Skyaero schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:22:
[...]
Leuke exercitie
In 2008, net voor de crisis, kocht ik als alleenstaande mijn eerste huis op een modaal salaris. Ik was halverwege de 20. Ik kon toen 180k lenen tegen zo' 5,5% rente, waarmee de NETTO maandlasten op zo'n 750-800 euro per maand lag.
Als ik met die gegevens nu naar de hypotheekadviseurwebsites ga, kan ik 170k lenen en zijn mijn netto maandlasten ruim 500 euro. Dat verbaas mij eigenlijk, want bij dezelfde maandlasten, zou ik nu eigenljk ruim 270k moeten kunnen lenen.
Het appartement wat ik in 2008 heb gekocht, gaat nog voor minder dan dat bedrag weg op dit moment.
Even los dat er gewoon veel te weinig woningen zijn, waar zit nu het echte probleem?
Nou, het echte probleem is dat als jij nu met een dergelijk inkomen zou willen kopen, je dit simpelweg niet kan. Je kan focussen op maandlasten, maar de realiteit is: je kan nu geen appartement kopen. En dus geen vermogen opbouwen.
En dan wordt het helemaal leuk, want voor een dergelijke maandlast bestaat er ook geen huurwoning. Die kost al snel 200-500 euro meer, afhankelijk van de regio, iedere maand weer, en die huur stijgt ieder jaar. Een sociale huurwoning verdien je teveel voor en/of je hebt een wachtlijst van 5-10 jaar.
Los van bovenstaande: ik vraag me af of dat appartement, inclusief overbieden, nu voor minder dan 270 weg zou gaan
Overigens, jij was toch degene die een gelijkwaardige plek heeft teruggekocht om daarmee de overwaarde te verzilveren (waardoor je daadwerkelijke maandlast negatief is?

)? Die heb je te danken gehad aan de dalende rente. Wie nu instapt tegen die 750 euro per maand hypotheeklast voor hetzelfde appartement, moet dus hopen dat de rente over 10 jaar om minus 3 procent staat om gelijkwaardige stappen te kunnen zetten.
Dat de huisprijzen te hoog zijn voor starters, of dat starterd tegenwoordig veel minder hypotheek kunnen krijgen? Ik snap hem niet meer

In ieder geval het eerste.
Betreft het tweede: starters kunnen vooral veel minder leenruimte verkrijgen
ten opzichte van doorstromers en beleggers. Daar zit het financiële probleem van de situatie. Voornamelijk veroorzaakt door de enorm lage rente.
Je kan de hypotheek voor starters niet zomaar gaan verhogen, want dan gaat men immers vooral meer lenen voor precies dezelfde woning. Starters concurreren ook met elkaar immers. En als je starters meer laat lenen, geef je vooral doorstromers meer overwaarde, wat het probleem / de tweedeling enkel vergroot (kijk naar de afgelopen jaren waarin het 2e inkomen van 30% naar 90% is gegaan, en de afschaffing van de overdrachtsbelasting).
De oplossing moet de dus kloof tussen starters en beleggers/doorstromers dus gaan verkleinen, zonder dat je starters meer laat lenen (want dat lost niks op).
Volgens mij ligt de oplossing dan erg voor de hand

Echter, er moet ook een politieke meerderheid voor zijn natuurlijk. Da's best lastig als de helft van Nederland een koopwoning bezit, en velen de situatie van starters niet meer boeiend vinden, wanneer ze een ton of 2 aan overwaarde aan diezelfde starters kunnen verdienen...
Enneh, in 2008 waren starters (terecht) ook al boos he
als dat de maatstaf is gaan we als land er niet echt op vooruit.
[
Voor 7% gewijzigd door
Richh op 10-05-2021 12:52
]