Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-02 09:16
Het gaat inderdaad hard achteruit bij Mintos:
Maart

April

Mei

Juni

Juli

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-02 09:16
Bij mij valt het mee:

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:38

Detmer

Professioneel prutser

Binnetie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:25:
[...]

Je hebt gelijk :)
Ik heb zojuist ook via Ideal een bedrag gestort op mijn Mintos account. Ben benieuwd hoe snel het erop staat. Snap die tijdzones +3 CEST nooit zo.
holygame schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:53:
Vandaag een Minos account aangemaakt, gelijk geld overgemaakt (10:58) middels iDeal maar staat er nog steeds niet op.
Was bij mij einde van de dag (als je begin van de dag via iDeal doet) of de volgende dag pas :) .
Hier ziet het er zo uit:

[Voor 24% gewijzigd door Detmer op 06-12-2018 14:02]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ACM schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:43:
[...]

Het is in principe bedoeld om je juist in te dekken tegen problemen bij de originator die die buybacks moet doen... Wat alleen heel lastig is, is dat het je waarschijnlijk niet kan schelen of een partij nou 1 of 1.2 procent van je portfolio inneemt. Maar dat je juist niet meer dan bijvoorbeeld 5-10% van een bepaalde originator in je portfolio wil...

Maar doordat Mintos zelf geen goede verdeling over de originators heeft, krijg je in theorie vanzelf ongeveer dezelfde verdeling als zij hebben. Daardoor zal je bij portfolio's met diversification alsnog offers moeten brengen, zo heeft mijn 'standaard' portfolio (met diversification) bijna 24% in Mogo - hoewel dat deels komt doordat e.e.a. voor het bestaan van diversification is ontstaan - en mijn 'korte termijn' portfolio (zonder) iets meer dan 25% in Lutecredit en 16% bij Kviku.
De diversivication instellingen werken inderdaad niet goed. Dit is mijn portfolio zonder diversivicatie:

Per Loan Originator:

Per land:

Settled zich dus op zich best goed vanzelf. Voor mij is uiteindelijk de interest rate doorslaggevend :p

DUT Racing

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 28-02 21:03
Ik heb vanochtend mijn auto-invest settings nog maar eens onder de loep genomen. Ik heb zelf wat statistieken op een rij gezet in Excel en op basis daarvan i.c.m. deze uitstekende blog-post een selectie gemaakt.

Ik heb gekeken naar de twintig grootste loan originators, naar uitstaand volume aan leningen op het Mintos platform. De keuze voor twintig loan originators is redelijk arbitrair, ik wilde het praktisch houden alhoewel ik wel denk dat een grotere portefeuille schaal- en diversificatie-voordelen met zich mee kan brengen.

Als basisfilters heb ik toegepast dat het om EUR leningen moet gaan en dat de leningen buyback guarantee hebben, ik kom dan tot de volgende twintig originators.

http://i63.tinypic.com/1078cj6.png

Aan de hand van de data die op Mintos beschikbaar is voor de loan originators en de Mintos statistics heb ik enkele metrics op een rij gezet welke ik relevant vind.
  • Loan type: bij auto leningen is er sprake van fysiek onderpand (voorkeur). Een STL is gewoon een persoonlijke lening, maar dan met een korte(re) looptijd. In Nederland kunnen geldverstrekkers redelijk ver gaan in het terughalen van het verstrekte geld, ik vermoed dat de mogelijkheden hiertoe in m.n. Oost-Europa minder zijn. Ik sluit Factoring en Business loans uit, ik denk dat deze segmenten het eerder lastig gaan krijgen bij een volgende crisis dan bijvoorbeeld persoonlijke leningen. Bij de vorige crisis zag je ook dat het even duurt voordat de crisis daadwerkelijk in de reële economie doorwerkt.
  • Skin in the game: hoe hoger hoe beter; ik sluit op basis hiervan geen originators uit.
  • Jaren actief: hoe langer hoe beter. De meeste originators zijn na de financiële crisis ontstaan. Het in default geraakte Eurocent was slechts enkele maanden actief op Mintos. Ik besef me nu dat ik hier heb gekeken naar het aantal jaren dat de loan originator bestaat, niet naar het aantal jaren dat de loan originator actief is op Mintos. Ik sluit geen loan originators uit op basis van het aantal actieve jaren, maar houd er wel rekening mee in de uiteindelijke verdeling.
  • Percentage van de totale amount aan leningen op het Mintos platform: hoe lager hoe beter vind ik i.v.m. diversificatie; het is in mijn ogen niet wenselijk dat een loan originator volledig afhankelijk is van het Mintos platform, meerdere funding sources verkleind het risico. Een percentage boven de 100% zou niet voor mogen komen. In mijn ogen is dat een teken van slechte financiële rapportering, ik sluit deze loan originators uit.
  • Net annualised return: hoe hoger des te beter, maar ook des te risicovoller. Het gemiddelde percentage ligt rond de 12%, ik sluit op basis hiervan geen loan originators uit.
  • Investment structure: ik zie een directe investment structure als minder risicovol. Hierbij heb je een directe claim op de uiteindelijke lener en dus meer zekerheid bij een eventueel faillissement van de loan originator. Ik sluit indirecte investment structures uit als er geen pledge op de assets is (dit komt niet voor/deels bij Banknote).
  • Leverage ratio: berekend als equity / total liabilities. Hoe hoger hoe beter. Ik vind dat deze toch wel minimaal 10% moet zijn om schokken op te vangen; op basis daarvan valt Lendo af.
Na het toepassen van bovenstaande criteria kom ik tot de volgende subselectie.

http://i68.tinypic.com/3450zkx.png

Dan de wat meer subjectieve selectiecriteria. GetBucks is voornamelijk in Afrika actief, ik beschouw dat als risicovoller dan (Oost-)Europa en daarom sluit ik deze loan originator uit. En op de één of andere manier heb ik geen goed gevoel bij Iute Credit, ze zijn actief in het wat minder ontwikkelde deel van Oost-Europa (Albanië, Kosovo). Dat kan heel goed zijn voor de spreiding, maar toch sluit ik deze uit (erg subjectief, ik weet het). Kijken we verder naar de geografische spreiding en met name ook naar de prestaties, dan viel het me op dat Mogo leningen het in bepaalde landen behoorlijk slechter doen dan in andere landen (zie statistics link). Op basis hiervan heb ik Mogo leningen in Litouwen, Roemenië en Bulgarije uitgesloten.

Tenslotte heb ik mijn lijstje loan originators aangevuld met Aasa, Credissimo en Vizia; deze hebben goede statistieken en een goede score op de hierboven genoemde site maar vallen op basis van hun portefeuille omvang buiten de top twintig grootste loan originators.

Als investment rate heb ik voor 9-12% gekozen met een maximale resterende looptijd van 12 maanden.

Ik ben benieuwd welke settings jullie hanteren, voor een deel blijft het natuurlijk subjectief, maar ik denk wel dat je je risico's enigszins kan beperken d.m.v. een stukje onderzoek/analyse.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 07:54
Ik heb een vraagje en misschien lees ik het verkeerd. Ik zit op mintos te kijken om te gaan investeren. Nu zie ik dit staan.

Er is nog 71 euro over om in te investeren. Betekend dit dat als ik nu 71 euro overmaal ik over 8 dagen mits de lener betaald ik 79 euro heb? Of lees ik dit verkeerd?

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:08

Qwerty-273

Meukposter

Mijn overzichtje:

Ze hebben ook weer een nieuwe originator toegevoegd uit Azië, namelijk Akulaku, en Cashwagon breidt uit (op Mintos) naar Indonesië
.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb zelf diversify helemaal uit staan, zie het nut er niet van in.
Het resultaat:

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02:46
fsfikke schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:20:
Ik heb zelf diversify helemaal uit staan, zie het nut er niet van in.
Het resultaat:
Wat als een Loan Originator van 1 van die grotere stukken van de taart defaults?

Heb het zelf toch liever wat meer verspreid.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 28-02 11:23
@BB-One Ik heb alle finished investments gedownload (exclusief Varks, ivm vertekenen van de tabel) en een tellertje toegevoegd op Closing Date (Contract einddatum) eerder dan Finished (dat is de werkelijke datum, dus evt na buyback). Dan tellen van tijdige aflossing en (te) late aflossing, en bij late aflossing de gemiddelde vertraging (kan leeg zijn als er geen late aflossing is.

Als de originator geen rente vergoed bij late betalingen, kun je dus serieus rendement mislopen.

Dinero: 221 voltooide investeringen, waarvan 126 op tijd afgelost en 95 te laat met gemiddeld 12 dagen (87 tussen 1 tot 5 dagen, en 17 van 62 dagen)

[Voor 6% gewijzigd door BiLLY_daKid op 15-08-2019 00:11]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het kruipt de laatste weken wel op ja, maar nog niet helemaal zo erg als bij jou, 4.2% 31-60.

DUT Racing

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 11:09
Misschien ook handig om erbij te zetten wat jullie portfolio ongv is :)

Ik ga voor B- + en zo hoog mogelijke rente met zo weinig mogelijk cashdrag. 62.5% current en 16.7% 30-60 dagen late. Over atm 2057 loans.

• netfast
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
Bij deze
88.1% current nu.

Kijk niet heel erg naar status van de LO.
Probeer korte en wat langere leningen te mixen. Korte leningen zijn vaker late, waardoor je wat rendement mist. Heb de laatste tijd goed gekeken naar de APR van de leners, en geprobeerd deze zo laag mogelijk te hebben in combinatie met een nette rente. Volgens mij heeft dat wel wat geholpen. Meestal zat ik ook rond de 80% current.

[Voor 49% gewijzigd door netfast op 13-09-2019 09:19]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zit al wat langer op Mintos, en heb een behoorlijk ruime auto invest. Zo zit er nog steeds een plukje Fireof en EBV Finance tussen (de 6% - 8% range). Mijn oudste inleg die nog steeds loopt stamt uit 09.2017. Ok toegegeven er is er eentje van 03.2017, maar dat is Eurocent.

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En hier is de mijne. Net geen 3 weken op Mintos.

Alles:

Zonder Invest & Access:

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Firedragon
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 02:46
73,7% Current, 1,5% verbetering tegenover gister met wat plaatjes :)

• Lan1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 23-02 18:03
Na 1 maand:

https://i.postimg.cc/9f91p159/current.jpg

[Voor 137% gewijzigd door Lan1980 op 15-09-2019 20:02]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Gerry1982 Computer. Screenshot:

• PeaceFreak
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:59

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Wat kan ik als nitwit het beste als selectie gebruiken in de primary market?
Ik had deze gevonden: https://www.mintos.com/en/10928922-08
Maar ik weet niet wat ik nou allemaal voor filters moet aanmaken om redelijk veilig te blijven...

Heb nu als filters het volgende:
  • Alle A en B ratings
  • Alleen leningen in EUR
  • Term tot 12 mnd.
  • Minimale interest rate: 7,5%
  • Buyback garantie aan
Maar wat betekenen deze termen allemaal?
https://tweakers.net/ext/f/8d2noSJhYG9hxbsJBFLhFHe8/full.png
https://tweakers.net/ext/f/gkaWgi1P9QTJjSKl7XUmZLYN/full.png

[Voor 6% gewijzigd door PeaceFreak op 29-09-2019 22:35]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PeaceFreak schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:12:
[...]

Okay, maar wat is rente bij late betalingen?

En nog twee vragen die mij te binnen schoten:
  • Hoe kan ik zien hoe lang de lening loopt.
  • Wat is nou precies die buyback garantie? Is dat dat je altijd je inleg terugkrijgt?
Alvast bedankt!
1:

2:

3:

Komop, als jij geld wilt verdienen hiermee kan je op z'n minst de FAQ van Mintos even doornemen ipv dat we het hier moeten voorkauwen.

[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 30-09-2019 15:49]

DUT Racing

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Uit de blog post over het nieuwe logo:

Stille hint dat de iOS app binnenkort gelanceerd wordt? :)

edit: nu ook op de site zelf: (bron)

[Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 08-10-2019 20:24]

• PeaceFreak
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:59

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Geeft mintos de datums van betaling, op de "My investments" pagina uit in DD/MM/YYYY of MM/DD/YYYY.
Zie ook:

https://tweakers.net/ext/f/RuWFVKPIvfmLy03sD8928UUh/full.png

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• QA123
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 26-02 13:48
Twee grafiekjes van mijn mintos account.

Dagelijkse interest inkomen, het blijft flink fluctueren. Lichte lijn zijn de dagelijke inkomsten, groene stippellijn is trailing 14-daagse gemiddelde. Je kan zien dat de na-zomer dip zijn sporen achterlaat.

Donkere lijn is de cumulatieve inkomen, lichte lijn is de trendlijn. Ook hier is de dip te zien. Voor de rest heerlijk saai, en dat is goed :)

• [Stan]
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11-01 20:51
Gerry1982 schreef op maandag 11 november 2019 @ 01:38:
[...]

Dat je dit niet snapt laat zien hoeveel dom geld er in P2P zit.

Ik doe alleen EUR en investeer niet in onder de B- rating.

De haalbare rente vergoeding hangt af van waar de markt zich bevind maar zit ergens tussen de 13 en 30% schat ik.
Als ik het niet snap, nodig ik je uit om het uit te leggen. Zoals gezegd is het met bovenstaande parameters onrealistisch om boven de 15% te zitten. 30% heeft Mintos nog niet aangeboden... Leg gerust je strategie uit, het is uiteindelijk geen staatsgeheim wat de mogelijkheden zijn.

Je mag ook altijd een screenshot tonen van je investment page zonder investeringsdetails om je statement te bewijzen :)

Hieronder alvast het mijne.

https://www.dropbox.com/s/r3hybhnywc7pm07/Schermafbeelding%202019-11-11%20om%2008.34.38.png?dl=0

Een directe link: https://www.dropbox.com/s...%20om%2008.34.38.png?dl=0

Zoals je ziet haal ik momenteel net geen 12% bij voldoende diversificatie (wat ik persoonlijk het belangrijkste vind om te anticiperen op LO defaults).

De huidige drop in interest rates hebben mijn strategie in die mate beïnvloed dat ik enkel heel korte termijnleningen neem tot de rates weer omhoog gaan.

PS: laat ons het vooral constructief houden.

[Voor 4% gewijzigd door [Stan] op 11-11-2019 08:46]

• Fabian85
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16:39
@Zr40

Dit is bij mij :P

• IamZlatan
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 24-02 20:43
@nst6ldr bij investeringen en dus ook bij P2P-lending wordt er vaak gekeken naar de Internal Rate of Return (IRR). Met dit percentage kan je gemakkelijk de rendementsverwachting te berekenen van een bepaalde belegging of investering. Een tool die dit voor je uitrekent en waarin je dit zelf kan bijhouden is https://forum.portfolio-performance.info/ . De website is in het Duits maar de tool is gewoon in het Nederlands.

Ik zit nu ongeveer een jaar op Mintos en zit op een IRR op 10.35%.

In de Porfolio Performance hou ik bij op welke data ik een bepaald bedrag het gestort op Mintos. Vervolgens kan ik dan op basis van de huidige waarde van mijn Mintos account uit laten rekenen wat de IRR is. Dit ziet er dan zo uit:

[Voor 14% gewijzigd door IamZlatan op 04-12-2019 17:41]

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17:33
Ik heb nog nooit een lening verkocht. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt?

Deze lening wil ik bijvoorbeeld wel van af. Gewoon op sell drukken en that's it?

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17-01 22:28
De eerst pending payments zijn zichtbaar:

[Voor 16% gewijzigd door Gerry1982 op 07-12-2019 12:36]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

• TheDeuce
Gerry1982 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:10:
De eerst pending payments zijn zichtbaar:

[Afbeelding]
Investeer je in leningen in een andere valuta dan EUR? Ik zie anders niet hoe je op deze gemiddelde percentages zou kunnen komen; alhoewel ze enige tijd terug mogelijk hoger waren zie ik nu welgeteld één EUR lening met een rentepercentage > 12% en een term <= 12 maanden. Ik heb nog niet eerder in non-EUR leningen geïnvesteerd, ik zie dat Mintos 0.5 tot 2% currency exchange kosten rekent? Ik heb de koersen niet gecheckt, kan zijn dat ze daar ook nog wat winst op pakken. Wat zijn de ervaringen met het investeren in non-EUR leningen hier?

Puur uit interesse even gekeken, als ik de volgende filters toepas: rentepercentage >= 15%, term <= 12 maanden, incl. buyback guarantee en het loan book download kom ik op onderstaande verdeling naar valuta.

En dit zijn nou niet echt de meest stabiele valuta's, ik wil dat valutarisico niet lopen voor dat extra beetje rendement (waar de FX kosten dus nog vanaf gaan).

• Stefan1313
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 01-02 18:39
Zr40 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:32:
Een van de grotere problemen in een crash scenario zijn de investeerders zelf. Je kan zelf wel blijven zitten, maar velen zullen willen uitstappen. Dat betekent forse discounts op de secondary market, en investeerders die niet uitstappen kopen dan liever leningen met forse discounts dan dat er op de primary market in nieuwe leningen wordt geinvesteerd.

Dat betekent dat nieuwe leningen niet of nauwelijks geplaatst (= verkocht aan investeerders) kunnen worden en dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat LO's geen nieuw kapitaal kunnen verkrijgen. Slechte LO's kunnen alleen winst blijven maken zolang ze leningen kunnen blijven plaatsen; stopt dat, dan gaan ze waarschijnlijk snel failliet. Ze moeten immers blijven voldoen aan de gegeven buyback guarantees, en in een crash scenario is het veel waarschijnlijker geworden dat de lener niet meer kan betalen. Een stabiele LO zou dit mogelijk nog kunnen overleven.

Mintos als bedrijf zal hier ook last van hebben, maar niet in eerste instantie. De voornaamste inkomsten van Mintos zijn de service fees die LO's periodiek betalen voor alle leningen op het platform. Mintos krijgt pas problemen wanneer die inkomsten fors lager zouden worden. Dus wanneer grotere LO's failliet gaan, of zich terugtrekken van het platform.
Ik draag mijn 2 cent bij aan deze discussie:

Those who are new to P2P lending are right to often ask how the industry might fare during the next economic downturn – I would say it is the biggest concern for new and existing investors alike.

Other than a few pioneer platforms that were around in 2007/2008 for the global financial crisis (Zopa in the UK for example) we have no historical data to look at.

What we can do however, is to look at other sectors which might react similarly under the same conditions.

The primary risk in P2P lending is default risk – that the end user cannot pay back the original loan. The risk during an economic crisis is that the demographic who take out these loans will be less able (as an aggregate population) to pay them back, and the rate of defaults will rise. During an economic crisis, this risk increases, because them demographic who typically take out these loans are less able (as an aggregate population) to repay, and the default rate increases.

One sector we can look at is the credit card industry, which shares a lot of similarities with P2P lending. Credit cards are unsecured loans with high interest rates, issued to large numbers of consumers. This is of course a generalisation; there are many differences between P2P and cards, and there are also many different types of P2P loan. However in the absence of a historical P2P data set to refer to, this seems like the closest alternative.

The following charts are produced by the US Federal Reserve regarding the USA credit card industry.

USA credit card performance graph showing performance over two recessions
We can see from these data that the peak in default rates lags the start of the recession by at least a year.

Chart showing USA credit card company returns 1994 to 2013
We can also see, that despite the rise in defaults, the net return for the aggregated industry remained positive for the entire period shown. Therefore, a diversified investment that aims to track the whole industry would continue to have positive returns despite the rise in defaults – that is to say the spread in rates offers sufficient room to absorb the rise in defaults.

So we can infer two key findings from this example:
1) Net returns for unsecured personal loans are correlated with the economic cycle.
2) This correlation lags by at least a year.

Bron: https://www.etf-nachricht...iew-with-p2p-millionaire/

• 7Sins
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 14:12
Er zijn weleens van die momenten waarop je nadenkt voordat je een "te goede" deal koopt. Vaak zie je dan wel het e.e.a. aan verkoopredenen (waaronder dus de cashback bijvoorbeeld).

Alleen bij deze zie ik het niet.
https://tweakers.net/ext/f/3ZDtH2DM0GClBBl4Iee697v3/thumb.png
https://www.mintos.com/en/11954631-03

Eindstand zit deze nu dus in mijn portfolio...
Maar ik was even benieuwd of andere redenen zien waarom deze loan juist niet interessant had geweest.

De LO is namelijk dik in orde (zover ik weet)

[Voor 5% gewijzigd door 7Sins op 25-12-2019 22:56]

• Lan1980
Ja, een nieuwe regel aangemaakt en ook die doet helemaal niets :-s. Zal morgen de support eens moeten inroepen.
Zo ziet mijn regel eruit voor bv Varks:

Deze heeft hij aangekocht:

En dit is Mimit of minimumfunds:

• Lan1980
Bartske schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:23:
https://www.mintos.com/en/25847198-01

Dit is ook wel een mooie, iemand betaald 1 cent te weinig terug en dan komt gelijk het hele bedrag als 'late' aangemerkt te staan in je overzicht (toch?). Dat overzicht kan dus nog wel eens vertekenen
Vandaag (vannacht) 4 leningen van kredit pintar die terugbetaald zijn. Allemaal 0,00 cent.

images nl

Ik vond het eerst wat vreemd, maar zie nu dat ze alle 4 late waren omdat er 1,2 of 4 cent te weinig was betaald. Dus ze stonden alle 4 op late omwille van paar centen (op totale bedrag).
Dus uiteindelijk worden ze wel goed afgehandeld; Ze leveren zelfs interesten op: de volle 0,0000197188171770 euro!

• Lan1980
finko aandeel daalt langzaam, mag wat rapper. Op secondaire markt te koop gezet, maarja, wie koopt dat zonder discount, op primaire markt finko te vinden aan 14,6%. Andere LO met groot aandeel (20%) is Kredit pintar. Die laat ik dalen tot goeie 12% en net als finko aankoop daarvan stopgezet.
Verder is mijn gemiddelde nu 11,11%. Voorlopig nog steeds in stijgende lijn, al dalen de rentes wel weer van de betrouwbare lo's.

https://i.postimg.cc/MvZqKZc2/Mintos.jpg

[Voor 18% gewijzigd door Lan1980 op 15-01-2020 17:44]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BB-One schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:35:
[...]

En wat is het saldo van de discount geweest die je hebt 'gegeven'? Oftewel wat is per saldo je winst?
Hoe precies wil je het weten? :p

[Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 18-01-2020 08:19]

DUT Racing

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Van de affiliate afdeling een net te veel gecropte afbeelding :+

[Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 28-01-2020 10:48]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft een update over Aforti Finance geplaatst. https://blog.mintos.com/update-on-aforti-finance-2/
Aforti Finance payment schedule agreed and additional security established

We have worked out an agreement between Mintos and Aforti Finance that establishes a payment schedule for the outstanding negative settlement of debt Aforti had accumulated towards investors on Mintos and Mintos marketplace. The agreement also provides an extra layer of security to investors’ claims towards Aforti Finance.

According to the payment schedule, Aforti Finance will make daily payments for a total of no less than EUR 150 000 per month, starting from February 2020. The payments will be directed to cover the older debt first, starting with debt that accumulated towards investors before automatic repayments and loan buybacks for loans originated by Aforti Finance were suspended on August 7, 2019 and was initially covered by Mintos. All current late payments to investors will also be covered starting with the oldest ones.

We expect that investors will start receiving funds at the end of March 2020. All accumulated debt towards investors should be cleared by February 2021.

Given the extension of the debt term, Aforti Finance will provide additional security to its investors who hold investments in Aforti Finance issued loans. Aforti Finance obligation towards investors has now been collateralized with a pledge on other loan receivables in an amount of EUR 1.9 million. Added to this, a notarial act has been created that will enable to enforce the security in a rapid manner, if the payment schedule isn’t met.

Given the circumstances, we believe this deal to be in the best interests of the investors involved. We thank you for the patience and understanding you’ve granted to us.
Ik heb de vraag uitstaan of dit alleen voor hun EUR genoteerde leningen op gaat of ook voor hun PLN genoteerde leningen.

Leuke is dan wel natuurlijk dat vandaag in de 'file' je naast een Aforti auto staat :P Ok niet van Finance maar de Exchange tak. Ze vallen beide natuurlijk wel onder dezelfde holding https://aforti.pl/en/

• TheDeuce
Met het slechte weer buiten maar eens naar de performance van de verschillende loan originators in m'n portefeuille gekeken. Van de top 5, welke 80% van m'n portefeuille uitmaken, presteren IuteCredit en Varks het beste; zeker als je ook de gewogen gemiddelde rente in ogenschouw neemt. De risk-return verhouding lijkt daar momenteel het beste te zijn voor de leningen in m'n portefeuille.

Ik maak me geen zorgen om de late percentages bij ID Finance en Kredit Pintar. Beide partijen maken winst en hebben een voldoende hoge leverage ratio (equity/liabilities) om een slecht jaar op te vangen.

Uiteraard kunnen de cijfers wat vertekend worden door het feit dat de outstanding bij sommige originators 'jonger' is dan bij anderen (i.e. nog niet mogelijk om 15+ dagen late te geraken), maar voor de meeste originators geldt dat ik er al wat langer in investeer, dus dat effect zou beperkt moeten zijn.

• Lan1980
Nu Corona wat heviger wordt, toch maar wat wijzigingen gebracht in mijn autoinvest en enkel LO's genomen die in mijn ogen het wel probleemloos zullen doorstaan (blijft natuurlijk wat gokken). Beginnen met klein deel portfolio en we zien dan wel hoe het verder loopt.
Ik trek (voorlopig) wel geen geld terug.

[Voor 5% gewijzigd door Lan1980 op 13-03-2020 12:52]

• Lan1980
ik zie enkel -21,5%. En nu niet van LO's waarvan ik zeg: die moet ik kopen, das een koopje :-p

[Voor 34% gewijzigd door Lan1980 op 22-03-2020 09:49]

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:34

nst6ldr

Die met de warrige naam

Pistachenootje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:35:
Op Facebook toont iemand zijn NAR van 51.57%

https://facebook.com/grou...alink&id=1512102052299171

Wel verleidelijk om nu flink in te slaan op de secondary market. Ik hou me in.
Hoppa

:9~

Ik heb alleen geen geld, m'n AI heeft alles al uitgegeven. Tijd om een limiet in te stellen.

[Voor 10% gewijzigd door nst6ldr op 22-03-2020 14:21]

Voor als je even niks te lezen hebt (pdf)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDeuce
Bedankt verkopers :) Vrijwel volledige omcirkelde bedrag afgelopen maart binnengehaald.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@TheDeuce En dan slechts 11,57% NAR? :o

Dankzij de secondary market zit dat hier al op:

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Lijkt er op dat die 15,15% in mijn vorige NAR screenshot nog inclusief campaign rewards was. Nu zie ik dit:

@TheDeuce Waar staat je NAR nu op?

In ander nieuws: Mintos applies for European investment firm and electronic money institution licenses

[Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 02-04-2020 11:13]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Net maar even mijn pending payments voor zowel current als finished bekeken, met mijn Excel skills krijg ik er dan het volgende taartdiagram uit. Het laat het bedrag zien dat per LO in de leningen nog op pending staat (een consolidatie in Excel op de exports die je via je portfolio kan binnen hengelen - en dan gekeken naar de Pending Payments kolom).

• TmZ
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:12
TheDeuce schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:00:
[...]

Bij mij is ongeveer 40% current, maar heb ook ca. 20% in Varks. Wat zijn jouw belangrijkste loan originators als ik vragen mag?
Natuurlijk. Ik heb maanden terug geselecteerd op alles van Explore P2P met een score boven de 75 als ik het mij goed herinner. Helaas werkte de auto-invest niet zo goed met de optie "diversify", waarschijnlijk omdat een of meerdere LO's weinig tot geen aanbod hadden. Dat heb ik uitgezet en niet goed opgelet waardoor ik relatief heel zwaar in Mogo zit. Heb de auto-invest nu aangepast naar alleen Credissimo omdat die de beste score m.b.t. capital structure heeft op Explore P2P. Als het wat meer in balans is zal ik wel weer wat diversificeren.

Mijn (maximum) rendement zal vast ook wat lager zijn dan gemiddeld. (NAR staat nu op 10,23%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik hou een Pivot'je bij zodat ik er dag kan zien van welke LO er wanneer geld terug vloeit. Maar wanneer ik naar de totalen kijk de afgelopen maanden is het toch wel schikbarend hoe hard de terugbetalingen teruggelopen zijn:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

DUT Racing

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Na een maandje spelen op de secondary market: :)

Als ik dit vol blijf houden dan zal ik in juni meer verdiend hebben aan de secondary market dan uberhaupt aan rente :P

[Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 23-04-2020 15:17]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hier valt het gelukkig nog mee wat er in de D category zit (zowel lopend als afgesloten met nog een pending deel) - al verwacht ik dat Eurocent nog behoorlijk lang zal duren voordat de afwikkeling in zicht zal komen. Hetzelfde traject kan ook bij Aforti Finance spelen, al kan het daar wel iets anders uitpakken omdat het nog onder de Aforti Holding valt - zo doet volgens mij Aforti Collections best goede zaken (al heb ik daar niet echt diep in gekeken).

Let er wel op dat ik zowel in EUR als PLN zit bij Mintos

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier is wel een betaling van Varks ontvangen. Nouja, één betaling?

Betreft deze lening.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De APR zou ik niet al te veel op vertrouwen dat deze volledig correct is. Er staan tal van leningen op Mintos waar de APR waarde ver onder de rente vergoeding ligt. Dat is geen houdbaar business model op de lange termijn (of ik mis iets). Dan laat ik de vele leningen met een 0% APR buiten beeld. De ingevulde APR loopt vaak op met 0.1% als je bij verschillende LO's kijkt op de primary market.

Mintos omschrijft de waarde als:
APR is not always the most representative measure of the cost of borrowing, therefore, Mintos shows effective APR. This is a unified measure among all loan originators on the platform.
To calculate the effective APR, the methodology called XIRR (extended internal rate of return) is used, which is further adjusted to exclude compounding effects.
Effective APR is calculated based on the cash flows charged to the borrower which includes principal, interest and any fees charged on a single loan basis, whether they are compulsory or not or are charged by a third party.
https://tweakers.net/i/Lby50phBOj3ESpvsAARjGUHfC2k=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/hLuMpatidPLZd1Ieaj88vfDc.png?f=fotoalbum_small
als voorbeeld https://www.mintos.com/en/27285388-04 of https://www.mintos.com/en/32685503-01 daar maakt men, als de waarde voor de APR klopt, dik verlies op de lening).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Om een vergelijking met Nederland te maken: je betaalt rente als je rood staat. Maar de APR voor je roodstand is hoger dan je rente. De kosten voor je betaalrekening tellen namelijk ook mee voor de APR. Immers, zonder betaalrekening kon je de lening (de roodstand) helemaal niet hebben. En er wordt van uit gegaan dat je het maximumbedrag leent en niet meer dan het minimumbedrag aflost.

Ter illustratie, zie deze tabel van ABN AMRO:

De rente is slechts 9,9% op jaarbasis, maar als je € 500 rood staat dan is de APR maar liefst 13,6%.

[Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 17:02]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

• TheDeuce
mjjveldt schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Op dit moment is mijn gemiddelde rente 13,51%, die loopt wel langzaam terug, een NAR van 15,04% zonder acties, gemiddelde looptijd van 13 maanden en 8 dagen, totaal pending op het moment van schrijven 5,1% (waarvan 2,4% langer dan 7 dagen).
Status
Current+grace : 83,2%
1-15 dagen: 3,9%
15-30 dagen: 4,5%
31-60 dagen: 8,2%
Niet geinvesteerd: 0,2%
Dank, leuk om te zien. Ik heb zelf ook even een soortgelijk overzicht gemaakt. Het overgrote deel van m'n late leningen zijn CreditStar leningen die maar verlengd blijven worden. De gewogen gemiddelde looptijd is iets van 1 dag, maar de looptijd wordt steeds verlengd door CreditStar, het aandeel CreditStar binnen mijn portefeuille neemt ook nauwelijks af, erg frustrerend.

Mijn gemiddelde rente ligt rond de 13% en de gemiddelde looptijd op 4 maanden. Ik beperk mezelf tot leningen met een max. looptijd van 12 maanden en een goede rating. Laatste periode veel in Wowwo geïnvesteerd. CreditStar wil ik zoals gezegd graag afbouwen, Finko krijgt geen nieuw geld van mij. Vrijgekomen geld investeer ik momenteel grotendeels in DelfinGroup, Wowwo en Placet, dus de gemiddelde rente zal nog wel wat dalen.

Pending payments zijn nog steeds relatief hoog, ca. 15% van m'n portefeuille. Zoals je kan zien wordt dat vrijwel volledig veroorzaakt door Finko (Varks) en ID Finance Spain alhoewel die laatste wel snel aan het teruglopen is.

Ben ook wel aan het kijken naar andere platforms, maar houd er niet echt van om zoveel verschillende accounts te hebben. Als ik een 10% rendement weet te behalen gecorrigeerd voor defaults (tot op heden geen, ervan uitgaande dat Varks alles terugbetaald) ben ik tevreden.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft weer wat gedaan met de nog resterende Eurocent leningen. De laatste in mijn portfolio is gisteren van current naar finished verschoven. Wel staat er nog een stukje als pending payments op het moment. Ben benieuwd wat hier achter zit, is deze lening daadwerkelijk afgelost door de lener, of is het een puur Mintos ding, of heeft de curator wat gedaan om openstaande schulden (van Eurocent richting Mintos) te vereffenen.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:10

Niet alleen Eurocent maar ook Aforti

Hattrick: Thorgal Eagles

• mjjveldt
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:37
Zr40 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:49:
[...]

...en nu is die extension weer verdwenen? :?

Of keek ik daarstraks naar de verkeerde lening?
In mijn geval heb ik de leningen al verkocht op de secondary markt, daarom zijn ze reeds finished. Echter hoor ik nog een rentebetaling te krijgen over de tijd die ik de lening in bezit had. En die blijft dus achter. (overigens ook niet duidelijk hoe hoog die precies is, maar dat is centenwerk)

Daar mogen ze wel iets aan de weergave doen, want die is niet zo handig nu.

De beide leningen die jij hebt aangegeven zijn op 31-3 extended met 88 dagen. (en gingen dus naar late op 27-6) Dan klopt de 60+ dagen late status niet. Ik heb geen andere extension gezien.

[Voor 3% gewijzigd door mjjveldt op 28-07-2020 11:52]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft ook de in recovery pagina beschikbaar gemaakt, nu kan je zowel de pending als in recovery zien.
https://www.mintos.com/en/pending-payments/
https://www.mintos.com/en/in-recovery/

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vandaag staat er wel iets heel geks op mijn statement:

https://dev.zr40.nl/img/mintos-20200909.png

Ik heb het kunnen herleiden naar een pending payment interest betaling van ID Finance Spain eerder vandaag met exact hetzelfde bedrag.

Toch even een mailtje gestuurd naar Mintos support, ze mogen het van mij zelf uitleggen :P

edit: support zegt bijna hetzelfde. Alleen herleiden zij het naar een andere betaling. Zelfde LO, zelfde bedrag, alleen van 26 augustus.

[Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2020 08:13]

• TheDeuce
Onderstaande tabel werd getoond, interessante informatie. De AMA is te vinden op het YouTube kanaal van Mintos.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

In de mail vandaag:

Heb ik dan een andere IDF Eurasia al een half jaar in mijn pending payments zitten? :?

Mail naar support is onderweg :)

• TheDeuce
muppet99 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:13:
Het probleem is dat ik probeer een goede spreiding te houden over LO's, maar dan merk je dat er veel geld niet belegd kan worden. En om dagelijks nou handmatig te gaan picken, daarvoor ben ik nou net niet bij mintos gaan zitten. En als je de investeringsregel ruim opzet, dan merk ik vaak dat mintos de neiging heeft om zoveel mogelijk op te kopen wat tegen je ondergrens aan hikt.
Helemaal mee eens, telkens weer puzzelen waar ik het vrijgekomen geld in investeer. Mijn huidige verdeling is als hieronder. Vind het lastig een goede verdeling aan te houden gegeven mijn criteria: rente minimaal 10%, looptijd < 12M en een goede rating/score op Mintos en/of ExploreP2P. Blijven er weinig over, Delfin en Iute zit ik al zwaar in. Wowwo ben ik aan het afbouwen i.v.m. valutarisico (lira), net als Mogo (zwakke financiële positie en heb daar ook nog een aantal bonds van). CreditStar doet het financieel gezien niet slecht, maar ben klaar met het alsmaar verlengen van de leningen door die partij. Placet is betrouwbaar maar heeft weinig aanbod.

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online

Gelukkig tijdig voor Corona m'n portfolio voor 97,5% kunnen afbouwen, maar nog een restje in Finko en CS. Uiteraard alles in recovery. Volgens mij is deze maximaal verlengd, kan ik hier iets mee? (1 voorbeeld van velen).

Divide and conquer.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De journalisten van Re:Baltica hebben een nieuw en actueel artikel gepubliceerd over (en in samen werking met) Aigars Kesenfelds. En in plaats van een onbekende in de schaduw levende schuwe persoon (als uitgangspunt in eerdere artikelen) hebben ze deze keer een veel beter en direct contact om dieper op verschillende punten in te gaan. Re:Baltica is en blijft nog steeds erg kritisch over deze bedrijven, het is dus zeker niet te zien als een betaalde lofzang om in een goed daglicht gezet te worden.

Als illustratie een overzicht in de bedrijven die aan hem te linken zijn.

En ten slotte hebben we het al vaker gehad over Aigars Kesenfelds en dan vooral op de gebaseerd op de berichten waar hij als onbekende in de schaduw werd neergezet. Om naar eerdere berichten van mijzelf te wijzen : Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos" :)

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True