elektrische scooters.
Dit is het topic voor alles wat met electrische scooters te maken heeft. dus alles van laden tot rijden en de magische elfjes die het allemaal laten gebeuren.onderstaande word constant uitgebreid dus stuur rustig een DM naar @flippy voor de grammatica-nazi zaken of toevoegingen die nog ontbreken bijvoorbeeld.
Het is belangrijk om bepaalde zaken even goed te begrijpen zodat iedereen dezelfde richting op kijkt en niet 30x zelfde vraag stelt. de uitleg is zoveel mogelijk jip en janneke en menselijke voorbeelden zodat iedereen het kan volgen. het is de bedoeling dat iedereen het snapt dus sommige zaken zijn versimpelt.
enkele basisprinciepes
Bereik.het grootste en eerste vraagpunt wat altijd naar boven komt. "hoe ver kom je met een electrische scooter?"
Ik wil graag de vraag iets tactvoller herformulieren naar: "hoe ver moet je kunnen komen?".
Doorgaans hebben mensen een hekel aan tanken ongeacht het voertuigtype. dus een groot bereik is curciaal voor velen. immers is elk bezoek aan een tankstation gelijk aan 100 euroknallers op de tafel leggen en dat wil je zo lang mogelijk uitstellen. dus leuk dat je een lupo 3L hebt die 1000km op een tank doet maar het is een beetje nutteloos als je alleen maar op en neer rijd naar de Lidl en 1x in de 3 maanden hoeft te tanken.
Voor scooters geld hetzelfde. hierin ligt ook gelijk een probleem, verbruik is volledig afhankelijk van snelheid en de fabrikanten nemen het niet zo precies met de snelheidsmeters.
de snelheidsmeters die vrijwel elke scooter heeft (ongeacht brandstoftype) klopt gewoon geen biet van. doorgaans geven ze altijd teveel aan. De meeste electrische scooters geven doodleuk 45+ aan terwijl ze moet moeite de 40 halen op de GPS. met name scooters met loodsaccus doen dat en naarmate de accu leegloopt mag je blij zijn als je de 40 zelfs nog haalt (later meer hierover).
voor het gemak praten we verder en in dit topic alleen over ECHTE kilometers gemeten op de gps, NIET op te teller dus. de enigste uitzondering is Govecs, deze scooters hebben een teller die wel exact klopt.
we hebben 2 soorten/groepen scooters:
de "goedkope meuk" uit china.
Dit zijn standaard frames met verschillende soorten bekapping maar onderhuids zijn ze vrijwel indentiek en gebaseerd op benzinescooters, vaak ooko herkenbaar aan het klepje om makkelijk de bougie te vervangen die een electrische scooter natuurlijk niet heeft.goede voorbeelden zijn de verschillende modellen van EMCO, QWIC en NOVOX om maar een paar merken te noemen. de meeste merken verkopen zelfs dezelfde scooter en alleen het labetje op de voorkap is anders.
de europese kwaliteitsscooters.
Deze groep bestaat uit voornamelijk Govecs en E-MAX/Vectrix en enkele andere merken. op de 2e handsmarkt zal je hoofdzakelijk Govecs tegenkomen. Govecs is niet gericht op de particulier in hun marketing en vind je ook vrijwel niet nieuw bij de lokale scooterboer omdat de prijzen boven de 5000 euro gaan als je er eentje nieuw wilt kopen.ze verkopen eigenlijk alleen grote aantallen voor de lease waarbij ze belanden bij de thuisbezorgd.nl wereld. in de grotere steden heb je een grote kans dat je pizza word bezorgd op een govecs. dit merk is vrijwel de enigste wat gedurende de levenduur van de scooter de "passievolle" rijstijl van deze jonge bestuurder overleeft. aan deze scooters zit dus ook een serieus prijskaartje. ook rijden veel gemeentes ermee voor de BOA's, parkeerbonnenschrijvers en inspecteurs. Dit soort scooters kosten doorgaans het dubbele wat een "consumenten" scooter je zou kosten. maar gelukkig raakt de markt redelijk verzadigd en kan je ze steeds meer op marktplaats vinden en voor een net bedrag (tussen de 1000~2000 euro) kopen. door de zeer degelijke bouwkwaliteit gaat er vrijwel nooit iets stuk aan deze scooters maar sommige hebben nog wel een paar kinderziektes. dus vraag hier altijd even voor advies als je gaat kopen. deze scooters zijn ook allemaal om te programmeren, sommige 2e handse hebben namaleijk nog de "anti-hufter" modus aanstaan uit hun bezorgleventje. dit kan eruit worden geprogrammeerd (en snelheden dus ook) maar hier zitten wel kosten aan vast omdat er slechts enkele mensen zijn in nederland die deze scooters kunnen herprogrammeren door de zeer specifieke maar vooral dure kabel die nodig is en bijbehorende software en kennis.
Techniek: de accu, motor, controller, snelheid, amperes en voltage
De accu
De accu is de bron van alles wat er kan gebeuren. je kan dus rustig een enorme motor en controller hebben maar als je een accu hebt die het niet kan leveren heb je daar niks aan.Loodaccus laten we hier buiten beschouwing. het is niet economisch om hier geld of energie in te steken als je deze hebt. Het is gebleken dat veel mensen interesse hebben om zelf met accus te gaan hobbien dus dit gedeelte zal hoofdzakelijk gefocust zijn om de basis bij te brengen in het begrijpen hoe een lithiumaccu in elkaar steekt en welke termen er gebruik moeten worden om hulp te vragen.
een accu bestaat uit losse cellen. doorgaans de 18650 cel. deze worden grote aantallen in serie en parralel in een accu gezet.
accu berekeningen en termen:
voor het gemak nemen we eerst even 1 enkele cel als voorbeeld: de Samsung 29E6. dit is een populaire cel door de lage prijs en robuustheid. niet zomaar een andere cel pakken die wat leuke cijfers heeft, niet elke cel is geschikt voor dit werk!
een cel is vol bij 4.2V en practisch leeg als hij op 2.5V zit. deze lithiumcel heeft een nominaal voltage van 3.6V. bij dit voltage is hij halfvol. voor sommige andere modellen kan dit voltage dus iets hoger of lager zijn.
hier een verkorte lijst van specificaties:
Laadvermogen: 1.375A (0.5C)
Maximum laadvermogen: 2.75A (1C)
maximale continu amperage: 5.5A (2C)
veel waardes worden in C gegeven. dit wil zeggen dat de C is de capaciteit van de cel in Ah en die maal of gedeeld door het aantal wat word genoemd. dus de cpaciteit is 2.9Ah en de fabrikant zegt dat die adviseert om niet harder op te laden dan de helft van dit aantal. dus 0.5C. voor ontladen mag je verder, 1x de capaciteit en voor de limiet 2x de capaciteit. echter geeft de fabrikant dan aan dat als je buiten deze waardes bezig gaat de levensduur achteruit gaat.
het is dus de truc om zoveel mogelijk binnen de specificaties te blijven die worden opgegeven als je lang met je accu wilt doen. daarom dus die snellader van je telefoon lekker in de la laten liggen.
een voorbeeld die op dit topic veel bespreken is de 72V accu. deze bestaat uit 20 cellen in serie en een bepaald aantal cellen in parralel. om de 72V te halen worden de cellen in serie gezet. voor 72V is dat 20 (3.6*20).
maar omdat die 72V maar halfvol is is de accu dus echt vol bij 84V en leeg bij 50V. het is dus belangrijk dat je controller, omvormer en dergelijke wel het voltage aankunnen als je accu vol is.
Vervelende is alleen dat het niet echt pracitsch is om te praten in mAh in termen van capaciteit omdat de voltages veranderen zodra je cellen aan elkaar gaat knopen. een betere indicator is Wattuur (Wh). dit is simpel te berekenen door het nominale voltage te nemen en die maal de capaciteit de vermenigvuldigen. dus de eerder genoemde E29E6 van samsung heeft 2900mAh bij nominaal 3.6V. dus dan doen we 3.6V*2.9Ah= 10.44Wh.
dus elke cel heeft iets meer dan 10Wh erin zitten. dus onze grote accu van 72V 29Ah heeft dus een inhoud van 2088Wh, of makkelijker gezegd: 2kWh
goed, we weten nu hoe je hogere voltages kan maken maar een enkele rij van 20 cellen kom je niet ver mee. immers mag je maar 5.5A halen uit 1 enkel rij van 20 cellen. dus zit je op 72*5.5=396W. daar doen we niet zoveel mee. dat is niet veel meer dan een electrische fiets.
dus moet de er wat veranderen. dit doe je door meerdere cellen in parralel te zetten zodat je dus groepen/blokken krijgt met meerdere cellen met alle plussen en minnen aan elkaar gelast.
een simpel voorbeeld is een accu met 20 in serie en 20 in parralel. dit noemen we een 20S20P accu en bestaat dus uit (20*20) 400 cellen. als we een populaire cel nemen (de samsung 29E6) heeft elke cel een capaciteit van 2900mAh. dit is vergelijkbaar met de accu in je telefoon. alleen dan in het formaat van een AA batterij die naar de sportschool is geweest. maar omdat er 400 van zijn is de capaciteit dus veel groter.
en nu komt het leuke:
een voordeel van het gegeven dat je 20 cellen op een rij zet en 20 boven elkaar is dat het vermogen wat je kan vragen navenant meegaat met het formaat van de accu. dus 1 enkele cel kan/mag maar 5.5A leveren, maar aangezien er 20 in een blok zitten is dat al 5.5x20=110A. en omdat er 20 op elkaar gestapeld zitten he je nog steeds die 100A maar dan bij 72V, dus 72V*110A= 7920W
nu eens een "real world" voorbeeld. stel je een accu voor van 96S72P en de cellen hebben een capaciteit van 3400mAh. dit is dus een accu die bestaat uit 6912 cellen. het nominale voltage is dus 96*3.6=345V en opgeladen is dat wel 400V. elke cel heeft een inhoud van ongeveer 12Wh. dit geeft dus een complete inhoud van 8500Wh of beter gezegt: 85kWh. dit is de accu die je vind in een Tesla Model S. deze cellen mogen wel 25A kortstonding geven. dus ondanks dat elke cel maar een paar watt geeft (immers is 25A*3.6V=90W) maar doet dat maar bijna 7000 cellen en je hebt ineens een accu die meer stroom levert dan wat een kleine stad verbruikt en al dat vermogen (630kW!) loslaat op 4 arme stukjes rubber betekent dat je de 0-100 doet in 2.5 seconden.
en ja, je kan dit effect dus ook krijgen als je de juiste accu maakt/koopt/laat maken voor je scooter.

sommige forumleden hier hebben dus ook scooters die menig sportauto zoek kunnen rijden bij het stoplicht (tot aan de 50 natuurlijk

de controller
TBAde motor
TBAoriginele topic start van Joris407:
Volgens mij is hier nog geen onderwerp over; in het Vervoer forum vind ik wel wat terug over dit onderwerp, maar gezien mijn insteek en de interesse van de mensen hier, plaats ik het onderwerp hier: elektrische scooters.
Ik heb dit weekend een 2e hands Govecs Go! S2.4 (45km/h) bemachtigd. Doel is om het woonwerkverkeer er mee te doen en uiteindelijk onze 2e auto weg te doen en hiermee kosten te besparen. Daarnaast is het super dat het milieu minder belast wordt. Ik woon 23km van mijn werk en elke dag fietsen wil ik niet, dat is me te ver.
Hoofdreden voor deze stap is dus kosten besparen. Als ik puur de reiskosten van onze 2e auto, een Renault Clio, tegenover de reiskosten van de elektrische scooter zet met deze gegevens:
Aantal km’s per dag: 46 km
Benzineverbruik: 3 liter (1:15)
Benzineprijs: €1,50
Aantal werkdagen per jaar: 230
Accu inhoud elektrische scooter: 3kWh
Elektraverbruik: 1 lading per retourtje
Elektraprijs: 0.21 €/kWh
Dan kom ik op het volgende:
Reiskosten Clio: ((46*230)/15)*€1.5=€1058,- per jaar
Reiskosten E-scooter: 230*3*€0.21= €145,- per jaar
Verschil: €1058,- - €145,- = €913,-
De wegenbelasting (€288,-), de verzekering WA+ (€304,-) en de onderhoudskosten (variabel) van de Clio zijn veel hoger dan de bijkomende kosten van de e-scooter: verzekering WA (€108,-) en de onderhoudskosten (alleen banden en remblokken). Natuurlijk moet je een helm, handschoenen, motorbroek etc. kopen.
De accu in de scooter is een lithium accu die €2000,- per stuk kost. Als deze de geest geeft is de scooter in principe economisch ‘total loss’. Gezien de leeftijd van de scooter (3 jaar) en het aantal kilometers op de teller (6500) en het verminderen van de capaciteit van de accu in acht genomen hoop ik nog 4 jaar met deze accu te kunnen doen. Bij 50% van de oorspronkelijke minimale range kan ik nog een enkele reis doen en op het werk mag ik ook gratis laden.
De berekening daargelaten (hier zullen sceptici vast opmerkingen over hebben) zit ik met een grote glimlach op mijn gezicht op de nieuwe aanwinst. Geen herrie, geen stank en voor ruim €0.60 heen en weer naar je werk. (En dat terwijl ik elke dag €8.74 per dag aan reiskostenvergoeding krijg, hiervan zou ik dus na een jaar een nieuwe accu kunnen kopen). Wel lever ik aan comfort in en de reistijd gaat van 25 minuten naar 35 minuten per enkele reis.
Misschien is dit een eye-opener voor de mensen in het DED-forum (was het voor mij wel), want veel mensen nemen duurzame maatregelen (aanschaf zonnepanelen / zonneboiler / warmtepomp etc.) om kosten te besparen. Bij het analyseren van onze uitgaven kwam ik er achter dat onze 2e auto veel zwaarder op het huishoudbudget drukt dan bijvoorbeeld de energiekosten.
Als je het over terugverdientijd wilt hebben en ik kijk naar de gemiddelde totale kosten van de Clio vorige jaren en aanschafprijs van de scooter dan hebben we de scooter terugverdiend in nog geen 2/3 jaar, gesteld dat we de Clio weg doen. Als we de Clio ernaast houden, maar niet/nauwelijks gebruiken kom ik op 1.25 jaar.
Misschien ook iets voor jullie?
[ Voor 75% gewijzigd door Joris 407 op 24-03-2022 20:38 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder