informatie heb ik wel, veel foto's niet.
voorbeeld van de accu die ik nu net klaar heb en enkele foto's nog van heb:
een bestaande chinese kit die je op veel fietsen ziet heeft deze cellen:
en die zie ik in deze packs zitten:
die cellen zijn gewoon ruk.
ik vervang deze bijvoorbeeld door samsung 29E's of panasonic PF (3400mha) als men maximale capaciteit wilt
ik maak dan een enkel blok van circa 60 cellen en sluit die weer aan op de orginele BMS die erin zit. vaak is dat flink klooien omdat de houders net een haartje te groot zijn maar dan zit het tenminste wel goed vast.
tijdens het puntlassen:
dan heb ik zoizo de capaciteit van 10Ah (op papier, in de praktijk zijn die chinese cellen 7.5Ah) verhoogt naar 17.5Ah en zelfs met de panasonics naar 20.5Ah.
de accu van mijn brommer zit op de plek waar eerst 2 AGM accus zaten (de grote accubak onder het zadelopbergruimte) en is opgebouwd uit 3 lagen met elk 4 groepen van 30 cellen:
ja ik heb OCD als het gaat om het plaatsen van de cellen:
meer foto's van de accus heb ik niet aangezien ik die niet maak tenzij de klant daarom vraagt.
als men informatie wil kan ik die rustig geven echter dient men wel enigsinds gericht te vragen....
de lader is een meanwell HLG-320H-54A. waterdicht en is regelbaar. ik heb hem gewoon afgesteld dat hij bij 53.3v stopt.
1x per 2 maanden of zo stop ik een andere lader aan de orginele aansluiting in de brommer om de accu helemaal vol te krijgen om de cellen te balanceren maar in de praktijk valt de noodzaak daarvoor nog wel mee. o ja, de meanwell zit braaf in de brommer naast de controller en icm met een ingebouwde verlengsnoer van 10 meter in de zadelbagagebak kan je hem overal opladen.
ik heb alleen een extra relais geplaatst die ervoor zorgt dat de lader alleen op de accu word aangesloten als er 220v op staat om te voorkomen dat de accu leegloopt de lader in.
eigenlijk is de meanwell ook geen "officele" lipo lader maar hij doet namelijk exact hetgene wat een dure lipo lader moet doen: het ampere begrenzen en dan het voltage begrenzen. volgens meanwell is het een led driver...
met deze lader zit hij overigens in ongeveer 12 uur van helemaal leeg naar vol. maar dat is totaal niet realistisch aangezien ik 150+km kan rijden in 1x en dat nooit zal doen. ik wou dit bereik zodat ik geen probleem heb als ik hem een keertje vergeet op te laden. en het verlengt ook de levensduur van de totale accu aangezien de belasting over zo'n groot aantal cellen (390) word verdeeld.
vergis je niet, dit pakket kan 1 uur lang meer dan 4kW leveren op 48v of een slordige 12kW voor een kwartiertje...
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen