Nieuwbouw ingeloot, is het een kans van belegging ?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.075 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05-2021
Met de prijsstijging van rond 10% per jaar in Den Haag, zie ik dat de nieuwbouw dat ik zal krijgen is wel een kans van belegging, klopt het ?

- Nieuwbouw in Den Haag
- Aug 2021 begint hypotheek van rond 680k, Q4 2022 of Q1 2023 kan ik hem verkopen. De winst van 68k (10%) kan ik beetje verwachten.
- Door het verbouwen (rond 15 maanden) moet ik een kleine gedeelte van rente betalen (misschien max 10k): ik betaald wel de rente, maar ook een gedeelte krijg ik terug vanuit de bouwdepot ?

De kans van een prijs daling is erg klein (hypotheek rente is aan het beetje stijgen, maar de woning tekort is nog groot, plus alle belegingsgeld van de wereld gaat nu naar stock, crypto en vastgoed).

Wat denken jullie ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Klopt, je hebt een kans.
Maar houd ook rekening met verlies, ben je bereid dat te nemen of wil je er desnoods nog jarenlang zelf blijven wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Iets met resultaten uit het verleden...

Dat de afgelopen jaren er telkens gemiddeld 7-8% bijgekomen is betekent niet dat dat ook nu weer gaat gebeuren.

Stel dat zet allemaal wel door dan kom je nog steeds een aantal zaken tegen:
- Mensen kopen doorgaans nieuwbouw om het helemaal naar eigen wens te maken met uitbouwen en meerwerk
- Die keuzes moet jij gaan maken, want aannemer wacht niet op jou
- Kans bestaat dat jouw keuzes incourant zijn en niemand wil hebben dus minder winst
- Vergeet de extra kosten niet die je moet maken aan hypotheekadviseurs e.d. (als je die nodig hebt)
- Je noemt 680K nu, dat is aardig hoog segment. Bij neergaande markt vallen de klappen vaker eerst aan de bovenkant van de markt, dus bij deze woning.

Geen idee wat je bedoelt met rente terugkrijgen via bouwdepot. Rente die je voor de hypotheek betaalt krijg je echt niet terug, anders dan via HRA maar dat krijg je hier niet want 2e woning (neem ik aan). Als je bouwrente bedoelt, dat zou kunnen maar je noemt 15 maanden bouwtijd dus neem aan dat je kan kopen voor ze beginnen met bouwen. Dan is er geen bouwrente of grondrente van toepassing doorgaans.

Als je het kan doen en je denkt dat je winst kan maken, gewoon doen. Wees je alleen heel bewust van de risico's die je hier aangaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Beanie op 09-05-2021 00:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-06 11:11
In een discussie onlangs over de huizenprijzen en behaald rendement.
Ging over 2 voorbeelden.
De 1 begon in '80 en de ander in '88.
Dus aardig lang om de ups en downs wat te nivelleren.
Het rendement puur op aanschafprijs versus de marktwaarde van nu was in beide gevallen ongeveer 5% jaarlijks.
Ze dachten veel en veel hoger en toen kwamen ze met alle verbouwingen en updates buiten het onderhoud.
Dus vrij ontsteld constateerden ze dat hun woningbezit maar heel beroerd had gerendeerd.
De huidige bijzonder stijging vertroebelt de realiteit ernstig.

Ja, kans is er altijd op winst en verlies. Maar gegarandeerde winsten zijn meestal erg duur >:)

[ Voor 9% gewijzigd door izdp op 09-05-2021 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nasibami
Beanie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:02:
Iets met resultaten uit het verleden...

Dat de afgelopen jaren er telkens gemiddeld 7-8% bijgekomen is betekent niet dat dat ook nu weer gaat gebeuren.

Stel dat zet allemaal wel door dan kom je nog steeds een aantal zaken tegen:
- Mensen kopen doorgaans nieuwbouw om het helemaal naar eigen wens te maken met uitbouwen en meerwerk
- Die keuzes moet jij gaan maken, want aannemer wacht niet op jou
- Kans bestaat dat jouw keuzes incourant zijn en niemand wil hebben dus minder winst
- Vergeet de extra kosten niet die je moet maken aan hypotheekadviseurs e.d. (als je die nodig hebt)
- Je noemt 680K nu, dat is aardig hoog segment. Bij neergaande markt vallen de klappen vaker eerst aan de bovenkant van de markt, dus bij deze woning.

Geen idee wat je bedoelt met rente terugkrijgen via bouwdepot. Rente die je voor de hypotheek betaalt krijg je echt niet terug, anders dan via HRA maar dat krijg je hier niet want 2e woning (neem ik aan). Als je bouwrente bedoelt, dat zou kunnen maar je noemt 15 maanden bouwtijd dus neem aan dat je kan kopen voor ze beginnen met bouwen. Dan is er geen bouwrente of grondrente van toepassing doorgaans.

Als je het kan doen en je denkt dat je winst kan maken, gewoon doen. Wees je alleen heel bewust van de risico's die je hier aangaat.
Klinkt logisch alle je punten, bedankt

Rente terugkrijgen: de bouwdepot is afgelossen na 15 maanden in een semi-lineair manier (bvb iedere 3 maanden lost hij 20% van de depot af), dus ik krijg 50% van de rente terug. Dit betekent dat ik moet alleen maar 0.015 * 680'000 * 1.25 * 0.5 = 6375 euro van bouwrente betalen (rente = 1.5%, 15 maanden = 1.25 jaar)

Dus voor een nieuwbouw:
- Bouwrente 6375
- Hypotheek advies kosten: 2500
- Misschien nog iets ?
------------ Totaal max 10k voor alles.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:06
Mag je het huis überhaupt weer zo snel verkopen? Zitten er geen speculatie restricties op?

Lees: https://www.sbmadvocaten....i-speculatiebeding-let-op

[ Voor 33% gewijzigd door President op 09-05-2021 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
President schreef op zondag 9 mei 2021 @ 02:48:
Mag je het huis überhaupt weer zo snel verkopen? Zitten er geen speculatie restricties op?

Lees: https://www.sbmadvocaten....i-speculatiebeding-let-op
Er is geen restricties, dit heb ik van de (verkoop)makelaar van de nieuwbouw gehoord, maar ik moet nog wachten tot dat ik de koopovereenkomst zien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:39
De opmerking over het Bouwdepot begrijp ik nog niet, je betaald toch gewoon rente vanaf het moment dat de hypotheek in gaat? Verder zal je moeten kijken of 1,5% rente mogelijk is aangezien het hier om een beleggingsobject gaat en niet om je primaire woning. Vaak moet je dan ook zelf een veel groter percentage eigen geld meenemen.

Overige kosten zijn dan nog notaris, taxaties, inrichting (leeg huis verkoopt altijd minder dan ingericht huis), verkoop makelaar, kosten voor afwerken huis (vloer, schilder, etc). Verder is natuurlijk de waardestijging een grote gok, zeker bij een nieuwbouwproject. Persoonlijk vind ik het jammer om te zien dat er mensen zijn die dit soort woningen als beleggings kans zien en daarmee eigenlijk de kans ontnemen voor een gezin om hier gewoon te kunnen gaan wonen.

Acties:
  • +95 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
In plaats van aan je eigen portemonnee kan je misschien ook denken aan andere mensen en gewoon niet gaan speculeren. Je weet wel, de mensen die nu bij vrienden of familie logeren of zelfs dakloos zijn omdat ze geen huis kunnen vinden doordat mensen zoals jij hele straten opkopen.

Huizen zijn om in te wonen, niet om geld mee te verdienen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Ik snap je OP niet.

Er zijn twee mogelijkheden: 1) je hebt je ingeschreven omdat je een woning zoekt, en dan snap ik je ideeën over weer verkopen niet. Of 2) je hebt je ingeschreven met het doel om te beleggen en dan ben je misschien wat laat met dit sommetje. Kun je dit wat verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je geeft niet aan of je al een huis bezig of niet, maar dan is dit relevant.
Ja het kan, je loopt wel een risico. Ik zou naast het positieve scenario, nog de volgende scenario's uit werken, wat als je het niet verkopen kan, wat als de huizen prijzen dalen. Kan je de hypotheek opbrengen als het niet lukt te verkopen, als je al nu een huis hebt, ben je bereid dat te verkopen

Het huis waar ik in woon had een stijging van 35% in 4 jaar (eind 2004-2008) , en niemand zag de bankencrisis van 2008 aankomen, waardoor de prijzen fors daalden
Ik denk dat een winst % van 10% mogelijk zou moeten zijn, tenzij de hypotheek rente echt sky high gaat en dat zal niet snel gebeuren. Maar het blijft een grote gok, met veel geld (van een ander). Waarom ga je voor een huis in het vrij dure segment voor deze gok?

[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 09-05-2021 08:28 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Als je nu echt het huis koopt met de gedachte dat er niet in te gaan wonen... Neem je ook een groot risico. Zeker in het hoge segment (klappen zijn daar het hardst). Het is een termijn investering van 15 maanden, waarbij je dan hoopt 10% rendement te maken.

Laat ik zeggen dat dit rendement de afgelopen jaar ook op de beurs gehaald is, maarja rendement uit het verleden.... Zomaar ervanuit gaan dat de huizenprijzen blijven stijgen (door fundamentele tekorten) is erg gevaarlijk. In 2009 waren die problemen er ook (misschien kleiner), maar toen waren er ook weinig mensen die - 25% gemiddeld voorspeld hadden. (ook mooie lachwekkende voorspellingen van de experts/banken) Ik werd in 2007 door vrienden ook compleet voor gek verklaard dat ik een appartement ging huren (wilde max 4 jaar in die stad wonen). Niemand kan in de toekomst kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Ramon schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:09:
In plaats van aan je eigen portemonnee kan je misschien ook denken aan andere mensen en gewoon niet gaan speculeren. Je weet wel, de mensen die nu bij vrienden of familie logeren of zelfs dakloos zijn omdat ze geen huis kunnen vinden doordat mensen zoals jij hele straten opkopen.

Sorry maar ik dat mensen die nu dakloos zijn of bij iemand moeten logeren. Sowieso geen huis van 680k kunnen veroorloven. Als het een woning was van 250k zou je ik je opmerking nog begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karolijn
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik denk dat het een groot risico is. Mensen kopen een nieuwbouw woning om zelf alles te kunnen kiezen. Uitbouw, leidingen, eventueel wat verplaatste muren. Zodra deze keuzes niet meer gemaakt kunnen worden, denk ik dat nieuwbouw niet persee meer evenveel waard is.

Men moet dat een net opgeleverd huis gaan kopen, waar ze nog 1-2 ton tegenaan moeten gooien en alle net geplaatste muren moeten gaan vrezen voor de juiste leidingen. Je kan dan niet, zoals bij bestaande bouw, de keuze maken maar met een paar dingetjes akkoord te gaan. Nieuwbouw moet gewoon nog alles aan gebeuren en dat dat dan niet tijdens de bouw gelijk gebeurd zal ik als een enorm nadeel zien.

Huizen in een project die al na de eerst meerkeuze deadline worden verkocht. Gaan ook (bij ons tenminste) veel langzamer weg. Nieuwbouw is vooral voor mensen die alles zelf willen inrichten en dat is er dan niet meer.

Mijn woning is na oplevering incl alle verbouwingen niet direct waard wat ik er aan heb uitgegeven.

Dit is hoe ik er in zal staan. Nu zie je op tweakers veel doe het zelvers die nu ook alles pas zelf na de bouw gaan doen, maar ik denk dat dat over de markt en zeker in het hogere segment nog maar een klein aandeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:39
Yaa87 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Als het een woning was van 250k zou je ik je opmerking nog begrijpen.
tja dat kunnen de meeste ook niet opbrengen dus ik snap zijn opmerking wel . en het heeft ook niks te maken over wat iets kost het is de manier waar op denk ik

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Sorry maar ik dat mensen die nu dakloos zijn of bij iemand moeten logeren. Sowieso geen huis van 680k kunnen veroorloven. Als het een woning was van 250k zou je ik je opmerking nog begrijpen.
Doordat beleggers huizen kopen, stijgen de prijzen van huizen. Dus ook de prijzen in de lagere segmenten.
Wat mij betreft komen er meer anti-speculatiebedingen bij nieuwbouwprojecten. Verplichting om er zelf te gaan wonen, meeropbrengsten gaan de eerste 5 jaar naar de staat, dat soort dingen. Niks tegen beleggen, maar de huizenspeculatie gaat ten koste van mensen en daar moet maar eens serieus paal en perk aan worden gesteld.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:59
Heb je al eens gekeken naar de bijkomende kosten van nieuwbouw?

Een nieuwbouwwoning wordt kaal opgeleverd. Maar wil je het huis als jonge woning goed kunnen verkopen, dan zul je het huis wel moeten aankleden met een afwerkingsniveau wat past bij de prijsklasse van 7 a 8 ton. Reken op nog een ton aan kosten bovenop het bedrag wat je aan de ontwikkelaar betaalt.

Er is namelijk een groep die bewust voor nieuwbouw kiest, die groep wil alles zelf bepalen. Maar die groep koopt dus het liefste nieuwbouw. En die zullen als ze nog een beetje geduld kunnen hebben liever inschrijven op een volgend nieuwbouwproject waar ze alle extra's van begin af aan zelf kunnen kiezen, dan dat ze voor de kale nieuwbouwwoning kiezen die al klaar is.

En dan is er de groep die liever een woning koopt die al klaar is. Die groep wil niet nog het hele traject doorlopen van keukens, badkamers, stukadoors, vloeren, schilders. En vergeet de tuin niet. Die willen hooguit één van de muren een ander kleurtje sauzen en meteen daarna hun meubels neerzetten. Die willen er hooguit een maand na sleuteloverdracht wonen.

Met een kaal nieuwbouwhuis wat er al staat, is je groep kandidaat-kopers beperkt tot de mensen die eigenlijk liefst in een nieuwbouwproject willen stappen, maar waarvan het geduld om ingeloot te worden voorbij is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:27
Ik snap vooral niet waarom je een belegging op 100% hypotheek zou doen.

Enorm risico met de kans op groot verlies als de huizenmarkt inzakt.
Kan je je een verlies van 200k permitteren? Zo ja, dan is het de gok waard met grote kans op winst.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Dat dus. Onze overheid is wat dat betreft veel te slap: er zouden veel meer restricties moeten komen die er voor zorgen dat huizen ook daadwerkelijk als woning gebruikt gaan worden en niet als belegging voor mensen die geld teveel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor 680k incl (verplicht) meerwerk koop je in Den Haag net een nieuwbouw tussenwoning of appartement. De prijzen houden m.i. al rekening met 10% waardestijging. Dus je staat na 1 jaar ongeveer quitte. Waarschijnlijk staan er over een paar maanden nog 1 of 2 nieuwbouwwoningen te koop in dat project ("onder optie").

Kortom ik denk dat de kans groot is dat je amper winst maakt of misschien zelfs verlies.

Heb je overwaarde op je huidige woning ? Zo ja, dan kun je ook een deel daarvan gebruiken om te beleggen in NT World bijvoorbeeld. Veel lagere kosten en risico, en de opbrengst (of het verlies) is nagenoeg gelijk. Of dat verstandig is: niet als je het mijn vraagt maar dat is een woning kopen om te verkopen over 1,5 jaar al helemaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 10:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

680k is een modale prijs in Den Haag. Welkom in de stad. Alle prijzen zijn met 2-3ton opgeblazen afgelopen 2 jaar. (Met name door verhuurders/beleggers).
Dakloos is natuurlijk overdreven, maar de koper betaalt (als het aan TS ligt) meer voor een woning die niet naar eigen smaak is ingericht (casco zaken als uitbouw, keuken opstelling, enz).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 10:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
@nasibami
Sorry, maar hoe verstandig is het om een huis van 680K te kopen en dan nog met dit soort fundamentele vragen te zitten. En vervolgens ga je deze vragen stellen op een tech-forum waar je je net op hebt geregistreerd.
Ik zou heel snel iemand zoeken/betalen die je echt advies kan geven wat je moet doen in jou situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ik zou een audiëntie bij Prins Bernard jr aanvragen. Die doet niet anders en het legt hem geen windeieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
Yucon schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:26:
Ik snap je OP niet.

Er zijn twee mogelijkheden: 1) je hebt je ingeschreven omdat je een woning zoekt, en dan snap ik je ideeën over weer verkopen niet. Of 2) je hebt je ingeschreven met het doel om te beleggen en dan ben je misschien wat laat met dit sommetje. Kun je dit wat verduidelijken?
Ik zoek en woning, en overweeg tussen:
- Een bestandbouw koop en daar wonen
- Dit nieuwbouw laten bouwen, terwijl ik ga weer huren. Daarna ga ik misschien daar wonen of weer verkopen.

680k is mijn maximale hypotheek, als ik dit koop moet ik weer huren.

[ Voor 10% gewijzigd door nasibami op 09-05-2021 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:08
Als 680k je max hypotheek is, heb je dus ook geen geld om de woning aan te kleden verder? Geen geld voor extra opties, of het aanleggen van stopcontacten, verleggen van leidingen, of zelfs de muren te schilderen?

Dit klinkt als financieel erg onverstandig. Ga advies inwinnen bij een financieel adviseur. Ik snap oprecht niet waarom je sowieso hebt ingeschreven.

[ Voor 8% gewijzigd door millerman_sf op 09-05-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus je verdient +-140k bruto per jaar? Misschien is het advies echt naar een financieel adviseur gaan, die kan je daar wel heel goed bij helpen alle opties uiteen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
millerman_sf schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:32:
Als 680k je max hypotheek is, heb je dus ook geen geld om de woning aan te kleden verder? Geen geld voor extra opties, of het aanleggen van stopcontacten, verleggen van leidingen, of zelfs de muren te schilderen?

Dit klinkt als financieel erg onverstandig. Ga advies inwinnen bij een financieel adviseur. Ik snap oprecht niet waarom je sowieso hebt ingeschreven.
Ik heb 170k kontant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-06 20:35
Gezien het grote bedrag en je het zelf blijkbaar ook nog niet goed heb uitgedacht lijkt het me niet verstandig om je keuze alleen te laten baseren op wat reacties op een techforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
Vorkie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:32:
Dus je verdient +-140k bruto per jaar? Misschien is het advies echt naar een financieel adviseur gaan, die kan je daar wel heel goed bij helpen alle opties uiteen te zetten.
580-600k maximaal hypotheek, sorry, daarna heb ik 170k kontant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:15
Op de bank of in een koffer onder je bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:27
Stel dat de prijzen toch dalen, zou je er dan zelf kunnen/willen wonen? Als het antwoord daarop nee is dan lijkt het me een grote gok, nog los van de moreel/ethische kant van de zaak.

Is investeren in een vakantiehuisje niet meer iets voor jou?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nasibami schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:35:
[...]

580-600k maximaal hypotheek, sorry, daarna heb ik 170k kontant
Oké,

De notaris gaat wel vragen om bewijs waar de 170k vandaan komt en als hij/zij dit niet vertrouwd mogelijk het geld weigeren.

Je idee snap ik wel, heb er zelf ook zo naar gekeken maar dan voor Amsterdam. Alleen er komen een hoop meer kosten bij kijken, je wilt het huis compleet afleveren etc…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 11:21
Vergeet niet dat je straks moet huren en hypotheek betalen. En verder mag je van veel banken je huis niet verhuren als ze het als onderpand hebben. Of heb je al een bank gevonden die dat niet erg vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
Bobmeister schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Op de bank of in een koffer onder je bed?
70k kontant in een bank
100k als aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
Basekid schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:45:
Vergeet niet dat je straks moet huren en hypotheek betalen. En verder mag je van veel banken je huis niet verhuren als ze het als onderpand hebben. Of heb je al een bank gevonden die dat niet erg vinden?
Ik ga dit nieuwbouw niet verhuren, maar wel wonen of verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
hoevenpe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:37:
Stel dat de prijzen toch dalen, zou je er dan zelf kunnen/willen wonen? Als het antwoord daarop nee is dan lijkt het me een grote gok, nog los van de moreel/ethische kant van de zaak.

Is investeren in een vakantiehuisje niet meer iets voor jou?
Ik been aan het overwegen of ik dit woning wel ga wonen of verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02

paQ

dus... max hypotheek, al je privevermogen erin, en dan is het alleen nog maar casco....? geen raambekleding, verlichting, vloeren, badkamer(s), tuinaanleg, keuken (!)
Er is niet echt veel om in te wonen dan he :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
paQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:59:
dus... max hypotheek, al je privevermogen erin, en dan is het alleen nog maar casco....? geen raambekleding, verlichting, vloeren, badkamer(s), tuinaanleg, keuken (!)
Er is niet echt veel om in te wonen dan he :?
Is 750k niet genoeg voor een kale nieuwbouw van 680k ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami

Voor mijn optie van bestand bouw zijn er een paar nieuw huizen die net nieuwbouw 1-2 jaar geleden waren, gaan wij die eigenaar vragen om hun woning niet te verkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nasibami schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:01:
[...]

Waarschijnlijk wel (ik weet niet hoe groot het is), maar dan is dus echt al je geld op, en zit je financieel aan de top van je kunnen. (?)
Wat een risico neem je dan om er naast wat te gaan huren (dubbele lasten) teneinde je net 'af' huis te gaan verkopen, en het maar net iemand anders zijn/haar smaak moet zijn ook nog.

"ingeloot' worden klinkt heel erg 'proficiat', maar ik zie hier in de projecten om me heen ook dat de juist wat duurdere woningen als laatst worden verkocht. Het hoeft niet perse bijzonder te zijn, dat is wat ik er mee probeer aan te geven. Zoals al eerder aangehaald in dit topic moet je nu keuzes gaan maken voor een potentiële koper vwb afwerking, welke keuken enz. Geen misselijke uitgaves, en dan is het doel ook nog eens winst maken erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nasibami schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Voor mijn optie van bestand bouw zijn er een paar nieuw huizen die net nieuwbouw 1-2 jaar geleden waren, gaan wij die eigenaar vragen om hun woning niet te verkopen ?
mensen die dus destijds hebben gedaan wat jij nu van plan bent? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 16:18
[...]

Kan je meer info geven over de woning? In ieder geval M2, wel of geen tuin, wel of geen standaard dingen (alles casco?), Afwerking muren en kozijnen, etc etc

Edit. Je geeft het zelf al reactie dat je kaal wil verkopen mogelijk. Duidelijk. Ja, dan zou je wel genoeg moeten hebben.... Kan je niet evt taxatie laten doen van waarde na oplevering? En let nog even op aannemingsovereenkomst. Staat in wanneer je mag verkopen weer enzo

[ Voor 29% gewijzigd door RiCk op 09-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
Zoals al eerder aangehaald in dit topic moet je nu keuzes gaan maken voor een potentiële koper vwb afwerking, welke keuken enz. Geen misselijke uitgaves, en dan is het doel ook nog eens winst maken erop.
Daarom zoek ik hier mensen met ervaringen: misschien er zijn een bepaald phase dat ik kan kopers vinden die zullen mijn "kaal" status accepteren om afwerkingen zelf te doen.

Dus, ik ga minimale opties kiezen, bvb: indeling van slaapkamers op 2e verdieping, dan ga ik wachten tot dat ik de keuken moet kiezen, dan zet ik online te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
RiCk schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:16:
[...]

Kan je meer info geven over de woning? In ieder geval M2, wel of geen tuin, wel of geen standaard dingen (alles casco?), Afwerking muren en kozijnen, etc etc
Ik heb nu alleen woon en perceel oppervlak,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Eten is om op te eten, niet om geld mee te verdienen.

Gas is om mee te verwarmen, niet om geld mee te verdienen.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Als ik het goed begrijp is er nog geen eens leegstand bij plan van de TS. En om eerlijk te zijn, nee, ik vind het niet heel netjes. Maar als je iets zegt van iemand die 200km/u in een 80km zone gaat, dan ben je een moraalridder en wordt je post verwijderd, maar als iemand geld verdient met speculeren op de woningmarkt, dan kan dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Maar als je iets zegt van iemand die 200km/u in een 80km zone gaat, dan ben je een moraalridder en wordt je post verwijderd
Is dat echt zo? Het lijkt me dat dan de post van die persoon die 200 km/u rijdt wordt verwijderd toch? Aanzetten tot wetsovertreding bij illegale downloads staat men ook niet toe bij tweakers tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Is dat echt zo? Het lijkt me dat dan de post van die persoon die 200 km/u rijdt wordt verwijderd toch? Aanzetten tot wetsovertreding bij illegale downloads staat men ook niet toe bij tweakers tenslotte.
Dat zou je verwachten ja, maar snelheidsovertredingen, ook enorme, hebben een speciale status schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 09:07
Ik ben bang dat dit project je wellicht meer geld gaat kosten dan dat het oplevert.

En als ik het zo zie heb je er ook te weinig geld voor. Bij ons was het afwerken van de woning ongeveer 2 ton op een woning van 580k. Dit was om de woning naar wens te krijgen. Aangezien jij niet weet wat de mensen wensen zijn dat altijd de minpunten bij de verkoop.

De keuken en badkamer is totaal niet onze smaak en dient eruit gesloopt te worden, 50k minder. De kamer indeling vind ik ook niet fijn etc.

Je haalt dus nooit eruit wat je erin stopt. Alle verbouwingen/uitbereidingen/keuzes is na het plaatsen/maken nog maar 50% waard.

Daarnaast krijg je ook “problemen” met de belastingdienst omdat je erna een woning verkoopt zonder van dat geld weer een nieuwe woning te kopen. Dat betekend dat je over de overwaarde (als je die hebt) ook nog eens veel belastingen betaald.

Iets zegt me dat je over je plan niet goed hebt nagedacht.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:12
Grappig hoe mensen dezelfde situatie zo verschillend kunnen beoordelen. Ik zou in huidige omstandigheden liever niet de overstap maken naar een 1e woning of duurdere woning. Ik zou als de mogelijkheid er zou zijn bij verkoop zelfs wel tijdelijk huur willen overwegen.

Op dit moment Als pure speculatie in een vrij hoog segment een woning kopen zou echt het laatste zijn wat ik zou overwegen.

De toekomst voorspellen is lastig maar gevoelsmatig zitten we wat mij betreft weer in richting situatie 2008 met nog minder opwaarts potentieel dan toen (lagere rente).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
[b]DutchKel in "Nieuwbouw ingeloot, is het een kans van belegging ?"

Je haalt dus nooit eruit wat je erin stopt. Alle verbouwingen/uitbereidingen/keuzes is na het plaatsen/maken nog maar 50% waard.
Dat klopt niet: als jij een bestand bouw in Ypenburg koop, moet jij vaak 95% van die woning accepteren, dus moet jij 100% (of nog 110-115%) voor alleen 95% van je smaak.

Nieuwbouw is niet totaal anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-06 19:37
DutchKel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:00:
Ik ben bang dat dit project je wellicht meer geld gaat kosten dan dat het oplevert.

En als ik het zo zie heb je er ook te weinig geld voor. Bij ons was het afwerken van de woning ongeveer 2 ton op een woning van 580k. Dit was om de woning naar wens te krijgen. Aangezien jij niet weet wat de mensen wensen zijn dat altijd de minpunten bij de verkoop.

De keuken en badkamer is totaal niet onze smaak en dient eruit gesloopt te worden, 50k minder. De kamer indeling vind ik ook niet fijn etc.

Daarnaast krijg je ook “problemen” met de belastingdienst omdat je erna een woning verkoopt zonder van dat geld weer een nieuwe woning te kopen. Dat betekend dat je over de overwaarde (als je die hebt) ook nog eens veel belastingen betaald.

Iets zegt me dat je over je plan niet goed hebt nagedacht.
Ligt er ook maar aan. Een aanbouw vergroot je woonoppervlakte en tegenwoordig wordt de marktwaarde van huizen vooral bepaald op basis van woonoppervlakte. Als je 10m2 kan toevoegen voor de helft van de mm2 prijs die geldt op de markt, dan is dat een goede investering. Uiteindelijk ligt er maar aan wat een koper voor je huis wilt geven. Heb huizen zien weggaan met verotte keuken en badkamer en niemand had er moeite mee.

Overigens heb ik al twee verbouwingen meegemaakt van nieuwbouwwoningen. Wat er nog bij komt kijken na oplevering is ook subjectief. Je kan een keuken nemen voor 40k siematic of je neemt een ikea keuken van 6k. Geldt ook voor schuttingen etc. Je kan dit met een budget aanpakken of gewoon heel erg gek doen. En niet iedereen hoeft er een volledige nieuwe inrichting erbij te kopen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Er zit volgens mij een belangrijk aspect in dat je over het hoofd ziet. Je moet zelf ook ergens wonen. Huren kost je al snel 18k per jaar (op basis van 1500 per maand kale huur) en als je prognose van 10% stijging uitkomt, dan stijgen alle huizen. Dus ook het volgende huis dat je zou willen kopen om er in te wonen. Dus of je moet blijven huren tot er een enorme prijsdaling komt (en dat moet dan dus binnen een jaar of 3 na verkoop zijn, anders heb je je winst op gehuurd). Of je bent netto niets opgeschoten, omdat het huis dat terug koopt net zo hard gestegen is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Ik heb genoeg nieuwbouw gezien wat direct na oplevering snel en met heel veel wist is doorverkocht. Ik snap niet waarom jullie zo moeilijk doen over afwerking als iemand een net opgeleverde nieuwbouw gaat kopen waar niemand in heeft gewoond snapt ie ook wel dat de wanden nog gedaan moet worden en de tuin... En al die extra opties: ondanks dat het net is opgeleverd blijft het een bestaande woning dus dan doen mensen ook niet moeilijk dat er geen stopcontact is op een plek waar ze het wel hadden gewild. Volgens mij hangt het ook af van de locatie om te bepalen hoeveel risico dit met zich brengt. Als je nu 750k moet betalen voor nieuwbouw en bestaande soortgelijke woningen staan ook al te koop voor 900k komt het wel goed tenzij de markt instort maar niemand weet wanneer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00
Sissors schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:32:
[...]

Eten is om op te eten, niet om geld mee te verdienen.
Ik kan m'n eten bij de bron ophalen maar ik betaal graag iets extra voor de service die de AH biedt, namelijk het centraliseren van het aanbod in één gebouw, zodat ik als ik het druk heb niet langs 5 boeren hoef.
Gas is om mee te verwarmen, niet om geld mee te verdienen.
Ik kan moeilijk mijn gas ophalen in Groningen, dus betaal ik de leverancier iets om het gas naar mijn huis te transporteren. De tussenpersoon voegt daarmee iets van waarde toe. Wat voegt de belegger toe anders dan hogere huizenprijzen voor iedereen?
[...]

Het gaat over de doorstroom he. De prijs maakt dus eigenlijk niet eens uit.
Stel 2 mensen die nu in een huis van 350k wonen willen gaan samen wonen en kunnen dus een huis van 700k betalen. In dat geval komen er zelfs twee huizen vrij + lager in de keten ook nog.
nasibami schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Dat kan volgens mij niet als het niet in het contract staat. Al zijn er wel gemeentes die wel clausules in koopcontracten willen opnemen of al hebben gedaan. Zoals x jaar niet verkopen, of x jaar niet verhuren, dat soort zaken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wij waren 125k meerwerk kwijt, dus bovenop de VON prijs. . 70k is erg krap, het kan wel natuurlijk. Maar een uitbouw kost al snel 25k, dat ga je dus niet redden en is imo wel een must , zeker wanneer je voor de winst gaat, het zijn de goedkoopste meters... Onze uitbouw kostte 1600 euro per m2 en de woning is nu waard >4500 per m2. Als we nu zouden verkopen pakken we in 2,5 jaar zo'n 250k winst ... Hoop niet dat die stijging doorzet, dan moeten we villataks betalen.

Waar staat de woning? Heeren van... toevallig? Ik geloof dat er een huurwoning werd aangeboden voor 3250 per maand, dan heb je een idee van de verhuurwaarde.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

nasibami schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Ik zoek en woning, en overweeg tussen:
- Een bestandbouw koop en daar wonen
- Dit nieuwbouw laten bouwen, terwijl ik ga weer huren. Daarna ga ik misschien daar wonen of weer verkopen.

680k is mijn maximale hypotheek, als ik dit koop moet ik weer huren.
Dat verandert de zaak wel een beetje wat mij betreft . Dan vind ik het meer speculeren op een prijsdaling. Immers is iedere prijsstijging voor jou ongunstig als je hebt verkocht en gaat huren.

En je houdt hiermee geen 2 koopwoningen "bezet".

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Yaa87 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:42:
Ik heb genoeg nieuwbouw gezien wat direct na oplevering snel en met heel veel wist is doorverkocht. Ik snap niet waarom jullie zo moeilijk doen over afwerking als iemand een net opgeleverde nieuwbouw gaat kopen waar niemand in heeft gewoond snapt ie ook wel dat de wanden nog gedaan moet worden en de tuin... En al die extra opties: ondanks dat het net is opgeleverd blijft het een bestaande woning dus dan doen mensen ook niet moeilijk dat er geen stopcontact is op een plek waar ze het wel hadden gewild. Volgens mij hangt het ook af van de locatie om te bepalen hoeveel risico dit met zich brengt. Als je nu 750k moet betalen voor nieuwbouw en bestaande soortgelijke woningen staan ook al te koop voor 900k komt het wel goed tenzij de markt instort maar niemand weet wanneer.
Probleem is dat veel nieuwbouwwoningen casco erg karig worden opgeleverd. Amper wcd's, keuken indeling onlogisch (rechte keuken van 3m ingetekend), soms zelfs zonder verwarming op de 2e verdieping ("onbenoemde ruimte"). En in 90% van de gevallen is een woning zonder uitbouw wel erg klein, allerlei manieren voor de bouwer om extra te cashen. Verplaatsen van de keukenleidingen kost al snel 2-3k.
Maargoed als je nooit zelf nieuwbouw hebt gekocht snap ik dat je denkt dat je er met de VON prijs bent ;).

Verder staan de woningen zonder uitbouw vaak langer te koop, simpelweg omdat de begane grond erg klein en onpraktisch is (waar moet de eettafel?).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:32:
Verder staan de woningen zonder uitbouw vaak langer te koop, simpelweg omdat de begane grond erg klein en onpraktisch is (waar moet de eettafel?).
In de laatste twee nieuwbouw woningen welke we gingen bekijken werd de hele trapkast ook nog eens ingenomen door een opslag tank i.v.m. warmtepomp... Dat gecombineerd met een kleine woonkamer zorgt helemaal voor 0,0 opslag ruimte beneden. Snap niet waarom ze dat ding niet standaard op zolder installeren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

President schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:54:
[...]

In de laatste twee nieuwbouw woningen welke we gingen bekijken werd de hele trapkast ook nog eens ingenomen door een opslag tank i.v.m. warmtepomp... Dat gecombineerd met een kleine woonkamer zorgt helemaal voor 0,0 opslag ruimte beneden. Snap niet waarom ze dat ding niet standaard op zolder installeren :-(
Ik snap het heel goed van die bouwer. Wat kostte de optie om te verplaatsen naar zolder? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:00:
Buiten de vermogensrendementsheffing zijn daar geen additionele belastingen voor toch? Veel is een bijzonder ferme overstatement hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:52

Nog nooit zo hard gelachen om een reactie. Wat een hypocriete onzin. Iedereen op deze aardkloot is hier voor zichzelf en zijn directe familie/kring. Jij doet helemaal niks puur voor het geld, de winst ? Jij bent 1 grote liefdadigheidsinstelling? Hoeveel vrienden vinden bij jou nu onderdak ? Je kunt vast je huis opdelen in kamers en delen met daklozen ?

Als je wil wonen kun je huren, wil je iets met je geld doen ga je kopen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Skybullet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Nog nooit zo hard gelachen om een reactie. Wat een hypocriete onzin. Iedereen op deze aardkloot is hier voor zichzelf en zijn directe familie/kring.
In één zin beschrijf je dus perfect wat er mis is met de maatschappij. De wereld is groter dan jijzelf en je directe omgeving.

Bah, wat een egoïsme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sOid schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:07:
[...]

In één zin beschrijf je dus perfect wat er mis is met de maatschappij. De wereld is groter dan jijzelf en je directe omgeving.

Bah, wat een egoïsme.
Wacht maar tot de rente een procentje gaat stijgen, dan lachen de huurders als laatste met hun huurbescherming :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:16:
[...]

Wacht maar tot de rente een procentje gaat stijgen, dan lachen de huurders als laatste met hun huurbescherming :).
Mwa mijn rente van 1.4% staat 20 jaar vast. En afgelopen jaar al mooi de overwaarde gecasht bij doorstromen met als cadrau ook nog eens 0 euro overdrachtsbelasting. Een huurder blijft de rest van zijn leven geld weggooien en nooit iets opbouwen. Ik weet wel wie er het laatsts lacht
sOid schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Bah, wat een egoïsme.
Klinkt echt super leuk. Maar wat doe jij dan anders dan mij. Geen koophuis ? Hoeveel doneer je ? Hoeveel vrijwilligerswerk doe je ? Juist.. zoals ik zeg, klinkt mooi voor internetpunten. Koop je niks voor in de echte wereld. Hard maar waar.

[ Voor 33% gewijzigd door Skybullet op 09-05-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skybullet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:19:
[...]

En afgelopen jaar al mooi de overwaarde gecasht bij doorstromen

[...]
Je begrijpt niet dat de woning waar je naartoe bent verhuisd in dezelfde tijd waarschijnlijk in absolute zin meer is gestegen??
De enige die baat hebben bij overwaarde zijn boomers die gaan huren en verhuurders..

Jouw denkwijze is vergelijkbaar met modale inkomens zonder vermogen die op de VVD hebben gestemd.......

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:24:
[...]

Je begrijpt niet dat de woning waar je naartoe bent verhuisd in dezelfde tijd waarschijnlijk in absolute zin meer is gestegen??
De enige die baat hebben bij overwaarde zijn boomers die gaan huren en verhuurders..
Uh ik ben naar een gelijkwaardige woning verhuist. Exact dezelfde vierkante meters. Zonder makelaar onderling kunnen kopen van een kennis en oyde huis ruim over laten bieden. Hypotheek gelijk maar lage rente dus lager maandbedrag. Alle overwaarde staat op de bank of zit inmiddels in airco, zonnepanelen etc.

Volgende stap is nieuw huis en huidig huis behouden en verhuren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-06 20:07
[...]

Mwa mijn rente van 1.4% staat 20 jaar vast. En afgelopen jaar al mooi de overwaarde gecasht bij doorstromen met als cadrau ook nog eens 0 euro overdrachtsbelasting. Een huurder blijft de rest van zijn leven geld weggooien en nooit iets opbouwen. Ik weet wel wie er het laatsts lacht

[...]

Klinkt echt super leuk. Maar wat doe jij dan anders dan mij. Geen koophuis ? Hoeveel doneer je ? Hoeveel vrijwilligerswerk doe je ? Juist.. zoals ik zeg, klinkt mooi voor internetpunten. Koop je niks voor in de echte wereld. Hard maar waar.
Skybullet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:27:
[...]

Uh ik ben naar een gelijkwaardige woning verhuist. Exact dezelfde vierkante meters. Zonder makelaar onderling kunnen kopen van een kennis en oyde huis ruim over laten bieden. Hypotheek gelijk maar lage rente dus lager maandbedrag. Alle overwaarde staat op de bank of zit inmiddels in airco, zonnepanelen etc.

Volgende stap is nieuw huis en huidig huis behouden en verhuren .
Zodat die mensen die van jou gaan/of moeten huren omdat er niks te koop is, ook niks kunnen opbouwen en alles weggooien .. :+
Top man!
Maar ik snap het ergens ook wel hoor... ;)

[ Voor 32% gewijzigd door GeeEs op 09-05-2021 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Ik snap het heel goed van die bouwer. Wat kostte de optie om te verplaatsen naar zolder? :P
Geen idee, de bouw was al begonnen... Dus die optie was er niet meer, voor ons was dat + kleine woonkamer de reden om de huizen over te slaan :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Waarom ga je onder een andere naam verder?
Inschatten te koop nieuwbouw (nog te opleveren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
[...]

Mwa mijn rente van 1.4% staat 20 jaar vast.
Wow, wat een toppertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
ChinaGeek schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:06:
Waarom ga je onder een andere naam verder?
WW vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vissen in woningaanbod van voormalig sociaal huurwoningen, of net boven die grens is wat anders.
De huizen/appartementen die ik koop zijn ruim boven budget van starters.
Daar zitten geen mensen voor op straat, of mensen die bij familie etc inwonen.
Vaak zit daar een geheel andere achtergrond achter, dan jij wilt doen vermoeden hier.

# mijn moeders oma zei altijd; Jongen, als je geen geld hebt, kun je ook niks kopen.
@nasibami je rekent jezelf al rijk vooraf, en vergeet de risico’s en de evt. winst is te laag voor jouw situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 09-05-2021 20:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:32:
[...]

Probleem is dat veel nieuwbouwwoningen casco erg karig worden opgeleverd. Amper wcd's, keuken indeling onlogisch (rechte keuken van 3m ingetekend), soms zelfs zonder verwarming op de 2e verdieping ("onbenoemde ruimte"). En in 90% van de gevallen is een woning zonder uitbouw wel erg klein, allerlei manieren voor de bouwer om extra te cashen. Verplaatsen van de keukenleidingen kost al snel 2-3k.
Maargoed als je nooit zelf nieuwbouw hebt gekocht snap ik dat je denkt dat je er met de VON prijs bent ;).

ik ben juist in afwachting van m'n nieuwbouw dus ik weet precies wat je krijgt voor de von prijs. Ik heb ook extra opties genomen maar ik had de woning ook gekocht zonder die paar extra stopcontacten en de uitbouw. Het is niet voor iedereen een "showstopper" vooral niet in deze markt. De basisopties voldoen niet precies aan je wensen maar dat zullen de potentiële kopers ook hebben bij andere bestaande woningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Skybullet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Nog nooit zo hard gelachen om een reactie. Wat een hypocriete onzin. Iedereen op deze aardkloot is hier voor zichzelf en zijn directe familie/kring. Jij doet helemaal niks puur voor het geld, de winst ? Jij bent 1 grote liefdadigheidsinstelling? Hoeveel vrienden vinden bij jou nu onderdak ? Je kunt vast je huis opdelen in kamers en delen met daklozen ?

Als je wil wonen kun je huren, wil je iets met je geld doen ga je kopen.
Amen.

Je moet wat met je geld. Op de bank levert het niks op, dus gaan mensen beleggen. De woningmarkt is daar uitermate geschikt voor. Is dat de schuld van de belegger? Ik dacht het niet. Moet je daarom de belegger afvallen? Ik wed dat iedereen hetzelfde had gedaan die de mogelijkheid heeft.

Zelfs een van mijn vrienden, die bijna extreem links en super socialistisch is, heeft twee huizen. 1 om te verhuren en 1 om in te wonen.

Het is hypocriet moraalridder gezwets. Als het systeem het toelaat, maak er gebruik van anders snijd je jezelf in de vingers. De mens is egoïstisch van nature, deal with it.

Dat gezegd hebbende, als je al 100% moet lenen vind ik het wel een risico.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-05-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zie twee problemen met je plan:
  1. Je probeert je rendement voor een groot deel met geleend geld te behalen. Dat kan een forse hefboom geven op je winst, maar evengoed op je verlies. Ben je bereid dat risico ook te nemen?
  2. Je legt al je eieren in dezelfde mand. Eén specifieke woning op één locatie. Een van de basisregels bij beleggen is toch om de risico's wat te spreiden.
Tenzij er zelf langer wonen voor jou een schappelijke oplossing is (je eigen woning die je over een paar jaar zou verkopen als er voldoende winst mee te halen is), zou ik het niet doen. En zelfs als het dat wel is, betekent dat niet alleen die woning in waarde gestegen is, maar alle andere woningen die je zou willen kopen om naartoe te verhuizen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Yaa87 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:25:
[...]

ik ben juist in afwachting van m'n nieuwbouw dus ik weet precies wat je krijgt voor de von prijs. Ik heb ook extra opties genomen maar ik had de woning ook gekocht zonder die paar extra stopcontacten en de uitbouw. Het is niet voor iedereen een "showstopper" vooral niet in deze markt. De basisopties voldoen niet precies aan je wensen maar dat zullen de potentiële kopers ook hebben bij andere bestaande woningen
Nou ja, anders gezegd: geen uitbouw, witte tegels in de badkamer (had jij daar geen spijt van? ;)) , muren moet je echt stucen/reno behangen , etc. 70k is echt niks voor een nieuwbouwwoning en als ik jouw posts in dat topic zo lees red jij het ook (net) niet met 70k meerwerk :P.

Los daarvan heb ik zelf wel enorm genoten van het nieuwbouw project, maar dat kwam ook doordat we een behoorlijk budget hadden door de overwaarde uit ons stadsappartement die veel hoger was dan vooraf bedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeEs schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:58:
[...]

[...]

Zodat die mensen die van jou gaan/of moeten huren omdat er niks te koop is, ook niks kunnen opbouwen en alles weggooien .. :+
Top man!
Maar ik snap het ergens ook wel hoor... ;)
Ik ken wel enkele kennissen die een appartement hebben gekocht voor de verhuur. Bij een aantal daarvan verwacht je het niet eens.
Voor mij een teken dat er duidelijk sprake is van een bubbel, TINA, FOMO, JOMO, etc.
Eigenlijk is dit topic ook weer zo'n voorbeeld inclusief enkele reacties (oa @Skybullet ). Mensen praten over een woning verhuren alsof het om een fiets gaat.. Een woning kopen en verhuren is een serieuze bezigheid met dito risico als je 680k leent, de amateuristische manier waarop er over gesproken wordt (simpel en naïef) geeft voor mij aan dat het alleen maar mis kan gaan. :)

Wegblijven dus :).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2021 22:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-06 20:07
Exact wat ik ook denk te zien inderdaad... Hopelijk heb ik het mis.
Lekker boeiend dat m'n buurman z'n reet niet kan afvegen... ik koop alle pleepapier, het systeem laat dat immers toe.
En straks als het ff tegenvalt zit je daar... met een kelder vol pleepapier en blikken soep. Iedereen kotst je uit... (Nu al)
En dan waarschijnlijk ook nog het lef hebben om naar de supermarkt te gaan en te vragen of je ze terug mag brengen. En je geld terug mag... (Vorige crisis net zoiets met de tophypotheekjes) boehoe... Stoute banken!!!
Hoop overigens dat het anders loopt, maar het heeft er veel van weg ;)
Een huis verhuren is echter ook niet zonder risico, dus ik denk dat hier wel los zal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Yaa87 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:42:
Doe het dan gewoon lekker?
Je weet het toch beter, je hebt het geld, dus doe gewoon lekker wat je wil!

*Al vindt een groot deel van de bevolking je dan terecht een behoorlijke lul, maar goed, de koninklijke familie geeft het goede voorbeeld zullen we maar zeggen :X

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:15
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:12:
[...]

Ik ken wel enkele kennissen die een appartement hebben gekocht voor de verhuur. Bij een aantal daarvan verwacht je het niet eens.
Voor mij een teken dat er duidelijk sprake is van een bubbel, TINA, FOMO, JOMO, etc.
Eigenlijk is dit topic ook weer zo'n voorbeeld inclusief enkele reacties (oa @Skybullet ). Mensen praten over een woning verhuren alsof het om een fiets gaat.. Een woning kopen en verhuren is een serieuze bezigheid met dito risico als je 680k leent, de amateuristische manier waarop er over gesproken wordt (simpel en naïef) geeft voor mij aan dat het alleen maar mis kan gaan. :)

Wegblijven dus :).
En dan te bedenken dat TS niet eens zijn wachtwoord kan onthouden, laat staan een herstelmail aan te vragen 8)7

Socialisme heeft ook een volledig nieuwe betekenis gekregen.

Wat een topic _O-

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasibami
Dit woning 680k is niet te verhuren (te weinig rendement voor een duur nieuwbouw)

Ik ga huren tijdens het bouwen, en daarna ga ik misschien daar wonen maar misschien hem verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:50
Vanuit je huidige redenatie is de kans aanwezig dat je er verlies op draait zij het emotioneel of Financieel. Je vind geen koper je wacht te lang met het maken van beslissingen waardoor te veel op het einde komt te liggen. Je zit op gezadeld met een huis niet na jou smaak.
Zoals eerder vermeld mensen kopen geen kale bouwkavel, maar verwachten een huis dat af is.
Welke opties zitten er wel of niet bij. Met tuin, keuken, badkamer, meerdere wc, elektra op extra plekken vloerverwarming, vloer etc zit je voor deze klasse snel aan 2 ton extra.

Maximale hypotheek + al je geld erin pompen en tussentijdse huren. Kans op succes voor maar 10% rendement?

Als je de redenatie omdraait en er vanuit gaat dat je er gaat wonen. Mocht de situatie zich tussentijds voordoen en je kan het tegen winst verkopen is het mooi meegenomen. In dit geval ben jij namelijk altijd de winnaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:46
President schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:54:
In de laatste twee nieuwbouw woningen welke we gingen bekijken werd de hele trapkast ook nog eens ingenomen door een opslag tank i.v.m. warmtepomp... Dat gecombineerd met een kleine woonkamer zorgt helemaal voor 0,0 opslag ruimte beneden. Snap niet waarom ze dat ding niet standaard op zolder installeren
offtopic:
Een cv-ketel is brandgevaarlijk, en daarom staat-ie op zolder, zodat je een goede kans hebt om het huis te verlaten. Bij een warmtepomp is waterlekkage het grootste risico, en dat is juist fijner op de benedenverdieping. Verder moet er natuurlijk een leiding naar de bron lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Sport_Life schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Nou ja, anders gezegd: geen uitbouw, witte tegels in de badkamer (had jij daar geen spijt van? ;)) , muren moet je echt stucen/reno behangen , etc. 70k is echt niks voor een nieuwbouwwoning en als ik jouw posts in dat topic zo lees red jij het ook (net) niet met 70k meerwerk :P.

Los daarvan heb ik zelf wel enorm genoten van het nieuwbouw project, maar dat kwam ook doordat we een behoorlijk budget hadden door de overwaarde uit ons stadsappartement die veel hoger was dan vooraf bedacht.
Ik besteed zelfs minder dat 70k aan het meerwerk en afwerking maar dat is een keuze.Ik had ook veel overwaarde om lekker los te gaan(huis in Amsterdam verkocht en buiten Amsterdam gekocht).

Mijn punt is dat het ontbreken van sommige extra opties voor veel mensen geen reden is om een bestaande woning niet te kopen. Hoeveel mensen kijken tijdens een bezichtiging naar hoeveel stopcontacten er zijn en loze leidingen? Leuk dat jij er 10k extra aan hebt besteed maar 9 van de 10 keer nobody gives AF.

Een ontbrekende uitbouw valt natuurlijk wel op maar men doet hier alsof dat altijd een onmisbare optie is. Als de woning verder ruim is niet per se nodig.

En ik geniet ook van mijn nieuwbouw traject sinds ik door heb dat het afwerken niet zoveel hoeft te kosten als mensen zoals jij pretenderen A fool and his money are soon parted🙂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

als @nasibami inderdaad het alter ego is van [@~nemcuon] dan ben ik benieuwd wat het volgende onlogische proefballonnetje/ingewikkelde constructie wordt waar we over na mogen gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 1279036 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:53:
als @nasibami inderdaad het alter ego is van [@~nemcuon] dan ben ik benieuwd wat het volgende onlogische proefballonnetje/ingewikkelde constructie wordt waar we over na mogen gaan denken.
Gezien het een volhouder is (meerdere topics, zelfde onderwerp) hoop ik gewoon dat hij het doet. Dan graag de business case vooraf delen en achteraf het resultaat. Hoeven we ook allemaal niet meer te adviseren en speculeren.

Dan maar hopen dat heel NL niet in paniek schiet als de rente met een paar tienden procentpunt omhoog schiet en dan maar hopen dat de potentiele kopers niet afhaken als bepaalde essentiële keuzes niet lekker blijken te zijn (net-niet keuken, net-niet badkamer, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 1279036 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:53:
Ik vind het wel erg zorgwekkend als dat blijkbaar de doelgroep is die een huurpand aanschaft. Niet voor mij persoonlijk, heb zat overwaarde dus de boel mag best in elkaar klappen, maar voor heel veel andere mensen die net zijn ingestapt op ATH.

Ik heb een paar jaar geleden overwogen ons stadsappartement aan te houden voor verhuur, maar ik kwam toen al niet boven de 3-4% rendement uit (los van de waardestijging). Inmiddels is de prijs nog 20% hoger, ik vraag me af hoe mensen het nu rendabel krijgen zonder alles bij de huurder neer te leggen. (Ik ga uit van de waarde van het pand, niet de aankoopprijs of de lening die erop rust).

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Sport_Life schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:18:
[...]

Ik vind het wel erg zorgwekkend als dat blijkbaar de doelgroep is die een huurpand aanschaft. Niet voor mij persoonlijk, heb zat overwaarde dus de boel mag best in elkaar klappen, maar voor heel veel andere mensen die net zijn ingestapt op ATH.

Ik heb een paar jaar geleden overwogen ons stadsappartement aan te houden voor verhuur, maar ik kwam toen al niet boven de 3-4% rendement uit (los van de waardestijging). Inmiddels is de prijs nog 20% hoger, ik vraag me af hoe mensen het nu rendabel krijgen zonder alles bij de huurder neer te leggen. (Ik ga uit van de waarde van het pand, niet de aankoopprijs of de lening die erop rust).
voor een deel van deze mensen is denk ik de redenatie dat de huur minimaal rente en beheer/onderhoud dekt en het echte rendement in de waardevermeerdering zit. Terugkijkend naar de afgelopen jaren een winstgevende strategie, maar er zijn ook tijdsperiodes te bedenken waarin het minder het geval was. Wat voor de komende jaren gaat gelden kunnen we achteraf concluderen.
altijd geleerd dat je beleggen en gokken het beste kunt beperken tot geld dat je 'over' hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:48
Ik heb op de vorige top van de markt gekocht. Eind 2007. Daarna kreeg ik:
  • Vervuilde grond ontdekt.
  • Bezwaarprocedure vanwege wijzigingen aan de oorspronkelijke bouwvergunning.
  • Tekort bouwvakkers
  • Faillisement aannemer door crisis + aansprakelijkheidskwestie in ander groot bouwproject.
  • Strenge winter
Daarmee ging een makkelijk bouwtraject over in een zeer moeilijk traject, dat uiteindelijk 50k extra gekost heeft en 2,5 jaar langer heeft geduurd dan gepland. Aan het eind wilde de bank ook niet meer meewerken en heb ik mijn eigen buffer volledig op moeten maken in de grootste crisis tot dan toe ooit.

Achteraf het nog wel waard geweest omdat ik er nu heel graag woon. Maar voor een belegging zou ik zo'n traject niet aanraden. Ow ja, ik vermoed dat niemand in 2007 gedacht zou hebben dat zijn huis bij oplevering 30% onder water zou staan.

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 10-05-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

nasibami schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:42:
Met de prijsstijging van rond 10% per jaar in Den Haag, zie ik dat de nieuwbouw dat ik zal krijgen is wel een kans van belegging, klopt het ?

- Nieuwbouw in Den Haag
- Aug 2021 begint hypotheek van rond 680k, Q4 2022 of Q1 2023 kan ik hem verkopen. De winst van 68k (10%) kan ik beetje verwachten.
- Door het verbouwen (rond 15 maanden) moet ik een kleine gedeelte van rente betalen (misschien max 10k): ik betaald wel de rente, maar ook een gedeelte krijg ik terug vanuit de bouwdepot ?

De kans van een prijs daling is erg klein (hypotheek rente is aan het beetje stijgen, maar de woning tekort is nog groot, plus alle belegingsgeld van de wereld gaat nu naar stock, crypto en vastgoed).

Wat denken jullie ?
als je die woning koopt om erin te wonen, is het eerder erg lastig om de winst er weer uit te halen... wat wil je dan gaan doen als je je woning verkoopt, onder een brug gaan slapen?

zelfs als de marktwaarde van zulk een woning best goed kan stijgen, heb je meestal ook die woonruimte in dat gebied nodig en tenzij je bereid bent veel kleiner, minder luxeus of in een veel slechtere buurt een vervangende woon ruimte te kopen of zelfs te huren, haal je er nooit een beleggingswinst' uit...

maar dat hoeft ook niet, als je ergens met eel plezier woont is _dat_ eigenlijk de véél belangrijkere winst die je er uit kan halen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic gaat onderhand alle kanten op en de TS had al andere topics lopen. Slotje dus.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.