Inschatten te koop nieuwbouw (nog te opleveren)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 15:48
Hoe inschatten jullie de markt waarde van een nieuwbouw, die nog op te leveren is ?

Bij een nieuwbouw die Q4 2021 - Q1 2022 klaar is, wilt iemand mij zijn woning NU verkopen.

- Koop prijs (kale woning) Mei 2020: kosten: 398k
- Warmte pomp systeem, koopovereenkomst April 2020: kosten 12k
- Upgrade keuken: rond Nov 2020: kosten 6.3k
- Uitbouw, aanpassingen deuren, badkamer begin 2021: kosten 39k
--------------------------------
Totale kosten: 455.3k, waarvan 398k voor het kale-huis (dit was rond Mei 2020 betaald) en 57.3k van extra-faciliteiten (keuken, uitbouw, badkamer) (dit was gemiddelde Dec 2020 betaald)

Vragen:
1) Als ik nieuw wil een koopovereenkomst met de verkoper hebben, moet ik nu (rond Juni/Juli) betalen of moet ik pas Q4-2021/Q1-2022 betalen ?
2) Stellen we voor dat ik pas December 2020 moet betalen, ik zie dat de gemiddelde huis prijs stijging is rond 10% in mijn regio, dus een woning is rond 15% gestegen na 18 maanden (tussen Mei 2020 en Dec 2021).

Dan klopt het als mijn inschatting is als volgt ???

- Geindexeerd kale huis prijs: 398 * 1.15 = 457.7
- Geindexeerd upgrade of extra faciliteiten in het huis: 57.3 * 1.02 = 58.446 (inflatie is 2% voor het heel jaar tussen Dec 2020 en Dec 2021)
------------
Totale ingeschatte woning prijs (off markt) in Dec 2021: 516.146k

Nu als de verkoper dit op Funda wilt verkopen, dan de overbidding van dit woning is ergens tussen 0% en 10%, dus de marktwaarde van de woning is tussen 516.146k en 567.76k

Ben ik ongeveer correct ? Wat denken jullie ? Hartelijke bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Daarvoor missen wel wat essentiele details als het aantal vierkante meters huisoppervlak en perceelgrootte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
Ik denk dat hier zonder de regio te noemen niet heel erg veel zinnigs over gezegd kan worden. In bepaalde regio's zal bijv. overbieden niet relevant zijn terwijl in andere regio's dit mogelijk wel het geval is.

Ik vind 570k vrij veel klinken voor een nog niet gebouwd huis van 398K, maar goed dat ben ik. Moeten die upgrades wel heel erg in jouw smaak vallen anders gooi je mogelijk zo 60-70k weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Woonoppervlak: 116 (origineel) + 10.8 (uitbouw) = 126.8 m2
Perceel oppervlak: ik ben nog op te zoeken, iets tussen 109 t/m 162 m2 (er zijn een paar woningen die met 109m2, andere woningen met 162 m2)

[ Voor 28% gewijzigd door noucmen op 03-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
nemcuon schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:58:
Woonoppervlak: 116 (origineel) + 10.8 (uitbouw) = 126.8 m2
Perceel oppervlak: ik ben nog op te zoeken.
De gemiddelde vierkantemeterprijs in Rijswijk is 3200 euro. Met een nieuwbouwhuis zit je daar uiteraard wat boven omdat alles splinternieuw is, maar 570 lijkt mij erg prijzig voor een dergelijke woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:05
Jouw rekensom lijkt mij veel te hoog. Vergeet niet dat je de waarde van aanschaf van uitbouw/keuken nooit een op een terugkrijgt in de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:02:
[...]

De gemiddelde vierkantemeterprijs in Rijswijk is 3200 euro. Met een nieuwbouwhuis zit je daar uiteraard wat boven omdat alles splinternieuw is, maar 570 lijkt mij erg prijzig voor een dergelijke woning.
Dit woning in Rijswijk buiten (113m2 woonen, 132m2 perceel, bouwjaar 2014) wordt straks verkocht voor rond 550k denk ik https://www.funda.nl/koop...41392048-buitensingel-16/

Met een andere woning ook in rijswijk buiten: Anjelier 16: 140m2 wonen, rond 170m2 perceel, bouwjaar 2014 was mijn bod van 569k in April dit jaar niet geaccepteerd (maar misschien omdat ik geen aankoopmakelaar heeft gehad, en de verkoopmakelaar heeft mij gebeld dat er "een veel hoger bod en een heel lagere hypotheek" was van iemand anders)

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 03-05-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kale prijs met 15% omhoog gooien? En denken dat alle extra's ook nog eens volledig (met 2% indexatie) te halen zijn. Lijkt me echt niet realistisch. Nu is ds huidige markt wel compleet krankzinnig.. Dus kan het mogelijk nog waarheid woeden ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:39
Vergeet buiten je boven genoemde kosten niet de kosten die nog komen nadat je de sleutel hebt gekregen. Houdt rekening met minimaal nog 50k voor:

- Afwerken muren:
- Vloeren
- Raamdecoratie
- Tuin
- Bestrating tuin/oprit
- Meubels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, de 'extra's ' zijn nog niet geïmplementeerd, dus je kunt deze toch ook gewoon cancellen? Kaal huis, dus als iemand Wt laat doen aan de badkamer en de keuken zit je toch nog te kijken tegen een afbouw van een maand of 2... Kun je ook je eigen voorkeur kiezen hiervoor en nu die 50k in je zak houden.
Verder, ik woon inhet zuiden en vind die prijzen voor 170 m2 grond echt waanzinnig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:56
Nieuwbouwprijzen lijken ieder jaar wel 10% gemiddeld te stijgen. Mogelijk mag de huidige eigenaar de woning tijdens de bouw of x jaar na oplevering niet zomaar verkopen, zie hun koopovereenkomst. Weet niet hoe het na oplevering zit of jij het nog VON (vrij op naam) of KK (kosten koper) kan kopen. Denk dat een adviseur je daar meer over kan vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22

EiT

nemcuon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:08:
[...]

Dit woning in Rijswijk buiten (113m2 woonen, 132m2 perceel, bouwjaar 2014) wordt straks verkocht voor rond 550k denk ik https://www.funda.nl/koop...41392048-buitensingel-16/

Met een andere woning ook in rijswijk buiten: Anjelier 16: 140m2 wonen, rond 170m2 perceel, bouwjaar 2014 was mijn bod van 569k in April dit jaar niet geaccepteerd (maar misschien omdat ik geen aankoopmakelaar heeft gehad, en de verkoopmakelaar heeft mij gebeld dat er "een veel hoger bod en een heel lagere hypotheek" was van iemand anders)
Dat huis is volledig afgewerkt, vergeet de kosten van @degrashopper niet, 450k komt dus meer in de buurt.

Keuken is vrij persoonlijk en zal voor die 6.3k nog vrij basic zijn.
Je kan toch beginnen met 470k te bieden?

Blijft een hoop geld voor zo’n hok met postzegel.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Begrijp ik het goed dat de vraag dus eigenlijk is, een (bevriend? bekende?) persoon wil jou zijn nog niet gereed zijnde nieuwbouwhuis verkopen, en de vraag is nu hoe je bepaalt wat een redelijke prijs is?

Het antwoord daarop is: geef ~500 euro uit en laat een taxateur die vraag beantwoorden. Je kunt nog zeggen, doe dat beiden, deel de resultaten met elkaar zodat je kunt zien of de beoordelingscriteria matchen of eventuele verschillen kunnen verklaren, en baseer daarop een prijs (die aannemelijkerwijs ergens tussen beide taxaties in zou liggen). En uiteraard kunnen beide, de taxatie(s) gezien hebbende, er ook van afzien. In elk geval heb je dan (beiden) iets om je op te baseren.

Reken er op dat je dat geld wel echt "kwijt" bent of het nou doorgaat of niet, want je kunt geen gevalideerde taxatie krijgen voor het aanvragen van een hypotheek op deze manier; het doel is immers niet dat, maar het vaststellen van de marktwaarde t.b.v. het maken van een geinformeerde beslissing over (ver)koop.

Overigens is het meeberekenen van een theoretische waardestijging tussen het moment van verkoop en het moment van overdrag niet per se logisch. Maar, het klinkt alsof je verwacht dat de verkoper het anders niet doet. Nu ja, als je een taxatie hebt kun je voor jezelf nog denken of je als het ware wilt "overbieden" of niet om het buiten funda/makelaars om te doen. Kun je dat geld beter wel hebben liggen (buiten een hypotheek en andere te verwachten kosten om).

Oh ja: en je betaalt uiteraard bij overdracht bij een notaris. Dat moment kun je met de verkoper kiezen. Zou kunnen na oplevering van het huis door bouwer aan hem, zou ook daarvoor al kunnen, dan neem je alle rechten/plichten/risico's m.b.t. de bouw over - althans, als de verkoper dat mag van de voorwaarden die aan hem zijn gesteld bij aankoop (edit: volgens Sport_life hieronder mag dat meestal niet; dus kan dan pas na overdracht). Ik heb geen idee wat handiger is; vraag een hypotheekadviseur daarnaar?

Het gaat om veel geld en een niet-standaard situatie, dus ik zou geen beslissingen nemen puur op basis van wat mensen op een internet-forum posten.

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 03-05-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Buiten bovengenoemde punten is het ook niet echt van belang wat de prijs over een jaar zal kunnen zijn, maar wat je nu wil betalen.
Wij hebben ons huis afgelopen oktober bekeken, vorige maand de sleutel gekregen en vorige week het oude huis opgeleverd. De verkoopmakelaar van de kopers van ons oude huis gaf aan dat zelfs vergeleken met oktober vorig jaar de markt nog gekker is geworden. Het kan dus best zijn dat we veel meer hadden gekregen als we later hadden verkocht, maar we hebben toen gekozen voor de zekerheid van een verkocht huis in plaats van gokken op de hoogste opbrengst. Voor hetzelfde geld was de markt weer wat bekoeld (ok, kleine kans) of kwam die ene koper die een mooi bedrag wilde geven later niet langs. Het (ver)kopen van een huis is tegenwoordig een soort loterij volgens mij.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat een stijging van >50k erg veel is voor een huis dat nog niet eens af is, en waar je nog zoveel in moet steken om het helemaal ingericht te krijgen (inclusief tuin, afwerking etc.).

Ik zou het dus zoals hierboven ook gezegd wordt nu laten taxeren, en samen met verkoper proberen op een prijs uit te komen waar jullie nu beide tevreden mee zijn en niet gaan gokken wat het over een jaar zou moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt pas eigenaar worden na oplevering. Dus dan ook pas betalen (ingaan hypotheek).

Vwb prijs zou ik zeggen VON prijs + meerwerk, dus 455,3k.
Bij oplevering kan de waarde hoger of lager zijn, dat is dan geluk of pech voor verkoper als je nu de prijs vastzet.

Als je het realistisch wil doen zou je moeten wachten tot oplevering, dan taxeren en alles in gang zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2021 10:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Men lijkt hier even de waardevermeerdering bij oplevering te vergeten. Een nieuwbouwhuis van de genoemde waarde is direct na oplevering, zeker in de huidige markt, direct 50k+ extra waard. Dat komt bóvenop de waardestijging tijdens de bouw.

Zoals besproken zijn een aantal zaken (warmtepomp e.d.) niet direct 1:1 mee te nemen als meerwaarde, maar die waardestijging bij oplevering compenseert dat aardig.

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 03-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Sport_Life schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:02:
Je kunt pas eigenaar worden na oplevering. Dus dan ook pas betalen (ingaan hypotheek).
Volgens mij ben jij hier wel aardig in thuis; waarom kan het niet eerder? Omdat niemand je dan een hypotheek geeft? Of omdat de verkoper het niet mag verkopen voor oplevering (in gebruikelijke overeenkomsten)? Of nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

degrashopper schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:21:
Vergeet buiten je boven genoemde kosten niet de kosten die nog komen nadat je de sleutel hebt gekregen. Houdt rekening met minimaal nog 50k voor:

- Afwerken muren:
- Vloeren
- Raamdecoratie
- Tuin
- Bestrating tuin/oprit
- Meubels?
Dit. De kosten die je nog hebt NA de oplevering vallen altijd tegen.
De waarde van het huis na oplevering is ca. 450k - ik zou dus ook niet meer bieden dan 450k.

Verder vraag ik mij af of de woning überhaupt al doorverkocht mag worden, want meestal zit er een soort clausule in de KAO dat dit de eerste 1-3 jaar niet mag. (bescherming tegen opkopende investeerders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

pagani schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:05:
Men lijkt hier even de waardevermeerdering bij oplevering te vergeten. Een nieuwbouwhuis van de genoemde waarde is direct na oplevering, zeker in de huidige markt, direct 50k+ extra waard. Dat komt bóvenop de waardestijging tijdens de bouw.
Mag ik jouw glazen bol even lenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Mag ik jouw glazen bol even lenen ?
Ik heb in de afgelopen tien jaar tweemaal nieuwbouw gekocht, is dat genoeg ervaring? Dat nieuwbouw meer waard wordt bij oplevering is gewoon een feit (daar zit hem ook het trucje in van steeds weer nieuwbouw kopen om elke keer die meerwaarde mee te pakken)

Dat is eenzelfde zekerheid als een auto die je koopt na het uitrijden van de garage 5% van de waarde verliest.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 03-05-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals besproken zijn een aantal zaken (warmtepomp e.d.) niet direct 1:1 mee te nemen als meerwaarde, maar die waardestijging bij oplevering compenseert dat aardig.
Wat een onzin. De woning is dan nog niet eens 'bewoonbaar'. Het kost nog ca. 50k om de woning bewoonbaar en naar wens te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een kwats. Dan wordt het wel heel makkelijk geld verdienen. Huis kopen, klein jaartje wachten, huis verkopen. 50k verdiend. Zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wilke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:06:
[...]

Volgens mij ben jij hier wel aardig in thuis; waarom kan het niet eerder? Omdat niemand je dan een hypotheek geeft? Of omdat de verkoper het niet mag verkopen voor oplevering (in gebruikelijke overeenkomsten)? Of nog iets anders?
Verkoper heeft contract met de aannemer/ontwikkelaar en dat contract is meestal niet overdraagbaar.
Dus eerst opleveren, daarna mag verkoper ermee doen wat ie wil. Tenzij er antispeculatie bedingen in het contract staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pagani schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Ik heb in de afgelopen tien jaar tweemaal nieuwbouw gekocht, is dat genoeg ervaring? Dat nieuwbouw meer waard wordt bij oplevering is gewoon een feit (daar zit hem ook het trucje in van steeds weer nieuwbouw kopen om elke keer die meerwaarde mee te pakken)
Volgens mij ging die wetmatigheid ook op voor de meerderheid van bestaande bouw in de afgelopen 10 jaar ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Wat een kwats. Dan wordt het wel heel makkelijk geld verdienen. Huis kopen, klein jaartje wachten, huis verkopen. 50k verdiend. Zo werkt het natuurlijk niet.
Genoeg buren hier in de nieuwbouwwijk die het drie fases na elkaar hebben geflikt. Drie keer een huis casco laten opleveren en al verkopen tijdens de bouw, daarna in een luxere wijk gaan wonen of de winst pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 03-05-2021 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:02:

Vwb prijs zou ik zeggen VON prijs + meerwerk, dus 455,3k.
Bij oplevering kan de waarde hoger of lager zijn, dat is dan geluk of pech voor verkoper als je nu de prijs vastzet.

Als je het realistisch wil doen zou je moeten wachten tot oplevering, dan taxeren en alles in gang zetten.
dat hangt van de aannemer/ontwikkelaar af. in ons contract stond dat je voor oplevering alleen met hun instemming kan verkopen. Dat is met 2 huizen gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pagani schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is eenzelfde zekerheid als een auto die je koopt na het uitrijden van de garage 5% van de waarde verliest.
Dat gold ook voor bestaande bouw. En je moet ook weer iets terug kopen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Dat gold ook voor bestaande bouw. En je moet ook weer iets terug kopen. |:(
Maar de nieuwbouwprijzen stijgen (momenteel) minder snel dan de bestaande markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Tja, maar als je daarvan wilt genieten moet je het huis niet willen verkopen voordat het ook maar afgebouwd is. Als je iets (ver)koopt per datum X, moet je de waarde zien vast te stellen die het op dat moment redelijkerwijs heeft. Niet de speculatieve waarde-ontwikkeling op moment X+n, bv. zoals het moment van overdracht of een ander later tijdstip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een nieuwbouwwoning in aanbouw. Als ik zie wat de VON prijs is, en wat het me uiteindelijk gaat kosten. Verwacht ik weinig tot geen winst de komende 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:43
Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:11:
Ik heb een nieuwbouwwoning in aanbouw. Als ik zie wat de VON prijs is, en wat het me uiteindelijk gaat kosten. Verwacht ik weinig tot geen winst de komende 2 jaar.
Dat hangt echt van de omgevingsfactoren af. Wij hebben de sleutel in feb19 gekregen, als we nu zouden verkopen houden we na aftrek van alle gemaakte kosten nog steeds tussen de 125-150k over.
Klinkt leuk, je hebt er alleen niets aan als je er gewoon blijft wonen ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:11:
Omdat je niet voor goedkope "nieuwbouw-flip" trucjes gaat maar voor waar je wilt wonen. Als je je woning praktisch casco zou laten opleveren (wat hier ook lijkt te gebeuren) heb je het grootste deel van de niet-direct-waardetoevoegende kosten (tuin, vloeren, wanden, deels ook keuken/badkamer want die wil toch iedereen anders) niet.
frumper schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Dat hangt echt van de omgevingsfactoren af. Wij hebben de sleutel in feb19 gekregen, als we nu zouden verkopen houden we na aftrek van alle gemaakte kosten nog steeds tussen de 125-150k over.
Klinkt leuk, je hebt er alleen niets aan als je er gewoon blijft wonen ;)
Hier vergelijkbaar, in twee jaar tijd van 432k naar 600k taxatiewaarde, maar afgaande op verkoop van huizen in de straat wordt er nog flink overboden.

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 03-05-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:46
pagani schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Maar de nieuwbouwprijzen stijgen (momenteel) minder snel dan de bestaande markt.
Dit is juist precies andersom. Volgens de indexcijfers van CBS 2015 tm q3 2020 nieuwbouw van 100 naar 151,8 en bestaande bouw van 100 naar 143,5.

Waardestijging door oplevering bestaat niet. De waardestijging komt puur door de stijgende markt en het feit dat de prijzen voor de nieuwbouw een jaartje of 2 voor de oplevering zijn vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:13
Verschil tussen voor en na oplevering is wel een verlaagd risico; wat ook wat waard is. Als een huis nog niet af is, kan er in theorie (en helaas soms ook in praktijk) nog van alles mis gaan.

Hoeveel dat verschil in risico waard is, is uiteraard lastig in te schatten, maar het is er in ieder geval wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noucmen
Dus het is beter als ik een taxateur bellen om dit te evaluaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lijkt mij inderdaad beter. Die kan gewoon een onafhankelijk waarde oordeel geven en dan weet je ook de werkelijke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:05
Rijswijk Buiten is ook behoorlijk populair, dus ik weet niet of een taxatiewaarde gelijkstaat aan de verwachte verkoopwaarde.. Er is enorme vraag naar woningen in de wijk tegenover zeer beperkt aanbod. Dus mensen zullen zonder moeite 'te veel' betalen om er te kunnen wonen. Bedenk je ook even dat je nu bijna 6 ton gaat neerleggen voor iets wat 5 jaar geleden net aan 2,5 ton kostte (maargoed, waar is dat anders).

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 03-05-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Is er onderhand geen woonplicht voor de koper van minimaal 1 jaar bij nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Henvar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:11:
Is er onderhand geen woonplicht voor de koper van minimaal 1 jaar bij nieuwbouw?
De verkoper gaaf mij een reden dat hij "niet goed voel omdat in zijn religie (Islam) het mag niet een hypotheek nemen, dus hij heeft dit gekocht, maar nu wil hij dit niet meer wonen, hij gaat wel huren ipv kopen". Hij heeft dit reden ook gebruiken om een toestemming van de ontwikkelaar te krijgen.

Erg een grappig reden, omdat hij heeft zijn vorige woning ook net verkocht (zonder een hypotheek kan iemand in huis kopen in NL ???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
@nemcuon
De huizenprijzen in Rijswijk Buiten zijn echt hard omhoog gegaan.
Maar van wie kan je deze woning kopen? Is de onderhands zonder dat deze op de markt komt?
Want om een kale woning bewoonbaar te maken kost je ook nog een hoop geld, zeker nu. Aannemers vragen de hoofdprijs, dus enkel als je handig bent is het nog binnen de perken te houden.
Dus als je straks voor 600K klaar bent mag je blij zijn. Gekke tijden nu.
Persoonlijk zou ik nooit een nieuwbouwhuis willen hebben. Veel zaken die je moet doen (iets simpels als een gordijnroede) kosten alles bij elkaar veel geld, maar leveren weinig extra waarde op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Als je het vermogen hebt kun je prima een huis kopen zonder hypotheek (en als het goed is heeft ook elke strenge moslim inderdaad geen hypotheek. Sterker nog, vroeger gold het niet mogen lenen aan iemand voor rente ook bij het Christendom, daarom had een bank destijds altijd een Joodse medewerker in dienst die dat wel mocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Zo kan het wel degelijk werken. Prijzen van nieuwbouw woningen zijn vaak erg gunstig omdat ze een aardige tijd van te voren vastgelegd worden en niet verhoogd mogen worden. Er wordt ook niet op geboden, het gaat op basis van inschrijving en loting.

Voorbeeld uit de buurt hier, 40 nieuwbouw woningen worden aangeboden voor prijzen van 228k voor 60m2 en 364k voor 110m2. Er zijn in totaal 2700 inschrijvingen op die woningen en de winnaar wordt bepaald door loting. Wat denk je dat er zou gebeuren als er geboden moest worden? Die prijzen schieten dan omhoog, dan is 50k extra een lachertje.
Bron: https://www.duic.nl/wonen...oningen-in-leidsche-rijn/

De woningen worden ook pas in 2023 opgeleverd, blijft de markt stijgen zoals hij de afgelopen jaren gedaan heeft dan maak je daar in een flinke klapper op als je hem direct na de bouw zou kunnen verkopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Update:

Dit nieuwbouw in Rijswijk Buiten is alleen maar 128 m2 (uitbouw), kavel 120-130 m2, 4 slaapkamers.
Vinden jullie dat dit te duur is dat de verkoper 575k vraagt ?

[ Voor 121% gewijzigd door noucmen op 05-05-2021 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hoe levert ie het op? Komen er nog kosten bij voor keuken, badkamer en verdere afwerking? Zo ja, dan vind ik het best wel aan de prijs ja. Zoals eerder gezegd -> zorg nou gewoon voor een taxateur, die kan morgen komen, heb je vrijdag of begin volgende week een waarde. Wij kunnen alleen maar gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

nemcuon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:52:
Update:

Dit nieuwbouw in Rijswijk Buiten is alleen maar 128 m2 (uitbouw), kavel 120-130 m2, 4 slaapkamers.
Vinden jullie dat dit te duur is dat de verkoper 575k vraagt ?
Wij gaan over 2 maanden ons huis in Rijswijk Buiten ook te koop zetten. Wel volledig afgewerkt, rijtjeshuis,130M2, nul-op-de-meter in volledig eigen beheer, eigen parkeerplek en aan het vaarwater. Deze gaat online voor 625k-630k vraagprijs. Om je een idee te geven ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Atlas schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Wij gaan over 2 maanden ons huis in Rijswijk Buiten ook te koop zetten. Wel volledig afgewerkt, rijtjeshuis,130M2, nul-op-de-meter in volledig eigen beheer, eigen parkeerplek en aan het vaarwater. Deze gaat online voor 625k-630k vraagprijs. Om je een idee te geven ;)
Hoe groot is jullie perceel (in m2), hoe groot is de inhoud (in m3) ? En bouwjaar is rond 2018 denk ik ?
Pagina: 1