Tomvanschayk schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:13:
[...]
Op een paar punten kan ik wel reageren:
De custom mode kun je in de app aanpassen. Daarmee kun je de gevoeligheid van de gashendel instellen. Ik krijg hem niet fijn afgesteld waardoor het heel schokkerig rijd. Ik rijd alleen in sport.
Is de gevoeligheid van de gashendel het enige wat je in die custom modus kan instellen? Dat is wel erg beperkt dan.

Had op zijn minst verwacht dat je daar zelf de topsnelheid zou kunnen kiezen icm hoeveel kW je maximaal wilt gebruiken, want dat is wat nu op de Niu GTS gebeurt naast het begrenzen van de top. Eco is ~1,2 kW, Dynamic is ~2,5 kW en Sport is ~5,2 kW.
Of is dat wat je bedoelt met gashendel instellen?
De knop voor de cruise control werkt inderdaad niet fijn, die gebruik ik nooit. In de app kun je instellen dat je bij 5 seconden dezelfde snelheid automatisch de cc activeert. Die heb ik aan staan, werkt heel fijn.
Toch apart dat ze die cruise control activatie zo verkloot hebben op de NQiX150 want op de NQi GTS werkt het meestal prima.
Mijn zoon die er ook op reedt had nog wel een tip die ik wil proberen, hij zette bij het activeren van de CC de gashendel ‘vast’ door met zijn rechter duim op het vaste deel naast de gashendel te drukken zodat je hand niet meer vrij kan bewegen. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar klinkt handig. Want hoewel het me bij de GTS meestal prima lukt moet ik er als nog wel bewust op letten dat ik mijn snelheid constant houd wat toch een beetje afleidt. Als dat met de duim-truuk niet meer nodig is zou dat fijn zijn.
Ik gebruik enkel mijn telefoon of smartwatch om de scooter ontgrendelen. Afstandsbediening had ik ook fijn gevonden.
Hoe werkt dat ontgrendelen met je telefoon of smartwatch? Puur op nabijheid of moet je dan nog iets indrukken?
Aan de afstandsbediening van de GTS is op een gegeven moment via een software update van de scooter nabijheidsdetectie toegevoegd. Dat heeft hier echt tot veel gedoe geleid omdat de scooter dan een “welkomspiepje’ geeft en het alarm er dan automatisch af wordt gehaald. Ik wist dat niet en de scooterwinkel ook niet met als gevolg dat de scooter door de winkel helemaal uit elkaar gehaald is omdat ik als gevolg hiervan twee klachten had:
1. Dat de scooter wanneer deze op slot en op alarm in de garage stond opeens op de meest gekke momenten ging piepen, ook midden in de nacht en soms meerdere keren achter elkaar met willekeurige tussenpozen en dan weer een hele tijd niet. Daarbij verlichtte ook de lichtring rond het contactslot.
2. Dat het alarm niet meer goed werkte en vaak niet meer af ging en je zo weg kon lopen met de scooter wat uitereaard niet de bedoeling is van een alarm.
Ze hebben de alarm module eruit gehad en nagekeken, mankeerde niets aan, ecu gereset wat ook niet hielp, vervolgens de interne batterij van het systeem leeg laten lopen om echt alles te wissen, hielp ook niet. Bleek het uiteindelijk dus die update met ander gedrag van de AB. Het alarm ging niet meer af vanwege de nabijheid ervan en dat was ook de oorzaak van het piepen. We bergen de sleutels namelijk op in een la die qua afstand net zo ver weg was dat de scooter het ene moment de sleutels wel zag, met een welkomspiepje tot gevolg en dan weer niet, waardoor deze op de meest gekke momenten dus ging piepen.
Heb daarna via de app de nabijheidsdetectie van de AB gedeactiveerd en alle klachten waren opgelost!

Om het stuurslot te gebruiken heb je de sleutel niet nodig, kan ook als de scooter aanstaat door de knop in te drukken.
Dat is handig om te weten. Dus die knop wordt op de een of andere manier mechanisch geblokkeerd zodra hij uit wordt gezet? Want anders zou je alsnog de knop terug kunnen draaien zonder sleutel natuurlijk.
Omdat de software bij de NQiX wat buggy is, werkt de muziekfunctie niet heel consistent. De ene keer koppelt hij mijn telefoon wel goed en kan ik op het display zien welk nummer er speelt en kan je nummers skippen. Vaker werkt het niet.
Dat is irritant zeg, dat gaat dan om de Bluetooth koppeling ga ik vanuit. Snap niet dat zoiets simpels tegenwoordig nog problemen moet opleveren zeg.
Heeft de NQiX eigenlijk daadwerkelijk ingebouwde speakers zoals ze bij scootercentrum zeiden?
Voor de navigatie schijnt er een update te komen alleen deze laat al een hele tijd op zich wachten. Mogelijk komt dit helemaal niet meer lees ik op andere plekken.
Wat moet die update gaan doen? Of werkt het bij jou nu ook helemaal niet?
Als het enkel een systeem is met pijlen en gesproken instructies zonder kaart heeft het naar mijn idee sowieso weinig toegevoegde waarde.
De speedupgrade was mij niet bekend. Binnenkort moet de scooter voor onderhoud naar de dealer dan zal ik er eens naar vragen.
Zou dat vooral doen ja.
Als ik een nieuwe scooter koop is voor mij de vereiste dat die er gelijk opgezet wordt, zal wel wetgeving zijn dat ze ze op 45Km/u moeten uitleveren maar is inmiddels ook gewoon een verdienmodel van die scooterfabrikanten. Belachelijk dat je zoveel geld moet betalen om wat parameters aan te passen.
Zou ook fijn zijn als Niu eens wat regeneratie opties toevoegt die werken zonder te remmen, want dat is kansloos inefficiënt, en waarvan je ook de sterkte kan instellen.
Betaal nu elke beurt van 3000Km voor nieuwe remblokjes achter terwijl ik met mijn oude zelfbouw scooter waar je precies de regeneratie kracht zelf kon instellen niet eens een achterrem nodig had en voor ook nauwelijks gebruikte dus daar kon ik bijna oneindig lang met mijn remblokjes doen.
En regeneratie doet dan ook echt iets voor de range, nu is het verwaarloosbaar bij een Niu.