@
water1309 ik ben het eens met @
german8 wat betreft de Govecs
(de Iva NCE Pro heb ik geen ervaring mee), heb zelf ook zo’n Go 2.4 en zou die zeker niet nog een keer kopen.
Even afgezien van de scooter zelf is voor mij riem aandrijving iets wat ik niet meer wil.
Dat ding breekt altijd op de meest onverwachte momenten en heb toen 2x moeten lopen.
Sindsdien heb ik altijd een reserveband riem in mijn buddybak plus een schroevendraaier en steeksleutel zodat ik die er onderweg weer op kan zetten. Eenmaal thuis moet je ‘m dan nog wel op de juiste spanning zetten maar dan kan je in elk geval wel naar huis rijden ipv lopen.
Nu is die riem natuurlijk wel een slijtage onderdeel wat je in de gaten moet houden en op tijd vervangen, maar je ziet het er slecht aan af en het is ook gedoe. Bovendien heb ik er ook wel eens een tak tussen gehad en toen brak hij ook terwijl hij nog lang niet versleten was.
Ander nadeel van een riem is de beperking van de krachten die je ermee kan overbrengen.
Snel optrekken is juist een pluspunt van elektrische scooters maar de kleine voorpulley is daar bij de Govecs go niet geschikt voor, hij sloopt je riem heel snel als je dat doet en daarbij luistert de afstelling heel nauw.
Ik heb er uiteindelijk maar een grotere op gezet zodat hij maar geen riemen bleef vreten, maar omdat de tandwielverhouding veranderd trekt hij daarna op als een dwijl.
Eigenlijk zou er achter dan ook een groter tandwiel op moeten maar die is heel zeldzaam want afkomstig van een motor Govecs en dan moet je ook nog dingen gaan aanpassen om ‘m erop te krijgen.
Zou daarom zeker voor een scooter met hubmotor gaan, hoewel ik daar met mijn eerste elektrische scooter, een Novox C50, wel veel pech mee had. 2x een kapotte motor gehad maar dat schijnt uitzonderlijk te zijn.
De Govecs Go 2.4 heeft daarnaast ook zelf problemen, o.a. de slappe vering achter, die je achterspatbord sloopt:
Vliegvlug in "Elektrische scooters"
Heb de bevestiging 1x laten lassen en paar maanden later was het weer raak en heb ik ‘m er toen maar af gelaten want is gewoon een vette ontwerpfout dat het überhaupt mogelijk is dat het spatbord klem kan komen te zitten tussen wiel en carrosserie.
Is nog gevaarlijk ook. En stuggere vering die past heb ik ook niet kunnen vinden, Govecs zelf maakt ze in elk geval niet.
Zie dat achterspatbord wat net boven het wiel hoort te zitten ook niet aanwezig lijkt in de Govecs van je advertentie.
Verder zijn de lagers niet echt goed. Blijkbaar zijn die van het balhoofd echt berucht en bij mij al helemaal gaar maar daarna waren ook de lagers in de achtervork aan de beurt. Die waren zonder dat ik het doorhad zo gaar geworden dat bij gas geven het achterwiel zodanig schuin getrokken werd dat de remschijf tegen het vaste deel van de remklauw aan liep. Was toen echt niet meer mee te rijden.
Heb daarna van Marktplaats een andere Govecs gehaald voor weinig met een kapotte accu met het idee om daarvan de onderdelen over te zetten zodat ik mijn scooter weer aan de praat kan krijgen, de accu en motor is verder wel prima namelijk, maar dat staat nu ook al weer een jaar te wachten.
Heb er ook niet echt zin in. Scooters klussen is niet mijn hobby merk ik.
De remmen van de Govecs vind ik trouwens wel prima en aan onderdelen is ook goed aan te komen, die kan je namelijk gewoon nieuw bestellen bij Govecs in Polen maar is wel prijzig vanwege de dure verzendkosten.
Ik rijd nu primair op de Niu NQi GTS van mijn vrouw, die is ook niet zonder problemen helaas maar wel nieuw aangeschaft en kan je daarom onder garantie gewoon wegbrengen en dat is heerlijk ipv er zelf weer mee aan de slag te moeten gaan