Is nog maar de vraag of (nieuwbouw) woningen nog ruimtes voor logeerkamers hebben, zeker in de stad, als iedereen kleiner 'moet' wonen vanwege beperkte woningbouw en onverwachte immigratie sinds 2015The Zep Man schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:01:
[...]
Zeker als men het logeren kan faciliteren hoeft dat niet duur te zijn. Andersom kunnen zij de Randstad ook eens ontsnappen.
Eigenlijk best bijzonder dat je als inwoner dus indirect bijdraagt aan het (on)vermogen van jouw plaatselijke bestuur. Niet heel erg solidair, hoewel uiteindelijk de solidariteit vast ook wel via het rijk wordt geregeld ergens. Hier in de gemeente was de stijging van het afgelopen jaar 5,2%, m.i. erg veel - zeker in een jaar zoals we dat hebben gehad. Gemiddeld komt dit ongeveer uit op 40€ per huisgezin.JanHenk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:19:
[...]
Iedere gemeente dekt z'n eigen begroting met de OZB en houdt daarbij rekening met de WOZ-stijging.
Het is mij wel eens gelukt om een logeerpartij te organiseren in een tweekamerappartement van 33 m2 met twee gasten (gelukkig een stelletje!).lama83 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:31:
Is nog maar de vraag of (nieuwbouw) woningen nog ruimtes voor logeerkamers hebben, zeker in de stad, als iedereen kleiner 'moet' wonen vanwege beperkte woningbouw en onverwachte immigratie sinds 2015
Waar een wil is, samen met een efficiënt ingericht interieur, is een weg.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Urbanisatie is over het algemeen genomen duur.N1ckk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:32:
[...]
Eigenlijk best bijzonder dat je als inwoner dus indirect bijdraagt aan het (on)vermogen van jouw plaatselijke bestuur. Niet heel erg solidair, hoewel uiteindelijk de solidariteit vast ook wel via het rijk wordt geregeld ergens. Hier in de gemeente was de stijging van het afgelopen jaar 5,2%, m.i. erg veel - zeker in een jaar zoals we dat hebben gehad. Gemiddeld komt dit ongeveer uit op 40€ per huisgezin.
De gemeente waar ik woon, één van de grotere plaatsen in FRL, hanteert veel hogere tarieven dan de naastgelegen gemeente die eigenlijk louter uit dorpen en iets grotere kernen bestaat. De lasten voor de eigenwoningbezitter een paar kilometer verderop zijn dus fors lager. En dan bedoel ik niet eens qua tarief, want dat levert dus een scheef vergelijk op als de (gemiddelde) WOZ-waardes afwijken, maar in absolute zin (dus hoeveel euro's OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing etc. betaal ik nu eigenlijk).
Mijn woongemeente heeft de OZB (in euro's) overigens verlaagd afgelopen jaar, ondanks 7 a 8% WOZ-stijging
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wat mij altijd verbaast is dat het CPI altijd heel laag is van het CBS, maar dat onze vaste kosten altijd meer stijgen dan het CPI. Energie stijgt sneller dan CPI, gemeentelasten stijgen harder dan het CPI, de BSO zegt ook altijd dat de kosten harder zijn gestegen dan het CPI. Dus er moet een ander onderdeel zijn in het CPI wat veel minder hard stijgt om al deze vaste kosten te compenseren...N1ckk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:32:
[...]
Eigenlijk best bijzonder dat je als inwoner dus indirect bijdraagt aan het (on)vermogen van jouw plaatselijke bestuur. Niet heel erg solidair, hoewel uiteindelijk de solidariteit vast ook wel via het rijk wordt geregeld ergens. Hier in de gemeente was de stijging van het afgelopen jaar 5,2%, m.i. erg veel - zeker in een jaar zoals we dat hebben gehad. Gemiddeld komt dit ongeveer uit op 40€ per huisgezin.
Maar zo te zien krijgen we binnenkort 40% salarisstijging, want als het minimum loon 40% omhoog gaat, zullen alle salarissen daarboven natuurlijk mee moeten stijgen. Als je nu 14 euro/uur krijgt, wil je straks natuurlijk niet het minimum loon verdienen. Als de euro dan 40% zakt in waarde ben je als woningbezitter natuurlijk wel spekloper.
https://www.ad.nl/buitenl...-meer-verdienen~ac163fee/
Ik vind het bijzonderder dat dit blijkbaar bijna de helft van de mensen niet interesseert, omdat die niet eens de moeite nemen om te gaan stemmen.N1ckk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:32:
[...]
Eigenlijk best bijzonder dat je als inwoner dus indirect bijdraagt aan het (on)vermogen van jouw plaatselijke bestuur.
Tsja, wat is veel? Het gaat dan om iets van een tiende promille van de gemiddelde woningwaarde. Dat kan ik nou niet echt wakker om liggen.Hier in de gemeente was de stijging van het afgelopen jaar 5,2%, m.i. erg veel - zeker in een jaar zoals we dat hebben gehad. Gemiddeld komt dit ongeveer uit op 40€ per huisgezin.
Volgens mij zijn veel 'geliefde' plekken in de Randstad de laatste jaren juist minder gestegen dan de periferie en dan de plekken in de Randstad waarvan men voorheen vond dat je daar absoluut niet zou moeten willen wonen. Je zult dan dus wel goed moeten bedenken waar je je woning zou moeten kopen om goed van waardestijging te kunnen profiteren. En dan zou je ook op dit moment op die plek moeten willen wonen.Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:10:
[...]
- naar een regio gaat die minder hard stijgt dan de regio waar je nu woont. (lees vanuit de randstad richting de "uithoeken")
(En een flinke portie 'geluk' hebben)
Wellicht valt daar een argument te maken als je enkel vanuit je eigen portemonnee kijkt als huiseigenaar. Bedenk echter dat die prijsstijgingen wel degelijk realiteit zijn wanneer je nog niet hebt kunnen instappen in de huizenmarkt, die kloof wordt alleen maar groter.FreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:17:
Ware het niet dat je die prijsstijgingen niet voelt in je portemonnee maar die belastingen wel.
Die prijsstijgingen heb je echt alleen iets aan als je verkoopt en dan;
- Emigreert
- Gaat huren (geen handige keuze, hooguit op latere leeftijd)
- Naar een krimpregio gaat (en die zijn er bijna niet meer)
Ik lurk al lang mee en dacht bij deze dump-email in mijn emailbox aan jullie: https://www.noviconferentie.nl/#section-overhetcongres. Omdat ik hier vaak AD, statistiekbureaus en CBS langs zie komen in de hyperlinks, hiermee een toevoeging van iets dat door een berg ministeries op poten gezet is (De organisatie van de dag is in handen van het Ministerie van BZK, in samenwerking met de Ministeries van DEF, EZK, I&W, LNV, VWS, OCW en VNG, IPO, UvW en SKG)
Aantal sessies gaan over de huizenmarkt, uitstraling en wijkgerichten aanpakken.
* Tomino ziet nu pas dat dit event vandaag plaatsvind
Aantal sessies gaan over de huizenmarkt, uitstraling en wijkgerichten aanpakken.
* Tomino ziet nu pas dat dit event vandaag plaatsvind

[ Voor 5% gewijzigd door Tomino op 31-03-2021 14:34 ]
Het speelt in alle sectoren, net bij een nieuwbouwproject in het midden van het land uitgeloot voor een tweekapper van 800k+. Alles weg, vrijwel elke kavel 10x of meer overtekend...lama83 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:46:
iets minder verwachten ja, maar het kan nog extremer met concessies:
https://www.ad.nl/dossier...-diezelfde-50m2~ad69015f/
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.oogtv.nl/2020...n-groningen-stijgen-fors/JanHenk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:25:
[...]
Als de WOZ niet met 10% was gestegen maar gelijk was gebleven, was het tarief van de OZB dus met 20% gestegen.
15% dit jaar, en vorig jaar ook al tegen de 10% meen ik even snel uit mijn hoofd. Natuurlijk heeft het allemaal wel redenen, maar toch vooral een gevolg van het feit dat het rijk dure taken bij de gemeente over de schutting heeft gegooid en de ozb zo ongeveer de enige manier voor de gemeente is om structureel de inkomsten te verhogen om gaten in de begroting te kunnen dichten. (Heel zwart-wit betalen op dit moment de huiseigenaren de jeugdzorg en bijstand. Goedkoop als je in een gemeente woont met weinig aanspraak op dat soort voorzieningen. Duur als je in een stad woont.)
Guttegut, een paar tientjes meerCaayn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
[...]
Wacht maar tot je WOZ stijgt en als gevolg je belastingen mee omhoog gaan
Dit dus.
Totdat je de IB aangifte en het huurwaardeforfait ziet...
Dat zijn geen tientjes...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Toch is het vaak wel zo.JanHenk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:19:
[...]
In de volksmond is hogere WOZ = meer "belasting" (whatever belastingsoort that may be..).
Denk eens aan een vakantiewoning hierbij geldt de woz waarde als basis voor box 3....dus hogere woz waarde=hogere vermogensrendementsheffing.
Ik heb niet zoveel medelijden met de boomers en verhuurders en hun tweede woning in box 3
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De IB aangifte bij mij was een paar tientjes verschil (woz scheelde een ton). Huurwaarde forfait lijkt inderdaad paar honderd euro te schelen.hoevenpe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:24:
[...]
Totdat je de IB aangifte en het huurwaardeforfait ziet...
Dat zijn geen tientjes...
Dit dus.
Ik woon en werk in de stad, geen enkel probleem.Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:08:
[...]
En dat is niet mogelijk. Tenzij ze in de steden en op industrieterreinen grote skyscrapers gaan neerzetten natuurlijk... De enige plaatsen waar je nu nog enigszins een huis kunt krijgen is buiten de steden. En aangezien het gros van werkend Nederland in de steden werkt...
Ik beschouw mezelf als een eenverdiener. Al onze uitgaven zijn gebaseerd op mijn salaris, dus ook die voor wonen. Alles wat mijn vrouw verdient is mooi meegenomen. We hebben in het verleden bewust gekozen om te gaan wonen (mijn vrouw werkte destijds helemaal niet) waar ik werk en mijn vrouw heeft in dezelfse stad ook werk gevonden.Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:17:
[...]
En voor veel mensen is "gewoon" dicht bij werk winnen puur en luxe. Zowel omdat die woningen vaak een veel hoger prijskaartje hebben als omdat tweeverdieners niet vaak allebei het werk op fietsafstand kunnen hebben.
Ik beschouw het als een keuze, niet als luxe.
Dan is je inkomsten/uitgaven verhouding bijzonder goed. Het zou hier echt compleet onrealistisch zijn om te denken dat je op 1 salaris kan leven. Tenzij dat salaris bijzonder hoog is. Of je tijdens de vorige crisis goedkoop een huis hebt kunnen scoren.fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:50:
[...]
Wat is hoog, dat is een relatief begrip natuurlijk. Mijn eerste huis kocht ik ik net voor de crisis van 2008 op de top van de markt. Hele ongunstige tijd dus. Dat huis verkocht ik begin 2018 en net daarna kocht ik mijn huidige huis. Ik heb dus eigenlijk nooit echt kunnen profiteren van een gunstige markt.Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:26:
[...]
Dan is je inkomsten/uitgaven verhouding bijzonder goed. Het zou hier echt compleet onrealistisch zijn om te denken dat je op 1 salaris kan leven. Tenzij dat salaris bijzonder hoog is. Of je tijdens de vorige crisis goedkoop een huis hebt kunnen scoren.
Ik heb wel altijd heel goed kunnen sparen, dus ik heb altijd minimaal 20 procent van mijn huis direct af kunnen betalen. Van mijn eerste huis was dat zelfs meer dan 35 procent wat ik direct afgelost heb.
Mensen zouden elkaar tegenwoordig niet zo gek moeten laten maken. Ze zouden dat geld wat ze gebruiken om over te bieden beter kunnen gebruiken om direct af te lossen en zodoende minder rente te betalen. Je krijgt namelijk behoorlijke rentekorting als je direct een bepaald percentage aflost.
Eureka!fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:02:
[...]
.. Ze zouden dat geld wat ze gebruiken om over te bieden beter kunnen gebruiken om direct af te lossen en zodoende minder rente te betalen..
Huizen hier die vorig jaar 200k kosten gaan nu voor 250 de markt op en verkopen nog voor een kleine 10% meer. Niet overbieden betekent geen huis. Voor veel starters betekent dat als ze geluk hebben gratis wonen bij de ouders en pech hebben honderden euro's per maand. De huurprijzen zijn natuurlijk nog harder gestegen dus sparen in deze regio is bijna niet meer te doen.
Nee, ik denk dat je de oplossing hebt @fisherman!
Nee, ik denk dat je de oplossing hebt @fisherman!
Hoe gaan mensen een woning krijgen als ze niet overbieden dan?fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Wat is hoog, dat is een relatief begrip natuurlijk. Mijn eerste huis kocht ik ik net voor de crisis van 2008 op de top van de markt. Hele ongunstige tijd dus. Dat huis verkocht ik begin 2018 en net daarna kocht ik mijn huidige huis. Ik heb dus eigenlijk nooit echt kunnen profiteren van een gunstige markt.
Ik heb wel altijd heel goed kunnen sparen, dus ik heb altijd minimaal 20 procent van mijn huis direct af kunnen betalen. Van mijn eerste huis was dat zelfs meer dan 35 procent wat ik direct afgelost heb.
Mensen zouden elkaar tegenwoordig niet zo gek moeten laten maken. Ze zouden dat geld wat ze gebruiken om over te bieden beter kunnen gebruiken om direct af te lossen en zodoende minder rente te betalen. Je krijgt namelijk behoorlijke rentekorting als je direct een bepaald percentage aflost.
Het is een enorme luxe , als je toevallig (ja toevallig) een keer de leencapaciteit hebt gehad om op 1 salaris te kopen dan lijkt het een keuze. Dat is veel meer op een goed moment een huis moeten kopen dan keuze. Je had de markt mee , net als ik een aantal jaar terug. Nu zou ik 2 salarissen en een bak eigen geld nodig hebben voor mijn huidige woning. Wij keken ook op 1 salaris , maar simpelweg omdat dat al ruim voldoende was voor onze wensen. Nu zou dat nooit kunnen en dan is die keuze en dat verstandig doen gewoon geen optie.fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:50:
[...]
Ik beschouw mezelf als een eenverdiener. Al onze uitgaven zijn gebaseerd op mijn salaris, dus ook die voor wonen. Alles wat mijn vrouw verdient is mooi meegenomen. We hebben in het verleden bewust gekozen om te gaan wonen (mijn vrouw werkte destijds helemaal niet) waar ik werk en mijn vrouw heeft in dezelfse stad ook werk gevonden.
Achteraf is alles slim en weloverwogen, maar nu wil je gewoon door met je leven, kinderen krijgen enzovoort. Dus moet je nu wonen niet 5 jaar geleden of over 10 jaar.
Dus wat iedereen verstandig acht , kopen op 1 salaris is er zo een , is gewoon niet toepasbaar. Natuurlijk wil iedereen dat maar het is geen realiteit. Niet in de huidige markt.
Je spaarde onder andere condities , en je zat niet in een markt waarbij je ieder jaar 10% meer moet sparen , plus 2% inflatie derving , eigenlijk 10% want je wil het aanwenden voor een eigen huis , dus 50k in jaar 1 is 5000 euro minder ‘waard’ in jaar 2 , dat spaar je niet even bij hoe goed je het ook kan. Het is geluk en leencapaciteit , een leuk spaarbedrag helpt maar is niet wat de doorslag geeft of wat je ‘even’ bij elkaar spaart.fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Wat is hoog, dat is een relatief begrip natuurlijk. Mijn eerste huis kocht ik ik net voor de crisis van 2008 op de top van de markt. Hele ongunstige tijd dus. Dat huis verkocht ik begin 2018 en net daarna kocht ik mijn huidige huis. Ik heb dus eigenlijk nooit echt kunnen profiteren van een gunstige markt.
Tja ondertussen stijgen de huizenprijzen maar door. Als je nu als starter op de arbeidsmarkt 2k netto binnenhaalt en gratis bij je ouders woont en je partner doet dit ook had je vorig jaar door de lockdown toch samen in een jaar 40k bij elkaar gespaard. Dan gaat het wel hard. Dat zijn de mensen die nu hun slag slaan.
Niet iedereen kan gratis wonen bij ouders, maar veel mensen kunnen dit wel en daarvoor is duur huren gewoon een keus. Zelfs voor de lockdown had dit gekund, alleen was het toen veel moeilijker omdat je overal je geld uit kon geven. Nu worden veel mensen geforceerd thuis te blijven en is geld uitgeven veel moeilijker.
Niet iedereen kan gratis wonen bij ouders, maar veel mensen kunnen dit wel en daarvoor is duur huren gewoon een keus. Zelfs voor de lockdown had dit gekund, alleen was het toen veel moeilijker omdat je overal je geld uit kon geven. Nu worden veel mensen geforceerd thuis te blijven en is geld uitgeven veel moeilijker.
Wat je zegt klopt, maar tegen 5000 in een jaar is hopelijk best 'op te sparen', en als je dat niet kan is het misschien geen goed idee om aan een eigen woning te denken.CornermanNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:39:
Je spaarde onder andere condities , en je zat niet in een markt waarbij je ieder jaar 10% meer moet sparen , plus 2% inflatie derving , eigenlijk 10% want je wil het aanwenden voor een eigen huis , dus 50k in jaar 1 is 5000 euro minder ‘waard’ in jaar 2 , dat spaar je niet even bij hoe goed je het ook kan.
Het punt is niet zozeer dat je jaar-op-jaar 10% meer spaargeld moet hebben, maar 10% meer van de woningwaarde. Je salaris stijgt natuurlijk ook, maar oha. langzamer dan 10%, en in de laatste jaren gaat door de dalende rente je leencapaciteit alleen maar achteruit. Dus dat verschil groeit veel sneller dan 5000 euro per jaar.
Overigens kan de opmerking van @fisherman kloppen, boven de NHG-grens, als de rentestanden maar hoog genoeg zijn, of als rente maar belangrijk genoeg is.
Neem het voorbeeld van een puur aflossingsvrije hypotheek, dan is de rente bij 100% financiering 1,15%. Voor een hypotheek van 400000 betaal je dan 4600 euro op jaarbasis.
Als je 46000 euro spaargeld kunt inleggen, kun je voor dezelfde hypotheeklast ineens 460000 euro lenen. Voor 90% financiering zakt de rente namelijk naar 1%. 46000 euro spaargeld, 60000 euro meer 'huis'.
Maar voor annuitaire financiering kan ik het verhaal - met de huidige rentestanden - niet kloppend krijgen.
Is misschien wel hun pensioenpotje....heb je niet altijd zelf in de handSport_Life schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:44:
Ik heb niet zoveel medelijden met de boomers en verhuurders en hun tweede woning in box 3
Die 10% "waardemindering" gaat over de aankoopwaarde van de woning natuurlijk, dus die 50k spaargeld is 33k "minder waard" als het na een jaar voor een woning van 330k wordt aangewend = 17k blijft over. (En 2% minder als het voor een auto of ander consumptiegoed wordt gebruikt).CornermanNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:39:
[...]
Je spaarde onder andere condities , en je zat niet in een markt waarbij je ieder jaar 10% meer moet sparen , plus 2% inflatie derving , eigenlijk 10% want je wil het aanwenden voor een eigen huis , dus 50k in jaar 1 is 5000 euro minder ‘waard’ in jaar 2 , dat spaar je niet even bij hoe goed je het ook kan. Het is geluk en leencapaciteit , een leuk spaarbedrag helpt maar is niet wat de doorslag geeft of wat je ‘even’ bij elkaar spaart.
Inflatie zit ook al in die 10%
Dus eigenlijk is de waardevermindering geen 10%, maar 66% (van je spaarbedrag).
Deze cijfers geven aan hoe krankzinnig de woningmarkt is.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2021 22:34 ]
Zelfs met een dubbel IT salaris zouden we een probleem hebben als we een huis in de buurt van ons werk zouden willen kopen, waar ik niet gillend gek zou worden (ik kan erg slecht tegen drukte). In ons vorige huis waren we ook het liefst niet thuis, maar ergens anders (en dat was in het oudere deel van een nieuwbouwwijk in Assen, die heel ruim opgezet was...) Dat huis hebben we in 2000 gekocht, net niet van 1 salaris (kwamen 5000 gulden te kortCaelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:26:
[...]
Dan is je inkomsten/uitgaven verhouding bijzonder goed. Het zou hier echt compleet onrealistisch zijn om te denken dat je op 1 salaris kan leven. Tenzij dat salaris bijzonder hoog is. Of je tijdens de vorige crisis goedkoop een huis hebt kunnen scoren.
Als ik nu in de stad Groningen (waar we nu beiden "werken" [we zijn al meer dan een jaar nauwelijks op kantoor geweest :p]) zou kijken naar een huis met 2 minimale eisen: woonhuis en minimaal 250m2 grond, dan is het goedkoopste huis al duurder dan ons huidige huis, wat vrijstaand is, met 1000m2 grond... En dan woon je ook nog in een "kindvriendelijke" buurt, oftewel een locatie die niet leuk is voor iemand die het liefst geen kinderen om zich heen heeft
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik had er niet voor niets aan smiley achter gezet. Ik fietste er pre-corona vaak langs naar en van mijn werk, maar heb niets met die wijk. Al komt dat misschien ook omdat ik kinderloos ben: met kinderen is er sprake van een andere dynamiek en zijn er wat redenen om juist wel in zo'n wijk te gaan wonenThe Zep Man schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:05:
[...]
Een goede viskar is wat waard, maar...
[...]
Enkel een viskar gaat de wijk niet 'redden'.
Dito.DutchChelsea schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:37:
Ik had er niet voor niets aan smiley achter gezet.
Misschien zijn het goede woningen voor startende gezinnen. Tegen de tijd dat van de jongste de pubertijd begint, is het een mooi moment om te vertrekken.DutchChelsea schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:37:
Ik fietste er pre-corona vaak langs naar en van mijn werk, maar heb niets met die wijk. Al komt dat misschien ook omdat ik kinderloos ben: met kinderen is er sprake van een andere dynamiek en zijn er wat redenen om juist wel in zo'n wijk te gaan wonen
[ Voor 60% gewijzigd door The Zep Man op 31-03-2021 22:42 ]
En daarom heeft het ook weinig zin om de LTV verplicht onder de 100% te brengen. Dat raakt alleen de starters zonder (extra) geld, de rest van de markt gaat rustig door met giften, spaargeld en overwaarde.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:05:
Neem het voorbeeld van een puur aflossingsvrije hypotheek, dan is de rente bij 100% financiering 1,15%. Voor een hypotheek van 400000 betaal je dan 4600 euro op jaarbasis.
Als je 46000 euro spaargeld kunt inleggen, kun je voor dezelfde hypotheeklast ineens 460000 euro lenen. Voor 90% financiering zakt de rente namelijk naar 1%. 46000 euro spaargeld, 60000 euro meer 'huis'.
En daarmee zijn de meeste instrumenten wel uitgespeeld. LTV omlaag gaat maar beperkt effect hebben en HRA wordt afgebouwd en soms al niet meer gebruikt.
Dan zijn ze nu nog aan het proberen via de taxateurs 'druk' te zetten, wat ook weinig effect heeft als mensen genoeg waarde hebben om het verschil te overbruggen, plus dat het alleen maar vertraagd. Een taxateur kijkt naar verkoopprijzen van referentiewoningen, niet naar de taxatiewaardes. Zodra er een paar woningen 'duur' verkocht zijn in de buurt trekt dat alle taxaties alsnog omhoog.
Ben heel benieuwd of er nog iets gaat gebeuren.
Wilf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:05:
[...]
Persoonlijk geef ik nooit meer dan €2000 uit aan een dagelijkse auto dus elektrisch wordt het nooit helaas.
Je bent een (goede) auto handelaar?Wilf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:47:
Onze hypo was in 2 dagen goedgekeurdja, ondanks F-huis
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Volgens mijn makelaar is trouwens de kadasterinformatie na 6 weken bijgewerkt.
Yep. Dat wisselende karakter van een wijk heb je in een centrum nauwelijks en dat is alweer een reden waarom ik hartje centrum prefereer boven een buitenwijk of Vinex-locatieThe Zep Man schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:39:
[...]
Dito.
[...]
Misschien zijn het goede woningen voor startende gezinnen. Tegen de tijd dat van de jongste de pubertijd begint, is het een mooi moment om te vertrekken.
Klopt het is nog meer als je uitgaat van de aankoopsom, ik ging gewoon even uit van een spaarpot om de aankoop te vergemakkelijken. Je komt op een veelvoud uit als je echt een flink bedrag in de woning wil stoppen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:05:
[...]
Wat je zegt klopt, maar tegen 5000 in een jaar is hopelijk best 'op te sparen', en als je dat niet kan is het misschien geen goed idee om aan een eigen woning te denken.
Het punt is niet zozeer dat je jaar-op-jaar 10% meer spaargeld moet hebben, maar 10% meer van de woningwaarde. Je salaris stijgt natuurlijk ook, maar oha. langzamer dan 10%, en in de laatste jaren gaat door de dalende rente je leencapaciteit alleen maar achteruit. Dus dat verschil groeit veel sneller dan 5000 euro per jaar.
Overigens kan de opmerking van @fisherman kloppen, boven de NHG-grens, als de rentestanden maar hoog genoeg zijn, of als rente maar belangrijk genoeg is.
Maar voor annuitaire financiering kan ik het verhaal - met de huidige rentestanden - niet kloppend krijgen.
5000 euro sparen lijkt niet veel maar de meeste mensen halen dat niet , zeker als je al in een duur huurhuis zit , wat veel starters zitten. Het probleem is dat het salaris zo langzaam stijgt en huren sneller dat ze op een gegeven moment uit het huurhuis geprijsd worden. Men wil dus niet alleen kopen omdat er wellicht ruimte voor gezinsuitbreiding nodig is, maar simpelweg omdat ze dan een groot deel van de lasten vastzetten. Zodat sparen er op termijn weer inzit.
Het is de minst erge optie op dit moment , een huis kopen.
Een paar jaar geleden was het nog een keuze die te maken kon hebben met luxe , extra wensen die toch maar gefinancierd werden en wellicht op iets te grote voet leven. Dat zijn we wel voorbij , het kopen geeft mensen rust ten opzichte van huren. Dat is veel waard en dat zien we nu.
Mijn hoofdrekenen is roestigSport_Life schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:21:
[...]
Die 10% "waardemindering" gaat over de aankoopwaarde van de woning natuurlijk, dus die 50k spaargeld is 33k "minder waard" als het na een jaar voor een woning van 330k wordt aangewend = 17k blijft over. (En 2% minder als het voor een auto of ander consumptiegoed wordt gebruikt).
Inflatie zit ook al in die 10%.
Dus eigenlijk is de waardevermindering geen 10%, maar 66% (van je spaarbedrag).
Deze cijfers geven aan hoe krankzinnig de woningmarkt is.
Dat, maar ook omdat een hypotheek een 'positieve' schuld is. De waarde van geld gaat na verloop van tijd achteruit. Met andere woorden, door de vaste bedragen (en een vaste lage rente, afgesloten voor 30 jaar) wordt het afbetalen van een hypotheek steeds goedkoper dankzij inflatie. Huren stijgen, de hypotheek niet. Combineer dat met HRA en een annuïteitenhypotheek om de eerste jaren te kickstarten, en een eigen huis met een hypotheek is één van de beste investeringen die men kan doen.CornermanNL schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:24:
5000 euro sparen lijkt niet veel maar de meeste mensen halen dat niet , zeker als je al in een duur huurhuis zit , wat veel starters zitten. Het probleem is dat het salaris zo langzaam stijgt en huren sneller dat ze op een gegeven moment uit het huurhuis geprijsd worden. Men wil dus niet alleen kopen omdat er wellicht ruimte voor gezinsuitbreiding nodig is, maar simpelweg omdat ze dan een groot deel van de lasten vastzetten. Zodat sparen er op termijn weer inzit.
Als je dus van te voren 5000 EUR (of meer... in sommige landen moet men met 10% aankomen) moet inleggen als starter, dan ben je dat geld nu kwijt. Dat is duurder dan die 5000 EUR over tijd verliezen in een 100% dekkende hypotheek, wanneer het langzaam minder waard wordt. Verder is voor een starter natuurlijk 5000 EUR in de hand een stuk meer waard.
Ook zegt het eigenlijk niet veel als je 5000 EUR kan opbrengen. Het is geen goede indicatie of je een hypotheek kan (af)betalen of niet. Iemand kan het op de plank hebben liggen, iemand kan het met moeite bij elkaar harken (zeker met huren, zoals je aangeeft), iemand kan het lenen van familie/vrienden of dodgy figuren. Qua dat zijn bestaande schulden, inkomen en toekomstperspectief betere indicatoren.
Het probleem zijn niet de starters op de huizenmarkt. Maak het dus ook niet hun probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2021 07:43 ]
Genoeg gevallen gezien waar de huur elk jaar met 40E/m stijgt en een annuïteitenhypotheek voor een vergelijkbaar huis elk jaar nog geen 10E. Dat lijkt idd klein, maar eet echt alle spaarruimte wel op. Daarnaast kan je bij een huurhuis zelden besparende maatregelen nemen door te investeren in het pand. Zonnepanelen die zichzelf terugverdienen? Krijg je geen toestemming voor. Van het gas af? Haha. Zonweremde folie? Je neemt maar een inefficiënte portable airco. (ok airco is voorlopig nog wel luxe).CornermanNL schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:24:
[...]
Een paar jaar geleden was het nog een keuze die te maken kon hebben met luxe , extra wensen die toch maar gefinancierd werden en wellicht op iets te grote voet leven. Dat zijn we wel voorbij , het kopen geeft mensen rust ten opzichte van huren. Dat is veel waard en dat zien we nu.
Annuïteitenhypotheek kan je zelfs vastzetten qua rente, wat met een lage rente geen gek idee is. Het bedrag blijft dus hetzelfde en wordt daarmee lager (dankzij inflatie). En voor de hypotheek krijg je HRA, wat aan het begin van een annuïteitenhypotheek geen verkeerd bedrag is.Caelorum schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:40:
Genoeg gevallen gezien waar de huur elk jaar met 40E/m stijgt en een annuïteitenhypotheek voor een vergelijkbaar huis elk jaar nog geen 10E. Dat lijkt idd klein, maar eet echt alle spaarruimte wel op.
Dus eens, huren is duur en werkt je financieel tegen, want je bouwt ook niets op.
Alle hypotheken zet je vast qua rente he... er wordt gedoeld op de annuiteit die wisselt: eerst meer rente en later meer aflossing, waardoor je netto kosten langzamerhand steeds hoger zijn (minder HRA).The Zep Man schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:47:
[...]
Annuïteitenhypotheek kan je zelfs vastzetten qua rente, wat met een lage rente geen gek idee is. Het bedrag blijft dus hetzelfde en wordt daarmee lager (dankzij inflatie). En voor de hypotheek krijg je HRA, wat aan het begin van een annuïteitenhypotheek geen verkeerd bedrag is.
Dus eens, huren is duur en werkt je financieel tegen, want je bouwt ook niets op.
En daarvoor kies je een aantal jaar. Het hoeft niet over de looptijd van de hypotheek te zijn. Met zulke lage rentes is 30 jaar (maximale aflossingstijd, waar ik op mikte met mijn reactie) natuurlijk niet verkeerd.Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:01:
Alle hypotheken zet je vast qua rente he...
Netto inderdaad. Ik keek naar het bruto bedrag, m.a.w. het bedrag dat men maandelijks moet ophoesten. Dat blijft over 30 jaar gelijk, en daalt dus ook in waarde. Je krijgt weliswaar minder terug via HRA over tijd, maar gaat er alsnog langzaamaan op vooruit dankzij inflatie.er wordt gedoeld op de annuiteit die wisselt: eerst meer rente en later meer aflossing, waardoor je netto kosten langzamerhand steeds hoger zijn (minder HRA).
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 01-04-2021 08:17 ]
Gewoon niet, als niemand meedoet aan die onzinnige spelletjes, dan zouden ze ook niet hoeven te overbieden.Requiem19 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:26:
[...]
Hoe gaan mensen een woning krijgen als ze niet overbieden dan?
Als je goed leest had ik op beide momenten dat ik mijn huis kocht de markt zeker niet mee. Bij mijn huidige woning een wellicht een beetje.CornermanNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:35:
[...]
Het is een enorme luxe , als je toevallig (ja toevallig) een keer de leencapaciteit hebt gehad om op 1 salaris te kopen dan lijkt het een keuze. Dat is veel meer op een goed moment een huis moeten kopen dan keuze. Je had de markt mee , net als ik een aantal jaar terug. Nu zou ik 2 salarissen en een bak eigen geld nodig hebben voor mijn huidige woning. Wij keken ook op 1 salaris , maar simpelweg omdat dat al ruim voldoende was voor onze wensen. Nu zou dat nooit kunnen en dan is die keuze en dat verstandig doen gewoon geen optie.
Achteraf is alles slim en weloverwogen, maar nu wil je gewoon door met je leven, kinderen krijgen enzovoort. Dus moet je nu wonen niet 5 jaar geleden of over 10 jaar.
Dus wat iedereen verstandig acht , kopen op 1 salaris is er zo een , is gewoon niet toepasbaar. Natuurlijk wil iedereen dat maar het is geen realiteit. Niet in de huidige markt.
Als je goed spaart kan je ook in de huidige markt op 1 salaris een huis kopen. De situatie is echt niet heel veel veranderd.
Je gaat compleet voorbij aan het effect van de rente standen en het rente op rente effect van de stijgingen van de prijzen van woningen.fisherman schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:05:
[...]
Als je goed leest had ik op beide momenten dat ik mijn huis kocht de markt zeker niet mee. Bij mijn huidige woning een wellicht een beetje.
Als je goed spaart kan je ook in de huidige markt op 1 salaris een huis kopen. De situatie is echt niet heel veel veranderd.
Je had op dat moment wellicht een moeilijke markt maar wel leencapaciteit, die anderen op dat moment niet hadden. Nu is er en leencapaciteit nodig en fors eigen vermogen , en dat is een luxe positie.
Ik zat zelf precies zo net voor 2008 gekocht , en achteraf was dat prima inderdaad op dat moment was het ook een overspannen markt.
Ik had geluk omdat ik kon lenen , en dat geluk had ik een aantal jaar geleden weer , nu zat de markt meer mee , de prijzen waren net rond de bodem (weer achteraf) en ik kon het bedrag lenen , nu slechts een paar jaar later , kan ik mijn huidige woning niet meer op 1 salaris betalen moet het op 2 plus een forse hap geld , dat verschil heb ik niet bij kunnen sparen in die paar jaar. En ik kan echt prima sparen.
Om dan te zeggen dat het simpelweg een kwestie van sparen is dan ga je voorbij aan de impact van prijsstijgingen en de limieten die er aan sparend vermogen van mensen zitten. Je kan het er niet bijslapen want je salaris stijgt zo hard niet mee.
* Caelorum mompelt iets over regels omtrent hypotheken en de enorm gestegen verkoopprijzen onder invloed van ongelooflijk lage rentepercentages.fisherman schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:05:
[...]
Als je goed leest had ik op beide momenten dat ik mijn huis kocht de markt zeker niet mee. Bij mijn huidige woning een wellicht een beetje.
Als iemand mij kan uitleggen hoe je 10% van de woningwaarde per jaar spaart naast de kosten van die woning (hypotheek van nu, of huur van nu) met een modaal inkomen. Dan kan ik die persoon rijk maken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb net voor de kerst in mijn eentje een prima huis kunnen kopen. Goed, de publieke instelling waar ik werk betaald niet bepaald slecht, dus snap dat het niet voor iedereen is weggelegd. Daarnaast maakt de regio natuurlijk heel veel uit. Hier in Twente is zoiets nog prima mogelijk.
Maarja, je moet er maar willen wonen hè. Ik geef de rest groot gelijk om lekker in der Randstad te blijven
Edit: @Caelorum Jaja, terugkrabbelen
[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 01-04-2021 13:54 ]
Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Als je nog in de sociale huur zit is het idd makkelijker, maar zodra je tegen 1000E kale huur zit te kijken wordt het een heel ander verhaal.
Yes, inderdaad. Al woon ik halverwege, dus net niet in de randstad. En hier zie je al een aantal jaar en vooral afgelopen half jaar, dat alle mensen uit de Randstad de regio hebben gevonden.[...]Hier in Twente is zoiets nog prima mogelijk.
Maarja, je moet er maar willen wonen hè. Ik geef de rest groot gelijk om lekker in der Randstad te blijven
Jaja, aankomen met de uithoeken van het landGENETX schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:46:
[...]Edit: @Caelorum Jaja, terugkrabbelen. Gelukkig prijs ik mezelf al rijk met alles wat niet in geld uti te drukken is
Ik geef je gelijk hoor, het ligt echt aan de situatie, maar iemand die zegt: "dan moet je maar sparen en niet overbieden" heeft totaal geen idee hoe de situatie in (grote) delen van het land is momenteel.
En uiteraard kan je nog kopen in twente, achterhoek, drente enz. Je kan ook in noord-west Duitsland voor nog minder wonen. Dat is echter niet altijd mogelijk of wenselijk.
[ Voor 32% gewijzigd door Caelorum op 01-04-2021 14:01 ]
Beide huizen (2007 en 2017) op 1 inkomen gekocht. Die in 2007 had ik onder modaal inkomen (30k) voor 128k kunnen kopen, voor 145k weer verkocht. In 2017 voor 252k volgend huis gekocht met een bovenmoda inkomen. Ook hier in Groningen kon dat nog prima.
Zelfs hier in de randstad kon dat in 2017 nog prima, we zitten echter met een exorbitante stijging in 4 jaar, daar heb je nu als koper dus niets aan dat het in 2017 nog wel kon. Veel starters hadden in 2017 net het eerste uitzicht op een vaste baan, als ze de periode met kortlopende contracten doorkwamen. Dat duurt zeg maar 20 maanden en in die tijd was de wereld anders. Het is leuk dat het toen kon, of over x jaar kan. Maar als je nu al een jaar of wat of heel duur huurt, of bij je ouders woont om te sparen dan ben je door deze snelle stijgingen gewoon uit de markt geprijsd.CrazyOne schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:35:
Beide huizen (2007 en 2017) op 1 inkomen gekocht. Die in 2007 had ik onder modaal inkomen (30k) voor 128k kunnen kopen, voor 145k weer verkocht. In 2017 voor 252k volgend huis gekocht met een bovenmoda inkomen. Ook hier in Groningen kon dat nog prima.
En daar kan je niet tegenop sparen, of extra leencapaciteit bij slepen als blijkt dat 10% overbieden de norm is.
En na een jaar of wat stilzitten met je levensplanning moet je toch een keer iets. Als er straks een ontslagronde komt en je moet weer de molen van kortlopende contracten in ben je zomaar weer een paar jaar verder.
En zo ben je zomaar 10 jaar kwijt, en 10 jaar aflossen is een hoop. Dat spaar je ook niet even. Dus ik snap heel goed dat mensen nu alles uit de kast halen om een woning te kopen, ondanks dat het wellicht minder verstandig is , nogmaals het is veel meer een kwestie van geluk, en op het juiste moment leencapaciteit hebben. De rest kan het proces op zich vergemakkelijken maar niet meer dan dat.
Haha nee dat was geen daily.Sport_Life schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:41:
[...]
[...]
Je bent een (goede) auto handelaar?
Members only:
Inloggen
Mijn huidige daily was overigens €2400,- dus ook net iets meer.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt dan maar?
Amerikaanse hypotheekrente stijgt voor zevende week op rij
https://fd.nl/economie-po...-voor-zevende-week-op-rij
Het laagterecord van 2,65% begin Januari is inmiddels gestegen naar 3,18%. Nu is het natuurlijk enorm de vraag hoe afhankelijk de EU en VS hypotheekmarkten met elkaar te maken hebben, sowieso is de 10-jaars rente in de VS aan het toenemen terwijl dit in de EU (nog?) niet het geval is.
Iets om in de gaten te houden, imho.
Het laagterecord van 2,65% begin Januari is inmiddels gestegen naar 3,18%. Nu is het natuurlijk enorm de vraag hoe afhankelijk de EU en VS hypotheekmarkten met elkaar te maken hebben, sowieso is de 10-jaars rente in de VS aan het toenemen terwijl dit in de EU (nog?) niet het geval is.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Verwijderd
Met die 3biljoen die de VS erin gaat stampen, kan je een beetje bedenken dat Europa gaat volgen. We krijgen gierende inflatie de komende jaren. Zal afhangen of de lonen dan ook gaan stijgen, wat dan weer gaat leiden tot hogere huizenprijzen. Bestaande hypotheken worden dan ook peanuts.Richh schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:07:
Ontwikkelingen op de huizenmarkt dan maar?
Het geld klotst tegen de plinten aan in Nederland voor iedereen met werk, doordat de “normale” uitgaven niet gedaan kunnen worden. Ook bij starters, waardoor dit jaar dus enorme prijsstijging is ontstaan. Vraag me af of dat volgend jaar nog steeds zo is, als de normale uitgaves weer op gang komen.
https://www.ad.nl/wonen/l...illen-verbouwen~ab7ca75f/
https://www.ad.nl/wonen/l...illen-verbouwen~ab7ca75f/
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Heb gewoon een modaal salaris, maar 5K is makkelijk bij elkaar te sparen hoor.The Zep Man schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:37:
[...]
Als je dus van te voren 5000 EUR (of meer... in sommige landen moet men met 10% aankomen) moet inleggen als starter, dan ben je dat geld nu kwijt. Dat is duurder dan die 5000 EUR over tijd verliezen in een 100% dekkende hypotheek, wanneer het langzaam minder waard wordt. Verder is voor een starter natuurlijk 5000 EUR in de hand een stuk meer waard.
Ook zegt het eigenlijk niet veel als je 5000 EUR kan opbrengen. Het is geen goede indicatie of je een hypotheek kan (af)betalen of niet. Iemand kan het op de plank hebben liggen, iemand kan het met moeite bij elkaar harken (zeker met huren, zoals je aangeeft), iemand kan het lenen van familie/vrienden of dodgy figuren. Qua dat zijn bestaande schulden, inkomen en toekomstperspectief betere indicatoren.
Het probleem zijn niet de starters op de huizenmarkt. Maak het dus ook niet hun probleem.
Dan heb ik nog mijn broertje en vriendin, zaten eerst in een huurhuis. Die hadden ook zo binnen no time 60K bij elkaar gespaard met modaal salaris beide met een huur van bijna 1200 euro in de maand.
Ze hebben nu 1000 euro aan hypotheek koopwoning, en gaan nu elke maand 1000 euro extra aflossen.
Mensen kunnen gewoon niet met hun geld omgaan, en moeten altijd een bepaalde levensstijl aanhouden die niet bij hun salaris past.

[ Voor 6% gewijzigd door Immutable op 02-04-2021 13:28 ]
Of willen wonen waar het echt te duur is. Enkel omdat je ergens bent opgegroeid, houdt niet per se in dat je daar ook een huis moet krijgen.Immutable schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:26:
Mensen kunnen gewoon niet met hun geld omgaan, en moeten altijd een bepaalde levensstijl aanhouden die niet bij hun salaris past.
Verder is natuurlijk niet iedereen een goed verdiener, en hebben niet alle huishoudens twee verdieners. Arm zijn is in Nederland duur, vooral als je geen huis kan kopen of tegen de het inkomensgat aanhikt (waarbij je met een beetje meer salaris meer geld kan verliezen als dat er binnenkomt). Zie ook:
Het (on)bestaan van het middeninkomen
Dus nee, ik ga niet mee in je 'bootstraps' argument door iedereen over één kam te scheren en de wereld simpeler voor te stellen dan dat deze is. Sommige mensen willen wel, maar het gaat financieel niet.
[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 02-04-2021 14:18 ]
Ik weet niet wat jij no time noemt - maar kan je dat kwantificeren?Immutable schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:26:
[...]
Heb gewoon een modaal salaris, maar 5K is makkelijk bij elkaar te sparen hoor.
Dan heb ik nog mijn broertje en vriendin, zaten eerst in een huurhuis. Die hadden ook zo binnen no time 60K bij elkaar gespaard met modaal salaris beide met een huur van bijna 1200 euro in de maand.
2-3-4 jaar sparen na aflossen studieschuld is bést een periode. Als je met een klein netto vermogen uit een opleiding komt dan is het niet pull oneself up by one's bootstraps, maar privilege.
[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 02-04-2021 14:42 ]
en als er al iets mogelijk zou zijn, bijv. dat je aan kan tonen dat 70% van je inkomen wel aan een huis besteed kan worden, dan steekt de bank er een stokje voor met allerlei regelsThe Zep Man schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:15:
[...]
Of willen wonen waar het echt te duur is. Enkel omdat je ergens bent opgegroeid, houdt niet per se in dat je daar ook een huis moet krijgen.
'De bank steekt er een stokje voor', alsof de bank geen hypotheek wil uitgeven.lama83 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:08:
en als er al iets mogelijk zou zijn, bijv. dat je aan kan tonen dat 70% van je inkomen wel aan een huis besteed kan worden, dan steekt de bank er een stokje voor met allerlei regels
Banken denken in risico's. Met 70% van je inkomen in een hypotheek is het risico erg groot wanneer er ergens een kink in de kabel is. Met bijvoorbeeld 25% van een besteedbaar inkomen naar een hypotheek heeft de bank meer zekerheid. Zelfs als je later wat minder gaat verdienen of je wordt arbeidsongeschikt en bent verzekerd, dan kan je nog steeds je hypotheek ophoesten. Verder ben je natuurlijk vrij tot een zekere hoogte om extra af te lossen zonder boete, als je echt graag zoveel geld wilt uitgeven aan een hypotheek. Je kan dus ook ergens anders een huis kopen en eerst vermogen opbouwen.
Een contract voor onbepaalde tijd is vaak niet eens nodig. Enkel een intentieverklaring van de werkgever is al voldoende, wat niets meer zegt dan 'zoals het er nu voorstaat zullen wij hem/haar later een contract voor onbepaalde tijd aanbieden', waarbij de situatie van 'nu' altijd kan veranderen.
[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 02-04-2021 15:17 ]
Tja, of gewoon wachten, je zaakjes voor elkaar krijgen en evt. de kinderwens maar laten schieten als het niet op tijd lukt, ondanks je achteraf waarschijnlijk spijt krijgt (als je de VIVA bijvoorbeeld erop na slaatCornermanNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:35:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door lama83 op 02-04-2021 15:28 ]
Klopt, er zijn ideeen om meer per persoon te gaan kijken (met 100k op je bankrekening doe je wel iets goed met geldmanagement lijkt het) i.p.v. 'normen' van Nibud te hanteren (Nibud heeft t volgens mij ook over iets van 30% van je inkomen aan wonen, dat staat in de boekjes, de praktijk is echter betreurenswaardig en daar wordt niet echt iets aan gedaan qua oplossingen dus of je nu van een norm kan spreken
Het is de balans tussen per persoon kijken en voorkomen dat men verontwaardigd is wanneer weer zoveel mensen een te hoge hypotheek hebben genomen.lama83 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:19:
Klopt, er zijn ideeen om meer per persoon te gaan kijken (met 100k op je bankrekening doe je wel iets goed met geldmanagement lijkt het) i.p.v. 'normen' van Nibud te hanteren (Nibud heeft t volgens mij ook over iets van 30% van je inkomen aan wonen, dat staat in de boekjes, de praktijk is echter betreurenswaardig en daar wordt niet echt iets aan gedaan qua oplossingen dus of je nu van een norm kan spreken)
Vergeet niet dat een bank altijd geïnteresseerd is in een zo'n hoog mogelijke hypotheek af te sluiten, wat nog binnen het risicoprofiel past. Daar verdienen zij het meeste aan. Dit is niet altijd in het belang van degene die een huis koopt.
Zelf ook getuige van geweest. Stelletje begin 30 wil een huis kopen. Gezamenlijk vermogen is 3-4x modaal. Ze zochten en vonden een bescheiden huis qua prijs. Ze wisten precies wat ze wilden qua hypotheek en konden het makkelijk betalen. Toch heb je een hypotheekadviseur nodig, dus dat maar online geregeld voor ~300 EUR (webformulier invullen voor een standaardadvies, 1 telefoongesprek om het op maat te laten maken, en een rapport versturen = vlug verdient!). Verder gaf de bank dolenthousiast aan dat alleen op één inkomen er al veel meer geleend kan worden en dat ze gerust ook groter konden kijken. Dat hebben ze niet gedaan, juist vanwege de zekerheid. En NHG, en tweeverdieners waarvan ieder zelf makkelijk de hypotheek kan ophoesten indien dat nodig is.
Sommige mensen slepen elke eurocent uit een euro, en sommige mensen hebben nooit last van slaapproblemen. Dat zijn twee cirkels die weinig overlap hebben.
Dit komt mij over als een weinig realistisch voorbeeld om eerlijk te zijn. Laten we aannemen dat ze samen 3,5 x modaal verdienen en allebei evenveel. Dan verdient ze beiden zo'n 55K.The Zep Man schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:33:
[...]
Het is de balans tussen per persoon kijken en voorkomen dat men verontwaardigd is wanneer weer zoveel mensen een te hoge hypotheek hebben genomen.
Vergeet niet dat een bank altijd geïnteresseerd is in een zo'n hoog mogelijke hypotheek af te sluiten, wat nog binnen het risicoprofiel past. Daar verdienen zij het meeste aan. Dit is niet altijd in het belang van degene die een huis koopt.
Zelf ook getuige van geweest. Stelletje begin 30 wil een huis kopen. Gezamenlijk vermogen is 3-4x modaal. Ze zochten en vonden een bescheiden huis qua prijs. Ze wisten precies wat ze wilden qua hypotheek en konden het makkelijk betalen. Toch heb je een hypotheekadviseur nodig, dus dat maar online geregeld voor ~300 EUR (webformulier invullen voor een standaardadvies, 1 telefoongesprek om het op maat te laten maken, en een rapport versturen = vlug verdient!). Verder gaf de bank dolenthousiast aan dat alleen op één inkomen er al veel meer geleend kan worden en dat ze gerust ook groter konden kijken. Dat hebben ze niet gedaan, juist vanwege de zekerheid. En NHG, en tweeverdieners waarvan ieder zelf makkelijk de hypotheek kan ophoesten indien dat nodig is.
Sommige mensen slepen elke eurocent uit een euro, en sommige mensen hebben nooit last van slaapproblemen. Dat zijn twee cirkels die weinig overlap hebben.
Zonder rekening te houden met schulden of eigen inleg kan je dan zo'n 265K lenen. En dan schrijf je ook nog dat ze op één inkomen nog meer konden lenen ( dan wat ze wilden ) oftewel ze wilden minder lenen dan 265K. In heel veel regio's vind je op dit moment voor dat bedrag geen toekomstbestendige woning waar je eventueel met een gezin kunt opgroeien. Het gros van de mensen in ons land verdient allereerst samen geen 3x / 4x modaal samen, zeker niet als er minder gewerkt wordt met kinderen en een groot deel van het land kan op dit moment niet puur op basis van één salaris een huis kopen.
Het is ook wat je er zelf van maakt. Als je 18e van VWO komt en 4 jaar WO doet ben je 22, 3 jaar thuis wonen kan je makkelijk 20k/jaar sparen, zit je al op 60k spaargeld. Ben je pas 25. Dit kan alleen niet als je ouders afhankelijk zijn van toeslagen, want die worden daarin dan gekort. Dus in die zin heb je wel een grote achterstand.ANdrode schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:39:
[...]
Ik weet niet wat jij no time noemt - maar kan je dat kwantificeren?
2-3-4 jaar sparen na aflossen studieschuld is bést een periode. Als je met een klein netto vermogen uit een opleiding komt dan is het niet pull oneself up by one's bootstraps, maar privilege.
Ander voorbeeld 17 klaar met HAVO, 4 jaar HBO ben je 21. 4 jaar thuis wonen, 15k/jaar sparen zit je op dezelfde leeftijd ook op 60k spaargeld.
Ander voorbeeld 16 klaar met VMBO, 4 jaar MBO, 5 jaar 10k/jaar sparen zit je op 50k spaargeld op dezelfde leeftijd.
Ja om zoveel te sparen moet je wel wat dingen voor laten, maar het is wel een keuze. Van de 1e ken ik iemand N=1, maar 2e en 3e zijn veel makkelijker, want 1e heb je grote kans op studieschuld, omdat veel mensen geen universiteit om de hoek hebben, terwijl HBO en MBO voor vrijwel iedereen op reisbare afstand heeft.
En tot je 25e bij je ouders wonen is nou ook niet zo’n hele grote ramp. Aangezien zelfstandig wonen redelijk onbetaalbaar wordt gemaakt voor jongeren, kan je dat maar beter in je voordeel gebruiken.
Als ze gezamenlijk 110k verdienen kunnen ze rond de 650k lenen hoor. Dus wat is hier raar aan? Als de verhouding 80k en 30k is kun je op 1 salaris 450k lenen. Dus ik snap niet wat het probleem is dat je dan niet met gemak een nhg huis kan kopen?Maestro1990 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:53:
[...]
Dit komt mij over als een weinig realistisch voorbeeld om eerlijk te zijn. Laten we aannemen dat ze samen 3,5 x modaal verdienen en allebei evenveel. Dan verdient ze beiden zo'n 55K.
Zonder rekening te houden met schulden of eigen inleg kan je dan zo'n 265K lenen. En dan schrijf je ook nog dat ze op één inkomen nog meer konden lenen ( dan wat ze wilden ) oftewel ze wilden minder lenen dan 265K. In heel veel regio's vind je op dit moment voor dat bedrag geen toekomstbestendige woning waar je eventueel met een gezin kunt opgroeien. Het gros van de mensen in ons land verdient allereerst samen geen 3x / 4x modaal samen, zeker niet als er minder gewerkt wordt met kinderen en een groot deel van het land kan op dit moment niet puur op basis van één salaris een huis kopen.
Samen 110K is 55 P.P. als je uitgaat van een gelijke inbreng.Sen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:27:
[...]
Als ze gezamenlijk 110k verdienen kunnen ze rond de 650k lenen hoor. Dus wat is hier raar aan? Als de verhouding 80k en 30k is kun je op 1 salaris 450k lenen. Dus ik snap niet wat het probleem is dat je dan niet met gemak een nhg huis kan kopen?
Wat ze willen lenen zou - zo lees ik - zelfs onder het bedrag liggen wat een van hen kan lenen. Bij 55K leen je max 265K
Als je dan nog minder dat dan wil lenen, wat uiteraard heel fijn is, dan koop je iets wat qua prijs toch wel een stukje lager ligt dan momenteel gemiddeld is.
En dan mijn situatieZ___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:22:
[...]
Het is ook wat je er zelf van maakt. Als je 18e van VWO komt en 4 jaar WO doet ben je 22, 3 jaar thuis wonen kan je makkelijk 20k/jaar sparen, zit je al op 60k spaargeld. Ben je pas 25. Dit kan alleen niet als je ouders afhankelijk zijn van toeslagen, want die worden daarin dan gekort. Dus in die zin heb je wel een grote achterstand.
Ander voorbeeld 17 klaar met HAVO, 4 jaar HBO ben je 21. 4 jaar thuis wonen, 15k/jaar sparen zit je op dezelfde leeftijd ook op 60k spaargeld.
Ander voorbeeld 16 klaar met VMBO, 4 jaar MBO, 5 jaar 10k/jaar sparen zit je op 50k spaargeld op dezelfde leeftijd.
Ja om zoveel te sparen moet je wel wat dingen voor laten, maar het is wel een keuze. Van de 1e ken ik iemand N=1, maar 2e en 3e zijn veel makkelijker, want 1e heb je grote kans op studieschuld, omdat veel mensen geen universiteit om de hoek hebben, terwijl HBO en MBO voor vrijwel iedereen op reisbare afstand heeft.
En tot je 25e bij je ouders wonen is nou ook niet zo’n hele grote ramp. Aangezien zelfstandig wonen redelijk onbetaalbaar wordt gemaakt voor jongeren, kan je dat maar beter in je voordeel gebruiken.
- 16 jaar klaar met vmbo
- 19 jaar klaar met mbo 3
- 20 jaar klaar met mbo 4
- half jaar werken (~1500 netto in de maand)
24 jaar aflopen ov studentenkaart, laatste paar maanden van de studie moest ik deze zelf betalen (had het laten doorlopen tijdens het half jaar werken zodat ik geen auto hoefde te kopen)
25 jaar, klaar met hbo, ingeteerd op spaargeld van half jaar werken om zonder studieschuld van school af te komen.
Dan heb je op je 25e geen 60k, maar in mijn geval zat ik op ~4k, dat is een behoorlijk fors verschil met de door jou voorgestelde 60k.
Ja, ik had een half jaar eerder klaar kunnen zijn met mijn studie als ik niet was gaan werken tussen mbo en hbo, maar juist dat werk motiveerde mij om hbo te gaan doen. Dan had ik hbo misschien niet gehaald, of met vertraging en een studieschuld.
En ik ben echt niet de enige die deze route heeft afgelegd.
Dan scheelt het nog dat ik had kunnen werken omdat mijn ouders een koophuis hebben en ze dus niet werden gekort op een huursubsidie doordat ik ging werken.
Dat je 20k per jaar kan sparen als je thuis woont is ook een luxe dat voor weinig personen is weggelegd
https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie
Jan Modaal verdient 36.500 euro bruto per jaar. Dat is 2.816 per maand.
Netto maakt dat ongeveer: 19.126 per jaar en 1.594 per maand.
De meeste personen hebben niet eens 20k per jaar netto, laat staan dat je dat bereikt na aftrek van kosten als een zorgverzekering en kostgeld (wat meestal 100-200 per maand is).
Dan zit je op met een modaal inkomen net op 15k netto dat je per jaar kan sparen, dat wordt heel zuinig leven bij je ouders met alleen uitgaven aan je zorgverzekering en kostgeld.
Daarbij bereiken de meesten pas een modaal salaris rond hun 40e, dan is het niet heel erg makkelijk om met een mbo of hbo (waarbij modaal salaris niet gelijk staat aan startsalaris) die 60k in 5 jaar te kunnen sparen.
ontopic:
Inmiddels zit ik in het traject voor een woning, hypotheekofferte is getekend en volgende week naar de notaris.
En vele klasgenote van mij wonen nog bij hun ouders, te hoog inkomen voor sociale huur, private huur zorgt ervoor dat je 50% van je inkomen aan huur betaald, en koophuis is momenteel niet te betalen zonder een partner die ook een redelijk inkomen heeft.
En wat dan vreemd is, de hypotheek last is dan weer lager dan bij private huur, en als je het aflossingsdeel als een borg ziet dat je terugkrijgt bij verhuizing (er vanuit gaan de dat de woningen niet meer in prijs zullen dalen of stijgen de komende jaren), dan komt je zelfs op een prijs onder sociale huur uit dat je voor een woning betaald in de maand, en die situatie zie ik niet snel veranderen, zelfs een globale situatie zoals we die nu met Corona hebben heeft er geen verandering in gebracht.
Ehmmm hier ga je toch echt goed de fout in 1594 netto is ongeveer minimumloon. Ik denk dat het ongeveer 30k netto is die 36500 bruto. Dus hebben we het rond de 2300 euro netto per maand inplaats van jouw 1594.dejeroen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:59:
[...]
Dat je 20k per jaar kan sparen als je thuis woont is ook een luxe dat voor weinig personen is weggelegd
Ohhh ik zie dat je dit overgenomen hebt van tempo team nou die zou ik niet vertrouwen met cijfertjes dan.
[ Voor 7% gewijzigd door Sen op 02-04-2021 17:06 ]
Jep...
https://www.berekenhet.nl...etto-salaris.html#calctop
36.500 bruto = 29.053 netto
Dat is 2.416 netto per maand. En dat is al best wel een hoop geld...
https://www.berekenhet.nl...etto-salaris.html#calctop
36.500 bruto = 29.053 netto
Dat is 2.416 netto per maand. En dat is al best wel een hoop geld...
Die rentdaling valt nog best mee toen ik mijn huidige huis eind 2018 kocht. Ik betaalde voor mijn oude huis 4,70 procent en voor mijn nieuwe huis 2,78 procent. Die laatste heb ik 30 jaar vast staan.CornermanNL schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:17:
[...]
Je gaat compleet voorbij aan het effect van de rente standen en het rente op rente effect van de stijgingen van de prijzen van woningen.
Je had op dat moment wellicht een moeilijke markt maar wel leencapaciteit, die anderen op dat moment niet hadden. Nu is er en leencapaciteit nodig en fors eigen vermogen , en dat is een luxe positie.
Ik zat zelf precies zo net voor 2008 gekocht , en achteraf was dat prima inderdaad op dat moment was het ook een overspannen markt.
Ik had geluk omdat ik kon lenen , en dat geluk had ik een aantal jaar geleden weer , nu zat de markt meer mee , de prijzen waren net rond de bodem (weer achteraf) en ik kon het bedrag lenen , nu slechts een paar jaar later , kan ik mijn huidige woning niet meer op 1 salaris betalen moet het op 2 plus een forse hap geld , dat verschil heb ik niet bij kunnen sparen in die paar jaar. En ik kan echt prima sparen.
Om dan te zeggen dat het simpelweg een kwestie van sparen is dan ga je voorbij aan de impact van prijsstijgingen en de limieten die er aan sparend vermogen van mensen zitten. Je kan het er niet bijslapen want je salaris stijgt zo hard niet mee.
Variabele rente was natuurlijk een heel stuk lager.
Ik zou net als jij mij mijn huidige woning niet meer kopen. Ik zou hem wel op 1 salaris kunnen betalen, maar dat zou ik er niet voor over hebben.
Ach, je moet natuurlijk een beetje geluk hebben in het leven om op het juiste moment te kopen. Zoveel geluk als de babyboomers zullen we natuurlijk niet gaan hebben.
WO starter begint met een salaris van zo’n 30k/jaar bruto. Veel hoger dan een MBO starter, maar nog steeds onder modaal en dus tegelijk laag belast. Zou je best 20k netto can kunnen sparen als je thuis woont met als enige vaste kosten de zorgverzekering en eventueel auto om naar werk te gaan. Ik heb daarom 3 voorbeelden gemaakt. Met 3 verschillende start salarissen en dus andere spaar mogelijkheden.dejeroen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:59:
[...]
En dan mijn situatie
- 16 jaar klaar met vmbo
- 19 jaar klaar met mbo 3
- 20 jaar klaar met mbo 4
- half jaar werken (~1500 netto in de maand)
24 jaar aflopen ov studentenkaart, laatste paar maanden van de studie moest ik deze zelf betalen (had het laten doorlopen tijdens het half jaar werken zodat ik geen auto hoefde te kopen)
25 jaar, klaar met hbo, ingeteerd op spaargeld van half jaar werken om zonder studieschuld van school af te komen.
Dan heb je op je 25e geen 60k, maar in mijn geval zat ik op ~4k, dat is een behoorlijk fors verschil met de door jou voorgestelde 60k.
Ja, ik had een half jaar eerder klaar kunnen zijn met mijn studie als ik niet was gaan werken tussen mbo en hbo, maar juist dat werk motiveerde mij om hbo te gaan doen. Dan had ik hbo misschien niet gehaald, of met vertraging en een studieschuld.
Dan scheelt het nog dat ik had kunnen werken omdat mijn ouders een koophuis hebben en ze dus niet werden gekort op een huursubsidie doordat ik ging werken.
De meeste personen hebben niet eens 20k per jaar netto, laat staan dat je dat bereikt na aftrek van kosten als een zorgverzekering en kostgeld (wat meestal 100-200 per maand is).
Dan zit je op met een modaal inkomen net op 15k netto dat je per jaar kan sparen, dat wordt heel zuinig leven bij je ouders met alleen uitgaven aan je zorgverzekering en kostgeld.
Daarbij bereiken de meesten pas een modaal salaris rond hun 40e, dan is het niet heel erg makkelijk om met een mbo of hbo (waarbij modaal salaris niet gelijk staat aan startsalaris) die 60k in 5 jaar te kunnen sparen.
ontopic:
Inmiddels zit ik in het traject voor een woning, hypotheekofferte is getekend en volgende week naar de notaris.
En vele klasgenote van mij wonen nog bij hun ouders, te hoog inkomen voor sociale huur, private huur zorgt ervoor dat je 50% van je inkomen aan huur betaald, en koophuis is momenteel niet te betalen zonder een partner die ook een redelijk inkomen heeft.
En wat dan vreemd is, de hypotheek last is dan weer lager dan bij private huur, en als je het aflossingsdeel als een borg ziet dat je terugkrijgt bij verhuizing (er vanuit gaan de dat de woningen niet meer in prijs zullen dalen of stijgen de komende jaren), dan komt je zelfs op een prijs onder sociale huur uit dat je voor een woning betaald in de maand, en die situatie zie ik niet snel veranderen, zelfs een globale situatie zoals we die nu met Corona hebben heeft er geen verandering in gebracht.
Maar zelfs jouw 1500 netto/maand minimumloon is op jaar basis inclusief vakantiegeld bijna 20k/jaar. Moet je thuiswonend toch wel 10k van moeten kunnen sparen. Sinds de basisbeurs afgeschaft is, vraag ik me ook af of het wel rendabel is om na MBO4 nog HBO te gaan doen ipv te gaan werken. Het is 4 jaar minder inkomen + eventueel leningen. Financieel kan je beter af om eerst te gaan werken en in de avonduren het HBO papiertje te halen. Is wel veel zwaarder natuurlijk.
Ja zodra je het ouderlijk huis uit bent moet je volwassen uitgaven gaan doen, waardoor sparen een stuk moeilijker wordt. Het is steeds moeilijker om alleen in een huis te wonen, dat staat vast. Maar zelfs met 2x minimum loon in een sociale huurwoning (Max 700/maand) kan je aardig sparen. En 2xWO starter in particuliere huur (1200/maand) kan je ook nog aardig sparen. Je moet alleen een tijdje langer zuinig leven ipv levensstijl inflatie. Degene die dit doen kopen hiermee toegang tot een koopwoning, terwijl degene die niet sparen zullen blijven klagen dat een koopwoning niet meer bereikbaar is.
Het probleem is wel als iedereen gaat sparen na het studeren of de eerste paar jaar loon, dat huizenprijzen nog harder gaan stijgen. Deze weg werkt voorlopig alleen omdat veel mensen deze weg niet kiezen.
Privileges
Extrapoleren van uitzonderlijke privileges op anderen en dat als merite verkopen is je reinste oplichting. Je kiest je ouders, je naam, je geboortejaar, je opvoeding, je afkomst en je geboortestreek niet zelf uit.
10 à 20k per jaar sparen als normaal beschouwen
Members only:
Inloggen
Extrapoleren van uitzonderlijke privileges op anderen en dat als merite verkopen is je reinste oplichting. Je kiest je ouders, je naam, je geboortejaar, je opvoeding, je afkomst en je geboortestreek niet zelf uit.
10 à 20k per jaar sparen als normaal beschouwen

ANdrode schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:39:
[...]
Ja en dat zuurverdiende/gespaarde geld kan ineens weg zijn als je iemand uit de randstad wilt overbieden als je in de buitengebieden woont en de woning wilt bemachtigen. Hier in het noorden wordt er zo even 50k over heen geboden.Z___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:22:
[...]
En ook al ben je wat ouder; schaam je niet; ik ken mensen die op hun 38e (weer) thuiswonen uit pure noodzaak - koopmarkt waar je niet tussenkomt als alleenstaande.
[ Voor 49% gewijzigd door lama83 op 02-04-2021 21:58 ]
Het zal ook liggen aan welk uitgavenpatroon je gewend bent, maar toen ik bij m’n eerste baan na 1 jaar werkloos geweest te zijn na m’n studie in de crisis voor het eerst toegang had tot “adult money” bleef er echt wel elke maand veel over.
Als je weinig gewend bent is sparen niet zo moeilijk. Maar belangrijkste manier van sparen is kosten delen. Is het niet met je ouders dan met iemand anders. Hoeft niet eens je partner te zijn, kan ook gewoon met een vriend(in).
Minimum levensstandaard in Nederland is gewoon erg hoog. Als je daar niet in mee gaat kan je later wel daarvan de vruchten plukken op de huizenmarkt.
Als je weinig gewend bent is sparen niet zo moeilijk. Maar belangrijkste manier van sparen is kosten delen. Is het niet met je ouders dan met iemand anders. Hoeft niet eens je partner te zijn, kan ook gewoon met een vriend(in).
Minimum levensstandaard in Nederland is gewoon erg hoog. Als je daar niet in mee gaat kan je later wel daarvan de vruchten plukken op de huizenmarkt.
Absoluut niet. Neem @Z___Z niet te serieus. Hij redeneert vanuit een meest optimale situatie. 'Bijbaantje hier', 'dingetje daar', jezelf aan je laarsriemen omhoog trekken terwijl je ook geniet van alles wat de rijke ouders te bieden hebben en verdienen maar.dejeroen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:59:
Ik ken een situatie van een student die voor zijn studie jarenlang lang elke werkdag vier uur met het OV moest reizen omdat die bij diens ouders bleef wonen, om het studeren in de Randstad betaalbaar te houden. Probeer daar maar eens een bijbaantje bij te doen die betaalt als full time, en nog eens alles in 24 uur te proppen. Dat gaat niet lukken met een full time opleiding die op rustigere momenten slechts acht uur per dag aanwezigheid op locatie vereist.
En nee, die student kon dat niet dichterbij huis doen. Niet elke opleiding is in de buurt, en niet elke stad is betaalbaar voor studenten. Nu vertelde deze student mij dat die gelukkig het huiswerk in het OV kon doen, zodat de tijd nuttig besteed werd en dat niet nog eens thuis moest in de paar uren per dag dat die daar wakker was. Overigens had die nog nooit een studentenfeest gezien, want daar had die door de opleiding (nieuwe vorm, eerste lichting, extra zwaar) echt geen tijd voor. Cum laude geslaagd.
En ja, die kocht een huis vlak na de studie. Niet omdat die veel kon sparen, maar omdat die (mede dankzij de genoten opleiding) een goedbetaalde baan kreeg met een intentieverklaring. Verder hielp het ook dat er geen schulden waren opgebouwd, want lenen werd succesvol vermeden. De enige reden dat een huis gekocht kon worden was omdat een hypotheek die je verplicht bent om af te betalen tot 100% de waarde van een huis dekt, en omdat in Nederland enkel gekeken wordt naar rationele zaken (wat doe je, wat verdien je, wat is je toekomstperspectief, ben je gezond, wat zijn je schulden...). Dit was zoveel jaar geleden, toen huizen (buiten de Randstad) nog redelijk betaalbaar waren, ook in de steden. Gek genoeg kon pas na het kopen van een huis gespaard worden, omdat de huurfase vermeden werd.
Het punt is, de student waar ik over spreek moest alles op alles zetten om te komen waar die is, en die begon alsnog met weinig. Voor die student heb ik veel meer respect dan Jean-Floris de Gooische die een studie eindigt met 50-60k op diens bankrekening. Die laatste heeft ergens veel hulp en/of veel geluk gehad, of heeft een prutstudie gedaan en door mee te liften met andere studenten voor dat zesje, tijd over gehad voor andere zaken.
[ Voor 45% gewijzigd door The Zep Man op 02-04-2021 23:09 ]
Hoho, ik zeg nergens iets over rijke ouders en 60k na je studie. Nee, afzien na je studie en het salaris van de eerste jaren oppotten daar heb ik het over. Daar hoeven je ouders niet voor in het Gooi te wonen. Het enige wat je ervoor hoeft te hebben is ouders die niet afhankelijk zijn van toeslagen. Dus gewoon kinderen van Jan Modaal. Het enige wat het deze ouders kost is een extra bord op tafel.The Zep Man schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:47:
[...]
Absoluut niet. Neem @Z___Z niet te serieus. Hij redeneert vanuit een meest optimale situatie. 'Bijbaantje hier', 'dingetje daar', jezelf aan je laarsriemen omhoog trekken terwijl je ook geniet van alles wat de rijke ouders te bieden hebben en verdienen maar.
Ik ken een situatie van een student die voor zijn studie jarenlang lang elke werkdag vier uur met het OV moest reizen omdat die bij diens ouders bleef wonen, om het studeren in de Randstad betaalbaar te houden. Probeer daar maar eens een bijbaantje bij te doen die betaalt als full time, en nog eens alles in 24 uur te proppen. Dat gaat niet lukken met een full time opleiding die op rustigere momenten slechts acht uur per dag aanwezigheid op locatie vereist.
En nee, die student kon dat niet dichterbij huis doen. Niet elke opleiding is in de buurt, en niet elke stad is betaalbaar voor studenten. Nu vertelde deze student mij dat die gelukkig het huiswerk in het OV kon doen, zodat de tijd nuttig besteed werd en dat niet nog eens thuis moest in de paar uren per dag dat die daar wakker was. Overigens had die nog nooit een studentenfeest gezien, want daar had die door de opleiding (nieuwe vorm, eerste lichting, extra zwaar) echt geen tijd voor. Cum laude geslaagd.
En ja, die kocht een huis vlak na de studie. Niet omdat die veel kon sparen, maar omdat die (mede dankzij de genoten opleiding) een goedbetaalde baan kreeg met een intentieverklaring. Verder hielp het ook dat er geen schulden waren opgebouwd, want lenen werd succesvol vermeden. De enige reden dat een huis gekocht kon worden was omdat een hypotheek die je verplicht bent om af te betalen tot 100% de waarde van een huis dekt, en omdat in Nederland enkel gekeken wordt naar rationele zaken (wat doe je, wat verdien je, wat is je toekomstperspectief, ben je gezond, wat zijn je schulden...). Dit was zoveel jaar geleden, toen huizen (buiten de Randstad) nog redelijk betaalbaar waren, ook in de steden. Gek genoeg kon pas na het kopen van een huis gespaard worden, omdat de huurfase vermeden werd.
Het punt is, de student waar ik over spreek moest alles op alles zetten om te komen waar die is, en die begon alsnog met weinig. Voor die student heb ik veel meer respect dan Jean-Floris de Gooische die een studie eindigt met 50-60k op diens bankrekening. Die laatste heeft ergens veel hulp en/of veel geluk gehad, of heeft een prutstudie gedaan en door mee te liften met andere studenten voor dat zesje, tijd over gehad voor andere zaken.
Waarom zou de genoemde student in mijn vorige verhaal 'moeten afzien na diens studie', en met een achterstand beginnen waarin de eerste jaren salaris opgepot moet worden om dat daarna meteen 1-op-1 af te dragen aan banken? Nu kon die een huis kopen en heeft meteen (naast ook wat sparen) een besteedbaar inkomen, wat ook beter is voor de economie.Z___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:22:
Hoho, ik zeg nergens iets over rijke ouders en 60k na je studie. Nee, afzien na je studie en het salaris van de eerste jaren oppotten daar heb ik het over.
Het punt van mijn verhaal blijft staan: een 100% hypotheek helpt starters. De toetsing is nu verder best wel streng en eerlijk, NHG verkleint het risico bij ongelukkige situaties, en aflossen (vermogen opbouwen) is de enige optie. Tegelijkertijd is het nut hoog, want er hoeft niet eerst geld aan een huurbaas afgedragen te worden. Thuis wonen kan natuurlijk ook in sommige situaties, als de locatie en de relatie met de ouders het toestaan. Voor die student was dat geen optie i.c.m. het werk, maar het was gelukkig ook niet nodig.
Het probleem is nu dat de huizenmarkt een stuk erger verziekt is (waardoor een 100% hypotheek in de meeste gevallen niet voldoende zal zijn), maar daar heeft iedereen zonder huis in bezit waar die wil blijven wonen last van, niet enkel starters.
[ Voor 55% gewijzigd door The Zep Man op 03-04-2021 10:37 ]
wow, het lijkt wel 'studenten uithuil want we hebben het zo zwaar' topic te worden.
Het leven bestaat uit keuzes maken. als je kiest om elke dag 4 uur te reizen want je wil sparen door bij je ouders te wonen, is dat niet meer dan dat: een keuze. Aan elke keuze zit een consequentie.
Als student, of net afgestudeerd meertje of mevrouwtje moet je niet de illusie hebben dat de wereld vol spanning smekend aan je voeten ligt te wachten. Een huis kopen, zeker in deze tijd van goedkoop lenen en schaars product, is lastig. Opties op korte termijn: sparen, huren, verhuizen naar goedkope delen van NL, samenwonen met vriend/kennis/collega, thuis blijven wonen en/of verwachtingen aanpassen. Opties op lagere termijn: sparen, carriere maken (vies woord - snap ik) en bij elke verkiezing nadenken over welke partij aan dit probleem het meeste bij (kan) dragen.
Het leven bestaat uit keuzes maken. als je kiest om elke dag 4 uur te reizen want je wil sparen door bij je ouders te wonen, is dat niet meer dan dat: een keuze. Aan elke keuze zit een consequentie.
Als student, of net afgestudeerd meertje of mevrouwtje moet je niet de illusie hebben dat de wereld vol spanning smekend aan je voeten ligt te wachten. Een huis kopen, zeker in deze tijd van goedkoop lenen en schaars product, is lastig. Opties op korte termijn: sparen, huren, verhuizen naar goedkope delen van NL, samenwonen met vriend/kennis/collega, thuis blijven wonen en/of verwachtingen aanpassen. Opties op lagere termijn: sparen, carriere maken (vies woord - snap ik) en bij elke verkiezing nadenken over welke partij aan dit probleem het meeste bij (kan) dragen.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Andersom lijkt het ook op een 'boomer vertelt wel even hoe de echte wereld werkt, met laarsriemen en al' topic. Vanuit een 'have' positie is het immers makkelijk redeneren om 100% hypotheken af te schaffen.Bockelaar schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:39:
wow, het lijkt wel 'studenten uithuil want we hebben het zo zwaar' topic te worden.
Het punt dat ik hier wilde aansnijden was dan ook niet dat de student zielig of arm is, maar wel goed heeft geprofiteerd van de manier waarop hypotheken in Nederland verstrekt worden, terwijl de risico's voor alle betrokken partijen laag waren.
[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 03-04-2021 10:46 ]
Weet niet, maar ik ben 35 en met hem eens. Mijn generatie en die jonger dan mij heeft een enorm gevoel van *ja maar hier heb ik recht op, het was altijd al zo* dan denk ik, donder toch op man. Niemand heeft ergens recht op, uiteindelijk moet je toch alles zelf doen of mazzel hebben dat je het krijgt.The Zep Man schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:39:
[...]
Andersom lijkt het ook op een 'boomer vertelt wel even hoe de echte wereld werkt, met laarsriemen en al' topic. Vanuit een 'have' positie is het immers makkelijk redeneren om 100% hypotheken af te schaffen.
Het punt dat ik hier wilde aansnijden was dan ook niet dat de student zielig of arm is, maar wel goed heeft geprofiteerd van de manier waarop hypotheken in Nederland verstrekt worden, terwijl de risico's voor alle betrokken partijen laag waren.
Tijden en kansen veranderen en daar moet je jezelf op aanpassen, heb het gevoel dat we nu generaties hebben die dat niet meer willen of kunnen.
Er is een groot verschil tussen iets niet kunnen en dat het lastig is, voor iedereen is het lastig op het moment op de huizenmarkt. Onmogelijk is het niet.
Heb nu een vriend die verdient 38k bruto en wil geen huis kopen van 150/200k omdat hij niet genoeg neemt met 50/60m2. Ja dat doe je dan zelf, verder spaart hij maar 2k per jaar en dat met huisgenoot die Elke maand 400€ betaald haha.
Al zijn geld gaat op aan onzin, maar wel zeuren dat er niks te koop is xD
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
En nergens geef ik aan dat de wereld anders werkt.
Ben wel blij dat iedereen het kennelijk met mij eens is, dat een 100% hypotheek starters helpt en een goed iets is.

Wilde alleen vertellen wat je zelf kan doen om je eigen situatie als starter op de arbeidsmarkt te verbeteren in het kader van de huidige realiteit.
Veranderen van de huidige realiteit kan niet door het klagen op een forum. Tips oppikken en de situatie voor jezelf verbeteren wel.
De reden waarom de VVD zo populair is: de starters kunnen geen huis kopen, VVD: prima we verruimen jullie leen norm kunnen jullie makkelijker een huis kopen. Praktijk: hogere leen norm: hogere prijzen, starter kan nog steeds niet kopen. Bezitters blij, want hun huizenprijzen zijn gestegen. Dus vooral allemaal VVD blijven stemmen. Persoonlijk zie ik liever de prijzen stabiliseren ipv stijgen. Dat bereik je niet door leen normen te verruimen. Je zou dan wat aan de aanbod kant moeten doen, of aan de vraag kant. Aanbod kan door meer te bouwen, vraag kan door verhuur minder aantrekkelijk te maken.
Een betere toekomst begint bij jezelf en je eigen acties. Iedereen die niet uit een bijstandsfamilie komt start met min of meer dezelfde kansen. Wat je ermee doet is aan jezelf. De inkomens kant ben je veel meer afhankelijk van geluk en opleiding, maar de uitgave kant heb je grotendeels zelf in de hand. Zelfs met 2x minimum loon kan je al 180k lenen.
Veranderen van de huidige realiteit kan niet door het klagen op een forum. Tips oppikken en de situatie voor jezelf verbeteren wel.
De reden waarom de VVD zo populair is: de starters kunnen geen huis kopen, VVD: prima we verruimen jullie leen norm kunnen jullie makkelijker een huis kopen. Praktijk: hogere leen norm: hogere prijzen, starter kan nog steeds niet kopen. Bezitters blij, want hun huizenprijzen zijn gestegen. Dus vooral allemaal VVD blijven stemmen. Persoonlijk zie ik liever de prijzen stabiliseren ipv stijgen. Dat bereik je niet door leen normen te verruimen. Je zou dan wat aan de aanbod kant moeten doen, of aan de vraag kant. Aanbod kan door meer te bouwen, vraag kan door verhuur minder aantrekkelijk te maken.
Een betere toekomst begint bij jezelf en je eigen acties. Iedereen die niet uit een bijstandsfamilie komt start met min of meer dezelfde kansen. Wat je ermee doet is aan jezelf. De inkomens kant ben je veel meer afhankelijk van geluk en opleiding, maar de uitgave kant heb je grotendeels zelf in de hand. Zelfs met 2x minimum loon kan je al 180k lenen.
Ja klopt, dan bedoelen we hetzelfde. Jij zegt het alleen wat lieverZ___Z schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:03:
Wilde alleen vertellen wat je zelf kan doen om je eigen situatie als starter op de arbeidsmarkt te verbeteren in het kader van de huidige realiteit.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Yup. Tegelijkertijd zijn de voordelen daarvan beperkt. Je hebt er alleen wat aan als je je huis verkoopt en uit de huizenmarkt stapt. Als je een nieuw huis wilt kopen, dan zijn de prijzen daar ook weer hoger van.Z___Z schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:03:
De reden waarom de VVD zo populair is: de starters kunnen geen huis kopen, VVD: prima we verruimen jullie leen norm kunnen jullie makkelijker een huis kopen. Praktijk: hogere leen norm: hogere prijzen, starter kan nog steeds niet kopen. Bezitters blij, want hun huizenprijzen zijn gestegen. Dus vooral allemaal VVD blijven stemmen.
En ook door bijvoorbeeld te stoppen met huizen te verkopen aan buitenlandse entiteiten die er niet in wonen.Persoonlijk zie ik liever de prijzen stabiliseren ipv stijgen. Dat bereik je niet door leen normen te verruimen. Je zou dan wat aan de aanbod kant moeten doen, of aan de vraag kant. Aanbod kan door meer te bouwen, vraag kan door verhuur minder aantrekkelijk te maken.
"Een entiteit is iets dat een bestaan heeft."Requiem19 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:10:
Een entiteit kan sowieso niet in een huis wonen toch
Iets dat bestaat kan wonen in een huis. Mogelijk zijn er additionele voorwaarden, maar het is op zich niet onmogelijk.
Ik wilde geen onderscheid maken tussen bedrijven en particulieren. Uiteraard kan een bedrijf niet in een huis 'wonen' (wel op een adres geregistreerd staan, maar dat is iets anders).
[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 03-04-2021 11:21 ]
Dit project is echt beetje te gek, voor meer dan 500k rijtjeshuis in de achtertuin van Schiphol 🤒
https://www.funda.nl/nieu...-quartier-ii-fase-3-52-w/
Even hopen dat corona doorzet en hoeveelheid vliegverkeer laag blijft. Anders krijg je dat nooit verkocht.Bschnitz schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:25:
Dit project is echt beetje te gek, voor meer dan 500k rijtjeshuis in de achtertuin van Schiphol 🤒
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Toen ik student was heb ik me er ook schuldig aan gemaakt...Z___Z schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:03:
De reden waarom de VVD zo populair is: de starters kunnen geen huis kopen, VVD: prima we verruimen jullie leen norm kunnen jullie makkelijker een huis kopen. Praktijk: hogere leen norm: hogere prijzen, starter kan nog steeds niet kopen. Bezitters blij, want hun huizenprijzen zijn gestegen. Dus vooral allemaal VVD blijven stemmen.
Je denkt dat de wereld aan je voeten ligt. Met het oog op dat ik wel even een ton per jaar zou verdienen binnen niet afzienbare termijn moest ik natuurlijk wel VVD stemmen.
Studenten die nu in het leenstelsel vallen, die nog net geen duizend euro op de lopende rekening hebben, stemmen nog steeds VVD. Het blijft een bijzonder iets, dat we met z'n allen denken dat dit ons echt iets heeft gebracht, of eigenlijk vooral; zal brengen.
Die MBO stapelaars zoals hierboven begrijp ik trouwens niets van. Het zijn keuzes... Met MBO elektrotechniek bijvoorbeeld kun je meteen voor een goed salaris aan het werk. Leuk werk. Of in de zorg idem dito.. Dan doe je nog een deeltijd hbo studie ernaast als je wilt en dan ligt de wereld wél aan je voeten. Loop je jaren voor qua werkervaring en niet tienduizenden studieschuld achter. Op een bepaalde manier kun je dus wel degelijk invloed uitoefenen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Is de oorzaak van dat de huizenprijzen zo gestegen zijn niet gewoon na zoveel berichten te hebben gelezen toe te schrijven aan:
- leennormen verruimd
- geld is goedkoop doordat Europa lekker aan het bijdrukken is
- te weinig huizen beschikbaar atm die voldoen aan de energietransitie
- Subsidies zoals HRA of geen overdrachtsbelasting te betalen momenteel
- fiscaal voordelig schenken ouders
- <vul hieronder aan>
(Sommige hebben de boot helaas gemist, ik ben blij dat ik 4 jaar geleden een huis heb mogen bemachtigen)
- leennormen verruimd
- geld is goedkoop doordat Europa lekker aan het bijdrukken is
- te weinig huizen beschikbaar atm die voldoen aan de energietransitie
- Subsidies zoals HRA of geen overdrachtsbelasting te betalen momenteel
- fiscaal voordelig schenken ouders
- <vul hieronder aan>
(Sommige hebben de boot helaas gemist, ik ben blij dat ik 4 jaar geleden een huis heb mogen bemachtigen)
Advies gevraagd:
Situatie ik heb een koopwoning in Arnhem rest hypotheek 150k met een kleine tuin op het noorden.
Ik ben ingeloot in een woning in Schuytgraaf met een tuin 12x10 maar ook op het noorden(licht west) kosten totaal 520k.
Nu wil ik graag een lichte tuin en nieuwbouw maar beiden zijn schaars in Arnhem. Maar opdat ik nu een optie heb en de vraag naar nieuwbouw best hoog is speel ik met het idee om deze te nemen. Kijken hoe het huis bevalt als het er echt staat en alles basic laten uitvoeren dus geen keuken/badkamer ect.. Mocht ik het dan niet bevallen dan wil ik het verkopen. Bevalt het wel dan is het simpel.
De vraag is eigenlijk hoe groot is de kans dat ik op het huis winst maak en is het misschien niet verstandiger om te gaan voor een huis waar de tuin wel op het westen/zuiden ligt..
Graag jullie mening!
Situatie ik heb een koopwoning in Arnhem rest hypotheek 150k met een kleine tuin op het noorden.
Ik ben ingeloot in een woning in Schuytgraaf met een tuin 12x10 maar ook op het noorden(licht west) kosten totaal 520k.
Nu wil ik graag een lichte tuin en nieuwbouw maar beiden zijn schaars in Arnhem. Maar opdat ik nu een optie heb en de vraag naar nieuwbouw best hoog is speel ik met het idee om deze te nemen. Kijken hoe het huis bevalt als het er echt staat en alles basic laten uitvoeren dus geen keuken/badkamer ect.. Mocht ik het dan niet bevallen dan wil ik het verkopen. Bevalt het wel dan is het simpel.
De vraag is eigenlijk hoe groot is de kans dat ik op het huis winst maak en is het misschien niet verstandiger om te gaan voor een huis waar de tuin wel op het westen/zuiden ligt..
Graag jullie mening!
Ik denk dat een tuin op het zuiden minder aantrekkelijk zal worden met het veranderende klimaat.deadlikeme schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:34:
Advies gevraagd:
Met een hittegolf is een tuin op het zuiden echt geen pretje.
In denk dat het alleen goed mogelijk is om te bekijken of het bevalt door er een tijd te wonen. Daarnaast is het belangrijk om de 'kleine lettertjes' te lezen of doorverkopen kort na oplevering überhaupt mag.deadlikeme schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:34:
Graag jullie mening!
Bij een tuin op het noorden maakt het overigens best veel uit of je een kleine of grotere tuin hebt. (En hoe groot je ramen zijn...) Een tuin van 12m diep zal een stuk lichter zijn dan een kleine postzegel.
Ik zou dus gewoon voor de woning gaan en er ook een tijdje gaan wonen, maar wel de markt in de gaten blijven houden en de afwerking zo neutraal en goedkoop mogelijk houden...
2 mensen, ieders 30k. 3 jaar ieders 833 euro. Ik spaar zelf ook 40% van mijn inkomen. We komen wel beide uit een gezin waar financieel hele, hele slechte keuzes zijn gemaakt. Mijn ouders hadden prive schuld van bijna 80k.(Herkomst: Auto lening, lening keuken, badkamer, toilet, tuin. En nog meer leningen)(Maandelijkse rente tussen 400 en 500 euro!!!! Alleen rente he) En hypotheek waar geen rooie cent is van afgelost, en een deel beleggingshypotheek waar ze genaaid voor zijn omdat ze te goedgelovig waren...) (Ik heb hier mijn ouders mee moeten helpen het leven om te gooien. Huidige schuld is 13k) En huis onderwater. Echt alles qua foute keuzes, wat kon is gemaakt. Zelf nooit wat gekregen, altijd bijbaantje gehad. Dus ja ik en mijn broertje weten hoe het NIET moet.ANdrode schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:39:
[...]
(Broertje MBO opleiding, vriendin HBO basisschool lerares.)
Leeftijd behalen van 60K is 25 jaar oud van hun beide ongeveer.
Ze begonnen te sparen toen ze bij elkaar gingen wonen in een huurappartement. 3 jaar lang gespaard. En toen een huis gekocht. Op dat moment hadden ze beide niks, ja vriendin had een Citroen C1 gekregen van ouders als kado voor afstuderen. (No way dat ik ooit zoiets zou krijgen, heb meer geld aan mijn ouders gegeven dan dat ik gekregen heb... bijbaantjes eigen kleding kopen van mijn eigen verdiende geld, laptop voor school. In principe alles zo'n beetje...)
Studieschuld niet al te hoog, voor mij ook niet.(Niet op kamers gegaan) En die staat op dit moment on hold... omdat rente 0% is. Ik laat lekker inflatie eraan knibbelen. En de rest van het bedrag investeer ik/ of los je je huis mee af als je een hogere rente hebt. (Beide deels door risico spreiding)
Dus ja, ik kom vanuit een situatie waar ik de bodem wel heb gezien hoe ver men financieel ongezond kan leven. Die ervaring heb ik gehad!
We hebben helemaal geen privileges, absoluut geen erfenis of wat dan ook.
[ Voor 39% gewijzigd door Immutable op 03-04-2021 14:03 ]
Ja het is tegen vrije markt economie in, maar het zou goed zijn als we buitenlandse investeringen op de huizenmarkt beperken. Er is genoeg geld in Nederland voor vastgoed, dus buitenlands geld is in deze nergens voor nodig.
@JanHenk ja ik was ook zo naïef geweest om VVD te stemmen na m’n studie en wel binnen de kortste tijd wel 100k/jaar zou binnen trekken. Weet inmiddels wel beter.
@Immutable hoewel ik hierboven ook vooral zeg dat je zelf wat aan je situatie kan/moet doen, begrijp ik dat het een stuk moeilijker is als je uit een bovenmodaal gezin komt en alle luxe gewend bent en tot eind van je studie dus nog geen echte tegenslagen gezien hebt.
Versimpeld, als je nog nooit HD tv gezien hebt is SD tv heel makkelijk te accepteren. Heb je eenmaal HD tv gezien is het heel moeilijk om terug te gaan naar SD tv en snap je niet zo goed hoe mensen naar die wazige vlek op het beeld kunnen kijken. Alleen als je op korte termijn SD tv accepteert kan je op lange termijn wellicht eerder 4K krijgen. Het is moeilijk om eerst een stap terug te doen om daarmee 2 stappen vooruit te kunnen zetten dan langer achter te blijven om vervolgens 2 stappen te zetten.
@Immutable hoewel ik hierboven ook vooral zeg dat je zelf wat aan je situatie kan/moet doen, begrijp ik dat het een stuk moeilijker is als je uit een bovenmodaal gezin komt en alle luxe gewend bent en tot eind van je studie dus nog geen echte tegenslagen gezien hebt.
Versimpeld, als je nog nooit HD tv gezien hebt is SD tv heel makkelijk te accepteren. Heb je eenmaal HD tv gezien is het heel moeilijk om terug te gaan naar SD tv en snap je niet zo goed hoe mensen naar die wazige vlek op het beeld kunnen kijken. Alleen als je op korte termijn SD tv accepteert kan je op lange termijn wellicht eerder 4K krijgen. Het is moeilijk om eerst een stap terug te doen om daarmee 2 stappen vooruit te kunnen zetten dan langer achter te blijven om vervolgens 2 stappen te zetten.
Je leert het meeste als je neervalt. En ik heb mijn ouders door het stof zien bijten. Dat doet wat met je, ik heb de stress gezien, wat schulden emotioneel met je doen.. je ziet dan geen weg meer terug. Dat is intens en doet wat met je. Ik ben gewoon letterlijk BANG geworden van schulden, toen ik erachter kwam hoe de situatie in elkaar zat. Ik durf soms geen geld uit te geven, omdat ik bang ben dat er iets gebeurd en dat mijn buffer daarvoor niet groot genoeg is. Dus maak ik de buffer weer groter.Z___Z schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:34:
Mijn broertje heeft na zijn opleiding altijd een auto gehad rond de 1000 en 1500 euro. (Honda Civic uit de jaren 90) en dan opgereden. 2x. Maar technisch gezien is dat niet de goedkoopste manier. Zo heb ik net bekeken dat ik met 223 euro per maand. Een Seat Mii kan rijden. (ALL IN, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, benzine en afschrijving) Heb zelf een plugin-in hybrid(opel ampera 360 euro all in) mjha... Voor een tweede auto he, of vervanging om nog meer te kunnen besparen.....
Ben extreem in minimaliseren en meeste waar voor je geld te krijgen.
Misschien ben ik dan wel extreem doorgeslagen. Dat kan, maar ik ben niet minder gelukkig!
Heb zelf een Sony 1080P HD TV. En ja zo'n vette 4K is wel mooi. Maar ik weet mijn eigen psychologie. Als ik het gekocht heb, ben je even blij. Daarna vervalt dat "geluk" weer in de oude situatie. Maar je bent wel geld kwijt.
Ik heb wel kort geleden een bureaustoel van iets meer dan 700 euro gekocht. (Nieuw waarde iets van 1300 euro) showroom model. Herman Miller. Ik kocht deze bewust, omdat 12 jaar garantie. En ik weet over 5 jaar kan ik hem gewoon verkopen voor 500 euro! Tweedehands.
Dus als je door mijn huis loopt, ziet het er absoluut niet armzalig uit! Integendeel, allemaal "relatief" dure spullen. Maar wel zo precies uitgezocht.
Zo ga ik ook heel netjes met mijn spulletjes om, zodat ik ze weer goed kan verkopen later.
Maar op deze manier wordt sparen dus relatief makkelijk met een normaal inkomen. Als je extreem op de cijfertjes gaat letten. TCO = key.
Ok deze discussie loopt uit de hand. Back ontopic. Mijn case is, dat als je wil sparen moet je 2 dingen optimaliseren. Het makkelijkste is je uitgaven, de andere optie is je inkomen vergroten.(Zelf nog niet echt aan gewerkt... is lastiger) Het wordt hedendaags wel lastiger. Nog hogere huren, e.d. Maar ik heb nog niet iemand gezien die hun uitgaven al to the max geminimaliseerd heeft en niet kan sparen.
Er was zelfs iemand op TV, die nog heel goed kon sparen met een bijstandsuitkering.
[ Voor 19% gewijzigd door Immutable op 03-04-2021 14:20 ]
BikkelImmutable schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:08:
[...]
(No way dat ik ooit zoiets zou krijgen, heb meer geld aan mijn ouders gegeven dan dat ik gekregen heb... bijbaantjes eigen kleding kopen van mijn eigen verdiende geld etc.)
Poah dikke Massey.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.