Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:49
IVA NCE Pro met andere controller update.

Nog steeds geen problemen gehad.
Achterband slijt hard >:)

Inmiddels denk ik wel 10.000 km mee verstookt, maar geen idee want de snelheidsmeter en ODO doen het nog steeds niet :+

Accu range met 2x 72V34Ah nog steeds met gemak 70 km.

@alle discussies over speed upgrades en dergelijke:
Die motorcontrollers zijn poepsimpel, helemaal als de stekker de zelfde pin-layout heeft.
Volgens mij is een Segway ook op die manier op te voeren, alleen zie ik dat weinig gebeuren. Ik ben bewust voor de IVA NCE Pro gegaan omdat daar geen custom ECU in zit die allerlei functionaliten moeilijker maakt.

Extra accu er in, eigen controller uit China halen, was vrij plug and play.

Achterremmen heb ik ook gevonden op Ali Express voor 5 euro, want die slijten als een tierelier. De voorrem is nog steeds letterlijk onverwoestbaar. Die lijkt van motormateriaal gemaakt te zijn. De achterrem (zelfde als Niu N1s) lijkt van fietsremblokje materiaal te zijn. Met een paar keer goed remmen is die volledig weg.

Remmen: , type DSP-Blade
Remmen Vervangen Zelfde als Niu.

• Tomvanschayk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:00
Vliegvlug schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:26:
[...]

Is de gevoeligheid van de gashendel het enige wat je in die custom modus kan instellen? Dat is wel erg beperkt dan. :|
Had op zijn minst verwacht dat je daar zelf de topsnelheid zou kunnen kiezen icm hoeveel kW je maximaal wilt gebruiken, want dat is wat nu op de Niu GTS gebeurt naast het begrenzen van de top. Eco is ~1,2 kW, Dynamic is ~2,5 kW en Sport is ~5,2 kW.

Of is dat wat je bedoelt met gashendel instellen?

[...]

Toch apart dat ze die cruise control activatie zo verkloot hebben op de NQiX150 want op de NQi GTS werkt het meestal prima.

Mijn zoon die er ook op reedt had nog wel een tip die ik wil proberen, hij zette bij het activeren van de CC de gashendel ‘vast’ door met zijn rechter duim op het vaste deel naast de gashendel te drukken zodat je hand niet meer vrij kan bewegen. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar klinkt handig. Want hoewel het me bij de GTS meestal prima lukt moet ik er als nog wel bewust op letten dat ik mijn snelheid constant houd wat toch een beetje afleidt. Als dat met de duim-truuk niet meer nodig is zou dat fijn zijn.

[...]

Hoe werkt dat ontgrendelen met je telefoon of smartwatch? Puur op nabijheid of moet je dan nog iets indrukken?

Aan de afstandsbediening van de GTS is op een gegeven moment via een software update van de scooter nabijheidsdetectie toegevoegd. Dat heeft hier echt tot veel gedoe geleid omdat de scooter dan een “welkomspiepje’ geeft en het alarm er dan automatisch af wordt gehaald. Ik wist dat niet en de scooterwinkel ook niet met als gevolg dat de scooter door de winkel helemaal uit elkaar gehaald is omdat ik als gevolg hiervan twee klachten had:
1. Dat de scooter wanneer deze op slot en op alarm in de garage stond opeens op de meest gekke momenten ging piepen, ook midden in de nacht en soms meerdere keren achter elkaar met willekeurige tussenpozen en dan weer een hele tijd niet. Daarbij verlichtte ook de lichtring rond het contactslot.
2. Dat het alarm niet meer goed werkte en vaak niet meer af ging en je zo weg kon lopen met de scooter wat uitereaard niet de bedoeling is van een alarm. :X

Ze hebben de alarm module eruit gehad en nagekeken, mankeerde niets aan, ecu gereset wat ook niet hielp, vervolgens de interne batterij van het systeem leeg laten lopen om echt alles te wissen, hielp ook niet. Bleek het uiteindelijk dus die update met ander gedrag van de AB. Het alarm ging niet meer af vanwege de nabijheid ervan en dat was ook de oorzaak van het piepen. We bergen de sleutels namelijk op in een la die qua afstand net zo ver weg was dat de scooter het ene moment de sleutels wel zag, met een welkomspiepje tot gevolg en dan weer niet, waardoor deze op de meest gekke momenten dus ging piepen. :X

Heb daarna via de app de nabijheidsdetectie van de AB gedeactiveerd en alle klachten waren opgelost! ;)

[...]

Dat is handig om te weten. Dus die knop wordt op de een of andere manier mechanisch geblokkeerd zodra hij uit wordt gezet? Want anders zou je alsnog de knop terug kunnen draaien zonder sleutel natuurlijk.

[...]

Dat is irritant zeg, dat gaat dan om de Bluetooth koppeling ga ik vanuit. Snap niet dat zoiets simpels tegenwoordig nog problemen moet opleveren zeg.

Heeft de NQiX eigenlijk daadwerkelijk ingebouwde speakers zoals ze bij scootercentrum zeiden?

[...]

Wat moet die update gaan doen? Of werkt het bij jou nu ook helemaal niet?
Als het enkel een systeem is met pijlen en gesproken instructies zonder kaart heeft het naar mijn idee sowieso weinig toegevoegde waarde.

[...]

Zou dat vooral doen ja.

Als ik een nieuwe scooter koop is voor mij de vereiste dat die er gelijk opgezet wordt, zal wel wetgeving zijn dat ze ze op 45Km/u moeten uitleveren maar is inmiddels ook gewoon een verdienmodel van die scooterfabrikanten. Belachelijk dat je zoveel geld moet betalen om wat parameters aan te passen. |:(

Zou ook fijn zijn als Niu eens wat regeneratie opties toevoegt die werken zonder te remmen, want dat is kansloos inefficiënt, en waarvan je ook de sterkte kan instellen.

Betaal nu elke beurt van 3000Km voor nieuwe remblokjes achter terwijl ik met mijn oude zelfbouw scooter waar je precies de regeneratie kracht zelf kon instellen niet eens een achterrem nodig had en voor ook nauwelijks gebruikte dus daar kon ik bijna oneindig lang met mijn remblokjes doen.
En regeneratie doet dan ook echt iets voor de range, nu is het verwaarloosbaar bij een Niu.
Dit kun je instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyOl0mx1oeHNoyEL5fF2XHucBiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LzQalb1C2y140Ok023cbkHZp.png?f=fotoalbum_large

Redelijk beperkt dus en ik krijg het niet fijn afgesteld.

De scooter reageert zodra er een Bluetooth verbinding is. Dan knippert de verlichting een paar keer. Je kunt dan de scooter aanzetten door de ready knop ingedrukt te houden. Met een iPhone of iwatch kun je de sleutel toevoegen aan je Wallet en vervolgens je telefoon onder het scherm houden, net zoals met de NFC-kaart.

De knop wordt inderdaad mechanisch geblokkeerd. De scooter moet aan staan om deze te kunnen draaien.

De Bluetooth koppeling is inderdaad heel slecht. Het koppelen van mijn telefoon de eerste keer lukte ook totaal niet. Heeft een paar uur geduurd voordat de koppeling lukte. Bluetooth is ook wel het grootste probleem van de scooter vind ik. Het bereik is heel groot waardoor de scooter vaak in de tuin of schuur staat te knipperen. En omdat de scooter als audioapparaat gekoppeld wordt, worden telefoongesprekken doorgezet naar de scooter, ondanks dat ik binnen sta op 25 meter afstand. De scooter heeft inderdaad een ingebouwde speaker maar die is van dusdanige kwaliteit dat ik beter zelf kan zingen (en nee, dat is niet omdat ik zo goed zing).

Ik krijg zelfs geen pijlen op mijn scherm te zien. Tenminste de laatste keer dat ik het probeerde niet. Zal het morgen eens uitproberen. Met een update zou het mogelijk met kaart zijn maar ik ben benieuwd of dat nog gaat komen. Buiten dat ben ik benieuwd of het heel bruikbaar is. De navigatie in de app heeft wat moeite met Nederlandse regels. Zo stuurt deze je ook gewoon N-wegen op waar je niet mag komen.

Regeneren doet de scooter wel iets op de motor als het goed is. Hoeveel kun je ook instellen. Maar ik heb niet echt het idee dat dit veel range toevoegt.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Tomvanschayk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:56:
[...]

Dit kun je instellen:

[Afbeelding]

Redelijk beperkt dus en ik krijg het niet fijn afgesteld.
Dat is niet al te veel. Die curve lijkt wel op die kW beperking van de verschillende modi die er al op zitten ook al staan er geen waarden op de y-as maar er staat wel “output max” bij.

Kan je de vorm van de curve aanpassen middels dat bolletje in het midden en op het uiteinde?
De scooter reageert zodra er een Bluetooth verbinding is. Dan knippert de verlichting een paar keer. Je kunt dan de scooter aanzetten door de ready knop ingedrukt te houden.
Ah, dan heb je dus enkel je watch of telefoon nodig en hoef je die niet te pakken of iets in te drukken om weg te kunnen rijden.

Die functie is er bij de GTS ook in de app, dat heet “Smart Start” maar die heb ik bewust niet aangezet omdat ik bang ben dat ik weer hetzelfde ongewenste gepiep van de scooter als hij in de garage geparkeerd staat terug krijg net zoals eerst al met de sleutel gebeurde.
Met een iPhone of iwatch kun je de sleutel toevoegen aan je Wallet en vervolgens je telefoon onder het scherm houden, net zoals met de NFC-kaart.
Wat is de toegevoegde waarde daar dan van als de nabijheid van de telefoon al voldoende is om de scooter te kunnen starten?

En zag op de website dat dit alleen werkt met Apple devices.
De knop wordt inderdaad mechanisch geblokkeerd. De scooter moet aan staan om deze te kunnen draaien.
(y)
De Bluetooth koppeling is inderdaad heel slecht. Het koppelen van mijn telefoon de eerste keer lukte ook totaal niet. Heeft een paar uur geduurd voordat de koppeling lukte. Bluetooth is ook wel het grootste probleem van de scooter vind ik. Het bereik is heel groot waardoor de scooter vaak in de tuin of schuur staat te knipperen. En omdat de scooter als audioapparaat gekoppeld wordt, worden telefoongesprekken doorgezet naar de scooter, ondanks dat ik binnen sta op 25 meter afstand.
Dat is super onhandig inderdaad. Ik heb dus de juiste keuze gemaakt door op mijn telefoon die nabijheidsdetectie uit te zetten want dat zou zeker ongewenst gepiep opleveren.

Vind het wel echt een flinke achteruitgang dat Niu geen afstandsbediening meer meelevert, moet ik voor een nieuwe scooter dus altijd zo’n onhandig pasje meenemen en deze ook nog eens pakken en fysiek tegen een kaartlezer aanhouden. Snap echt niets van deze keuze! 8)7

Maar bij de Segway e150s was het niet anders dus dit is blijkbaar de trent in scooterland want ik begreep dat bij de oudere Segways er wel gewoon een AB bijgeleverd werd.
De scooter heeft inderdaad een ingebouwde speaker maar die is van dusdanige kwaliteit dat ik beter zelf kan zingen (en nee, dat is niet omdat ik zo goed zing).
Kansloos ding dus. Ik hoop dat koppeling van de telefoon met de scooter dan niet automatisch je audio output van je oortjes naar die speaker overzet. Zou super onhandig zijn.
Ik krijg zelfs geen pijlen op mijn scherm te zien. Tenminste de laatste keer dat ik het probeerde niet. Zal het morgen eens uitproberen. Met een update zou het mogelijk met kaart zijn maar ik ben benieuwd of dat nog gaat komen. Buiten dat ben ik benieuwd of het heel bruikbaar is. De navigatie in de app heeft wat moeite met Nederlandse regels. Zo stuurt deze je ook gewoon N-wegen op waar je niet mag komen.
Dat is bij Google Maps al een ding omdat Nederland daar echt een uitzondering in is. Met instelling op fiets is het nog het beste te doen maar wordt je weer over fietspaden gestuurd waar je niet mag rijden.

Wat mij betreft moet Niu geen geld en moeite steken in navigatie, daar zijn andere partijen veel beter in, en kunnen ze zich beter focussen op het verbeteren van de scooter software zelf en daar verbetering in aanbrengen zoals de cruise control, regeneratie en een wel werkende Bluetooth koppeling.

En als ze toch iets van navigatie willen faciliteren met Google en Apple om de tafel om Android Auto of Car Play geschikt maken voor gebruik op de scooterschermpjes.
Regeneren doet de scooter wel iets op de motor als het goed is. Hoeveel kun je ook instellen. Maar ik heb niet echt het idee dat dit veel range toevoegt.
Ik zie in de screenshot van die custom settings “regeneratief remmen” vermeld staan wat me doet vermoeden dat het enkel actief wordt op het moment dat je de rem gebruikt, en dat je daarvan dan de sterkte kan aanpassen.
Middels remmen is op de GTS nu de enige manier om regeneratie te activeren maar daar kan je verder niets aan instellen qua sterkte.

Wat ik graag zou zien is regenereren al bij het loslaten van het gas en dat daarvan de sterkte is in te stellen. Dan heeft het pas echt nut.

• Vliegvlug
  • Nu online
Stidge schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:40:
IVA NCE Pro met andere controller update.

Nog steeds geen problemen gehad.
Achterband slijt hard >:)

Inmiddels denk ik wel 10.000 km mee verstookt, maar geen idee want de snelheidsmeter en ODO doen het nog steeds niet :+

Accu range met 2x 72V34Ah nog steeds met gemak 70 km.

@alle discussies over speed upgrades en dergelijke:
Die motorcontrollers zijn poepsimpel, helemaal als de stekker de zelfde pin-layout heeft.
Volgens mij is een Segway ook op die manier op te voeren, alleen zie ik dat weinig gebeuren. Ik ben bewust voor de IVA NCE Pro gegaan omdat daar geen custom ECU in zit die allerlei functionaliten moeilijker maakt.

Extra accu er in, eigen controller uit China halen, was vrij plug and play.

Achterremmen heb ik ook gevonden op Ali Express voor 5 euro, want die slijten als een tierelier. De voorrem is nog steeds letterlijk onverwoestbaar. Die lijkt van motormateriaal gemaakt te zijn. De achterrem (zelfde als Niu N1s) lijkt van fietsremblokje materiaal te zijn. Met een paar keer goed remmen is die volledig weg.

Remmen: , type DSP-Blade
Remmen Vervangen Zelfde als Niu.
Voor verschillende Niu modellen kan je ook aangepaste controllers kopen die eenvoudig te plaatsen zijn. Of het scherm het dan nog goed doet qua snelheid en kilometers weet ik niet want heb me er niet verder in verdiept.
Is ook niet iets wat ik met een scooter die nog in zijn garantie zit zou willen doen.

Heb zelf wel ervaring met custom controllers, namelijk op mijn Novox C50 scooter, heb ik op een gegeven moment een Kelly KLS 7245N controller voor gekocht en laten aansluiten: Vliegvlug in "Elektrische scooters"

Super mooi ding waar van alles aan in te stellen is en je helemaal naar je hand kan zetten.
Destijds gekocht omdat de originele hub motor kapot ging en ik van een 6 naar 3 fasen motor ben overgestapt omdat die couranter zijn. Normaal gaan die hub motoren nauwelijks stuk maar ook de vervangende motor ging niet veel later stuk. :'(

Toen op zoek gegaan naar motor nummer drie maar duurde best lang voor ik die gevonden had. Toen ik die wilde inbouwen bleek de accu compleet leeg te zijn omdat de BMS defect bleek. Er was bij het eerdere klussen aan de scooter om te zien wat er met die defecte motor aan de hand was de usb kabel van de bms tegen een draad aangekomen waar spanning op stond wat een vonk gaf. Daarna kon ik de interface van de BMS niet meer bereiken, ik dacht dat het puur om de usb interface ging die stuk was dus verder geen aandacht meer aan besteed en tijdens de zoektocht naar een andere motor af en toe de scooter aan de lader gehangen met het idee de accu op peil te houden.

Pas toen ik na een ruim jaar ofzo die nieuwe motor had en ik dacht die even in te bouwen bleek de dus hele BMS gaar en daardoor de accu leeg. Heb deze wel weer kunnen opladen door de BMS helemaal te bypassen maar om de scooter weer te kunnen gebruiken is een nieuwe BMS nodig. Ik weet weinig van elektronica af en ben niet goed in solderen dus heb nu nog steeds die defecte novox staan zonder werkend bms en een losse motor die er nog in moet. :|

In de tussentijd met mijn Govecs Go 2.4 gereden maar daar ben ik inmiddels ook al een tijd helemaal klaar mee. Lees mijn posts daarover hier in het topic maar eens terug voor de gein. Riem aandrijving is echt drama, de lagers van balhoofd en achteras zijn inmiddels totaal gaar en mijn achterspatbord is er al twee keer compleet afgerukt door een ontwerpfout die het mogelijk maakt dat het spatbord klem komt te zitten tussen wiel en scooter wat nog eens gevaarlijk is ook.
Die Govecs staat hier nu ook een tijd kapot te staan want niet meer te gebruiken. Had zelfs al een tweede exemplaar gekocht met defecte accu om daarvan de goede onderdelen over te zetten om weer een werkende scooter te hebben maar de motivatie is er niet echt. :/

Met andere woorden, ik ben wel klaar met dat gepruts aan zelfbouw scooters of oude tweedehands.
Lekker makkelijk een goede nieuwe scooter waarmee ik gewoon naar de winkel terug kan als er problemen mee zijn! (y) :)

Remblokjes wil ik nog wel zelf vervangen ja, dat stelt echt niets voor en is vrij prijzig als je dat de winkel elke keer laat doen.

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:49
Groot gelijk. Bij mij is het ook geen noodzakelijk vervoer. Ik heb nog als alternatief de auto en een zelfgebouwde elektrische fiets. Ik heb expres een oude afgetrapte, half gecrashte IVA NCE Pro gehaald voor een habbekrats om dit soort fratsen op uit te halen en het zelfvertrouwen op te bouwen. Als het je hoofdvervoer is en je wilt geen gezeik, dan zou ik 100% de nieuw + terug naar de winkel route nemen.

We hebben als tweakers er wel eens een handje van om alles makkelijk en eenvoudig te laten lijken, maar dan vergeten we vrolijk te vernoemen hoeveel dagen en avonden we hebben gespendeerd om alles uit te zoeken, te vergelijken, en te prutsen totdat het werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Stidge op 08-04-2026 14:46 ]

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:44
Zonder hele verhalen te lezen, dus mogelijk dubbelop: Test scooters ook met een lagere acculading, sommige scooters zakken echt enorm in in topsnelheid en acceleratie als de accu wat leger raakt.

• Vliegvlug
  • Nu online
supersoco80 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:15:
Zonder hele verhalen te lezen, dus mogelijk dubbelop: Test scooters ook met een lagere acculading, sommige scooters zakken echt enorm in in topsnelheid en acceleratie als de accu wat leger raakt.
Dat is een heel goed punt ja, de Niu NQi GTS heeft hier geen last van maar de NQi Sport die ik als leenscooter kreeg wel, daar scheelt het wel wat kilometers.

Is tijdens een proefrit alleen lastig vast te stellen want ik kreeg ze allemaal bijna helemaal vol mee.

Ander ding wat veel verschil kan maken is hoe een scooter reageert met tegenwind en bij heuvel op.
De Niu GTS en mijn custom Novox C50 zijn begrensd op snelheid en gooien er gewoon meer energie tegenaan om die snelheid in alle omstandigheden te halen. De Govecs lijkt begrensd op maximaal vermogen want daar kan tegenwind zo 7Km aan topsnelheid kosten.

Voor beiden is iets te zeggen want je haalt in het laatste geval wel je verwachtte range wat fijn is als je net terug kan op de resterende acculading maar zelf heb ik liever dat de topsnelheid vast gehouden wordt en dat ik zelf rekening moet houden met hoe ver ik nog kan rijden in geval van fikse tegenwind.
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.