Voor vermogensopbouw wel, ja.
Je zit alleen met problemen als het gaat om de nodige subsidiëring (huurtoeslag) en hoe de echt minder bedeelde groep periodiek nodig onderhoud gaat betalen.
Er is een reden dat (voor zover ik weet) ieder land een vorm van betaalbare huur in eigen beheer heeft. In geen enkel (groot) land zal 100% van de bevolking (dus ook degenen met een 'rugzakje') eigenaar zijn.
Bovendien, dat iedereen een woning kan kopen is niet eens het gevolg van zijn plan, want de lage inkomens kunnen alsnog de woning niet financieren. Alleen degenen die eigenlijk sowieso al teveel verdienen voor sociale huur en een woning bezet houden, profiteren van tonnen.
Waarom er met een dergelijk beleid probleemwijken zouden ontstaan is me ook niet helemaal duidelijk, het doet me een beetje denken aan het praatje dat John Oliver
deze week had over racisme tov van donkere mensen in de VS, alleen in dit geval gebruik jij in plaats van donkere mensen in jouw argument de minder bedeelden zonder enige reden daartoe?
Dan heb je me echt volledig verkeerd begrepen

en John Oliver trouwens ook.
Het idee wat hierboven geopperd wordt is om met het vrijgekomen geld nieuwe sociale huurwoningen te bouwen. Er ontstaat dan een wijk met enkel sociale huurwoningen.
Het huidige toewijzingsbeleid hangt voor een zeer groot deel op urgentieverklaringen. Groepen met een rugzakje. Als je iedereen met een rugzakje bij elkaar zet, gemixt met verder alleen maar benedenmodale inkomensgroepen, ontstaat er (en zo wijst de geschiedenis ook uit) een probleemwijk.
Er is een reden waarom sociale en dure woningen in dezelfde wijken worden gezet. Verschillende inkomensgroepen komen zo automatisch bij elkaar.
Dit plan maakt van alle sociale woningen die nu mooi gemengd zijn koopwoningen, die (na een verhuisgolf) allemaal eigendom zijn van mensen met een hoger inkomen.
John Oliver maakt er juist een punt van dat er verschillende wijken ontstonden voor witte en gekleurde mensen. Als je dit plan uitvoert, krijg je wijken met rijke en met arme mensen.
Gentrificatie is het sleutelwoord. Er wordt gedaan alsof dat een goed iets is. Ja: het is goed voor de nieuwe bewoners met hun hoge inkomen. Daarmee vertel je echter niet het hele plaatje. Namelijk: waar blijven die minder bedeelden als de wijk is overgenomen door rijken?
[
Voor 6% gewijzigd door
Richh op 28-07-2021 00:19
]