Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 277 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.998 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je geeft prima antwoord op de vraag die je aan mij stelt : door de hybride kantoren, ontstaan alsnog de beslissingen in kleine vergaderingen waar je op locatie moet zijn. Laat nou net de beslissers binnen de ministeries meer in de buurt van de politiek zitten. Dat is de werk cultuur waar je bijna niet tegenop kunt spreiden.

Overigens: huis is goedkoper , maar bijv je boodschappen duurder in Drenthe… https://www.rtvdrenthe.nl...t-bent-dan-in-de-Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 15:19

TMC

Get!em schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:42:
Je geeft prima antwoord op de vraag die je aan mij stelt : door de hybride kantoren, ontstaan alsnog de beslissingen in kleine vergaderingen waar je op locatie moet zijn. Laat nou net de beslissers binnen de ministeries meer in de buurt van de politiek zitten. Dat is de werk cultuur waar je bijna niet tegenop kunt spreiden.
Ja goh, omdat het nu eenmaal zo georganiseerd. Mijn voorstel is om dat anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laat voorop staan: prima idee mijn inziens. Echter is verandermanagement op gebied van menselijke psychologie niet voor niets een apart vak: dat regel je dus niet alleen door ff paar kantoren te kopen en organisaties te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 02-10 15:19

TMC

Get!em schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:14:
Laat voorop staan: prima idee mijn inziens. Echter is verandermanagement op gebied van menselijke psychologie niet voor niets een apart vak: dat regel je dus niet alleen door ff paar kantoren te kopen en organisaties te splitsen.
Als je begint met afdelingen die goed te 'isoleren' zijn valt dat denk ik wel mee. Vandaar het voorbeeld van IT infra dat ik noemde. Daarvoor heb je relatief weinig 'business' kennis nodig. En als je wel met de business moet overleggen, kan dat dus dankzij de remote oplossingen die inmiddels ingeburgerd zijn extreem makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

TMC schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:30:
[...]
Ik ga er vanuit dat men overgaat op hybride: 3 dagen thuis, 2 dagen op kantoor. Dat betekent dat je toch enigszins in de buurt van het kantoor moet blijven. De kantoorlocatie blijft daarom van belang en iemand uit Emmen zal daarom nooit gaan solliciteren waar het kantoor in Den Haag zit. Met een kleine 'opkomstlocatie' in de regio kan je dit oplossen.
Ik had in de randstad best wel eens collega's die mee wilden verhuizen, stel je voor je werkt met 20 man in Den Haag, sommige kwamen al uit een dorpje of goedkopere regio, maar willen inmiddels ook wel eens meer dan 30m2 en je gaat dan met 5 collega's naar een andere regio

Mooie (vrijstaande/grote) woning allemaal en een kantoortje voor iedereen samen. Desnoods in, aan of onder een van de woningen. Moet je baas hier natuurlijk wel aan mee willen werken, desnoods tegen iets van beperkte loonsverhoging, verlaging uiteraard niet.

Ook zie ik hier in de regio, alleen in mijn straat al heel veel mensen alleen wonen, na een scheiding of voor het samenwonen. De kleinste huizen zijn rond de 90m2 met 3 of 4 slaapkamers. Maak hier 2 huizen van voor de helft van de prijs, of 60% van de prijs.

Mensen zeggen wel eens waarom ga je niet kleiner wonen als je toch alleen bent, ja omdat dat net zo duur is of zelfs duurder, gewoon een huis die gebouwd is voor wat je nodig bent alleen is er niet. En daar lijkt ook geen verandering in te komen, projectontwikkelaars zien hier niks ofzo.

Nieuwbouw appartementen zijn vaak even duur als een rijtjeshuis, absurd.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:49
TMC schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:57:
[...]
Als het daar zo goedkoop is, zou de overheid dan niet nogmaals kunnen overwegen overheidsinstanties te gaan spreiden zoals 30 jaar geleden ook het idee was? Dat is nu makkelijker dan ooit.
En waarom zou je dat bij de overheid leggen? Je zou net zo goed bij een 'gewone' werkgever kunnen lobbyen om meer in de periferie te gaan zitten. Of daar ook een vestiging te openen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 15:27
Kijktip: https://www.npostart.nl/h...n/24-07-2021/POW_04981969

Hollandse zaken over onbetaalbare huizen. Voorbeelden van Utrecht en welke rol de gemeente hierin speelt.. ook mooi 70mil verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:43:
[...]

En waarom zou je dat bij de overheid leggen? Je zou net zo goed bij een 'gewone' werkgever kunnen lobbyen om meer in de periferie te gaan zitten. Of daar ook een vestiging te openen.
Naast de voordelen voor de eigen ambtenaren wil je natuurlijk ook een goede afspiegeling van de samenleving, dus meer en kleinere kantoren die remote samenwerken lijkt mij voor de overheid een goed plan. Gaat er natuurlijk nooit komen, maar wel een goed streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Get!em schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:42:

Overigens: huis is goedkoper , maar bijv je boodschappen duurder in Drenthe… https://www.rtvdrenthe.nl...t-bent-dan-in-de-Randstad
Tja maar daardoor zorgen de ministeries dus gewoon voor de files en de hoge CO2 uitstoot die daarbij komt kijken. En de extreme huizenprijzen in de randstad komen dus ook door het beleid van de ministeries. Dus de overheid veroorzaakt de files.

Dan bestel je het toch gewoon online, daar zijn de prijzen allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Tja maar daardoor zorgen de ministeries dus gewoon voor de files en de hoge CO2 uitstoot die daarbij komt kijken. En de extreme huizenprijzen in de randstad komen dus ook door het beleid van de ministeries. Dus de overheid veroorzaakt de files.
Grapje zeker.

Maar iets meer dan 1% van de werkgelegenheid is bij de Rijksoverheid. Daarvan werkt 60% in de Randstad. Niet heel afwijkend van totale economie, waarvan de helft in de Randstad werkt, precies in lijn ook met het aantal inwoners en huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:14:
[...]

Grapje zeker.

Maar iets meer dan 1% van de werkgelegenheid is bij de Rijksoverheid. Daarvan werkt 60% in de Randstad. Niet heel afwijkend van totale economie, waarvan de helft in de Randstad werkt, precies in lijn ook met het aantal inwoners en huizen.
Maar de ministeries hebben ook weer overleg met bedrijfsleven. En bedrijven willen graag dicht bij de ministeries zitten dus dat trekt bedrijven aan. Ze hebben ook veel toeleveranciers.

En 1% werkt direct voor de ministeries ok maar hoeveel inhuur hebben ze werken? En hoeveel projecten besteden ze deels uit. Dat moet je ook meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Maar de ministeries hebben ook weer overleg met bedrijfsleven. En bedrijven willen graag dicht bij de ministeries zitten dus dat trekt bedrijven aan. Ze hebben ook veel toeleveranciers.

En 1% werkt direct voor de ministeries ok maar hoeveel inhuur hebben ze werken? En hoeveel projecten besteden ze deels uit. Dat moet je ook meerekenen.
Welk voorbeeld van een land ken je waarbij de werkgelegenheid zich niet concentreert in enkele grote steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, in golfbewegingen is er veel inhuur van projectmedewerkers en consultants bij overheidsdiensten. En die neem je dan mee naar die wat meer decentrale locaties, tennminste, de medewerkers die er regelmatig worden ingehuurd.
Goed voorbeeld is bijv Ordina, met een kantoor in Groningen, die toch veel inhuur levert/leverde voor een aantal overheidsdiensten in Groningen/Friesland/Drenthe. Toch zie je dat binnen zo'n commerciële detacheerder, waar collega's elkaar toch al weinig zien/kennen, de afstand met kantoor in Nieuwegein enorm is. Maar een paar procent kent beide kantoren van binnen.
Al zie je dat dat soort detacheerders (Atos, Cap, Accenture etc) met mobiele consultants met leaseauto's hun kantoor vaak centraal NL hebben, en de woonplek van de consultants al weinig meer uitmaakt. Tevens zie je dat consultants met bepaalde kennis al jaren bij dezelfde instanties gedetacheerd worden en daar ook dichter bij gaan wonen (of vice versa: ze wonen er al en hebben de opdracht gekregen omdat ze dichtbij wonen). Wat dat betreft werkt het spreiden van grote opdrachtgevers (zeg Overheid) wel degelijk door in een bredere toeleverancier kring daaromheen. En zoals we weten is 10% reductie vaak genoeg om files op de weg te voorkomen. En is dat voor de woningmarkt lokaal al voldoende om weer een andere doorstroom te krijgen.

Al kan dat soort doorstroom ook blokkerend werken. Kijk bijv naar de lokale stijging in Geldersevallei/Ede/Wageningen doordat er een paar grotere spelers (oa FrieslandCampina/Unilever) naar een groot dorp/kleine stad zijn gegaan met de duurdere engineers voor innovatiecentra, op een markt waar al beperkingen waren op woningen en nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Welk voorbeeld van een land ken je waarbij de werkgelegenheid zich niet concentreert in enkele grote steden?
Hoeveel van die landen hebben er geen problemen met files, bereikbaarheid, huizenprijzen in die grote steden?

De overheid ziet de files en de CO2 uitstoot als een probleem.
Ook gebrek aan betaalbare woonruimte in de randstad is een probleem.
Dat is in veel andere landen ook zo die alle werkgelegenheid centreren in een paar grote steden.

Nu kan je zeggen tja die landen doen het ook dus wij gaat dat ook doen en we verwachten dat de problemen zichzelf oplossen of gaan nadenken over een oplossing die structureel wat veranderd.

Als je werkgelegenheid spreid hebben mensen minder noodzaak om in de file te staan dus word dat minder. Er is minder druk om in grote steden te gaan wonen om files te vermijden.
Natuurlijk zijn er ook genoeg andere redenen waarom mensen in steden willen wonen maar er zijn er ook veel die naar de stad verhuizen omdat ze minder in de file willen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Hoeveel van die landen hebben er geen problemen met files, bereikbaarheid, huizenprijzen in die grote steden?

De overheid ziet de files en de CO2 uitstoot als een probleem.
Ook gebrek aan betaalbare woonruimte in de randstad is een probleem.
Dat is in veel andere landen ook zo die alle werkgelegenheid centreren in een paar grote steden.

Nu kan je zeggen tja die landen doen het ook dus wij gaat dat ook doen en we verwachten dat de problemen zichzelf oplossen of gaan nadenken over een oplossing die structureel wat veranderd.

Als je werkgelegenheid spreid hebben mensen minder noodzaak om in de file te staan dus word dat minder. Er is minder druk om in grote steden te gaan wonen om files te vermijden.
Natuurlijk zijn er ook genoeg andere redenen waarom mensen in steden willen wonen maar er zijn er ook veel die naar de stad verhuizen omdat ze minder in de file willen staan.
Ik denk dat er geen / weinig voorbeelden zijn van landen waarbij de werkgelegenheid niet centraliseert omdat het economisch zo werkt.

Dat staat los van waar een overheid zich vestigt, maar dat is denk ik meer een algemeen economisch principe van urbanisatie in bredere zin.

Als we ooit weer terug gaan naar een landbouw cultuur is het een ander verhaal natuurlijk.

Overigens: is het file probleem niet al deels aangepakt door het nieuwe hybride werken (meer thuis en minder op kantoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:43:
[...]
Als je werkgelegenheid spreid hebben mensen minder noodzaak om in de file te staan dus word dat minder.
Er is een reden dat werkgelegenheid geclusterd is. Bedrijven willen daar zitten waar beste werknemers te krijgen zijn. En die gaan weer wonen waar beste bedrijven zitten en meeste voorzieningen zijn. Jonge getalenteerde mensen en expats gaan niet ergens achteraf wonen. En dus zitten daar ook niet de bedrijven. Etc.etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Er is een reden dat werkgelegenheid geclusterd is. Bedrijven willen daar zitten waar beste werknemers te krijgen zijn. En die gaan weer wonen waar beste bedrijven zitten en meeste voorzieningen zijn. Jonge getalenteerde mensen en expats gaan niet ergens achteraf wonen. En dus zitten daar ook niet de bedrijven. Etc.etc.
Dat zou impliceren dat er geen files zijn want die mensen wonen al bij de bedrijven in de buurt dus die hoeven niet te reizen.
Elke dag staan er grote files naar de randstad toe ( ok afgelopen jaar wat minder ) en in de avond staan die files de andere kant op.
Dus er zijn blijkbaar helemaal niet genoeg goed geschoolde werknemers in de randstad te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Requiem19 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Overigens: is het file probleem niet al deels aangepakt door het nieuwe hybride werken (meer thuis en minder op kantoor)?
Ik kan het uit de cijfers niet compleet halen, maar wat mij opvalt is dat de spitsen op dit moment (Q2) op -15% tot -10% zitten van de norm. Terwijl ik qua thuiswerken denk (aanname!) dat het >15% is. OV zit op -50% in Q2. Dat betekent dat er voorlopig meer mensen op de weg zitten, die normaal in OV zaten. (wat dus ook in tweedehands autoverkoop is terug te zien, waar overigens eerst een enorme daling in zat in 2020) Gaan we dus naar hybride werken waarbij er niet grotendeels, maar slechts 50% thuisgewerkt wordt, dan krijgen we een piek in automobiliteit. Mogelijk dat er dan pas weer wat mensen terug in OV gaan.
Maar meegenomen dat er weldegelijk mensen ook verder weg zijn gaan wonen, die voor de incidentele ritten naar kantoor alsnog de auto pakken, zullen er tevens langere ritten bijkomen.

Bij elkaar opgeteld zie ik vooral dat de files weer snel terug op normaal of daarboven komen.

https://www.ndw.nu/actuee...isis-tweede-kwartaal-2021
https://www.ad.nl/auto/tw...uper-tot-nu-toe~a38dcf44/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Get!em schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Ik kan het uit de cijfers niet compleet halen, maar wat mij opvalt is dat de spitsen op dit moment (Q2) op -15% tot -10% zitten van de norm. Terwijl ik qua thuiswerken denk (aanname!) dat het >15% is. OV zit op -50% in Q2. Dat betekent dat er voorlopig meer mensen op de weg zitten, die normaal in OV zaten. (wat dus ook in tweedehands autoverkoop is terug te zien, waar overigens eerst een enorme daling in zat in 2020) Gaan we dus naar hybride werken waarbij er niet grotendeels, maar slechts 50% thuisgewerkt wordt, dan krijgen we een piek in automobiliteit. Mogelijk dat er dan pas weer wat mensen terug in OV gaan.
Maar meegenomen dat er weldegelijk mensen ook verder weg zijn gaan wonen, die voor de incidentele ritten naar kantoor alsnog de auto pakken, zullen er tevens langere ritten bijkomen.

Bij elkaar opgeteld zie ik vooral dat de files weer snel terug op normaal of daarboven komen.

https://www.ndw.nu/actuee...isis-tweede-kwartaal-2021
https://www.ad.nl/auto/tw...uper-tot-nu-toe~a38dcf44/
Niet gek als ze in grote delen van het land het OV gaan afschalen en bepaalde trajecten vervallen. Wat verwacht je dat er dan gebeurt. Het OV is in grote delen van nederland al matig/slecht en dat gaat dan straks naar slecht/niet dus tja die mensen moeten wel een auto kopen en met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:08
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:51:
Je observatie klopt ongetwijfeld, maar ik vraag me af of hij rationeel is. In Silicon Valley kun je de absolute autoriteiten vinden op het gebied van gedistribueerde systemen. Mensen die heen en weer stuiteren tussen gerenommeerde universiteiten en R&D-afdelingen, en moeiteloos een jaarsalaris van zes cijfers kunnen rechtvaardigen.

De meeste arbeidsuren worden echter ingevuld door zesjesstudenten met 1-5 jaar ervaring. Door de hoge kosten van huisvesting in die regio is hun startsalaris (vers van de universiteit, zonder ervaring) ook al iets van 120k. Ondanks de riante salarissen is eigen woningbezit in die regio voor de meeste IT'ers volstrekt onhaalbaar.

Dus ja, als je de absolute top nodig hebt, is er geen alternatief voor centralisering. Tegelijkertijd zijn de negatieve neveneffecten zodanig sterk dat je je kunt afvragen of iedereen niet elders beter af zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je werk wil spreiden in het land, moet je beginnen bij het aanbod van werknemers. Dus bouw een Universiteit in Friesland of Drente. Leraren hebben weinig afhankelijkheden van anderen en zou je er wellicht wel naar toe kunnen lokken. Aantal jaren verder als de studenten afstuderen, begint het aanbod van werknemers op gang te komen. Die zullen de eerste jaren nog wel naar de Randstad gaan, maar op langere termijn zorgt een Universiteit wel voor hoger opgeleide banen in de regio, al is het maar omdat een deel van die studenten zelf een startup beginnen tijdens/na hun studie.

Je gaat geen bedrijven lokken naar Limburg/Friesland die afhankelijk zijn van samenwerking met collega's/klanten/leveranciers in de Randstad. De baten zijn gewoon te laag ten opzichte van de kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik denk dat je het veel meer moet inzetten op snelle OV verbindingen. We zijn een klein land en hebben het verplaatsen van bedrijven al eens geprobeerd. Dat is niet gelukt en ook met dichtbij gelegen gebieden qua werkgelegenheid wilde het vaak niet vlotten en bleven mensen graag zo dicht mogelijk bij de grote stad wonen.

Afstanden zijn hier echt niet onoverkomelijk groot, maar de tijd die je er nu over doet is dat vaak wel. Slechte verbindingen, en als alternatief in de file staan.

Nu verhuizen er meer mensen naar de verder gelegen gebieden maar dat heeft meer te maken met noodzaak en thuiswerken dan wat anders. Hadden ze dezelfde ruimte aan de rand van de stad kunnen betalen dan was daar de voorkeur naar uit gegaan.

In principe is Limburg ideaal gelegen voor de economisch sterke regio in Duitsland. Maar toch gebeurd er niets, geen aansluiting , weinig uitwisseling op onderwijs gebied. Terwijl dit in principe ideaal zou zijn. Mensen zijn toch gewoon gehecht aan de eigen regio. En verhuizen niet vaak te ver weg van het eigen sociale netwerk.

En zo zijn er naast de logistieke uitdagingen, gewoon bewegingen die te maken hebben met de aard van de mens die verdere ontwikkeling op gebied van geografische mobiliteit tegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:17:
Als je werk wil spreiden in het land, moet je beginnen bij het aanbod van werknemers. Dus bouw een Universiteit in Friesland of Drente. Leraren hebben weinig afhankelijkheden van anderen en zou je er wellicht wel naar toe kunnen lokken. Aantal jaren verder als de studenten afstuderen, begint het aanbod van werknemers op gang te komen. Die zullen de eerste jaren nog wel naar de Randstad gaan, maar op langere termijn zorgt een Universiteit wel voor hoger opgeleide banen in de regio, al is het maar omdat een deel van die studenten zelf een startup beginnen tijdens/na hun studie.

Je gaat geen bedrijven lokken naar Limburg/Friesland die afhankelijk zijn van samenwerking met collega's/klanten/leveranciers in de Randstad. De baten zijn gewoon te laag ten opzichte van de kosten.
Waarom moet het meteen big bang? Veel bedrijven hebben medewerkers van buiten de randstad kijk als groter bedrijf of je veel mensen uit 1 regio hebt, je weet immers waar je mensen wonen en ga dan kijken of je een deel van het werk op een losse afdeling kan doen in die regio.
Bedrijf als ASML doet dit al met een afdeling ergens anders in nederland. Bepaalde ontwikkeling gebeurt niet in eindhoven maar ergens in de buurt van arnhem ( locatie weet ik zo niet)

Dan kan je hoofdkantoor toch nog bij je klanten zitten en heb je de goede medewerkers uit de randstad ook maar boor je meteen een nieuwe talent pool aan. En het waarschijnlijk goedkoper een kantoorpand te huren buiten de randstad dan in de randstad.

Zodra er ook werk is gaan mensen dan daar wonen of blijven ze daar wonen, en personeel van de concurent die ook in die regio wonen zouden best wel eens over willen stappen zonder extreme salarisverhoging. 2uur per dag minder file is een leuke motivator om van job te wisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-07-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Waarom moet het meteen big bang? Veel bedrijven hebben medewerkers van buiten de randstad kijk als groter bedrijf of je veel mensen uit 1 regio hebt, je weet immers waar je mensen wonen en ga dan kijken of je een deel van het werk op een losse afdeling kan doen in die regio.
Bedrijf als ASML doet dit al met een afdeling ergens anders in nederland. Bepaalde ontwikkeling gebeurt niet in eindhoven maar ergens in de buurt van arnhem ( locatie weet ik zo niet)

Dan kan je hoofdkantoor toch nog bij je klanten zitten en heb je de goede medewerkers uit de randstad ook maar boor je meteen een nieuwe talent pool aan. En het waarschijnlijk goedkoper een kantoorpand te huren buiten de randstad dan in de randstad.

Zodra er ook werk is gaan mensen dan daar wonen of blijven ze daar wonen, en personeel van de concurent die ook in die regio wonen zouden best wel eens over willen stappen zonder extreme salarisverhoging. 2uur per dag minder file is een leuke motivator om van job te wisselen.
Ik zie het andersom veel gebeuren. Startups die begonnen zijn in de "provincie", maar door hun groei zo groot zijn geworden dat ze meer hoger opgeleide expertise nodig hebben. Gezien die mensen niet te vinden zijn in de provincie hebben veel van dit soort bedrijven een kantoor geopend in Utrecht/Amsterdam om uberhaupt aan deze skillset te kunnen komen. De talent pool in de provincie is gewoon heel klein. De mensen die er zijn werken meestal al daar bij een bedrijf. En er heen verhuizen naar je werk klinkt heel leuk, maar het verkleint je arbeidsmobiliteit ook enorm, mocht je na een paar jaar het gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Ik zie het andersom veel gebeuren. Startups die begonnen zijn in de "provincie", maar door hun groei zo groot zijn geworden dat ze meer hoger opgeleide expertise nodig hebben. Gezien die mensen niet te vinden zijn in de provincie hebben veel van dit soort bedrijven een kantoor geopend in Utrecht/Amsterdam om uberhaupt aan deze skillset te kunnen komen. De talent pool in de provincie is gewoon heel klein. De mensen die er zijn werken meestal al daar bij een bedrijf. En er heen verhuizen naar je werk klinkt heel leuk, maar het verkleint je arbeidsmobiliteit ook enorm, mocht je na een paar jaar het gezien hebben.
Startups hebben elkaar en andere bedrijven hard nodig om te groeien. Daarom zou het ook niet logisch zijn zelfs voor grote bedrijven om geheel uit de randstad te gaan. Maar niet alle activiteiten moeten op het hoofdkantoor plaatsvinden. Development/productie kunnen natuurlijk prima naar buiten de stad verhuizen.

In de steden klagen bedrijven ook altijd dat ze geen mensen kunnen vinden dus daarheen verplaatsen omdat je mensen kan vinden is nogal dubbel. Zeker als dan een groot deel van je mensen ook in de file staat om er te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 15:06
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Ik denk dat je je een beetje(/gigantisch) verkijkt op de directe locatie bepalende werkgelegenheid die ministeries creëren en dito reisbewegingen op de snelweg welke files zou veroorzaken.

Zoals aangegeven is het percentage dat bij de ministeries werkt en zelfs de rijksoverheid in brede zin relatief niet zo groot op de gehele beroepsbevolking. Die wordt ook niet verdubbeld door externe inhuur. Ook komt eenzelfde bedrijf echt niet zó vaak op de koffie dat dat zou verantwoorden dat men er een vestiging in de buurt wil hebben. Vaak is het juist de ambtenaar die bij het bedrijf op bezoek gaat, ziet die ook nog eens wat. En op de hoge bobo's na zit je gewoon vast aan een OV kaart.

Bedenk ook dat het MKB goed is voor meer dan 70% van de werkgelegenheid. Die hebben echt wel andere belangen dan het hebben van een locatie bij een ministerie.

ASML heeft nog een locatie in Delft naast Veldhoven in NL, niet (in de buurt van) Arnhem.

[ Voor 3% gewijzigd door Tuttel op 26-07-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:47:
[...]

Startups hebben elkaar en andere bedrijven hard nodig om te groeien. Daarom zou het ook niet logisch zijn zelfs voor grote bedrijven om geheel uit de randstad te gaan. Maar niet alle activiteiten moeten op het hoofdkantoor plaatsvinden. Development/productie kunnen natuurlijk prima naar buiten de stad verhuizen.

In de steden klagen bedrijven ook altijd dat ze geen mensen kunnen vinden dus daarheen verplaatsen omdat je mensen kan vinden is nogal dubbel. Zeker als dan een groot deel van je mensen ook in de file staat om er te komen.
Het is makkelijker om iemand te vinden als er 100 banen zijn en er 90 mensen beschikbaar zijn, dan als er 10 banen zijn en 9 mensen beschikbaar zijn, ondanks dat in beide gevallen 90% van de banen vervuld kunnen worden. Dat is de reden dat bedrijven toch in de Randstad blijven.

Productie heb je natuurlijk gelijk. Dat is wat er overal in de wereld gebeurt. White Collar banen gaan naar de sterk verstedelijkte gebieden en Blue Collar banen gaan naar de provincie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Het is makkelijker om iemand te vinden als er 100 banen zijn en er 90 mensen beschikbaar zijn, dan als er 10 banen zijn en 9 mensen beschikbaar zijn, ondanks dat in beide gevallen 90% van de banen vervuld kunnen worden. Dat is de reden dat bedrijven toch in de Randstad blijven.

Productie heb je natuurlijk gelijk. Dat is wat er overal in de wereld gebeurt. White Collar banen gaan naar de sterk verstedelijkte gebieden en Blue Collar banen gaan naar de provincie.
De vraag is zijn er maar 9 mensen beschikbaar? Aangezien er toch dagelijks redelijk wat mensen naar de randstad gaan zijn die mensen dus buiten de randstad ook beschikbaar.
Ik ken maar weinig mensen die als ze kunnen kiezen tussen 15 min fietsen per dag of 2 uur file per dag voor de 2e optie kiezen.

Het feit dat er dagelijks files naar de randstad toe staan geeft al aan dat er ondercapaciteit aan werkgelegenheid is bij die mensen in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 26-07-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:36:
[...]

De vraag is zijn er maar 9 mensen beschikbaar? Aangezien er toch dagelijks redelijk wat mensen naar de randstad gaan zijn die mensen dus buiten de randstad ook beschikbaar.
Ik ken maar weinig mensen die als ze kunnen kiezen tussen 15 min fietsen per dag of 2 uur file per dag voor de 2e optie kiezen.

Het feit dat er dagelijks files naar de randstad toe staan geeft al aan dat er ondercapaciteit aan werkgelegenheid is bij die mensen in de buurt.
Die 9 is natuurlijk een voorbeeld, verander het in 90.000 op de 100.000 versus 9.000 op de 10.000....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Die 9 is natuurlijk een voorbeeld, verander het in 90.000 op de 100.000 versus 9.000 op de 10.000....
Getal maakt niet uit, maar buiten de randstad zijn er niet genoeg banen voor de mensen dus gaan ze maar 2 uur per dag in de file zitten. Dus daar heb je meer mensen dan banen.
Waarom zou je anders elke dag 2 uur in de file gaan staan als je dichterbij ook een baan kan krijgen? Die 10 uur in de week reistijd gaat je opbreken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Getal maakt niet uit, maar buiten de randstad zijn er niet genoeg banen voor de mensen dus gaan ze maar 2 uur per dag in de file zitten. Dus daar heb je meer mensen dan banen.
Waarom zou je anders elke dag 2 uur in de file gaan staan als je dichterbij ook een baan kan krijgen? Die 10 uur in de week reistijd gaat je opbreken hoor.
2 uur per dag in de file is denk ik beetje overdreven toch? Dan hebben we het wel over mensen die echt wat verder weg wonen van hun werk.

Daarnaast zullen mensen die verder weg wonen pre corona al vaker thuis werken en post corona wordt verder weg wonen helemaal haalbaarder.

Ten slotte doen deze mensen het wellicht niet vanwege het gebrek aan banen in hun eigen omgeving, maar simpelweg omdat je in de randstad gewoon echt een stuk meer kan verdienen gemiddeld genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:36:
[...]
Of een tekort aan betaalbare woningen naar wens natuurlijk, want daar draait het namelijk meestal om.

Overigens werkt de meerderheid van Nederland niet in de plaats waar ze wonen.
Maar voor Amsterdam geldt bijvoorbeeld dat "maar" 16% van de werknemers van buiten de stad komt en dan ook nog eens verspreid. Dan lijkt de stad wel de juiste vestigingsplaats.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:02:
[...]

2 uur per dag in de file is denk ik beetje overdreven toch? Dan hebben we het wel over mensen die echt wat verder weg wonen van hun werk.

Daarnaast zullen mensen die verder weg wonen pre corona al vaker thuis werken en post corona wordt verder weg wonen helemaal haalbaarder.

Ten slotte doen deze mensen het wellicht niet vanwege het gebrek aan banen in hun eigen omgeving, maar simpelweg omdat je in de randstad gewoon echt een stuk meer kan verdienen gemiddeld genomen.
2uur per dag is maar 1 uur enkele reis, dat is utrecht-amsterdam in de spits dat is niet echt wereld schokkend hoor.

Je moet overigens wel heel veel extra verdienen daarvoor, hangt af van je levensfase, ben je single boeit het niet zo veel. heb je gezin met kinderen dan besteed je die tijd liever met je kinderen dan in de auto.
Het is een afweging natuurlijk, hoeveel is 10 uur in de week je waard
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:21:
[...]
Of een tekort aan betaalbare woningen naar wens natuurlijk, want daar draait het namelijk meestal om.

Overigens werkt de meerderheid van Nederland niet in de plaats waar ze wonen.
Maar voor Amsterdam geldt bijvoorbeeld dat "maar" 16% van de werknemers van buiten de stad komt en dan ook nog eens verspreid. Dan lijkt de stad wel de juiste vestigingsplaats.
Ze wonen in een woning naar wens mag ik hopen, het feit dat ze elke dag naar de randstad gaan betekend dat ze in de regio geen baan kunnen vinden die goed genoeg betaald.

Klopt de meerderheid van nederland zal niet in dezelfde plaats werken als wonen, goed denk dat de meerderheid ook niet in een stad woont. Die 16% van de mensen was wel een dagelijks file met meer dan 30 minuten vertraging gemiddeld of meer. 16% klinkt weinig maar 16% van 100.000 zijn nog steeds 16000 autos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:34:
[...]

2uur per dag is maar 1 uur enkele reis, dat is utrecht-amsterdam in de spits dat is niet echt wereld schokkend hoor.

Je moet overigens wel heel veel extra verdienen daarvoor, hangt af van je levensfase, ben je single boeit het niet zo veel. heb je gezin met kinderen dan besteed je die tijd liever met je kinderen dan in de auto.
Het is een afweging natuurlijk, hoeveel is 10 uur in de week je waard
Ah, maar je zei 2 uur in de file. Ik zag dus echt iemand voor me die 2uur lang file rijdt per dag. In het geval Utrecht Amsterdam reken je met 30 minuten file per keer (edit: ik bedoel dus dat je soms ook gewoon kunt doorrijden :D). Als je het nu een beetje tactisch timed heb je niet 2x file in ieder geval gelet op de afname van de files.

Overigens verdient men in de randstad kennelijk significant beter, of vindt men het minder belangrijk om dichtbij te werken: er is immers een groot aantal mensen dat op deze manier werkt.

Ten slotte wederom: voor veel randstad kantoorbanen zal gelden dat je nog maar maximaal 3x pw op kantoor hoeft te zijn. Kun je gelijk de dagen uitkiezen dat er minder file is :).

Kortom, prima om nu verder weg te wonen dan je pre-corona zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Ah, maar je zei 2 uur in de file. Ik zag dus echt iemand voor me die 2uur lang file rijdt per dag. In het geval Utrecht Amsterdam reken je met 30 minuten file per keer (edit: ik bedoel dus dat je soms ook gewoon kunt doorrijden :D). Als je het nu een beetje tactisch timed heb je niet 2x file in ieder geval gelet op de afname van de files.

Overigens verdient men in de randstad kennelijk significant beter, of vindt men het minder belangrijk om dichtbij te werken: er is immers een groot aantal mensen dat op deze manier werkt.

Ten slotte wederom: voor veel randstad kantoorbanen zal gelden dat je nog maar maximaal 3x pw op kantoor hoeft te zijn. Kun je gelijk de dagen uitkiezen dat er minder file is :).

Kortom, prima om nu verder weg te wonen dan je pre-corona zou doen.
We gaan hier denk ik voorbij aan mijn oorspronkelijke punt.
Namelijk dat er buiten de randstad meer geschoolde mensen wonen dan dat er daadwerkelijk werk hebben dus dat het niet zo is dat bedrijven naar de randstad moeten om personeel te vinden.
Want juist buiten de randstad zouden bedrijven makkelijker en goedkoper aan personeel kunnen komen.

Overigens als je over 50km 1 uur doet ga je gemiddel 50km/uur rijden. dat is gewoon een file van 1 uur.
Dus 2x per dag 1 uur file is 2 uur file per dag, daar hoef je geen extreme afstanden voor te rijden. Vaak is het zelfs zo dat hoe verder je weg woont hoe minder file je relatief gezien hebt.

Ik heb ook een tijdje vanaf den bosch naar rotterdam moeten rijden, dat gaat de eerste 50km met 100per uur en de laatste 50 met 50per uur. Ongeveer dan he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:17:
[...]

Namelijk dat er buiten de randstad meer geschoolde mensen wonen dan dat er daadwerkelijk werk hebben dus dat het niet zo is dat bedrijven naar de randstad moeten om personeel te vinden.
Je punt klopt alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Want juist buiten de randstad zouden bedrijven makkelijker en goedkoper aan personeel kunnen komen.
Dit zou kloppen als de concentratie van mensen 'binnen' de randstad even hoog zou zijn als 'buiten' de randstad. Maar dat is natuurlijk niet zo. Misschien dat je in de hele provincie Drenthe genoeg werknemers kunt vinden, met de juiste skills. Maar als je je hoofdkantoor in Emmen neerzet, zullen mensen nog steeds vanuit heel Drenthe naar Emmen moeten reizen. Kwa reistijd niet noodzakelijk een verbetering.

Overigens heeft het ooit wel zo gewerkt. Bijvoorbeeld de textielindustrie in Brabant en Twente is ontstaan omdat er een 'overschot' was aan boerenzoons/plaggenstekers die relatief laagbetaald werk deden.

Ik vermoed dat het lastiger wordt naarmate je bedrijf een diverser werknemersbestand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Overigens als je over 50km 1 uur doet ga je gemiddel 50km/uur rijden. dat is gewoon een file van 1 uur.
Dus 2x per dag 1 uur file is 2 uur file per dag, daar hoef je geen extreme afstanden voor te rijden. Vaak is het zelfs zo dat hoe verder je weg woont hoe minder file je relatief gezien hebt.

Ik heb ook een tijdje vanaf den bosch naar rotterdam moeten rijden, dat gaat de eerste 50km met 100per uur en de laatste 50 met 50per uur. Ongeveer dan he.
Je kan in een straal van 50 km vanaf Amsterdam misschien wel net zoveel mensen vinden als in Amsterdam, maar als je hoofdkantoor 50 km vanaf Amsterdam zit, dan mis je alle mensen die 1-50 km aan de andere kant van Amsterdam wonen. Het is niet voor niets dat overal in de wereld de goed betaalde banen in hoog-verstedelijk gebied bevind en niet daarbuiten.

Nederland is niet zo groot, dus Overijssel, Drente en Zeeland zijn voor Nederland redelijk afgelegen, maar hebben op bereisbare afstand nog wel toegang tot veel voorzieningen. Als je in Duitsland of Frankrijk afgelegen woont, heb je dus naast een supermarkt en een dorps cafe dus helemaal niks. Ik die landen kan je voor een appel en een ei nog wel een huis kopen in die gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Je kan in een straal van 50 km vanaf Amsterdam misschien wel net zoveel mensen vinden als in Amsterdam, maar als je hoofdkantoor 50 km vanaf Amsterdam zit, dan mis je alle mensen die 1-50 km aan de andere kant van Amsterdam wonen. Het is niet voor niets dat overal in de wereld de goed betaalde banen in hoog-verstedelijk gebied bevind en niet daarbuiten.

Nederland is niet zo groot, dus Overijssel, Drente en Zeeland zijn voor Nederland redelijk afgelegen, maar hebben op bereisbare afstand nog wel toegang tot veel voorzieningen. Als je in Duitsland of Frankrijk afgelegen woont, heb je dus naast een supermarkt en een dorps cafe dus helemaal niks. Ik die landen kan je voor een appel en een ei nog wel een huis kopen in die gebieden.
Die prijzen liggen een heel stuk lager per M2 dan in amsterdam. En het is ook niet voor niets dan er in veel landen de huizen niet meer betaalbaar zijn in de steden met veel werk. In de VS is het zo dat er hoog opgeleide ICTers gewoon dakloos zijn en in hun auto slapen omdat er geen huizen in de buurt van silicon valley te vinden zijn. Op zich geen probleem natuurlijk want omdat ze in hun auto slapen wonen ze altijd dicht bij hun werk.
Misschien een oplossing voor het probleem in amsterdam, grote parkeerplaatsen waar mensen dan 's nachts in hun auto kunnen slapen.
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:35:
[...]
Je punt klopt alleen niet.
De dagelijks files laten een ander beeld zien. Of wil je ontkennen dat er dagelijks een hele groep mensen naar amsterdam gaat om te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, was je punt dat er in steden meer werkgelegenheid is en mensen uit omliggende dorpen aantrekt om te werken?

Dat is zo, en diverse mensen hier hebben ook al aangegeven waarom dat zo is.

"Namelijk dat er buiten de randstad meer geschoolde mensen wonen dan dat er daadwerkelijk werk hebben dus dat het niet zo is dat bedrijven naar de randstad moeten om personeel te vinden."

Maar dit is een heel ander punt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:49:
Ah, was je punt dat er in steden meer werkgelegenheid is en mensen uit omliggende dorpen aantrekt om te werken?

Dat is zo, en diverse mensen hier hebben ook al aangegeven waarom dat zo is.

"Namelijk dat er buiten de randstad meer geschoolde mensen wonen dan dat er daadwerkelijk werk hebben dus dat het niet zo is dat bedrijven naar de randstad moeten om personeel te vinden."

Maar dit is een heel ander punt.
Mijn punt was dat dit voor veel problemen zorgt, niet alleen de huizenprijzen schieten daardoor in de steden d pan uit. Ook files en bereikbaarheid worden daardoor beinvloed.

Tja omringende dorpen wat is omringend? Is arnhem of den bosch nog omringend aan amsterdam? Voor VS maatstaven wel maar voor europese maatstaven? En moeten we dat zo zien of zou het niet beter zijn dat een groot bedrijf misschien een vestiging opent in de buurt van waar veel mensen wonen die er nu al werken?

We kunnen natuurlijk ook in de gedachten blijven dat alles wel prima is natuurlijk. Maar dan heeft deze hele discussie weinig zin als je de huizenprijzen nu best prima vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 27-07-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vertel het maar, waar zou jij als bedrijf een vestiging openen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90oqS25v6E98f5p_yoLwJvp2l7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/odATWWlqbyff07kEha4kDCdd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:55:
[...]
De dagelijks files laten een ander beeld zien. Of wil je ontkennen dat er dagelijks een hele groep mensen naar amsterdam gaat om te werken?
Niet zozeer als reactie op @Shadowhawk00 maar meer op de hele notie dat al het hoger geschoold personeel naar de grote steden moet reizen omdat daar de (hoofd)kantoren zitten.

Er gaat zeker dagelijks een hele groep mensen naar Amsterdam om te werken maar vergeet niet dat die file op de A2 voor een heel groot deel bestaat uit:
• Vrachtverkeer (van televisies tot bankstellen tot voedsel)
• 'praktisch opgeleiden' die in Amsterdam hun vak moeten komen uitoefenen omdat de 'praktisch opgeleiden' uit Amsterdam hun vak uit moeten gaan oefenen elders in het land.

Laten we niet doen alsof er iedere dag een file naar Amsterdam staat omdat alle programmeurs, managers en advocaten naar Amsterdam moeten. Als alle bedrijven met die 'hoge' banen hun hoofdkantoor gaan verplaatsen naar elders in het land dan is Amsterdam nog steeds een stad met bijna 1 mln inwoners, waar iedere dag vrachtwagens, bouwvakkers, winkelmedewerkers en schoonmakers naartoe moeten.

Ik denk dat als je naast de A2 één baan kon leggen die uitsluitend bestemd is voor hoger geschoold personeel er op die baan nooit file staat (tenzij ongeluk :+)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Niet zozeer als reactie op @Shadowhawk00 maar meer op de hele notie dat al het hoger geschoold personeel naar de grote steden moet reizen omdat daar de (hoofd)kantoren zitten.

Er gaat zeker dagelijks een hele groep mensen naar Amsterdam om te werken maar vergeet niet dat die file op de A2 voor een heel groot deel bestaat uit:
• Vrachtverkeer (van televisies tot bankstellen tot voedsel)
• 'praktisch opgeleiden' die in Amsterdam hun vak moeten komen uitoefenen omdat de 'praktisch opgeleiden' uit Amsterdam hun vak uit moeten gaan oefenen elders in het land.

Laten we niet doen alsof er iedere dag een file naar Amsterdam staat omdat alle programmeurs, managers en advocaten naar Amsterdam moeten. Als alle bedrijven met die 'hoge' banen hun hoofdkantoor gaan verplaatsen naar elders in het land dan is Amsterdam nog steeds een stad met bijna 1 mln inwoners, waar iedere dag vrachtwagens, bouwvakkers, winkelmedewerkers en schoonmakers naartoe moeten.

Ik denk dat als je naast de A2 één baan kon leggen die uitsluitend bestemd is voor hoger geschoold personeel er op die baan nooit file staat (tenzij ongeluk :+)
Ik heb geen cijfers of ervaring met de A2, maar in de regio eindhoven staan wel degelijk files van enkele kilometers dubbel baans van mensen die alleen maar hoger opgeleid zijn. Want toevallig zijn de files opgelost net na de afslag naar grote bedrijven terreinen waar veel hoger opgeleide mensen werken.
Er zijn zelfs wegen waar je tussen 16:00 en 18:00 niet moet komen omdat je dan gegarandeerd in de file staat met medewerkers van voornamelijk ASML.

Ook in de files richting rotterdam staan maar verdacht weinig vrachtwagens en busjes en heel veel personenautos met maar 1 persoon erin. Bouwvakkers gaan vaak samen met het busje naar het werk.
En vrachtverkeer gaat ook voornamelijk door buiten de spits dus als het daar aan zou liggen zou er altijd file staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadowhawk00 op 27-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.ad.nl/wonen/i...eg-onbereikbaar~a2720fe3/

Huurprijs in 7 jaar tijd 18% gestegen.
Inkomen in diezelfde tijd gelijk gebleven.

Waar ligt nu het probleem: bij de huurprijs of bij de arbeidsmarkt omstandigheden voor journalisten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:22:

Waar ligt nu het probleem: bij de huurprijs of bij de arbeidsmarkt omstandigheden voor journalisten?
Bij haar eisen pakket, ze wil een gezinswoning in utrecht hebben, voor zichzelf alleen en dat wil ze gaan kopen. Tja dat gaat niet lukken met die voorwaarden.
Of ze moet zorgen dat ze niet alleen gaat kopen, of ze moet iets kleiners kopen of ze moet buiten de stad kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Bij haar eisen pakket, ze wil een gezinswoning in utrecht hebben, voor zichzelf alleen en dat wil ze gaan kopen. Tja dat gaat niet lukken met die voorwaarden.
Of ze moet zorgen dat ze niet alleen gaat kopen, of ze moet iets kleiners kopen of ze moet buiten de stad kopen.
Je leest dit artikel en jouw conclusie is dat het probleem bij het eisenpakket van de journalist ligt? Ik vind dat je het ook wel heel simpel samenvat door "iets kleiners of buiten de stad". Het is namelijk sowieso buiten stad. En ook sowieso buiten de provincie. En eigenlijk bijna buiten het land. Ik vraag me echt af hoe laag je de lat moet leggen voor er een keer geklaagd mag worden dat de markt nu toch wel echt heel krap begint te worden.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Je leest dit artikel en jouw conclusie is dat het probleem bij het eisenpakket van de journalist ligt? Ik vind dat je het ook wel heel simpel samenvat door "iets kleiners of buiten de stad". Het is namelijk sowieso buiten stad. En ook sowieso buiten de provincie. En eigenlijk bijna buiten het land. Ik vraag me echt af hoe laag je de lat moet leggen voor er een keer geklaagd mag worden dat de markt nu toch wel echt heel krap begint te worden.
Er staat duidelijk dat ze een huis wil kopen in de stad.
Ik kan alleen lezen wat voor niet abbonees is maar daarin staat al duidelijk dat ze in utrecht woont en in de stad wat wil kopen.

Overigens kocht je 5 jaar geleden alleen nog een appartement in utrecht voor 240k (ongeveer ) en voor datzelfde geld kocht je buiten de stad een woning.

[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 27-07-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Overigens kocht je 5 jaar geleden alleen nog een appartement in utrecht voor 240k (ongeveer ) en voor datzelfde geld kocht je buiten de stad een woning.
ja en nu zijn andere tijden ;) of dat ooit terugkomt... genoeg factoren die dat tegenwerken... hoewel NL wel gevoelig is voor een zogenaamde credit crunch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Wat voor appartement?

Mijn zusje heeft recent een bod gedaan op https://www.funda.nl/koop...470146-pelikaanstraat-49/ dit "appartement" (43 m², moet nog een hoop aan gebeuren, al lijkt dat op de foto's niet zo..).

Ze is het niet geworden. Het is weg gegaan voor € 290.000. Boel geld voor zo'n veredeld kippenhok.

Ze valt een beetje in hetzelfde profiel als de vrouw uit het artikel; alleenstaand, wil graag in/nabij de stad wonen, kan in haar eentje dit bij lange na niet lenen maar met een heleboel hulp valt zoiets nét binnen bereik, of eigenlijk dus helemaal niet. Ze moet en zal ook in haar eentje kopen trouwens, ook al heeft ze een vriendin. Eigenlijk is dat de grootste beperking.

Het is het verschil tussen huren of kopen wat de prijzen van koop steeds verder opdrijft. De leennormen zijn het enige wat de markt nog enigszins in bedwang kan houden (of doet houden). Heb je zoveel geluk dat je hulp hebt van buitenaf (schenkingen, veel spaargeld) dan kun je het wellicht nog bemachtigen. Iemand die dat niet heeft is eigenlijk bij voorbaat kansloos.

We praten een beetje in een cirkeltje in dit topic, eigenlijk. Er iets niet zoveel nieuws te melden...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

lama83 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:49:
[...]
hoewel NL wel gevoelig is voor een zogenaamde credit crunch
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
lama83 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:49:
[...]

ja en nu zijn andere tijden ;) of dat ooit terugkomt... genoeg factoren die dat tegenwerken... hoewel NL wel gevoelig is voor een zogenaamde credit crunch
Was meer om aan te geven dat je voor hetzelfde geld 4x zoveel woning krijgt als je niet in de stad woont.
Dus als de eis is in de stad wonen dan mag je daarvoor gewoon flink meer geld neertellen.

Blijkbaar willen er veel meer mensen in de stad wonen dan dat daar woningen zijn dus tja vraag-aanbod verhaal. De mensen die voor een hogere prijs kunnen/willen kopen die hebben een huis de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door in je vraagstelling of te gebruiken impliceer je dat het één het ander uitsluit. Wat mijn inziens wel heel erg simplistisch gedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij vind 18% huurstijging in 7 jaar tijd buitensporig dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:45:
Ik heb geen cijfers of ervaring met de A2, maar in de regio eindhoven staan wel degelijk files van enkele kilometers dubbel baans van mensen die alleen maar hoger opgeleid zijn. Want toevallig zijn de files opgelost net na de afslag naar grote bedrijven terreinen waar veel hoger opgeleide mensen werken.
Er zijn zelfs wegen waar je tussen 16:00 en 18:00 niet moet komen omdat je dan gegarandeerd in de file staat met medewerkers van voornamelijk ASML.
Er werken een hoop niet-hoogopgeleide mensen in uitvoerende beroepen bij ASML. Cleanroom operators (lastig om vanuit huis te werken), software developers, etc. R&D en Management is echt maar een klein deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Er werken een hoop niet-hoogopgeleide mensen in uitvoerende beroepen bij ASML. Cleanroom operators (lastig om vanuit huis te werken), software developers, etc. R&D en Management is echt maar een klein deel.
Dit inderdaad. Het ging eigenlijk om al die (hoofd)kantoren. De ASML locatie in Eindhoven is niet enkel een hoofdkantoor maar ook gewoon de voornaamste productiefaciliteit, platgeslagen gewoon een fabriek dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:16

Why not both? :P

Ik denk dat de verhouding het probleem is; gelijkblijvend inkomen terwijl er door inflatie alles duurder wordt, en de huurprijs die nog extra hard stijgt. Dat is niet bij te benen en bovenal is er geen enkele korte, middellange of langetermijnsvooruitzicht wat perspectief biedt voor deze persoon.

Als beide factoren zo door zetten komt er een moment waarop ze niet meer haar eigen onderdak kan financieren.

Ik vind het ergens best gek dat 'er zijn teveel journalisten' (laat ik even deze aanname doen, als oorzaak van de geringe loonstijging) wordt 'opgelost' door betaalbare woningen. Een gevolg van deze opzet is dat na een krimp van het journalistenaanbod niet 'de beste' journalist overblijft, maar de journalist die als eerste een koopwoning heeft kunnen bemachtigen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:05:
Jij vind 18% huurstijging in 7 jaar tijd buitensporig dus?
Los van dat dat niet is wat hierboven is gezegd en dat het niet naar mij was gericht, wil ik wel zeggen dat het best veel is, ja.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Dit lijkt mij inderdaad de zinnigste conclusie. Je kunt het ondertussen vergelijken met vakantie appartementen (wintersport). Je kunt in prima een ruim appartement huren voor 2 van de 8 personen, alleen dan moet je wel de overige bedden opkopen. Uiteindelijk moet er gewoon 2K voor de week worden afgerekend. Heb je dat geld niet dan wordt de keuze niet gaan óf anderen zoeken om de kosten te delen óf je eisen bijstellen.

Ergens is het idee ontstaan die iedereen met een HBO opleiding in zijn ééntje en volwaardige gezinswoning moet kunnen financieren. Terecht of niet, ondertussen is dat niet altijd meer een realiteit.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:15:
[...]
Los van dat dat niet is wat hierboven is gezegd en dat het niet naar mij was gericht, wil ik wel zeggen dat het best veel is, ja.
Aanvulling hierop: dat is dus zo'n 2,5% stijging per jaar. Als je nagaat dat de inflatie de afgelopen 7 jaar vrijwel constant onder de 2% zat en meestal zo rond 1% dan is zo'n huurstijging best wel exorbitant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 09:00

Osxy

Holy crap on a cracker

Gaat echt wat fout in die industrie (of bij haar) als je sinds 2014 al het zelfde (starters) loon verdiendontvangt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 01:55
Harrie_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Aanvulling hierop: dat is dus zo'n 2,5% stijging per jaar. Als je nagaat dat de inflatie de afgelopen 7 jaar vrijwel constant onder de 2% zat en meestal zo rond 1% dan is zo'n huurstijging best wel exorbitant.
Die inflatie cijfers lijken steeds verder van de werkelijkheid te staan. Budgetten voor (groot) onderhoud zou ik niet gek opkijken van 5% om maar een willekeurig voorbeeld te geven.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
JanHenk schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:49:
We praten een beetje in een cirkeltje in dit topic, eigenlijk. Er iets niet zoveel nieuws te melden...
Eens, dus misschien tijd voor wat nieuws? :P

Aan de andere kant van de grote plas dalen het aantal nieuwbouwwoningverkopen flink: https://www.cnbc.com/2021...fall-to-pandemic-low.html
Sales of new single family homes fell to an annualized rate of 676,000, 6.6% below May’s rate of 724,000 and 19.4% below the June 2020 level of 839,000. Analysts were expecting new home sales to increase by 3.4% in June.

After a year of frenzied buying and price gains in the double digits, newly built homes are now out of reach for much of the demand that remains in the market. The median price of a newly built home in June rose just 6% from June 2020, and while that is a large gain historically, it is nothing compared with the 15%-20% annual gains seen in previous months.
Of dit komt doordat bouwproducten te duur zijn geworden, of omdat we een prijsplafond hebben bereikt? Dat weet ik niet. Het artikel noemt zelf ook nog de licht stijgende rentes, welke drukkend worden voor wie een maximale hypotheek wil.
“We are shifting our tone on the housing market based on our analysis of proprietary data showing early signs of a cool down,” according to the note.
Ik weet niet of dit een effect is wat wereldwijd speelt en/of dit ook voor Nederland geldt of gaat gelden.

Om af te sluiten met de Case-Shiller housing index, daar kan iedereen zijn eigen conclusies op trekken:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E7G36D5X0AIo6dY?format=jpg&name=large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Even terug naar Nederland, ik lees in mijn feed vooral veel over startersleningen de laatste dagen. Zo'n 30 gemeenten hebben de voorwaarden van een starterslening (verder) verruimd de afgelopen maanden.

https://fd.nl/ondernemen/...erslening-op-lzg1caiSsA6O
https://www.vastgoedactue...f-advies-toezichthouders/

Deze leningen lopen steeds vaker op tot de NHG-grens. In de eerste helft van 2021 werd er voor 53 miljoen aan starters extra uitgeleend (that is voor hypotheken boven Nibud-normen, dus :F). Gemiddeld leende men meer dan 30.000 extra.
Het is nu ook mogelijk om enkel met een perspectiefverklaring dit extra geld te lenen; er is geen vast contract meer nodig.

Daarop aangevuld:
Naast de uitbreiding van de starterslening nemen lokale en regionale overheden ook andere opvallende maatregelen. Zo onderzoekt de gemeente Den Haag of het zélf hypotheken kan uitgeven aan mensen met lagere inkomens.

De provincies Gelderland en Noord-Holland en de gemeente Ede denken na over grondconstructies. Zo wil Gelderland de grond onder nieuwbouwhuizen aankopen. Dat moet dan leiden tot een lagere huizenprijzen, omdat kopers alleen de stenen kopen en de grond huren. Zij betalen dan wel erfpacht aan de overheid, boven op hun hypotheeklasten.
Waarom dat een slecht plan is staat bijvoorbeeld hier. Of zoals Jasper Du Pont weer vattend samenvat:

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 27-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Inflatie 10%
CAO lonen 15%

Als ze gewoon normale loonontwikkeling had gehad was er geen probleem geweest. Helemaal schrijnend omdat starters normaal gesproken veel sneller stijgen qua inkomen.

Maar ook daar laten jongeren zich zonder protest wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:59:
Even terug naar Nederland, ik lees in mijn feed vooral veel over startersleningen de laatste dagen. Zo'n 30 gemeenten hebben de voorwaarden van een starterslening (verder) verruimd de afgelopen maanden.

Deze leningen lopen steeds vaker op tot de NHG-grens. In de eerste helft van 2021 werd er voor 53 miljoen aan starters extra uitgeleend (that is voor hypotheken boven Nibud-normen, dus :F). Gemiddeld leende men meer dan 30.000 extra.
Het is nu ook mogelijk om enkel met een perspectiefverklaring dit extra geld te lenen; er is geen vast contract meer nodig.

Daarop aangevuld:
[...]

Waarom dat een slecht plan is staat bijvoorbeeld hier. Of zoals Jasper Du Pont weer vattend samenvat:
[Twitter]
bijna altijd kom je uit op 2 problemen

Aan de aanbieders kant van de markt een overheid die alles in eigen hand heeft qua gronduitagve en dus grotendeels de markt prijs van grond bepaald en de opbrengst gebruikt om begrotings gaten te dichten

En dan de inflatie. wat de koopkracht van de vraag kant beinvloed . en met name wordt veroorzaakt door het bijdrukken van geld. en eigenlijk niets meer is dan verkapte belasting. dat is immers het enige altenatief als een staat geld nodig heeft.

Het probleem aan iets doen aan die 2 problemen is dat dit dus geld zal schelen in de staats/gemeente kas en dat gaat om heel erg veel geld. bijbouwen is en blijft de enige manier om vraag en aanbod meer naar een gezonde markt te brengen, maarja dan zal de gemeente wel moeten stoppen met die onzin. en die slachten niet zomaar de gans met de gouden eieren en misschien wel belangrijker van welk geld gaan we het begrotings gat dan opvullen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:59:

Menig lokale politicus die trots zal zijn op het feit dat ze "extra mogelijkheden" hebben weten te realiseren voor de starter op de huizenmarkt. Realiteit is dat deze hulp effectief weinig tot niet helpt, dat valt ook wel te zien aan de quotes van menig wethouder.

Het is een tragische realiteit dat we als samenleving financieringsnormen opstellen, commerciele partijen zich daar aan houden maar de lokale overheid dan alsnog de keuze maakt om die normen wat op te rekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Napo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Menig lokale politicus die trots zal zijn op het feit dat ze "extra mogelijkheden" hebben weten te realiseren voor de starter op de huizenmarkt. Realiteit is dat deze hulp effectief weinig tot niet helpt, dat valt ook wel te zien aan de quotes van menig wethouder.

Het is een tragische realiteit dat we als samenleving financieringsnormen opstellen, commerciele partijen zich daar aan houden maar de lokale overheid dan alsnog de keuze maakt om die normen wat op te rekken.
Dat is een slechte ontwikkeling want die normen zijn er juist voor om te voorkomen dat iemand zich te diep in de schulden steekt. Anders krijg je mensen die steeds grotere verplichtingen aan gaan ( wat ze nu dus doen via de gemeente ) en deze niet meer terug kunnen betalen.
Ja het is krom dat je 1200 per maand mag huren maar niet 1000 euro per maand aan hypotheek mag betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:15:
van welk geld gaan we het begrotings gat dan opvullen?
"Vroeger" hadden we gewoon de gemeentelijke belastingen, en betaalden de inwoners van een gemeente de kosten die een gemeente maken ;)

Best gek dat nieuwe bewoners de hoofdprijs moeten betalen voor een postzegel. Dan ga je met dergelijke eenmalige inkomsten, structurele uitgaven financieren.

Kern van het 'probleem' is dat gemeenten ook veel hogere kosten maken dan voorheen, door decentralisatie. Zo kon onze loonbelasting de afgelopen jaren mooi omlaag (electoraal interessant voor sommige partijen) en worden de stijgende kosten van de vergrijzing gewoon mede door de gronduitgifte betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En dan de inflatie. wat de koopkracht van de vraag kant beinvloed . en met name wordt veroorzaakt door het bijdrukken van geld. en eigenlijk niets meer is dan verkapte belasting. dat is immers het enige altenatief als een staat geld nodig heeft.
inflatie. komt niet door bijdrukken van geld. en dat bijgedrukte geld komt niet bij de staat. dus moet die nog steeds lenen. heeft dus niets. te maken met alternatief voor belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:35:
[...]
Dat is een slechte ontwikkeling want die normen zijn er juist voor om te voorkomen dat iemand zich te diep in de schulden steekt.
Er is wel een verschil tussen starters aan het begin van hun looncarriere en iemand die al aan zijn plafond zit. Wat dat betreft zouden normen voor starters best losser kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Er is wel een verschil tussen starters aan het begin van hun looncarriere en iemand die al aan zijn plafond zit. Wat dat betreft zouden normen voor starters best losser kunnen.
Het wordt dan wel speculeren op hetgeen in de toekomst gaat gebeuren en daarbij moet je de vraag stellen op basis van welke gegevens je dit dan vorm moet gaan geven.

De commerciele hypotheekverstrekkers zullen dat prima vinden omdat hun risico vrijwel nul is, het is enkel en alleen de koper die risico loopt. Een risico die ze niet zo vrijblijvend kunnen nemen indien ze toch mee willen doen aan de huizenmarkt (wat niet verwonderlijk is, verstandig is een tweede).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:37:
[...]

inflatie. komt niet door bijdrukken van geld.
Wikipedia: Inflatie
Hoewel over de oorzaken van deze inflatie onder economen verschillend wordt gedacht, wordt vrij algemeen aangenomen dat er een zeker verband bestaat tussen de ontwikkeling van de maatschappelijke geldhoeveelheid en inflatie: inflatie wordt vermoedelijk veroorzaakt door de relatieve toename van de hoeveelheid geld ten opzichte van de aanwezige economische productie. Wanneer de maatschappelijke geldhoeveelheid toeneemt en er geen hogere productie van het land tegenover staat, zal het gemiddeld prijspeil door de toegenomen vraag naar goederen stijgen.
Ik heb begrepen dat je een economische achtergrond hebt, ik ben erg benieuwd wat jouw theorie omschrijft als oorzaak van inflatie.
en dat bijgedrukte geld komt niet bij de staat. dus moet die nog steeds lenen. heeft dus niets. te maken met alternatief voor belasting.
Het geld van de ECB komt niet rechtstreeks uit bij de Nederlandse staat, nee... maar door het kopen van bonds indirect wel. Ook wordt het lenen dus goedkoper.
ECB != DNB, maar het verband tussen die twee hoeft denk ik niet toegelicht te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Best gek dat nieuwe bewoners de hoofdprijs moeten betalen voor een postzegel. Dan ga je met dergelijke eenmalige inkomsten, structurele uitgaven financieren.
En dat je doe dan zelfs al voordat de gemeente de grond verkocht heeft waardoor alle flexibiliteit in de prijs onmogelijk wordt. Menig gemeente die geen afschijving wil doen omdat het voor te veel in de boeken staat en eigenlijk al is uitgegeven aan een nieuw gemeentehuis, zwembad of welk prestigeproject dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Dat ligt eraan, starters die als stelletje een huis kopen kunnen ook ineens kinderen krijgen. Dat doen 50+ers niet zo snel. Dus ook aan die kant is het een risico.
En ja we kunnen twisten of de norm te streng is maar het feit dat er een norm is dat is wel een goede zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
[...]

Volgens mij is hetgene wat nu gebeurt vooral dat de 'carrière tijgers' in korte termijn zeer forse inkomensstappen kunnen zetten. En dus in korte termijn een behoorlijk inkomen kunnen realiseren.
Dat betekent echter ook dat ze eerder het plafond bereiken, en een periode van gematigde loonstijging tegemoet kunnen zien.

Voorbeeldje: de startende IT'er kan in relatief korte tijd zijn 2500 startsalaris na een paar job-hops wellicht verhogen naar 3500-4500 euro, voor z'n 30e. Even lichtelijk gebaseerd op Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)
Maar uiteindelijk zit er als uitvoerende in loondienst wel een soort 'bovengrens' van 4500-5500 euro aan zijn functie vast.

Dat je zo'n profiel in de fase 2500 wat extra hypotheek toelaat, is inderdaad niet heel gek, hooguit wel wat voorbarig.
Het probleem ontstaat waneer je er vanuit gaat dat alle starters per defintie een flinke loonstijging tegemoet gaan zien op termijn. Niet iedere starter zit op dezelfde fase in zijn carriere op het moment dat ze een eerste koopwoning kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:42:
[...]
Ik heb begrepen dat je een economische achtergrond hebt, ik ben erg benieuwd wat jouw theorie omschrijft als oorzaak van inflatie.
Ik zal het je nog sterker vertellen. Centrale bank zorgt niet voor bijdrukken van geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

inflatie. komt niet door bijdrukken van geld. en dat bijgedrukte geld komt niet bij de staat. dus moet die nog steeds lenen. heeft dus niets. te maken met alternatief voor belasting.
Als je het niet kan lenen of tegen een "normale" rente zal je het moeten "vragen" aan je bevolking.
die rente is zo laag omdat er zoveel geld is (gedrukt) uiteraard in combinatie met de creditrating
inflatie. komt niet door bijdrukken van geld.
niet alleen nee, maar het heeft zeker invloed

ze doen het zelfs met opzet om de inflatie aan te jagen.. zodat mensen hun geld uitgeven ipv in een oude sok stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen. Centrale bank zorgt niet voor bijdrukken van geld.
Oke, maar enlighten me :P blijkbaar spreekt het internet niet de waarheid. Als ik mijn economische kennis wil verbeteren, waar moet ik dan zijn?

Wat is wél de oorzaak van inflatie?
Wie zorgt er dan wél (al dan niet indirect) voor het bijdrukken van geld?

Waar kan ik meer vinden over de economische theorieen die jij aanhangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Volgens mij is hetgene wat nu gebeurt vooral dat de 'carrière tijgers' in korte termijn zeer forse inkomensstappen kunnen zetten. En dus in korte termijn een behoorlijk inkomen kunnen realiseren.

[...]

Dat je zo'n profiel in de fase 2500 wat extra hypotheek toelaat, is inderdaad niet heel gek, hooguit wel wat voorbarig.
Waarbij je wel de vraag moet stellen of die groep dan wellicht niet wat geduld moeten hebben zodat er wat meer zekerheid is dat het inkomen er ook daadwerkelijk komt. Deze groep heeft het als starter op de woningmarkt initieel niet gemakkelijk maar op termijn is het wel werkbaar, daar zit wat mij betreft niet het grootste probleem.

Je kan daarvoor de normen oprekken en wat flexibiltieit bieden maar zolang de commerciele hypotheeknemer eigenlijk nul risico draagt ben ik daar geen groot voorstander van. Een hypotheeknemer heeft binnen de NHG grenzen geen of bijna geen risico's en zal binnen de normen zonder moeite meer financieren aangezien ze eigenlijk enkel de lusten hebben.
Het probleem ontstaat waneer je er vanuit gaat dat alle starters per defintie een flinke loonstijging tegemoet gaan zien op termijn. Niet iedere starter zit op dezelfde fase in zijn carriere op het moment dat ze een eerste koopwoning kopen.
De starter op de woningmarkt is inderdaad niet één homogene groep en die moet je dan ook niet zo willen behandelen. Je kan besluiten om veel factoren mee te laten wegen om te speculeren op de potentiele verdiencapaciteit van een koper maar de vraag is niet of het kan maar of je dat moet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoekt en gij zult vinden. Heel veel goede boeken en papers over geschreven.

Conclusie: niemand die het echt weet eigenlijk. Dat zie je in de praktijk terug bij de machteloosheid van eerst BoJ en daarna ECB om inflatie structureel op het gewenste hogere niveau te krijgen.

Ga die discussie niet aan met jou.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:07:
Zoekt en gij zult vinden. Heel veel goede boeken en papers over geschreven.

Conclusie: niemand die het echt weet eigenlijk. Dat zie je in de praktijk terug bij de machteloosheid van eerst BoJ en daarna ECB om inflatie structureel op het gewenste hogere niveau te krijgen.

Dit helpt natuurlijk niet bijzonder veel aan het topic. Kluitje -> riet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hé wat jammer, zat net klaar met m'n schrijfblokje :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:07:
Conclusie: niemand die het echt weet eigenlijk.
Eens, het zijn economische theorieen, die hooguit getoetst kunnen worden aan het verleden.

Desalniettemin ben je wel erg stellig in je uitspraken / het ontkennen van hetgene wat op bijvoorbeeld zelfs Wikipedia als definitie staat beschreven.
Daarmee impliceer je eigenlijk dat je het zelf wél weet, en in die context vind ik bovenstaande citaat dan weer opvallend.
Ik vroeg niet om een discussie, enkel om jouw visie, maar oke...
Jammer ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:37:
[...]
Desalniettemin ben je wel erg stellig in je uitspraken / het ontkennen van hetgene wat op bijvoorbeeld zelfs Wikipedia als definitie staat beschreven.
Definitie staat daar als stijging van algemene prijspeil in de economie.

Dat ontken ik niet volgens mij.

Mijn visie is dat inflatie ontstaat door de uitkomst van complexe interactie tussen overheid, politiek, instituties, bedrijven, consumenten, werknemers en nog wat andere actoren en factoren en hun verwachtingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2021 16:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Dankzij het bijdrukken betaalt de overheid geen rente meer, zonder het bijdrukken zou de rente op de huidige staatsschuld 15 miljard euro per jaar kosten. Dat geld kan nu mooi naar Zuid-Europa.

Inflatie komt per definitie van het bijdrukken van geld, en dat is ook het doel van de ECB. Zuid-Europees monetair beleid voor heel de EU.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 27-07-2021 16:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wat lief dat de Engelse, Japanse, Canadese, Australische en Amerikaanse centrale banken Zuid Europa willen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
De geldhoeveelheid kan fors toenemen, maar als door een gebrek aan vertrouwen men niet spendeert blijft het lekker aangestampt op spaarrekeningen staan. Dan heb je nauwelijks inflatie, of zelfs deflatie. Het is dus wel echt een vraag en aanbod dingetje.

Daarnaast kan de ECB de rentes superlaag of negatief houden, maar de hypotheekrente toch (fors) stijgen. Dat kan als er meer risico is op wanbetaling of daling van het onderpand. Toch wel een dingetje om bij stil te staan als men weer roept dat de rentes nooit kunnen stijgen omdat heel de EU dan failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Het probleem aan iets doen aan die 2 problemen is dat dit dus geld zal schelen in de staats/gemeente kas en dat gaat om heel erg veel geld. bijbouwen is en blijft de enige manier om vraag en aanbod meer naar een gezonde markt te brengen, maarja dan zal de gemeente wel moeten stoppen met die onzin. en die slachten niet zomaar de gans met de gouden eieren en misschien wel belangrijker van welk geld gaan we het begrotings gat dan opvullen?
Welk geld? Simpel hoor. Ze kunnen beginnen met het verkopen van de helft van de sociale woningvoorraad van de corporaties aan de bewoners. Dan hebben ze zo 150 miljard aan overwaarde te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Da's waar, dat zei ik verkeerd. We hadden het over het ontstaan, my bad.
Mijn visie is dat inflatie ontstaat door de uitkomst van complexe interactie tussen overheid, politiek, instituties, bedrijven, consumenten, werknemers en nog wat andere actoren en factoren en hun verwachtingen.
d:)b

En welke interactie in welke inflatie-uitkomst resulteert is dus niet te voorspellen? :P

Wellicht eens bij de ECB en de FED aankaarten dat al hun beleid eigenlijk nutteloos is, dan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:53:
[...]

Welk geld? Simpel hoor. Ze kunnen beginnen met het verkopen van de helft van de sociale woningvoorraad van de corporaties aan de bewoners. Dan hebben ze zo 150 miljard aan overwaarde te pakken.
Waarom zou je woningen verkopen, als je ze in onderpand kan geven aan een bank en daarmee geld kan lenen tegen een tarief onder de inflatie. Je zou als woning cooperatie wel oliedom moeten zijn om die overwaarde te cashen door te verkopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Vroeger toen de centrale bank en de overheid nog 1 instantie waren, was het heel simpel. Wil je als overheid meer inflatie, druk je geld bij en geef je het als overheid uit. Nu de centrale bank los staat van de overheid, moet de overheid net als een bedrijf geld lenen van de centrale bank en krijgen overheden steeds meer schulden niet niet meer af te lossen zijn. Door rente onder de inflatie, geven we gratis geld aan overheden, maar ook aan multinationals. Vooral multinationals profiteren van de lage rente. Toen de centrale bank nog van de overheden waren, profiteerden vooral de bevolking van het scheppen van extra geld, want het geld ging via overheidsuitgaven de economie in. En alle overheidsuitgaven leveren direct bij aan de economie. C+I+O+E-M ofzo was het volgens mijn middelbare school leraar :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:02:
[...]
Wellicht eens bij de ECB en de FED aankaarten dat al hun beleid eigenlijk nutteloos is, dan? ;)
Als je hun beleidsnota's doorneemt zul je zien dat ECB/FED/BoE eigenlijk ook wel weten dat ze in huidige omstandigheden geen/nauwelijks invloed hebben en de fundamentele vragen stellen als waar komt inflatie vandaan, hoe werkt monetaire transmissie eigenlijk (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:37:
[...]

Eens, het zijn economische theorieen, die hooguit getoetst kunnen worden aan het verleden.
inderdaad; nu blijkt dat de Keynesiaanse theorie wel in de vuilnisbak kan; er zit een aantal defecten is zoals blijkt (QE zou reele economie stimuleren in plaats daarvan zie je asset inflatie, bij inflatie zouden mensen juist hun geld uit gaan geven - voorspellingen die maar weinig lijken uit te komen in de huidige tijd ;))

[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 29-07-2021 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

lama83 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:40:
[...]

inderdaad; nu blijkt dat de Keynesiaanse theorie wel in de vuilnisbak kan; er zit een aantal defecten is zoals blijkt (inflatie zou reele economie stimuleren in plaats daarvan zie je asset inflatie, bij inflatie zouden mensen juist hun geld uit gaan geven - voorspellingen die maar weinig lijken uit te komen in de huidige tijd ;))
Grappig, want de afgelopen 12 jaar hebben we lage inflatie en hele lage economische groei.

Niet echt een argument om Keynesiaanse theorie op een defect te wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Z___Z schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:16:
[...]

Waarom zou je woningen verkopen, als je ze in onderpand kan geven aan een bank en daarmee geld kan lenen tegen een tarief onder de inflatie. Je zou als woning cooperatie wel oliedom moeten zijn om die overwaarde te cashen door te verkopen.
Omdat mensen die vast zitten in de sociale huur ook gewoon een kans moeten hebben op eigen woning bezit. Die corporaties kunnen mij aan m'n **** roesten. Verkopen, overwaarde afdragen aan de staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Er kan sowieso een heleboel de prullenbak in aankomend decennium die in het teken staat van late stage capitalism :+ Stagflatie en collaps. Dat staat dan weer los van economische theorieën maar wel heel veel met volkshuisvesting - van die van vier miljard mensen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Laapo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:21:
Omdat mensen die vast zitten in de sociale huur ook gewoon een kans moeten hebben op eigen woning bezit. Die corporaties kunnen mij aan m'n **** roesten. Verkopen, overwaarde afdragen aan de staat.
Dan bereik je juist het omgekeerde. Nu wordt die overwaarde belast middels de verhuurdersheffing. Als je het overdraagt aan particulieren wordt het juist veel minder belast.
Wilf schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:22:
Er kan sowieso een heleboel de prullenbak in aankomend decennium die in het teken staat van late stage capitalism :+ Stagflatie en collaps. Dat staat dan weer los van economische theorieën maar wel heel veel met volkshuisvesting - van die van vier miljard mensen :+
Ja, dat wordt sowieso even slikken voor mensen die nu een flat van 50m² te min vinden, als ze straks hun woning moeten delen met een gezin uit Bangladesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:50:
[...]

Dan bereik je juist het omgekeerde. Nu wordt die overwaarde belast middels de verhuurdersheffing. Als je het overdraagt aan particulieren wordt het juist veel minder belast.

[...]

Ja, dat wordt sowieso even slikken voor mensen die nu een flat van 50m² te min vinden, als ze straks hun woning moeten delen met een gezin uit Bangladesh.
Je bedoelt de klimaat-vluchtelingen... Dat is wel een dingetje uhhmmm. Stel dat het echt zover komt, dan ga je zelfs betalen voor een kartonnen doos, om onder een brug te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Jarenlang mogen huren onder de marktwaarde, vervolgens laten kopen onder de marktwaarde. Nadat het antispeculatiebeding verlopen is, heb je als sociale huurder zo een ton of twee verdiend.

En die net-iets-boven-modaal-verdienende starters (of sterker nog: degenen die qua inkomen wel recht hadden op een sociale huurwoning, maar omdat die allemaal bezet waren, maar zijn gaan middenhuren) zeker lekker laten doorhuren in hun 50m2 appartementje voor 1200 euro?

Die 'kans op eigen woning bezit' kunnen we beter realiseren door lagere verkoopprijzen na te streven, zodat je wanneer je €1 meer verdient dan de inkomensgrens op de sociale huurmarkt, gewoon een kleine koopwoning kan kopen. En/of er vrije sector huurwoningen bestaan in de prijsklasse 750-900 euro.

Het sociale woningbezit van Nederland is een groot goed voor alleen al gemengde wijken. Geen enkele partij is voorstander van het dermate hard verkleinen van corporatiebezit, zelfs de meest rechtse partijen willen sociale verhuur behouden voor degenen die het nodig hebben.
Jouw plan heeft als gevolg dat je koopwijken en (nieuwbouw) sociale huurwijken krijgt, waar met het huidige toewijzingsbeleid binnen de kortste keren 'probleemwijken' uit ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tuurlijk, geen gezeik iedereen rijk (=arm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Richh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Jarenlang mogen huren onder de marktwaarde, vervolgens laten kopen onder de marktwaarde. Nadat het antispeculatiebeding verlopen is, heb je als sociale huurder zo een ton of twee verdiend.

En die net-iets-boven-modaal-verdienende starters (of sterker nog: degenen die qua inkomen wel recht hadden op een sociale huurwoning, maar omdat die allemaal bezet waren, maar zijn gaan middenhuren) zeker lekker laten doorhuren in hun 50m2 appartementje voor 1200 euro?

Die 'kans op eigen woning bezit' kunnen we beter realiseren door lagere verkoopprijzen na te streven, zodat je wanneer je €1 meer verdient dan de inkomensgrens op de sociale huurmarkt, gewoon een kleine koopwoning kan kopen. En/of er vrije sector huurwoningen bestaan in de prijsklasse 750-900 euro.

Het sociale woningbezit van Nederland is een groot goed voor alleen al gemengde wijken. Geen enkele partij is voorstander van het dermate hard verkleinen van corporatiebezit, zelfs de meest rechtse partijen willen sociale verhuur behouden voor degenen die het nodig hebben.
Jouw plan heeft als gevolg dat je koopwijken en (nieuwbouw) sociale huurwijken krijgt, waar met het huidige toewijzingsbeleid binnen de kortste keren 'probleemwijken' uit ontstaan.
Ik ga in herhaling vallen, maar ik doe het toch nog maar een keer. 1 op de 3 woningen in Nederland is in bezit van een woningcorporatie. Dat betekent dat het uiteindelijk voor een grote groep mensen niet uit maakt hoe hard ze hun best doen, die belanden gewoon in de sociale sector. Omdat de koopkant inmiddels compleet op slot is gevallen, is de doorstroom van sociaal naar koop volledig stil komen te vallen.

In de Randstad is inmiddels een whopping 20-25% van de bewoners van sociale huurwoningen een 'goedkope' scheefhuurder. Deze mensen horen dus niet in de sociale sector. Ze kunnen echter ook niet terecht in de koopkant vanwege ontzettende krapte, en de vrije huurzijde biedt ze ook niets. Ze kunnen nergens heen.

Wat wel een goede oplossing zou zijn, is als ze kunnen blijven wonen, maar wel in hun eigendom. Die 100 of 200k overwaarde zie ik liever in de zakken van bewoners die daarmee doorstromen op de woningmarkt dan ongerealiseerd, weggemoffeld op de balans van een woningcorporatie.

De verkoop hoeft niet onder marktwaarde, maar het zou wel netjes zijn om de waarde in verhuurde staat te hanteren.
Pagina: 1 ... 277 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.