Toon posts:

Elektrische scooters

Pagina: 1 2 3 ... 12
Acties:

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:00
Mede-auteur:
  • flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

elektrische scooters.
Dit is het topic voor alles wat met electrische scooters te maken heeft. dus alles van laden tot rijden en de magische elfjes die het allemaal laten gebeuren.

onderstaande word constant uitgebreid dus stuur rustig een DM naar @flippy voor de grammatica-nazi zaken of toevoegingen die nog ontbreken bijvoorbeeld.

Het is belangrijk om bepaalde zaken even goed te begrijpen zodat iedereen dezelfde richting op kijkt en niet 30x zelfde vraag stelt. de uitleg is zoveel mogelijk jip en janneke en menselijke voorbeelden zodat iedereen het kan volgen. het is de bedoeling dat iedereen het snapt dus sommige zaken zijn versimpelt.
enkele basisprinciepes
Bereik.

het grootste en eerste vraagpunt wat altijd naar boven komt. "hoe ver kom je met een electrische scooter?"

Ik wil graag de vraag iets tactvoller herformulieren naar: "hoe ver moet je kunnen komen?".
Doorgaans hebben mensen een hekel aan tanken ongeacht het voertuigtype. dus een groot bereik is curciaal voor velen. immers is elk bezoek aan een tankstation gelijk aan 100 euroknallers op de tafel leggen en dat wil je zo lang mogelijk uitstellen. dus leuk dat je een lupo 3L hebt die 1000km op een tank doet maar het is een beetje nutteloos als je alleen maar op en neer rijd naar de Lidl en 1x in de 3 maanden hoeft te tanken.

Voor scooters geld hetzelfde. hierin ligt ook gelijk een probleem, verbruik is volledig afhankelijk van snelheid en de fabrikanten nemen het niet zo precies met de snelheidsmeters.
de snelheidsmeters die vrijwel elke scooter heeft (ongeacht brandstoftype) klopt gewoon geen biet van. doorgaans geven ze altijd teveel aan. De meeste electrische scooters geven doodleuk 45+ aan terwijl ze moet moeite de 40 halen op de GPS. met name scooters met loodsaccus doen dat en naarmate de accu leegloopt mag je blij zijn als je de 40 zelfs nog haalt (later meer hierover).

voor het gemak praten we verder en in dit topic alleen over ECHTE kilometers gemeten op de gps, NIET op te teller dus. de enigste uitzondering is Govecs, deze scooters hebben een teller die wel exact klopt.

we hebben 2 soorten/groepen scooters:
de "goedkope meuk" uit china.
Dit zijn standaard frames met verschillende soorten bekapping maar onderhuids zijn ze vrijwel indentiek en gebaseerd op benzinescooters, vaak ooko herkenbaar aan het klepje om makkelijk de bougie te vervangen die een electrische scooter natuurlijk niet heeft.
goede voorbeelden zijn de verschillende modellen van EMCO, QWIC en NOVOX om maar een paar merken te noemen. de meeste merken verkopen zelfs dezelfde scooter en alleen het labetje op de voorkap is anders.
de europese kwaliteitsscooters.
Deze groep bestaat uit voornamelijk Govecs en E-MAX/Vectrix en enkele andere merken. op de 2e handsmarkt zal je hoofdzakelijk Govecs tegenkomen. Govecs is niet gericht op de particulier in hun marketing en vind je ook vrijwel niet nieuw bij de lokale scooterboer omdat de prijzen boven de 5000 euro gaan als je er eentje nieuw wilt kopen.
ze verkopen eigenlijk alleen grote aantallen voor de lease waarbij ze belanden bij de thuisbezorgd.nl wereld. in de grotere steden heb je een grote kans dat je pizza word bezorgd op een govecs. dit merk is vrijwel de enigste wat gedurende de levenduur van de scooter de "passievolle" rijstijl van deze jonge bestuurder overleeft. aan deze scooters zit dus ook een serieus prijskaartje. ook rijden veel gemeentes ermee voor de BOA's, parkeerbonnenschrijvers en inspecteurs. Dit soort scooters kosten doorgaans het dubbele wat een "consumenten" scooter je zou kosten. maar gelukkig raakt de markt redelijk verzadigd en kan je ze steeds meer op marktplaats vinden en voor een net bedrag (tussen de 1000~2000 euro) kopen. door de zeer degelijke bouwkwaliteit gaat er vrijwel nooit iets stuk aan deze scooters maar sommige hebben nog wel een paar kinderziektes. dus vraag hier altijd even voor advies als je gaat kopen. deze scooters zijn ook allemaal om te programmeren, sommige 2e handse hebben namaleijk nog de "anti-hufter" modus aanstaan uit hun bezorgleventje. dit kan eruit worden geprogrammeerd (en snelheden dus ook) maar hier zitten wel kosten aan vast omdat er slechts enkele mensen zijn in nederland die deze scooters kunnen herprogrammeren door de zeer specifieke maar vooral dure kabel die nodig is en bijbehorende software en kennis.
Techniek: de accu, motor, controller, snelheid, amperes en voltage
De accu
De accu is de bron van alles wat er kan gebeuren. je kan dus rustig een enorme motor en controller hebben maar als je een accu hebt die het niet kan leveren heb je daar niks aan.

Loodaccus laten we hier buiten beschouwing. het is niet economisch om hier geld of energie in te steken als je deze hebt. Het is gebleken dat veel mensen interesse hebben om zelf met accus te gaan hobbien dus dit gedeelte zal hoofdzakelijk gefocust zijn om de basis bij te brengen in het begrijpen hoe een lithiumaccu in elkaar steekt en welke termen er gebruik moeten worden om hulp te vragen.

een accu bestaat uit losse cellen. doorgaans de 18650 cel. deze worden grote aantallen in serie en parralel in een accu gezet.

accu berekeningen en termen:

voor het gemak nemen we eerst even 1 enkele cel als voorbeeld: de Samsung 29E6. dit is een populaire cel door de lage prijs en robuustheid. niet zomaar een andere cel pakken die wat leuke cijfers heeft, niet elke cel is geschikt voor dit werk!

een cel is vol bij 4.2V en practisch leeg als hij op 2.5V zit. deze lithiumcel heeft een nominaal voltage van 3.6V. bij dit voltage is hij halfvol. voor sommige andere modellen kan dit voltage dus iets hoger of lager zijn.

hier een verkorte lijst van specificaties:
Laadvermogen: 1.375A (0.5C)
Maximum laadvermogen: 2.75A (1C)
maximale continu amperage: 5.5A (2C)

veel waardes worden in C gegeven. dit wil zeggen dat de C is de capaciteit van de cel in Ah en die maal of gedeeld door het aantal wat word genoemd. dus de cpaciteit is 2.9Ah en de fabrikant zegt dat die adviseert om niet harder op te laden dan de helft van dit aantal. dus 0.5C. voor ontladen mag je verder, 1x de capaciteit en voor de limiet 2x de capaciteit. echter geeft de fabrikant dan aan dat als je buiten deze waardes bezig gaat de levensduur achteruit gaat.
het is dus de truc om zoveel mogelijk binnen de specificaties te blijven die worden opgegeven als je lang met je accu wilt doen. daarom dus die snellader van je telefoon lekker in de la laten liggen. ;)

een voorbeeld die op dit topic veel bespreken is de 72V accu. deze bestaat uit 20 cellen in serie en een bepaald aantal cellen in parralel. om de 72V te halen worden de cellen in serie gezet. voor 72V is dat 20 (3.6*20).
maar omdat die 72V maar halfvol is is de accu dus echt vol bij 84V en leeg bij 50V. het is dus belangrijk dat je controller, omvormer en dergelijke wel het voltage aankunnen als je accu vol is.

Vervelende is alleen dat het niet echt pracitsch is om te praten in mAh in termen van capaciteit omdat de voltages veranderen zodra je cellen aan elkaar gaat knopen. een betere indicator is Wattuur (Wh). dit is simpel te berekenen door het nominale voltage te nemen en die maal de capaciteit de vermenigvuldigen. dus de eerder genoemde E29E6 van samsung heeft 2900mAh bij nominaal 3.6V. dus dan doen we 3.6V*2.9Ah= 10.44Wh.
dus elke cel heeft iets meer dan 10Wh erin zitten. dus onze grote accu van 72V 29Ah heeft dus een inhoud van 2088Wh, of makkelijker gezegd: 2kWh

goed, we weten nu hoe je hogere voltages kan maken maar een enkele rij van 20 cellen kom je niet ver mee. immers mag je maar 5.5A halen uit 1 enkel rij van 20 cellen. dus zit je op 72*5.5=396W. daar doen we niet zoveel mee. dat is niet veel meer dan een electrische fiets.
dus moet de er wat veranderen. dit doe je door meerdere cellen in parralel te zetten zodat je dus groepen/blokken krijgt met meerdere cellen met alle plussen en minnen aan elkaar gelast.

een simpel voorbeeld is een accu met 20 in serie en 20 in parralel. dit noemen we een 20S20P accu en bestaat dus uit (20*20) 400 cellen. als we een populaire cel nemen (de samsung 29E6) heeft elke cel een capaciteit van 2900mAh. dit is vergelijkbaar met de accu in je telefoon. alleen dan in het formaat van een AA batterij die naar de sportschool is geweest. maar omdat er 400 van zijn is de capaciteit dus veel groter.

en nu komt het leuke:
een voordeel van het gegeven dat je 20 cellen op een rij zet en 20 boven elkaar is dat het vermogen wat je kan vragen navenant meegaat met het formaat van de accu. dus 1 enkele cel kan/mag maar 5.5A leveren, maar aangezien er 20 in een blok zitten is dat al 5.5x20=110A. en omdat er 20 op elkaar gestapeld zitten he je nog steeds die 100A maar dan bij 72V, dus 72V*110A= 7920W :9B nu komen we ergens!

nu eens een "real world" voorbeeld. stel je een accu voor van 96S72P en de cellen hebben een capaciteit van 3400mAh. dit is dus een accu die bestaat uit 6912 cellen. het nominale voltage is dus 96*3.6=345V en opgeladen is dat wel 400V. elke cel heeft een inhoud van ongeveer 12Wh. dit geeft dus een complete inhoud van 8500Wh of beter gezegt: 85kWh. dit is de accu die je vind in een Tesla Model S. deze cellen mogen wel 25A kortstonding geven. dus ondanks dat elke cel maar een paar watt geeft (immers is 25A*3.6V=90W) maar doet dat maar bijna 7000 cellen en je hebt ineens een accu die meer stroom levert dan wat een kleine stad verbruikt en al dat vermogen (630kW!) loslaat op 4 arme stukjes rubber betekent dat je de 0-100 doet in 2.5 seconden.

en ja, je kan dit effect dus ook krijgen als je de juiste accu maakt/koopt/laat maken voor je scooter. *O*

sommige forumleden hier hebben dus ook scooters die menig sportauto zoek kunnen rijden bij het stoplicht (tot aan de 50 natuurlijk O-) ) of zoals ondergetekende: de rollerbank bij oom agent aan diggelen draait :X )
de controller
TBA
de motor
TBA

originele topic start van Joris407:

Volgens mij is hier nog geen onderwerp over; in het Vervoer forum vind ik wel wat terug over dit onderwerp, maar gezien mijn insteek en de interesse van de mensen hier, plaats ik het onderwerp hier: elektrische scooters.

Ik heb dit weekend een 2e hands Govecs Go! S2.4 (45km/h) bemachtigd. Doel is om het woonwerkverkeer er mee te doen en uiteindelijk onze 2e auto weg te doen en hiermee kosten te besparen. Daarnaast is het super dat het milieu minder belast wordt. Ik woon 23km van mijn werk en elke dag fietsen wil ik niet, dat is me te ver.

Hoofdreden voor deze stap is dus kosten besparen. Als ik puur de reiskosten van onze 2e auto, een Renault Clio, tegenover de reiskosten van de elektrische scooter zet met deze gegevens:

Aantal km’s per dag: 46 km
Benzineverbruik: 3 liter (1:15)
Benzineprijs: €1,50
Aantal werkdagen per jaar: 230
Accu inhoud elektrische scooter: 3kWh
Elektraverbruik: 1 lading per retourtje
Elektraprijs: 0.21 €/kWh

Dan kom ik op het volgende:
Reiskosten Clio: ((46*230)/15)*€1.5=€1058,- per jaar
Reiskosten E-scooter: 230*3*€0.21= €145,- per jaar

Verschil: €1058,- - €145,- = €913,-

De wegenbelasting (€288,-), de verzekering WA+ (€304,-) en de onderhoudskosten (variabel) van de Clio zijn veel hoger dan de bijkomende kosten van de e-scooter: verzekering WA (€108,-) en de onderhoudskosten (alleen banden en remblokken). Natuurlijk moet je een helm, handschoenen, motorbroek etc. kopen.

De accu in de scooter is een lithium accu die €2000,- per stuk kost. Als deze de geest geeft is de scooter in principe economisch ‘total loss’. Gezien de leeftijd van de scooter (3 jaar) en het aantal kilometers op de teller (6500) en het verminderen van de capaciteit van de accu in acht genomen hoop ik nog 4 jaar met deze accu te kunnen doen. Bij 50% van de oorspronkelijke minimale range kan ik nog een enkele reis doen en op het werk mag ik ook gratis laden.

De berekening daargelaten (hier zullen sceptici vast opmerkingen over hebben) zit ik met een grote glimlach op mijn gezicht op de nieuwe aanwinst. Geen herrie, geen stank en voor ruim €0.60 heen en weer naar je werk. (En dat terwijl ik elke dag €8.74 per dag aan reiskostenvergoeding krijg, hiervan zou ik dus na een jaar een nieuwe accu kunnen kopen). Wel lever ik aan comfort in en de reistijd gaat van 25 minuten naar 35 minuten per enkele reis.

Misschien is dit een eye-opener voor de mensen in het DED-forum (was het voor mij wel), want veel mensen nemen duurzame maatregelen (aanschaf zonnepanelen / zonneboiler / warmtepomp etc.) om kosten te besparen. Bij het analyseren van onze uitgaven kwam ik er achter dat onze 2e auto veel zwaarder op het huishoudbudget drukt dan bijvoorbeeld de energiekosten.
Als je het over terugverdientijd wilt hebben en ik kijk naar de gemiddelde totale kosten van de Clio vorige jaren en aanschafprijs van de scooter dan hebben we de scooter terugverdiend in nog geen 2/3 jaar, gesteld dat we de Clio weg doen. Als we de Clio ernaast houden, maar niet/nauwelijks gebruiken kom ik op 1.25 jaar.

Misschien ook iets voor jullie?

[Voor 75% gewijzigd door Joris 407 op 24-03-2022 20:38]

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter; Douche wtw; waterontharder

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een auto drukt niet alleen financieel harder op een huishouden, ook energetisch is het dramatisch.
3 liter benzine heeft een energieinhoud van 29 kWh...

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
MrSleeves heeft in Het scooter- en brommertopic ook een aantal reacties over zijn elektrische scooter gepost.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Joris 407
@ Freemann, nee, weet ik niets van, sorry. Misschien is dat tegelijkertijd gebeurd met de introductie van de lithium accu?

@ Proton, daar merk je niets van behalve dat het accu lampje even kort kan oplichten, volgens de verkoper. Zelf heb ik het nog niet gezien (eyes on the road). Adapters weet ik niet

[Voor 48% gewijzigd door Joris 407 op 26-08-2015 12:36]

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter; Douche wtw; waterontharder

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

De lader(230v AC) van de Govecs gebruikt volgens mij een standaard geaarde stekker.
Hierdoor ben je redelijk beperkt in het aantal palen, veel palen zijn 380V of hebben DC spanning.

Mijn idee was om eerder naar de fiets laadpalen te kijken, deze zijn er in NL ondertussen (zeer) overvloedig en in 80% van de gevallen zijn ze graties te gebruiken.

http://www.oplaadpalen.nl...007ff/52.03209/4.41956/11

Ik vraag mij alleen af wat de beschikbaarheid van deze palen op zon/feest -dagen en buitenkantoortijden is.

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De accu van een scooter is vaak ook zo klein dat een snellader maar een zeer beperkte meerwaarde heeft.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Denk dat het niet zozeer om het snelladen gaat, als wel het aantal laadpalen wat extra beschikbaar komt als autopalen ook kunnen worden gebruikt :)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik rij nu bijna 4 jaar met een fossiele scootert 38km per dag aan werkverkeer.
Dat bevalt prima en de laatste 2 jaar heb ik 1 keer de auto moeten pakken omdat de scooter niet wilde starten.
Verder ben ik altijd(!) door weer en wind (incl. sneeuw, regen) op de scootert gegaan.
Wat mij op de fietspaden altijd opvalt is dat juist met wind/regen/sneeuw/vriezen er spectaculair minder fietsers op de fietspaden te zien zijn. Het vreemde vind ik dan dat juist met deze weersomstandigheden de fiets in de schuur laten en de dicht slippende wegen op gaat.

De kou op de scooter valt reuze mee! Sinds 1 winter heb ik stuur-handschoenen en dat werkt subliem!! Waar ik eerst met mega dikke skihandschoenen nog koude vingers kreeg, rij ik nu met simpele wollen wanten en ik meer controle over het stuur en de bedieningen lijk te hebben/voelen.
Ook scheelt, tijdens vorst/wind/regen, een hele goede winddichte (regen) jas/broek/pak een dubbele slok op een borrel. Ook zit je met een scooter nog deels uit de wind en heb je dat voordeel op een fiets niet.

Vorig jaar was de eerst "winter" dat ik bewust met nachtvorst nog geprobeerd heb te rijden en het is mij, met goede kleding, 110% meegevallen!

Just my 2 cents :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Freemann schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:54:
Denk dat het niet zozeer om het snelladen gaat, als wel het aantal laadpalen wat extra beschikbaar komt als autopalen ook kunnen worden gebruikt :)
Inderdaad. Intussen een Sloveense webshop gevonden die adapters verkoopt:
Proton_ in "Elektrische auto's"

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@joris,ljij kunt naar acim lopen, ik haalde daar in 11-2014 na 7 jaar en 16.000 kilometer nieuwe accus (140euro 48 volt 35Ah) (lood/gel/lipo) ze hebben alles.
de scooter rijd nu niet heel veel meer, ik kan nu lopend naar mijn werk, of op de fiets
ik heb een agm retro bella. (ziet er nog steeds uit als nieuw, zonder roest en olievlekken)
de auto is inmiddels 10 maanden weg, dat is pas een leuke berekening.
in de scooter past 4,8kWh pv stroom, via een aldi ~350Wac (van 2 tientjes) converter kan ik de woonkamer autonoom maken, een rijdende accubank, just in case.
(zoals de aansteker 230 volt lader voor in de auto)

[Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2015 21:38]

• Joris 407
Ja, mocht het zover komen dat de accu te vroeg af is dan loop ik niet direct naar de dealer. Er zijn vast alternatieven. En zeker, als we de 2e auto weg is kan ik een dag minder werken ;)

Speed pedelec heb ik over gedacht, maar omdat mijn vrouw er ook 1x per week op moet rijden en we niet even lang zijn is een fiets geen optie.

Die stuurhandschoenen zijn een goede tip. De verkoper van mijn scooter had verwarmde handschoenen!

[Voor 39% gewijzigd door Joris 407 op 26-08-2015 21:50]

• Niet online
2 autos is hard werken en weinig tijd voor hippe leuke dingen.
misschien moet je de berekening eens maken in dagen werk ipv geld.
tijd is namelijk niet terug te verdienen.... iets wat je vanaf 40 gaat merken...

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2015 21:48. Reden: die kan op de tweakers tvt tegel]

• Joris 407
Zo kijk ik er ook tegen aan. Tijd is mij meer waard dan centen. Doel is om zo snel mogelijk met 'deelpensioen' te gaan :)

• Niet online
de high score van de escooter zat hier veelal in het parkeermeter vermijden, en de tijdswinst bij het kopen van bier luiers en pizza, wat eerder met de auto gebeurde `omdat het makkelijker was` /niet dus.
en naar het strand dat weet je wel, de meters daar staan op `amsterdam tarief `in de zomer.
we gaan waarschijnlijk een 2e escooter kopen, hopelijk van iemand die het een b merk ding vind,
je kan hem namelijk heel makkelijk technisch tweaken, en dan is het erg ok allemaal.
toch is een fiets altijd nog veel beter.

• Joris 407
Yep, fiets blijft het mooist, maar voor mij met enkele reis 23km naar het werk niet werkbaar. Dan is een e-scooter the next best thing

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Erasmo schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:08:
Dan is het oosten van het land nog steeds een vrij groot begrip, helemaal als je hem ook nog eens naar huis wilt rijden :P

Het een sluit het ander niet uit trouwens, bij de meeste grote online scooterhandels kun je proefritten maken waarna de scooter gewoon bezorgd wordt.
De scooters kan ik wel redelijk vinden. Tot nu toe is alleen de 25km/h versie populairder en die staat mij persoonlijk juist niet aan. Geen behoefte aan fietsers die mij inhalen.
Joris 407 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:22:
12km is nog wel een fietsafstand toch?
Als iedereen zo dacht waren er nooit auto's uitgevonden :+ Een half uur fietsen...brrr...zou niets voor mij zijn. Dan slaap ik liever 15 minuten langer of wat dan ook.

[moppersmurf] Ik haat fietsen :( [/moppersmurf]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• Niet online
@joris407 in heemskerk zit ook nog een ev-centrum

• Joris 407
Bedankt voor alle info mannen, de lader in mijn Govecs is al eens vervangen door de eerste eigenaar. Standaard hangt deze op een plek waar ie blootgesteld wordt aan de lucht (waarschijnlijk om te kunnen koelen tijdens laden) en dus ook vocht en vuil. De vorige eigenaar heeft daarom de dealer een aanpassing laten doen, zodat er een 'losse' lader onder het zadel ligt. Deze ligt wel op een zachte doek, maar hij zal vast wel eens wat schokjes krijgen.
Het gekke is dat de lader zich wel normaal gedraagt. Je ziet er niet aan dat er iets mis zou zijn.

De accu is nog niet helemaal leeg, maar dat mag je met lithiumaccu's ook niet laten gebeuren heb ik begrepen. Ik heb zelf geen andere lader liggen. Voor lithium kun je ook niet zomaar elke lader gebruiken. Moet wel echt voor lithium gemaakt zijn.

Ik stond zelf ook versteld van de reactie van de ex-dealer. Zo slecht kan het toch niet zijn. Govecs wordt door overheid en koeriers gebruikt en is volgens mij zo'n beetje het beste wat er op dit moment te koop is.

Kun je een lader gewoon volpurren tegen het schokken?

@eric-pvt: Bedankt voor de tip van het evc in Heemskerk! Er stond me inderdaad bij dat er iets in de buurt was, maar kon het niet meer vinden. Dat haal ik misschien net op het restantje energie wat er nog in zit.

[Voor 5% gewijzigd door Joris 407 op 18-09-2015 10:56]

• flippy
  • Niet online
ik zal eventjes mijn projectje neerzetten.

ik heb voor 100 euro een emoto 87 gekocht met verrotte loodaccu's.

nieuwe controller besteld (van kelly) omdat de bestaande controller gewoon ruk is en de verkeerde voltages heeft (met name low voltage cutoff). een kelly is volledig programmerbaar voor het vermogen en topsnelheid en trekkracht die je wilt, inclusie regeneratie die de standaard controller ook mist natuurijk.

moest natuurlijk wel een nieuwe accu komen en aangezien ik al wat ervaring heb met het reviseren van fietsaccu's is dit een leuk projectje om mijn accubouwkunsten (3x woordwaarde :+ ) even los te laten.

specificaties worden als volgt:

13S30P
390 cellen, INR18750-29E 2,9Ah per stuk. 4.1kWh totaal.
54.6v vol, 35v leeg
nominale vermogen: 87A (4.1kW)
piekvermogen: 250A (11.8kW)

teaser:

3 van deze dozen gaan erin :9
(ja dat is bijna 1000 euro aan cellen :X )

tot zover het bouwwerk van de accu, die bestaat uit 3 lagen. 2 lagen van 4x 30 cellen en de bovenste laag is 5x 30 en huisvest de BMS. dit ook om de accu netjes in de bestaande ruimte te krijgen:

ja, ik ben een zeikerd, ik wil de nummers kunnen zien aan de buitenkant van het pakket:

ben nu met de 3e set bezig te puntlassen, hier zijn de 2 andere:

tussen elke laag komt een plaat lexaan, de uitstekende stukken nikkel strip is voor de verbindingen tussen de lagen. die worden met 3x 6mm2 koperdraad (hard) aangelegd als het pakket gestapeld is.

de controller heeft een max van 120A op elke fase. de motor op de scooter is echter 1,5kW dus die is hier de begrenzende factor. en ding moet een daily driver worden, geen stoplichtsprinter. al al gaat die nu al behoorlijk licht op de teentjes zijn. O-)
voor voorlopig zal ik de controller op 40% hebben staan wat redelijk overeen komt met de orginele controller en blijf ik in de limiet van de motor (1.5~2.5kW). als ik de controller helemaal los gooi en 8kW in die motor pomp blaas ik die motor natuurlijk direct naar de eeuwige plasmavelden voordat ik het einde van de straat heb bereikt.

uiteindelijk moet dit dus een vlotte scooter worden met een practisch bereik van een slordige 150~170km.
dus de accu heeft het makkelijk aangezien elke cel nooit meer als 0.5c zal zien zelfs bij vol accelereren en bij normaal rijden ongeveer 0.15c. die cellen hebben het dus behoorlijk relaxed wat een mooi en lang leven zal opleveren en zelfs in de winter nog een deftig bereik zal geven.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 23-09-2015 21:40]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Joris 407
Voor de liefhebbers nog even een update: sinds de inschakelstroombegrenzer in gebruik is gaat het laden goed.

Nu met het koudere, natte en mistige weer in combinatie met de blaadjes op de weg kreeg ik behoefte aan meer grip. Daarom all-weather banden laten monteren. Dat rijdt prima, maar ik merk aan de accuinhoud gedurende mijn woonwerkritten dat de accu sneller leeg is. Wellicht dat ik, als het nog kouder wordt en/of er veel wind komt te staan toch de lader (+ inschakelstroombegrenzer) maar weer mee ga nemen om op het werk ook te laden. Just to be sure. En dan niet los onder het zadel, maar in een rugzak om de lader te beschermen tegen schokken.

Mist in het donker is erg vervelend. Het vizier van de helm 'beslaat' waardoor het zicht ernstig belemmert wordt. Met de handschoen het vizier schoonvegen biedt korte tijd wel soelaas. Er zijn wel manieren om hier iets tegen te doen, maar voorlopig zijn we weer even van de mist af. Dan kun je nog beter regen hebben, alhoewel de verlichting van tegenliggers hinderlijk blijft.

Misschien ook een puntje van aandacht voor degenen die een elektrische scooter als alternatief voor de auto overwegen: voor een eerlijke vergelijking van de reistijd moet je ook het aan- en uitkleden meenemen. In mijn geval in de herfst / winter een gevoerde regenbroek, extra trui, sjaal, handschoenen, bergschoenen en helm.

Nu lijkt het alsof ik alleen maar minpuntjes heb, maar ik wil een eerlijk beeld schetsen. Maar de scooter bevalt prima! Het is een fijne 'activiteit' voor en na de werkdag, lekker in de buitenlucht. Zelfs regen is geen echt probleem als je je goed kleedt.
En daarnaast weten dat je elke dag €8,- reiskosten overhoudt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik breng even wat leven in dit topic. Laatst nog even iets gevraagd in het draadje van de Elektrische autos, maar ja daar hoort het niet :P

Mijn broer is een elektrische scooter aan het overwegen. Zou dolgraag een EV willen hebben, maar heeft nu eenmaal geen auto nodig. Nu heeft ie naar de Nimoto Trendy gekeken voor de dubbele accu. Maar die schijnen niet meer gemaakt te worden en worden dus uit voorraad verkocht. dat durft hij niet aan ivm reserveonderdelen.
Eerste vraag is dus: Is dit terecht of is het toch te repareren / te vervangen ook al worden ze niet verkocht?
(Geen technici hier, dus 'even een controller van marktplaats plukken en aan de inverter jassen' gaat het niet worden O-) )

Nu hebben we binnenkort een proefrit op een Emco Novi. Iets duurder jammer genoeg, maar ook met lekker wat range te verkrijgen en lekker licht.
Nu was het bij de Nimoto zo dat je hem eigenlijk iets moest opvoeren omdat hij onder de 45 bleef steken. Is dit een probleem dat bij alle EV-scooters voorkomt of is dat iets Nimoto's specifiek?

Nog andere scooters die in hetzelfde budget passen, of is dit het wel een beetje? (Deze zijn 3k en 3,5k respectievelijk)
Scooters als de E-Vivacity vallen toch echt ver biten het budget (5k) en de AppScooter was toch een beetje vaag vooralsnog en daar zit een accuhuur bij (niet echt een nadeel overigens, maar kost wel geld).

Is het overigens een goede aanname dat de accu na 2 jaar moet worden vervangen, of gaat het bij goed gebruik (daar instrueer ik mijn broer wel op) gewoon 5 jaar of meer mee?

Ik weet niet hoeveel mensen hier rondsurfen, maar ik hoop dat iemand ervaring heeft met een van deze modellen (of andere in hetzelfde budget). Voordat we een miskoop doen op iets wat voorkomen had kunnen worden.
Ik heb de vorige pagina's wel gelezen, maar een wat versere reactie is toch wel prettig. Niet dat er in het laatste half jaar opeens veel veranderd is, maar je weet maar nooit :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:01:
[...]

Heb je wat foto's en meer informatie :)? Klinkt tof allemaal
informatie heb ik wel, veel foto's niet.

voorbeeld van de accu die ik nu net klaar heb en enkele foto's nog van heb:

een bestaande chinese kit die je op veel fietsen ziet heeft deze cellen:

en die zie ik in deze packs zitten:

die cellen zijn gewoon ruk.

ik vervang deze bijvoorbeeld door samsung 29E's of panasonic PF (3400mha) als men maximale capaciteit wilt

ik maak dan een enkel blok van circa 60 cellen en sluit die weer aan op de orginele BMS die erin zit. vaak is dat flink klooien omdat de houders net een haartje te groot zijn maar dan zit het tenminste wel goed vast.

tijdens het puntlassen:

dan heb ik zoizo de capaciteit van 10Ah (op papier, in de praktijk zijn die chinese cellen 7.5Ah) verhoogt naar 17.5Ah en zelfs met de panasonics naar 20.5Ah.

de accu van mijn brommer zit op de plek waar eerst 2 AGM accus zaten (de grote accubak onder het zadelopbergruimte) en is opgebouwd uit 3 lagen met elk 4 groepen van 30 cellen:

ja ik heb OCD als het gaat om het plaatsen van de cellen:

meer foto's van de accus heb ik niet aangezien ik die niet maak tenzij de klant daarom vraagt.

als men informatie wil kan ik die rustig geven echter dient men wel enigsinds gericht te vragen....
Jack schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Hoe krijg je dit voor elkaar? Trek je zelf de stekker eruit of stopt de oplader bij 90%?
de lader is een meanwell HLG-320H-54A. waterdicht en is regelbaar. ik heb hem gewoon afgesteld dat hij bij 53.3v stopt.

1x per 2 maanden of zo stop ik een andere lader aan de orginele aansluiting in de brommer om de accu helemaal vol te krijgen om de cellen te balanceren maar in de praktijk valt de noodzaak daarvoor nog wel mee. o ja, de meanwell zit braaf in de brommer naast de controller en icm met een ingebouwde verlengsnoer van 10 meter in de zadelbagagebak kan je hem overal opladen.
ik heb alleen een extra relais geplaatst die ervoor zorgt dat de lader alleen op de accu word aangesloten als er 220v op staat om te voorkomen dat de accu leegloopt de lader in.

eigenlijk is de meanwell ook geen "officele" lipo lader maar hij doet namelijk exact hetgene wat een dure lipo lader moet doen: het ampere begrenzen en dan het voltage begrenzen. volgens meanwell is het een led driver... O-)
met deze lader zit hij overigens in ongeveer 12 uur van helemaal leeg naar vol. maar dat is totaal niet realistisch aangezien ik 150+km kan rijden in 1x en dat nooit zal doen. ik wou dit bereik zodat ik geen probleem heb als ik hem een keertje vergeet op te laden. en het verlengt ook de levensduur van de totale accu aangezien de belasting over zo'n groot aantal cellen (390) word verdeeld.

vergis je niet, dit pakket kan 1 uur lang meer dan 4kW leveren op 48v of een slordige 12kW voor een kwartiertje... 8)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
orginele electroncica doe ik niks aan. je hebt wel fietsen zoals sparta die een vendor lock op de accu/BMS hebben zitten maar daar kom ik niet aan. als jij 3 ruggen voor een merkfiets uitgeeft moet je ook maar op de blaren zitten als je accu naar de vaantjes is. dat 0-100% onzin is daar een onderdeel van. enigste wat ik doe op verzoek is de orginele shunt aanpassen zodat je meer vermogen kan trekken dan de 250W die normaal beschikbaar is. met die goedkope meuk uit china wat op de meeste fietsen zit is dat ook geen probleem, zolang ze maar genoeg volt krijgen is het goed. laptopcellen vervangen is ook onmogelijk, die electroncia schakelt zichzelf uit zodra je de cellen afkoppelt. die kan je alleen resetten met hele dure EEPROM aparatuur en software. alleen die aftermakert chinese laptoppacks kan je zelf accus vervangen maar lekker werkt het nooit meer.

ik blijf altijd bij de orginele setup, dus geen nieuwe BMS tenzij die er niet is dan zet ik er wel eentje in gewoon om vlammen en overige spannende dingen te voorkomen, ik wil niet dat accu's spannend zijn.

en ik praat rustig over wat ik doe en HOE ik het doe als mensen dat willen weten.
als iemand van mijn kunstjes gebruik willen maken is dat ook best maar ik kom hier niet om zieltjes te winnen om de verwarming aan te houden. ik zet het hier juist neer zodat anderen van mijn kennis gebruik kunnen maken zodat ze kunnen voorkomen dat ze een kat in de zak kopen of just knaken besparen, het delen van kennis was volgens mij de hele opzet van dit forum. ;)

kijk maar eens naar louis rossmann op joubuis, geweldige vent en is ook 100% eerlijk over hoe hij alles doet en laat het ook zien (terwijl hij zeikt over wat voor rommel apple is :+ ). ik probleer hetzelfde als mensen het aan mij vragen; ik deel met alle liefde mijn kennis en als jij het ook wil proberen help ik er erbij.

[Voor 29% gewijzigd door flippy op 03-07-2016 21:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
novox is het zelfde als die qwic emoto 87 maar dan een ander stickertje. dat geld voor 90% van de scooters trouwens. het frame is nagenoeg universeel alleen de bekapping is anders en soms is alleen de sticker anders.
mijn huidige scooter is een emoto 87 die ik dus al helemaal heb aangepast. de novox zal onderhuids niet anders zijn.

de geovecs hebben de accus op het voetengedeelte zitten en daar kan je dus een prachtige accu inzetten. ik heb die nog niet in mn vingers gehad maar ik vind persoonlijk die oplossing beter aangezien al het gewicht dan extreem laag komt te zitten.

voor mij zijn looks totaal niet belangrijk, ik vind de techniek veel belangrijker en de mogelijkheid om het aan te passen als het me niet aanstaat. zo'n novi c scooter is dus gewoon ruk omdat dat ding met verwisselbare accus werkt die onmogelijke maten hebben. zo'n brommer wil je dus niet aangezien je bij hun moet aanbellen voor een passende accu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
maar even wat foto's gemaakt waar mogelijk om een beeld te krijgen wat ik heb gedaan.

scooter hangt braaf aan de lader:

je ziet 2 kabels, de witte is de vaste lader die tot 90% gaat en de zwarte is de losse lader die hem tot 100% volgooit om de cellen te balanceren af en toe of om verder te kunnen rijden.
en je ziet nog de kappen van de novox liggen die ik nog onder handen moet nemen als de financien het wat beter toelaten.
diegene met een scherp oog kunnen ook de xenonlens zien zitten. stuk beter dan dat waxinelichtje wat er normaal inzit.

in de bak, zwart plaatje is los zodat ik makkelijk bij de BMS kan en metingen kan doen om toe zien af alles nog 100% in orde is zonder de halve brommer te moeten slopen. de usb kabel is om de controller te kunnen programmeren tijdens het rijden met de telefoon, de nieuwe versies hebben zelfs blutooth voor de nog luiere mensen onder ons:

de achterkant waar de controller zit en de lader. dat grote ding is de lader.
het relais wat nog een beetje loshangt (moet nog beugel voor maken) zorgt ervoor dat de lader fysiek word losgekoppeld van de accu als er geen 220v is om te voorkomen dat de lader de accu leegtrekt.
(plastic zak zit bandenschuim en zo in.)

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-07-2016 16:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:46:
Is het wellicht geen idee om cellen uit gecrashte elektrische auto's te recyclen voor in de scooters? Is minder duur dus je kan er meer in leggen.
is te duur en de maatvoering is onhandig in vergelijking met nieuwe cellen.
No Hands schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:09:
Flippy, waar haal jij BMS vandaan of maak je die ook zelf?
http://bestechpower.com

minimale bestelhoeveelheid is 2, dus het kan duur worden als je het op een budget wil doen. maar de kwaliteit is een stuk beter dan wat je krijgt bij bmsbattery of vergelijkbare toko's. daar heb ik het eerst geprobeerd en die bmd heeft het ongeveer 10km volgehouden voordat alle imitatie fets hun reet eruit bliezen:

ik heb inmiddels ook afgeleerd om de goekope meuk uit china te halen qua nikkel strips. de strips die ik had waren staal met een laagje nikkel erover. veel meer weerstand en het roest.

nu via aliexpress bij een fabriek het besteld (meteen een stuk dikker) en als ik de accu uit de qwic haal en in de novox bouw ga ik de hele accu opnieuw opbouwen met de nieuwe strip zodat ik niet meer zoveel vermogen verlies in de accu en er minder risic is op smelten bij hoge vermogens.

• flippy
  • Niet online
de FET's van de meeste BMS'sen zijn erg slecht. veel te veel RDSon en fikken door als je ze een beetje belast.

je kan een goedkope BMS gebruiken maar bestel dan gelijk even een zak met nieuwe fets erbij en reserveer een uurtje of zo aan soldeerwerk.

ik zou persoonlijk oude cellen gewoon weggooien. hergebruiken levert je een berg gezeik op met balanceren van de cellen zodat elke groep dezelfde capaciteit heeft.

een panasonic NCR18650PF kost momenteel 3,25 ex verzenden bij nkon. daarmee kan je heel snel een heel sterk pakket maken en die ook nog eens klein is. die oude laptopcellen kunnen met moeite 1C (nog geen 2A in de praktijk) leveren, die panasonics doen 10A zonder problemen.

• flippy
  • Niet online
je hebt een paar merken die een c19 of 20 stekker hebben.

ik heb die gewoon eruit gesloopt en een gangbare C14 erin gezet. je kan nu wel 230v op je accu zetten als je dom bent maar het is een stuk handiger in gebruik.

paar weken later was ik er alsnog klaar mee en heb ik gewoon de lader in de brommer gebouwd en 10 meter aan verlengsnoer in de bak, ben je helemaal van het gezeik af en kan je overal laden waar je maar kan.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 105811 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:11:
Mijn Govecs 1.2 laad niet meer op, ik doe m weg, heeft iemand nog interesse om er aan te sleutelen? Heeft 2.4 motor, voor en achter schijfremmen. Laat maar even weten. Kan me voorstellen dat jullie dit wellicht leuk vinden.
Wat mag zoiets kosten nog?

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 14:53
Ik kan de Sevcon instellen Realtop maar ik woon in Breda.

Govecs staan overigens ver onder de max mogelijk snelheid ingesteld. (mn eigen met 20S -> 74 volt li-ion) is afgeregeld op 63 kmpu. Echte km's.
Hoger is nog mogelijk maar niet noodzakelijk voor mijn gebruik in de stad.

• AdrievH
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 13:56
Panasonic NCR18650B cellen kosten 3,65 per stuk, hoeveel cellen zijn er nodig voor een accu van 30 AH ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
ligt aan het voltage. voor 3.6v 30Ah ben je ongeveer 9 batterijen kwijt (ik zou gewoon 10 aanhouden). en voor elke 3.6v extra ook weer 10 stuks.
dus een 48v accu zou dus uit 140 stuks bestaan. (3.6*14*10)
en dan heb je ongeveer 1.5kWh. genoeg om een 40km te rijden met ongeveer 40~45km/u als je rustig aan doet en geen rekening houd met sllijtage of reserve.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:59
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:09:
[...]

Grappig, ik heb ook een Novette Twin, ik heb uitneembare accu's van een Nimoto Trendy vast ingebouwd.
Op de foto 3 omdat ik 120 km moest rijden, normaal zitten er 2 in.

[afbeelding]
Ziet er goed uit :)

Als het een beetje mee zit heb ik dankzij onze briljante mede-tweaker over een tijdje ook een omgebouwde e-scooter.

Momenteel zit 1 van de 2 kelly controllers al aangesloten en er komt een lithium batterij pakket in met +\- 3kWh 16cellen in serie (beveiligd door een TinyBMS) (18650 batterijen)

De 6-fase motor in het achterwiel heeft al nieuwe lagers en keerringen.

Theoretische piekvermogen van de motor is 10kW (uiteraard is dat niet zinnig om mee rond te rijden, wel een leuk feitje)

Wanneer alles weer in elkaar zit zal ik ook wat foto's plaatsen, nu is het een bijna kaal frame.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:32:
[...]

Ik verkocht vorig jaar een 3 kw motor aan iemand en hij trekt ermee op z'n achterwiel, met 10 KW (als je dit ook uit je accu's kan krijgen) maak je complete salto's denk ik.
Mijn 1,6 KW gecombineerd vermogen maakt het menig benizine scooter al lastig. Grootste struikelblok bij mij is dat de 28Ah accu soms niet genoeg vermogen kan leveren waardoor de scooter inhoud.
Correctie:
De genoemde 10kW is wat de batterij aan kan, niet persé de motor (die zal vast geen 10kW aan kunnen)

16S18P 52Ah 2900mah panasonic PF batterijen gaat het om.

Andere optie hadden andere batterijen geweest met een lager piekvermogen, maar die zijn ook duurder in verhouding en ik heb genoeg aan iets meer dan 3kWh aan capaciteit :-)

Vriendin wilt er ook op rijden dus het is zoweizo zinniger om hem wat "kalmer" in te stellen :-)
Voor een scooter zal 1.6kW al ruim voldoende zijn denk ik, even zien nog wat het word.

Overigens word die gewoon op max 50/51 km/h ingesteld (brom scooter)

[Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 06-06-2017 19:32]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
vdSouris schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:46:
Ik zag deze preview voorbij komen op rtlz

Iemand ervaring met de Unu? of wellicht een testrit gemaakt?

Ziet er op zich goed uit...en ondanks dat het accu verwisselen systeem iets omslachtig is, lijkt het me wel een uitkomst voor accu's die versleten/stuk zijn. Je bestelt over 2 jaar gewoon een nieuwe (wellicht wat goedkoper). zonder dat je scooter direct afgeschreven is.
Leuk filmpje :) janmer genoeg is het helaas enkel nog in de basis een chinese scooter die je voor 300-500 euro kan bestellen uit china.

Binnenkort komt als het goed is ook de "Vespa Elettra" en volgend jaar de scooter van boltmobility.

Ik denk dat die modellen wat meer "premium" zijn dan de modellen van Una

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 23:32
Stef87 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:04:
[...]

Leuk filmpje :) janmer genoeg is het helaas enkel nog in de basis een chinese scooter die je voor 300-500 euro kan bestellen uit china.

Binnenkort komt als het goed is ook de "Vespa Elettra" en volgend jaar de scooter van boltmobility.

Ik denk dat die modellen wat meer "premium" zijn dan de modellen van Una
Daar zit ik ook wel op te wachten, het valt me op dat de "gerenommeerde" merken geen electrische scooters hebben.

Bij UNU hebben ze wel een uitgebreid dealernetwerk, ruim 400 in nederland. Vraag me wel af hoeveel verstand al die garages van de scooters hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
TereZz schreef op zondag 16 juli 2017 @ 14:29:
Leuk, een electrische scooter topic op Tweakers!
Ben een tijdje op zoek naar een electrische scooter, waar je met z'n tweeën op kan zitten, en wat ruimte heeft voor boodschappen. Het liefst eentje met helm die zo'n 55 loopt, maar een snor die 40 loopt is denk ik ook prima. Actieradius van 70km is wel belangrijk.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben er al uit dat het een scooter moet worden met lithium accu's, maar welke? Budget van zo'n €500-600 helpt ook niet erg..

Is het goedkoper om een scooter met versleten accu's te kopen, en er zelf nieuwe lithium accu's in te stoppen?
Er zijn nog maar weinig goede e-scooters (uit de fabriek) dat is erg jammer.

Voor 500-600 euro kom je niet erg ver.
Zelf heb ik een (bromscooter) Novox c50 gekocht voor €600 met loodaccu's waar je maar 25/30km op kon halen. Ding was niet vooruit te branden, maar alles werkte en is/was in redelijke staat.

Momenteel word er een erg mooi lithium accupakket gemaakt door een briljante mede tweaker. Zelf heb ik niet de gereedschap en genoeg kennis om het te doen.

De bijbehorende 2 controllers, bms, eventuele nieuwe lader (of ombouw oude lader), omvormer 48-68v naar 12v, bekabeling en materialen komen daar nog bij.

Als eindresultaat zou je dan wel een duurzame scooter moeten hebben.

Wil je iets kopen dat kant en klaar is dan is enkel Govecs redelijk "goed" dacht ik, maar de meeste hebben ook lood accu's en de modellen met lithium accu's zijn total loss bij een defecte accu (op basis van de originele accu-prijs)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online
probleem is dat de voltages niet meer kloppen volgens de orignele controller die in de brommer zit en gewoon dienst weigert zodra je uit het "lood" voltagebereik komt. bij lithium betekent dat dus dat je bij een half-lege accu de controller dus ineens de brui eraan geeft omdat die denkt dat hij leeg is. meer volts werkt ook niet want dan schiet hij ook in de beveiliging. je moet dus ook een andere controller hebben.

je kan ook gaan voor de lifepo4 cellen (die hebben grofweg hetzelfde voltage als loodaccus) maar dat is qua prijs niet advisabel, zijn veel groter dan een accu gemaakt met 18650 cellen en je zit nog steeds opgescheept met een rotte controller die veel herrie maakt. immers is het gezoem (lawaai) dat je hoort van een electrische scooter door de gare chinese inefficente controller gemaakt. een fatsoenlijke controller (daar gaat weer 200 euro) is een stuk efficienter en volledig stil. dat het ook veel meer vermogen en volts aankan (hogere top) is natuurlijk maar een kleine bijzaak. O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monstarr076
Op marktplaats worden her en der ex-lease Govecs'en aangeboden met lithium pakket. Voor € 1000-1500. Dat is een goede basis.
Zelf ombouwen van een Chinese elektrische scooter met lood accu's naar lithium gaat waarschijnlijk een teleurstelling worden of je moet het als hobby zien.
Je moet namelijk, zoals hierboven al vermeld, de nodige kennis gaan bijspijkeren op het gebied van accu, controller en motor techniek mits je het veilig en succesvol wil volbrengen.
Alles is DIY en is er bij lood scooters praktisch geen drop-in lithium replacement met een vriendelijk prijskaartje.
Maar als je het goed doet en het leuk vindt dan trek je voortaan bij elk stoplicht op met een grijns op je gezicht.
Mocht je meer info/leesvoer willen dan kun je alvast eens gaan speuren op de volgens sites:
https://endless-sphere.com/w/index.php/Main_Page
forum -> https://endless-sphere.com/forums

Tevens is er ook een Nederlands forum, wiens hoogtij dagen helaas voorbij zijn. Er staat echter wel een hoop info op en er zitten enkele actieve gebruikers.
http://www.elektrischvervoernederland.nl/forum/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
Monstarr076 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:11:
[...]

Govecs maakt gebruik van Panasonic en Samsung cellen. Beide niet uit China en tevens geen rommel. Ik weet niet hoe jij aan je info komt?

Het is verder lastig aan te geven wat de reden is van het probleem.
Ik raad je aan om de accu naar een bedrijf of persoon te brengen die er er verstand van heeft. Zonder kennis kun je dit niet zelf bepalen. De accu moet uit elkaar gehaald worden. De BMS moet vervolgens op juiste werking gecontroleerd worden en de serie geschakelde celgroepen op de capaciteit.
Ivm het gevaarlijke voltage van 74 volt (20 S) moet je hier weten wat je doet. Alles boven de 70 volt DC of 50 volt AC is geclassificeerd als gevaarlijk.

Tip: zoek als je dit leest even op marktplaats op Govecs. Ik zag een advertentie vandaag voorbij komen van een 2.4 accu.

Succes.
De meeste Govecs worden met gewone loodaccu's geleverd hoor.. die gaan snel kapot. (s1.2 modellen of 1.4)

Heb je er een met lithium accu's dan kostte het 1900+ euro per origineel accupakket. Ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar ik heb ook lang op MP gekeken en mijn conclusie was dat er (nog) geen enkele goede e scooter op de markt was die aan de eisen voldeed.

Misschien zijn het wel originele cellen maar is de BMS brak, de bekabeling of er word altijd tot 100% geladen waarom ze op MP vaak met rotte accu's staan?

De reden dat er in NL geen govecs meer nieuw (officieel) word verkocht heeft waarschijnlijk met het bovenstaande te maken?

Met deze reden heb ik dan ook de zeer welkome hulp van Flippy ingeschakeld :). Als je even zoekt kan je zien dat daar al een ruime tijd word rondgereden met een (bijna) powerwall aan batterijen met een degelijke controller etc.

[Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 25-07-2017 18:36]

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-05 14:39

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik heb een Novox C50 en na 3 jaar ellende met 2 x een nieuw loodaccu pakket, dan i.o.m. Zoevers Lent (een Elektrische scooter specialist) een LiFePO4 accu er in laten zetten.
Vanaf dag 1 dat deze er in zat, spijt gehad dat ik het niet eerder heb laten doen.
Al moet ik wel zeggen dat ik deze nieuwe accu incl. inbouw en lader voor 1300 euro heb gekregen.
Dat is keurig en maakte de keus makkelijker.
De scooter zelf is het bodywerk volledig vernieuwd, vanwege een schuiver die ik had gemaakt met de scooter in februari dit jaar.
Er zaten wat krassen op, en de totale body moest vervangen worden.
Evenals een nieuw windscherm, nieuw achterrek..
Dus ja..ik had eigenlijk een splinternieuwe scooter tot mijn beschikking.
Ik heb hem "Ver-Vespa-liseerd" d.w.z. helemaal opgepimpt en bestickerd etc.
Ziet er nu werkelijk uit om te zoenen.
En rijdt dus vele, vele malen lekkerder.
Sneller optrekken, grote actieradius, en ongeveer 50 km p.u.

Er kon wel een andere controller in, maar daar heb ik echt de ballen verstand van.
De originele dus nog steeds.
Tips hierover zijn welkom.

Olaf

• flippy
  • Niet online
beste wat aan te raden is een kelly controller. goed ding zolang je maar aan de installatievoorschiften houd en ALTIJD precharge weerstanden gebruikt. als je die vergeet blaas je direct je controller op. de motor is met een kelly onhoorbaar.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 07-09-2017 21:58]

• Stef87
OlafBso schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:45:
Ik heb een Novox C50 en na 3 jaar ellende met 2 x een nieuw loodaccu pakket, dan i.o.m. Zoevers Lent (een Elektrische scooter specialist) een LiFePO4 accu er in laten zetten.
Vanaf dag 1 dat deze er in zat, spijt gehad dat ik het niet eerder heb laten doen.
Al moet ik wel zeggen dat ik deze nieuwe accu incl. inbouw en lader voor 1300 euro heb gekregen.
Dat is keurig en maakte de keus makkelijker.
De scooter zelf is het bodywerk volledig vernieuwd, vanwege een schuiver die ik had gemaakt met de scooter in februari dit jaar.
Er zaten wat krassen op, en de totale body moest vervangen worden.
Evenals een nieuw windscherm, nieuw achterrek..
Dus ja..ik had eigenlijk een splinternieuwe scooter tot mijn beschikking.
Ik heb hem "Ver-Vespa-liseerd" d.w.z. helemaal opgepimpt en bestickerd etc.
Ziet er nu werkelijk uit om te zoenen.
En rijdt dus vele, vele malen lekkerder.
Sneller optrekken, grote actieradius, en ongeveer 50 km p.u.

Er kon wel een andere controller in, maar daar heb ik echt de ballen verstand van.
De originele dus nog steeds.
Tips hierover zijn welkom.
Wij hebben ook een 50km p/u Novox c50. De scooter zelf is best fijn. Als het niet enkel mijn scooter (ook van partner)was had ik mogelijk een goedkoper of ander model gekocht.

Loodaccus zijn er wel al uitgehaald (waren nog redelijk en zijn aan mede tweaker doorverkocht) fijn dat je ervaring met lifepo accu een stuk beter is. Hoe ver kom je er nu ongeveer mee :)? Trekt die niet super langzaam op met die standaard controller?

Toen die nog reed met de loodaccu, maakte die door de controller best een aparte herrie :P

Over een tijdje zitten daar iig kelly controllers in, die zou erg goed moeten werken. Flippy rijdt er al flink wat kilometers mee rond nu al. (Boven de powerwall aan batterijen >:) )

• Etalian2017
  • Laatst online: 09-09-2017
*snip, dit forum is niet bedoeld voor reclamedoeleinden*

[Voor 97% gewijzigd door deepbass909 op 18-09-2017 21:22]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Stef87 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:20:
[...]

Wij hebben ook een 50km p/u Novox c50. De scooter zelf is best fijn. Als het niet enkel mijn scooter (ook van partner)was had ik mogelijk een goedkoper of ander model gekocht.

Loodaccus zijn er wel al uitgehaald (waren nog redelijk en zijn aan mede tweaker doorverkocht) fijn dat je ervaring met lifepo accu een stuk beter is. Hoe ver kom je er nu ongeveer mee :)? Trekt die niet super langzaam op met die standaard controller?

Toen die nog reed met de loodaccu, maakte die door de controller best een aparte herrie :P

Over een tijdje zitten daar iig kelly controllers in, die zou erg goed moeten werken. Flippy rijdt er al flink wat kilometers mee rond nu al. (Boven de powerwall aan batterijen >:) )
Ik heb een C20 en zou ook best naar Lipo willen. Waar heb je het spul gekocht?

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Stef87 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:20:
[...]

Hij is niet de snelste nee..en met het optrekken maakt hij ook wel dat huuu...geluid.
(Beetje krakend)
Maar met mijn gewicht (112 kilo) een windscherm, en topkoffer, vind ik de actieradius van bijna 50 kilometer prima.
En dat met 50 km p.u. vind ik ook goed.
Het is een Lithium IJzerfosfaat en zoals gezegd "loopt" de scooter stukken beter dan met die loodaccu's.
Kun je nagaan wat een drama dat was.
Vooral in de winter..ik moest na 6 maanden al opladen op mijn werk om nog thuis te kunnen komen, terwijl het in de zomer nog met retour ging op 1 lading.
Maar goed..van die ellende ben ik af.
Nu dus nog beter maken..en als dat kan met dat Kelly controller geval, ben ik content.
Nu nog een manier vinden om het in te bouwen/ aan te passen.

Olaf

• flippy
  • Niet online
OlafBso schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:39:
[...]
Hallo Flippy, de vraag zal al een keer of 100 gesteld zijn hier, maar is het makkelijk om deze zelf in te bouwen, of moet je een elektricien zijn?
4 taktjes lukt me wel, elektra gedoe heb ik weinig verstand van.
Controller zit bij mij in het voorste gedeelte volgens mij.
Wellicht kun jij aanwijzingen/link geven?
qua electriciteit moet je wel weten (maar vooral besteffen!) waar je mee bezig bent. 60+ volt lithiumaccus zijn serieus gevaarlijke dingen als je draadjes verkeerd doet. er komt vele malen meer energie vrij dan een kortsluitingkje in een stopcontact bijvoorbeeld. je kan het wel aanraken met je vingers natuurlijk maar de accudraden kortsluiten = explosie van de uiteindes van de draden.
als de controller voorin zit is het wel apart, ik heb ze nog nooit gezien dat men de controller aan de verkeerde kant van de scooter zet, dat kost onnodig geld namelijk.
ik zou er iemand bijhalen die ervaring heeft met het werken met zulke vermogens en electronica. je doorsnee automonteurtje valt dus niet in deze klasse. je wilt ook niet de verkeerde stekkers en dergelijke gebruiken, dan worden ze heet en fikt uiteindelijk je hele brommer uit...

o ja, de kelly controller is onhoorbaar, dus dat nare geluid van de motor is dan volledig weg. ook is die efficienter dus kom je wat verder.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-09-2017 10:25]

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 17:44
Heeft iemand ervaring of een idee of het goed is met het merk Niu?

Toch wel veel over te vinden, alleen reviews nog niet.
Professionele website (zelfs in Nederlands) https://www.niu.com/nl/

https://www.nrc.nl/nieuws...pa-wil-veroveren-a1496281

Wel een redelijk nieuw merk, Chinees,... (Chinees is niet meteen brol want Xiaomi bvb vind ik wel een degelijk merk qua electronica.)

Niet te duur
http://www.ecomobielshop.be/escooters/NIUM1/ voor 2000 euro heb je hem al in deze winkel

Hier nog een spec sheet van alle M1 modellen

[Voor 28% gewijzigd door Cowboy_Henk op 19-09-2017 07:33]

Mi 9T Pro Xiaomi.eu miui 12.5 rom 21.1.20 TWRP installed

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 17:44
Ik weet niet of die spec sheet echt is. Het ziet er wel legit uit maar de officiële site heeft een ietwat andere spec sheet; Bvb het gewicht van de batterijen wijken licht af http://store.niu.com/m1/params

Nu ik moet wel zeggen dat ik de spec sheet heb van de site http://econn.eu/
Ik dacht eerst dat dit een betrouwbare site was om brommers van Niu aan te kopen maar NEEN DEZE SITE IS ONBETROUWBAAR!
Bewijs:
https://www.reddit.com/r/...c_fake_shop_which_claims/
http://www.elektroroller-...orum/viewtopic.php?t=4216

Mi 9T Pro Xiaomi.eu miui 12.5 rom 21.1.20 TWRP installed

• Stef87
OlafBso schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:21:
Hebben jullie die Goodyear 3 wheeler gezien?
Ook op elektra.
Zie er leuk uit en in de winter ga je er niet mee op je bek (met winterbanden dan) zoals ik.
Het controller verhaal moet ik maar doen als ik tijd heb.
Want nu rijdt de scooter prima, en ik durf er niet zo goed in te rommelen.
Ja ik vind het best een leuk ding, hier een NL review:
YouTube: ELEKTRISCHE SCOOTER - GOODYEAR EGO 2 | VOL GAS MET JOEY

Staat op sommige plekken ook te koop voor 3999,- euro:
https://www.agmscooters.com/nieuws/goodyear-ego2/

Jammer genoeg haal je in de praktijk (45km/u) maar een 50km oid. Er zit ook maar 1.5kWh in het batterijpakket. Je kan wel een extra baterij bijkopen en deze meenemen in een speciaal vakje. (En dan handmatig wisselen)

De geadverteerde 100km bereik is in eco modus met een max snelheid van 25km/u

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Stef87 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:38:
[...]

Ja ik vind het best een leuk ding, hier een NL review:
YouTube: ELEKTRISCHE SCOOTER - GOODYEAR EGO 2 | VOL GAS MET JOEY

Staat op sommige plekken ook te koop voor 3999,- euro:
https://www.agmscooters.com/nieuws/goodyear-ego2/

Jammer genoeg haal je in de praktijk (45km/u) maar een 50km oid. Er zit ook maar 1.5kWh in het batterijpakket. Je kan wel een extra baterij bijkopen en deze meenemen in een speciaal vakje. (En dan handmatig wisselen)

De geadverteerde 100km bereik is in eco modus met een max snelheid van 25km/u
4.000 euro en dan een 1,5kWh accu is wel erg matig. Met de steeds betere accu's had ik toch wel minimaal een 3 tot 4kWh accu verwacht in een moderne 45km/u scooter.

Mijn Novox C20 had al een 1,5kWh accu en die kocht ik in 2011 voor 2.000

• Stef87
Snow_King schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:05:
[...]

4.000 euro en dan een 1,5kWh accu is wel erg matig. Met de steeds betere accu's had ik toch wel minimaal een 3 tot 4kWh accu verwacht in een moderne 45km/u scooter.

Mijn Novox C20 had al een 1,5kWh accu en die kocht ik in 2011 voor 2.000
Ja, hij is behoorlijk prijzig en de accucapaciteit valt erg tegen voor die prijs.
Al geloof ik wel dat het ophangingssysteem voordelen heeft bij slecht weer condities en het de scooter duurder maakt.

Als deze i.p.v. 4000euro 2500 a 2800 had gekost, zou ik het nog wel acceptabel vinden. (Met de optie voor een beter accupakket)

De enige echte "premium" scooter die er misschien volgend jaar aan komt is die appscooter met een prijs vanaf 2999euro (en maar 50km actieradius, maar je kan achteraf nog 4/5 extra batterijmodules erbij prikken)

Maar ook daar: eerst zien dan geloven.

Verder zou er eerst een 100% elektrische Vespa komen (Vespa elettrica) maar door problemen met leveranciers is dit idee recent omgegooid naar een hybride variant. (Ik heb even de italiaanse bron niet via mijn gsm)

Ik zie ook wel iets in een start-up die gewoon een leuk simpel (maar kwaliteit) model uitbrengen met een lithium accu voor 2.000euro oid.
Momenteel is Govecs ook best overtuigend in kwaliteit, maar deze scooters kosten wel even 6.000euro (wel erg veel voor een scooter)

Vooralsnog even geduld maar hoop straks lekker op een DIY ding rond te rijden met 3,5kWh, kunnen de fabrikanten rustig op gang komen.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Voor 6000 euro koop ik wel een Piaggio MP3 of ik spaar nog ff door voor een splinternieuwe Quadro 350S, de nieuwste heeft ABS/ASR en ziet er bad ass uit.
(Ik heb alleen autorijbewijs)

Even nog een vraagje voor de kenners van de Novox C50 (waar ik een Vespa Replica van heb gemaakt ;) ) over de bedrading.
Klopt het dat aan de rechterkant, bij de geribbelde zwarte buis, er nog een roze of wit draadje kan zitten die dat ding begrenst?
Dan is het lostrekken daarvan goedkoper en zeker veel makkelijker dan een controller kopen, zonder technische know-how, en installeren.

Olaf

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-05 23:09

matroosoft

Lone Christian

Ha mensen. Hele topic doorgelezen, overwoog een elektrische scootert i.p.v. een tweede auto. Maar 't klinkt allemaal nog wat vroege-vogel-achtig. Zijn er nu ook modellen die je nieuw of tweedehands kunt kopen, waar je min of meer probleemloos mee kan rijden? Want het topic doorlezende lijkt het wel of je alleen een goede elektrisch scootert kan rijden als je zelf aan de hobby gaat. En ik heb geen verstand van spaghettidraden om maar in de woorden van TS te spreken. En ook al geen behoefte aan dagelijkse ellende.

't Is ook al niet zo dat er nog een recente vergelijkende test is ofzo, de meest recente is van ANWB en dateert van 2013. Is er nog wat verandert in de tussentijd of is er alleen maar Chinese meuk bijgekomen? En het over Chinese meuk hebbende, welk merk is eigenlijk degelijk, West-Europees fabrikaat?

• flippy
  • Niet online
1: het is allemaal chinese meuk. er zitten kleine vershillen tussen en een zeer selectief aantal heeft wat kwaliteitsonderdelen erin zitten maar dat zijn er zo weinig dat ze geen serieuze speler zijn.

2: het is allemaal best goed te doen voor de doorsnee gebruiker, mits je een brommer koopt met lithiumaccus. koop NOOIT lood. dat is een drama waar je niet aan wilt beginnen, helemaal niet 2e hands.

3: zorg dat je een extra lader hebt. laders zijn helaas extreem goedkoop ondanks de prijzen die ze in nederland ervoor vragen. de nieuwprijs van de standaard laders is ergens rond de 3~4 tientjes met verzenden uit china. dat staat in strek contrast met de nederlandse prijzen die een orde van groote hoger liggen. er word enorm veel winst gemaakt in deze tak van sport. met name accus zijn bijna op het criminele af duur. daarom loont het de moeite om zelf gaan klooien.
ook moet je een reserve hebbben want zonder lader kan je niks.

• Stef87
OlafBso schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:48:
[...]

Ik lees nu dit verhaal en denk "Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit..zou dat het zijn?"
Laat het even weten als het opgelost is, ik ben benieuwd.

(Maar als het verbrand ruikt lijkt het mij iets anders? Anders zou er enkel een plots vermogensverlies zijn bij een bepaald voltage.)

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Stef87 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:17:
[...]

Laat het even weten als het opgelost is, ik ben benieuwd.

(Maar als het verbrand ruikt lijkt het mij iets anders? Anders zou er enkel een plots vermogensverlies zijn bij een bepaald voltage.)
Ze zouden evt. gisteren bellen, maar zelfs vandaag nog niets gehoord of vernomen.
Zal dus wat dieper liggen dit probleem.
Als de controller nou de geest heeft gegeven o.i.d. vraag ik gelijk of ze voor mij zo'n kelly in kunnen bouwen.
Dan hoef ik daar ook niet mee te kloten.

Maar eerst maar eens afwachten idd.
Straks is het gewoon een zekering of zo.
Hoop ik.

Olaf

• flippy
  • Niet online
zekeringen ruiken niet verbrand. en practish alle brommers hebben een simpele 220v wisselstroom automaat van 60 ampere erin zitten. die zijn compleet ongeschikt voor deze toepassing dus die kunnen rare dingen doen en in de fik vliegen als het fout gaat.

ik zet mn geld op een doorgebrande controller.

o ja: electrische scootertokos zijn extreem untwetend war ze mee bezig zijn. ik ben enkele weken bij eentje geweest en het was werkelijk afschrikwekkend hoe weinig kennis hun "monteurs" hadden. als bedrijf zou ik me schamen met het gebrek aan kennis van deze mensen. laat daar ook geen andere controller inbouwen. ze kunnen het niet en ook al zouden ze het willen weet ik nu al zeker dat ze de eerste die ze inbouwen opblazen bij het aansluiten.

• flippy
  • Niet online
Bestudeer de handleiding van de nieuwe controller heel goed en ga het zelf doen of ga naar iemand die een electrotechnishe achterrgrond heeft in jou buurt of vraag het op internet. Op zich is het niet ingewikkeld als je je aan de handleiding houd en je hele goede stekkerverbindingen maakt (doosje kroonsteentjes halen bij de gamma is dus niet handig) met stekkerd die het vermogen aankunnen is een eis, geen richtlijn. Er kan makkelijk 100A door een kabel gaan bij 60V. Dat is letterelijk 3x zoveel als een waterkoker qua vermogen maar met veel minder volts. Eventuele vonken of slechte verbindingen zullen dus ook een flink spektakel opleveren als je het niet goed doet of denkt dat "een kroonsteentje ook wel kan".

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-05 23:09

matroosoft

Lone Christian

flippy.nl schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:49:
1: het is allemaal chinese meuk. er zitten kleine vershillen tussen en een zeer selectief aantal heeft wat kwaliteitsonderdelen erin zitten maar dat zijn er zo weinig dat ze geen serieuze speler zijn.

2: het is allemaal best goed te doen voor de doorsnee gebruiker, mits je een brommer koopt met lithiumaccus. koop NOOIT lood. dat is een drama waar je niet aan wilt beginnen, helemaal niet 2e hands.

3: zorg dat je een extra lader hebt. laders zijn helaas extreem goedkoop ondanks de prijzen die ze in nederland ervoor vragen. de nieuwprijs van de standaard laders is ergens rond de 3~4 tientjes met verzenden uit china. dat staat in strek contrast met de nederlandse prijzen die een orde van groote hoger liggen. er word enorm veel winst gemaakt in deze tak van sport. met name accus zijn bijna op het criminele af duur. daarom loont het de moeite om zelf gaan klooien.
ook moet je een reserve hebbben want zonder lader kan je niks.
Bedankt voor je heldere reactie. Dus nieuw of tweedehands en merk maakt nauwelijks verschil als het maar geen lood is. :)

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb bij Nkon.nl inmiddels ook Samsung 18650 3450mAh cellen besteld en ga met 210 cellen een 14S15P 48V accu maken.

Dat wordt dan een 2,5kWh accu.

Nu wordt het wat knutselen om het er netjes in te krijgen, maar bij AliExpress zijn de 18650 batterij houders en alles gewoon te krijgen.

Gaat in dit geval om een Novox C20 waar nu lood in zit. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat werken.

• flippy
  • Niet online
handleiding kan je downloaden op de site van kelly zelf.
inbouw is op zich vrij simpel. echter is de kelly controller voorzien van hele goede low ESR condensators en deze zonder precharge weerstanden aansluiten zal onherroepelijk resuleren in een hele harde knal en een boel zwarte rook en een uitgebrande controller. precharge weerstanden zijn in de kabelboom niet te verwerken zoals deze standaard zijn. je moet dus zelf een stuk van de bekabeling en stekkers vervangen. dat kost geld en tijd. en vaal van de stekkers die worden gebruikt (anderson) zijn totaal niet geschikt voor nat buitengebruik en ook cronisch onderbemeten voor het gebruik, 150A piek (auto starten) is hele andere koek als continu 50A kunnen leveren zonder uit te branden. deze stekkers zullen dus oxideren en heet worden en smelten in de loop der tijd. hetzelfde zie je ook met oude perilex stekkers waarmee je oude electrische fornuizen en ovens mee aansluit. die zijn ook vaak helemaal zwart en gesmolten omdat ze ongeschikt zijn voor het gebruik.

en ja, ik weet er veel van omdat ik er al diverse hebt ingebouwd en met schade en schande (en geld) heb geleerd wat je wel en niet moet doen. dus praktijkervaring. de monteurs bij scootertokos rijden er zelf niet mee en kunnen het alleen maar terugbrengen naar fabrieksstatus. een compeet nieuwe controller inbouwen en de helft van de kabelboom vervangen is helaas net even te hoog gegrepen voor veel monteurs. en als ze het al doen is het de vraag of ze het goed doen. i heb al redelijk wat prutswerk gezien in de loop der jaren.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-10-2017 12:24]

• flippy
  • Niet online
het kan zijn dat de bms blijft hangen of problemen geeft. dat gebeurt wel vaker met de goedkope types.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Nou mensen...Flippy is langs geweest..
Dramatisch..
Bij Zoevers zeiden ze "Nee, die brandgeur is normaal, er is niets aan de hand, je had de accu gewoon niet opgeladen"
Flippy heeft de accu uit elkaar geschroefd en de diode was gewoon helemaal verbrand.
Er zat ook een brandplek op het afdekschildje.
Verder zaten er stekkerverbindingen in die totaal onnodig waren, waren er gewoon metalen plaatjes overal op de batterijen bevestigd.
Het was gewoon een amateuristische bende.

Logisch dat ik Flippy heb gevraagd om alles in orde te maken.
Kelly controler, betere printplaats, betere stekkers..want dit kan natuurlijk niet zo langer.
1300 euro betaald, en na 3 maanden brand de zooi dus door..
Ik ben echt heel boos.

Ik ga ze er echt nog wel op aanspreken, maar pas nadat alles is gedaan.

Olaf

• matthias1986
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-12-2021
Hallo mensen,

Ik heb inmiddels ook een novox C20 gekocht (45 km/h) 2.5 kW versie
met lood accu's waarmee ik wel 2 km kan rijden.

De bedoeling is om hier een 72 V Kelly controller in te bouwen met 18650 accu's.

21S10P ff kijken wat erin past.

@flippy.nl Ik dacht aan een hele dikke anderson stekker. Wat voor stekkerverbinding heb jij dan tussen je controller en accu?

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11-2021
Pasgelden ook een hobby project gekocht. Elektrische snorscooter met 5 12V loodaccu's die nog maar 6V per accu afgaven. Deze allemaal los opgeladen over 3 dagen per accu met 2 verschillende laders. Tevens het vloeistof nivo aangevuld per accu met ro-water. Na het testen blijken de accu's het verbazend goed te doen. Ik kon makkelijk 30Km ver rijden zonder problemen, dit gemeten over meerdere test trips. Omdat ik de scooter hoofdzakelijk ga gebruiken in de zomermaanden voor leuke dagtripjes heb ik de capaciteit uitgebreid met een zelfbouw 24Ah lipo accu.

Totaal 16 cellen in serie en 3 keer parallel maal 8000mAh. Deze worden volgeladen op 4.15 Volt per cel met een totaal voltage op 66.4 Volt. Deze worden beveiligd met een liposaver afgesteld op 3.2 Volt per cel onder belasting. De ondergrens op het voltage t.o.v. lood is 1,3 Volt. Lood leeg 5 maal 10,5 volt is 52,5 Volt en op Lipo is dit 16 maal 3,2 Volt is 51,2 Volt.

Deze voorlopig parallel geschakeld en ik moet zeggen, het valt niet tegen. De scooter rijd fantastisch met het potmetertje op de controller de max. snelheid afgesteld op 50Km/uur. Dit is meer voor een plezierige rijervaring en niet om continu op deze snelheid te rijden. Gemiddeld rij ik rond de 35 a 40Km/uur.

• Monstarr076
flippy.nl schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:58:
Ik gebruik EC5 stekkers omdat die daadwerkelijk gemaakt zijn voor 40A continu en 120+A piek. Anderson stekkers kunnen door de constructie van de stekker teveel los bewegen vann elkaar. Bij 12V is dat niet zo erg als je een auto of vrachtwagen overstart maar als je continu 30+A moet leveren op 60+V gaat het vonken en problemen geven. Nog afgezien van de niet-vochtbestendigheid van de stekkerverbinding zelf. In deze toepassing is het vragen om problemen. Alle anderson stekkers of de groene neppers uit china die ik heb gezien hebben allemaal flinke brandgaten en oxidatieplekken waar ze contact maken. Vaak zijn de contactpunten ook erg klein wat weer betekent dat er veel hitte ontstaat wat je dus ook weer vermogensverlies oplevert en brandgevaar oplevert. Ik ben al meerdere gesmolten stekkers tegengekomen.

Kanttekening: 10p is te weinig tenzij je cellen gebruikt die grote ontlaadstromen aankan. Je pakket zal dus voorzien moeten worden van flink zware nikkel strips (0.3mm dikte dus) die vrijwel onmogelijk te solderen of zelfs lastig te lassen zijn. 15 of 20p is veel verstandiger en duurzamer en efficienter omdat de belasting per cel omlaag gaat waardoor de temperatuur onder controle blijft.
Anderson is een prima connector merk van industriele kwaliteit. Worden ook en-masse toegepast bij pallet-wagens, trucks e.d. Dat is niet voor niks lijkt me.
De SB50/PP75 terminal is verder uitermate geschikt voor 50A continu. Ga je hoger in continustroom dan heb je SB120, SB175. SB350. De terminals zijn verzilverd en roesten derhalve niet. Tevens bewegen SB50 connectors ook niet want de behuizing rondom de terminals zit in elkaar geklikt en bieden zo geen spelingsruimte. Verder is de EC5 connector overigens evenmin vochtbestendig.

De brandplekken ontstaan door 'hotpluggen' waardoor er een vonk overspringt zodra je connectors met elkaar verbindt. Dit voorkom je normaliter, naast niet te hotpluggen, door het toepassen van een precharge resistor in je schakelcircuit. Geen enkele connector is zomaar bestand tegen hotpluggen dus dat 'probleem' zul je niet exclusief bij Anderson connectors tegenkomen.

• flippy
  • Niet online
Ja en nee. Voor industrieel werkt het best goed. Dat stelde ik ook duidelijk. Prestaties en de a-sexualiteit van de stekkers maken lompe-boer fouten vrijwel onmogelijk. Het probleem it hem in het -feit- dat de stekkers tennopzichte van elkaar vrij kunnen bewegen en hey contactpunt vrij klein is. En als je eem heftruck of palletwagen hebt ga rij je niet over een klinkerweg met 50km/u in de regen tewijl er tussen de 50 en 100A door die stekker gaan bij 50~100V met stekkers die zijn gemaakt voor 20A continu. De fysieke stekker kan en moet ook kunnen bewegen om de verbinding te kunnen maken, daarom kan je ze ook zo uit elkaar halen door het clipjr omlaag te duwen. Ook kan er aan de achterkant door het enorme gat water naar binnen stromen en opsparen.

De EC5 stekker heeft een onbeweegelijke verbinding, meer contactoppervlak en is met een simpel krimpkousje waterbestendig te maken en is ook aanzienlijk kleiner.

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 09-11-2017 12:44]

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Bij mijn tot Vespa Electra omgebouwde Novox C50 was het bagagerek afgebroken.
De suffe doffe grijze hoefde ik niet opnieuw, dus ze hadden een mooie verchroomde voor me besteld.
Ik vond 67 euro best veel geld, maar bagagerekjes kosten nu eenmaal veel...

Verder had ik 100/80-10 bandjes er op liggen.
Ik heb nu Heidenau K77 Snowtex met maten 130/90-10 besteld.
Ja, veel breder en ja ietsje hoger..
Maar als het straks allemaal er op zit, kan ik met een gerust hart de winter in gaan.
Rijd wat stabieler, en de slicks die er nu op liggen kunnen echt niet meer.

In elk geval ziet de scooter er steeds beter uit.
Nu het interne gedeelte nog...want dat is bagger.

Olaf

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij staat daar vrij uitgebreid opgeschreven dat je alleen een Xenon lamp mag gebruiken als je ook een Xenon armatuur hebt (dus een lampunit die voor Xenon is gemaakt). En als je dat niet hebt dan stop je er gewoon een zelfde soort lampje in wat je nu al hebt ;)
Maar dat is toch soort van bekend? In auto's is dat niet anders. Hoewel het voor jou misschien wel leuk is om toch te doen is het enorm irritant voor alle andere mensen die je aan het verblinden bent.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
OlafBso schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:10:
Nou ja..ik kan wel zeggen dat er in mijn armatuur een Xenon HS4 kan hoor.
Dus dan mag het wel?
Tenzij jij een scooterfabrikant bent zal niemand waarde hechten aan de opmerking dat jij vindt dat deze scooter wel een lampunit heeft die gemaakt is voor Xenon.

Er is ook een reden waarom al die webshops ergens wel een linkje hebben waarin staat dat je deze lampen niet op de openbare weg mag gebruiken. Dat is gewoon om aansprakelijkheid te voorkomen. Dat een 16 jarig pubertje die ongelukken heeft veroorzaakt niet kan zeggen "ja, maar ik heb het gewoon in een winkel gekocht dus dan mag het toch?"

Stop je geld gewoon in iets anders leuks voor je scooter wat wel mag en laat het licht gewoon zoals het hoort. Het is ook niet zo alsof je zonder Xenon verlichting niet veilig de Waalbrug over kan rijden :P

• flippy
  • Niet online
even wat rechtzetten.

dit verhaal is NEDERLANDSE wetgeving. niet EUROPEES.

enkele jaren geleden was er een boel gezeik over mensen met o.a. mislampen die ze overdag gebruikten, verboden in nederland echter europees toegestaan onder de vlag van "dagrijverlichting".
met xenon in halogeenunits geld hetzelfde geintje: europese wetgeving wint van nederlandse wetgeving. en die zegt gewoon als eis: zolang het lichtbeeld maar goed is en je tegenliggers niet hindert.
daar word ook bij de apk naar gekeken, niet of je unit geschikt is voor xenon. dat deden ze vroeger maar is nederland op de vingers getikt omdat het is strijd is met europese wetgeving.

aangezien motoren en brommers geen apk hebben vind er dus ook geen controle plaats. je lokale snor die je controleerd kan je uitsluitend een bekeuring geven voor het hinderen van overige weggebruikers omdat je een goedkope set hebt gekocht met een kut lichtbeeld en de lamp op standje "vogelnest" hebt staan ipv 100m op de weg voor je.

koop ook niet die rotte goedkope setjes ongezien. koop lampjes met de "r" markering. die hebben een grijze coating op een gedeelte van de lamp om het strooilicht te verminderen. als je alleen xenon wilt en snel klaar wilt zijn en mogelijk veel "vrienden" tegenkomen zou ik deze lampen adviseren. verre van ideaal maar helpt wel het ergste strooilicht te voorkomen.

de beste oplossing zijn projectors, die moet je inbouwen door het glas van je lamp je halen en die in de unit zelf zet.

deze set is voor autos maar je krijgt hopelijk een idee erdoor. als je veel savonds rijd is dit de enigste oplossing die zinvol is. lichtbeeld is hetzelfde als die van een auto en je krijgt dus ook echt grootlicht erbij.

je moet wel goed opassen of deze units erin passen. soms zal je de reflector moeten wegzagen aan de achterkant om de lens ver genoeg naar achteren te krijgen en die dan met epoxy vastlijmen. de 2.5 inch lampen passen NET in de koplamp van een novox c50 of qwic 87 (zelfde scooter) als je bereid bent iets meer lijm te gebruiken om de ruit vast te lijmen.

ik ga dit weekeind mijn 2.5 inch lamp vervangen voor een 3 inch model (veel meer licht en de reflector van de 2.5 is regelijk gaar geworden na 5 jaar) dus als er interesse is kan ik wat fotos maken met het drama wat dat gaat zijn om dat in de unit te proppen.

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:52:
als je een orignele controller hebt gaat het gewoon niet werken. je moet een andere erin zetten. als je boven de 54v komt klapt de controller uit en bij 44 ook bij de meeste standaard controllers. dat betekent dat je dus bij 35% van je resterende capaciteit dus al problemen gaat krijgen of je moet het voltage verlagen en dan gaat je topsnelheid eraan. voltage = snelheid.
Daar was ik al bang voor...
andere controller kost je een 200 euro ex onderdelen zoals stekkers. bij 13S zit je max snelheid ergens rond de 40 en 45 op zijn best.
en ik weet niet of je zin hebt om de hele accu opnieuw af te breken en op te bouwen en een nieuwe BMS te kopen als je toch naar 16S wilt later.
Nee, idd. Maar de motor moet ik dan ook naar kijken denk ik zo :)
trouwens: hoe was je van plan de accu te maken? solderen gaat niet namelijk.
Spot welder is al binnen! Heb eerst 3S5P accu al gemaakt met 3S BMS er bij en XT60 connector er aan.

Klein beginnen en langzaam groter maken.

• flippy
  • Niet online
klopt, die van jou is 6 fase. eigenlijk 2 motoren in 1. je kan rijden op 1 motor en 1 controller maar om het volle vermogen eruit te krijgen moet je 2 controllers hebben en die aan elkaar koppelen zodat ze samen werken. je krijgt dus wel 2x zoveel vermogen dan ineens. de trekkracht is dan enorm van de lijn af als je accu het aankan.

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Stef87 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:23:
[...]

Leuk dat je er ook mee bezig bent Snowking!

Mijn novox C50 met een originele 2500w motor heeft een 6-fase motor. De originele controller was (heb ik van flippy begrepen) een soort simpel dubbel uitgevoerde versie die om-de-beurt de motor aansturen. (Mocht dat het geval zijn moet je misschien twee controllers, of slechts 3 van de 6 fases gebruiken)

Correct me if i'm wrong @flippy.nl 😁
Thanks! Gaat voor mij ook gewoon een groot hobby project zijn :)

Ga zien waar het gaat eindigen. Ik hoop bij een C20 met een ~2kWh accu die lekker rijd.
flippy.nl schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:42:
klopt, die van jou is 6 fase. eigenlijk 2 motoren in 1. je kan rijden op 1 motor en 1 controller maar om het volle vermogen eruit te krijgen moet je 2 controllers hebben en die aan elkaar koppelen zodat ze samen werken. je krijgt dus wel 2x zoveel vermogen dan ineens. de trekkracht is dan enorm van de lijn af als je accu het aankan.
Voor een C20 moet deze controller toch werken?

https://nl.aliexpress.com...r/109978_32809156125.html

Ik moet nog wel even gaan kijken naar de 48V -> 12V converter. Ik hoop dat die ook 63V aan kan.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Hoera, ik heb de Kelly Controller binnen.
Incl. USB kabeltje waarmee je hem uit kan lezen/ in kan stellen.
Geen idee hoe ik foto's hier neer kan planten, maar ik zou graag willen laten zien hoe we de boel gaan omwisselen, en de accu zelf even gaan herstellen.
Heel benieuwd naar wat dit op gaat leveren.
De dollarkoers staat prima, waardoor de 218 dollar + 29 dollar verzendkosten je uiteindelijk €219 gaat kosten.
Gewoon bij Kelly Controllers zelf besteld.
Er zit ook een zakje met prut bij, geen idee wat ik er mee moet.
Weet Flippy vast wel.

Op de doos, overigens gewoon uit China, staat dan vervolgens dat de waarde binnen in het pakje $90,00 is.
Misschien gedaan om de inklaringskosten laag te kunnen houden.
Die moest ik overigens niet meteen aan de TNT koerier afrekenen.
Zal nog wel komen.

Als het goed is heeft Flippy de rest van het spul.
BMS vernieuwen gaan we niet doen, ook niet de plaatjes.
Maar de accu is dan ook pas van juni, en mocht ik volgend jaar denken "meh..." kan ik altijd nog aan iets nieuws in de accu zelf denken.

Op naar fase 2!

[Voor 7% gewijzigd door OlafBso op 16-11-2017 14:14]

Olaf

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

flippy.nl schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:42:
er zit al een 12v omvormer in hoor.
De Novox C20 heeft een 48V -> 12V omvormer er in zitten. Daar moet ik dus ook naar gaan kijken.

Die omvormer zit er náást de motor controller in.

Het gaat gewoon een groot hobby project worden waar ik veel van wil leren :)

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe maat banden voor mijn Novox C50.
Die 100/80-10 voor en achter vind ik naast klein, er ook niet uit zien.
Had dus, per ongeluk, 130/90-10 uitgezocht..maarrrr..die zijn veel te groot.
9 cm moest kunnen, die hoogte heb je ook bij 3.5-10 tenslotte, maar ik wil echt bredere banden.
120/80-10 bestaat niet, en 120/70-10 vond ik weer niet hoog genoeg.
Ik doe er dus 130/70-10 op.
Lekker breed, mooi 9 cm hoog en de winterversie kleeft als een malle met die Heidenau Snowtex.
Qua maat heb ik veel geleerd..omdat ik er eerder nooit zo over nadacht.
Mijn 4-takt Chinees liep fijn 70 km p.u. en toen ik daar winterbanden op liet leggen interesseerde de maat me niet zo.
Op een elektrische scooter echter wel..hoe meer omtrek..hoe harder hij loopt.
Trekt misschien wat minder..maar ja..
Ik had een handig overzichtje gevonden, die kan helpen met die omtrekken van banden.

Maat - Diameter - Hoogte - Omtrek
-- 3.00-10 -- 406 -- 76 -- 1277
-- 3.50-10 -- 432 -- 89 -- 1357
-90/90-10 -- 416 -- 81 -- 1307
100/80-10 -- 414 -- 80 -- 1301
100/90-10 -- 434 -- 90 -- 1363
120/70-10 -- 422 -- 84 -- 1326
120/90-10 -- 470 --108-- 1477
130/70-10 -- 436 -- 91 -- 1370
130/90-10 -- 488 --117-- 1533

Nu snap ik ook waarom die laatste maat echt niet ging passen.
Qua breedte prima, maar 11,7 cm hoogte t.o.v. 8 cm hoogte is natuurlijk bijna 4 cm teveel.
1,1 cm hoger gaat echter prima!

The story continues..

Olaf

• flippy
  • Niet online
toch maar eens een post maken met wat ik allemaal uitspook met mijn brommer:

er zat al xenon in (een 2.5" projector), die had ik 2 jaar geleden of zo erin gezet maar die was redelijk gaar en de lampjes zijn bijna niet te krijgen. ik had nog voor mijn auto een set mer 3.5" lenzen liggen dus heb ik deze maar opgeofferd zodat de vrouw in elk geval veilig de weg op kan.

de oude situatie, de metalen plaat heb ik vastgezet met expoy aangezien de orginele lamphouder niet ging werken op deze wijze:

hier zie je dat de lens strak tegen de ruit aan zit (inmiddels verwijderd)

verschil tussen de kleine en de grote lens:

dat gaat dus een probleem worden:

even wat pielen met de dremel:

lekker soppen met de expoy:

houd nog steeds weinig over:

aangezien de ballast een 55W model is moet er wat koeling worden aagebracht om te voorkomen dat de unit smelt, de epoxy is ook maar goed tot 80 graden of zo en ik wil dat dit ding het voorlopig blijft doen:

natuurlijk is door al mijn geklooi de kmteller compleet van het padje af en doet het niet meer dus heb ik bij de chinees een teller gehaald die met GPS werkt, dus nooit meer afwijking op de teller dus. heb alleen de ruit zwart geverd vannuit ede binnenkant om het nog ergens op te laten lijken:

the moneyshot:

aangezien de organieke teller ook de lampjes voor de knipperlichten en zo had zijn die er nu ook niet meer, een paar 5mm groene leds en een weerstandje en dat is ook gefixt. nu zie je zelfs overdag of je knipperlicht aanstaat!
en de lelijke kant van het verhaal, de GPS ontvanger is uit de houder gehaald en heb ik gewoon helemaal waterbestendig gemaakt door hem in de lijm te smeren. ding gaat er nooit meer af:

er zijt licht:

probleem is alleen dat de orginele 12v omvormer van onze chinese vrienden compleet ongeschikt is voor zulke belastingen heb ik maar het geld neergelegd voor een echter mean well omvormer die de 70v van de accu omzet naar grofweg 12v, het staat nu afgesteld op 12.8v vanwege de led strips te voorkomen dat die anders doorbranden. anders had ik het op 14.4V gezet zodat de electrische handschoenen echt goed warm worden. alles bij elkaar opgeteld ga je dat niet trekken op de originele omvormer.
hier zie je het testen en het aanleggen van de kabels, ipv de pietluttige garendraadjes die standaard o de brommer zit heb ik een aparte 2,5mm2 kabel naar voren getrokken naar een aantal relais die daadwerkelijk het vermogen schakelen. dus de orginele 12v omvormer doet het nog steeds maar is eigenlijk alleen maar om het achterlicht en remicht te doen, en de relais aan te drijven. die schakelen vervolgens de "zware" kabel die van de 150W meanwell afkomt en dirigeert dat naar de xenon (die verbruikt 70W piek bij aanzetten en zakt naar 55W als hij warm is). dit is nodig omdat de schaklelaars op het stuur totaal NIET tegen redelijke vermogens kunnen en de lichtschakelaar gaf al soms problemen, nu hoeven ze alleen nog maar een relais aan te zetten. ook schakelen de relais het stadslicht die bij mij de angel eye is op de xenon lens en 2 leds strips die eigenlijk veel te fel zijn. maar het volk gaan eindelijk wel eens aan de kant hierdoor. icm de xenon heeft het een bijzonder potent effect op de hoeveelheid ruimte die je krijgt ineens op de weg.

het zooitje in aanbouw, niks definitiefs hier, is puur om te kijken of het werkt voordat ik dingen permanent maak:

en nu eentje savonds:

de camera heeft er flink moeite mee maar er komt meer licht uit dan de meeste autokoplampen.

o ja, Monstarr076 hierboven had het nog over die bestech BMS meuk. hier heb je een plaatje van de mijne vers ingebouwd:

klepje dicht:

en hier heb je hem 3 weken later:

80A mn reet. de mosfets zijn goedkope chinese nepmeuk en branden al uit bij 35A constant. aangezien er 20 fets opzitten betekent dat dit is gebeurt bij 4A per fet. dat is gewoon belachelijk. een fatsoenlijke mosfet kan makkelijk 150A hebben met de juiste koeling.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-11-2017 02:34]

• TereZz
  • Laatst online: 18:57
https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten

Voor tegen de €300 een electrische scooter waarmee ik tijdelijk vooruit kan. De accu's zouden nog goed moeten zijn voor ~50km. Als die op zijn heb ik hopelijk genoeg gespaard om de scooter om te bouwen naar li-on cellen.

De roest op het achterwiel baart me wel zorgen. Doen, of toch voor een ander gaan?

• spattex
Hier mijn modificatie aan de lader. Een meter aangebracht zodat ik kan zien hoeveel energie er terug de lipo's in gaat.

• spattex
TereZz schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 08:36:
https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten

Voor tegen de €300 een electrische scooter waarmee ik tijdelijk vooruit kan. De accu's zouden nog goed moeten zijn voor ~50km. Als die op zijn heb ik hopelijk genoeg gespaard om de scooter om te bouwen naar li-on cellen.

De roest op het achterwiel baart me wel zorgen. Doen, of toch voor een ander gaan?
Ik zou nog even verder kijken, er komen regelmatig scooters voorbij voor minder. IK had mijn scooter gekocht voor 100,- euro met rotte accu's. Deze opgeladen over 3 dagen per stuk met verschillende laders en ze werken weer bijna als nieuw.

• TereZz
  • Laatst online: 18:57
Zo dat is een goede koop!

Ik heb zo'n 3 opties:
1. Scooter kopen met gewone loodaccu's die ongeveer een actieradius heeft van 40-50 km voor tegen de 300€, waarbij ik niet weet hoelang die accu nog meegaan
2. Scooter met kapotte accu's kopen voor 100€, en zelf voor €1000,- lithium accu's kopen waarmee ik lang mee kan doen en dikke actieradius heb
3. Scooter voor €100 kopen en zelf voor €300 nieuwe loodaccu's in zetten, wel zeker van de levensduur van deze accu

Voor 2 heb ik op het moment niet genoeg geld. Mooiste zou dan inderdaad voor optie 2 gaan, en de accu's proberen te recoveren. Moet je dan accu's hebben die door slijtage weinig actieradius hebben, of die door lang stilstaan niks meer doen? Ik neem aan het tweede

• spattex
De scooter die ik gekocht had heeft 5 loodaccu's. Deze waren allemaal ontladen tot 6V per accu. IK heb ze alle 5 weer tot leven kunnen wekken, maar je moet er wel de tijd voor nemen. Gemiddeld 3 dagen per accu met 3 verschillende laders en de cellen per accu afgevuld met RO water. Daarna heb ik verschillende testen gedaan en kwam tot ruim 40 Km en had nog voldoende over. Ik heb er ook Lipo's accu's parallell overheen gezet omdat ik zeker een 70 tot 80Km ver moet kunnen. Dit is hoofdzakelijk voor plezier ritjes in de zomer.

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Prachtig om al die projecten hier langs te zien komen!
En wat tikken jullie allemaal goedkoop die scooters op de kop.
Ik weet hoe dat komt.
De consument weet gewoon niet wat ze met een uitgebluste elektrische scooter moeten doen.
Vroeger de 2- en nu de 4-takten blijven altijd meerwaarde houden omdat er in principe maar op een paar dingen gelet hoeft te worden.(niet doorgerot ergens, doen de remmen het nog, afijn....een eurootje of 80 en je kan er weer mee de weg op)
Benzine en olie er in en gaan met die banaan.
Als je ziet wat je nog voor een 5 jaar oude Vespa betaald..ik bedoel maar.
Een 1 jaar oude elektrische scooter brengt max. 600 op, terwijl hij voor dik 3000 euro gekocht is.
Maar goed, elektrische scooters...als die niet meer rijdt ga je naar een dealer.
En die roept doodleuk: daar moet een Lithium in..ff kijken hoor...1800 euro voor de accu, 139 euro voor de lader, 100 euro arbeidsloon..
Ik snap wel dat zo'n beetje IEDEREEN die zo'n ding heeft gekocht, en na 1, 2 of 3 jaar problemen hebben omdat ze kut accu's en een kut dealer in de buurt hebben zitten waar ze van afhankelijk zijn, en geconfronteerd worden met de belachelijke prijzen, er dan maar voor kiezen om hun verlies te nemen.
Daarom komt dat hele elektrische vervoer hier in Nederland totaal niet van de grond.
Subsidies die er eerst waren verdwijnen, en nu nog steeds weet de helft niet waar ze mee bezig zijn.

Het is eigenlijk te triest dat mensen veel verlies lijden, maar dat er dus wel degelijk manieren zijn om je scooter weer aan het rijden te krijgen.
Maar het is nu een behoorlijke kip die de dealers kunnen plukken.
En sommige mensen gaan nu eenmaal niet na 3000 euro, na 3 jaar nog eens 2000 euro aan dezelfde scooter besteden.
"Ik koop wel weer een benzinescooter voor 3000..heb ik een Piaggio of Vespa voor, van goede kwaliteit en die lopen 1 op 4 met die Euro 4 motoren"
Dat is dan de logische reactie.

En als je die zat bent na 4 jaar, vang je er nog fijn 2500 euro voor..en als je een ltd. edition hebt nog wel meer.

[Voor 3% gewijzigd door OlafBso op 18-11-2017 11:33]

Olaf

• spattex
Komt goed Flippy, ik hou wel van een gezonde discussie. Nog even wat feiten, net nog even 35Km gereden met volgeladen loodaccu's. In rust na een uur alle 5 de loodaccu's op 12.2Volt exact. In combi met 1 pakket 16S 8Ah Lipo was 2/3 vol op 3,8Volt per cel. Thuis na die 35Km onbelast op 3,6Volt na rust tijd van 1 uur.

Buiten temp. was 6 graden de loodaccu's waren dus op deze buitentemperatuur, de Lipo's waren rond de 19 graden. Flink wat tegenwind gehad en een redelijke snelheid van max 45Km per uur. Ook regelmatig op getrokken met volle belasting. Nog wat feiten op een rijtje, mijn scooter heeft een motorvermogen van 2Kw met een chineese controller op 60Volt nominaal. Ook nu blijkt dat de oude loodaccu's het zo slecht nog niet doen als je kijkt naar de voltages per accu. Ondanks dat deze dus meerdere jaren niet geladen waren en van 2011 zijn. Dit is namelijk het bouwjaar van mijn scooter en de originele accu's zitter er nog in.

Omdat ze dus ondersteund worden door mijn zelfbouw Lipo's hebben ze het niet zo zwaar, en nogmaals de belasting die onttrokken word van alle accu's word dus ook verdeeld over deze accu's. De Lipo's die ik gebruik komen uit de modelbouw wereld en zijn ECHT wel geschikt om zeer hoge stromen te leveren in een korte tijd. Ik kom nog terug met ondersteunende feiten met betrekking op het verbruikte vermogen over deze afstand.

P.s. Flippy ik heb verder geen kosten, als je nagaat dat ik die scooter gekocht heb voor 100 euri's en die Lipo's kosten je de nek niet. Voor mij is het een hobby project en puur voor de fun rijden in de zomer. Nu ben ik aan het testen en vergelijken in het koude weer om straks in de zomer lekker te kunnen toeren zonder zorgen.

[Voor 10% gewijzigd door spattex op 18-11-2017 16:08]

• spattex
Hier nog wat foto's van het inwendige van mijn scooter.

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:53
OlafBso schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:32:
"Ik koop wel weer een benzinescooter voor 3000..heb ik een Piaggio of Vespa voor, van goede kwaliteit en die lopen 1 op 4 met die Euro 4 motoren"
Dat is dan de logische reactie.
meer.
Inderdaad.. Ik heb een Chinese elektrische scooter, Xinling, sinds juni 2015 (subsidieregeling). Hier tuf ik 5000 KM per jaar mee af. Eigenlijk een standaard IVA body met electromotor. Het houdt me tegen dat-ie maar 20 á 25 KM bij 45 KM/h haalt op één acculading (lithiumaccu, groene doos). Met een hoop remmen en optrekken in stadsverkeer is dat ongeveer maar de helft. Voor een ritje betekent dat dus goed inschatten, en ik merkte laatst dat de accu echt minder is geworden doordat hij er ineens mee ophield vlak voor de eindbestemming.

Ik zal later even een fotootje posten van de accu en opengewerkte variant. Ik ben echt een leek in electro maar ik ben benieuwd wat voor cellen hier in zitten en of er meer uit deze lithiumaccu te halen is.

[Voor 36% gewijzigd door AvWijk op 19-11-2017 03:43]

• spattex
Vanochtend de loodaccu's gemeten in rust na 12 uur, alle 5 de accu's zijn rond de 13,20 Volt. Zo meteen nog een ritje doen in de koude om te kijken hoe het weer gaat in combi met het kleine Lipo pakket van 8Ah.

Net terug van een rit met 50Km op de teller. Na de stop gelijk de loodaccu's gemeten, bij elkaar 59,4Volt los rond de 11,9 Volt. Het Lipo pakket van 8Ah was nog voor 6% vol. Update volgt na een rust van 1 uur, daarna nog een meting en dan gaan we laden en kijken wat het verbruik van beide pakketen is geweest.

[Voor 42% gewijzigd door spattex op 19-11-2017 12:26]

• Stef87
Leuk om wat meer actieve leden hier te zien die er mee bezig zijn :-) ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Zal zelf ook een keer leuke foto's maken :)

• spattex
Het Lipo pakket van 8Ah is geladen, een kleine 400Wh is er ingegaan. Zoals op de foto's te zien is laad ik de Lipo niet tot 4.2Volt. Ik heb de lader ingesteld zodat de cellen gemiddeld rond de 4.10 Volt geladen worden. Grofweg rond de 80 a 85%, dit komt de levensduur van de cellen alleen maar ten goede. De loodaccu's moeten nog even, maar daar kom ik nog op terug.

De loodaccu's zijn nu praktisch vol. Wat heb ik verreden over 50Km. De loodaccu's hebben totaal 1550W uit de stekkerdoos getrokken, laten we daar een rendement op los van 80% dan houden we nog 1240W over. Tellen we daar de 400W van de Lipo bij op dan zitten we op 1640Wh, delen we dit door de 50Km dan was het verbruik over de trip 32,8Wh per gereden Km.

Zoals je kunt zien was het parallel schakelen van de Lipo op het lood geen probleem. De belasting werd netjes verdeelt over de accu's. Hier zie je gelijk ook het voordeel van een scooter op 60V i.p.v. 48V. Mijn scooter heeft een 2Kw motor, deze trekt over 60V ongeveer 33A terwijl diezelfde motor op 48V bijna 42A trekt. Dat is een behoorlijk grote aanslag op de capaciteit van je accu's.

Oja, volgens de papieren zou mijn scooter origineel 12V 27Ah accu's hebben, het ritje van 50Km met de Lipo combi heeft 20,6Ah uit de loodaccu's onttrokken.

[Voor 46% gewijzigd door spattex op 19-11-2017 18:51]

• spattex
Voor diegene die nog een capaciteitsmeter zoeken om hun voorraad aan energie te kunnen zien die nog in je accu zit, of dit nu een lood, li-ion of een andere vorm. Dan is dit misschien wat je zoekt.
Te koop bij Alexpress voor een kleine 14 euro.

• flippy
  • Niet online
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:47:
Het Lipo pakket van 8Ah is geladen, een kleine 400Wh is er ingegaan. Zoals op de foto's te zien is laad ik de Lipo niet tot 4.2Volt. Ik heb de lader ingesteld zodat de cellen gemiddeld rond de 4.10 Volt geladen worden. Grofweg rond de 80 a 85%, dit komt de levensduur van de cellen alleen maar ten goede. De loodaccu's moeten nog even, maar daar kom ik nog op terug.
netjed als je ze zo oplaad. hou wel erg goed in de gaten of je zakken niet dikker worden. als dat gebeurt: direct weggooien. als ze ontploffen op de brommer heb je een flink probleem. dat is voor mij ook de reden om ze niet te gebruiken.
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:47:De loodaccu's zijn nu praktisch vol. Wat heb ik verreden over 50Km. De loodaccu's hebben totaal 1550W uit de stekkerdoos getrokken, laten we daar een rendement op los van 80% dan houden we nog 1240W over. Tellen we daar de 400W van de Lipo bij op dan zitten we op 1640Wh, delen we dit door de 50Km dan was het verbruik over de trip 32,8Wh per gereden Km.
dat klopt denk ik niet helemaal. zelfs een hele zuinig afgestelde controller komt meestal niet onder de 35Wh/km. met een beetje opgekrikte aftermarket controller met een flinke accelelratie ga je al rap richting de 50Wh/km. icm met die tiener aan lood wat je meezeult onder je zitting betwijfel ik of die berekening klopt. als je vannuit de muur rekent (en niet vanaf de omvormer (valsspeler ;) ) moet je rond de 40Wh/km zitten met lood en een standaard controller.
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:47:Zoals je kunt zien was het parallel schakelen van de Lipo op het lood geen probleem. De belasting werd netjes verdeelt over de accu's. Hier zie je gelijk ook het voordeel van een scooter op 60V i.p.v. 48V. Mijn scooter heeft een 2Kw motor, deze trekt over 60V ongeveer 33A terwijl diezelfde motor op 48V bijna 42A trekt. Dat is een behoorlijk grote aanslag op de capaciteit van je accu's.
het vermogen word niet verdeeld over de accus. in jou geval hebben de lipo's een veel lagere interne weerstand dus die zal 80% van het vermogen leveren. vervolgens laad de loodaccus weer je lipo op als je op snelheid bent en het voltage weer stijgt. je lood blijft goed omdat het geen zak te doen heeft. je (kleine) lipo pakketje doet al het werk.
hierdoor denk ik ook dat je veel beter af zal zijn als je gewoon het lood eruit knikkert en nog een 2e pack erbij maakt. je bent nu meer stroom aan het verbruiken doordat de helft van het gewicht van de brommer lood is. dat kost bijna evenveel vermogen dan wat het lood aan capaciteit heeft. niet helemaal natuurlijk maar als je 50kg van je rijgewicht kan halen moet je zeker een stuk zuiniger kunnen rijden en kan je de controller ook een stuk lomper afstellen als die mogelijkheid er is.
AvWijk schreef op zondag 19 november 2017 @ 02:03:
[...]

Inderdaad.. Ik heb een Chinese elektrische scooter, Xinling, sinds juni 2015 (subsidieregeling). Hier tuf ik 5000 KM per jaar mee af. Eigenlijk een standaard IVA body met electromotor. Het houdt me tegen dat-ie maar 20 á 25 KM bij 45 KM/h haalt op één acculading (lithiumaccu, groene doos). Met een hoop remmen en optrekken in stadsverkeer is dat ongeveer maar de helft. Voor een ritje betekent dat dus goed inschatten, en ik merkte laatst dat de accu echt minder is geworden doordat hij er ineens mee ophield vlak voor de eindbestemming.
Ik zal later even een fotootje posten van de accu en opengewerkte variant. Ik ben echt een leek in electro maar ik ben benieuwd wat voor cellen hier in zitten en of er meer uit deze lithiumaccu te halen is.
als je in de stad rijd moet je een controller kopen die kan regeneren. dan lever je stroom terug de accu in bij het remmen. dat kan je in de stad enorm veel winst opleveren.

als je de "groene koffer" hebt dan spaar je de moeite om die open te maken. de cellen zijn ruk. ik heb er hier nog 400 van liggen en de kwaliteit is ruk van die cellen.

@spattex let goed op: deze kunnen maar tot 13S of zo. de meeste scooteraccus zijn 16S.

• flippy
  • Niet online
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:30:
Tevens een punt waarom de Lipo's geen BMS hebben omdat het vermogen wat afgegeven kan worden enorm is.
das natuurlijk onzin. dat is JUIST waarom je een BMS moet gebruiken. de BMS VOORKOMT dat er een explosie plaatsvind. helemaal met deze cellen moet je met zekeringen of een BMS werken die bemeten is voor je vermogen.
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:30:De berekening die ik hierboven gaf is puur genomen op de energie die terug de loodaccu's en de Lipo in gegaan is. Dus optellen en aftrekken vermenigvuldigen. Nogmaals ik rij niet met een racemonster, ik rij redelijk conservatief met pieken rond de 50 Km/uur. En je moet niet vergeten dat ik op 60V rij dat nou eenmaal minder vermogen vraagt dan op 48V.
je energieverbruik is extact hetzelfde. je amperes zijn lager maar het voltage is hoger. dus het wattage blijft hetzelfde. je kan alleen wat dunnere kabels gebruiken en je top is hoger als je zou willen. maar niet de illusie hebben dat je minder watt verbruikt.
Tevens klopt je stelling niet want zoals je kan lezen heb ik het kleine Lipopakket van 8Ah aangesloten op een loodaccu pakket van 27Ah. Dus dan zou het LIpopakketje al op 1/3 van de afstand de geest gegeven hebben.
daarom zeg ik ook dat het niet helemaal klopt. maar je vermogensvraag (acceleratie) kost levert je veel verlies op omdatje loodaccus al hun energie dumpen in de lipo. daar verlies je veel watts mee. daarom blijf ik erbij dat die <35Wh/km gewoon niet klopt. meet maar eens vannuit het stopcontact.
Wat betreft de meter voor de capaciteit, da's geen probleem die gaat tot 80V...
sinds waneer hebben ze deze in 80v?

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-11-2017 22:38]

• flippy
  • Niet online
o ja, nu weet ik het weer. die dingen gaan maar tot 50A en zelfs dat is teveel gevraagd aangezien de shunt die ze erbij leveren eigenlijk maar voor 25A is. daarom heb ik de mijne weggegooid. mijn brommer gaat makkelijk tot 100A namelijk.

• flippy
  • Niet online
laten we het erop houden dat de doorsnee manager in zijn audi mij van de lijn niet bijhoud tot aan de 53km/u >:)

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-11-2017 22:52]

• spattex
flippy.nl schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:52:
laten we het erop houden dat de doorsnee manager in zijn audi mij van de lijn niet bijhoud tot aan de 53km/u >:)
Kijk daar hebben we ut. Da's waarschijnlijk waarom we soms langs elkaar heen praten. Ik de conservatieve rijder ( 53 jaar) die gewoon lekker aan het hobbyen is. En de ultieme Tweaker die het uiterste ut zijn elektroscooter aan het persen is....

• flippy
  • Niet online
de vrouw gebruikt hem meestal en voor haar staat hij bijzonder conservatief afgesteld en zij doet 31Wh/km. als ik ermee rij zet ik hem in 10 sec naar "mijn" stand via een app op de telefoon, bijna 10pk en net geen slippende band van de lijn. dit kan je dus nooit doen met een standaard controller.

ik heb genoeg metingen met diverse standaard chinese controllers die ik van mijn brommers heb en die van anderen en die komen bijna nooit onder de 40Wh/km in standaard modus. daarvoor zijn ze te inefficent en missen ze regeneratie.

meet alstubieft van het stopcontact en niet van de uitgang van de omvormer. 1: je waardes kloppen niet hierdoor en 2: je bent jezef voor de gek aan het houden met zulke lage cijfers. je totale verbruik vanaf de meterkast is de maatstaaf, niet vanaf een willekeurige plek in je systeem. of bel je de nuon en ga je daarmee in discussie over je energierekening omdat je ergens halverwege de lijn pas bent gaan meten en dat niet strookt met je eindafrekening?
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:45:
[...]
In de modelbouw heb je domweg geen BMS daar gebruik je je koppie en meet je met een liposaver de ondergrens om op tijd te stoppen.
je zit niet in de modelbouw te werken in een electrische brommer, compleet andere tak van sport en de meeste dingen die worden aangeleerd in de modelbouw waar je 15 min zit te klooien op een grasveldje zijn erg gevaarlijk in een dagelijke vervoersmiddelen op de openbare weg. deze accu vliegt niet ver bij je weg maar zit je bovenop en is een stuk grotere dan je ooit in een quadcopter zou proppen of zou jij het vernadtwoord vinden als je met een quadopter met zo'n enrme lipo erin dwars door de straten van een stad vliegen?. mogelijk moet je het respect wat je had even bijstellen in deze situatie. gebruik een BMS en zekeringen. je medeweggebruikers zullen het waarderen. wat je verzekering ervan vind laat ik maar in het midden.
niet lullig bedoelt maar ik wil het wel gezegd hebben. zal een leuk nieuwsbericht opleveren als een brommer vol met onbeschermde lipos ontploft bij het stoplicht. dan koopt niemand zon ding meer nu eindelijk de verkoop een beetje op gang komt...
spattex schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:45:
Klopt vermogen blijft vermogen, maar je belasting op je accu word gewoon minder.
nee hoor. je belasting blijft hetzelfde bij dezelfde Wh inhoud. je mixt cijfers door elkaar. een 48v 20Ah accu heeft 960Wh aan boord. een 60v 20Ah accu heeft 1600Wh aan boord. die heeft dus fysiek meer vermogen aan boord en kan je niet vergelijken met de 48v accu. je moet dan een 60V 16Ah accu nemen om de vergelijking eerlijk te houden. anders ben je gewoon jezelf aan het rijk rekenen. meer accus van dezelfde inhoud betekent meer capaciteit, je belasting blijft hetzelfde, je blijft evenveel watt trekken uit de accu, een grotere accu kan dat alleen makkelijker verwerken. en doordat je een lipo gebruikt ontzie je jou lood heel erg. wat op zich goed is natuurlijk echter is het zonde van de gemiste capacteit in de lipo en het enorme gewicht wat je meezeult in lood.

voor de goede orde: mijn scooter moet beide kunnen, dagelijks woon werkverkeer op een economische en betrouwbare wijze en als ik wil de bandjes oproken. O-)
en dat kan de mijne ook. met een relatief simpele BMS die vookomt dat de accu rare dingen gaat doen en zorgt ten alle tijden dat de accu ruim binnen de limieten blijft die ik heb ingesteld.

[Voor 57% gewijzigd door flippy op 19-11-2017 23:41]

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:53
Mijn scooter rechts, met zijn benzine-tweelingbroertje links op de voorgrond.

Uitneembare accu. Omdat ik in een appartement woon, geen tuin heb en de scooter in een stalling staat zonder stopcontact, is dit voor mij een must.

Accu met Chinese cellen (3.7 V, 7.4 kWh). In de behuizing bijeengehouden door plastic dat nog het meest lijkt op de pasta plaatjes die je in je lasagne doet:

flippy.nl schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:14:
[...]

als je in de stad rijd moet je een controller kopen die kan regeneren. dan lever je stroom terug de accu in bij het remmen. dat kan je in de stad enorm veel winst opleveren.

als je de "groene koffer" hebt dan spaar je de moeite om die open te maken. de cellen zijn ruk. ik heb er hier nog 400 van liggen en de kwaliteit is ruk van die cellen.

@spattex let goed op: deze kunnen maar tot 13S of zo. de meeste scooteraccus zijn 16S.
De Kelly controler dus. Ik gok dat er zo'n 216 (twee blokken met 6 lagen van 18) van dit soort roze cellen in zitten. Zijn deze te vervangen door kwaliteitscellen?

[Voor 11% gewijzigd door AvWijk op 20-11-2017 02:31]

• flippy
  • Niet online
daarom heb ik ook een BMS en zekeringen en is alles bemeten op het vermogen wat het in worst case kan verwerken. hoe lullig dat ook klinkt: jij hebt dat niet. qua veiligheid heb je dus weinig te zeggen in deze. ik probleer je duidelijk te maken dat je niet met een modelvliegtuige bezig bent maar op de openbare weg en zit je bovenop een potentiele bom omdat je geen enkele veiligheid erin hebt zitten.

[Voor 31% gewijzigd door flippy op 20-11-2017 13:55]

Pagina: 1 2 3 ... 12

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekert bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee