Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:55

Aidix

Geluidspietlut

Krijg je foutcode 131 als je helmbak vol zit? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoTo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-06 01:18
Zomaar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:17:
[...]

Ik kan zo gauw niets vinden over problemen met de voorvork. Toch heb ik vergelijkbare dingen gehoord over Chinese merken en ook daar heb ik destijds niets over kunnen terugvinden.
De prijs/korting van de MO 50 in Frankrijk waar jij naar refereer is een tijdelijke actie en een lease prijs. Als je hem aan het eind van de leaseperiode wilt kopen, dan kan dat maar dan moet je nog eens bijbetalen. Mijn Frans is niet bijster goed maar het lijkt erop dat de totaalprijs voor aanschaf tijdens de actieperiode dan rond de 3800 zal zijn. Vooralsnog een stuk goedkoper dan de S01 hier is.
As you can see in my link, price for 50cm3 version was 2150euros, no renting involved. I think i remember the 125cm3 version was bit less than 3000euros. If i talk that much about front fork, it's because there is a sort of class action agains Silence in France about it, and also steering that becomes stiff and is very dangerous specially in corners. Im sure it's not the case for everyone, but many experiences shared here about same topic and fact that it was possibly dangerous to drive.

https://www.dealabs.com/b...ologique-79650eur-2902761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet vd M
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-03 21:55
Iemand bekend met Retelli scooters? Ik heb er nooit van gehoord, maar de plaatselijke scooter winkel is wel enthousiast. Alle reviews die ik kan vinden zijn positief (te mooi om waar te zijn?). Het lijkt een beetje Chinees spul te zijn, maar ja, die Chinezen maken niet alleen rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 15:38
Piet vd M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:36:
Iemand bekend met Retelli scooters? Ik heb er nooit van gehoord, maar de plaatselijke scooter winkel is wel enthousiast. Alle reviews die ik kan vinden zijn positief (te mooi om waar te zijn?). Het lijkt een beetje Chinees spul te zijn, maar ja, die Chinezen maken niet alleen rommel.
Heb er een aantal zien staan in Seville. Zijn praktisch allemaal dezelfde (Chinese) scooters technisch gezien. Zelfde motor, controller en waarschijnlijk vergelijkbare accu's. Het is meer een kwestie van smaak en euro's en features die jij belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Piet vd M schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:36:
Je moet je altijd het volgende afvragen:

1: Staat op het voertuig de naam van de fabrikant ? (== Hebben ze een reputatie die ze vanuit de fabriek moeten bewaken ?)
2: Verkopen ze wereldwijd, dus zowel in China als in het westen ? (== Zien ze de ellende die ze verkopen in hun eigen straten terug)
3: Hebben ze een 100% eigen distributeur of een importeur die ook a merken verkoopt ? (Of is de importeur iemand op een zolderkamer met 5 dozen in zijn schuur)

Naarmate er mee "nee" tjes staan is de kans op kwaliteit kleiner, want dan heb je te maken met fabrikanten die de goedkoopst mogelijke rommel kunnen produceren zonder dat ze er door de consumenten op worden aangekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDebonair
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:41
Ik heb voor de winter een volledig elektrische La Souris E-Sourini scooter met Bosch motor tweedehands op de kop getikt. (Modelletje Vespa / AGM Vx50 / Znen ZN50QT / BTC Riva). Deed het prima. Heeft afstandsbediening voor het alarm. Er zit geen klillswitch onder het zadel.

Nu probeer ik hem uit de schuur te krijgen. Accu zit vol en erin gezet. Lampen werken allemaal prima, maar de gashendel doet niets, ook niet in combinatie met de achteruitknop. Ik herinner me dat er een soort start procedure was (remmen inknijpen en op de startknop drukken of zo), maar ik krijg hem niet in beweging.

Een handleiding heb ik niet. Ik google me suf, maar vindt alleen dingen over een elektrische start op een benzinescooter. Iemand een suggestie?

Hear me now and don't forget - I'm not the man my actions would suggest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdonker
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-06 13:28
Beste liefhebbers van escooters, ik kom er maar niet achter, dus hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen en iemand een beetje een idee heeft.

Ik heb een electrische scooter, type BTC, 2000W motor in achterwiel. Rijdt prima. Maar nu doet hij al een paar weken gek. Ik heb al de stop-beveiliging van de zijstandaard eraf gehaald, die kan het niet meer zijn. Maar bij aanzetten contact, wil wegrijden dan bokt de scooter. De motor slaat aan, je voelt kracht naar voren maar hij stopt, letterlijk bokken. Nadat ik contact uitzet, beide remmen inknijp en dat herhaal (geen logica dus) wil hij plots wel weer gaan rijden. Als hij rijdt dan rijdt hij ook prima door. Maar stoppen, uitzetten, boodschapje doen en weer opstappen, zelfde euvel. Iemand enig idee? is er een blokkering wat wellicht samenhangt met de achterrem zoals dus die zijstandaard beveiliging? gr. Gerard, Woerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
ArnoTo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 03:16:
[...]

As you can see in my link, price for 50cm3 version was 2150euros, no renting involved. I think i remember the 125cm3 version was bit less than 3000euros. If i talk that much about front fork, it's because there is a sort of class action agains Silence in France about it, and also steering that becomes stiff and is very dangerous specially in corners. Im sure it's not the case for everyone, but many experiences shared here about same topic and fact that it was possibly dangerous to drive.

https://www.dealabs.com/b...ologique-79650eur-2902761
Deallabs verwijst naar https://www.seat.fr/mobilite/seat-mo-50
Onderop die pagina staat het volgende.
2) Location avec Option d’Achat pour une SEAT MÓ eScooter 50 vendu au prix tarif de 5 900 € ramené à 2 154€ après déduction de la remise de 3 746 €. Option d’achat finale : 1 622,50€ ou reprise du véhicule sous conditions du distributeur. Montants exprimés TTC. Offre réservée aux particuliers chez tous les distributeurs SEAT MÓ (France métropolitaine) présentant ce financement et valable jusqu’au 31/03/2025 pour toute commande d’une SEAT MÓ 50 eScooter passée et livrée avant le 31/03/2025 dans la limite des stocks disponibles.
Vertaling via vertaalmachine
2) Lease met koopoptie voor een SEAT MÓ eScooter 50 verkocht tegen een catalogusprijs van € 5.900, verlaagd tot € 2.154 na aftrek van de korting van € 3.746. Uiteindelijke aankoopoptie: € 1.622,50 of inruil van het voertuig onder de voorwaarden van de verdeler. Bedragen uitgedrukt inclusief BTW. Aanbieding voorbehouden voor particulieren bij alle SEAT MÓ (Metropolitan France) dealers met deze financiering en geldig tot 31/03/2025 voor elke bestelling van een SEAT MÓ 50 eScooter geplaatst en geleverd vóór 31/03/2025 zolang de voorraad strekt.
Het lijkt mij dat het totaalbedrag om het te kopen dan 3776,50 wordt, of mis ik dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarField000
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-04 13:07
Hoi Allemaal.
Ik heb eind 2022 een IVA S5 Scooter gekocht. LIn 2023 een 2e batterij die groter is.

Nou heb ik de laatste tijd problemen dat hij steeds afslaat. En dan bedoel ik dat de hoofdschakelaar uit springt. Het kan tijdens het rijden gebeuren, maar ook als je gewoon stil staat.
De garantie is voorbij (10k+ km) en ik heb een nieuwe hoofdschakelaar gekocht.
Maar er zit geen handleiding bij ... weet iemand hoe ik die schakelaar moet vervangen? Hij zit onder de buddybak waar je batterijen in zitten.

Alvast Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
TheDebonair schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:47:
Ik heb voor de winter een volledig elektrische La Souris E-Sourini scooter met Bosch motor tweedehands op de kop getikt. (Modelletje Vespa / AGM Vx50 / Znen ZN50QT / BTC Riva). Deed het prima. Heeft afstandsbediening voor het alarm. Er zit geen klillswitch onder het zadel.

Nu probeer ik hem uit de schuur te krijgen. Accu zit vol en erin gezet. Lampen werken allemaal prima, maar de gashendel doet niets, ook niet in combinatie met de achteruitknop. Ik herinner me dat er een soort start procedure was (remmen inknijpen en op de startknop drukken of zo), maar ik krijg hem niet in beweging.

Een handleiding heb ik niet. Ik google me suf, maar vindt alleen dingen over een elektrische start op een benzinescooter. Iemand een suggestie?
Met de afstandbediening op slotje open drukken en dan startknop op je scooter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-06 09:39

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik had ook veel problemen met het opladen van mijn IVA NCE PRO.
Dan weer wel, dan weer niet. Gekmakend.
Maar ik ben er achter hoor.
Als je de plug uit de accu van de IVA haalt om de oplader plug in te pluggen, en vervolgens de stekker van de oplader in het stopcontact duwt kunnen er 2 dingen gebeuren. Alle groene lampjes op de oplader gaan knipperen of je ziet een paar groene lampjes met een rode knipperen.
Daar gaat het mis.
Oplossing: voordat je de stekker in het stopcontact duwt, druk even op het knopje op de accu zelf.
Nooit meer oplaadproblemen gehad.
Aangezien mijn scooter de gehele tijd app problemen heeft gehad, heb ik nu alle accounts laten verwijderen en hoop met een nieuwe installatie dat het weer werkt.
Heb de hele winter op zomertijd gereden qua klok, wat irritant is.
Maar de app heb ik niet nodig gehad, maar als je per ongeluk je sleutel in het helmcompartiment laat vallen en het zadel dicht doet, is het fijn om de scooter nog met je app op de telefoon te bedienen...

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIf0_kqkc1BZUFAcfEQgx7jWC6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCEwZ2jOJ3WgcheRuEsUX1qp.jpg?f=fotoalbum_large

De app is nog steeds een drama.
Doet niets met de QR code onder het zadel.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoTo
OlafBso schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:24:
Ik had ook veel problemen met het opladen van mijn IVA NCE PRO.
Dan weer wel, dan weer niet. Gekmakend.
Maar ik ben er achter hoor.
Als je de plug uit de accu van de IVA haalt om de oplader plug in te pluggen, en vervolgens de stekker van de oplader in het stopcontact duwt kunnen er 2 dingen gebeuren. Alle groene lampjes op de oplader gaan knipperen of je ziet een paar groene lampjes met een rode knipperen.
Daar gaat het mis.
Oplossing: voordat je de stekker in het stopcontact duwt, druk even op het knopje op de accu zelf.
Nooit meer oplaadproblemen gehad.
Aangezien mijn scooter de gehele tijd app problemen heeft gehad, heb ik nu alle accounts laten verwijderen en hoop met een nieuwe installatie dat het weer werkt.
Heb de hele winter op zomertijd gereden qua klok, wat irritant is.
Maar de app heb ik niet nodig gehad, maar als je per ongeluk je sleutel in het helmcompartiment laat vallen en het zadel dicht doet, is het fijn om de scooter nog met je app op de telefoon te bedienen...
Hi ! I had a problem tonight, my battery was at 30%. I unplug the battery from my NCE and bring it at home to charge as i do regularly. When i try to charge it, it indicates 100% immediately. I unplug it and push the buttons on the top of the battery, 100% again. I know perfectly that i did 50kms with this battery, I did bring it back to the NCE, plugged it, 100%, i did run 10km until it says 86%. But i know that now, battery must be in reality around 15%. I called the dealer and did leave a message. Thankfully, i can use the other battery. I hope this one will not have same symptom ! I cannot use the first one until someone checks it. Maybe the BMS had a problem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

ArnoTo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 02:52:
[...]

Hi ! I had a problem tonight, my battery was at 30%. I unplug the battery from my NCE and bring it at home to charge as i do regularly. When i try to charge it, it indicates 100% immediately. I unplug it and push the buttons on the top of the battery, 100% again. I know perfectly that i did 50kms with this battery, I did bring it back to the NCE, plugged it, 100%, i did run 10km until it says 86%. But i know that now, battery must be in reality around 15%. I called the dealer and did leave a message. Thankfully, i can use the other battery. I hope this one will not have same symptom ! I cannot use the first one until someone checks it. Maybe the BMS had a problem ?
I think so.
Stating it's 100% while it isn't, seems a management mistake.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoTo
OlafBso schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:04:
[...]

I think so.
Stating it's 100% while it isn't, seems a management mistake.
Thanks ! I called, they will pick up the battery and the charger unfortunately. I have only one charger, and they dont have anyone else to give while they make it repair. It's not a IVA (or official french dealer) so i guess i will have no moped during few weeks. i will let you know how things go !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morph4
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-05 18:19
Heeft er toevallig iemand een achterwiel van govecs liggen die ik kan overnemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, paar nieuwe modellen op de market:

De Black Tea Wildfire is eindelijk leverbaar, 6-12 kWh verwijderbare accu's dus erg interessant als je een grote actieradius zoekt.

RGNT is na hun faillissement doorgestart en is met een stuk lagere prijzen opnieuw begonnen met de RGNT Turbo in jaren 80 retro kleuren, vanaf deze maand leverbaar, 7.5 kWh vaste accu.

Naxeon I AM, 6.5 kWh vaste accu, super futuristisch

Ultraviolette Tesseract, net gepresenteerd - normaal gesproken zijn scooters uit India hier niet zo relevant, maar Ultraviolette is net begonnen met de eerste export naar Europa (vooralsnog alleen hun huidige F77 model). Uiteraard zijn de lokale Indiase prijzen weer om jaloers van te worden: de variant met 6 KWh accu koop je daar voor 2100 euro. Zal wel minstens het dubbele worden tegen de tijd dat je 'm hier koopt, maar zelfs dan is dit een serieuze speler in de 125-cc klasse.

Horwin Senmenti 0, dit ding gaat daadwerkelijk in productie en schijnt dit jaar naar Europa te komen - razendsnelle motorscooter met 16.9 kWh accu, bedoeld als concurrent voor de BMW CE 04. Gaat ongetwijfeld richting de 15k kosten, maar dan kan je wel met 200 km/u op een scooter rijden.

Royal Enfield Flying Flea, alweer een grote fabrikant die electrisch gaat - nog weinig details over de accugrootte en prijs, maar ziet er iig erg fraai uit. 2026 beweren ze, we zullen zien.

De Japanners doen nog steeds vrijwel niets. Yamaha en Suzuki hebben de E01 en Burgman motorscooters nog steeds niet naar Europa gebracht, wordt 2026 waarschijnlijk, dus dat is tegenvallend. Honda laat (los van de weinig interessante EM1-e) vooralsnog alleen concept modellen zien, daar verwacht ik niks van wat leverbaar is in 2025 en 2026. Kawasaki heeft de Ninja/z e-1 modellen nu op de markt maar met zulke kleine accu's dat ze vrijwel onverkoopbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

In Japan rijdt werkelijk helemaal niemand in of op een elektrische auto/scooter/motor. In China zijn Japanse tweewielers compleet afwezig. En in Taiwan hebben ze alleen specifiek voor de taiwaneze markt gemaakte elektrische scooters met een accuwisselsysteem.
Uit Japan hoef je weinig te verwachten.

Erg leuk al die nieuwe toetreders uit 'Europa' China en India, maar de vraag is altijd of de fabrikant eerder failliet is dan dat de scooter is weggeroest 😝 ik zou daar geen €5000 of meer in durven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tsja, de markt voor electrische motoren/scooters is er, dus ofwel je koopt een electrische Vespa, Niu, Yadea of BMW, ofwel een kleinere fabrikant die failliet kan gaan. In de markt voor 125-cc is er vrijwel niks te krijgen onder de 5k, dus het is zoiets, of een busabonnement (wat over een paar jaar gezien duurder is)

Royal Enfield is in elk geval wel een grote speler die erbij komt.

Overigens, KTM is ook net over de kop gegaan dus zoveel zekerheid heb je met de tradionele merken ook niet...

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 03-04-2025 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Fabrieksbezoek bij Niu, altijd interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scuro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 15:38
Ik heb geen ervaring met electrische scooters, maar als ik moet gokken: misschien is er iets met de hall sensoren of de bedrading. Hall sensoren detecteren de rotatie van de motor en op basis van deze positie bepaalt de controller welke spoel op spanning moet worden gezet. Indien deze bepaling incorrect is, hapert de aansturing. Met name het starten van de motor geeft dan problemen, maar als hij eenmaal draait is het minder merkbaar.

Als het goed is lopen er naast de 3 dikke kabels, ook wat kleinere draden naar je motor. Waarschijnlijk 4 stuks. Check of deze nog in tact zijn en of alle stekkertjes op motor en controller nog goed zijn. En vrij van corrosie.

Misschien heb je hier wat aan. Succes!
gdonker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:40:
Beste liefhebbers van escooters, ik kom er maar niet achter, dus hoop dat ik mijn vraag hier kan stellen en iemand een beetje een idee heeft.

Ik heb een electrische scooter, type BTC, 2000W motor in achterwiel. Rijdt prima. Maar nu doet hij al een paar weken gek. Ik heb al de stop-beveiliging van de zijstandaard eraf gehaald, die kan het niet meer zijn. Maar bij aanzetten contact, wil wegrijden dan bokt de scooter. De motor slaat aan, je voelt kracht naar voren maar hij stopt, letterlijk bokken. Nadat ik contact uitzet, beide remmen inknijp en dat herhaal (geen logica dus) wil hij plots wel weer gaan rijden. Als hij rijdt dan rijdt hij ook prima door. Maar stoppen, uitzetten, boodschapje doen en weer opstappen, zelfde euvel. Iemand enig idee? is er een blokkering wat wellicht samenhangt met de achterrem zoals dus die zijstandaard beveiliging? gr. Gerard, Woerden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52
Ondertussen alweer 3250km door gekomen met mijn Horwin Sk1. Vanochtend voor het eerst zonder handschoenen. Mijn excelsheet geeft aan dat ik hem er in ongeveer 57 maanden uit heb dus nog 47 te gaan. Ach de investering is toch al gedaan en als ik zie wat autokosten tegenwoordig zijn ben ik blij dat ik zowat gratis op en neer kan pendelen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guusdezeeuw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 18:38
Ik was eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel het inbouwen van cruise control kost voor een scooter. Ik heb dus een beetje onderzoek gedaan naar hoeveel zoiets zou moeten kosten. Als ik kijk naar hoeveel het kost bij een motor, een paar honderd euro (op basis van het moeten installeren van een Rostra universele motorfiets cruise control).

Dat lijkt mij een beetje zonde van het geld. Zeker als je ziet waar zo'n gashendel uit bestaat. Hier heb je bijvoorbeeld een gashendel van een CPX: https://www.vandenburgein...s/gashandel-supersoco-cpx Gezien ik niet dagelijks aan gashendels knutsel, dacht ik dat er een gashendel met kabel in zat, maar dit
lijkt mij gewoon meer een drive by wire. Als dat zo is, dan kan gewoon deze tip uit 2019 worden toegepast.
Ik vond nog ter aanvulling nog een forum eigenlijk bedoeld voor DIY e-bike kits nog verschillende manieren hoe je bij het zelf in elkaar knutselen van de cruise control hoe je deze kunt laten functioneren, welke knoppen hiervoor je het beste kunt gebruiken, etc... https://endless-sphere.co...o-dedicated-wires.118740/

Best wel eigenaardig dat zoiets nog niet plug & play op de markt is en dat men daardoor men zelfs drive by wire aangewezen is op gashendelklemmen als cruise control compromis.

[ Voor 6% gewijzigd door guusdezeeuw op 15-04-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 11:00
Nou ja, in principe is de gashendel gewoon een variable weerstand. dat kan je wel knutselen met een bypass knopje om vol gas te geven (3,5v)
Alleen mis je dan de logica eromheen die het veilig moet maken, zoals het automatisch uitschakelen bij remmen, uitschakelen etc. Voor het te verwachten effect kan je de scooter inschakelen met de gashendel voluit ;)
Als je geluk hebt heeft je controller de functionaliteit en heb je alleen een knopje nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stidge
guusdezeeuw schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:21:
[...]

Ik was eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel het inbouwen van cruise control kost voor een scooter. Ik heb dus een beetje onderzoek gedaan naar hoeveel zoiets zou moeten kosten. Als ik kijk naar hoeveel het kost bij een motor, een paar honderd euro (op basis van het moeten installeren van een Rostra universele motorfiets cruise control).

Dat lijkt mij een beetje zonde van het geld. Zeker als je ziet waar zo'n gashendel uit bestaat. Hier heb je bijvoorbeeld een gashendel van een CPX: https://www.vandenburgein...s/gashandel-supersoco-cpx Gezien ik niet dagelijks aan gashendels knutsel, dacht ik dat er een gashendel met kabel in zat, maar dit
lijkt mij gewoon meer een drive by wire. Als dat zo is, dan kan gewoon deze tip uit 2019 worden toegepast.

[...]

Ik vond nog ter aanvulling nog een forum eigenlijk bedoeld voor DIY e-bike kits nog verschillende manieren hoe je bij het zelf in elkaar knutselen van de cruise control hoe je deze kunt laten functioneren, welke knoppen hiervoor je het beste kunt gebruiken, etc... https://endless-sphere.co...o-dedicated-wires.118740/

Best wel eigenaardig dat zoiets nog niet plug & play op de markt is en dat men daardoor men zelfs drive by wire aangewezen is op gashendelklemmen als cruise control compromis.
Niet helemaal gerelateerd, maar ik heb een nieuwe controller besteld voor m'n IVA NCE Pro omdat ik gewoon benieuwd ben en zelf aan de performance wil sleutelen. Vaak is zo'n cruise control feature gewoon ingebouwd in de controller. Je hebt enkel een knopje nodig om het schakelaartje aan te gooien op het pinnetje van je controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-06 13:03
Stidge schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:40:
[...]

Niet helemaal gerelateerd, maar ik heb een nieuwe controller besteld voor m'n IVA NCE Pro omdat ik gewoon benieuwd ben en zelf aan de performance wil sleutelen. Vaak is zo'n cruise control feature gewoon ingebouwd in de controller. Je hebt enkel een knopje nodig om het schakelaartje aan te gooien op het pinnetje van je controller.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met de controller. Welke controller heb je besteld? Wat heb je ermee kunnen bereiken?

Ik vind het vooral verveelend dat mijn max snelheid daalt op de terugweg ten opzichte van de heen weg ivm lager batterij. Het zou fijn zijn als ik dat zou kunnen voorkomen. Ik heb toch iets van 30% over na een dag, dus iets hoger gebruik zou niet erg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stidge
Walrave schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:04:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het gaat met de controller. Welke controller heb je besteld? Wat heb je ermee kunnen bereiken?

Ik vind het vooral verveelend dat mijn max snelheid daalt op de terugweg ten opzichte van de heen weg ivm lager batterij. Het zou fijn zijn als ik dat zou kunnen voorkomen. Ik heb toch iets van 30% over na een dag, dus iets hoger gebruik zou niet erg zijn.
Moet nog binnenkomen.

Ik heb een DK72350 besteld op Alibaba na moeizaam overleg met de verkoper. Alle LINGBO controllers die in de NCE Pro passen zijn 'oud' en niet meer op voorraad. Dat zou het fijnst zijn. Hotswappen, zelfde pin-lay-out en vrij te programmeren.
De nieuwe controller zou 72V 120A, met 84V volle accu dus ongeveer 10kW moeten kunnen leveren.

https://www.alibaba.com/p...ligent_1601088920533.html Sample Price is 65 USD. Inclusief verscheping en importbelasting is het zo'n 80 euro.

Ik wil vooral zelf controle. Er is een risico dat ik m'n scooter kabelboom verpest, of dat m'n display niet meer werkt met de nieuwe controller, etc. Maar worth it om er van te leren :).

BTW, als ik het goed heb herinnerd, heb jij ook een NCE Pro? Ik heb sinds kort 2 accu's en de snelheid blijft een stuk langer stabiel. Je kunt ze kopen via Nova Motors. Ik heb daar een 2e handse accu met 38 cycli voor 850 euro besteld.

Dat je snelheid omlaag gaat, is normaal. Als je accu minder spanning heeft, kan ie de motor minder snel draaien. Maar ik vind het wel opvallend dat toen mijn max 51 km/h op de teller was, de snelheid terugviel naar bijv. 46 km/h. Nu is de max 60 km/h op de teller, en bij de zelfde accu spanning valt ie terug naar 55 km/h. Er moet dus een soort berekening/functie achter zitten die de snelheid afschaalt met spanning.

[ Voor 15% gewijzigd door Stidge op 22-04-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
Spannend! Ik ben heel benieuwd wat je er allemaal mee kan en hoor graag een update als je het hebt gebruikt!

Ja ik heb ook een NCE Pro en ik heb al twee batterijen in, maar ik rij bijna 70km als ik heen en weer gereden heb. Dus vandaar dat de teller lager wordt, van 61 bij 100% naar 54 bij ~33% op de teller. Ik ben recent over de 20k km dus het is niet meer zo fris en heb ook tijdens de winter de scooter een paar maanden niet gereden toen ik remmen zelf wou wisselen en dat was niet zo handig, dus mijn batterij is wel iets versleten. Maar mijn idee was dat je extra uit de batterij zou kunnen persen om te compenseren voor de val in batterij spanning over de dag, maar misschien kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy1010
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 15:30
Iemand geintresseerd in een NIU NGT van 2019? Hij staat bij mijn thuis stil. Ik heb hem destijds met veel overheidssubsidie kunnen aanschaffen. Hierdoor mag hij weg voor 2.000 euro.Technisch is hij in orde.

Ik woon in belgisch limburg dus als je in nederland er mee wil rijden moet je hem exporteren.

Bij intresse DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-06 12:33
@Stidge heel benieuwd naar jouw ervaringen. Ik krijg bij mijn dealer ook de update er niet op en ik zou heel graag dingen als kW output en max snelheid willen instellen zodat ik een standje heb met laag vermogen maar wel even snel als standje 3. En als het even kan wil ik de recuperatie ook instellen, want dat zou gewoon moeten kunnen...

@Walrave wat is er mis gegaan bij jouw remmen dan? Ik heb nu mijn 2e setje achterremmen versleten (voorremmen zijn onverslijtbaar lijkt het, en rem praktisch alleen maar voor). Ik wil daarom eigenlijk uitzoeken wat er voor nodig is om de achterrem zelf te vervangen aangezien elke 3k km naar de dealer voor de remmen wat onzinnig is. Kun je die klauw achter los maken en dan bij de pads, of is het iets ingewikkelder dan dat?

Laatste stap wordt voor mij om te kijken of ik een deftige stikstof demper kan monteren achter, zodat het geheel wat comfortabeler rijdt. Moet alleen even uitzoeken hoe ik bij de bout aan de bovenkant kom, die zal wel achter de buddybak zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
pannekoek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:46:

@Walrave wat is er mis gegaan bij jouw remmen dan? Ik heb nu mijn 2e setje achterremmen versleten (voorremmen zijn onverslijtbaar lijkt het, en rem praktisch alleen maar voor). Ik wil daarom eigenlijk uitzoeken wat er voor nodig is om de achterrem zelf te vervangen aangezien elke 3k km naar de dealer voor de remmen wat onzinnig is. Kun je die klauw achter los maken en dan bij de pads, of is het iets ingewikkelder dan dat?
Ik woon op een onverharde weg en rij deels onverharde wegen naar werk, dus als ik de scooter niet vaak genoeg schoon maak (wat te vaak heeft gebeurt) worden de remmen vies en slijten ze heel snel (in 3 maanden). Nu probeer ik de scooter wekelijks schoon te maken bij het tankstation en dat lijkt helpen als ik het goed hoor. Ik heb de juiste blokken niet kunnen vinden, maar ik heb nu deze Brembo remblokken https://www.sparks-online...city-125-vanaf-2014-07111 (na eerst de spiegel beeld te kopen 8)7 ) Maar deze zijn te dik en ik moest ze eerst slijten om ze op de juiste dikte te brengen. Het is nu een paar maanden en ze rijden prima. Het vervangen is goed te doen met wat standard gereedschap, ik kan precies nakijken wat ik heb gebruikt als je het handig vind. Je hoeft alleen twee bouten los te maken met een inbussleutel, dan moet je de rem vrij douwen en de kleine slotbout los maken en je kunt de remblokken zo vervangen en alles weer vastmaken. Ben benieuwd naar je stikstof demper idee, hoor graag meer als je hebt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Walrave schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:09:
[...]

Ik woon op een onverharde weg en rij deels onverharde wegen naar werk, dus als ik de scooter niet vaak genoeg schoon maak (wat te vaak heeft gebeurt) worden de remmen vies en slijten ze heel snel (in 3 maanden). Nu probeer ik de scooter wekelijks schoon te maken bij het tankstation en dat lijkt helpen als ik het goed hoor. Ik heb de juiste blokken niet kunnen vinden, maar ik heb nu deze Brembo remblokken https://www.sparks-online...city-125-vanaf-2014-07111 (na eerst de spiegel beeld te kopen 8)7 ) Maar deze zijn te dik en ik moest ze eerst slijten om ze op de juiste dikte te brengen. Het is nu een paar maanden en ze rijden prima. Het vervangen is goed te doen met wat standard gereedschap, ik kan precies nakijken wat ik heb gebruikt als je het handig vind. Je hoeft alleen twee bouten los te maken met een inbussleutel, dan moet je de rem vrij douwen en de kleine slotbout los maken en je kunt de remblokken zo vervangen en alles weer vastmaken. Ben benieuwd naar je stikstof demper idee, hoor graag meer als je hebt toegepast.
He top, fijn om te weten dat er blokken te koop zijn die je niet via IVA hoeft te halen. Nu nog de voorremblokken achterhalen haha. Hoe ben je hier achter gekomen?

Ik laat het weten wanneer ik verder ben met de schokdempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
pannekoek schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:19:
[...]
Nu nog de voorremblokken achterhalen haha. Hoe ben je hier achter gekomen?
Nog niet, maar ik wil het een keer kijken zo dat ik nieuwe al heb op het moment dat ze versleten raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 11:18
[...]

He top, fijn om te weten dat er blokken te koop zijn die je niet via IVA hoeft te halen. Nu nog de voorremblokken achterhalen haha. Hoe ben je hier achter gekomen?

Ik heb een NCF en de achterrem is anders dan de NCE. Die blokken heb ik wel gevonden samen met een collega die in die handel (remblokken voor motorfietsen) zit. De voorrem van een NCF is hetzelfde als een NCE maar die blokken hebben we nog niet kunnen vinden op basis van de nummers die er op staan of de vorm/maten die ze hebben.

Zal me er nog eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik snap ook niet waarom ze elke keer het wiel opnieuw gaan uitvinden met die remblokken, pak gewoon een bestaan type en kopieer dat dan 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
@RonaldMcDonald haha mooi, hivemind hier. Ik ga straks richting de 9000 beurt en dan wordt het weer 40eu voor blokjes aftikken. Als ik het straks zelf kan dan gaat het aanzienlijk schelen.

Overigens heb ik nu piepend gekraak in de achterbrug zitten, dus even kijken of ze dat kunnen verhelpen. Ik verwacht dat het rond het bok zit en dat die bouten even los en ingevet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 11:18
Ik zit op 7500km met de originele blokken, zowel voor als achter. Achter worden nu wel dun, die ga ik binnenkort doen maar de voorremmen zit nog superveel vlees op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:13
dirks schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:41:
[...]
Uiteindelijk moest ik een knoop doorhakken. Ik voorzie de komende jaren nog wel wat ontwikkelingen op escooter gebied en besloot nu iets eenvoudigs te kopen en over twee jaar verder te kijken.

Het werd een Lifan. Bosch velgmotor, 1.44kWh accu (Toch 20% meer dan de 1.2kWh van anderen), geen GPS en online poespas. Alu achterbrug, schijfremmen voor en achter. Schakelaar met drie rijprofielen. Prijs was €2200, Laag windscherm van de Sym MIO past precies €99 en Shad topkoffer €60.
Zes jaar geleden heb ik een knoop doorgehakt en een scootertje aangeschaft dat niet helemaal voldeed aan het 'profiel' dat ik voor ogen had maar over een jaar of twee zou het aanbod vast groter zijn! Dat viel tegen, ik denk dat veel benzinescooter/brommerverlaters gekozen hebben voor een e-bike en er geen grote markt voor e-scooters gekomen is. Ik ben dus door blijven tuffen op de Lifan bij slecht weer als de fiets niet aantrekkelijk was.

Gisteren heb ik toch een nieuwe scooter besteld, een Yadea G5. Iets groter wielen, 33% meer accucapaciteit, geen app, geen poespas. Er komt nog wel een windscherm op.

De Lifan is overigens nog in prima staat met nog geen 6000km op de teller en na 185 acculadingen is de accu ook nog als nieuw. Helaas is er op Tweakers V&A geen scooterhoek dus zal ik de Lifan op Marktplaats moeten zetten want de scooterwinkel geeft er weinig voor terug, die heeft liever geen gebruikt elektrisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfw1Mhdmf6knlEr9AGIhRIsEwo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEcwcAnszX1Piy9byRFLNNOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stidge
@Walrave @pannekoek en overige NCE Pro eigenaren:

Frankenstein project heeft wat vorderingen.

+ De DK72350 kan je simpelweg installeren in je NCE.
+ De bestaande connector kun je gewoon in de nieuwe controller pluggen.
+ De remmen onderbreken netjes de controller/power.
+ De cruise control doet het.
+ De accuspanningsmeter(s) werken.

- De snelheidsmeter werkt niet niet (of nog niet)
- De vermogensmeter werkt niet (of nog niet)
- De rijmodus meter werkt ook niet (of nog niet)
- Misschien moet je even klooien met de fasekabel volgorde in software of hardware.
- Er komt een diagnostic code 120 op het scherm.

Verdere functies heb ik (nog) niet getest, zoals regeneratief remmen of achteruit.

Ik heb er nog niet mee gereden. De oude controller zit met onmogelijke schroeven vast, dus die zal ik er uit moeten tappen of boren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stidge
En de bouten lostappen is ook gelukt.

Nu nog werk aan de winkel om maar een ander schermpje en of snelheidsmeter te fixen. Want dit is leuk, maar leip.

+ In 4-5 seconden naar de 60km/h.
+ max 88 gps, zelfs met 60% accu.
+ de snelheid standen werken. Maar staan niet aangegeven op het display.

- max 88 gps, zelfs met 60% accu.
- ik heb geen idee hoe hard ik rijd 😅

De throttle response is niet helemaal zoals ik zou willen, ook nog even mee spelen.

Al met al heb je geen enkel nieuwe kabel oid nodig en zou je voor ongeveer 85 euro mijn setup kunnen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Stidge op 11-05-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
Heel interessant Stidge! Goed bezig!

Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om een soort switch te hebben voor de twee controllers? Want de standard versie is misschien beter voor in de stad of op de rollers, maar die DK72350 lijkt heel fijn voor rustige wegen buiten om. Als je de oude controller aansluit gaat alles meteen terug of is daar een soort load proces nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stidge
Walrave schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:16:
Heel interessant Stidge! Goed bezig!

Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om een soort switch te hebben voor de twee controllers? Want de standard versie is misschien beter voor in de stad of op de rollers, maar die DK72350 lijkt heel fijn voor rustige wegen buiten om. Als je de oude controller aansluit gaat alles meteen terug of is daar een soort load proces nodig?
Helemaal niks voor nodig. Ik werk er nog aan om een bluetooth module actief te krijgen. Dan kun je met je telefoon switchen ;).

De controllers fysiek wisselen kan een 5-10 minuten klusje zijn, als je dat wilt. De 'instellingen' staan op de controller. Alle andere (rand)zaken zijn voor sensoren, verlichting e.d. Die staan allemaal los van de controller. De controller stuurt gelijkstroom van de accu's naar de motor in wisselstroom. Dat is z'n taak. Daarnaast heeft de controller nog features om bijv. Cruise Control te ondersteunen, of niet aan te mogen gaan als de voetstandaard is uitgezet. Maar dat kan je allemaal disablen. In principe heeft de controller niks meer nodig dan de stroom van de accu, een gashandel en de kabels naar de motor.

Ik denk overigens, als je deze koopt: https://nl.aliexpress.com/item/1005002372888152.html dat dan alle functies blijven werken. Heb je wel 'maar' 100A ipv 120A. Alsnog meer dan zat.

[ Voor 6% gewijzigd door Stidge op 12-05-2025 15:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWIKG4ch8OSc8UHdeklZHhncGv8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FUQPcXsWnR8A5U8qc6oPR2VO.jpg?f=user_large

Na zes jaar een nieuwe scooter! Yadea G5. Motor 2300W, accu 1.92kWh, 12inch velgen, 85kg.
Accu zit onder de voeten, onder de buddy past een helm.

Helaas slechts twee 'versnellingen', een Eco met rustige acceleratie en max 25km/u en de Power-stand die driftig naar de 45km/u gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-06 20:30

Frituurman

Mjam!

Wij gaan binnenkort verhuizen en onze naaste buren (en beste vrienden) ook. Alleen niet weer naar een 'buur-situatie'. De dames gaan geregeld wandelen met elkaar, maar om nu ruim een uur eerst naar elkaar toe te wandelen, alvorens samen verder te wandelen en daarna weer een uur terug te wandelen alleen, dat is ook zoiets. Dus beide dames willen gaan voor een scooter en gezien zonnestroom = gratis, graag een elektrische variant. Ze willen liever niet in de auto op en neer en ze gaan ook alleen wandelen bij goed weer (nu is dat tegenwoordig bijna dagelijks het geval), dus ze hoeven ook niet droog te zitten. Een scooter is dus een prima keuze in de situatie.

Nu ben ik degene die er onderzoek naar mag gaan doen; de dames vinden vooral belangrijk hoe het ding eruit ziet, maar ik wil graag ook wat meer inzicht in accu, bereik, etc. Wat is, in Nederland, een goed startpunt om te beginnen? Websites van aanbieders? Het budget is tsja.. ik hoef geen goud-ingelegde scooter van 5.000 euro, maar het moet ook geen Ali-meuk zijn van 1.000 euro. Ik hoor heul graag tips! En ja, ik weet dat ik ook zelf onderzoek moet doen. Wat we nodig hebben is uiteindelijk specifiek voor ons, maar ik ben vooral benieuwd naar de richting.

Dames zijn overigens in bezit van een rijbewijs en de afstand tussen onze nieuwe woningen bedraagt een kilometer of 10. De scooter moet het dus wel heen en terug volhouden. :)

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Dit is eigenlijk de vraag die bijna elke elektrische scooter rijder heeft. Ik heb een bepaalde afstand in gedachte die ik wil afleggen, en nog wat aanvullende eisen qua uiterlijk of comfort, wat past daarbij.

De markt bestaat grofweg uit 2 soorten spelers. Je hebt de 'traditionele' scooter merken die al een paar decennia actief zijn. Die maken naar mijn mening nog steeds veruit de beste kwaliteit scooters. Maar ze maken meestal niet zo goede elektrische scooters. Dat uit zich dan in een of meer van de volgende problemen: kort bereik, lange laadtijd, te duur.

En dan heb je de nieuwe Chinese merken die veel goedkoper zijn, veel meer keuze bieden aan design, uitvoering, moderne gadgets (apps om de scooter te bedienen) en ook modellen hebben met veel grotere accus en sterkere motoren. Je maakt dan wel een grotere kans op roest, defecten, gekkigheid met de app of langere wachttijd als er een reparatie nodig is. Deze merken hebben de markt van elektrische scooters in Europa eigenlijk voor 95% overgenomen omdat de Honda's, Vespa's en Yamaha's van deze wereld het zo grandioos laten afweten.

Zowel de site als het youtube kanaal van scooter centrum reeuwijk bieden een handig overzicht van allerlei scooters. Ik zou daar eens gaan kijken of er wat van je gading tussen zit qua design, mogelijkheden en prijs. Echte 'zooi' staat er niet tussen, ze verkopen alle gangbare oude en nieuwe merken.

https://www.scootercentrum.com/

Ze geven ook (als enige) het realistische te verwachten bereik van de scooters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06
@Frituurman Het gaat niet enkel om die 10Km heen en weer voor het wandelen ga ik vanuit?
Want anders kan je elke elektrische scooter wel kopen, 10Km ze halen allemaal wel ;)
Kunnen de dames beter een (elektrische) fiets kopen voor zulke kleine afstanden :P

Maar ik vermoed dat er nog andere use cases in gedachten zijn voor de elektrische scooters, dingen die wat verder zijn en bijv. ter vervanging van de auto. Welke zijn dat?

Wordt er trouwens gekeken naar een blauwe of gele plaat?
Dat maakt een groot verschil voor de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-06 20:30

Frituurman

Mjam!

Vliegvlug schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:16:
@Frituurman Het gaat niet enkel om die 10Km heen en weer voor het wandelen ga ik vanuit?
Want anders kan je elke elektrische scooter wel kopen, 10Km ze halen allemaal wel ;)
Kunnen de dames beter een (elektrische) fiets kopen voor zulke kleine afstanden :P

Maar ik vermoed dat er nog andere use cases in gedachten zijn voor de elektrische scooters, dingen die wat verder zijn en bijv. ter vervanging van de auto. Welke zijn dat?

Wordt er trouwens gekeken naar een blauwe of gele plaat?
Dat maakt een groot verschil voor de range.
Ik heb ook een puber (17) in bezit van een autorijbewijs. Die wil 'm vast ook gebruiken. En ik heb 2 pubers onderweg naar die leeftijd (12 en 14). Dus ik vermoed dat het gebruik wat breder wordt. Elektrische fiets willen we niet. Daar voelen we ons te jong voor. We hebben vrij nieuwe (2023 en 2024) gewone stadsfietsen voor ons als ouders.

Daarnaast gaan we voor een gele plaat, denk ik. Maar als de argumenten voor max 25 per uur en dus een blauwe goed zijn, dan is dat ook een optie. Alleen fietspaden is mogelijk wel veiliger voor de kinderen. En 25 is nog een mooie snelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Frituurman op 29-05-2025 09:13 ]

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54
Frituurman schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb ook een puber (17) in bezit van een autorijbewijs. Die wil 'm vast ook gebruiken. En ik heb 2 pubers onderweg naar die leeftijd (12 en 14). Dus ik vermoed dat het gebruik wat breder wordt. Elektrische fiets willen we niet. Daar voelen we ons te jong voor. We hebben vrij nieuwe (2023 en 2024) gewone stadsfietsen voor ons als ouders.

Daarnaast gaan we voor een gele plaat, denk ik. Maar als de argumenten voor max 25 per uur en dus een blauwe goed zijn, dan is dat ook een optie. Alleen fietspaden is mogelijk wel veiliger voor de kinderen. En 25 is nog een mooie snelheid.
Een elektrische fiets klinkt eerlijk gezegd toch veel logischer aangezien je kinderen hebt die geen rijbewijs hebben. Het leeftijdsargument snap ik niet: te jong voor gedeeltelijke ondersteuning maar wel oud genoeg voor volledige ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06
Frituurman schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb ook een puber (17) in bezit van een autorijbewijs. Die wil 'm vast ook gebruiken. En ik heb 2 pubers onderweg naar die leeftijd (12 en 14). Dus ik vermoed dat het gebruik wat breder wordt.
Dat denk ik dan ook wel ja.
Kan altijd handig om even op een scooter te gaan ipv met de auto, al was het maar wanneer de auto al in gebruik is.
Als de 17 jarige niet de hoofdbestuurder is kan die gewoon rondrijden op de verzekering van jullie maar dan met verhoogd eigen risico bij de meeste verzekeraars.

Maar let wel even op of dat echt kan, bij Unive zijn ze helemaal gestopt met uitkeren wanneer er een jongere op rijdt omdat er teveel misbruik van gemaakt werd: Univé ziet steeds meer jongeren sjoemelen met bromfietsverzekering
Ik verwacht dat dit bij meer verzekeraars gaat gebeuren.
Elektrische fiets willen we niet. Daar voelen we ons te jong voor. We hebben vrij nieuwe (2023 en 2024) gewone stadsfietsen voor ons als ouders.
Snap je helemaal, hier ook nog alles reguliere fietsen. Fietsafstanden zijn naar ons idee zodanig kort dat daar geen elektrische ondersteuning nodig is, we zijn nog niet bejaard dat we dat nodig hebben. ;)
En zo krijgen de kinderen in elk geval nog de beweging van dagelijkse fietstocht naar school, ook al is dat maar 20min enkele reis voor degene die het verst weg zit.
Ben zelf ook voor een gele plaat gegaan, puur vanwege de hogere snelheid omdat ik anders het verschil met fietsen te klein vind.
Extra argument is tegenwoordig ook dat je op de blauwe plaat ook een helm op moet maar dat is voor mij nooit een reden geweest om voor een snorfiets te gaan.
Wel haal je daarmee natuurlijk een hoger bereik maar ik ben ergens liever sneller. ;)

Qua bereik zou ik als minimum echte 50 kilometers aanhouden voor generiek gebruik.
Mijn eerste elektrische scooter, Novox C50 zelfbouw, zat daar op en dat was in dat opzicht prima.
Hij trok wel lekker snel op en hoge top dus had er wel meer bereik uit kunnen krijgen door dat allemaal wat naar beneden te schroeven.
De Govecs die ik daarna kocht wel van een groter bereik laten voorzien met extra accu, gaat minstens 75Km ver maar heb die nooit helemaal leeg gereden. Trekt wel stuk minder snel op dus dat zal ook helpen.

De Niu die mijn vrouw laatst gekocht heeft met extra accu gaat volgens het display na volledig opladen nog verder, 100Km maar als ik er op rijd in de sport stand (ander standen gaat naast het gezapiger optrekken ook de top helaas omlaag) dan loopt de range harder terug dan het respercentage van de accu dus geloof niet dat daar echt 100Km mee te halen is.
Ander ding wat in de range hakt is dat als de accu op 15% komt de scooter in een powersave mode gaat waarmee snelheid wordt beperkt tot 20Km/u. Wat ik erg irritant vind.
Rijd liever minder kilometers op een acceptabele snelheid door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

[...]

Bij mij bleek de complete rem vast te zitten..natuurlijk NET buiten de garantie termijn. Mijn scooterdealer heeft het nog wel geprobeerd bij IVA, want ik zat er al 3 maanden mee dat hij zwaar liep, maar ze zijn onverbiddelijk. Fijne is wel met de vervanging van het hele systeem, dat je er de nieuwe remblokken bij krijgt.
Om te janken dus.
Scooterdealer heeft het voor 90 euro gedaan, wat echt super aardig is, dus ik heb hem meteen een servicebeurt laten doen, aangezien hij toch op 5000 km staat nu.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
OlafBso schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Bij mij bleek de complete rem vast te zitten..natuurlijk NET buiten de garantie termijn. Mijn scooterdealer heeft het nog wel geprobeerd bij IVA, want ik zat er al 3 maanden mee dat hij zwaar liep, maar ze zijn onverbiddelijk. Fijne is wel met de vervanging van het hele systeem, dat je er de nieuwe remblokken bij krijgt.
Om te janken dus.
Scooterdealer heeft het voor 90 euro gedaan, wat echt super aardig is, dus ik heb hem meteen een servicebeurt laten doen, aangezien hij toch op 5000 km staat nu.
90 euro voor een volledig nieuw remsysteem is erg netjes wat mij betreft!

Ik ga nu richting de 8500 en heb een hele rare tik in mijn wiel/rem zitten (het moet daar zitten want scooter op het bok en voorwiel een slinger gegeven en dan hoor ik het ook). Benieuwd wat ze gaan zeggen, bij 7000 is het voorwiellager vervangen, dus beter zit het niet daar in want dat vind ik iets te vroeg haha.

@Frituurman ik heb een IVA NCE Pro met 2 accu's en rij daar af en toe+- 230km op een dag mee. Ik haal 118km op de teller en hou tussen de 20 en 10 procent over bij aankomst afhankelijk van hoe de wind staat.

[ Voor 9% gewijzigd door pannekoek op 02-06-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
OlafBso schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Om te janken dus.
Toevallig dat mijn voorrem het niet deed en een nieuwe kost zonder montage €80,- dus jouw €90,- is erg goedkoop.
Mijn gelukje is dat mijn rem het nu weer doet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
Heb het nog niet op V&A gezet.

*knip* laat dat nu net de enige plek zijn waar het mag ;)

[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 09-06-2025 18:23 . Reden: V&A ]

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.