Elektrische scooters

Pagina: 1 2 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
Mede-auteur:
  • flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

elektrische scooters.
Dit is het topic voor alles wat met electrische scooters te maken heeft. dus alles van laden tot rijden en de magische elfjes die het allemaal laten gebeuren.

onderstaande word constant uitgebreid dus stuur rustig een DM naar @flippy voor de grammatica-nazi zaken of toevoegingen die nog ontbreken bijvoorbeeld.

Het is belangrijk om bepaalde zaken even goed te begrijpen zodat iedereen dezelfde richting op kijkt en niet 30x zelfde vraag stelt. de uitleg is zoveel mogelijk jip en janneke en menselijke voorbeelden zodat iedereen het kan volgen. het is de bedoeling dat iedereen het snapt dus sommige zaken zijn versimpelt.
enkele basisprinciepes
Bereik.

het grootste en eerste vraagpunt wat altijd naar boven komt. "hoe ver kom je met een electrische scooter?"

Ik wil graag de vraag iets tactvoller herformulieren naar: "hoe ver moet je kunnen komen?".
Doorgaans hebben mensen een hekel aan tanken ongeacht het voertuigtype. dus een groot bereik is curciaal voor velen. immers is elk bezoek aan een tankstation gelijk aan 100 euroknallers op de tafel leggen en dat wil je zo lang mogelijk uitstellen. dus leuk dat je een lupo 3L hebt die 1000km op een tank doet maar het is een beetje nutteloos als je alleen maar op en neer rijd naar de Lidl en 1x in de 3 maanden hoeft te tanken.

Voor scooters geld hetzelfde. hierin ligt ook gelijk een probleem, verbruik is volledig afhankelijk van snelheid en de fabrikanten nemen het niet zo precies met de snelheidsmeters.
de snelheidsmeters die vrijwel elke scooter heeft (ongeacht brandstoftype) klopt gewoon geen biet van. doorgaans geven ze altijd teveel aan. De meeste electrische scooters geven doodleuk 45+ aan terwijl ze moet moeite de 40 halen op de GPS. met name scooters met loodsaccus doen dat en naarmate de accu leegloopt mag je blij zijn als je de 40 zelfs nog haalt (later meer hierover).

voor het gemak praten we verder en in dit topic alleen over ECHTE kilometers gemeten op de gps, NIET op te teller dus. de enigste uitzondering is Govecs, deze scooters hebben een teller die wel exact klopt.

we hebben 2 soorten/groepen scooters:
de "goedkope meuk" uit china.
Dit zijn standaard frames met verschillende soorten bekapping maar onderhuids zijn ze vrijwel indentiek en gebaseerd op benzinescooters, vaak ooko herkenbaar aan het klepje om makkelijk de bougie te vervangen die een electrische scooter natuurlijk niet heeft.
goede voorbeelden zijn de verschillende modellen van EMCO, QWIC en NOVOX om maar een paar merken te noemen. de meeste merken verkopen zelfs dezelfde scooter en alleen het labetje op de voorkap is anders.
de europese kwaliteitsscooters.
Deze groep bestaat uit voornamelijk Govecs en E-MAX/Vectrix en enkele andere merken. op de 2e handsmarkt zal je hoofdzakelijk Govecs tegenkomen. Govecs is niet gericht op de particulier in hun marketing en vind je ook vrijwel niet nieuw bij de lokale scooterboer omdat de prijzen boven de 5000 euro gaan als je er eentje nieuw wilt kopen.
ze verkopen eigenlijk alleen grote aantallen voor de lease waarbij ze belanden bij de thuisbezorgd.nl wereld. in de grotere steden heb je een grote kans dat je pizza word bezorgd op een govecs. dit merk is vrijwel de enigste wat gedurende de levenduur van de scooter de "passievolle" rijstijl van deze jonge bestuurder overleeft. aan deze scooters zit dus ook een serieus prijskaartje. ook rijden veel gemeentes ermee voor de BOA's, parkeerbonnenschrijvers en inspecteurs. Dit soort scooters kosten doorgaans het dubbele wat een "consumenten" scooter je zou kosten. maar gelukkig raakt de markt redelijk verzadigd en kan je ze steeds meer op marktplaats vinden en voor een net bedrag (tussen de 1000~2000 euro) kopen. door de zeer degelijke bouwkwaliteit gaat er vrijwel nooit iets stuk aan deze scooters maar sommige hebben nog wel een paar kinderziektes. dus vraag hier altijd even voor advies als je gaat kopen. deze scooters zijn ook allemaal om te programmeren, sommige 2e handse hebben namaleijk nog de "anti-hufter" modus aanstaan uit hun bezorgleventje. dit kan eruit worden geprogrammeerd (en snelheden dus ook) maar hier zitten wel kosten aan vast omdat er slechts enkele mensen zijn in nederland die deze scooters kunnen herprogrammeren door de zeer specifieke maar vooral dure kabel die nodig is en bijbehorende software en kennis.
Techniek: de accu, motor, controller, snelheid, amperes en voltage
De accu
De accu is de bron van alles wat er kan gebeuren. je kan dus rustig een enorme motor en controller hebben maar als je een accu hebt die het niet kan leveren heb je daar niks aan.

Loodaccus laten we hier buiten beschouwing. het is niet economisch om hier geld of energie in te steken als je deze hebt. Het is gebleken dat veel mensen interesse hebben om zelf met accus te gaan hobbien dus dit gedeelte zal hoofdzakelijk gefocust zijn om de basis bij te brengen in het begrijpen hoe een lithiumaccu in elkaar steekt en welke termen er gebruik moeten worden om hulp te vragen.

een accu bestaat uit losse cellen. doorgaans de 18650 cel. deze worden grote aantallen in serie en parralel in een accu gezet.

accu berekeningen en termen:

voor het gemak nemen we eerst even 1 enkele cel als voorbeeld: de Samsung 29E6. dit is een populaire cel door de lage prijs en robuustheid. niet zomaar een andere cel pakken die wat leuke cijfers heeft, niet elke cel is geschikt voor dit werk!

een cel is vol bij 4.2V en practisch leeg als hij op 2.5V zit. deze lithiumcel heeft een nominaal voltage van 3.6V. bij dit voltage is hij halfvol. voor sommige andere modellen kan dit voltage dus iets hoger of lager zijn.

hier een verkorte lijst van specificaties:
Laadvermogen: 1.375A (0.5C)
Maximum laadvermogen: 2.75A (1C)
maximale continu amperage: 5.5A (2C)

veel waardes worden in C gegeven. dit wil zeggen dat de C is de capaciteit van de cel in Ah en die maal of gedeeld door het aantal wat word genoemd. dus de cpaciteit is 2.9Ah en de fabrikant zegt dat die adviseert om niet harder op te laden dan de helft van dit aantal. dus 0.5C. voor ontladen mag je verder, 1x de capaciteit en voor de limiet 2x de capaciteit. echter geeft de fabrikant dan aan dat als je buiten deze waardes bezig gaat de levensduur achteruit gaat.
het is dus de truc om zoveel mogelijk binnen de specificaties te blijven die worden opgegeven als je lang met je accu wilt doen. daarom dus die snellader van je telefoon lekker in de la laten liggen. ;)

een voorbeeld die op dit topic veel bespreken is de 72V accu. deze bestaat uit 20 cellen in serie en een bepaald aantal cellen in parralel. om de 72V te halen worden de cellen in serie gezet. voor 72V is dat 20 (3.6*20).
maar omdat die 72V maar halfvol is is de accu dus echt vol bij 84V en leeg bij 50V. het is dus belangrijk dat je controller, omvormer en dergelijke wel het voltage aankunnen als je accu vol is.

Vervelende is alleen dat het niet echt pracitsch is om te praten in mAh in termen van capaciteit omdat de voltages veranderen zodra je cellen aan elkaar gaat knopen. een betere indicator is Wattuur (Wh). dit is simpel te berekenen door het nominale voltage te nemen en die maal de capaciteit de vermenigvuldigen. dus de eerder genoemde E29E6 van samsung heeft 2900mAh bij nominaal 3.6V. dus dan doen we 3.6V*2.9Ah= 10.44Wh.
dus elke cel heeft iets meer dan 10Wh erin zitten. dus onze grote accu van 72V 29Ah heeft dus een inhoud van 2088Wh, of makkelijker gezegd: 2kWh

goed, we weten nu hoe je hogere voltages kan maken maar een enkele rij van 20 cellen kom je niet ver mee. immers mag je maar 5.5A halen uit 1 enkel rij van 20 cellen. dus zit je op 72*5.5=396W. daar doen we niet zoveel mee. dat is niet veel meer dan een electrische fiets.
dus moet de er wat veranderen. dit doe je door meerdere cellen in parralel te zetten zodat je dus groepen/blokken krijgt met meerdere cellen met alle plussen en minnen aan elkaar gelast.

een simpel voorbeeld is een accu met 20 in serie en 20 in parralel. dit noemen we een 20S20P accu en bestaat dus uit (20*20) 400 cellen. als we een populaire cel nemen (de samsung 29E6) heeft elke cel een capaciteit van 2900mAh. dit is vergelijkbaar met de accu in je telefoon. alleen dan in het formaat van een AA batterij die naar de sportschool is geweest. maar omdat er 400 van zijn is de capaciteit dus veel groter.

en nu komt het leuke:
een voordeel van het gegeven dat je 20 cellen op een rij zet en 20 boven elkaar is dat het vermogen wat je kan vragen navenant meegaat met het formaat van de accu. dus 1 enkele cel kan/mag maar 5.5A leveren, maar aangezien er 20 in een blok zitten is dat al 5.5x20=110A. en omdat er 20 op elkaar gestapeld zitten he je nog steeds die 100A maar dan bij 72V, dus 72V*110A= 7920W :9B nu komen we ergens!

nu eens een "real world" voorbeeld. stel je een accu voor van 96S72P en de cellen hebben een capaciteit van 3400mAh. dit is dus een accu die bestaat uit 6912 cellen. het nominale voltage is dus 96*3.6=345V en opgeladen is dat wel 400V. elke cel heeft een inhoud van ongeveer 12Wh. dit geeft dus een complete inhoud van 8500Wh of beter gezegt: 85kWh. dit is de accu die je vind in een Tesla Model S. deze cellen mogen wel 25A kortstonding geven. dus ondanks dat elke cel maar een paar watt geeft (immers is 25A*3.6V=90W) maar doet dat maar bijna 7000 cellen en je hebt ineens een accu die meer stroom levert dan wat een kleine stad verbruikt en al dat vermogen (630kW!) loslaat op 4 arme stukjes rubber betekent dat je de 0-100 doet in 2.5 seconden.

en ja, je kan dit effect dus ook krijgen als je de juiste accu maakt/koopt/laat maken voor je scooter. *O*

sommige forumleden hier hebben dus ook scooters die menig sportauto zoek kunnen rijden bij het stoplicht (tot aan de 50 natuurlijk O-) ) of zoals ondergetekende: de rollerbank bij oom agent aan diggelen draait :X )
de controller
TBA
de motor
TBA

originele topic start van Joris407:

Volgens mij is hier nog geen onderwerp over; in het Vervoer forum vind ik wel wat terug over dit onderwerp, maar gezien mijn insteek en de interesse van de mensen hier, plaats ik het onderwerp hier: elektrische scooters.

Ik heb dit weekend een 2e hands Govecs Go! S2.4 (45km/h) bemachtigd. Doel is om het woonwerkverkeer er mee te doen en uiteindelijk onze 2e auto weg te doen en hiermee kosten te besparen. Daarnaast is het super dat het milieu minder belast wordt. Ik woon 23km van mijn werk en elke dag fietsen wil ik niet, dat is me te ver.

Hoofdreden voor deze stap is dus kosten besparen. Als ik puur de reiskosten van onze 2e auto, een Renault Clio, tegenover de reiskosten van de elektrische scooter zet met deze gegevens:

Aantal km’s per dag: 46 km
Benzineverbruik: 3 liter (1:15)
Benzineprijs: €1,50
Aantal werkdagen per jaar: 230
Accu inhoud elektrische scooter: 3kWh
Elektraverbruik: 1 lading per retourtje
Elektraprijs: 0.21 €/kWh

Dan kom ik op het volgende:
Reiskosten Clio: ((46*230)/15)*€1.5=€1058,- per jaar
Reiskosten E-scooter: 230*3*€0.21= €145,- per jaar

Verschil: €1058,- - €145,- = €913,-

De wegenbelasting (€288,-), de verzekering WA+ (€304,-) en de onderhoudskosten (variabel) van de Clio zijn veel hoger dan de bijkomende kosten van de e-scooter: verzekering WA (€108,-) en de onderhoudskosten (alleen banden en remblokken). Natuurlijk moet je een helm, handschoenen, motorbroek etc. kopen.

De accu in de scooter is een lithium accu die €2000,- per stuk kost. Als deze de geest geeft is de scooter in principe economisch ‘total loss’. Gezien de leeftijd van de scooter (3 jaar) en het aantal kilometers op de teller (6500) en het verminderen van de capaciteit van de accu in acht genomen hoop ik nog 4 jaar met deze accu te kunnen doen. Bij 50% van de oorspronkelijke minimale range kan ik nog een enkele reis doen en op het werk mag ik ook gratis laden.

De berekening daargelaten (hier zullen sceptici vast opmerkingen over hebben) zit ik met een grote glimlach op mijn gezicht op de nieuwe aanwinst. Geen herrie, geen stank en voor ruim €0.60 heen en weer naar je werk. (En dat terwijl ik elke dag €8.74 per dag aan reiskostenvergoeding krijg, hiervan zou ik dus na een jaar een nieuwe accu kunnen kopen). Wel lever ik aan comfort in en de reistijd gaat van 25 minuten naar 35 minuten per enkele reis.

Misschien is dit een eye-opener voor de mensen in het DED-forum (was het voor mij wel), want veel mensen nemen duurzame maatregelen (aanschaf zonnepanelen / zonneboiler / warmtepomp etc.) om kosten te besparen. Bij het analyseren van onze uitgaven kwam ik er achter dat onze 2e auto veel zwaarder op het huishoudbudget drukt dan bijvoorbeeld de energiekosten.
Als je het over terugverdientijd wilt hebben en ik kijk naar de gemiddelde totale kosten van de Clio vorige jaren en aanschafprijs van de scooter dan hebben we de scooter terugverdiend in nog geen 2/3 jaar, gesteld dat we de Clio weg doen. Als we de Clio ernaast houden, maar niet/nauwelijks gebruiken kom ik op 1.25 jaar.

Misschien ook iets voor jullie?

[ Voor 75% gewijzigd door Joris 407 op 24-03-2022 20:38 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een auto drukt niet alleen financieel harder op een huishouden, ook energetisch is het dramatisch.
3 liter benzine heeft een energieinhoud van 29 kWh...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hier is er ook een bijzonder grote interresse in een goede e-scooter.
Mijn oog is een tijdje geleden dan ook gevallen op de Govecs 2.4

Helaas is er zeeeer weinig onafhankelijke info van particulieren te vinden. Het meeste wat te vinden is, is info van de importeur en/of van "georganiseerde proef/test -dagen".

Ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaringen!!

Misschien niet onbelangrijk;
Hoe oud is de scooter en hoeveel km hebben de accu's achter de kiezen?!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
MrSleeves heeft in Het scooter- en brommertopic ook een aantal reacties over zijn elektrische scooter gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Freemann schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:58:
Hier is er ook een bijzonder grote interresse in een goede e-scooter.
Mijn oog is een tijdje geleden dan ook gevallen op de Govecs 2.4

Helaas is er zeeeer weinig onafhankelijke info van particulieren te vinden. Het meeste wat te vinden is, is info van de importeur en/of van "georganiseerde proef/test -dagen".

Ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaringen!!

Misschien niet onbelangrijk;
Hoe oud is de scooter en hoeveel km hebben de accu's achter de kiezen?!
Dat staat in mijn openingspost: 3 jaar en 6500km, en vraag maar raak, maar ik heb zelf pas 2 dagen ervaring. Ik heb ook aan de lippen gehangen van de verkoper, want zoals je zegt, met name recente info is er maar weinig te vinden op internet.

Ah, zie net je berichtje ;)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Oeps overheen gelezen!
Mij werd verteld dat de govecs-en van na eind 2011 of begin 2012 verbeterde accu management hebben.
Kun jij daar iets over zeggen ?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die van MrSleeves doet niet regeneratief remmen, een Govecs doet dat wel geloof ik. Hoe gedraagt dat zich als je aan het rijden bent? Tenslotte kan dat alleen op het achterwiel.

Overigens, zijn er adapters te vinden om zo'n scooter aan een auto-paal op te laden?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
@ Freemann, nee, weet ik niets van, sorry. Misschien is dat tegelijkertijd gebeurd met de introductie van de lithium accu?

@ Proton, daar merk je niets van behalve dat het accu lampje even kort kan oplichten, volgens de verkoper. Zelf heb ik het nog niet gezien (eyes on the road). Adapters weet ik niet

[ Voor 48% gewijzigd door Joris 407 op 26-08-2015 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De lader(230v AC) van de Govecs gebruikt volgens mij een standaard geaarde stekker.
Hierdoor ben je redelijk beperkt in het aantal palen, veel palen zijn 380V of hebben DC spanning.

Mijn idee was om eerder naar de fiets laadpalen te kijken, deze zijn er in NL ondertussen (zeer) overvloedig en in 80% van de gevallen zijn ze graties te gebruiken.

http://www.oplaadpalen.nl...007ff/52.03209/4.41956/11

Ik vraag mij alleen af wat de beschikbaarheid van deze palen op zon/feest -dagen en buitenkantoortijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Inderdaad, de lader heeft een standaard geaarde stekker. Ik wil alleen de woonwerkreis er mee doen en alleen thuis en op het werk mee laden. Ik heb me dus niet verdiept in verdere laadopties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De accu van een scooter is vaak ook zo klein dat een snellader maar een zeer beperkte meerwaarde heeft.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Denk dat het niet zozeer om het snelladen gaat, als wel het aantal laadpalen wat extra beschikbaar komt als autopalen ook kunnen worden gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-04 22:00

apt

Ik zit op ongeveer dezelfde gedachte. Ik heb afgelopen jaar veel gefietst naar het werk (40 km). Maar ik heb nu teveel bagage, en te weinig tijd. Een scouter lijkt me vaak te koud, maar een speed-pedelec overweeg ik wel. Zelfde snelheid, goedkoper in aanschaf en je blijft een beetje warm door het meetrappen.

Verder dezelfde beweegredenen: eventueel 2e auto weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik rij nu bijna 4 jaar met een fossiele scootert 38km per dag aan werkverkeer.
Dat bevalt prima en de laatste 2 jaar heb ik 1 keer de auto moeten pakken omdat de scooter niet wilde starten.
Verder ben ik altijd(!) door weer en wind (incl. sneeuw, regen) op de scootert gegaan.
Wat mij op de fietspaden altijd opvalt is dat juist met wind/regen/sneeuw/vriezen er spectaculair minder fietsers op de fietspaden te zien zijn. Het vreemde vind ik dan dat juist met deze weersomstandigheden de fiets in de schuur laten en de dicht slippende wegen op gaat.

De kou op de scooter valt reuze mee! Sinds 1 winter heb ik stuur-handschoenen en dat werkt subliem!! Waar ik eerst met mega dikke skihandschoenen nog koude vingers kreeg, rij ik nu met simpele wollen wanten en ik meer controle over het stuur en de bedieningen lijk te hebben/voelen.
Ook scheelt, tijdens vorst/wind/regen, een hele goede winddichte (regen) jas/broek/pak een dubbele slok op een borrel. Ook zit je met een scooter nog deels uit de wind en heb je dat voordeel op een fiets niet.

Vorig jaar was de eerst "winter" dat ik bewust met nachtvorst nog geprobeerd heb te rijden en het is mij, met goede kleding, 110% meegevallen!

Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb al sinds 2011 een Novox C20 met een 1,8kWh accu. Hier kom ik ongeveer 40 a 50km mee.

Ik fiets vooral naar het werk. De scooter gebruik ik voor boodschappen en oa naar het strand.

Geweldig ding, de range zou iets omhoog mogen, maar verder gewoon erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Freemann schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:54:
Denk dat het niet zozeer om het snelladen gaat, als wel het aantal laadpalen wat extra beschikbaar komt als autopalen ook kunnen worden gebruikt :)
Inderdaad. Intussen een Sloveense webshop gevonden die adapters verkoopt:
Proton_ in "Elektrische auto's"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

http://eauto.si/metron-sh...er-type-2-1-x-schuko-16-a

€ 198.86 voor een adapter.... :? :X 8)7 |:( -O- 7(8)7 :w

Vind het een boel geld voor een paar stekkers....

No offence!

[ Voor 20% gewijzigd door Freemann op 26-08-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De stekker los is al €80...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ook wel eens naar gekeken, wel een goedkoop chinees apparaat met 4 loodcel accu's er in maar kost maar 250-450,- nieuw.
Daar kan je niet veel van verwachten natuurlijk, en dan een jaar lang in weer en wind vraag ik me af hoe lang hij dat vol houd. (Of ik :) )
Mijn winst is dan wel wat kleiner omdat de 2e auto dan weg zou kunnen maar de duurste in vaste kosten blijft, het zal rond de 55-60,- per maand schelen aan mbr en verzekering.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Oo dat geloof ik graag!

Voor een auto is het een makkelijk iets om bij je te hebben. Oplaadpalen.nl laat redelijk zien dat de standaard geaarde stekker laadpalen het meest fijnmazig over de steden verdeelt zijn. Daarbij komt dat je inprincipe bij ieder woonhuis, restaurant, benzinepomp, etc kunt laden.
Voor mij zou het een te dure oplossing zijn om misschien een handje vol keren per jaar mee te laden. Meestal is er in een straal van X km wel een laadpaal of een restaurant of een benzinepomp of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:33:
Ook wel eens naar gekeken, wel een goedkoop chinees apparaat met 4 loodcel accu's er in maar kost maar 250-450,- nieuw.
Daar kan je niet veel van verwachten natuurlijk, en dan een jaar lang in weer en wind vraag ik me af hoe lang hij dat vol houd. (Of ik :) )
Mijn winst is dan wel wat kleiner omdat de 2e auto dan weg zou kunnen maar de duurste in vaste kosten blijft, het zal rond de 55-60,- per maand schelen aan mbr en verzekering.
Als je de loodaccu's structureel niet verder dan 60% ontlaadt kunnen ze het behoorlijk lang volhouden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:39:
[...]

Als je de loodaccu's structureel niet verder dan 60% ontlaadt kunnen ze het behoorlijk lang volhouden.
Ja dat klopt, maar de accu's maak ik mij eigenlijk de minste zorgen om, meer de aandrijving, lagers, enz
De kwaliteit is daar soms ver te zoeken, dat heb ik al een paar keer gezien bij die 900,- chinese retro scooters die je ineens overal zag.
Ik hoef maar 2x13km dus zou prima gaan met een elektrische scooter.

Edit:
Zoiets bedoel ik dus
http://link.marktplaats.nl/m958099689

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 26-08-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:46:
[...]

Ja dat klopt, maar de accu's maak ik mij eigenlijk de minste zorgen om, meer de aandrijving, lagers, enz
De kwaliteit is daar soms ver te zoeken, dat heb ik al een paar keer gezien bij die 900,- chinese retro scooters die je ineens overal zag.
Ik hoef maar 2x13km dus zou prima gaan met een elektrische scooter.

Edit:
Zoiets bedoel ik dus
http://link.marktplaats.nl/m958099689
Inderdaad. Maar dat is eigenlijk met al het B spul het China. Eigenlijk ook de reden dat ik bij de aanschaf van producten die meerdere jaren mee gaan altijd voor merken kies die in het verleden bewezen kwaliteit en ondersteuning hebben geleverd.

Het maakt me dan eigenlijk niet uit waar het product vandaan komt of geproduceerd wordt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ook
Maar soms koop ik toch ook wel een "wegwerp product" om even te proberen of het wat is voor me, als je dat gelijk, in dit geval met een scooter, met een product doet van 3k euro zoals de scooter van de TS is het een moet werken geworden en geen proberen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 238103

@joris,ljij kunt naar acim lopen, ik haalde daar in 11-2014 na 7 jaar en 16.000 kilometer nieuwe accus (140euro 48 volt 35Ah) (lood/gel/lipo) ze hebben alles.
de scooter rijd nu niet heel veel meer, ik kan nu lopend naar mijn werk, of op de fiets
ik heb een agm retro bella. (ziet er nog steeds uit als nieuw, zonder roest en olievlekken)
de auto is inmiddels 10 maanden weg, dat is pas een leuke berekening.
in de scooter past 4,8kWh pv stroom, via een aldi ~350Wac (van 2 tientjes) converter kan ik de woonkamer autonoom maken, een rijdende accubank, just in case.
(zoals de aansteker 230 volt lader voor in de auto)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2015 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Ja, mocht het zover komen dat de accu te vroeg af is dan loop ik niet direct naar de dealer. Er zijn vast alternatieven. En zeker, als we de 2e auto weg is kan ik een dag minder werken ;)

Speed pedelec heb ik over gedacht, maar omdat mijn vrouw er ook 1x per week op moet rijden en we niet even lang zijn is een fiets geen optie.

Die stuurhandschoenen zijn een goede tip. De verkoper van mijn scooter had verwarmde handschoenen!

[ Voor 39% gewijzigd door Joris 407 op 26-08-2015 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

2 autos is hard werken en weinig tijd voor hippe leuke dingen.
misschien moet je de berekening eens maken in dagen werk ipv geld.
tijd is namelijk niet terug te verdienen.... iets wat je vanaf 40 gaat merken...

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2015 21:48 . Reden: die kan op de tweakers tvt tegel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Zo kijk ik er ook tegen aan. Tijd is mij meer waard dan centen. Doel is om zo snel mogelijk met 'deelpensioen' te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

de high score van de escooter zat hier veelal in het parkeermeter vermijden, en de tijdswinst bij het kopen van bier luiers en pizza, wat eerder met de auto gebeurde `omdat het makkelijker was` /niet dus.
en naar het strand dat weet je wel, de meters daar staan op `amsterdam tarief `in de zomer.
we gaan waarschijnlijk een 2e escooter kopen, hopelijk van iemand die het een b merk ding vind,
je kan hem namelijk heel makkelijk technisch tweaken, en dan is het erg ok allemaal.
toch is een fiets altijd nog veel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Yep, fiets blijft het mooist, maar voor mij met enkele reis 23km naar het werk niet werkbaar. Dan is een e-scooter the next best thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Heeft iemand een overzicht van dealers in het oosten van het land? Zie wel potentie voor zoiets, maar zoek wel een 45 km/h model. Lastig te vinden tot nu toe (duidelijke dealer informatie over de snelheid).

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
De mijne komt oorspronkelijk hiervandaan:

http://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/nl_NL/;PreviewStyle=Plain?ViewAction=ViewDealerLocator

De importeur zit in Gorichem: rrmobility

Of wil je misschien een ander merk? Google is your friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Joris 407 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:19:
De mijne komt oorspronkelijk hiervandaan:

http://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/nl_NL/;PreviewStyle=Plain?ViewAction=ViewDealerLocator

De importeur zit in Gorichem: rrmobility

Of wil je misschien een ander merk? Google is your friend
Via Google vind ik wel wat, maar voornamelijk 25 km/h modellen. Zit ook op sites te kijken en daar zetten ze de snelheid er niet altijd bij. Komt op mij over als een markt waar nog niet veel mee gedaan wordt zo. Heb nog geen merken ervaring. Zie in deze scooter wel een leuk alternatief voor een auto als de werkafstand dit haalt. Met één auto zouden we dan prima uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DerKleinePunkt schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:32:
Heeft iemand een overzicht van dealers in het oosten van het land? Zie wel potentie voor zoiets, maar zoek wel een 45 km/h model. Lastig te vinden tot nu toe (duidelijke dealer informatie over de snelheid).
Oosten van het land is een vrij groot begrip :P Is online bestellen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Erasmo schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:04:
[...]

Oosten van het land is een vrij groot begrip :P Is online bestellen geen optie?
Nee wat de boer niet kent koopt die niet online :+

Los daarvan. Wil zo'n scootertje wel eens in het echt zien. Ben van de tasbaarheden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan is het oosten van het land nog steeds een vrij groot begrip, helemaal als je hem ook nog eens naar huis wilt rijden :P

Het een sluit het ander niet uit trouwens, bij de meeste grote online scooterhandels kun je proefritten maken waarna de scooter gewoon bezorgd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 16:02
Zou voor mij ideaal zijn. Woon 12 km van het werk. Kan er waarschijnlijk ook 1 van de 2 auto's er uit.

Alleen met de winter is het klote als er veel sneeuw ligt.. Zul je zien dat dan mijn vrouw de auto nodig heeft naar t werk :+

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
12km is nog wel een fietsafstand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

12 ja echt wel,half uurtje fietsen gok ik, ik zit op de 8km enkele reis en dat stelt weinig voor

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Erasmo schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:08:
Dan is het oosten van het land nog steeds een vrij groot begrip, helemaal als je hem ook nog eens naar huis wilt rijden :P

Het een sluit het ander niet uit trouwens, bij de meeste grote online scooterhandels kun je proefritten maken waarna de scooter gewoon bezorgd wordt.
De scooters kan ik wel redelijk vinden. Tot nu toe is alleen de 25km/h versie populairder en die staat mij persoonlijk juist niet aan. Geen behoefte aan fietsers die mij inhalen.
Joris 407 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:22:
12km is nog wel een fietsafstand toch?
Als iedereen zo dacht waren er nooit auto's uitgevonden :+ Een half uur fietsen...brrr...zou niets voor mij zijn. Dan slaap ik liever 15 minuten langer of wat dan ook.

[moppersmurf] Ik haat fietsen :( [/moppersmurf]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Klinkt goed die prijzen, maar voor mijn gevoel is het in aanschaf nog te duur (afgezien van de Chinese rommel). Electrische motorscooters (ipv 125cc's zeg maar) lijkt me helemaal perfect (moet 130 km per dag, wil dat ook niet met 40 km/uur doen)

En die 25 km exemplaren zou ik nooit kopen (dan heb ik liever een electrische fiets)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 16:02
mrsar schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:36:
12 ja echt wel,half uurtje fietsen gok ik, ik zit op de 8km enkele reis en dat stelt weinig voor
Klopt is 40 min. fietsen. Echter met de auto ben ik er in 10 min.

Kost me een uur per dag. Die tijd kan ik beter gebruiken :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Speedfightserv schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:59:
[...]

Klopt is 40 min. fietsen. Echter met de auto ben ik er in 10 min.

Kost me een uur per dag. Die tijd kan ik beter gebruiken :)
het is een keuze natuurlijk,voor mij is het de perfecte manier om te sporten en een sportschool blijkt niets voor mij te zijn :) dus voor mij is het wel logisch om het op de fiets te doen (scheelt mij sportschool uren die ik beter kan gebruiken :P)

ps, 12km moet volgens mij echt in 30 minuten lukken :P maar dat is in mijn hoofd ;) krap maar moet net lukken

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Marzman
  • Niet online

Marzman

24 km per uur gemiddeld voor een half uur en dan niet bezweet op je werk zitten? Racefietsen rijden vaak wel 30 km/uur, maar dat is ook niet hun gemiddelde snelheid.

/▌

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DerKleinePunkt schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:42:
[...]

De scooters kan ik wel redelijk vinden. Tot nu toe is alleen de 25km/h versie populairder en die staat mij persoonlijk juist niet aan. Geen behoefte aan fietsers die mij inhalen.

[...]

Als iedereen zo dacht waren er nooit auto's uitgevonden :+ Een half uur fietsen...brrr...zou niets voor mij zijn. Dan slaap ik liever 15 minuten langer of wat dan ook.

[moppersmurf] Ik haat fietsen :( [/moppersmurf]
Zijn de meeste snormodellen niet gewoon brommers die begrenst zijn?

• Joris 407
Trouble in paradise: de scooter laadt niet meer bij.. de inmiddels ex-dealer heeft over een maand pas tijd(!). Tegen die tijd is mijn bijna lege dure lithiumaccu al overleden. Op mijn vraag waarom ze geen dealer meer zijn was het antwoord: vanwege dit soort problemen. Erg bemoedigend.
@eric-pvt: acim in castricum doet bijna niks in lithium

• Rol-Co

Rol-Co

Is hij helemaal leeg? Digitale laders hebben iets stroom nodig om te laden, je kan ze ook niet meten.
Kan je geen andere lader provisorisch aansluiten?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Robert Nadort is de NL importeur, benader hem eens via Twitter ;)

Hij had de scooter van zijn dochter op MP staan. Begon met een vraagprijs van €3500, is in ong. 2,5 maand tijd gezakt naar €2500 en een week na die verlaging is hij verkocht. Mijn vermoeden is dat hij €2200-2300 heeft gevangen voor die scooter (2,5 jaar oud, 11.250km).

Bijzondere situatie lijkt het mij om als importeur erachter te komen dat er weinig vertrouwen in jouw tweedehands product is.

[ Voor 75% gewijzigd door Freemann op 17-09-2015 21:43 ]

Joris 407 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:49:
Trouble in paradise: de scooter laadt niet meer bij.. de inmiddels ex-dealer heeft over een maand pas tijd(!). Tegen die tijd is mijn bijna lege dure lithiumaccu al overleden. Op mijn vraag waarom ze geen dealer meer zijn was het antwoord: vanwege dit soort problemen. Erg bemoedigend.
@eric-pvt: acim in castricum doet bijna niks in lithium
lader niet in je scooter laten en vervoeren, dan gaat ie stuk.
gewoon andere /nieuwe lader aansluiten.
elke lader is een keuze tussen chineese meuk of chinese meuk,
lipo laders worden in europa niet gemaakt.
nieuwe laders meteen intern harsen als je die meeneemt.(lakmoes of pur)
ook hier is de dealer even dom als de gaswacht naar warmtepompen vragen.
ik heb de greensaver 48v uit leiderdorp, made in china, en is nu al 2 jaar heel gebleven

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2015 21:57 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt
Snap wat je bedoeld en kan mij ook zo voorstellen dat de gemiddelde elektronica van goedkope laders niet bestand Is tegen vocht en stuiteren.
Bij de govecs zitten de laders helaas(!) intern/ingebouwd, waardoor ze er niet zomaar uit te halen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@joris407 in heemskerk zit ook nog een ev-centrum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Bedankt voor alle info mannen, de lader in mijn Govecs is al eens vervangen door de eerste eigenaar. Standaard hangt deze op een plek waar ie blootgesteld wordt aan de lucht (waarschijnlijk om te kunnen koelen tijdens laden) en dus ook vocht en vuil. De vorige eigenaar heeft daarom de dealer een aanpassing laten doen, zodat er een 'losse' lader onder het zadel ligt. Deze ligt wel op een zachte doek, maar hij zal vast wel eens wat schokjes krijgen.
Het gekke is dat de lader zich wel normaal gedraagt. Je ziet er niet aan dat er iets mis zou zijn.

De accu is nog niet helemaal leeg, maar dat mag je met lithiumaccu's ook niet laten gebeuren heb ik begrepen. Ik heb zelf geen andere lader liggen. Voor lithium kun je ook niet zomaar elke lader gebruiken. Moet wel echt voor lithium gemaakt zijn.

Ik stond zelf ook versteld van de reactie van de ex-dealer. Zo slecht kan het toch niet zijn. Govecs wordt door overheid en koeriers gebruikt en is volgens mij zo'n beetje het beste wat er op dit moment te koop is.

Kun je een lader gewoon volpurren tegen het schokken?

@eric-pvt: Bedankt voor de tip van het evc in Heemskerk! Er stond me inderdaad bij dat er iets in de buurt was, maar kon het niet meer vinden. Dat haal ik misschien net op het restantje energie wat er nog in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris 407 op 18-09-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met een tvt kan je wat doen he ?
is je kabelboom trouwens ook aangepast, mijn lifo4 pack kan een spike geven van 495A
en dat noem ik bruut veel (lekker wegknallen bij plofpubers is leuk)
kom je aankakken met je fossiele 0,28kW en koppelcurve... hahah zoooo kansloos,
wel weer jammer dat je dat wel eens vergeet met natte weg en blaadjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je bent niet goed op de hoogte eric-pvt. Veel verkochte bromfietsen op benzine hebben een Continue Variabele Transmissie. En hoe je bij 0,28kW komt is mij een raadsel, het is eerder het tienvoudige....

Heb je nog een foto van je scooter+accupack. Je roept het wel vaker, maar ik ben wel benieuwd hoe dat er uitziet.

PUR, is dat nog speciale PUR ofzo in verband met de benodigde koeling van zo'n acculader? De PUR die ik ken is namelijk een thermische isolator!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moet de lader altijd mee dan?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Lader hoeft vanwege de aanpassing die eerder op mijn scooter gedaan is niet altijd mee. Misschien in de winter wel. Omdat ik dan de terugreis misschien niet zou halen.

Heb wel wat gevonden in de lader: Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/dcapbsiagg2.jpg

Morgen proberen of mijn soldeeractie (gepruts) nut heeft.Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/zd5axux6ebd.jpg

Ik heb alleen een grove punt op de soldeerbout, als dit nou werkt zal ik maar ff kleinere puntjes kopen om het wat te fatsoeneren :)

Edit: mm, het heeft niet gewerkt..

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 19-09-2015 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
ik zal eventjes mijn projectje neerzetten.

ik heb voor 100 euro een emoto 87 gekocht met verrotte loodaccu's.

nieuwe controller besteld (van kelly) omdat de bestaande controller gewoon ruk is en de verkeerde voltages heeft (met name low voltage cutoff). een kelly is volledig programmerbaar voor het vermogen en topsnelheid en trekkracht die je wilt, inclusie regeneratie die de standaard controller ook mist natuurijk.

moest natuurlijk wel een nieuwe accu komen en aangezien ik al wat ervaring heb met het reviseren van fietsaccu's is dit een leuk projectje om mijn accubouwkunsten (3x woordwaarde :+ ) even los te laten.

specificaties worden als volgt:

13S30P
390 cellen, INR18750-29E 2,9Ah per stuk. 4.1kWh totaal.
54.6v vol, 35v leeg
nominale vermogen: 87A (4.1kW)
piekvermogen: 250A (11.8kW)

teaser:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N0Jv2K8.jpg

3 van deze dozen gaan erin :9
(ja dat is bijna 1000 euro aan cellen :X )

tot zover het bouwwerk van de accu, die bestaat uit 3 lagen. 2 lagen van 4x 30 cellen en de bovenste laag is 5x 30 en huisvest de BMS. dit ook om de accu netjes in de bestaande ruimte te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mKTtbJG.jpg

ja, ik ben een zeikerd, ik wil de nummers kunnen zien aan de buitenkant van het pakket:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9SX33fx.jpg

ben nu met de 3e set bezig te puntlassen, hier zijn de 2 andere:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bhsOlKG.jpg

tussen elke laag komt een plaat lexaan, de uitstekende stukken nikkel strip is voor de verbindingen tussen de lagen. die worden met 3x 6mm2 koperdraad (hard) aangelegd als het pakket gestapeld is.

de controller heeft een max van 120A op elke fase. de motor op de scooter is echter 1,5kW dus die is hier de begrenzende factor. en ding moet een daily driver worden, geen stoplichtsprinter. al al gaat die nu al behoorlijk licht op de teentjes zijn. O-)
voor voorlopig zal ik de controller op 40% hebben staan wat redelijk overeen komt met de orginele controller en blijf ik in de limiet van de motor (1.5~2.5kW). als ik de controller helemaal los gooi en 8kW in die motor pomp blaas ik die motor natuurlijk direct naar de eeuwige plasmavelden voordat ik het einde van de straat heb bereikt.

uiteindelijk moet dit dus een vlotte scooter worden met een practisch bereik van een slordige 150~170km.
dus de accu heeft het makkelijk aangezien elke cel nooit meer als 0.5c zal zien zelfs bij vol accelereren en bij normaal rijden ongeveer 0.15c. die cellen hebben het dus behoorlijk relaxed wat een mooi en lang leven zal opleveren en zelfs in de winter nog een deftig bereik zal geven.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-09-2015 21:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Dre schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 21:37:
Je bent niet goed op de hoogte eric-pvt.
wat jammer dan dre, alweer niet.
hoe rijd jouw escooter ?
je post is geen uitnodiging voor een foto.
je mag wel volgend jaar komen kijken, in je zwembroek met een biertje naar het strand, maak ik een foto goed ?

@lifopo4 / lipo : pas goed op dat je kabelboom naar het achterwiel het red, mijn pack zou dus kort 495A kunnen geven, en dat kan lood nooit. de scooter is voor lood ontworpen, dus tegen een muur aan gas geven, en alles gaat stuk, zoals je al zegt flippy.nl je piek zit op 250A, dat is heel erg veel, mijn eerste testen waren niet best, de velg draaide door de band en het ventiel brak hierbij af.
inmiddels rijd ik vrolijk een jaartje rond, ik heb cellpower cellen.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2015 22:12 ]

• Joris 407
Ik wou dat ik er net zoveel verstand van had als jullie..in ieder geval weet ik inmiddels dat mijn lader stuk is. Weet iemand een goed(koop) adres voor lithium laders? Ik heb een 72V scooter, dus bijv. een 84V lader nodig, 8 of 10A.

laat je dan gewoon goed adviseren door acculader-specialist.nl
en geef aan wat je laadtijd moet zijn, welk pack je hebt (cellen merk) en verder alles wat je weet.
quick en dirty zijn er ook gewone ebike 72v laders, voor weinig, maar dan duurt laden langer.
een goede lader kost zomaar 250 euro

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2015 22:42 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
die 250A is de piek die mijn accu kan leveren volgens de spec sheet van 1 samsung cel (en je dat maal 390 doet :9 ). in de praktijk zou hij makkelijk over de 1.5kA gaan als ik de boel echt stuk wil hebben. maar ik heb er nog altijd een 80A automaat zekering ding tussen de accu en de scooter zitten dus zover zal het nooit komen. en de BMS zal het zoizo hardhandig bij 120A afkappen.

de controller begrenst de boel tot een nette 50~70A piek en tijdens rijden is het ongeveer 20A continu. dus zeer ruim binnen de marges gezien de accu 87Ah groot is. }:O

o ja; over die laders:

zoek een mooie led driver voedingen van meanwell op. die zijn zeer klein, echt waterdicht en kunnen gewoon in de scooter gebouwd worden en zijn ook nog eens zeer betrouwbaar. wel op het goede typenummer letten. als je besteld.

of gewoon op ebay een voeding kopen bij deze gast: http://www.ebay.com/itm/4...21433?hash=item2ca1746759

die lui hebben alle soorten en maten liggen en ze kosten weinig.

ps: die acculader specialist weet de prijzen ook zeg. teringjantje. en dat voor standaard meuk uit china? voor dat geld koop je een donders mooie meanwell... :X

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 23-09-2015 23:18 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Joris 407
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:39:
laat je dan gewoon goed adviseren door acculader-specialist.nl
en geef aan wat je laadtijd moet zijn, welk pack je hebt (cellen merk) en verder alles wat je weet.
quick en dirty zijn er ook gewone ebike 72v laders, voor weinig, maar dan duurt laden langer.
een goede lader kost zomaar 250 euro
Ik heb hem nu besteld via het evc in Heemskerk, prijs zou €235,- worden. Dan heb ik een 72V, 8A lader. Ik moest rekenen op een laadtijd van 5u, dat is prima. Capaciteit van de accu is 40Ah. Ik zit wel te denken om er voor de toekomst eentje op voorraad te leggen uit China want de levertijd is zomaar 1 a 2 weken. Als ik dan onze 2e auto weg gedaan heb is dat een beetje lang.
En ik weet na het bezoek aan het evc ook hoe ik in het vervolg zelf een eerste check kan doen of de lader nog werkt :) . Zo leren we elke dag iets.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Joris 407 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:39:
[...]

Ik heb hem nu besteld via het evc in Heemskerk, prijs zou €235,- worden. Dan heb ik een 72V, 8A lader. Ik moest rekenen op een laadtijd van 5u, dat is prima.
Kun je iets over de lader vertellen? Merk/Type?
En ik weet na het bezoek aan het evc ook hoe ik in het vervolg zelf een eerste check kan doen of de lader nog werkt :) . Zo leren we elke dag iets.
Hoe kun je dat doen? Wij leren ook graag :+

• Joris 407
Freemann schreef op donderdag 24 september 2015 @ 08:44:
[...]

Kun je iets over de lader vertellen? Merk/Type?

[...]

Hoe kun je dat doen? Wij leren ook graag :+
De huidige lader is merkloos, 84V, 10A.
Een eerste check of de lader het nog doet is door de lader in het stopcontact te steken en dan op de polen van de connector de spanning te meten. Ik wist niet dat dit onbelast kon, maar is natuurlijk wel logisch. (ik ben ook maar een eenvoudige 'fietsenmaker' (wtb) en geen spagettiboer (elektroman).
Daarnaast even checken of er ergens een zekering zit. Dit had ik wel gedaan en daarbij visueel vastgesteld dat er een pennetje los zat (zie boven).
In mijn geval was de spanning erg aan het variëren en sowieso veel te laag.

Tijdens de levertijd moet ik nu de spanning van mijn accu in de gaten houden, dat ie niet onder de drempel komt. Dit kan ik ook weer meten aan de polen van de connector, maar dit keer bij de connector aan de accu zijde.

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
let op dat veel laders pas hun voltage op de lijn zetten als ze een weerstand meten (accu aangesloten).

als je een 100k weerstand of zo tussen de polen zet denkt de lader dat er een accu aanhangt en zal dan gewoon zijn voltage geven die hij hoort te geven.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Je huidige lader is 84V/10A, maar wat wordt de nieuwe er voor een?
ja ok, 72V/8A, maar wat is het merk/type?
En waarom een lagere spanning en stroom?

• Joris 407
Ik weet het merk niet. 72V of 84V is een kwestie van definitie. De 72V lader die er nu komt is geschikt voor een 72V accu, maar levert in werkelijkheid een hoger voltage. Bij de oude lader was waarschijnlijk het maximale voltage aangegeven. Een lager amperage vanwege de verkrijgbaarheid en prijs. Voor sneller laden (hoger amperage) moet je betalen, maar 5u laadtijd op een volledige lading is voor mij acceptabel.

ik had vorig jaar een tress hybrid demo omvormer 1600Wp max, dc out 12-24-48 + grid in mijn handen, je scooter is eigenlijk een rijdende accubank/tank/buffer, multi purpuse dus.
ik kreeg hele mooie ideen, maar heb niets gedaan.
escooters zijn meer dan escooters
mocht je er een beroep op moeten doen als buffer in de toekomst, dan ga je gewoon fietsen.
die tesla accu mogen ze dus houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-09-2015 21:38 ]

• Joris 407
40Ah bij 72V is een kleine 3kWh, dus niet zo'n grote buffer, maar het is tenminste iets. Jammer dat ik meestal niet thuis ben met de scooter als de zon het hardste schijnt. Maar in de zomer zijn er voldoende zonuren om de scooter als buffer te gebruiken of het eigen gebruik te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Ik zou gewoon die omvormer erin bouwen zodat je een mobiele 220v voorziening bent. Ook handig als je de auto moet uitzuigen of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb mijn 12volt lijn geupgade naar 30A (ipv 10A)
en er een sigarettenaansteker ingebouwd onder de buddy.
zo dan komt de lidl/aldi met een auto omvormer voor de ipad op vakantie. (500 Wac nominaal)
en die heb ik (19 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kun je niet gewoon beter een 5V usb-aansluiting aanbrengen? Nu maak je van gelijkspanning wisselspanning om er vervolgens weer gelijkspanning mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 700017

Mijn ervaring was van korte duur.....

Mijn Govecs 2.4S staat namelijk in de schuur....
De accu is kapot (na 2,5 jaar en 2500KM) :(
Kosten gemaakt: € 550,00 voor een nieuwe lader en toen daarna de accu kapot bleek een coulanceaanbieding van € 2.000,00 (ipv € 2.500,00).
Dat laatste heb ik niet geaccepteerd...

Weet iemand een goed bedrijf dat de accu kan repareren?
Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Oei, dat gun je niemand. Sorry, kan je niet helpen met een bedrijf voor accureparatie. Is dat überhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Vaak bestaan lithium accu's intern uit losse cellen,theoretisch moet het mogelijk zijn om de cellen te vervangen.
Heb ook gelezen dat bijv. de accu van een prius nog wel eens last heeft van geoxideerde cel verbindingen. Daardoor laadt hij niet tot nauwelijks en hetzelfde geldt voor ontlading.

Er is dus best nog wel wat mogelijk qua reparatie van zo'n accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Niels, ik heb net een 4.1kWh accu gemaakt zoals je boven kan zien (normaal maak ik veel kleinere voor fietsen) voor een slordige 1000 euro. jou 3kWh accu is dus zoizo zwaar overpriced.

ik ben nog wel bereid om je te helpen met je accu. ik heb ook de aparatuur om erachter te komen wat het probleem is en kunnen we samen wel een economisch nette oplossing voor je bedenken.

in het meest ergste geval ben je dus de helft kwijt van het coulancebedrag. zoizo is 550 voor een lader op zijn minst schofterig te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Losse cellen vervangen gaat niet werken toch? De andere cellen zijn dan meer versleten, waardoor je een onbalans in het accupack gaat krijgen....

Ik heb het bij een laptop wel eens gedaan, maar dat was niet echt een succes. Die accu indicator chip was totaal de weg kwijt daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Nee, losse cellen vervangen is geen handig idee over het algemeen. Echter heeft (in tegenstelling tot laptops) een fiets/scooteraccu geen fuel gauge chips die voorgeprogrammeerd zijn op een bepaalde capaciteit.

Vaak zijn er gewoon verbindingen gewoon slecht en dat zorgt ervoor dat er geen hol meer klopt van de capaciteit doordat je enkele cellen mist ergens halverwege.
Kapote cellen vervangen kan wel maar dan moet je ze ernstig goed matchen met de resterende capaciteit. Of als er teveel capaciteit al verloren is gegaan gewoon alles vervangen aangezien de cellen dan teveel versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy.nl schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:11:
let op dat veel laders pas hun voltage op de lijn zetten als ze een weerstand meten (accu aangesloten).

als je een 100k weerstand of zo tussen de polen zet denkt de lader dat er een accu aanhangt en zal dan gewoon zijn voltage geven die hij hoort te geven.
Je had gelijk! Het EVC heeft een nieuwe lader geregeld en de man heeft deze eerst ook doorgemeten: zelfde als de kapotte lader, ook een variërende spanning. Hij gaf aan dat het dan waarschijnlijk toch aan de accu of bms moest liggen. Ik heb op eigen verzoek toch de nieuwe lader opgehaald en getest en deze werkt wel. Opluchting dat het niet de accu was die stuk is.
Wel apart dat deze man deze kennis blijkbaar (nog) niet had. Dat geeft te denken. Wel weer wat geleerd in ieder geval. Wat er nou mis is met de oude lader blijft echter een raadsel.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 08-10-2015 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
kennis is dramatisch op zijn best, zelfs bij de "fabriekanten" van E fietsen of scooters. de "technische"dienst van qwic komt niet verder dan een schemaatje met kleurtjes als je vraagt om specificaties van de gashandel of controller. compleet hopelooos volk. kan beter hier gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dit verhaal maakt mij toch weer huiveriger om een E-scooter te kopen.
Govecs heeft sinds kort een "dealer" in ons wat groter uitgevallen dorp.

Ben bij deze dealer al weer eens langs geweest voor Kymco onderdelen en werd toen al niet blij van de parate kennis/onderdelen en organisatie van de onderdelen.

Maar goed, wie weet is deze man op E-techniek gebied zeer kundig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Er zit niets anders op dan elkaar wijzer te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
in de praktijk hoef je niet te rekenen op dealers. gewoon zorgen dat je een scooter koopt die redelijk bekend staat en eventueel bereid bent om bijvoorbeeld de controller en/of motor te vervangen en natuurlijk de accu als je na 2 jaar erachter komt dat de kwaliteit van die accus gewoon ruk is.

ik koop gewoon een 100 euro kostende scooter met rotte accus en meubel er zelf een nieuwe accu in die wel 10 jaar meegaat en een nieuwe controller voor wat meer "sjeu" bij het stoplicht want dat is niks anders als een 5 tal draden omgooien en ben alsnog voor ruim onder de 1500 klaar en hou er een goed scootertje aan over die 150km doet met een lading van 1 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-10-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
flippy.nl schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:51:
in de praktijk hoef je niet te rekenen op dealers.
Daar ben ik achter ja. De Motoport in Womerveer zegt in middels geen dealer meer te zijn van Govecs.
Ik: 'o, hoezo?'
Motoport: 'vanwege dit soort problemen' (red: lader / accu / bms / controller stuk)
Ik: 'o, dat is bemoedigend nu ik net 2 weken een elektrische scooter heb. Maar kunt u me nog wel helpen?'
Motoport: 'Ja hoor, over een maand hebben we een gaatje'
Ik: 'ok, dan ga ik het anders proberen'

En via eric-pvt bij EVC te Heemskerk beland waar ze wel correct helpen. Is geen dealer, maar in ieder geval WILLEN ze hier. De kennis lijkt dus nog iets onder de maat. Nou ja, in combinatie met Tweakers komen we er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is denk ik ook wel een nadeel van het early-adaptor zijn. Bij de gemiddelde motor/brommer zaak is er nog niet zo veel kennis over elektrische tweewielers aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ja, zo zie ik het ook. Je loopt risico bij het pionieren. Ik krijg zoveel sceptische reacties van vrienden en collega's. 'mensen komen terug van al die elektrische dingen, wat als de accu stuk is?' Ja, dan ben je aan de beurt. En ja, het heeft me aardig moeite gekost om dat ding weer rijdend te krijgen, terwijl er slechts een lader stuk was. Nou ja, het zij zo. Ik wil proberen niet meer €2800,- per jaar aan een kleine (2e) auto uit te geven. Lukt het niet, dan heb ik het wel geprobeerd.

[ Voor 79% gewijzigd door Joris 407 op 09-10-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Ik heb zelf een Govecs S1.2 (geel kenteken) met lood accu's.
Deze uitvoering loopt nog op 8 stuks 20Ah greensaver accu in serie. Dus een goede 115 Volt wanneer volgeladen. Nominaal 96 Volt. Waarschijnlijk om de stroom laag te houden voor de lood accu's om de negatieve effecten ervan zo laag mogelijk te houden. Bij de lithium packs is om deze reden waarschijnlijk een lager voltage gekozen omdat deze gemakkelijker meer stroom kunnen leveren.

De sevcon gen4 size 4 controller in mijn scooter is achteraf herprogrammeerd via de CAN bus zodat hij iets harder dan 60 km/uur rijdt. Dit doet hij dan ook op zn sloffen.

Plannen zijn: ombouw naar 32S 30Ah LiFePo4 pack met headway cellen (gelijk in nominaal voltage tov 8 series lood) Deze heb ik liggen alleen moet ik de ombouw nog regelen. Vooralsnog rijdt de scooter voor mijn gebruik prima met de loodcellen.

plus punten: goede bouw kwaliteit zowel frame als kappenset, goede weglegging, volwaardige scooter. kek uiterlijk (mijn mening)

minpunten:
- de snaar aandrijving, deze snaren gaan niet onbeperkt mee en kosten zo € 50-60 voor een vervangend exemplaar. Een goede afstelling van de snaar spanning en goede technische staat van de aandrijfpulley is heel bepalend voor de levensduur. Dit vergt kennis en kunde. De directe aandrijving van een elektrische scooter zorgt voor grotere krachten op de snaar dan bij een cvt systeem in een reguliere scooter. Er is geen 'soft start' doordat het koppel instant aanwezig is bij 0 toeren. Deze soft start moet je dus zelf regelen met de gashendel ;).
- het ontbreken van dealers en onderdelen leveranciers.
- nagenoeg niet te tweaken zonder een kostbare 'simpele' sevcon clearview display programmer of, voor uitgebreidere tuning opties, de nog duurdere Ixxat USB/CAN converter.
- standaard staat de regerenatie zeer laag. Onbegrijpelijk daar dit een groot voordeel is van een elektrische aandrijving en het voor minder onderhoud zorgt op de rem inrichting. Ik begrijp niet goed waarom dit standaard zo, verwaarloosbaar, laag staat.

Hiernaast heb ik nog een Novox c20 snor met een 48v LiFePO4 pack inclusief after-market "Lyen" controller en kwaliteits A merk banden met een maatje meer rubber.
Voordeel hieraan is de redelijk eenvoudige tweakability van deze controller met de rs232 verbinding en vrij beschikbare software. Rijdt zeer goed in combinatie met de lichte lifepo4 accu. (ong. 40 km pu gps..)
Alleen qua kwaliteit niet te vergelijken met de Govecs scooter. Heel ander type scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
Oh en een LiFePO4/Lithium accu zou ik niet laden met een standaard voeding die toevallig qua laadvoeding overeen komt met de originele charger.
Een standaard voeding werkt niet met laadcyclessen wat zorgt voor een niet optimaal laadproces en slaat niet af wanneer de accu volgeladen is.

Een Lithium laadproces is namelijk voor het grootste deel stroom pompen met de constant current cyclus en aan het eind van het opladen de BMS zn werk laten doen en de laatste joules erin pompen met de constant voltage mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Monstarr076 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:35:
Oh en een LiFePO4/Lithium accu zou ik niet laden met een standaard voeding die toevallig qua laadvoeding overeen komt met de originele charger.
Een standaard voeding werkt niet met laadcyclessen wat zorgt voor een niet optimaal laadproces en slaat niet af wanneer de accu volgeladen is.

Een Lithium laadproces is namelijk voor het grootste deel stroom pompen met de constant current cyclus en aan het eind van het opladen de BMS zn werk laten doen en de laatste joules erin pompen met de constant voltage mode.
sorry, daar klopt bar weinig van.

elke stroombron die de correcte voltages geeft kan gebruikt worden om een lithium accu op te laden. achter is het erg belangrijk dat je lader niet teveel vermogen kan geven tijdens de bulk fase (laden tot ~85%). in de praktijk hoef je daar niet bang voor te zijn omdat 99% van de lood accu laders extreem onderbemeten zijn voor lithium maatstaven.
voorbeeld: (mijn eigen scooter)

48v loodaccu (4x 12v)
lader die bijgeleverd is kan 3 voltages leveren die instelbaar is via schakelaar voor lage buitentempereaturen.
ik heb die schakelaar eruit gehaald en de lader afgesteld op 54.6v (13x 4.2v).
aangezien de lader slechts een miezerige 5.5A kan leveren en de 87Ah accu die ik gemaakt hebt een NOMINAAL laadvermogen (volgens specsheet van de cellen) van bijna 40A (en bijna 90 als ik het echt zou willen) kan ik dus NOOIT buiten de specificaties komen van wat een lipo pakket als de mijne aankan.

wat denk je wat een 5A 54.6v "loodaccu" lader anders doet dan een 5A 54.6v "lithium" lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
Ik had t over een standaard voeding tov een charger. Heb t niet gehad over t verschil van lood en lithium laden.
Gebruik zelf ook een 48 volt Meanwell loodcharger voor m'n 48 volt lifepo4 pack. Werkt prima en slaat af wanneer deze vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maar zit daar nog een bms tussen wat het een en ander regelt? Lithium opladen met een loodcyclus lijkt me op de lange termijn echt niet goed voor de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Monstarr076 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:05:
Ik had t over een standaard voeding tov een charger. Heb t niet gehad over t verschil van lood en lithium laden.
Gebruik zelf ook een 48 volt Meanwell loodcharger voor m'n 48 volt lifepo4 pack. Werkt prima en slaat af wanneer deze vol is.
ik neem nu aan dat je doelt op "slimme" laders. ook die maken geen verschil uit. al zal het eerder problemen opleveren aan de kant van de lader aangezien een lege life accu een stuk lager voltage heeft dan een loodaccu. grote kans dat de lader gewoon zegt "die accu is stuk, ik doe helemaal niks met dat ding". als je een veel te slimme lader pakt en dat ding op een balanceerprogramma zet (waarbij het voltage hoger word) word het problematisch. zulke laders heb ik echter nog nooit gezien bij een scooter aangezien die veel meer kosten en meestal niet verder komen dan 24v versies. 48 en 72v zijn bijna ontvindbaar of verkrijgbaar bij specialistische bedrijven. hier niet van toepassing dus.

echter alle laders die ik bij brommers heb gezien zijn gewoon heerlijk domme voedingen die gewoon proberen op hun nominale ingestelde voltage uit te komen, de fabrikant van de scooter heeft een lader/voeding uitgezocht die het aantal Ah's door 8 deelt en dat als laadvermogen kiest. in mijn geval dus een 35Ah levert een 5A lader op ivm de chemie van loodaccu's die gewoon 8~12 uur nodig hebben. echter hebben lipo's een laadcurve van 1 a 2 uur dus kan je een veel sterkere lader pakken.

als je een bms hebt is zelfs een lader die afslaat direct als het amperage te ver daalt (als accu vol is) niet eens handig. de bms krijgt dan niet de tijd om de cellen deftig te balanceren aangezien onze pakketen redelijk groot zijn en de balanceervermogens erg laag.
Erasmo schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:31:
Maar zit daar nog een bms tussen wat het een en ander regelt? Lithium opladen met een loodcyclus lijkt me op de lange termijn echt niet goed voor de cellen.
ook loodaccu's hebben eigenlijk een bms nodig O-)

mijn scooter heb ik voor 100 gekocht omdat er uiteindelijk 1 cel stuk was van de 24 (6 cellen per accu) en die dus de rest meetrok. een bms zou in dit geval schade aan de rest van de accus hebben voorkomen.

en lipo's hebben niet echt last van de laadcyclussen die "slimme" loodladers geven. meer waarschijnlijk is dat slimme laders gewoon dienst weigeren als de accu leeg is ivm te laag voltage en domme laders zijn gewoon geschikt voor lipo aangezien die geen hogere voltage onderhoudscurves (om loodaccu's te balanceren) hebben als de accu vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@low vDc : ofwel gaat de loodlader in conditioning mode voor lood wat niet oke is voor lipo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik moet de E scooter nog zien die zulke snuggere laders meegeleverd krijgt van een fabrikant. en dan nog zal een BMS pogingen van zulke laders gewoon de boel afkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
flippy.nl schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:46:
[...]
ik neem nu aan dat je doelt op "slimme" laders. ook die maken geen verschil uit. ....
Nee, je schiet echt links en rechts langs hetgeen ik bedoel. Lipo en LiFePO4 worden hier kriskras door elkaar gebruikt terwijl dit zeer verschillende lithium accu's zijn met compleet afwijkende ontlaad karakteristieken.
En natuurlijk gebruik ik een BMS in mijn accu. Zonder BMS een lithium based accu gebruiken binnen een persoonlijke toepassing is een heel slecht idee. Zelfs voor de nagenoeg veilige LiFePO4 technologie.

En definieer 'slimme' lader ??
Conditioning mode is inderdaad bedoeld voor lood cellen. Deze modus zit niet op mijn Meanwell lood charger. Deze heeft wel drie stappen constant current - constant voltage - float. Hierdoor niet 100% geschikt voor LiFePO4 (je zult hiermee waarschijnlijk niet de volledige 100% laadstatus behalen doordat het balanceersysteem niet echt compleet z'n werk kan doen maar voor mij is het voldoende als economisch alternatief voor een 'officiële' LiFePO4 charger.

De loodaccu Govecs heeft inderdaad een heel simpel laadsysteem. In de vorm van 2 in serie geschakelde licht afgeregelde 48v voedingen. De reden hierachter is me niet duidelijk. Misschien zijn deze voedingen wel constant current afgeregeld. Durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik rijdt weer heerlijk op het scootertje naar het werk, maar ook met deze nieuwe lader heb ik het probleem dat mijn gecombineerde aardlekautomaat (tuingroep) er af en toe uit vliegt.
Hebben jullie een idee waarom dit gebeurd? Zou ik een trage aardlek moeten proberen? Zijn die er gecombineerd met automaat? Of is het zo dat de lader of de accu nog even stroom naar het net stuurt als ik direct na het rijden de stekker van de lader in het stopcontact stop (opgeladen condensator)? Of loopt er korte tijd een piekstroom bij het aanzetten van de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat zit er nog meer op de groep? Buiten is vocht altijd naar, zeker nu het kouder wordt en alles condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
De groep is specifiek voor de tuin / schuur. De kabel loopt van de meterkast naar een lasdoos en WCD aan het huis en daarna door de tuin naar de schuur. Er brandt hooguit een lampje op dezelfde groep, verder niets.
Ik kan de lasdoos, WCD en verdere kabelloop checken, maar alles is nieuw, behalve de lasdoos en wcd in de schuur waar de lader in gaat. Deze zal ik checken. Maar het probleem was er met mijn oude lader ook al toen het warmer was.

Heb wat gegoogeld en een trage automaat lijkt alleen van toepassing te zijn op kortsluiting, niet op het aardlekgedeelte. Dus trage aardlek bestaat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een schakelende voeding heeft by design een lekstroom naar aarde van een paar mA door het netfilter. Het kan zijn dat dat met een andere lekstroom samen teveel wordt. Maar dan moet je dus al een andere fikse lekstroom hebben. Lasdozen en buitenstopcontacten zonder condensgaatje kan je eenvoudig nakijken.
Ook kan je met een gevoelige stroomtang om de hele kabel de lekstroom lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik ga e.e.a. nalopen. En een piekbelasting bij inschakelen? Zou dat mogelijk zijn bij laders (by design of defect)? Dat niet de aardlek, maar de automaat aangesproken wordt?
Zou het kunnen helpen als ik een schakelaar in de kabel zet, zodat ik niet inschakel door de stekker in het stopcontact te doen, maar middels de schakelaar?

Edit: O, ik bedenk me net nog iets: bij het EVC deed mijn oude lader ook de stop eruit vliegen. Dat duidt er dus toch op dat het gezocht moet worden in (een eigenschap van) de lader en niet in de installatie (thuis of daar).

Edit 2: zou dit helpen?
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/h05zjsg8c8k.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Joris 407 op 14-10-2015 13:33 ]

Pagina: 1 2 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.