Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 71 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicSjefke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:52
In de eerste plaats beterschap, hopen dat de lichamelijke schade meevalt.

Mijn dealer heeft letterlijk een keer tegen mij gezegd banden zijn de sluitpost van de scooter. Snap dat eerlijk gezegd niet dat bij een scooter van 3,5k er bezuinigd wordt op de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pannekoek schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:27:
[...]

nou mijn advies is om als de standaard chinese banden eronder zitten deze per direct te vervangen hahaha (zie mijn post hierboven waarom)

Verder is die 1000km beurt nodig om alles even strak te trekken. die zou ik niet overslaan. In principe is een naafmotor onderhoudsarm/vrij dus je zit alleen met je bewegende delen (remmen, banden, lagers) die echt onderhouden moeten worden. Dat is denk ik om de 5000km prima.
Dank voor jouw reactie en beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 20:34
Als we het dan toch over banden hebben. Wat zijn hier een beetje zaken waar je op moet letten?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

pannekoek schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:27:
[...]

nou mijn advies is om als de standaard chinese banden eronder zitten deze per direct te vervangen hahaha (zie mijn post hierboven waarom)

Verder is die 1000km beurt nodig om alles even strak te trekken. die zou ik niet overslaan. In principe is een naafmotor onderhoudsarm/vrij dus je zit alleen met je bewegende delen (remmen, banden, lagers) die echt onderhouden moeten worden. Dat is denk ik om de 5000km prima.
Ik moet gewoon komen van de dealer bij 3500 hoor..
Anders vervalt de garantie.
Hopelijk trekt hij mijn app dan ook even recht, man man man wat een gedrocht.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:44

Aidix

Geluidspietlut

MagicSjefke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:28:
Snap dat eerlijk gezegd niet dat bij een scooter van 3,5k er bezuinigd wordt op de banden.
Specifiek voor elektrische chinese scooters geldt dat je in feite een goedkope scooter hebt met een dure accu. De prijs is niet in overeenstemming met de kwaliteit van het voertuig (accu niet meegerekend), als je het vergelijkt met een benzine scooter van een gevestigd merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicSjefke
Aidix schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Specifiek voor elektrische chinese scooters geldt dat je in feite een goedkope scooter hebt met een dure accu. De prijs is niet in overeenstemming met de kwaliteit van het voertuig (accu niet meegerekend), als je het vergelijkt met een benzine scooter van een gevestigd merk.
Ik snap wat je bedoelt al gaat dat naar mijn mening niet voor alle elektrische scooters op. Een Supersoco CPX is echt wel een heel degelijke scooter. Vmoto rijd trouwens met de standaard banden (weet niet wat ze er onder gooien) uitstekend, die hebben de afstelling / balans / vering dus gewoon goed in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
MagicSjefke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Ik snap wat je bedoelt al gaat dat naar mijn mening niet voor alle elektrische scooters op. Een Supersoco CPX is echt wel een heel degelijke scooter. Vmoto rijd trouwens met de standaard banden (weet niet wat ze er onder gooien) uitstekend, die hebben de afstelling / balans / vering dus gewoon goed in orde.
Nou, bij mijn CPX heb ik letterlijk na 1 dag al Michelin City Grip 2 banden erop laten zetten.
De banden die erop zaten vond ik waardeloos bij regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
justinb81 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:27:
[...]

Nou, bij mijn CPX heb ik letterlijk na 1 dag al Michelin City Grip 2 banden erop laten zetten.
De banden die erop zaten vond ik waardeloos bij regen.
Mijn originele achterband heeft er 11k onder gezeten, voor zit er bij net geen 15k nog steeds onder. Alle banden hebben grenzen. Ze voldoen prima. Ik ben juist weer minder happy met de citygrip die nu achterom ligt. Het profiel veroorzaakt trillingen en herrie, vooral als er iemand achterop zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 15:26
Nou gescheurd AC gewricht ofwel pianotoets. Dat is een dikke streep door mijn fietsvakantie komende week. Balen. Mag voorlopig ook niet meer rijden en vanaf volgende week oefeningen doen.

Hopen dat de nieuwe banden verschil maken en ik ga nog even een deftige jas halen met goede schouder- en elleboog bescherming. Daarna direct weer rijden want anders wordt het niets haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 14:19
pannekoek schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:58:
Nou gescheurd AC gewricht ofwel pianotoets. Dat is een dikke streep door mijn fietsvakantie komende week. Balen. Mag voorlopig ook niet meer rijden en vanaf volgende week oefeningen doen.

Hopen dat de nieuwe banden verschil maken en ik ga nog even een deftige jas halen met goede schouder- en elleboog bescherming. Daarna direct weer rijden want anders wordt het niets haha
Ach slechte timing ook met de fietsvakantie. Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
Aidix schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:
60v 24ah is nogal klein inderdaad maar tel ook even de laadtijd van 6.5 uur voor 1 accu mee. Dat is wel een serieus beperkende factor als je meer dan alleen een rondje om de kerk wilt (en daarna ook weer op tijd naar huis moet).
Max 38km op een accu bij mooi weer als je hem helemaal leeg rijdt.
De dealer adviseerde mij deze ook. Vertelde dat ik 60km zou halen op 1 accu en 120 op de 2 accu's. Ik ben wel vrij lang dus kleinere scooters zijn voor mij niet ideaal, dus zoek iets wat comfortabel rijd.
Scooter wil ik uiteindelijk ook 52 laten lopen en misschien een windscherm. Dus wat er dan van de actieradius overblijft? en ja idd de laadtijd is wat aan de lange kant?
Is de Yadea T9L een goede keuze voor 2,5k ? Of zijn er betere alternatieven?
Elektrisch heeft de voorkeur omdat ik niet zit te wachten op veel onderhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 03-07-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Lange mensen van 1,92 die ervaring hebben met deze scooter?
YouTube: Iva E Go S4 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

saken schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:34:
Lange mensen van 1,92 die ervaring hebben met deze scooter?
YouTube: Iva E Go S4 review
Ja, neem dan minimaal de S5, de S4 vind ik een brede fiets als ik het met mijzelf mag vergelijken.
Nog beter de IVA NCE PRO, of dan in elk geval de NCF, die is veel goedkoper.
Maar de S4 kreeg ik mee als leenscooter, en die viel zelfs in het niet bij mijn Novox C50 die ik ooit had.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

saken schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:59:
[...]

De dealer adviseerde mij deze ook. Vertelde dat ik 60km zou halen op 1 accu en 120 op de 2 accu's. Ik ben wel vrij lang dus kleinere scooters zijn voor mij niet ideaal, dus zoek iets wat comfortabel rijd.
Scooter wil ik uiteindelijk ook 52 laten lopen en misschien een windscherm. Dus wat er dan van de actieradius overblijft? en ja idd de laadtijd is wat aan de lange kant?
\
Met een 60ah accuutje de 52 halen gaat zo'n impact hebben.
Spaar vooral door voor iets beter, minimaal 72V34 ah o.i.d.
;)
En onderhoud aan de remmen en draaiende delen hou je altijd. Bovendien ben je verplicht je onderhoud te doen als je van de garantie gebruik wil maken.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
OlafBso schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:12:
[...]

\
Met een 60ah accuutje de 52 halen gaat zo'n impact hebben.
Spaar vooral door voor iets beter, minimaal 72V34 ah o.i.d.
;)
En onderhoud aan de remmen en draaiende delen hou je altijd. Bovendien ben je verplicht je onderhoud te doen als je van de garantie gebruik wil maken.
Maar met die 2e accu erbij voor 2500 is niet slecht toch? Al zit ik dan wel te denken als die accu's af zijn, dan moet ik wel gelijk weer 2 accu's erbij kopen om een beetje radius te houden met 52. Dus wellicht even kijken naar een ander model.

Zou een S5 wel meer radius overhouden bij 52km?

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 04-07-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-08 16:39
saken schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:59:
[...]

met de Segway E125s die ietsje harder gaat - laten we zeggen 52 zoals jij omschrijft - blijft er niet veel over hoor. Dat ding heeft al 2 accus aan boord en gaat een goede 55 km 'normaal' mee. Daarna is het niet meer leuk om mee te rijden. Ter referentie: deze heeft 48V*30Ah*2 accu's = 2880 Wh aan boord. En als ik naar de ritjes en energie kijk heb ik sterk het idee dat er maar 2500 Wh ongeveer bruikbaar is.

En de Iva NCE Pro met een 72V34Ah accu gaat ook ongeveer 55-60 km 'goede' kilometers mee waarbij het nog normaal rijdt. Dus houd er rekening mee dat je sowieso een dubbele accu moet nemen als je relaxed meer dan 50-60 km wil rijden. En al helemaal als je 52 wilt rijden met windscherm. Deze heeft als je 2 accu's neemt maar liefst 72*34*2 =4896 Wh aan boord. Nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Stidge schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:22:
[...]

met de Segway E125s die ietsje harder gaat - laten we zeggen 52 zoals jij omschrijft - blijft er niet veel over hoor. Dat ding heeft al 2 accus aan boord en gaat een goede 55 km 'normaal' mee. Daarna is het niet meer leuk om mee te rijden. Ter referentie: deze heeft 48V*30Ah*2 accu's = 2880 Wh aan boord. En als ik naar de ritjes en energie kijk heb ik sterk het idee dat er maar 2500 Wh ongeveer bruikbaar is.

En de Iva NCE Pro met een 72V34Ah accu gaat ook ongeveer 55-60 km 'goede' kilometers mee waarbij het nog normaal rijdt. Dus houd er rekening mee dat je sowieso een dubbele accu moet nemen als je relaxed meer dan 50-60 km wil rijden. En al helemaal als je 52 wilt rijden met windscherm. Deze heeft als je 2 accu's neemt maar liefst 72*34*2 =4896 Wh aan boord. Nogal een verschil.
Nja, de Iva NCE Pro kost met 2 accu's ook al het dubbele wat de Yadea kost met aanbieding van 2 accu's inclusief is 2,5k
bijna 4,9k kaal zonder windscherm is eigenlijk wel boven m'n budget , meer dan ik er aan wil uitgeven.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/ffb5d502733589a9502636edab0b8eaa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OlafBso schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Ik moet gewoon komen van de dealer bij 3500 hoor..
Anders vervalt de garantie.
Hopelijk trekt hij mijn app dan ook even recht, man man man wat een gedrocht.
Goed om te weten. Wat bedoel je met jouw app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicSjefke
Vanmiddag vanuit mijn werk langs de lokale scooter winkel gereden om een proefrit te maken op de Super Soco CPX.

Wegligging is mede door zijn grotere wielen top, meer dan voldoende power al heb je eigenlijk niet in de gaten dat je topsnelheid rijd.

Enige waar ik wel serieus moeite mee had is het doseren van het gas, CPX reageert extreem gevoelig op het gas. Doseren heeft echt wel enige oefening nodig. Door het zenuwachtige karakter ga je ook zo door de accu hun.

Stond veel wind, veel stop en go plus draaien en keren om wegligging te testen maar accu capacitiet ging wel heel hard achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

saken schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Maar met die 2e accu erbij voor 2500 is niet slecht toch? Al zit ik dan wel te denken als die accu's af zijn, dan moet ik wel gelijk weer 2 accu's erbij kopen om een beetje radius te houden met 52. Dus wellicht even kijken naar een ander model.

Zou een S5 wel meer radius overhouden bij 52km?
Moet je echt naar de accu kijken.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vanmorgen even au op het fietspad gehad.
Ik reed om 7.50 de Snelbinder bij Nijmegen over.
Ik nog blij, een vrijdag en dan naar het werk mogen, weinig fietsers dus..
Reed lekker op maximum, en toen zat er ineens een motoragent naast me.
Balen.
Hij heeft natuurlijk wel gelijk.
"30 km toegestaan, u reed 54 gemeten..."
Ik was wel blij met mijn max. WOK melding snelheid, zeg maar..
Afijn, deze man gaat €308 lichter op vakantie volgende week.
Eerste bekeuring ooit, dus wel ff slikken.
Heb hem nog wel de tip gegeven om even te wachten op de Speed pedelec die vaak tegelijk met mij hetzelfde pad neemt, en me bij houden kan ook..
Hahaha.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicSjefke
Pfoe dat is even een onaangename verrassing zo vroeg op de ochtend. Hoe lang blijft deze overtreding eigenlijk geregistreerd? Ik weet met de auto of motor blijft alles boven de 35 km/h 5 jaar geregistreerd.

Blijft deze ook langere tijd staan omdat je tenslotte 24 km/h overschrijding had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36
OlafBso schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:31:
Vanmorgen even au op het fietspad gehad.
Ik reed om 7.50 de Snelbinder bij Nijmegen over.
Ik nog blij, een vrijdag en dan naar het werk mogen, weinig fietsers dus..
Reed lekker op maximum, en toen zat er ineens een motoragent naast me.
Balen.
Hij heeft natuurlijk wel gelijk.
Heb hem nog wel de tip gegeven om even te wachten op de Speed pedelec die vaak tegelijk met mij hetzelfde pad neemt, en me bij houden kan ook..
Hahaha.
Auch, dat zijn flinke bedragen zeg!

Je zegt "fietspad" maar bedoel je dan zo'n blauw rechthoekig bord, onverplicht fietspad, waar je sowieso niet met de scooter mag rijden?
Of zo'n rond bord met een fiets, verplicht fietspad, waar je ook niet mag rijden
Of een fiets/bromfiets pad binnen de bebouwde kom?

Op de eerste rijd ik nooit, heb het idee dat ze daar heel streng op zijn.
De tweede heel af en toe omdat ik een stukje afsnijd of er per ongeluk op terecht kom als ik ergens niet goed bekend ben, de bebording is nog steeds niet overal op orde zullen we maar zeggen. :|
Maar dan rijd ik altijd heel zacht, rond de 30.
Daar wel een keer gestopt door een motoragent maar kwam er gelukkig met een waarschuwing af. Heeft het heel rustig rijden ook wel aan mee geholpen.

Op de brom/fietspad rijd ik normaal wel 40+, ook al mag dat binnen de bebouwde kom eigenlijk niet maar ik heb niet de indruk dat daar echt op gecontroleerd wordt eigenlijk.
Meestal is het in de stad sowieso te druk echt hard te rijden dus rijd daar ook vaak noodgedwongen langzamer voor de veiligheid, dat scheelt ook.

Kreeg je echt een bon puur voor de snelheid en hoe is dat gemeten, met een laser gun?
Daar gaat toch nog een correctie af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Nijmegen is zo'n jeukstad waar al het verkeer op talloze wegen max 30 mag.
Net zo'n hel op aarde als Amsterdam waar ik 3x per week dwars door heen mag. Nu incl flitspalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
Groningen vind ook niet fijn, zullen vast ergere steden zijn.
Maar zie de logica van de beleidsbepalers niet.
Vanaf de openbare weg 1 rijbaan met rechts de stoeprand en links vluchtheuvel.
Omvervolgens met drukverkeer in je kont wat doorrijdt vol in de ankers om het verplichte brom/fietspad op te knallen welke ook weer tegenliggers heeft en super druk.

Of vanaf het verplichte bromfietspad overgaan in een fietspad.
Waar je dus als bromfietser geen kant meer op kunt.
En je twee mogelijkheden hebt.
1. Eerder de rijbaan op op wat niet mag omdat er een verplicht bromfietspad is.
2. Doorrijden maar dat mag ook niet wat je rijd zo een fietspad op.
En zo zijn er wel meer situaties.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
OlafBso schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:31:

Hahaha.
Dat is wel heftig, 54km/u gemeten, en dan zat je in een dorp gebied neem ik aan met snelheidsdrempels? Want 45km/u zou moeten mogen in de buitengebied op de snelbinder toch? Ik ga wel beter proberen op te letten want in rij ook in gebied Nijmegen. Wel een flinke boete. Is er nog iets gezegd over het langzamer maken van de scooter, of mocht je gewoon doorrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Vliegvlug schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Auch, dat zijn flinke bedragen zeg!

Je zegt "fietspad" maar bedoel je dan zo'n blauw rechthoekig bord, onverplicht fietspad, waar je sowieso niet met de scooter mag rijden?
Of zo'n rond bord met een fiets, verplicht fietspad, waar je ook niet mag rijden
Of een fiets/bromfiets pad binnen de bebouwde kom?

Op de eerste rijd ik nooit, heb het idee dat ze daar heel streng op zijn.
De tweede heel af en toe omdat ik een stukje afsnijd of er per ongeluk op terecht kom als ik ergens niet goed bekend ben, de bebording is nog steeds niet overal op orde zullen we maar zeggen. :|
Maar dan rijd ik altijd heel zacht, rond de 30.
Daar wel een keer gestopt door een motoragent maar kwam er gelukkig met een waarschuwing af. Heeft het heel rustig rijden ook wel aan mee geholpen.

Op de brom/fietspad rijd ik normaal wel 40+, ook al mag dat binnen de bebouwde kom eigenlijk niet maar ik heb niet de indruk dat daar echt op gecontroleerd wordt eigenlijk.
Meestal is het in de stad sowieso te druk echt hard te rijden dus rijd daar ook vaak noodgedwongen langzamer voor de veiligheid, dat scheelt ook.

Kreeg je echt een bon puur voor de snelheid en hoe is dat gemeten, met een laser gun?
Daar gaat toch nog een correctie af?
Nee, dit is gewoon een fietspad langs het spoor over de brug van Lent naar Nijmegen.
Alles mag er over, zelfs 45 km karretjes.
Correctie is er afgehaald volgens hem en ik denk dat het een lasergun is.
Maar goed, ik weet dat hij gelijk heeft, maar er reed geen kip.
Dat maakt het iets zuur.
De beurt voor de scooter wordt even 2 maanden opgeschoven.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlafBso

OlafBso

Eindelijk klaar

Walrave schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:22:
[...]

Dat is wel heftig, 54km/u gemeten, en dan zat je in een dorp gebied neem ik aan met snelheidsdrempels? Want 45km/u zou moeten mogen in de buitengebied op de snelbinder toch? Ik ga wel beter proberen op te letten want in rij ook in gebied Nijmegen. Wel een flinke boete. Is er nog iets gezegd over het langzamer maken van de scooter, of mocht je gewoon doorrijden?
Ik val precies binnen de 54 km p.u. dus nee, daar geen waarschuwing of zo voor gekregen.
Is wel op de spoorbrug, en dan ga je richting stad dus volgens mij dan wel binnen de zgn.bebouwde kom.
Scooter was dus okay verder.
Er was verder geen hond op het ellenlange fietspad.
Logisch, want de vakantie begint in Nijmegen maandag en er is Down the Rabbithole.
Dus nu vind ik het flauw. Verder wel geschikte kerel hoor, relaxed en rustig en ik kon er verder weinig tegenin brengen.
Maar zo een eerste bekeuring krijgen is wel gelijk hard.
Doe me dan maar een bon uit Duitsland.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36
OlafBso schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Nee, dit is gewoon een fietspad langs het spoor over de brug van Lent naar Nijmegen.
Alles mag er over, zelfs 45 km karretjes.
Correctie is er afgehaald volgens hem en ik denk dat het een lasergun is.
Maar goed, ik weet dat hij gelijk heeft, maar er reed geen kip.
Dat maakt het iets zuur.
Nou inderdaad, als je daar gewoon mag rijden met je brommer en het puur de snelheid is vanwege het feit dat het binnen de bebouwde kom is vind ik dat wel erg overdreven.
En dat bedrag ook! :X

Het doel van dergelijke boetes is uiteindelijk toch het verbeteren van de verkeersveiligheid maar als er geen hond rijdt..
Moest er een gemeente kas gespekt worden soms?

Je kan op zo'n plek wel flink wat binnenhalen natuurlijk want de meesten zullen daar te hard rijden in die situatie waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
Vliegvlug schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Moest er een gemeente kas gespekt worden soms?
Politie is landelijk, gemeente mag niet flitsen in NL uit mijn hoofd. Verder eens met je verhaal, het is soms onmogelijk om precies uit te maken waar je wel en niet mag rijden met de brommer, en als je dan op zo'n turbofietspad rijd, waarom zit daar dan een 30 zone voor brommers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
pannekoek schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:31:
[...]
als je dan op zo'n turbofietspad rijd, waarom zit daar dan een 30 zone voor brommers?
Inderdaad, er staan borden op meerdere plekken op die fietspad "Speedpadelac toegestaan" en ja brommers staan ook op de blauwe borden. Ik heb er ook een aantal keren op gereden. Nooit geweten dat er 30km/h zones zijn. Wel een fikse boete voor iets wat niet duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Bij mij staat er ook een bord "Fietsers en bromfietsers oversteken" waarna er een bord komt te staan "Fietspad". Dan maar op de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:07
Vraagje,

Kan het kwaad om een Wifi-stopcontact te plaatsen tussen de lader van mijn NIU scooter?
Ik wil dit doen omdat ik dan niet als ik hem in de middag aan de lader gooi in de avond weer naar beneden moet om hem van de lader af te halen en ik dit vanaf boven kan uitschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Dat kan prima. Je kan ook een countdown timer stopcontact gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Werkt hier prima met een zwave module en Domoticz.
Zon op en schakelde aan, adapter onder een bepaalde wattage dan schakelde hij uit.
Maar heb er ook een schakelaar tussen dus manueel ingeschakeld doet ie precies het zelfde als hier boven.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 20:15
Ik ben van plan om een IVA NCE PRo te kopen. Nu is het mogelijk bij de FD Motors F3 scooter om de accu op te laden met een 20 Ah oplader. Is dat ook bij de NCE PRO mogelijk. Weten jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 21:11
Stidge schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:28:
[...]

(...)dus ik heb dan maar het 40% accu trucje gebruikt om er misschien wat extra uit te persen(...)
Welk trucje is dat dan met die 40% accu/snelheid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 11:11
Patrick4 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:35:
Je kan zonder software update ook sneller rijden door op 49kmh de cruise control te activeren, terug gaan naar stand 1, gas geven en tegelijkertijd weer cruise control activeren, dan naar stand 2 of 3. Rijdt hij ook 65.
Ik kan bevestigen dat dit ook op een NCF werkt. Topsnelheid wordt dan 'slechts' 55 in plaats van 50/51 die het standaard is, maar je voelt dat de begrenzer er af is. Heuvel af reed ik normaalgesproken ook altijd gewoon 50/51, gisteravond heb ik 60 gehaald :*) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-08 16:39
Repro schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Welk trucje is dat dan met die 40% accu/snelheid? :)
Oh dat is een referentie naar: als ze 'm daadwerkelijk gaan testen door er op te rijden, dan gaat ie met 40% langzamer. Dus dan hopelijk met 100% nog een stukje sneller.

Dat is allemaal niet gelukt.

Dus ik rijd nu 51 km/h op teller met de NCE Pro.
Dan cruise control indrukken.
Dan naar standje 1.
Dan gashendel opentrekken.
Dan naar standje 3.
Hoppa, met 100% accu rijdt ie 66-67 km/h op de teller.

Het is alleen natuurlijk wel een flink gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe doen jullie scooters het met dit regenachtige weer?
Storingen door de regen?
Er viel afgelopen dagen ladingen regen, ben benieuwd!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2024 17:10 . Reden: type fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:02:
Hoe doen jullie scooters met dit regenachtige weer?
Storingen door de regen?
Niks geen last gehad, reed prima.
Regenpakje aan en gaan met die banaan.
Moet wel zeggen dat die op het werk onder een overkapping staat en thuis in de schuur.
Alleen city grip2 erom laten zetten.
Die standaard Maxis bandjes vond ik zenuwachtig op de achterkant.
Nu voelt het al beter in bochtjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb hem 365 dagen per jaar buiten in de regen staan, nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:02:
Hoe doen jullie scooters met dit regenachtige weer?
Storingen door de regen?
Als ik een rit heb met weinig stoplichten en niet te veel zijwind doe ik niet eens regenkleding aan. Mijn scherm houdt me aardig droog. Iets rustiger door de bochtjes en dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

supersoco80 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Als ik een rit heb met weinig stoplichten en niet te veel zijwind doe ik niet eens regenkleding aan. Mijn scherm houdt me aardig droog. Iets rustiger door de bochtjes en dat is het wel.
Dat had ik ook toen ik nog op een 4takt reed.
Nu woon werk verkeer met een Stella e bike.

Afgelopen dagen heeft de fiets veel water gezien,
weg onderhoud is hier niet zo best. Daardoor veel diepe plassen gezien. En daar houd de shimano middenmotor niet zo van. Daarom ook mn vraag of er met dit weer veel issues zijn.

En zit nog te twijfelen tussen een 4 takt en een e.
Doorslag is de range en storingen bij nat en winter weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Je zit hier natuurlijk in een e-scooter topic dus je kan verwachten dat je aanbevelingen voor een e-scooter krijgt.
Over storingen maak ik me in ieder geval niet al te druk, elektrische scooters zijn technisch enorm veel eenvoudiger dan de huidige 50cc benzine scooters (die streng zijn afgeknepen en elektronisch geregeld om nog door de milieu eisen te komen)

In mijn scooter zitten een accu, lader, motor, motor-controller, display en display-controller. Een benzinescooter heeft vele tientallen onderdelen op en aan het motorblok waarvan vele slijten of op termijn storingsgevoelig zijn. Het verschil is alleen dat die onderdelen per stuk niet zo duur zijn (maar wel arbeidsloon kosten uiteraard), terwijl bij ons het om dure units gaat van een paarhonderd euro. Daar staat ook tegenover dat een e-scooter amper onderhoud nodig heeft, afgezien van banden en remblokjes heb je geen echte slijtage delen.

Ik zie het inmiddels meer als een zaak van hoeveel geld wil je eraan uitgeven, hoe vaak kan en wil je laden, en ben je fan van de stilte en schoon-heid (geen olie en benzine) van een e-scooter. Ik heb sinds 1998 met veel plezier de straten onveilig gemaakt en overlast veroorzaakt met benzine scooters voor woonwerk verkeer en ik ging 1 jaar geleden eigenlijk uit nieuwsgierigheid eens een e-scooter kopen. Ik heb mijn oude scooters nog geen dag gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tysie1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-06 09:28
Dit weekend mijn horwin sk1 mogen ophalen. Geweldig ding!

Maar is er iemand die weet hoe je die vervelende geluidjes uit krijgt bij het erop en eraf zetten van het alarm? Ook geeft ie een alarmgeluidje als je keyless wilt rijden.
Het is juist mooi dat je elektrisch stil kan weg rijden maar dat alarm geluidje vind ik dan wel vervelend.

Ook zegt de handleiding dat de koplampen even aan blijven na uitschakelen, dit is bij mij niet zo. Is dat een instelling?

Verder erg tevreden. Lijkt toch weer een nieuwer model want de accukabel is verbeterd(nu gewoon 1 dikke oranje) en het slot van het dashboardkastje veert netjes terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

De geluidjes kan je niet uitzetten, maar je kan wel gewoon dat hele keyless en alarm verhaal negeren en gewoon de sleutel gebruiken. Probleem opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
Albert020 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:31:
Vraagje,

Kan het kwaad om een Wifi-stopcontact te plaatsen tussen de lader van mijn NIU scooter?
Ik wil dit doen omdat ik dan niet als ik hem in de middag aan de lader gooi in de avond weer naar beneden moet om hem van de lader af te halen en ik dit vanaf boven kan uitschakelen.
Ik heb deze: https://www.amazon.de/Bre...rungsschutz/dp/B0963HB7ND

Werkt heel goed, 1 knop indrukken en je kunt de laatat gebruikte countdown herhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
Aidix schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:36:
De geluidjes kan je niet uitzetten, maar je kan wel gewoon dat hele keyless en alarm verhaal negeren en gewoon de sleutel gebruiken. Probleem opgelost.
Keyless wel, maar hoe negeer je het alarm?
Die gaat er vanzelf op en toen ik de buddy open deed ging het alarm af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Gewoon alarm uitzetten en dan die remote in de woning laten liggen dacht ik? Hij gaat niet automatisch op alarm hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert020
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:07
Fr33z schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Ik heb deze: https://www.amazon.de/Bre...rungsschutz/dp/B0963HB7ND

Werkt heel goed, 1 knop indrukken en je kunt de laatat gebruikte countdown herhalen
Toevallig had ik deze dus ook gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Dat is het enige wat ik mis aan de Horwin SK1; wat info maar dat is meer vanwege de Tweakers mentaliteit. Misschien dat er iemand ooit nog een serial interface vindt en dat er wat uitgelezen kan worden. Maar dit is iets voor na de garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walrave
Ik heb een vraag die misschien voor alle elektrische scooters geld. Met warme weer is het opvallend hoeveel extra range je uit de batterij kan halen. De meeste electrische autos hebben verwarming voor de batterijen, scooters niet. Is het niet de moeite waard om de scooter batterijen te verwarmen bij koud weer? Lijkt mij dat dat minder energie zou verbruiken dan dat je terug krijgt door een betere range. Heeft iemand iets aftermarket geprobeerd om dit toe te passen bij zijn scooter? Is het zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Zet je accu binnen ipv in de scooter. Dan heb je hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
De lader van de horwin checked ook de temperatuur; en deze laad niet eens als de temperatuur te laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daxtalion
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:19
Daxtalion schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 03:00:
De verkoper in mijn buurt heeft een andere (oudere?) versie van de Horwin SK1.
Die kan 60 km/h en heeft voor het ontgrenzen zwarte draden in plaats van oranje draden.
Ik heb aan de verkoper gevraagd of die ook tot 60 km/h kan gaat met een nieuwe controller
Hopelijk weet ik dat vrijdag.
Na een paar weken dan toch een antwoord gekregen.
Het is niet mogelijk om de controller van de 25 km/h versie te vervangen door een nieuw gekochte versie van de 45 km/h.
Er wordt gecontroleerd op het serienummer van de scooter.
De verdeler zou dat kunnen omzeilen door het serienummer van een 45 km/h scooter in te geven en die op de 25 km/h te installeren.
De verdeler denkt dat Horwin in de gaten wordt gehouden op vlak van snelheid van de Horwins waardoor ze extra voorzichtig moeten zijn.
Voor de bestaande controller wilt Horwin geen software update doorgeven aan mijn verdeler om de 25 om te zetten naar 45.

Met een nieuwe controller komt ook de laatste software versie waardoor die na ontgrenzen max 53 km/h doet aan 100% lading.
Spijtig, maar 43 km/h bij 20% lading van de batterij is te traag voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
tysie1 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:24:
Dit weekend mijn horwin sk1 mogen ophalen. Geweldig ding!

Maar is er iemand die weet hoe je die vervelende geluidjes uit krijgt bij het erop en eraf zetten van het alarm? Ook geeft ie een alarmgeluidje als je keyless wilt rijden.
Het is juist mooi dat je elektrisch stil kan weg rijden maar dat alarm geluidje vind ik dan wel vervelend.

Ook zegt de handleiding dat de koplampen even aan blijven na uitschakelen, dit is bij mij niet zo. Is dat een instelling?

Verder erg tevreden. Lijkt toch weer een nieuwer model want de accukabel is verbeterd(nu gewoon 1 dikke oranje) en het slot van het dashboardkastje veert netjes terug.
Op marketplace staat er 1 tekoop.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
Walrave schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:52:
Ik heb een vraag die misschien voor alle elektrische scooters geld. Met warme weer is het opvallend hoeveel extra range je uit de batterij kan halen. De meeste electrische autos hebben verwarming voor de batterijen, scooters niet. Is het niet de moeite waard om de scooter batterijen te verwarmen bij koud weer? Lijkt mij dat dat minder energie zou verbruiken dan dat je terug krijgt door een betere range. Heeft iemand iets aftermarket geprobeerd om dit toe te passen bij zijn scooter? Is het zinvol?
Ik denk dat de efficientie berekening niet uitkomt/te laag is om de extra kosten te justificeren.
Ook heb je het probleem met thermische traagheid. De accu kan je niet permanent warm houden, dan is immers je batterij zelf zo leeg. Ga je dan verwarmen als je begint met rijden? Dan heb je het probleem dat je accu of net warm is als je aan komt, of dat je een grote heater erin moet zetten, wat weer zorgt voor een lagere snelheid aangezien je accu maar x amp kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Interessante data over de elektrische scooters/motorfietsen verkoopcijfers in 2023: https://www.motorcyclesda...ctric-motorcycles-market/

Zet de dingen wel een beetje in perspectief: van de 10 miljoen elektrische tweewielers, ruim 8 miljoen in China, bijna 1 miljoen in India, en de rest van de wereld doet het met het overgebleven miljoen.

Turkije inmiddels de grootste markt in Europa, ook wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

smily01 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:19:
Ik ben van plan om een IVA NCE PRo te kopen. Nu is het mogelijk bij de FD Motors F3 scooter om de accu op te laden met een 20 Ah oplader. Is dat ook bij de NCE PRO mogelijk. Weten jullie dat?
iva even mailen

maar de 2 optionele laders zijn best aan de prijs zag ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
Vandaag eens de gps naast de SK1 gehangen, wijkt meer af dan ik had verwacht.
Snelheid niet zo zeer, gps is 1-2 lager dan display. De gereden tijd klopt ook precies.
Maar de afstand was 24.8 gps vs 26.7 display. Wijkt dus 7.5% af t.o.v. echte afstand(nog nagekeken met google maps ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-07 00:44
Ik heb een Govecs Go uit 2017 en wil mijn wiel lagers en motor lagers vervangen. Zijn er mensen die dit toevallig eerder hebben gedaan? Zijn het standaard lagers? Nog tips of tricks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
tysie1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:51:
Snelheid niet zo zeer, gps is 1-2 lager dan display. De gereden tijd klopt ook precies.
Maar de afstand was 24.8 gps vs 26.7 display. Wijkt dus 7.5% af t.o.v. echte afstand(nog nagekeken met google maps ook)
Heb jij er andere banden ondergezet? Zal ook eens kijken met nog de orginele banden.

Ondertussen (voor de 1000km controle) een beetje aan het kijken welke banden ik eronder wil zetten. Ik zag hier al de Michelin City Grip 2 voorbij komen. Iemand nog suggesties?

[ Voor 18% gewijzigd door xzaz op 23-07-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
boertje84 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:25:
Ik heb een Govecs Go uit 2017 en wil mijn wiel lagers en motor lagers vervangen. Zijn er mensen die dit toevallig eerder hebben gedaan? Zijn het standaard lagers? Nog tips of tricks?
Die van mij komt uit 2014 en voorwiellager is vervangen door de dealer. Die zei dat het een 'eenvoudig klusje' is en dat het standaard lagers zijn. Verdere ervaring heb ik niet.
Ik heb dat pas laten doen toen het zeer duidelijk was dat ie versleten was. Niet toen ik slechts het vermoeden had. Maw; preventief lagers vervangen lijkt mij niet zinvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tysie1
xzaz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Heb jij er andere banden ondergezet? Zal ook eens kijken met nog de orginele banden.

Ondertussen (voor de 1000km controle) een beetje aan het kijken welke banden ik eronder wil zetten. Ik zag hier al de Michelin City Grip 2 voorbij komen. Iemand nog suggesties?
De originele banden zitten erop.
Het valt me op dat zolang ik rechtdoor rij er een lichte trilling/brom in zit maar als ik de scooter maar een beetje schuin gooi deze heerlijk stil en vlak is.
Zijn dat de originele banden of zit dit ergens anders in? Heb jij dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
tysie1 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:07:
[...]

De originele banden zitten erop.
Het valt me op dat zolang ik rechtdoor rij er een lichte trilling/brom in zit maar als ik de scooter maar een beetje schuin gooi deze heerlijk stil en vlak is.
Zijn dat de originele banden of zit dit ergens anders in? Heb jij dit ook?
Nee, dat heb ik niet. Ik merk wel dat wanneer ik 48 - 52km/h rij dat de weg wel heel erg gaat werken; rij een stukje over een 60 weg en die weg die 'hobbelt' of trilt gewoon, maar dat is wel specifiek één stukje weg (vooral binnenbochten bij 60 wegen merk ik). Wat ik wel heb is dat mijn voor rem gaat piepen, die loopt een beetje tegen de remschijf aan denk ik. Ik heb gevraagd bij de dealer wat dit was en dit is gewoon. Af en toe goed remmen met de voorrem helpt om het te weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
xzaz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Nee, dat heb ik niet. Ik merk wel dat wanneer ik 48 - 52km/h rij dat de weg wel heel erg gaat werken; rij een stukje over een 60 weg en die weg die 'hobbelt' of trilt gewoon, maar dat is wel specifiek één stukje weg (vooral binnenbochten bij 60 wegen merk ik). Wat ik wel heb is dat mijn voor rem gaat piepen, die loopt een beetje tegen de remschijf aan denk ik. Ik heb gevraagd bij de dealer wat dit was en dit is gewoon. Af en toe goed remmen met de voorrem helpt om het te weg te nemen.
Bij mij (IVA NCF) lopen zowel de voorrem als de achterrem regelmatig aan :') Moet de boel een keer loshalen en een beetje kopervet er achter smeren denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tysie1 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:51:
Wat voor merk banden zitten er eigenlijk standaard op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Cordial

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb met een smart socket van Homewizard een automatische laadstop in kunnen stellen zodra de laadstroom boven 700w komt. De accu zit dan op 92%.
Je kan helaas alleen kiezen uit stappen van 50w dus het is of een accu van 50% oid of een van 92%.
Deze oplossing werkt alleen via de smartsocket met WiFi.

In de grafiek zie je een laadcyclus van 30 naar 100%. Dit is een constant-current lader waardoor het opgenomen vermogen langzaam oploopt. Rond de 94% gaat hij over op constant voltage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udzEIxZoEL4BpcnnZiE5VEjnE0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0VfW0XjzvzSTr1JDLuvAAD2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEUxFB748GtkwdrBgKrVnq5OD9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTarWPaCLgwAf7zMQlOzACWR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Aidix op 26-07-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort een testrit op de SK1,

Vraagje voor de Horwin SK1 gebruikers met dubbele accu. Is deze standaard voorzien van de y kabel zodat je ook echt de beide accu's tegelijk gebruikt.

En bij tot wok sneller laten lopen wat doet dat met de range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tysie1
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:38:
Binnenkort een testrit op de SK1,

Vraagje voor de Horwin SK1 gebruikers met dubbele accu. Is deze standaard voorzien van de y kabel zodat je ook echt de beide accu's tegelijk gebruikt.

En bij tot wok sneller laten lopen wat doet dat met de range?
Nee is niet standaard voorzien van de y-kabel. Deze is 250 euro extra.
Mijn kabel wordt volgende week geïnstalleerd, ben benieuwd

Verschil in range, geen idee. Ik ken alleen de range die ik nu heb(2* 24.8 gps, 26.7 display is van 100 naar 20%)

[ Voor 9% gewijzigd door tysie1 op 30-07-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

In 'snelle' modus gaat hij max 54km/h met 100% accu. Zolang je de accu niet compleet leeg rijdt merk je het verschil niet echt.

Als je ipv volgas 40km/h gaat rijden merk je wel dat je een stuk langer met de accu doet.
Wat ook scheelt is plat op het stuur gaan liggen, dan ga je niet harder maar het verbruik daalt wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
Aidix schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:35:
Ik heb met een smart socket van Homewizard een automatische laadstop in kunnen stellen zodra de laadstroom boven 700w komt. De accu zit dan op 92%.
Je kan helaas alleen kiezen uit stappen van 50w dus het is of een accu van 50% oid of een van 92%.
Deze oplossing werkt alleen via de smartsocket met WiFi.

In de grafiek zie je een laadcyclus van 30 naar 100%. Dit is een constant-current lader waardoor het opgenomen vermogen langzaam oploopt. Rond de 94% gaat hij over op constant voltage.

[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt ook andere smart sockets, ik gebruik bij mij thuis die via Tuya werken (besteld op onze grote Chinese webshop natuurlijk). Deze kan je via de app instellen op 1 decimaal nauwkeurig. Wellicht dat, dat interessant voor je is! Kosten iets van een 10tje.
Nadeel is natuurlijk wel dat je data via de servers in China gaan. Maar, als je het enkel voor een lader gebruikt dan is dat niet heel erg volgens mij.
Als je een linkje wil, stuur even een DM, ik weet niet of het plaatsen van webshop links is toegestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Interessant, laat maar komen die link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Laatst online: 19-07 13:52
Ik zit dringend verlegen om advies. Ik wil een tweedehands elektrische scooter kopen. Ik heb twee opties: een Segway B110S van een half jaar oud, 200 km gereden, en een Niu M1 uit 2020, 1000 km gereden. Beide zien er als nieuw uit. Ik ga er alleen een keer of 30 per jaar kleine tochtjes mee maken, vooral door de bossen en zo. Ik heb dus op zich helemaal geen behoefte aan luxe. Ik wil alleen dat ik er een jaar of 4 a 5 vrij zeker van kan zijn dat ik er geen grote kosten aan krijg. Ik zou dus zelf de Segway kiezen, maar mijn zoon vindt dat niks. En van de Niu is hij bang dat de accu binnenkort moet worden vervangen. Hij heeft weliswaar maar 1000 km gereden, maar is wel van 2020. Ik nam zelf aan dat een accu veel langer meegaat als je max 1000 km per jaar rijdt. Weet iemand daar iets zinnigs over te zeggen?

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Accu's kunnen heel lang mee gaan als ze niet worden mishandeld. Mijn fiets is van 2017 (7000km) en die accu is nog helemaal top.
Met die km standen zou ik me geen zorgen maken. Ook niet om 'andere onderdelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tysie1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Verschil in range, geen idee. Ik ken alleen de range die ik nu heb(2* 24.8 gps, 26.7 display is van 100 naar 20%)
Bedankt, op een accu ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tysie1
Dat is inderdaad per accu. 49.6 gps kilometers van 100 naar 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
tysie1 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ik blijf toch tegenstrijdige berichten horen over Y-kabels. Ben erg benieuwd naar je ervaring, als je wilt kan je foto's maken en delen?

Naar mijn inziens; ook met twee dealers gesproken en beiden gaven aan dat er geen Y kabels bestaan voor Horwin SK1 en MK1 accus.

De stelling dat de oplader ook 'simpel' is klopt ook niet; hij checked daadwerkelijk o.a temperatuur van de accu en status. Als het een simpele oplader was zou deze ook twee polig zijn. Hoe dit communiceert met meerdere accu's heb ik dan ook geen idee van.

Afgelopen weekend een tripje met mijn zoon achterop door het Drentse landschap gedaan en tot 31% gekomen op zo'n 43km. Weer opgeladen bij mijn ouders en weer terug 8)

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 31-07-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 20:11

K van k

18x 400 wp oost-west

Hier een ego s-4 ,mn tweede al.
Las al ergens dat ik met deze accu een dik 60000 km kon rijden. Naja meestal koop ik een nieuwe elk jaar. Denk dat ik deze afrijd.
Vorige 4000 mee gereden,2 de accu eigelijk overbodig als je niet zo ver rijd.
Mn vorige zat geen scherm op en haalde ik een 60 km,nu met scherm 50 km.
Maar zou niet meer zonder scherm willen.
Zit vanalles op,telefoon opladen, rijden zonder sleutel, alarm. Zijstandaard en onderstandaard.
Zet en laad hem altijd op de onder de onderstandaard, was mij verteld beter voor de accu.
Met scherm rijd hij een 50 km per uur.
Echt zeer tevreden al een 3 jaar. Kwaliteit.
Had hem uit Lelystad, mooie aanbieding daar voor 1800 met afleveren en scherm en extra slot geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Ik blijf toch tegenstrijdige berichten horen over Y-kabels. Ben erg benieuwd naar je ervaring, als je wilt kan je foto's maken en delen?

Naar mijn inziens; ook met twee dealers gesproken en beiden gaven aan dat er geen Y kabels bestaan voor Horwin SK1 en MK1 accus.

De stelling dat de oplader ook 'simpel' is klopt ook niet; hij checked daadwerkelijk o.a temperatuur van de accu en status. Als het een simpele oplader was zou deze ook twee polig zijn. Hoe dit communiceert met meerdere accu's heb ik dan ook geen idee van.

Afgelopen weekend een tripje met mijn zoon achterop door het Drentse landschap gedaan en tot 31% gekomen op zo'n 43km. Weer opgeladen bij mijn ouders en weer terug 8)
Ik heb met Horwin gemaild , er zijn y kabels a 250 Euro beschikbaar voor de Sk1. Zijn niet persee nodig, maakt het wel makkelijker. Je hoeft namelijk niet meer de accu te wisselen. Dus hoe de dealers erbij komen dat er geen y kabels bestaan, dat is apart.

Inmiddels de Sk1 getest vanochtend. Ga de komende jaren de e scooters nog afwachten.

Vind zelf de range waardeloos (na speed upgrade) met 2x 36ah accu's (zal rond de 100km zijn). Al met al vind ik het in geheel te prijzig.

Oa direkt nieuwe Michelin's erop a 300 euro met montage. De y,-kabel a 250 euro, had verwacht dat deze bij de 36ah accu zou zitten (die kost 1299 euro)

Bedankt allen voor de extra info buiten de testrit om. Daar heb ik veel aan gehad en daardoor een betere keuze kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb met Horwin gemaild , er zijn y kabels a 250 Euro beschikbaar voor de Sk1. Zijn niet persee nodig, maakt het wel makkelijker. Je hoeft namelijk niet meer de accu te wisselen. Dus hoe de dealers erbij komen dat er geen y kabels bestaan, dat is apart.
Dat is wel bizar. Bedankt voor je feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

In deze video brengt iemand een werkbezoek aan Yadea. Ik had geen idee dat het zo'n groot merk was en dat ze zo'n nette fabriek hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Aidix schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:17:
In deze video brengt iemand een werkbezoek aan Yadea. Ik had geen idee dat het zo'n groot merk was en dat ze zo'n nette fabriek hadden.

[YouTube: I visited 8 Chinese factories in 8 days... MIND-BLOWING!]
Ik vind deze kerel zo chill, hij heeft allemaal ebike/escooter/e-whatever met solar gecombineerd-video's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tysie1
De y-kabel zit in de horwin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zaIC0CJglyH1QW4ZiqB3iLNXQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Lackq7UGHnVECVY5Qq973wu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cem5_qIkbhPuBi6Ar0C4et4rA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/em4FTH6Qb3F7dAa37tJcsU0e.jpg?f=fotoalbum_large

Hadden ze bij horwin net zo'n mooie accukabel(1 dikke oranje ipv losse) is het bij de ykabel helaas toch weer losse draden.
Gezien het dashboard(2e accu kwam tevoorschijn) kan een sk1 dus gewoon altijd al 2 accus aan en lijkt het niet op een achteraf bedachte oplossing.
Accus worden netjes gelijktijdig leeg getrokken en geladen, ben er zeer tevreden over.
Dit was het enige waarvoor ik voor een iva zou kiezen, maar met deze oplossing is de horwin het voor mij volledig waard

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Mocht je je irriteren aan het straaljager geluid van je oplader, die ventilator kan je vervangen. Ik heb een Noctua 4020 fan in de Horwin lader gezet en die is nu niet overdreven 10x stiller qua aanzuig geluid en de vibraties zijn ook weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ypihyCmDmtOccwPR198EaY4DbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdZ6qar3gnHP2yBrIIiqcSzf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR-C2FV2E6RTLxThPRgUjK3ye60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVyQrwsKaFY1aFON9UHfoCn5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ook nog een 2e lader maken met spullen van Ali dan kan ik er één in de scooter laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tysie1 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:05:
De y-kabel zit in de horwin
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hadden ze bij horwin net zo'n mooie accukabel(1 dikke oranje ipv losse) is het bij de ykabel helaas toch weer losse draden.
Gezien het dashboard(2e accu kwam tevoorschijn) kan een sk1 dus gewoon altijd al 2 accus aan en lijkt het niet op een achteraf bedachte oplossing.
Accus worden netjes gelijktijdig leeg getrokken en geladen, ben er zeer tevreden over.
Dit was het enige waarvoor ik voor een iva zou kiezen, maar met deze oplossing is de horwin het voor mij volledig waard
Scheelt een hoop geplug. En dat beide accus gelijktijdig ontladen natuurlijk.

Heb je de adviesprijs (250 Euro) mogen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
Aidix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:47:
Mocht je je irriteren aan het straaljager geluid van je oplader, die ventilator kan je vervangen. Ik heb een Noctua 4020 fan in de Horwin lader gezet en die is nu niet overdreven 10x stiller qua aanzuig geluid en de vibraties zijn ook weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga ook nog een 2e lader maken met spullen van Ali dan kan ik er één in de scooter laten liggen.
Wat voor 'spullen van Ali' heb je nodig om zelf een lader te maken? Is het voldoende om een dikke voeding te hebben en de merk/accu specifieke stekker er aan te maken? Ik heb een IVA en er zitten naast de dikke + en - pool nog iets van 10 andere kleine pinnetjes in die stekker. Zal met load-balancing te maken hebben maar wat gebeurd er als je die onaangesloten zou laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

RonaldMcDonald schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Wat voor 'spullen van Ali' heb je nodig om zelf een lader te maken? Is het voldoende om een dikke voeding te hebben en de merk/accu specifieke stekker er aan te maken? Ik heb een IVA en er zitten naast de dikke + en - pool nog iets van 10 andere kleine pinnetjes in die stekker. Zal met load-balancing te maken hebben maar wat gebeurd er als je die onaangesloten zou laten?
Wat je nodig hebt is een li ion accu lader die overeenkomt met het voltage van je accu en de stekker voor jouw type accu.

In mijn geval:
https://www.aliexpress.com/item/1005005482034466.html
https://www.aliexpress.com/item/1005005682515812.html

De laders communiceren niet met de accu, vanuit de lader komt gewoon + en -. Op de stekker moet in mijn geval de + van de lader op 2 pennen worden aangesloten (een grote en een van de signaalpennen). De laders hebben het laadproces ingeprogrammeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
Had hem ook al in "Het Grote Segway forum" gepost.
Maar even tussen alle vragen door maar even een ander bericht.
Echt heerlijk om met dit weer een ochtend tourtje te maken om even de kop te verzetten.
Route uitgestippeld om niet zonder lege batterijen te komen staan in the middle of nowhere.
Dus batterijen vol (100%), de E125s van stal en gaan met die banaan.

Heerlijk 2,5uur op de cruise 49km/h over 't Hogeland gezoefd.
Bij terugkomst in het dorp nog maar even een extra rondje gereden wat de batterijen waren nog niet leeg en was benieuwd bij hoeveel km nog te rijden de accu lamp ging branden.
En nieuwsgierig wanneer de snelheid drastisch zou inkakken.
Bij nog 15km was het dan zover en ging die knipperen en had nog 15% en 16km over.
Maar qua trekkracht voel je wel dat het iets minder is maar schiet nog steeds van zijn plek.
En topsnelheid ligt dus nog steeds op 48/49km/h.
Weet het is warm maar vind het niet slecht.
Dit is goed om mijn range anxiety te genezen. 😉🤣

Stats:
Segway E125s met originele speed upgrade
Gereden 87,3 km en nog 15km bereik over volgens de app
Constante snelheid voor zover mogelijk 48/49km/h op de cruise
De eerste 40km wind mee
Laatste 40km volle bak tegen (3 á 4bft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ytTySnlpMB1_ZFYjfbbML1vodQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnVqn46BPvJPHUSgNSnJyeRO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmRgJs2W1xKLrgefecrAduEGSk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cJvNTBUrpVSdQPmbcCai9h5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGFdnL9yI3j6KFxxudvh_m-26yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQX7oncOAUbOjXIaoCosX5tf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inWFrh2OhT0oob05zL3QeAZV3v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNYnv6vVQmlxfOtnuiT8Vomb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0nLLk4fmtoTlgXpIXvQmv_s2mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGPPsdCihWi4CUnm4VDPI7Oq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0rmpk2C1YhxTjG-KCdpPlhgl64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8I5f0UCWt946t3YmLkfxeTt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev-L3SlCqo8HttRzKHE522SIb7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUV561P3lVPQiRx2ej4aacWC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 12-08-2024 17:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:25:
Voor de liefhebbers: wie herinnert zich nog het debacle van de "App Scooter", oftewel Etergo?

De 21 miljoen 30 miljoen euro die investeerders in deze Nederlandse startup staken verdampten compleet toen het Amsterdamse bedrijf in 2020 voor een appel en een ei verkocht werd aan het Indiase Ola, dat graag wilde beginnen met e-scooters bouwen, en het wel handig vond dat die Nederlanders al het ontwikkelwerk alvast gedaan hadden. De verkoopprijs was zodanig laag dat het Etergo management het overnamebedrag niet publiek durfde te maken, en woedende investeerders dreigden met rechtszaken om de waarheid boven tafel te halen. Maar ja, van een kale kip...

Fast forward naar 2023, en Ola heeft met diezelfde App Scooter (hernoemd naar Ola S1) een absolute mega hit in handen: Ola Electric is de best verkopende scooterfabrikant in India, ze hebben er vorig jaar maar liefst 228.700 (!) verkocht.

En die Nederlandse investeerders? Tsja...
Even terugkomend op dit pareltje van Nederlands ondernemerschap: Ola Electric is inmiddels naar de beurs gegaan en is nu circa 4.8 miljard dollar waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
Aidix schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vond de Horwin SK1 juist best stille opladers hebben. Als je kijkt naar de opladers van andere modellen zoals de IVA NCE Pro en de Super Soco CPX dan hebben die allemaal dunnere opladers en dus ook kleinere ventilatoren. Die van IVA vond ik best wel aanwezig qua geluid.
Was die van jou echt zo erg dan? Of heb je het meer vervangen vanuit het kan altijd beter?
Op de foto lijkt het alsof je de FLX variant hebt. Klopt dat?
Van wat ik kan zien lijkt het alsof de originele ventilator 2 draadjes heeft en dus geen PWM ondersteunt. Ik neem aan dat je hem op 5000 RPM hebt draaien? Hoeveel doet doet de originele?
Heeft de Noctua dezelfde aansluiting of moest je daar nog iets mee doen?

[ Voor 21% gewijzigd door Zomaar op 14-08-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Die in mijn lader was erg luid (en sterk), niet iets wat je in dezelfde kamer wilt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

De Noctua heeft minder dan de helft van het vermogen van de originele fan en draait navenant langzamer. De lader wordt ongeveer 2 graden warmer.

De kabel moet je solderen of met kabel klemmetjes doen die bij de Noctua kit zitten.

Het is de FLX 12v 4020. Niet pwm.

[ Voor 30% gewijzigd door Aidix op 14-08-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Dat is een erg mooie oplossing! Ook goed te zien dat het softwarematig wordt ondersteund. Ik ga na de vakantie nog maar eens met de dealer praten.

• Zomaar
  • Niet online
Aidix schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:27:
Die in mijn lader was erg luid (en sterk), niet iets wat je in dezelfde kamer wilt hebben.
Hmmm. Ik was een bij de dealer gaan kijken en die had er twee op de lader staan. De ventilatoren draaiden wel maar ik vond het erg meevallen. Maar in een youtube video van Scooter Helden was die veel luider. Misschien dat de ventilatoren op een gegeven moment langzamer gaan draaien?
Aidix schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:29:
De Noctua heeft minder dan de helft van het vermogen van de originele fan en draait navenant langzamer. De lader wordt ongeveer 2 graden warmer.

De kabel moet je solderen of met kabel klemmetjes doen die bij de Noctua kit zitten.

Het is de FLX 12v 4020. Niet pwm.
Ik neem aan dat je de ventilator dan gewoon op een pin-header op de printplaat kan aansluiten?
Hoe dan ook. Dit zal wel aan mij liggen maar het lijkt alsof de Noctua in een andere configuratie staat dan de stock fan. Op de foto lijkt het alsof de bolling van de ventilatorbladen van de stock fan aflopen richting de opening van de behuizing terwijl dit bij de Noctua andersom is.

Ik zag trouwens je comments op een ander forum. Nuttige tips. Ik las op een Duits forum dat je die standaard ook kan oplossen door die van de SK3 erop te zetten. Ik vraag me af of dit inmiddels is opgelost als je nu een nieuwe zou kopen.

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Beide fans blazen naar binnen.
Er zit een pin header op een dochterbord aan de zijkant, maar op een plek waar je niet bij kan. Er zit een flinke lading van die witte kit rond alle staande onderdelen en daar zitten ook de schroeven onder die het bord op zijn plek houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zomaar
  • Niet online
Ah, ok. Dan ga ik ervan uit dat je de kabel van de stock fan hebt doorgeknipt en hebt verbonden met de Noctua fan. Het was mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-09 20:00
-

[ Voor 99% gewijzigd door DeJurist op 18-08-2024 13:01 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.