Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 276 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.997 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:35:
[...]

offtopic:
We dwalen af, maar dan ga je er vanuit dat zij voor hun eigenlijke werkgever naar het buitenland gestuurd worden. Die ken ik ook; o.a. iemand die voor Etihad in Azië werkt en een kennis die voor Friesland Campina de halve wereld rondgereisde. Dat type expats ontvangt in principe een Nederlands salaris + compensatie en worden enkele jaren gestationeerd in een land met een lage CoL. Zij konden bij terugkeer naar NL (bij wijze van) een huis bijna cash afrekenen en hier verder werken voor dezelfde organisatie.

De mensen waar ik nu mee samenwerk zijn normaal in vaste dienst van een Nederlands bedrijf en hebben hier ook gewoon gesolliciteerd. Die zijn dus ook niet van plan om terug te keren zodra een project afloopt. Zij worden dus ook niet bijzonder gecompenseerd en ontvangen in principe gewoon een Nederlandse baan waar ook gewoon een Nederlander had kunnen werken mocht die de juiste skills hebben.

Amerikaanse bedrijven werken sowieso anders. Ik ken eigenlijk geen Amerikanen, maar van horen zeggen zijn dat compleet andere packages dan hier in Europa. Vraag me af of zij uberhaupt in NL belasting betalen of hun loon ontvangen in de VS.
offtopic:
Dan hebben we ieder een andere definitie van de term expat. Ik versta onder expat eigenlijk alleen mensen die vanuit het bedrijf waar ze werken tijdelijk (2 tot 5 jaar ofzo) in een andere land worden gestationeerd en niet zozeer buitenlanders die in dienst van een Nederlands bedrijf komen werken.

Er valt kennelijk voor beiden wat te zeggen, want deze bron stelt dat:

'Expat' wordt meer gebruikt voor mensen die voor een tijdelijke periode vanwege werk (meestal uitzending door een bedrijf of organisatie) in het buitenland wonen en werken. Aangezien werk en banen steeds internationaler worden, wordt het woord expat ook steeds meer gebruikt voor mensen die tijdelijk in dienst zijn van lokale bedrijven.
[...]
Het verschil tussen beide groepen wordt echter steeds kleiner.

Goed, dat gezegd hebbende...

Klinkt misschien een beetje lullig, maar mensen die zich hier in feite echt komen vestigen hoeven natuurlijk geen gemeubileerde expat-appartementen in het centrum van de stad te huren tegen de hoofdprijs. Die zullen zich toch echt moeten verdiepen in hoe het hier allemaal werkt en wellicht de afweging maken dat ze dan maar beter in Lutjebroek moeten gaan wonen en - net als sommige Nederlandse collega's - op en neer moeten forenzen. Als ze voldoende verdienen kunnen ze wellicht een woning kopen maar ook dan geldt dat de kennis en kunde omtrent het 'systeem' hier niet vanzelf komt aanwaaien (werkgeversverklaring, 100% LTV, woningmarkt, overbieden, etc.).

Volgens mij hebben we er trouwens eentje hier in WVB rondhangen die iedere dag 80 vragen komt stellen :+

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Laapo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:19:
[...]

Ja, ik bekijk het een beetje eenzijdig, vanuit het standpunt van mensen die per se wel willen kopen maar nu vast zitten in de sociale huur. Daarmee kunnen we dat gat tussen 'have's en have nots' wat meer dichten.

Daarnaast heb ik ook een lichte afkeer van heel het systeem om de sociale huur heen. Wachtlijsten bijvoorbeeld. Dat is toch de meest achterlijke manier om schaarse betaalbare woonruimte te verdelen? Dan roepen ze dat de gemiddelde wachttijd 16 jaar is, iedere 18 jarige helemaal in de stress met dat vooruitzicht. Blijkt dat ze ook de 'wachttijd' van doorstromers binnen de sociale sector meerekenen in het gemiddelde... Zulke dingen.
Ik denk dat je je ook aardig vergist over wie zit te wachten op een koopwoning. De woningprijzen zijn nu zo hoog dat iedereen die ook maar in de buurt van een koopwoning komt, gigantisch veel meer verdient dan sociaal huur toestaat. De gemiddelde koopwoning kost nu 334k410k euro (bron: RTL). Sociale huur mag maximaal 40k euro verdienen, dan kom je zonder studieschuld uit op een max hypotheek van ongeveer 185k euro (Bron: ING).

De cijfers kunnen er iets naast zitten maar de discrepantie is dusdanig dat ik de moeite niet neem achter de komma te gaan zoeken.

Iedereen die nu sociaal huurt, kan het shaken op de koopmarkt.

Edit: het is amper te geloven, maar ik zit er tienduizenden euro's naast. Zie graag de toevoeging van ypuh.
Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Je loopt alweer een paar weken achter. De huidige gemiddelde woningprijs bedraagt €410.000.

[ Voor 14% gewijzigd door Michael_OsGroot op 21-07-2021 22:24 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
GG85 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Oh zo ken ik er ook een. Woont aan het IJ in Amterdam voor (in 2015) €~350 sociale huur. Buren wonen vrije sector via dezelfde vereninging voor €1100.
Hij werkt een half jaartje en gaat dan een paar maanden reizen in Azie.
Ergensgun ik het hem, ergens is het ongelofelijk oneerlijk en klopt het van geen kant.
Tja, misschien zou die wel willen kopen - als de overheid voor betaalbare koopwoningen zou zorgen (nu heeft de overheid dit als kostenpot (evt huursubsidie) omdat ze geen betaalbaar alternatief bieden). Ik geef hem groot gelijk, settlen heeft geen zin, als het toch niet haalbaar is. En garantie, of in de woorden van filosoof Huijer: recht, op een lang leven heeft niemand.

[ Voor 7% gewijzigd door lama83 op 21-07-2021 22:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:03
Michael_OsGroot schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:57:
De gemiddelde koopwoning kost nu 334 euro (bron: RTL). Sociale huur mag maximaal 40k euro verdienen, dan kom je zonder studieschuld uit op een max hypotheek van ongeveer 185k euro (Bron: ING).
Je loopt alweer een paar weken achter. De huidige gemiddelde woningprijs bedraagt €410.000.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 21-07-2021 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
CyberMania schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Inderdaad een sociale huurwoning kost tegenwoordig maximaal 752 euro p/maand. Niet bepaald goedkoop en nee dan woon je zeker niet in 75m2.
En dan heb je ook nog 'bijzondere' buren en evntueel verloedering voor die prijs ;) Je zou mensen geld toe moeten stoppen om in zulke wijken te willen wonen. Boelhouwer zei ook al; her en der wat middenkomens tussen de sociale huur krikt het 'fatsoen' wat op.

[ Voor 23% gewijzigd door lama83 op 21-07-2021 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:34
lama83 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:19:
En dan heb je ook nog 'bijzondere' buren en evntueel verloedering voor die prijs ;) Je zou mensen geld toe moeten stoppen om in zulke wijken te willen wonen. Boelhouwer zei ook al; her en der wat middenkomens tussen de sociale huur krikt het 'fatsoen' wat op.
Want alleen mensen met een - midden of hoog - inkomen zijn fatsoenlijk :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:24:
[...]

Want alleen mensen met een - midden of hoog - inkomen zijn fatsoenlijk :?
Als de woordkeuze er echt zo toe doet, dan maar algemener: dan komt het de wijk ten goede, aldus Boelhouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Richh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:31:
[...]
Het is oneerlijk dat de een meer geld moet betalen voor dezelfde woning.
Het klopt niet dat in dezelfde rij woningen de een sociaal huurt en de ander in de vrije sector zit, en dan 300 euro netto per maand meer betaald omdat de toiletten hangen ipv op de grond staan.
Even de socratische methode: wat is hier nu precies oneerlijk? Dat er zoiets is als sociale huur? Dat sociale huur niet gelijk is aan marktprijzen? Dat marktprijzen niet gelijk zijn aan sociale huurprijzen?

Om de huidige situatie te begrijpen moeten we eigenlijk terug naar de periode dat er nog geen woningcorporaties waren. Is dat de situatie die we terugwillen? Denk aan echte krottenwijken. Is er een tussenoplossing?
Oftewel, hoe ziet de wereld eruit waarin we het oneerlijke, dat nu blijkbaar in de markt zit, hebben opgelost?

Ik vind het roepen van 'oneerlijk' niet zo zinvol (meer). En waar houdt het op? Is het ook oneerlijk dat een brood bij de bakker duurder is dan bij de supermarkt? Dat verschil vinden we acceptabel en we gunnen het de bakker. Blijkbaar gunnen we het de sociale huurder niet? Of we gunnen het middenhuurders niet dat ze te veel betalen in vergelijk met sociaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Miks schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:32:
[...]

Even de socratische methode: wat is hier nu precies oneerlijk? Dat er zoiets is als sociale huur? Dat sociale huur niet gelijk is aan marktprijzen? Dat marktprijzen niet gelijk zijn aan sociale huurprijzen?

Om de huidige situatie te begrijpen moeten we eigenlijk terug naar de periode dat er nog geen woningcorporaties waren. Is dat de situatie die we terugwillen? Denk aan echte krottenwijken. Is er een tussenoplossing?
Oftewel, hoe ziet de wereld eruit waarin we het oneerlijke, dat nu blijkbaar in de markt zit, hebben opgelost?

Ik vind het roepen van 'oneerlijk' niet zo zinvol (meer). En waar houdt het op? Is het ook oneerlijk dat een brood bij de bakker duurder is dan bij de supermarkt? Dat verschil vinden we acceptabel en we gunnen het de bakker. Blijkbaar gunnen we het de sociale huurder niet? Of we gunnen het middenhuurders niet dat ze te veel betalen in vergelijk met sociaal.
Ik vind de discussie aanjagen heel zinvol omdat ik ook denk dat we nu echt een problematische richting opgaan als samenleving.

Is het ook oneerlijk dat een brood bij de bakker duurder is dan bij de supermarkt?
Hangt er van af. Ga jij naar de bakker en krijg je de vraag "hoeveel verdien je?" "Hoe lang sta je ingeschreven?" "Wel eens overwogen minder te gaan werken?" "Koop maar dat brood dat de helft van je inkomen kost en anders verhonger je maar"

Kom jij met 3 vrienden 1 brood delen en zie je vervolgens de buurman, die 3 dagen per week lekker op de bank hangt, een euro uit de door jou gevulde fooienpot pakken, om daar vervolgens 1 brood in zijn eentje mee te kopen, dan vind ik best er wat voor te zeggen dat we meer vrije markt moeten hebben over wie welk brood koopt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 19:47
Miks schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:32:
[...]

Dit is inderdaad een politiek onderwerp waarop je antwoord afhangt van je politieke voorkeur.

Ik vind het ergens inderdaad wel raar dat marktprijzen zo extreem afwijken van sociale huurprijzen. Ik denk zelfs dat het 'misbruik' aanmoedigt: minder werken, lager inkomen, sociaal huren. Dit is een uitkomst die op grote schaal voor onze samenleving niet werkt en dus zal je dat linksom of rechtsom moeten ontmoedigen.

Anyhow, het ergste aan het hele systeem zijn de keiharde eisen naar mijn mening. 1 euro meer verdienen = geen recht meer hebben. Wil je dat voorkomen? Maak dan de huren een percentage van het inkomen. Het huidige systeem zorgt voor een enorm kromme verdeling in netto besteedbaar inkomen tussen wie €500 onder de grens verdient en wie er €500 boven zit op jaarbasis. Die flinterdunne grens bepaalt over een periode van 5 jaar meer geld dan die studiefinanciering waarvoor onze jongeren wél demonstreren ;)
Gewoon: door middeninkomens ook toegang te geven tot modale huren. Het sociale huurwoningentekort los je niet op door er maar minder mensen toegang tot te geven. Laat iedereen er bij, goed voor het mengen van de wijken en goed voor onze landelijke economie, want meer besteedbaar inkomen en gelijke kansen. Mijn persoonlijke politieke voorkeur is dat werken altijd zou moeten lonen en de huizenmarkt is de grootste blokkade op dit gebied.
Ik vind het roepen van 'oneerlijk' niet zo zinvol (meer). En waar houdt het op? Is het ook oneerlijk dat een brood bij de bakker duurder is dan bij de supermarkt? Dat verschil vinden we acceptabel en we gunnen het de bakker.
Mooi voorbeeld!
Het brood van de bakker is over het algemeen lekkerder en beter dan dat van de supermarkt. We gunnen het niet zo maar aan de bakker, maar we krijgen ook meer kwaliteit voor de hogere prijs.

Het probleem met de vrije sector huren zit hem in de woningen die net precies boven het puntenaantal zitten om geliberaliseerd te worden. Hierdoor ontstaat dus de situatie dat 99% dezelfde huizen totaal verschillende huren toebedeeld krijgen. Ik vind dat je voor die +300 per maand ook een noemenswaardig extra huurgenot mag verwachten. En dat is nu regelmatig verre van het geval, zie de opmerkingen hierboven.
En dus niet dat ze bij de sociale huur appartementen 2x per jaar komen glazenwassen en de sneeuw van de parkeerplaatsen schuiven en zout strooien als het nodig is, en dat het bij het naastgelegen vrije sector pand letterlijk gewonden zijn gevallen omdat het spiegelglad is voor de entree, bij gebrek aan strooizout: dat hadden de bewoners dan maar zelf moeten doen. Net als glazen wassen.

Niks mis met het realiseren van meer middenhuur en misschien moeten we wel af van het idee dat iedereen 'betaalbaar' kan huren. Misschien moet het middeninkomen wel verplicht naar de bakker ipv de Aldi. Maar dan vind ik dat dat degene die meer betaald, daar ook een beter brood voor mag verwachten, bijvoorbeeld door iets meer vierkante meters te krijgen.
In plaats van dat hij z'n zuurverdiende euro's rechtstreeks naar de verhuurder mag overmaken, voor hetzelfde woongenot.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 22-07-2021 00:55 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Michael_OsGroot schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:19:
[...]

Als een woning voor iedereen in NL 1200 euro kost, maar voor een select clubje mensen onder specifieke voorwaarden geldt dat een identieke woning slechts 700 euro kost. Dan is het toch niet heel gek om te zeggen dat er een 'korting' van 500 euro voor die woning en die groep mensen geldt? Zoals jij het brengt is het zelfs het omgekeerde, dat een vrije sector woning onbelast is en een sociale huurwoning een heffing kent die deze duurder maakt
Ik laat me graag overtuigen door feiten. Ik ken geen 'subsidie'-stroom op bestaande sociale woningen (afgezien van de huurtoeslag, maar die gaat rechtstreeks naar de bewoner). Denk dat je het effect niet moet vergeten dat een corporatie geen winstoogmerk heeft, en alle andere vastgoedontwikkelaars wel. Scheelt zo 20%. En vrije sector is soms een tikje luxer dan sociaal, ook dat loopt in de papieren. Dan heb je ook nog de schaalvoordelen van een corporatie, voor bijvoorbeeld het groot-onderhoud.

Is dat 'korting'? :? Lijkt me allemaal nogal vergezocht eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Richh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:06:
[...]
Anyhow, het ergste aan het hele systeem zijn de keiharde eisen naar mijn mening. 1 euro meer verdienen = geen recht meer hebben.
Ja dat is echt heel gek. Je hebt wel passend toewijzen, maar de grens is keihard.

Geldt ook voor de WWS-punten: een half puntje meer (hangend toilet?) en direct niet meer sociaal (al kan je daar wel voor kiezen, maar welke vastgoedinvesteerder doet dat in de praktijk?)

Maar wellicht is er voor de huurders hoop, de huurprijzen staan onder druk, de betaalbaarheid neemt momenteel toe:

Huurprijzen Amsterdam dalen al 5 kwartalen: https://www.parool.nl/ned...-vijf-kwartalen~b5a0a7cf/

Huurprijzen zakken in grote steden: https://www.vastgoedactue...rprijzen-in-grote-steden/

En
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmt5NKvJ-moyD8oEmymK33zFfPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hNoqanQHy05PdDoF4GcI6rTi.png?f=fotoalbum_large
https://www.ad.nl/wonen/a...sector-nog-hard~a5a0a7cf/

[ Voor 35% gewijzigd door Miks op 22-07-2021 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Het dringt langzaam tot mensen door dat het niet meer te betalen is en men gaat dit nu accepteren en dus ook niet klakkeloos meer doen.

Waar men vroeger zei prijs x voor Amsterdam, ja maar dan zit je wel in Amsterdam, zegt men nu ja doei.

Sinds Corona is de trek naar steden over heel de wereld ook afgenomen, chill nog wel een jaartje op het platteland.

Leuke (helaas met veel onzin) serie vind ik Million Dollar Listing, puur om de woningen en interieuren enzo. Daar gaat men ook al 5 kwartalen New York uit.

Afgelopen afleveringen zijn namelijk begin vorig jaar opgenomen. En daar hebben ze het zwaar.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ook hebben al die opgekochte huizen die nu AirBnb zijn het zwaar en worden nu voor minder vehuurd en waarom zou je als student nu per se in het centrum willen wonen van een grote stad als alles toch dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
JDx schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 06:43:
Het dringt langzaam tot mensen door dat het niet meer te betalen is en men gaat dit nu accepteren en dus ook niet klakkeloos meer doen.

Waar men vroeger zei prijs x voor Amsterdam, ja maar dan zit je wel in Amsterdam, zegt men nu ja doei.

Sinds Corona is de trek naar steden over heel de wereld ook afgenomen, chill nog wel een jaartje op het platteland.

Leuke (helaas met veel onzin) serie vind ik Million Dollar Listing, puur om de woningen en interieuren enzo. Daar gaat men ook al 5 kwartalen New York uit.

Afgelopen afleveringen zijn namelijk begin vorig jaar opgenomen. En daar hebben ze het zwaar.
voor wat betreft koopwoningen lijkt de sky the limit:
https://www.rtlnieuws.nl/...u-aankopen-daling-stabiel

of je gaat emigreren naar noorwegen:
https://www.rtlnieuws.nl/...oed-besteed-huizenprijzen

[ Voor 8% gewijzigd door lama83 op 22-07-2021 08:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
[...]
Ik ben toch heel benieuwd hoe dat lange termijn uitpakt. De ervaring leert dat mensen een zeer korte aandachtsspanne hebben.

Niemand heeft het het meer over de '1000 euro die iedere Nederlander zou krijgen' en 'er gaat geen cent meer naar Griekenland'; we zijn een aantal jaar verder en de VVD komt toch weer als grootste uit de bus want iedereen is de loze beloften van Rutte alweer vergeten.

Ik voorspel in bepaalde mate hetzelfde m.b.t. de corona-pandemie. Door lockdowns zaten mensen het afgelopen jaar opgesloten op hun appartementje in de stad en kwam ineens de behoefte opzetten naar meer leefruimte. Als de corona-pandemie straks weer 1,2 of 5 jaar achter ons ligt denk ik dat nog maar een zéér klein deel van de mensen corona (en soortgelijke problematiek) in het achterhoofd heeft bij het maken van 'woonkeuzes'. Straks gaat iedereen gewoon weer lekker in Amsterdam op dat appartementje zitten met het idee dat je in de zomer lekker met 10.000 man in het Vondelpark kunt gaan chillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Leuke dames ook ^^

Vind die regionen sowieso wel relaxed, al lijkt dat vaak mooier, die hebben ook wel problemen.

Betreft koopwoningen, iedereen ziet dat nog steeds als investering, dus dat gaat wel door, en na Corona (na... als dat ooit komt), gaan de huren ook weer omhoog in de grote steden en zit je met je koophuis wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Noorwegen is vlees en bier onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:50
Mark31 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Noorwegen is vlees en bier onbetaalbaar.
Als je in Noorwegen gaat wonen dan is het handig om daar ook een baan te vinden. Het gemiddelde loon ligt daar veel hoger dus dan is vlees en bier ook wel weer te betalen, al blijven die inderdaad schrikbarend duur. Alleen Zwitserland en IJsland staan nog hoger op de lijst qua 'living costs'.

On-topic: met het 'opdrogende aanbod' heeft het er alle schijn van dat de woningmarkt op korte termijn echt op slot gaat. Want we zitten straks met een groep van extreem veel woningzoekenden en maar heel weinig woningen. De mensen die doorstromen durven dan ook niet meer te verkopen voor ze iets nieuws gevonden hebben (want die laatste zoektocht is ingewikkeld) waardoor er ook weer minder nieuwe woningen 'vrij' komen. Iedereen blijft zitten waar 'ie zit en de paar huizen die wel vrijkomen zijn uiteraard duur en meteen weg. Het spreekwoordelijke 'treintje' (sorry voor het gebruik van deze uitgemolken woningmarkt-metafoor maar weet even niets anders) stopt dan in zijn geheel. Erg sober vooruitzicht voor iedereen (zowel starters als doorstromers).

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 22-07-2021 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:22

HellBeast

Oh My GoT!

Valorian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Als je in Noorwegen gaat wonen dan is het handig om daar ook een baan te vinden. Het gemiddelde loon ligt daar veel hoger dus dan is vlees en bier ook wel weer te betalen, al blijven die inderdaad schrikbarend duur. Alleen Zwitserland en IJsland staan nog hoger op de lijst qua 'living costs'.

On-topic: met het 'opdrogende aanbod' heeft het er alle schijn van dat de woningmarkt op korte termijn echt op slot gaat.
Het is ook vakantie periode, dan droogt het aanbod sowieso al tijdelijk iets op. In september zie je dan weer iets meer aanbod verschijnen.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
HellBeast schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:31:
[...]

Het is ook vakantie periode, dan droogt het aanbod sowieso al tijdelijk iets op. In september zie je dan weer iets meer aanbod verschijnen.
Dat kan. Maar ik doel niet op de laatste weken of maanden, het aanbod is al veel langer gestagneerd. Betrouwbaardere Bronnen zat via google, maar ik citeer er even eentje van Makelaarsland, ter illustratie:

“Halverwege het eerste kwartaal 2021 stonden circa 17.500 woningen te koop, 42% minder vergeleken met een jaar geleden.

Dit is het laagste niveau sinds 1995 toen deze meting werd gestart. Er zijn 6,8% minder bestaande koopwoningen verkocht dan in het eerste kwartaal van 2020, het laagste aantal sinds 2015. De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in het eerste kwartaal 2021 uit op een dieptepunt van 1,7.”

Kortom: halverwege q1 (dus zonder invloed van zomer) was er al het laagste aanbod sinds 1995. Dit is mijns inziens dus géén seizoensgebonden dipje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:22

HellBeast

Oh My GoT!

Valorian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
[...]

Dat kan. Maar ik doel niet op de laatste weken of maanden, het aanbod is al veel langer gestagneerd. Betrouwbaardere Bronnen zat via google, maar ik citeer er even eentje van Makelaarsland, ter illustratie:

“Halverwege het eerste kwartaal 2021 stonden circa 17.500 woningen te koop, 42% minder vergeleken met een jaar geleden.

Dit is het laagste niveau sinds 1995 toen deze meting werd gestart. Er zijn 6,8% minder bestaande koopwoningen verkocht dan in het eerste kwartaal van 2020, het laagste aantal sinds 2015. De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in het eerste kwartaal 2021 uit op een dieptepunt van 1,7.”

Kortom: halverwege q1 (dus zonder invloed van zomer) was er al het laagste aanbod sinds 1995. Dit is mijns inziens dus géén seizoensgebonden dipje ;)
Dat beweer ik ook niet. Alleen zijn de maanden juli en augustus sowieso al geen drukke maanden, wat dit effect dus versterkt. Dat er steeds minder op de markt komt is inderdaad een feit.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43

The.Terminator

Un boer met bier

Harrie_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:28:
[...]

Ik ben toch heel benieuwd hoe dat lange termijn uitpakt. De ervaring leert dat mensen een zeer korte aandachtsspanne hebben.

Niemand heeft het het meer over de '1000 euro die iedere Nederlander zou krijgen' en 'er gaat geen cent meer naar Griekenland'; we zijn een aantal jaar verder en de VVD komt toch weer als grootste uit de bus want iedereen is de loze beloften van Rutte alweer vergeten.

Ik voorspel in bepaalde mate hetzelfde m.b.t. de corona-pandemie. Door lockdowns zaten mensen het afgelopen jaar opgesloten op hun appartementje in de stad en kwam ineens de behoefte opzetten naar meer leefruimte. Als de corona-pandemie straks weer 1,2 of 5 jaar achter ons ligt denk ik dat nog maar een zéér klein deel van de mensen corona (en soortgelijke problematiek) in het achterhoofd heeft bij het maken van 'woonkeuzes'. Straks gaat iedereen gewoon weer lekker in Amsterdam op dat appartementje zitten met het idee dat je in de zomer lekker met 10.000 man in het Vondelpark kunt gaan chillen...
Van mij mogen ze :P Dan worden we hier (oosten, grens Duitsland) niet meer overboden door randstedelingen en moeten het onderling "uitvechten". Ik ben ook benieuwd hoeveel randstedelingen er weer teruggaan ? Je hoort nl vaker dat het in het begin leuk is maar dat men er later achterkomt dat het toch niet is wat men er van verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 07:49
Tegelijk zie je ook dat door corona mensen toch minder relaxed over het OV zijn. Dat kan impact hebben op de huizen in voorsteden als de mensen met de trein naar het werk gingen. Maar het kan ook zijn dat mensen minder met de metro/tram zouden willen gaan en dan dus óf echt in het centrum willen wonen, zodat alles op de fiets kan, óf juist op een veel goedkopere plaats buiten de stad zover OV verbinding.

Overigens heb ik zelf de ervaring dat een stad soms juist veel meer te bieden heeft aan groen en parken en aan diversiteit daarin dan sommige dorpen, waar je soms niet veel meer hebt dan boerenland om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik voorspeel 1, 2 of hooguit 5 maanden/kwartalen. Merk aan alles en iedereen dat ze de afgelopen 2 jaar in een hokje geduwd zijn waar ze helemaal niet in willen zitten, uitzonderingen zoals het deels thuiswerken daargelaten. De eerste beste kans dat je ze vrij laat springen ze terug naar 'normaal' en misschien zelfs wel iets daarover.

Het eerste weekend dat alles weer mocht (ik was toevallig in Amsterdam omdat ik al 2 jaar kaartjes had voor Denemarken - Wales) was in de richting van Koningsdag qua drukte. Wat duidelijk opviel waren de toeristen/buitenlanders die ontbraken, maar die zullen ook als vliegen op de stront terugkomen met hun opgespaarde vakantiegeld. De explosieve toename in besmettingen kwam op mij niet over als verrassing, je kon het met eigen ogen zien. Ik voorspel hetzelfde op de banen-/woningmarkt en trek naar de grote steden, dan wel met een kleine vertraging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
Maar dat komt ook doordat de huizen veel sneller verkopen. Woningen staan nu gemiddeld 24 dagen te koop, twee jaar geleden was dat nog 42 dagen. Dat betekent dat als je nu elke dag even veel woningen op Funda zet, je toch ruim 40% minder aanbod hebt omdat de huizen tuin 40% sneller verkocht zijn. Het totale aanbod op Funda zegt dus niet zo veel over of het aanbod opdroogt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:25
JDx schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:35:
[...]

Leuke dames ook ^^

Vind die regionen sowieso wel relaxed, al lijkt dat vaak mooier, die hebben ook wel problemen.

Betreft koopwoningen, iedereen ziet dat nog steeds als investering, dus dat gaat wel door, en na Corona (na... als dat ooit komt), gaan de huren ook weer omhoog in de grote steden en zit je met je koophuis wel goed.
Komende zomer en ook het najaar zal er nog veel economisch optimisme zijn.

De grote vraag is wat er gaat gebeuren als het winter wordt in Europa. Kunnen we dan met de vaccinatiegraad de Delta variant voldoende aan? Wat als er een nieuwe variant zijn intrede doet die nog krachtiger is?

De economie blijkt zeer flexible en veerkrachtig, maar een nieuwe flinke klap in de winter zou uiteindelijk ook z'n effect kunnen hebben op de woningmarkt.

Je ziet bijvoorbeeld nu dat de huurprijzen in Amsterdam blijven dalen, maar de woningprijzen nog wel blijven stijgen (zij het een stuk minder dan in de rest van het land). Ongetwijfeld zit in de stijging van de woningprijzen in Amsterdam ook ingefactord dat er uiteindelijk weer meer expats komen en de huurprijzen weer omhoog gaan.

Maar wat nu als de expats toch in 2022 nog niet en masse kunnen terugkomen in NL? Wat als de huurprijzen blijven dalen? Dan zal er uiteindelijk ook een effect zijn op de prijzen.

Het corona optimisme heerst nu nog een beetje, maar ik heb wel mijn twijfels of dat komende winter nog steeds zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:45:
[...]
Ik voorspel hetzelfde op de banen-/woningmarkt en trek naar de grote steden, dan wel met een kleine vertraging.
Ik denk dat het afgelopen jaar voor veel mensen een gedwongen testcase was, waarbij ze ongewild uit hun veilige comfort zone werden gerukt en werden geconfronteerd met wat ze eigenlijk werkelijk missen of zouden willen. En waarbij de ontbrekende puzzelstukjes flink onder een vergrootglas zijn gelegd.

De een zal knettergek geworden zijn van het op elkaars lip zitten en zal waarschijnlijk ook voor de toekomst een grotere woning willen. De ander zal het uitgaansleven flink hebben gemist en zal misschien meer dan ooit naar leven in het centrum verlangen. En een derde zal misschien hebben gemerkt dat 'ie het eigenlijk wel prima vond zoals het was een dat een verhuizing naar een 'saaie' maar goedkope suburb of dorp misschien geen gek idee is.

Wat deze groepen gemeen hebben is dat een hoop mensen zich vooral veel bewuster zijn geworden van hun woonsituatie. En dat dit een hoop extra dynamiek op de woningmarkt kan geven. In alle richtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:09
Geloof er niks van, dit is gewoon omdat er nu even geen (nieuwe) expats komen. Wacht maar tot COVID min of meer "echt" voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:19:
[...]

On-topic: met het 'opdrogende aanbod' heeft het er alle schijn van dat de woningmarkt op korte termijn echt op slot gaat. Want we zitten straks met een groep van extreem veel woningzoekenden en maar heel weinig woningen. De mensen die doorstromen durven dan ook niet meer te verkopen voor ze iets nieuws gevonden hebben (want die laatste zoektocht is ingewikkeld) waardoor er ook weer minder nieuwe woningen 'vrij' komen. Iedereen blijft zitten waar 'ie zit en de paar huizen die wel vrijkomen zijn uiteraard duur en meteen weg. Het spreekwoordelijke 'treintje' (sorry voor het gebruik van deze uitgemolken woningmarkt-metafoor maar weet even niets anders) stopt dan in zijn geheel. Erg sober vooruitzicht voor iedereen (zowel starters als doorstromers).
Over een paar weken komt alles weer een beetje op gang hoor. De bouwvak is begonnen en rond de bouwvak is het in Funda-land heel erg stil, ook aan de vraag-kant. Wij hebben vorig jaar in de zomer onze woning verkocht. Ook in rustige periodes heb je mensen die gewoon proberen hun slag te slaan. Misschien nog niet eens zo'n heel gekke tactiek, want als je gewoon met een goed bod komt ben je mogelijk veel concurrentie voor.

Dat mensen eerst kopen en dan verkopen, is volgens mij al even de standaard. De "treintjes" zoals je die vroeger zag, bestaan volgens mij al lang niet meer. Huizen komen pas op de markt als er een ander huis is gekocht én er al getekend is. "Voorbehoud verkoop huidige woning?" Ze lachen je midden in je gezicht uit tegenwoordig. Dat doet niemand meer. Een nieuw huis vinden en kopen kost in een makkelijke regio al máánden, terwijl je je huidige woning in 3 weken gewoon bijna gegarandeerd kwijt bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:49:
Je ziet bijvoorbeeld nu dat de huurprijzen in Amsterdam blijven dalen, maar de woningprijzen nog wel blijven stijgen (zij het een stuk minder dan in de rest van het land). Ongetwijfeld zit in de stijging van de woningprijzen in Amsterdam ook ingefactord dat er uiteindelijk weer meer expats komen en de huurprijzen weer omhoog gaan.

Maar wat nu als de expats toch in 2022 nog niet en masse kunnen terugkomen in NL? Wat als de huurprijzen blijven dalen? Dan zal er uiteindelijk ook een effect zijn op de prijzen.

Het corona optimisme heerst nu nog een beetje, maar ik heb wel mijn twijfels of dat komende winter nog steeds zo is.
Het nadeel is dat huisjesmelkers geen huurders meer nodig hebben om winst te maken. Ik ken er één die de moeite niet eens meer neemt om de boel op te knappen (hij is zelf timmerman) en de huizen in de verhuur te doen. Hij koopt ze; houdt ze 6 maanden vast en pakte op z'n laatste woning €60.000 winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Ik zie bij een significant aantal grotere bedrijven dat hybride werken de nieuwe norm wordt.

2 of 3 dagen thuis en de rest op kantoor.

Als dat inderdaad een brede lijn wordt in Nederland, zal meer ruimte (en bijv een thuiskantoor) belangrijk blijven.

Ik denk dat de trek van de stad naar het platte land echt een verandering is die zich komende tijd nog wel doorzet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Ik zie bij een significant aantal grotere bedrijven dat hybride werken de nieuwe norm wordt.

2 of 3 dagen thuis en de rest op kantoor.

Als dat inderdaad een brede lijn wordt in Nederland, zal meer ruimte (en bijv een thuiskantoor) belangrijk blijven.

Ik denk dat de trek van de stad naar het platte land echt een verandering is die zich komende tijd nog wel doorzet eigenlijk.
Dat zal zeker impact hebben op de 'acceptatie' van een woning die verder van het werk ligt. Tegelijk was het bij veel bedrijven al gebruikelijk dat je een dag per week kon thuiswerken. Dat je een thuiskantoor zou hebben, of zou willen, was voor veel mensen ook voor corona dus al een logische wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:49:
[...]

Komende zomer en ook het najaar zal er nog veel economisch optimisme zijn.

De grote vraag is wat er gaat gebeuren als het winter wordt in Europa. Kunnen we dan met de vaccinatiegraad de Delta variant voldoende aan? Wat als er een nieuwe variant zijn intrede doet die nog krachtiger is?
Dan stimuleren we de economie toch gewoon nog wat verder met gratis geld, lage rentes en loondoorbetaling? :)
De economie blijkt zeer flexible en veerkrachtig, maar een nieuwe flinke klap in de winter zou uiteindelijk ook z'n effect kunnen hebben op de woningmarkt.
Waarom denk je dit? Ik betwijfel juist enorm of een 5e of 6e golf opeens wél een negatief effect krijgt op de huizenmarkt.

Zolang de maximale ondersteuning van de overheid en de stimulans van centrale banken nog 'aan' staat vrees ik dat het allemaal doodleuk blijft doorzetten. Volgens mij heeft dat ook helemaal niks met flexibiliteit en veerkracht te maken, maar met harde sturing.

Volgens mij zijn er 2 scenario's die impact kunnen hebben:
  • Een nieuw kabinet zal ongetwijfeld 'iets' doen met de woningmarkt. Maar wat gaan ze doen? Gaan ze daadwerkelijk dingen oplossen en bijvoorbeeld belastingen op eigenwoningbezit verhogen / HRA afschaffen? De huurmarkt aanpakken? Dat kan impact hebben. Of... premiewoningen (CDA), aflossingsvrij stimuleren (D66), de huurmarkt verder liberaliseren (VVD)? :P Daarmee wordt het alleen maar duurder...
  • Als covid verdwijnt en dus ook alle economische stimulans, en de rekening betaald moet worden? Dat zouden we deze winter óók kunnen zien. Ik denk dat er dan het een en ander staat te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Dan stimuleren we de economie toch gewoon nog wat verder met gratis geld, lage rentes en loondoorbetaling? :)

[...]

Waarom denk je dit? Ik betwijfel juist enorm of een 5e of 6e golf opeens wél een negatief effect krijgt op de huizenmarkt.

Zolang de maximale ondersteuning van de overheid en de stimulans van centrale banken nog 'aan' staat vrees ik dat het allemaal doodleuk blijft doorzetten. Volgens mij heeft dat ook helemaal niks met flexibiliteit en veerkracht te maken, maar met harde sturing.

Volgens mij zijn er 2 scenario's die impact kunnen hebben:
  • Een nieuw kabinet zal ongetwijfeld 'iets' doen met de woningmarkt. Maar wat gaan ze doen? Gaan ze daadwerkelijk dingen oplossen en bijvoorbeeld belastingen op eigenwoningbezit verhogen / HRA afschaffen? De huurmarkt aanpakken? Dat kan impact hebben. Of... premiewoningen (CDA), aflossingsvrij stimuleren (D66), de huurmarkt verder liberaliseren (VVD)? :P Daarmee wordt het alleen maar duurder...
  • Als covid verdwijnt en dus ook alle economische stimulans, en de rekening betaald moet worden? Dat zouden we deze winter óók kunnen zien. Ik denk dat er dan het een en ander staat te gebeuren.
De flexibiliteit van de economie blijkt uit het herstel dat sterker is dan verwacht.

En vanuit Nederlands perspectief is het inderdaad makkelijk om voor te stellen dat de overheid met een nieuwe zak met geld komt, maar in breder EU perspectief vraag ik me af of dit houdbaar is. Daarnaast was het voor een deel van de economie echt kiele-kiele, zelfs met overheidsondersteuning.

Ik zou een nieuwe corona crisis niet te makkelijk wegzetten. Dat het de afgelopen 1 - 1.5 jaar goed werkte met een totaal nieuw concept om een economische crisis aan te pakken is geen garantie dat dit op de lange termijn een houdbare oplossing is.

Daarnaast - ook al werkt het economisch prima voor NL, maar de expats blijven toch weg -> dan gaat dat in steden hoe dan ook op een gegeven moment z'n effect hebben op de woningprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
[...]

Een nieuw kabinet zal ongetwijfeld 'iets' doen met de woningmarkt. Maar wat gaan ze doen? Gaan ze daadwerkelijk dingen oplossen en bijvoorbeeld belastingen op eigenwoningbezit verhogen / HRA afschaffen? De huurmarkt aanpakken? Dat kan impact hebben. Of... premiewoningen (CDA), aflossingsvrij stimuleren (D66), de huurmarkt verder liberaliseren (VVD)? :P Daarmee wordt het alleen maar duurder...
Het lijkt me dat de jubelton sowieso gaat verdwijnen, daar is hele brede kritiek op en voor geen van de partijen is het een heilig huisje.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Covid zal nooit helemaal verdwijnen. Net als dat bv influenza niet verdwijnt en er jaarlijks nieuwe mutaties van zijn. Wat wel kan verdwijnen is de grote hoeveelheid voorzorgsmaatregelen als het gros van de bevolking (inclusief kinderen) een vaccinatie heeft gehad. Zowel de verspreiding als de impact bij besmetting kan dan minder worden.

Wel zal op een gegeven moment de steun gaan wegvallen. Dan zullen er uiteraard terecht bedrijven gaan omvallen die niet levensvatbaar (meer) zijn. Net als dat dit voor covid ook gebeurde. En daarin zal zeker ook een inhaalslag komen. Maar dat lijkt me niet iets om van wakker te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Covid zal nooit helemaal verdwijnen. Net als dat bv influenza niet verdwijnt en er jaarlijks nieuwe mutaties van zijn. Wat wel kan verdwijnen is de grote hoeveelheid voorzorgsmaatregelen als het gros van de bevolking (inclusief kinderen) een vaccinatie heeft gehad. Zowel de verspreiding als de impact bij besmetting kan dan minder worden.

Wel zal op een gegeven moment de steun gaan wegvallen. Dan zullen er uiteraard terecht bedrijven gaan omvallen die niet levensvatbaar (meer) zijn. Net als dat dit voor covid ook gebeurde. En daarin zal zeker ook een inhaalslag komen. Maar dat lijkt me niet iets om van wakker te liggen.
De bedrijven die omvallen gaan voornamelijk de niet essentiele winkels zijn die voorheen echt mooie winsten maakte. Entertainment branche ( horeca, festivals ed ) die gaan dit nog wel even voelen. En dat trekt ook stiekem wel wat andere bedrijven die toeleveren mee naar beneden. Bedrijven die eigenlijk goed levensvatbaar zijn maar die gewoon door de regels falliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
big bang schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Het lijkt me dat de jubelton sowieso gaat verdwijnen, daar is hele brede kritiek op en voor geen van de partijen is het een heilig huisje.
Dat lijkt me niet heel veel impact op de woningmarkt te geven. Dat de verhoogde vrijstelling redelijk vaak gebruikt wordt is vooral omdat veel ouders nu een hoop overwaarde te gelde kunnen maken en omdat hun kinderen vaak niet ontkomen aan een 'steuntje in de rug'. Maar dat steuntje kan het zo goed (of soms beter) in de vorm van een familielening in plaats van in de vorm van een verhoogde schenking.

Afschaffen van de verhoogde schenkingsvrijstelling zal dus niet zozeer leiden tot minder geld bij de kopers, maar vooral tot een andere vorm waarin dat geld bij die kopers komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Sommigen houden juist hun hart vast als covid over is... wat gebeurt er dan? Gigantische inflatie wat je huidige levensstandaard gaat ondermijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:06:
[...]

De flexibiliteit van de economie blijkt uit het herstel dat sterker is dan verwacht.
Volgens mij is dat vooral een stukje verwachtingsmanagement :)
En vanuit Nederlands perspectief is het inderdaad makkelijk om voor te stellen dat de overheid met een nieuwe zak met geld komt, maar in breder EU perspectief vraag ik me af of dit houdbaar is. Daarnaast was het voor een deel van de economie echt kiele-kiele, zelfs met overheidsondersteuning.

Ik zou een nieuwe corona crisis niet te makkelijk wegzetten. Dat het de afgelopen 1 - 1.5 jaar goed werkte met een totaal nieuw concept om een economische crisis aan te pakken is geen garantie dat dit op de lange termijn een houdbare oplossing is.
Wat er de afgelopen anderhalf jaar wereldwijd economisch gebeurde was al verre, verre van houdbaar in mijn ogen. Laat staan met oog op een weg naar toekomstig herstel. Niemand heeft het over 'de rekening'.

Ik zie echter geen enkele reden om het gekozen beleid nu dan toch maar wel eens aan te passen voor een nieuwe besmettingsgolf. Het is en blijft totaal geen houdbare oplossing, maar men vind corona en dus de gezondheid waarschijnlijk toch belangrijker dan de wereldeconomie ;)
Zolang er een excuus is om die bubbel verder op te blazen, zal men de bubbel verder opblazen, denk ik dan.

Die bubbel gaat men, denk ik, niet eerder gecontroleerd laten leeglopen (hopelijk) voordat we van covid af zijn.
Daarnaast - ook al werkt het economisch prima voor NL, maar de expats blijven toch weg -> dan gaat dat in steden hoe dan ook op een gegeven moment z'n effect hebben op de woningprijzen.
Het expat-verhaal slaat volgens mij vooral op Amsterdam en niet zo zeer op de gebieden daarbuiten (oke, omgeving ASML daargelaten).

Dat het waterbedeffect kan omkeren, en dat Amsterdam het startpunt is, dat ben ik wel met je eens. Maar ik geloof bovenal niet dat de hoge prijzen in Amsterdam dermate op expats gebaseerd zijn. Sowieso: als expats uitblijven, maar het gaat economisch goed in Nederland, dan zal er door een werknemerstekort uiteindelijk toch meer geld naar niet-expats moeten gaan die daar uiteindelijk toch ook weer huizen van gaan kopen. Oke, ze missen een belastingvoordeeltje maar dat is het dan ook wel.

Ik denk dat het uitblijven van AirBNB (of andere vormen van vakantie)verhuur op dit moment bijvoorbeeld ook invloed heeft, en ik denk toch wel dat dat toch terug gaat keren, hoog- of laagconjunctuur.
Nee, zolang de economie goed draait denk ik niet dat een terugval in expats effect zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:17:
Dat het waterbedeffect kan omkeren, en dat Amsterdam het startpunt is, dat ben ik wel met je eens. Maar ik geloof bovenal niet dat de hoge prijzen in Amsterdam dermate op expats gebaseerd zijn. Sowieso: als expats uitblijven, maar het gaat economisch goed in Nederland, dan zal er door een werknemerstekort uiteindelijk toch meer geld naar niet-expats moeten gaan die daar uiteindelijk toch ook weer huizen van gaan kopen. Oke, ze missen een belastingvoordeeltje maar dat is het dan ook wel.
Het hangt weer een beetje af van je definitie van 'expats'. Grote buitenlandse bedrijven zullen misschien meer 'locals' in dienst nemen. Maar als lagelonenlanders niet meer kunnen worden geïmporteerd voor de ICT (volgens mij ook de grootste gebruikers van de 30-procentregeling) vind ik het meer aannemelijk dat dit werk, in navolging van de meeste uitvoerende beroepen, gewoon naar het buitenland zal verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Het hangt weer een beetje af van je definitie van 'expats'. Grote buitenlandse bedrijven zullen misschien meer 'locals' in dienst nemen. Maar als lagelonenlanders niet meer kunnen worden geïmporteerd voor de ICT (volgens mij ook de grootste gebruikers van de 30-procentregeling) vind ik het meer aannemelijk dat dit werk, in navolging van de meeste uitvoerende beroepen, gewoon naar het buitenland zal verdwijnen.
Er zijn ook al bedrijven die een extra locatie in nederland openen om daar mensen aan te kunnen trekken. En waarom ook niet, als er in 1 regio gewoon genoeg geschoold personeel te vinden is kan je beter je bedrijf daar een vestiging laten openen dan dat je hoopt dat die mensen elke dag in de file staan.

Die hoog opgeleide expats zijn vaak geen lage-lonen expats maar die krijgen hier gewoon een goed salaris het is voor bedrijven gewoon handig om buitenlandse medewerkers aan te trekken hebben ze een grote pool aan talent. Heb met genoeg expats gewerkt en ook tijdje als expat dus dat gaat niet meer om dat je goedkoper bent maar dat je beschikbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Straks gaat iedereen gewoon weer lekker in Amsterdam op dat appartementje zitten met het idee dat je in de zomer lekker met 10.000 man in het Vondelpark kunt gaan chillen...
Je ziet dat afgelopen 4 kwartalen de stijging van huizenprijzen in grote steden Utrecht, Rotterdam en Den Haag hoger ligt dan in NL gemiddeld. Alleen Amsterdam blijft wat wachter. Dat achterblijven was met name in de 2e helft van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Je ziet dat afgelopen 4 kwartalen de stijging van huizenprijzen in grote steden Utrecht, Rotterdam en Den Haag hoger ligt dan in NL gemiddeld. Alleen Amsterdam blijft wat wachter. Dat achterblijven was met name in de 2e helft van vorig jaar.
Sorry maar wat is je punt precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:17:
Die hoog opgeleide expats zijn vaak geen lage-lonen expats maar die krijgen hier gewoon een goed salaris het is voor bedrijven gewoon handig om buitenlandse medewerkers aan te trekken hebben ze een grote pool aan talent. Heb met genoeg expats gewerkt en ook tijdje als expat dus dat gaat niet meer om dat je goedkoper bent maar dat je beschikbaar bent.
Dat zou kunnen. Elders in het topic zie je ook al discussie over het concept 'expat': iedereen bedoelt er iets anders mee, en er zijn hele rijke en matig verdienende expats.

De ondergrens voor de 30%-regeling is een salaris van 38k, goed voor een hypotheek van 180k. Tenzij je jonger dan 30 bent, dan ligt de ondergrens nog lager. Volgens een evaluatie uit 2017 zit ongeveer 30% onder de 40k, en zit 60% onder de 60k.

Veruit het grootste deel van de gebruikers komt uit India, daarna komt Groot-Brittannië.

Let op dat dit soort 'expats' in de eerste jaren meestal één inkomen per huishouden zal hebben.

Dit lijken me niet de mensen die de prijzen van luxe-appartementen tot ongekende hoogte opdrijven. Sterker nog, er zitten behoorlijk veel mensen bij met een midden-inkomen die het op de Nederlandse huizenmarkt bepaald niet makkelijk zullen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 22-07-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Sorry maar wat is je punt precies?
Dat de impact van Corona op trek naar stad beperkt en van korte duur lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Dat de impact van Corona op trek naar stad beperkt en van korte duur lijkt te zijn.
Het hele idee was toch dat Corona als impact zou hebben dat er een trek uit de stad naar het platteland zou zijn?

Verder zitten we nu een goede anderhalf jaar met corona te kijken dus de cijfers van juist die periode zeggen niet zoveel lijkt me. De lockdown is nog maar relatief kort geleden, mensen die tijdens die lockdown tot de conclusie zijn gekomen dat ze liever toch buiten de stad gaan wonen moeten eerst die wens nog zien te vervullen; die zie je dus eerder terug in de cijfers van het komende jaar i.p.v. in de cijfers van het afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Het hele idee was toch dat Corona als impact zou hebben dat er een trek uit de stad naar het platteland zou zijn?

Verder zitten we nu een goede anderhalf jaar met corona te kijken dus de cijfers van juist die periode zeggen niet zoveel lijkt me. De lockdown is nog maar relatief kort geleden, mensen die tijdens die lockdown tot de conclusie zijn gekomen dat ze liever toch buiten de stad gaan wonen moeten eerst die wens nog zien te vervullen; die zie je dus eerder terug in de cijfers van het komende jaar i.p.v. in de cijfers van het afgelopen jaar.
Dat niet alleen maar de wens om groter/ruimer te wonen is 1 ding, maar dat omzetten in actie is vaak wat anders. Je zit vaak met partner/kinderen die je mee wilt nemen. Ook de vraag waar ga je dan heen, wat zijn je eisen aan de nieuwe locatie. Allemaal dingen waardoor de keuze om te verhuizen toch wat langer duurt om concreet te worden.
Ook lange termijn verwachtingen spelen mee, het is best een beslissing dus mensen zullen ook wel even afwachten hoe lang de corona regels gaan gelden, je bent immers ook bewust naar dat appartement in de stad verhuist. En wat gaat het doen met regels binnen bedrijven, kan je straks 50% thuis werken of moet je 100% op kantoor zitten. 2 dagen in de week file is minder vervelend dan 4-5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Shadowhawk00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Dat niet alleen maar de wens om groter/ruimer te wonen is 1 ding, maar dat omzetten in actie is vaak wat anders. Je zit vaak met partner/kinderen die je mee wilt nemen. Ook de vraag waar ga je dan heen, wat zijn je eisen aan de nieuwe locatie. Allemaal dingen waardoor de keuze om te verhuizen toch wat langer duurt om concreet te worden.
Dat is wat ik impliciet bedoel met "mensen die tijdens die lockdown tot de conclusie zijn gekomen dat ze liever toch buiten de stad gaan wonen moeten eerst die wens nog zien te vervullen". Mensen die met die gedachte spelen moeten inderdaad eerst gaan oriënteren waar ze dan heen willen en alles afwegen, vervolgens moeten ze nog de juiste woning zien te vinden en te kopen en tenslotte moeten ze ook nog een keer 'over'. Dat is allemaal niet tussen de soep en de aardappelen gepiept :7
Shadowhawk00 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Ook lange termijn verwachtingen spelen mee, het is best een beslissing dus mensen zullen ook wel even afwachten hoe lang de corona regels gaan gelden, je bent immers ook bewust naar dat appartement in de stad verhuist. En wat gaat het doen met regels binnen bedrijven, kan je straks 50% thuis werken of moet je 100% op kantoor zitten. 2 dagen in de week file is minder vervelend dan 4-5 dagen.
Dit ook inderdaad; ik denk dat er maar weinig mensen zijn die op zo'n korte termijn tot handelen overgaan allemaal vanuit het idee van het 'nieuwe normaal' waarvan we eerst maar eens moeten zien of dat lange termijn ook stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dat bedoelde ik ook. Dat de trek naar de stad zou omslaan naar trek uit de stad.

Als je dat een jaar na de eerste lockdowns niet hebt gerealiseerd komt het er nooit meer van denk ik zo maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:33:
Dat bedoelde ik ook. Dat de trek naar de stad zou omslaan naar trek uit de stad.

Als je dat een jaar na de eerste lockdowns niet hebt gerealiseerd komt het er nooit meer van denk ik zo maar.
De trek uit de stad zou ook niet worden veroorzaakt door de lockdowns, maar door de toenemende dominantie van thuiswerken.

Je zou dan een vertraging kunnen verwachten. Bedrijven gaan hun huurcontracten voor kantoorpanden niet verlengen, kantoorruimte wordt teruggebracht. Dan wordt het duidelijk voor werknemers dat die werkplek aan de keukentafel niet voor een paar maandjes is, maar voor altijd. En solliciteren bij een andere werkgever gaat niet helpen, want die willen je alleen volledig remote aannemen.

Verder is het interessant hoe het studentenleven zich gaat ontwikkelen. Wil je écht op kamers voor die drie en een half uur niet-remote werkcollege die je hebt? Als de studenten niet meer in steden zitten, gaat de horeca ook veranderen: steeds meer terrasjes voor cava drinkende boomers, steeds minder bruine kroegen die open zijn tot het ochtendgloren.

Dat soort ontwikkelingen versterken zichzelf over tijd.

Ik zie wel een situatie ontstaan waar het voor jonge mensen érg onaantrekkelijk wordt om in de stad te wonen: duur, én er is niets te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:57:
[...]
Verder is het interessant hoe het studentenleven zich gaat ontwikkelen.
Denk dat je er wel vanuit mag gaan dat dat vanaf dit jaar weer gewoon college volgen wordt.

Studentenverenigingen hebben heel veel aanmeldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen:

https://www.businessinsid...voor-expats-om-te-werken/

Wat zien deze expats in Amsterdam dat wij niet zien? De lifestyle oid? Of zien zij hier de Googles en Facebooks van de toekomst ontstaan? Stel je dat eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Deze 'marktbeweging' heeft mij parten gespeeld. Ik had heel graag uit Amsterdam naar Utrecht verhuisd, maar zag mijn woning nauwelijks nog stijgen. Bij mijn ouders in de buurt in Utrecht zijn ze inmiddels 100k verder, als het niet meer is. Ouch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Laapo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:14:

Wat zien deze expats in Amsterdam dat wij niet zien? De lifestyle oid? Of zien zij hier de Googles en Facebooks van de toekomst ontstaan? Stel je dat eens voor.
Je kunt hem ook omdraaien en bedenken dat wij kennelijk een groot tekort hebben aan specifiek personeel en we die hierheen moeten lokken met een expat regeling gekoppeld aan groeiende werkgelegenheid door de Brexit (bijv. het emu). Ik roep maar wat punten. Waarom zou het niet kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh

Tja, ik ben geen groot fan van die stad, maar objectief gezien heeft Amsterdam gewoon alles: Internationaal, iedereen speekt Engels, topbedrijven gevestigd met hoofdkantoren, goede werkomstandigheden, CoL enigszins betaalbaar t.o.v. andere wereldsteden, het 'bruist', cultuur, alles relatief dichtbij, veilig, aansprekende naam, goed OV, goede voorzieningen, centraal in Europa, grote luchthaven, veel vrijgezellen, 24/7, work hard play hard, goede salarissen, makkelijk om te netwerken, schoon, relatief weinig verkeersdrukte, alles op fiets te bereizen, liberaal/progressief, grachten, parken, gunstig klimaat, in de buurt van zee, pittoreske huizen etc.

Er zijn nog wel een paar steden die qua kwaliteit van leven in de buurt komen zoals Frankfurt, Stockholm, Kopenhagen, Munchen, Antwerpen, maar die zijn op vlakken zoals uitgaan, aansprekende naam, internationale aantrekkingskracht, bedrijvigheid allemaal wel een stapje minder terwijl de lasten vaak hoger zijn. Amsterdam is ook gewoon hip en happening en letterlijk iedereen ter wereld kent het (i.t.t. bijvoorbeeld Oslo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Dat is typische stadsmarketing. Elke stedelijke regio probeert zich als "het nieuwe Silicon Valley" te presenteren, van Boston tot Helmond. Sommige, zoals Boston, hebben aanzienlijk betere papieren dan Amsterdam, maar tot nu toe blijft het uit.

Wat expats zien zijn de "Nederlandse" kwaliteiten van Amsterdam. Kindvriendelijkheid, lage werkdruk. Om onverklaarbare redenen hebben we in het buitenland ook de reputatie schoon en milieuvriendelijk te zijn.

Als Nederlander kun je die kwaliteiten net zo goed vinden in Den Helder of Leeuwarden, voor een Expat is zo'n woonplaats een vrij eenzaam bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
Je ziet ze vaak na een paar jaar nog wel doorstromen naar plaatsen als Den Haag en Utrecht, als ze eenmaal een beetje Nederlands kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Caelorum schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:19:
Je ziet ze vaak na een paar jaar nog wel doorstromen naar plaatsen als Den Haag en Utrecht, als ze eenmaal een beetje Nederlands kunnen.
Jup. En volgens dat onderzoek dat ik eerder aanhaalde verdienen IT-expats (het leeuwendeel van de 'expats') ongeveer hetzelfde als Nederlanders in dezelfde beroepsgroep. Het is niet alsof je met zo'n salaris riant kunt wonen in de hoofdstad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:48:
[...]

Jup. En volgens dat onderzoek dat ik eerder aanhaalde verdienen IT-expats (het leeuwendeel van de 'expats') ongeveer hetzelfde als Nederlanders in dezelfde beroepsgroep. Het is niet alsof je met zo'n salaris riant kunt wonen in de hoofdstad.
Als je kijkt naar dit 2017 onderzoek: https://www.rijksoverheid...evaluatie-30-regeling.pdf

Zie je dat er t/m 2015 ong 15.000 expats bij kwamen per jaar die gebruikmaken van de 30%-regeling.

Je hebt helemaal gelijk dat de meerderheid in de IT werkt en dat het gros in de inkomensklasse 30k-60k zit. Maarrrrr, 14,7% heeft een inkomen tussen de 100k en 200k. Dat zijn dus ieder jaar grofweg 2000 mensen erbij in Nederland die zo'n salaris verdienen én ook nog wat belastingvoordelen genieten. En dan is er ook nog een redelijk deel boven de 200k (5% ongeveer) en nog een redelijk deel in de 60k-100k (20%).

Kortom, dat is ieder jaar zo'n 6.000 mensen erbij die geen woonruimte achterlaten, maar nieuwe woonruimte nodig hebben en een flinke zak geld meebrengen.

Dit zijn dan nog maar de 2015 cijfers...

Expats hebben imo echt wel een significante impact op de wonignmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:16:
[...]

Dat is typische stadsmarketing. Elke stedelijke regio probeert zich als "het nieuwe Silicon Valley" te presenteren, van Boston tot Helmond. Sommige, zoals Boston, hebben aanzienlijk betere papieren dan Amsterdam, maar tot nu toe blijft het uit.

Wat expats zien zijn de "Nederlandse" kwaliteiten van Amsterdam. Kindvriendelijkheid, lage werkdruk. Om onverklaarbare redenen hebben we in het buitenland ook de reputatie schoon en milieuvriendelijk te zijn.

Als Nederlander kun je die kwaliteiten net zo goed vinden in Den Helder of Leeuwarden, voor een Expat is zo'n woonplaats een vrij eenzaam bestaan.
Ben voor werk ook vanuit Drenthe (huis verhuurd, randje sociale huurprijs) naar Den Haag (vrije sector gehuurd, erg duur ja) verhuisd, met een tussenstop van een half jaar in Leiden, waar mijn werk zat en dat was prima te doen in je eentje, zou niet andersom kunnen alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:16:
Kortom, dat is ieder jaar zo'n 6.000 mensen erbij die geen woonruimte achterlaten, maar nieuwe woonruimte nodig hebben en een flinke zak geld meebrengen.

Dit zijn dan nog maar de 2015 cijfers...

Expats hebben imo echt wel een significante impact op de wonignmarkt.
Klopt, de inkomensverdeling is duidelijk bimodaal. Er zijn eigenlijk twee 'groepen' expats, met verhoudingsgewijs weinig met een inkomen tussen de 60k en 100k. Maar ook de IT'ers uit lagelonenlanden moeten hier gewoon wonen, en voorzover ik weet zijn we nog niet begonnen aan huisvesting in barakken zoals we in de landbouw doen. Ook die concurreren mee op de huizenmarkt, en waarschijnlijk zelfs in het krappe middensegment.

Uit dat rapport zie je trouwens ook dat 75% opmerkt dat de woonlasten hier (veel) hoger [sic] liggen dan in het thuisland. En dat behoorlijk wat van hen dubbele woonlasten hebben, omdat de huur/hypotheek van hun 'eigen' woning nog doorloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:22:
[...]

Tja, ik ben geen groot fan van die stad, maar objectief gezien heeft Amsterdam gewoon alles: Internationaal, iedereen speekt Engels, topbedrijven gevestigd met hoofdkantoren, goede werkomstandigheden, CoL enigszins betaalbaar t.o.v. andere wereldsteden, het 'bruist', cultuur, alles relatief dichtbij, veilig, aansprekende naam, goed OV, goede voorzieningen, centraal in Europa, grote luchthaven, veel vrijgezellen, 24/7, work hard play hard, goede salarissen, makkelijk om te netwerken, schoon, relatief weinig verkeersdrukte, alles op fiets te bereizen, liberaal/progressief, grachten, parken, gunstig klimaat, in de buurt van zee, pittoreske huizen etc.

Er zijn nog wel een paar steden die qua kwaliteit van leven in de buurt komen zoals Frankfurt, Stockholm, Kopenhagen, Munchen, Antwerpen, maar die zijn op vlakken zoals uitgaan, aansprekende naam, internationale aantrekkingskracht, bedrijvigheid allemaal wel een stapje minder terwijl de lasten vaak hoger zijn. Amsterdam is ook gewoon hip en happening en letterlijk iedereen ter wereld kent het (i.t.t. bijvoorbeeld Oslo).
Ik heb voor mijzelf een keer een vrij uitgebreide analyse gedaan in welk land ik zou willen wonen en werken. Als ik alles bij elkaar telde van wonen, werken, overheid, reizen etc. stond Nederland op de 2e of 3e plaats. Ik heb maar besloten om te blijven :). Er zijn zoveel dingen gewoon goed geregeld in Nederland. Maar alles went en soms zijn we ons daar onvoldoende van bewust. Ik denk dat voor veel Expats Nederland gelijk staat aan Amsterdam.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

battler schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Ik heb voor mijzelf een keer een vrij uitgebreide analyse gedaan in welk land ik zou willen wonen en werken. Als ik alles bij elkaar telde van wonen, werken, overheid, reizen etc. stond Nederland op de 2e of 3e plaats. Ik heb maar besloten om te blijven :). Er zijn zoveel dingen gewoon goed geregeld in Nederland. Maar alles went en soms zijn we ons daar onvoldoende van bewust. Ik denk dat voor veel Expats Nederland gelijk staat aan Amsterdam.
Dat is ook gewoon zo, als Nederlander zou je toch ook niet naar een stadje in de USA gaan die niemand kent? Daar zijn meerdere bekende steden, bijna elke hoofdstad van elke staat ken je wel ergens van, tv/film/universiteit, dus het wordt dan meestal NY, LA, SF, Boston, Chicago misschien?

Expats uit grotere landen kennen vaak alleen Amsterdam als place to be en Den Haag van het internationaal strafhof ofzo :') en Rotterdam misschien nog van de haven? Zij zullen de omgeving van Amsterdam ook nog wel als Amsterdam zien als je ziet hoe groot eerder genoemde steden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Europeanen zullen wellicht nog wat andere steden kennen door de voetbal competitie, maar ik woon in Nederland en kan al amper meer grote steden bedenken en wat daar aantrekkelijk zou zijn.

Kan bijvoorbeeld ook zo uit mijn hoofd niet een aantal grote steden opnoemen in bijvoorbeeld Portugal of Griekenland of Denemarken, naast de hoofdsteden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Zit daar ook wel eens aan te denken. Ken iemand die is erheen verhuist, dik vrijstaand huis met gigantisch mooie omgeving met huis aan het water uitkijkend op de fjorden. Echt als je daar in de tuin zit, absurd mooi.
En ook hadden ze in no time hun huis volledig afgelost, want de lonen zijn veel hoger, en toen ze het huis gekocht hadden koste die maar 230k. Huizen zijn daar, afhankelijk van locatie dan soms goed betaalbaar.

Afbeeldingslocatie: https://assets.simpleview-europe.com/fjordnorway/imageresizer/?image=%2Fdmsimgs%2FGudvangen-Paul-Edmundson_814339540.jpg&action=ProductDetailFullWidth
Zo ziet hun uitkijk er ongeveer wel uit. Om toch een beetje voorbeeld te geven.

Hmmmmmmm verhuizen dan maar? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 24-07-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 02-10 15:19

TMC

[...]

De tegenstelling stad en platteland bestaat niet in Nederland. 90% van NL woont in een tussenwoning in Alphen aan de Rijn. Dat is noch stad, noch platteland.

Verder denk ik dat er wel een meer waardering zal komen voor huizen met meer ruimte naar mate thuiswerken populairder wordt, maar dat is meer iets dat geleidelijk aan de markt zal beïnvloeden dan dat het echt een schokgolf teweegbrengt. Maar dat heeft niks met platteland te maken, aangezien je in Diemen ook huisjes met tuintjes hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Prachtig @Immutable maar wonen is meer dan uitzicht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 01:31:
Lijkt mij ook, al zijn de randvoorwaarden in Noorwegen volgens mij niet verkeerd. Maar de eerste gedachtes bij zulke plaatjes zijn altijd hoe het er in de herfst en winter zal zijn. Ik kan mij voorstellen dat het dan heel wat minder idyllisch is. Kan ook zijn charme hebben, maar dan moet het wel nog steeds goed bereikbaar zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 13:26
Uitzicht is leuk ja. Maar ook dat 'went' enigszins, het hele mooie van het begin gaat er dan vanaf. En dat uitzicht is niet 24/7.
Het andere prijsniveau, het andere leven, ver weg zitten van je familie, vrienden etc, dat voelt je dagelijks. Noorwegen is dan ook wel een eindje. Zit je nog ergens in Denemarken/Jutland, kun je nog regelmatig een lang weekend naar NL, maar dat doe je vanuit Noorwegen minder snel. Je moet er wel echt de persoon voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Dat zal zeker impact hebben op de 'acceptatie' van een woning die verder van het werk ligt. Tegelijk was het bij veel bedrijven al gebruikelijk dat je een dag per week kon thuiswerken. Dat je een thuiskantoor zou hebben, of zou willen, was voor veel mensen ook voor corona dus al een logische wens.
Ik stel toch echt heel andere eisen aan een thuis kantoor voor 1 dag per week dan voor 5 dagen per week. In onze pre-Corona woning had ik een klein kamertje op de eerste verdieping. Dat begon bij 2 dagen per week soms al wat irritaties te geven. We hadden al concrete plannen voor een verhuizing naar de kust en ik zou dan minimaal 3 dagen per week thuis gaan werken. Inmiddels is mijn werkgever verhuisd en verwacht men mij niet meer op kantoor. Natuurlijk mag ik een plekje reserveren (nu even niet vanwege thuiswerk advies) en naar kantoor gaan. Maar dat is dan op mijn initiatief.

Ik heb nu een thuis kantoor buiten huis. :) We hebben nu een vrijstaande forse schuur met voorzieningen, waar vroeger ook een klein bakkerijtje in zat. Dat vroegere bakkerijtje is nu mijn kantoor.

Wel 5 uur reistijd als ik naar kantoor ga, maar daarvan kan ik er minimaal 3 werken in de trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:29:
[...]

Ik stel toch echt heel andere eisen aan een thuis kantoor voor 1 dag per week dan voor 5 dagen per week.
Dat zal ook van persoon tot persoon verschillen. Voor mezelf zie ik weinig verschil met een structurele oplossing voor een plek waar je jarenlang een dag per week gaat werken. Als de insteek van het thuiskantoor bij jou was dat het meer een ad hoc oplossing was om af en toe ook wat thuis te kunnen doen, dan is de stap naar een echt kantoor wel groot inderdaad. Maar ik zou zelf ook niet jarenlang voor een dag per week een klein noodoplossing-kamertje willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
FreakNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 01:31:
Klopt dat is ook de reden waarom ik het niet doe... je hebt hier je leven. Vrienden, familie en Nederland blijft toch altijd een fijn gevoel als ik vanuit het buitenland terug kom. :)

Dan maar een duur huis in NL kopen haha. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JDx schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Zij zullen de omgeving van Amsterdam ook nog wel als Amsterdam zien als je ziet hoe groot eerder genoemde steden zijn.
Little Amsterdam (delft, Leiden of Edam afh van het reclame bureau), Amsterdam beach (Zandvoort, Bloemendaal, IJmuiden), Amsterdam castle (Muiderslot). Amsterdam National Forest/Park (Veluwe). Amsterdam meadows (groene hart). Amsterdam hills (Limburg). Etc etc.

Wij Nederlanders denken gewoon te klein.

En dan hebben we ruzie waar we een eventuele Olympische spelen, Tour, Giro of Songfestival houden. Iedere buitenlander denkt gewoon, ergens op die postzegel met teveel inwoners per m2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Immutable schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Klopt dat is ook de reden waarom ik het niet doe... je hebt hier je leven. Vrienden, familie en Nederland blijft toch altijd een fijn gevoel als ik vanuit het buitenland terug kom. :)

Dan maar een duur huis in NL kopen haha. :9
Ik heb wel landen waar ik me altijd thuis voel en veel rustiger ben dan in Nederland. Maar dan is bijvoorbeeld USA niet te doen met greencards en werk enzo, Bulgarije zou ik nu niet meer willen, destijds vrienden daar en een ex en extreem goedkope huizen.

Spanje zou dan nog wat zijn, daar voel me ook altijd relaxed, Duitsland gaat wel, woon ik ook vlakbij. België en Frankrijk rij ik zo snel mogelijk doorheen. Luxemburg is te duur, net als Zwitserland.

Een Noorwegen ofzo spreekt me ook wel aan, maar weet zo niet waar daar de nadelen van zijn en je zit natuurlijk met de taal, maar dat is te overzien. Vrienden en familie boeit me niet zo, spreek meeste mensen amper IRL en familie zag ik 6 jaar lang ook maar eens per jaar ofzo.

Ik had verwacht dat de prijzen in NL wel een keer aan de top zouden zitten, maar even een rondje op Funda lijkt voor de kopers nog niet veel goeds te brengen.

Het aanbod is echt bedroevend en wat betaalbaar is, is nog bedroevender, deprimerend bijna.

Dit soort horror voor anderhalve ton in een grensgebied
https://www.funda.nl/koop...8727-de-hegen-14/#foto-13

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Ik heb wel landen waar ik me altijd thuis voel en veel rustiger ben dan in Nederland. Maar dan is bijvoorbeeld USA niet te doen met greencards en werk enzo, Bulgarije zou ik nu niet meer willen, destijds vrienden daar en een ex en extreem goedkope huizen.

Spanje zou dan nog wat zijn, daar voel me ook altijd relaxed, Duitsland gaat wel, woon ik ook vlakbij. België en Frankrijk rij ik zo snel mogelijk doorheen. Luxemburg is te duur, net als Zwitserland.

Een Noorwegen ofzo spreekt me ook wel aan, maar weet zo niet waar daar de nadelen van zijn en je zit natuurlijk met de taal, maar dat is te overzien. Vrienden en familie boeit me niet zo, spreek meeste mensen amper IRL en familie zag ik 6 jaar lang ook maar eens per jaar ofzo.

Ik had verwacht dat de prijzen in NL wel een keer aan de top zouden zitten, maar even een rondje op Funda lijkt voor de kopers nog niet veel goeds te brengen.

Het aanbod is echt bedroevend en wat betaalbaar is, is nog bedroevender, deprimerend bijna.

hmmm likje verf links en rechts, maar idd...dan nog. Je kan erin wonen..dat dan weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Ik zat wat in Italie te kijken, en krijg nu steeds advertenties te zien. Voor 11.000 euro koop je daar een beter huis. De hypotheeklasten stonden er ook bij, dat is dan 28 euro per maand na aanbetaling.
Ondertussen geven wij Italie miljarden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:34:
[...]

Ik zat wat in Italie te kijken, en krijg nu steeds advertenties te zien. Voor 11.000 euro koop je daar een beter huis. De hypotheeklasten stonden er ook bij, dat is dan 28 euro per maand na aanbetaling.
Ligt ook vooral aan waar in Italië je kunt kopen. Er zijn een hoop plaatsen die ver weg liggen van de economische centra en die soms ook geen goede (internet) infrastructuur hebben, zodat 'niemand' daar wil wonen. Beetje net als in de leeggelopen dorpen op het Franse platteland of in Schotland. Je zou dan bij jezelf ook kunnen aanvragen of je wel in die huizen zou willen wonen.

Als je rustig afgelegen ergens wilt wonen, dan kunnen dit wel heel interessante objecten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

RemcoDelft schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:34:
[...]

In Italie is ook zo'n vervallen dorpje waar je een keer voor 1 euro een huis kon kopen.

Nederlanders kennende is dat nu een soort camping vol cheap ass Nederlanders geworden die geen woord Italiaans kunnen met een snackbar met frikandellen en kroketten :')

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Ligt ook vooral aan waar in Italië je kunt kopen. Er zijn een hoop plaatsen die ver weg liggen van de economische centra en die soms ook geen goede (internet) infrastructuur hebben, zodat 'niemand' daar wil wonen. Beetje net als in de leeggelopen dorpen op het Franse platteland of in Schotland. Je zou dan bij jezelf ook kunnen aanvragen of je wel in die huizen zou willen wonen.

Als je rustig afgelegen ergens wilt wonen, dan kunnen dit wel heel interessante objecten zijn.
Klopt. Er zijn zelfs regio’s die 30-40k cadeau doen als je er komt wonen. Vaak met als vereiste dat je een zaak begint, of soms dat je onder de 40 bent en met partner komt (in de hoop dat er kinderen komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Sja, een hoekwoning van 130m² voor 472 euro per maand (waarvan 365 euro aflossing). Volgens mij mag je dat al lenen bij een brutosalaris van 2145 euro, ruim onder de inkomensgrens voor een sociale huurwoning.

Misschien dat het voor jou niks is, maar dit is volgens mij een typisch voorbeeld van het soort opknappertje waar starters vroeger stappen mee konden maken(*)

(*) op voorbehoud van bouwkundige keuring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:01:
[...]

Sja, een hoekwoning van 130m² voor 472 euro per maand (waarvan 365 euro aflossing). Volgens mij mag je dat al lenen bij een brutosalaris van 2145 euro, ruim onder de inkomensgrens voor een sociale huurwoning.

Misschien dat het voor jou niks is, maar dit is volgens mij een typisch voorbeeld van het soort opknappertje waar starters vroeger stappen mee konden maken(*)

(*) op voorbehoud van bouwkundige keuring.
Woon vlakbij en mijn huis verschilt niet veel, maar dat is dus een van de weinige woningen die je nog kan krijgen in de regio onder de 2 ton, hier moet je sowieso nog wel 30k in steken om het te krijgen zoals ik nu woon bijvoorbeeld.

En mijn woning was 109.000 voor de crisis, daarna gedropt, nu weer op niveau. Een opknappertje waar je nog zo veel aan moet doen gingen in die tijd voor 75.000 euro weg (2006).

Mooie is uiteraard wel dat ik allang niet meer onder water sta met dit soort prijzen, was wel even slikken toen, jaaa wordt alleen maar meer waard, goeie investering, bam crisis, gelukkig aangehouden, collega's hebben rond 2012 een huis verkocht vanwege samenwonen met 20-30k restschuld.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Ik zou dit echt geen horror noemen hoor. Tuurlijk als je het geld hebt gaat er een nieuwe badkamer en keuken in. Maar de afzuiging in de keuken zit al op mechanische afzuiging, mega veel ruimte in en om het huis,

Badkamer is top gesitueerd, even die loze kast erbij voor de douche inham en je hebt een hele fijne badkamer.
Begane grond de muur om de keuken slopen en je hebt een woonkeuken.

Achterkant van dit huis ziet er uitstekend onderhouden uit op het onkruid na.
Ik denk dat het duurste wat je wil doen is op termijn HR++ overal in, die houten uitzetraampjes dicht met HR++, straks een keer het dak opnieuw met 14cm PIR platen en dan nog stuk voor stuk de elektra opnieuw trekken met aarde.

Allemaal geen mega zware klussen.

Er zit nog een externe berging bij ook!
Het is alleen wat viezig, dus nieuwe vloeren en verfje. En ja, wellicht zijn schrootjes je ding niet.

Begrijp me goed, ik koop liever iets van €220k wat dat allemaal al gedaan heeft, maar 220-150=70k = een boel geld.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

_eLMo_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Ik zou dit echt geen horror noemen hoor. Tuurlijk als je het geld hebt gaat er een nieuwe badkamer en keuken in. Maar de afzuiging in de keuken zit al op mechanische afzuiging, mega veel ruimte in en om het huis,

Badkamer is top gesitueerd, even die loze kast erbij voor de douche inham en je hebt een hele fijne badkamer.
Begane grond de muur om de keuken slopen en je hebt een woonkeuken.

Achterkant van dit huis ziet er uitstekend onderhouden uit op het onkruid na.
Ik denk dat het duurste wat je wil doen is op termijn HR++ overal in, die houten uitzetraampjes dicht met HR++, straks een keer het dak opnieuw met 14cm PIR platen en dan nog stuk voor stuk de elektra opnieuw trekken met aarde.

Allemaal geen mega zware klussen.

Er zit nog een externe berging bij ook!
Het is alleen wat viezig, dus nieuwe vloeren en verfje. En ja, wellicht zijn schrootjes je ding niet.

Begrijp me goed, ik koop liever iets van €220k wat dat allemaal al gedaan heeft, maar 220-150=70k = een boel geld.
Ik weet niet of je uit deze regio komt, maar de dingen die jij opnoemt zijn hier behoorlijk standaard, voor Emmen is dit echt niet mega veel ruimte en zelfs in deze "mindere" wijk, waar ik zelf ook woon, ziet het er niet uitstekend uit.

Bovendien heb je voor 10 a 20k meer iets waar alles wel af is. Maar het is wel het enige huis wat veel mensen kunnen betalen hier, dus hij zal best wel verkopen.

https://www.funda.nl/kaar...3151997233724&id=42466249

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JDx schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Ik weet niet of je uit deze regio komt, maar de dingen die jij opnoemt zijn hier behoorlijk standaard, voor Emmen is dit echt niet mega veel ruimte en zelfs in deze "mindere" wijk, waar ik zelf ook woon, ziet het er niet uitstekend uit.

Bovendien heb je voor 10 a 20k meer iets waar alles wel af is. Maar het is wel het enige huis wat veel mensen kunnen betalen hier, dus hij zal best wel verkopen.

Haha, inderdaad zeg, luxe huizen daar voor 150k. Tja, geld maakt geld. Als je die laatste 30k niet hebt om een mooi huis te scoren dan zal je het hiermee moeten doen.
Niet elk inkomen kan een mooi huis betalen, gaat ook nooit zo worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

_eLMo_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Haha, inderdaad zeg, luxe huizen daar voor 150k. Tja, geld maakt geld. Als je die laatste 30k niet hebt om een mooi huis te scoren dan zal je het hiermee moeten doen.
Moet zeggen dat mijn huis er ook niet uit zag toen ik het kocht, maar toen mocht je nog 110% lenen en de badkamers waren net nieuw, dus nieuwe keuken en behang erin en de vloer kon ik nog wel een jaartje mee, uiteindelijk pas na 12 jaar vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

JDx schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Als het daar zo goedkoop is, zou de overheid dan niet nogmaals kunnen overwegen overheidsinstanties te gaan spreiden zoals 30 jaar geleden ook het idee was? Dat is nu makkelijker dan ooit. Ondanks het thuiswerken zullen mensen uit Groningen niet in DH gaan solliciteren. Ook een bedrijf als KLM hoeft natuurlijk niet gebonden te zijn aan Schiphol, bepaalde afdelingen kunnen die niks met de operatie te maken hebben kunnen prima naar een ander deel van het land.

Misschien een vrij simpele manier om het huizentekort (of beter gezegd, verkeerde verdeling van woningen) aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

TMC schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:57:
[...]
Als het daar zo goedkoop is, zou de overheid dan niet nogmaals kunnen overwegen overheidsinstanties te gaan spreiden zoals 30 jaar geleden ook het idee was? Dat is nu makkelijker dan ooit. Ondanks het thuiswerken zullen mensen uit Groningen niet in DH gaan solliciteren. Ook een bedrijf als KLM hoeft natuurlijk niet gebonden te zijn aan Schiphol, bepaalde afdelingen kunnen die niks met de operatie te maken hebben kunnen prima naar een ander deel van het land.

Misschien een vrij simpele manier om het huizentekort (of beter gezegd, verkeerde verdeling van woningen) aan te pakken.
Daar heb ik wel vaker aan gedacht, Emmen is in de jaren 60 enorm gegroeid als industriestad, mijn opa kwam zelf via een omweg door Indonesië uit Rotterdam naar Emmen.

Toen zijn er extreem veel woningen de grond uitgestapt (hij bouwde ze ook als opzichter ofzo), allemaal lekker simpel, muurtje links en rechts en kozijnen voor en achter, wonen maar.

Tegenwoordig lijkt iedereen in de randstad te moeten wonen, woonde er zelf ook 6 jaar vanwege werk en een beetje IT-bedrijf die goed loopt vertrekt opeens van hier of vanuit Groningen alsnog naar Amsterdam.

Overigens was ik niet vanuit Emmen in Leiden gaan solliciteren, maar hadden zij mij gevonden (via een forum nog wel). Maar op de middelbare school (vooral VWO) was het echt al hip om te zeggen, ja zo gauw als ik van school ben, ben ik weg hier.

Ken wel wat voornamelijk Amsterdammers die hier zijn komen wonen en niet terug willen.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
_eLMo_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Ik ken toevallig een van deze huizen, precies in dezelfde straat en het is een juweeltje geworden van de binnenkant. Je zult het een en ander moeten vervangen, maar hier kan je zeker iets moois van maken. Je moet er alleen doorheen kijken en de mogelijkheden zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

aljooge schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:06:
[...]

Ik ken toevallig een van deze huizen, precies in dezelfde straat en het is een juweeltje geworden van de binnenkant. Je zult het een en ander moeten vervangen, maar hier kan je zeker iets moois van maken. Je moet er alleen doorheen kijken en de mogelijkheden zien.
En veel zelf kunnen, want als je dit huis koopt, heb je waarschijnlijk geen geld voor iets van 175k wat af is.

Leuke in deze wijk is trouwens wel dat van buiten het er allemaal nog uit ziet als in de jaren 60, niks aan, maar de koopstraten (vroeger was alles huur) zijn achter elke deur een verrassing.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
JDx schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Moet zeggen dat mijn huis er ook niet uit zag toen ik het kocht, maar toen mocht je nog 110% lenen en de badkamers waren net nieuw, dus nieuwe keuken en behang erin en de vloer kon ik nog wel een jaartje mee, uiteindelijk pas na 12 jaar vervangen :+
Mijn huis zag er erger uit (geisers enzo), ik mocht 107% lenen, maar dat is geen obstakel zolang je het qua inkomen mag. Gewoon een bouwdepot, kwestie van een taxatie na verbouwing en je kan zo 50k bijlenen als je wil.

Zo hebben we 3 jaar gewoond ofzo

spoiler: Rotzooi, doorgebroken muur, gat in de vloer, oud zeil, jaren 70 keukenblok, geen afzuiging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwZLWM9JIB-5rH650-Sm3FFu6io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYr5rolg8lkvKJAeFSpiJ9dv.jpg?f=fotoalbum_large

En na verbouwing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxsLpkZ2bPe2YBqKcSgzWT3WfTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7dMZXFvSm3LTEPNsLVm6Fcl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0H4noijwXS8ZS7FwavqHF7c-tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0hyjvRNcYenToAJQuM2bP2g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

_eLMo_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Mijn huis zag er erger uit (geisers enzo), ik mocht 107% lenen, maar dat is geen obstakel zolang je het qua inkomen mag. Gewoon een bouwdepot, kwestie van een taxatie na verbouwing en je kan zo 50k bijlenen als je wil.

Zo hebben we 3 jaar gewoond ofzo

spoiler: Rotzooi, doorgebroken muur, gat in de vloer, oud zeil, jaren 70 keukenblok, geen afzuiging

En na verbouwing

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://www.jdx.nl/ouwekeuke.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FDf7Vny.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f7fbdrr.jpg?1

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 25-07-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Mooi idee, maar stuk voor stuk zijn al die instanties terug gegaan. Wat er nog over is lijkt op sterfhuis constructie te verloederen. Bijv ministerie EZ /RVO in Assen. NAM gebouw is steeds leger, oude Ministerie Landbouw is nu een AZC, RVO is nu de overblijvende in een vrij oud gebouw. https://goo.gl/maps/yUtTM5iRHgSdMueY9

De cultuur blijft toch soort van randstad vs rest. Ook binnen de ministeries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14
[...]

Immers juist door het thuiswerken heeft het steeds minder zin om overheidsinstanties te spreiden over het land. Zelfs als corona voorbij is, wilt een groot deel van de werkkrachten thuis blijven werken. Wat eerder lijkt te gebeuren is dat ze juist minder kantoorpanden gaan aanhouden en in de verkoop gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 25-07-2021 21:23 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik heb wel eens gedacht wat er nou zo leuk was om in het centrum van Leiden te werken in plaats van in Emmen of waar dan ook, maar juist omdat het niet zo krap en knus is denk ik.

In Leiden heb je allemaal leuke knusse pandjes, voor een paar kantoren daar koop je hier een hele fabriek.

Eigenlijk zouden ze kleine knusse westerse straatjes moeten bouwen die goed bereikbaar zijn met kantoortjes onder wat goedkope appartementen boven en een Subway en een Eazy en een wijnbarretje voor vrijdagmiddag in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Monkeydancer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Immers juist door het thuiswerken heeft het steeds minder zin om overheidsinstanties te spreiden over het land. Zelfs als corona voorbij is, wilt een groot deel van de werkkrachten thuis blijven werken. Wat eerder lijkt te gebeuren is dat ze juist minder kantoorpanden gaan aanhouden en in de verkoop gooien.
Las gister nog iemand op Tweakers die nu door Corona eindelijk uit de dure buurt kon en nu mooi in een goedkopere regio is gaan wonen, 2 uur van zijn werk, maar wel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Get!em schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Mooi idee, maar stuk voor stuk zijn al die instanties terug gegaan. Wat er nog over is lijkt op sterfhuis constructie te verloederen. Bijv ministerie EZ /RVO in Assen. NAM gebouw is steeds leger, oude Ministerie Landbouw is nu een AZC, RVO is nu de overblijvende in een vrij oud gebouw. https://goo.gl/maps/yUtTM5iRHgSdMueY9

De cultuur blijft toch soort van randstad vs rest. Ook binnen de ministeries.
Maar waarom zijn die instanties terug gegaan? Tijden veranderen, ik zou het heroverwegen. Alle praktische en culturele drempels zijn het afgelopen jaar weggenomen. Prorail engineering naar Emmen, Belastingdienst IT infrastructuur naar Helmond, klantenservice Kinderopvangtoeslag naar Vlissingen. Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Monkeydancer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Ik ga er vanuit dat men overgaat op hybride: 3 dagen thuis, 2 dagen op kantoor. Dat betekent dat je toch enigszins in de buurt van het kantoor moet blijven. De kantoorlocatie blijft daarom van belang en iemand uit Emmen zal daarom nooit gaan solliciteren waar het kantoor in Den Haag zit. Met een kleine 'opkomstlocatie' in de regio kan je dit oplossen.
Pagina: 1 ... 276 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.