Elektrische scooters

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12
@twkr18526 Dat lijkt me niet echt fijn nee, dat al je ritten onder het account van de nieuwe eigenaar nog zichtbaar zijn.

Heb je al gekeken bij de supportpagina van de app of je voor overdracht misschien iets moet doen om deze data te wissen of te voorkomen dat deze meekomt met een nieuwe account?

Ik heb hier geen ervaring mee, ken alleen de Niu app maar daarvan nooit de app overgezet naar een nieuwe account.

Welke merk scooter gaat dit om?

• tajigox
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 20:59
Vandaag voor het eerste moeten lopen... Had de afstand van mijn rit behoorlijk onderschat en kwam op 500m van mijn huis tot stilstand. Scooter is 2,5 jaar oud en dit is de eerste keer dat die echt helemaal leeg was. Gelukkig staat de accu inmiddels weer aan de lader en laadt die nog netjes.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:24:
[...]
Ik vind dat wel een beetje raar, in Belgie zijn ze nog wel te koop en in Nederland hebben ze net een step aangekondigd.
De steps gaan ongetwijfeld door, dat is Ninebot’s core business, maar dat zijn ook niet echt dingen waar je een dealer netwerk of veel aftersales voor nodig hebt, je voert simpelweg een paar containers in, gooit ze via Bol/Amazon/Action de markt op, en je hoort er nooit meer wat van. De scooters/motorfietsen markt is een langjarige commitment, waar je een goed netwerk voor onderhoud moet opzetten, reserveonderdelen moet distribueren/monteren, een merkreputatie opbouwen waardoor Honda of Vespa rijders durven over te stappen, etc. Als dat niet lukt, wil je ook niet te lang aan een dood paard trekken.

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 13:32
Vliegvlug schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:10:
@twkr18526 Dat lijkt me niet echt fijn nee, dat al je ritten onder het account van de nieuwe eigenaar nog zichtbaar zijn.

Heb je al gekeken bij de supportpagina van de app of je voor overdracht misschien iets moet doen om deze data te wissen of te voorkomen dat deze meekomt met een nieuwe account?

Ik heb hier geen ervaring mee, ken alleen de Niu app maar daarvan nooit de app overgezet naar een nieuwe account.

Welke merk scooter gaat dit om?
Het gaat ook om Niu in dit geval. Volgens de Niu support komt dat, omdat de historie gekoppeld is aan de scooter en niet aan een account. Dus de nieuwe eigenaar kan de exacte locatie gegevens en tijdens zien waar de scooter is geweest. Als je dat niet wilt, moet de nieuwe eigenaar een bericht sturen naar Niu support met het verzoek dit te verwijderen.

• Dreamvoid
  • Niet online
twkr18526 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Het gaat ook om Niu in dit geval. Volgens de Niu support komt dat, omdat de historie gekoppeld is aan de scooter en niet aan een account. Dus de nieuwe eigenaar kan de exacte locatie gegevens en tijdens zien waar de scooter is geweest. Als je dat niet wilt, moet de nieuwe eigenaar een bericht sturen naar Niu support met het verzoek dit te verwijderen.
Hmm dat lijkt me niet helemaal GDPR conform? Dat soort data moet op verzoek toch gewist worden?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

[...]
Ik vind dat wel een beetje raar, in Belgie zijn ze nog wel te koop en in Nederland hebben ze net een step aangekondigd.

[...]

De gevestigde merken hebben ook werk aan de winkel, misschien dat bij hun de afwerking en kwaliteit hoger is, maar technologisch lopen ze gewoon een of twee generaties achter op de Chinezen en voor electrisch maakt dat nog veel verschil.
Segway heeft daarom besloten zich te richten op andere productgroepen en markten

• twkr18526
Dreamvoid schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Hmm dat lijkt me niet helemaal GDPR conform? Dat soort data moet op verzoek toch gewist worden?
Helemaal met je eens. Heb ik Niu support ook erop gewezen. Ofwel die snappen het niet of ze draaien eromheen.

Ze vragen oa of ik de nieuwe eigenaar kan vragen de scooter te unbinden, zodat ik de scooter weer kan koppelen aan mijn Niu app, en dan screenshots stuur naar Niu, zodat de locatiegegevens gewist kunnen worden vanaf mijn account. En dan alweer het omgekeerde.

Enfin, misschien goed voor anderen hier om daar op te letten als je ooit je Niu verkoopt. Een app met historische rit gegevens heeft blijkbaar ook nadelen.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:51

Aidix

Geluidspietlut

Is dit niet gewoon elke keer dat de scooter van eigenaar verwisselt een 'datalek'? Ik zou dit melden bij de autoriteit persoonsgegevens.

• tajigox
[...]

[...]

De gevestigde merken hebben ook werk aan de winkel, misschien dat bij hun de afwerking en kwaliteit hoger is, maar technologisch lopen ze gewoon een of twee generaties achter op de Chinezen en voor electrisch maakt dat nog veel verschil.
Er is wel een beetje een mismatch tussen hoe Europa naar scooters kijkt en hoe dat in China gebeurt. Zelf heb ik een IVA S5. Hoewel er een importeur is vraag ik me stiekem wel af hoe ik deze over een jaar of drie nog moet onderhouden. Je merkt nu al dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.

Ik heb daarom maar besloten het een beetje te doen zoals ze dat in China doen: gewoon rijden, alleen het hoognodige onderhoud (alleen voor veiligheid) uitvoeren en als hij op is, naar de sloop.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tajigox schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Er is wel een beetje een mismatch tussen hoe Europa naar scooters kijkt en hoe dat in China gebeurt. Zelf heb ik een IVA S5. Hoewel er een importeur is vraag ik me stiekem wel af hoe ik deze over een jaar of drie nog moet onderhouden. Je merkt nu al dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.

Ik heb daarom maar besloten het een beetje te doen zoals ze dat in China doen: gewoon rijden, alleen het hoognodige onderhoud (alleen voor veiligheid) uitvoeren en als hij op is, naar de sloop.
Ja, die conclusie heb ik ook getrokken. De Chinese overheid stimuleerd dat ook, volgens mij hebben ze zelfs een keer alle auto's ouder dan 5 of 7 jaar vernietigd. Tja, dan hoef je ook geen auto's te maken die 15 jaar mee gaan. Hetzelfde met scooters.

In Belgie is wel de garantie anders, 2 jaar, in Nederland heb je dan comformiteit en dan wordt het vergeleken met Vespa en de Japanse scooters voor de levensduur, wat de Chinezen niet leuk zullen vinden.

Ik hoop dat we er een jaar of vijf op kunnen rijden en dan zie ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 27-08-2026 13:20 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:51

Aidix

Geluidspietlut

In China zijn niet 'alle auto's ouder dan x jaar vernietigd'. Wel is het zo dat steden milieuzones kunnen hebben en dat er slooppremies zijn wanneer je op een schone auto overstapt.
Het eerste slachtoffer van zulke milieuzones waren trouwens de benzine brommers/scooters. Het is net Nederland, alleen zijn ze daar 10 jaar verder :)

• tajigox
Ik hoop er ook een jaar of 5 op te kunnen rijden. Hoewel hij dan stiekem toch best prijzig is om te rijden. Ik rij 2500km per jaar dus na 5 jaar 12500km dus de afschrijving is dan 20 cent per km, dat zit al aardig in de richting van een afschrijving van mijn auto.

Hoewel voor mij de grote besparing zit in parkeergeld en soms ook tijd. De helft van mijn ritjes zijn in de stad dus elke keer als ik ergens heen ga bespaar ik een paar euro aan parkeren. Dat is zo 750 euro per jaar.

• Dreamvoid
  • Niet online
tajigox schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Lastige met een “merk” als IVA of La Souris is dat dit niet de echte fabrikant is, dat is doorgaans een van de grote “whitelabel” fabrieken (Luyuan, Tailg, Sunra, Horwin, Longshen) en dan moet je gaan uitvogelen wat het equivalente model is in andere landen, en voor je het weet zit je dagenlang op Aliexpress te puzzelen. Met Niu, Vmoto of Yadea weet je iig de echte fabrikant, al is dat ook geen 100% garantie dat ze niet ineens uit Europa vertrekken (zie Segway-Ninebot).

• tajigox
Thanks, heb eens de moeite genomen om te zoeken wat het oorspronkelijke model is. Heb inmiddels een onderdelenlijst met soort van een exploded view gevonden in het Frans met alle onderdelennummers dat maakt een zoektocht wel een heel stuk makkelijker.

• twkr18526
Aidix schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:08:
Is dit niet gewoon elke keer dat de scooter van eigenaar verwisselt een 'datalek'? Ik zou dit melden bij de autoriteit persoonsgegevens.
Ik weet niet of ik die moeite wil doen. Er is nu ook geen bewijs die ik kan aanleveren. De gegevens zijn niet meer zichtbaar voor mij. Daarvoor moet ik de nieuwe eigenaar weer benaderen en zijn medewerking krijgen. Waarschijnlijk zijn mijn locatiegegevens in zijn app niet gekoppeld aan mijn gegevens, behalve dat hij weet dat ik van mij moet zijn als 1ste eigenaar. En er zal met mijn melding niets gedaan worden, als ik de enige ben die zoiets meldt.

Ik kan me niet meer herinneren of ik alle locatie gegevens in 1x kon verwijderen uit de Niu app. Ik maak me geen zorgen, maar vond het wel even apart. En toevallig zag ik het, omdat de nieuwe eigenaar hulp nodig had met koppelen van de scooter aan zijn app.

• twkr18526
Voor nu dacht ik, ik deel het even hier, zodat anderen die dit belangrijk vinden erop kunnen letten als ze hun scooter gaan verkopen.

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:13
Ik wou verleden jaar een elektrische scooter kopen.

Ik liep tegen twee problemen aan. De grote. Allemaal te klein voor mij. En de range. Ik wou een scooter voor toeren voor de fun erbij hebben. Als ik ga toeren kan het maar zo zijn dat ik meer dan 130 km afstand ga rijden. De accu’s zijn niet gemaakt voor lange afstanden maar meer woon werk verkeer.

Dus het werd een grote 4 takt scooter. Wel jammer, want ik wou de scooter opladen d.m.v. mijn zonnepanelen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Marzman schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:37:
Dat is meer dan ik dacht, ik heb dit jaar een Segway E300SE gekocht, maar ik zie maar sporadisch andere electrische motorscooters. Ik heb er denk ik hooguit twee gezien deze zomer :p Als ik een andere Segway tegen kom is het altijd een bromfiets, een keer een motor-niui tegen gekomen nog en een keer een Edrive Torino op motorkenteken (wat een bromfiets lijkt die ze ontgrenst hebben als ik de specs bekijk).

Het meeste wat je ziet in de zomer zijn klasieke motorfietsen. Het is ook een beetje lastig toeren met een electrische motorscooter.
Ik denk echt een gevalletje onbekend maakt onbemind? Ik vind het zelf onbegrijpelijk. Ik heb een BMW C Evolution en dat is zo fijn apparaat, qua rijplezier maar ook qua comfort.

Het aanbod nieuw in de markt is praktisch nul. Ik vind dat echt heel bijzonder, met de huidige accu technologie is er zoveel mogelijk van entry 7kWh tot een maxi scooter met 20kWh en CCS.

Why

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Marzman
  • Niet online

Marzman

revolution-nl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Ik denk echt een gevalletje onbekend maakt onbemind? Ik vind het zelf onbegrijpelijk. Ik heb een BMW C Evolution en dat is zo fijn apparaat, qua rijplezier maar ook qua comfort.

Het aanbod nieuw in de markt is praktisch nul. Ik vind dat echt heel bijzonder, met de huidige accu technologie is er zoveel mogelijk van entry 7kWh tot een maxi scooter met 20kWh en CCS.

Why
Het meest jammere vind ik dat ik geen langere ritten kan maken. Ik kom 85 km/90km ver, maar je wilt het niet te spannend maken en nog terug dus verder dan 40!km ga ik niet van huis. Ik zou anders ook wel door willen rijden naar Brussel, of naar zee, of de ardennen. Ik kan nog wel een accu bijkopen en dan wordt brussel (ik werk daar een keer per maand) haalbaar.

In Parijs zag ik een leuke bmw die geen geluid maakte en het was niet die futuristische maar een normaal model. Zag hem niet op de website van bmw, maar waarschijnlijk is dat die evolution. Waarom maken ze die niet meer?

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 30-08-2026 13:11 ]

/▌

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Ik zit ondertussen voorzichtig te kijken wat er mogelijk is qua controller en accu voor de NQiX500, kan natuurlijk wel een 2e hands Zero ergens vandaan plukken om woon-werk mee te doen, maar als de Niu voor 2-2,5K verbeund kan worden, waarom niet?
Eigenlijk wil ik idealiter 100/110/120 bereiken (100km range bij 110km/u kruissnelheid met een top van 120)
Oplaadtijd boeit daarbij wat minder, 8-12u aan een stopcontact om van 0-100% te gaan is prima.

leeg

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Marzman schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Het meest jammere vind ik dat ik geen langere ritten kan maken. Ik kom 85 km/90km ver, maar je wilt het niet te spannend maken en nog terug dus verder dan 40!km ga ik niet van huis. Ik zou anders ook wel door willen rijden naar Brussel, of naar zee, of de ardennen. Ik kan nog wel een accu bijkopen en dan wordt brussel (ik werk daar een keer per maand) haalbaar.

In Parijs zag ik een leuke bmw die geen geluid maakte en het was niet die futuristische maar een normaal model. Zag hem niet op de website van bmw, maar waarschijnlijk is dat die evolution. Waarom maken ze die niet meer?
Ik herken dat, vooral het gemis aan een snellaadmogelijkheid beperkt de inzetbaarheid behoorlijk. Dan is 120km range vaak wel de beperkende factor, hoewel je met tussendoor even Type2 laden omdat je toch ergens verblijft soms toch nog wel meer km's kan maken dan je denkt, maar dan moet je wel zeker zijn van een laadmogelijkheid op locatie. De laadsnelheid van 30km/h is relatief dan nog wel enigszins okish.

Comfortabel is anders, en een flinke tourrit zit er niet in.

In Parijs zie je de C-Evolution best veel inderdaad. Jammer dat ze hem uit productie hebben gehaald de C04 is toch weer een heel ander concept.

Een 20kWh met 200-275km bereik, +/- 50kW vermogen en CCS zou echt subliem zijn _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 30-08-2026 14:37 ]

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 09:45
revolution-nl schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Een 20kWh met 200-275km bereik, +/- 50kW vermogen en CCS zou echt subliem zijn _/-\o_
Mee eens, ik moet vanaf komende jaar maart in Amsterdam werken, een rit van 120km voor mij. Gelukkig maar een keer heen en weer per week en een paar nachten daar. Ik had het graag op een elektrische motor of motor scooter gedaan, maar dat blijkt dus alleen te kunnen op veel te dure motors. Het is echt triest hoe slecht de bereik van electrische motors is. Ik had gehoopt dat de BMW Vision CE wat zou worden, maar waarschijnlijk maken ze daar een speelgoed van met een bereik van 100km (bij een snelheid van 50km/h). Een rollcage op de snelweg naar werk lijkt me fijn, zeker in de winter.

• Vliegvlug
Niu heeft een beperkte oplage met groen gestylde FQiX 150 & 300 Razer editie uitgebracht: http://anniversary.niu.com/pages/razer
Niu NQiX 150 Razor limited edition

[ Voor 37% gewijzigd door Vliegvlug op 02-09-2026 18:55 ]

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:20:
Niu heeft een beperkte oplage met groen gestylde FQiX 150 & 300 Razer editie uitgebracht: http://anniversary.niu.com/pages/razer
Nice, wij hebben hier de oranje en de zwarte. Fijne scooter, range ook goed te doen. De eerste 500km nu gereden en we halen standaard wel de 70km range op 1 accu. De tweede accu is nog in bestelling. Alleen die navigatie, die is waardeloos…

• Vliegvlug
Teknix1982 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:34:
[..]

Nice, wij hebben hier de oranje en de zwarte. Fijne scooter, range ook goed te doen.
Ik wist eigenlijk niet dat die FQIX al leverbaar was, ik heb ook nog over de getwijfeld want ziet er goed uit maar uiteindelijk eind juni de NQiX150 besteld toen de scooterwinkel aangaf dat daar wel ABS op zit en op de FQiX niet.

Bovendien kwam die wat eerder binnen. Uiteindelijk heb ik de scooter nu nog steeds niet trouwens, hoewel deze al wel binnen was gekomen bij de winkel, omdat de speed update ervoor nog steeds niet beschikbaar is.
Die zou eerst ergens in augustus beschikbaar komen maar kreeg 1,5 week geleden te horen het nu pas eind oktober/begin november gaat worden. :| Ik hoop niet dat het nog later gaat worden.
De eerste 500km nu gereden en we halen standaard wel de 70km range op 1 accu. De tweede accu is nog in bestelling.
70Km range is niet verkeerd!

Heb je dat ook echt getest of is dat op basis van het verwachte bereik dat de scooter zelf aangeeft?

De NQi GTS die we al thuis hebben geeft wel netjes de range aan, dit ook prina klopt met ongeveer 1% per kilometer tot je bij de laatste 20 a 25 Km bereik komt, dan zie je de procenten echt opeens veel harder naar beneden gaan en bij 15Km range over gaat hij in de eco modus wat voor een gele plaat tergend langzaam is.
Dus de laatste 20% van het bereik haal ik er sowieso vanaf want is niet normaal meer te rijden.

Ik heb mijn NQiX150 daarom gelijk al met twee accu’s besteld, zou ik toch 120Km echte range uit moeten kunnen halen in de zomer hoop ik en minimaal 100 in de winter.
Alleen die navigatie, die is waardeloos…
Ik had toen ik destijds een proefrit op de NQiX 150 deed te horen gekregen dat de navigatie niet eens werkte ;)
Maar zelfs als het wel werkt is het dus slecht, goed om te weten. Nu navigeer ik eigenlijk altijd zelf op de scooter omdat je toch in de omgeving blijft en als ik eens wat verder gebruik ik een telefoonhouder en navigeer ik middels mijn mobiel.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Teknix1982 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:34:
[...]

Nice, wij hebben hier de oranje en de zwarte. Fijne scooter, range ook goed te doen. De eerste 500km nu gereden en we halen standaard wel de 70km range op 1 accu. De tweede accu is nog in bestelling. Alleen die navigatie, die is waardeloos…
Hoe werkt die navigatie dan? Alleen een pijl denk ik, zoals ik in de auto boven mijn km teller heb? (dus niet zoals op het infotaintment scherm).

Wel een mooie scooter, ziet er al een stuk beter uit. Veel van die electrische scooters vind ik toch minder mooi, mijn Segway vind ik ook niet super, maar beter dan de vorige Niui (NQi en dergelijke). Goede prijs ook voor de 300. Ik ben wel benieuwd hoe snel 4000 Watt is vergeleken met de 10000 Watt van mijn Segway. Jammer dat dit niet instelbaar is (je hebt wel 1, 2, 3 maar lijkt me handiger dat die standen gewoon een ander wattage en dan range die je haalt hebben).

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 03-09-2026 07:59 ]

/▌

• Vliegvlug
@Marzman Op basis van die FQiX Razer link is het prijsverschil met 2e accu €500 maar dat zou ook een package deal kunnen zijn.

Toen ik mijn NQiX 150 eind juni bestelde gaf de winkel aan dat een losse accu normaal €1000 kost maar dat het (tijdelijk?) bij het gelijk bijbestellen bij een nieuwe scooter €600 kostte.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:59:
@Marzman Op basis van die FQiX Razer link is het prijsverschil met 2e accu €500 maar dat zou ook een package deal kunnen zijn.

Toen ik mijn NQiX 150 eind juni bestelde gaf de winkel aan dat een losse accu normaal €1000 kost maar dat het (tijdelijk?) bij het gelijk bijbestellen bij een nieuwe scooter €600 kostte.
Dat zijn wel betere prijzen dan bij Segway. Dat is het dubbel als package deal en los 1500 euro.

/▌

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:43:
[...]

Ik wist eigenlijk niet dat die FQIX al leverbaar was, ik heb ook nog over de getwijfeld want ziet er goed uit maar uiteindelijk eind juni de NQiX150 besteld toen de scooterwinkel aangaf dat daar wel ABS op zit en op de FQiX niet.

Bovendien kwam die wat eerder binnen. Uiteindelijk heb ik de scooter nu nog steeds niet trouwens, hoewel deze al wel binnen was gekomen bij de winkel, omdat de speed update ervoor nog steeds niet beschikbaar is.
Die zou eerst ergens in augustus beschikbaar komen maar kreeg 1,5 week geleden te horen het nu pas eind oktober/begin november gaat worden. :| Ik hoop niet dat het nog later gaat worden.
Ja hij is sinds augustus leverbaar, in ieder geval hier in Groningen. Ik had in juni online een Segway e150s besteld bij Scootercenter Reeuwijjk. Die was op voorraad echter ze hadden het druk. Na 2 maand en een hoop irritatie later die maar weer gecanceld want had nog geen leverdatum. Toen naar de scooter winkel in Groningen gegaan en die hadden net 3 FQIX binnen. Alle kleuren eentje, toen hebben we direct de zwarte en oranje gekocht. Week erop geleverd gekregen. Dat er geen ABS op zat wist ik maar vond de looks mooier en ABS niet perse noodzakelijk. Ja het is veiliger maar bij max 49 op de teller is CBS ook prima te doen.

70Km range is niet verkeerd!

Heb je dat ook echt getest of is dat op basis van het verwachte bereik dat de scooter zelf aangeeft?

De NQi GTS die we al thuis hebben geeft wel netjes de range aan, dit ook prina klopt met ongeveer 1% per kilometer tot je bij de laatste 20 a 25 Km bereik komt, dan zie je de procenten echt opeens veel harder naar beneden gaan en bij 15Km range over gaat hij in de eco modus wat voor een gele plaat tergend langzaam is.
Dus de laatste 20% van het bereik haal ik er sowieso vanaf want is niet normaal meer te rijden.

Ik heb mijn NQiX150 daarom gelijk al met twee accu’s besteld, zou ik toch 120Km echte range uit moeten kunnen halen in de zomer hoop ik en minimaal 100 in de winter.
Ja zelf getest, mijn gemiddelde zit op 1,3% per kilometer. Die van mijn vriendin op 1.1%. Dit is natuurlijk nog wel de ideale omstandigheden qua weer. De range wordt de eerste 300km bij 100% standaard op 50km gerekend. Pas na 300km gaat de scooter, mits je de instelling Range display op dynamic zet, rekening houden met jouw rijgedrag en verbruik van voorgaande ritten. Precies na 300km sprong dus de range flink omhoog. Nu wachten we zelf nog op de 2e accu voor beide scooters, die waren nog niet leverbaar. Hij verwacht ze deze maand ergens.
Ik had toen ik destijds een proefrit op de NQiX 150 deed te horen gekregen dat de navigatie niet eens werkte ;)
Maar zelfs als het wel werkt is het dus slecht, goed om te weten. Nu navigeer ik eigenlijk altijd zelf om de scooter omdat je toch in de omgeving blijft en als ik eens wat verder gebruik ik een telefoonhouder en navigeer ik middels mijn mobiel.
Ik heb inmiddels ook de telefoonhouder gekocht en op de scooter gemonteerd. De maps doet het telkens even goed en dan verliest hij de connectie met de telefoon of zoiets en dan is de maps weer weg. Dan moet je weer in de app de navigatie starten en doet hij het weer even. Ik snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn maargoed, het is toch niet echt noodzakelijk. Het is niet dat je door heel nederland gaat met dat ding.

• Vliegvlug
Marzman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:46:
[...]

Jammer dat dit niet instelbaar is (je hebt wel 1, 2, 3 maar lijkt me handiger dat die standen gewoon een ander wattage en dan range die je haalt hebben).
Wat doen die standen bij jouw Segway dan nu?
Ik dacht dat die al een max wattage beperking waren namelijk.

Of bedoel je dat je zelf een waarde zou willen instellen per stand?

Bij de Niu vind ik het super irritant dat die standen niet alleen het vermogen maar gelijk ook de topsnelheid naar beneden halen waardoor je er niets aan hebt en ik bijna nooit wat anders gebruik dan de hoogste stand.

Ik begreep dat dit vroeger bij Segway ook zo was maar daar zijn ze toen vanaf gestapt. Ik snap echt niet waarom Niu daar aan vast houdt. |:(

• Vliegvlug
Marzman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:06:
[...]

Dat zijn wel betere prijzen dan bij Segway. Dat is het dubbel als package deal en los 1500 euro.
Dat is wel erg duur ja!

Hopelijk krijg je daar dan wel veel meer capaciteit voor terug… toch?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vliegvlug schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:10:
[...]

Wat doen die standen bij jouw Segway dan nu?
Ik dacht dat die al een max wattage beperking waren namelijk.
Stand 1 is eco, dan trekt hij heel langzaam op vanuit stilstand (gevaarlijk om een drukke weg over te steken, maar verder ok om mee te rijden tussen auto's)
Stand 2 is cruise, dan is hij snel genoeg heb je geen regeneratief remmen.
Stand 3 is sport, dan heb je het volle vermogen en regeneratief remmen.

Ik zou stand 1 iets sneller willen (bijvoorbeeld die 4000 Watt van de Niui en zonder vertraging bij het wegrijden) en stand 2 met regeneratief remmen. Ik snap op zich dat ze het in een stand weg laten, omdat je er mee moet leren rijden, maar ze hadden het ook een instelling in de app kunnen maken. Dan had ik het in het begin uitgelaten, maar nu aangezet. Alle drie de standen halen voldoende topsnelheid. De topsnelheid kan ik ook verlagen in de app, maar ik vind de snelheden niet heel logisch 25/45/50/60 ofzo. Ik snap de denkwijze, maar het is niet dat het een bromfiets wordt als ik hem in de app anders in kan stellen en ik had wel graag 70, 80, 90 kunnen instellen (of dat je gewoon een getal typed ;) )

Net de Niui aan mijn vrouw laten zien, die vind onze Segway mooier ;) De mooiste e-motorscooter vinden we wel allebei de Honda Cuv e, maar ja de accu is daarvan een stuk minder. Misschien tegen de tijd dat de Segway kuren krijgt dat het anders is :p

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 03-09-2026 13:15 ]

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zag op een Franse facebookgroep van Segway iemand de Zeeho AE8 S+ noemen als opvolger. Ook een mooi ding, nog sneller dan de e300 en hij laad ook twee keer zo snel wat wel handig is als je onderweg wilt laden. Hij wordt gemaakt door CFMOTO.

Ze zoeken wel echt de limieten op lijkt het van wat mag in de A1 categorie (12 KW piekvermogen).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 06-09-2026 08:47 ]

/▌

• Walrave
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 09:45
De Zeeho AE8 S+ ziet er inderdaad interessant uit, ben benieuwd wat de real world range is bij 100km/h.

• Dreamvoid
  • Niet online
Heeft die Zeeho werkelijk maar 2x 2.1 kWh accu? Dat is wel heel erg beperkt qua bereik. Als je een maxiscooter met 100+ km/u verkoopt, dan moet je toch wel minimaal 8 kWh erin duwen.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 11:54
Dreamvoid schreef op donderdag 10 september 2026 @ 00:07:
Heeft die Zeeho werkelijk maar 2x 2.1 kWh accu? Dat is wel heel erg beperkt qua bereik. Als je een maxiscooter met 100+ km/u verkoopt, dan moet je toch wel minimaal 8 kWh erin duwen.
ik zou willen dat ik in mijn IVA NCE Pro (45kmh) ook een 8kWh kon retrofitten. Zou zo chill zijn om niet na te hoeven denken en steeds nét niet uit te komen voor 2 woonwerk ritten haha. Scheelt weer een laadcyclus

• UpshiftNL
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13-09 23:12
Mijn Segway E150S is ondertussen bijna een jaar oud, staat nu bijna 8000 kilometer op.

Vond het hoog tijd om een video te maken over de daadwerkelijke kosten per gereden kilometer.

YouTube: Wat kost een elektrische scooter écht per kilometer?

Liggen de (geschatte) kosten per kilometer bij jullie gelijk of hoger/lager?

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Walrave schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:48:
De Zeeho AE8 S+ ziet er inderdaad interessant uit, ben benieuwd wat de real world range is bij 100km/h.
Leuk voor in de stad, reken op de snelweg bij 100km/h op een range van 35-50km.

Met 3.7kWh is de pret snel afgelopen op de snelweg waar je op deze snelheid al 7.5 - 10kW gebruikt.

Een max-scooter moet imo echt minimaal 10kWh capaciteit hebben om een beetje bruikbaar te zijn.

Ik heb afgelopen weekend nog een leuke toerrit gehad met de C-Evolution.
Toch 180km op een dag mee weten te rijden (mijn record) uiteraard met meerdere keren tussendoor laden.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 11-09-2026 17:07 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

UpshiftNL schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:08:
Mijn Segway E150S is ondertussen bijna een jaar oud, staat nu bijna 8000 kilometer op.

Vond het hoog tijd om een video te maken over de daadwerkelijke kosten per gereden kilometer.

YouTube: Wat kost een elektrische scooter écht per kilometer?

Liggen de (geschatte) kosten per kilometer bij jullie gelijk of hoger/lager?
Heel leuk! Ik ga even kijken en zal mijn kosten ook eens uitrekenen :)

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 20:14
tajigox schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:34:
Vandaag voor het eerste moeten lopen... Had de afstand van mijn rit behoorlijk onderschat en kwam op 500m van mijn huis tot stilstand. Scooter is 2,5 jaar oud en dit is de eerste keer dat die echt helemaal leeg was. Gelukkig staat de accu inmiddels weer aan de lader en laadt die nog netjes.
Ik heb tegenwoordig een ccs2 -> chuko verloop bij me en een lader, kan ik bij een laadpaal even laden als het nodig is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:43
Iemand al een speakerset met motor geluid ingebouwd bij een NIU fqix150? Merk namelijk bij het door de stad rijden dat mensen schrikken, omdat ze je niet horen. Heb hem nu een paar weken en ben erg tevreden over wegligging en gedrag.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• Vliegvlug
bbn_ldp schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:25:
Iemand al een speakerset met motor geluid ingebouwd bij een NIU fqix150? Merk namelijk bij het door de stad rijden dat mensen schrikken, omdat ze je niet horen.
Dan moet je er minder hard en dicht langs rijden. ;)

Maar zonder gekheid, ik rijd nu al een paar jaar een elektrische scooter en in het begin had ik dat effect ook maar is steeds minder geworden. Zal enerzijds mijn manier van passeren zijn maar tegelijkertijd denk ik ook dat men het meer gewend is met de hoeveelheid elektrische fietsen en vooral fatbikes tegenwoordig die met een noodgang voorbij komen. Ik toeter soms kort voordat ik een fietser inhaal als het bijv krap is of ik de indruk krijg dat de fietser me niet verwacht.

• raarvogeltje1
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 13-09 17:04
Hoi, ik heb recentelijk de FQiX 150 aangeschaft en ik wou ergens mijn bevindingen delen, dus doe ik dat hier.

Mijn reden om de FQiX in plaats van de NQiX te kopen was de been/knie ruimte. Ik ben 1,95m, ik heb de NQiX 150 geprobeerd en daarbij zat ik met mijn knieën tegen de voorkant aan, met de FQiX heb ik zo'n 3 centimeter ruimte tussen mijn knieën en de voorkant.

De toeter/claxon weet ik om een of andere reden met elk ritje wel per ongeluk in te drukken. Ik druk hem soms per ongeluk in tijdens het richting aangeven. Maar ook soms met mijn jas als ik over mijn scooter hang om de lader aan te sluiten of bij het afstappen met mijn knie. (Misschien ben ik gewoon lomp, maar ik zou liever de claxon kunnen uitschakelen omdat ik tot nu toe alleen maar per ongeluk onnodig claxonneer.)

De richtingaanwijzer vind ik soms laat of niet reageren, bij het aanzetten van de richting merk ik soms een seconde vertraging op. Bij het uitschakelen van de richting soms twee seconde vertraging of hij gaat niet uit, waardoor ik meermaals moet drukken. De knipperlichten hadden wellicht ook wat sterker gekund? Ik merk in ieder geval met daglicht dat mensen vaak niet zien dat ik richting aangeef, heeft wellicht ook met het formaat van de lampen te maken.

Ik vind de spiegels erg ver uitsteken, en merk dat tegenligger vaak ook niet doorhebben hoe breed je bent. Ik overweeg om er kleinere spiegels op te zetten, of de spiegels op een manier naar binnen draaien, als dat kan.

Door het achterwiel past geen ketting. Ik begrijp dat het veiliger is als je een slot door het achterwiel kan halen, omdat het voorwiel losgeschroefd kan worden.

De radar vind ik eigenlijk nutteloos en alleen maar afleidend. Ik kan prima de spiegels gebruiken en over mijn schouder kijken. De radar heb ik dan ook uitgeschakeld.

Het wat prettig geweest als ik het scherm net wat feller/helderder kan zetten, als ik met zonnebril op rijd kan ik het display amper zien/lezen.

Het automatisch activeren van de remmen bij het stilstaan wordt geactiveerd na 2 seconde volgens de app, ook als voelt dat soms als 5. Vind dit best wel irritant bij stoplichten en merk dat ik het best vaak nodig heb. Had wat mij betreft wel 1 seconde mogen zijn, of een systeem die gewoon achteruit gaan op slot gooit. Edit: ik heb geteld, het duurt 5 seconden.

De TCS lijkt een standaard een soort van 2 seconde timeout te hebben. Heb hier ook soms last van, als ik bijvoorbeeld een fietser inhaal en net over een hobbel op het wegdek rijdt, waarna ik moet wachten tot die weer 'gas' geeft. Niet echt handig als er een tegenligger komt. Overweeg om dit uit te schakelen, kan hem helaas niet minder 'streng' instellen.

Regeneratief remmen heb ik op strong gezet, had wat mij betreft nog wel extra strong gemogen.

Via de app kan je handig je laad limiet instellen en de snelheid. 's Nachts laad ik hem op de langzaamste stand op (250 watt).
Heb een keer gehad de app geen verbinding meer had, toen wou ik even tussendoor snel laden, maar ik kon de snelheid niet meer aanpassen, dus moest ik langzaam laden.

Ik vind de kabel van de lader te kort, dus het gedeelte van de adapter naar de aansluiting op de scooter. Hierdoor moet ik de lader op de voetenplank plaatsen. Ik zou de lader liever op de grond plaatsen, daarvoor is de kabel net te kort. De ventilator van lader blijft draaien als die klaar is met laden.

Snelheid is 48km/u op de display, 44km/u op de GPS. Ik wacht nog op de snelheid update, zou natuurlijk het liefst met de snelheid van auto's kunnen meegaan. Nu gaan auto's soms bumperkleven of rare inhaal acties uitvoeren. Ik zou het als automobilist ook irritant vinden om achter een scooter te rijden die 44 gaat terwijl je zelf net iets over de 50km/u wilt rijden. Zag dat je via de app ook een firmware update kan installeren, vraag me af op dit hetzelfde is als de dealers uitvoeren. Sommige vragen er 120 euro voor.

De loop en reverse assist vind ik niet makkelijk te activeren/gebruiken. De cruise-control is wel makkelijk te activeren/gebruiken.

Bandenspanning: Ik het boekje staat 2,5bar, op de banden staat 2,25 bar, wat is het nou?

Een hele opsomming van dingen, maar ben uiteindelijk wel tevreden over de scooter.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.