Elektrische scooters

Pagina: 1 2 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Ik heb eenzelfde probleem met mijn puntlas apparaat. Deze heeft een dermate hoge inschakelstroom dat de elektromagnetische beveiliging in de automaat getriggered wordt en de groep laat afslaan. Oplossing voor mij was het toepassen van een C karakteristiek automaat. Deze is bedoeld voor verbruikers met een hogere inschakelstroom.

B=5-10 x Inom
C=10-15x Inom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Probeer eerst uit te sluiten waarom de beveiliging ingrijpt: is dat op overbelasting of op een aardlek?
Vaak is er een indicatorvlakje dat een andere kleur heeft afhankelijk van hoe hij uitspringt; met de testknop zie je wat hij doet in geval van een aardlek.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 21:50
Proton_ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:34:
Probeer eerst uit te sluiten waarom de beveiliging ingrijpt: is dat op overbelasting of op een aardlek?
Vaak is er een indicatorvlakje dat een andere kleur heeft afhankelijk van hoe hij uitspringt; met de testknop zie je wat hij doet in geval van een aardlek.
Ja, dan wordt het blauwe vlakje geel als ik het me goed herinner. Maar het vlakje is niet geel wanneer de lader de automaat aanspreekt. Kan ik dan concluderen dat het overbelasting is?

[ Voor 50% gewijzigd door Joris 407 op 14-10-2015 14:37 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dan is het idd overbelasting.
IIRC had je een 84V/10A lader => ~ 1 kW AC belasting.
Ik zou dan verwachten dat hij er hoogstens uitspringt bij het inprikken en niet tijdens het laden.
Wat voor automaat is het? Een B 16A / 30mA of iets anders?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:46:
Dan is het idd overbelasting.
IIRC had je een 84V/10A lader => ~ 1 kW AC belasting.
Ik zou dan verwachten dat hij er hoogstens uitspringt bij het inprikken en niet tijdens het laden.
Wat voor automaat is het? Een B 16A / 30mA of iets anders?
Ja, maar de nieuwe lader is 84V/ 8A.
Hij springt er alleen uit bij het inprikken.
Ik denk dat het inderdaad een B 16A / 30mA is. Vrij standaard toch? Ik ga vanavond checken in de meterkast.
Zou een automaat met C-karakteristiek voor mij dan ook de oplossing zijn? Mag dat voor 'huishoudelijk gebruik'?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik neem aan dat je de lader inprikt vóór dat hij aan de scooter hangt?
Als de rest van de installatie ook die piekstroom aan kan, is een C karakteristiek een optie. Uitgangspunt is natuurlijk dat de beveiliging uitschakelt voordat er iets anders in rook op gaat.
Toch lijkt me een softstarter of NTC in de lader een nettere oplossing, je kunt dan veilig nog eens ergens anders opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:01:
Ik neem aan dat je de lader inprikt vóór dat hij aan de scooter hangt?
Als de rest van de installatie ook die piekstroom aan kan, is een C karakteristiek een optie. Uitgangspunt is natuurlijk dat de beveiliging uitschakelt voordat er iets anders in rook op gaat.
Toch lijkt me een softstarter of NTC in de lader een nettere oplossing, je kunt dan veilig nog eens ergens anders opladen.
Ik verbind eerst de connector van de lader met de connector van de scooter. Daarna gaat de steker van de lader in de wcd. Dit om eventuele vonken aan de scooterzijde te voorkomen. Zou ik dit andersom moeten doen?
Wat is een NTC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm, het zou kunnen dat dit zo moet. Het kan ook zijn dat de boel zwaarder belast wordt zo omdat de ingangscondensatoren gevuld worden terwijl er ook 8A uit getrokken wordt.
Zegt de handleiding er iets over?
Een NTC is een temperatuurafhankelijke weerstand. Er zijn varianten speciaal voor dit doel waarbij de koude weerstand de stroom begrenst en daarna zover opwarmt dat de weerstand vervolgens lager wordt en te verwaarlozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Origineel zit de lader weggewerkt in de scooter en heb je alleen een stekker die je in het stopcontact stopt. Ik heb bij mijn scooter een losse lader (in opdracht van de 1e eigenaar zo omgebouwd door de dealer). In de originele situatie heb je dus geen keuze wat je eerst doet en deze situatie komt overeen met hoe ik het nu doe.

Ik denk toch dat ik zo'n inschakelstroombegrenzer ga proberen. Die kan ik dan ook nog eens meenemen als ik op mijn werk wil laden.

Edit: ik kreeg net van EVC het advies om aan te sluiten zoals jij zij: eerst stekker in WCD dan scooterconnector, dat eerst maar ff proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Joris 407 op 14-10-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Nou, dat werkt dus niet. Lader in wcd, lampje ten teken dat laden voltooid is gaat direct aan, terwijl de accu er nog niet aan hangt. Vervolgens scooter aankoppelen, geen verandering.

Toch maar zo'n inschakelstroombegrenzer aanschaffen denk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Monstarr076 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:06:
Ik heb eenzelfde probleem met mijn puntlas apparaat. Deze heeft een dermate hoge inschakelstroom dat de elektromagnetische beveiliging in de automaat getriggered wordt en de groep laat afslaan. Oplossing voor mij was het toepassen van een C karakteristiek automaat. Deze is bedoeld voor verbruikers met een hogere inschakelstroom.

B=5-10 x Inom
C=10-15x Inom
ik heb hezelfde maar zelfs een C was niet voldoende. ik heb uiteindelijk een 52ohm weerstand (50w) ertussen gezet en die dusdanig geschakeld dat ik eerst de trafo activeer door de weerstand en dan een schakelaar omzet die de weerstand omzeil om daadwerkelijk te kunnen lassen. nu is de inrush van de trafo slechts 1,5A ipv de gemeten 48A.

je kan het klappen van de aardlek voorkomen door een isolatietrafo te gebruiken...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ik heb nu een paar dagen de inschakelstroombegrenzer in gebruik en sindsdien is er geen stop meer gesprongen. Het lijkt erop dat ie ook echt zijn werk doet, want bij het insteken van de stekker wordt het lampje op de lader even groen, voorheen sprong daarna de stop en nu niet meer. Vandaag hoorde ik hem zelfs schakelen. Ik ben nog een beetje voorzichtig met mijn conclusie, maar het lijkt dat de oplossing gevonden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Voor de liefhebbers nog even een update: sinds de inschakelstroombegrenzer in gebruik is gaat het laden goed.

Nu met het koudere, natte en mistige weer in combinatie met de blaadjes op de weg kreeg ik behoefte aan meer grip. Daarom all-weather banden laten monteren. Dat rijdt prima, maar ik merk aan de accuinhoud gedurende mijn woonwerkritten dat de accu sneller leeg is. Wellicht dat ik, als het nog kouder wordt en/of er veel wind komt te staan toch de lader (+ inschakelstroombegrenzer) maar weer mee ga nemen om op het werk ook te laden. Just to be sure. En dan niet los onder het zadel, maar in een rugzak om de lader te beschermen tegen schokken.

Mist in het donker is erg vervelend. Het vizier van de helm 'beslaat' waardoor het zicht ernstig belemmert wordt. Met de handschoen het vizier schoonvegen biedt korte tijd wel soelaas. Er zijn wel manieren om hier iets tegen te doen, maar voorlopig zijn we weer even van de mist af. Dan kun je nog beter regen hebben, alhoewel de verlichting van tegenliggers hinderlijk blijft.

Misschien ook een puntje van aandacht voor degenen die een elektrische scooter als alternatief voor de auto overwegen: voor een eerlijke vergelijking van de reistijd moet je ook het aan- en uitkleden meenemen. In mijn geval in de herfst / winter een gevoerde regenbroek, extra trui, sjaal, handschoenen, bergschoenen en helm.

Nu lijkt het alsof ik alleen maar minpuntjes heb, maar ik wil een eerlijk beeld schetsen. Maar de scooter bevalt prima! Het is een fijne 'activiteit' voor en na de werkdag, lekker in de buitenlucht. Zelfs regen is geen echt probleem als je je goed kleedt.
En daarnaast weten dat je elke dag €8,- reiskosten overhoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627452

Goedenavond,

Gemengde geluiden dus nog over elektrische scooters...
zelf heb ik onlangs een AppScooter besteld, wat mij vooral trok waren de apps. Hoorde alleen onlangs dat Gogoro ook naar Amsterdam, waar ik woon komt.
Ik ben zelf nog wel heel blij met mijn keuze voor AppScooter, ook al moet ik iets langer wachten dan op een Gogoro. Alleen het lijkt mij gewoon wel heel fijn dat ik mijn AppScooter straks ook buiten Amsterdam kan gebruiken, aangezien ik die overal kan opladen en niet alleen bij accupunten.
Naar welke elektrische smart scooter gaat jullie voorkeur uit?

Mvg,

Camel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 21:48
Joris 407 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:14:
Het vizier van de helm 'beslaat' waardoor het zicht ernstig belemmert wordt.
Als het visier beslaat aan de binnenkant, kan je bij motorzaken een 'inzet' ruitje halen. Een soort dubbelglas voor je helm.
Wanneer het aan de buitenkant is en je snelheid is te laag om de druppels van je visier te krijgen kan je:
1 - spray voor de auto voorruit die de druppels eraf laat rollen proberen
2 - Handschoenen met een stukje ruitenwissel op de duim proberen

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dankje, die spray weet ik van, moet ik eens testen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Anoniem: 627452 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:16:
Goedenavond,

Positieve punten winnen ruimschoots hoor, wat mij betreft! Vooral elke dag €8,- reiskosten opstrijken is erg fijn. Doe dat eens x200 voor de besparing per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:47

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Anoniem: 627452 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 18:16:
Goedenavond,

zelf heb ik onlangs een AppScooter besteld, wat mij vooral trok waren de apps. Hoorde alleen onlangs dat Gogoro ook naar Amsterdam, waar ik woon komt.
Ik ben zelf nog wel heel blij met mijn keuze voor AppScooter, ook al moet ik iets langer wachten dan op een Gogoro. Alleen het lijkt mij gewoon wel heel fijn dat ik mijn AppScooter straks ook buiten Amsterdam kan gebruiken, aangezien ik die overal kan opladen en niet alleen bij accupunten.
Naar welke elektrische smart scooter gaat jullie voorkeur uit?

Mvg,

Camel
Ik heb lang getwijfeld over die Bolt. Maar €29 per maand kosten gaat me te ver.
Die gogoro is helemaal niet thuis op te laden? Niet handig!
Uiteindelijk pas een 2e hands Emco Nova snor gekocht. Top ding.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Die appscooter ding (en die andere die je niet op kan laden) is niks anders dan een reguliere chinese scooter met een 4g wifi dongle en tomtom ingebouwd.

Helaas gewoon de zoveelste poging om van de doorsnee hippie geld af te troggelen. Het kost zoveel meer dan zelf een eigen scooter voor de deur hebben staan dat het gewoon niet leuk meer is.

Het is veel goedkoper om een 2e hanse te kopen met versleten loodaccus en voor relatief weinig ombouwen naar lipo en voor 1500 euro heb je een goed aparaat die nog jaren meekan en je weinig kost.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 05-12-2015 11:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht ook handig voor hier, met een L2-schuko adapter kun je je scooter aan een laadpaal laden:

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 627452

flippy.nl schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:59:
Die appscooter ding (en die andere die je niet op kan laden) is niks anders dan een reguliere chinese scooter met een 4g wifi dongle en tomtom ingebouwd.

Helaas gewoon de zoveelste poging om van de doorsnee hippie geld af te troggelen. Het kost zoveel meer dan zelf een eigen scooter voor de deur hebben staan dat het gewoon niet leuk meer is.

Het is veel goedkoper om een 2e hanse te kopen met versleten loodaccus en voor relatief weinig ombouwen naar lipo en voor 1500 euro heb je een goed aparaat die nog jaren meekan en je weinig kost.
Ben zelf niet zo technisch aangelegd dat een scooter kan ombouwen, vandaar dat ik voor de kant en klare AppScooter heb gekozen. Sprak mij ook wel aan dat ze, wanneer die kapot gaat, naar mij toekomen om hem te maken. Dus ik denk dat de makers redelijk veel vertrouwen hebben in de kwaliteit van de onderdelen, anders zouden ze die service vast niet aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Anoniem: 627452 schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:59:
[...]
Ben zelf niet zo technisch aangelegd dat een scooter kan ombouwen, vandaar dat ik voor de kant en klare AppScooter heb gekozen. Sprak mij ook wel aan dat ze, wanneer die kapot gaat, naar mij toekomen om hem te maken. Dus ik denk dat de makers redelijk veel vertrouwen hebben in de kwaliteit van de onderdelen, anders zouden ze die service vast niet aanbieden.
De makers vragen een dusdanige abonnementsprijs voor het product dat zo'n stukje service er vanaf moet kan. Waarschijnlijk wordt de scooter in 2 jaar volledig afgeschreven en dekt het abonnement het af.
Mocht de scooter na 3 jaar kapot gaan dan is er nog winst.

De stroom is voor deze grootverbruikers bedrijven zeer aantrekkelijk geprijsd en niet vergelijkbaar met wat jij en ik betalen.

Desondanks is het voor mensen met "2 linker handen" een prima oplossing om stil/groen te reizen :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Een beetje technische kennis is in mijn geval wel makkelijk. De tandriem heeft het begeven en de importeur van Govecs wil mijn locale fietsenmaker niet aan een vervangende riem helpen of aan de informatie die hiervoor nodig is. Pff. Zelf maar een tandriem besteld via mijn werk mbv van gegevens op de riem en google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Joris 407 schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:51:
Een beetje technische kennis is in mijn geval wel makkelijk. De tandriem heeft het begeven en de importeur van Govecs wil mijn locale fietsenmaker niet aan een vervangende riem helpen of aan de informatie die hiervoor nodig is. Pff. Zelf maar een tandriem besteld via mijn werk mbv van gegevens op de riem en google.
Meen je dat? :/

Het is toch jouw scooter, wie zijn zij om te bepalen wie jouw aandrijfriem gaat vervangen?!

Ook al doe je het zelf....Ook al doet een baviaan het.... Als het goed gebeurd is het goed, wordt het niet goed gedaan dan is het toch ook jouw probleem?!

Ik was een Govecs "fan", maar begin daar steeds meer op terug te komen....

[ Voor 27% gewijzigd door Freemann op 14-12-2015 16:11 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ja, ik vind het ook erg vreemd. Misschien als ik zelf een dealer zou bellen en een riem bestellen dat het wel zou werken. Maar goed, via mijn werk heb ik 40% korting, dus niet heel erg dat het zo loopt, wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Joris 407 schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:11:
Ja, ik vind het ook erg vreemd. Misschien als ik zelf een dealer zou bellen en een riem bestellen dat het wel zou werken. Maar goed, via mijn werk heb ik 40% korting, dus niet heel erg dat het zo loopt, wel vreemd.
hmmm dat klinkt als een prima oplossing.

Wat kost zo'n riem eigenlijk, is het veel werk om hem te vervangen en hoe vaak moet die vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Freemann schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:12:
[...]

hmmm dat klinkt als een prima oplossing.

Wat kost zo'n riem eigenlijk, is het veel werk om hem te vervangen en hoe vaak moet die vervangen worden?
Zonder korting iets van 70 euro. Het is niet veel werk. Alleen voor het op de juiste spanning zetten heb je een tool nodig om deze spanning te meten. Riem zit er nu 8000 km op geloof ik. Mijn leverancier zegt dat de pulley op de motor te klein is en dat alle riemen vroegtijdig zullen uitvallen..foutje in ontwerp van Govecs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Kleinere poulie is nodig om de motor (die dus onderbemeten is) genoeg trekkracht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Joris 407 schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:39:
[...]

Zonder korting iets van 70 euro. Het is niet veel werk. Alleen voor het op de juiste spanning zetten heb je een tool nodig om deze spanning te meten. Riem zit er nu 8000 km op geloof ik. Mijn leverancier zegt dat de pulley op de motor te klein is en dat alle riemen vroegtijdig zullen uitvallen..foutje in ontwerp van Govecs?
aha!

Ik zou met een whiteboard marker op het plastic kapje van de riem een punt aftekenen.
Op dat punt zou ik de riem bij elkaar brengen, door te drukken met mijn vingers, om vervolgens de afstand tussen de riem te meten. Die afstand zou ik dan bij de nieuwe riem ook nastreven en dan zit je mijninziens weer op een redelijk OK riemspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tandriemen hebben weinig rek; grote kans dat je door een nieuwe hetzelfde af te stellen als een versleten variant, de nieuwe te weinig spanning geeft.
Maar misschien is dat in dit geval, met een te kleine buigradius, nog gunstig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
De juiste spanning staat in het boekje, weergegeven in Hz: 80-85. Goedkopere tools om de spanning af te stellen werken op drukkracht waarmee je de riem indrukt. Ik weet alleen nog niet hoe je dit omrekent, als dat al mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
Vuistregel voor het op juiste spanning zetten van de riem is m zo strak zetten dat hij niet verder dan een kwartslag te draaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Heb m net opgehaald. Ze controleren de spanning met een app van Continental! Ik moet m zelf nog proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik breng even wat leven in dit topic. Laatst nog even iets gevraagd in het draadje van de Elektrische autos, maar ja daar hoort het niet :P

Mijn broer is een elektrische scooter aan het overwegen. Zou dolgraag een EV willen hebben, maar heeft nu eenmaal geen auto nodig. Nu heeft ie naar de Nimoto Trendy gekeken voor de dubbele accu. Maar die schijnen niet meer gemaakt te worden en worden dus uit voorraad verkocht. dat durft hij niet aan ivm reserveonderdelen.
Eerste vraag is dus: Is dit terecht of is het toch te repareren / te vervangen ook al worden ze niet verkocht?
(Geen technici hier, dus 'even een controller van marktplaats plukken en aan de inverter jassen' gaat het niet worden O-) )

Nu hebben we binnenkort een proefrit op een Emco Novi. Iets duurder jammer genoeg, maar ook met lekker wat range te verkrijgen en lekker licht.
Nu was het bij de Nimoto zo dat je hem eigenlijk iets moest opvoeren omdat hij onder de 45 bleef steken. Is dit een probleem dat bij alle EV-scooters voorkomt of is dat iets Nimoto's specifiek?

Nog andere scooters die in hetzelfde budget passen, of is dit het wel een beetje? (Deze zijn 3k en 3,5k respectievelijk)
Scooters als de E-Vivacity vallen toch echt ver biten het budget (5k) en de AppScooter was toch een beetje vaag vooralsnog en daar zit een accuhuur bij (niet echt een nadeel overigens, maar kost wel geld).

Is het overigens een goede aanname dat de accu na 2 jaar moet worden vervangen, of gaat het bij goed gebruik (daar instrueer ik mijn broer wel op) gewoon 5 jaar of meer mee?

Ik weet niet hoeveel mensen hier rondsurfen, maar ik hoop dat iemand ervaring heeft met een van deze modellen (of andere in hetzelfde budget). Voordat we een miskoop doen op iets wat voorkomen had kunnen worden.
Ik heb de vorige pagina's wel gelezen, maar een wat versere reactie is toch wel prettig. Niet dat er in het laatste half jaar opeens veel veranderd is, maar je weet maar nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Ik heb een Emco Nova snor met dubbele accu. 2e hands gekocht en deze was voorzien van een potmetertje om de snelheid aan te passen. Rijdt nu netjes 28km/u. Hij liep makkelijk 50km/u.

Ik ben er erg tevreden mee. 2 accu's is handig, ga je wat verder weg neem je er twee mee, anders één en bespaar je wat gewicht.
We hebben de accu's nog nooit leeg gereden dus de actieradius is nog wat vaag. Maar met 2 personen 40km per accu haal ik wel. Afgankelijk van de wind, gewicht, optrekken, bandenspanning natuurlijk.
En kou! Accu's houden niet van kou dan zakt de actieradius als een malle.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je kan de accus gewoon naar iemand sturen en die strippen en er nieuwe cellen in zetten. ik doe het veel met fietsaccus (zakcentje extra) aangezien de kwaliteit van accus voor fietsen, scooters en eigenlijk alles electrisch is gewoon ruk. geen ander woord voor. het is echt de goedkoopste rommel uit china vaak. of je moet echt de high end fietsen hebben van de grote merken maar 90% is gewoon goedkope rommel uit china.

ik heb zoals je boven kan zien mijn eigen brommeraccu gemaakt en dat ding heeft inmiddels een paar duizend km gereden, kan 180km op een lading doen (met 37km/u max op de huidige instellingen, moest hem minder vermogen geven anders durft de vrouw er niet op te rijden :+ ) en qua slijtage gaat dat ding zoizo de aankomende 12 jaar niet kapot. ik laad hem nu maar tot 90% op en krijg 4x zoveel levenduur erdoor en dankzij het formaat is de belasting zo laag (0.4 ampere) per cel dat ze gewoon bijna niet slijten door het gebruik. tesla gebruikt hetzelfde principe voor hun auto's en die accus zijn ook niet kapot te krijgen en worden zelfs nog zwaarder belast dan de mijne.

ik zou gewoon zo'n brommer kopen (2e hands is VEEL goedkoper) en als de accus slecht worden gewoon contact opnemen met een "handige harry" zoals ik die de scooter kan ombouwen met nieuwe high end cellen en indien de bestaande controller bijvoorbeeld regeneratie mist (heel erg fijn!!!!!!) omdat het zo'n goedkoop ding uit china is kan je het overwegen (ik raad het zeker aan) om de controller te vervangen en zo een nog stillere motor te krijgen, regen erbij te krijgen en gewoon via bleutooth en een app op je telefoon de instellingen van de brommer te kunnen wijzigen (topsnelheid, trekkracht en veel meer).

ik heb mijn brommer voor 100 euro op marktplaats gekocht met rotte loodaccus erin en heb er zelf een kleine 1500 euro aan uitgegeven en heb nu een scooter die 180+km kan rijden op 1 lading, een ingebouwde lader heeft, de 0-60 kan doen in minder dan 3 seconden en de aankomende 10 jaar geen onderhoud nodig heeft behalve nieuwe bandjes. de remmen slijten niet want ik rem volledig door de regeneratie. alleen bij noodstops gebruik ik de schijfremmen of om niet weg te rollen bij het stoplicht...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 01-07-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
flippy.nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:29:
je kan de accus gewoon naar iemand sturen en die strippen en er nieuwe cellen in zetten. ik doe het veel met fietsaccus (zakcentje extra) aangezien de kwaliteit van accus voor fietsen, scooters en eigenlijk alles electrisch is gewoon ruk. geen ander woord voor. het is echt de goedkoopste rommel uit china vaak. of je moet echt de high end fietsen hebben van de grote merken maar 90% is gewoon goedkope rommel uit china.

ik heb zoals je boven kan zien mijn eigen brommeraccu gemaakt en dat ding heeft inmiddels een paar duizend km gereden, kan 180km op een lading doen (met 37km/u max op de huidige instellingen, moest hem minder vermogen geven anders durft de vrouw er niet op te rijden :+ ) en qua slijtage gaat dat ding zoizo de aankomende 12 jaar niet kapot. ik laad hem nu maar tot 90% op en krijg 4x zoveel levenduur erdoor en dankzij het formaat is de belasting zo laag (0.4 ampere) per cel dat ze gewoon bijna niet slijten door het gebruik. tesla gebruikt hetzelfde principe voor hun auto's en die accus zijn ook niet kapot te krijgen en worden zelfs nog zwaarder belast dan de mijne.

ik zou gewoon zo'n brommer kopen (2e hands is VEEL goedkoper) en als de accus slecht worden gewoon contact opnemen met een "handige harry" zoals ik die de scooter kan ombouwen met nieuwe high end cellen en indien de bestaande controller bijvoorbeeld regeneratie mist (heel erg fijn!!!!!!) omdat het zo'n goedkoop ding uit china is kan je het overwegen (ik raad het zeker aan) om de controller te vervangen en zo een nog stillere motor te krijgen, regen erbij te krijgen en gewoon via bleutooth en een app op je telefoon de instellingen van de brommer te kunnen wijzigen (topsnelheid, trekkracht en veel meer).

ik heb mijn brommer voor 100 euro op marktplaats gekocht met rotte loodaccus erin en heb er zelf een kleine 1500 euro aan uitgegeven en heb nu een scooter die 180+km kan rijden op 1 lading, een ingebouwde lader heeft, de 0-60 kan doen in minder dan 3 seconden en de aankomende 10 jaar geen onderhoud nodig heeft behalve nieuwe bandjes. de remmen slijten niet want ik rem volledig door de regeneratie. alleen bij noodstops gebruik ik de schijfremmen of om niet weg te rollen bij het stoplicht...
Heb je wat foto's en meer informatie :)? Klinkt tof allemaal

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:34
Ik heb ook een scooter gekocht met rotte loodaccus en er zelf een lipo pakket ingebouwed maar dik 100km redt ik niet :)
Helaas ben ik een beetje te lang om op de meeste scooters te zitten en lange stukken te rijden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

flippy.nl schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 19:29:
ik laad hem nu maar tot 90% op en krijg 4x zoveel levenduur erdoor.
Hoe krijg je dit voor elkaar? Trek je zelf de stekker eruit of stopt de oplader bij 90%?

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Stef87 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 02:01:
[...]

Heb je wat foto's en meer informatie :)? Klinkt tof allemaal
informatie heb ik wel, veel foto's niet.

voorbeeld van de accu die ik nu net klaar heb en enkele foto's nog van heb:

een bestaande chinese kit die je op veel fietsen ziet heeft deze cellen:

Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1993jKFXXXXavaXXXq6xXFXXXl/13pcs-power-3-7v-10ah-font-b-battery-b-font-polymer-li-ion-font-b-battery.jpg

en die zie ik in deze packs zitten:

Afbeeldingslocatie: http://newimg.globalmarket.com/PicLib/163/936163/prod/0_1326434091150_l.jpg

die cellen zijn gewoon ruk.

ik vervang deze bijvoorbeeld door samsung 29E's of panasonic PF (3400mha) als men maximale capaciteit wilt

ik maak dan een enkel blok van circa 60 cellen en sluit die weer aan op de orginele BMS die erin zit. vaak is dat flink klooien omdat de houders net een haartje te groot zijn maar dan zit het tenminste wel goed vast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N0Jv2K8m.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xgqzVYFm.jpg

tijdens het puntlassen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zKryXzqm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0NC1qeRm.jpg

dan heb ik zoizo de capaciteit van 10Ah (op papier, in de praktijk zijn die chinese cellen 7.5Ah) verhoogt naar 17.5Ah en zelfs met de panasonics naar 20.5Ah.

de accu van mijn brommer zit op de plek waar eerst 2 AGM accus zaten (de grote accubak onder het zadelopbergruimte) en is opgebouwd uit 3 lagen met elk 4 groepen van 30 cellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKTtbJGm.jpg

ja ik heb OCD als het gaat om het plaatsen van de cellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9SX33fxm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bhsOlKGm.jpg

meer foto's van de accus heb ik niet aangezien ik die niet maak tenzij de klant daarom vraagt.

als men informatie wil kan ik die rustig geven echter dient men wel enigsinds gericht te vragen....
Jack schreef op zondag 03 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Hoe krijg je dit voor elkaar? Trek je zelf de stekker eruit of stopt de oplader bij 90%?
de lader is een meanwell HLG-320H-54A. waterdicht en is regelbaar. ik heb hem gewoon afgesteld dat hij bij 53.3v stopt.

1x per 2 maanden of zo stop ik een andere lader aan de orginele aansluiting in de brommer om de accu helemaal vol te krijgen om de cellen te balanceren maar in de praktijk valt de noodzaak daarvoor nog wel mee. o ja, de meanwell zit braaf in de brommer naast de controller en icm met een ingebouwde verlengsnoer van 10 meter in de zadelbagagebak kan je hem overal opladen.
ik heb alleen een extra relais geplaatst die ervoor zorgt dat de lader alleen op de accu word aangesloten als er 220v op staat om te voorkomen dat de accu leegloopt de lader in.

eigenlijk is de meanwell ook geen "officele" lipo lader maar hij doet namelijk exact hetgene wat een dure lipo lader moet doen: het ampere begrenzen en dan het voltage begrenzen. volgens meanwell is het een led driver... O-)
met deze lader zit hij overigens in ongeveer 12 uur van helemaal leeg naar vol. maar dat is totaal niet realistisch aangezien ik 150+km kan rijden in 1x en dat nooit zal doen. ik wou dit bereik zodat ik geen probleem heb als ik hem een keertje vergeet op te laden. en het verlengt ook de levensduur van de totale accu aangezien de belasting over zo'n groot aantal cellen (390) word verdeeld.

vergis je niet, dit pakket kan 1 uur lang meer dan 4kW leveren op 48v of een slordige 12kW voor een kwartiertje... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mooi hoor! Ziet er netjes uit die gebouwde packs. Wat voor puntlasapparaat gebruik je?

Maar kost nogal wat denk ik, die 18650 celletjes? Wat betaalt iemand bij jou voor het rebuilden van een e-bike pakket?

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
955 euro en 50 cent. :'(

wel gratis verzenden }:O

dat kost alleen die cellen voor mijn brommer.

voor de doorsnee fiests ben je ongeveer 180 euro kwijt voor alleen de cellen.

puntlasmachine is een zelf aangepast sukko ding uit china.

prijzen spreek ik af met de klant. ik vraag niet de hoofdprijs aangezien het voor mij een vorm van ontspanning is (ivm PTSS) en de meeste mensen die tot zover bij mij zijn gekomen zijn ouderen van dagen die gewoon weinig hebben. en aangezien het allemaal maatwerk is qua maten en vormen en belasting moet ik alles uitrekenen welke cellen uberhaupt mogelijk zijn. een accupakket voor een fiets heeft hele andere eisen als die voor een scootmobiel.

onkosten naar boven afgerond + een schappelijk bedrag voor mijn arbeid zeg ik maar zelf. ik ben hier mee begonnen omdat ik het leuk vind en er niet van hou dat mensen worden genaait bij de fiestenwinkel met accus van 700 euro waar voor 100 euro aan rommel inzit en omdat ik iets moet doen om mijn hoofdje bezig te houden zodat ik niet aan nare dingen hoef te denken. en voor mijn levensonderhoud hoef ik het niet te doen want dan moet ik zoveel vragen dat het niet leuk meer is en daar is gewoon niet genoeg werk voor te vinden.

ik zou graag mijn levensonderhoud ervan willen maken maar dan moet ik meer gaan in de richting van boten en groter spul ombouden van loodaccus naar lithium. nu doe ik gewoon voor lui die via via mijn nummer krijgen en hun boot hoger in het water willen hebben en niet meer een halve ton aan accus in het vooronder te moeten hebben om de senseo te kunnen gebruiken zonder meteen de motor te hoeven starten.

[ Voor 142% gewijzigd door flippy op 03-07-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
flippy.nl schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:30:
[...]
voor de doorsnee fiests ben je ongeveer 180 euro kwijt voor alleen de cellen.
[...]
Thanks, dat was wat ik bedoelde. Heb zelf wel eens wat 18650 celletjes besteld maar dat was altijd een prijzige aangelegenheid als je goed spul zoals Panasonic wilde hebben.

Hoe doe je dat trouwens met de elektronica (als dat aanwezig is) in zo'n origineel e-bike pakket? Ik heb wel eens een laptopaccu gerefurbished door er nieuwe 18650 cellen in te zetten, maar de elektronica ging toen helemaal op tilt. Ik heb eens een accu gehad waarvan het batterijpercentage van geen kant meer klopte (zakte heel snel van 100% naar 0% en bleef vervolgens nog uren werken op 0% omdat de cellen wel splinternieuw waren, maar de elektronica dit niet doorhad), maar ook een pack wat helemaal niet meer wilde laden. Ik denk omdat de spanning eraf was geweest en daardoor de elektronica op slot ging.

P.S. Prima dat je hier over je werkzaamheden praat (interessant, zeker met foto's erbij!), maar let er wel op dat het niet de bedoeling is om hier klanten te gaan werven. Puur even ter informatie ;)

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2016 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
orginele electroncica doe ik niks aan. je hebt wel fietsen zoals sparta die een vendor lock op de accu/BMS hebben zitten maar daar kom ik niet aan. als jij 3 ruggen voor een merkfiets uitgeeft moet je ook maar op de blaren zitten als je accu naar de vaantjes is. dat 0-100% onzin is daar een onderdeel van. enigste wat ik doe op verzoek is de orginele shunt aanpassen zodat je meer vermogen kan trekken dan de 250W die normaal beschikbaar is. met die goedkope meuk uit china wat op de meeste fietsen zit is dat ook geen probleem, zolang ze maar genoeg volt krijgen is het goed. laptopcellen vervangen is ook onmogelijk, die electroncia schakelt zichzelf uit zodra je de cellen afkoppelt. die kan je alleen resetten met hele dure EEPROM aparatuur en software. alleen die aftermakert chinese laptoppacks kan je zelf accus vervangen maar lekker werkt het nooit meer.

ik blijf altijd bij de orginele setup, dus geen nieuwe BMS tenzij die er niet is dan zet ik er wel eentje in gewoon om vlammen en overige spannende dingen te voorkomen, ik wil niet dat accu's spannend zijn.

en ik praat rustig over wat ik doe en HOE ik het doe als mensen dat willen weten.
als iemand van mijn kunstjes gebruik willen maken is dat ook best maar ik kom hier niet om zieltjes te winnen om de verwarming aan te houden. ik zet het hier juist neer zodat anderen van mijn kennis gebruik kunnen maken zodat ze kunnen voorkomen dat ze een kat in de zak kopen of just knaken besparen, het delen van kennis was volgens mij de hele opzet van dit forum. ;)

kijk maar eens naar louis rossmann op joubuis, geweldige vent en is ook 100% eerlijk over hoe hij alles doet en laat het ook zien (terwijl hij zeikt over wat voor rommel apple is :+ ). ik probleer hetzelfde als mensen het aan mij vragen; ik deel met alle liefde mijn kennis en als jij het ook wil proberen help ik er erbij.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 03-07-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Erg bedankt voor de info hoor Flippy. Ik had geen flauw idee over de mogelijkheden, dus het maakt voor mij al heel veel duidelijk. Het vendor lock-in was ook iets wat ik mezelf afvroeg, gezien de Trendy niet meer gemaakt wordt, maar dat is ook nu behandeld _/-\o_

Mijn broer heeft ondertussen toch zo'n Trendy op het oog. Tweedehands voor 1300 euro, kwam toevallig net binnen. Enige zorg was nog het repareren van de accu als dat kapot zou gaan. Maar ik heb er vertouwen in dat dat toch wel moet lukken met een 'handige harrie' ;)

Van het weekend had ie dus een proefrit en hij was laaiend enthousiast. Hij kwam van een kymco (handmatig schakelen), dus op alle fronten blijkbaar een verademing geweest. Zelfs zijn vriendin vond het geweldig terwijl ze nooit op de kymco durfde te stappen.
Dus nu ben ik zelf ook erg nieuwsgierig als ik ook even mag rijden zaterdag (proefrit), dat is een nieuwe Novi. Gezien Robbedop's post over zijn eigen Nova, denk ik dat daar niet zoveel mis mee gaat zijn, alleen tegen de prijs van de tweedehands gaat ie niet op kunnen 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 04-07-2016 11:34 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
scooters hebben geen vendor lock op de accu's, alleen sparta heeft dat dus voor scooters ben je helemaal vrij om te klooien.

let wel op het volgende: de meeste (lees: alle) motocontrollers reguleren met de gashandel het toerental, niet de trekkracht. dus ook al geef je een klein beetje gas bij zal je alsnog "vol gas" accelereren. dat geeft een beetje raar gevoel aangezien een electromotor altijd even hard trekt.
als men dat irritant vind kan men de controller vervangen door eentje die met de gashandel de trekkracht regelt ipv toerental. je kan dan ook VEEL meer trekkracht krijgen, vooral bij stilstand word het dan ineens erg leuk bij het stoplicht. de trendy is bekend voor mij en de controller in dat ding is gewoon geweldig irritant op de gashandel. op zijn minst zou ik die vervangen door een kelly controller of eentje met trekkracht op de gashandel ipv toerental. vooral het voordeel dat je hem kan programmeren via een usb kabeltje (of blutooth) op je telefoon is een pluspunt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 04-07-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
flippy.nl schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:05:
scooters hebben geen vendor lock op de accu's, alleen sparta heeft dat dus voor scooters ben je helemaal vrij om te klooien.
Prachtig dat je dat allemaal kan maken etc! Ik kijk al een tijdje naar elektrische scooters, sommige van Novox zijn wel mooi en sommige van govecs, heb je daar ook ooit een lithium accu voor gemaakt :)?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
novox is het zelfde als die qwic emoto 87 maar dan een ander stickertje. dat geld voor 90% van de scooters trouwens. het frame is nagenoeg universeel alleen de bekapping is anders en soms is alleen de sticker anders.
mijn huidige scooter is een emoto 87 die ik dus al helemaal heb aangepast. de novox zal onderhuids niet anders zijn.

de geovecs hebben de accus op het voetengedeelte zitten en daar kan je dus een prachtige accu inzetten. ik heb die nog niet in mn vingers gehad maar ik vind persoonlijk die oplossing beter aangezien al het gewicht dan extreem laag komt te zitten.

voor mij zijn looks totaal niet belangrijk, ik vind de techniek veel belangrijker en de mogelijkheid om het aan te passen als het me niet aanstaat. zo'n novi c scooter is dus gewoon ruk omdat dat ding met verwisselbare accus werkt die onmogelijke maten hebben. zo'n brommer wil je dus niet aangezien je bij hun moet aanbellen voor een passende accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 11:59
Ik ben de above mentioned broer van Nivve.

De 2e hands Trendy wordt zaterdag aangeschaft. Als ze nieuw wat goedkoper worden over een paar jaar kan er altijd nog voor gekozen een nieuwe aan te schaffen.

De verwisselbare accu's zijn in mijn geval erg handig omdat ik geen lader heb bij mijn werk en thuis is het een hassle om mijn scooter telkens binnen te zetten, schuurdeur zit namelijk in de hoek en dan moet ik hem telkens scherp erin rollen.

Flippy heeft grotendeels mijn zorgen weggenomen dat een scooter na het falen van de accu total loss is. Blijkbaar zijn er genoeg mogelijkheden om ook dan een reperatie of iets dergelijks uit te voeren (zonder chinese 'rotzooi').

Een andere controller klinkt handig voor het corrigeren van de gashendel, deze is inderdaad niet prettig, hoewel de WAF van het elektrisch rijden zo groot was dat dit blijkbaar niet uitmaakte voor de koopbeslissing. Het makkelijk aanpassen van andere zaken zoals topsnelheid en dergelijke is dan mooi meegenomen (het liefst rij ik even hard als de auto's met 50km/u dan dat ik constant wordt ingehaald, IMO veel gevaarlijker).
Als ik een nieuwe in laat bouwen, hoeveel zou me dat gaan kosten? En kan een lokale garage dat ook, of kan dat alleen bij een handige harrie?

Groetjes,
Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
in mijn ervaring zou ik garages/fietswinkels met een grote bocht omzeilen. 99% weet gewoon de ballen ervan en hebben nooit meer geleerd dan om te gaan met gloeilampjes en dynamo's. een andere controller monteren zullen ze ook nooit doen simpelweg vanwege het feit dat ze geen garantie kunnen leveren en ineens zonder werkplaatshandleiding moeten werken. ik betwijfel of je een toko kan vinden die bereid is om het te doen en als ze het doen zal het meer kosten dan de controller uberhaupt kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Yongshi schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:09:
Ik ben de above mentioned broer van Nivve.

De 2e hands Trendy wordt zaterdag aangeschaft. Als ze nieuw wat goedkoper worden over een paar jaar kan er altijd nog voor gekozen een nieuwe aan te schaffen.

De verwisselbare accu's zijn in mijn geval erg handig omdat ik geen lader heb bij mijn werk en thuis is het een hassle om mijn scooter telkens binnen te zetten, schuurdeur zit namelijk in de hoek en dan moet ik hem telkens scherp erin rollen.

Flippy heeft grotendeels mijn zorgen weggenomen dat een scooter na het falen van de accu total loss is. Blijkbaar zijn er genoeg mogelijkheden om ook dan een reperatie of iets dergelijks uit te voeren (zonder chinese 'rotzooi').

Een andere controller klinkt handig voor het corrigeren van de gashendel, deze is inderdaad niet prettig, hoewel de WAF van het elektrisch rijden zo groot was dat dit blijkbaar niet uitmaakte voor de koopbeslissing. Het makkelijk aanpassen van andere zaken zoals topsnelheid en dergelijke is dan mooi meegenomen (het liefst rij ik even hard als de auto's met 50km/u dan dat ik constant wordt ingehaald, IMO veel gevaarlijker).
Als ik een nieuwe in laat bouwen, hoeveel zou me dat gaan kosten? En kan een lokale garage dat ook, of kan dat alleen bij een handige harrie?

Groetjes,
Michael
Mooi man. Ik kan thuis niet opladen in de kelder dus moest ook een scooter met uitneembare accu's.
Ik denk dat het op kamertemperatuur bewaren van je accu ook wel beter is voor de levensduur. Misschien dat flippy dat kan bevestigen.
Gashendel is wel ff wennen. Behoorlijk gevoelig maar nu gaat het prima.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
het bewaren op kamertemperatuur is niet geweldig van invloed. zodra je naar buiten gaat en het is koud zal de capaciteit afnemen naarmate de accu afkoelt. voor deze reden heeft de tesla ook een verwarmde accu.
sltijage is 90% afhanelijk van hoe hard je de accu onlaad en oplaad en hoe ver. de lader bijstellen tot 90% kan nanmelijk de levenduur minstens verdubbelen.

ik zou kijken of je niet in een aanpassing kan doen in de kelder (stroom van lamp in kelder aftappen O-) ) of gewoon wat ik doe: opladen op het werk.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 07-07-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Eergisteren even een rondje mogen maken op de nieuwe aanwinst van Yongshi. Moet zeggen dat het een leuk speeltje is. Weet van mijn auto wel hoe een EV rijdt, maar toch voelde het erg leuk en verfrissend aan.
Op een of andere manier was het geluid van de wind erg ontspannend zonder motorgeluid er doorheen :*)
(De gashendel was ik overigens geen fan van :X )

Ik weet van mijn Zoe dat de accu's een reserve hebben aan de boven- en onderkant van de capaciteit om de levensduur te verlengen. Zal dit bij de scooters en fietsen ook worden toegepast of hebben die niet van die features? Dan is het idd namelijk handig om iets te verzinnen dat ze niet helemaal vol laden elke keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
nee, scooters hebben dat niet omdat dat teveel in het bereik hakt wat toch al te klein is.

bij tesla kan je bijvoorbeeld de "range mode" aanzetten en dan laad de auto wel op tot 4.2v per cel ipv 4.05v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
maar even wat foto's gemaakt waar mogelijk om een beeld te krijgen wat ik heb gedaan.

scooter hangt braaf aan de lader:

je ziet 2 kabels, de witte is de vaste lader die tot 90% gaat en de zwarte is de losse lader die hem tot 100% volgooit om de cellen te balanceren af en toe of om verder te kunnen rijden.
en je ziet nog de kappen van de novox liggen die ik nog onder handen moet nemen als de financien het wat beter toelaten.
diegene met een scherp oog kunnen ook de xenonlens zien zitten. stuk beter dan dat waxinelichtje wat er normaal inzit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iUwuXo7.jpg

in de bak, zwart plaatje is los zodat ik makkelijk bij de BMS kan en metingen kan doen om toe zien af alles nog 100% in orde is zonder de halve brommer te moeten slopen. de usb kabel is om de controller te kunnen programmeren tijdens het rijden met de telefoon, de nieuwe versies hebben zelfs blutooth voor de nog luiere mensen onder ons:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kL7dVmq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GtfBStt.jpg

de achterkant waar de controller zit en de lader. dat grote ding is de lader.
het relais wat nog een beetje loshangt (moet nog beugel voor maken) zorgt ervoor dat de lader fysiek word losgekoppeld van de accu als er geen 220v is om te voorkomen dat de lader de accu leegtrekt.
(plastic zak zit bandenschuim en zo in.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dexuYqG.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-07-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is het wellicht geen idee om cellen uit gecrashte elektrische auto's te recyclen voor in de scooters? Is minder duur dus je kan er meer in leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:34
Flippy, waar haal jij BMS vandaan of maak je die ook zelf?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Erasmo schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:46:
Is het wellicht geen idee om cellen uit gecrashte elektrische auto's te recyclen voor in de scooters? Is minder duur dus je kan er meer in leggen.
is te duur en de maatvoering is onhandig in vergelijking met nieuwe cellen.
No Hands schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:09:
Flippy, waar haal jij BMS vandaan of maak je die ook zelf?
http://bestechpower.com

minimale bestelhoeveelheid is 2, dus het kan duur worden als je het op een budget wil doen. maar de kwaliteit is een stuk beter dan wat je krijgt bij bmsbattery of vergelijkbare toko's. daar heb ik het eerst geprobeerd en die bmd heeft het ongeveer 10km volgehouden voordat alle imitatie fets hun reet eruit bliezen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L9g509k.jpg

ik heb inmiddels ook afgeleerd om de goekope meuk uit china te halen qua nikkel strips. de strips die ik had waren staal met een laagje nikkel erover. veel meer weerstand en het roest.

nu via aliexpress bij een fabriek het besteld (meteen een stuk dikker) en als ik de accu uit de qwic haal en in de novox bouw ga ik de hele accu opnieuw opbouwen met de nieuwe strip zodat ik niet meer zoveel vermogen verlies in de accu en er minder risic is op smelten bij hoge vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Yongshi schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:09:

Toch benieuwd. Hoe bevalt de Nimoto scooter?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Roppedop schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:29:
Toch benieuwd. Hoe bevalt de Nimoto scooter?
Nou heb hem nu een paar weken en kan niets anders zeggen dan dat mijn leven een stuk leuker is geworden door de aankoop. Heb hem zelfs al de eigenlijk te verre afstand van 40km heen en 40km terug laten maken op 1 lading naar amsterdam, wat hij met gemak redde (nu het lekker warm is in ieder geval). Hij rijdt heerlijk en iedereen die ik hem laat zien is laaiend enthousiast. Zelfs een collega is nu al direct aan het overwegen er één aan te schaffen.

Ik moet zeggen dat ik niet ondersteboven ben van de kwaliteit van de nimoto zelf, de achterspatborden gaan na een tijdje stuk omdat er teveel kracht op komt te staan (had mijn aankoop last van als 2e hands). Ook voelen de materialen wat breekbaar, waarschijnlijk omdat ze hem zo licht mogelijk wilden maken.

Eigenlijk wil ik er nog een andere controller in zetten, flippy heirboven had het over een controller op trekkracht, zodat het gassen wat aangenamer wordt. Als deze ook meteen regeneratief kan remmen en een hogere snelheid kan instellen dan is dat helemaal prima. Misschien weet flippy dan welke ik moet hebben?
Hiernaast is een fietsbel een must, mensen zijn al snel geirriteerd dat ik toeterend voorbij wil, terwijl ze niet realiseren dat ze anders niet hadden geweten dat ik er was. Ook ga ik mijn laadkapel splitsen zodat ik beiden accu's tegelijk kan opladen als ik ze mee naar binnen neem. Nu kan ik dat enkel om en om.

Dat is het voor mij wel zo een beetje. Beste aankoop ooit, en ben 10x zo goed koop uit als het nogmaals aanschaffen van een opel corsa ;)

edit: en ook kost elektriciteit geen drol vergeleken met benzine :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Beste aankoop ooit, mooi man. Fietsbel heb ik dag één erop gezet. Die toeter is echt te aso.
Voeding splitsen lijkt me niet zo maar kunnen trouwens. Kan dat ding wel genoeg stroom/vermogen leveren om twee accu's tegelijkertijd te laden?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ik heb gisteren ook even een paar km met dat ding gepakt. Mijn vriendin met de Zoe hielt hij niet bij (maar dat is te verwachten). Voor de rest een stuk aangenamer dan het normale 'ik snij mijn oren eraf' scooter geluid! Helemaal gezien die altijd voor mijn raam langsrijden (ik woon naast twee pizza-bezorgers), deze ontwikkeling kan niet snel genoeg gaan.
Alleen die gashendel, net alsof die alleen maar kan switchen tussen 0% en 100%. Zo snel mogelijk vervangen |:(

Erg leuk speelgoed en lekker vlot, echt zoveel prettiger bij rotondes/stoplichten of enig andere plek waar je wat sneller wil optrekken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Yongshi schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:31:
Eigenlijk wil ik er nog een andere controller in zetten, flippy heirboven had het over een controller op trekkracht, zodat het gassen wat aangenamer wordt. Als deze ook meteen regeneratief kan remmen en een hogere snelheid kan instellen dan is dat helemaal prima. Misschien weet flippy dan welke ik moet hebben?
Hiernaast is een fietsbel een must, mensen zijn al snel geirriteerd dat ik toeterend voorbij wil, terwijl ze niet realiseren dat ze anders niet hadden geweten dat ik er was. Ook ga ik mijn laadkapel splitsen zodat ik beiden accu's tegelijk kan opladen als ik ze mee naar binnen neem. Nu kan ik dat enkel om en om.
het gemakkelijkste en goedkoopste is een kelly controller.

hier heb je een goed voorbeeld: http://kellycontroller.co...or-controller-p-1348.html

deze gebruik ik ook momenteel en kan makkelijk mee en heeft veel mogelijkheden om dingen aan te passen naar je eigen wens qua trekvermogen en gasrespons. je kan zelfs analoog regeneratief remmen als je de remhandel aanpast met een hall sensor.

laadkabel kan je splitsen maar is zeker niet aan te raden zonder aanpassingen. als namelijk 1 accu leeg is en de andere voller is gaat de ene accu al zijn vermogen dumpen in de lege accu. dat kan rustig in de honderden amperes lopen en dus zal binnen enkele seconden alle bekabeling doorbranden.

je kan dat voorkomen door diodes te gebruiken maar dan moet je ook de lader even bijstellen om het verval in voltage op te vangen die de diodes veroorzaken.
Roppedop schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:53:
Voeding splitsen lijkt me niet zo maar kunnen trouwens. Kan dat ding wel genoeg stroom/vermogen leveren om twee accu's tegelijkertijd te laden?
het vermogen van de lader is totaal niet van belang in vergelijking met de groote van de accu. het word pas een probleem als je lader meer vermogen kan leveren dan de accu kan verwerken. zulke accus wil je zoizo in meer dan 1 uur opladen. sneller sloopt de accu gewoon onnodig.
dus een 48v 40Ah accu kan dus opgeladen worden met bijna 2kW zonder dat je de accu sloopt. de meeste laders zijn nog geen 300W, dus dat is geen enkel probleem. mijn "zware" 4.1kWh accu is volgens de specs in staat om met bijna 6kW opgeladen te worden dus zou ik doodleuk krachtstroom moeten aanleggen met zo'n enorme rode stekker om de brommer in 45 minuten weer vol te hebben. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 03-08-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Ok dan ga ik maar leven met het een voor een opladen (of toch de laadkabel even door het keukenraampje naar binnen). Klinkt wel tricky als ik jullie zo hoor. Bedankt voor de controller flippy 😉. Dat helpt een leek als ik goed op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
of je haalt op ebay voor weinig een 2 lader erbij.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ongerelateerd eigenlijk;
Weet een van jullie een goede navigatie-app voor bromfietsgebruik? Ik zoek en zoek, maar ik kan echt geen app vinden die een andere stand heeft dan auto en/of lopen...
Moet het liefst ook windows phone zijn, maar ik kan eerlijk gezegd voor geen één OS dit vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je kan google maps gebruiken op de fiets stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
flippy.nl schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:34:
je kan google maps gebruiken op de fiets stand.
Google gebruik ik uit principe niet (en Waze dus ook niet); ja ik ben er zo één ;)
Daarnaast werkt het ook nooit op mijn windows phone, dus dat valt al af. Een beetje alsof ze actief hun services op windows machines slopen of zo. Voorbeeld: Altijd als ik het Zoom niveau verander verspringt het scherm 100km naar het noordwesten. Verschrikkelijk irritant en maakt normaal gebruik van google maps onmogelijk.

Heb gisteren Mapfactor GPS Navigation gebruikt op de fietsstand + 50km/u (snelheid is apart aan te geven) en buiten de Bijlmer werkte het prima*. Hij is alleen nogal traag met zoeken, maar dat kan ook aan mijn 80 euro windows phone liggen.

Ongerelateerd:
Wel dus gemerkt dat de Bijlmer volledig is ongericht op auto's. Je mag er als scooter nergens op de weg rijden ook al is het in de bebouwde kom en ook niet alle fietspaden mag je op. Hoe anti-scooter wil je het hebben..
Een beetje raar ook gezien het hele idee van het beperkte aantal parkeerplekken hier** is om andere vervoersvormen te stimuleren. Dan krijg ik toch het idee dat er een spelletje aan de gang is tussen de milieuafdeling (minder parkeerplekken, dus meer ander vervoer) en de verkeersafdeling (alle wegen inrichten voor auto's) |:(

*behalve dan dat ik vergat Ferry's uit te zetten.. 3km straat ingereden om alleen maar te zien dat ie doodloopt omdat de ferry gesloten is 8)7 )

**alle bedrijven hebben een opgelegd maximum die ver ontoereikend is voor het aantal werkplekken

[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 05-08-2016 08:10 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik gebruik een oude android die alleen google maps draait zonder simkaart en heeft nederland al ingeladen op de sdkaart. werkt volledig gescheiden van internet dus jou "big brother is watching you" angsten kan je achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Dat klopt op zich volledig. Ik heb zelfs een tablet zonder sim omdat CanZE alleen op android werkt (Uitlezen van mijn Zoe), dus ik zou deze tabelt zo hiervoor kunnen gebruiken.

Reden om dat niet te doen is simpelweg omdat ik alleen gebruik wil maken van services/producten van bedrijven waar ik het mee eens ben ('Vote wit your wallet' principe). Vandaar dat ik toch Google skip en een alternatief gebruik. Gezien dat alternatief er was en prima werkte, zie ik geen reden om toch Google te gebruiken.

Beetje offtopic gegaan zo, maar dat maakt niet uit denk ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 20:03

databeestje

Von PrutsHausen

Via de EL kroeg kwam ik in dit draadje terecht, leuk om te lezen. Nu ben ik geen scooter accu aan het bouwen, maar oude laptop cellen aan het herbegruiken voor energieopslag. Gezien de restcapaciteit en onbetrouwbaarheid zou ik het niet bruikbaar voor een scooter achten. Voor de hobby is het prima.

Hartelijk dank in ieder geval voor de tip van de MeanWell Led Driver, ik zat zelf aan de gewone 24 Volt voeding te denken (HEP-185), maar bij nader inzien is de Led Driver (HLG-185H) wellicht een betere keuze. Het is tevens 1 van de voedingen met het hoogste rendement van 93% (bij 24 Volt).

Ik zal ook een andere BMS bordje bestellen op advies van flippy, ik had wel een 6S bordje bestelt, maar die zal wel geen lang leven beschoren zijn. Het gaat om circa 5 Ampere bij 24 Volt laden en 10 Ampere ontladen met een capaciteit van circa 20Ah per module, wellicht loopt het los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de FET's van de meeste BMS'sen zijn erg slecht. veel te veel RDSon en fikken door als je ze een beetje belast.

je kan een goedkope BMS gebruiken maar bestel dan gelijk even een zak met nieuwe fets erbij en reserveer een uurtje of zo aan soldeerwerk.

ik zou persoonlijk oude cellen gewoon weggooien. hergebruiken levert je een berg gezeik op met balanceren van de cellen zodat elke groep dezelfde capaciteit heeft.

een panasonic NCR18650PF kost momenteel 3,25 ex verzenden bij nkon. daarmee kan je heel snel een heel sterk pakket maken en die ook nog eens klein is. die oude laptopcellen kunnen met moeite 1C (nog geen 2A in de praktijk) leveren, die panasonics doen 10A zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

flippy.nl schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:50:
de FET's van de meeste BMS'sen zijn erg slecht. veel te veel RDSon en fikken door als je ze een beetje belast.

je kan een goedkope BMS gebruiken maar bestel dan gelijk even een zak met nieuwe fets erbij en reserveer een uurtje of zo aan soldeerwerk.
Je had eerder een BMS leverancier gepost, daar ga ik gewoon gebruik van maken. Ik zag wel een 35A model met communicatie (i2c), maar die was minimaal 8S in plaats van de 6S die ik zoek. Met een 10A model zou ik ook uit de voeten moeten kunnen. Ik ga alles in een kast met geforceerde ventilatie plaatsen zodat ik wat warmte af kan voeren.
ik zou persoonlijk oude cellen gewoon weggooien. hergebruiken levert je een berg gezeik op met balanceren van de cellen zodat elke groep dezelfde capaciteit heeft.
Dat probleem erken ik. Zodoende heb ik wat geschreven waarmee ik de cellen kan sorteren. Het nadeel daarvan is dat het alleen lekker werkt met genoeg cellen. Met 10p+ gaat dat wel, maar met 4 stuks, not so much.
een panasonic NCR18650PF kost momenteel 3,25 ex verzenden bij nkon. daarmee kan je heel snel een heel sterk pakket maken en die ook nog eens klein is. die oude laptopcellen kunnen met moeite 1C (nog geen 2A in de praktijk) leveren, die panasonics doen 10A zonder problemen.
Ik zag de Samsung cellen, die hadden een mooie discharge curve waarmee de meeste capaciteit boven de 3,2 volt per cel vrij komt. Met een instelbaar BMS kan ik balancing op 4 Volt doen en de cutoff op 3,2 Volt zetten. De sturing zou moeten zorgen dat alles binnen de 4 en 3,5 Volt blijft.

Eerst maar een prototype met 2e hands spul, als de aansturing werkt bestel ik een 100 pack 3Ah Samsung voor om en nabij de 350 euro. Tenminste, zo staat het op Aliexpress, ik weet dan alleen niet zeker of het echt Samsung SDI cellen zijn.

Meer dan 6S is wel overwogen, maar op dit moment nog niet terzake, voor iets wat elke dag zou moeten bufferen ga ik dat zeker wel doen.

Edit: Ik denk dat je deze bedoelt, bedankt voor de bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
aliexpress zou ik eventjes niet doen. dat zijn neppers met een fake hoesje. dan zit je nog met oude laptopcellen te klooien. :'(

gewoon fijn bij nkon bestellen. ;)

waarom trouwens een 24v accu? waar ga je het voor gebruiken?

o ja, bmstech heeft een minimum ordergroote van 2. O-)

[ Voor 46% gewijzigd door flippy op 10-08-2016 20:38 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

flippy.nl schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:25:
aliexpress zou ik eventjes niet doen. dat zijn neppers met een fake hoesje. dan zit je nog met oude laptopcellen te klooien. :'(

gewoon fijn bij nkon bestellen. ;)

waarom trouwens een 24v accu? waar ga je het voor gebruiken?

o ja, bmstech heeft een minimum ordergroote van 2. O-)
De keuze voor een 24 Volt is meer omdat ik nog een 24 Volt voeding en PWM heb liggen evenals een Imax B6 die tot 6S gaat. Wellicht dat ik daar toch vanaf moet zien omdat deze spanning niet super aansluit bij de beschikbare grid tie inverters.

Idealiter zou het rond de 36 volt (max) moeten worden, en dat is 8 of 9S (4 Volt per cel), dit zodat het goed aansluit bij grid tie inverters zoals bijvoorbeeld de Involar MAC250 (24 > Vbatt < 45). Deze grid tie inverters gaan tot circa 10 Ampere maximaal, dus met een Accu en een PWM ertussen zou dat prima te doen zijn. Geen noemenswaardige laad of inschakelstromen in ieder geval.

De BMS die ik zag die hier mooi op aansluit is de HCX-D338. Mocht ik ooit meer vermogen willen en de accu ver/herbouwen dan kan er tot 80A doorheen >:) Deze is ook uitleesbaar vanaf de RPi, scheelt weer een ADC om de accu te monitoren, en geeft me ook een idee met hoeveel vermogen ik +- aan het laden of ontladen ben.

Hopelijk is deze niet te duur als ze per 2 gaan.

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
erg mooi speelgoed en uitbreidbaar naar een hoger voltage wat weer een efficientiewinst oplevert.

zal niet goedkoop zijn maar is wel een echte "1 stap en klaar voor de aankomende 10 jaar" aangezien je deze kan gebruiken tot 72v accu's wat een behoorlijke efficentiewinst oplevert. als je met zonnecellen bezig gaat is dat natuurlijk het belangrijkste.

ik zit er nog over na te denken om deze bms te gebruiken in de brommers.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 11-08-2016 12:52 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

flippy.nl schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 12:51:
erg mooi speelgoed en uitbreidbaar naar een hoger voltage wat weer een efficientiewinst oplevert.

zal niet goedkoop zijn maar is wel een echte "1 stap en klaar voor de aankomende 10 jaar" aangezien je deze kan gebruiken tot 72v accu's wat een behoorlijke efficentiewinst oplevert. als je met zonnecellen bezig gaat is dat natuurlijk het belangrijkste.

ik zit er nog over na te denken om deze bms te gebruiken in de brommers.
Beetje offtopic: In dit geval zitten er wel een paar stappen tussen omdat de PV van het huis en de schuur invoeden in het net. Vandaar dat ik laad met een AC voeding en teruglever met een gridtie. Door niet al te hoge vermogens te gebruiken is het betaalbaar. Het doel is om het achtergrondverbruik te onderdrukken.

Deze BMS is compleet programmeerbaar, je kan hier dus ook de balance spanning instellen op bijvoorbeeld 4 of 4,1 Volt waardoor je, in combinatie met de instelbare leddriver, de accu niet vol laad, maar wel balanced. Dat ik ook nog met een raspberry kan zien wat het doet is helemaal mooi.

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik heb inmiddels mail gestuurd naar hun om prijzen op te vragen voor de HCX-D338 en de 19S versie van de HCX-D131 met aangepaste balance trigger voltages van 4.15v release van 4.1v.

dat zou de levensduur van de cellen moeten verdubbelen.
de D131 gebruik ik nu in 13S versie in de brommer. ik heb die extra communicatiedingen niet nodig in dat ding. maar als de prijs redelijk is kan het een leuk speeltje zijn.
als ik prijzen heb zet ik die hier neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de D131 met aangepaste voltages kost $55 (minimaal 2)

de D338 kost $130 en de communcatieding die je erbij moet hebben is $300. of je koopt een raspberry of arduino voor 10 euro. O-)

ik bestel gewoon 2 of 3 stuks D131 zodat ik beide brommers kan ombouwen naar het hogere voltage en een bms achter de hand heb.

*knip*, sorry inkoopacties zijn niet meer toegestaan op Tweakers

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 12-08-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
Het 'gas gedrag' zoals benzine scooters hebben wordt bij elektrische scooters torque mode genoemd.
Je stuurt de controller dus aan op koppel (stroom) in plaats van ge-PWMde voltage oftwel gewenste max technisch beschikbare snelheid.
Niet alle controllers hebben deze mogelijkheid. De KLS serie van Kelly bijvoorbeeld wel. Deze KLS stuurt ook netjes sinus vormig (ivm trapezium) de motorfases aan. Dit zorgt voor een ietswat soepeler gedrag en lager geluid van de motor.
Je kunt verder bij deze controller ook met een tweede gashendel (aan de linkerkant) de regeneratieve remfunctie reguleren met het 0-5 volt uitgangssignaal.

Een Govecs heeft trouwens of een Sevcon Gen4 Size4 of een Size2 controller. Deze controllers staan overigens standaard op torque mode ingesteld.
Deze controller zat ook in de eerste Zero elektrische motorfietsen (nu Size 6) en het kleinere broertje de Size 2 zit bv in de Renault Twizy. Zeer krachtige en prijzige controllers die ver onder hun capaciteit staan afgesteld in de Govecs. Zonde eigenlijk :D
Cont. stroom voor de size 4 = 140 A op 110 VDC (max) = meer dan 14 kW cont. vermogen. :)
Piekstroom (max 1-2 minuten) ligt bijna twee keer hoger.
Abnormaal.
Helaas kan de standaard motor het niet aan. De voorste pulley is te klein om het koppel op dit vermogen over te brengen.

Je kunt trouwens prima accucellen uit een elektrische auto gebruiken. Ik gebruik zelf twee 10s2p LG CHEM (NCM) modules in mijn Govecs. Deze komen bv uit een gescrappte Volvo plug-in.
Accupack heeft nu 74 volt / 30 Ah capaciteit en biedt een realistische range van 50-60 km op de huidige sportieve stand van de controller. Dat wil zeggen, elke benzine brommer eruit rijdend. Wel nog met de standaard motor.
Ik had vrij eenvoudig nog de accu capaciteit kunnen verdubbelen maar dat vond ik binnen mijn gebruikspatroon niet nodig genoeg om te doen. Plus het zou ook 20 Kg extra gewicht betekenen.
De accubak had er in ieder geval de ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
weet iemand hoe ik op een lader een verlengkabel zet. Voor zover ik kan zien heeft deze geen verlengkabel op allekabels.nl. Hieronder de kabel van mijn lader.

Mijn huidige gaat namelijk stuk doordat deze een haak betreft en daar eigenlijk niet genoeg ruimte voor is. Idee is om een korte verlengkabel te kopen met een recht uiteinde zodat hij niet verder stuk gaat.

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/i/s!Au3DQIbdz8s6hbYBtGRLdiqswhaqGA

[ Voor 12% gewijzigd door Yongshi op 16-09-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Yongshi schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:15:
weet iemand hoe ik op een lader een verlengkabel zet. Voor zover ik kan zien heeft deze geen verlengkabel op allekabels.nl. Hieronder de kabel van mijn lader.

Mijn huidige gaat namelijk stuk doordat deze een haak betreft en daar eigenlijk niet genoeg ruimte voor is. Idee is om een korte verlengkabel te kopen met een recht uiteinde zodat hij niet verder stuk gaat.

[afbeelding]
Ik kan het plaatje niet zien?

**EDIT** vanuit de quote wel, hoe ziet het andere uiteinde vast?? Gaat die direct op de lader? Dit lijkt/is een voedingskabel die ook voor o.a. je PC kan gebruiken (misschien heb je hier wat aan?).

**EDIT 2***

Eerste zoekresultaat in google (kan dus miss goedkoper):
https://www.conrad.nl/nl/...828_pla-1218487&WT.srch=1

[ Voor 33% gewijzigd door Stef87 op 16-09-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Nou het probleem is de middelste pin, deze is horizontaal en bij pc's is deze verticaal.
Dit is de kant die de scooter direct ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik kan het plaatje niet zien maar ik vermoed dat je een C19 plug zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
je hebt een paar merken die een c19 of 20 stekker hebben.

ik heb die gewoon eruit gesloopt en een gangbare C14 erin gezet. je kan nu wel 230v op je accu zetten als je dom bent maar het is een stuk handiger in gebruik.

paar weken later was ik er alsnog klaar mee en heb ik gewoon de lader in de brommer gebouwd en 10 meter aan verlengsnoer in de bak, ben je helemaal van het gezeik af en kan je overal laden waar je maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
omdat sommige de link niet kunnen zien, misshien werkt hij zo wel (gaat naar een public onedrive folder).
https://1drv.ms/i/s!Au3DQIbdz8s6hbFR5Cq52LxrdziUWg

De C19 en C20 stekkers hebben alle pinnen horizontaal voor zover ik kan zien. Echter, mijn stekker heeft de buitenste pinnen wel verticaal, maar de middelste is horizontaal. Deze combinatie kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Leuk, ik heb al lange tijd niet meer in dit topic gekeken, maar leuk dat er activiteit is.
Ik lees dat flippy bijzonder veel kennis heeft die zeer waardevol is.
Wat betreft mijn Govecs en de mogelijkheid om meer vermogen uit de bms te krijgen zou ik dat wel afraden: zoals iemand hierboven al zei, de pulley op de motor is dusdanig klein dat meer vermogen overbrengen kan leiden tot verspringen of breuk van de tandriem. Ik heb aardig wat problemen gehad met kapotte tandriemen. Het lijkt erop dat ik de problemen nu de baas ben, de pulleys bleken niet goed uitgelijnd. Met shim ringen dit in orde gemaakt en nu draait alles al een tijdje als een zonnetje. Maar om de tandriem en de te kleine voorpulley te ontzien durf ik nauwelijks nog de ecostand uit te zetten..
Ik vraag me af of het te doen is om de pulleys te vervangen door andere maten, zonder dat de snelheid en de trekkracht al te veel veranderen.
Verder ben ik geïnteresseerd in herladen tot 90%. Is dat in te stellen op mijn Govecs?
Ook de maximale snelheid zou ik graag van 47 naar bijv. 52 willen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 08-10-2016 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
laden tot 90% is makkelijk met lipo, gewoon de lader afstellen op 4v per cel. dat doet tesla ook met hun packs en die gaan niet stuk. let echter wel op dat je BMS dan niet de cellen goed in balans kan houden want al die chinese meuk balanceert pas als de cel op 4.25v uitkomt en dan stoken ze warmte weg tot de cel op 4.2 zit en al die tijd ben je de cel aan het verneuken. een slimme bms die al direct met laden begint af te stoken waar nodig voordat de cellen opgeladen zijn is het mooiste. maar dan ben je 150 euro kwijt voor alleen de bms...

meer snelheid kan je alleen doen door meer volts als je een hubmotor hebt of in jou geval met riemen moet je dan een grotere maat pully te monteren. als je dat niet wilt moet je het voltage opkrikken maar je controller en BMS zijn daar niet op gemaakt dus moet je spul gaan vervangen.
slagje grotere band/velg kan natuurlijk ook....

leuk plaatje voor de verhouding slijtage versus voltage:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-LtJZr16KkoI/Umy1CYBzZeI/AAAAAAAAJWE/O7TbS8s4toU/s800/li%2520ion%2520termination%2520voltage%2520vs%2520cycle%2520life%2520factor%25202.jpg

ben je meteen genezen van goedkope BMSén die de cel pas balanceren bij 4.25v :X

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 08-10-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ok, dus het is bij n Govecs niet middels usb of Bluetooth instellingen in de bms aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
nee, zoizo doen de standaard bmsen dat niet. zo'n chinese bms doet dus niks met laadstromen of voltages, dat regel je met de lader. het enigste wat een bms doet ik kijken of de amperes binnen de perken blijven, de voltages van het hele pack en de indivduele cellen goed blijft en de pack af te sluiten indien nodig. de lader pompt gewoon de accu vol tot het ingestelde voltage.

als je via usb of bluetooth wil pielen met de accu kan je bijvoorbeeld een tinyBMS kopen. kost je 200 eruo met wat kabels en prul maar dan kan je hem wel onder het rijden uitlezen en de voltages en amperes uitlezen. icm met een arduino of zo kan je zelfs een heel mooi verhaal ervan maken aangezien zo'n bms alles logt en de uitleescommando's staan in de handleiding.

als je meer controle wilt over je motor moet je een andere controller kopen. de scooter gaat niks harder qua top (want dat is op voltage ) maar je hebt totale controle over de motor. je kan dus snoeihard trekken van de lijn of juist in de top of lekker gelijkmatig.
bijkomend voordeel dat je dan voorbij de 48v kan aangezien de meeste controllers tot 72v (84v volgeladen) kunnen. dan loopt je brommert rustig over de 70 als je de toeren niet begrenst in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105811

Mijn Govecs 1.2 laad niet meer op, ik doe m weg, heeft iemand nog interesse om er aan te sleutelen? Heeft 2.4 motor, voor en achter schijfremmen. Laat maar even weten. Kan me voorstellen dat jullie dit wellicht leuk vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:37

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Anoniem: 105811 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:11:
Mijn Govecs 1.2 laad niet meer op, ik doe m weg, heeft iemand nog interesse om er aan te sleutelen? Heeft 2.4 motor, voor en achter schijfremmen. Laat maar even weten. Kan me voorstellen dat jullie dit wellicht leuk vinden.
Wat mag zoiets kosten nog?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
als het een loodsversie is kan je hem vrij makkelijk omzetten naar lithium of zelfs lifepo4.

of je vervangt gewoon de kapotte accu. dat is prsijtechnisch nog altijd beter dan een nieuwe brommer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ze hadden het over 600/700 euro..dat vond ik erg veel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Anoniem: 105811 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:14:
ze hadden het over 600/700 euro..dat vond ik erg veel geld...
Recent ook een leuke Novox c-50 bekeken en toen gekocht! (retro-model, in de basis chinees met Nederlandse touch van Novox)

Flippy heeft hem ook gezien en wij (vooral flippy omdat flippy alwetend is betreft e-scooters :) ) gaan die t.z.t. ombouwen van lood naar lithium.

Waar je dan aan moet denken is een nieuwe controller, BMS, 18650 lithium batterijen die samen een paar kWh maken en een Lader.

Daarna heb je wel een duurzame scooter waarvan de accu's niet zo snel "slijten/degraderen"

via de telefoon of laptop kan je dan zelf gasrespons en max vermogen(?) instellen (leuk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik heb de posts gelezen van flippy. Erg boeiend! Maar ik vind de scooter geweldig, ik heb er zo'n vier vijf jaar opgereden. Maar nu tijd voor een nieuwe en dat zal geen elektrische meer zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb het topic verplaatst uit Duurzame Energie & Domotica naar 'Vervoer' aangezien daar ook elektrische fietsen en elektrische auto's reeds besproken worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-12-2024
Anoniem: 105811 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:11:
Hoi Robin,

ik zie wel wat in dit sleutelproject. Weet alleen niet goed hoe contact op te nemen; ben vooral een lezer, geen poster :)

Wat was de diagnose die gesteld was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Jeest schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:16:
[...]

Hoi Robin,

ik zie wel wat in dit sleutelproject. Weet alleen niet goed hoe contact op te nemen; ben vooral een lezer, geen poster :)

Wat was de diagnose die gesteld was?
Zijn profiel bezoeken en een pb (privébericht) sturen ;)

Ik denk dat de diagnose is "laad niet op" gokje: niet bekend waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeest
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-12-2024
Stef87 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:45:
[...]

Zijn profiel bezoeken en een pb (privébericht) sturen ;)

Ik denk dat de diagnose is "laad niet op" gokje: niet bekend waarom?
Hmmm, ik had al gekeken maar 'Stuur bericht' (niet een pb) zoals bv bij jou onder de knop en in je profiel staat zie ik er niet tussen staan.

Het symptoom is "laad niet op", de diagnose kennen we nog niet maar een reparatie zou 600/700 euro kosten. Het lijkt er dan op dat ze weten wat het gaat kosten omdat ze weten wat er stuk is.
Toch?
Of lees ik het helemaal verkeerd? 8)7

Wat dit project interessant voor mij maakt is dat de scooter compleet is. Ok kleinigheidje, hij doet het niet :P maar omdat ik een complete aandrijving heb van een ander project kan ik misschien de twee combineren tot wat leuks mocht het repareren te duur worden.
Geen idee trouwens wat voor (rdw) regels er zijn mbt transplanteren van onderdelen maar zolang de maximumsnelheid maar niet overschreden wordt zal dat toch geen probleem zijn?
Pagina: 1 2 ... 74 Laatste

Let op:
In Nederland gelden voor (elektrische) snorfietsen en brommers een wettelijke maximum constructiesnelheid. Concreet betekent dit dat een snorfiets of brommer ook niet harder mag kunnen rijden dan de constructiesnelheid horende bij het type.

Technische eisen aan snorfietsen
De overheid stelt onder meer de volgende eisen aan snorfietsen:
  • de maximum constructiesnelheid is 25 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de snorfiets heeft een blauw kenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Technische eisen aan bromfiets
  • de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur;
  • het maximale motorvermogen is 4 kW;
  • de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken;
  • het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
  • De eisen voor brommers staan in de Regeling voertuigen.
Je scooter modificeren zodat hij harder kan, betekent vrijwel altijd dat hij niet langer meer voldoet aan de eisen van je WA-verzekering en je dus niet langer meer verzekerd bent!

Omdat deze aanpassingen bovendien leiden tot een illegaal voertuig, en daarmee een illegale activiteit betreft, is het delen van tips over hoe het uitgevoerd moet worden, dus ook niet toegestaan.

Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.