Snowdog schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:50:
[...]
Naar mijn mening zijn de huizenprijzen gewoon simpelweg veel te hoog en dat zou moeten worden aangepakt. Dat zou voor iedereen voordelen hebben. Nouja, exclusief de mensen die net een huis hebben gekocht, maar daar zou ook wel een oplossing voor kunnen worden bedacht.
[...]
De prijs van een huis is wel wat aan de hoge kant ja.
Ik ben wel benieuwd of de
huizenprijzen te hoog zijn (1), of dat het eigenlijk aan de grondprijzen ligt. (2) Of misschien wel gewoon schaarste en dus eigenlijk een soort 'goodwill' (3). Of zijn het toch de investeerders die de boel verzieken met het opkopen van goedkope panden voor verhuur (4)?
Afhankelijk van welke het probleem is heb je ook een andere oplossing nodig.
1. Ik denk namelijk dat de prijs van een huis niet eens zo heel veel te duur is. De kwaliteit van nieuwbouwhuizen stijgt i.v.m. hogere eisen (wetgeving), dat zorgt dus voor een ingewikkeldere bouw en dus een duurdere prijs. Ook is er een tekort aan personeel (schaarste #1) wat zorgt voor beperkte aanlevering van nieuwbouw. Maar al met al zijn de prijzen voor het bouwen van een nieuwbouwhuis als je het mij vraagt wel redelijk normaal. Het is niet dat een metselaar opeens € 250 per uur kost. Waar voor de crisis een senior architect nog makkelijk € 300 kon vragen, mag hij nu blij zijn met € 180.
2. Die grond alleen... Midden in de hypotheekcrisis hebben wij nog wel nagedacht over een eigen huis bouwen, toen mochten we € 250 - € 275 ex BTW per m2 betalen in een gehucht buiten Zwolle.
Een beetje kavel en je bent 75 - 100k verder en dan is er nog niets gedaan.
Afwaarderen zorgt voor een aderlating bij gemeenten, met hogere belastingen als gevolg.
3. Tenslotte heb je nog de 'goodwill'. Voor huurappartementen is een puntensysteem die de maximale huur berekend - onafhankelijk van locatie. Zou je eenzelfde systeem gebruiken om koopwoningen te taxeren dan is vele malen meer extra geld nodig voor de meeste huizen in grote steden. Marktwerking zou er dan vanzelf voor moeten zorgen dat prijzen in Nederland meer in evenwicht komen.
Maar foei, wat zijn er dan een boel mensen de pineut, zeker die op dit moment een 'overpriced' woning bezitten.
4. Tenzij, en dat is het laatste probleem, investeerders vervolgens de (goedkopere) panden gaan opkopen voor de verhuur. Dat zou je overigens 'makkelijk' kunnen voorkomen door limieten te stellen aan het aantal voor verhuur beschikbare panden. Eenzelfde strategie wordt immers ook al gebruikt voor studentenhuizen in vele studentensteden. Dat kan er sowieso voor zorgen dat de prijs van appartementen daalt, die worden nu voor een groot deel weggekaapt door investeerders. In mijn familie zitten een aantal mensen die meerdere appartementen bezitten zonder daar zelf in te wonen. Sterker nog; in het verleden zijn complete appartementsgebouwen in bezit geweest voor verhuur.
Maar ja, als je nu opeens een limiet aan verhuurpanden gaat stellen dan stijgt de huurprijs weer enorm...
Er is dus simpelweg geen oplossing die geen pijn doet. Moeten we dan maar gewoon door de zure appel heen bijten? Wachten tot de grijze golf dood gaat en er dus veel woningen vrij komen?
Een goedkope oplossing die een heel klein beetje helpt is als het splitsen van kavels makkelijker zou worden, dan zou je vrij eenvoudig in bestaande woonwijken woningen kunnen gaan opsplitsen in boven/onderwoningen o.i.d., ook soepelere regelgeving voor kangoeroewoningen zou kunnen helpen.