Tuurlijk.
Maar als jij bewust €1000 voor een woning vraagt en jouw huurder komt na 5 maanden opeens aan met "ik ben naar de huurcommissie gestapt, de huur gaat omlaag", verleng je diens tijdelijke contract na een jaar als je die woning op dat moment makkelijk ook voor €1200 kunt verhuren en 'ie nog geen maand leeg staat?
Of zorg je met wat kunst- en vliegwerk dat 'ie nipt boven de liberalisatiegrens uit komt en je huurder compleet in zijn hemd staat.
Ik kan me goed voorstellen dat je voor het verschil in opbrengst per maand, best een risico wil nemen. Zeker als de potentiële huurders in de rij staan. Ethisch is het misschien niet, maar dat is een andere discussie.
En niet elke verhuurder kent elke andere verhuurder, dit zijn geen dingen die grote cooperaties doen maar dit zijn huisjes melkers die gewoon je uit willen knijpen, denk je dat die wel moeite voor je zou doen als je dit niet zou aandragen? De houding is toch vaak zo min mogelijk geld erin steken zo veel mogelijk eraan verdienen dus dingen als onderhoud ed. kon je vanaf het begin ook vergeten met of zonder de juiste huur.
Je hebt genoeg verhuurders die een appartement/huis in de verhuur hebben omdat ( erfenis, samenwonen, geld gewonnen, niet kunnen verkopen ) die het gewoon zien als een stabiele vorm van extra inkomen. En die willen het graag stabiel houden ook. Een huurder die elke maand betaald en die het pand netjes houd en geen gezeik met de buurt/vve opleverd is dan heel fijn om te hebben. Je hebt ook huurders die niet betalen, en je pand uitgeleefd achterlaten zodat je alles mag vervangen.
Daar zit dus precies de crux. Je wil een stabiel inkomen en veel mensen streven naar winstmaximalisatie. Eigen portemonaille eerst.
In een markt waarbij je een zinvol risico loopt op een half jaar of jaar leegstand, kan ik me voorstellen dat je sneller óf zorgt voor liberalisatie (en dus uberhaupt geen last van het puntenstelsel), óf netjes onder de liberalisatiegrens blijft, maar wel alle punten mee telt.
Dan is het een risicocalculatie.
In een markt waarbij de vraag vele malen groter is dan het aanbod, hoe onethisch ook, kan ik beredeneren waarom mensen andere keuzes maken en denken "voor jou 10 anderen die niet zeiken en wél de volle mep betalen".
Zolang daar geen overheidsregulatie aan te pas komt (de huidige regels, samen met de regels mbt tijdelijke contracten, maken het relatief aantrekkelijk om alsnog de regels wat te buigen), blijf de situatie zoals die is.
Zelfregulatie werkt niet.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.