Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:35:
[...]
offtopic:
We dwalen af, maar dan ga je er vanuit dat zij voor hun eigenlijke werkgever naar het buitenland gestuurd worden. Die ken ik ook; o.a. iemand die voor Etihad in Azië werkt en een kennis die voor Friesland Campina de halve wereld rondgereisde. Dat type expats ontvangt in principe een Nederlands salaris + compensatie en worden enkele jaren gestationeerd in een land met een lage CoL. Zij konden bij terugkeer naar NL (bij wijze van) een huis bijna cash afrekenen en hier verder werken voor dezelfde organisatie.
De mensen waar ik nu mee samenwerk zijn normaal in vaste dienst van een Nederlands bedrijf en hebben hier ook gewoon gesolliciteerd. Die zijn dus ook niet van plan om terug te keren zodra een project afloopt. Zij worden dus ook niet bijzonder gecompenseerd en ontvangen in principe gewoon een Nederlandse baan waar ook gewoon een Nederlander had kunnen werken mocht die de juiste skills hebben.
Amerikaanse bedrijven werken sowieso anders. Ik ken eigenlijk geen Amerikanen, maar van horen zeggen zijn dat compleet andere packages dan hier in Europa. Vraag me af of zij uberhaupt in NL belasting betalen of hun loon ontvangen in de VS.
offtopic:
Dan hebben we ieder een andere definitie van de term expat. Ik versta onder expat eigenlijk alleen mensen die vanuit het bedrijf waar ze werken tijdelijk (2 tot 5 jaar ofzo) in een andere land worden gestationeerd en niet zozeer buitenlanders die in dienst van een Nederlands bedrijf komen werken.
Er valt kennelijk voor beiden wat te zeggen, want deze bron stelt dat:
'Expat' wordt meer gebruikt voor mensen die voor een tijdelijke periode vanwege werk (meestal uitzending door een bedrijf of organisatie) in het buitenland wonen en werken. Aangezien werk en banen steeds internationaler worden, wordt het woord expat ook steeds meer gebruikt voor mensen die tijdelijk in dienst zijn van lokale bedrijven.
[...]
Het verschil tussen beide groepen wordt echter steeds kleiner.
Goed, dat gezegd hebbende...
Klinkt misschien een beetje lullig, maar mensen die zich hier in feite echt komen vestigen hoeven natuurlijk geen gemeubileerde expat-appartementen in het centrum van de stad te huren tegen de hoofdprijs. Die zullen zich toch echt moeten verdiepen in hoe het hier allemaal werkt en wellicht de afweging maken dat ze dan maar beter in Lutjebroek moeten gaan wonen en - net als sommige Nederlandse collega's - op en neer moeten forenzen. Als ze voldoende verdienen kunnen ze wellicht een woning kopen maar ook dan geldt dat de kennis en kunde omtrent het 'systeem' hier niet vanzelf komt aanwaaien (werkgeversverklaring, 100% LTV, woningmarkt, overbieden, etc.).
Volgens mij hebben we er trouwens eentje hier in WVB rondhangen die iedere dag 80 vragen komt stellen
Dan hebben we ieder een andere definitie van de term expat. Ik versta onder expat eigenlijk alleen mensen die vanuit het bedrijf waar ze werken tijdelijk (2 tot 5 jaar ofzo) in een andere land worden gestationeerd en niet zozeer buitenlanders die in dienst van een Nederlands bedrijf komen werken.
Er valt kennelijk voor beiden wat te zeggen, want deze bron stelt dat:
'Expat' wordt meer gebruikt voor mensen die voor een tijdelijke periode vanwege werk (meestal uitzending door een bedrijf of organisatie) in het buitenland wonen en werken. Aangezien werk en banen steeds internationaler worden, wordt het woord expat ook steeds meer gebruikt voor mensen die tijdelijk in dienst zijn van lokale bedrijven.
[...]
Het verschil tussen beide groepen wordt echter steeds kleiner.
Goed, dat gezegd hebbende...
Klinkt misschien een beetje lullig, maar mensen die zich hier in feite echt komen vestigen hoeven natuurlijk geen gemeubileerde expat-appartementen in het centrum van de stad te huren tegen de hoofdprijs. Die zullen zich toch echt moeten verdiepen in hoe het hier allemaal werkt en wellicht de afweging maken dat ze dan maar beter in Lutjebroek moeten gaan wonen en - net als sommige Nederlandse collega's - op en neer moeten forenzen. Als ze voldoende verdienen kunnen ze wellicht een woning kopen maar ook dan geldt dat de kennis en kunde omtrent het 'systeem' hier niet vanzelf komt aanwaaien (werkgeversverklaring, 100% LTV, woningmarkt, overbieden, etc.).
Volgens mij hebben we er trouwens eentje hier in WVB rondhangen die iedere dag 80 vragen komt stellen
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect