Vandaag even kort getest met de verschillende modi op de Niu NQi GTS scooter.
Tests gedaan bij 71% acculading en op een vlakke weg. En de gashendel vanuit stilstand helemaal open getrokken.
E-save
Verbruik bij optrekken: 1,2 kW
Topsnelheid: 25 km/u
Optrekken gaat traag maar 25 Km/u is ook traag dus kost een acceptabele tijd tot je op de top zit.
Bovendien is dit de relaxt rijden modus.
Dynamic
Verbruik bij optrekken: 2,5 kW
Topsnelheid 48km/u
Optrekken echt traag, je zit pas na grofweg 150m op die top. Niet bepaald dynamisch.
E-sport
Verbruik bij optrekken: 5,2 kW
Topsnelheid 51km/u
Optrekken gaat lekker snel maar af en toe zou ik het fijner vinden als het wat relaxter kan.
Vind de opbouw van de topsnelheid erg merkwaardig gekozen trouwens.
Tussen de
E-save en
Dynamic zit 23 Km/u verschil en tussen
Dynamic en
E-sport zit maar 3 Km/u verschil.
Ik had al aangegeven dat ik een domme keuze vind om bij die modi de topsnelheid ook aan te passen maar om dan zo’n klein verschil tussen
Dynamic en
E-sport te maken vind ik helemaal nergens op slaan.
Had die dan tenminste ook op 51 Km/u gehouden, dan had ik de
Dynamic modus wel gebruikt.
Automatisch uitschakelende richtingaanwijzers
Na een tijdje rijden ben ik er ook nog niet uit wat ik van de richtingaanwijzers vind.
Die gaan namelijk automatisch uit na het maken van een bocht, of tenminste soms. En de ene keer gewoon direct nadat je de bocht genomen hebt zoals je zou willen maar de andere keer rijd je de halve straat nog rechtdoor voordat ze uitgaan, waardoor mensen denken dat je de volgende zijstraat in gaat

. Of ze gaan helemaal niet automatisch uit, dat kan ook.

Ik snap dat het soms moeilijk kan zijn een bocht te detecteren (hoewel er toch gps in de scooter zit) maar dit is wel echt vrij onbetrouwbaar.
Loop hierdoor ook tegen problemen aan wanneer ik een z-bocht moet maken. Doordat na de eerste bocht de richtingaanwijzer automatisch wordt uitgeschakeld komt het signaal wat je met de knop geeft om de andere bocht aan te geven soms niet goed door. Of misschien wel door maar dan zit die nog in de detectie fase van de eerdere bocht ofzo en wordt het knipperlicht dat je de andere kant op wilt al uitgezet voordat je die bocht bent ingeslagen.
Of hij ziet de druk op die knop als het signaal om de richtingaanwijzer van die eerdere bocht uit te schakelen en niet als signaal om die andere aan te zetten.
Hoe dan ook, z-bochten gaan vaak fout.
Denk dat ik de ouderwetse, handmatige manier van richting aanwijzen prettiger vind.
Toegegeven dat ik bij mijn huidige scooter af en toe vergeet de richtingaanwijzer uit te zetten maar dat zal bij de Niu GTS niet gebeuren, en dat is niet vanwege de knipperende indicatoren op het dashboard -want dat heeft mijn eigen scooter ook- maar vanwege het harde geluid wat klinkt als ze aan staan. Je wordt er luid en duidelijk aan herinnerd