Hoezo 'worden'?Mark31 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:23:
Ik verwacht ook dat het waterstof word
Je ziet dezelfde discussie rondom BEV & FCEV. Een paar honderd FCEV's en meer dan honderduizend BEV's rijden er nu rond. In 2030 worden er geen brandstofauto's meer verkocht en Hyundai & Toyota hebben ook helemaal niet de capaciteit om in 2030 zoveel FC's te gaan leveren. En bij een auto is het eenvoudiger naar het juiste tankpunt te rijden, dus minder impact van bestaande infra. Dus al zou een FCEV goedkoper, beter, fijner, sneller, .... zijn, in 2030 rijdt minimaal 80% van de nieuwe auto's als BEV uit de showroom. Dus moeten we alle investeringen in het stroomnet al doen, alle laadpalen plaatsen etc., omdat we eerst naar BEV gaan en daarna misschien naar FCEV.
(Persoonlijk blijf ik denk ik BEV rijden, met ~€0,04/kWH van mijn eigen dak, daar kan H2 niet tegen op)
En op dezelfde manier beweegt de huizenmarkt (en die is nog trager). Alle nieuwbouw gebruikt warmtenet of elektrisch (WP) verwarmen, waarbij de bonus van koeling met een WP niet uitgevlakt mag worden. Elk jaar later dat er waterstof naar nieuwbouwwijken komt zijn er meer huizen die er geen behoefte aan hebben. (En er is nog geen plan om dat te doen).
Alle 'early adopters' kunnen ook niet naar waterstof en een warmtenet leg je ook niet alleen aan, dus die gaan allemaal over naar de warmtepomp of andere variant van full electric. En de sceptici? Tja, die gaan de verandering niet leiden.
Dus hoe moet je dit doen?
De enige optie is dat je vanuit de overheid bepaalt dat er alleen nog maar ketels worden verkocht die ook op waterstof werken (die er nog nauwelijks zijn). Of er moet een soort terugkoopbeleid komen dat als er waterstof door de leiding komt je oude (misschien net nieuwe) ketel kan worden vervangen.
De (extra) kosten moeten uit algemene middelen worden gedragen. Want als je die kosten via de gasrekening verrekent krijgen de mensen die niet konden verduurzamen toch de rekening. Plus dat de WP dan gunstiger wordt, meer mensen daarvoor kiezen en je nog minder H2 aansluitingen hebt om de kosten over te verdelen.
En er is nog geen leverancier die deze ketels op grote schaal kan leveren. Een proeftuin met een paar honderd woningen is weer iets heel anders dan ze in elke woning neerhangen.
En hoe ga je om met de situatie dat half NL op H2 werkt en de andere helft op aardgas, je kunt niet voor de stad splitsen, dan moeten het 2 losse leidingen zijn, dus je hoofdnetwerk moet ook flink aangepakt worden.
Bij nieuwbouw zie je dat een warmtenet 'geforceerd' wordt, door een afkoopsom van soms wel €15.000 in de akte op te nemen. Dat is het niveau waarop je het moet afdwingen, maar dat kan haast niet juridisch bij een bestaande woning.
En als laatste, waar ga je op koken? Ook op waterstof? Of ga je dan voor een inductieplaat? Dan mag je het hele net alsnog verzwaren om tussen 18:00 en 18:30 al die kookplaten van stroom te voorzien. Dan boeit die continu 1-2kW gedurende de dag ook niet meer.
Dus volgens mij is het (bijna) gebeurd, we gaan gewoon allemaal van het gas af. Niet omdat er geen alternatief is, maar omdat er geen plan is voor het alternatief. En de VVD is niet de partij die het plan gaat maken, die vinden marktwerking belangrijker en dan wint de WP in zoveel gevallen dat er weinig gasaansluitingen overblijven.
Kernenergie is zo'n zelfde dossier. Zonder goed plan komt er geen kerncentrale en ondertussen komen er alleen maar meer zonnepanelen en windmolens bij. En al die zonnepanelen en windmolens maken het plan voor de kerncentrale lastiger.
Persoonlijk denk ik dat er geen goed plan kan komen (zoals in vorige reacties al onderbouwd), maar nu ligt er nog niet eens een slecht plan.