Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 2 3
Acties:

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:32
Lader hoeft vanwege de aanpassing die eerder op mijn scooter gedaan is niet altijd mee. Misschien in de winter wel. Omdat ik dan de terugreis misschien niet zou halen.

Heb wel wat gevonden in de lader:

Morgen proberen of mijn soldeeractie (gepruts) nut heeft.

Ik heb alleen een grove punt op de soldeerbout, als dit nou werkt zal ik maar ff kleinere puntjes kopen om het wat te fatsoeneren :)

Edit: mm, het heeft niet gewerkt..

[Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 19-09-2015 11:23]

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter; Douche wtw; waterontharder

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zal eventjes mijn projectje neerzetten.

ik heb voor 100 euro een emoto 87 gekocht met verrotte loodaccu's.

nieuwe controller besteld (van kelly) omdat de bestaande controller gewoon ruk is en de verkeerde voltages heeft (met name low voltage cutoff). een kelly is volledig programmerbaar voor het vermogen en topsnelheid en trekkracht die je wilt, inclusie regeneratie die de standaard controller ook mist natuurijk.

moest natuurlijk wel een nieuwe accu komen en aangezien ik al wat ervaring heb met het reviseren van fietsaccu's is dit een leuk projectje om mijn accubouwkunsten (3x woordwaarde :+ ) even los te laten.

specificaties worden als volgt:

13S30P
390 cellen, INR18750-29E 2,9Ah per stuk. 4.1kWh totaal.
54.6v vol, 35v leeg
nominale vermogen: 87A (4.1kW)
piekvermogen: 250A (11.8kW)

teaser:

3 van deze dozen gaan erin :9
(ja dat is bijna 1000 euro aan cellen :X )

tot zover het bouwwerk van de accu, die bestaat uit 3 lagen. 2 lagen van 4x 30 cellen en de bovenste laag is 5x 30 en huisvest de BMS. dit ook om de accu netjes in de bestaande ruimte te krijgen:

ja, ik ben een zeikerd, ik wil de nummers kunnen zien aan de buitenkant van het pakket:

ben nu met de 3e set bezig te puntlassen, hier zijn de 2 andere:

tussen elke laag komt een plaat lexaan, de uitstekende stukken nikkel strip is voor de verbindingen tussen de lagen. die worden met 3x 6mm2 koperdraad (hard) aangelegd als het pakket gestapeld is.

de controller heeft een max van 120A op elke fase. de motor op de scooter is echter 1,5kW dus die is hier de begrenzende factor. en ding moet een daily driver worden, geen stoplichtsprinter. al al gaat die nu al behoorlijk licht op de teentjes zijn. O-)
voor voorlopig zal ik de controller op 40% hebben staan wat redelijk overeen komt met de orginele controller en blijf ik in de limiet van de motor (1.5~2.5kW). als ik de controller helemaal los gooi en 8kW in die motor pomp blaas ik die motor natuurlijk direct naar de eeuwige plasmavelden voordat ik het einde van de straat heb bereikt.

uiteindelijk moet dit dus een vlotte scooter worden met een practisch bereik van een slordige 150~170km.
dus de accu heeft het makkelijk aangezien elke cel nooit meer als 0.5c zal zien zelfs bij vol accelereren en bij normaal rijden ongeveer 0.15c. die cellen hebben het dus behoorlijk relaxed wat een mooi en lang leven zal opleveren en zelfs in de winter nog een deftig bereik zal geven.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-09-2015 21:40]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Joris 407
Ik ga e.e.a. nalopen. En een piekbelasting bij inschakelen? Zou dat mogelijk zijn bij laders (by design of defect)? Dat niet de aardlek, maar de automaat aangesproken wordt?
Zou het kunnen helpen als ik een schakelaar in de kabel zet, zodat ik niet inschakel door de stekker in het stopcontact te doen, maar middels de schakelaar?

Edit: O, ik bedenk me net nog iets: bij het EVC deed mijn oude lader ook de stop eruit vliegen. Dat duidt er dus toch op dat het gezocht moet worden in (een eigenschap van) de lader en niet in de installatie (thuis of daar).

Edit 2: zou dit helpen?

[Voor 63% gewijzigd door Joris 407 op 14-10-2015 13:33]

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:01:
[...]

Heb je wat foto's en meer informatie :)? Klinkt tof allemaal
informatie heb ik wel, veel foto's niet.

voorbeeld van de accu die ik nu net klaar heb en enkele foto's nog van heb:

een bestaande chinese kit die je op veel fietsen ziet heeft deze cellen:

en die zie ik in deze packs zitten:

die cellen zijn gewoon ruk.

ik vervang deze bijvoorbeeld door samsung 29E's of panasonic PF (3400mha) als men maximale capaciteit wilt

ik maak dan een enkel blok van circa 60 cellen en sluit die weer aan op de orginele BMS die erin zit. vaak is dat flink klooien omdat de houders net een haartje te groot zijn maar dan zit het tenminste wel goed vast.

tijdens het puntlassen:

dan heb ik zoizo de capaciteit van 10Ah (op papier, in de praktijk zijn die chinese cellen 7.5Ah) verhoogt naar 17.5Ah en zelfs met de panasonics naar 20.5Ah.

de accu van mijn brommer zit op de plek waar eerst 2 AGM accus zaten (de grote accubak onder het zadelopbergruimte) en is opgebouwd uit 3 lagen met elk 4 groepen van 30 cellen:

ja ik heb OCD als het gaat om het plaatsen van de cellen:

meer foto's van de accus heb ik niet aangezien ik die niet maak tenzij de klant daarom vraagt.

als men informatie wil kan ik die rustig geven echter dient men wel enigsinds gericht te vragen....
Jack schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Hoe krijg je dit voor elkaar? Trek je zelf de stekker eruit of stopt de oplader bij 90%?
de lader is een meanwell HLG-320H-54A. waterdicht en is regelbaar. ik heb hem gewoon afgesteld dat hij bij 53.3v stopt.

1x per 2 maanden of zo stop ik een andere lader aan de orginele aansluiting in de brommer om de accu helemaal vol te krijgen om de cellen te balanceren maar in de praktijk valt de noodzaak daarvoor nog wel mee. o ja, de meanwell zit braaf in de brommer naast de controller en icm met een ingebouwde verlengsnoer van 10 meter in de zadelbagagebak kan je hem overal opladen.
ik heb alleen een extra relais geplaatst die ervoor zorgt dat de lader alleen op de accu word aangesloten als er 220v op staat om te voorkomen dat de accu leegloopt de lader in.

eigenlijk is de meanwell ook geen "officele" lipo lader maar hij doet namelijk exact hetgene wat een dure lipo lader moet doen: het ampere begrenzen en dan het voltage begrenzen. volgens meanwell is het een led driver... O-)
met deze lader zit hij overigens in ongeveer 12 uur van helemaal leeg naar vol. maar dat is totaal niet realistisch aangezien ik 150+km kan rijden in 1x en dat nooit zal doen. ik wou dit bereik zodat ik geen probleem heb als ik hem een keertje vergeet op te laden. en het verlengt ook de levensduur van de totale accu aangezien de belasting over zo'n groot aantal cellen (390) word verdeeld.

vergis je niet, dit pakket kan 1 uur lang meer dan 4kW leveren op 48v of een slordige 12kW voor een kwartiertje... 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
maar even wat foto's gemaakt waar mogelijk om een beeld te krijgen wat ik heb gedaan.

scooter hangt braaf aan de lader:

je ziet 2 kabels, de witte is de vaste lader die tot 90% gaat en de zwarte is de losse lader die hem tot 100% volgooit om de cellen te balanceren af en toe of om verder te kunnen rijden.
en je ziet nog de kappen van de novox liggen die ik nog onder handen moet nemen als de financien het wat beter toelaten.
diegene met een scherp oog kunnen ook de xenonlens zien zitten. stuk beter dan dat waxinelichtje wat er normaal inzit.

in de bak, zwart plaatje is los zodat ik makkelijk bij de BMS kan en metingen kan doen om toe zien af alles nog 100% in orde is zonder de halve brommer te moeten slopen. de usb kabel is om de controller te kunnen programmeren tijdens het rijden met de telefoon, de nieuwe versies hebben zelfs blutooth voor de nog luiere mensen onder ons:

de achterkant waar de controller zit en de lader. dat grote ding is de lader.
het relais wat nog een beetje loshangt (moet nog beugel voor maken) zorgt ervoor dat de lader fysiek word losgekoppeld van de accu als er geen 220v is om te voorkomen dat de lader de accu leegtrekt.
(plastic zak zit bandenschuim en zo in.)

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-07-2016 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:46:
Is het wellicht geen idee om cellen uit gecrashte elektrische auto's te recyclen voor in de scooters? Is minder duur dus je kan er meer in leggen.
is te duur en de maatvoering is onhandig in vergelijking met nieuwe cellen.
No Hands schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:09:
Flippy, waar haal jij BMS vandaan of maak je die ook zelf?
http://bestechpower.com

minimale bestelhoeveelheid is 2, dus het kan duur worden als je het op een budget wil doen. maar de kwaliteit is een stuk beter dan wat je krijgt bij bmsbattery of vergelijkbare toko's. daar heb ik het eerst geprobeerd en die bmd heeft het ongeveer 10km volgehouden voordat alle imitatie fets hun reet eruit bliezen:

ik heb inmiddels ook afgeleerd om de goekope meuk uit china te halen qua nikkel strips. de strips die ik had waren staal met een laagje nikkel erover. veel meer weerstand en het roest.

nu via aliexpress bij een fabriek het besteld (meteen een stuk dikker) en als ik de accu uit de qwic haal en in de novox bouw ga ik de hele accu opnieuw opbouwen met de nieuwe strip zodat ik niet meer zoveel vermogen verlies in de accu en er minder risic is op smelten bij hoge vermogens.

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 11:01
weet iemand hoe ik op een lader een verlengkabel zet. Voor zover ik kan zien heeft deze geen verlengkabel op allekabels.nl. Hieronder de kabel van mijn lader.

Mijn huidige gaat namelijk stuk doordat deze een haak betreft en daar eigenlijk niet genoeg ruimte voor is. Idee is om een korte verlengkabel te kopen met een recht uiteinde zodat hij niet verder stuk gaat.

https://1drv.ms/i/s!Au3DQIbdz8s6hbYBtGRLdiqswhaqGA

[Voor 12% gewijzigd door Yongshi op 16-09-2016 13:16]

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

• flippy
  • Niet online
laden tot 90% is makkelijk met lipo, gewoon de lader afstellen op 4v per cel. dat doet tesla ook met hun packs en die gaan niet stuk. let echter wel op dat je BMS dan niet de cellen goed in balans kan houden want al die chinese meuk balanceert pas als de cel op 4.25v uitkomt en dan stoken ze warmte weg tot de cel op 4.2 zit en al die tijd ben je de cel aan het verneuken. een slimme bms die al direct met laden begint af te stoken waar nodig voordat de cellen opgeladen zijn is het mooiste. maar dan ben je 150 euro kwijt voor alleen de bms...

meer snelheid kan je alleen doen door meer volts als je een hubmotor hebt of in jou geval met riemen moet je dan een grotere maat pully te monteren. als je dat niet wilt moet je het voltage opkrikken maar je controller en BMS zijn daar niet op gemaakt dus moet je spul gaan vervangen.
slagje grotere band/velg kan natuurlijk ook....

leuk plaatje voor de verhouding slijtage versus voltage:

ben je meteen genezen van goedkope BMSén die de cel pas balanceren bij 4.25v :X

[Voor 45% gewijzigd door flippy op 08-10-2016 19:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:49
AdrievH schreef op woensdag 19 april 2017 @ 06:55:
Iemand enig idee wanneer de opvolger van de 18650 cellen beschikbaar komen voor het zelf bouwen van accupakketten ? 20700 dacht ik ? Ik heb voor mijn dochter een emco novette twin (met een motor in het voorwiel en in het achterwiel) gekocht, en daarvoor moet nog een nieuw accupakket gebouwd worden.
Grappig, ik heb ook een Novette Twin, ik heb uitneembare accu's van een Nimoto Trendy vast ingebouwd.
Op de foto 3 omdat ik 120 km moest rijden, normaal zitten er 2 in.

9720 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 17:44
Heeft iemand ervaring of een idee of het goed is met het merk Niu?

Toch wel veel over te vinden, alleen reviews nog niet.
Professionele website (zelfs in Nederlands) https://www.niu.com/nl/

https://www.nrc.nl/nieuws...pa-wil-veroveren-a1496281

Wel een redelijk nieuw merk, Chinees,... (Chinees is niet meteen brol want Xiaomi bvb vind ik wel een degelijk merk qua electronica.)

Niet te duur
http://www.ecomobielshop.be/escooters/NIUM1/ voor 2000 euro heb je hem al in deze winkel

Hier nog een spec sheet van alle M1 modellen

[Voor 28% gewijzigd door Cowboy_Henk op 19-09-2017 07:33]

Mi 9T Pro Xiaomi.eu miui 12.5 rom 21.1.20 TWRP installed

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11-2021
Pasgelden ook een hobby project gekocht. Elektrische snorscooter met 5 12V loodaccu's die nog maar 6V per accu afgaven. Deze allemaal los opgeladen over 3 dagen per accu met 2 verschillende laders. Tevens het vloeistof nivo aangevuld per accu met ro-water. Na het testen blijken de accu's het verbazend goed te doen. Ik kon makkelijk 30Km ver rijden zonder problemen, dit gemeten over meerdere test trips. Omdat ik de scooter hoofdzakelijk ga gebruiken in de zomermaanden voor leuke dagtripjes heb ik de capaciteit uitgebreid met een zelfbouw 24Ah lipo accu.

Totaal 16 cellen in serie en 3 keer parallel maal 8000mAh. Deze worden volgeladen op 4.15 Volt per cel met een totaal voltage op 66.4 Volt. Deze worden beveiligd met een liposaver afgesteld op 3.2 Volt per cel onder belasting. De ondergrens op het voltage t.o.v. lood is 1,3 Volt. Lood leeg 5 maal 10,5 volt is 52,5 Volt en op Lipo is dit 16 maal 3,2 Volt is 51,2 Volt.

Deze voorlopig parallel geschakeld en ik moet zeggen, het valt niet tegen. De scooter rijd fantastisch met het potmetertje op de controller de max. snelheid afgesteld op 50Km/uur. Dit is meer voor een plezierige rijervaring en niet om continu op deze snelheid te rijden. Gemiddeld rij ik rond de 35 a 40Km/uur.

• flippy
  • Niet online
even wat rechtzetten.

dit verhaal is NEDERLANDSE wetgeving. niet EUROPEES.

enkele jaren geleden was er een boel gezeik over mensen met o.a. mislampen die ze overdag gebruikten, verboden in nederland echter europees toegestaan onder de vlag van "dagrijverlichting".
met xenon in halogeenunits geld hetzelfde geintje: europese wetgeving wint van nederlandse wetgeving. en die zegt gewoon als eis: zolang het lichtbeeld maar goed is en je tegenliggers niet hindert.
daar word ook bij de apk naar gekeken, niet of je unit geschikt is voor xenon. dat deden ze vroeger maar is nederland op de vingers getikt omdat het is strijd is met europese wetgeving.

aangezien motoren en brommers geen apk hebben vind er dus ook geen controle plaats. je lokale snor die je controleerd kan je uitsluitend een bekeuring geven voor het hinderen van overige weggebruikers omdat je een goedkope set hebt gekocht met een kut lichtbeeld en de lamp op standje "vogelnest" hebt staan ipv 100m op de weg voor je.

koop ook niet die rotte goedkope setjes ongezien. koop lampjes met de "r" markering. die hebben een grijze coating op een gedeelte van de lamp om het strooilicht te verminderen. als je alleen xenon wilt en snel klaar wilt zijn en mogelijk veel "vrienden" tegenkomen zou ik deze lampen adviseren. verre van ideaal maar helpt wel het ergste strooilicht te voorkomen.

de beste oplossing zijn projectors, die moet je inbouwen door het glas van je lamp je halen en die in de unit zelf zet.

deze set is voor autos maar je krijgt hopelijk een idee erdoor. als je veel savonds rijd is dit de enigste oplossing die zinvol is. lichtbeeld is hetzelfde als die van een auto en je krijgt dus ook echt grootlicht erbij.

je moet wel goed opassen of deze units erin passen. soms zal je de reflector moeten wegzagen aan de achterkant om de lens ver genoeg naar achteren te krijgen en die dan met epoxy vastlijmen. de 2.5 inch lampen passen NET in de koplamp van een novox c50 of qwic 87 (zelfde scooter) als je bereid bent iets meer lijm te gebruiken om de ruit vast te lijmen.

ik ga dit weekeind mijn 2.5 inch lamp vervangen voor een 3 inch model (veel meer licht en de reflector van de 2.5 is regelijk gaar geworden na 5 jaar) dus als er interesse is kan ik wat fotos maken met het drama wat dat gaat zijn om dat in de unit te proppen.

• flippy
  • Niet online
toch maar eens een post maken met wat ik allemaal uitspook met mijn brommer:

er zat al xenon in (een 2.5" projector), die had ik 2 jaar geleden of zo erin gezet maar die was redelijk gaar en de lampjes zijn bijna niet te krijgen. ik had nog voor mijn auto een set mer 3.5" lenzen liggen dus heb ik deze maar opgeofferd zodat de vrouw in elk geval veilig de weg op kan.

de oude situatie, de metalen plaat heb ik vastgezet met expoy aangezien de orginele lamphouder niet ging werken op deze wijze:

hier zie je dat de lens strak tegen de ruit aan zit (inmiddels verwijderd)

verschil tussen de kleine en de grote lens:

dat gaat dus een probleem worden:

even wat pielen met de dremel:

lekker soppen met de expoy:

houd nog steeds weinig over:

aangezien de ballast een 55W model is moet er wat koeling worden aagebracht om te voorkomen dat de unit smelt, de epoxy is ook maar goed tot 80 graden of zo en ik wil dat dit ding het voorlopig blijft doen:

natuurlijk is door al mijn geklooi de kmteller compleet van het padje af en doet het niet meer dus heb ik bij de chinees een teller gehaald die met GPS werkt, dus nooit meer afwijking op de teller dus. heb alleen de ruit zwart geverd vannuit ede binnenkant om het nog ergens op te laten lijken:

the moneyshot:

aangezien de organieke teller ook de lampjes voor de knipperlichten en zo had zijn die er nu ook niet meer, een paar 5mm groene leds en een weerstandje en dat is ook gefixt. nu zie je zelfs overdag of je knipperlicht aanstaat!
en de lelijke kant van het verhaal, de GPS ontvanger is uit de houder gehaald en heb ik gewoon helemaal waterbestendig gemaakt door hem in de lijm te smeren. ding gaat er nooit meer af:

er zijt licht:

probleem is alleen dat de orginele 12v omvormer van onze chinese vrienden compleet ongeschikt is voor zulke belastingen heb ik maar het geld neergelegd voor een echter mean well omvormer die de 70v van de accu omzet naar grofweg 12v, het staat nu afgesteld op 12.8v vanwege de led strips te voorkomen dat die anders doorbranden. anders had ik het op 14.4V gezet zodat de electrische handschoenen echt goed warm worden. alles bij elkaar opgeteld ga je dat niet trekken op de originele omvormer.
hier zie je het testen en het aanleggen van de kabels, ipv de pietluttige garendraadjes die standaard o de brommer zit heb ik een aparte 2,5mm2 kabel naar voren getrokken naar een aantal relais die daadwerkelijk het vermogen schakelen. dus de orginele 12v omvormer doet het nog steeds maar is eigenlijk alleen maar om het achterlicht en remicht te doen, en de relais aan te drijven. die schakelen vervolgens de "zware" kabel die van de 150W meanwell afkomt en dirigeert dat naar de xenon (die verbruikt 70W piek bij aanzetten en zakt naar 55W als hij warm is). dit is nodig omdat de schaklelaars op het stuur totaal NIET tegen redelijke vermogens kunnen en de lichtschakelaar gaf al soms problemen, nu hoeven ze alleen nog maar een relais aan te zetten. ook schakelen de relais het stadslicht die bij mij de angel eye is op de xenon lens en 2 leds strips die eigenlijk veel te fel zijn. maar het volk gaan eindelijk wel eens aan de kant hierdoor. icm de xenon heeft het een bijzonder potent effect op de hoeveelheid ruimte die je krijgt ineens op de weg.

het zooitje in aanbouw, niks definitiefs hier, is puur om te kijken of het werkt voordat ik dingen permanent maak:

en nu eentje savonds:

de camera heeft er flink moeite mee maar er komt meer licht uit dan de meeste autokoplampen.

o ja, Monstarr076 hierboven had het nog over die bestech BMS meuk. hier heb je een plaatje van de mijne vers ingebouwd:

klepje dicht:

en hier heb je hem 3 weken later:

80A mn reet. de mosfets zijn goedkope chinese nepmeuk en branden al uit bij 35A constant. aangezien er 20 fets opzitten betekent dat dit is gebeurt bij 4A per fet. dat is gewoon belachelijk. een fatsoenlijke mosfet kan makkelijk 150A hebben met de juiste koeling.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-11-2017 02:34]

• spattex
Hier mijn modificatie aan de lader. Een meter aangebracht zodat ik kan zien hoeveel energie er terug de lipo's in gaat.

• spattex
TereZz schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 08:36:
https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten

Voor tegen de €300 een electrische scooter waarmee ik tijdelijk vooruit kan. De accu's zouden nog goed moeten zijn voor ~50km. Als die op zijn heb ik hopelijk genoeg gespaard om de scooter om te bouwen naar li-on cellen.

De roest op het achterwiel baart me wel zorgen. Doen, of toch voor een ander gaan?
Ik zou nog even verder kijken, er komen regelmatig scooters voorbij voor minder. IK had mijn scooter gekocht voor 100,- euro met rotte accu's. Deze opgeladen over 3 dagen per stuk met verschillende laders en ze werken weer bijna als nieuw.

• spattex
Hier nog wat foto's van het inwendige van mijn scooter.

• spattex
Het laden is begonnen, de loodaccu's zijn gestabiliseerd op 60.47V, per accu op 12.09V. De Lipo's worden nu ook geladen. Gelijk wat plaatjes bij de praatjes.

De Lipo lader met Wh meter zodat ik gelijk kan zien wat er terug gepompt word.

Meter om de onbalans te meten tussen de cellen na het leegtrekken.

Dit is een equalizer om de cellen onderling gelijk te trekken. Het voordeel van dit instrument is dat deze tussen de cellen het voltage verdeelt van de hoogste naar de laagste cel. Dit is een stuk beter dan de goedkope balancers die domweg de hoogste cellen affakkelen in warmte.

• spattex
Het Lipo pakket van 8Ah is geladen, een kleine 400Wh is er ingegaan. Zoals op de foto's te zien is laad ik de Lipo niet tot 4.2Volt. Ik heb de lader ingesteld zodat de cellen gemiddeld rond de 4.10 Volt geladen worden. Grofweg rond de 80 a 85%, dit komt de levensduur van de cellen alleen maar ten goede. De loodaccu's moeten nog even, maar daar kom ik nog op terug.

De loodaccu's zijn nu praktisch vol. Wat heb ik verreden over 50Km. De loodaccu's hebben totaal 1550W uit de stekkerdoos getrokken, laten we daar een rendement op los van 80% dan houden we nog 1240W over. Tellen we daar de 400W van de Lipo bij op dan zitten we op 1640Wh, delen we dit door de 50Km dan was het verbruik over de trip 32,8Wh per gereden Km.

Zoals je kunt zien was het parallel schakelen van de Lipo op het lood geen probleem. De belasting werd netjes verdeelt over de accu's. Hier zie je gelijk ook het voordeel van een scooter op 60V i.p.v. 48V. Mijn scooter heeft een 2Kw motor, deze trekt over 60V ongeveer 33A terwijl diezelfde motor op 48V bijna 42A trekt. Dat is een behoorlijk grote aanslag op de capaciteit van je accu's.

Oja, volgens de papieren zou mijn scooter origineel 12V 27Ah accu's hebben, het ritje van 50Km met de Lipo combi heeft 20,6Ah uit de loodaccu's onttrokken.

[Voor 46% gewijzigd door spattex op 19-11-2017 18:51]

• spattex
Voor diegene die nog een capaciteitsmeter zoeken om hun voorraad aan energie te kunnen zien die nog in je accu zit, of dit nu een lood, li-ion of een andere vorm. Dan is dit misschien wat je zoekt.
Te koop bij Alexpress voor een kleine 14 euro.

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 16:42
Mijn scooter rechts, met zijn benzine-tweelingbroertje links op de voorgrond.

Uitneembare accu. Omdat ik in een appartement woon, geen tuin heb en de scooter in een stalling staat zonder stopcontact, is dit voor mij een must.

Accu met Chinese cellen (3.7 V, 7.4 kWh). In de behuizing bijeengehouden door plastic dat nog het meest lijkt op de pasta plaatjes die je in je lasagne doet:

flippy.nl schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:14:
[...]

als je in de stad rijd moet je een controller kopen die kan regeneren. dan lever je stroom terug de accu in bij het remmen. dat kan je in de stad enorm veel winst opleveren.

als je de "groene koffer" hebt dan spaar je de moeite om die open te maken. de cellen zijn ruk. ik heb er hier nog 400 van liggen en de kwaliteit is ruk van die cellen.

@spattex let goed op: deze kunnen maar tot 13S of zo. de meeste scooteraccus zijn 16S.
De Kelly controler dus. Ik gok dat er zo'n 216 (twee blokken met 6 lagen van 18) van dit soort roze cellen in zitten. Zijn deze te vervangen door kwaliteitscellen?

[Voor 11% gewijzigd door AvWijk op 20-11-2017 02:31]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:43

Snow_King

Konijn is stoer!

Mijn cellen zijn binnen en ben begonnen met de packs in elkaar te zetten:

Volgende week heb ik hopelijk tijd om aan de slag te gaan de boel aan elkaar te lassen en de verbindingen tussen de packs te solderen.

In totaal 210 cellen van elk 3450mAh

3,6V * 3450mAh * 210 = 2608Wh

Ongeveer ~2,5kWh aan pack capaciteit wat bij elkaar zo'n 12kg weegt.

Moet nog even kijken welk voltage bereik ik ga instellen om de cellen zo lang mogelijk mee te laten gaan.

• spattex
Nieuw project. Inbouw van mijn verbruiksmeter voor onderweg...
Mooi weggewerkt onder de buddyseat...

• spattex
Vervolg inbouw verbruiksmeter en werkend.

• spattex
Ik had hem reeds gemodificeerd aan de binnenkant. Ik vond het wel een mooi plekje waar hij nou zit en toch wat gegevens voor onderweg. Tevens de ABB beveiliging ook ingebouwd.

• spattex
Voor het voorkomen van een hoge vonk inslag op je connectors is dit ook een oplossing. De weerstand is reeds ingebouwd in de connector. En tevens een nette oplossing.
https://hobbyking.com/en_...s-bag.html?___store=en_us

Net even een 10Km ritje gedaan met de energiemeter, iets meer als 300Wh verbruikt. Buiten temp. rond de 10 graden met regelmatig optrekken.

[Voor 3% gewijzigd door spattex op 06-12-2017 12:37]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:38:
[...]

zet dat ding zo heet als hij maar kan. jammer voor je punt maar dat is de enisgte manier. zorg ook dat je echt loodhoudende soldeer gebruikt en niet die loodvrije eco rommel, dat scheelt al een hoop.
Ik heb extra puntjes, ik zaag bij één gewoon een stukje af en vijl hem vol. Opgelost.
o ja, voor de tinybms mensen: begin met de balance draden bij de NEGATIEVE pool te solderen en gan dan "omhoog" naar de plus. let op de stekkers die op de bms moet. beginnen met de minpool bij nummer 16 op de printplaat dus en dan richting de plus werken.
Tnx voor de tip! Staat overigens heel duidelijk in datasheet, maar extra benoemen kan nooit kwaad: https://www.energusps.com...del=ir.attachment&id=6896
mocht de tekening niet duidelijk zijn: de pluspool op de bms kan je een stuk dunner maken omdat daar alleen de lader doorheen gaar. 2.5mm2 is meestal genoeg tot een ampere of 20. de mindraad moet natuurlijk minstens 10mm2 zijn.
Ja? Volgens deze tekening gaat Charger+ niet door BMS heen? Enkel charger- en load-

Zo staat het óók in de datasheet, dus naar mijn idee hoeft alleen load- en chg- door het BMS heen.

Charger- heb ik al gesoldeerd met 2,5mm2, ik moet de rest nog doen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:36:
ja de charger + en - gaan beide door de bms. maar aangezien het aantal amperes vrij laag is kan je uit met 2,5mm2. minder zou ik niet doen. de kabels tussen de bms en accu moeten altijd zo overmaats mogelijk zijn.
Zeker, 2,5mm2 voor de charger en accu 10AWG. (~6mm2)
flippy.nl schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:36:
ik zie dat ze de datasheet hebben aangepast. de charger + is eigenlijk maar geschikt tot 15A of zo. maar mensen zaten er 50A+ doorheen te jassen waardoor de bms alsnog te heet word. zolang je geen honderden watten door de bms + pool doet kan dat makkelijk en is weer wat makkelijker solderen. je kan de printbanen goed zien bij de 30A versie van de BMS: https://www.energusps.com/shop/product/tiny-bms-s516-30a-16
Ik zie het in deze sheet bij de 30A versie:

Ik neem aan dat je load+ NIET door het BMS haalt toch?

Charger: + en - door BMS
Bat: + en - door BMS
Load: + langs BMS, - door BMS

Zo toch?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben vandaag druk bezig geweest. Accu zit bijna in elkaar, maar ik ben door mijn nikkel heen en puntjes van lasapparaat zijn versleten en nieuwe zijn nog niet binnen :(

Solderen op BMS ging goed. Bout op 450C en heb één puntje stomp gemaakt met ijzerzaag en vijl.

Temperatuur sensoren zitten nu ook in het pack en hoop van de week te kunnen doen:

- Draden van BMS naar elke string
- BMS volledig aansluiten
- Connectoren op pack zetten

Het is allemaal veel, heel veel werk. Ook doe ik het allemaal voor het eerst, dus pas ik goed op.

Even M4 draadeindjes in stukjes zagen om de packs in elkaar te zetten kost je zo ook weer een uur.

Leuk werk, dat wel!

• ravenge
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-04 09:30

ravenge

Wij Schoppen Kont!

flippy.nl schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:29:
[...]
niet handig plan met die boost converter. totaal onbruikbaar in deze situatie. je moet iets hebben wat urenlang een flinke hoeveelheid vermogen stabiel kan leveren. gebruik mijn (en die van @Monstarr076 ) ervaring en doe het niet op deze manier. die printplaat kan niet tegen deze belasting. ik weet het want ik heb er hier 2 liggen in verschillende staten van ontbranding.
Oké, snap ik. Het leek mij een voordelig probeersel, jouw ervaring is blijkbaar negatief. Ik vraag mij af welk alternatief er is. Ik heb gezocht naar die mean well led drivers, maar ik zie door de bomen het bos niet meer ( conrad heeft 890 8)7 mean well led producten). Heb je ergens een linkje naar een stel die samen het batterij voltage aankunnen?
hou er rekening mee dat jou dure cellen zeker niet lang gaan leven met die keuze van BMS. als je je 700 euro kostende accu een lang leven wilt geven zorg je dat je niet boven de 4.1v komt. die chinese bmsen gaan pas balanceren als ze op de 4.25 komen. veel te ver en je capaciteit gaat gewoon onnodig hard achterruit. de mosfets die erop zitten zijn ook neppers en zullen het niet overleven als je flink wat vermogen vraagt. als je deze bms neemt en je ruikt brandlucht tijdens de rit durf ik een kratje erop te zetten dat je mosfets aan het uitbranden zijn.
vergeet niet: je gaat ~700 euro uitgeven aan de accu.en dan ga je een dagobert duck doen door een paar tientjes te besparen op een programmeerbare bms die de levenduur van het duurste onderdeel in je brommer met factor 10 (en ik overdrijf niet) kan verlengen met wat simple instellingen. vind je dit dan nog steeds een verstandige keuze?
Dat die tinybms een beter idee is, daarvan hoef je mij niet te overtuigen. Het prijsverschil is helaas meer dan een paar tientjes. All in (incl kabels) is hij al snel 270euro. Daar koop ik 4á5 supowers voor. Die balanceren overigens vanaf 3.9v met 60ma. Die tinybms doet dat natuurlijk beter met 100ma, en ik verwacht , een instelbaar voltage(?).

Je zou natuurlijk ook een cell checker kunnen gebruiken.

Is er dan echt geen goedkoper alternatief dan die tinybms?
de achterband kan je simpel vervangen. de schoeven kom je niet aan. je moet alleen de kabels loskoppelen (ook die van de rem) en de naafmoeren los te draaien en de velg eraf te halen en hem naar de scootertoko te brengen als je zelf geen lepels hebt liggen.

schroom niet om te vragen hier maar neem wel ons advies aan. je gaat hier redelijk wat geld insteken en ga dan niet bezuinigen op de verkeerde dingen.
Oké bedankt. Ik zal eens kijken of ik de boel los kan trekken. Dan plaats ik wel wat foto's van mn ervaringen...
ps: je weet dat je controller 200A kan verwerken maar je monteert een 40A bms. wat klopt er niet aan dat plaatje.... :X

best netjes dat je nu al weet dat je onder de 2kW wilt blijven terwijl de controller en je accu makkelijk 13kW kan leveren... O-)
Ik wilde een 16s 80a bms. klik

Dit gaat allemaal in de stock hub van 2.5kw dus ik wil de controller begrenzen zodat ik die niet opblaas.

Dit zat er bij de controller:

Enig idee wat het zwarte ding is en hoe die gebruikt moet worden? Ik dacht een diode ofzo?.

Alvast bedankt voor de input.

• flippy
  • Niet online
ravenge schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:40:[...]Oké, snap ik. Het leek mij een voordelig probeersel, jouw ervaring is blijkbaar negatief. Ik vraag mij af welk alternatief er is. Ik heb gezocht naar die mean well led drivers, maar ik zie door de bomen het bos niet meer ( conrad heeft 890 8)7 mean well led producten). Heb je ergens een linkje naar een stel die samen het batterij voltage aankunnen?
voor 16S moet je 67.2V hebben. die kan je niet uit 1 meanwell krijgen. je moet er 2 in serie zetten. als je zover bent geef ik wel een advies. met hoeveel watt will je laden?
Dat die tinybms een beter idee is, daarvan hoef je mij niet te overtuigen. Het prijsverschil is helaas meer dan een paar tientjes. All in (incl kabels) is hij al snel 270euro. Daar koop ik 4á5 supowers voor. Die balanceren overigens vanaf 3.9v met 60ma. Die tinybms doet dat natuurlijk beter met 100ma, en ik verwacht , een instelbaar voltage(?).
wat ik op internet lees hebben die dingen geen actieve balancering. daar heb je een echte chip voor nodig en die zit niet op deze borden en balanceren deze pas gewoon vanaf 4.25 zoals de rest van hun modellen dat ook doen, de printplaat is vrijwel indentiek versus de reguliere modellen.
ikheb 5 verschillende bmsen nu geprobeerd en 4 ervan opgeblazen of anderzijds gemold door diverse redenen, 3 ervan waren gewoon kutkwaliteit met imitatieonderdelen en bliezen zichzelf op.

1 voorbeeld:

origneel: https://i.imgur.com/1RFiMY7.jpg
volgens de specs van de orginele fabrikant zou 1 chip al 130A moeten kunnen hebben. ik heb er 20 opgeblazen met een belasting van 40A (dus 2A per chip)....
dat is imitatie...
spec: http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfs3307.pdf

dit kleine bordje zou dus al 1300A moeten kunnen verwerken als de mosfets orgineel waren.... 8)7

voor de duidelijkheid: ik heb dus al meer dan 600 euro aan bmsén getest.

video zodat je het verschil ziet tussen nep en echt: YouTube: MOSFET from China, IRFZ44, too cheap to be true
Je zou natuurlijk ook een cell checker kunnen gebruiken.
dat is alleen een alarm, geen balanceertool.
Is er dan echt geen goedkoper alternatief dan die tinybms?
nope. ze zijn er wel maar de kwaliteit is gewook erg laag. uitsluitend imitatieonderdelen en twijfelachtige software vertaalt in het chinglish.
Oké bedankt. Ik zal eens kijken of ik de boel los kan trekken. Dan plaats ik wel wat foto's van mn ervaringen...
doe dat.
Ik wilde een 16s 80a bms. klik
nog steeds te armzalig bemeten. zelfs met goedkope cellen kan je rustig 100A halen. als je beetje deftige haalt kan je makkelijk richting de 200~500A piek. heb je al besloten welke cellen je neemt?
Dit gaat allemaal in de stock hub van 2.5kw dus ik wil de controller begrenzen zodat ik die niet opblaas.
je denkt verkeerd. je bms is er om je accu te beschermen. niet de rest. je moet je bms afstemmen op wat je accu kan en leveren zodat die altijd binnen de specs blijft. het afregelen van de hoeveelheid vermogen is uitsluitend via de controller geregeld.
je motor kan rustig 5~8kW leveren tijdens accelereren eventjes. zolang je er een hand (qua hitte) op kan houden gaat er niks stuk.
Dit zat er bij de controller:
[afbeelding]
Enig idee wat het zwarte ding is en hoe die gebruikt moet worden? Ik dacht een diode ofzo?.
[afbeelding]
Alvast bedankt voor de input.
dat zwarte ding is een diode. die moet je gebruiken als je een contactor gebruikt. niet van toepassing in deze situatie. wat WEL van toepassing is is dat je een hoofdschakelaar moet hebben. kijk even eerder in het topic, daar geef ik enkele voorbeelden welke je kan gebruiken. die groene weerstand moet TUSSEN de 2 polen van die schakelaar. dus die weerstand overbrugt de schakelaar. doe je dit niet en sluit je de controller direct op de accu aan zonder de controller eerst op te laden via de weerstand (dus schakelaar UIT, na 10 sec kan de schakelaar aan zodat de weerstand niet meer meedoet) zal je zonder vertraging je controller letterlijk opblazen.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 25-12-2017 23:53]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Gisteren en vandaag toch weer iets van 8 uur in het project gestoken:

- Stekkers aan controller zetten
- Controller monteren
- Kabels van scooter door meten
- Puntlassen (bedankt voor de nikkel @flippy.nl !!)
- BMS aansluiten
- Draden aan accu solderen
- Accu in elkaar schroeven

Voor zo ver nu:

De controller zit vast op de scooter.

Hier zie je het pack van de achterkant. Er ontbreken nog 7 strips nikkel die ik later nog heb aan gebracht, dit om extra stromen aan te kunnen. Ik mik op 50A maximaal en zal daar de controller ook op configureren.

Dat vind ik wel een lastig punt. Hoe veel nikkel breng je aan om de stromen aan te kunnen in het pack? Ik heb nu twee strips dubbel op alle plekken.

Puntlassen blijft wel een lastig ding, ligt wellicht aan mijn Chinese puntlasser... Ik heb die van Malectrics ook maar besteld: https://malectrics.eu/pro...t-welder-prebuilt-kit-v3/

Mijn angst is nog wel wat er op bepaalde plekken tijdens rijden/schokken strips los komen. Ik kreeg met een kleine schroevendraaier niets los, alles zat goed vast lijkt het. Maarja, toch spannend zoiets maken.

Tussen de cellen in zit 2mm lexaan om sluiting te voorkomen.

Zo zit de accu nu in elkaar. Vanaf de accu lopen er vanaf de + en de - 7 draden van 1,5mm2 die samen komen en over gaan in een 8AWG draad richting een SB50 connector.

Door de draden over de accu te verdelen spreid ik de load op de nikkel strips. 7x 1,5mm2 moet voldoende zijn voor 50A.

Toch vond ik het lastig deze draden goed te bevestigen. Solderen op nikkel doe ik niet graag ivm de hoge temperaturen voor de cellen.

Hoe doe jij dat @flippy.nl ? Hoe ga je van nikkel naar draad toe?

Windows 10 in een VM op mijn Ubuntu laptop en de USB connector geforward via VirtualBox naar Windows.

Laden ga ik doen met de XT90 connector en de SB50 is voor richting de Kelly. Daar moet de zekering en de pre-charge weerstand nog tussen.

Battery Insider van mijn Energus BMS werkt en kon al wat testen. Nog verder niet configureerd:

Moet nog even kijken wat ik ga doen. Ga denk ik tot 4,15V laden om de cellen zo wat te sparen.

[Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 07-01-2018 18:13]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:24:
ik gebruik 0.3 nikkel voor de zware stukken ipv 0.15
Aha! Ik heb op diverse plekken 2x 0.15m op elkaar.
kan je nog eens een goede foto maken van je laswerk? kan ik je mogelijk nog wat tips geven.
Uiteraard! Klikbaar voor origineel.

Er zit inderdaad Nikkel-Staal tussen, die zaten er al op toen ik er achter kwam.

Ik heb na deze foto nog wel alle strips na gelopen en op diverse plekken extra lassen aangebracht.

Maar de Sunko 709A vind ik niet echt geweldig, het lijkt heel wisselend te zijn hoe veel stroom deze af geeft. Ook kan je hem niet te lang gebruiken achter elkaar, want anders smelt dat ding weg in je handen.

Ik las op 400 a 450A.

let op met de controller aansluiten. zorg voor een hoofdschakelaar en zet over de contacten van de hoofdschakelaar de groene weerstand. zorg dat de schakelaar uitstaat als je de controller aansluit zodat de condensators rustig opladen. wacht 10 sec voordat je de hoofdschakelaar omzet.
doe je dit niet krijg je een hele harde knal en is het einde controller.
Jep! Dat stukje zit er helemaal in bij mij. Ik ga eerst een pre-charge doen alvorens ik hem in schakel.

• flippy
  • Niet online
maak GEEN lassen halverwege de cellen. daarmee krijg je juist waar ik voor waaschuw, smelten van de folie en kortsluiting.

pak trouwens even een klein stukje van die dubbelbaans strip en schuur het bovenste laagje eraf en leg het in een klein bakje met heel erg zout water voor 1~2 dagen.
geen roest is goed. wel roest is dat die strips dus gewoon staal zijn en dan moet je de rating van de strip flink omlaag halen.

o ja, over heet worden van de 709:

flinke steekvlam en een donker huis die een week lang meurde naar verbrande transformator. :X

[Voor 18% gewijzigd door flippy op 08-01-2018 10:15]

• spattex
Misschien is het ook eens leuk om je basis als scooter te vermelden, laat ik dan af trappen.Ik heb een chinees met 12 inch wielen, schijfremmen voor en achter standaard op 60 Volt met een 2KW wiel. Voor een chinese scooter moet ik zeggen dat deze best goed afgewerkt is, alle schroeven zijn rvs met een aluminum ring om de kappen te monteren ook worden er meerdere connectors uit de automotive gebruikt die ook echt goed vocht dicht zijn..Ik ben zelf redelijk lang (1,91) en omdat deze scooter best groot is rijd ik er prima op. Mijn type scooter word verkocht onder meerdere namen zoals Entropolis Bell air 2000 of Kyoso en komt uit 2011.

Ik moet mezelf altijd een beetje in toom houden anders lopen mijn hobbyprojecten uit de hand, ik zit alweer stiekem te lonken naar een Govecs 1.2 go of een E-max als basis scooter.....

[Voor 11% gewijzigd door spattex op 09-01-2018 19:10]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Het begint verder te vorderen. De hoeveelheid nikkel zat mij toch niet lekker en na de opmerkingen van @flippy.nl toch nog maar het pack uit elkaar gehaald gisteren en extra nikkel aan gebracht.

Hiervoor gebruik ik de Malectrics spotwelder die ik gisteren binnen kreeg. Dag en nacht verschil met de Sunko 709A, dit ding had ik vanaf het begin moeten hebben.....

Hier te koop: https://malectrics.eu/pro...t-welder-prebuilt-kit-v3/

Ik gebruik een Bosch 12V 44Ah 440A accu en gebruik 17ms op 0.15mm nikkel strips.

Ik heb op YouTube een kort filmpje gezet hoe het lassen gaat in mijn geval: YouTube: Spotwelding 18650 cells using a Malectrics Arduino Spotwelder

Maar ook foto's:

Hier ben ik nog bezig met banen aan de achterkant aan te brengen om zo het pack compleet te maken.

Op de bovenkant en onderkant heb ik daarna 2mm Lexaan aan gebracht om alles te schermen:

Daarna ben ik de boel met tape dicht gaan plakken:

Uiteindelijk tot iets van 00:30 bezig geweest vannacht, heb ook nog bijna alle stekkers op de Kelly Controller aangebracht.

Vanavond wil ik nog even uit zoeken welke kabels van mijn Novox C20 naar de 'gashendel' gaan zodat ik die op de controller kan aansluiten.

Daarna is het tijd om het pack voor het eerst aan te sluiten op de Kelly (Met prechage weerstand!!) en de controller te programmeren.

Ik ga beginnen met maximaal 30A (1500W) en kijken hoe dat gaat. Nogmaals, ik mik op 30km/h (Blauw kenteken) en wil gewoon lekker rustig kunnen rijden. Af en toe mee naar de supermarkt of naar het strand in de zomer.

Hopelijk gaat nog deze week het achterwiel van mijn Novox C20 weer draaien!

• flippy
  • Niet online
nee, mij hebben ze niet in dienst genomen.

die 2.0 controller is de nieuwe generatie. eingelijk exact hetzelfde als de oude standaard chinese controller die iedereen heeft maar nu met bluetooth en een beetje instelbaar.

en nog een leuke:

ome agent snapt de 21e eeuw nog niet helemaal. in een idioot tempo op de 46 en geen mm harder. normaal duurt accelereren wel even maar met deze zit de bank in <3sec op de 46. >:)
gelukkig heeft ie rustig gas opgebouwd ipv rem vast>vol gas>rem los. dan was ie van de bank af gevlogen.
gozert voor me had een blauwe plaat die 54 reed. die mocht hem meteen laten staan. _O-

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:59:
[...]

daar kunnen ze niks tegen doen. dan moeten ze gewoon je laseren en daarop bekeuren.
Zeker? Tenzij ze hard kunnen maken dat je écht aan het opvoeren was. Afijn, zal wel los lopen.

Ik ben ook weer verder gegaan, maar loop nog op 1 punt vast: Gashendel....

Ik heb nog 3 draden over:

- Zwart
- Wit
- Rood

Daarmee moet ik de gashendel kunnen maken, maar ik heb weerstand gemeten tussen alle draden, de min, plus, van alles, maar ik weet nog niet welke de juiste zijn voor de gashendel... :+

Afijn, BMS vind alles leuk en laden gaat ook prima!

Batterij staat nu even los in de scooter en hij gaat ook aan! Ook de Kelly Controller gaat aan en heb ik kunnen programmeren op voor nu maximaal 30A.

Iemand enig idee hoe een gashendel werkt? Ik heb de voorkant niet open gemaakt omdat ik al die plastic kappen liever laat zitten ;)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 06:35:
Je moet wel even de motor inleren. Hen je dat al gedaan?
En de polen omdraaien is niet nodig, optie zit in de software om de motor om te draaien.

En je toerental klopt niet vanwege het aantal motor poles die verkeerd is. Probeer een 26 of 53
Is dat inleren het knopje "Configuration Wizard" ? Want die doet het niet in de applicatie onder Windows 10.

De scooter doet het nu wel en ga op de teller zo'n 32km/h en trekt dan 20A, iets van 1100W dus. Daarmee zou ik op 2,5kWh zo'n 75km ver komen.

In real world is het denk ik 29km/h. Controller zegt nu maximaal 400 RPM, met een omtrek van 122cm (39cm diameter) kom je daarmee uit op 488m/min ofwel 29km/h.

De Kelly Controller software met al zijn waardes is nog wel even magie voor mij :)

Wel wat foto's er bij:

[Voor 25% gewijzigd door Snow_King op 12-01-2018 12:21]

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Terwijl ik op de BMS wacht, heb ik wat nodig onderhoud gedaan. Achterrem deed niks meer en voor schokte hij tijdens het remmen. Voor een nieuwe schijf gemonteerd en achter nieuwe segmenten.

Na het loshalen was het al snel duidelijk.

Flink roestig. 8)7

Alles weer schoongeborsteld en in elkaar.

Kabels die de motor ingaan zien er gaaf uit. d:)b

• ravenge

ravenge

Wij Schoppen Kont!

Er is hier vanmiddag een pakketje van Nkon bezorgd. Dus ik kon lekker aan de slag. :9~

Ik ga een 16s16p pack maken in 2 delen. 16s10p en 16s6p. De parallelle cellen van de losse packs verbind ik met elkaar zodat het 1 pack wordt.

Zo ongeveer wordt het eerste deel:
http://www.ravenge.dds.nl/images/20180117_205058-400x711.jpg

Ik had een klein stukje nikkel meebesteld om mm spotwelder te testen. Helaas zit er iets niet goed waardoor hij de 12v gewoon altijd doorlaat. Gelukkig was het een teststukje. Ben nu met Marc aan het mailen om te kijken waar het aan kan liggen. :/

http://www.ravenge.dds.nl/images/20180117_200754-400x711.jpg

@flippy.nl Heb je nog nikkel strip? O-)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:04:
Heb je fotos van de verbindingen van nikkel naar kabel en de verbindingen naar de kelly?
Ja, een paar, hier onder.

Ik heb 8AWG draad gebruikt vanaf het pack en een SB50 connector (50A met 75A piek) gebruikt voor de batterij connector én naar de Kelly Controller toe.

Op de Plus en Min Nikkel strips (2 strips dik) heb ik 6x 1,5mm2 gesoldeerd verdeel over de gehele strip. Zo hoeft de stroom niet de hele strip over, maar "tap" ik het op enkele punten af.

Die 6 draden komen samen en gaan dan over naar de 8AWG draad de SB50 connector in.

Verder is alles minimaal 2 strips Nikkel dik.

Tot op heden voel ik niets warm worden, maarja, het was vandaag 4 graden, dus dat koelt de boel ook goed.

• flippy
  • Niet online
Govecs 1.3 gekocht. met rotte accus natuurlijk. en hoe rot? de batterijen hebben inmiddels tumoren ontwikkeld:

laat dit duidelijk maken aan iedereen waarom ik weiger met loodaccus te werken. en ja, dat is een gat in die accu ja.
ben 3 uur bezig geweest om ze eruit te krijgen.

ben er ook meteen achter hoe de 115v lader werkt:

het zijn 2 48v laders afgesteld op 58v per stuk.

de 12v omvormer is een meanwell. erg mooi spul maar wel vol met troep omdat ze de industiele versie gebruikt ehbben en niet goed afgeschermd van vuil. de draden van de lader zijn ook idioot dun voor het amperage wat er doorheen moet.

accubak is wel erg ruim. daar kan een flinke lihtiumaccu in. :9

• spattex
@Stef87 Laat ik daar nou net mee bezig zijn om mijn accu te monitoren voor onderweg op je scooter. Het display is draadloos en word gevoed dmv 5V usb of op een andere manier, wat je wil. De unit is volledig te kalibreren op zowel Volts als Amperes. Je hebt ze in verschillende uitvoeringen zoals 50A,100A,200A of 300A.

En kosten geen drol...

Te koop via Ali Link https://nl.aliexpress.com...2-a584-2017d527fa57&tpp=1

http://i63.tinypic.com/10zte88.jpg

http://i64.tinypic.com/2mwbi51.jpg

• Joris 407
@flippy.nl
Dit is de mijne:

Aantal kW = 1.37. Dat zal het vermogen zijn wat de motor continu kan leveren, zonder te warm te worden. Wel raar dat er dan in de handleiding 3kW staat..

[Voor 138% gewijzigd door Joris 407 op 29-01-2018 20:18]

• Sweet653
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05-2021
Hoi,

m’n scooter (novox c20) is opengemaakt, ik heb de gashendel gemeten (er kwam signaal toen ik aan het handvat draaide), hoeveel weerstand moet ik meten (als deze goed werkt).

Zoals aangegeven doet de verlichting het.

Het is me niet duidelijk hoe ik kan meten of het signaal vanaf het handvat bij de confroller aankomt,
En wat ik kan meten om te controleren of het signaal van de controller naar de motor gaat.

Ik heb begrepen dat een controller vervangen ook voordelen kan hebben, aangezien ik op (korte) termijn de accu’s wil vervangen. Met dit koude weer red ik het net niet tot aan m’n werk. (+/- 26 km)

Hopelijk is het nog de moeite waard om de scooter te repareren.

Ik heb er foto’s van gemaakt maar weet niet of ik deze geüpload krijg.

[Voor 16% gewijzigd door Sweet653 op 31-01-2018 15:47. Reden: kleiner formaat plaatje]

• Sweet653
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-05-2021
@Snow_King,

helaas is het me niet duidelijk welke draden je bedoelt, misschien kun je het me duidelijk maken aan de hand van deze plaatjes, bedankt voor de moeite,

Om eerlijk te zijn wil ik graag gebruik maken van je aanbod en de controller van je overnemen.

[Voor 9% gewijzigd door Sweet653 op 31-01-2018 18:23]

• spattex
Al weer wat dagen aan het testen met het "koude" weer om te kijken hoe de accu zich gedraagt. De loodaccu's zijn er uit en totaal nu een Lithium pakket van 60V 48Ah er in. De totale capaciteit bedraagt 56Ah maar ik hou een ondergrens aan van 48Ah om het pakket niet tot het uiterste te belasten.

De draadloze capaciteitsmeter doet zijn werk uitstekend, als ik een vergelijking maak met de uitgelezen onttrokken energie uit de accu en het terug laden dan zit daar een verschil in van 200Wh wat de lader meer in de accu terug stopt.

Wat ik ook wel leuk vind is dat je nu via de meter bij het optrekken gemiddeld 60A trekt en tijdens de kruissnelheid van rond de 40Km/u tussen de 20 a 23A trekt. Aangezien ik de scooter alleen gebruik voor toermomenten in de zomer en ik niet weet wat de totale afstand gaat worden, is het wel fijn om te weten wanneer je richting huis aan moet gaan om niet stil te komen staan. Het verbruik van de scooter met het koude weer ligt nu op 1003Wh op een afstand van 30Km.

De draadloze display voed ik dmv een kleine Li-ion cel aangesloten aan een klein printje gesloopt uit een telefoonlader. Zodoende kan ik deze via usb opladen en schakelt zichzelf uit wanneer de cel leeg is. Het display vraagt niet veel vermogen en houd het makkelijk enkele uren uit. Het display heb ik met een stukje klittenband bevestigd.

http://i65.tinypic.com/2a5anoz.jpg
http://i64.tinypic.com/2dcbpqw.jpg
http://i66.tinypic.com/hvp9y1.jpg
http://i64.tinypic.com/oqvgvs.jpg
http://i65.tinypic.com/w9wx2q.jpg

• spattex
Hier nog een foto van de vaste unit die de stroom meet van de controller. Ik spuit alle verbindingen,connectors en evt. de electronica in met plastspray. Dit is een spray die een klein laagje kunstof over je verbinding,connector of print legt. Zodoende is het goed beschermd tegen vocht.
Hier een link waar je dit evt. kan kopen https://www.allekabels.nl.../spray-plastic-spray.html
http://i63.tinypic.com/1okv9k.jpg
http://i63.tinypic.com/24v37vd.jpg

[Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 19-02-2018 19:17. Reden: Referral uit de link verwijderd]

• littlewouter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:48
Dat de diode door gaat branden verwacht ik ook, dus daarom ben ik benieuwd of iemand het eerder ook heeft geprobeerd.
Elke accupack hoeft maar door één diode heen, zoals ik hier heb geprobeerd te schetsen:
http://i66.tinypic.com/2whfq79.png
Het liefst zou ik inderdaad de loodaccu eruit halen, maar hij is in principe nog prima, alleen gaat hij net niet ver genoeg. De li-ion pack is zo'n 3 kwh, maar omdat het refurbishede cellen zijn moet ik nog ondervinden hoe ver ik er nu echt mee kom.

• Pvegang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 14:48
Dat is zeker zonde en zal graag gebruik maken van je tips.
Net geprobeerd wat je zei flippy.
identification angle op 170 en op de andere pagina de motor poles op 26.
De tikken hoorde ik maar na 1,5 min branden beiden lampjes nog.
Deze tot 5 minuten aan gelaten nog steeds geen geknipper.
Zie dan wel een identify en hall error via de software
Als ik de handleiding goed lees moet ik hem dan handmatig op 85 zetten?
Hier nog een foto

https://imagizer.imageshack.com/v2/150x100q90/924/MyyxFC.jpg

[Voor 15% gewijzigd door Pvegang op 13-03-2018 17:41]

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 14:53
BiscuitCookie schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:40:
Dat bedoelde ik ook met lachen. Grappig om te zien en voor te stellen maar niet om echt te rijden.

EDIT:
Help me als ik dit niet goed begrijp kwa kosten

als ik 1000 euro voor een Li-xx accu betaal waarmee ik een radius van 100km zou hebben
en ik er slecht mee om zou gaan en dan ongeveer 300 cycli mee haal
Kom ik dan op 1000/(300*90) = 0.037 € per km?
daar tegenover zuinig 1200 cycli rijd je misschien 40 km per keer dat je laad
1000/(1200*40) = 0.021 € per km?

In het goede geval zouden de accukosten voor een elektroscooter dan de helft van de onderhoud kosten per km zijn van brandstofscooters volgens nibud.

Of zijn de cycli constant vanwege goede accumanagement hardware/software
Cycli zijn altijd met een 100% DOD gemeten. Gemakshalve kun je stellen dat bij 50% DOD de cycli verdubbelen.
Maar zoals ook eerder aangegeven is laden tot 4,2 Volt/cel (100% SOC) iets wat je eigenlijk niet altijd wilt doen en al helemaal niet als je de accu langer op dat voltage laat staan.
Beter is een alternatieve lader regelen die tot 4,1 Volt/cel laadt, bv dmv een constant current voeding welke af te regelen is op voltage zoals de Meanwell HLG ledvoedingen. Alleen heb je hier iets van technische kennis voor nodig om te implementeren. Dat zal niet bij eenieder het geval zijn.

Plaatje ter verduidelijking

Dus lang verhaal kort. Zodra je de accu gaat laden is het beter dit te doen voordat je vertrekt dan nadat je arriveert. Je moet voorkomen dat de accu langdurig op max voltage staat. Dit is stressvol voor de cellen wat ervoor zorgt dat de cycli zullen afnemen t.o.v. de gestelde verwachting vanuit de fabriek.

• Monstarr076
Dreamvoid schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:58:
[...]In Engeland proberen ze het trouwens met waterstof scooters :)
;( goed idee dat waterstof.
Naast dat het waarschijnlijk een belachelijk dure scooter zal worden wordt 90-95% van waterstof heden ten dage gewoon geproduceerd door het kraken van aardgas en als restproduct van chemische industrie.
Vervolgens lekker de CO2 afvangen en opslaan dmv CCS en het probleem is verplaatst naar de nieuwe generatie.
Wie zal er bij die industrie wel heel veel baat hebben?

Oh wacht, je wil je waterstof maken door elektrolyse van het water uit de kraan? Kan niet. Oh... je hebt gedemineraliseerd water. Dan kan het. Helaas zou dat wel betekenen dat je een goede 2/3e van je kostbaar duurzaam opgewekte energie weggooit want het proces is verre van efficient.

Waterstof in een scooter...give me a break :'(

• flippy
  • Niet online
enkele kleine platte elementen vastgeplakt op alunuminium plaat samen met zoiets:

die slaat af bij 20c. dus de kern van de accu word op 20c gehouden hierdoor zolang er stroom op staat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Monstarr076
Stef87 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:57:
[...]

Welke type motor is het? Heb je een foto:)?

Filmpje zou ook leuk zijn :)

(Wij doen het nog even met de standaard motor.)
De 205 - 3000 W heb ik.
Filmpje moet ik maken maar hier zijn wat foto's:

[Voor 16% gewijzigd door Monstarr076 op 09-06-2018 15:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

https://tweakers.net/ext/f/8yXV6WiBMuRWAb6dsY77Qume/thumb.jpg

Ha! Als de politie het niet weet, wie dan wel? :)

https://www.vraaghetdepol...ag-of-moet-ik-rijden.html

www.oldskoolnl.nl

• Joris 407
flippy schreef op maandag 16 juli 2018 @ 12:54:
die prullader kan waarschijnlijk wel ingesteld worden.

maak hem ff open en maak foto van de prinplaat, met name de uitgangtrap.
Ik heb hem toch alvast open geschroefd, kon het niet laten.
Ik denk dat je dit bedoelt:

Kan ik ergens mee het niveau mee instellen tot welk voltage de cellen worden opgeladen?

[Voor 18% gewijzigd door Joris 407 op 16-07-2018 20:39]

• Monstarr076
Joris 407 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:17:
[...]

Sorry, ik ben elektrisch niet zo ingewijd, ( dat probeer ik meer en meer te worden) maar waarom gedeeld door 20?
Govecs li-ion accu is 20 series geconfigureerd.

[Voor 9% gewijzigd door Monstarr076 op 18-07-2018 16:56]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:33

OlafBso

Eindelijk klaar

Roppedop schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:20:
Worthless without pictures ;-)

Hopelijk is het zo een beetje te zien..het is erg zonnig.
En het is dan moeilijk foto's maken.

Olaf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monstarr076

• flippy
  • Niet online
Joris 407 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:35:
[...]
Ook niet een id- nummer / partnumber van Govecs?
ik kan niks vinden.
govecs vond het niet nodig om de balanceerdraden te markeren waar ze erin moesten en gebruiken dezelfde stekker. dus serie 11 tot 20 ging in 1 tot 10 en toen kwam de rook eruit en dan doet electronica het niet meer...

helaas is mijn voorraad met rook op...

moet een nieuwe fles bestellen....

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 14-08-2018 21:14]

• flippy
  • Niet online

gestript en aankomende dagen gaat de slijpschijf erin en maak ik een nieuwe en grotere accubak.
gelijk even alle roest aanpakken, overal nieuwe lagers, setje nieuwe schokbrekers en zo en dan kan hij weer 70.000km mee. :9

• trub
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 12:59
Sinds vorige week trotse eigenaar van mijn eerste elektrische voertuig. Ondertussen bijna 500km op de teller gezet.

En de batterij (2 pepsi kratten ter referentie :P )

Gaat wel vlot vooruit, 90km/u is goed haalbaar met een volle accu, eens de accu leeg geraakt zakt de snelheid ook natuurlijk, ik doe meestal 70km/u en blijf makkelijk aan 70 geraken voor de 35km die ik nodig heb, het bereik is dus momenteel voldoende voor woon-werkverkeer. Gisteren op 1 dag 120km gedaan (met veel bijladen op iedere stopplaats ;) ) en varierende snelheden.
Uiteindelijk met een platte accu thuisgekomen en er 3kwh ingestoken

Het is en blijft natuurlijk een chinese scooter, dus al een bout mogen vastdraaien aan het spatbord, dat zal dus wat loctite worden op de bouten.

Nu nog zien hoe lang de batterij zal meegaan.

En ja, er moet nog een oprit komen naar de garage :)

[Voor 9% gewijzigd door trub op 01-10-2018 13:19]

• trub
De batterij is 72v (bij volledig vol 84v)
Je zegt dat de interne lader rechtstreeks aangesloten moet worden op de interne elektronica, echter zitten er op de batterij 2 aansluitingen, zie foto. Wat mij doet vermoeden dat de kleine plug de bms aansluiting is en de grote plug geen bms heeft. Doe ik er niet beter aan om toch nog steeds op te laden via de kleine connector?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57

AlexanderB

7800 rpm

Ook als je een koplamp met geribbeld glas hebt? (en/of hoe vervang ik dat dan, lijkt me niet een universeel onderdeel?)

Eerste keer bij een openbare laadpaal. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, want ben er denk ik 15 minuten geweest, is net genoeg voor een kilometertje opladen, maar toch leuk. :)

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:04
Even een vraagje.. heb vandaag een tweedehands emco novette twin gekocht. Echter zit er bij de gashendel een schakelaar waarvan ik niet weet welke functie dit heeft. Kan iemand mij dit vertellen? De vorige eigenaar wist dit namelijk ook niet.

(Het is dat kleine zwarte aan-uit knopje onder de gashendel)

[Voor 8% gewijzigd door Joris-Jansen op 30-12-2018 14:28]

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:04
Ik ben dringend op zoek naar hulp. Heb van de week een snorscooter gekocht en loop tegen een paar problemen aan.

1. De scooter loopt 21 km/uur. Ik zou hem graag tot 28/30 km/uur willen laten gaan. Echter kan ik geen potmeter vinden. Weet iemand waar/hoe ik dit kan regelen? Op het stuur zit bij de gashendel wel een aan/uit-knop, echter lijkt deze geen functie te hebben.

2. De scooter is als het goed is ook met voorwielaandrijving. Echter heb ik het idee dat hij alleen aandrijving heeft bij het achterwiel. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Hierbij ook even wat foto’s van de vele draadjes. Er zitten ook een paar draadjes los, is dit normaal?

spoiler:

[Voor 3% gewijzigd door Joris-Jansen op 31-12-2018 11:21]

• trub
Ik ben momenteel aan het kijken voor verwarmde handvaten op de scooter, echter stoot ik op het volgende probleem. De handvaten hangen vast aan de "gassensor" en dus niet zoals bij moto's waarbij de handvaten los kunnen. Zie:

Zou ik deze op één of andere manier van elkaar loskrijgen of zijn deze sowieso uit 1 stuk gemaakt?
Momenteel heb ik zo een cheap stuurverwarmingcover met velcro op usb, maar echt toerijkend zijn deze niet, ik had de oxford grips in het oog.

Ondertussen reeds 4500km op elektriciteit gereden (in 3maand), lekker veel benzine en uitlaatgassen uitgespaard :)

• flippy
  • Niet online
als de acuu op 4.2 zit dan stopt vanzelf de amperes als deze vol zit.
4.2v is een goed voltage om snel je accus te slopen.

zie hier uit mijn testaparatuur:

ontladen en laden met 500 cycli volgens de opgegevens specs van de fabrikant:

dezelfde test maar dan met 4.1 tot 3v:

en dan nu met het maximum wat de fabrikant opgeeft wat de cel kan hebben qua amperes met 4.1 tot 3v

je ziet dus dat hoe ver je hem oplaad en ontlaad VEEL belnagrijker is dan hoe zwaar je hem belast.

dus met een IETS duurdere lader en bms die je kan instellen kan je de levensduur van je accu enorm vergroten en bespaart je veel meer geld op de langere duur.

voor de beeldvorming: de bovenste cel ontladen volgens de fabrikant specs had na 450 cycli nog 7.8Wh aan capaciteit en de mishandelde cel die met maximale opladen en ontladen wat de cel kan hebben had na 500 cycli nog 8.4Wh aan capaciteit. een andere cel (geen plaatje van) die met "tesla specs" werd ontladen had nog 9.4Wh trouwens van de 10.4Wh orgineel uit de doos....

[Voor 17% gewijzigd door flippy op 20-04-2019 21:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Y0shi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 13:47

Y0shi

Van-alles in opleiding

Hey mannen!

Ik heb al veel van het topic gelezen de afgelopen tijd en werd enthousiast van wat jullie allemaal maken. Ik ben daarom ook op jacht gegaan naar een goedkope scooter en wil deze helemaal ombouwen naar een Lipo powered scooter! Zelf heb ik jaren geleden een opleiding in elektrotechniek gedaan, waardoor ik wel denk dat ik een project als dit zelf wel kan, maar wil graag nog wat kennis opdoen over hoe dit ongeveer bij scooters gaat. De opleiding hield zich wel bezig met krachtstroom motoren, maar niet op dit niveau :+ .

Dit is hem :)
Elektrische scooter
Een "echte" Yiying YY7QTD-25, ookwel bekend (als ik het goed heb) als de QWIC Emoto 87 of novox c20. Deze toonde anders wel veel overeenkomst ;)

Nu heb ik veel gelezen over de controllers, batterijen en BMC's, maar waren sommige van die posts wel van 2015, 2016 of 2017. Afgaande op wat ik lees heb ik de volgende dingen wel voor mezelf kunnen samenvatten:
  • Batterij, BMC en controller keuze zijn belangrijk voor een goede levensduur
  • Kelly controller wordt hier veel aangeraden. Ziet er goed uit, twijfel alleen nog over het model. Mijn gevoel gaat naar de KBL, omdat daar een Regen mogelijkheid op zit.
  • TinyBMC leek hier ook goed aangeschreven en past qua mogelijkheden bij de controle die ik fijn zou vinden :)
  • Sourcen van batterijen niet op besparen, maar wat is een goed adres om dit betrouwbaar te bestellen?
Aangezien hier meer mensen met ervaring zitten zou ik willen vragen of dat nog een beetje acceptabel is, of dat er ondertussen interessantere opties zijn. Ik hoor heel graag wat jullie denken _/-\o_

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

xeros1 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:14:
Ik zou graag willen weten hoe lang ik kan rijden met deze accu en wat een nieuw zou gaan kosten?
Dat hangt van je verbruik af. Rijdt je hem iedere dag van 100% SoC naar 0% SoC en laad je hem weer op naar 100% of hanteer je een 70%/40% schema.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thunderwolf007
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-10-2021
Ik ben begonnen met het bouwen van mijn accu pack. Het is een 14S16P geworden. Nu begrijp ik alleen nog niet helemaal hoe ik de tinybms moet aansluiten.
Klopt het dat ik Pin 16 van de BMS aansluit op nummer 1 in het schema hieronder, en dan nummer 15 bsm op nummer 3 enz.?

• Joris 407
Dit is mijn motor, er staat niets op.

Zou de 16 tands pulley er op passen?

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 01:45
Zag op de website van Niu dat de M1 in de aanbieding is voor 2000eu. Iemand hier toevallig ervaring mee? :)

https://tweakers.net/ext/f/eW0SLSqtdnNHRUbnydbx4qsL/thumb.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Reksho
Tja, ik zie als leek simpelweg weinig keuze qua elektrische scooters. Ze hebben een degelijk dealernetwerk en hun officiële winkel zit 20 minuten fietsen van me af. Ze zijn in grote getalen aanwezig in Amsterdam en hebben een uitneembare accu wat een must is gezien de meesten hier in appartementen wonen. Ik ga/kan zelf niks sleutelen aan een scooter dus ik wil graag dat het bij een dealer kan. Zo blijft er vrij weinig keuze over in de mainstream-markt.

Ik ga er denk ik een 2de-handse op de kop tikken en later doorverkopen. Ze zijn momenteel marktleider qua e-scooters dus ik voorzie niet dat ze op korte termijn weggaan en het doorverkopen aardig moet lukken.

Zie hier de marktstatistieken van eind 2018:

https://tweakers.net/ext/f/IkrLdjrwVzu1WgTz7pRNvGaT/thumb.png

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:21

MM99

That is the way I am!

Vraagje
Momenteel heb ik een Yamaha Neos, dat de geest heeft gegeven (motor + koeling kapot, reperatie 800-900 euro). Dit leek me een goed moment om overstappen op een elektrische scooter.

Ik gebruik de scooter dagelijks voor woon-werk verkeer, 11km heen 11 km terug. Gemiddeld doe ik ongeveer 5000 km per jaar mee.

Ik ben bij een speciale scooterzaak geweest waar ze alleen maar elektrische scooters verkopen (e-motive in Den Haag), waar de eigenaar mij gelukkig veel basis informatie heeft gegeven. Na wat scooters te elimineren bleven twee keuzes over waaruit ik wil kiezen.
Mijn voorwaarde zijn:
- Het moet 45, liefst 50/55 km/h kunnen.
- het moet een afstand van rond 80 km aankunnen, dat ik gerust drie dagen zonder laden heen en weer kan.
- Er moet een windscherm op kunnen.

De scooters dat overblijven met een beetje goeie prijs/kwaliteitsverhouding zijn:
- Lifan, rijklaar met een windscherm: €2500

- Ecooter, rijklaar met windscherm: €3200

Ik heb er heel kort op beide gereden (minder dan een minuut), en ze reiden beide prima. De Ecooter voelt iets comfortabeler qua zitting, maar veel verschil is er niet. Ze trekken allebei retesnel op :D .

Ik vroeg me af of jullie hier een mening over hebben? Mijn ervaring met elektrische scooters is 0 namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reksho
Iemand een idee hoe ik onderstaande accu parallel kan aansluiten aan eentje extra. Ik dacht dat het een xt60 connector zou zijn maar blijkbaar niet -O-

https://tweakers.net/ext/f/sYFU6fMwN4zYY4PgXGpumR0S/thumb.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Sinds iets meer dan een week eigenaar van Lifan E3 voor woon-werk verkeer (11 km enkele rit). Een redelijk standaard elektrische scooter van Chinese makelij. Geen poespas met een app of iets dergelijke. Gele kentekenplaat

http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/lifane3.jpg

Ik heb het gekocht bij E-motive (Goeie eigenaar), met een windscherm en een grotere accu (32Amp ipv 24Amp). Rijklaar voor €2.433 gekocht.

Tot nu toe twee keer volledig opgeladen en hij staat nu voor de derde keer op te laten. Ik probeer bij te houden hoe de verbruik uit ziet.

http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/VerbruikLifanE3.png

Tot nu toe vind ik het tegenvallen om eerlijk te zijn. Maar zowel de verkoper als importeur (lekker down to earth gasten met verstand van zaken) gaven aan dat het 5 laad cyclus nodig heeft voor dat de accu op volle capaciteit werkt. Dus ik wacht nog even af.

Paar dingen dat me opvielen tot nu toe:
- De max snelheid gaat snel naar beneden als de accu niet volledig geladen is. Waar die bij volle accu 55km/h haalt, is het bij 90% accu 53km/h. Bij 50% ziet die op 49km/h max. Bij 30% mag ik blij zijn als ik 42km
h haal. Best irritant, vooral als je op de auto weg moet rijden. Volgens importeur moet dit na 5 laad cyclus ook beter zijn, even afwachten dus.
- Vandaag viel die bij 17% de scooter uit. Toen weer kunnen herstarten. Bij 15% viel die weer uit, toen pas weer kunnen starten na het los maken en weer vast maken van de accu. Bij 14% viel die uit en kreeg ik hem niet meer gestart. Gelukkig was ik vlak bij een bus halte. Scooter geparkeerd, accu uit gehaald en met bus naar werk gegaan. Op werk nu aan de lader gehangen.
- Wanneer de accu helemaal leeg is, wilt die niet direct laden als je aan de lader hangt. Je moet dan de accu "herstarten". De aan-knop moet ik dan paar seconde ingedrukt houden, en dan begint die pas met laden.

Ondank dat die echt super stil is vergeleken met mijn eerdere benzine scooter, mis ik toch wel mijn Yamaha Neos voor nu. Ik kon op Neos rekenen dat die mij elke dag met 59km/h naar werk bracht en dat ik om de 6 á 7 dagen hoefde te tanken. Maar hopelijk veranderd na 5 keer volledig laden inderdaad de bereik en kan ik met om de drie dagen laden, en met consistent volle snelheid rijden.

• MM99

MM99

That is the way I am!

flippy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:58:
voltage inkakken is inherent aan de cellen die erin zitten. zelfde als je autoaccu als je de motor start. als je voltage te ver inkakt tijdens starten gaat of de motor niet meer rond of the computer houd ermee op.

enigste wat ik zou advieseren is regelen dat de importeur een accu levert waarbij het uitlezen WEL werkt en de accu omruilt als ze deze hebben binnengekregen uit china. zelf doen ze er niks aan.

uiteindelijk zou ik de accu (laten) reviseren met betere cellen als deze accu is versleten. dan kan je vele jaren langer ermee rijden omdat de levensduur van chinese cellen nodig kort is.
Ik ga kijken om volgende week terug naar e-motive te gaan. Hopelijk kunnen ze nog iets tweaken met hun software.

Terinfo, dit is de accu dat er inzit
http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/lifane3accu.jpg

• Wiley02
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:23
Hmm, mijn lader geeft zojuist een rood lampje. Heb de scooter sinds een paar maanden, kon altijd probleemloos laden, echter vorige week bleef de lader wel lang draaien. De scooter was veel gebruikt die week, dus we lieten m maar gaan. Normaal gaat ie vanzelf uit, vorige week bleef t na 5-6 uur nog draaien. Toen er maar af gehaald, nu doet ie alleen t volgende:

https://tweakers.net/ext/f/fsD8S1g74CgCAueKR8JFXKQ6/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/b967I6FR4GfkjgbC4U0Iy6GY/thumb.jpg

Iemand een idee of dit de lader is, of iets anders?

• trub
Ik rij ondertussen een jaar met de erider pusa li5000w (http://erider.be/Details.aspx?pid=80)
Deze heeft een 40Ah batterij op 72V, redelijk vergelijkbaar met de super soco tc max van batterij dus. Zoals je wel vaker hier ziet passeren zijn de range cijfers grote leugens (of je moet traag rijden). Ik persoonlijk doe iedere dag 2x34km en verbruik hierbij ongeveer 56wh/km over deze afstand (dit 80% van de afstand aan 70km/u)
Oftewel max 50km range, ik laad dus op het werk ook de batterij op. Hierbij ook nog de anecdote dat tegen dat ik mijn 34km gereden heb, de topsnelheid niet langer 90km/u is maar 70km/u, tegen dat je dus aan 40-55km zit, is uw topsnelheid verder gezakt naar 60km/u of zelfs 50km/u
De batterij is bij mij rond de 5000km vervangen vanwege een slechte cel waardoor deze uit balans geraakt was (binnen garantie) ondertussen nu 8000km op de huidige batterij en deze is nog mooi in balans (een maand geleden de batterij open gedaan om alles uit te meten, iets wat ik ook ga blijven opvolgen want de bms heeft geen balanceerfunctie)
Het is verder de typische chinese kwaliteit, te harde vering, display is reeds vervangen omdat deze gestopt was met mijn kmstand bij te houden, de achterste rem zat niet goed geïnstalleerd waardoor deze slechts de helft van de schijf raakte, etc (telkens wel goed geholpen geweest in garantie, dus daar geen opmerkingen over)
Maar ik kan deze scooter dus niet aanraden aan een leek, enkel iemand die weet waar hij in koopt en zelf kan klussen eens de garantie verlopen is.

edit//
Recent heb ik ook wel nog een extra batterij gemaakt die hierbij in parallel aangesloten is (en blijft) om wat extra range te geven, voor mijn originele doeleinden is de originele batterij voldoende, maar ik rij liever met de scooter dan verwacht, dus wou ik al eens wat verder rijden.
Deze heeft 160x lg 3350mah cellen. Nu kan ik toch al 70-80km rijden ipv 50 :)

[Voor 11% gewijzigd door trub op 12-09-2019 10:30]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57

AlexanderB

7800 rpm

!null schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:58:
Jammer dat er geen jaartallen op die accu's wordt gezet.
Kijk eens aan de onderkant? :)

Dit zou Juli 2014 zijn.

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:33

OlafBso

Eindelijk klaar

[Voor 116% gewijzigd door OlafBso op 19-10-2019 09:15]

Olaf

• bob-w-1993
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:47
Beste tweakers,

Ik rij al een tijdje rond op deze chinees:

Ik heb deze een tijdje terug gratis gekregen met 5 kapotte loodaccu's aan boord. Nadat ik de accu vervangen heb voor een zelf gemaakt 20s10P pack blies ik na 5 km de controller op. Deze heb ik vervangen voor een of andere Chinese 4KW controller die wel geschikt was voor 72V. Nadat ik hier een tijd mee rond gereden heb vond ik het tijd voor iets wat beter op de weg ligt.

Dus ik heb afgelopen weekend deze aangeschaft:

Het is een E-max 120S met ooit loodaccu's erin. Hierin zit dus bergen aan ruimte voor een mooie lithium accu. Het enige jammere aan deze scooter is dat deze nog niet de goede controller heeft die nieuwere E-max scooters en Govecsen aan boord hebben.

Deze scooter heeft nog de oude Proud eagle controller aan boord. De aansturing van de scooter bestaat uit 2 delen. Het motorcontroller gedeelte en het logisch gedeelte wat de verlichting/dashboard aanstuurt.

Deze controller en logische unit zijn gemaakt voor 48V. Nu wil ik het liefst af van de 48V en een 72V of 96V accu gaan maken. Het probleem is natuurlijk dat de originele controller en logische unit dat niet aan kunnen.

Nu is mij vraag of iemand hier ervaring heeft met de E-max scooters die nog een oude controller hebben. Het mooist zou zijn om een geschikte controller te vinden en toch de originele logische unit in werking te houden

• Joris 407
Ik heb hem er niet meer naast liggen dus in gemonteerde toestand:

Als het niet duidelijk is demonteer ik hem morgen nog even

[Voor 19% gewijzigd door Joris 407 op 07-12-2019 19:41]

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik lees hier al een tijd mee en wilde eigenlijk al langer vaarwel zeggen tegen mijn benzine scooter maar aangezien ik weinig van electronica weet was het zelf bouwen van een battery pack helaas geen optie.

Dus toen @Stef87 zijn elektrische scooter in de verkoop deed zag ik mijn kans schoon om mijn benzine scooter op te doeken :)

Ik heb 'm een maandje geleden al overgenomen maar had er tot vandaag nog niet op gereden afgezien van de proefrit.
Omdat een knipperlicht stuk was wilde ik dat eerst repareren voordat ik er echt op ging rijden en met de drukte aan het eind van het jaar en de feestdagen plus een vakantie maakte dat het allemaal wat langer duurde.

Maar het knipperlicht is inmiddels gerepareerd dus er kon gereden worden :9

Rijdt echt een stuk lekkerder dan zo'n benzine motor, niet dat geschommel van de 4takt en trekt ook een stuk sneller op wat ook wel prettig is.
Deze scooter heeft alleen wel een stuk kleinere wielen dan mijn oude benzine dus dat is wel een stukje nerveuzer qua rijgedrag maar dat is weer een kwestie van wennen.

Vandaag ongeveer 30Km gereden en het voltage is nu gezakt van 4,02V (=vol) naar 3,64V, aangezien 3V de ondergrens schijnt te zijn en naar ik begrepen heb de ontlading redelijk gelijkmatig gaat lijkt het erop dat er nog niet de helft van de capaciteit gebruikt is en 60Km zeker haalbaar moet zijn.

Er zijn nog wel een aantal punten die ik nog wil gaan aanpakken:
  1. Snelheidsmeter en kilometerteller zitten er niet op en moet ik nog toevoegen
  2. Batterij lading indicator geldt hetzelfde voor
  3. De voorrem gaat schokken als je daar mee remt, nog uitzoeken waar dat aan ligt
  4. Remlicht werkt alleen op linker remhandel, niet op rechts
  5. GPS tracker inbouwen
  6. Dagrijverlichting
Wat het eerste punt betreft ben ik er nog niet uit hoe.
Iets aansluiten op het huidige dashboard is lastig heb ik begrepen omdat er nu een andere controller in zit en er blijkbaar geen universeel protocol is om de snelheidsweergave aan te sturen.
Ik zou een losse GPS snelheidsmeter kunnen kopen:

Maar goed, waar laat je zo'n ding. Dan moet het huidige dashboard er helemaal uit.

Of het kan via de Tiny BMS, die kan de snelheid lezen via de hall sensor van de motor en dan kan via de telefoon app Ebike Analyzer de snelheid zien met de bluetooth module:

Heeft wel al voordeel dat gelijk punt 2 ook is opgelost maar zit je wel met een losse telefoon en ik vind het fijner om het gewoon op het dashboard te kunnen zien.

Voor de Tiny BMS is ook een losse SOC led indicator beschikbaar:

Die is wel ergens op het stuur weg te werken alleen is dat ding dan weer niet waterdicht waardoor je eerst een behuizing moet maken wat het weer een stuk lastiger maakt.

Kortom, ik ben er nog niet uit hoe snelheid en acculading weer te geven.

De voorrem heb ik nog niet goed naar kunnen kijken. Heb even snel gekeken naar het peil van de remvloeistof, dat wel nog voldoende was maar dat er slijmdraden in de remvloeistof zitten is vast niet goed :) dus is er nu een remontluchtingsetje onderweg waarmee ik de remvloeistof moet kunnen vervangen en hopelijk gaat dat helpen.

Voor de GPS tracker heb ik op Ali zitten rondkijken.
Twee opties spreken me wel aan.

De Sinotrack ST-901

En de Ertengtec MV720

Die laatste lijkt wat kleiner te zijn en dus makkelijker weg te werken.
En die heeft ook de optie dat je op afstand iets kan uitschakelen door het via de tracker te schakelen:

In het voorbeeld hebben ze het over een oliepomp maar ik vermoed dat ze de brandstofpomp bedoelen.
Als ik dan op mijn scooter het contactslot laat schakelen kan je 'm op afstand uitzetten. :P
Blijft alleen natuurlijk wel chinees spul dus ik weet niet hoe goed dat beveiligd is en of andere grapjassen dat dan ook kunnen.

Die Sinotrack heeft ook een extra kabel naast de voeding, staat "acc" bij ter detectie van ontsteking, maar of je daar dan ook iets mee kan uitschakelen is me niet helder.

Qua dagrijverlichting zat ik aan zoiets te denken:

Lekker makkelijk te plaatsen omdat je dan enkel de knipperlichten hoeft te vervangen.
Weet alleen niet of die verlichting nu een hele grote impact op het enegieverbruik heeft en dat dan echt veel kilometers bereik gaat kosten.

Nog genoeg te doen dus aan de scooter en dan heb ik nog niet eens gekeken naar het tweaken van de opties in de Kelly controllers. Ik hoef me voorlopig niet te vervelen. 8)

• Vliegvlug
Ik had vandaag een tegenvaller bij de tweede rit met mijn scooter. :/
Gisteren 30Km zonder problemen gereden en omdat het voltage toen gezakt was van 4.02V naar 3.64V én 3V het minimum voltage is, was mijn simpele logica dat de accu nog voor 64% vol was.
Daarom wilde vandaag gewoon weer 30Km rijden zonder de accu te hebben bij geladen.

Toen bleek dat mijn logica blijkbaar iets te simpel was :o
Precies halverwege viel de scooter even uit tijdens het optrekken.. :'(

Aangezien ik natuurlijk geen trek had in 15Km teruglopen heb ik gelijk mijn noodprogramma geactiveerd; dimlicht uit en snelheid gehalveerd.
Naar mate ik langer onderweg was ben ik uit angst steeds langzamer gaan rijden.Gezien de tijd die ik er over gedaan heb kwam ik gemiddeld op iets van 20Km/u uit voor die laatste 15Km.

Thuis met Batter Insider het voltage uitgelezen en hoewel ik verwacht had dat rond de 3V aan te treffen, bleek het nog een verrassend hoge 3,36 a 3,37V te zijn.
Blijkbaar zakt het voltage bij optrekken zodanig in dat het onder een grenswaarde komt en de BMS de boel uit gooit. Er stond ook een mooie "Fully Discharged Cuttoff Occured" waarschuwing in het log.
Twee eigenlijk want toen ik bijna thuis was heb ik nog wel even geprobeerd harder te rijden maar dat werd bij accelereren gelijk beloond met het wegvallen van de stroom.

Dus blijkbaar is 4,02 vol en 3,36 leeg dus is 0,0066V ongeveer 1% accucapaciteit
Wat betekent dat ik toen ik vandaag vertrok bij 3,64V de accu nog op ~42% capaciteit zat en het achteraf logisch is dat ik die 30Km niet ging halen.
Dan zou ik wel verwachten dat ik vandaag iets verder dan 15Km had moeten kunnen rijden voordat ik de eerste keer stil viel.
Maar dat is vast te verklaren doordat bij het laatste stuk van de batterij de spanning niet lineair daalt maar sneller en dat daarnaast het voltage zakt bij accelereren.
Of dat het voltage hoger was toen de scooter de eerste keer uitviel, ik heb er daarna tenslotte nog 15Km langzaam mee gereden.

Hieronder wat plaatjes van de verschillende meetingen:

Vol geladen accu net van de lader af

Accu na een rit van 30Km bij een snelheid van ongeveer 50Km/uur (weet de precieze snelheid niet omdat ik geen snelheidsmeter heb :P )

Accu na 45Km op ~50Km/uur en 15Km op 20Km/u
Het was niet zo dat ik na 15Km helemaal stil viel maar ben gestopt omdat ik thuis was. Acceleren heb ik wel getest en dat ging niet.

Conclusie is dat het dus elke dag mijn scooter aan de lader hangen wordt en ik na een werkdag geen al te lange ritjes meer kan maken.
En dat ik ook echt wel een snelheidsmeter en accuspanning indicator moet hebben. ;)

Kan dat trouwens kwaad voor de batterij dat hij steeds voor slechts iets van 58% wordt ontladen?
Heeft dat nog invloed op de levensduur of op het balanceren van de accu?
Stef87 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Overigens blij dat @Vliegvlug de scooter heeft overgenomen en ik zo op het forum af en toe wat kan volgen.
Ik post af en toe wel eens wat ;)
(Zelf heb ik al eenmaal 65-70km gereden met 2 personen en vmax 51km/h op die accu)
..
Dat is geen verkeerde afstand!
Zeker niet met die snelheid en belading.

Ik hoopte ook die 60Km te halen.
Was dat met warm weer en al een tijdje terug?
Kan het zijn dat de accu na 1 a 2 jaar in capaciteit is achteruit gegaan?

• Vliegvlug
Stef87 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:02:
@Vliegvlug Ok zou beginnen met die SoC even handmatig in te stellen. 4.05v = 80-85% ongeveer.

3.5v naar 3.0v gaat veel sneller dan van 4.05v naar 3.55v. Zoek even “discharge curve 4.2v 18650 cel”

Het is het best om gewoon elke dag bij te laden. Dat is ook het beste voor de batterij. (3.xx kWh Panasonic)

Capaciteitsverlies zal echt nihil zijn: meer dan een handje vol cycles heeft de accu niet doorlopen.
Bedoel je met die discharge gafief toevallig die hieronder rechts:

Daar zie ik inderdaad dat het laatste stukje capaciteit hard naar beneden gaat.

Moet inderdaad nog de SoC waarde invoeren. Ik snap dat 4,05V 80-85% is omdat 4,2 echt vol vol is en dus 100% maar aangezien 4,05 voor deze scooter vol is omdat hij niet verder laadt ga ik gewoon 100% invullen wanneer de lader is afgeslagen rond de 4,03.
Dat is tenslotte de 100% voor mij en anders geeft de SOC LED bar of andere metertjes ook nooit goed aan dat de accu, voor mij, volledig is opgeladen.

Aantal laadcycli staat in de statistieken nu op 341 keer sinds 26-6-2019 maar ik heb eigenlijk geen idee hoe vaak je zo'n accu kan laden en wat er met een laadcyclus eigenlijk bedoelt wordt.
Want er staat ook een "Fully Charged Count" maar die staat al op 20 sinds ik de scooter heb en is ook niet verhoogd nadat ik 'm vannacht heb volgeladen na het bijna leeg zijn van gisteren.

Als je nog niets veranderd hebt is die op 51km/h gps kilometers begrensd. Die 65km had ik gereden toen het vrij koud was waarvan 75% van de tijd op max snelheid in de begrenzer (met windscherm) als ik het mij goed herinner.

Als je toch iets meer capaciteit wilt gebruiken zou ik @flippy de meanwell laders even laten bijstellen naar bijvoorbeeld 4.10 a 4.13v per cell bijvoorbeeld nadat het laden stopt zakt het voltage altijd een beetje: staat standaard op 4.05v, slaat de lader af is het voltage na een poosje ook iets lager dan ingestelde max.

(En ook eventueel het vermogen iets lager afstellen, zodat je minder warmteverliezen hebt bij optrekken en wat zuiniger kan rijden)
De Kelly controllers heb ik nog niet eens aan de computer gehangen.
De instelling staat dus nog steeds hetzelfde als jij het had gedaan, die 51Km/u.

Wel apart dat jij zoveel verder kwam bij ook koude omstandigheden maar mogelijk trok jij rustiger op zoals flippy hieronder uitlegt en kon je daardoor wel doorrijden zonder uitval.
flippy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:34:
het "middenpunt" van de panasonic cellen zit op 3.65V. maar als je veel vermogen vraagt zakt het voltage tot onder de 3v. de bms zal dan ingrijpen als je dit langer dan een paar seconden onder de 3v zakt. dit kan rustig ingesteld worden op 2.5V
Dat is dan de waarde die in de bovenstaande rechter grafiek op 2,90 staat?
Die dus op 2,50 zetten?

Goed om te weten dat 3,65V overeenkomt met 50% lading, krijg ik er ook een beter gevoel voor. :)
dus de truc is om als de accu leeg loopt om gewoon wat minder lomp vol gas te geven. een echer voltmeter kan je helpen om onder die magische grens te blijven bij hard accelereren. maar als je een poosje ermee rijd voel je het zelf wel aan.
Dat voorzichtig gas geven is inderdaad nog wel een dingetje wat ik in de vingers moet krijgen.
Maar zeg je nu dat als ik rustiger had opgetrokken gisteren nadat de BMS ingreep dat ik voor die laatste 15Km nog prima harder had kunnen rijden zonder met een lege accu te staan?

En zou dat dan met 30, 40 of zelfs 50Km/u kunnen?
Is wel handig om te weten mocht het onverhoopt weer een keer gebeuren, dan zit ik niet zo met het zweet in mijn bilnaad en ben ik wat sneller thuis dan met 20. ;)
ps: dit is iets wat alle E-scooters of zelfs accuboormachines hebben, maar omdat deze "iets" meer vermogen heeft dan orgineel is het effect nogal wat meer aanwezig, ook het feit dat de accu conservatiever is ingesteld helpt je natuurlijk niet maar zorgt wel voor een veel langere levensduur. dus het zal een afweging blijven tussen levensduur en capaciteit.
Wat bedoel er mee je dat deze scooter "iets" meer vermogen heeft?
Zit er een zwaardere motor in dan waar hij oorspronkelijk mee kwam? Op het kentekenbewijs staat 2,50KW

Wat me ook opviel is dat er op staat dat de Max. snelheid 43 km/h is wat ik een vreemde waarde vind, op die van mijn benzine scooter staat gewoon 45km/h wat ik logischer vind.
Misschien omdat dit een e-scooter is?
maar doe gewoon 1 ding: opladen als je het kan, probeer vooral te laden op een plaats waar je de stroom niet zelf betaald. het laadsysteem in deze scooter is zo ingeregeld dat je altijd gewoon aan de lader moet hebben hangen als je niet rijd.
Gratis laadpunten heb ik helaas niet in de buurt maar ik troost me met de gedachte dat opladen sowieso goedkoper is dan tanken aan de pomp :*)

Gisteren heb ik de scooter in de huiskamer opgeladen en viel me op dat de onderste meanwell lader een verschrikkelijk harde coil whine heeft. Kan dat kwaad en is dat een indicatie dat die stuk aan het gaan is?
Ik zag dat je in eerdere posts aangaf dat je een lader beter niet op een scooter kan meenemen omdat die nogal gevoelig zijn, of zijn dit speciale varianten die er tegen kunnen aangezien ze op de scooter geschroefd zitten.

Dat de scooter gewoon aan de lader kan blijven had ik niet verwacht eigenlijk, hoor nooit anders dan dat dat slecht zou zijn voor accu's. Maar maakt het wel makkelijk, hoef ik er niet op te letten. :D
Geldt dat ook als ik de scooter een paar weken niet gebruik?
Heb hem dan liever niet aan de stroom als ik niet thuis ben om er op te letten.

Dacht ook dat voor opslag ongeveer een halve lading het beste is, dat heb ik in elke geval begrepen voor het opslaan van mijn gereedschapaccu's.
ps: uitzetten van de verlichting doet bar weinig, dat is op 1 uur rijden ongeveer 500m rijden qua verbruik....
Kijk dat wist ik niet ;)
Ik dacht halogeen is niet zuinig dus uit die hap!
Dan weet ik dat ik me ook geen zorgen hoef te maken als ik dagrijverlichting toevoeg, dat zal dan maar een paar meter bereik kosten aangezien dat LED is.
!null schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:07:
@Vliegvlug Je moet even een grafiekje hebben van het voltage in verhouding tot State of Charge van de cellen die gebruikt zijn in je scooter. Dan zie je het meteen.
Het grote middengebied gaat vrij constant naar beneden, maar op een gegeven moment gaat het een stuk harder naar beneden. Als je al rondom 3.3v zit, dan zit je bij veel cellen al in een "vrije val" naar beneden toe en is het gauw afgelopen.
Dank voor de aanvulling, komt wel overeen met het grafiekje hierboven.
Dan zat ik met die 3,36V waar ik gisteren mee thuis kwam dus al aardig aan de ondergrens :o

• Escobarry
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 19:18
Ik ben zelf ook bezig met een scooter project op basis van een Emco Novum S3000. Al erg veel aan dit forum gehad, dank hiervoor!
Zal binnenkort wat foto's plaatsen en wat meer info delen :-).

Nu heb ik een vraag omtrent de Mean Well laders die ik op dit moment aan het inbouwen ben. Het accupack is 72V (20S), ik ga de cellen opladen tot 4,1 volt, dus de twee Mean Well's (HLG-240H-42A) in serie gezet en netjes afgesteld op 82V. Nu krijg ik bij het aansluiten op mijn BMS uitgang (c-) en + pool van het accupack een flinke vonk bij de laatste ader die ik probeer aan te sluiten. Zo flink dat ik denk aan kortsluiting, maar ik begrijp niet hoe dit kan. Als ik de kabel loskoppel van de Mean Well's gebeurt dit niet. Dus geen interne kabelbreuk of iets. Moet ik hier een relais tussenzetten zodat er alleen stroom gaat lopen op het moment dat ik de Mean Well's inplug op 230v? Of vonk negeren en komt dit doordat er kortstondig flinke stroom gaat lopen tussen accu en kabel oplader? Tips worden gewaardeerd.

Zie foto's. Lader proberen aan te sluiten zoals op onderstaand schema

[Voor 8% gewijzigd door Escobarry op 09-01-2020 13:26. Reden: Afbeeldingen gingen niet goed]

• bob-w-1993
Nou na een hele hoop werk zit er nu een fatsoenlijke accu in.

Ik hoop op zo een 200km range met ong 32 km/h

Nog bedankt flippy voor het aanraden van de Kelly 7230N. Hij werkt super !!

• Ezravm
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-04 16:18
!null schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:21:
@Ezravm Leuk! Hoe heb je geladen onderweg? En om de hoeveel km laden?
En had je geen houten reet na al die kilometers achter elkaar?

Als ik een uur op de scooter zit in de kou kom ik er wel stijfjes vanaf.
Is wel beter als je alleen maar soepele asfalt fietspaden hebt.
Ik heb twee snelladers er bij, en een mennekes 2 naar chuko kabel, dus laden gebeurde gewoon aan de publieke laadpaal, of aan een restaurant / cafe.
Het zadel op de Npro/GT is wat anders als de standaard, zeker de 2017 dus das al comfortabeler, en ik had een matje in m'n rug. Ik rijd sowieso alleen op de baan ;) (fietspaden in belgie... nee dankje).

Best een leuk tripje, 1300km in 5 dagen.
https://ibb.co/0KK6J7F
edit: krijg de afbeelding niet helemaal voor elkaar: https://ibb.co/0KK6J7F

[Voor 21% gewijzigd door Ezravm op 13-01-2020 08:32]

• Vliegvlug
Kleine aanpassingen aan mijn Novox gedaan omdat ik die losse USB kabel naar het BMS in de buddybak nogal irritant vond.

Daarom dit kabeltje gekocht:

en ingebouwd: :)

Nu kan ik gewoon een USB-B aansluitkabel pakken als ik het BMS wil uitlezen en zit ik niet met die losse USB kabel die steeds verstrikte in het laadsnoer. :D

• bob-w-1993
Weet een van jullie of er zoiets bestaat als een universele topkoffer beugel voor op m,n Emax? Ik heb nu een soort halve ring erop zitten. Zoals op onderstaande foto te zien is:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ook maar even melden hier :)

Sinds midden vorig jaar een Bendao elektrische scooter in m'n bezit. Gekocht voor m'n vriendin omdat ze woon-werk moest gaan doen maar nog geen autorijbewijs had. 15km enkele reis op de fiets werd een beetje teveel van 't goede, dus dit ding op de kop getikt.

Accu's waren wel zwaar versleten, het ding reed nog max 10 minuten op een acculading. Heb er nog over zitten brainstormen om een Li-Ion pack van 18650 cellen te maken, maar gezien er enigzinds haast was omdat de oude benzinescooter al verkocht was, toch maar gewoon de loodaccu's vervangen voor een iets zwaarder type (upgrade van 30Ah naar 36Ah).

Inmiddels heeft ze een rijbewijs en een auto, dus de scooter mocht weer met mij mee :P
Denk wel dattie binnenkort weer van de hand gaat. Heb er geen doel voor. Werk is op fiets afstand (plus gezonder :P ) en voor de rest heb ik een auto en twee motoren.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Roykeblom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06-2020

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xervantesII
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-07-2021
Beste Tweakers,

Ik heb een IVA e-go S5 en wil achter de technische details van mijn controller komen. Er zit een Lingbo controller in waarop type ZWK060140A M6 (60V 140A?) staat. Ik heb aardig wat onderzoek gedaan maar kan dit type nergens vinden (ik weet zeker dat het eigenlijk een LBMC060xxxxx iets moet zijn) . Ik kan wel veel terug vinden over de HK2X familie maar niks over wat dit type mogelijk is.

Ik wil weten wat de pin configuratie is zodat ik met usb een aansluiting kan maken om wat meer controle over de scooter te krijgen.Vanuit de leverancier is de scooter in modus 2 vastgezet (heeft normaal een eco, normaal en sport modus). Echter ik wil zelf wat zaken instellen, niks spannend zoals de mate van optrekken en de 3 snelheids modes terugkrijgen.

https://i.postimg.cc/yJX5K9PQ/IMG-20200404-145022.jpg

https://i.postimg.cc/nXspndjd/IMG-20200403-164539.jpg

Hebben jullie wellicht tips waar ik technische informatie kan vinden over de LingBo controllers?

Bij voorbaat dank.

[Voor 9% gewijzigd door xervantesII op 05-04-2020 21:23]

• Quadradial
  • Laatst online: 12-05 20:08
@McKaamos @Stef87

Lithium ion 60 volt 24 Ah accu zit er nu in.
Powervanic
BN6024PW

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Quadradial schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:23:
@McKaamos @Stef87

Lithium ion 60 volt 24 Ah accu zit er nu in.
Powervanic
BN6024PW

[Afbeelding]
Merk en type was niet zo belangrijk ;-)

Maargoed, ik wou dit even laten zien:

Opzich zou je bij een Li-Ion accu niet zo'n dramatisch verschil moeten merken, tot je 'm 70% leeg gereden hebt ofzo.

Met lood (SLA/AGM) merk je het na de eerste 25% al. Heb er zelf eentje met AGM accu's en ik krijg echt instant range-anxiety zodra de topsnelheid afzakt.
Na 20km komt de teller al niet meer verder dan 48kmh (51kmh bij volle accu)

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• spattex
Misschien al weer 100 keer gesteld, maar ik probeer het toch
Iemand ervaring met een BMS van een Sym E- Virid 48V 20ah li ion pack. Deze staat in hybernation en geeft het pack niet vrij. Vanalles geprobeerd maar hij blijft leeg aangeven terwijl het laden via wat kunstgrepen gelukt is met de orginele Meanwell lader gelukt is.
Celblokken zijn netjes rond de 4,05v geladen en gemeten.

Het nadeel is nu dat ik hem wel lopend heb, maar in ecomodus en het icoon acculaag blijft knipperen. Verder kan ik hem laden en rijden op max. 20km/h. Het is ook een bromscooter.

• spattex
Weer wat geknutseld op mijn hobbymooiweerscooter.
7 inch. Tablet gemonteerd en een leuk GPS km teller (Digital dashboard gps)met aanverwante zaken geïnstalleerd. Werkt leuk en dat voor 89 cent..

• spattex
De verveling slaat weer toe, tijd voor een nieuwe uitdaging. Vlamnieuwe Peugeot E-vivacity gekocht nog nooit gereden!

Ik weet het @flippy lullo waar begin je aan.. maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan...

Pagina: 1 2 3

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekert bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee