Het is oneerlijk dat de een meer geld moet betalen voor dezelfde woning.
Het klopt niet dat in dezelfde rij woningen de een sociaal huurt en de ander in de vrije sector zit, en dan 300 euro netto per maand meer betaald omdat de toiletten hangen ipv op de grond staan.
Waar ik woon staan 3 flats: 2x vrije sector en 1x sociaal. Alles is gelijk; oppervlaktes, keukenfabrikant, etc. Het letterlijke verschil zit hem in de staande en hangende WC, iets meer tegels in het toilet en de aanwezigheid van een vaatwasser.
De sociale huurders hebben in 2/3 maanden voldoende 'bespaard' om deze aanpassingen door te voeren als er waarde gehecht zou worden aan deze puntenbepalingsverschillen.
Dat is ook in mijn ogen echt niet recht te lullen en is behoorlijk flauw voor degenen die net boven de sociale huurgrens verdienen: die houden netto fórs minder over ondanks hun noemenswaardig hogere inkomen. Dat is raar.
De oplossing ligt ofwel bij degenen die 'teveel' betalen, maatregelen verzinnen waardoor zij niet meer zoveel hoeven te betalen. Denk aan regulering in de vrije huursector, waardoor een 'vlak over de puntengrens in de vrije sector' niet per direct +300 extra winst voor de verhuurder per maand betekent.
Of het aan banden leggen van prijsstijgingen op de koopmarkt.
Ofwel bij degenen die misschien wel 'te weinig' betalen, maatregelen verzinnen waardoor zij langzamerhand plaats maken voor mensen die dat plekje echt nodig hebben. Daar ben ik zelf geen voorstander van (ik vind vooral dat vrije sector huurders teveel betalen, ipv dat sociale huurders te weinig zouden betalen), maar je kan niet echt ontkennen dat er bijzondere situaties bestaan.
Neem de pandjesmelkers die zelf in een sociale huurwoning wonen. Of de sociale huurwoningen die inderdaad blijkbaar >1mil waard zijn en werden bewoond door alleenstaanden voor amper geld op een AAA-locatie.
Ik begrijp het in de zin van gemengde buurten wel hoor, maar tot op zekere hoogte zijn er een aantal situaties wel heel erg scheef.