbaar. Misschien heeft die een minimum RPM, batterij is nu 23 graden bij 250 watt laden. Ongeveer even warm als de buitentemperatuur.Die korte kabel zit ook op de snellader van de GTS, net jammer inderdaad. Voordeel is wel dat je de lader niet tot nauwelijks hoort. Er zit wel een fan ook maar die gaat enkel aan als de buitentemperatuur hoog is, anders niet.
Is die fan van de FQiX lader luid?
Ah, dat verklaart de vraagprijs van sommige dealers.Een firmware update is wat anders dan een speed update, dat laatste kan alleen via de dealer omdat er een actieve verbinding met de Niu servers moet zijn via het dealer systeem voor de speed update.
Dealers betalen Niu ook gewoon voor deze update, geen 120 euro maar wel iets van 60 á 80 euro meen ik.
Inderdaad, prima te doen. De FQIX heeft wel een grote draaicircel vind ik, of misschien hebben alle scooters dat, zou ik niet weten.Dat achteruitrijden kreeg ik met mijn proefrit op de NQiX ook lastig geactiveerd. Denk ook niet dat ik het ooit ga gebruiken. De scooter met de hand naar achter duwen is makkelijk zat.
Top, ga ik ook doenIk doe altijd 2,5 bar. Minder rolweerstand ook dus wat meer range.
Oh ja, bij een accu percentage van 10% en lager ga je automatisch op snorfiets snelheid (was bij andere modellen vanaf 15% meende ik ergens te hebben gelezen). 25 op de teller, dus zo'n 21km/u op GPS. Wel irritant als je de laatste 3 kilometer naar huis op die snelheid moet. Ik zou dit liever kunnen uitschakelen als ik toch weet dat ik met 10% genoeg heb om thuis te komen.
Is wel een groot verschil of je 44 echte kilometers rijdt op een 50 weg vs 50 echte kilometers op dezelfde weg. De meeste automobilisten willen minimaal 50 rijden en liefst nog wat harder. Maar als je onder de 50 gaat en zeker met 6 kilometer per uur langzamer worden ze ongeduldig en gaan sommigen drukken of gevaarlijke inhaalacties doen.Marzman schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:57:
[...]
Het ziet er hetzelfde uit heh, alleen het kenteken is anders (voor de automobilist) en ik rijd dan snelheden die een bromfiets ook kan halen.
Dat klinkt goed. Waarschijnlijk zal dat op de NQiX dan ook wel zitten.raarvogeltje1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:07:
[...]
Gelukkig geen vertraging bij het wegrijden, gewoon zo als normaal. Ook op helling zak je niet naar achteren bij het wegrijden.
Mooi, dat dat nu wel zo werkt![...]
Zodra je gas loslaat begint die duidelijk af te remmen, zonder dat ik de rem gebruik.
Zie je dan ook zo'n regeratie icoon op je display?
Dat is geen enkel probleem voor de motor, dan werkt die gewoon als dynamo.Ik probeer het zo te timen, dat ik gas los laat en precies bij het stoplicht tot stilstand komt. Ik vrij mij wel af of en in hoeverre het regeneratief remmen de motor belast? Ik bespaar mijn remschijven, maar ik wil natuurlijk niet de motor extra belasten/slijten.
[...]
Ik vind het niet luid, maar wel hoorbaar. Misschien heeft die een minimum RPM, batterij is nu 23 graden bij 250 watt laden. Ongeveer even warm als de buitentemperatuur.
Geen idee hoe de draaicirkel van de FQiX is maar vind die van de GTS ook niet echt klein. Een Zip is veel wendbaarder bijv.Inderdaad, prima te doen. De FQIX heeft wel een grote draaicircel vind ik, of misschien hebben alle scooters dat, zou ik niet weten.
Bij de GTS is dit inderdaad bij 15% resterend, maar in de praktijk is het eigenlijk bij 20% al want dan begint het batterij icoon al rood te knipperen en nog geen 1,5Km zit die op de 15% en is het verplicht op Eco modus rijden met inderdaad 25Km op de teller max.[...]
Oh ja, bij een accu percentage van 10% en lager ga je automatisch op snorfiets snelheid (was bij andere modellen vanaf 15% meende ik ergens te hebben gelezen). 25 op de teller, dus zo'n 21km/u op GPS.
Wel goed te horen dat het het nu pas bij 10% gebeurt, dat is al een stuk beter!
Ik vind het ook heel irritant en zou het graag uitschakelen. Hoeveel je daadwerkelijk nog kan rijden op 10% met 50Km/u vraag ik me af. Zou me niet verbazen als je de 3Km niet eens haalt.Wel irritant als je de laatste 3 kilometer naar huis op die snelheid moet. Ik zou dit liever kunnen uitschakelen als ik toch weet dat ik met 10% genoeg heb om thuis te komen.
Die laatste 20% gaat zo rap namelijk. Als de GTS volledige opgeladen is heeft die een range van 98Km geeft die aan maar er kan echt niet 19 Km worden gereden met die laatste 20%
Sowieso is het verbruik niet lineair met het accu percentage. Was laatst nog vertrokken met iets boven de 45% lading maar haalde slechts iets 16 Km voordat ik in eco modus kwam en toen gaf de scooter aan dat ik nog maar 13 km kon rijden was de voorspelling, maar dat is dan wel op maar 25 Km/u
JazekerVliegvlug schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:44:
[...]
Zie je dan ook zo'n regeratie icoon op je display?
ToppieDat is geen enkel probleem voor de motor, dan werkt die gewoon als dynamo.
Goed te weten dat de FQiX regeneratie doet zonder te remmen want dan ga ik er vanuit dat dit ook bij de NQiX 150 het geval zal zijn!
Ik heb er bij de proefrit eigenlijk niet op gelet en het is me ook niet opgevallen maar zou natuurlijk ook kunnen zijn dat regeneratie standaard uit staat of in zo’n lage stand dat ik het niet gemerkt heb.
Specificaties & Kenmerken
Merk: NIU elektrische scooter
Model: NQiX 150 (Model jaar 2026)
Bijzonderheden: O.a. uitgerust met Safety Radar (BSD/RCW), ABS, TCS en vernieuwde NIU-app functionaliteiten.
Verbruik: In de praktijk erg zuinig (ondanks of dankzij een groot windscherm) en uitgerust met dubbele accu's van 72 Volt en 28 Ah (ca. 0,7% verbruik per km (of 33 Wh/km) = ongeveer 1,4 km per 1% accu-afname bij een gemiddelde buitentemperatuur van 18 graden). Totale geschatte actieradius is 115 km bij twee maal 100% accu lading.
Met de introductie van de NIU NQiX 150 (model jaar 2026) zijn er een hoop nieuwe functionaliteiten en veiligheidssystemen beschikbaar gekomen. Hieronder een overzicht van de mogelijkheden en hoe je de functies activeert in de NIU-app:
Radar (BSD/RCW) instellen: Onder 'Safety Radar' in de app vink je BSD aan. Hiermee activeer je de werking van de radar. Je kunt daar vervolgens ook RCW instellen, de grootte van het bereik van de radar en de lichtsterkte van de waarschuwingslampjes in de spiegels. Dit werkt uitstekend!!
Geluid aan/uit zetten: In de NIU app kun je dit regelen dan wel helemaal uitzetten onder 'Voertuiginstellingen'.
Cruise control knop dubbele werking: De knop heeft twee functies. De eerste functie is duidelijk. In de NIU-app heb je verder de mogelijkheid om de cruise control ook automatisch in werking te laten treden. Dit doe je onder 'Voertuiginstellingen', Experimental site'. Vink 'Auto cruise' aan. Super handig! Tevens kun je met de +/- knoppen, de knop waarmee je ook de rijmodus selecteert, de snelheid aanpassen wanneer de cruise control is ingeschakeld. Wanneer je een aantal seconden lang dezelfde snelheid rijdt, schakelt de cruise control in. Je hoort een 'blieb' en in het display verschijnt het cruise control symbool. Je kunt de gashendel dan loslaten. Zodra je de gashendel weer iets beweegt of de remmen bediend, schakelt de cruise uit.
De andere functie, het mannetje symbool onder het cruise control symbool, staat voor 'Reverse' (achteruit rijden). Je moet hiervoor stil staan en de modus moet op 'Ready' zijn geselecteerd. Je mag niet de handrem aantrekken want dan functioneert het niet. Druk kort op de 'Cruise control knop'. In het display verschijnt 'Reverse'. Met de gashendel kun je nu achteruit rijden. Erg handig en werkt goed.
Batterij instellingen: Het advies is om in de app onder 'Charging power', 'Balanced' in te stellen en de 'Battery Charge Limit' op 95% te zetten voor een langere levensduur van de accu's nadat je ze eerst zo'n 4 tot 5 maal - vooral belangrijk bij een gloednieuwe scooter/accupakket - hebt geladen naar 100%. Zet eens in de maand of zo deze instelling eenmalig terug naar 100% om het 'BMS' te herijken en dan weer terug naar 95%. Vergeet ook niet om de eerste paar keer na nieuwstaat de lader nog een uurtje de tijd te geven om de accu's echt tot 100% te laden. Dit verlengt de levensduur van de accu's en geeft het BMS de tijd de accu's goed en volledig te gebalanceren waardoor de actieradius schatting nog nauwkeurig wordt.
LET OP: Rijd de accu's nooit leger dan zo'n 17%! Vanaf 15 - 10% acculading schakelt het BMS de scooter in E-save modus om de accu's te beschermen. De scooter rijdt dan niet meer harder dan 25 - 30 km/h! Zijn de accu's 0 graden of kouder dan wordt het laden geblokkeerd om de accucellen te beschermen. Je kunt met voldoende lading nog wel rijden.
Bediening: Vergeet de bediening met Bluetooth/NFC of de onhandig grote meegeleverde NFC-kaart om de scooter op te starten (tenzij je natuurlijk de navigatie, telefoongesprekken of muziek afspelen wilt gebruiken). Deze functies zijn overbodig en onhandig (in Nederland). Gebruik gewoon de meegeleverde sleutel om het stuurslot te vergrendelen/ontgrendelen, de treeplank naar de accu's te ontgrendelen, de zitting te openen en om de scooter op 'contact/aan' te zetten. Daarna steek je de sleutel gewoon in je zak en kun je door de handrem links of rechts aan te trekken, de scooter in 'Ready' zetten met de groene knop (eenmaal drukken tot het klikje). Staat de scooter in 'Ready' dan kun je de zitting ook nog steeds met de 'Ready/start knop' ontgrendelen door deze kort twee maal in te drukken (druk door tot je de klikjes voelt/hoort!). Dit werkt soms intermittent wel of niet en schijnt een bekende hapering te zijn waar NIU mee bekend is.
Boost-knop (launche control): Deze knop zit rechts achter de 'Ready-knop' (een heveltje net zoals links voor de bediening van grootlicht). Deze functie werkt alleen in de 'Sport' modus en geeft kortstondig - 10 seconden - vol vermogen zodra je gas geeft. In het display zie je een Formule 1-vlaggetje verschijnen dat tevens de aftelling laat zien. Vooral handig bij een snelle inhaal actie.
Model: NQiX 150 (Model jaar 2026)
Bijzonderheden: O.a. uitgerust met Safety Radar (BSD/RCW), ABS, TCS en vernieuwde NIU-app functionaliteiten.
Verbruik: In de praktijk erg zuinig (ondanks of dankzij een groot windscherm) en uitgerust met dubbele accu's van 72 Volt en 28 Ah (ca. 0,7% verbruik per km (of 33 Wh/km) = ongeveer 1,4 km per 1% accu-afname bij een gemiddelde buitentemperatuur van 18 graden). Totale geschatte actieradius is 115 km bij twee maal 100% accu lading.
Met de introductie van de NIU NQiX 150 (model jaar 2026) zijn er een hoop nieuwe functionaliteiten en veiligheidssystemen beschikbaar gekomen. Hieronder een overzicht van de mogelijkheden en hoe je de functies activeert in de NIU-app:
Radar (BSD/RCW) instellen: Onder 'Safety Radar' in de app vink je BSD aan. Hiermee activeer je de werking van de radar. Je kunt daar vervolgens ook RCW instellen, de grootte van het bereik van de radar en de lichtsterkte van de waarschuwingslampjes in de spiegels. Dit werkt uitstekend!!
Geluid aan/uit zetten: In de NIU app kun je dit regelen dan wel helemaal uitzetten onder 'Voertuiginstellingen'.
Cruise control knop dubbele werking: De knop heeft twee functies. De eerste functie is duidelijk. In de NIU-app heb je verder de mogelijkheid om de cruise control ook automatisch in werking te laten treden. Dit doe je onder 'Voertuiginstellingen', Experimental site'. Vink 'Auto cruise' aan. Super handig! Tevens kun je met de +/- knoppen, de knop waarmee je ook de rijmodus selecteert, de snelheid aanpassen wanneer de cruise control is ingeschakeld. Wanneer je een aantal seconden lang dezelfde snelheid rijdt, schakelt de cruise control in. Je hoort een 'blieb' en in het display verschijnt het cruise control symbool. Je kunt de gashendel dan loslaten. Zodra je de gashendel weer iets beweegt of de remmen bediend, schakelt de cruise uit.
De andere functie, het mannetje symbool onder het cruise control symbool, staat voor 'Reverse' (achteruit rijden). Je moet hiervoor stil staan en de modus moet op 'Ready' zijn geselecteerd. Je mag niet de handrem aantrekken want dan functioneert het niet. Druk kort op de 'Cruise control knop'. In het display verschijnt 'Reverse'. Met de gashendel kun je nu achteruit rijden. Erg handig en werkt goed.
Batterij instellingen: Het advies is om in de app onder 'Charging power', 'Balanced' in te stellen en de 'Battery Charge Limit' op 95% te zetten voor een langere levensduur van de accu's nadat je ze eerst zo'n 4 tot 5 maal - vooral belangrijk bij een gloednieuwe scooter/accupakket - hebt geladen naar 100%. Zet eens in de maand of zo deze instelling eenmalig terug naar 100% om het 'BMS' te herijken en dan weer terug naar 95%. Vergeet ook niet om de eerste paar keer na nieuwstaat de lader nog een uurtje de tijd te geven om de accu's echt tot 100% te laden. Dit verlengt de levensduur van de accu's en geeft het BMS de tijd de accu's goed en volledig te gebalanceren waardoor de actieradius schatting nog nauwkeurig wordt.
LET OP: Rijd de accu's nooit leger dan zo'n 17%! Vanaf 15 - 10% acculading schakelt het BMS de scooter in E-save modus om de accu's te beschermen. De scooter rijdt dan niet meer harder dan 25 - 30 km/h! Zijn de accu's 0 graden of kouder dan wordt het laden geblokkeerd om de accucellen te beschermen. Je kunt met voldoende lading nog wel rijden.
Bediening: Vergeet de bediening met Bluetooth/NFC of de onhandig grote meegeleverde NFC-kaart om de scooter op te starten (tenzij je natuurlijk de navigatie, telefoongesprekken of muziek afspelen wilt gebruiken). Deze functies zijn overbodig en onhandig (in Nederland). Gebruik gewoon de meegeleverde sleutel om het stuurslot te vergrendelen/ontgrendelen, de treeplank naar de accu's te ontgrendelen, de zitting te openen en om de scooter op 'contact/aan' te zetten. Daarna steek je de sleutel gewoon in je zak en kun je door de handrem links of rechts aan te trekken, de scooter in 'Ready' zetten met de groene knop (eenmaal drukken tot het klikje). Staat de scooter in 'Ready' dan kun je de zitting ook nog steeds met de 'Ready/start knop' ontgrendelen door deze kort twee maal in te drukken (druk door tot je de klikjes voelt/hoort!). Dit werkt soms intermittent wel of niet en schijnt een bekende hapering te zijn waar NIU mee bekend is.
Boost-knop (launche control): Deze knop zit rechts achter de 'Ready-knop' (een heveltje net zoals links voor de bediening van grootlicht). Deze functie werkt alleen in de 'Sport' modus en geeft kortstondig - 10 seconden - vol vermogen zodra je gas geeft. In het display zie je een Formule 1-vlaggetje verschijnen dat tevens de aftelling laat zien. Vooral handig bij een snelle inhaal actie.
[ Voor 15% gewijzigd door FerHiTech_tamer op 17-09-2026 22:51 ]
Waar gaat dit over? Een auto? Fiets? Brommer? Motor? Step?
Wat is het doel van dit topic?
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Het gaat over de nieuwste elektrische scooter van NIU en uitleg en instelling van functies. Dat lijkt mij meer dan duidelijk. Zeker voor degene die deze scooter in hun bezit hebben.
Toevallig, ik heb volgens mij dit model gekocht voor mijn schoonmoeder in CN. Kostte mij omgerekend iets van 800-900 euro op JD.com. Kan ook zijn dat dat een ouder model was, maar hij lijkt er precies op.
Wel prijzig in NL met 3k...
Brommer, te langzaam dus, motor moet je ook een helm op en is veel stoerder-tom-562 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:24:
Waar gaat dit over? Een auto? Fiets? Brommer? Motor? Step?
(Heb zelf een NQiX 500, ideaal boodschappenapparaat wat ook nog ff snel 30km verderop kan komen en technisch gezien de snelweg op mag)
leeg
Voor de accu knutselaars hier;
Ik heb een 60V accu voor mijn IVA NCF die defect is. Geprobeerd te laten repareren bij KWS Seuren. Die geven aan dat het cellenpakket in orde is, enkel de BMS is defect en die is blijkbaar niet te krijgen.
Is het voldoende als ik een universele BMS gebruik? Ik heb hier al eens eerder gelezen dat je in principe enkel de dikke + en - nodig hebt, de rest is voor zaken als laadniveau weergave etc.
Zijn er hier eventueel mensen (bij voorkeur omgeving Rotterdam) die me kunnen helpen de BMS om te bouwen?
Ik heb een 60V accu voor mijn IVA NCF die defect is. Geprobeerd te laten repareren bij KWS Seuren. Die geven aan dat het cellenpakket in orde is, enkel de BMS is defect en die is blijkbaar niet te krijgen.
Is het voldoende als ik een universele BMS gebruik? Ik heb hier al eens eerder gelezen dat je in principe enkel de dikke + en - nodig hebt, de rest is voor zaken als laadniveau weergave etc.
Zijn er hier eventueel mensen (bij voorkeur omgeving Rotterdam) die me kunnen helpen de BMS om te bouwen?
Het 2026 model is een hele grote upgrade tov het 2025 model dat jij waarschijnlijk voor haar hebt aangeschaft en misschien daardoor minder duur. Ze zijn feitelijk niet met elkaar te vergelijken en dus totaal anders op alle mogelijke vlakken; nu wel een tweede accu plaatsen mogelijk, frame en toebehoren van de motor variant NQ iX500, display anders en verbeterd (en wel afleesbaar met een gepolariseerde zonnebril), toegevoegde veiligheidssystemen (ABS, TCS, dodehoek detectie), grotere inchmaat wielen, etc.kx22 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:09:
Toevallig, ik heb volgens mij dit model gekocht voor mijn schoonmoeder in CN. Kostte mij omgerekend iets van 800-900 euro op JD.com. Kan ook zijn dat dat een ouder model was, maar hij lijkt er precies op.
[ Voor 8% gewijzigd door FerHiTech_tamer op 17-09-2026 22:53 ]
Ik heb geen motorrijbewijs en vind 'stoer zijn' volstrekt onbelangrijk! Sowieso zou een motor in de stad niet handig zijn voor mij. Ik heb een hele fijne 'stoere' auto voor lange(re) afstanden.4x2 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:42:
[...]
Brommer, te langzaam dus, motor moet je ook een helm op en is veel stoerder
(Heb zelf een NQiX 500, ideaal boodschappenapparaat wat ook nog ff snel 30km verderop kan komen en technisch gezien de snelweg op mag)
Uitgebreide review, nice!
Ik heb zelf ook een NQiX 150 besteld maar ‘m nog niet opgehaald omdat er nog geen speed update voor uit is. Die komt eind oktober, begin november hopelijk.
Als je x tijd een vaste snelheid rijdt wordt de cruise control dan automatisch geactiveerd?
Dacht dat je dat nu moest doen met dat NFC kaartje, maar kan dat dan niet?
En wat heeft “navigatie, telefoon of muziek afspelen” met dat kaartje te maken dan?
Dat is kaartje is sowieso een super onhandig formaat, te groot
, een druppel is handiger.
, daar gebruik ik altijd de groene knop voor. Waarom zou je daar de sleutel voor gebruiken?
Die sleutel gebruik ik nu enkel af en toe voor het stuurslot of als ik bij de accu’s moet zijn maar verder nergens anders voor.
En heb begrepen dat je bij de NQiX de knop kan gebruiken om de scooter op het stuurslot te zetten wat zou betekenen dat ik die sleutel eigenlijk nooit meer dagelijks nodig heb
hooguit als ik bij de accu’s moet komen.
Maar dan moet aan en op alarm zetten van de scooter hopelijk wel kunnen met die NFC card. 🤞
Dat je bij wegrijden niet meer zelf het gas vol open moet draaien om snel weg te komen maar dat het een soort launch control stand is?
Of dat de hoeveel kW die je uit de accu kan trekken tijdelijk meer is zodat je harder kan optrekken?
Of dat je als je al op topsnelheid rijdt nog een paar kilometer per uur harder kan rijden voor 10s.
Ken je trouwens het Elektrische scooters topic?
Naar mijn idee had je het beter daar kunnen posten dan in een los topic voor één specifiek model elektrische scooter.
Ik heb zelf ook een NQiX 150 besteld maar ‘m nog niet opgehaald omdat er nog geen speed update voor uit is. Die komt eind oktober, begin november hopelijk.
Haal je die 115Km bereik zelf ook daadwerkelijk?FerHiTech_tamer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:38:
Specificaties & Kenmerken
Model: NQiX 150 (Model 2026)
Hoe werkt die automatische cruise control?Cruise control knop dubbele werking: De knop heeft twee functies. De eerste functie is duidelijk. In de NIU-app heb je verder de mogelijkheid om de cruise control ook automatisch in werking te laten treden.
Als je x tijd een vaste snelheid rijdt wordt de cruise control dan automatisch geactiveerd?
Dat klinkt super handig. Heb nu een NQi GTS maar daarbij kan dat volgende mij niet.Tevens kun je met de +/- knoppen, de knop waarmee je ook de rijmodus selecteert, de snelheid aanpassen wanneer de cruise control is ingeschakeld.
Ik heb het tijdens mijn proeftijd van de NQIX geprobeerd maar vond het niets. Vond het lastig te activeren (maar dat zou kunnen zijn omdat ik misschien de rem aanraakte) en vond het ook niet fijn om achteruit te rijden. Er naast staan om achteruit te gaan geeft veel meer controle.De andere functie, het mannetje symbool onder het cruise control symbool, staat voor 'Reverse' (achteruit rijden). Je moet hiervoor stil staan en de modus moet op 'Ready' zijn geselecteerd. Je mag niet de handrem aantrekken want dan functioneert het niet. Druk kort op de 'Cruise control knop'. In het display verschijnt 'Reverse'. Met de gashendel kun je nu achteruit rijden. Erg handig en werkt goed.
In vind het echt een slechte keuze van Niu om er geen afstandsbediening met knop meer bij te leveren waarmee je de scooter op afstand op het alarm kan zetten en er weer afhalen. Dat was juist super handig!Bediening: Vergeet de bediening met Bluetooth/NFC of de meegeleverde NFC-kaart om de scooter op te starten (tenzij je natuurlijk de navigatie, telefoon of muziek afspelen wilt gebruiken).
Dacht dat je dat nu moest doen met dat NFC kaartje, maar kan dat dan niet?
En wat heeft “navigatie, telefoon of muziek afspelen” met dat kaartje te maken dan?
Dat is kaartje is sowieso een super onhandig formaat, te groot
Met de sleutel op ‘ready’ zetten, dat is onhandig zegDeze functies zijn overbodig en onhandig (in Nederland). Gebruik gewoon de meegeleverde sleutel om het stuurslot te bedienen, de treeplank naar de accu's te ontgrendelen, de zitting te openen en om de scooter in 'Ready' te zetten.
Die sleutel gebruik ik nu enkel af en toe voor het stuurslot of als ik bij de accu’s moet zijn maar verder nergens anders voor.
En heb begrepen dat je bij de NQiX de knop kan gebruiken om de scooter op het stuurslot te zetten wat zou betekenen dat ik die sleutel eigenlijk nooit meer dagelijks nodig heb
Maar dan moet aan en op alarm zetten van de scooter hopelijk wel kunnen met die NFC card. 🤞
Met de GTS echt totaal geen last van, werkt altijd goed.dan kun je de zitting ook nog steeds met de 'Ready/start knop' ontgrendelen door deze kort twee maal in te drukken (druk door tot je de klikjes voelt/hoort!). Dit werkt soms intermittent wel of niet en schijnt een bekende hapering te zijn waar NIU mee bekend is.
Interessante feature, maar wat bedoel je precies?Boost-knop: Deze knop zit rechts achter de 'Ready-knop' (een heveltje net zoals links voor de bediening van grootlicht). Deze functie werkt alleen in de 'Sport' modus en geeft kortstondig - 10 seconden - vol vermogen zodra je gas geeft. In het display zie je een Formule 1-vlaggetje verschijnen dat tevens de aftelling laat zien.
Dat je bij wegrijden niet meer zelf het gas vol open moet draaien om snel weg te komen maar dat het een soort launch control stand is?
Of dat de hoeveel kW die je uit de accu kan trekken tijdelijk meer is zodat je harder kan optrekken?
Of dat je als je al op topsnelheid rijdt nog een paar kilometer per uur harder kan rijden voor 10s.
Ken je trouwens het Elektrische scooters topic?
Naar mijn idee had je het beter daar kunnen posten dan in een los topic voor één specifiek model elektrische scooter.
Thanks man, daar doe ik het voor!Vliegvlug schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:21:
Uitgebreide review, nice!
Ik adviseer je met klém niks aan de snelheid te veranderen. NIU heeft alles strak dichtgetimmerd bij deze versie ivm strenger geworden wetgeving Europa breed. De ECU-code is ook zichtbaar in de app en staat in contact met de cloud. Ze zien direct wanneer je er een ander moederbord/ECU ingezet hebt. Je verliest daarmee ook direct je garantie!Ik heb zelf ook een NQiX 150 besteld maar ‘m nog niet opgehaald omdat er nog geen speed update voor uit is. Die komt eind oktober, begin november hopelijk.
Absoluut anders zou ik het niet opschrijven! Maaaarrr... dat is natuurlijk een theoretische afstand als het mogelijk zou zijn de accu's tot 0% leeg te rijden. Ik heb tussen de eerste en tweede volledige lading naar 100%, een kleine 80 km gereden (van 100% naar 26%).Haal je die 115Km bereik zelf ook daadwerkelijk?
Dat stel je in op de app. Zoals beschreven in mijn tekst uitleg maar goed, hier nog een keertje: Voertuiginstellingen - Experimental site - Auto Cruise aan vinken. En ja, als je een paar seconden lang dezelfde snelheid rijdt, schakelt de cruise control in en kun je de gashendel loslaten. Als het inschakelt, hoor je ook een blieb en verschijnt het symbooltje op het display.Hoe werkt die automatische cruise control?
Gelukkig zijn we allemaal anders.[...]
Dat klinkt super handig. Heb nu een NQi GTS maar daarbij kan dat volgende mij niet.
[...]
Ik heb het tijdens mijn proeftijd van de NQIX geprobeerd maar vond het niets. Vond het lastig te activeren (maar dat zou kunnen zijn omdat ik misschien de rem aanraakte) en vond het ook niet fijn om achteruit te rijden. Er naast staan om achteruit te gaan geeft veel meer controle.
Ik kom van een Yamaha Neo's 4T. Heb geen ervaring met AB's. Ik vind de sleutel handig en werkt prima voor mij zonder grote verandering.[...]
In vind het echt een slechte keuze van Niu om er geen afstandsbediening met knop meer bij te leveren waarmee je de scooter op afstand op het alarm kan zetten en er weer afhalen. Dat was juist super handig!
Je kunt de kaart 'weggooien'. Het is pure marketing. Met alleen de sleutel bedien je alles.Dacht dat je dat nu moest doen met dat NFC kaartje, maar kan dat dan niet?
Je hebt Bluetooth nodig om via de app de navigatie op het display van je scooter te projecteren, muziek van je telefoon af te kunnen spelen en telefoon gespreken voeren.
Met de sleutel zet je de scooter op contact en haal je het stuurslot er vanaf. Daarna kun je met de groene knop de scooter in Ready zetten. Geen NFC-kaart voor nodig. De sleutel kun je in je zak steken waar toch al de sleutel van je kettingslot aanhangt.Dat is kaartje is sowieso een super onhandig formaat, te groot, een druppel is handiger.
[...]
Met de sleutel op ‘ready’ zetten, dat is onhandig zeg, daar gebruik ik altijd de groene knop voor. Waarom zou je daar de sleutel voor gebruiken?
Nee, dat kan helaas niet. Er zit geen motortje oid in het stuurslot om het stuurslot te locken. Dat kan alleen met de sleutel erin. Daarom is die kaart zo nutteloos of Bluetooth/NFC.En heb begrepen dat je bij de NQiX de knop kan gebruiken om de scooter op het stuurslot te zetten wat zou betekenen dat ik die sleutel eigenlijk nooit meer dagelijks nodig hebhooguit als ik bij de accu’s moet komen.
Zodra je met de sleutel naar het stuurslot hebt omgedraaid/gelocked, wordt het alarm ook meteen geactiveerd. Eea kun je in de app instellen onder Voertuiginstellingen - Beveiliging.Maar dan moet aan en op alarm zetten van de scooter hopelijk wel kunnen met die NFC card. 🤞
Goed lezen wat ik heb geschreven. Alles staat duidelijk uitgelegd. Het is een korte boost van 10 sec als je bijvoorbeeld snel iemand wil inhalen. De beperking blijft natuurlijk de 45 km/h.[...]
Met de GTS echt totaal geen last van, werkt altijd goed.
[...]
Interessante feature, maar wat bedoel je precies?
Ik ben een volstrekte leek in de topic wereld dus nee, ik ken dat niet.Ken je trouwens het Elektrische scooters topic?
Bij deze merged
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 18-09-2026 07:26 ]
Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.
Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
- de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de snorfiets heeft een blauw kenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
- het maximale motorvermogen is 4 kW;
- de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
- het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
- De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
/f/image/Ik1jx2TW8YbGtQulypDUbdf6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FTwZe4OYLo4zsF4H5HZGoqXN.jpg?f=fotoalbum_large)