Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 203 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.586 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Bschnitz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Dat kan, heb je alsnog materiaal nodig. Geloof mij die zijn ook niet cheap ofzo. Je gaat met een nieuwbouw ook echt niet voor alles B merk.
Valorian schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:41:

@Bschnitz Eens, met nieuwbouw gaan mensen niet meer voor budget afwerking binnen... In mijn eerste huurwoning legde ik iets wat we "slettenparket" noemde omdat het zo goedkoop was. Was de goedkoopste laminaat van de ikea en echte naam was "Slattan" of zo'n soort zweedse term. Geloof 3,50 euro per m2. Ondervloer was duurder 8)7 (edit: bestaat nog steeds en heet dus "SLÄTTEN" , nu 4,50/m2.
Dan gaat het dus ook om het verschil in gewenst 'afwerkingsniveau'. Toch een beetje appels met peren, dus.

[ Voor 40% gewijzigd door Rubbergrover1 op 28-03-2021 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:41:
Om er maar even weer eens een ander onderwerp in te gooien: in Nederland heeft iedereen nogal een NIMBY houding. Of het nu om windmolens, azc's, hoogbouw, etc. gaat. Iedereen vindt vaak dat er oplossingen moeten komen voor belangrijke maatschappelijke problemen, maar niemand wil last hebben van zo'n oplossing.
Hangt van de situatie af. Mijn ervaring is dat in veel gevallen er best over allerlei zaken te praten of discussiëren valt. En dat een een ander dan ook vaak bij te sturen is. Probleem is dat veel bewoners vaak helemaal niets willen, overal tegen zijn en per definitie de hakken in het zand zetten. Dan valt daar ook weinig te overleggen. En dan krijg je dus dat, bij gebrek aan goede alternatieven, de gemeente bij zijn oorspronkelijke plan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
Rubbergrover1 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:50:
[...]

[...]

Dan gaat het dus ook om het verschil in gewenst 'afwerkingsniveau'. Toch een beetje appels met peren, dus.
Naja kijk, we hadden laatst de discussie dat nieuwbouw relatief duur is VS bestaand huizen. Ik denk dus dat dit nog extremer is dan gesteld. Als je bedenkt dat je nog enkele 10 duizenden euro's extra kwijt bent, en je bestanden optie wellicht al mooi afgewerkt is. Lagen we eerlijk zijn dat afgewerkt juist de voorkeur heeft omdat mensen zich wellicht er ook meer van bewust zijn dat dit ook veel geld en tijd kost?

Dus stel je koopt een nieuwbouw van 500k zouden ze werkelijk kosten 550k kunnnen zijn. Terwijl je kant en klaar met een ouder type huis opgeknapt wellicht maar 450k kwijt bent.

Nou moet ik wel zeggen dat ik echt veel zooi op Funda langs zie komen waar je nog gerust 200k tegenaan moet gaan zetten...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Naja kijk, we hadden laatst de discussie dat nieuwbouw relatief duur is VS bestaand huizen. Ik denk dus dat dit nog extremer is dan gesteld. Als je bedenkt dat je nog enkele 10 duizenden euro's extra kwijt bent, en je bestanden optie wellicht al mooi afgewerkt is. Lagen we eerlijk zijn dat afgewerkt juist de voorkeur heeft omdat mensen zich wellicht er ook meer van bewust zijn dat dit ook veel geld en tijd kost?

Dus stel je koopt een nieuwbouw van 500k zouden ze werkelijk kosten 550k kunnnen zijn. Terwijl je kant en klaar met een ouder type huis opgeknapt wellicht maar 450k kwijt bent.

Nou moet ik wel zeggen dat ik echt veel zooi op Funda langs zie komen waar je nog gerust 200k tegenaan moet gaan zetten...
Dat is dus maar de vraag. Tegen de tijd dat je nieuwbouwhuis opgeleverd is, is het in de huidige markt ook weer xx% meer waard... En heb je op papier dus meer vermogen.

Wij hebben hier in de regio naar bestaande vs. nieuwbouw gekeken en uiteindelijk zit overal wel een addertje.

Begin 20e eeuw krijgt een premium vanwege 'karakteristiek' --> uiteindelijk heel duur om modern te krijgen, maar wel 'sfeervol'. In elk geval vaak mooi gelegen.
Halverwege 20e eeuw t/m jaren '80 is soms verouderd, maar leefbaar --> om het echt naar smaak te krijgen moet je er alsnog een flinke smak geld tegenaan gooien en dat willen de meesten toch.
En alles vanaf jaren '90 tot aan recente nieuwbouw heeft een langzaam oplopende premium afhankelijk van het afwerkingsniveau.

Dan viel echte nieuwbouw ons nog mee. Niemand die verbiedt die SLÄTTEN op zolder te leggen en gewoon een lik verf op de muren te gooien. Het idee dat je nieuwbouw ook 'naar waarde' aan moet kleden is natuurlijk iets wat mensen elkaar aanpraten. Het fijne is in elk geval dat het puur het afwerkingsniveau is wat misschien wat lager is en niet zaken die je woongenot echt kunnen verpesten, zoals lekkages of tocht.

Als je arbeidsloon niet hoeft te betalen omdat je het meeste zelf doet + tevreden bent met een simpele afwerking om mee te beginnen heb je niet eens zoveel startkapitaal nodig.

Laat onverlet dat het ook lastig is om er bij nieuwbouw tussen te komen gezien het beperkte aanbod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bschnitz schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:00:
[...]
Maar volgens mij ging de discussie in eerste instantie over de vergelijking van bestaande nieuwbouw met oudbouw. Dus bv huis van 2020 met huis van 1970.

Los daarvan gaat het gros van de kopers bij een bestaande woning ook zaken als keuken, sanitair en vloeren veranderen. Omdat die niet de juiste smaak zijn of na een jaar of 10-15 ook een keer aan vervanging toe zijn.

Trouwens, als je dan toch een vergelijking van von met bestaande bouw wilt, dan zou je ook de werkelijke verkoopprijzen moeten vergelijken en niet de Funda prijzen... Is ook wel een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Rubbergrover1 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:40:
[...]

Volgens mij gaat het dan vaak ook om kozijnen met behoorlijk achterstallig onderhoud, waarbij vervanging of ingrijpend onderhoud sowieso op korte termijn nodig zou zijn. De kosten voor vervanging plus isolatieglas worden dan volledig als isolatiekosten gezien, terwijl de besparing op toekomstig (groot) onderhoud over het hoofd wordt gezien.
Exact de reden dat wij ook de kozijnen gaan vervangen voor kunststof. We hebben niet echt achterstallig onderhoud maar er moet wel wat gedaan worden, glas moet ook vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
Hoe groot is de kans dat de bedragen van nu het minimale zal worden in de toekomst?
Dat de huizenmarkt misschien nog iets zal stijgen maar nooit meer gaat dalen qua prijs.
Het kan toch niet zo zijn dat er allemaal nieuwbouw op de markt komt voor X bedragen en dat de huizenmarkt ineens instort?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Haaglanden schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:13:
Hoe groot is de kans dat de bedragen van nu het minimale zal worden in de toekomst?
Dat de huizenmarkt misschien nog iets zal stijgen maar nooit meer gaat dalen qua prijs.
Het kan toch niet zo zijn dat er allemaal nieuwbouw op de markt komt voor X bedragen en dat de huizenmarkt ineens instort?
Lastig te voorspellen. Zo lang de ECB schuld blijft opkopen en geld blijft printen blijven de rentes laag en pompen we vrolijk de huizenbubbel en aandelenmarkt op. (Een van de weinige manieren om nog rendement te genereren). Huizen en aandeeltjes worden niet meegenomen in de inflatie dus vooralsnog zal t opkoopbeleid niet stoppen en de rentes laag blijven. Hoe de markt eruit gaat zien in de toekomst word spannend. Vgm zien we een gigantische kapitaalinjectie die uitvloeit naar vastgoed en aandelen.

^ + een groot tekort aan woningen + achterstand door COVID zorgt voor spannende tijden 🤡.

Als de huisprijzen meegenomen zouden worden bij inflatieberekeningen is ‘t denk ik snel afgelopen met de pret. Maargoed; ik zie dat niet (snel) gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickster! op 28-03-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Haaglanden schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:13:
Als de prijzen van bestaande woningen te veel dalen, dan zullen de nieuwbouwwoningen te duur worden en niet verkocht worden. En dan zal de bouw vanzelf stokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
CVTTPD2DQ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Ik zie vreemd genoeg dat iedereen met kozijnen en hr++/triple glas lijkt te beginnen, terwijl dat vrij dure en weinig rendabele ingrepen zijn. Tenzij je ergens een enorme glazen pui hebt, of nog echt enkel glas, kun je dat beter laten zitten. Onzekerheid over wat er moet worden gedaan zorgt ervoor dat een renovatie inderdaad wordt gebudgetteerd op tienduizenden euro's.
Denk dat je je daar toch in kan vergissen. Toen het laatst zo koud was heb ik met een thermische camera gespeeld. Buren hadden net nieuwe ramen/kozijnen laten plaatsen van de zomer en wij hebben nog oud dubbel glas.
Temperatuur van het glas buiten was van hun 0 graden en dat van ons 7 graden. En ze stookte nog eens 2 graden warmer wat wij doen.
Als je dan voor en achter van het huis de ramen pakt. Dan heb je toch een flinke oppervlakte met een naar mijn idee flink temperatuur verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 21:56

TMC

Mark31 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Als je een beetje handig bent kan je de vloer zelf doen.
De tuin is sowieso een klusje wat je zelf kan doen.
Stucwerk is lastig idem een keuken.
Verven kan ook iedereen.
Alles kan, maar dat kost enorm veel tijd en je krijgt het nooit zo netjes als door een vakman, tenzij je zelf heel ervaren bent. De gemiddelde persoon krijgt echt geen huis volledig geschilderd in 1 dag, netjes en zonder strepen. Daarnaast is het ook gewoon zwaar werk. Hetzelfde geldt voor de tuin, er komen best veel dingen bij kijken als je alles netjes vlak wilt hebben met goede afwatering, keramische tegels die net weer wat moeilijker te leggen zijn, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
TMC schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:04:
[...]
Alles kan, maar dat kost enorm veel tijd en je krijgt het nooit zo netjes als door een vakman, tenzij je zelf heel ervaren bent. De gemiddelde persoon krijgt echt geen huis volledig geschilderd in 1 dag, netjes en zonder strepen. Daarnaast is het ook gewoon zwaar werk. Hetzelfde geldt voor de tuin, er komen best veel dingen bij kijken als je alles netjes vlak wilt hebben met goede afwatering, keramische tegels die net weer wat moeilijker te leggen zijn, etc.
Het is altijd makkelijk geroepen 'dat kun je zelf'. Maar die vakmannen zijn ook door schade en schande wijs geworden. Een rollertje hanteren en een muurtje witten kan inderdaad iedereen. Maar inderdaad, een oprit zo aanleggen dat ie na vijftien jaar nog knetterstrak ligt en niet verzakt is, is al een stuk moeilijker. Idem met het monteren van een dakkapel of het aanbrengen van strak behang. Ik heb bij vrienden gezien hoe 'eenvoudig dat zelf te doen was'. Het ziet er niet uit (scheef, luchtbellen, naden), en daar kijken ze dan twintig jaar tegenaan. No thanks. Weet wat je wel en niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TMC schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:04:
[...]
Het zal voor iedereen de afweging zijn tussen geld en tijd. Als je geen geld hebt, moet je je vrije tijd investeren. Dat het schilderen dan 4 dagen duurt ipv 1 dag die de professionele schilder ervoor nodig is, is dan niet relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

Pannencouque schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:09:
[...]
Weet wat je wel en niet kan.
Zoals beoordelen of de vakman die het voor een aardige som geld voor je wil gaan doen wel echt goed of niet is? Ook op de lange termijn? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Z___Z schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:09:
[...]

Het zal voor iedereen de afweging zijn tussen geld en tijd. Als je geen geld hebt, moet je je vrije tijd investeren. Dat het schilderen dan 4 dagen duurt ipv 1 dag die de professionele schilder ervoor nodig is, is dan niet relevant.
Uiteraard. Maar mijn punt is dus niet dat 'het makkelijk zelf kan'. Ik vind het niet makkelijk: (1) twee weekenden opofferen aan fysiek zwaar werk dat je normaal nooit doet vind ik veel en (2) voor 80% van de mensen zal gelden dat het eindresultaat minder mooi is dan wanneer een vakman het doet. Deze dingen moet je in je afweging meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:40
Z___Z schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:09:
Als je twee weken moet werken om de vakman een dagje te laten komen, dan vind je het vanzelf minder erg om tegen bobbelig behang, kierend laminaat en vlekkerige verf aan te kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
CrazyOne schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:37:
[...]

Met 2 keer modaal (2 personen die 40.000 per jaar verdienen) kun je mogelijk net aan 450k lenen voor nieuwbouw, en dan heb je alsnog extra geld nodig om erin te stoppen.

De huizen die wel met 2 keer modaal te betalen zijn, zijn niet de 2 onder 1 kappers met een tuintje, maar de rijtjeshuizen met een luchtplaats als tuin. En het is leuk dat je in de top 10% van de nederlandse inkomens zit (zelfs wel hoger als ik je mag geloven, of het geluk gehad van een eigen woning welke afschuwelijk in prijs is gestegen) en waarschijnlijk ook in een sociale cirkel zit waarin de meesten dat ook "makkelijk"kunnen betalen, maar ik ken niemand die even 450k kan lenen voor hun huis. En dit zijn allemaal gewone hardwerkende burgers. Dus jouw N=1 is overduidelijk jouw belevingswereld, en niet representatief voor de rest van Nederland.
Ik besef dat velen anders leven. Ik heb daarnaast ook nog eens geluk dat mijn werkgever nooit failliet kan gaan, dus van een crisis zal ik nooit iets merken. Geen idee wat er precies gaat gebeuren de komende jaren, maar er komt natuurlijk een keer een echt grote economische krimp, naast een klimaat crisis die moeilijk op te lossen is zonder daar met zijn allen veel geld in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Johan Bogle schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Die is gelukkig booming en zonder aanziens van isolatie. Hier ruim 30% stijging sinds 2017. Dat was mijn oorspronkelijk punt: Het kan kopers niks schelen wat het energielabel is en of een woning gasloos kan worden gemaakt.
Ik las laatst ergens dat een nieuwer huis tov van een ouder huis direct al 16% meer waard is, juist vanwege betere isolatie en dergelijke. Het heeft wel degelijk invloed op de huizenprijs en wordt ook wel degelijk gewaardeerd door huizenkopers. Logisch ook, want normaal gesproken informeer je ook wat een verkoper aan energie betaalt. Natuurlijk zegt zoiets niet alles, want de aanbieder kan heel ongunstig zijn, of wellicht is de consumptie van energie niet representatief als gemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
TMC schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:23:
[...]
Uiteraard. Maar mijn punt is dus niet dat 'het makkelijk zelf kan'. Ik vind het niet makkelijk: (1) twee weekenden opofferen aan fysiek zwaar werk dat je normaal nooit doet vind ik veel en (2) voor 80% van de mensen zal gelden dat het eindresultaat minder mooi is dan wanneer een vakman het doet. Deze dingen moet je in je afweging meenemen.
Nee, makkelijk is het denk ik ook niet, maar het is ook niet heel moeilijk. Het is niet dat je de meeste klussen niet kan leren. Je hoeft ook niet alles af te werken met moeilijk te doe het zelf’en. Laminaat leggen kan bijna iedereen, sinds de uitvinding van klik laminaat. Muren stuken is moeilijk, maar behangen zullen de meeste mensen met wat oefenen wel kunnen. Trap bekleden is ook moeilijk, maar aflakken kan je prima zelf doen. Keuken kan je gewoon de standaard project keuken nemen als je geen geld hebt voor verbeteringen, idem voor de wc en badkamer.

Vakmensen inhuren is nu gewoon heel duur, door de grote vraag. 50 euro/uur loopt snel op qua kosten. Mooi als je het wel kan betalen, anders zoals @CVTTPD2DQ ook zegt, als de vakman inhuren een groot deel van je maandsalaris is, kan je beter paar dagen vrij nemen en het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53
fisherman schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:32:
[...]

Ik las laatst ergens dat een nieuwer huis tov van een ouder huis direct al 16% meer waard is, juist vanwege betere isolatie en dergelijke. Het heeft wel degelijk invloed op de huizenprijs en wordt ook wel degelijk gewaardeerd door huizenkopers. Logisch ook, want normaal gesproken informeer je ook wat een verkoper aan energie betaalt. Natuurlijk zegt zoiets niet alles, want de aanbieder kan heel ongunstig zijn, of wellicht is de consumptie van energie niet representatief als gemiddelde.
De vraag is niet of er meer betaald wordt voor nieuwbouw bij gelijke locatie. Dat is altijd al zo, ook voor isolatie een ding was. De vraag is mijnsinziens meer of dat verschil groter aan het worden is door de energietransitie. Dit lijkt namelijk nog niet het geval te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fisherman schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:32:
[...]

Zoals eerder genoemd, denk ik niet dat de reden isolatie is, maar meer het up to date interieur. Dus vloeren, keuken en sanitair. Energie is gewoon een vrij klein onderdeel van de kostenpost wonen. Voor een tussenwoning iets van 100 euro. In een hele onzuinige tussenwoning misschien 300 euro? Op een totale woonkosten van rond de 1000 euro niet helemaal verwaarloosbaar, maar ten opzichte van de eventuele locatie wel degelijk minder relevant voor veel mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TMC schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:23:
[...]
(2) voor 80% van de mensen zal gelden dat het eindresultaat minder mooi is dan wanneer een vakman het doet.
Dit is trouwens wel een belangrijk punt dat je hier aanstipt. Ik denk dat je op zich gelijk hebt met wat hier staat, maar ook dat 20% (of 15, of 30) nog steeds een redelijke groep is. En die groep krijgt het waarschijnlijk netter dan een vakman omdat vaklui uiteindelijk ook uitgaan van 'tijd is geld, en goed is goed genoeg'. Als je zelf én handig, én nauwkeurig bent zul je bijna per definitie teleurgesteld in het resultaat van een vakman zijn.

Dat maakt uitbesteden zeker niet verkeerd. Maar het is wel verstandig vooraf in te schatten in welk hokje je valt. Het is ergens wel grappig dat ik tegenwoordig juist weer eens vaker iets door iemand anders laat doen en dan ook vooraf incalculeer dat 'redelijk' goed genoeg is. Het werkt wel bevrijdend, daar niet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Yucon schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:20:
[...]

Zoals beoordelen of de vakman die het voor een aardige som geld voor je wil gaan doen wel echt goed of niet is? Ook op de lange termijn? >:)
Daarom moet je referenties in de buurt opvragen.
En ja, het gaat om een enorme pens geld. Maar ook om tijd. Sommige dingen kan ik ook wel zelf, maar kosten mij een veelvoud aan wat het (bijvoorbeeld) de hovenier kost. Als die twee weken fulltime bezig is, zou dat betekenen dat ik bijvoorbeeld een jaar lang elk weekend bezig ben. Dat is tijd die ik ook aan mijn gezin of aan vrienden had kunnen besteden, wat mogelijk veel meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Net op Nieuwsuur weer bericht over woningen op basis van hout en dat er er toch echt gaan komen. Buitenland heeft zelfs al beleid en plichten hiervoor, Frankrijk zelfs tot 50% van alle nieuwbouw.

Nou begrijp ik alleen niet hoezo dit duurder is dan traditionele bouw, bedoel ze zeggen zelf de helft minder personeel nodig hebben en de helft minder tijd en en de helft minder vervoer, en dan toch duurder voor de koper? Hoe dan....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Bschnitz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:01:
Net op Nieuwsuur weer bericht over woningen op basis van hout en dat er er toch echt gaan komen. Buitenland heeft zelfs al beleid en plichten hiervoor, Frankrijk zelfs tot 50% van alle nieuwbouw.

Nou begrijp ik alleen niet hoezo dit duurder is dan traditionele bouw, bedoel ze zeggen zelf de helft minder personeel nodig hebben en de helft minder tijd en en de helft minder vervoer, en dan toch duurder voor de koper? Hoe dan....
Houtprijs?

https://www.cobouw.nl/mar...-vanwege-corona-101289447

Om even in te haken op dit houtbouw gebeuren, waarom bouwen wij in Nederland eigenlijk niet veel meer met hout?

Misschien interessant VPRO tegenlicht over houtbouw, https://www.vpro.nl/progr...019-2020/houtbouwers.html

[ Voor 16% gewijzigd door pizzacabonara op 29-03-2021 12:30 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Houtskeletbouw bestaat al heel lang. Bij mijn oude werkgever had ik een klant die één van de eerste bouwers in NL was met HSB, namelijk al sinds de jaren 70 (!!). Qua prijs is het ook zeker niet duurder dan traditionele bouw. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Het wordt door de markt, van wat ik heb begrepen, alleen niet zo goed gewaardeerd. Een makelaar zei tegen mij dat "mensen liever een traditionele woning hebben".

Persoonlijk snap ik dat niet zo goed, de moderne HSB-woning doet niet onder voor beton. Het heeft alleen wat kenmerkende eigenschappen, waar je in de bouw op voorbereid moet zijn.
O.a. dat de thermische massa veel kleiner is, waardoor een HSB-woning zowel sneller opwarmt als afkoelt. Ook moeten wat voorzorgsmaatregelen worden getroffen m.b.t. vocht en schimmelvorming, maar vooral qua geluidsdemping. De akoestiek is namelijk in de basis veel minder.

HSB zie je m.i. dan ook vooral in vrijstaande woningen. De grote doorbraak in de tussenwoningen of zelfs hoogbouw moet nog komen, maar technisch is er geen belemmering.

In het aardbevingsgebied in Groningen wordt tegenwoordig veel HSB toegepast, omdat het beter bestand is tegen aardschokken. Vooral qua gewicht (lichtere bouw) maar ook qua techniek.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31

Dat zit met name in het feit dat bouwen met hout hier nog niet zo gangbaar is. Als voor bouwen met hout dezelfde ‘economies of scale’ geïmplementeerd worden als voor de traditionele bouw dan gaat het hard met de prijs. Bouwen met hout is ook veel geschikter voor industrialisatie. Dat bedoelen ze met minder vervoer en personeel. Een heel gebouw kan in stukken in een fabriek geprefabriceerd worden met behulp van machines.

Waarom we niet meer met hout bouwen? Het is nog onbekend en de bouw is ontzettend traditioneel en conservatief. Er bestaan veel negatieve vooroordelen over hout bouw, maar deze zijn niet van toepassing op de huidige hout bouw.
Nederland is van nature ook een land wat veel met steen bouwt door de aanwezigheid van rivierdelta, dus veel klei om steen te bakken.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
JanHenk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Houtskeletbouw bestaat al heel lang. Bij mijn oude werkgever had ik een klant die één van de eerste bouwers in NL was met HSB, namelijk al sinds de jaren 70 (!!). Qua prijs is het ook zeker niet duurder dan traditionele bouw. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Het wordt door de markt, van wat ik heb begrepen, alleen niet zo goed gewaardeerd. Een makelaar zei tegen mij dat "mensen liever een traditionele woning hebben".

Persoonlijk snap ik dat niet zo goed, de moderne HSB-woning doet niet onder voor beton. Het heeft alleen wat kenmerkende eigenschappen, waar je in de bouw op voorbereid moet zijn.
O.a. dat de thermische massa veel kleiner is, waardoor een HSB-woning zowel sneller opwarmt als afkoelt. Ook moeten wat voorzorgsmaatregelen worden getroffen m.b.t. vocht en schimmelvorming, maar vooral qua geluidsdemping. De akoestiek is namelijk in de basis veel minder.

HSB zie je m.i. dan ook vooral in vrijstaande woningen. De grote doorbraak in de tussenwoningen of zelfs hoogbouw moet nog komen, maar technisch is er geen belemmering.

In het aardbevingsgebied in Groningen wordt tegenwoordig veel HSB toegepast, omdat het beter bestand is tegen aardschokken. Vooral qua gewicht (lichtere bouw) maar ook qua techniek.
Dat zeg niet ik niet, maar het item op de TV. Ik vroeg me juist af als alles sneller en goedkoper is het duur is om op te zetten.

Ik weet dat die prefab pakketten op kavels vaak ook van HSB zijn zoals goedhuis enzo, maar dan moet ik toch ook zeggen dat ik 300/400k erg duur vindt. Dan ben je vaak nog 200/300k kwijt aan de kavel, zeg maar onder 700k hoef je ook niet te meer te gaan zoeken, tenzij je een kavel kan krijgen voor 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Nickster! schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Laten we dit aub niet normaliseren en of goed praten
Starters zijn inmiddels bereid om veel principes/wensen op zij te schuiven, alleen om maar te kunnen instappen:

https://www.rtlnieuws.nl/...huis-woonwensen-concessie

Ik meende ergens te lezen dat de eerste 'slachtoffers' die meegegaan zijn in tegen elkaar opbieden en uiteindelijk veel te veel betaald hebben voor wat stenen zich beklagen her en der.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
Pannencouque schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:09:
[...]
Het is altijd makkelijk geroepen 'dat kun je zelf'. Maar die vakmannen zijn ook door schade en schande wijs geworden. Een rollertje hanteren en een muurtje witten kan inderdaad iedereen. Maar inderdaad, een oprit zo aanleggen dat ie na vijftien jaar nog knetterstrak ligt en niet verzakt is, is al een stuk moeilijker. Idem met het monteren van een dakkapel of het aanbrengen van strak behang. Ik heb bij vrienden gezien hoe 'eenvoudig dat zelf te doen was'. Het ziet er niet uit (scheef, luchtbellen, naden), en daar kijken ze dan twintig jaar tegenaan. No thanks. Weet wat je wel en niet kan.
Tja, uiteindelijk ook een gevolg van oververhitting, dat mensen genoodzaakt zijn om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Starters zijn inmiddels bereid om veel principes/wensen op zij te schuiven, alleen om maar te kunnen instappen:

https://www.rtlnieuws.nl/...huis-woonwensen-concessie

Ik meende ergens te lezen dat de eerste 'slachtoffers' die meegegaan zijn in tegen elkaar opbieden en uiteindelijk veel te veel betaald hebben voor wat stenen zich beklagen her en der.
"Dan maar geen oprit: starters doen concessies aan woonwensen"
Welke starter verwacht dan ook een mooi huis met oprit?

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Vantage92 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Dat zit met name in het feit dat bouwen met hout hier nog niet zo gangbaar is. Als voor bouwen met hout dezelfde ‘economies of scale’ geïmplementeerd worden als voor de traditionele bouw dan gaat het hard met de prijs. Bouwen met hout is ook veel geschikter voor industrialisatie. Dat bedoelen ze met minder vervoer en personeel. Een heel gebouw kan in stukken in een fabriek geprefabriceerd worden met behulp van machines.

Waarom we niet meer met hout bouwen? Het is nog onbekend en de bouw is ontzettend traditioneel en conservatief. Er bestaan veel negatieve vooroordelen over hout bouw, maar deze zijn niet van toepassing op de huidige hout bouw.
Nederland is van nature ook een land wat veel met steen bouwt door de aanwezigheid van rivierdelta, dus veel klei om steen te bakken.
Ik vraag me af hoe duurzaam/houdbaar hout is, beton gaat flink wat jaren mee lijkt me (wel wat radon uitstoot maar ja)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lama83
hexta schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Een starter in Duitsland ? Daar kan het gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
[...]

Genoeg delen van Nederland waar dat tot kort doodnormaal was :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Nickster! schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:55:
[...]

Genoeg delen van Nederland waar dat tot kort doodnormaal was :9
Misschien ben ik te jong om dat meegemaakt te hebben. :D
Of het is omdat ik in de randstad keek.
Ik was al blij met een dakterrasje als buitenruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door hexta op 29-03-2021 11:57 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Ik vraag me af hoe duurzaam/houdbaar hout is, beton gaat flink wat jaren mee lijkt me (wel wat radon uitstoot maar ja)
Bezoek Scandinavië dan zie je houten huizen van 100+ jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:43:
Tja, uiteindelijk ook een gevolg van oververhitting, dat mensen genoodzaakt zijn om het zelf te doen.
Exact, je biedt tot het gaatje voor die kluswoning. Dan kun je niet verwachten dat je - in de huidige tijd - financiële ruimte hebt om een aannemer in te huren om het allemaal mooi te maken. Ik heb ook een spoedcursus klussen moeten volgen.
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:41:
Het zou mooi zijn als de NVM een Vickreyveiling zou eisen voor huizen waar blind moet worden geboden. Volgens wiskundigen is de verwachte opbrengst van zo'n veiling namelijk even hoog (mensen zijn minder bang om veel hoger dan de concurrentie te zitten), maar de tevredenheid achteraf veel hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
[...]

Ons eerste huis als starters eind 2015 was gewoon met een oprit breed genoeg voor beide auto's hoor. En nee dan niet in de randstad, maar gelukkig gewoon in N Brabant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
[...]

Ik kom oorspronkelijk uit het zuiden van Drenthe, daar is was dat niet meer dan normaal. Basisschool-klasgenoten die niet hebben gestudeerd (en daardoor konden kopen rond 2015-2018) hebben zonder uitzondering allemaal een oprit.
Natuurlijk voor vergelijkbare prijzen met een appartement in de Randstad :P

In de stad is het ongebruikelijk, maar in de noordelijke en oostelijke steden kon je normaliter met 2 modale inkomens best een tussenwoning met parkeerplaats op eigen grond kopen. Dat is overduidelijk aan het verschuiven, en in die context snap ik het nieuwsbericht wel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een starter die binnen 10 jaar een elektrische auto rijdt?

Met een beetje leuke baan komt ook regelmatig een leaseauto.
https://www.vna-lease.nl/...-groeit-onverminderd-door
En die gaan heel hard elektrisch worden. (Door de bijtelling, MVO geneuzel van bedrijven en EU regels)
Bij mij staat eigen oprit ook al op de 'must-haves'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Pannencouque schreef op maandag 29 maart 2021 @ 07:20:
[...]
Daarom moet je referenties in de buurt opvragen.
En ja, het gaat om een enorme pens geld. Maar ook om tijd. Sommige dingen kan ik ook wel zelf, maar kosten mij een veelvoud aan wat het (bijvoorbeeld) de hovenier kost. Als die twee weken fulltime bezig is, zou dat betekenen dat ik bijvoorbeeld een jaar lang elk weekend bezig ben. Dat is tijd die ik ook aan mijn gezin of aan vrienden had kunnen besteden, wat mogelijk veel meer waard is.
Vragen naar 'referenties in de buurt' wordt lastig als je niemand kent in je nieuwe woonomgeving. En zeker als je in een nieuwbouwwijk komt, waar iedereen nieuw is en de referenties uit de buurt dus ook vaak te wensen overlaten.

Als je eenmaal ergens woont en mensen leert kennen, dan kun je een beter idee krijgen van goede en slechte professionals. Maar dan heb je dus al een (goed of slecht) afgewerkt huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:45:
[...]

In Nederland ook hoor. Alleen wordt er dan meteen geklaagd dat het veel te ver van de grote steden vandaan is. Terwijl die betaalbare starterswoningen in Duitsland vaak ook een eind van de werkgelegenheid liggen. Maar dat is dan ineens niet relevant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Minstens net zo duurzaam als beton. Er staan in Zwitserland en Scandinavië nog boerderijen en schuren uit de middeleeuwen van hout. Met de huidige bouwtechniek gaat hout minstens net zo lang mee. Kwestie van goed beschermen en detailleren. Hout leent zich ook goed voor een meer circulaire manier van bouwen. Het is denk ik niet meer van deze tijd om te voor de eeuwigheid te bouwen.

Daarnaast is hout een lange termijn opslag van CO2. Als we dan biomassa gebruiken om CO2 uitstoot terug te dringen, laat het dan op een duurzame manier zijn door het te gebruiken voor het bouwen van huizen in plaats van verbranding voor energie. De mensen van Holland Houtland doen daar een interessant voorstel voor: https://www.hollandhoutland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vantage92 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Dat dus vooral. Ieder land of streek heeft van oudsher zijn eigen 'natuurlijke bronnen' voor huizen. In Nederland is het vanouds eenvoudig om bakstenen te bakken en is er relatief weinig bos per inwoner. In andere landen zijn er juist veel bossen en is houtbouw veel logischer. En in weer andere landen wordt er juist veel met natuursteen of beton gewerkt. Ieder land zijn 'traditie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Johan Bogle schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:40:
[...]

De vraag is niet of er meer betaald wordt voor nieuwbouw bij gelijke locatie. Dat is altijd al zo, ook voor isolatie een ding was. De vraag is mijnsinziens meer of dat verschil groter aan het worden is door de energietransitie. Dit lijkt namelijk nog niet het geval te zijn.
Inderdaad bij gelijke locatie natuurlijk. Het gaat natuurlijk om een gemiddelde over alle transacties over meerdere jaartallen heen. Dat zorgt ervoor dat de factor locatie veel minder zwaar telt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Z___Z schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:45:
[...]

Zoals eerder genoemd, denk ik niet dat de reden isolatie is, maar meer het up to date interieur. Dus vloeren, keuken en sanitair. Energie is gewoon een vrij klein onderdeel van de kostenpost wonen. Voor een tussenwoning iets van 100 euro. In een hele onzuinige tussenwoning misschien 300 euro? Op een totale woonkosten van rond de 1000 euro niet helemaal verwaarloosbaar, maar ten opzichte van de eventuele locatie wel degelijk minder relevant voor veel mensen.
Energielasten komen natuurlijk wel iedere maand terug. Als dat een paar honderd euro per maand scheelt heb je die meerprijs tov van een oudere woning er heel snel uit.
Die paar honderd euro die je bespaart kan je ook mooi gebruiken om iedere maand extra af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
fisherman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Energielasten komen natuurlijk wel iedere maand terug. Als dat een paar honderd euro per maand scheelt heb je die meerprijs tov van een oudere woning er heel snel uit.
Die paar honderd euro die je bespaart kan je ook mooi gebruiken om iedere maand extra af te lossen.
Stel het kost 2000 euro/jaar meer. Dan kan je na 30 jaar 60k besparen. Ja op de starters markt maakt dat veel uit, maar op de dure jaren 30 woningen in de grote steden van 500-900k is het maar een druppel. Dus of mooie jaren 30 woning dichtbij het centrum van 500k of een Vinex nieuwbouw voor 560k is dan de keus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lama83
Richh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:02:
[...]

Basisschool-klasgenoten die niet hebben gestudeerd (en daardoor konden kopen rond 2015-2018) hebben zonder uitzondering allemaal een oprit.
Ja, er werd altijd verteld dat je met een HBO/WO opleiding wel iets voor elkaar kon krijgen met huisje, boompje, beestje, maar zelfs dat werkt niet meer (in de jaren 80/90 gewoon voor de gek gehouden dat je moest studeren voor een leuk huis te kunnen krijgen - niks van waar, na middelbare school aan het werk en training on-the-job ben je dus beter af, vind je het gek dat er ex-studenten zijn die nog 30 jaar op hun studentenkamer wonen om kosten te drukken ;) Ik zou wel 3x nadenken wat je je kinderen aandoet als je hen laat studeren: kost tijd en geld, levert waarschijnlijk niet veel op, je kan beter van je tijd genieten en later als de nood aan de man is dat je dan op kosten van UWV naar een soort codecamp in achterstandswijken doet als je wat technisch onderlegd bent)

[ Voor 31% gewijzigd door lama83 op 29-03-2021 13:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat mij de laatste tijd steeds meer bezig houdt is de inspiratieloze nieuwbouw in Nederland. Van die nep-jaren-30 blokken tot in de oneindigheid, welke door heel het land praktisch hetzelfde zijn. Alsof voor ieder project hetzelfde Wordpress-thema wordt ingeladen en minimaal wordt aangepast naar de omgeving. Ook mensen die echt verstand van architectuur hebben vinden daar iets van.

Nu staat het me niet zo zeer tegen omdat ik het zelf per sé mooi of lelijk vind, maar meer dat er hierdoor een vrij homogeen marktaanbod ontstaat. Iets wat naar mijn idee sowieso geen goed idee is, want als ze minder in trek raken (omdat we bijv. vierkant gestucte huizen mooi gaan vinden bv) dan veranderd de waarde ervan en dan is het meteen potentieel een betrekkelijk groot gedeelte van de markt die wordt aangetast. Andersom ook, maar dan vooral nadelig voor potentiële kopers.

Tel daarbij op dat we veel moeten bouwen de komende jaren, dacht zo'n 350.000 woningen, dan komt er nog veel inspiratieloosheid bij. Zie ik het (te) somber in?

(Overigens begrijp ik de beweegredenen heel goed, maar zo kun je alles waar een beetje romantiek in verhuld zit kapotslaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:45:
[...]

In Duitsland kan het ook niet binnen een uur rijden van de grote steden, waar de banen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

N1ckk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:53:
Wat mij de laatste tijd steeds meer bezig houdt is de inspiratieloze nieuwbouw in Nederland. Van die nep-jaren-30 blokken tot in de oneindigheid, welke door heel het land praktisch hetzelfde zijn. Alsof voor ieder project hetzelfde Wordpress-thema wordt ingeladen en minimaal wordt aangepast naar de omgeving. Ook mensen die echt verstand van architectuur hebben vinden daar iets van.

Nu staat het me niet zo zeer tegen omdat ik het zelf per sé mooi of lelijk vind, maar meer dat er hierdoor een vrij homogeen marktaanbod ontstaat. Iets wat naar mijn idee sowieso geen goed idee is, want als ze minder in trek raken (omdat we bijv. vierkant gestucte huizen mooi gaan vinden bv) dan veranderd de waarde ervan en dan is het meteen potentieel een betrekkelijk groot gedeelte van de markt die wordt aangetast. Andersom ook, maar dan vooral nadelig voor potentiële kopers.

Tel daarbij op dat we veel moeten bouwen de komende jaren, dacht zo'n 350.000 woningen, dan komt er nog veel inspiratieloosheid bij. Zie ik het (te) somber in?

(Overigens begrijp ik de beweegredenen heel goed, maar zo kun je alles waar een beetje romantiek in verhuld zit kapotslaan)
Verwacht geen wonderen qua architectuur in de komende jaren. Veel bouwen betekend meters maken en dan zijn hele wijken van ongeveer dezelfde woningen veel makkelijker te maken dan voor elk huis iets "unieks"
Nou moet ik zeggen dat sommige van die "unieke" huizen ook om te huilen zijn, maar goed, smaak is smaak.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lama83
Bezulba schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Verwacht geen wonderen qua architectuur in de komende jaren. Veel bouwen betekend meters maken en dan zijn hele wijken van ongeveer dezelfde woningen veel makkelijker te maken dan voor elk huis iets "unieks"
Nou moet ik zeggen dat sommige van die "unieke" huizen ook om te huilen zijn, maar goed, smaak is smaak.
Inderdaad, tegenwoordig heb je van die nul op de meter woningen waarbij je voordeur direct aansluit op de stoep :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023

Sovjets waren ons voor.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-2QXZmOU2_hQ/UTCoBh3ZMXI/AAAAAAAAANY/DR7RaO13Z5w/s1600/BRIC-III-YUGO-ZAPADNIY-MOSCOW-2008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
oh man, dat wil je toch niet ;) lijkt me niet goed voor je mentale gezondheid en dat je daar je kinderen op wilt voeden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Is al een keertje eerder gepost maar je ziet gelukkig ook steeds meer van dit soort straten verschijnen:

Afbeeldingslocatie: https://daf9627eib4jq.cloudfront.net/app/uploads/2020/07/Coendersbuurt-Delft-1-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/3k0S8aLB3jhFiCFXNitySpdfvfsLQKgag7RG_uQUsXDfiPbzaS8QKK6s4yzDZBebMejdtZEjc3TiqtvhTPKmwaNG2PcjcOBr1z4Nm34NbduzQv4c14St3klEaFPgMsnSkNQ7sLluYimCMuIpb9_K0f7WDjl9ye4WLXB5MQbUDL3C50Bjg8I
Coendersbuurt in Delft bijv.

Rijtjeshuizen die bewoners zelf kunnen ontwerpen.

[ Voor 12% gewijzigd door FunkyTrip op 29-03-2021 14:58 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Zit tenminste nog groen tussen de flats. Bij de meeste (goedkopere, rijtjeswoningen ed) nieuwbouw projecten is die ruimte ook vakkundig volgebouwd.

[ Voor 32% gewijzigd door CrazyOne op 29-03-2021 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

FunkyTrip schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Is al een keertje eerder gepost maar je ziet gelukkig ook steeds meer van dit soort straten verschijnen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even los van of het mooi / lelijk is het m.i. een erg goed initiatief. Ik zag laatst iets soortgelijks in Rotterdam aan de Lloydpier, maar dat was zeer hoog in de markt qua prijs en zeer beperkt aanbod. Ik snap dat de massa in de standaardisatie is, maar ik hoop oprecht op iets meer creativiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online

Herkenbaar. Hier in Nijmegen-Noord ook rijtjes die zo gekopieerd en geplakt zijn in andere buitenwijken. Op zich mooie huizen op dit moment, maar dat verslonst natuurlijk enorm de komende jaren/decennia. Wat mij betreft toekomstige achterstandswijken met overlast.

Álles wordt ook volgebouwd en er is in de projectbouwwijken geen ruimte voor uitzonderingen. Ook geen retail of horeca te bekennen. Dat wordt dan ergens in een centrumpje neergeplempt waardoor er in de wijk zelf totaal geen 'volwassen' levendigheid mogelijk is. Genoeg parkjes voor de kinders, dat wel.

Ook de kavels lijken steeds krapper te worden. Kleinere beukmaten, deur die direct aansluit op de stoep, etc. Terwijl veel van de rijtjeshuizen die decennia eerder gebouwd werden nog ruimte voor een oprit hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
finsdefis schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Herkenbaar. Hier in Nijmegen-Noord ook rijtjes die zo gekopieerd en geplakt zijn in andere buitenwijken. Op zich mooie huizen op dit moment, maar dat verslonst natuurlijk enorm de komende jaren/decennia. Wat mij betreft toekomstige achterstandswijken met overlast.

Álles wordt ook volgebouwd en er is in de projectbouwwijken geen ruimte voor uitzonderingen. Ook geen retail of horeca te bekennen. Dat wordt dan ergens in een centrumpje neergeplempt waardoor er in de wijk zelf totaal geen 'volwassen' levendigheid mogelijk is. Genoeg parkjes voor de kinders, dat wel.

Ook de kavels lijken steeds krapper te worden. Kleinere beukmaten, deur die direct aansluit op de stoep, etc. Terwijl veel van de rijtjeshuizen die decennia eerder gebouwd werden nog ruimte voor een oprit hadden.
Maar iedereen wil meer woningen toch? En dan vooral in het starterssegment, zodat de jeugd ook op zichzelf kan.

Kijk naar de 60/70 jaren arbeiderswoningen, amper 8 meter diep,5 breed, badkamer van 2x1,5m en precies genoeg ruimte voor met z’n 3 a 4en. Tuin met een stenen schuurtje, voldoende ruimte voor je eigen familie. Op straat vierde je verjaardagen.

Helemaal niet zo slecht voor starters, maar ja, velen willen ook 12 meter diep, 6 breed, 6 slaapkamers met een tuin van 20x6 en het liefste geen buren, want sociaal....

/edit
Strekking, als ze dit zouden gaan bouwen, zal het nog steeds duur zijn....

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 29-03-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

[...]

Hier zijn het vooral wijken waar ik op doel met woningen van minimaal 3/4 ton, sterker nog - ik denk dat ze inmiddels wel voor 5/6 ton weg gaan. Vrijwel uitsluitend bewoond door 30-35 jarigen, kindje, 1 a 2 lease auto's. De degelijkheid zelf zo'n beetje. Zie ik niet zo snel overlast veroorzaken, eerder andersom - dat mensen er sterven uit verveling :+ :+ :+

@Vorkie Willen? Zeker. Ik denk dat tegenwoordig starters wel al sneller tevreden zullen zijn (reality kicked in zegmaar). Wel balen als je 3/4 jaar geleden begon met zoeken en door je "wil" nu pas de figuurlijke trekker overhaalt, heeft je tientallen duizenden euro's gekost (hoe bizar dat ook klinkt, is het waarschijnlijk nog waar ook).

Ik zie het bij vrienden; moesten en zouden in Rotterdam Noord in hippe buurt wonen. Jaren 30, tuintje, ruimte voor gezinsuitbreiding. Nu 3 jaar later wachten ze op nieuwbouw in Spijkenisse in hun overpriced kleine huurwoning... En het ergste is; het is niet hun schuld - ze wilden gewoon op een voor hun leuke plek wonen, konden hypotheek krijgen - maar hadden geen 50/60/70k overbiedingsbudget.

[ Voor 32% gewijzigd door N1ckk op 29-03-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
N1ckk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Hier zijn het vooral wijken waar ik op doel met woningen van minimaal 3/4 ton, sterker nog - ik denk dat ze inmiddels wel voor 5/6 ton weg gaan. Vrijwel uitsluitend bewoond door 30-35 jarigen, kindje, 1 a 2 lease auto's. De degelijkheid zelf zo'n beetje. Zie ik niet zo snel overlast veroorzaken, eerder andersom - dat mensen er sterven uit verveling :+ :+ :+
Wacht maar tot die kindjes 16 jaar zijn, allemaal tegelijk en er alleen maar speeltuintjes zijn voor 2-8 jarigen. In de stad trokken deze jongeren naar het centrum waar ze dingen kunnen doen. In Vinex is voor deze groep niks te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CrazyOne schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Zit tenminste nog groen tussen de flats. Bij de meeste (goedkopere, rijtjeswoningen ed) nieuwbouw projecten is die ruimte ook vakkundig volgebouwd.
Dat is de consequentie van het per se allemaal willen wonen in een rijtjeswoning. Als je op het zelfde oppervlak (ook een paar) flats had gebouwd, dan had je bij de zelfde hoeveelheid woningen een hoop extra groen gehad.

(Grootste probleem in zulke wijken is trouwens ook niet dat er flats zijn, maar dat het alleen maar de zelfde soort flats zijn. Dat is ook een van de grote problemen met jaren '60 hoogbouw wijken, dat er te weinig diversiteit is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 19:16

Metro2002

Memento mori

Rubbergrover1 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Dat is de consequentie van het per se allemaal willen wonen in een rijtjeswoning. Als je op het zelfde oppervlak (ook een paar) flats had gebouwd, dan had je bij de zelfde hoeveelheid woningen een hoop extra groen gehad.
Ik heb in zulke gemengde wijken gewoond en dat groen kun je vergeten, dan bouwen ze liever gewoon nog een paar flats extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zit het probleem in de architectuur of in de stedenbouwkunde? De stedenbouwkundige eenvormigheid van sommige wijken vind ik wel een probleem, maar dat architectuur herkenbaar is en veel op elkaar lijkt vind ik niet echt een probleem. Dat is namelijk ook iets van alle tijden. Alleen al het feit dat je schrijft over 'jaren '30 blokken' geeft al aan dat er in de jaren '30 ook een bepaalde eenvormigheid was. Natuurlijk niet alles gelijk, maar wel zeer herkenbaar. Dat zelfde heb je met de jaren '70 doorzonwoningen met puntdak, die je door het hele land ziet, of de drive-in woningen die ook overal en nergens totaal uitwisselbaar gebouwd zijn.

Als ik een foto van een wijk zoals deze zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pkMOnsBsgMl5Qs3oJTsMZb5fws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9VpJnVIb82eS2ZI1JPKK0MmX.jpg?f=user_large
dan word ik daar niet heel erg vrolijk van. Toch zijn dat de woningen waar het gros van de wensen naar verlangt: ruime twee onder een kap of vrijstaande woningen, jaren '30 stijl, redelijke tuinen, zeker in vergelijking met de Vinex rijtjeshuizen. Die woningen zie ik dan ook niet echt als het probleem. Maar de haast eindeloze eenvormigheid maakt het m.i. weinig toekomstbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ben ik de enige die dat soort groepen juist kwetsbaar vindt? Allemaal een hoog uitgavenpatroon, allemaal een hypotheek afhankelijk van twee inkomens, allebei de partners een kantoorbaan van het soort dat binnen de komende tien à twintig jaar wordt weggeautomatiseerd / verplaatst.
N1ckk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:42:Nu 3 jaar later wachten ze op nieuwbouw in Spijkenisse in hun overpriced kleine huurwoning... En het ergste is; het is niet hun schuld - ze wilden gewoon op een voor hun leuke plek wonen, konden hypotheek krijgen - maar hadden geen 50/60/70k overbiedingsbudget.
Het is niemands 'schuld' natuurlijk. Maar niemand heeft 'recht' op een mooie woning op een leuke locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Rubbergrover1 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Krijg je er iets anders voor terug: hoor van bewoners in Weesp dat er regelmatig gedonder is over geluidsoverlast in die blok flatten en waar buren elkaar niet meer kunnen luchten. De oude garde is weg, inmiddels met een gigantische doorstroom en ergernis. Ook goed voor de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
https://solarmagazine.nl/...bij-ingrijpende-renovatie

Zou dit dan eindelijk de woekerprijzen van die panden verlagen die nu voor 200k weggaan terwijl die 50k horen te kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Bschnitz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:54:

Zou dit dan eindelijk de woekerprijzen van die panden verlagen die nu voor 200k weggaan terwijl die 50k horen te kosten?
Mijn eerste reactie (in een ander topic) was negatief: Vincent Visgraatflip heeft hier geen last van, Diederik Dakisolatie wel. Maar dit is de definitie van Integrale gebouwschil
Bouwbesluite 2012, artikel 3.2
Hiermee wordt bedoeld dat de uitwendige scheidingsconstructie volledig, dat wil zeggen met inbegrip van alle constructieonderdelen (binnenblad, spouwvulling, buitenblad) wordt gerenoveerd.
Ik krijg de indruk dat dit voornamelijk van toepassing is als je een huis nagenoeg opnieuw bouwt, of een enorme aanbouw plaatst. En misschien werd de eerste strategie gebruikt om onder te strenge nieuwbouweisen uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83

Lijkt dat het niet particulieren betreft... en anders skip je gewoon je renovatie. Overigens in Rotterdam wil men 3 miljard voor mensen die hun woning zelf niet kunnen verduurzamen vanwege weinig financiële middelen:
https://www.binnenlandsbe...aande-bouw.16470761.lynkx
maar wordt er überhaupt ook zo met geld gestrooid voor starters (die evt. wel financiële middelen hebben voor een verbouwing als ze ook zouden hebben ingestapt destijds - blijkbaar kan het: dure koopwoning [in huidige waarde] maar kleine portemonnee en als bonus ook nog verduurzaambudget voor noppes)? Ik vermoed van niet

[ Voor 21% gewijzigd door lama83 op 29-03-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

FunkyTrip schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je zou eigenlijk een catalogus van dit soort huizen moeten hebben. Dus dat hetzelfde 'unieke' huis wel nog op 25 andere plaatsen in nederland staat. Dan kun je toch weer wat kosten uitsmeren.. en stiekem zou ik het nog wel heel grappig vinden ook als ik 200km van huis m'n eigen huis zou zien staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Lijkt dat het niet particulieren betreft... en anders skip je gewoon je renovatie. Overigens in Rotterdam wil men 3 miljard voor mensen die hun woning zelf niet kunnen verduurzamen vanwege weinig financiële middelen:
https://www.binnenlandsbe...aande-bouw.16470761.lynkx
maar wordt er überhaupt ook zo met geld gestrooid voor starters (die evt. wel financiële middelen hebben voor een verbouwing als ze ook zouden hebben ingestapt destijds - blijkbaar kan het: dure koopwoning [in huidige waarde] maar kleine portemonnee en als bonus ook nog verduurzaambudget voor noppes)? Ik vermoed van niet
En daarom moeten mensen met een kleine beurs dus geen huis kopen. Er moet voor die categorie betaalbare huur komen. Het is toch van de zotte om privaat bezit op deze manier te subsidiëren?
Als de subsidie is omdat het nog niet rendabel is voor marktwerking is er nog wat voor te zeggen, maar inkomens afhankelijke verduurzamingssubsidie gaat IMHO tegen het geleikheidsbeginsel van de grondwet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:53:
[...]

Krijg je er iets anders voor terug: hoor van bewoners in Weesp dat er regelmatig gedonder is over geluidsoverlast in die blok flatten en waar buren elkaar niet meer kunnen luchten. De oude garde is weg, inmiddels met een gigantische doorstroom en ergernis. Ook goed voor de buurt ;)
Dit heeft niet zozeer te maken met een appartementencomplex te maken, maar meer met de matige bouw kwaliteit die het bouwbesluit voorschrijft en bouwers dus bouwen. Denk je dat appartementen die miljoenen kosten in New York ook zo gehorig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Yucon schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:48:
[...]

Je zou eigenlijk een catalogus van dit soort huizen moeten hebben. Dus dat hetzelfde 'unieke' huis wel nog op 25 andere plaatsen in nederland staat. Dan kun je toch weer wat kosten uitsmeren.. en stiekem zou ik het nog wel heel grappig vinden ook als ik 200km van huis m'n eigen huis zou zien staan.
Kan best dat ze dit ook hebben. Zulk soort variëren-in-uiterlijk heb je in best veel steden.

Maar dit is natuurlijk niet echt een oplossing voor veranderingen in woonwensen. Je blijft dan de zelfde soort woningen houden: rijtjeshuizen stadsvilla's met 3 of 4 verdiepingen, klein achtertuintje en allemaal ongeveer de zelfde woonoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Waar denk je dat die verveling straks bij de pubers toe leidt...? Dit zijn juist bij uitstek wijken waar op een gegeven moment hangjongeren gaan komen die de boel uit baldadigheid gaan terroriseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Dat is precies een omschrijving van deze wijk. Rijtjeswoningen kosten minstens 350k. Tweekappers voor 600k op minder dan 300m2 perceel.

Ik verwacht juist overlast omdat op termijn de pubers niks te doen hebben :P er is ook weinig échte binding met de wijk behalve dat er veel jonge gezinnen zijn. Het is veel import van buiten de regio die waarschijnlijk ook niet aarzelt om te vertrekken als de wijk minder prettig wordt. En dan blijven de sociale huurblokken en gezinnen die een verhuizing niet kunnen betalen over..

De ironie wil natuurlijk dat veel oudere arbeiderswijken nu weer helemaal gentrificeren. Interessante processen zijn het.

[ Voor 23% gewijzigd door finsdefis op 29-03-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
lama83 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:27:
[...]
Is daar draagvlak voor?

Voor het financieel spekken van boomers die achterstalling onderhoud laten ontstaan is een (demografische) meerderheid. Wat jongere generaties betreft: Vroeger was het ook lastig en ik was nooit in Thailand geweest :+
offtopic:
Met die 2K die je uit gaf van een backpack-reis had je ook een maand aan prijsstijging kunnen compenseren én een maand eerder kunnen kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:02:
En daarom moeten mensen met een kleine beurs dus geen huis kopen. Er moet voor die categorie betaalbare huur komen. Het is toch van de zotte om privaat bezit op deze manier te subsidiëren?
Misschien hadden ze geen kleine beurs op het moment dat ze het huis kochten, maar na de echtscheiding/het ontslag/arbeidsongeschiktheidsverklaring wel :)

Maar er zijn natuurlijk een hoop subsidies die alleen beschikbaar zijn voor mensen met een ruime beurs. De subsidieregeling electrisch rijden, de subsidieverordening natuur- en landschapsbeheerp, de salderingsregeling voor mensen die zonnepanelen op hun dak jassen.

Allemaal dingen waar mensen met een modaal inkomen alleen naar kunnen fluiten. Dat veel van die dingen "Groen" zijn zorgt er natuurlijk voor dat de mensen die dit soort voordeeltjes niet kunnen krijgen steeds cynischer staan ten opzichte van "duurzaamheid"; in het huidige politieke bestel is het vooral een feestje voor bovenmodaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind het wat populistisch .. Mooie praatjes dat ze iets aan de "flippers" (zoals ze hier genoemd worden) willen doen, vervolgens met uitzonderingen komen waar in de praktijk iedere aannemer gebruik van kan maken.. Als het in 10 jaar niet kan worden terugverdient hoeft het niet.. nou zet een offerte van een bodemwp in de plannen en je hebt al een reden om niet te voldoen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kom ik gelijk bij het punt dat ik wil maken: het heeft imo veel meer zin om kopers te informeren wat de mogelijkheden er zijn voor wat betreft isolatie, warmtepomp etc, zodat de vraag naar goed geïsoleerde woningen stijgt. En daarmee het (gerenoveerde) aanbod. Dus geen dure visgraatvloer en strakke deuren, maar een goede isolatie.
Nu koopt iedereen omdat de prijs toch wel omhoog gaat , niet rekening houdend met het feit dat er over 10 jaar wellicht een warmtepomp nodig is.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2021 20:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC

TMC

In hoeverre is dit 'nieuw'? Jaren '70 en jaren '80 wijken zijn ook door heel Nederland hetzelfde. Het is misschien inspiratieloos, maar je kan moeilijk een miljoen huizen maken die allemaal uniek zijn.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Ben ik de enige die dat soort groepen juist kwetsbaar vindt? Allemaal een hoog uitgavenpatroon, allemaal een hypotheek afhankelijk van twee inkomens, allebei de partners een kantoorbaan van het soort dat binnen de komende tien à twintig jaar wordt weggeautomatiseerd / verplaatst.
Hoe weet jij nou weer dat hun baan geautomatiseerd gaat worden? Ik denk dat je er naast zit. Deze bewoners zijn veelal hoogopgeleide stellen die niet zo snel weggeautomatiseerd worden. Nog even los van het feit dat men al decennia vreest voor hoge werkloosheid dankzij automatisering maar dat dit nooit echt komt omdat er gewoon weer nieuwe banen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

[...]

Dus omdat de huizen gekopieerd en geplakt zijn worden het achterstandswijken? Rare logica. Volgens mij is het type bewoner een veel betere voorspeller voor achterstandswijken, en dan moet je toch vooral kijken naar wijken met veel sociale huur en/of goedkope koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sport_Life schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:47:
[...]

Ik vind het wat populistisch .. Mooie praatjes dat ze iets aan de "flippers" (zoals ze hier genoemd worden) willen doen, vervolgens met uitzonderingen komen waar in de praktijk iedere aannemer gebruik van kan maken.. Als het in 10 jaar niet kan worden terugverdient hoeft het niet.. nou zet een offerte van een bodemwp in de plannen en je hebt al een reden om niet te voldoen.

***members only***

Kom ik gelijk bij het punt dat ik wil maken: het heeft imo veel meer zin om kopers te informeren wat de mogelijkheden er zijn voor wat betreft isolatie, warmtepomp etc, zodat de vraag naar goed geïsoleerde woningen stijgt. En daarmee het (gerenoveerde) aanbod. Dus geen dure visgraatvloer en strakke deuren, maar een goede isolatie.
Nu koopt iedereen omdat de prijs toch wel omhoog gaat , niet rekening houdend met het feit dat er over 10 jaar wellicht een warmtepomp nodig is.
Mmmm dat weten we niet zeker hè, zelfs de EU twijfelt om nu toch gas groen te noemen.

Als ik eerlijk ben dan verwacht ik dat gas nog tot 2100 in Nederland blijft, om het simpele feit dat je
zeer weinig gebruikt in een A label huis. Denk gemiddeld zal dat uitkomen op 800m3 per nieuwbouw huis tot max 150m2. 15zp erop en je krijgt je stroom ook terug, over 10 jaar voldoen er al 10. Stel hebt ook nog eens zo'n hybride systeem dan gebruik je sowieso al minder dan 500m3.

Deze opties zijn gewoon zo veel goedkoper en simpeler uit te voeren in 90% van de huizen na wat isolatie dan hè.

Begrijp me niet verkeerd, alles op stroom doen is echt wel de oplossing, maar ik denk dat we dit alleen op nieuwbouw moeten verplichten en de rest lekker hybride moeten laten werken.

Dan worden die huizen vanzelf rond 2100 zo oud dat ze uitzichzelf al geen gas meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
TMC schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:27:
[...]
Dus omdat de huizen gekopieerd en geplakt zijn worden het achterstandswijken? Rare logica. Volgens mij is het type bewoner een veel betere voorspeller voor achterstandswijken, en dan moet je toch vooral kijken naar wijken met veel sociale huur en/of goedkope koop.
Ik leg die oorzaak-gevolg relatie niet. In de rest van mijn post staat verdere onderbouwing, zoals een gebrek aan (ruimte voor) diverse voorzieningen en het feit dat het alleen maar blokken huizen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 29-03-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

finsdefis schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Ik leg die oorzaak-gevolg relatie niet. In de rest van mijn post staat verdere onderbouwing, zoals een gebrek aan (ruimte voor) diverse voorzieningen en het feit dat het alleen maar blokken huizen zijn.
Ok. Alsnog denk ik dat een gebrek aan voorzieningen niet leidt tot achterstandswijken zolang het in de buurt van populaire steden is. In die zin zit je in Nijmegen wel safe, dat zal altijd een aantrekkelijke stad blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Z___Z schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Stel het kost 2000 euro/jaar meer. Dan kan je na 30 jaar 60k besparen. Ja op de starters markt maakt dat veel uit, maar op de dure jaren 30 woningen in de grote steden van 500-900k is het maar een druppel. Dus of mooie jaren 30 woning dichtbij het centrum van 500k of een Vinex nieuwbouw voor 560k is dan de keus.
Mensen die 900K op 1 salaris financieren liggen inderdaad niet zo wakker van een hogere energierekening.
Overigens kost mijn huis maar de helft daarvan en ligt dus niet in zo'n verschrikkelijke vinex wijk, maar gewoon aan de rand van het centrum van de stad. Ik vind het fijn zo'n modern huis met allemaal huizen van tussen 1900 en 1950 in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
TMC schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:44:
[...]
Ok. Alsnog denk ik dat een gebrek aan voorzieningen niet leidt tot achterstandswijken zolang het in de buurt van populaire steden is. In die zin zit je in Nijmegen wel safe, dat zal altijd een aantrekkelijke stad blijven.
Oh dat zeker. Maar kijk naar hoe de vroegere bloemkoolwijken/arbeiderswijken zich hebben ontwikkeld. Ik ben geen planoloog/socioloog maar zie wel dat wat eerst nieuwbouwwijken waren over de decennia heen aftakelen naarmate de welgestelden vertrekken. In Nijmegen bijvoorbeeld het Waterkwartier (arbeiderswijk die nu weer hip is) en later de bloemkoolwijken in/rondom Dukenburg.

Ik zie het als bijna onvermijdelijk dat huidige nieuwbouwwijken ook zo'n fase doormaken, maar wie weet heb ik het mis.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 29-03-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Mmmm dat weten we niet zeker hè, zelfs de EU twijfelt om nu toch gas groen te noemen.

Als ik eerlijk ben dan verwacht ik dat gas nog tot 2100 in Nederland blijft, om het simpele feit dat je
zeer weinig gebruikt in een A label huis. Denk gemiddeld zal dat uitkomen op 800m3 per nieuwbouw huis tot max 150m2. 15zp erop en je krijgt je stroom ook terug, over 10 jaar voldoen er al 10. Stel hebt ook nog eens zo'n hybride systeem dan gebruik je sowieso al minder dan 500m3.

Deze opties zijn gewoon zo veel goedkoper en simpeler uit te voeren in 90% van de huizen na wat isolatie dan hè.

Begrijp me niet verkeerd, alles op stroom doen is echt wel de oplossing, maar ik denk dat we dit alleen op nieuwbouw moeten verplichten en de rest lekker hybride moeten laten werken.

Dan worden die huizen vanzelf rond 2100 zo oud dat ze uitzichzelf al geen gas meer willen.
Men wil het bij de flipper aanpakken, maar die bedenkt toch wel een manier (al dan niet minder legaal/netjes) om winst te pakken. En als er te weinig winst mogelijk is , dan gaat de hele renovatie niet door, dus in plaats van label F naar label D blijft het label F..
Maar als de focus/vraag meer ligt op duurzaamheid (dus niet per se een wp) in plaats van een dure vloer/stalen deuren, lost het probleem zichzelf op :). Zeker nu de huizenprijzen zo enorm zijn gestegen wint een aannemer veel meer met een appartement met lage energielasten. (en wellicht lagere rente etc).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03
Bschnitz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Heb een twee onder één kap van ongeveer 160m2 uit 2017 met een gasaansluiting. Verbruik rond de 500m3 met alleen vloerverwarming op de benedenverdieping. 12 zonnepanelen en stap ieder jaar over. Gemiddeld nog geen €300 pj kwijt voor gas en elektra. Hier blijft idd zo lang mogelijk mijn CV zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 132% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2021 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Nuevocasa schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Heb een twee onder één kap van ongeveer 160m2 uit 2017 met een gasaansluiting. Verbruik rond de 500m3 met alleen vloerverwarming op de benedenverdieping. 12 zonnepanelen en stap ieder jaar over. Gemiddeld nog geen €300 pj kwijt voor gas en elektra. Hier blijft idd zo lang mogelijk mijn CV zitten.
Grappig, zelfde hier maar dan 100m2 tussenwoning en 600m3. Ik zit op het westen, vriend van mij zit op het zuiden met 130m2 en gebruikt ook 550m3.

Dus je zou zelf kunnen stellen dat die 800m3 te hoog zijn.

Zouden wij overstappen op stroom betalen we juist iets van 70-90 euro per maand i.p.v. 30.

Tip van mij, vul toch in dat je 700m3 verbruikt, krijg je betere deals. Bij 1200m3+ zelfs nog betere deals.

1 ding is zeker, al deze woningen die tussen 2015 en 2019 nog op gas gebouwd werden gaan er echt nooit vrijwillig vanaf. Je zou wel gek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:31
CVTTPD2DQ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:06:
[...]

Mijn eerste reactie (in een ander topic) was negatief: Vincent Visgraatflip heeft hier geen last van, Diederik Dakisolatie wel. Maar dit is de definitie van Integrale gebouwschil

[...]

Ik krijg de indruk dat dit voornamelijk van toepassing is als je een huis nagenoeg opnieuw bouwt, of een enorme aanbouw plaatst. En misschien werd de eerste strategie gebruikt om onder te strenge nieuwbouweisen uit te komen.
Plannen zijn hier om het huis 1,5x groter te maken en zouden ook niet onder de 25% schil vallen. Anders moet je ook aan alle nieuwbouw eisen voldoen en straks dus ooo helaas lelijke zonnepanelen. Maar komen daar net mee weg als het goed is. Daarom denk ik dat je gelijk hebt dat het nagenoeg alleen is als je een nieuw huis bouwt, want interne veranderingen tellen volgens mij ook niet mee.
Daarentegen als ze voor 25% van de waarde waren gegaan hadden er we 100% niet onderuit gekomen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

CVTTPD2DQ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:14:
[...]

[...]

Het is niemands 'schuld' natuurlijk. Maar niemand heeft 'recht' op een mooie woning op een leuke locatie.
Over 20 jaar heeft die groep dan ook met >1/2% rente een woning voor 2/3e gefinancierd. Daarbij is weg automatiseren mogelijk, maar je doet net alsof dat een feit is en daar bovenop er geen enkele vorm van wendbaarheid is bij deze groep. Onzin ;).

Schuld en recht op? Volgens mij heb ik dat niet gezegd 8)7
TMC schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:24:
In hoeverre is dit 'nieuw'? Jaren '70 en jaren '80 wijken zijn ook door heel Nederland hetzelfde. Het is misschien inspiratieloos, maar je kan moeilijk een miljoen huizen maken die allemaal uniek zijn.
Beetje doodslaan dit, sorry hoor. Jaren 30 wijken die zo geliefd zijn kennen veel diversiteit in plaatsing, grootte, bouwkeuzes en daardoor zo in trek. Nieuwbouwwijken kennen dit veelal helemaal niet; hetzelfde rijtje maal X. Dat kan echt prima anders. Zo zag ik laatst een niuewbouwproject in Maassluis. Relatief verschillende woningen en een beetje "kris-kras" door elkaar gebouwd en variërend van kleiner (appartement) tot groter (vrijstaand). Leuke eraan is dat het daardoor een ietwat meer gemêleerde wijk is geworden, maar helaas wederom zonder een enkele aanvullende voorziening zoals een supermarkt, een huisarts of een kantoor.

Ben het eens met iemand uit het topic die aangaf dat dit ook vanuit het stedenbouwkundige team van een gemeente zou moeten komen. Worden idd allemaal "verveelwijken" of "slaapwijken" op deze manier. Een goede wijk zou m.i. de hele dag door actief moeten zijn, maar dat vind je eigenlijk vrijwel uitsluitend nog maar in de grote steden waar oud en nieuw samenkomen.

[ Voor 44% gewijzigd door N1ckk op 30-03-2021 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
N1ckk schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:55:
[...]

Over 20 jaar heeft die groep dan ook met >1/2% rente een woning voor 2/3e gefinancierd. Daarbij is weg automatiseren mogelijk, maar je doet net alsof dat een feit is en daar bovenop er geen enkele vorm van wendbaarheid is bij deze groep. Onzin ;).

Schuld en recht op? Volgens mij heb ik dat niet gezegd 8)7

En überhaupt het is tegenwoordig niet meer zo simpel om als starter een huis te financieren op slechts één salaris. Het is ook niet dat die mensen massaal een risico vormen.
De financieringsnormen zijn veel strenger dan jaren terug en als je gewoon aflost of daarvoor een voorzieningen treft valt dat risico wel mee.
Ondertussen liften die mensen ook nog even mee op de woningprijzen die nog altijd stijgen.
Komt er een dip en moet je gedwongen verkopen dan sta je waarschijnlijk niet heel snel onder water. En als we gaan dan gaan we met zijn allen, want dalen de huizenprijzen dan geldt dit over het algemeen voor het hele segment. [...]

Beetje doodslaan dit, sorry hoor. Jaren 30 wijken die zo geliefd zijn kennen veel diversiteit in plaatsing, grootte, bouwkeuzes en daardoor zo in trek. Nieuwbouwwijken kennen dit veelal helemaal niet; hetzelfde rijtje maal X. Dat kan echt prima anders. Zo zag ik laatst een niuewbouwproject in Maassluis. Relatief verschillende woningen en een beetje "kris-kras" door elkaar gebouwd en variërend van kleiner (appartement) tot groter (vrijstaand). Leuke eraan is dat het daardoor een ietwat meer gemêleerde wijk is geworden, maar helaas wederom zonder een enkele aanvullende voorziening zoals een supermarkt, een huisarts of een kantoor.

Ben het eens met iemand uit het topic die aangaf dat dit ook vanuit het stedenbouwkundige team van een gemeente zou moeten komen. Worden idd allemaal "verveelwijken" of "slaapwijken" op deze manier. Een goede wijk zou m.i. de hele dag door actief moeten zijn, maar dat vind je eigenlijk vrijwel uitsluitend nog maar in de grote steden waar oud en nieuw samenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Ben het eens met iemand uit het topic die aangaf dat dit ook vanuit het stedenbouwkundige team van een gemeente zou moeten komen.
Ja, daar zit dus ook het probleem. En dat geef je impliciet ook zelf aan. Dat is dus niet doorslaan van de discussie, maar juist aangeven dat je met kritiek op de architectuur op een verkeerd spoor zit. Het probleem is niet de architectuur, die net als in andere tijden een 'spiegel van de tijd' is. Het probleem is juist de stedenbouwkundige toepassing van de architectuur, dat op veel plaatsen die architectuur in te groten getale identiek gekopieerd wordt. Een eenzijdige stedenbouw is op termijn nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Maar dat weerleg ik toch ook helemaal niet? Ik zeg alleen dat de homogeniteit (los van mooi of lelijk) iets is waar ik me zorgen om maak. Kritiek op de architectuur heb ik dan ook niet, maar op de beperkte verscheidenheid ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

[...]

Je doet nu de vergelijking met jaren '30 huizen, maar die zijn inmiddels bijna 90 jaar geleden gebouwd. De meeste huizen zijn gebouwd na deze periode. Voor bijna alle naoorlogse wijken geldt dat er weinig afwisseling is. Naar mijn mening is er in vergelijking met die naoorlogse wijken tegenwoordig juist méér afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Niet zozeer de huizen, maar meer de wijken die in die periode gebouwd zijn. De diversiteit was hoger en er zijn meer type gebouwen in zo'n wijk te vinden zoals kantoren en (buurt)winkels. Bijvoorbeeld het Lusthofkwartier in Rotterdam Kralingen is een mooi voorbeeld van een hele leuke wijk: https://indebuurt.nl/rott...p-de-lusthofstraat~18303/

Ik wil niet zeggen dat er geen projecten bestaan die niet hetzelfde beogen qua combinatie wonen / werken / bezoeken, alleen de meeste nieuwbouwprojecten zijn dertien in een dozijn. Een mooi voorbeeld waar het naar mijn idee qua verdeling, diversiteit in de bouw e.d. wel goed gaat is dit project in Schiedam:

Afbeeldingslocatie: https://delva.la/wp-content/uploads/2020/01/DELVA-Landscape-Architecture-Urbanism-Schieveste-Schiedam-Ontwikkeling-Rotterdam-Synchroon-Volkerwessels-Skonk-Schie-Toren-Duurzaam-01-1200x733@2x.jpg

Afbeeldingslocatie: https://delva.la/wp-content/uploads/2020/01/DELVA-Landscape-Architecture-Urbanism-Schieveste-Schiedam-Ontwikkeling-Rotterdam-Synchroon-Volkerwessels-Skonk-Schie-Toren-Duurzaam-12-1200x733@2x.jpg

Wonen (hoge torens langs de snelweg, bovenop de trein - dus ander soortige bouw dan die jaren 30 wijken waar we het net over hadden, sure), kantoren, maar ook een bioscoop, restaurantjes etc.

Bron: https://delva.la/projecten/schieveste/

[ Voor 10% gewijzigd door N1ckk op 30-03-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
ANdrode schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:35:
[...]
offtopic:
Met die 2K die je uit gaf van een backpack-reis had je ook een maand aan prijsstijging kunnen compenseren én een maand eerder kunnen kopen!
druppel op een gloeiende plaat helaas. had in de jaren 90 kunnen werken: 2k uitsparen. met de huidige stijgingen is het huis al 2k duurder na de transactie ;) bij wijze van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
https://www.rtvnoord.nl/n...lbare-koopwoningen-bouwen

Blijkbaar ook in Zaanstad aan de gang. Ik vraag mij af in hoeverre het gaat werken. Verkopen in dezelfde categorie wordt denk ik ook lastiger. Bovendien vraag ik mij af hoe deze huizen na 10 jaar er bij staan, en of ze dan wel massaal door beleggers worden opgekocht (afhankelijk van de markt over 10 jaar natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92

Het probleem is ook dat de gemiddelde Nederlander gewoon vrij inspiratieloos is. Ik heb nieuw gebouwd in een wijk in het Oosten van het land waarvan de gemeente hele mooie plannen had. Duurzaam, natuurlijk karakter, veel groen en de nieuwe bewoners werden uitgedaagd om dit ook in hun ontwerpen terug te laten komen. Veel vrijstaande en tweekapper kavels. Er was haast geen welstand toets.
Wij hebben daar (naar mijn mening :9 ) een prachtig houten huis laten bouwen, duurzaam en modern. De rest van de wijk heeft gekozen voor de optie zoveel mogelijk vierkante meters voor een zo laag mogelijke prijs, in jaren 30 stijl. Er staan letterlijk twee dezelfde notariswoningen van Groothuis in de straat.. Allemaal nog een gasaansluting, want dat kon nog. Minimaal aantal zonnepanelen, wat soms resulteert in de meest lelijke zonnepanelenformaties op daken en allemaal C systeem ventilatie. Zit je dan in de tocht in je nieuwbouwwoning.. 8)7
De gemeente had daar meer op kunnen handhaven natuurlijk, maar het toont mijn inziens wel de conservatieve inborst en inspiratieloosheid van de Nederlander als het gaat om bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
CrazyOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:34:
https://www.rtvnoord.nl/n...lbare-koopwoningen-bouwen

Blijkbaar ook in Zaanstad aan de gang. Ik vraag mij af in hoeverre het gaat werken. Verkopen in dezelfde categorie wordt denk ik ook lastiger. Bovendien vraag ik mij af hoe deze huizen na 10 jaar er bij staan, en of ze dan wel massaal door beleggers worden opgekocht (afhankelijk van de markt over 10 jaar natuurlijk).
Wat een gedrocht van een constructie! Deze kan wat mij betreft in de categorie startersleningen. I.p.v. de kavelprijzen te verlagen en daarmee het aanbod aanzienlijk te vergroten, krijg je 10 jaar erfpacht op de grond die je vervolgens 10 jaar later alsnog mag kopen. Blijkbaar is zelfs in Groningen de grondquote opgelopen tot 35% van de v.o.n.-prijs.
Als ze niet willen dat prijzen in 10 jaar verdubbelen, zouden ze juist gewoon voor voldoende bouwgrond moeten zorgen. Plek zat daar in Groningen, en voldoende aanbod voorkomt prijsexplosies door schaarste.

Dergelijke wanhoopspogingen van gemeenten geven toch wel aan hoe onhoudbaar de grondprijzen zijn geworden?
Pagina: 1 ... 203 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.