Toon posts:

P2P Investing - Mintos

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-08 09:44
Ik vind dat de informatie voorziening vanuit mintos zienderogen achteruit gaat. Over de late betalingen zouden we wekelijks een update moeten krijgen. Dit is al weer de tweede week dat ze die afspraak niet na weten te komen….

Carpe Diem

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

Qwerty-273

Meukposter

@muppet99 op https://www.mintos.com/en/pending-payments-updates/ zie ik anders wel de update van 18 maart.
The pending payments update will be shared on Fridays at an 8-day interval that is based on our internal reporting process.
De andere update over in recovery is slechts eens per maand. Waar ook de betalingen vaak in bulk worden gedaan (als ze er zijn).
https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/
This page and the data and comments on it are updated on a monthly basis in the first week of each following month.
Wel zijn soms de juiste pagina’s lastig terug te vinden, of kom je terecht op een oude blog post over een bepaald onderwerp.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• muppet99
Ik zie het idd. Maar als ik hem vanuit de app open (iOS) zie ik alleen de 11de staan. Volgende keer toch maar ook even checken via de pc en niet alleen de snelle luie manier checken ;)

Zie net dat ik deze link aanroep via de app: https://www.mintos.com/nl/pending-payments-updates-nl/
Blijkbaar krijgt de Nederlandse site niet alle aandacht ;) (Inmiddels aangepast zie ik) na het wijzigen van de taal naar Engels roept hij wel de juiste link aan vanuit de app en zie ik de update wel staan.

Ik hoop wel dat met deze maand update er iets meer duidelijkheid gaat komen over wowwo. De lira lijkt stabiel te zijn rond de 6cent. Langzaam zal mintos nu wel iets moeten gaan ondernemen buiten alleen onderhandelen.

[Voor 27% gewijzigd door muppet99 op 24-03-2022 15:03]

Carpe Diem

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:40
Gaat hard achteruit de afgelopen weken met het % up2date loans bij mij, ben (voorlopig) gestopt met herinvesteren. Ik denk dat de reden Oekraine&Inflatie is, wilde daarom de aandacht iets meer verplaatsen naar andere vormen van investeren, ben me aan het inlezen op wind- en/of zonne-ernergie, iemand hier al ervaring mee?
Zo ja waar en wat zijn je ervaringen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:43
bregweb schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:18:
Gaat hard achteruit de afgelopen weken met het % up2date loans bij mij, ben (voorlopig) gestopt met herinvesteren. Ik denk dat de reden Oekraine&Inflatie is, wilde daarom de aandacht iets meer verplaatsen naar andere vormen van investeren, ben me aan het inlezen op wind- en/of zonne-ernergie, iemand hier al ervaring mee?
Zo ja waar en wat zijn je ervaringen?
Geen persoonlijke ervaringen, althans voor wat betreft direct investeren hierin. Heb bijvoorbeeld www.zonnepanelendelen.nl wel op het interesse lijstje staan, maar qua spreiding tot nu toe eigenlijk nog nooit een inleg gedaan. Dus kan niet zozeer wat zeggen over behaald rendement in de praktijk hierbij.

Hetgeen mij bijstaat was circa 5% rendement te verwachten aanvankelijk. Indien dat niet veel veranderd is, is dat dan ook nog altijd niet erg hoog. Hoe zich dat onder de streep uiteindelijk weerhoudt tot bijvoorbeeld Mintos zal variabel zijn, ervaringen daarin wisselen natuurlijk nogal wat binnen dit topic.

Een ander alternatief is bijvoorbeeld meewind.nl, met name het nieuwe windparken fonds presteert daarin interessant in vergelijking met bijvoorbeeld Mintos, circa 12% historisch rendement. Wel hoge fondskosten. Maar na aftrek lijkt het redelijk in de buurt te komen van in ieder geval mijn praktijk ervaring met Mintos.

Voorlopig houd ik het zelf in ieder geval nog op het lijstje staan van potentiële toekomstige investing strategies. Mintos staat verder ook relatief passief te zijn op dit moment, wel herinvesteren maar weinig nieuwe inleg momenteel.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het komt er dan toch binnen afzienbare tijd aan, Notes op Mintos.
First Mintos Prospectuses approved and published on FKTK

We’re glad to share that we’re now a few steps closer to the launch of the financial instruments Notes on Mintos. The first prospectuses for the Mintos-related special purpose vehicles have been approved, and are now published on the Latvian regulator’s platform.

As shared before, Notes are financial instruments issued by a special purpose entity within the Mintos group that acts as the issuer (named e.g. “Mintos Finance Nr. xx”). Each lending company or lending company group that offers investment opportunities on Mintos has/will have a separate special purpose entity for Notes issuance.

We will share more information soon, as we’re preparing for the launch of Notes in the upcoming weeks.

https://www.fktk.lv/en/ma...ments-market/issuers/?l=3

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:40
Maandelijks krijg je een update over de retrieval status van de bedrijven die defaulted zijn. Daar zie je dan terugbetalingen echter heb ik al maanden niks ontvangen.

• bregweb
Je bent niet de enige, ik zelf begin deze bedragen langzaam aan af te schrijven.

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:20
Idem helaas. 1 company heb ik een paar cent van terug. De rest niets helaas. 15% ong in recovery..

iRacing profile *** Twitch profile

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De prospectussen zijn behoorlijk grote documenten (70-80 pagina's) waar per LO behoorlijk wat duidelijkheid wordt gegeven over de aard van de note, over de bedrijven en over de garantstellingen. Het is een kluif om door te nemen, maar biedt wel duidelijkheid waar je jouw geld insteekt. De volgende prospectussen zijn gepubliceerd:

SIA Mintos Finance No.1
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-1/
Eleving (Mogo Auto Limited) uit Kenya

SIA Mintos Finance No.5
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-5/
Cash Credit uit Bulgarije

SIA Mintos Finance No.7
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-7/
Hipocredit uit Letland

SIA Mintos Finance No.8
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-8/
Express Credit uit Botswana

SIA Mintos Finance No.9
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-9/
Dinerito uit Mexico

--
De recoveries lopen inderdaad stroef. Het is wel de periode dat de LO niet meer kan voldoen aan de aangegane verplichtingen, en dat er een herstructurering met afbetalingsplan ligt, of dat je wacht op het afronden van een faillissement (of in een enkel geval wacht op een strafzaak).

Wel zijn er onderhand wat zaken afgesloten, waarbij er meer duidelijkheid is gekomen over wat er wel of niet afbetaald kon worden. Zo hebben Aforti, Akulaku en Kredit24 alles af kunnen betalen, maar bij Eurocent en Rapido is niets teruggekomen.

Op de recoveries pagina staan wel een aantal "Funds in recovery reports" waar je meer informatie in terug kan vinden. Het overzicht aan totalen, maar ook een overzicht van de status van de individuele leningen.
De terug betalingen in maart zien er in het totaal zo uit (een aantal kolommen uit de Excel geknipt)

De laatste keer dat er iets terug kwam kwa recovery voor mij was in januari van dit jaar. Het overzicht over maart laat overal weer een 0 zien.

[Voor 42% gewijzigd door Qwerty-273 op 26-04-2022 10:39]

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:58
Vorige maand onverwacht 1/3de terug gekregen van Alexcredit. Daarvoor was het al meer dan half jaar geleden dat ik nog iets terug zag (was toen Varks)
Maar eerlijk gezegd, de bedragen in recovery beschouw ik als afgeschreven, verlies. Wat er terugkomt, des te beter.
Ook het geld van Russische leningen zal ik maar als afgeschreven beschouwen. ik zie niet in hoe dat snel kan veranderen met die sancties.

Zitten er hier Belgen op forum? Zoja, als de notes eraan komen en er 20% belasting wordt afgehouden aan bron, hoe zit dat dan met die dubbelbelastingsverdragen? Wat moet er precies gebeuren en kan iemand een concreet voorbeeld geven? Als dit te ver leidt van dit topic, mag je me dat ook altijd persoonlijk melden. Heel veel dankbaarheid in de plaats!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn nog een aantal prospectussen gepubliceerd:

SIA Mintos Finance No.2
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-2/
Zenka uit Kenia

SIA Mintos Finance No.20
https://www.fktk.lv/en/ma...sia-mintos-finance-no-20/
DelfinGroup uit Letland (met een aparte prospectus voor zowel ViziaFinance als Banknote)

SIA Mintos Finance No.6
https://www.fktk.lv/en/ma.../sia-mintos-finance-no-6/
Eleving (met een aparte prospectus voor Kredo Finance uit Albanië en Tigo Finance uit Macedonië)

Ben hoe we de rest van de Eleving group terug zien, een deel staat nu onder No.1 (Estland, Georgië, Kenia, Letland) en een ander deel onder No.6 (Albanië, Macedonië).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft weer een aantal CashBack campagnes gelanceerd dit maal voor DelfinGroup, Creditstar en Mogo Kenya. Ook is er een nieuwe leningverstrekker bijgekomen die ook een CashBack aanbied, dit is Credifiel uit Mexico. Vorige maand kwam er ook een andere Mexicaanse leningverstrekker bij, Financiera Contigo. Deze werd door ExploreP2P als volgt beoordeeld:
Mintos has announced that Mexican lender 'Financiera Contigo' has joined the platform. It's a brand name of a Mexican lending group called CEGE. CEGE has guaranteed the debts of another (small) lender that joined Mintos last year called Conmigo Vales. Conmigo Vales is not a subsidiary of CEGE but it has overlapping shareholders (known as a 'sister' company). Last year we gave Conmigo Vales a score of 50, noting that we had based our score on CEGE and discounted it because Conmigo Vales itself was very small and also because a guarantee from a company is not as strong as a direct claim. Originally we understood that ‘Financiera Contigo’ was a sister company or subsidiary, but the Mintos team kindly reached out to us to explain that it is just a brand used by CEGE itself. Based on our review of the latest audited financials for CEGE, and their track record, we have assigned a score of 63 to Financiera Contigo / CEGE.
,
CashBack details:
Earn up to 3% cashback with DelfinGroup loans
For a limited time only, you can earn a cashback of:
1% for loans with a remaining term of 6 to 12 months;
2% for loans with a remaining term of 12 to 36 months;
3% for loans with a remaining term over 36 months.
This offer is valid from 9 May to 31 May 2022.
To qualify for the cashback bonus, you’ll need to enroll in the campaign and invest a minimum of €50 (cumulative) into DelfinGroup loans.

Earn up to 2% cashback with Creditstar loans
Invest in Creditstar loans with a maturity of 6 months or more to earn a cashback of:
1% on loans with a maturity of 6-12 months
2% on loans with a maturity of more than 12 months
This offer is valid for a limited time, from 2 to 31 May 2022.
To qualify for the cashback bonus, you’ll need to enroll in the campaign and invest a minimum of €50 (cumulative) into Creditstar loans.

Earn 2% cashback with Credifiel loans
Invest in any Credifiel loan to earn a cashback of 2%.
This offer is valid for a limited time, from 3 May to 31 May 2022.
To qualify for the cashback bonus, you’ll need to enroll in the campaign and invest a minimum of €50 (cumulative) into Credifiel loans.

Earn up to 5% cashback with Mogo Kenya loans
Invest in Mogo Kenya loans to earn a cashback of:
1% on loans with a maturity up to 12 months
2% on loans with a maturity between 12 and 24 months
3% on loans with a maturity between 24 and 36 months
4% on loans with a maturity between 36 and 48 months
5% on loans with a maturity of more than 48 months.
This offer is valid for a limited time, from 2 May to 1 June 2022.
To qualify for the cashback bonus, you’ll need to enroll in the campaign and invest a minimum of €50 (cumulative) into Mogo Kenya loans.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
Mintos gaat de secondary market voor de huidige leningen per 1 juli sluiten. Daar word ik niet vrolijk van...

https://www.mintos.com/bl...unch-on-mintos-on-25-may/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Leuk is anders, inderdaad, maar het heeft er mee te maken dat ze de niet-gereguleerde instrumenten vanaf die datum niet meer mogen aanbieden nu ze onder de regulering vallen.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat werd in de eerdere communicatie over de Notes al aangegeven. Dat vanaf de eerste Note het niet meer mogelijk zou zijn om de huidige leningen (claims gebaseerd) te verhandelen (zowel primary als secondary markets). Het lijkt er wel op dat ze nu een transitie periode hebben van 25 mei tot en met 30 juni waar beide beschikbaar zullen zijn. Ben benieuwd of er een deel van de betere claims gebaseerde leningen met een significantie discount op de secondary markt verschijnen in juni.

Ik snap alleen het volgende niet, hoe het na 1 juli mogelijk is om nog wel te investeren in claims gebaseerde leningen via de standaard strategieën.
Cashing out from Mintos strategies remains available
After 1 July, investors can still cash out any investments via claims they have made using Mintos strategies (for example, a Conservative strategy). As usual, cashouts are subject to demand from other investors at the time and current market conditions.

[Voor 33% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-05-2022 15:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:40:
Dat werd in de eerdere communicatie over de Notes al aangegeven.
[...]
Ik had dat beter moeten lezen inderdaad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft informatie gedeeld over de belasting die ze als financiële instelling met Notes zullen moeten heffen (bij de bron). Je kan het percentage ingehouden belasting over het rendement verlagen met een woonplaatsverklaring. Deze is aan te vragen via de Belastingdienst wat enkele weken in beslag kan nemen. Wat er dan nog overblijft zal je via de aangifte moeten verrekenen.
Current income taxation process
For investments in claims via assignment agreements (the current setup), investors pay applicable income tax themselves in their country of tax residence. Currently, you receive gross interest income from your investments and a tax statement from Mintos so you can file a tax declaration at the end of each year.

Tax regulation for investments in regulated financial instruments
When it comes to investing in regulated financial instruments, licensed investment firms are legally required to withhold income tax from private individuals. This is a process followed in many countries for all types of securities, such as stocks or bonds.

Importantly, for most investors, the total amount of income tax paid remains unchanged because the tax withheld can be deducted from the tax owed in an investor's country of tax residence. And where there is a double-tax treaty between respective countries, most investors can benefit from a reduced withholding tax rate.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 02-08 01:06
ik loop tegen het volgende aan als ik extra wil bijkopen:

indien ik via
-Portfolio
-Current Investments

op één van de Loan nummers klik:
https://tweakers.net/i/_SQFiHUTE-9_C1Q6rASfWe-IpgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rflCWTOa0pBpCmE6VPnyMjRo.jpg?f=fotoalbum_large

daarna op de tab: Investment Breakdown

als daar één van de Investors een invest aanbied,
en ik wil deze overnemen, ik klik op Invest+bedrag.

Linksonder verschijnt een popup: Selected Investments

Continue

Indien ik op Confirm klik, volgt er linksonder een foutmelding.

Het extra bijkopen lukt dus niet. Ik heb dit bij tientallen Loans geprobeerd.
Aankopen via de Primaire of secundaire Markt waarvan ik nog geen lening heb gekocht lukken wel gewoon.

https://tweakers.net/i/3Coxh4JPRfiHLLc0QydOEE9dA0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzkBlvhHLtMhGLesQcT8Kd5n.jpg?f=fotoalbum_large
Bij deze Loan lukt het wel, als test keer twee extra bijgekocht.

Ik heb nu sterk het vermoeden dat als er een bedrag is berekend voor de Next Payment dat bijkopen niet meer mogelijk is.

Lopen jullie hier ook tegenaan/weet je een oplossing ?

[Voor 15% gewijzigd door NoUser op 20-05-2022 10:10]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
Qwerty-273 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:21:
Mintos heeft informatie gedeeld over de belasting die ze als financiële instelling met Notes zullen moeten heffen (bij de bron). Je kan het percentage ingehouden belasting over het rendement verlagen met een woonplaatsverklaring. Deze is aan te vragen via de Belastingdienst wat enkele weken in beslag kan nemen. Wat er dan nog overblijft zal je via de aangifte moeten verrekenen.

[...]
Mmm, ik zie zo snel niet waar dit daadwerkelijk aan Mintos door te geven. Is die optie er nog niet, enkel aangekondigd, of kijk ik er grandioos overheen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:52
psychodude schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:43:
[...]

Mmm, ik zie zo snel niet waar dit daadwerkelijk aan Mintos door te geven. Is die optie er nog niet, enkel aangekondigd, of kijk ik er grandioos overheen?
Ik kreeg in de mail met info over notes deze link om het formulier in te dienen
https://www.mintos.com/en...g&utm_content=upload-docs
Based on current tax regulation, Mintos is required to withhold 20% of interest income. However, you can reduce this rate by providing a tax resident certificate to Mintos. You can submit this certificate by uploading it to our secure online portal (as you do with other documents). Please see the reduced applicable tax rates.

[Voor 25% gewijzigd door dixet op 20-05-2022 20:09]

• bregweb
Hoe zit dit eigenlijk voor NL? Moet ik de rente die ik ontvang opgeven bij de Belastingdienst, of is het totale bedrag wat ik bij Mintos heb staan onderdeel van mijn vermogen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het werkt bijna hetzelfde als voorheen: je geeft de waarde op die het aan het begin van het belastingjaar op 1 januari had. Maar met Notes zal er ook sprake zijn van bronheffing. Dat werkt praktisch hetzelfde als dividendbelasting: bij de belegging geef je aan dat je voor de Notes € X aan dividend/rente hebt ontvangen uit Letland (het land waar Mintos is gevestigd) en dat er € Y is ingehouden. Die inhouding wordt dan verrekend met je box 3 belasting.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Qwerty-273 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:21:
Ik vind dat niet een heel duidelijke pagina (en waarom staat de informatie die je moet meesturen voor de aanvraag bij afhandeling?)...

Het lijkt erop dat het letterlijk genoeg zou zijn om een mail of brief naar ze te sturen met de melding 'ik wil een woonplaatsverklaring voor Letland voor 2022' en dat dan nog aangevuld met mijn NAW + BSN. Klopt dat?

En voor Mintos (Letland) hoeven we blijkbaar niet eoa formulier door de BD te laten tekenen?

Wel onhandig dat zoiets ook ieder jaar opnieuw moet...

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leconnaisseur
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-08 14:52
Vraagje;

Als ik een eigen auto invest strategie heb die alleen kijkt naar de primaire markt met een minimum waarde van € 10,- per lening. Vervolgens een tweede eigen strategie heb die kijkt naar de secundaire market met geen minimum en ik krijg rente van, zeg, € 5,- per maand. Die rente gaat dus langs strategie 1, voldoet hij niet aan, komt aan bji strategie 2 en daar investeert hij dan. Dat betekent dus dat te allen tijde al mijn rente bij strategie 2 uitkomt, correct? In ieder geval totdat mijn rente de € 10,- passeert, klopt dat?

De reden dat ik het vraag is omdat ik bij de primaire markt niet een bedrag kleiner dan € 10,- kan investeren, klopt dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bregweb
leconnaisseur schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:28:
Vraagje:
De reden dat ik het vraag is omdat ik bij de primaire markt niet een bedrag kleiner dan € 10,- kan investeren, klopt dat?
Ja dit klopt.

Weet niet zo goed wat je met je 1e vraag wilt bereiken. De secondary market is voor mijn gevoel niet geschikt voor een auto-invest. Alles met korting wordt daar gedumpt met een reden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:04:
Het werkt bijna hetzelfde als voorheen: je geeft de waarde op die het aan het begin van het belastingjaar op 1 januari had. Maar met Notes zal er ook sprake zijn van bronheffing. Dat werkt praktisch hetzelfde als dividendbelasting: bij de belegging geef je aan dat je voor de Notes € X aan dividend/rente hebt ontvangen uit Letland (het land waar Mintos is gevestigd) en dat er € Y is ingehouden. Die inhouding wordt dan verrekend met je box 3 belasting.
Ik vind het allemaal wel vervelend weer. Ik ben toevallig compleet vrijgesteld van Box 3, wat het aangiftesysteem van de belastingdienst al niet snapt dus ik moet maar invullen dat ik €1 vermogen heb. Maar wel geld terug vragen nu, hopelijk geeft dat niet weer problemen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leconnaisseur
bregweb schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Ja dit klopt.

Weet niet zo goed wat je met je 1e vraag wilt bereiken. De secondary market is voor mijn gevoel niet geschikt voor een auto-invest. Alles met korting wordt daar gedumpt met een reden.
Dat is ook wel weer waar, thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

fsfikke schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Ik vind het allemaal wel vervelend weer. Ik ben toevallig compleet vrijgesteld van Box 3, wat het aangiftesysteem van de belastingdienst al niet snapt dus ik moet maar invullen dat ik €1 vermogen heb. Maar wel geld terug vragen nu, hopelijk geeft dat niet weer problemen.
Als om een of andere reden box 3 niet van toepassing is op jouw situatie, dan kan je ook niets verrekenen. Buitenlandse bronbelasting kan je namelijk alleen verrekenen tegen verschuldigde box 3 belasting.

Maar misschien bedoel je iets anders; kan je uitleggen in welke situatie je precies zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Als om een of andere reden box 3 niet van toepassing is op jouw situatie, dan kan je ook niets verrekenen. Buitenlandse bronbelasting kan je namelijk alleen verrekenen tegen verschuldigde box 3 belasting.
Daar was ik dus al bang voor, betekent meteen 10-20% minder rendement op Mintos :/
Maar misschien bedoel je iets anders; kan je uitleggen in welke situatie je precies zit?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De situatie is dus eigenlijk vergelijkbaar met iemand die onder de vrijstellingsgrens zit, stel €10.000 vermogen en all-in op Mintos. Dan is er geen Box 3 vermogensrendementsheffing verschuldigd dus krijg je ook niets terug van de 10-20% die Mintos inhoudt?

[Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 23-05-2022 19:31]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Oke, daar ben ik niet bekend mee :)

Maar de situatie waar je mee vergelijkt werkt niet helemaal zoals je omschrijft: diegene kan dat jaar weliswaar nog niets verrekenen, maar hij doet er wel goed aan om het op te nemen in de aangifte. Daarmee bouwt hij bij wijze van spreken een tegoed op. Alle nog niet verrekende bronbelasting schuift op naar een volgend jaar, net zolang totdat het verrekend kan worden. Het moet wel aangegeven worden in het jaar waarin de inhouding heeft plaats gevonden ;)

Of je daar in jouw situatie iets aan hebt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

fsfikke schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:19:
betekent meteen 10-20% minder rendement op Mintos :/
Er zijn niet al te veel mensen met zulke specifieke vrijstellingen. Vaak zie je dat er wel regels zijn waarmee de heffing aan de bron in die gevallen ontweken kan worden. Beste lijkt mij om daar over contact mee op te nemen met Mintos en daar de vraag neer te leggen.

Ook kan je de vraag natuurlijk neerleggen in de algemeenheid bij de instelling/organisatie waar jij / jouw vrouw werkt hoe er (binnen de EU) met deze belastingen omgegaan wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leconnaisseur
Ik heb REITs waarvan ik maandelijks dividend ontvang. Het zijn echter Amerikaanse REITs omdat in Nederland het praktisch nooit maandelijks wordt uitgekeerd. Ik zoek dus iets wat Nederlands is en ook maandelijks dividend uitkeert. Zou dat te bewerkstelligen zijn met Mintos? Dus de rente laten uitkeren (liefst automatisch) en de investering geïnvesteerd laten.

Edit: Met Nederlands bedoel ik in Euro’s qua valuta

[Voor 7% gewijzigd door leconnaisseur op 24-05-2022 07:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bregweb
Qwerty-273 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Er zijn niet al te veel mensen met zulke specifieke vrijstellingen. Vaak zie je dat er wel regels zijn waarmee de heffing aan de bron in die gevallen ontweken kan worden. Beste lijkt mij om daar over contact mee op te nemen met Mintos en daar de vraag neer te leggen.

Ook kan je de vraag natuurlijk neerleggen in de algemeenheid bij de instelling/organisatie waar jij / jouw vrouw werkt hoe er (binnen de EU) met deze belastingen omgegaan wordt.
De vrijstelling voor box 3 is € 50k, dus iedereen op Mintos die hieronder zit gaat 10% achteruit, dat begrijp ik toch goed?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@bregweb Zie mijn reactie direct daarboven, daar heb ik de situatie voor iemand met een vermogen onder 50k uitgelegd ;)

Dit geldt overigens alleen voor de Notes. Als je nog claims hebt, daar verandert niets voor.

[Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2022 07:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
leconnaisseur schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:26:
Ik heb REITs waarvan ik maandelijks dividend ontvang. Het zijn echter Amerikaanse REITs omdat in Nederland het praktisch nooit maandelijks wordt uitgekeerd. Ik zoek dus iets wat Nederlands is en ook maandelijks dividend uitkeert. Zou dat te bewerkstelligen zijn met Mintos? Dus de rente laten uitkeren (liefst automatisch) en de investering geïnvesteerd laten.
De uitkeringen bij Mintos komen automatisch binnen. Bij mij veel vaker dan 1x per maand maar misschien kan je daar op selecteren. Je moet het dan nog wel overmaken naar je eigen bankrekening.

Wellicht is EstateGuru wat voor je. Dat zijn leningen met vastgoed als onderpand. Zit wat dichter bij REITs was dat betreft maar is natuurlijk nog steeds heel wat anders. Ook bij EstateGuru zal je volgens mij de binnenkomende gelden zelf moeten overmaken naar je bankrekening, voor zover ik weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Pistachenootje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Ook bij EstateGuru zal je volgens mij de binnenkomende gelden zelf moeten overmaken naar je bankrekening, voor zover ik weet.
Klopt, kost je € 1,-- per overmaking.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Als je regelmatig uitkeringen verwacht is het wel belangrijk om de risico's op Mintos goed in kaart te brengen voor jezelf. Op het moment dat de leningverstrekker (de Loan Originator) problemen heeft om haar betalingsverplichtingen na te komen, dan kan het een lange tijd duren dat de tegoeden vastzitten en het niet zeker is wat er uiteindelijk terugkomt. https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

Voor andere platformen lijkt het me handiger om dat in het algemenere topic over peer-2-peer leningen te bediscussiëren. Peer-2-Peer lenen: de praktijk

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft vandaag een update met antwoorden op de ingediende vragen gedeeld over Notes waaronder de belastingen. https://www.mintos.com/bl...qa-lets-talk-about-notes/

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:03
Sinds januari heeft er geen enkele terugbetaling meer plaatsgevonden. Terwijl volgens de updates er wel betalingen binnen komen.

En dan zie ik onderstaande afbeelding, en dan snap ik gewoon niet wat ze verwachten terug te halen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De Excel bestanden op de recovery pagina geven een veel beter inzicht in welke leningen en LOs er daadwerkelijk terugbetalingen zijn geweest.

De grafiek is onhandig (stapelgrafieken zijn brr voor de meeste onderwerpen vind ik), maar het groenste deel bevat de “cumulative recovery in EUR”, dus wat er daadwerkelijk al terugbetaald is. Het licht groene deel is wat er nog verwacht wordt om terug te komen. Het grijze deel lijken de gerealiseerde en verwachte afschrijvingen samen te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb net even door mijn custom strategieën gekeken, en daar zijn de notes instellingen ook toegevoegd en kan je ook via de matching loans zien op basis van je instellingen hoeveel claims en notes daar mee matchen. Het lijkt dat de standaard minimum investering nu gezet is op 100 euro in 1 note (die weer uit een set leningen bestaat). Het echte minimale minimum is echter 50 euro. Ik heb de strategieën nu aangepast, ook al hebben de LO's waar ik naar kijk nog geen notes op Mintos staan.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Onder tussen zijn er meer leningverstrekkers die notes aanbieden. Zie voor het complete lijstje de updates in de volgende blog van Mintos: Notes are now live on Mintos!.

Ik merk wel dat mijn custom strategie die zich puur richt op de leningen van DelfinGroup nu niet meer de openstaande claims van de primary market oppikt. Volgens de strategie's matching results vallen 112 claims en 57 notes binnen de selectie, echter zie ik geen automatische investeringen meer gebeuren. Aangezien de minimale investering voor notes op 50 euro ligt, pakken de andere custom strategieën claims van de primary market met een waarde onder de 50 euro op.

-- edit
Alle claim leningen van DelfinGroup zijn verdwenen van de primary market. Wellicht waren ze toch niet meer beschikbaar nadat de eerste notes van hun verschenen.

[Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-06-2022 17:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Op 2 juni was er weer een update over de status van funds in recovery. Een behoorlijke update over Cashwagon Indonesia:
The liquidation of Cashwagon’s entity in Indonesia is finished. The liquidator transferred an amount of €9 231 to Mintos, and this amount was credited to investors in the order described in the Mintos payments waterfall - from the oldest to the newest. In the following period, the remaining exposure of €810 939 will be written off as a bad debt, and removed from the recoveries report.
De rechtzaak tegen Dziesiatka Finanse lijkt binnenkort van start te gaan (ben benieuwd hoe snel of langzaam dit zal duren - kijkend naar het process van Eurocent, andere situatie en andere rechtbank dat wel)
6 months after the Latvian court accepted the Mintos claim against Dziesiatka Finanse Poland, the first hearing date at the court is now announced for 4 July 2022.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hmm, ik zie dat het minimum bedrag voor een investment nu naar 50 euro is gegaan?
Dat was altijd 10 euro... Is daar een aankondiging van geweest?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

• Pistachenootje
netfast schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:20:
Hmm, ik zie dat het minimum bedrag voor een investment nu naar 50 euro is gegaan?
Dat was altijd 10 euro... Is daar een aankondiging van geweest?
Je kan nog steeds met 10 euro handmatig in leningen (claims) investeren, alleen is er geen secundaire markt meer.

• muppet99
Al mijn Russische leningen zijn net naar recovery geschoten zie ik. Ben heel benieuwd naar de update. Want ik ben bang dat ik op Rusland en Turkije nog wel even een tijdje mag wachten. Dus nog een paar maanden langer voordat ik bij mintos weer uit de rode cijfers ben….

[Voor 44% gewijzigd door muppet99 op 13-06-2022 12:56]

Carpe Diem

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zie ook:
Reclassifying payments due from investments in loans from Russia and Ukraine

From 13 June 2022, payments due from investments in the Russian and Ukrainian loans will be removed from the pending payments and reclassified as funds in recovery. We initially classified these payments as pending payments primarily because we couldn’t anticipate the duration of the payment delays that started due to the war in Ukraine, sanctions against Russia, and Russia’s retaliation measures. As the war goes on, we understand that it will take longer to receive the due payments from investments in loans from Russia and Ukraine. By their nature, these payments now don’t correspond to what pending payments are by definition. This change in the classification will not change our efforts to find ways to get money out of Russia as soon as possible.

Starting from July, the status of repayments due from investments in loans from Russia and Ukraine will be reported in a separate section of the monthly recovery updates.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ben benieuwd wat dit betekend. Ik zie dat vandaag dat alle claim leningen van Creamfinance genoteerd in PLN zijn afgelopen (staan nu bij finished investments). Met de status Finished prematurely en Rebuy reason als Other. Terwijl als ik kijk naar de geschiedenis dat de reden vaker genoemd wordt als Agreement Termination, Agreement Prolongation of Rebuy Purpose Buyback. Al komt de reden other ook wel af en toe voor, als was dat alleen op de volgende 5 dagen:
  • 14.05.2021
  • 15.09.2021
  • 30.11.2021
  • 23.04.2022
  • 28.06.2022
Ongeveer de helft is ontvangen, de andere helft staat nu onder pending payments. Ook staat er volgens het overzicht nu 'slechts' € 1.05 M open als outstanding investments voor de Poolse entiteit van Creamfinance op Mintos, al durf ik niet te zeggen wat daar voorheen stond.

Even aankijken of dit de veranderingen zijn naar een situatie met alleen notes en dat ze wat bruut alles oversluiten, of toch iets anders. Ik zie de Poolse entiteit nog niet terug komen op hun eigen platform Esketit. En kwa mogelijkheden op Mintos in PLN is het toch wel erg dun tegenwoordig (alleen Creamfinance en Sun Finance)

• Pistachenootje
Ik zie op Mintos geen vorderingen meer, alleen nog notes. Klopt dat?

Overigens wel vreemd, op Mintos kun je max. 12% krijgen op Placet notes, op Moncera maar 10%.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie op dit moment ook alleen maar notes, ze gaven aan dat tot 30 juni er in claims gehandeld kan worden en vanaf 1 juli alleen maar notes beschikbaar zouden zijn. Ik verwacht dat vandaag er een beetje als spagaat tussen zit (of miscommunicatie van tot 30 juni vs tot en met 30 juni :+).

Over de pending payment van Creamfinance in PLN is het grotendeels betaald. Het staat nu alleen even te wachten om te zien of ze met notes komen in PLN van Creamfinance. Want om nu alles alleen bij Sun Finance (Polen) te zetten heeft ook niet mijn voorkeur. Dat is dus nog even afwachten wat deze week brengt.

Tot nu toe zijn er alleen notes in EUR beschikbaar. in alle andere valuta's is het nog afwachten. PLN heeft mijn voorkeur (naast EUR) omdat ik dan niet hoef om te wisselen :)

[Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-06-2022 18:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leconnaisseur
Mijn custom strategie omvat een risk score van 7 of hoger. Als ik die op sla en vervolgens terug ga dan zie ik alleen 7 en 8 geselecteerd. De rest niet. Idem voor de Leningstype. Ik selecteer alles maar als ik even later terugkom dan heeft hij er maar 6 van de 9. Waardoor komt dit? Idem overigens voor de landen. Er zijn met mijn strategie 411 notes beschikbaar.

[Voor 12% gewijzigd door leconnaisseur op 03-07-2022 12:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
@leconnaisseur ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een tip; ik zou oppassen met die Mintos ratings. Een 7 zegt echt heel weinig, zie deze rating: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leconnaisseur
Pistachenootje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:47:
@leconnaisseur ik heb geen antwoord op je vraag maar wel een tip; ik zou oppassen met die Mintos ratings. Een 7 zegt echt heel weinig, zie deze rating: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Thanks!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er is een nieuwe cashback campagne, ditmaal voor de notes van DelfinGroup (DelfinGroup AS en ViziaFinance SIA)
For a limited time, you can earn a cashback of:
  • 1% for Notes with a remaining term of 6 months 0 days to 12 months 0 days;
  • 2% for Notes with a remaining term of 12 months 1 day to 36 months 0 days;
  • 3% for Notes with a remaining term of 36 months 1 day and longer.
This offer is valid from 4 July to 18 July 2022.

To qualify for the cashback bonus, you’ll need to enroll in the campaign and invest a minimum of €50 (cumulative) into DelfinGroup Notes.
https://www.mintos.com/bl...-a-new-cashback-campaign/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een kleine update over notes genoteerd in andere valuta, door Martins Sulte op het help forum van Mintos:
We first launch Notes in EUR currency as absolutely vast majority of investments are in EUR. We expect to launch Notes in other currencies thereafter.
En als toevoeging van Mintos Support, waar ik hier een vraag over had uitstaan, men richt zich eerst op notes in EUR. De verwachting is dat tegen het einde van de maand notes in andere valuta zullen verschijnen.

[Voor 22% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-07-2022 14:12]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Naar aanleiding van een persoonlijke bonusactie (waarschijnlijk gericht op inactieve accounts) heb ik voor €1000 Notes gekocht. De Notes hebben een looptijd van 29 dagen, dat maakt de bonus van €50 wel heel aantrekkelijk, gezien als YTM. (Bonus overigens nog niet ontvangen, daar heb ik een vraag over uitstaan bij support.)

Maar wat ik niet in de gaten had, is dat sommige LO's direct op de dag na listing gebruik maken van loan extension. Zo ook deze: https://www.mintos.com/en/set-of-notes/LVX00000HJF1. Je ziet dat een van de onderliggende loans is verlengd met 60 dagen.

Wat ik ook niet in de gaten had (maar wel wist) is de withholding van 20% op de rentebetalingen. Ik heb gelijk een woonplaatsverklaring bij de Belastingdienst aangevraagd, maar zij stellen hier een termijn voor van 6 weken. Past Mintos dit met terugwerkende kracht toe, of verlaagt het alleen de withholding op rentebetalingen nadat ze de verklaring hebben ontvangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De withholding tax wordt gelijk ingehouden op het moment dat je rente ontvangt (How is income taxed on Mintos?) en pas nadat je de juiste verklaring hebt doorgegeven (en verwerkt is door Mintos) kunnen ze dit aanpassen. Wel kan je met terugwerkende kracht bij de Letse belastingdienst terecht, maar ik vermoed dat het vaak niet de moeite waard zal zijn (aanname omdat ik nooit met de Letse belastingdienst te maken had :) )
Mintos investors Q&A: Let’s talk about Notes
To apply the reduced WHT rate, investors need to provide Mintos with a tax resident certificate issued by the tax authority in the investor’s country of tax residence. The reduced WHT will be applied from the moment Mintos has received and processed the investor’s tax resident certificate.

If the tax resident certificate is provided later, but not more than 3 years after the date of receiving interest, the investor can request repayment from the issuer’s tax authorities (for example from the Latvian tax authorities, for the excess in paid WHT).
Vandaag nog een verschil ontdekt. Bij claims was het mogelijk om na een initiële investering in een bepaalde lening, nog meer te investeren in dezelfde lening (als er nog een deel beschikbaar was op de primary markt, of anders via de secondary markt). Dat lijkt nu met notes niet meer mogelijk te zijn.

Niet dat ik verwacht dat je daar vaak tegen aan zal lopen, maar met bijvoorbeeld een dalende rentevergoeding wordt het wellicht lastiger om nog bij te kopen in notes met een hogere vergoeding (als je daar met de minimale grote van 50 euro in investeert).

Over Zenka ben ik zelf een beetje terughoudend (al heb ik mij daar niet echt in verdiept). Ze bieden al een langere tijd hoge rentevergoedingen, maar ze worden niet positief neergezet door ExploreP2P. Aan de andere kant, zien de zeer beknopte unaudited cijfers over 2021 er niet direct slecht uit (shareholder financing is wel vergroot in Q3/4 wat ook ExploreP2P meldt)..
January 2022
Zenka is a small lender based in Kenya. Its audited accounts for 2020 show a significant loss, and a negative equity position. Its latest management presentation says that the business has become profitable in 2021, and that it received an equity injection from shareholders so that it could repay Mintos lenders. Our score is down 20 to 26
.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:36:
Wat ik ook niet in de gaten had (maar wel wist) is de withholding van 20% op de rentebetalingen. Ik heb gelijk een woonplaatsverklaring bij de Belastingdienst aangevraagd, maar zij stellen hier een termijn voor van 6 weken.
Via email neem ik aan? Ik heb het net ook gedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:15:
Wel kan je met terugwerkende kracht bij de Letse belastingdienst terecht, maar ik vermoed dat het vaak niet de moeite waard zal zijn (aanname omdat ik nooit met de Letse belastingdienst te maken had :) )
Met een beetje geluk valt het verschil nog binnen de euro afronding. En anders, fijn voor Letland :)
Pistachenootje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:46:
[...]
Via email neem ik aan? Ik heb het net ook gedaan.
Via email inderdaad, aangezien Mintos geen formulier van Letland nodig heeft. Ik begrijp dat de Belastingdienst de verklaring vervolgens per post naar mij zal sturen. Dan inscannen en naar Mintos sturen :P

[Voor 60% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2022 16:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zr40 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:03:
Via email inderdaad, aangezien Mintos geen formulier van Letland nodig heeft. Ik begrijp dat de Belastingdienst de verklaring vervolgens per post naar mij zal sturen. Dan inscannen en naar Mintos sturen :P
Yep, dat gebeurt inderdaad per post. Wel een beetje jammer, want het ziet er uit als een gestandaardiseerde print, waarbij het me niks verbazen als zelfs de stempel en handtekening(stempel) mee waren geprint...

Hadden ze net zo goed als pdf op kunnen sturen per mail... Die 6 weken is overigens helaas wel een realistische termijn; Ik had e.e.a op 26 mei aangevraagd en kreeg de boel op 29 juni thuisgestuurd.

Ik had 't op de 30e rond 12u geüpload en Mintos gaf op 4 juli bevestiging dat ze het in hun administratie hadden verwerkt.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• bregweb
Hoe zie je eigenlijk dat de woonplaats verklaring bij Mintos actief is?

Bij mijn tax details in Mintos staat al dat ik uit Nederland kom.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Je ziet het niet expliciet. Als je geen woonplaatsverklaring hebt ingediend dan weet je zeker dat het niet actief is :P

Je kan het ook controleren op je statements bij de rentebetalingen als je Notes hebt. Zonder woonplaatsverklaring wordt 20% van de rente ingehouden, met woonplaatsverklaring maar 10%.

• Lan1980
zo raar dat het zo lang duurt voor woonplaatsverklaring. In belgië, een land dat nu niet meteen uitblinkt in efficiënt papierwerk bij de overheid, is het online aanvragen en 5 min later heb je al de PDF in je mailbox. Doorgestuurd naar mintos en paar dagen later bevestiging gekregen dat ze maar 10% afhouden.

• psychodude
Lan1980 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:42:
zo raar dat het zo lang duurt voor woonplaatsverklaring. In belgië, een land dat nu niet meteen uitblinkt in efficiënt papierwerk bij de overheid, is het online aanvragen en 5 min later heb je al de PDF in je mailbox. Doorgestuurd naar mintos en paar dagen later bevestiging gekregen dat ze maar 10% afhouden.
Ik moet zeggen, het verbaast mij ook een beetje. Voor veel verklaringen heeft de NL overheid ook gewoon digitale aanvraagplatforms via digid inlog etc.

In dit geval niet, moet het via mail, verwerkingstijd van ruim meer dan een maand te verwachten. Het jaar is bija voorbij eer het binnen is :+.

• dixet
psychodude schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:39:
[...]
Het jaar is bija voorbij eer het binnen is :+.
Nu maar alvast aanvragen voor volgend jaar dan >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is inderdaad wel een punt dat je de woonplaatsverklaring (Certificate of Tax Residence) elk jaar weer moet aanvragen en indienen. Ben benieuwd hoe Mintos om zal gaan met de vervaldatum van de verklaring en binnen welke termijn er weer een geldige verklaring binnen moet zijn om te voorkomen dat er meer withholding tax wordt gerekend.

In PL is deze verklaring als er geen einddatum wordt vermeld geldig voor 12 maanden na uitgifte. Dat zou betekenen dat je voor het verlopen van de geldigheid al een nieuwe verklaring moet hebben aangevraagd, gekregen, doorgestuurd naar en verwerkt is door Mintos.

-- edit
Er komen gestaag meer een meer LOs die notes aanbieden. Mijn rijtje met LOs (met notes in EUR) zijn nu allemaal beschikbaar: Everest Finanse, ESTO, DelfinGroup, en Placet Group.
De laatste, Placet, was als tijdelijke diversificatie om niet alles in slechts twee (ESTO en Delfin) aanbieders te hebben zitten (na 1 juli tot nu). Ik heb net de Placet auto-invest op Mintos weer uitgezet, aangezien ik eigenlijk investeer via hun eigen platform Moncera.

Huidige rentevergoedingen:
DelfinGroup 15%
ESTO 12%
Everest Finanse 13,5%
Placet Group 13% (via hun eigen platform Moncera ligt dat momenteel op 10%)

[Voor 36% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-07-2022 23:48]

• bregweb
Qwerty-273 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:29:
Ik heb net de Placet auto-invest op Mintos weer uitgezet, aangezien ik eigenlijk investeer via hun eigen platform Moncera.
Hoe kijk jij tegen Moncera aan? Aangezien er vooral geïnvesteerd wordt in vastgoed vlak bij de grens met Rusland was ik mijn positie een beetje aan het afbouwen. Heb jij nog alle vertrouwen?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Op Moncera kijk ik alleen naar de consumer loans. De vastgoedprojecten die ze boden heb ik links laten liggen, want ik heb niet voldoende kennis van de vastgoedmarkt daar. Ook zijn er geen actieve vastgoedprojecten meer volgens mij.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Sommige notes lopen best hard zo te zien (aan het oplopende bedrag van withholding tax al is dat altijd nog in centen). De leningen van ESTO zijn gericht op de wat grotere uitgaven waar je in de winkel (of tijdens onlineaankopen) een lening kan afsluiten om direct met je aankoop de winkel uit te lopen (of te laten bezorgen). En ze bieden ook een soort doorlopend krediet (credit line) aan voor bestaande klanten met een positieve afbetalingsgeschiedenis. Deze hebben een wat snellere doorloop doordat ze vaker teruggekocht en opnieuw geplaatst worden met een andere waarde (als de klant meer leent).
ESTO credit lines will be listed on Mintos as personal loans though they will have a higher rate of repurchases due to the flexible nature of the product. Once the schedule changes (more funds are drawn on the credit line) the loan agreement with the old terms will be repurchased, and at the same time, relisted with the new terms.
Maar kijk je bijvoorbeeld naar note LVX000006O62 van ESTO met een initiele looptijd van 5 jaar, dan zitten daar 10 leningen in verpakt. Van die 10 zijn er al 8 teruggekocht binnen de eerste maand.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hm, ik moet zeggen dat ik de portfolioweergave van Notes een beetje ondermaats vind. Er is een next payment date, maar daar kan je niet op sorteren. In het cirkeldiagram zie ik dat een aantal in de grace period zitten en een aantal in 1-15 days late, maar welke zijn het?

Nu heb ik een handjevol Notes om te voldoen aan de actievoorwaarden met wat spreiding, maar ik heb niet het gevoel dat ik hier vrolijk van word. Hoe is dit voor diegenen hier die 'iets' meer Notes hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De portfolio weergave vond ik altijd wel wat onoverzichtelijk, al heb ik niet direct een idee om dat beter uit te voeren. Ook de transacties op het statement kunnen duidelijker zijn, om bijvoorbeeld al direct de LO partij te noemen en niet alleen het leningnummer (nu samen met het ISIN nummer).

Uit het pending payments overzicht van 15 juli wordt duidelijk dat de relatie met Fenchurch Legal afgewikkeld zal worden.
Fenchurch has transferred the pending payments in full. We received proof of payment, and the funds will be distributed to investors as soon as we receive them.

Mintos and Fenchurch have made a business decision to gradually wind down the cooperation and are working on a wind down schedule. The schedule will be discussed next week and will be shared with investors as soon as an agreement has been reached.
En trouwens uit de update van 8 juli werd al duidelijk dat ook de relatie met Dineo Credito stop gezet zal worden:
8 july Mintos and Dineo have agreed to wind down cooperation and not transition to the Notes setup. We have agreed that Dineo will propose a wind-down plan by 13 June. We will inform investors as soon as we have agreed on the payment schedule.

15 july We received the proposed wind-down schedule from Dineo as agreed on 13 July and are currently reviewing it. Next week, the schedule will be discussed with Dineo, and if an agreement is reached, the necessary documents will be drafted. We share the repayment schedule with investors as soon as it has been finalized.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:18:
Maar kijk je bijvoorbeeld naar note LVX000006O62 van ESTO met een initiele looptijd van 5 jaar, dan zitten daar 10 leningen in verpakt. Van die 10 zijn er al 8 teruggekocht binnen de eerste maand.
En als update, dit is mijn eerste note die volledig is afgelost :D
Plaatsingsdatum was 20.06.2022, met een verwachte looptijd tot 24.06.2027. Echter zijn alle onderliggende leningen al teruggekocht waarbij de laatste op 24.07.2022 plaatsvond (zie het eerder beschreven/gelinkte model van ESTO voor de details).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Er is nu een prominente banner toegevoegd: 'Check your diversification on Mintos'. Alleen is mijn resultaat echt geweldig :P Net Return 0%, Diversification Score 0%. Ik vermoed dat dit niet realtime berekend wordt aangezien ik pas sinds deze maand enkele Notes heb.

• Pistachenootje
Wel interessante informatie die ze weergeven over behaald rendement van anderen.

Zoals altijd heb ik een lage score omdat ik maar in 5-6 partijen beleg maar daar maak ik me geen zorgen om.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het behaalde rendement is wel interessant. Daar zitten stipjes bij waar ik vermoed dat men in slechts 1 of enkelen LO(s) heeft geïnvesteerd die vervolgens in een default terecht gekomen is, en waar er niets meer terug te verwachten is. Maar ook de andere kant op, mensen die leningen met een grote discount op de secondary markt hebben gekocht (zoals ik de rekenmethodes begrijp van Mintos wordt dat voor dat moment gezien als winst) en wellicht leningen op de secondary markt hebben verkocht met 20% premium (de scalpers die hopen op mensen met een verkeerd ingestelde auto-invest op de secondary market - die scalpers zie je nu ook de notes op de secondary markt zetten met 20% premium. Logisch gezien zal niemand een 20% premium betalen voor iets wat je ook zonder premium op de primary market kan kopen.)

Mijn diversificatie zit niet binnen Mintos, de diversificatie pas ik toe op mijn gehele portfolio.

• leconnaisseur
Hoeveel hebben jullie gemiddeld in Mintos geïnvesteerd?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zit rond de 20k. Maar hou er rekening mee dat ik FO ben en dus een wat groter portfolio heb. Het gaat in mijn geval om een klein percentage van mijn portfolio. Als ik er meer vertrouwen in zou hebben dan zou ik meer storten.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:41
100 euro en de andere 100 euro in Bitcoin, goede verdeling toch?

• bregweb
Vanwege Oekraïne van € 700 naar € 500 afgebouwd.

Die € 200 is samen met nieuwe investeringen naar Lender & Spender in Nederland gegaan. Meer kosten en mindere %, maar wel meer zekerheid (hoop ik).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Woonplaatsverklaring is inmiddels binnen. Het heeft minder dan 4 weken geduurd :)

Straks maar eens inscannen en naar Mintos sturen.

Ondertussen gaat het hard met die withholding tax. Maar liefst 64 cent tot nu toe :+

[Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2022 13:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zit rond het zelfde bedrag als Pistachenootje op Mintos. Maar dan wel verdeeld in EUR en PLN.

Kijkend naar mijn hele portfolio maakt p2p lending (Mintos, Moncera, Rendity) daar 40% van uit. Ik heb wel vertrouwen in dit type product, maar zie er ook de risico’s van in. En ben daarom redelijk conservatief momenteel met de keuze van leningverstrekkers op Mintos, om te voorkomen dat er te veel ‘in recovery’ blijft zitten. Geluk gehad met de volledige recovery van Aforti en Akulaku. Minder geluk met de volledige afschrijving van Eurocent, al was dat een klein bedrag. Nu nog een lange adem hebben voor Capital Service (verwachting 2026-2028). En dan zitten er nog een aantal kleine bedragen vast in anderen (van voor mijn wijziging van strategie naar slechts een handvol leningverstrekkers).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik ben zelf niet vies van een beetje risico (zie ook het beleggen topic) maar zelf houd ik als richtlijn aan maximaal 10% van mijn portfolio per asset class buiten de beurs. Daar zit ik overigens met P2P lending nog ruim onder :P

Spreiding blijft belangrijk en 40% in P2P lending zou ik persoonlijk niet prettig vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lan1980
In Mintos heb ik 2100 euro op dit moment. 311 in recovery (vooral capital service en Kviku), 200 euro pending (grotendeels IDF Eurasia ... maar ook wat Esto en Capem die de verkeerde richting dreigen uit te gaan?)

Ik twijfel nog of ik ga bijstorten. Loopt net iets te stroef. langs de andere kant, misschien wel iets meer waarheid dan andere platforms die allemaal goed nieuws zijn, maar misschien is het daar plots in 1 keer afgelopen?)

Verder ook nog Lendermarket (650 tal euro, afgebouwd na vorige problemen pending op Mintos) En Moncera (1750).

Binnenkort komt nog 2500 ter beschikking. Kweet nog niet goed. Nieuw platform, of Moncera. Tenzij Mintos plots de pending payments oplost :-)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:04:
Woonplaatsverklaring is inmiddels binnen. Het heeft minder dan 4 weken geduurd :)

Straks maar eens inscannen en naar Mintos sturen.
En zojuist bevestiging gekregen dat de withholding tax rate is verlaagd naar 10%. Uiteindelijk is er slechts 47 cent 'teveel' ingehouden :P

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Let bij de nieuwe ID Finance Spain cashback goed op: volgens de voorwaarden tellen alleen primary market investeringen via Custom Automated Strategies mee. Dus geen handmatige aankopen!

• bregweb
Hier ook de woonplaatsverklaring binnen op 1 augustus, 9 juli aangevraagd.

• dixet
bregweb schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:40:
Hier ook de woonplaatsverklaring binnen op 1 augustus, 9 juli aangevraagd.
7 juli aangevraagd, 29 juli binnen en op 1 augustus bevestiging van Mintos dat de withholding tax rate verlaagd is.
Uiteindelijk maar € 0.17 teveel ingehouden :)

• Pistachenootje
Ik zat bij de notes van Everest finance te kijken. Ik heb de filter staan zodat er alleen 0-20% wordt weergegeven. Heel veel hebben er al ~10% late tussen zitten maar sommigen helemaal niets. Dus wel iets om op te letten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Oh hee, leuk, ik krijg nog betalingen voor een claim die ik vorig jaar op de secondary market heb verkocht. Het blijkt dat ik nog iets van minder dan een cent daarvan in bezit heb. De secondary market voor claims werkte op basis van hele centen, en een resterend claimdeel van minder dan een cent wordt simpelweg niet meer getoond in het portfolio.

Maar het telt wel en dus krijg ik telkens heel zinvolle betalingen van in dit geval maar liefst € 0,0003 aan principal en € 0,00004 aan interest. Nog een paar jaar en ik heb mijn halve cent terug! :P

• Pistachenootje
DelfinGroup gaat ook maar door met flinke cashbacks boven op de hoge rentes die ze al bieden. Ben benieuwd wat daar aan de hand is.
Earn up to 3% cashback with Notes for DelfinGroup
For a limited time only, you can earn a cashback of:

1% for Notes with a remaining term of 6 months 0 days to 12 months 0 days;
2% for Notes with a remaining term of 12 months 1 day to 36 months 0 days;
3% for Notes with a remaining term of 36 months 1 day and longer.
This offer is valid from 1 August to 15 August 2022.

To qualify for the cashback bonus, you’ll need to enroll in the campaign and invest a minimum of €50 (cumulative) into Notes for DelfinGroup.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Uitgedrukt als YTM is het ook interessant:

Bij 6 maanden: +2%
Bij 12 maanden: +1%
Bij 12 maanden 1 dag: +2%
Bij 24 maanden: +1%
Bij 36 maanden: +0,66%
Bij 36 maanden 1 dag: +1%

[Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2022 12:46]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:25:
DelfinGroup gaat ook maar door met flinke cashbacks boven op de hoge rentes die ze al bieden. Ben benieuwd wat daar aan de hand is.
Ik verwacht dat ze als LO wel voldoende middelen via Mintos binnen willen trekken. Ze hebben natuurlijk concurrentie van een aantal LO's die hogere vergoedingen tot 18,5% geven. Die hebben wel een mindere status van dienst als je ze vergelijkt op ExploreP2P, al kijkt een deel van de investeerders daar volgens mij echt niet naar.

Ook loopt het volume de laatste periode terug op Mintos als de bedragen in deze overzichten kloppen:
https://www.p2p-banking.c...lending-volumes-may-2022/
https://www.p2p-banking.c...ending-volumes-june-2022/
https://www.p2p-banking.c...ding-volumes-july-2022-2/
De statistieken van Mintos zelf zijn daarover wat minder inzichtelijk (zonder het loanbook in te duiken). Hier loopt de totale waarde van uitstaande leningen al een aantal maanden naar beneden.
https://www.mintos.com/en/statistics/loan-statistics/

En als zij opmerking, er zijn nu ook notes beschikbaar in PLN. Maar slechts alleen van Sun Finance. Dit staat alleen nog niet in de verzamel blog https://www.mintos.com/bl...otes-additions-to-mintos/

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:44:
[...]
Ook loopt het volume de laatste periode terug op Mintos als de bedragen in deze overzichten kloppen:
[..]
De statistieken van Mintos zelf zijn daarover wat minder inzichtelijk (zonder het loanbook in te duiken). Hier loopt de totale waarde van uitstaande leningen al een aantal maanden naar beneden.
Het lastige van die cijfers is dat je de achterliggende oorzaak niet kan zien. Is het Mintos in het bijzonder waar het volume terugloopt, of heeft P2P lending in het algemeen er last van? Zijn andere investeringen interessanter geworden, of zou het eerder een gevolg kunnen zijn van de inflatie of de gestegen rente, dat mensen minder geld beschikbaar hebben om te investeren?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 06:36:
Maar wat ik niet in de gaten had, is dat sommige LO's direct op de dag na listing gebruik maken van loan extension. Zo ook deze: https://www.mintos.com/en/set-of-notes/LVX00000HJF1. Je ziet dat een van de onderliggende loans is verlengd met 60 dagen.
Om het nog even over deze Note te hebben... Ik heb zo het gevoel dat alle 12 sub-loans die vandaag afgelost zouden worden zometeen allemaal met 60 dagen verlengd gaan worden :+

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:44:
[...]
In augustus nu voor het eerst een lichte toename t.o.v. juli. Misschien dat de afronding van de transitie naar notes en de bescherming daar mee te maken hebben. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.

Is er ook een site die de P2P platformen rangschikt op totale waarde van uitstaande leningen?

Mintos 353M
EstateGuru 264M
Peerberry 92M

[Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 05-08-2022 11:04]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je hebt eventueel de data op https://p2pmarketdata.com/ maar die laat alleen de totale funding sinds het begin, of over de laatste 90 dagen zien. Dus niet wat er op een bepaald moment nog uitstaat..

• bregweb
Hoe krijg je bericht dat Mintos de woonplaatsverklering heeft gekregen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Je krijgt een bericht dat de withholding tax rate is verlaagd. Van het uploaden zelf krijg je geen bericht.

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee