Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
Mintos is een P2P investerings platform waar je kan investeren in leningen. Bij EURO kun je op dit moment tot 13.5% met buyback guarantee halen, en tot 17% met de GEL munteenheid. Hiernaast zijn er nog andere munteenheden, maar dit zijn de voornaamste.

Als je code referals zijn niet toegestaan gebruikt bij de registratie, kan je 1% extra verdienen tijdelijk.

Mijn momentele actuele jaarlijkse returns voor EUR en GEL munteenheden zijn 14.1% voor afgelopen drie maanden.

Lees meer op www.mintos.com.

Mijn voorkeur voor P2P investeringen is omdat het veiliger is, en zeker meer interessant dan fiscaal pensioensparen met lagere returns. In Belgie krijg je bijvoorbeeld 30% terug als je geld stort, maar wat is het waard als je op 10j gemiddeld 2% haalt tegenover 13-17% waarop je nog roerende voorheffing moet neertellen?

Hier is een Excel sheet om zo maar even te vergelijken. Gebaseerd op cijfers van ING Belgie.

https://docs.google.com/s...wd73gXQI/edit?usp=sharing

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 02-11-2017 09:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 10:07
En wat verdien jij dan met die code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
1% van wat de andere investeert. Maar dit slechts voor 1-3 maanden. Die ene percent is uiteraard niets vergeleken met wat ik er zelf aan verdien met daar te investeren.

Het is een erg goede combinatie met N26 wat ik ook via deze fora heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22

Qwerty-273

Meukposter

Voor algemene informatie kan je ook kijken in Peer-2-Peer lenen: de praktijk
Daar komt Mintos ook regelmatig terug.

Over het refer-a-friend programma dat terug is voor November kan je voor de details kijken op https://blog.mintos.com/refer-friend-program-back-november/ en https://www.mintos.com/en/doc/mintos_refer_a_friend

Referals zijn niet toegestaan in de normale topics op GoT. Je kan daar mee wel terecht in Aanbiedingen en Kortingscodes maar dan wel met de kanttekening die Aanbiedingen en Kortingscodes - Beleid vermeld.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44
Ik zit nu 2mnd bij Mintos. Er zijn heel veel leningen beschikbaar waar je vanaf 10 euro in kan investeren. Ik investeer alleen met buy back, maar zelfs dan gaat ca. 10% in de achterstand. Met buy back heb je wachttijd van soms 60dg, het geld had je dan beter in een andere lening kunnen duwen.
Ik heb er nu 500 euro inzitten en moet met auto invest werken, dat gaat prima. Eerst een portfolio met laag rendement en risico investeringen tot 24mnd, resterend met hoger risico. Op moment dat is afgelost wordt automatisch geherinvesteerd in portfolio.
Ik durf het nog niet aan om veel meer te investeren via Mintos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

risico en rendement gaan altijd hand in hand.

14% prima, maar dan moet je debiteur ongeveer junk bond status hebben. Hoe zijn de ervaringen van iedereen met defaults op leningen? En is er dan sprake van collateral?

aka Crypto T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Als je slim bent investeer je bij Mintos alleen met Buyback garantie. Deze wordt wel pas na 60 dagen geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om rijk te worden moet je in ieder geval niet bij Mintos zijn. Als je €50 een maand kwijt bent krijg je daar als beloning (rente) €0,41 voor.

Verder zitten er best wat pluspunten aan:
* Auto-invest, één keer goed instellen en je hoeft er praktisch niet meer naar om te kijken.
* Keuze voor buyback garantie, waardoor je toch wat zekerder bent van je geld.
* Goede omgeving en duidelijk wat voor leningen je afsluit en aan wat voor soort persoon.
* Goed inzicht van de opbouw en doel van de leningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

sypie schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:34:
Om rijk te worden moet je in ieder geval niet bij Mintos zijn. Als je €50 een maand kwijt bent krijg je daar als beloning (rente) €0,41 voor.
Met een inleg van 50 euro wordt je vrijwel nergens rijk; zelfs met de gigantische stijging van Bitcoin had je heel erg op tijd moeten zijn om daar daadwerkelijk rijk van te zijn geworden (en dan was je het alsnog veel langer kwijt geweest dan een maand). Kortom, wat bedoel je precies met die opmerking?
Een rendement van 10-15% is in ieder geval helemaal niet slecht in de beleggingswereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Inderdaad, ik ken weinig alternatieven waar je relatief makkelijk zo'n rendement kunt behalen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu ik een maand verder ben en mijn eerste rentes heb geherinvesteerd in de secondary market begint het leuker te worden. De leningen zijn nog steeds wel een maand, 2 maand of langer onderweg maar het aantal neemt toe (zeker wanneer het om heel kleine bedragen gaat). Zo kun je het geld wat minder is dan een hele euro ook netjes weer inzetten en zie je het geld meer bewegen. En beweging van geld betekent dat het wat op gaat leveren.

Ik ben benieuwd naar welke hoogte mijn €50 mij brengt aan het einde van 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Sinds een paar dagen actief op Mintos. Zijn er mensen die investeren in andere valuta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 16:01
Radical1980 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 02:09:
Sinds een paar dagen actief op Mintos. Zijn er mensen die investeren in andere valuta?
Heb er wel naar gekeken, maar vond dat niet de moeite waard. Te groot risico/te lange termijnen. Enige wat misschien interessant is is de GEL, maar dat is vooral door de stijgende euro. Als je een jaar terug kijkt dan stond ie begin februari op 2.88, in april laagste punt van het jaar op 2.52 en nu staat hij weer op 3.23.. Dus best wel wat beweging/risico..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Maaark schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 02:34:
[...]

Heb er wel naar gekeken, maar vond dat niet de moeite waard. Te groot risico/te lange termijnen. Enige wat misschien interessant is is de GEL, maar dat is vooral door de stijgende euro. Als je een jaar terug kijkt dan stond ie begin februari op 2.88, in april laagste punt van het jaar op 2.52 en nu staat hij weer op 3.23.. Dus best wel wat beweging/risico..
Het speculeren op valuta zelf, doe ik via de beurs. Dat is voor mij wat transparanter. Als dat de enige reden is om andere valuta te kiezen dan laat ik het wel bij de euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik selecteer bewust enkel leningen in euro's vanwege het valutarisico bij andere valuta's. Een (al dan niet tijdelijke) daling van 10% t.o.v. de euro is niet ongewoon en kan je rendement teniet doen. Uiteraard kan een andere valuta ook stijgen t.o.v. de euro, maar ik heb te weinig kennis van de economie van de non-Euro landen om dit risico te willen accepteren.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Railgunner schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:48:
Ik selecteer bewust enkel leningen in euro's vanwege het valutarisico bij andere valuta's. Een (al dan niet tijdelijke) daling van 10% t.o.v. de euro is niet ongewoon en kan je rendement teniet doen. Uiteraard kan een andere valuta ook stijgen t.o.v. de euro, maar ik heb te weinig kennis van de economie van de non-Euro landen om dit risico te willen accepteren.
Mee eens. Je voegt door andere valuta in te brengen een extra element toe. Dat maakt het onvoorspelbaarder.

Ik sprak onlangs iemand die vanuit Nederland in Amerikaanse aandelen handelt. Deze persoon zit nu met het probleem dat de euro sterker wordt ten opzichte van de dollar. Ik heb bijvoorbeeld ook derivaten van Tesla maar die zijn in euro's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 17:31
Na wat onderzoek leg ik hier graag de volgende case voor :-)

Even vooraf een aanname: als je inlegt in leningen met buyback garantie heb je alleen het risico dat de leenpartij of Mintos failliet gaan, andere risico's zijn verder uitgesloten. Even uitgaande dat partijen niet failliet gaan en we dus vrij kunnen kiezen uit alle buyback gegarandeerde leningen.

Met deze steling in het achterhoofd leek het me een goede en logische manier leningen te pakken die voldoen aan alle volgende filters:

- Secondary market
- Discount minimaal 2%
- Status: 31-60 days late
- Buyback Guarantee: Yes

Stel we rekenen met een lening ter waarde van 100 euro met 10% interest, looptijd niet belangrijk in deze berekening. De kans is vrij groot dat de lening default, laten we zeggen in 10 dagen vanaf de aankoop.

- We krijgen direct 2 euro terug vanwege de 2% discount door de overname op de secondary market
- De lening default na 10 dagen, dit triggert de buyback en levert direct het rendement + interest op (100 + 10)
- Netto verdienen we dan 12% in 10 dagen tijd (100 euro inleg, en 112 euro retour)

Dit klinkt net even iets te mooi om waar te zijn volgens mij, graag feedback van jullie wat ik hierin mis :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 08:23
NeoPhire schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:15:
Na wat onderzoek leg ik hier graag de volgende case voor :-)

Even vooraf een aanname: als je inlegt in leningen met buyback garantie heb je alleen het risico dat de leenpartij of Mintos failliet gaan, andere risico's zijn verder uitgesloten. Even uitgaande dat partijen niet failliet gaan en we dus vrij kunnen kiezen uit alle buyback gegarandeerde leningen.

Met deze steling in het achterhoofd leek het me een goede en logische manier leningen te pakken die voldoen aan alle volgende filters:

- Secondary market
- Discount minimaal 2%
- Status: 31-60 days late
- Buyback Guarantee: Yes

Stel we rekenen met een lening ter waarde van 100 euro met 10% interest, looptijd niet belangrijk in deze berekening. De kans is vrij groot dat de lening default, laten we zeggen in 10 dagen vanaf de aankoop.

- We krijgen direct 2 euro terug vanwege de 2% discount door de overname op de secondary market
- De lening default na 10 dagen, dit triggert de buyback en levert direct het rendement + interest op (100 + 10)
- Netto verdienen we dan 12% in 10 dagen tijd (100 euro inleg, en 112 euro retour)

Dit klinkt net even iets te mooi om waar te zijn volgens mij, graag feedback van jullie wat ik hierin mis :-)
https://www.mintos.com/en/faq/investing-faq/what-is-a-buyback-guarantee-and-how-does-it-work-faq/
A buyback guarantee is a guarantee issued by the loan originator to the investor for a particular loan, that confirms the loan originator will repurchase the loan from the investor if that particular loan is delayed by more than 60 days. The buyback guarantee is given at an individual loan level and is marked by . If a loan with a buyback guarantee is delayed by more than 60 days, the loan is automatically bought back by the loan originator from the investor at the nominal value of outstanding principal, plus accrued interest income.

Hoe ik het lees is dat je de rente die tot dat moment gegeven had moeten worden krijgt. Bovenstaand voorbeeld zou dus opgaan in gevallen waar er het aantal termijnen kleiner is (in dagen) dan de totale tijd tussen current en moment van defaulten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:18
Het is dus niet Mintos, maar de debiteur die de lening moet terugkopen. Let wel, nadat hij eerst 60 dagen achterloopt op deze lening.

Als tijdige betaling van de maandtermijnen niet lukt, hoe gaat je debiteur dan de hele som ineens liquide hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:26
Omdat het de loan provider is en niet de lener. De rente die je krijgt is inderdaad over de 60 dagen te laat en niet over de looptijd.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:18
Loan originator, ik lees “debiteur”. Je weet wel, die met 60 dagen achterstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAngry
Ja prima wat jij leest, maar dat is niet hoe het werkt, ik zeg je hoe het werkt.
Dit is de lijst met loan originators: https://www.mintos.com/en/loan-originators/
Dat is dus niet Olga van de Wolga die geld heeft geleend om een dode ezel te vervangen door een mercedes E klasse.

[ Voor 55% gewijzigd door MrAngry op 03-02-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Ah dat klinkt logischer inderdaad. In dat geval kan het nog steed interessant zijn. Als we rekenen met 12% interest per jaar komt dat neer op 1% per maand op de lening. We kopen een lening met een status van 31-60 days late, dan duurt het maximaal 30 dagen (als ze niet betalen) voor deze default.

Als je deze koopt met 2% korting en deze na 60 dagen vanaf afsluiting default zou je daarop ruwweg ook 2% krijgen (ongeveer 2 maanden). In dat geval maak je nog steeds 4% rente in 30 dagen tijd toch? Lijkt me nog steeds een goede deal :-)

[ Voor 4% gewijzigd door NeoPhire op 03-02-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Zeker, maar misschien moet een van ons het even doen en dan het reële rendement berekenen. Er zijn zeker late loans met buyback die met korting op de secondary market staan, dus dat is alvast getackled. Nu nog iemand die bewijst dat er geld mee te verdienen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
MrAngry schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:09:
Zeker, maar misschien moet een van ons het even doen en dan het reële rendement berekenen. Er zijn zeker late loans met buyback die met korting op de secondary market staan, dus dat is alvast getackled. Nu nog iemand die bewijst dat er geld mee te verdienen is.
Ik heb wat secondary loans aangekocht. Het duurt een maandje voor we kunnen zien of deze manier echt zin heeft, kom ik op terug zodra ik meer resultaten heb om te tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb er ook eentje gedaan (weinig vrije cash op mintos), Zou op de 23e de buyback moeten triggeren. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MrAngry schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:09:
Ik kwam deze blogpost eerder tegen daarover. Komt er op neer dat als e.e.a. teruggekocht wordt, dat je in een keer die rente plus de 'discount' krijgt. Let wel dat het uiteindelijk alsnog vrij kleine bedragen zullen zijn, dus echt rijk wordt je er ook weer niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
ACM schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:22:
[...]

Ik kwam deze blogpost eerder tegen daarover. Komt er op neer dat als e.e.a. teruggekocht wordt, dat je in een keer die rente plus de 'discount' krijgt. Let wel dat het uiteindelijk alsnog vrij kleine bedragen zullen zijn, dus echt rijk wordt je er ook weer niet mee.
In die blogpost rekent hij met discounts van 0.3% tot 0.6%, discounts van 2% of meer zijn nu al makkelijk te vinden. Hoe hoger de discount, hoe groter het effect uiteindelijk is.
Daarnaast krijg je de discount direct vergoed bij aankoop van de loan. Bij aankoop van een 100 euro loan met 2% discount krijg je direct 2 euro terug, en heb je nog een loan openstaan van 100 euro. Laten we zeggen dat die lening een percentage van 12% heeft en default in 30 dagen tijd (worst case, meestal is dit aantal dagen lager)

Rente per dag = 12% / 365 = 0,033% afgerond.
Dat levert het volgende op bij als de lening na 30 dagen default:
- 2 euro direct vanwege de discount
- 100 euro na de default als cashback
- 0.99 euro na 30 dagen rente op deze lening

Dat komt neer op een winst van 2,99 euro in 30 dagen tijd, oftewel 2,99% in 30 dagen. Als je dat omrekent naar een yield op jaarbasis kom je uit op 35,88% winst per jaar (in worst case). Stel dat we uitgaan van 15 dagen voor de lening default komen we uit op 59,88% op jaarbasis.

De vrij kleine bedragen waar je naar refereert ligt natuurlijk aan hoeveel je inlegt per lening, maar met bovenstaande percentages op jaarbasis (en gerekend in worst case) blijf ik dit toch zeker interessant vinden!

[ Voor 3% gewijzigd door NeoPhire op 05-02-2018 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoPhire
Update: de theorie lijkt inderdaad te werken in de praktijk!

Bij aankoop van een secondary loan wordt direct de korting verrekend. Je koopt bijvoorbeeld voor 50 euro een loan over, dan heb je hierin een waarde van 51 euro. Als de lening default krijg je direct die 51 euro terug plus de rente over het aantal dagen van jouw aankoop tot aan de default.

Zijn nu een dag of 10 verder, dus de statistiek van Mintos zelf is niet heel betrouwbaar. Daarin staat nu 78% annual return rate. Dit komt met name omdat ze lijken te rekenen met de korting als directe winst op de dag van aankoop, op die manier heb je dus een vrij hoge annual return als je per dag dat al verrekend.

Los daarvan zijn al diverse loans default gegaan en heb ik het geld daarvan terug gekregen en daar opnieuw weer secondary loans van gekocht. Gaat prima zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Verkeerd gekeken

[ Voor 90% gewijzigd door Coldcat op 15-02-2018 07:10 ]

No one can predict the market! - Who the hell knows!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 11:14
NeoPhire schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:09:

Bij aankoop van een secondary loan wordt direct de korting verrekend. Je koopt bijvoorbeeld voor 50 euro een loan over, dan heb je hierin een waarde van 51 euro. Als de lening default krijg je direct die 51 euro terug plus de rente over het aantal dagen van jouw aankoop tot aan de default.

Zijn nu een dag of 10 verder, dus de statistiek van Mintos zelf is niet heel betrouwbaar. Daarin staat nu 78% annual return rate. Dit komt met name omdat ze lijken te rekenen met de korting als directe winst op de dag van aankoop, op die manier heb je dus een vrij hoge annual return als je per dag dat al verrekend.

Los daarvan zijn al diverse loans default gegaan en heb ik het geld daarvan terug gekregen en daar opnieuw weer secondary loans van gekocht. Gaat prima zo :)
Een kip met gouden eieren. Ik ben benieuwd hoe lang dit trucje blijft werken. :D

Filter jij trouwens ook nog op kredietverstrekker en sluit je Mogo uit zoals in het artikel gedaan wordt?
Er blijft niet heel veel over dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernie op 15-02-2018 08:44 ]

• NeoPhire
Ik pak ook wel wat mogo, vooral door dit nieuws, verkleind het risico van failliet gaan in mijn ogen:
https://blog.mintos.com/mogo-bond-issue-results/

Verder filter ik ook meer op 16-30 days late, dan komen er zelfs 3.5% - 4% naar boven drijven regelmatig. Denk ook dat dit zijn geldigheidsdatum wel heeft, maar tot die tijd maak ik er graag gebruik van :-)

Er loopt ook een actie van Mogo dat je nu cashback krijgt als je in fresh loans investeert, vandaar dat er nu veel Mogo loans op de secondary market zijn.

• Ernie
  • Laatst online: 23-04 11:14
NeoPhire schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:56:
Ik pak ook wel wat mogo, vooral door dit nieuws, verkleind het risico van failliet gaan in mijn ogen:
https://blog.mintos.com/mogo-bond-issue-results/

Verder filter ik ook meer op 16-30 days late, dan komen er zelfs 3.5% - 4% naar boven drijven regelmatig. Denk ook dat dit zijn geldigheidsdatum wel heeft, maar tot die tijd maak ik er graag gebruik van :-)

Er loopt ook een actie van Mogo dat je nu cashback krijgt als je in fresh loans investeert, vandaar dat er nu veel Mogo loans op de secondary market zijn.
Ik heb nog even verder zitten kijken en als je op de specifieke details van de lening kijkt bij payment schedule kun je nauwkeurig zien hoeveel dagen te laat de betaling is en wanneer waarschijnlijk de buyback guarantee zal activeren. Zeer interessant :)

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Ik heb hier nu ook een weekje geld in zitten.
Om te 'spelen' en kijken of het wat is. Ook wat geld omgezet naar KZT en wat gekocht, alleen zijn daar nu geen leningen meer voor. Alles opeens opgekocht of zo? Het waren er echt een paar duizend eerder en de rente was wel lekker hoog >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Even een update van mijn kant: Bij mij werkt het niet omdat de loan weer current is geworden. De lener heeft dus alsnog alles terugbetaald, dat is dus ook een reëel scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MrAngry schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:42:

Even een update van mijn kant: Bij mij werkt het niet omdat de loan weer current is geworden. De lener heeft dus alsnog alles terugbetaald, dat is dus ook een reëel scenario.
Het werkt natuurlijk wel, maar dat is een van de risico's die je loopt; dat men toch wel betaald... dat is tenslotte ook eigenlijk de bedoeling :P

Daarom is het in ieder geval verstandig om leningen te nemen die sowieso wel bij je portfolio passen, ook als ze niet bijna vervallen.
Je hebt dan sowieso de korting te pakken van de aankoop in de 2e hands sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
En je hebt de second loan wel gekocht met een percentage korting. Dus je krijgt de betaling van de lening (a 10-12% per jaar) al binnen (al is het over langere termijn), en de initiele korting heb je ook al als winst te pakken.

Volgens mij niet echt een risico toch, alleen een lager rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

NeoPhire schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:45:
Volgens mij niet echt een risico toch, alleen een lager rendement?
Ik doelde een risico van de benoemde strategie, niet zozeer een risico in de zin dat het een riskante investering is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik vind sowieso het risico/rendement een beetje vreemd zitten bij Mintos. Als ik even bij Mogo kijk (die heel veel geld heeft uitstaan in de auto-leningen, keurig verspreid en gemiddeld al een flink stuk afgelost) is het aantal keurig betalenden in Letland en Estonia 86+%, terwijl dat in Polen en Roemenie maar 60-70% is. Toch krijg je in alle gevallen dezelfde rente, namelijk 12.6%. Hoe kan dat uit?

Daarnaast heb je nog wat rare tenten als Dindin, PangMaoBao en GetBucks met een delinquency rate van 50% ofzo. Als die inderdaad nog 5-10% skin in the game hebben verwacht ik hun faillisement binnen nu en 2 weken, zeker omdat ze net opgestart zijn, en nu al zoveel gemiste betalingen hebben.
Mis ik hier iets, of zit het gewoon scheef?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

FreezeXJ schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:17:
Ik vind sowieso het risico/rendement een beetje vreemd zitten bij Mintos. Als ik even bij Mogo kijk (die heel veel geld heeft uitstaan in de auto-leningen, keurig verspreid en gemiddeld al een flink stuk afgelost) is het aantal keurig betalenden in Letland en Estonia 86+%, terwijl dat in Polen en Roemenie maar 60-70% is. Toch krijg je in alle gevallen dezelfde rente, namelijk 12.6%. Hoe kan dat uit?
Jij loopt weinig extra risico met die leningen. Het zit er dik in dat Mongo verschillende tarieven in rekening brengt per land. Als ik even snel een poging doe om de diverse mogo-sites met euro's hetzelfde bedrag te pakken, dan lijkt het erop dat er inderdaad wat verschillen in de maandbedragen zit.
Daarnaast heb je nog wat rare tenten als Dindin, PangMaoBao en GetBucks met een delinquency rate van 50% ofzo. Als die inderdaad nog 5-10% skin in the game hebben verwacht ik hun faillisement binnen nu en 2 weken, zeker omdat ze net opgestart zijn, en nu al zoveel gemiste betalingen hebben.
Mis ik hier iets, of zit het gewoon scheef?
Er zijn inderdaad tussenpartijen die onzekerder zijn met hun bedrijf dan anderen. Maar vergeet niet dat wat jij als rente krijgt (veel) lager is dan wat zij (zouden moeten) krijgen. De rente die je bij mintos ziet is natuurlijk bedoeld om jouw risico af te dekken, niet om inclusief buy-back garantie alle risico's af te dekken. Of dat voldoende is, is natuurlijk lastig te zeggen. Misschien zouden die drie ook wel hogere rentes aan ons moeten betalen ivt partijen als Mogo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gezien EuroCent al om ging (3 maanden nadat ze op Mintos toegelaten werden) en ik weinig vertrouwen heb ik de door mij genoemde tenten denk ik dat een ander percentage inderdaad redelijk is. Hoe dan ook, dan blijf ik er lekker weg, er is keuze genoeg :)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Het kan ook dat wat je op mintos ziet geen representatieve doorsnede is van wat ze in totaal hebben uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:49
Klinkt interesant allemaal dus een bedrag overgemaakt (valt nog tegen hoelang z'n swift betaling onderweg is trouwens) om eens ervaring op te doen. Wat mij alleen wel opvalt nu is dat er geen 2F login mogelijk is, of kijk ik met mijn neus?

[ Voor 15% gewijzigd door haakjesluiten op 05-03-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:25

basvn

Breezand - NHN

Crazyanz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:56:
Klinkt interesant allemaal dus een bedrag overgemaakt (valt nog tegen hoelang z'n swift betaling onderweg is trouwens)
Hier stond alles er dezelfde dag op(bij vroege overboeking) of begin volgende dag. Dat is wat ik vaak ook meemaak met betalingen binnen nederland.
Viel mij wel mee dus

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
Op werkdagen is een storting/opname inderdaad snel verwerkt. In het weekend gebeurt er niet veel, dus als je het vrijdag of het weekend gestort hebt zal het er vandaag pas op staan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-04 13:45
How can I withdraw money from my account at Mintos?
You can request a withdrawal through your investor account. To comply with anti-money laundering (AML) procedures, the first time a withdrawal is requested you will be asked to upload a picture or scan of your passport or both sides of an ID card that includes your picture and personal details. You can withdraw funds not invested in loans from your Mintos investor account to your bank or e-money account at any time.
Mensen ervaringen mee?
Worden watermerken geaccepteerd?
Welke informatie mag je onleesbaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:24
daan! schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:55:
[...]

Mensen ervaringen mee?
Worden watermerken geaccepteerd?
Welke informatie mag je onleesbaar maken?
Als GDPR van kracht is zou ik pasfoto en bsnnummer onleesbaar maken... dat zijn bijzondere persoonsgegevens >:)

Dus probeer het met minimaal het bsnnummer af te schermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

stijn1309 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:58:
Als GDPR van kracht is zou ik pasfoto en bsnnummer onleesbaar maken... dat zijn bijzondere persoonsgegevens >:)

Dus probeer het met minimaal het bsnnummer af te schermen.
Voor bankvalidatie is dat weer anders... Daar geldt een wet die boven de GDPR gaat (anders gezegd, de GDPR stelt zelf dat allerlei andere wetten voorgaan).

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 06-03-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetism
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:07
Maar, om antwoord te geven op de vraag, op basis van persoonlijke ervaring:

1) Watermerken worden geaccepteerd
2) BSN kan onleesbaar gemaakt worden.

Ik heb de KopieID app van de overheid gebruikt (niet zo'n heel goede app, maar ja...)

--<BR>Duh?<BR>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Magnetism schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:12:
Maar, om antwoord te geven op de vraag, op basis van persoonlijke ervaring:

1) Watermerken worden geaccepteerd
2) BSN kan onleesbaar gemaakt worden.

Ik heb de KopieID app van de overheid gebruikt (niet zo'n heel goede app, maar ja...)
Volgens de AP mag je BSN niet onleesbaar maken, of lees ik dat verkeerd?

Dit is natuurlijk een formulering op basis van Nederlandse wetgeving, maar die is in dit geval wel op basis van een Europese richtlijn opgesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 06-03-2018 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetism
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:07
ACM schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:13:
[...]

Volgens de AP mag je BSN niet onleesbaar maken, of lees ik dat verkeerd?

Dit is natuurlijk een formulering op basis van Nederlandse wetgeving, maar die is in dit geval wel op basis van een Europese richtlijn opgesteld.
Tsja. Ik heb het wel gedaan en de goedkeuring was geen probleem. Voor de zekerheid ook al eens geld opgenomen, dat ging prima. Dus, doe er mee wat je wilt.

--<BR>Duh?<BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Klinkt als een mooie strategie, heb nog even 200 euro over gemaakt om dit ook eens te proberen. Zag leningen van 14% met een mooie korting, betalen ze dan heb je alsnog je 14% rendement en betalen ze niet dan heb je een nog hoger rendement :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
*weg

Lijkt dat de meeste leningen toch op tijd betaald worden. Mogo staat op 80-85% en Lendo op 80-85%.

Beiden hebben nu een cashback campagne lopen.

Lendo's cashback campagne is gisteren gestart. Leningen van 9 maand of meer met 1.5% cashback. Dit geeft direct 14.5%-15% op jaarniveau aan 13% interest.

[ Voor 12% gewijzigd door Ginz op 21-03-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jonashendrickx schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 05:37:
https://www.fablyfventure...ed-statistics-march-2018/

Lijkt dat de meeste leningen toch op tijd betaald worden. Mogo staat op 80-85% en Lendo op 80-85%.

Beiden hebben nu een cashback campagne lopen.

Lendo's cashback campagne is gisteren gestart. Leningen van 9 maand of meer met 1.5% cashback. Dit geeft direct 14.5%-15% op jaarniveau aan 13% interest.
En als ze toch op tijd betaald worden heb je een lening met mooi rendement en korting, het is een win-win systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:35:
[...]

En als ze toch op tijd betaald worden heb je een lening met mooi rendement en korting, het is een win-win systeem.
Exact. Ik heb nu eigenlijk al mijn 14% leningen verkocht om dan leningen aan 12% met termijn 60 maanden te kopen en 5% cashback. Ik heb geprobeerd wat aggressiever te werken op de korte termijn. Gezien compounding interest zeer belangrijk is.

En wat je al reeds verdient hebt kunnen ze al niet meer van je afnemen. De loan originators behouden het recht om nog steeds leningen terug te kopen.

Belgen betalen weliswaar geen belasting op cashback en kortingen van secondary market, maakt het ook weer pakweg interessanter. Heb dit gecheckt met mijn belastingskantoor.

Dus 12% + 5% wordt hetvolgende netto: 13.4%.

Als je gewoon investeert in een 14% lening over 5 jaar kom je uit rond 8-9% netto in praktijk jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Belgen betalen belasting over winst. Nederlanders ca 1,5% over vermogen (dus lening plus uitgekeerde rente).
Ik vind zelf de stap naar 24+ maanden moeilijk, dan staat je geld echt lang vast in een relatief nieuwe en onbewezen markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@jonashendrickx ik volg je niet helemaal. Stel je neemt een een lening van 100 euro met 5% cashback, die cashback investeer je ook weer gelijk. Dan heb je dus totaal 105 euro voor 12% staan. Als je dat afzet tegen 100 euro voor 14% dan is dat laatste na 3 jaar al voordeliger qua rendement. Je pakt dus op korte termijn iets meer winst terwijl je op lange termijn meer verliest. En aangezien die lening zo lang loopt zit je daardoor ook erg lang vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:48:
@jonashendrickx ik volg je niet helemaal. Stel je neemt een een lening van 100 euro met 5% cashback, die cashback investeer je ook weer gelijk. Dan heb je dus totaal 105 euro voor 12% staan. Als je dat afzet tegen 100 euro voor 14% dan is dat laatste na 3 jaar al voordeliger qua rendement. Je pakt dus op korte termijn iets meer winst terwijl je op lange termijn meer verliest. En aangezien die lening zo lang loopt zit je daardoor ook erg lang vast.
1. 8/3/2018: Je investeert 100 EUR aan 12% interest
2. 14/3/2018: 6 werkdagen later krijg je de 5% cashback
3. 14/03/2018: Je investeert de 5 EUR aan 12% interest (let wel, minimum investering is 10 EUR per lening)
4. 20/03/2018: 6 werkdagen later, weer 5% cashback

Je moet eens bij je belastingskantoor gaan horen of cashback en kortingen op de secondary market belast zijn. Bij mij hebben ze in België gezegd van niet. Normaal gezien is cashback nooit belast.

Bijvoorbeeld als je smartphone koopt of televisie, en je claimt de cashback. Is normaal nergens belast. Maar in principe is het theoretisch gezien wel een inkomst opnieuw.

Dus als je dan bovenstaand voorbeeld neemt, zou je in principe enkel de inkomsten van interesten kunnen aangeven, en de cashback en kortingen niet, want deze zijn dan al netto.

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar dat is wat ze mij bij de belastingsdienst verteld hebben. En ik had begrepen dat Mintos cashback ook niet op je belastingsbrief zet. Zij registreren dit als een storting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
BiLLY_daKid schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:24:
Belgen betalen belasting over winst. Nederlanders ca 1,5% over vermogen (dus lening plus uitgekeerde rente).
Ik vind zelf de stap naar 24+ maanden moeilijk, dan staat je geld echt lang vast in een relatief nieuwe en onbewezen markt.
Denk niet dat het onbewezen markt is. Dit is wat banken al jaren deden met ons geld. Dit is gewoon eigenlijk een eenvoudigere structuur, ook iets transparanter.

Bij een bank krijg je nu 0.01-0.1% interest bij de meesten.

Waar bij een bank jouw geld naar toe gaat:
  • Aandeelhouders
  • Nieuwe klanten aanlokken
  • Kantoorslapers en trage werkers
  • Onnodige processen
  • Bureaucratie
Maar bij P2P investing is een jonge efficiënte work force met jouw geld bezig.

[ Voor 26% gewijzigd door jonashendrickx op 08-03-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jonashendrickx schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:58:
[...]

1. 8/3/2018: Je investeert 100 EUR aan 12% interest
2. 14/3/2018: 6 werkdagen later krijg je de 5% cashback
3. 14/03/2018: Je investeert de 5 EUR aan 12% interest (let wel, minimum investering is 10 EUR per lening)
4. 20/03/2018: 6 werkdagen later, weer 5% cashback

Je moet eens bij je belastingskantoor gaan horen of cashback en kortingen op de secondary market belast zijn. Bij mij hebben ze in België gezegd van niet. Normaal gezien is cashback nooit belast.

Bijvoorbeeld als je smartphone koopt of televisie, en je claimt de cashback. Is normaal nergens belast. Maar in principe is het theoretisch gezien wel een inkomst opnieuw.

Dus als je dan bovenstaand voorbeeld neemt, zou je in principe enkel de inkomsten van interesten kunnen aangeven, en de cashback en kortingen niet, want deze zijn dan al netto.

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar dat is wat ze mij bij de belastingsdienst verteld hebben. En ik had begrepen dat Mintos cashback ook niet op je belastingsbrief zet. Zij registreren dit als een storting. ;)
Als ik het belastingverhaal buiten beschouwing laat zie ik het niet meer opleveren dan leningen van 14% rente. Die cashback is 5% en 5% op 5 euro is nog wel relevant (25 cent) maar die cashback daarop is weinig waard. Als ik het in Excel naast elkaar zet levert 14% op 100 euro meer op dan 12% op 100 euro incl cashback als je naar een looptijd van 5 jaar kijkt.
jonashendrickx schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Denk niet dat het onbewezen markt is. Dit is wat banken al jaren deden met ons geld. Dit is gewoon eigenlijk een eenvoudigere structuur, ook iets transparanter.

Bij een bank krijg je nu 0.01-0.1% interest bij de meesten.

Waar bij een bank jouw geld naar toe gaat:
  • Aandeelhouders
  • Nieuwe klanten aanlokken
  • Kantoorslapers en trage werkers
  • Onnodige processen
  • Bureaucratie
Maar bij P2P investing is een jonge efficiënte work force met jouw geld bezig.
Geld lenen is geen onbewezen markt maar geld lenen via P2P systemen wel, die hebben nog geen grote crisis meegemaakt. Tijdens de laatste crisis moesten aardig wat banken gered worden, diezelfde steun komt er niet voor simpele kredietverstrekkers. Als daar een hele groep klanten niet terug kunnen betalen zullen zij ook niet aan hun buyback verplichtingen kunnen voldoen. Het is dan nog maar de vraag wat het resultaat gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Het voordeel wat we nu hebben is dat het niet geregulariseerd is. Tenzij je liever al die beurstaksen, lokale taksen, dubbel belastingsverdragen, en speculatietaksen betaalt en je verliezen niet kan recupereren. Ik denk dat verliezen hier wel minimaal is.

Met goede diversificatie van een portfolio, als een loan originator failliet gaat, verlies je misschien ten hoogste 5% van je portfolio, aangenomen dat je geld evenredig verdeeld is over 20 loan originatoren. Gezien de jaarlijkse interesten tot wel 14-17%, zal je misschien enkel een lager inkomen hebben dat jaar. Wat nog niet zo slecht is tegenover 50-80% van je aandelen portfolio te verliezen.

Dan spreken we wel nog niet van directe en indirecte structuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik weet niet wat voor aandelen jij hebt, ik heb een aantal behoorlijk speculatieve (let wel: aandelen, geen effecten erop!) en ben nog niet meer dan 75% per aandeel kwijtgeraakt. Als je een beetje spreidt, kun je op die manier verliezen beperken. Volledige beurscrashes blijf je houden, maar die heb je overal.

Als er 1 loan originator failliet gaat, is de kans redelijk groot dat er meer het moeilijk hebben, en er een domino-effect optreedt. Als Mogo omvalt denk ik dat het leven op Mintos een stuk beroerder gaat worden, gezien ze nu 38% van het uitstaande vermogen vertegenwoordigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als er dezelfde macro-economische omstandigheden optreden waardoor je op de beurs veel verliest (een crisis) dan kan je er donder opzeggen dat je in mintos ook alles kwijt bent in de regio's die geaffecteerd zijn door de crisis. Dus wat dat betreft kan het geen kwaad om ook over continenten te diversificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jonashendrickx schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:40:
Het voordeel wat we nu hebben is dat het niet geregulariseerd is. Tenzij je liever al die beurstaksen, lokale taksen, dubbel belastingsverdragen, en speculatietaksen betaalt en je verliezen niet kan recupereren. Ik denk dat verliezen hier wel minimaal is.

Met goede diversificatie van een portfolio, als een loan originator failliet gaat, verlies je misschien ten hoogste 5% van je portfolio, aangenomen dat je geld evenredig verdeeld is over 20 loan originatoren. Gezien de jaarlijkse interesten tot wel 14-17%, zal je misschien enkel een lager inkomen hebben dat jaar. Wat nog niet zo slecht is tegenover 50-80% van je aandelen portfolio te verliezen.

Dan spreken we wel nog niet van directe en indirecte structuren.
Zodra er een echte crisis ontstaat zal er veel meer failliet gaan dan een enkele loan originator, dat is het risico dat je loopt. Je kan prima 25% van je portfolio verliezen in een flinke crisis en dat is toch ~2 jaar aan rendement.
En dat is precies mijn punt, we hebben nog geen crisis gehad en hebben dus geen flauw idee hoe deze markt daar op gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Zodra er een echte crisis ontstaat zal er veel meer failliet gaan dan een enkele loan originator, dat is het risico dat je loopt. Je kan prima 25% van je portfolio verliezen in een flinke crisis en dat is toch ~2 jaar aan rendement.
En dat is precies mijn punt, we hebben nog geen crisis gehad en hebben dus geen flauw idee hoe deze markt daar op gaat reageren.
Bij P2P investeringen moeten alle mensen dan hun job tegelijk verliezen bij wijze van spreken.

Wat dan zal gebeuren is dat leningen met hoge interesten teruggekocht worden, en dat ze leningen met lagere interesten zullen aanbieden en zelf een hogere marge nemen.

Mijn vader zet alles op een spaarrekening aan 0.1% interest met doemdenken. Hij verliest jaarlijks aan inflatie. Ik zie niet hoe dat beter is.

Wat ik wil zeggen is, je bent jong, neem wat risico. Anders zal je altijd slaaf blijven aan jezelf en tot je 70 mogen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jonashendrickx schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:31:
[...]

Bij P2P investeringen moeten alle mensen dan hun job tegelijk verliezen bij wijze van spreken.
En wat gebeurt er in een crisis? Precies, een enorme hoeveelheid mensen die hun baan verliezen of minder inkomen hebben. Ook veel bedrijven die failliet gaan en hun leningen niet kunnen afbetalen.
Wat dan zal gebeuren is dat leningen met hoge interesten teruggekocht worden, en dat ze leningen met lagere interesten zullen aanbieden en zelf een hogere marge nemen.
En hoe lang kunnen ze daar mee doorgaan als heel veel leningen niet terugbetaald worden?
Mijn vader zet alles op een spaarrekening aan 0.1% interest met doemdenken. Hij verliest jaarlijks aan inflatie. Ik zie niet hoe dat beter is.

Wat ik wil zeggen is, je bent jong, neem wat risico. Anders zal je altijd slaaf blijven aan jezelf en tot je 70 mogen werken.
Er is niks mis met risico nemen en niemand zegt dat sparen beter is. Wel moet je daadwerkelijk begrijpen waar je mee bezig bent en de gevolgen kunnen inzien van veranderende omstandigheden.

Op jonge leeftijd 1.000 euro verlies moeten nemen in je investeringen betekent wel dat je 40 jaar rendement op die 1.000 euro gaat mislopen. En met een gemiddeld rendement van 5% zal elke 1.000 euro die je nu verliest dus ruim 7.000 euro zijn over 40 jaar die je bent misgelopen. Met een gemiddeld rendement van 8% hebben we het dus al over bijna 22.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Bij P2P ben je afhankelijk van je loan originators. Vallen die om, dan slepen ze vermoedelijk het grootste deel van hun uitstaand vermogen mee, en krijg je dus niks. Aangezien ze a. 10% skin in the game hebben en b. die buybacks moeten honoreren zo lang ze bestaan, en c. vermoedelijk niet heel veel eigen vermogen hebben (zeg een 10-15%) denk ik dat als meer dan een kwart van hun leningen in achterstand komt, ze kaputt zijn. Misschien druppelt er nog een paar euro binnen daarna, maar de staat wil daar ook nog wat van zien, dus hebben wij pech.

Risico nemen is leuk, maar ik ga liever voor goede investeringen, zoals een goeie baan vinden, daar heb je meer aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
FreezeXJ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:58:
Bij P2P ben je afhankelijk van je loan originators. Vallen die om, dan slepen ze vermoedelijk het grootste deel van hun uitstaand vermogen mee, en krijg je dus niks. Aangezien ze a. 10% skin in the game hebben en b. die buybacks moeten honoreren zo lang ze bestaan, en c. vermoedelijk niet heel veel eigen vermogen hebben (zeg een 10-15%) denk ik dat als meer dan een kwart van hun leningen in achterstand komt, ze kaputt zijn. Misschien druppelt er nog een paar euro binnen daarna, maar de staat wil daar ook nog wat van zien, dus hebben wij pech.

Risico nemen is leuk, maar ik ga liever voor goede investeringen, zoals een goeie baan vinden, daar heb je meer aan :P
Als je zo kijkt naar de leningen zijn er wel een paar rotte appels bij. Maar in het algemeen valt het goed mee:
*weg*

Ik heb alles geinvesteerd waar ten minste 80% van de leningen op tijd betaald wordt. En te late betalingen betekent niet noodzakelijk dat ze zouden defaulten.

Met een goede baan maak je alleen maar je baas rijk 8)7 . Ik werk voor een bedrijf, en als ik naar kantoor moet, zie ik al die Tesla's en Porsches staan. Ben ik toch wel even gedegouteerd als IT'er met onbetaalde overuren. Van jezelf kapot te werken wordt je niet rijk, van slim met je geld om te gaan wel. Er zijn mensen die leningen aangaan om te investeren. It's the only way to become a millionaire. 8)

[ Voor 2% gewijzigd door Ginz op 21-03-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Begrijp ik het nu goed dat je via mintos investeert in loan-sharks? Of werkt het toch weer anders omdat jouw geld (net als bijvoobeeld geld van hypotheken) meerdere malen uitgeleend wordt zodat het rendement hoger kan zijn dan 'gewoon rente trekken'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

26779 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:39:
Begrijp ik het nu goed dat je via mintos investeert in loan-sharks? Of werkt het toch weer anders omdat jouw geld (net als bijvoobeeld geld van hypotheken) meerdere malen uitgeleend wordt zodat het rendement hoger kan zijn dan 'gewoon rente trekken'?
Het zijn geen loan sharks, het zijn legitieme bedrijven die leningen verstrekken op zowel de zakelijke als de consumenten markt. Jouw geld wordt enkel gebruikt voor de lening waarin jij investeert.
De rentepercentages zijn relatief hoog maar dat is normaal voor dit type leningen. Als jij in Nederland zoekt naar een persoonlijke lening kom je ook al snel op 6-8% uit, in andere landen zal dat nog wat hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
In Amerika zit je al snel hoger dan 10%. In sommige Oost-Europese landen zelfs 20-40%.

Voor ons klinkt het absurd of ongeloofwaardig dat zo hoge returns mogelijk zijn. Maar het is niet overal zo rooskleurig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
jonashendrickx schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:28:
[...]

Als je zo kijkt naar de leningen zijn er wel een paar rotte appels bij. Maar in het algemeen valt het goed mee:
https://www.fablyfventure...ed-statistics-march-2018/
Goede manier om je eigen site te pluggen ;)
Ik vind dat er vrij veel tussen zit met hoge percentages late loans terwijl het economisch gewoon goed gaat op dit moment. Zoals eerder betoogd, het risico zit hem in een (systematische) crisis waarbij een loan provider vrij vlot om kan vallen als het default percentage licht toeneemt. Zo gezien is dit type investering een vorm van gokken op een gunstige conjunctuur in Oost Europa.

Hoe harvest je deze data? Zou het mogelijk zijn om met een python scriptje de status van alle loans te scrapen? Dan kan je default/buyback ook meten. Dat is eigenlijk interessanter dan late, late zegt niet zo heel veel over systematische risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 10:31
Stel ik stop hier 100 euro in, is dat de moeite? En moet ik het echt in de gaten houden, of gaat het vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-04 13:45
Protax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:56:
Stel ik stop hier 100 euro in, is dat de moeite? En moet ik het echt in de gaten houden, of gaat het vanzelf?
Heb je überhaupt 1 pagina gelezen in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Protax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:56:
Die 100 euro levert met wat risicovolle leningen ~15 euro op. Vind jij dat de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
daan! schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Heb je überhaupt 1 pagina gelezen in dit topic?
Ja, maar ik maak er nog niet echt uit op. Of ik nou zelf dingen moet beleggen / kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:09:
[...]

Die 100 euro levert met wat risicovolle leningen ~15 euro op. Vind jij dat de moeite waard?
Ja, als dat op periodieke basis is. Hoeveel is die 100 euro na 1 jaar? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 14:24
Protax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:10:
[...]

115 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Er is een auto investing feature, en de loan book statistieken staan publiek gesteld. Je kan er zelf analyses op toepassen als je wat technisch bent.

Maar als je wil kan alles vrijwel automatisch... Set and forget. Ik ken mensen die op Lending Club gewoon enkel hun stortingen doen en er voor de rest nooit mee bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Protax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:10:
[...]

De rente is de jaarlijkse rente, leg je nu 100 euro in dan is het 115 euro over een jaar.
Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen, financiële producten die je niet begrijpt moet je altijd vermijden, voorkomt een hoop ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:29:
[...]

De rente is de jaarlijkse rente, leg je nu 100 euro in dan is het 115 euro over een jaar.
Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen, financiële producten die je niet begrijpt moet je altijd vermijden, voorkomt een hoop ergernis.
Nee, dat is niet interessant! Op zoek naar iets anders ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Protax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:36:
[...]

Casino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 02:06

artificial_sun

Mazda Rx7

Protax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:36:
[...]

Bitcoins, ik hoorde een paar maanden geleden dat dat sterk in de lift zit. :+

Ik ga zo mij eerste overboeking doen naar Mintos, ik start gewoon met 100 euro (en jat gewoon de auto invest settings van tweakers) En ga eens goed kijken op welke investeringen er nu korting zat.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Niet interessant? Een gemiddeld pensioenspaarfonds in Belgie haalt 2-4% jaarlijks, pensioenspaarverzekering 1.5-2%.

Voor de rest zet iedereen alles op 0.1% spaarrekeningen.

Als je bij bitcoin 50% winst maakt verlies je 3-5% aan instapkosten en nog eens 3-5% met alles af te halen of nog eens 0.2% per trade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
artificial_sun schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:53:
[...]

Bitcoins, ik hoorde een paar maanden geleden dat dat sterk in de lift zit. :+

Ik ga zo mij eerste overboeking doen naar Mintos, ik start gewoon met 100 euro (en jat gewoon de auto invest settings van tweakers) En ga eens goed kijken op welke investeringen er nu korting zat.
Cashbacks bedragen Lendo 1.5% met termijn minstens 9 maand, Mogo is 5% met termijn 60 maand of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heeft iemand al eens wat laten uitbetalen door Mintos en hoe ging dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
Frieda schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 10:37:
Heeft iemand al eens wat laten uitbetalen door Mintos en hoe ging dat?
Yep, al meerdere malen. Binnen 2 werkdagen is het binnen, dezelfde verwerkingstijd als een storting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonashendrickx
NeoPhire schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:26:
[...]

Yep, al meerdere malen. Binnen 2 werkdagen is het binnen, dezelfde verwerkingstijd als een storting :)
Idem, welliswaar voor 0.01 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dank! En hebben jullie dan een kopie passport geüpload etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Ja geen problemen mee! Zorg wel dat ie duidelijk leesbaar is.

*knip* spam

[ Voor 60% gewijzigd door naitsoezn op 12-03-2018 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Hou eens op met je eigen site te pluggen Jonas. Tips kunnen ook prima hier worden uitgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-04 02:06

artificial_sun

Mazda Rx7

Mijn geld is binnen op Mintos. Direct 140 (gedeeltelijk automatisch) geïnvesteerd. 10 eur laten staan met autoinvest regel voor Mogo.

Het viel me wel op dat op de secundaire markt de leningen niet echt intressant zijn nu. Allemaal 12% zonder korting. Terwijl er voldoende is boven de 13%, dus wat zou een rede kunnen zijn om een lening in de secundaire markt over te nemen.

Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd dat er geen app is, maarja tabellen zijn op de pc toch beter leesbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door artificial_sun op 12-03-2018 11:21 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Enige reden die ik kan bedenken: spreiding. Ik merk ook dat de secundaire leningen (met discounts) wel erg snel weg zijn. Maar eerlijkheidshalve, ik heb nu 150 leningen lopen via autoinvest en het kost echt teveel tijd om te checken waar een paar extra centjes rendement zijn te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er is natuurlijk een reden dat het aanbod op die secondary market zo hoog is, de vraag is er niet naar. Vaak amper korting en geen significant voordeel boven een lening van de primary market.

Merk wel dat spreiding lastig is als je boven de 11% rente wilt zitten en de termijn niet te hoog wilt hebben. Je zit dan aardig vast aan enkele grote partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Secundaire markt fluctueert nogal volgens mij, vorige week had ik geen problemen om 13+% leningen te vinden, maar nu lijken ze weer weg. Op korte leningen zie ik ook amper discounts, als je 0.1% krijgt is het mooi. Voor langere looptijden kun je met geluk een procentje krijgen, dus ook daar voorzie ik ooit nog verandering in. Ik denk dat het secundaire gedeelte nog moet groeien, het enige voordeel nu is de iets kortere looptijd her en der, en de betaalhistorie van die lening. Leuk maar niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22

Qwerty-273

Meukposter

Een groot deel van de secundaire markt wordt ook gevuld door mensen die hun geld uit Mintos willen halen. Je kan namelijk niet op een andere manier je geld uit een investering trekken. En dan wil iedereen er niet op toeleggen, of zelfs nog een klein procentje extra winst pakken....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonashendrickx
Je moet ook regelmatig kijken naar de secondary market op willekeurige tijdstippen. Het gebeurt wel vaker dat er interessante leningen op verschijnen, maar je moet snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Qwerty-273 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:03:
Een groot deel van de secundaire markt wordt ook gevuld door mensen die hun geld uit Mintos willen halen. Je kan namelijk niet op een andere manier je geld uit een investering trekken. En dan wil iedereen er niet op toeleggen, of zelfs nog een klein procentje extra winst pakken....
Het maakt het wel interessant als reserve in plaats van een emergency funds. Een verlies van 0.1-1% is nog te verwaarlozen. Dat is enkel een maandje dat je kwijt bent... Voor je emergency funds kan het handig zijn leningen met hoge interesten te nemen, die komen met kleine korting snel van de markt af.

[ Voor 10% gewijzigd door jonashendrickx op 12-03-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreezeXJ schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:42:
Secundaire markt fluctueert nogal volgens mij, vorige week had ik geen problemen om 13+% leningen te vinden, maar nu lijken ze weer weg. Op korte leningen zie ik ook amper discounts, als je 0.1% krijgt is het mooi. Voor langere looptijden kun je met geluk een procentje krijgen, dus ook daar voorzie ik ooit nog verandering in. Ik denk dat het secundaire gedeelte nog moet groeien, het enige voordeel nu is de iets kortere looptijd her en der, en de betaalhistorie van die lening. Leuk maar niet perfect.
Op lange looptijd krijg je een procent korting op de aanschaf maar dat weegt niet op tegen een procent meer rente. Als ik zie dat er twee aanbieders zijn die beide 14% rente tegen een looptijd van 30 dagen geven inclusief buyback op de primary market zie ik de secundary market echt als een omgeving waar je enkel de pareltjes uit wilt halen met veel handmatig zoek werk.
Dan ga je echt zoeken naar leningen van 13% met een korting groter dan 1%. Je moet het dan wel tussen de 8 en 11 maanden vast zitten. Dan pak je een rendement tot 15% op jaarbasis. Levert op lange termijn wel meer op maar je moet er dan echt handmatig achteraan gaan. Je hebt dan de keuze uit drie partijen is mijn (korte) ervaring.

Kan natuurlijk een prima strategie zijn. Je haalt op lange termijn een hoger rendement met die leningen dus als je daar flink blijft shoppen scheelt dat aardig. Elke dag even 5 minuten besteden aan het aankopen van nieuwe leningen.

Dit is wel een aardige selectie denk ik: https://www.mintos.com/en...ASC&max_results=20&page=1
jonashendrickx schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Het maakt het wel interessant als reserve in plaats van een emergency funds. Een verlies van 0.1-1% is nog te verwaarlozen. Dat is enkel een maandje dat je kwijt bent... Voor je emergency funds kan het handig zijn leningen met hoge interesten te nemen, die komen met kleine korting snel van de markt af.
Een emergency fund in een platform als Mintos stoppen is wel zo ongelooflijk dom, dat zou ik echt nooit aanraden. Je moet van zulke mensen vooral profiteren, niet hun gedrag gaan kopiëren.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 12-03-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
Tsurany schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Op lange looptijd krijg je een procent korting op de aanschaf maar dat weegt niet op tegen een procent meer rente. Als ik zie dat er twee aanbieders zijn die beide 14% rente tegen een looptijd van 30 dagen geven inclusief buyback op de primary market zie ik de secundary market echt als een omgeving waar je enkel de pareltjes uit wilt halen met veel handmatig zoek werk.
Dan ga je echt zoeken naar leningen van 13% met een korting groter dan 1%. Je moet het dan wel tussen de 8 en 11 maanden vast zitten. Dan pak je een rendement tot 15% op jaarbasis. Levert op lange termijn wel meer op maar je moet er dan echt handmatig achteraan gaan. Je hebt dan de keuze uit drie partijen is mijn (korte) ervaring.

Kan natuurlijk een prima strategie zijn. Je haalt op lange termijn een hoger rendement met die leningen dus als je daar flink blijft shoppen scheelt dat aardig. Elke dag even 5 minuten besteden aan het aankopen van nieuwe leningen.

Dit is wel een aardige selectie denk ik: https://www.mintos.com/en...ASC&max_results=20&page=1

[...]

Een emergency fund in een platform als Mintos stoppen is wel zo ongelooflijk dom, dat zou ik echt nooit aanraden. Je moet van zulke mensen vooral profiteren, niet hun gedrag gaan kopiëren.
Normaal gesproken heb je toch altijd een werkloosheidsuitkering. Ik heb nu voor drie maand aan de kant staan. Voor de rest investeer ik elke cent om vooruit te geraken in het leven.
Pagina: 1 2 ... 35 Laatste