Skyaero schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:18:
[...]
Ik kan het appartement niet kopen, omdat het niet aangeboden wordt op de markt. Maar bij gelijkblijvende maandlasten had ik nu wel degelijk het budget gehad om dat appartement te komen. Sterker nog, ik zou net zoals @
Rubbergrover1 goedkoper uit zijn. De hypotheken die ik echter online vindt, hebben allemaal lagere maandlasten. Daar verbaasde ik mij over. Waarom mocht ik in 2008 wel 800 euro per maand dokken en nu nog maar 500 euro? @
CVTTPD2DQ heeft daar enigzins inkijk in gegeven, maar het verhaal is nog niet compleet.
Je noemt zelfs immers dat als ik zou moeten huren, mijn maandlasten sowieso op 1k per maand komen te liggen. Zijn de hypotheekregels dan ZO streng geworden? Of is er meer aan de hand?
Bij gelijkblijvende maandlasten ja, maar die zijn er niet
Het prijsverschil zit volgens mij volledig in de rente; ik vermoed dat jij zo'n 200-300 euro rente per maand betaalde? Die valt nu zo goed als weg natuurlijk.
Je zou best kunnen stellen dat hypotheekregels voor starters nu daardoor vrij streng zijn. Tegelijkertijd, ik heb hiervoor al uitgelegd dat dit oprekken enkel averechts werkt.
Blijf ik bij mijn vraag hangen: waarom ligt dat alleen aan de rente? Een starter heeft net zoveel voordeel van een lage rente als een doorstromer?
Nee. Een doorstromer mét hypotheek, profiteert dubbel van dalende rentes.
Door een dalende rente kunnen mensen meer lenen, en wordt een huis (gegeven dat er schaarste is) meer waard.
Hierdoor kent de doorstromer een toegenomen woningwaarde. Bij verkoop wordt het huis verkocht boven de oorspronkelijke aankoopprijs; de overwaarde.
Daarnaast kan de doorstromer zelf ook zijn hypotheek oversluiten naar eentje met een lager rentepercentage. Hierdoor kan hij tegen dezelfde maandlast, meer geld lenen (net als de starter).
Feitelijk staat de doorstromer er hetzelfde voor als de starter, met als verschil dus die overwaarde. Nu is enkele tienduizenden euro's overwaarde wellicht nog te overzien voor een relatief gelijkwaardig speelveld, maar doorstromers in een modale gezinswoning hebben nu regelmatig 100.000 tot 200.000 euro aan overwaarde; een meervoud aan netto jaarsalarissen. Valt niet tegenop te sparen; zelfs 3e prijs in de Staatsloterij zal regelmatig onvoldoende zijn.
Als men deze overwaarde gebruikt om te 'overbieden' onstaat een vicieuze cirkel omhoog waar de starter onmogelijk tussen komt. Als starters vervolgens steeds minder woning gaan accepteren (want FOMO) en uiteindelijk 4 ton bieden op een appartement met 1/2 slaapkamers, dan kan dat hele overwaarde-piramidespel heel lang opgerekt worden.
Voor de starter is het fijn dat hij, als hij er tussen komt, relatief lage maandlasten kent. Maar: áls de rente stijgt, dan krijgt hij precies het tegenovergestelde dubbele nadeel. Er ontstaat een onderwaarde (onder water staan) + hij kan dit niet financieren door de hogere rente welke leenruimte drukt. Er ligt dus een risico bij degenen die nu 'akkoord' gaan met een woning zonder toekomstperspectief, mocht de rente stijgen.
Laten we stellen dat een hypotheekrente onder de 0 (wat nodig is om het huidige treintje door te laten rijden, op termijn) erg lastig zal zijn.
Het overwaarde verhaal (waar ook @
CVTTPD2DQ het over heeft) volg ik ook nog niet. Stel twee woningen in 2011: Woning A wordt aangekocht voor 150k, woning B voor 450k. Nu tien jaar later zijn de woningen 33% meer waard: 200k (A) en 600k (

. Hoe helpt de overwaarde van 50k de bewoners van woning A nu om woning B te kopen? Het gat is van 300k (in 2011) naar 350k (400k - 50k overwaarde) gegaan. De overwaarde op de woning is dus juist ongustig.
Omdat je hier uit gaat van dat mensen gewoon zoveel geld cash op de bank hebben staan. In die situatie is doorstromen zeer ongunstig, inderdaad.
De meeste mensen hebben echter een hypotheek, waarbij ze veel meer geld tegen veel lagere lasten kunnen lenen. Dáár zit het hele verschil in.
Tenzij, woningen van type A veel meer in prijs zijn gestegen dan woningen in het duurder segment van type
B Maar is dat ook zo?
Ja, dat speelt ook. In principe zorgt het overwaarde-piramidespel ervoor dat overwaarde door de hele keten wordt doorgezet (elke doorstromer financiert de overwaarde van een volgende doorstromer), maar uiteindelijk beland het in een prijsklasse waarin de interesse afneemt. Plus dat de vraag naar 'starterswoningen' (aka, een eigen voordeur en een dak boven je hoofd) hard stijgt door grote krapte en interesse van beleggers.
Er zijn in dit topic verschillende pogingen gedaan om dat te duiden, maar een echt goede bron kan ik er niet echt uitpikken. Mijn onderbuik is wel vrij duidelijk dat de 'onderkant' (tot 250k) een stuk harder stijgt dan het prijssegment 750k+. Bijvoorbeeld omdat zo'n 250k-pand relatief eenvoudig in de vrije sector te plaatsen is qua puntentelling, en daarna te verhuren is voor zo'n 1000 euro, terwijl de hypotheeklasten lager liggen.
Je noemt wel een goed ander punt: het 2de inkomen. Doorstromers zullen gemiddeld genomen in een latere levensfase zitten met een (verdienende) partner. Maar die doorstromers concurreren niet met starters.
Startende stellen met beide een modaal inkomen (budget 300k-400k) concurreren wel degelijk met doorstromende alleenstaanden (200k-250k leenruimte + 100k-150k overwaarde) en/of doorstromende stellen die goedkopere maandlasten zoeken ipv een groter huis (300k leenruimte / 100-200k overwaarde - lagere hypotheekrentes zorgen voor lagere lasten).
En gezien alleenstaande starters er nu al een paar jaar niet meer tussen komen, is het niet meer dan logisch dat er vanzelf meer startende stellen ontstaan
Twee jaar geleden postte ik al eens dit.
Ja, niet lullen maar huizen bouwen.

Tja

dat roept iedere voor- en tegenstander al een jaar of 3, inclusief de zittende politieke partijen

Laten we zeggen dat dat niet lukt en ook op korte termijn niet gaat lukken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 10-05-2021 15:00
]