Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1
Acties:

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13-07 22:28
Mede-auteur:
  • flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

Volgens mij is hier nog geen onderwerp over; in het Vervoer forum vind ik wel wat terug over dit onderwerp, maar gezien mijn insteek en de interesse van de mensen hier, plaats ik het onderwerp hier: elektrische scooters.

Ik heb dit weekend een 2e hands Govecs Go! S2.4 (45km/h) bemachtigd. Doel is om het woonwerkverkeer er mee te doen en uiteindelijk onze 2e auto weg te doen en hiermee kosten te besparen. Daarnaast is het super dat het milieu minder belast wordt. Ik woon 23km van mijn werk en elke dag fietsen wil ik niet, dat is me te ver.

Hoofdreden voor deze stap is dus kosten besparen. Als ik puur de reiskosten van onze 2e auto, een Renault Clio, tegenover de reiskosten van de elektrische scooter zet met deze gegevens:

Aantal km’s per dag: 46 km
Benzineverbruik: 3 liter (1:15)
Benzineprijs: €1,50
Aantal werkdagen per jaar: 230
Accu inhoud elektrische scooter: 3kWh
Elektraverbruik: 1 lading per retourtje
Elektraprijs: 0.21 €/kWh

Dan kom ik op het volgende:
Reiskosten Clio: ((46*230)/15)*€1.5=€1058,- per jaar
Reiskosten E-scooter: 230*3*€0.21= €145,- per jaar

Verschil: €1058,- - €145,- = €913,-

De wegenbelasting (€288,-), de verzekering WA+ (€304,-) en de onderhoudskosten (variabel) van de Clio zijn veel hoger dan de bijkomende kosten van de e-scooter: verzekering WA (€108,-) en de onderhoudskosten (alleen banden en remblokken). Natuurlijk moet je een helm, handschoenen, motorbroek etc. kopen.

De accu in de scooter is een lithium accu die €2000,- per stuk kost. Als deze de geest geeft is de scooter in principe economisch ‘total loss’. Gezien de leeftijd van de scooter (3 jaar) en het aantal kilometers op de teller (6500) en het verminderen van de capaciteit van de accu in acht genomen hoop ik nog 4 jaar met deze accu te kunnen doen. Bij 50% van de oorspronkelijke minimale range kan ik nog een enkele reis doen en op het werk mag ik ook gratis laden.

De berekening daargelaten (hier zullen sceptici vast opmerkingen over hebben) zit ik met een grote glimlach op mijn gezicht op de nieuwe aanwinst. Geen herrie, geen stank en voor ruim €0.60 heen en weer naar je werk. (En dat terwijl ik elke dag €8.74 per dag aan reiskostenvergoeding krijg, hiervan zou ik dus na een jaar een nieuwe accu kunnen kopen). Wel lever ik aan comfort in en de reistijd gaat van 25 minuten naar 35 minuten per enkele reis.

Misschien is dit een eye-opener voor de mensen in het DED-forum (was het voor mij wel), want veel mensen nemen duurzame maatregelen (aanschaf zonnepanelen / zonneboiler / warmtepomp etc.) om kosten te besparen. Bij het analyseren van onze uitgaven kwam ik er achter dat onze 2e auto veel zwaarder op het huishoudbudget drukt dan bijvoorbeeld de energiekosten.
Als je het over terugverdientijd wilt hebben en ik kijk naar de gemiddelde totale kosten van de Clio vorige jaren en aanschafprijs van de scooter dan hebben we de scooter terugverdiend in nog geen 2/3 jaar, gesteld dat we de Clio weg doen. Als we de Clio ernaast houden, maar niet/nauwelijks gebruiken kom ik op 1.25 jaar.

Misschien ook iets voor jullie?

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True