In
maart van dit jaar opende VEH een
meldpunt oneerlijke biedingspraktijken. Tot voor kort stond er op de pagina die ze daaraan gewijd hebben te lezen dat men bij VEH bezig was om de resultaten te verwerken en sinds vandaag zijn de
resultaten te lezen
"
In twee maanden tijd zijn er 600 meldingen binnengekomen van kopers en verkopers die zich benadeeld voelen bij het zoeken, aankopen of verkopen van een woning."
Gezien het feit dat je ook klachten mocht/kon melden m.b.t. situaties die jaren terug hebben plaatsgevonden vind ik 600 cases erg weinig... In het
complete rapport staan meldingen tekstueel uitgeschreven, die spreken trouwens wel boekdelen. Een kleine selectie:
Het biedingsproces is niet eerlijk. Klanten van de makelaar krijgen de mogelijkheid om na alle biedingen een extra bieding te doen; privilege van de eigen klant noemt de makelaar het.
Tot onze verbazing werden wij na ons schriftelijke bod door de verkoopmakelaar gebeld met de mededeling dat de verkopers een extra biedingsronde wilden. Zodoende hebben wij extra geld neergelegd om het huis te kunnen kopen. Toen wij hierover met verkopers spraken vertelden zij ons dat ze daar niets van wisten en dat de makelaar dat op eigen initiatief en buiten hen om had geregeld.
Het nieuwe aanbod wordt eerst gepresenteerd aan belangstellenden die te kennen geven ook bij deze makelaar hun woning te willen verkopen. Dat werd bevestigd tijdens een gesprek hierover.
De makelaar die het huis verkocht raadde me vervolgens hun eigen hypotheekadviseur aan voor de financiering. Zo zou de koopprijs ook passend getaxeerd worden, want ze kennen een aantal taxateurs waarop ze 'invloed' hebben. Dit werd me zonder blikken of blozen verteld.
Na de verkoop bleek de koper een belegger te zijn die via onze makelaar het huis ging verhuren. Bij het te huur aanbieden gebruikte de makelaar zonder toestemming de foto’s van het huis, dezelfde waar wij voor betaald hadden.
Woensdag belde de makelaar met het verhaal dat ik het wel hoogste bod had, maar dat er een nieuwe bieder was met een aankoopmakelaar, die toch nog iets meer wil betalen. Als ik dat bijlegde dan was de woning van mij. Ik heb dit gedaan maar ik heb er een heel naar gevoel aan overgehouden
Er zijn nu makelaars die vragen om een bod uit te brengen, voordat je een bezichtiging kan afspreken. Je zit er niet aan vast zeggen ze, maar hoe breng je een bod uit op een woning die je niet hebt kunnen bekijken? Dat voelt vooral als voordeel voor de makelaar; die kan kiezen uit de biedingen en kan met minimale inspanning maximaal resultaat halen.
Wij hadden een flink hoger bod gedaan, alleen was de verkoper hiervan niet op de hoogte. Contact gehad met de verkoper, die was furieus maar had helaas de koopovereenkomst met een ander al getekend.
Als verkoper kwam ik erachter dat mijn makelaar biedingsafspraken had gemaakt met een bevriende aankopende makelaar. De biedingen (ook de hogere) van andere partijen werden niet aan mij doorgegeven.
Ik poste een tijd terug al over de
reactie van Onno Hoes / NVM op de kamerbrief van Ollongren. En zal in navolging van bovenstaande quotes Onno nog maar een keer quoten:
quote: Onnozel Hoes
Sommige makelaars hebben een groot bestand aan zoekers en iemand die een aankoopmakelaar in de arm neemt mag wat ons betreft best iets sneller op de hoogte zijn, daar investeer je als zoeker immers in.
[...]
In principe heeft iedereen een gelijke kans om een woning te bezichtigen, bij tientallen en soms meer dan honderd aanmeldingen dient er echter wel een voorselectie plaats te vinden.
Onno pleit door elkaar voor een beschermde titel en een beschermd beroep. Dat zijn geen synoniemen voor elkaar. Een beschermde titel is niet eens zo'n raar idee; dan moet iemand een bepaalde opleiding, achtergrond en/of ervaring hebben voordat hij/zij zich makelaar mag noemen. Een
beschermd beroep echter is "een beroep dat alleen mag worden uitgeoefend door iemand die daarvoor toestemming heeft gekregen van een bevoegde autoriteit". Laten we toevallig al een grote belangenclub in de sector hebben die zich natuurlijk prima kan opwerpen als de bevoegde autoriteit...
Het rapport van VEH sluit trouwens op de laatste pagina af met onderstaande opmerking, hoe typisch

Positief over makelaars (1%)
Zes personen nemen het op voor de (rol van de) makelaar. Drie daarvan zijn zelf makelaar.