Bschnitz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:00:
[...]
Naja kijk, we hadden laatst de discussie dat nieuwbouw relatief duur is VS bestaand huizen. Ik denk dus dat dit nog extremer is dan gesteld. Als je bedenkt dat je nog enkele 10 duizenden euro's extra kwijt bent, en je bestanden optie wellicht al mooi afgewerkt is. Lagen we eerlijk zijn dat afgewerkt juist de voorkeur heeft omdat mensen zich wellicht er ook meer van bewust zijn dat dit ook veel geld en tijd kost?
Dus stel je koopt een nieuwbouw van 500k zouden ze werkelijk kosten 550k kunnnen zijn. Terwijl je kant en klaar met een ouder type huis opgeknapt wellicht maar 450k kwijt bent.
Nou moet ik wel zeggen dat ik echt veel zooi op Funda langs zie komen waar je nog gerust 200k tegenaan moet gaan zetten...
Dat is dus maar de vraag. Tegen de tijd dat je nieuwbouwhuis opgeleverd is, is het in de huidige markt ook weer xx% meer waard... En heb je op papier dus meer vermogen.
Wij hebben hier in de regio naar bestaande vs. nieuwbouw gekeken en uiteindelijk zit overal wel een addertje.
Begin 20e eeuw krijgt een premium vanwege 'karakteristiek' --> uiteindelijk heel duur om modern te krijgen, maar wel 'sfeervol'. In elk geval vaak mooi gelegen.
Halverwege 20e eeuw t/m jaren '80 is soms verouderd, maar leefbaar --> om het echt naar smaak te krijgen moet je er alsnog een flinke smak geld tegenaan gooien en dat willen de meesten toch.
En alles vanaf jaren '90 tot aan recente nieuwbouw heeft een langzaam oplopende premium afhankelijk van het afwerkingsniveau.
Dan viel echte nieuwbouw ons nog mee. Niemand die verbiedt die SLÄTTEN op zolder te leggen en gewoon een lik verf op de muren te gooien. Het idee dat je nieuwbouw ook 'naar waarde' aan moet kleden is natuurlijk iets wat mensen elkaar aanpraten. Het fijne is in elk geval dat het puur het afwerkingsniveau is wat misschien wat lager is en niet zaken die je woongenot echt kunnen verpesten, zoals lekkages of tocht.
Als je arbeidsloon niet hoeft te betalen omdat je het meeste zelf doet + tevreden bent met een simpele afwerking om mee te beginnen heb je niet eens zoveel startkapitaal nodig.
Laat onverlet dat het ook lastig is om er bij nieuwbouw tussen te komen gezien het beperkte aanbod.