Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.581 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Vantage92 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:43:
[...]
De gemeente had daar meer op kunnen handhaven natuurlijk, maar het toont mijn inziens wel de conservatieve inborst en inspiratieloosheid van de Nederlander als het gaat om bouwen.
Ik denk dat veel mensen graag anders zouden willen wonen/bouwen, totdat ze het prijskaartje zien. Dan is het prijsverschil tussen een mooie unieke woning en een cataloguswoning toch wel heel groot.

Uiteraard had de gemeente bepaalde 'wensen' wat betreft bv duurzaamheid makkelijk kunnen (en ook moeten) vastleggen in voorschriften voor de bouw. Als je zogenaamd streeft naar een 'duurzame' wijk, maar daar vervolgens geen eisen bij stelt, dan is dat streven niet meer dan een wassen neus. Dat mensen dan kiezen voor de 'goedkoopste' optie vind ik niet vreemd, als dit vanuit de gemeente niet tegengewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:26
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Wat een gedrocht van een constructie! Deze kan wat mij betreft in de categorie startersleningen. I.p.v. de kavelprijzen te verlagen en daarmee het aanbod aanzienlijk te vergroten, krijg je 10 jaar erfpacht op de grond die je vervolgens 10 jaar later alsnog mag kopen. Blijkbaar is zelfs in Groningen de grondquote opgelopen tot 35% van de v.o.n.-prijs.
Als ze niet willen dat prijzen in 10 jaar verdubbelen, zouden ze juist gewoon voor voldoende bouwgrond moeten zorgen. Plek zat daar in Groningen, en voldoende aanbod voorkomt prijsexplosies door schaarste.

Dergelijke wanhoopspogingen van gemeenten geven toch wel aan hoe onhoudbaar de grondprijzen zijn geworden?
Oof, ja, ze blazen het BKZ (betaalbare koopwoningen zaanstad) traject nieuw leven in lijkt het https://www.nul20.nl/doss...ingen-voor-eigen-inwoners

Voorheen ook veel woningen met verschillende varianten https://www.betaalbarekoopwoningen.nl. Rond 2008-2010 heel actief, al zijn de meeste er wel vanaf.

Vooral de tranches afhankelijk van inkomen was interessant bij verkoop. Dan was een huis 180k, maar als je er in kwam met een salaris van 70k, moest je ook meteen 60k aan verplicht grond meteen afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Wat een gedrocht van een constructie! Deze kan wat mij betreft in de categorie startersleningen. I.p.v. de kavelprijzen te verlagen en daarmee het aanbod aanzienlijk te vergroten, krijg je 10 jaar erfpacht op de grond die je vervolgens 10 jaar later alsnog mag kopen. Blijkbaar is zelfs in Groningen de grondquote opgelopen tot 35% van de v.o.n.-prijs.
Als ze niet willen dat prijzen in 10 jaar verdubbelen, zouden ze juist gewoon voor voldoende bouwgrond moeten zorgen. Plek zat daar in Groningen, en voldoende aanbod voorkomt prijsexplosies door schaarste.

Dergelijke wanhoopspogingen van gemeenten geven toch wel aan hoe onhoudbaar de grondprijzen zijn geworden?
Zo zie je hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het een prima oplossing waarmee de koophuizen weer vooral als woonruimte worden verkocht in plaats van als beleggingsobject. Waarom zou je per se die bouwgrond moeten verkopen?

(Trouwens, je opmerking over 'plek zat in Groningen' geeft volgens mij aan dat je weinig kaas hebt gegeten van de woningmarkt in Groningen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Zo zie je hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het een prima oplossing waarmee de koophuizen weer vooral als woonruimte worden verkocht in plaats van als beleggingsobject. Waarom zou je per se die bouwgrond moeten verkopen?

(Trouwens, je opmerking over 'plek zat in Groningen' geeft volgens mij aan dat je weinig kaas hebt gegeten van de woningmarkt in Groningen.)
Omdat de grond meer waar is dan het huis wat erop staat dat afschrijft? Nooit van m'n leven dat ik koop zonder eigenaar te zijn (of eeuwigdurende erfpacht) van de grond.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Draai die vraag eens om: waarom zou de gemeente perse een prijs voor de grond willen hebben die de kopers de komende 10 jaar zelfs met maximaal lenen niet eens kunnen betalen?
Ook in Groningen geldt net als in de rest van Nederland dat de woningmarkt niet draait om waar plek is, maar waar een bouwbestemming ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Draai die vraag eens om: waarom zou de gemeente perse een prijs voor de grond willen hebben die de kopers de komende 10 jaar zelfs met maximaal lenen niet eens kunnen betalen?
Ook in Groningen geldt net als in de rest van Nederland dat de woningmarkt niet draait om waar plek is, maar waar een bouwbestemming ligt.
Omdat je dan als gemeente geld weggeeft aan of de 1e bewoner, of aan de project ontwikkelaar. Beide zijn vanuit maatschappelijk standpunt niet wenselijk. Wat de gemeente IMHO wel kan doen is grond uitgeven op erfpacht voor sociale woningbouw. Vervolgens de pacht op 0 zetten. Mocht de WoCo na 30 jaar de panden willen verkopen, krijgen ze alleen de opstal terwijl de gemeente dan de grond verkoopprijs krijgt. Maar gemeentes doen helaas nauwelijks aan lange termijn visie. Lang leve de democratie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Dan ben je al een stap te ver. Waarom zou je als gemeente die grond überhaupt 'moeten' verkopen? Je hebt een beperkt aantal m² grond in een gemeente. Ik vind het een vreemd principe dat die beperkte hoeveelheid grond voor altijd en eeuwig verkocht zou moeten worden aan wie dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
_eLMo_ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Omdat de grond meer waar is dan het huis wat erop staat dat afschrijft? Nooit van m'n leven dat ik koop zonder eigenaar te zijn (of eeuwigdurende erfpacht) van de grond.
Waarom zou je dat niet willen? Zo te zien omdat je die waarde van de grond als een mooie waardevaste 'belegging' ziet. Daarmee geeft je dus precies aan waarom het voor de samenleving als geheel juist wél een goed idee is om de grond niet mee te verkopen. Je wilt als samenleving woonruimte of huizen verkopen. En geen speculatie op de schaarse grond stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:46:

Je wilt als samenleving woonruimte of huizen verkopen. En geen speculatie op de schaarse grond stimuleren.
Laat dat nou precies zijn wat gemeenten sinds 30 jaar doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Laat dat nou precies zijn wat gemeenten sinds 30 jaar doen :X
Inderdaad, wat dus leidt tot de grote problemen op de huizenmarkt waar we nu mee zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Waarom zou je dat niet willen? Zo te zien omdat je die waarde van de grond als een mooie waardevaste 'belegging' ziet. Daarmee geeft je dus precies aan waarom het voor de samenleving als geheel juist wél een goed idee is om de grond niet mee te verkopen. Je wilt als samenleving woonruimte of huizen verkopen. En geen speculatie op de schaarse grond stimuleren.
Juist ja, waardevaste belegging. Waarom zou ik anders KOPEN, dan huur ik wel gewoon ;) Als ik KOOP wil ik eigenaar zijn.

Ik denk dat geen eigenaar zijn van de grond de speculatie niet gaat verminderen aangezien je nog steeds het "recht op het plekje" verkoopt ;)

Of moet ik dan soms verplicht terugverkopen aan de gemeente? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 30-03-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
Op naar afwijzing nummer 5.

We zijn zelfs al niet ingeloot in Hedel, wie wil daar nou in wonen, nou blijkbaar heel veel mensen....
-
Loting Forteneiland West fase 2
Dat de belangstelling voor de woningen op Forteneiland West groot was, dat wisten we. Maar dat we zóveel inschrijvingen binnen zouden krijgen, dat heeft ook ons verrast. Omdat we het belangrijk vinden dat de toewijzing van de woningen transparant en eerlijk verloopt, hebben we besloten een loting te laten plaatsvinden bij de notaris.
-

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
_eLMo_ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:39:
[...]
Juist ja, waardevaste belegging. Waarom zou ik anders KOPEN, dan huur ik wel gewoon ;) Als ik KOOP wil ik eigenaar zijn.
Ik koop een huis om te wonen. Niet omdat het een waardevaste belegging is. Je koopt een huis omdat je zelf wilt kunnen beslissen wat je met je huis doet. Dat staat los van de ondergrond waar dat huis op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:29
N1ckk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:55:
Over 20 jaar heeft die groep dan ook met >1/2% rente een woning voor 2/3e gefinancierd. Daarbij is weg automatiseren mogelijk, maar je doet net alsof dat een feit is en daar bovenop er geen enkele vorm van wendbaarheid is bij deze groep. Onzin ;).
Daarom zeg ik kwetsbaar, en niet gedoemd :)
Vantage92 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:43:
Minimaal aantal zonnepanelen, wat soms resulteert in de meest lelijke zonnepanelenformaties op daken en allemaal C systeem ventilatie. Zit je dan in de tocht in je nieuwbouwwoning.. 8)7
De gemeente had daar meer op kunnen handhaven natuurlijk, maar het toont mijn inziens wel de conservatieve inborst en inspiratieloosheid van de Nederlander als het gaat om bouwen.
Dat is het rare denken in Nederland op dit moment. HR-ketels en raamroosters zijn "vertrouwd", warmtewisselaars en warmtepompen (bestaan al een eeuw) zijn enge ingewikkelde dingen die nooit kunnen werken.

In ander nieuws, een cadeautje aan speculanten en huisjesmelkers van the usual suspects: krakers moeten altijd voor de strafrechter komen.

Het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat de rente omhoog gaat, en dan zul je zien dat de speculatieve leegstand weer terug is van weggeweest. Dit lijkt eigenlijk alvast een voorbereiding op die werkelijkheid: vroeger was het bestaan van krakers een drukmiddel om een pand toch maar te verhuren, al was het voordeliger om het leeg te laten staan. Ik ken een hoop mensen die tijdelijk hebben kunnen wonen dankzij de anti-kraak. Dat "ventiel" gaat nu verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:48:
Op naar afwijzing nummer 5.

We zijn zelfs al niet ingeloot in Hedel, wie wil daar nou in wonen, nou blijkbaar heel veel mensen....
-
Loting Forteneiland West fase 2
Dat de belangstelling voor de woningen op Forteneiland West groot was, dat wisten we. Maar dat we zóveel inschrijvingen binnen zouden krijgen, dat heeft ook ons verrast. Omdat we het belangrijk vinden dat de toewijzing van de woningen transparant en eerlijk verloopt, hebben we besloten een loting te laten plaatsvinden bij de notaris.
-
Dat is helemaal niet zo vreemd?

Dat ligt op 10 autominuten van Den Bosch af... niet ergens achtergelegen in Midden-Limburg of in het uiterste noord-oostenhoekje van Groningen.

/edit
Net zoals Engelen etc wordt dat in de komende decennia hoogstwaarschijnlijk gewoon opgeslokt door Den Bosch en is het een soort buitenwijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 30-03-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Dat ligt op 10 autominuten van Den Bosch af... niet ergens achtergelegen in Midden-Limburg of in het uiterste noord-oostenhoekje van Groningen.
Lekker daar blijven :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Waar is daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Goed kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ohh, ik blijf wel lekker in GLD voor nu, maar wie weet, ik verplaats graag door de provincies :+

Z-H, N-H, FL, N-B, GLD is mijn lijstje nu :P

En overal speelt deze woningschaarste, in de randstad zit je met te weinig en aan de oostzijde van NL met te oude woningen (veel verbouwen) dus tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
@krgt kaveltje is hier nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:56:
[...]
Dat is het rare denken in Nederland op dit moment. HR-ketels en raamroosters zijn "vertrouwd", warmtewisselaars en warmtepompen (bestaan al een eeuw) zijn enge ingewikkelde dingen die nooit kunnen werken.
Dat is het niet. HR-ketels en raamroosters kosten een paar duizend euro minder, dus wordt dat de keuze.

(Nog los van de vervelende situatie dat die bouwer al een paar decennia CV ketels en raamroosters in de huizen monteert en dus wel weet hoe dat moet, maar geen kaas gegeten heeft van warmtepompen en balansventilatie. Dus als dat geïnstalleerd moet worden is het maar de vraag of je als bewoner een goed systeem geleverd krijgt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
[...]

/edit
Net zoals Engelen etc wordt dat in de komende decennia hoogstwaarschijnlijk gewoon opgeslokt door Den Bosch en is het een soort buitenwijk.
Als het zo doorgaat komt er een nieuwe show, genaamd heel Nederland verhuisd. Nu met de 10 gelukkige die
deze week een huis verkregen hebben! Gaan ze verbouwen? Krijgen ze een kind? Volg ze op de voet!

Gepresenteerd door John Williams en Viktor Brand.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Als het zo doorgaat komt er een nieuwe show, genaamd heel Nederland verhuisd. Nu met de 10 gelukkige die
deze week een huis verkregen hebben! Gaan ze verbouwen? Krijgen ze een kind? Volg ze op de voet!

Gepresenteerd door John Williams en Viktor Brand.
Ik zou hem insturen naar Talpa, maar je vergeet Martijn Krabbe nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Dat is het niet. HR-ketels en raamroosters kosten een paar duizend euro minder, dus wordt dat de keuze.

(Nog los van de vervelende situatie dat die bouwer al een paar decennia CV ketels en raamroosters in de huizen monteert en dus wel weet hoe dat moet, maar geen kaas gegeten heeft van warmtepompen en balansventilatie. Dus als dat geïnstalleerd moet worden is het maar de vraag of je als bewoner een goed systeem geleverd krijgt.)
Dat dus, onze CV ketel moet vanwege een lekkage vervangen worden en we hebben serieus een inventarisatie van de opties gedaan: warmtepomp, hybride systeem, CV ketel. Daar kwam bij ons uit (zoals waarschijnlijk het gros van Nederland) dat de CV ketel gewoon de beste optie is.

We zitten hier met een woning gebouwd in '79 met matige isolatie, piepschuim in de spouwmuren en schuine daken, en het platte dak is simpelweg niet geïsoleerd. Willen we dat warm krijgen met een warmtepomp moeten we dus de woning compleet isoleren, en alle radiatoren vervangen door lage temperatuur radiatoren. Datzelfde geldt al vlug voor een hybride systeem, alhoewel de isolatie dan niet gelijk aangepakt hoeft te worden, maar de radiatoren zullen wel vervanging nodig hebben. Daarnaast neemt zo'n systeem vele malen meer ruimte in beslag dan een CV ketel, ruimte die we liever voor andere dingen gebruiken.

Los van bovenstaande punten heeft het kostenaspect ook meegespeeld. Een CV ketel kost met installatie ~2000 euro, een hybride systeem kost je nog eens ~5000 euro extra + de kosten voor de vervanging van de radiatoren, en een volledige warmtepomp hebben we verder niet eens naar gekeken vanwege het isolatieaspect. Er wordt dan nog doodleuk geschermd met 1800 euro subsidie, maar dat is blijkbaar een maximum bedrag en van verschillende factoren afhankelijk of je dat daadwerkelijk krijgt, daarnaast is het een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de kosten voor het aanpassen van de woning.

Uiteindelijk wordt er hier dus gewoon weer een CV ketel geïnstalleerd, voor het verschil in kosten tussen het in stand houden van het huidige systeem en het aanpassen naar de toekomst kan ik heel wat gas verstoken. Mét garantie dat het gewoon warm te krijgen is met het systeem.

Ik was graag overgestapt op een systeem zonder ernstige klimaatimpact, maar het geld voor het inpakken van de woning heb ik momenteel niet beschikbaar, en de subsidies zijn nou niet bepaald toereikend te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:26
[...]

offtopic:
De hoeveelheid keren dat ik hoor dat mensen last hebben van fluitende roosters, de CV die verkeerd aangesloten is (aanvoer/afvoer verkeerd om), niet waterzijdig ingeregeld, doet me meer denken dat CV's en Raamroosters iets meer vergevingsgezind zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Ik koop een huis om te wonen. Niet omdat het een waardevaste belegging is. Je koopt een huis omdat je zelf wilt kunnen beslissen wat je met je huis doet. Dat staat los van de ondergrond waar dat huis op staat.
Prima, dat mag, ik wil wel zeggenschap hebben over de grond. Of ik er een zwembad in mag zetten, of twee bomen. Probleem is dat de grond uit de equation trekken _niks_ aan de prijzen gaat doen (zolang deze schaarste er is), en dan zijn die prijzen nog meer gebakken lucht.
Als we de schaarste kunnen inhalen (over 10 jaar), dan is het grond eigenaarschap opeens ook geen probleem meer ;)

Mensen betalen op dit moment alles wat men mag betalen lenen, niet wat ze willen betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 30-03-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
hexta schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:44:
[...]

"Dan maar geen oprit: starters doen concessies aan woonwensen"
Welke starter verwacht dan ook een mooi huis met oprit?
iets minder verwachten ja, maar het kan nog extremer met concessies:
https://www.ad.nl/dossier...-diezelfde-50m2~ad69015f/

ik zou met dit vooruitzicht niet eens over kinderwens willen praten, zeker als vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
lama83 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:46:
ik zou met dit vooruitzicht niet eens over kinderwens willen praten, zeker als vrouw.
Ik zou rapido op zoek gaan naar ander werk buiten de stad. Familie blijft wel in de stad wonen en zie je minder, vrienden kun (helemaal als je naar de "buitengebieden / kleine gemeenschappen) gaat rap genoeg weer opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

CrazyOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:54:
Ik zou rapido op zoek gaan naar ander werk buiten de stad. Familie blijft wel in de stad wonen en zie je minder, vrienden kun (helemaal als je naar de "buitengebieden / kleine gemeenschappen) gaat rap genoeg weer opbouwen.
Hier dacht ik ook meteen aan. Als je een middeninkomen hebt dan heb je waarschijnlijk toch geen (recht op een) sociale huurwoning, en zit je in de vrije sector voor huur/koop. Je vrijheid neemt daarmee drastisch toe. Ik zou in die situatie inderdaad de Randstad verlaten en elders wat zoeken om een leven op te bouwen.

Verder over vrienden en familie... je woont nog steeds in Nederland. Met vaak twee uur of minder reizen kan dat prima. Combineer dat met een overnachting of twee, en het is goed te doen. Zeker als men het logeren kan faciliteren hoeft dat niet duur te zijn. Andersom kunnen zij de Randstad ook eens ontsnappen. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Maar uh, dan heb je deze bureaucratie nog :)

https://www.ad.nl/eindhov...ks-hun-huis-uit~a6a6d415/
Honderden Eindhovense woningen mogelijk illegaal gesplitst: moeten studenten straks hun huis uit?

EINDHOVEN - 850 woningen in Eindhoven zijn mogelijk illegaal gesplitst en daardoor dreigen tot wel 1700 bewoners, vooral studenten, op termijn hun huis uit te moeten. Dat blijkt uit een inventarisatie van de gemeente, die de gemeenteraad nu vraagt om tijd voor nader onderzoek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrazyOne
Das niet bureaucratie, maar hebberigheid van pandjesbazen. Meteen met een dwangsom dwingen om de huizen weer in orde te maken EN vervangende woonruimte te creëren voor de mensen die op deze manier hun kamer verliezen.
Dat zal niet lukken (de winsten zijn natuurlijk nergens te bekennen) dus dan de huizen maar in beslag nemen en als gemeente maar een kamerverhuurbedrijf beginnen, met de juiste vergunningen per huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CrazyOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:20:
Das niet bureaucratie, maar hebberigheid van pandjesbazen. Meteen met een dwangsom dwingen om de huizen weer in orde te maken EN vervangende woonruimte te creëren voor de mensen die op deze manier hun kamer verliezen.
Dat zal niet lukken (de winsten zijn natuurlijk nergens te bekennen) dus dan de huizen maar in beslag nemen en als gemeente maar een kamerverhuurbedrijf beginnen, met de juiste vergunningen per huis.
Vanuit het standpunt van de huurders wel, zoek dit lekker uit tussen de eigenaar en de gemeente en betrek de huurders er gewoon niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
[...]

@CrazyOne, @RemcoDelft, verkapte huur dus; met zo'n constructie is het lucratiever om gewoon sociale huurwoning aan te houden waar alles voor je gefixt wordt bij problemen. je mag dus niet doen met de woning en grond wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 30-03-2021 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Mee eens.
[...]
Niet helemaal mee eens dit. Hedel ligt natuurlijk niet zo kort bij den Bosch als bijv. Empel of Engelen. Bovendien ligt Hedel aan de overkant van de Maas, ligt het in Gelderland en wordt het gekenmerkt door een hoog percentage protestanten - waaronder zwarte kousen -, dit in tegenstelling tot den Bosch en de kernen eromheen waar men voornamelijk een katholieke achtergrond heeft.

Als mensen in Hedel willen wonen helemaal prima natuurlijk, maar de algemene tendens hier in de regio is toch wel dat Hedel een beetje 'no go' is voor mensen die in en rondom den Bosch een woning zoeken.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
We hebben meer dan 1 miljoen balansventilatiesysteem in Nederland en het stikt van de airco's (= warmtepomp). Installeren is het probleem niet. Installatieontwerp is waar het probleem zit. Bij een CV ketel hoef je dat niet te doen (want: gedimensioneerd op tapwater en kan 90 °C leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Daarom is de wet gewijzigd. Vanaf volgend jaar moeten nieuwbouw woningen opgeleverd worden met documentatie van alle systemen in het huis, inregelraport van de WTW per bouwnummer en contactgegevens van de onderaannemers. Dus het wordt voor project ontwikkelaars moeilijker om zich te verschuilen achter iets wat ze wel moesten doen, maar niet hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
TMC schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:24:
In hoeverre is dit 'nieuw'? Jaren '70 en jaren '80 wijken zijn ook door heel Nederland hetzelfde. Het is misschien inspiratieloos, maar je kan moeilijk een miljoen huizen maken die allemaal uniek zijn.
Jammer is daarin toch wel naar mijn mening dat in veel wijken het gehele straatbeeld zo uniform is. Een iets speelser karakter mag soms wel. En dit zie je ook nu nog maar zelden. Terwijl als je kijkt naar de wat meer oud Hollandse architectuur als ook het beeld binnen de voormalige Hanzesteden, dan zie je veel meer variatie.

Dertig huizen, dertig stijlen. Zo was het zo'n beetje. Nu is het al snel 500 woningen in een wijk geplempt die er allemaal (nagenoeg) identiek uit zien. Het is wat saai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:29:
Dertig huizen, dertig stijlen. Zo was het zo'n beetje. Nu is het al snel 500 woningen in een wijk geplempt die er allemaal (nagenoeg) identiek uit zien. Het is wat saai.
Er zijn grote wijken met bijvoorbeeld enkel doorzonwoningen of enkel drive-in woningen, en die bestaan al een halve eeuw of langer.

Leuke wijken zijn één ding, maar het is nog steeds belangrijker dat men überhaupt begint met voldoende te bouwen. Niet alleen huizen, maar ook bijbehorende voorzieningen. Het laatste dat men wil is een nieuwe Lent (Nijmegen). De rest is luxe.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 30-03-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
The Zep Man schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:53:
[...]
Er zijn grote wijken met bijvoorbeeld enkel doorzonwoningen of enkel drive-in woningen, en die bestaan al heel wat jaar.

Leuke wijken zijn één ding, maar het is nog steeds belangrijker dat men überhaupt begint met voldoende te bouwen. Niet alleen huizen, maar ook de bijbehorende voorzieningen. Het laatste dat men wil is een nieuwe Lent (Nijmegen). De rest is luxe.
Zeker eens hoor. Maar toch denk ik dat het ook ergens wel belangrijk is om aandacht te besteden aan hoe een wijk er uit komt te zien. Natuurlijk kun je heel snel wijken uit de grond stampen in de vorm van voormalig DDR plattenbau stijl, maar wordt de mens daar echt gelukkig van?

En als het puur gaat om bouwsnelheid, dan is het nu overigens ook weer niet zo alsof er heel veel verschil in hoeft te zitten tussen een wijk met meer variatie en een wijk zonder. Een aantal nieuwbouw projecten hier zijn soortgelijk van start gegaan als waar mijn ouders wonen, ondanks dat het hier super eentonig, dertien in een dozijn is, is dit niet iets dat daarmee ook maar enige snelheidswinst heeft laten zien.

Dat voorzieningen nodig zijn, ja, dat zeker. Lent rondom Nijmegen ben ik niet zo bekend mee. Maar meer lokaal hier is Blauwestad in noord oost Groningen natuurlijk ook een groot succes, not. Echter, ondanks dat de voorzieningen ontbreken, is de Blauwestad naar mijn idee wel een voorbeeld hoe qua ontwerp van de woningen het een mooier geheel biedt. Het heeft gewoon een meer Nederlands gevoel. Het zorgt voor zeker behoudt van onze stijl. Dit gaat toch echt verloren met woonkern na woonkern bestaande uit weinig meer dan de jaren 70 look bakstenen rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Skyaero schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:59:
[...]

We hebben meer dan 1 miljoen balansventilatiesysteem in Nederland en het stikt van de airco's (= warmtepomp). Installeren is het probleem niet. Installatieontwerp is waar het probleem zit. Bij een CV ketel hoef je dat niet te doen (want: gedimensioneerd op tapwater en kan 90 °C leveren).
Dat bedoel ik dus precies met maar zien of je een goed systeem krijgt.

Toen wij een paar jaar geleden een nieuwe woning kochten, keek de aannemer/kopersbegeleider me wazig aan toen we de wens hadden voor een warmtepomp ipv CV. Ik had na wat gesprekken al snel de conclusie getrokken dat ze vast wel wat apparatuur zouden willen installeren, maar ik had er geen vertrouwen in dat het ook een goed werkend systeem zou worden. Dit gecombineerd met de vermoedelijk veel te hoge meerprijs bracht mij er al snel op dat het waarschijnlijk beter én goedkoper zou zijn om de standaard CV te laten installeren en daarna een gespecialiseerd bedrijf de boel meteen te laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Zelf was ik eerst ontzettend enthousiast over nieuwbouw, maar nu ik zie dat zo goed als alles (tenzij je echt de hele dure kant op wilt met uitbouw etc) lelijke doorzonwoningen in L vorm zijn. De buitenkant is altijd prachtig afgewerkt, maar binnen lijkt het net alsof je in een tunnelbak woont....

Waarschijnlijk genoeg mensen die hier geen last van hebben, maar kan me ook genoeg mensen voorstellen die toch blijven zoeken naar iets minder eenheidsworst en daardoor de druk op de bestaande woningmarkt hooghouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:09:
[...]

Zeker eens hoor. Maar toch denk ik dat het ook ergens wel belangrijk is om aandacht te besteden aan hoe een wijk er uit komt te zien. Natuurlijk kun je heel snel wijken uit de grond stampen in de vorm van voormalig DDR plattenbau stijl, maar wordt de mens daar echt gelukkig van?

(...)

Dat voorzieningen nodig zijn, ja, dat zeker. Lent rondom Nijmegen ben ik niet zo bekend mee.
Hier een achtergrondverhaal:

https://www.ad.nl/wonen/n...ng-van-bewoners~ab367cf8/

Op papier was het 'perfect', behalve dat het ook allemaal eenheidsworst is (zoals je zelf aangeeft) en dat de voorzieningen te kort waren (en misschien nog wel zijn):
Dan de voorzieningen. Waar blijven die? Lent zit nog altijd met die ene supermarkt die tussendoor ook nog afbrandde. Verder moeten we het doen met een paar friettenten en kappers. Een Kruidvat hebben we niet, een tankstation ook niet. Dat mooie nieuwe winkelcentrum, Hof van Holland, wordt op z’n vroegst in 2022 opgeleverd. Was dat gebied trouwens niet prachtig ruim en groen? O ja.

(...)

De scholen puilen uit, de kinderopvang heeft pagina’s lange wachtlijsten. Hondenuitlaatvelden, ze moeten wijken voor - opnieuw - huizen. De honden zijn ook niet welkom op het strand van de plas. En dan hebben we het nog niet eens over de verkeersellende op de Waalbrug gehad. Handig, dicht bij je werk wonen?
Een probleem daar is ook dat de wijk met veel 'groen' werd verkocht, maar dat het groen nu weer wordt afgebroken voor meer bouw. Het probleem lijkt dus een gebrekkig ontwerp van het geheel.

Een stad als Almere is verre van perfect (en er wordt genoeg over gegrapt in Topicreeks: Wat er nou weer voor een pand te koop staat.... :+), maar het is geplande nieuwbouw waarbij de voorzieningen (ondertussen?) op orde lijken. Mogelijk kan men daar de goede punten van meenemen, en de valkuilen waar men toen intrapte vermijden?

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 30-03-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:57
Basekid schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:20:
Zelf was ik eerst ontzettend enthousiast over nieuwbouw, maar nu ik zie dat zo goed als alles (tenzij je echt de hele dure kant op wilt met uitbouw etc) lelijke doorzonwoningen in L vorm zijn. De buitenkant is altijd prachtig afgewerkt, maar binnen lijkt het net alsof je in een tunnelbak woont....

Waarschijnlijk genoeg mensen die hier geen last van hebben, maar kan me ook genoeg mensen voorstellen die toch blijven zoeken naar iets minder eenheidsworst en daardoor de druk op de bestaande woningmarkt hooghouden.
Er zijn ook genoeg 'U' vorm nieuwbouwwoningen, of andere vormen. Daarnaast kan men uiteraard ook zelf een kavel kopen en een eigen woning laten bouwen...

Ik vind de recente nieuwere wijken al een stuk leuker dan nieuwbouw van pak 'm beet 10-15 (?) jaar terug, waarbij men met 1 type woning een hele wijk inrichtte. Nu heb je in ieder geval al vaker dat er in een wijk verschillende type woningen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
The Zep Man schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:25:
[...]
Hier een achtergrondverhaal:

https://www.ad.nl/wonen/n...ng-van-bewoners~ab367cf8/

Op papier was het 'perfect', behalve dat het ook allemaal eenheidsworst is (zoals je zelf aangeeft) en dat de voorzieningen te kort waren (en misschien nog wel zijn):

[...]
Een probleem daar is ook dat de wijk met veel 'groen' werd verkocht, maar dat het groen nu weer wordt afgebroken voor meer bouw. Het probleem lijkt dus een gebrekkig ontwerp van het geheel.
Precies de reden waarom wij ons huis nu voor te veel geld verkopen en naar een wat volwassener dorp verhuizen. Ook het centrum wat nu in aanbouw is ligt ook weer redelijk ver van de bestaande bouw aan de andere kant van het spoor. Er is niets geïntegreerd in de wijk zelf.

Het is toch wel tekenend als de grootste selling point is dat de wijk 'kindvriendelijk' is en dat het op fietsafstand van Nijmegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
finsdefis schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Precies de reden waarom wij ons huis nu voor te veel geld verkopen en naar een wat volwassener dorp verhuizen. Ook het centrum wat nu in aanbouw is ligt ook weer redelijk ver van de bestaande bouw aan de andere kant van het spoor. Er is niets geïntegreerd in de wijk zelf.

Het is toch wel tekenend als de grootste selling point is dat de wijk 'kindvriendelijk' is en dat het op fietsafstand van Nijmegen is.
Wel een goede viskar op de parkeerplaats voor Jan Linders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

DutchChelsea schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:31:
Wel een goede viskar op de parkeerplaats voor Jan Linders :)
Een goede viskar is wat waard, maar...
Mens en huisdier in Lent wil eten, drinken, winkelen, uitgaan, recreëren en leven als God in Lent.
Enkel een viskar gaat de wijk niet 'redden'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
[...]

Een oprit wordt in de toekomst natuurlijk wel steeds belangrijker als je een eigen auto wil blijven rijden toekomst ipv gebruik te maken van deelplatformen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:52:
[...]

Een oprit wordt in de toekomst natuurlijk wel steeds belangrijker als je een eigen auto wil blijven rijden toekomst ipv gebruik te maken van deelplatformen.
Dit. Voor ons was het: of eigen oprit, of niet verhuizen, want een oprit hebben we nu ook niet.

En onze voorkeur ging uit voor nieuwbouw, maar ook bij nieuwbouw plannen ze tegenwoordig steeds vaker woningen zonder oprit.

Gelukkig hadden wij geluk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
[...]

Of bijvoorbeeld OV gebruiken? Ik denk dat in het kader van vergroenen daar ook nog wel een boel kan gebeuren. Niet dat dat nu al altijd haalbaar is, zeker als je niet in een stad met intercity station woont, maar denk dat als men het politiek wil er komende tijd nog wel veel ontwikkeld kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Freeaqingme op 31-03-2021 08:16 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Voor ons eerste huis was een oprit niet eens een punt op welk lijstje dan ook... Voor ons tweede huis was het wel een punt op de must-haves en daar stond hij best hoog (samen met een paar andere hoge eisen: 2 werkkamers beneden, twee wc's, grote woonkeuken, minimaal 500m2 grond...)

Ons eerste huis had alleen als eis dat het drie slaapkamers had...

Edit: ik had het hier met m'n neefje over (20'er), en ik denk dat die oprit minder belangrijk wordt, aangezien die generatie steeds minder vaak een auto heeft...

[ Voor 11% gewijzigd door Wailing_Banshee op 31-03-2021 08:17 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
[...]
Met hoe sommige gemeentes omgaan met laadpalen en parkeerplekken is het soms wel een must. 12 parkeerplekken voor 10 huizen lijkt de norm tegenwoordig. En vervolgens komt de gemeente langs en plaats ergens 300m verderop 1 of 2 laadpalen , zodat bezoek (en bewoners) moeten vechten om een plekje om te laden.
Ohja en een kabel mag je vaak ook niet meer over de stoep leggen.

En een auto is natuurlijk ook steeda vaker vereist met hoever ze die woningen bouwen van enige basale voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
finsdefis schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Wij hebben ook in die wijk gekeken, en inderdaad, standaard: “Kindvriendelijk” (aka, veel plein en geen plek voor auto’s), enoooorme wijk die overdag uitgestorven is van de “young professionals”, voorzieningen: snackbar, supermarkt, opvang + school.

Dramatische verveelwijken worden dat zo ver van de buitenwereld. Enclave’s zonder hekwerk zijn het.

En “fietsafstand”, maar wel over een brug heen, niet bepaald 10 minuten zegmaar.

Over de prijzen (zoals je zelf ook al zegt) nog maar niks te zeggen want: nieuwbouw!! (Uit 2010 en dus niet klaar voor LTV / warmtepomp).

In het dorp ten zuiden van Nijmegen (Wijchen) hebben ze nu een leuke wijk neergezet met gemêleerde huizen en meer brede spreiding van leeftijd van de kopers. Helaas nog steeds alleen een snackbar (en nog geeneens een supermarkt?).

Voelt heel raar, als je er doorheen rijd voelt het als een gezelige jaren 30 wijk, maar dan houden de huizen nooit op en komt er geen straatje met winkeltjes.

Mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Freeaqingme schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:16:
[...]
Of bijvoorbeeld OV gebruiken? Ik denk dat in het kader van vergroenen daar ook nog wel een boel kan gebeuren. Niet dat dat nu al altijd haalbaar is, zeker als je niet in een stad met intercity station woont, maar denk dat als men het politiek wil er komende tijd nog wel veel ontwikkeld kan worden.
Wijken worden tegenwoordig vaak gebouwd met het absolute wettelijke minimum aan bushaltes waarmee ze wegkomen. Dan laten ze een bus 1 of 2x per uur rijden naar een plek waar je helemaal niet naartoe wilt. OV is op veel plekken absoluut geen alternatief voor de auto. Vaak kan je beter fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Wijken worden tegenwoordig vaak gebouwd met het absolute wettelijke minimum aan bushaltes waarmee ze wegkomen. Dan laten ze een bus 1 of 2x per uur rijden naar een plek waar je helemaal niet naartoe wilt. OV is op veel plekken absoluut geen alternatief voor de auto. Vaak kan je beter fietsen.
Ik zou voor OV gebruikers inderdaad zeker een plaats wat dichter bij de juiste OV voorzieningen aanraden. Dan heb ik het over een station op een afstand die nog te lopen zou zijn. Dan wil je echt niet in een buitenwijk wonen waar je 2x per uur een bus in 1 richting kunt pakken. Dat zie ik meer als een "we zijn eventueel bereikbaar met de bus voor buitenstaanders" voorziening.

Je ziet tegenwoordig ook dat winkelvoorzieningen in de buitenwijken minimaal zijn. Er zit wel wat meestal, maar heel veel verder dan 1 of 2 supermarkten, een drogist, een snackbar en een bakker (bijvoorbeeld) kom je niet meestal. In mijn vorige woonplaats is dat vorig jaar nog tot beleid gemaakt: laten uitsterven van winkels buiten de aangewezen kernwinkelgebieden. Nieuwe winkels mogen alleen nog maar in de kernwinkelgebieden en dat zijn het centrum en de bestaande buurtwinkelcentra, bestaande winkels daarbuiten mogen blijven zitten tot de winkel opgeheven wordt (hij mag dus wel op de bestaande plek overgenomen worden door een opvolger). Maarja, in die gemeente moesten de bewoners van de meest recente nieuwbouwwijk dan ook vechten voor een bus en winkels. Echt van harte ging het allemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:16:
[...]
Edit: ik had het hier met m'n neefje over (20'er), en ik denk dat die oprit minder belangrijk wordt, aangezien die generatie steeds minder vaak een auto heeft...
Ik lees dat hier vaker maar ik vraag me af of dat wel echt zo is. Het lijkt me evident dat mensen ouder zijn voordat ze een auto aanschaffen (want vroeger was het gros al aan het werk met 20 jaar oud en nu zijn die nog aan het studeren), maar in grote delen van Nederland ben je nergens zonder auto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
_eLMo_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:19:
[...]

Wij hebben ook in die wijk gekeken, en inderdaad, standaard: “Kindvriendelijk” (aka, veel plein en geen plek voor auto’s), enoooorme wijk die overdag uitgestorven is van de “young professionals”, voorzieningen: snackbar, supermarkt, opvang + school.

Dramatische verveelwijken worden dat zo ver van de buitenwereld. Enclave’s zonder hekwerk zijn het.
Maar de arts van de wijk en de doelgroep hangt hier ook sterk met elkaar samen. De meeste stelletjes met jonge kinderen (of kinderwens) dus in zijn wijk van wonen hebben in de praktijk ook weinig andere behoeften. En andersom zullen mensen die bijvoorbeeld een bruisend uitgaansleven willen sowieso niet een eind buiten het centrum willen wonen.

Voor de één is dat dodelijk saai, voor de ander is het lekker rustig, waar de kinderen nog met een gerust hart buiten kunnen spelen.

(Overigens is het fenomeen van uitgestorven straten zeker niet alleen iets voor nieuwbouwwijken. Als je overdag door een wijk als Buitenveldert wandelt, dan kom je ook vaak heel weinig mensen op straat tegen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb wel spijt dat een oprit in 2014 niet op mijn musthave stond. Ik mis het tot nu toe niet, en vind het juist fijn dat we “vrij” uitzicht hebben over het woonerf. En de auto kan voor de deur staan om te wassen, vakantie-inpak-tafereel of boodschappen uitladen. Maar je kan hem dus niet laten staan en dat is met de opkomst van elektrisch rijden wel jammer. Heb ook een ideaal huis voor panelen verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:50:
[...]

Ik lees dat hier vaker maar ik vraag me af of dat wel echt zo is. Het lijkt me evident dat mensen ouder zijn voordat ze een auto aanschaffen (want vroeger was het gros al aan het werk met 20 jaar oud en nu zijn die nog aan het studeren), maar in grote delen van Nederland ben je nergens zonder auto...
Tegelijk zullen de meeste starters niet beginnen met een glimmend nieuw electrisch voertuig, maar eerder met een derdehands auto. Voorlopig zullen de meeste starters nog weinig aan laadpalen hebben, laat staan dat het een privé laadpaal op eigen oprit zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Tegelijk zullen de meeste starters niet beginnen met een glimmend nieuw electrisch voertuig, maar eerder met een derdehands auto. Voorlopig zullen de meeste starters nog weinig aan laadpalen hebben, laat staan dat het een privé laadpaal op eigen oprit zou moeten zijn.
Ik denk juist dat het die generatie is die tweedehands de onderkant van de elektrische markt zal kopen. De auto's met beperkt bereik die vaak opgeladen moeten worden. Dan heb je er het meeste baat bij dat gewoon thuis te doen

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

Daar ben ik het verder volledig mee eens hoor, maar ik reageerde vooral op de opmerking dat jongeren steeds minder vaak een auto hebben. Ik ken inmiddels wel een aantal mensen in mijn leeftijdscategorie (medio 30) die in Amsterdam wonen en het verder zonder auto doen, maar iedereen die ik ken in 'de provincie' heeft een auto.

Feit is natuurlijk dat er miljoenen mensen in allerlei uithoeken wonen en in dorpen met 2000 inwoners of minder, ik zie die niet zo snel toegang krijgen tot OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Dacuuu schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Dit. Voor ons was het: of eigen oprit, of niet verhuizen, want een oprit hebben we nu ook niet.

En onze voorkeur ging uit voor nieuwbouw, maar ook bij nieuwbouw plannen ze tegenwoordig steeds vaker woningen zonder oprit.

Gelukkig hadden wij geluk!
Goede keuze. Ik woon in een stad en een garage en eigen oprit is dus niet vanzelfsprekend. Dit was een van de redenen om te verhuizen.
Vorige zomer prive een hele nieuwe EV gekocht als eerste auto. Ik zou niet zonder eigen oprit willen ivm hogere laadkosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fisherman
Freeaqingme schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:16:
[...]

Beter is gewoon dichtbij je werk wonen. Ik ga fietsend naar mijn werk. Onze auto's zijn puur als luxe en die van mij meer als hobby.
Nauwelijks reistijd hebben is het fijnste wat er is. Overigens ben ik al een jaar niet meer naar kantoor geweest zoas velen. Iedereen ervaart momenteel hoe het is om geen reistijd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Michael_OsGroot schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Ik denk juist dat het die generatie is die tweedehands de onderkant van de elektrische markt zal kopen. De auto's met beperkt bereik die vaak opgeladen moeten worden. Dan heb je er het meeste baat bij dat gewoon thuis te doen
Een onderkant zal er niet snel zijn. Nu kost de goedkoopste electrische tweedehands die meer dan 40 kilometer range heeft al gauw €12.000 (of op MP: €10.000,-!!! na aftrek €2000 subsidie) en ik verwacht niet dat dat snel zal zakken wegens export (vraag stijgt sneller dan aanbod). Wat dat betreft is het een zelfde markt als de huizenmarkt ;)

Persoonlijk geef ik nooit meer dan €2000 uit aan een dagelijkse auto dus elektrisch wordt het nooit helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilf op 31-03-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

fisherman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:05:
[...]

Beter is gewoon dichtbij je werk wonen. Ik ga fietsend naar mijn werk. Onze auto's zijn puur als luxe en die van mij meer als hobby.
Nauwelijks reistijd hebben is het fijnste wat er is. Overigens ben ik al een jaar niet meer naar kantoor geweest zoas velen. Iedereen ervaart momenteel hoe het is om geen reistijd te hebben.
En dat is niet mogelijk. Tenzij ze in de steden en op industrieterreinen grote skyscrapers gaan neerzetten natuurlijk... De enige plaatsen waar je nu nog enigszins een huis kunt krijgen is buiten de steden. En aangezien het gros van werkend Nederland in de steden werkt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Michael_OsGroot schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat als op termijn de elektrische auto's ook als 'starter auto' betaalbaar wordt, de prioriteit bij veel starters eerder zal liggen bij een laadpaal in de buurt dan bij een woning van een paar tienduizenden euro's meer om een eigen oprit te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

En voor veel mensen is "gewoon" dicht bij werk winnen puur en luxe. Zowel omdat die woningen vaak een veel hoger prijskaartje hebben als omdat tweeverdieners niet vaak allebei het werk op fietsafstand kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

Wat @Rubbergrover1 hierboven zegt en bovendien is zoiets natuurlijk ook moeilijk af te dwingen. De meeste mensen werken niet meer 40 jaar voor dezelfde werkgever (zoals dat vroeger gangbaar was), als je dan op enig moment tegen het plafond aan loopt en je wil door in je carrière dan moet er maar net een werkgever in de buurt zitten die een geschikte baan vacant heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:15:
[...]
Ik denk dat als op termijn de elektrische auto's ook als 'starter auto' betaalbaar wordt, de prioriteit bij veel starters eerder zal liggen bij een laadpaal in de buurt dan bij een woning van een paar tienduizenden euro's meer om een eigen oprit te hebben.
Ik rij nu al anderhalf jaar een BEV en heb geen laadpaal. Wel heb ik het geluk dat ik in een gemeente woon waar vraaggestuurd laadpalen worden geplaatst en bovengemiddeld veel ook. Ik heb in een straal van ongeveer 400m 8 laadpalen. Die zitten op sommige momenten allemaal vol.
Iedereen aan de openbare laadpaal in de buurt is een utopie. Dat gaat echt niet gebeuren de komende 10 jaar.

Wat we in ieder geval moeten voorkomen in Nederland is dat we dit soort taferelen krijgen: YouTube: Missing Middle Housing: Thinking Big and Building Small to Respond t... Dat betekend dus dat we in nieuwe wijken ook gewoon die rijtjeswoningen moeten bouwen met daartussen winkelcentra of nog liever winkelstraten moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Ik rij nu al anderhalf jaar een BEV en heb geen laadpaal. Wel heb ik het geluk dat ik in een gemeente woon waar vraaggestuurd laadpalen worden geplaatst en bovengemiddeld veel ook. Ik heb in een straal van ongeveer 400m 8 laadpalen. Die zitten op sommige momenten allemaal vol.
Iedereen aan de openbare laadpaal in de buurt is een utopie. Dat gaat echt niet gebeuren de komende 10 jaar.
Dat vraag ik me af. Er wordt nu geëxperimenteerd met systemen waarmee redelijk eenvoudig een laadpaal aan een lantaarnpaal kan komen. Als dat succesvol is, dan kun je volgens mij tegen veel lagere kosten en zonder veel extra werk een hoop laadpalen overal en nergens plaatsen.

Ik denk dat dit op termijn niet een heel ander probleem wordt dan andere zaken, zoals bijvoorbeeld parkeren. Iets wat op veel plekken vervelend is, maar wat geen doorslaggevend argument is om (zeker als starter) een bepaalde woning bij voorbaat af te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:36

3DDude

I void warranty's

Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Met hoe sommige gemeentes omgaan met laadpalen en parkeerplekken is het soms wel een must. 12 parkeerplekken voor 10 huizen lijkt de norm tegenwoordig. En vervolgens komt de gemeente langs en plaats ergens 300m verderop 1 of 2 laadpalen , zodat bezoek (en bewoners) moeten vechten om een plekje om te laden.
Ohja en een kabel mag je vaak ook niet meer over de stoep leggen.

En een auto is natuurlijk ook steeda vaker vereist met hoever ze die woningen bouwen van enige basale voorzieningen.
U riep, hier ruim anderhalf jaar terug een laadpaal aangevraagd bij de gemeente...
Nu kreeg ik laatst een mailtje met excuses en uitleg:
Het kwam kortgezegd op neer we hebben uw aanvraag gezien, maar we hebben ruzie met de laadpalenclub (allegro) m.a.w. verwacht de paal niet binnenkort.

Was oprecht al bijna vergeten dat ik ooit een aanvraag had gedaan.. :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@3DDude Dat is ook precies waarom ik niet verwacht dat er snel verbetering in komt. Voor de gemeente is het ook een moetje. Het kost ze alleen maar geld en tijd, welke ze gewoonweg steeds minder hebben.
Ik woon in bijna een perfecte stad voor BEV rijden als ik het vergelijk met andere steden: https://geo.ede.nl/?@Openbare_laadpalen

Dit is echt wel een ding, en het zal alleen maar meer en meer een reden zijn om een huis niet te nemen. Het aantal mensen met een BEV die een laadpaal nodig hebben wordt gewoonweg steeds groter in aanloop naar 2030.

[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 31-03-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:33:
@3DDude Dat is ook precies waarom ik niet verwacht dat er snel verbetering in komt.
Gelukkig hoeft daar ook niet snel verbetering in te komen, als het maar verbetert ;) . En er voldoende capaciteit is tegen de tijd dat starters een goedkope derdehands EV kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of het starters zijn, maar ik zie toch enorm veel Tesla's, ID.3's e.d. in de nieuwbouwwijken met huizen tot €400k

En dat is ook niet zo gek, want in die groep zitten ook veel leaserijders. Zeker in de IT staat er bijna standaard een auto voor je klaar als je bij een van de grote jongens begint. Ik weet niet of de ID.3 al leasebaar is voor die groep, maar het gaat niet lang meer duren of ook dat is allemaal BEV.
Een starter op de huizenmarkt is echt niet meer een starter op de arbeidsmarkt (zit vaak wel een paar jaar tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik denk dat voor veel starters ook de elektrische private lease auto in beeld aan het komen is. Die zijn immers inmiddels al bereikbaar vanaf zo’n 250 euro (kleinste modellen, langste contracten, minste basis-km’s, dus als je alle vinkjes zet komt er nog wel flink wat bij). Zelf geen interesse (uberhaupt niet in pl) maar denk dat daar voor veel mensen de stap naar elektrisch wel relatief klein is. Dat kan immers al met relatief laag inkomen en zonder baan met goede voorwaarden mbt lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheGhostInc schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:57:
[...]

Ik weet niet of het starters zijn, maar ik zie toch enorm veel Tesla's, ID.3's e.d. in de nieuwbouwwijken met huizen tot €400k

En dat is ook niet zo gek, want in die groep zitten ook veel leaserijders. Zeker in de IT staat er bijna standaard een auto voor je klaar als je bij een van de grote jongens begint. Ik weet niet of de ID.3 al leasebaar is voor die groep, maar het gaat niet lang meer duren of ook dat is allemaal BEV.
Een starter op de huizenmarkt is echt niet meer een starter op de arbeidsmarkt (zit vaak wel een paar jaar tussen).
Misschien zit daar ook een hoop bias tussen. Slechts 10% van de auto's in Nederland is een leaseauto. Dat zal bij mensen die een (nieuwbouw) woning kunnen kopen allicht een hoger percentage zijn, maar dan nog zal het voor het merendeel van de mensen (en zeker de starters op de huizenmarkt) dus niet op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:08:
Ik denk dat voor veel starters ook de elektrische private lease auto in beeld aan het komen is. Die zijn immers inmiddels al bereikbaar vanaf zo’n 250 euro (kleinste modellen, langste contracten, minste basis-km’s, dus als je alle vinkjes zet komt er nog wel flink wat bij). Zelf geen interesse (uberhaupt niet in pl) maar denk dat daar voor veel mensen de stap naar elektrisch wel relatief klein is. Dat kan immers al met relatief laag inkomen en zonder baan met goede voorwaarden mbt lease.
Tegelijk is dat nog steeds een stuk duurder dan een niet-elektrische private lease. De absolute getallen zijn wel kleiner, maar de factor blijft van ongeveer de zelfde orde van grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Misschien zit daar ook een hoop bias tussen. Slechts 10% van de auto's in Nederland is een leaseauto. Dat zal bij mensen die een (nieuwbouw) woning kunnen kopen allicht een hoger percentage zijn, maar dan nog zal het voor het merendeel van de mensen (en zeker de starters op de huizenmarkt) dus niet op gaan.
Slechts 10% van de totale markt wellicht, maar >75% van de nieuwe auto's die verkocht wordt is zakelijk, lease of koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
_eLMo_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Slechts 10% van de totale markt wellicht, maar >75% van de nieuwe auto's die verkocht wordt is zakelijk, lease of koop ;)
Daarover valt te discussiëren (volgens mij is het iets meer dan de helft). Maar dat is verder ook een weinig relevant gegeven. Omdat een groot deel van de starters op de woningmarkt juist een tweedehands auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Geld maakt geld. Als je een oprit hebt en panelen rij je daarna bijna gratis, zeker als je overdag kunt laden (en we gaan toch meer thuiswerken dus dat kan).

Een oprit verschuift op die manier van luxe naar investering. Ik zag dat in 2014 nog niet, maar als ik nu in de markt zou zijn voor een huis zou een eigen oprit zeer hoog op het lijstje staan.

Het verschil tussen huizen met of zonder oprit is hier in de buurt nog geen tienduizenden euro’s maar daar gaan we denk ik wel naartoe.

Bij een lease-auto is het weer minder interessant want dan heb je gewoon een pas voor die publieke laadpaal.

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
FreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:54:
[...]
Bij een lease-auto is het weer minder interessant want dan heb je gewoon een pas voor die publieke laadpaal.
Je kan daar nog wel verdienen, want die laadpas betaald gewoon het openbaarladentarief en je wekt voor een stuk minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Geld maakt geld. Als je een oprit hebt en panelen rij je daarna bijna gratis, zeker als je overdag kunt laden (en we gaan toch meer thuiswerken dus dat kan).

Een oprit verschuift op die manier van luxe naar investering.
Uiteraard. Maar is dat een reden om standaard zo'n investering als koppelverkoop aan starterswoningen mee te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

Na jaren zoeken nu sinds een paar maanden eigenaar van een huis. In het kader van if you can't beat them join them sta ik aan de andere kant van de discussie en kunnen mij de huizenprijzen natuurlijk niet snel genoeg stijgen en dat doen ze ook lijkt het:

Random bericht 12 maart 2021:
Huizen 8 procent duurder
De kenners van de rabobank verwachten dat huizen dit jaar 8 procent duurder worden. Voor 2022 voorzien zij vervolgens een huizenprijsstijging van gemiddeld 4 procent. Eind vorig jaar hield Rabobank het nog op een gemiddelde huizenprijsgroei van respectievelijk 5,5 procent en 2,5 procent.
En toch vind ik het een ongezonde situatie en zou er door de overheid ingegrepen moeten worden. Mijn stelling blijft dat een huis een eerste levensbehoefte is en daar mag gewoon geen vrije marktwerking op zitten. De oplossing heb ik natuurlijk ook niet klaarliggen, want als je prijzen gaat fixeren krijg je weer andere problemen (wachtlijsten?) maar die zijn in mijn beleving eerlijker dan hoe nu de mensen met het meeste geld altijd de eerste keuze krijgen op iets waar eigenlijk iedereen (tot op zekere hoogte) recht op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor wat betreft auto's: toen ik vorig jaar een nieuwe auto nodig had heb ik electrisch overwogen. Alleen waren (toen) de elektrische wagens met plek voor 3 kinderen (= D segment) + bagage achterin niet electrisch verkrijgbaar of 50k+ met >80k km (Audi Q5/Tesla). Woon werk doen we beide op de fiets dus we rijden alleen in het weekend + vakantie.. Bij elkaar nog geen 15k km per jaar. Voor onze doelgroep is elektrisch rijden nog niet interessant, ondanks subsidie en "gratis" laden, tenzij je (veel) geld over hebt voor elektrisch rijden of auto's in het algemeen.
Er zal vast een keerpunt komen, maar dat duurt nog wel even, denk ik.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2021 12:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
Een huis is ook een eerste levensbehoefte. HOE dat huis eruit ziet en of ie volledig voldoet aan de eisen van de mensen die er in wonen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ryan1981 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:10:
Na jaren zoeken nu sinds een paar maanden eigenaar van een huis. In het kader van if you can't beat them join them sta ik aan de andere kant van de discussie en kunnen mij de huizenprijzen natuurlijk niet snel genoeg stijgen en dat doen ze ook lijkt het:
Wacht maar tot je WOZ stijgt en als gevolg je belastingen mee omhoog gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:31:
Omdat een groot deel van de starters op de woningmarkt juist een tweedehands auto rijdt.
Daar mag je wel een bron voor geven.

Er zijn zo'n 1 miljoen lease auto's in NL.
Met krap 5 miljoen koopwoningen zal een elektrische leaseauto in de komende jaren voor een flink aantal mensen een ding worden.

Maar ik vind het sowieso een beetje een kortzichtige redenatie. Je koopt een huis voor meer dan een paar jaar. In 2030 gaan we serieuze maatregelen zien om brandstofauto's uit de faseren, dat is binnen 9 jaar. En dan hebben we het over binnensteden die brandstofauto's gaan weren (milieuzone's), nieuwe auto's volledig uitstootvrij zijn en misschien nog wel meer.
Als een leuk stel van net 30 een huis koopt, dan houden ze toch ook rekening met kinderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

Caayn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
[...]
peanuts vergeleken met de prijsstijgingen, daar is gewoon niet tegen op te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ware het niet dat je die prijsstijgingen niet voelt in je portemonnee maar die belastingen wel.

Die prijsstijgingen heb je echt alleen iets aan als je verkoopt en dan;

- Emigreert
- Gaat huren (geen handige keuze, hooguit op latere leeftijd)
- Naar een krimpregio gaat (en die zijn er bijna niet meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]
Een hogere WOZ waarde wordt gecompenseerd met een lager tarief. Dus uiteindelijk betaal je nagenoeg hetzelfde, wellicht iets verhoogd ivm inflatie of afwijking van het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:16
Sport_Life schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Een hogere WOZ waarde wordt gecompenseerd met een lager tarief. Dus uiteindelijk betaal je nagenoeg hetzelfde, wellicht iets verhoogd ivm inflatie of afwijking van het gemiddelde.
En in welke fantastische gemeente is dat dan wel niet? Hier wordt namelijk de woz stijging van 10% "gecompenseerd" met ook een tariefSTIJGING van 10%...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Carnoustie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:48:
[...]

En in welke fantastische gemeente is dat dan wel niet? Hier wordt namelijk de woz stijging van 10% "gecompenseerd" met ook een tariefSTIJGING van 10%...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Tarief is 0.1% (oid) naar beneden gegaan.
De totale lasten zijn wel (iets) hoger, maar dat komt door stijging afvalheffing en dat is onafhankelijk van de woz waarde.

Woz stijging viel ook mee bij ons.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:16
Sport_Life schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:49:
[...]

***members only***

Tarief is 0.1% (oid) naar beneden gegaan.
Hier vorig jaar de geweldige quote van de wethouder: "omdat de (papieren) waarde 10% is gestegen kan het tarief ook wel 10% omhoog"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Carnoustie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:51:
[...]

Hier vorig jaar de geweldige quote van de wethouder: "omdat de (papieren) waarde 10% is gestegen kan het tarief ook wel 10% omhoog"...
En welke fantastische wethouder is dat dan wel niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:29
FreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:17:
Ware het niet dat je die prijsstijgingen niet voelt in je portemonnee maar die belastingen wel.
Reken maar dat je die prijsstijgingen voelt in je portemonnee als je nog niet gekocht hebt.
Wilf schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:05:
Persoonlijk geef ik nooit meer dan €2000 uit aan een dagelijkse auto dus elektrisch wordt het nooit helaas
Uiteindelijk zijn alle nieuwe auto's verplicht electrisch, en vanaf dat moment 'verdringen' ze langzaam maar zeker de benzinetweedehandjes, natuurlijk. De gemiddelde auto is zo'n 9 jaar oud, dus als je puur daar naar kijkt is ergens in 2040 de "gemiddelde" auto electrisch.

Maar, het vermeende "voordeel" van die electrische auto's is juist dat ze minder snel verslijten, en langer meegaan. Als dit klopt (en het is te hopen), dan gaat de transitie juist langzamer. Als de vraag naar auto's verder afneemt omdat veel mensen thuis kunnen werken, en geen auto meer nodig hebben, dan gaat het nog langzamer.

Eerlijk gezegd denk ik dat de auto veel meer concurrentie gaat krijgen van andere vervoermiddelen (electrische step, fiets, skateboard), en dat de Tesla's van nu er over twintig jaar even achterhaald uitzien als de Horsey Horseless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Reken maar dat je die prijsstijgingen voelt in je portemonnee als je nog niet gekocht hebt.

[...]

Uiteindelijk zijn alle nieuwe auto's verplicht electrisch, en vanaf dat moment 'verdringen' ze langzaam maar zeker de benzinetweedehandjes, natuurlijk. De gemiddelde auto is zo'n 9 jaar oud, dus als je puur daar naar kijkt is ergens in 2040 de "gemiddelde" auto electrisch.

Maar, het vermeende "voordeel" van die electrische auto's is juist dat ze minder snel verslijten, en langer meegaan. Als dit klopt (en het is te hopen), dan gaat de transitie juist langzamer. Als de vraag naar auto's verder afneemt omdat veel mensen thuis kunnen werken, en geen auto meer nodig hebben, dan gaat het nog langzamer.

Eerlijk gezegd denk ik dat de auto veel meer concurrentie gaat krijgen van andere vervoermiddelen (electrische step, fiets, skateboard), en dat de Tesla's van nu er over twintig jaar even achterhaald uitzien als de Horsey Horseless.
Als je het aan de aandeelhouders van Tesla vraagt heeft iedereen over 10 jaar 2 Tesla's voor de deur ;) :D.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TheGhostInc schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Als een leuk stel van net 30 een huis koopt, dan houden ze toch ook rekening met kinderen?
Nee hoor. Ik was 30 toen we dit huis kochten, en we hielden geen rekening met kinderen. Niet iedereen wil kinderen, en niet iedereen wil een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
FreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:17:

Die prijsstijgingen heb je echt alleen iets aan als je verkoopt en dan;

- Emigreert
- Gaat huren (geen handige keuze, hooguit op latere leeftijd)
- Naar een krimpregio gaat (en die zijn er bijna niet meer)
- naar een regio gaat die minder hard stijgt dan de regio waar je nu woont. (lees vanuit de randstad richting de "uithoeken")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Zoals @Rubbergrover1 zegt, is dit eerder 50%. Van de particulieren nieuwkopers zijn het grootste deel pensionado's. Die rijden zo weinig dat een EV er sowieso niet uit kan. De meeste lease rijders hebben nog een tweede prive auto, omdat de partner ook werkt, maar geen zakelijke auto heeft. Die 2e auto's tikken ook aan in het totale aantal auto's. Dit is vaak een tweedehands auto, of een nieuwe A-segment auto, al dan niet private lease.

EV's zijn vooral populair in nieuwbouwwijken lijkt me. Daar heb je een auto nodig voor woon-werk-verkeer, omdat de wijken vaak ver weg van werk en OV is.

OV in dun bevolkte gebieden zoals Vinex wijken en dorpen is sowieso een verspilling van overheidsgeld en slecht voor het milieu. Er moet 2x per uur een lege bus een standaard route afleggen, 16 uur per dag, terwijl alleen de 4 ritten in de spits enigzinds gevuld zijn met forenzen. Dat moet toch beter kunnen met de huidige IT infrastructuur.. OV op afroep bijvoorbeeld. Je geeft een uur van te voren aan dat je OV nodig hebt, 30 mintuen van te voren wordt een route ingepland die iedereen oppikt en dropt bij de NS bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]
Hardnekkige fabel, is hier eerder uitgebreid besproken.

Iedere gemeente dekt z'n eigen begroting met de OZB en houdt daarbij rekening met de WOZ-stijging. In ieder geval wordt de OZB opbrengst als geheel begroot en het is niet zo dat de belastingopbrengsten ineens de spuigaten uitlopen bij gemeente en waterschappen hoor ;)

Hetzelfde geldt voor de waterschapslasten.

Ook het tarief van het eigenwoningforfait daalt al jaren, van 0,7% in 2019, naar 0,45% in 2023 (stapsgewijs).

Aan iedereen de tip, vergelijk je eigen aanslagen maar eens door de jaren heen en bekijk wat het tarief deed en in absolute zin het verschuldigde bedrag.

In de volksmond is hogere WOZ = meer "belasting" (whatever belastingsoort that may be..). :z

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Carnoustie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Als de WOZ niet met 10% was gestegen maar gelijk was gebleven, was het tarief van de OZB dus met 20% gestegen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 204 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.