Mijn reden om de FQiX in plaats van de NQiX te kopen was de been/knie ruimte. Ik ben 1,95m, ik heb de NQiX 150 geprobeerd en daarbij zat ik met mijn knieën tegen de voorkant aan, met de FQiX heb ik zo'n 3 centimeter ruimte tussen mijn knieën en de voorkant.
Interessant om te weten. Ik heb nooit op een FQiX gezeten, alleen op de NQiX want toen ik proefritjes deed was de FQiX nog niet uit en heb daar uiteindelijk ook niet op gewacht toen ik hoorde dat de NQiX wel ABS heeft en de FQiX niet terwijl die wel op mijn shortlist stond.
Verbaas me er wel over dat er zoveel meer ruimte bij de FQiX is, de medewerker bij mijn scooterwinkel gaf aan dat ze beiden hetzelfde frame zouden hebben. Dan moet het verschil in de kappen zitten of het frame is op die plek toch wat langer.
De toeter/claxon weet ik om een of andere reden met elk ritje wel per ongeluk in te drukken. Ik druk hem soms per ongeluk in tijdens het richting aangeven. Maar ook soms met mijn jas als ik over mijn scooter hang om de lader aan te sluiten of bij het afstappen met mijn knie. (Misschien ben ik gewoon lomp, maar ik zou liever de claxon kunnen uitschakelen omdat ik tot nu toe alleen maar per ongeluk onnodig claxonneer.)
Apart, daar heb ik bij normaal gebruik van een NQi GTS helemaal geen last van en volgens mij zit de toeter daar op hetzelfde plek. Uitschakelen van de claxon is zover ik weet niet mogelijk anders dan fysiek afkoppelen.
De richtingaanwijzer vind ik soms laat of niet reageren, bij het aanzetten van de richting merk ik soms een seconde vertraging op. Bij het uitschakelen van de richting soms twee seconde vertraging of hij gaat niet uit, waardoor ik meermaals moet drukken. De knipperlichten hadden wellicht ook wat sterker gekund? Ik merk in ieder geval met daglicht dat mensen vaak niet zien dat ik richting aangeef, heeft wellicht ook met het formaat van de lampen te maken.
Van laat aangaan van de richtaanwijzers heb ik geen last, geen idee of ze binnen een seconde aan gaan of niet en zou ook niet uit moeten maken aangezien je vooraf richting moet aangeven en niet pas als je de bocht al inzet.
Uitgaan heeft wel iets vertraging inderdaad maar niet zodanig dat ik er last van heb.
Wat wel irritant is is het automatische systeem voor het uitzetten de richtingaanwijzer op de GTS, weet niet of de FQiX dat ook heeft, maar dat werkt erg slecht. Vooral het niet uitzetten wat vaak gebeurt maar soms ook dat het wel uitgaat wanneer ik dat niet wil. Geen idee eigenlijk of dat systeem uit te zetten is maar ik doe het nu gewoon handmatig.
Ik vind de spiegels erg ver uitsteken, en merk dat tegenligger vaak ook niet doorhebben hoe breed je bent. Ik overweeg om er kleinere spiegels op te zetten, of de spiegels op een manier naar binnen draaien, als dat kan.
Je kan de staafjes waarop de spiegels zitten natuurlijk iets verder naar voren of achteren zetten dan steken de spiegels zelf minder uit.
Door het achterwiel past geen ketting. Ik begrijp dat het veiliger is als je een slot door het achterwiel kan halen, omdat het voorwiel losgeschroefd kan worden.
Als ze echt per sé je scooter willen hebben nemen ze wel een betonschaar of haakse slijper mee om het slot te slopen. Voorwiel kan je er inderdaad uit draaien maar dan, gaan ze er met je scooter zonder voorwiel vandoor?
Belangrijker is om je scooter met het slot aan iets vast te zetten want ik acht het risico groter dat ze een scooter die wel een slot om het achterwiel heeft maar niet vastzit stelen groter dan een die met het voorwiel aan een hek vast zit. Die til je namelijk niet zo even een busje in met twee personen.

De radar vind ik eigenlijk nutteloos en alleen maar afleidend. Ik kan prima de spiegels gebruiken en over mijn schouder kijken. De radar heb ik dan ook uitgeschakeld.
Het leek me wel een leuke gimmick maar als dat ding piept en verder niets bijdraagt wordt het wel irritant ja.
Het wat prettig geweest als ik het scherm net wat feller/helderder kan zetten, als ik met zonnebril op rijd kan ik het display amper zien/lezen.
Hmm, geen last van op de GTS.
Het automatisch activeren van de remmen bij het stilstaan wordt geactiveerd na 2 seconde volgens de app, ook als voelt dat soms als 5. Vind dit best wel irritant bij stoplichten en merk dat ik het best vaak nodig heb. Had wat mij betreft wel 1 seconde mogen zijn, of een systeem die gewoon achteruit gaan op slot gooit. Edit: ik heb geteld, het duurt 5 seconden.
Kende die feature niet, ik houd nog gewoon mijn rem vast als het geen vlakke weg is. Misschien automatisme opbouwen om na stoppen 5 seconden de rem vast te houden en dan pas los te laten?
Ik zou me eerder zorgen maken om het weer ontkoppelen van de rem bij gas geven, hopelijk is dat wel instantaan want lijkt me super irritant als je daardoor vertraging krijgt met het wegrijden. Dan zou ik het zelf direct uitzetten.

De TCS lijkt een standaard een soort van 2 seconde timeout te hebben. Heb hier ook soms last van, als ik bijvoorbeeld een fietser inhaal en net over een hobbel op het wegdek rijdt, waarna ik moet wachten tot die weer 'gas' geeft. Niet echt handig als er een tegenligger komt. Overweeg om dit uit te schakelen, kan hem helaas niet minder 'streng' instellen.
Dat had ik met de proefrit op de NQiX 150 ook al gemerkt ja. Ben benieuwd of ik er in de praktijk last van houd en anders maar uitzetten inderdaad.
Regeneratief remmen heb ik op strong gezet, had wat mij betreft nog wel extra strong gemogen.
Super fijn dat daar een instelling voor is! Dat mis ik echt op de GTS, zelfs nog bij de winkel gevraagd of zij het niet sterker kunnen instellen maar dat kon helaas niet.
Remt de FQiX 150 ook daadwerkelijk regeneratief bij gas los laten of moet je echt de remhendel intrekken? Ik hoop het eerste maar ben bang van niet.
Via de app kan je handig je laad limiet instellen en de snelheid. 's Nachts laad ik hem op de langzaamste stand op (250 watt).
Heb een keer gehad de app geen verbinding meer had, toen wou ik even tussendoor snel laden, maar ik kon de snelheid niet meer aanpassen, dus moest ik langzaam laden.
Onhandig dat dat enkel via de app kan zeg, een instelling in het menu op de scooter zelf moet er toch ook haast wel zijn.. Als je na 2 jaar niet meer betaald voor de remote verbinding zou je dat niet meer kunnen aanpassen, is wel erg slecht als dat zo is.
Ik vind de kabel van de lader te kort, dus het gedeelte van de adapter naar de aansluiting op de scooter. Hierdoor moet ik de lader op de voetenplank plaatsen. Ik zou de lader liever op de grond plaatsen, daarvoor is de kabel net te kort. De ventilator van lader blijft draaien als die klaar is met laden.
Die korte kabel zit ook op de snellader van de GTS, net jammer inderdaad. Voordeel is wel dat je de lader niet tot nauwelijks hoort. Er zit wel een fan ook maar die gaat enkel aan als de buitentemperatuur hoog is, anders niet.
Is die fan van de FQiX lader luid?
Snelheid is 48km/u op de display, 44km/u op de GPS. Ik wacht nog op de snelheid update, zou natuurlijk het liefst met de snelheid van auto's kunnen meegaan. Nu gaan auto's soms bumperkleven of rare inhaal acties uitvoeren. Ik zou het als automobilist ook irritant vinden om achter een scooter te rijden die 44 gaat terwijl je zelf net iets over de 50km/u wilt rijden.
Die lage standaard snelheid is echt heel irritant ja. Ik heb mijn NQiX om die reden ook nog niet opgehaald ook alstaat deze al klaar bij de dealer. Zou eind oktober/begin november er pas zijn helaas.

Zag dat je via de app ook een firmware update kan installeren, vraag me af op dit hetzelfde is als de dealers uitvoeren. Sommige vragen er 120 euro voor.
Een firmware update is wat anders dan een speed update, dat laatste kan alleen via de dealer omdat er een actieve verbinding met de Niu servers moet zijn via het dealer systeem voor de speed update.
Dealers betalen Niu ook gewoon voor deze update, geen 120 euro maar wel iets van 60 á 80 euro meen ik.
De loop en reverse assist vind ik niet makkelijk te activeren/gebruiken. De cruise-control is wel makkelijk te activeren/gebruiken.
Dat achteruitrijden kreeg ik met mijn proefrit op de NQiX ook lastig geactiveerd. Denk ook niet dat ik het ooit ga gebruiken. De scooter met de hand naar achter duwen is makkelijk zat.
Bandenspanning: Ik het boekje staat 2,5bar, op de banden staat 2,25 bar, wat is het nou?
Ik doe altijd 2,5 bar. Minder rolweerstand ook dus wat meer range.
Een hele opsomming van dingen, maar ben uiteindelijk wel tevreden over de scooter.
Fijn! Ik ben erg benieuwd hoe mijn NQiX 150 gaat bevallen.