Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 72 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:41
@DeJurist Er is een specifiek Segway topic:
Grote Segway elektrische scooter topic
Daar hebben ze vast meer ervaring met de B110

[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 18-08-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Een e-scooter accu/batterij diagnosticeren kan ik dat zelf doen?
Of heb je in de analogie van een auto een obd-achtig analyse apparaat of iets dergelijks nodig.

Rede: Een goede vriend van mij is door een nare neurologische ziekte msa-c niet en nooit meer in staat om een e-scooter te kunnen berijden. Laat staan gewoon lopen. En heeft het rijwiel blauw kenteken lange tijd niet gebruikt. En de accu dientengevolge niet nooit meer opgeladen. Denk een half jaar. 'Stom' zegt tie maar hij had letterlijk wel wat anders aan z'n hoofd.

Z'n dochter is net 16 geworden en mag na 't behalen rijbewijs erop gaan rijden maar hij/zij kreeg/kregen de accu niet meer opgeladen.

Dus hij belde mij, van dat de accu niet wilde opladen. Langs gegaan en Ik heb er naar gekeken en wat gemeten. De lader is nog goed. Want zo zei hij "Jij bent dé techneut in de familie en kring" ;-P

Vraag: Is de accu/batterij nog op te kalefateren of is dit einde oefening/ber

Alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen.

Model accu/batterij: Model:
Niu lithium accu 60v 35Ah

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWcFkydx7HbYXVW6WIO_N0Bo8b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AftBsbjDmEmiC3qH9SKl3rBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg8uGySI-AbbBBniABnCj_B10Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dt9QNJH79Fllg671ieMrF2Bt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 20-08-2024 10:06 . Reden: typo ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:23

Aidix

Geluidspietlut

Probeer dit eens:

[ Voor 40% gewijzigd door Aidix op 20-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Als ik na de vroege dienst thuis ben ga ik de yt instructie uitproberen.
Bedankt voor de tip.

Alleen ff uit 't hoofd de accu geeft geen flash van ledjes knipper als je de test knop indrukt.
Dat had ik al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Als dit niet werkt dan is hij onder de veiligheidsgrens gezakt en dus kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Aidix schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:05:
Als dit niet werkt dan is hij onder de veiligheidsgrens gezakt en dus kapot.
Helaas dit werkt niet ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Mogelijk dat dit nog werkt als allerlaatste poging: flippy in "Elektrische scooters" & flippy in "Elektrische scooters"
Waarschijnlijk wel voltage aanpassen naar die van jouw accu.

Moet je wel de behuizing open maken maar als je dat met beleid doet kan die hopelijk weer in elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 21-08-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik vind het echt storend dat er voor de IVA NCE PRO nog geen andere achterdragers zijn, en je dus ook geen topkoffer er voor kan kopen...

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 13:35
OlafBso schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:59:
Ik vind het echt storend dat er voor de IVA NCE PRO nog geen andere achterdragers zijn, en je dus ook geen topkoffer er voor kan kopen...
Opzich zou je er zelf een moeten kunnen fabriceren, die boutgaten waar het handvat achter mee vastzitten kun je daar geweldig voor gebruiken. Ik heb alleen geen lasapparaat:(

hij staat wel bij de leverancier in de webshop soort van
https://www.ivamobility.c...erdrager-voor-koffer.html

[ Voor 12% gewijzigd door pannekoek op 21-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Vliegvlug schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:40:
[...]

Mogelijk dat dit nog werkt als allerlaatste poging: flippy in "Elektrische scooters" & flippy in "Elektrische scooters"
Waarschijnlijk wel voltage aanpassen naar die van jouw accu.

Moet je wel de behuizing open maken maar als je dat met beleid doet kan die hopelijk weer in elkaar.
Ja, bedankt. Had al de nodige YT revisie video's bekeken.
En dat cellen en groepen van cellen de juiste spanning moeten hebben. Binnen een bepaalde tolerantie.
Behuizing open maken is doenlijk.

En een aantal revisie bedrijven op internet gevonden. En dan kom je uit op de helft qua prijs van een nieuwe accu. Rond de € 800,--

Eerst zes dagen buitengaats daarna weer bereikbaar.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 21-08-2024 20:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 11:14
OlafBso schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:59:
Misschien kan je vragen bij een IVA dealer. LVNMoto lijkt een hogere box dan die op de NCF te maken die over een lange zit plek lijkt te passen. Dus het zou misschien kunnen dat je zo een top box op de NCE Pro kan zetten. https://www.lvnmoto.com/P...ric-Motorcycle-4000w.html

Ik zou zoiets ook overwegen als de installatie niet te veel tijd kost, want ik rij ook soms met iemand achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
pentode schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:30:
[...]

Ja, bedankt. Had al de nodige YT revisie video's bekeken.
En dat cellen en groepen van cellen de juiste spanning moeten hebben. Binnen een bepaalde tolerantie.
Behuizing open maken is doenlijk.

En een aantal revisie bedrijven op internet gevonden. En dan kom je uit op de helft qua prijs van een nieuwe accu. Rond de € 800,--

Eerst zes dagen buitengaats daarna weer bereikbaar.
Ik heb minder betaald voor een nieuwe ali express accu en die doet het verder prima.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mottert
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-01 17:15
Na lang lurken toch maar een review, lees graag mee met anderen en wellicht dat iemand hier wat aan heeft.

Korte review van de Scutum Silence S02 (2016) met 51,1V/82,5Ah (4,2kWh) accu. Is de versie van voor de LS/HS dus heeft een 4kW motor. Is met wat kleine aanpassingen door @flippy helemaal 'eigen' gemaakt. Heb er nu sinds aanschaf in 2020 zelf >25000 km mee gereden, bijna allemaal woon-werk maar door lockdowns in het begin wat minder. Verhouding platteland/stad in woon-werkverkeer is 2:3/1:3 met lange rechte stukken (en dus vol gas), stad is veel verkeerslichten.

Pro:
- Formaat - ben zelf >190cm en heb ruimte te over
- Vermogen - voor optrekken en inhalen meer dan voldoende
- Regeneratie - dankzij de aanpassingen heb ik twee standen
- Bereik - op een volle accu haal ik meer dan voldoende (zomer: ~120km, winter ~100km). Laden deed ik in het begin altijd tot 100%, sinds een jaar ongeveer laad ik tot 80-90%, met als ondergrens 20%.
- Comfort - groot windscherm, prima zadel, gewicht is goed verborgen (175kg), topkoffer achterop van 45l
- Betrouwbaarheid - geen enkel probleem tot nu toe en ook geen roest, anders dan oppervlakkige roest op de steunen van de spiegels. Ohja: geen connectiviteit (yay!)

Con:
- Comfort - qua vering is het niet de beste, gevoelig voor onbalans in remschijf
- Dealers - weinig keuzes in NL, al is het maar af en toe een probleem

Heel tevreden met deze aanschaf, heb de scooter er ondertussen dubbel en dwars uit. Qua degradatie van de accu merk ik nog heel weinig, verwacht een paar procenten op z'n hoogst. Ik rij zo goed als altijd, alleen als de fietspaden niet zijn gestrooid (afgelopen jaren op één hand te tellen) ga ik met de auto. In de winter spoel ik hem één keer per week met koud water af voor de zekerheid. Opmerkingen (eerder in dit topic van een Duits forum) over roest kan ik niet plaatsen, maar is uiteraard N=1.

Met het formaat, vermogen en bereik past deze Silence bij de verwachtingen die ik had toen ik de scooter kocht. Aanpassingen aan deze scooter zijn o.a. aanzetten van regeneratie, snelheid (liep standaard ~38km/u GPS) en telefoonhouder. Naast standaard onderhoudsbeurten nog niks gehad. Op naar de 50000km!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Zoals eerder aangekondigd ging ik proberen een extra lader te regelen voor de Horwin, maar dan niet via de dealer, want dat kost €300. Uiteindelijk kon ik voor €40 en €80 via Ali een tweetal extra laders in elkaar zetten.

Wat heb je nodig? Ik ga hier uit van een Horwin scooter.

Lader voor 72v accu. (die in feite 84v levert)
Kies de versie met C13 female stekker aan de laadkabel

Als het niets mag kosten:
https://www.aliexpress.com/item/1005007204716506.html

Betere kwaliteit, met / zonder display:
https://www.aliexpress.com/item/1005005482034466.html
https://www.aliexpress.com/item/1005003935910605.html

Accu stekker “M25 2+1+5 male plug” https://www.aliexpress.com/item/1005005682515812.html
(Koop geen complete kabel met haakse plug, die zijn te kort en veel te dik (voor 50 ampere) om nog wat mee te kunnen doen)

Degelijke PC stroomkabel met C14 male stekker
https://www.amazon.nl/dp/B06WW8JNNL

Zuurvrije Silliconenkit voor electronica
https://www.aliexpress.com/item/1005006717294146.html

Stap 1: Hang de M25 stekker aan de C14 kabel.

Op de M25 male plug zit van buiten gezien + rechts en - links. De kleine pen midden-onder (in het groepje van 5) zit ook op +. (Deze doorverbinding tussen de twee + pennen ontgrendelt de accu zodat hij geladen of ontladen kan worden).

Ik heb extra krimpkous op de kabel gedaan, dit maakt hem net wat dikker en stroever wat helpt bij het vastzetten in de trekontlasting.

In principe ben je nu klaar om te laden, maar voor het mooie ga je beter nog even aan de slag met stap 2.
Als je mijn vorige post over de originele Horwin lader goed hebt bekeken dan weet je dat die lader zeer degelijk in elkaar zit en diverse componenten in de silliconenkit zijn gezet om vibraties te dempen. Tevens zijn de kabels vastgezet. De Ali laders zijn niet gebouwd op een leven in een rammelende scooter. Als je de lader regelmatig mee wilt kunnen nemen dan zul je zelf even de condensatoren en kabels met een klodder kit en tiewrap vast moeten zetten.

Dan de vraag “wat voor lader koop je eigenlijk voor €23 danwel €60 incl verzenden ?”.

De €23 lader (in China kost hij zelfs maar €5!) heeft als pluspunten dat hij erg goedkoop en erg stil is (grote ventilator). De behuizing oogt en voelt goedkoop maar is voldoende stevig.
Dan de minpunten. De bekabeling intern moet je beter vastzetten/beschermen omdat deze anders tegen de koelribben aankomt (en die zijn scherp).
Tweede minpunt is dat dit geen intelligente lader is met een CC-CV laadcurve die de laatste x% voorzichtig aan doet, het is meer een veredelde netvoeding met een uitgangsspanning van (onbelast) ~84.5v. Deze zal de accu voller laden dan de duurdere laders, en dat gaat op lange termijn ten koste van de levensduur van de accu. (De originele lader gaat bijvoorbeeld tot iets van 97% van de daadwerkelijke maximale capaciteit van de accu) Gebruik deze acculader dus altijd in combinatie met een timer of met een slimme stekker die de laadcyclus onderbreekt zodra de lader X minuten boven Y verbruik uitkomt. Aan het opgenomen vermogen van de lader kun je namelijk prima aflezen hoe vol de accu zit, bij 410w zit je bijvoorbeeld op 85%.

De €60 lader zit veel mooier in elkaar en is ook een normale CC-CV lader. Deze komt qua kwaliteit dichter in de buurt van de originele. De display (€5 extra) is leuk maar niet noodzakelijk. Hij heeft heeft een kleine 4010 fan die van zich laat horen, die kan je weer vervangen door een van Noctua maar dat kost je 15 euro extra. Ook bij deze lader geldt dat je best even de gevoelige componenten (condensatoren) in de kit zet.

Voor diverse foto's zie:
https://imgur.com/a/dJaKqUW

Tenslotte het begrenzen van de laders op bijv 85%. In theorie kan dit met slimme stekkers zoals die van Homewizard of die van Tuya (Ali). Beide hebben zo hun nadelen.

Homewizard: Bij Homewizard kan je het maximale wattage en tijd niet vrij instellen, je kiest uit voorgekookte waardes. Het is 350, 400 of 450w. En het is 10,15, 20 , (...) 55, 60 of ineens 90 minuten. Dit krijg je wel goed werkend via een regel als “45 minuten boven 400w” ,maar gewoon “stop bij 410w” zou handiger zijn. .

Tuya: Bij Tuya kan je zowel vermogen als tijd vrij instellen maar is de app niet zo mooi als bij Homewizard en visualisatie van de laadcurve ontbreekt compleet.

Niet-slimme countdown timer stekkers zijn ook een optie, daar gebruik ik er ook een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Misschien is het tijd voor een Horwin topic? Wat zijn de regels daarvoor?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:20
Ik heb vandaag mijn IVA E-GO S4 2.0 opgehaald. De eerste ervaringen zijn positief. Een kleine wendbare scooter waar ik ook met mijn 1.90 m lekker op zit.

De monteur van de dealer drukte me op het hart om de accu de eerste twee keer volledig op te laden en deze leeg te rijden tot 5%. Dit zou moeten omdat de accu langere tijd niet gebruikt was. Verder moest ik de accu ook bij toekomstig gebruik volledig opladen en de accu niet te snel weer aan de lader leggen. Ik heb ook een Segway E125S. In het Segway topic wordt meermaals aangegeven dat het meest optimale voor een lange levensduur van de accu is om deze tussen de 20% en 85% te houden. Hetzelfde zie ik terugkomen in dit topic. Zowel de IVA als de Segway hebben Lithium-Ion batterijen. Het lijkt mij dan ook dat deze op dezelfde wijze behandeld moeten worden. Het advies van de monteur ten aanzien van de IVA lijkt me dan ook onjuist, maar hij was erg zeker van zijn zaak. Kan iemand met meer verstand van accu's hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Laat die mensen die claimen dat helemaal vol laden goed is voor de accu daar bewijs voor leveren. Dat is er gewoon niet. Hooguit 'staat in de handleiding', maar dat is geen bewijs.
Ik gebruik dit laadprincipe al sinds 2016 voor mijn telefoons en andere devices (ebikes...) en sindsdien heb ik nooit meer een accu hoeven vervangen. Daarvoor was ik elke 2 jaar aan de beurt.
Ok ik heb wel accu's vervangen.. Van de iPhones van anderen die na 2 jaar dagelijks vol laden rot waren.

[ Voor 12% gewijzigd door Aidix op 27-08-2024 05:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Aidix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 05:53:
Laat die mensen die claimen dat helemaal vol laden goed is voor de accu daar bewijs voor leveren. Dat is er gewoon niet. Hooguit 'staat in de handleiding', maar dat is geen bewijs.
Ik gebruik dit laadprincipe al sinds 2016 voor mijn telefoons en andere devices (ebikes...) en sindsdien heb ik nooit meer een accu hoeven vervangen. Daarvoor was ik elke 2 jaar aan de beurt.
Ok ik heb wel accu's vervangen.. Van de iPhones van anderen die na 2 jaar dagelijks vol laden rot waren.
Ik vind batterijen/accu's een moeilijk verhaal.
Volgens mij gaat het er ook om dat de batterij niet de hele nacht aan de lader moeten blijven hangen terwijl die vol is.
De lader zal bij een bepaald percentage/voltage toch weer triggeren weer beginnen met bijladen.

Voorbeelden:
De vrouw haar telefoon (Galaxy A5 serie) is nu 4 jaar oud.
Zij laad als die leeg is tot 100% elke 1 á 2 dagen en best intensief gebruik.
Nog geen degradatie gemerkt.

Al jaren laad ik mijn telefoon elke dag als ik naar bed ga en dan kan die 32% of nog 70% vol zijn.
De lader hangt aan een z-wave plug en schakelt uit zodra de batterij vol is.
Zo heb ik het al jaren met mijn telefoons gedaan.
Nooit geen degradaties opgemerkt.
Vorige telefoon Flip4 kon makkelijk 2 dagen zonder laden na 2 jaar.

Mijn dochter heeft een S23 en gebruikt hem zeer intensief en moet twee keer per dag laden als zij vrij is.
Als zij aan het werk is maar 1x per dag.
Als zij naar bed gaat hangt zij hem aan de lader en blijft aan de lader tot de volgende morgen.
Die batterij gaat nooit langer dan 2 jaar mee.
En je merkt nu al bij haar S23 dat de batterij minder word.

Zo als ik mijn telefoon laad doe ik het ook met mijn laptop.
De vorige was 6 jaar toen de accu de geest gaf.
Daarvoor kon ik rustig 6uur zonder laden de laptop aan hebben.
De vrouw haar laptop die de hele dag aan de lader hangt is na 1 jaar al degradatie te merken.

Dus mijn scooter laad ik ook zoals ik mijn telefoon oplaad.
Ook al zou ik nog een keer het werk op neer kunnen met laten wij zeggen 40 tot 60% batterij lading over.
Hij gaat aan de lader als ik thuis kom, of als er zonnestroom over is en een z-wave plug schakelt de lader wel uit als de batterij vol is.

Ik heb werkelijk geen idee wat beter dan wel goed is voor de accu.
En beweer helemaal niks maar denk persoonlijk de hele nacht aan de lader laten hangen slechter is dan elke dag opladen tot 100% en direct van de lader halen.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Dat is goed mogelijk als de lader de accu ook bij 100% continu onder spanning houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

koevlaas2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Ik heb minder betaald voor een nieuwe ali express accu en die doet het verder prima.
Bedankt dat is ook nog een optie.

Eerst voorzichtig proberen open te maken. YT video's met voorbeelden bekeken.
Het nodige meten.
Per cel groep bepalen wat de spanning is enz.
Het Battery management system(Battery management system) by-passen.

Wel ergens buiten met een bak zand. Grote ton met water. En een accu/lithium brandblusser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
Aidix schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 05:53:
Vol is natuurlijk een relatief begrip. Hij zit vol als de scooter of lader zegt dat hij vol is.
Maar onder de motorkap kunnen dingen verschillen, er zijn EV fabrikanten die 18650 cellen niet to 4.2V opladen maar tot 4.15, 4.10, 4.05 ect.
De cel zelf zit dan niet "vol" maar op de display staat wel 100%.
Op die manier zorgt je lader eigenlijk al voor wat je nu manueel doet.

Over het algemeen is de consensus wel die ook in dit topic is genoemd, hoe meer je tussen de 40-60% zit, hoe langer je accu meegaat.

Wat ik zelf nog wel interessant vind is wat nou eigenlijk beter is, 1x van 100% naar 40% of twee keer van 70% naar 40% (even als voorbeeld).
Is het opladen inherent wat zorgt voor de slijtage van de cellen? Of het op spanning zijn van deze cellen?
In de praktijk zal het natuurlijk een combinatie zijn van de twee, maar ik heb hier nog geen antwoord op gevonden/bedacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Engie, ik had begrepen dat een Li accu ook slijt als ie helemaal niks doet (op-/ontladen).
In die omstandigheden slijt ie langzamer als ie leger is (en ook als ie kouder is overigens).
Bij 2x van 70% -> 40% is ie gemiddeld voller, dan bij 1x van 100% -> 40%.
Dan zou ie in dat laatste geval het snelste slijten aan puur en alleen de _rust_.
Los van de rust, het feit dat ie je m in dat geval dan ook anders _laadt_, wat mss ook andere slijtage veroorzaakt, is daarbij dan nog wel buiten beschouwing gelaten.
Maar goed, vlgs mij kwamen daarom veel apparaten uit de fabriek halfvol geladen, zodat lang in eoa magazijn liggen, de accu niet om zeep helpt.

Ja of daaraan gerelateerd, ter illustratie, stel je maakt slechts 1x/week 1 rit, die de halve accu kost.
Als je m altijd meteen daarna helemaal oplaadt, dan is ie gemiddeld iets minder dan 100% vol.
Als je m altijd vlak van tevoren helemaal oplaadt, dan is ie gemiddeld iets meer dan 50% vol.
In dat laatste geval is de slijtage door rust dan ook veel minder.
Dus los van de volt/% waarden, zou je ook nog kunnen kijken naar dat soort gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
N8w8 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:14:
@Engie, ik had begrepen dat een Li accu ook slijt als ie helemaal niks doet (op-/ontladen).
In die omstandigheden slijt ie langzamer als ie leger is (en ook als ie kouder is overigens).
Bij 2x van 70% -> 40% is ie gemiddeld voller, dan bij 1x van 100% -> 40%.
Dan zou ie in dat laatste geval het snelste slijten aan puur en alleen de _rust_.
Los van de rust, het feit dat ie je m in dat geval dan ook anders _laadt_, wat mss ook andere slijtage veroorzaakt, is daarbij dan nog wel buiten beschouwing gelaten.
Maar goed, vlgs mij kwamen daarom veel apparaten uit de fabriek halfvol geladen, zodat lang in eoa magazijn liggen, de accu niet om zeep helpt.

Ja of daaraan gerelateerd, ter illustratie, stel je maakt slechts 1x/week 1 rit, die de halve accu kost.
Als je m altijd meteen daarna helemaal oplaadt, dan is ie gemiddeld iets minder dan 100% vol.
Als je m altijd vlak van tevoren helemaal oplaadt, dan is ie gemiddeld iets meer dan 50% vol.
In dat laatste geval is de slijtage door rust dan ook veel minder.
Dus los van de volt/% waarden, zou je ook nog kunnen kijken naar dat soort gedrag.
Klopt helemaal wat je zegt, li ion batterijen zijn gemiddeld iets van 40-60% opgeladen omdat ze dan het langst meegaan, zeker als je telefoon nog eventjes in een magazijn ligt kan dat veel invloed hebben.

Waar ik vooral in geinteresseerd ben is of het opladen meespeelt in de slijtage. Daar heb ik geen antwoord op kunnen vinden.

Waar het vandaan komt is dat ik prima op en neer kan naar werk op 1 accu lading (ik heb dan ongeveer 25% over, mits er geen harde wind is). Ik kan ook mijn accu opladen op werk.
Dus stel ik rij naar werk en heb daar +- 62% over. En ik plug hem precies de tijd voordat ik vertrek in om hem op te laden naar 100%, wat is beter?
Opladen of op 1 accu lading heen en weer rijden?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24
Engie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:20:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, li ion batterijen zijn gemiddeld iets van 40-60% opgeladen omdat ze dan het langst meegaan, zeker als je telefoon nog eventjes in een magazijn ligt kan dat veel invloed hebben.

Waar ik vooral in geinteresseerd ben is of het opladen meespeelt in de slijtage. Daar heb ik geen antwoord op kunnen vinden.

Waar het vandaan komt is dat ik prima op en neer kan naar werk op 1 accu lading (ik heb dan ongeveer 25% over, mits er geen harde wind is). Ik kan ook mijn accu opladen op werk.
Dus stel ik rij naar werk en heb daar +- 62% over. En ik plug hem precies de tijd voordat ik vertrek in om hem op te laden naar 100%, wat is beter?
Opladen op het werk ik _altijd_ beter.... Dat is immers gratis! :-) :+

Hier zit ik met hetzelfde dilemma hoor. Probeer de accu niet te leeg te rijden maar vaak gaat ie er 's avonds in met 50% en blijft de hele nacht zitten omdat ik geen zin heb de stekker er rond 2300 uur weer uit te halen als ie op 90% zit.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
[...]

Als je de tijd en zin hebt dan zowel op je werk opladen naar 80% en dan thuis weer opladen naar 80%. 1x per maand een keer naar 100% om de cellen te balanceren. Het is veel extra werk, maar het beste voor je batterij.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik denk dat je met zo'n stekker al een eind komt:

https://www.amazon.nl/Brennenstuhl-Tijdschakelaar-geïntegreerd-LED-display-contactberscherming/dp/B0963HB7ND/

Of deze per 10 minuten instelbaar kom je altijd gegarandeerd uit:
https://www.aliexpress.com/item/1005005235887878.htm

Voor thuis (of plekken met wifi) is het beste een slimme stekker die je zo instelt dat hij het laden automatisch stopt als je accu op de gewenste stand is, dat heb ik in een vorige post beschreven.

[ Voor 42% gewijzigd door Aidix op 29-08-2024 08:13 ]

• Walrave
[...]

25% over is aan de krabbe kant, maar als je altijd op werk laad heb je over het leven van de batterij waarschijnlijk genoeg geld bespaard om een nieuwe batterij te kopen. Als je lader automatisch zichzelf uitschakelt als de batterij vol is, zou ik geen extra moeite doen om alleen tot 80% te laden. Zo lang blijft ie bij 100% toch niet omdat je hem daarna naar huis rijd. Ik merk een jaar na het tweedehands aanschaf van mijn NCE Pro (toen 7k kilometers, nu 14k kilometers op de teller) dat mijn batterij het nog even goed doet (ECU battery percentage 97%) ondanks dat ik hem altijd tot 100% laad. Als je een timer gebruikt die je elke keer moet instellen zou ik me afvragen of de tijd die je elke dag daar in stopt wel de moeite waard is.

• pannekoek
Walrave schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Als je een timer gebruikt die je elke keer moet instellen zou ik me afvragen of de tijd die je elke dag daar in stopt wel de moeite waard is.
Dat denk ik niet, aangezien de theoretische levensduur van dat ding (1000 cycli tot 80%) in mijn geval resulteert in 60k kilometers per accu (ik heb er twee en als ik kijk naar mijn odometer en het aantal cycli in de app kom ik op ongeveer 120km per cyclus).

60.000*0.22=€13.200,- dus voordat die accu verrot is kan ik 10 nieuwe accu's kopen met de WW-vergoeding die het oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
pannekoek schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:03:
[...]

Dat denk ik niet, aangezien de theoretische levensduur van dat ding (1000 cycli tot 80%) in mijn geval resulteert in 60k kilometers per accu (ik heb er twee en als ik kijk naar mijn odometer en het aantal cycli in de app kom ik op ongeveer 120km per cyclus).
Daar komt mijn vraag ook weer bij kijken, wat is een cycli? Van 0% tot 100%? Of uberhaupt als je een keertje oplaad.
Telt van 50% naar 100% als 0.5 cycli?

Overigens kan ik geen nieuwe accu bekostigen met het opladen op werk. Daar is de capaciteit toch echt te klein voor!
0.6kWh (50% van 1.2kWh) en 0.32 euro per kWh. Op 1000 keer opladen zit je op ongeveer 200 euro. Daar koop ik helaas geen nieuwe accu voor :(

• pannekoek
Engie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Daar komt mijn vraag ook weer bij kijken, wat is een cycli? Van 0% tot 100%? Of uberhaupt als je een keertje oplaad.
Telt van 50% naar 100% als 0.5 cycli?

Overigens kan ik geen nieuwe accu bekostigen met het opladen op werk. Daar is de capaciteit toch echt te klein voor!
0.6kWh (50% van 1.2kWh) en 0.32 euro per kWh. Op 1000 keer opladen zit je op ongeveer 200 euro. Daar koop ik helaas geen nieuwe accu voor :(
een cyclus is van 0-100-0 in principe. De berekening van mij was gebaseerd op km vergoeding van 22ct de kilometer. De uitgespaarde energiekosten maken het een dubbele winst haha.

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 20:25
Hoi allemaal,
Kleine vraag: ik heb een IVA E-GO S4. Mijn accu-oplader is helaas gesneuveld. Iemand tips om aan een goedkope vervanger te komen? Ik vind de originele exemplaren erg duur..
Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de oplader voor de INOA Sli5 en Sli3 (https://www.nova-motors.nl/toebehoren/ladegerate), maar ik twijfel of deze oplader (die 60V is) op de accu van de IVA s4 kan (die 48V is). Maakt dat uit?
De kabel doet het wel nog. Kan ik misschien de kabel aansluiten op een andere lader van een (ander, goedkoper?) merk? Heeft iemand iets soortgelijks geprobeerd?
Veel dank voor jullie hulp alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Loekoe op 29-08-2024 18:25 ]

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Als je niet €170 wilt neertellen voor de originele dan zal je de originele kabel moeten overzetten op een nieuwe lader
Op je originele lader staat als het goed is 58.8v 5A.
Dan is dit een goede alternatieve lader:

https://a.aliexpress.com/_EH8zU1B

Als het uit Nederland moet komen:
https://www.acculaders.nl...harge-lithium-48v-5a.html

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:39
Loekoe schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:24:
Hoi allemaal,
Kleine vraag: ik heb een IVA E-GO S4. Mijn accu-oplader is helaas gesneuveld. Iemand tips om aan een goedkope vervanger te komen? Ik vind de originele exemplaren erg duur..
Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de oplader voor de INOA Sli5 en Sli3 (https://www.nova-motors.nl/toebehoren/ladegerate), maar ik twijfel of deze oplader (die 60V is) op de accu van de IVA s4 kan (die 48V is). Maakt dat uit?
Als je een 60V lader op een 48V accu aansluit kun je rook verwachten. Beter niet doen.

• Engie
pannekoek schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:00:
[...]

een cyclus is van 0-100-0 in principe. De berekening van mij was gebaseerd op km vergoeding van 22ct de kilometer. De uitgespaarde energiekosten maken het een dubbele winst haha.
Beetje oneerlijk omdat je dan doet alsof je scooter gratis was en je geen onderhoud nodig hebt. Maar ik snap zeker je idee. Ik heb 25k+ km op de teller staan, dus ik heb mijn scooter zelf ook al goed terug verdient.

Betreft de cyclus, akkoord. Maar als je dan 2x 50-100-50 doet, hetzelfde als 1x 0-100-0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
Engie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Beetje oneerlijk omdat je dan doet alsof je scooter gratis was en je geen onderhoud nodig hebt. Maar ik snap zeker je idee. Ik heb 25k+ km op de teller staan, dus ik heb mijn scooter zelf ook al goed terug verdient.

Betreft de cyclus, akkoord. Maar als je dan 2x 50-100-50 doet, hetzelfde als 1x 0-100-0?
Ik vermoed dat 2x 50 minder erg is, aangezien 0% op een accu sowieso een slecht plan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Engie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Ik houd grappig genoeg wel een excelleltje bij met alle kosten die ik maak en trek daar de reiskostenvergoeding vanaf. Daarmee rij ik de scooter uiteindelijk weer positief haha.

En klopt, 2x 50-100-50 is gelijk aan 1x 0-100-0 en daarmee 1 cyclus. Het is dus ook een aanduiding.
Even van wiki geript:

Apple Inc. clarifies that a charge cycle means using all the battery's capacity, but not necessarily by discharging it from 100% to 0%: "You complete one charge cycle when you’ve used (discharged) an amount that equals 100% of your battery’s capacity — but not necessarily all from one charge. For instance, you might use 75% of your battery’s capacity one day, then recharge it fully overnight. If you use 25% the next day, you will have discharged a total of 100%, and the two days will add up to one charge cycle."[8]
supersoco80 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:06:
[...]

Ik vermoed dat 2x 50 minder erg is, aangezien 0% op een accu sowieso een slecht plan is ;)
Juist, je kunt spelen met het laden waardoor het aantal cycli minder schadelijk is voor de batterij. Ook de snelheid waarmee je laadt is van invloed op li-ion batterijen, hierover is eerder in dit topic een wetenschappelijk paper voorbij gekomen, maar tldr hoe langzamer je laadt hoe minder stress op de batterij.

Om die reden kan een accu met 1000 cycli zowel 60% van zijn oorspronkelijke capaciteit hebben als die goed is mishandeld (veel 0-100 laden bij -5 graden en hoog amperage) en een andere accu kan bij dezelfde cycli nog 85% overhouden als daar lief voor is gezorgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Er blijkt een prachtig vervolgonderzoek te zijn gedaan dat alle vragen beantwoordt over slijtage door diverse vormen van laden en 'stilstand'. Ik heb dit pas gisteren gevonden. Het gekke is dat het al een paar jaar oud is maar dat de informatie die erin staat nog niet lijkt te zijn doorgedrongen tot 'the interwebs' (zoals BatteryUniversity dat zich baseert op oudere informatie)

https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/document.pdf

Voor wie geen zin heeft om 100 paginas door te werken komt het ongeveer hier op neer:

Er is een meerjarig onderzoek gedaan naar oplaad en stilstanddegradatie van een soort LG INR18650 cellen, die zitten ook in onze accus.

Pagina 69 2e helft
Stilstanddegradatie hangt af van temperatuur en hoe vol de accu is. In het kort: bij normale nederlandse temperaturen is deze degradatie vrij bescheiden en deze zal op zichzelf je accu niet 'in een paar jaar slopen'. Sterker nog zelfs over een (geextrapoleerd) lange periode als een jaar of 10 lijkt dit mee te vallen.
Wel neemt deze vorm van degradatie aanmerkelijk toe als de accu zowel vol als zomers warm is. In dat geval lijkt het neer te komen op ongeveer 7% degradatie over een periode van 3 jaar (waarbij de accu dus continu 100% vol en 25 graden is).

Conclusie van dit testonderdeel: Degradatie van een accu die meestal halfleeg is zelfs over langere termijn redelijk verwaarloosbaar. Als je lang (10+ jaar) met de accu wilt doen en daarbij zo weinig mogelijk stilstanddegradatie wilt is het beter om deze pas vol te laden voordat je hem binnenkort gaat gebruiken ipv meteen als je de scooter parkeert. Laat de accu dan ook bij voorkeur op een koelere plaats staan dan op woonkamertemperatuur.
"When avoiding long time periods at high SoCs, the capacity fade owing to calendar aging can be kept below 10% for a typical vehicle life of 15 years."

Dan degradatie door 'vol' laden en 'vanaf leeg' laden en laadsnelheid.
Pagina 83:
Snelladen is erg slecht maar dat doen onze scooters niet. Bij een laadtijd van 4 uur kan je spreken van langzaam laden (0,7A ongeveer), dit is gunstig.

Pagina 89:
Minder ver opladen betekent dat je op termijn langer met je accu kan doen want er is minder degradatie. Onder 90% blijven is mooi, maar onder 80% nog veel mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcIb00_4GBnAupWqVxivzxjY0d4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4pCQgDdjxggPw1gXl8gBLwU.png?f=fotoalbum_large

Echter kan je dan na een lading ook minder ver rijden. En nu stelt dit onderzoek dat je eigenlijk jezelf voor de gek houdt, want de degradatie is zo langzaam dat je met een tot 82% 'versleten' accu die je 100% vol laadt nog altijd verder komt dan een vrij nieuwe die je tot 80% hebt geladen.
Dat klopt, maar als ik die minder ver versleten accu dan toch een keer tot 100% oplaad, dan kom ik ineens wel een heel stuk verder! En dat kan best handig zijn met een scooter in de winter.

Pagina 95:
Niet ontladen beneden 20%, dan neemt de degradatie ook aanzienlijk toe.

Eindconclusie:
1: Het valt allemaal best mee bij gebruik van dit type accu in een scooter als je niet zo'n heavy user bent.
2: Het heeft pas zin om je over laadbegrenzers druk te maken als je de voorspelde levensduur van "600-800 oplaadcycli" wilt overtreffen.
3: Maar misschien ben je gewoon zuinig op je spullen en doe je het dan toch :D
4: Accucellen kunnen ook voortijdig de geest geven, garantie dat hij die 800 cycli probleemloos haalt heb je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:29
Kwam nu net dit artikel tegen. Nu heb ik zelf geen interesse maar misschien is het wel interessant voor de volgers van dit topic.
https://www.omroepbrabant...-koop-hoogste-bieder-wint
Worden wel verkocht per 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

"En je moet zelf het slot en het alarmsysteem aanpassen. Dat komt omdat ze origineel via de app van Go Sharing werken.”

OK dus je krijgt 10 verbeunde scooters die het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Aidix schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:12:
"En je moet zelf het slot en het alarmsysteem aanpassen. Dat komt omdat ze origineel via de app van Go Sharing werken.”

OK dus je krijgt 10 verbeunde scooters die het niet doen.
Allereerst dank je wel voor je uiteenzetting hierboven. Hiermee zijn alle vermoedens denk ik wel bevestigd en wat mij betreft mag dit best toegevoegd worden aan de fipo.

Voor 100 ballen wil ik best een gooi doen naar tien brommers hoor. Een slotje en een al armpje is volgens mij relatief makkelijk te vervangen als je de kappen los hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Aidix, "de degradatie is zo langzaam dat je met een tot 82% 'versleten' accu die je 100% vol laadt nog altijd verder komt dan een vrij nieuwe die je tot 80% hebt geladen."

Dat lijkt me niet zo'n zinvolle gedachtengang; je wilt toch altijd wel zorgen dat er genoeg in de accu zit om je reis te kunnen doen. Ongeacht hoe oud of nieuw of versleten de accu is.
Als je 100% nodig hebt dan doe je 100%, ook al slijt het dan sneller.
Tenzij je het leuk vindt om in ruil voor minder slijtage, ook een stuk te lopen+duwen.

Als je vaak 100% nodig zal hebben, dan kan je beter een grotere accu nemen.
Want na een klein beetje slijtage heb je dan al niet genoeg meer en moet je alsnog lopen+duwen.
Als je daar _geen_ last van hebt, dan had je die 100% in werkelijkheid ook niet "nodig" lijkt mij?
Tenzij je om eoa vage reden, in de loop der tijd alleen maar steeds kortere ritten maakt oid.

Maar als je genoeg hebt aan <100%, dan heeft het ook geen zin om verder op te laden.
Dan is het nog wel de vraag hoeveel marges etc je wilt aanhouden.
Of als je accu groot genoeg is om 2 ritten op 1 lading te doen; qua slijtage is het dan natuurlijk goed om 2x halfvol (ofzo) te laden. Maar dat kan ook extra moeite kosten (accus erin/eruit halen, van/naar appartement sleuren).
Zulke dingen moet ieder zelf afwegen natuurlijk.

iig bedankt voor je info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 18:44
Ik heb onlangs een Ecooter E3 aangeschaft en daar zitten 2x 64V 45AH accu’s in. Nu heb ik daar een standaardoplader bij ontvangen. Als het goed is de de range ongeveer 160 km (afhankelijk van de omstandigheden). Nu wil ik daar grote tochten mee maken en onderweg de accu’s opladen. Nu wil ik er een 20 -30 AH oplader bij kopen om de accu’s wat sneller op te laten. Zou dat gaan? De meeste opladers hebben een capaciteit van 5AH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:20
pannekoek schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Allereerst dank je wel voor je uiteenzetting hierboven. Hiermee zijn alle vermoedens denk ik wel bevestigd en wat mij betreft mag dit best toegevoegd worden aan de fipo.

Voor 100 ballen wil ik best een gooi doen naar tien brommers hoor. Een slotje en een al armpje is volgens mij relatief makkelijk te vervangen als je de kappen los hebt
In het filmpje wordt gezegd dat ze de scooter hebben moeten aanpassen zodat deze het doet voor de klanten. Mogelijk hoeft er dus niets aan te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobdigi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:46
Het is tijd geworden voor een nieuwe scooter, en nu zit ik er aan te denken om elektrisch te gaan.

De scooter zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor woon-werkverkeer, enkele rit van 22 tot 25 km afhankelijk van de route die ik wil rijden. En dan in het weekend met mooi weer een tourtocht zou ook leuk zijn met zijn tweeën er op.

Ik ken helaas geen mensen met een elektrische scooter dus kan niet om ervaringen vragen aan anderen.

Wat de voornaamste kandidaten lijken te zijn;
- CPX 45, met 2 accu's helaas geen ruimte meer in buddy. Heb een aantal keer gelezen dat hij erg lekker zou rijden?
- IVA NCE Pro, kwa looks trekt hij mij niet zo, wel nog mooi ruimte in de buddy met 2 accu's.
- Silence S02, heb gelezen dat er problemen zouden zijn met roestvorming. Ruimte in buddy ook een nadeel.
- Silence S01, ook roest? Wel veel ruimte in de buddy.

Nadelen van de Silence modellen is ook dat er geen dealers in de buurt zitten (zuid-oost Friesland), wel een Vmoto dealer. Lijkt me handig ivm onderhoud.

Ik zit alleen erg te twijfelen of ik er verstandig aan doe om elektrisch te gaan. De aanschafkosten liggen flink hoog tov een benzine scooter, en het is een onbekend iets voor mij. Heb dus ook twijfels aangezien het voor mij onbekende merken zijn en dus geen idee heb van kwaliteit. Wel lijkt het mij erg fijn rijden zonder lawaai tussen de weilanden en door de bossen wat een groot deel van mijn dagelijkse route is.

Ook zat ik mij af te vragen of het geen probleem is dat de scooter wellicht 10-12 uur in de vrieskou staat als ik in de winter op het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:34
Ik heb een segway 125 maar za die binnenkort niet meer gebruiken (andere baan). Nu denk ik dat ik bij verkoop er niet veel voor zal terugkrijgen (in verhouding tot aankoopprijs) dus wil ik scooter tijdelijk in de opslag zetten. Is er iets dat ik kan doen om de accu's enigzins in goede staat te houden? Om de x weken tot 80% laden? Of zijn er andere opties?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:34
pannekoek schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

De kans dat ze voor 100 gaan is alleen vrij klein. Het artikel gaat uit van 5000 per 10. Nog steeds geen slechte deal maar beduidend meer dan 100.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

lost95 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:34:
Ik heb een segway 125 maar za die binnenkort niet meer gebruiken (andere baan). Nu denk ik dat ik bij verkoop er niet veel voor zal terugkrijgen (in verhouding tot aankoopprijs) dus wil ik scooter tijdelijk in de opslag zetten. Is er iets dat ik kan doen om de accu's enigzins in goede staat te houden? Om de x weken tot 80% laden? Of zijn er andere opties?
Accu laden tot 50% en zorgen dat hij daar op blijft. Dus zeker niet volladen en ook niet aansluiten op de scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
bobdigi schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:08:
Het is tijd geworden voor een nieuwe scooter, en nu zit ik er aan te denken om elektrisch te gaan.

De scooter zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor woon-werkverkeer, enkele rit van 22 tot 25 km afhankelijk van de route die ik wil rijden. En dan in het weekend met mooi weer een tourtocht zou ook leuk zijn met zijn tweeën er op.

Ik ken helaas geen mensen met een elektrische scooter dus kan niet om ervaringen vragen aan anderen.

- CPX 45, met 2 accu's helaas geen ruimte meer in buddy. Heb een aantal keer gelezen dat hij erg lekker zou rijden?
- IVA NCE Pro, kwa looks trekt hij mij niet zo, wel nog mooi ruimte in de buddy met 2 accu's.
- Silence S02, heb gelezen dat er problemen zouden zijn met roestvorming. Ruimte in buddy ook een nadeel.

Nadelen van de Silence modellen is ook dat er geen dealers in de buurt zitten (zuid-oost Friesland), wel een Vmoto dealer. Lijkt me handig ivm onderhoud.

Ik zit alleen erg te twijfelen of ik er verstandig aan doe om elektrisch te gaan. De aanschafkosten liggen flink hoog tov een benzine scooter, en het is een onbekend iets voor mij. Heb dus ook twijfels aangezien het voor mij onbekende merken zijn en dus geen idee heb van kwaliteit. Wel lijkt het mij erg fijn rijden zonder lawaai tussen de weilanden en door de bossen wat een groot deel van mijn dagelijkse route is.

Ook zat ik mij af te vragen of het geen probleem is dat de scooter wellicht 10-12 uur in de vrieskou staat als ik in de winter op het werk ben.
Een dealer/garage in de buurt is echt handig. Mijn ervaring met de NCE Pro is heel positief, ook met iemand achterop. Wat betreft de prijs, zou je tweedehands kunnen overwegen. Ik heb tweede hands gekocht en geen moment spijt van gehad. Mijn scooter is in de winter ook buiten op werk en mijn range valt dan af, maar als het weer opwarmt komt de range gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Is het mogelijk om zelf iets te fabriceren om een E-scooter accu/batterij uit de 'slaapstand' te halen?

Zonder deze open te maken. Is daar een aparte lader voor nodig of iets anders.

De spanning gemeten op de aansluit contacten is 8.2 Volt.

Specs:
Niu lithium battery 60v 35Ah
Model: 1710ISR8/65B-35
60V 35Ah(2100Wh)

[ Voor 14% gewijzigd door pentode op 02-09-2024 10:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
bobdigi schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:08:

Aanschaf is hoog, onderhoud (en "brandstof") is laag. Maak voor de gein eens een overzichtje van wat je de afgelopen tijd bij de werkplaats hebt betaald per X-duizend km? Een naafmotor zou in theorie geen onderhoud moeten hebben, dus je hebt alleen je slijtage (banden, remmen, lagers).

Kijk vooral ook naar cruisecontrol, is heerlijk.

Qua kwaliteit, ik heb de mijne (NCE Pro) al over het asfalt laten glijden en die heeft anders dan estetische schade en een kapotte zijstandaardsensor niets.

De brommer moet gewoon prima kunnen staan in de kou, ik zou wel een hoes overwegen als je hem niet overdekt kan zetten. Als je langere tijd de scooter wegzet, beter de accu's bij 60% mee naar binnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Iemand ervaring met het inhouden van het gas bij de IVA e-go S4?

Het lijkt wel of er slecht contact is. Soms wil hij niet harder dan 32, andere keren 37.
Probleem lijkt zich pas te uiten halverwege een rit(na 10~15 minuten).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
LED-Maniak schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:30:
Iemand ervaring met het inhouden van het gas bij de IVA e-go S4?

Het lijkt wel of er slecht contact is. Soms wil hij niet harder dan 32, andere keren 37.
Probleem lijkt zich pas te uiten halverwege een rit(na 10~15 minuten).
Heb je gekeken naar je "standen" schakelaar? Mijn S5 maakte na een tijdje slecht contact vanwege regen en dergelijke, hierdoor zat ik soms vast in stand 2 (dit kan je zien op je display). Hierdoor ging ik een stuk langzamer.
Wellicht dat het ook zoiets is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
pentode schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:55:
Is het mogelijk om zelf iets te fabriceren om een E-scooter accu/batterij uit de 'slaapstand' te halen?

Zonder deze open te maken. Is daar een aparte lader voor nodig of iets anders.

De spanning gemeten op de aansluit contacten is 8.2 Volt.

Specs:
Niu lithium battery 60v 35Ah
Model: 1710ISR8/65B-35
60V 35Ah(2100Wh)
Als je op 8,2V van de 60V zit dan kan je boeltje naar de Wecycle vrees ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Wij hebben sinds een dikke maand een 2e hands AGM Goccia GEV1000 snorscooter. Deze was voorzien van een windscherm en dat is wel prettig, maar verder erg basic.
Voorheen nooit scooter gereden, de vrouw wel en mogelijk schuiven we hem door naar de dochter als die 16 is.
Maar wat een leuk ding. Bereik is niet fantastisch, maar enkele woon-werk a ~8 km doe ik met gemak 2 dagen zonder te laden. Ook met de dochter achterop presteert hij prima. Voor langere afstanden zou ik hem niet aanraden, maar voor een redelijke woon-werk afstand (max 10km) en in en rondom de stad is het echt een leuk scooter.
Ik ga er nog wel een fietsbel opzetten, want de toeter kan nogal agressief overkomen op de fietspaden :-)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-06 09:28
Heeft iemand ervaring met een beenkleed op de horwin sk1?
Aan mij is de tucano r170x verkocht. Ik heb hem er vrij aardig op gekregen maar aan de voorkant vallen 2 flappen over de scooterkappen heen en deze vangen wind waardoor het onder het kleed tocht, dat lijkt me niet de bedoeling bij een kleed.

Ben benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben. Zit te denken aan zelfklevend klittenband maar vind dit toch wat zonde van de scooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
tysie1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:15:
Heeft iemand ervaring met een beenkleed op de horwin sk1?
Aan mij is de tucano r170x verkocht. Ik heb hem er vrij aardig op gekregen maar aan de voorkant vallen 2 flappen over de scooterkappen heen en deze vangen wind waardoor het onder het kleed tocht, dat lijkt me niet de bedoeling bij een kleed.

Ben benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben. Zit te denken aan zelfklevend klittenband maar vind dit toch wat zonde van de scooter
als het niet past is het er niet voor gemaakt zou ik zeggen. Heeft de dealer het je verkocht? Dan kan hij het mogelijk ook tonen.

Wat is het langste dat jullie op de brommer rijden? Heb nu 3 keer een retour rit van 220km gemaakt (tussendoor 4u op locatie laden) en het verveelt me eigenlijk nog niet. Enige is dat je wel echt zitvlees moet hebben haha. Was benieuwd of er lui zijn die naast woonwerk ook echt lange tourtochten maken met dat ding.

[ Voor 19% gewijzigd door pannekoek op 09-09-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
pannekoek schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:27:
[...]

Wat is het langste dat jullie op de brommer rijden? Heb nu 3 keer een retour rit van 220km gemaakt (tussendoor 4u op locatie laden) en het verveelt me eigenlijk nog niet. Enige is dat je wel echt zitvlees moet hebben haha. Was benieuwd of er lui zijn die naast woonwerk ook echt lange tourtochten maken met dat ding.
Na een half uur begin ik pijn in mijn rug te krijgen. Je zit snel als een garnaal op zo'n ding. Een actieve zithouding (buikspieren aan!) helpt dan wel bij mij maar na een uurtje ben ik er echt wel klaar mee. Een korte pauze van 5 minuutjes, rondje lopen enzo helpen dan wel. Zitvlees heb ik geen last van.

[ Voor 8% gewijzigd door wmeester op 09-09-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben er na 20 minuten wel klaar mee moet ik zeggen. Geldt ook voor de motorfiets, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

koevlaas2 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:51:
[...]

Als je op 8,2V van de 60V zit dan kan je boeltje naar de Wecycle vrees ik.
Ja, daar was ik al bang voor, De E-scooter is via de winkel waar deze gekocht is naar de dealer, importeur toegestuurd. Met accu en lader. Het hele systeem.

Diagnose kostte € 150,-- Die hoef ik gelukkig niet zelf te betalen. Maar dan weten ze waar ze aan toe zijn.
Stom, stom wordt iedere keer gezegd. Ik had hem tussendoor op moeten laden. Dat achteraf, iets met een koe. Nieuwe accu ~ € 1700,-- refurbished misschien de helft. Economisch total loss. Zeg maar ber.

Een benzine motor had makkelijk geweest. De schrale benzine uit de tank, carburateur en leidingen.
Ff kijken of de cilinders niet vast zitten. Beetje nieuwe olie. Nieuwe benzine en je kon weer rijden.

Nog even het diagnose rapport afwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

@koevlaas2 @pentode Note2self
Vandaag werd ik gebeld door het Bromfietscentrum Leiderdorp. Met toch nog goed nieuws.

De accu/batterij is 'gerevitaliseerd' via de dealer/importeur. De e-scooter heeft zoals eerder bericht dik een half jaar stil gestaan. Zonder berijden en opladen.

Diagnose kosten, vervoer naar importeur/dealer enz. € 150,-- plus € 50,-- weer rijklaar maken. Totaal € 200,-- De familie is weer blij ;-))
Wel het advies er moet op gereden worden. Dus sowieso een aantal laad en ontlaad cycli blijven doorlopen. Om de boel up an running te (be)houden.

[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 12-09-2024 22:30 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
pentode schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:37:
@koevlaas2 @pentode Note2self
Vandaag werd ik gebeld door het Bromfietscentrum Leiderdorp. Met toch nog goed nieuws.

De accu/batterij is 'gerevitaliseerd' via de dealer/importeur. De e-scooter heeft zoals eerder bericht dik een half jaar stil gestaan. Zonder berijden en opladen.

Diagnose kosten, vervoer naar importeur/dealer enz. € 150,-- plus € 50,-- weer rijklaar maken. Totaal € 200,-- De familie is weer blij ;-))
Wel het advies er moet op gereden worden. Dus sowieso een aantal laad en ontlaad cycli blijven doorlopen. Om de boel up an running te (be)houden.
Als je 'm langere tijd niet gebruikt de accu loskoppelen of zekering op off, je scooter heeft een beetje standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

koevlaas2 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:53:
[...]

Als je 'm langere tijd niet gebruikt de accu loskoppelen of zekering op off, je scooter heeft een beetje standby verbruik.
Bedankt voor de tip. In principe gaat er nu frequent op gereden worden.

Misschien in de wintermaanden wat minder vaak. Hoewel echt winters die hebben we niet meer imho.

En tijdig opladen en de ontlaad cycli regelmatig doorlopen geldt ook voor scoot mobielen en ander soortige E- vervoersplatformen.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 15-09-2024 23:11 . Reden: aanvulling ]

• !null
  • Laatst online: 19-09 08:38
Zijn er bedradingsschema's te vinden voor de chinese elektrische scooters?
Edit: In mijn zoekresultaten krijg ik wel veel benzine scooters diagrammen. Opzich nog steeds nuttig, want het verlichting deel zal wel hetzelfde zijn.

Eindelijk weer eens mijn oude Chinese scooter wat aandacht gegeven (Benda Benson, vespa kloon). Hetzelfde ding is onder een aantal namen verkocht, bekend verhaal.
Nieuwe accu er in gedaan, en ondanks aantal jaar verwaarlozing werkte hij meteen weer.

Dat wil zeggen, de aandrijving werkt, en de remmen ook nog verrassend goed. Trommelrem kan beter.
Maar de verlichting en richting aanwijzers en toeter werken niet. Remlicht dan weer wil.
Ik ga de boel open maken, ik gok dat er ergens een zekering of 12v voeding niet goed is, dus dat ik het wel zal vinden ook al heb ik het schema niet, maar dat zou wel makkelijker zijn.

Snelheidsmeter is analoge wijzer, dus dat is denk ik gewoon met kabeltje? Die gaf eerst 0 aan, en hangt nu vast op 15 :+

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 19-09-2024 20:54 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• !null
Om mijzelf te beantwoorden, blijkbaar zijn alle dashboard schakelaars gaar. Was ook zonder diagram wel te vinden.
Ik dacht eerst een gezamenlijke 12v+ of juist - probleem omdat het allemaal niet werkte, maar het zijn echt de schakelaars tegelijk. Gelukkig goed te vinden online.

Nu eens kijken wat ik met de snelheidskabel kan doen.

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Hallo Heren,

Ik heb mij laatst een Horwin SK1 gekocht. Op zich prima, maar er zijn toch wel dingetjes die me niet zo aanstaan aan het apparaat. Vermoedelijk kostenbesparing. De scooterzaak waar ik heb gekocht hebt zegt det het "normaal is", en dat kan best zijn, maar ik vind het nog altijd storend.

Puntje 1; de voorrem/remklauw loopt eigenlijk constant aan. Zelfs op snelheid hoor je hem slepen en bij bochtwerk of oneffenheden zorgt de speling op de geleidepennen ervoor dat hij weer in een andere stand op de schijf terecht komt en harder gaat slepen. Zijn hier upgrade kitjes voor? Ze zijn al eens uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet, maar dat lostte het niet op.

Puntje 2: wat ik al lees uit de reacties hiervoor, de motorcontroller. HIj zakt eigenlijk na 80% batterij al terug in snelheid, en onder de 50% zit hij echt al 7-8km/h onder de snelheid. Ik las iets over kellycontrollers in dit topic, maar dat was al reeds 2019, is dat nog steeds de go-to? Of kunnen jullie een betere controller aanbevelen (beetje in lijn met de prijs van de scooter natuurlijk).

Puntje 3: de 'gashendel' is een lichtschakelaar. Hij heeft maar een heel kort bereik waarin hij reageert, de rest is loze slag. Dus manouvreren en gasgeven is vrij sketchy. Is dit via de motorcontroller te lineariseren, of moet je dit via de hendel zelf repareren?

Alvast bedankt.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

De voornaamste besparing bij de Horwin zit in de simpele gelaste staalprofiel achterbrug en de afwerking daar rond het achterwiel. Het is niets bespaard aan de aandrijving (motor, controller, accu etc) of rest van het elektrisch systeem.

Dit is gewoon de manier waarop de controller is geprogrammeerd. Daar kan jij of de dealer niets aan veranderen. Vrijwel alle e-scooters hebben een inzakkende snelheid. Naarmate de accu leger raakt daalt het voltage en dat staat direct in relatie tot de snelheid die je kan behalen. Dat je daar last van hebt komt doordat het apparaat op een bepaalde snelheid is begrensd ( bij accu 100% vol max 50km/h bijv). In principe kan je met deze motor en controller wel 60-70km/h maar niet met de software die wij erop krijgen.

• Majestici
Aidix schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:26:
De voornaamste besparing bij de Horwin zit in de simpele gelaste staalprofiel achterbrug en de afwerking daar rond het achterwiel. Het is niets bespaard aan de aandrijving (motor, controller, accu etc) of rest van het elektrisch systeem.
Hij voelt ook niet goedkoop, alleen die voorrem... Kan normaal zijn bij alle scooters maar ik vind het echt teveel speling hebben op de klauw, waardoor hij bij elke manouvre of trilling aanloopt.
Dit is gewoon de manier waarop de controller is geprogrammeerd. Daar kan jij of de dealer niets aan veranderen. Vrijwel alle e-scooters hebben een inzakkende snelheid. Naarmate de accu leger raakt daalt het voltage en dat staat direct in relatie tot de snelheid die je kan behalen. Dat je daar last van hebt komt doordat het apparaat op een bepaalde snelheid is begrensd ( bij accu 100% vol max 50km/h bijv). In principe kan je met deze motor en controller wel 60-70km/h maar niet met de software die wij erop krijgen.
Ik zie dat zo'n Kelly controller niet heel duur is. KEB72301X (72V, 3KW model) is iets van $130, daar moet dat wel mee kunnen toch? Of is dit dan een significante stap terug in kwaliteit. Krijg je wel meteen cruise control functie erbij...Tevens, als het continue amperage hoger mag zijn zou hij niet zoveel mogen inzakken toch. Dat ligt dan wel in de controller.

Het is niet mijn enige vervoer dus ik kan er wel even mee klooien, maar liefst wel enige garantie op succes.. Vandaar de open vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Majestici op 21-09-2024 16:09 ]

• supersoco80
  • Registratie: December 2016

Mijn cpx zakt anders eigenlijk gewoon niet in tot onder de 20% (geen idee hoeveel hij daar inzakt, ik kom daar vrijwel nooit). Bij 40% ben ik misschien 1km/u topsnelheid kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Een E-scooter gebruiken als thuisbatterij? Dit ben ik gaande richting hacktober aan 't onderzoeken of dit doenlijk is. De capaciteit van de accu/batterij is 2100 Watt/uur (Niu lithium ion 60V x 35Ah)

Dan zou je rond de 1500 Watt kunnen gebruiken als thuisbatterij. Rekening houdend met alle verliezen en dergelijke. Helaas nog geen bi-directionele hybride 'lader' omvormer, of hoe noem je zo iets,voor een E-scooter die in een wcd (stekker <-> stopcontact) gestoken kan worden kunnen vinden. Om 800 Watt terug te kunnen leveren/voeren.

Voor als de scooter niet gebruikt wordt. En misschien komt er nog een tweede bij.
Is hier al iemand mee bezig geweest met dit idee?

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 23-09-2024 09:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@pentode
Mijn gevoel zegt dat zo'n scooter accu te klein is om rendabel te zijn in verhouding tot de kosten die je daaraan hebt en de extra slijtage van je accu.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 23-09-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@pentode
Net wat @Vliegvlug zegt, om rendabel te zijn is denk ik de batterij te klein.
En als je de scooter dagelijks gebruikt is het al helemaal niet te doen.
Bovendien is de batterij niet geschikt om leeg te trekken, gaat hij niet fijn vinden.
En heb je net de batterij leeg getrokken om je woning te voorzien moet je naar je werk en is de batterij leeg ;-)

Denk dat je beter €800 uit kunt geven voor een 2.5kwh diy thuisbatterij met fatsoenlijke BMS.
Die kan echt leeg getrokken en BMS beschermd tegen onder-voltage.
En je hebt ook werkelijk 2.5kwh tot je beschikking.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Scooter staat weer voor de derde keer bij de scooterzaak vanwege die voorrem, heeft iemand een adresje voor upgradesetjes? Want ik heb eigenlijk geen zin meer om ze nog een vierde kans te geven. Dan doe ik het zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Majestici schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:17:
Scooter staat weer voor de derde keer bij de scooterzaak vanwege die voorrem, heeft iemand een adresje voor upgradesetjes? Want ik heb eigenlijk geen zin meer om ze nog een vierde kans te geven. Dan doe ik het zelf wel.
Ik weet van fietsen dat voorvorken compatible zijn met veel merken remmen. Ligt aan de afstand van de boutjes die je erin moet draaien. Geen idee hoe dat met scooters/brommers zit....

• pannekoek
!null schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:05:
Om mijzelf te beantwoorden, blijkbaar zijn alle dashboard schakelaars gaar. Was ook zonder diagram wel te vinden.
Ik dacht eerst een gezamenlijke 12v+ of juist - probleem omdat het allemaal niet werkte, maar het zijn echt de schakelaars tegelijk. Gelukkig goed te vinden online.

Nu eens kijken wat ik met de snelheidskabel kan doen.
Je kunt bij Ali digitale dashboards kopen wellicht helpt dat, maar mogelijk als de schakelaars verrot zijn dan helpt mijn voorstel niet.

Die KM teller kabel is vaak een mechanisch ding met een tandwiel en een vierkante kabel. Deze zouden redelijk generiek moeten zijn. Heb je de oude nog?

• pannekoek
Majestici schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:17:
Wat ik me afvraag is of het losdraaien van de remklauw (beide bouten 2 of 3 slagen, niet eruit halen maar wel "wiebel-los"), rem indrukken en dan weer vastdraaien niet voldoende is.

Als dat niet het geval is, zou je zeggen dat de remschijf krom is.

• Majestici
pannekoek schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:13:
[...]

Wat ik me afvraag is of het losdraaien van de remklauw (beide bouten 2 of 3 slagen, niet eruit halen maar wel "wiebel-los"), rem indrukken en dan weer vastdraaien niet voldoende is.

Als dat niet het geval is, zou je zeggen dat de remschijf krom is.
Is geen vaste klauw, maar eentje met geleidepennen. Die naar mijn mening teveel speling hebben en daarom steeds in een andere hoek op de schijf komen te staan. Achter is een vaste klauw en die hoor je niet.

• xzaz
Majestici schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:56:
[...]

Is geen vaste klauw, maar eentje met geleidepennen. Die naar mijn mening teveel speling hebben en daarom steeds in een andere hoek op de schijf komen te staan. Achter is een vaste klauw en die hoor je niet.
Wat stelt de zaak voor? Ik ben ooit ook terug gegaan en ze zeiden dat het 'normaal' was.

• Siewert
@Majestici @xzaz
Weet of dat schrapende geluid en oorzaak het zelfde zijn als wat ik ervaren heb.
Heb de Segway e125s nu 3 maanden.
De eerste 2000km precies het zelfde gehad.
In bochten en na het remmen een schrapend geluid alsof er een steen tussen de remblok en schijf zat.
De bocht in en je zou denken dat de schijf krom is.
Zelf had ik de gedachte dat de blokken nog moesten inslijten.
Dus mijn rem gedrag veranderd van ipv eerst wat uitrollen en van licht naar zwaarder op voorrem en daarna met de achterrem bijremmen naar iets later remmen met kracht opbouwend op de voorrem en achterrem later laten mee werken om de voor meer te belasten.
Nu 2000km verder en het geluid is weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
xzaz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:52:
[...]

Wat stelt de zaak voor? Ik ben ooit ook terug gegaan en ze zeiden dat het 'normaal' was.
Dat het "normaal" was. Ik ben het er niet mee eens, ik denk dat het normaal is voor het type goedkope chinese remklauw die er altijd opzit. Maar niet acceptabel voor de prijs. Dus nu komt er een vervangende klauw op, hopelijk is dit eentje met minder interne toleranties...

Naar mijn mening is dit gewoon een gevalletje waar dit soort chinese fabrikanten geen wegwerp willen hebben, en de toleranties zo los maken dat het altijd past. Je kunt fysiek de klauw in alle richtingen bewegen, en hij zou maar één kant op mogen gaan... Tenminste, zo is het bij auto's.
Siewert schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:59:
@Majestici @xzaz
Weet of dat schrapende geluid en oorzaak het zelfde zijn als wat ik ervaren heb.
Heb de Segway e125s nu 3 maanden.
De eerste 2000km precies het zelfde gehad.
In bochten en na het remmen een schrapend geluid alsof er een steen tussen de remblok en schijf zat.
De bocht in en je zou denken dat de schijf krom is.
Zelf had ik de gedachte dat de blokken nog moesten inslijten.
Dus mijn rem gedrag veranderd van ipv eerst wat uitrollen en van licht naar zwaarder op voorrem en daarna met de achterrem bijremmen naar iets later remmen met kracht opbouwend op de voorrem en achterrem later laten mee werken om de voor meer te belasten.
Nu 2000km verder en het geluid is weg.
Ja precies dat, alleen heb ik slepend proberen te remmen, of juist hard te remmen. 1000km verder en het wordt alleen maar erger. Na half uurtje rijden hoef ik niet meer te toeteren want ze horen me al aankomen vanwege de rem. Dus het wordt erger naarmate hij warmer wordt.

Noch heb ik zin om iedere remblok wissel 2000km in te moeten rijden. Dit maken ze normaal, omdat ze iedereen vertellen dat het normaal is. Omdat ze geen marge willen opvreten door constant klauwen te vervangen totdat hij goed is. QC is er gewoon niet bij die klauwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Majestici op 25-09-2024 12:19 ]

• xzaz
@Majestici Bedankt voor je bericht en ik ben het met je eens. Heb je toevallig een type remklauw die ze erop gaan zetten? @Aidix Heb jij hier ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
xzaz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:43:
@Majestici Bedankt voor je bericht en ik ben het met je eens. Heb je toevallig een type remklauw die ze erop gaan zetten? @Aidix Heb jij hier ook last van?
Gewoon weer een nieuwe OEM klauw, dus al het weer niet goed is neem ik zelf wel contact op met de importeur of acceptabele kwaliteit voor hun is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb geen last van rem geluid als ik rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weakbanana
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-08 01:01
Hi allen, ik ben in bezit van een IVA E-GO S5. Weet iemand of het mogelijk is om de controller te vervangen door een programmeerbare met extra functies (bijv. regenerative breaking)? Ik zie controllers als https://nl.aliexpress.com/item/1005005858410695.html op Aliexpress, maar ik heb geen idee of die zal werken m.b.t. de pin-layout bijvoorbeeld. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
weakbanana schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:44:
Hi allen, ik ben in bezit van een IVA E-GO S5. Weet iemand of het mogelijk is om de controller te vervangen door een programmeerbare met extra functies (bijv. regenerative breaking)? Ik zie controllers als https://nl.aliexpress.com/item/1005005858410695.html op Aliexpress, maar ik heb geen idee of die zal werken m.b.t. de pin-layout bijvoorbeeld. Dank!
Ik koop niks bij of op de website van Ali express het zit vol met scammers.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
De IVA NCE heeft een 4g verbinding, deze was bij mij sinds begin augustus offline. IVA gemaild en zij konden vertellen dat in de app tegenwoordig een optie is om de “traffic service” te verlengen. Dat kost 25$ per jaar.

Ik had nog een special case omdat ik in die periode een nieuwe telefoon heb gekregen waardoor de scooter nog niet in de app zat. Toevoegen zonder 4g ging niet. Kip-ei probleem.. dus hier ook weer IVA voor gemaild. Toen hebben ze vanuit China mijn “traffic service” geactiveerd en dat lijkt weer voor een jaar te zijn (zonder te betalen dus, deze keer). Voorlopig alles weer in orde. Aangenaam verrast door de support. Jammer van de kosten voor data, maar oneindig gratis is ook onrealistisch..

Je kan de status van je service vinden in de app -> quick control -> more -> traffic service query and recharge.

[ Voor 7% gewijzigd door Patrick4 op 19-10-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
weakbanana schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:44:
Ik heb geen idee hoe dit met een IVA zit maar op mijn Novox C50 heb ik een Kelly Controller gekocht en er op laten zetten waar je de echt van alles aan kan instellen.
Zie Vliegvlug in "Elektrische scooters"

Nadeel is alleen dat de snelheidsmeter het niet meer doet want die info kwam van de originele controller maar dat is geen groot gemis.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 20-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
Vliegvlug schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Ik heb geen idee hoe dit met een IVA zit maar op mijn Novox C50 heb ik een Kelly Controller gekocht en er op laten zetten waar je de echt van alles aan kan instellen.

Nadeel is alleen dat de snelheidsmeter het niet meer doet want die info kwam van de originele controller maar dat is geen groot gemis.
Wellicht geen gemis maar wel verplicht. Heb je helemaal geen snelheidsindicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weakbanana
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-08 01:01
Vliegvlug schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Interessant, dank voor de link. Die controllers ken ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 05:49
Vraag, bestaat er software voor een IVA E-scooter waarmee je zelf eenvoudig toegang kunt krijgen tot het menu en eventueel aanpassingen kan doen?

P.S
Ik bedoel geen vervanging van de module door bijvoorbeeld een Kelly, maar toegang tot het menu.

[ Voor 25% gewijzigd door Repro op 21-10-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
Repro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:10:
Vraag, bestaat er software voor een IVA E-scooter waarmee je zelf eenvoudig toegang kunt krijgen tot het menu en eventueel aanpassingen kan doen?

P.S
Ik bedoel geen vervanging van de module door bijvoorbeeld een Kelly, maar toegang tot het menu.
Bestaat wel, maar is over het algemeen niet toegankelijk voor consumenten.
Ik heb een x aantal versies gevonden, maar die werken allemaal op een andere controller (terwijl de software praktisch identiek is).
Tot zover nog niet de versie die werkt met de controller van de IVA S5 zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik heb een Chinese Benda 45km/u scooter, waarvan ik me afvraag of ik er een 16s accu in kan zetten.
Hij was ooit geleverd met 4x 12v lood accu's, maar ik weet dat er ook Chinese scooters zijn geweest met 5x 12v accu's, dan weet ik dat een 16s accu ook kan.

Op de controller staat APT H100201.S024, maar daar vind ik helemaal niks op.
En ik kan daar ook niks uit afleiden.

Ik moet zeggen dat hij met een spanning van rond de 60v al vrij hard loopt, namelijk 55km/u op de GPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
pannekoek schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:04:
[...]

Wellicht geen gemis maar wel verplicht. Heb je helemaal geen snelheidsindicatie?
Als ik mijn telefoon in de houder zet en maps of een gps app open wel, anders niet.

Tegelijkertijd zie ik niet hoe ze hierop gaan handhaven, bij een rollerbank draait het voorwiel niet, dus niet gek dat een scooter dan geen snelheid aangeeft en ze gaan er echt niet een stukje op rijden om het te controleren.
Denk dat er überhaupt niet aan gedacht noch naar gekeken wordt of een snelheidsmeter functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:56
Heeft iemand hier een AGM Goccia, ik overweeg deze voor woon werk verkeer.
Wil het snor model aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:16
Ik en 2 collegas hebben een IVA NCF scooter. Tegelijk gekocht bij dezelfde dealer. Bij alle 3 de scooters is ondertussen het achterspatbord afgebroken, op de aansluiting op de achterbrug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOdQmGslQI6e6sRVl5XMV_qmzjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjsQg2QGmERn42pdbDZLD7Di.jpg?f=fotoalbum_large

De dealer werkt gelukkig mee in de reparatie maar dit lijkt me ondertussen echt een design-flaw op deze manier. Heb de fabriek in China al een bericht gestuurd maar vrees dat ik niet op een reactie hoef te hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@RonaldMcDonald Ik kan het niet goed zien op de product foto’s van de Iva NCF, maar het hele achterspatbord waarop ook de kentekenplaat zit hangt dus aan dat dunne stukje broos metaal?
Dan lijkt me dan echt een ontwerpfout inderdaad.

Het spatbord is ook het meest naar achter uitstekende deel van de scooter dus ook grote kans dat je daar zelf iets mee raakt met achteruit rijden of dat iemand anders er tegenaan komt in bijv een drukke stalling. Daar lijkt het al helemaal niet op berekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:16
Vliegvlug schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:59:
@RonaldMcDonald Ik kan het niet goed zien op de product foto’s van de Iva NCF, maar het hele achterspatbord waarop ook de kentekenplaat zit hangt dus aan dat dunne stukje broos metaal?
Dan lijkt me dan echt een ontwerpfout inderdaad.

Het spatbord is ook het meest naar achter uitstekende deel van de scooter dus ook grote kans dat je daar zelf iets mee raakt met achteruit rijden of dat iemand anders er tegenaan komt in bijv een drukke stalling. Daar lijkt het al helemaal niet op berekend
Yep, hier een wat meer duidelijke foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkkjUYG7HhNm8mhtPecispn1I84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZTLgfXzsMZGsJvzMxLhnJIH.jpg?f=fotoalbum_large

Het is echt 5mm aluminium ofzo, met 2 dwars-staanders of hoe je het ook wil noemen. Het is vooral opmerkelijk omdat 3cm verderop het schokbrekermontagepunt (3x woordwaarde :+ ) zit dat een stuk steviger lijkt.

Ik weet 1000% zeker dat ik zelf niets met het spatbord heb geraakt maar inderdaad, dat is ook een factor.

Het meest verassende vind ik nog dat deze scooter in andere landen, waaronder China zelf, ook als 80/90kmh model verkocht wordt. Met verder dezelfde constructie. Die uitvoeringen krijgen met nog veel meer en hardere schokken te maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

In de video wordt volgas gegeven, je hoort de motor onregelmatig draaien en pas aan het einde van de video gaat hij op volle snelheid.

Iemand enig idee waar de fout zit? Gashendel?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Je video staat privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Thanks. Zou het nu moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
@flippy
Maak je nog steeds accupacks voor anderen? Zo ja, waar in zz9 plural z alpha woon je ongeveer? Ik hoef je adres niet precies te weten, maar zz9 plural z alpha is een vrij groot gebied.

[ Voor 95% gewijzigd door necessaryevil op 13-11-2024 11:35 ]

Pagina: 1 ... 72 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.