Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Weet iemand of er nog ontwikkelingen (of werkzaamheden) zijn? Het is angstvallend stil. Aanleg glasvezel/plaatsen wijkcentrales en/of upgrade oude centrale's........Zelf woon ik tussen Middelburg en Vlissingen (prov. Zeeland) en ik denk dat het nog zeker 100 jaar gaat duren voordat er gegraven wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Even een update over de upgrade die hier uitgevoerd zou worden;
exact 7 dagen nadat de upgrade volgens gepland was is deze nu ook zichtbaar in fourstack.
De nieuwe snelheid is ook bij de postcodecheck van providers overal zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

krakendmodem schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:51:
[...]

Inmiddels zijn we een week verder en hebben m'n grootouders nog steeds geen verbinding.

Kabel vorige week dinsdag kapotgetrokken en afgelopen vrijdag door VW telecom gerepareerd. Maar nog steeds geen DSL-sync.

Gisteravond (na de grote storing :P ) weer gebeld met KPN en vandaag komt er weer een monteur. Hopelijk is het duidelijk wat er nu mis is, want ik heb zo'n gevoel dat dit nog wel even gaat duren. Als die kabel niet goed gerepareerd is, dan kan die monteur zoveel patchen in die centrale als die wil, maar dan gaat het niet werken denk ik :+
Kan snel gaan hoor. Is mij ook een keer gebeurd. Kabel kapotgetrokken & gerepareerd, maar blijkbaar de nodige aders omgewisseld. Monteur kwam hier langs, kabeltracer erop, en in de betonnen wijkkast zat mijn aansluiting ongeveer een meter verderop dan hij verwachtte. Nieuwe kruisdraad erin gesoldeerd en ik was weer online.
Was overigens nog voordat er een VVDSL kast naast gezet is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:21
Illusion schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:54:
[...]

Kan snel gaan hoor. Is mij ook een keer gebeurd. Kabel kapotgetrokken & gerepareerd, maar blijkbaar de nodige aders omgewisseld. Monteur kwam hier langs, kabeltracer erop, en in de betonnen wijkkast zat mijn aansluiting ongeveer een meter verderop dan hij verwachtte. Nieuwe kruisdraad erin gesoldeerd en ik was weer online.
Was overigens nog voordat er een VVDSL kast naast gezet is.
Hier moest de grond uiteindelijk nogmaals open. Bleek dat de kabel naar hun meterkast niet weer opnieuw was ingelast in de stamkabel. Slordig.

Inmiddels hebben ze weer verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ben benieuwd hoe het morgen allemaal gaat uitpakken.
Maandag gaan we als het goed is over naar bonded alhoewel fourstack beweert dat dat niet mogelijk is op dit adres.
Tijdje terug keurig afspraken gemaakt om eerst een KPN monteur te krijgen en later op de dag eentje van Guidion de ene komt voor 12, de ander in de middag.

Nou ben ik de afgelopen dagen sufgespamd met SMSjes door KPN, Volker Wessels en Guidion monteurs die allemaal andere tijden beweren, ik hoop dat dat een automatisch systeem is want anders wordt het chaos en komt de Guidion monteur eerder dan dat de lijn opgeleverd gaat worden door KPN.

Anyways vanaf morgen 10.00 zit ik frisgewassen en met verse koffie klaar voor alles wat komen gaat.
Hopende morgen om deze tijd een verdubbeling van de bandbreedte te zien :)

-edit-

Sinds vanmorgen vroeg zonder internet, tv en telefoon, dat had wel eventjes gecommuniceerd mogen worden door XS4all, blijkbaar is er remote heel vroeg iets gedaan en rond een uur of 14 stond er een verbaasde monteur in de meterkast draadjes te trekken.
Die was vooral verbaasd over het feit dat er 3 ondernemingen hebben lopen communiceren terwijl het er hooguit 2 (waar ik een afspraak mee had) hadden moeten zijn, hij heeft prima waardes gemeten tot de wijkkast en de centrale dus wat dat betreft ging alles goed.
Ik neem aan dat wanneer er gemeten kon worden de las bij KPN al gedaan is (?)

Voorlopig tether ik op het door XS4all bij het abo geleverde simmetje, en gelukkig zit er ook nog signaal op de oude Ziggo aansluiting voor lineaire tv.

[ Voor 32% gewijzigd door PalingDrone op 01-07-2019 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Gisteren is hier pair bonding opgeleverd. Verwachte snelheid is 40Mb, in de praktijk wordt dat (nog) niet gehaald. Tussen de lijnen onderling zit een behoorlijk verschil in performance, is daar een goede verklaring voor? De afstand tot de centrale zou 1331 meter zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HfJHwVQ.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door DiedB op 03-07-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
DiedB schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:14:
Gisteren is hier pair bonding opgeleverd. Verwachte snelheid is 40Mb, in de praktijk wordt dat (nog) niet gehaald. Tussen de lijnen onderling zit een behoorlijk verschil in performance, is daar een goede verklaring voor? De afstand tot de centrale zou 1331 meter zijn.

[Afbeelding]
Bij Line 2 is tov lijn 1 een behoorlijk verschil te zien qua attenuation. Lijkt wel alsof die lijn (véél) langer is, of de lijn is gewoon erg slecht.

Ik zou bellen en vragen of er nog iets mogelijk is.

Ik heb hier lijntjes gezien die op 1300 meter 36Mb deed. Meer zou mogelijk moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 03-07-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensfreriks
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 05:06
Kan ook zijn dat je op een ring verbinding zit. De ene lijn komt dan over links binnen de andere over rechts. Heb zelf die situatie. Lijn 1 is daardoor 1100m. (52mbit) en lijn 2 750m. (80mbit). Pairbonding werkt dan overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:12

Wildfire

Joy to the world!

DiedB schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:14:

[Afbeelding]
Ik kan misschien je verbinding nameten en nakijken hoe je lijnen lopen door het net (ben KPN monteur). Als je je postcode/huisnummer per DM stuurt kan ik even kijken of ik je verbinding kan meten. Bij welke provider zit je? Gezien je screenshot heb je een Experiabox V10, dus KPN, Telfort of een reseller zoals NLE.
rensfreriks schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:55:
Kan ook zijn dat je op een ring verbinding zit. De ene lijn komt dan over links binnen de andere over rechts. Heb zelf die situatie. Lijn 1 is daardoor 1100m. (52mbit) en lijn 2 750m. (80mbit). Pairbonding werkt dan overigens prima.
Pairbonding is het toch echt de bedoeling dat de aderparen door heel de route heen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, het liefst "broertjes" om het maar zo te zeggen. Vaak is dat gewoon mogelijk, het systeem van KPN kiest niet automatisch

[ Voor 35% gewijzigd door Wildfire op 03-07-2019 22:51 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
rensfreriks schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:55:
Interessant, dat zijn nog best aardige snelheden voor die afstanden. Hoop dat KPN hier snel met glas komt. Er lijkt in Gouda een oorlog los te barsten tussen KPN en Rekam (beide willen verglazen), maar het laatste bericht van KPN hierover komt uit maart.
Wildfire schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:47:
Pairbonding is het toch echt de bedoeling dat de aderparen door heel de route heen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten, het liefst "broertjes" om het maar zo te zeggen. Vaak is dat gewoon mogelijk, het systeem van KPN kiest niet automatisch
Komen er meer dan twee paren binnen, of zou je daarvoor de grondkabel open moeten maken? Ik heb je een DM gestuurd, alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DiedB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:05:

[...]

Komen er meer dan twee paren binnen, of zou je daarvoor de grondkabel open moeten maken? Ik heb je een DM gestuurd, alvast bedankt!
De meeste huizen hebben twee aderparen.

In jouw geval (ik heb al een DM gestuurd) gaat het fout vanaf de hoofdverdeler naar de kabelverdeler, de aderparen zitten niet bij elkaar in de buurt. Pairbonding werkt dan wel, maar het zou beter zijn als KPN er voor zorgt dat de aderparen zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt zitten.

Edit: ik heb wat diepgaandere metingen gedaan en er wordt al wat meer duidelijk. Op lijn 1 meet ik overspraak (met een geschatte impact van ca. 3 megabit/sec) en een bridged tap (met een geschatte impact van ca. 5 megabit/sec).

Overspraak kan potentieel verholpen worden door het aanpassen van de uitgaande verbinding bij de hoofdverdeler. Als beide aderparen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten is er een redelijke kans dat de overspraak verdwijnt of in ieder geval fors minder wordt. In het uiterste geval kan een monteur er ook nog voor kiezen om je verbinding op geheel andere uitgaande poorten te zetten in de hoofdverdeler (en dan natuurlijk overeenkomstig aan te passen in de kabelverdeler omdat ze daar dan op andere poorten binnen komen).

Een bridged tap is meestal een aftakking vanaf de hoofdaansluiting voor een 2e (of meerdere) telefoonaansluiting elders in huis, dit werkt als een soort antenne en stoort op de lijn.

Beste om een monteur hier naar te laten kijken, de hoofdaansluiting is eigendom KPN en als je er zelf iets aan mocht verknoeien kan KPN de kosten op de bewoner verhalen. Beter om dat te voorkomen :P

Op lijn 2 meet ik ook wat overspraak, geschatte impact ca. 2 megabit/sec.

Met alleen al het opheffen van de bridged tap zou op lijn 1 ca. 5 megabit/sec meer ter beschikking komen. En als de overspraak geheel of grotendeels kan worden opgeheven zou je 3 tot 5 megabit/sec extra kunnen winnen. In het ideale geval zou je op ca. 10 megabit/sec hoger uitkomen zodat je tegen de 40 megabit/sec aanzit. :)

(edit: en als je een oud ISRA hebt zou het kunnen dat met het vervangen van het ISRA er misschien nog nèt iets meer bij komt)

Ok, nu heb ik wel genoeg gewerkt in m'n vrije tijd. Nog ff wat LinusTechTips en JayzTwoCents op YouTube kijken en dan :z :Z :z doen. :P

[ Voor 63% gewijzigd door Wildfire op 04-07-2019 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
DiedB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:05:
Hoop dat KPN hier snel met glas komt. Er lijkt in Gouda een oorlog los te barsten tussen KPN en Rekam (beide willen verglazen), maar het laatste bericht van KPN hierover komt uit maart.
Off-topic, maar Rekam, KPN en Glasdraad werken samen. Caiway/Delta is eigenwijs en wil zelf glasvezel aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
esky schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Off-topic, maar Rekam, KPN en Glasdraad werken samen. Caiway/Delta is eigenwijs en wil zelf glasvezel aanleggen.
Helder, thanks voor de informatie! Misschien goed om hier een keer een topic voor te starten? Ik zou de ontwikkelingen graag volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:26

MsG

Forumzwerver

Mijn DSL valt sinds weken of misschien een maand regelmatig uit, daadwerkelijk het DSL-signaal dat wegvalt. Vanochtend al 5 keer achter elkaar bijvoorbeeld. Wat me bij DSL ook opviel is dat ik vroeger 100/30 haalde, maar dat dat zonder wijzigingen aan mijn kant nu structureel veel lager is. Maar goed, de daadwerkelijk wegvallende lijn is een stuk storender.

Wat denkt men over de waarden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y6UT4wJ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y6UT4wJ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g47qyyx.png

Zo even wat willekeurige screenshots van de afgelopen tijd.

Dit is het meest recente:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tAHfB2v.png

Helaas is NLeX verre van meewerkend, en stuurt je dan eerst een andere Experiabox die 0 verandering brengt (goh, gek zeg!) en vervolgens mag je nog 10 keer in de pen klimmen om iets gedaan te krijgen.

Ik woon in een flat en ik heb het idee dat bij (zeker iets oudere) flats (1974) het een soort gaar niemandsland is qua bekabeling achter mijn ISRA en vanaf de binnenkomst van de flat zelf. Formeel is het van KPN denk ik, maar de monteurs zijn vrij creatief aan het borduren met de interne bekabeling. Een deel haalt gewoon 100/30, maar een deel van de huizen ook niet. Mijn eigen DSL-lijn is door de Volkerwessels-monteur destijds maar aan de meterkast van de buurman 2 onder mij geknoopt. Die had toch Ziggo, maar die zou nu dus geen DSL meer kunnen nemen.

Dit is er toen geplaatst bij die buurman:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iyEAw7l.png

Ik heb van die technische decibelwaarden net even te weinig kennis, maar het stelt me teleur hoe goed je met dit soort dingen geholpen wordt. Je moet de eerstelijns elke keer overtuigen dat je het niet over slechte wifi hebt, maar met het toesturen van een nieuwe Experiabox wordt je wel zo behandeld imo.

Het valt me ook tegen hoe blijvend die snelheden zijn. Mijn buurvrouw had ook 100/30 maar die zit al tijden op ~63/20 oid zonder dat er wat aan onze kant van het ISRA is veranderd.

@Wildfire kan ik jou eens benaderen als je je doodverveeld ;-)?.

[ Voor 4% gewijzigd door MsG op 04-07-2019 11:56 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11

slaay

Natuurbeleven.com

MsG schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:52:
Mijn DSL valt sinds weken of misschien een maand regelmatig uit, daadwerkelijk het DSL-signaal dat wegvalt. Vanochtend al 5 keer achter elkaar bijvoorbeeld. Wat me bij DSL ook opviel is dat ik vroeger 100/30 haalde, maar dat dat zonder wijzigingen aan mijn kant nu structureel veel lager is. Maar goed, de daadwerkelijk wegvallende lijn is een stuk storender.

*knip*
Welke waarde krijg je te zien op https://netco-fpi-info.fourstack.nl? Dan heb je in ieder geval iets om richting NLEx te communiceren. Als daar 100 mbit staat, dan zijn ze waarschijnlijk sneller geneigd om KPN in te schakelen, dan wanneer er nu 80mbit staat.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

slaay schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Welke waarde krijg je te zien op https://netco-fpi-info.fourstack.nl? Dan heb je in ieder geval iets om richting NLEx te communiceren. Als daar 100 mbit staat, dan zijn ze waarschijnlijk sneller geneigd om KPN in te schakelen, dan wanneer er nu 80mbit staat.
Fourstack past zich (jaarlijks?) aan, aan de actuele snelheid. Dus doordat ik al tijden lager haal, past deze snelheid zich hierin aan. Toen ik bij NLeX kwam was de fourstack 100/30. Mijn buurvrouw waar ik het internet van beheer, had ook daadwerkelijk 100/30, maar zowel mijn snelheid als haar snelheid zijn ingezakt in de loop der tijd, zonder dat er in huis iets is veranderd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MsG schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:52:

[..]

@Wildfire kan ik jou eens benaderen als je je doodverveeld ;-)?.
Stuur je postcode/huisnummer maar per DM, kan ik even kijken of ik je lijn kan nameten.

Het lijkt er iig op dat er duidelijk iets aan de hand is. Het nadeel met andere providers dan KPN is dat je bij problemen eerst de horde van je eigen provider moet nemen, eer je bij KPN zelf terecht komt. KPN bellen heeft geen nut omdat je geen KPN klant bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wildfire schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Stuur je postcode/huisnummer maar per DM, kan ik even kijken of ik je lijn kan nameten.

Het lijkt er iig op dat er duidelijk iets aan de hand is. Het nadeel met andere providers dan KPN is dat je bij problemen eerst de horde van je eigen provider moet nemen, eer je bij KPN terecht komt. KPN bellen heeft geen nut omdat je geen KPN klant bent...
Klopt, daar ben ik al hardhandig achter gekomen. Ik hoop niet dat de openstelling van COAX deze kastje-muur ellende ook gaat geven met Ziggo in de toekomst. Ik snap ook wel dat ze niet ingehuurde monteurs willen sturen voor elke PEBKAC-scenario, maar het zou mooi zijn dat je ook meteen serieus wordt genomen als je duidelijk laat zien je huiswerk gedaan te hebben en het al over modem- en lijnwaarden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Bij KPN gemeld en zij komen volgens mij direct tot dezelfde conclusie. Er komt maandagmiddag een monteur om het op te lossen, ben erg benieuwd of het lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DiedB schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Bij KPN gemeld en zij komen volgens mij direct tot dezelfde conclusie. Er komt maandagmiddag een monteur om het op te lossen, ben erg benieuwd of het lukt.
Toevallig zojuist op het KPN forum gelezen, had het linkje naar jouw topic opgeslagen :P

De monteur zou bij jou een meting moeten doen met de monteurstool, en dan specifiek een HLOG meting. Hij zou dan een bridged tap moeten constateren (die trouwens ook in het KPN netwerk kan zitten, maar vaak is het ergens thuis bij de klant) en hij zou in de kanvas-gegevens dus ook moeten zien dat beide lijnen in de hoofdverdeler nogal een eind van elkaar uit de buurt zitten. De monteur zorgt er normalitee ook voor dat hij beide lijnen onbelast meet vanaf kabelverdeler naar ISRA, en vanaf hoofdverdeler naar kabelverdeler. Dan kan de kwaliteit van de lijnen vastgesteld worden.

Als die monteur dan in de hoofdverdeler er voor zorgt dat beide lijnen zo dicht mogelijk bij elkaar komen te zitten (bij voorkeur op opvolgende afgaande poorten, letterlijk naast elkaar dus) dan zal de overspraak wellicht ook nog grotendeels komen te vervallen.

Ik ben vooral benieuwd waar die bridged tap zou zitten. Als bij jou een nieuw ISRA is geplaatst waar het modem direct op aangesloten zit, dan zou er bij jou geen bridged tap kunnen zijn. En dan moet het dus ergens in het KPN netwerk zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Wildfire schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:02:
[...]
Ik ben vooral benieuwd waar die bridged tap zou zitten. Als bij jou een nieuw ISRA is geplaatst waar het modem direct op aangesloten zit, dan zou er bij jou geen bridged tap kunnen zijn. En dan moet het dus ergens in het KPN netwerk zitten.
Het nieuwe IS/RA zit zover ik kan zien direct op de hoofdkabel aangesloten. Het huis had van oudsher een hoop 'bridged taps' (er hangen her en der wat PTT doosjes), maar die aftakkingen zijn er dus allemaal uitgesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Probleem is gistermiddag door de monteur opgelost, inderdaad door het aanpassen van het traject van verdeler naar centrale. Beide lijnen doen nu ~20Mb, dus we kunnen er voorlopig weer mee vooruit. Dank voor de hulp!

@Wildfire voel je vrij nog eens een meting te doen als je wilt kijken of het probleem met unbridged taps zich nog steeds voor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DiedB schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:46:
Probleem is gistermiddag door de monteur opgelost, inderdaad door het aanpassen van het traject van verdeler naar centrale. Beide lijnen doen nu ~20Mb, dus we kunnen er voorlopig weer mee vooruit. Dank voor de hulp!

@Wildfire voel je vrij nog eens een meting te doen als je wilt kijken of het probleem met unbridged taps zich nog steeds voor doet.
De metingen zien er nu normaal uit, de bridged tap meet ik ook niet meer. Prima (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Om serieus genomen te worden moet ik de tijden bijhouden van wanneer de DSL-lijn wegvalt. Helaas is dit natuurlijk vaak genoeg op momenten dat ik weg ben. Nu kijk ik regelmatig in de Experiabox naar hoe lang de DSL-uptime is, en reken dan terug. Maar dan mis ik soms nieuwe gevallen en het is een beetje gedoe.

Mensen die ervaring hebben met iets van geautomatiseerde logging? Het liefst indexeer ik die modem-statuspagina elk uur bijvoorbeeld, maar dat duurt wel eventjes voordat ik dat op touw zou hebben.

Loggen mensen hun DSL-lijn hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
MsG schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:17:
Als je zelf geen machine hebt die 24/7 aanstaat kan je een monitoring service gebruiken. Misschien zit hier wat voor je bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nee, want de lijn is toch betrouwbaar. Maar je kan ook pingen, als je router die pakketjes toestaat.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

AW_Bos schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:03:
Nee, want de lijn is toch betrouwbaar. Maar je kan ook pingen, als je router die pakketjes toestaat.
Maar dat gaat puur over de bereikbaarheid van mijn router, wat eventueel een wegvallende DSL impliceert.

Ik denk dat ik even ga prutsen met python om de komende tijd de DSL infolijn te kunnen scrapen en die data te kunnen opslaan en te verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Als je nog ergens een Raspberry hebt liggen zou je SmokePing kunnen proberen.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Even een followup wbt de pair-bonding op mijn adres.

Maandag 1 juli kwam de KPN monteur en is gaan sleutelen aan het isra punt en heeft de boel doorgemeten en goede waardes gevonden. Die morgen vroeg was het signaal al van de lijn gehaald en was het wachten op de Guidion monteur voor de verdere afhandeling.
Deze zou tussen 1600 en 2000 verschijnen, helaas is deze nooit op komen dagen, geen bericht, niks.

Wat het irritant maakte is dat Guidion tot 2000 uur telefonisch bereikbaar is en wij zonder werkende tel/tv/inet zaten. Gelukkig heeft XS4all een (hele fijne en bekwame) helpdesk die wat langer (tot 2200) bereikbaar is waardoor ik na wat ompluggen van kabels en herstarten van de router de boel weer aan de praat kreeg op de oude snelheid. Niets dan lof voor die medewerker waarmee ik een royaal uurtje aan de telefoon hing.

De volgende dag zou er contact opgenomen worden om een verse Guidion monteur te krijgen die de pair-bonding zou fixen. Dit begon weer een beetje moeilijk moeilijk te worden qua planning waarop ik vroeg wat die Guidion monteur dan wel allemaal zou gaan doen.
Dat bleek hoofdzakelijk te bestaan uit het inpluggen van een Y-kabel in het isra punt en de Fritz.box te configureren voor pair-bonding.
Ik ben mijn grote bak met kabeltjes ingedoken, heb een Y-kabel opgesnord en een koppelstukje, vervolgens de XS4all helpdesk weer gebeld. Op aanwijzingen van hun de boel dan maar zelf aangesloten en stap voor stap de routersettings doorlopen en een paar keer opgestart.
Na verloop van tijd bleek alles te werken op de gewenste snelheid, XS4all nog gevraagd om te controleren of alles daadwerkelijk zonder storing functioneerde en de waardes bleken keurig op het gewenste niveau te liggen.

De volgende dag kreeg ik netjes excuses van XS4all in de mail en een slappe verklaring/smoes van Guidion over het niet op komen dagen zonder zich even af te melden.

Inmiddels draait alles hier al dik 2 weken stabiel 50/5 met pair-bonding en geeft fourstack de huidige snelheid weer. (Voorheen bleek pair-bonding namelijk niet mogelijk op dit adres volgens fourstack 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
PalingDrone schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:26:
(Voorheen bleek pair-bonding namelijk niet mogelijk op dit adres volgens fourstack 8)7 )
Dit kan toch als de kast vol zit met gebruikers die wel al aderparen hebben ingelast? soms zitten kasten vol en kunnen maar een deel van de eindgebruikers daadwerkelijk van pairbonding genieten.

Dat is net zoals een glasvezel DP 96 vezels heeft voor 48 klanten, paar backup vezels. Tegenwoordig gebruiken ze 1 vezel per huis en geen 2 vezels meer dus meer ruimte in DP (vroeger zat op 2de vezel CATV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Om serieus genomen te worden moet ik de tijden bijhouden van wanneer de DSL-lijn wegvalt. Helaas is dit natuurlijk vaak genoeg op momenten dat ik weg ben. Nu kijk ik regelmatig in de Experiabox naar hoe lang de DSL-uptime is, en reken dan terug. Maar dan mis ik soms nieuwe gevallen en het is een beetje gedoe.

Mensen die ervaring hebben met iets van geautomatiseerde logging? Het liefst indexeer ik die modem-statuspagina elk uur bijvoorbeeld, maar dat duurt wel eventjes voordat ik dat op touw zou hebben.

Koop een mooie DrayTek xDSL Router Bijvoorbeeld van mij O-) die met Remote SysLog alles kan wegschrijven richting een ander Linux systeem op je netwerk en filter die bestanden op het up/down gaan van je lijn! :*)

Uiteraard zeg je gewoon tegen de helpdesk dat de hele tijd je ExperiaBox was aangesloten, want anders gaan ze daar weer moeilijk over zitten doen... :/ :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 08:06
Jep, ooit een Python scriptje geschreven dat via de SOAPProxy module UPnP endpoint van de Fritz!Box iedere 5 minuten de huidige Down/Upstream Max BitRate opvraagt en als een timeseries in InfluxDB zet.

De vraag is of de Experiabox ook dit soort informatie via UPnP beschikbaar stelt. Bij de Fritz!Box kun je dit expliciet aan of uit zetten voor portforwarding en status informatie. In de handleiding van Experiabox zie ik dat het alles of niets is dus wees je bewust van het risico.

Als je gaat zoeken op Fritz!Box UPNP kom je veel (wel Duitstalige) voorbeelden tegen zoals https://www.zebradem.com/...:_Statusanfragen_per_UPnP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:52
Als je Home Assistant en een Fritzbox hebt: https://www.home-assistan...ents/fritzbox_netmonitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renderb
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Ook bij mij stond pair bonding eerst als mogelijk, maar nu niet meer. Vreemde is dat ieder ander huisnummer in de straat inclusief de buren boven wel pairbonding kunnen krijgen. Bij tele2 kom ik geen steek verder. is er nog iets anders dat ik zou kunnen proberen? (Behalve dan via de buren internet afnemen en een kabel door het raam, maar laten we dat nou maar niet doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
renderb schreef op maandag 29 juli 2019 @ 00:16:
Ook bij mij stond pair bonding eerst als mogelijk, maar nu niet meer. Vreemde is dat ieder ander huisnummer in de straat inclusief de buren boven wel pairbonding kunnen krijgen. Bij tele2 kom ik geen steek verder. is er nog iets anders dat ik zou kunnen proberen? (Behalve dan via de buren internet afnemen en een kabel door het raam, maar laten we dat nou maar niet doen.)
Tele2 levert normaal gesproken ook geen pairbonding voor consumenten Ergens begrijp ik wel dat die je niet kunnen helpen.

Vooralsnog leveren alleen KPN en XS4ALL pairbonding. Je kan bij KPN zelf navragen of het nog wel mogelijk is. Had je de volgende website al gebruikt? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Anders zitten hier misschien wel mensen die je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renderb
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
krakendmodem schreef op maandag 29 juli 2019 @ 06:45:
[...]

Tele2 levert normaal gesproken ook geen pairbonding voor consumenten Ergens begrijp ik wel dat die je niet kunnen helpen.

Vooralsnog leveren alleen KPN en XS4ALL pairbonding. Je kan bij KPN zelf navragen of het nog wel mogelijk is. Had je de volgende website al gebruikt? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Anders zitten hier misschien wel mensen die je kunnen helpen.
Ja ik was eerder dit jaar van plan om over te stappen naar xs4all om die reden. Zowel op fourstack als de xs4all site kreeg ik 55mbit aangegeven. Toen ik echter daadwerkelijk wou gaan bestellen was het opeens de 28-31 die ik al heb.
Ik zing mijn huidige verlenging wel uit, maar de huidige snelheid begint wel erg krap te worden met de steeds grotere game patches en meerdere gamers in huis. (Ziggo werkt hier niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XoReP schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:39:
Makkelijkste is om je Fritzbox een facotry reset te geven en dan je config file aan te passen (dslmode).

Hier het stukje van mijn dsl mode:

ar7cfg {
mode = dsldmode_full_bridge;

Hier heb ik de checksum van mijn config geregeld: http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxJSTool

Bij het inloggen krijg je wel de DSL wizard, deze moet je afsluiten en gewoon verder gaan.

En voila! Heb nu vlan6 op mijn WAN interface gezet met daarop de pppoe sessie.
Ik wil binnenkort ook XS4ALL VDSL-klant worden (Ziggo-abonnement loopt over 3 weken af, en door Ziggo's onkunde betreffende IPv6 wil ik naar XS4ALL nu het nog kan.)

Ik heb bij Ziggo nu mijn eigen router in bridge mode, en wil dat bij XS4ALL ook zo houden. PPPoE-passthrough klinkt al leuk, maar ik vind toch dat die Fritzbox in dat geval nog teveel doet. Ik wil dat een modem alleen maar ATM converteert naar Ethernet en terug, zoals de term 'modem' ook oorspronkelijk betekende.

Nu ga ik ervan uit dat XS4ALL nog steeds 7581's levert. Mijn bedoeling zou dus ook zijn om dsldmode_full_bridge te gebruiken en op mijn router een PPPoE-sessie op te zetten, getagd op VLAN 6.

Ik heb daarover alleen een aantal vragen die ik niet makkelijk op het internet kan terugvinden:

(Voor de duidelijkheid: Het gaat mij alleen om internet. Ik heb geen TV of vaste telefoon.)

1. Wanneer je de configuratie met dsldmode_full_bridge inlaadt; worden zaken als NAT, DHCP, WiFi, DECT, printserver en weet ik veel wat zo'n Fritzbox allemaal aan bloatware heeft dan automatisch uitgeschakeld, of moet ik dat dan nog handmatig doen? Zo ja, hoe kom ik dan nog bij de webinterface als het ding in principe zelf geen IP-adres meer zou moeten hebben?

2. Krijg ik in de PPPoE-sessie ook een IPv6 Router Advertisement mee, of moet ik een aparte sessie instellen daarvoor?

3. Wordt de Fritzbox aangeraden als modem-only device door ervaringsdeskundigen? (Het is lang geleden dat ik xDSL heb gehad, dus ik ben er een beetje uit.) Of kan ik beter een echt 'dom' modem kopen zoals een Draytek 165 of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 12:56
@Verwijderd
Ik heb hier de fritzbox in full bridge staan en heb inderdaad zaken als wifi etc moeten uitzetten.
Mocht je pairbonding hebben ben je eigenlijk gebonden aan dit modem of de zyxel 3500 bonding modem.
Indien je maar 1 lijntje hebt zou ik zelf voor de draytek 130 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@akatar Ik heb zojuist een tweedehands Draytek 130 gekocht, want ik heb hier een STAP-58 ISRA, dus pairbonding kan niet. Die Draytek dan gewoon in MPoA bridge mode zetten en op m'n router een PPPoE-sessie opzetten en alles taggen op VLAN 6, neem ik aan?

XS4ALL zou m'n verbinding de 15e moeten opleveren, dus ik hoop voor die tijd een setup werkend te hebben. Dan kan Ziggo de 22e opgezegd worden. :-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2019 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:26:
@akatar Ik heb zojuist een tweedehands Draytek 130 gekocht, want ik heb hier een STAP-58 ISRA, dus pairbonding kan niet. Die Draytek dan gewoon in MPoA bridge mode zetten en op m'n router een PPPoE-sessie opzetten en alles taggen op VLAN 6, neem ik aan?

XS4ALL zou m'n verbinding de 15e moeten opleveren, dus ik hoop voor die tijd een setup werkend te hebben. Dan kan Ziggo de 22e opgezegd worden. :-)
Klopt, draytek in full bridge en je router de rest laten doen.
vlans spltsen in 6 voor internet en/of 4 voor tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@akatar Heb je daarbij ook nog RFC4638 geconfigureerd? Want ik neem aan dat je standaard een MTU van 1488 hebt anders, met 8 bytes overhead van de PPPoE en 4 bytes van de 802.1Q-tag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 23:43
Leuk topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:54:
@akatar Heb je daarbij ook nog RFC4638 geconfigureerd? Want ik neem aan dat je standaard een MTU van 1488 hebt anders, met 8 bytes overhead van de PPPoE en 4 bytes van de 802.1Q-tag?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet meer weet, maar ken me niet heugen dat ik verder iets veranderd heb,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Woning gekocht met VDSL.

Moet nog wel maandje klussen, en KPN klust ook ondertussen zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GbgRLU5.png

Dat zijn de betere upgrades! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Minaaj op 03-08-2019 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@akatar In principe is het ook niet noodzakelijk, maar m'n einddoel is nog altijd om met een MTU van 1500 het internet op te kunnen (dus de overhead van PPPoE en 802.1Q compenseren door lokaal een MTU van 1508 of 1512 in te stellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar

Vergeten te melden dat er inmiddels een draytek 165 is. (o.a. super vectoring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@akatar Ik heb nu een 100/10Mbps-abonnement genomen, dus dan denk ik dat ik met een 130 nog wel uit de voeten kan. Ik woon echt heel dicht bij de straatkast, dus ik ben vrij optimistisch.

Maar ik had de 165 inderdaad ook gezien. Mocht de 130 niet goed genoeg zijn, kan ik altijd nog een 165 kopen lijkt me. Ik vind ze nieuw alleen wel erg duur voor alleen maar een dom modem.. M'n 130 heb ik voor €40 van Marktplaats.

Ik had vanmorgen overigens eens de klantenservice van XS4ALL gebeld met de vraag of ik hun installatiepakket met modemrouter die ik toch niet zou gaan gebruiken, wellicht vriendelijk kon weigeren.

Dus ik krijg iemand aan de lijn en zeg iets als:

"Goedemorgen, ik heb onlangs een internetabonnement bij jullie aangevraagd, en de reden dat ik voor XS4ALL ben gegaan is vanwege het feit dat jullie eigen modems en routers volledig ondersteunen. Nu woon ik vrij klein, en is het voor mij niet echt handig om dan een doos met een FritzBox in de kelder te moeten leggen waar ik nooit meer naar omkijk. En ik denk dat het voor jullie ook beter is om zo'n modemrouter van €200 dan aan een andere klant uit te lenen."

Nou, toen dacht ik wel een standaard "nee meneer, dat kan niet, het is nu eenmaal de procedure bla bla"-reactie te krijgen. Maar dat gebeurde dus helemaal niet..

"O ja hoor meneer, dat kan. Ik zal proberen om de zending nog te annuleren, maar als dat niet lukt, kunt u het pakket gratis terugsturen naar ons antwoordnummer. En als u wilt, kunt u dan gewoon wat kabeltjes eruit halen mocht u die wel willen gebruiken. Ik zal direct bij uw klantgegevens de aantekening maken dat u uw eigen apparatuur gebruikt, dus mocht u ooit opzeggen, dan weten ze dat u geen FritzBox terugstuurt."

Ik stond echt versteld.. XS4ALL moet echt blijven zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Verwijderd
De draytek is natuurlijk gewoon een modem/router, alleen worden de router functies uitgeschakeld, dus zo duur vind ik ze niet.
Volgens mij is trouwens modem code 4 de beste (zie ftp website draytek)

Weet trouwens iemand of de draytek 2862B al bruikbaar is?
Ik heb deze de laatste jaren 2 keer gebruikt/getest, alleen vallen beide lijnen weg als de 2de lijn in sync komt. Dit is trouwens bekend bij draytek, helaas doen ze er niets aan.
Hun reactie: KPN moet hun dslams maar updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Ik heb die Draytek 2862B wel een paar keer geplaatst op een bonded lijn. Werkte op zich prima, maar ik geloof dat op 10% van de straatkasten deze niet goed werkt. Zelf nog niet gehad dat probleem.

Op Draytek.nl kun je bridge config bestanden downloaden voor de 130. Even de juiste opzoeken, weet niet of XS4all erbij zit. Routit geloof ik wel, die werkt ook met vlan 6. Als je die erin laadt, hoef je op je eigen router geen vlan 6 in te geven. Wel een username en password om de ppp dialer op te zetten.

Edit: deze bedoel ik dus: https://draytek.nl/files/V130_Bridge_configuraties.zip

[ Voor 71% gewijzigd door Hugo__Boss op 03-08-2019 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:42
Ik heb sinds kort ook DSL (50/9 haal ik, prima snelheid, wel even wennen als je van een glas 200/200 aansluiting komt). Draytek 130 ligt te wachten om aan mijn eigen apparatuur gekoppeld te worden (Unifi).

Ik had de hoop dat ik de Isra kon verplaatsen naar de meterkast, maar er is amper tot geen overlengte in de kruipruimte. De Isra moet blijven waar ie zit. Technisch geen probleem. Esthetisch wel, alle schakelmateriaal is antraciet geworden, behalve de vergeelde inbouw doos van KPN. Wat zijn de risico’s als ik deze verwijder/vervang voor een nette inbouwdoos in kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

gastje01 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:52:
Ik heb sinds kort ook DSL (50/9 haal ik, prima snelheid, wel even wennen als je van een glas 200/200 aansluiting komt). Draytek 130 ligt te wachten om aan mijn eigen apparatuur gekoppeld te worden (Unifi).

Ik had de hoop dat ik de Isra kon verplaatsen naar de meterkast, maar er is amper tot geen overlengte in de kruipruimte. De Isra moet blijven waar ie zit. Technisch geen probleem. Esthetisch wel, alle schakelmateriaal is antraciet geworden, behalve de vergeelde inbouw doos van KPN. Wat zijn de risico’s als ik deze verwijder/vervang voor een nette inbouwdoos in kleur?
Risico is dat als het fout loopt en KPN moet komen voor herstel, dat dit dan in rekening wordt gebracht. Officieel mag je er namelijk niet zelf aan werken.

KPN Heeft trouwens maar één kleur voor ISRA's en dat is zeker geen antraciet. :P

Alles wat niet een officieel ISRA is kan KPN moeilijk over gaan doen als er ooit een monteur zou moeten komen. Ik zeg niet dat het zal gebeuren, monteurs hebben natuurlijk ook speelruimte, maar het is maar dat je er rekening mee kunt houden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 04-08-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Wildfire schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Risico is dat als het fout loopt en KPN moet komen voor herstel, dat dit dan in rekening wordt gebracht. Officieel mag je er namelijk niet zelf aan werken.

KPN Heeft trouwens maar één kleur voor ISRA's en dat is zeker geen antraciet. :P
En dat is nu precies het probleem haha. Hij zit redelijk in het zicht. Omdat alle andere punten wel in kleur zijn valt t helaas nogal op.

Risico op herstel durf ik wel aan. Kan deze altijd terug zetten als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@gastje01 Je moet wel echt een knuppel zijn als je een ISRA-punt weet te slopen hoor. Gewoon een andere inbouwdoos kopen en vier koperen adertjes vastklemmen. Dat komt echt wel goed.

Of je haalt de kap eraf en verft die antraciet. Werkt doorgaans ook prima.

@Hugo__Boss Maar dan zou ik PPPoE passthrough hebben denk ik. Ik wil juist MPoA bridge mode (dus wel VLAN tagging op m'n eigen router doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2019 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:13:
@gastje01 Je moet wel echt een knuppel zijn als je een ISRA-punt weet te slopen hoor. Gewoon een andere inbouwdoos kopen en vier koperen adertjes vastklemmen. Dat komt echt wel goed.
Het hangt maar net van de staat van de invoerkabel af. Ik kom bijvoorbeeld regelmatig GPLK kabels tegen (loden mantel met daarin papieromhulde koperen aders) waarvan de aders bijna spontaan afbreken. Of waarbij er een knik in de loodkabel zit en dus ook kabelbreuk.

De loodkabel moet dan ingekort worden om "vers" koper bloot te leggen, deze moeten dan nog opgelengd worden ook omdat deze koperdraden NIET rechtstreeks in een printplaatje geprikt mogen worden (ivm niet zo goed contact, meer kans op storingen).

"Dat komt echt wel goed" is te kort door de bocht. Ik kom als KPN monteur te vaak situaties tegen waarbij in het verleden is geknutseld aan een ISRA waarbij toch echt herstel nodig is vanwege prutswerk...

@gastje01 misschien dat je een foto van het ISRA kunt maken zoals het nu is en zoals het er uit ziet als je het heel voorzichtig opent? Dan kan ik wellicht zien wat je precies hebt en wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 04-08-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
@Wildfire netjes weghalen kunnen we t over hebben, dit is zoals de stucadoor t achter heeft gelaten en t werkt (sneller dan fourstack aangeeft). Mocht ik iets verprutsen ligt er nog 2 meter in de kruipruimte, genoeg om er iets mee te schuiven, te weinig voor naar de meterkast.

Isra3

Verder is er in dit huis enorm gehobbyt, mag nog wel t een en ander strak getrokken worden aan kabels en vannalles wat aan elkaar geknoopt is.

[ Voor 14% gewijzigd door gastje01 op 04-08-2019 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Vraag aan de cordcutters die hier wel zullen ziten. Kunnen jullie de Belg (en Duitser en CNN), op je smartTv krijgen? Dal NpoStart er voor de npo is, was me bekend.
Ga volgend jaar Ziggo gedag zeggen vanwege de te hoge rekeningen, en dan in mijn oude pand met zeker 60 jaar oude telefoonkabels Vdsl 'ns bekijken, liefst zonder Tv erbij, anders schiet het met besparen niet zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

gastje01 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:46:
@Wildfire netjes weghalen kunnen we t over hebben, dit is zoals de stucadoor t achter heeft gelaten en t werkt (sneller dan fourstack aangeeft). Mocht ik iets verprutsen ligt er nog 2 meter in de kruipruimte, genoeg om er iets mee te schuiven, te weinig voor naar de meterkast.

[Afbeelding: Isra3]

Verder is er in dit huis enorm gehobbyt, mag nog wel t een en ander strak getrokken worden aan kabels en vannalles wat aan elkaar geknoopt is.
Je hebt gelukkig geen GPLK invoerkabel, dat scheelt. Is in ieder geval een stuk minder gevoelig/fragiel. :P

Afbeeldingslocatie: https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/kpn-nl/attachment/ff5afdad-dac2-4d86-a54c-17f708d3fa07.jpg

Hier zou dat rechtse ISRA normaal gesproken op worden afgemonteerd. Met als kanttekening dat op jouw foto de lijnen andersom zitten aangesloten t.o.v. normaal, rood/blauw gaat normaliter op de aansluiting voor de witte RJ11 connector, oranje/wit op de blauwe RJ11 connector. Maakt technisch gezien verder niets uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Wildfire Waarvoor dient dat RJ11-stekkertje aan dat touwtje onder het klepje eigenlijk? Dat vraag ik me al sinds ik hier ben komen wonen af..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2019 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 17:18:
@Wildfire Waarvoor dient dat RJ11-stekkertje aan dat touwtje onder het klepje eigenlijk? Dat vraag ik me al sinds ik hier ben komen wonen af..
Dat is om de lijn kort te sluiten, dan kan de monteur vanaf de kabelverdeler of hoofdverdeler een zogeheten langsweerstandmeting doen. Daar moet de lijn namelijk voor kortgesloten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 04-08-2019 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ok. Ik verwachtte wel al zoiets, maar ik vond het wat vreemd om die in alle contactdozen mee te leveren en niet gewoon een paar in de koffer van de monteur te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:34:
Ah, ok. Ik verwachtte wel al zoiets, maar ik vond het wat vreemd om die in alle contactdozen mee te leveren en niet gewoon een paar in de koffer van de monteur te stoppen.
Ik denk juist dat de gedachte is dat de klant dit zelf doet op verzoek van de monteur welke aan de andere kant van de koperkabel staat ;)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MisteRMeesteR schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:54:
[...]

Ik denk juist dat de gedachte is dat de klant dit zelf doet op verzoek van de monteur welke aan de andere kant van de koperkabel staat ;)
Inderdaad. Anders moet de monteur vanaf de hoofd- of kabelverdeler weer terug naar de klant rijden, terwijl op deze manier het enkel een telefoontje kost. :)

En aangezien je soms een aardig eindje rijden van de klant af zit. Vooral op het platteland, heb eens een klant gehad op 6km van de hoofdverdeler. Dan had ik eerst 6km terug naar de klant moeten rijden en weer 6km terug naar de hoofdverdeler. :P

Nu is het wel zo dat ik in de drie jaar dat ik voor KPN werk ik nog nooit een langsweerstandmeting heb hoeven te doen. Al die keren dat er problemen ondergronds waren, waren de capacitieve en isolatie-metingen al voldoende om vast te kunnen stellen waar het probleem zat. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Wildfire op 04-08-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
gastje01 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:52:
Ik had de hoop dat ik de Isra kon verplaatsen naar de meterkast, maar er is amper tot geen overlengte in de kruipruimte.
Ik wilde mijn ISRA van de woonkamer naar de meterkast verplaatsen, maar de kabel in de kruipruimte was te kort dus heb ik hem met een LSA doosje (in een waterdichte kabeldoos) aan een shielded netwerkkabel geknoopt en dat werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06
Het KPN wandcontactdoos, rechts op de foto:
Wildfire in "Het grote xDSL-topic"

Hoe kan je de module waar de RJ11 connectoren inzitten het beste uit de doos halen? De afwerkklep van de lege module is makkelijk te verwijderen, maar van de module zelf is het niet echt duidelijk hoe deze benaderd moet worden. Bij mij zit de module onderaan in plaats van bovenaan

Het doel is om het ISRA punt te verplaatsen van huiskamer naar de meterkast. In de kruipruimte is er zat kabellengte, maar wil het wel op de nette manier doen. Ik heb een XS4ALL abonnement met een Fritz!Box waarbij ik twee opbouwmodules kreeg voor de RJ11 aansluitingen. Deze wil ik hiervoor gebruiken.

Het klepje van de module met de RJ11 connectoren lijkt geseald. Klopt dit, of ben ik gewoon te voorzichtig? :P

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2019 07:33 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Ik heb hier een vreemd probleem.

Sinds vorig jaar juni is er bij mij VVDSL beschikbaar op een straatkast zo'n 100 meter van mijn huis vandaan. Ik heb sindsdien altijd een attainable van 118 Mb down en 48 Mb up gehad. Sinds ongeveer 2 maanden is dit echter helemaal ingestort naar 104 Mb down en 23-27 Mb up. Als ik kijk naar mijn signaalwaarden, dan zie ik ook dat mijn attenuation een achterlijk hoge 18 dB is. Tevens komt er met enige regelmaat (6 tot 10 keer per dag) een CRC error langs.

Nu is er pas geleden een Guidion monteur langsgeweest, maar die heeft niets vreemds kunnen constateren, en zegt dat mijn verbinding verder prima in orde is. Aan het ISRA punt kon hij ook niets vreemds zien, dit is ook een nieuw ISRA2 punt welke vorig jaar door KPN is geplaatst.

Ik blijf het echter vreemd vinden dat van de één op de andere dag de snelheid ineens naar beneden is gegaan, en mijn attenuation omhoog is gegaan.

Ik heb echter het vermoeden dat het te maken heeft met diverse werkzaamheden hier in de buurt (ik woon in Utrecht-Centrum, in het gebied waar de singel wordt verlengd).

Misschien dat er hier iemand is die toegang heeft tot KPN systemen, om eens te bekijken wat de attenuation is van andere verbindingen in mijn buurt?

Oh ja, het modem is al vervangen. Ik had oorspronkelijk een Huawei modem, daarna een ZyXEL, en momenteel een FRITZ!Box 7530. (ISP is T-Mobile Thuis)

[ Voor 8% gewijzigd door Jeffrey87 op 09-08-2019 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:21:
Het klepje van de module met de RJ11 connectoren lijkt geseald. Klopt dit, of ben ik gewoon te voorzichtig? :P
Je bent te voorzichtig. Ik zet er doorgaans een plamuurmes tussen en dan klikt het zo open zonder te beschadigen. Sommige mensen gebruiken smalle schroevendraaiers, en daar laat je echt lelijke krassen mee achter. Als je geen plamuurmes hebt, kan je ook een bot botermes gebruiken.

Het printplaatje kan je zo uit het plastic schuiven, dus dan kan je de hele doos gewoon loshalen en het printplaatje met kabels laten zitten. Zo heb ik dat ook gedaan toen ik de muren ging stucen. Het printplaatje zit overigens niet vast in het kapje dat je eraf klikt, maar in de doos zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Bedankt! Met die informatie kan ik weer even verder. :)

@Jeffrey87
Het kan zijn dat in de buurt van jouw telefoonkabel in de grond/in de centrale er iets is dat het signaal nu meer stort (of misschien zelfs bij jou thuis/in de buurt). Een paar CRC errors zijn op zich niet zo erg, want de apparatuur vangt dat gemakkelijk af. Valt dit nog steeds binnen de specificaties van je abonnement en is de verbinding verder stabiel? Zo ja, dan valt er eigenlijk niet veel aan te doen.

[ Voor 61% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:29:
[...]
Bedankt! Met die informatie kan ik weer even verder. :)
Mocht je trouwens van je oude wandcontactdoos af willen, zou ik daar wel oren naar hebben. Ik wil bij m'n moeder thuis ook een pair bonding ISRA-punt maken, maar die "officiële" (voor wat het waard is) KPN-wandcontactdozen zijn niet makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:00:
Mocht je trouwens van je oude wandcontactdoos af willen,
Helaas, ben er zelf ook naar op zoek. Heb nog een open KPN lasdoos in de slaapkamer die ik wil afwerken, en heb geen zin om dat ding uit te bikken/op te vullen met iets anders. ;)

Ik ben ook aan het kijken of ik een te 3D printen plaatje kan maken dat lijkt op de laatste afbeelding van de eerste post uit dit topic. Door dat erin te schroeven kan je daarna gemakkelijk standaard basiselementen en bijbehorende (blind)platen in/aan de lasdoos monteren zonder het geheel te vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
The Zep Man schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:29:
[...]
@Jeffrey87
Het kan zijn dat in de buurt van jouw telefoonkabel in de grond/in de centrale er iets is dat het signaal nu meer stort (of misschien zelfs bij jou thuis/in de buurt). Een paar CRC errors zijn op zich niet zo erg, want de apparatuur vangt dat gemakkelijk af. Valt dit nog steeds binnen de specificaties van je abonnement en is de verbinding verder stabiel? Zo ja, dan valt er eigenlijk niet veel aan te doen.
De download haal ik prima, daar is niets mis mee, alleen de upload is nogal instabiel, en verandert de hele dag door. De attainable schommelt enorm, maar in de praktijk is mijn upload nu tussen de 18-22 Mbit, waar deze eerst 30 Mbit was.

"Officieel" heeft mijn abonnement een uploadsnelheid van 10 Mbit, maar zoals we allemaal inmiddels weten is deze op veel VVDSL verbindingen dus uncapped, dus eigenlijk mag ik niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is de VVDSL upload capping bij XS4ALL eigenlijk? Mijn aderpaar zou maandag moeten worden ingeprikt, maar ik ben wel benieuwd wat ik kan verwachten.
Ik heb een 100/10-abonnement genomen, en volgens de netco-fpi-info.fourstack.nl-site zou ik 197Mbps over een enkele lijn moeten kunnen halen.

Kan ik dan op 100/30 rekenen in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11

slaay

Natuurbeleven.com

Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:24:
Hoe is de VVDSL upload capping bij XS4ALL eigenlijk? Mijn aderpaar zou maandag moeten worden ingeprikt, maar ik ben wel benieuwd wat ik kan verwachten.
Ik heb een 100/10-abonnement genomen, en volgens de netco-fpi-info.fourstack.nl-site zou ik 197Mbps over een enkele lijn moeten kunnen halen.

Kan ik dan op 100/30 rekenen in de praktijk?
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een Vplus lijn ipv VVDSL, want daarmee haal je normaal gesproken 100mbit. Terwijl bij Vplus over een enkele lijn 200 mbit te halen is.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is de lijn inderdaad geschikt voor Vplus, maar m'n Draytek Vigor 130 is dat niet. Wellicht dat ik die nog eens een upgrade geef naar een Vigor 165, maar op zich heb ik echt niet meer nodig dan 100Mbps.

De DSLAM zou automatisch moeten schakelen tussen 17a- en 35b-profielen in dat geval toch, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:03:
Waarschijnlijk is de lijn inderdaad geschikt voor Vplus, maar m'n Draytek Vigor 130 is dat niet. Wellicht dat ik die nog eens een upgrade geef naar een Vigor 165, maar op zich heb ik echt niet meer nodig dan 100Mbps.
Waarom gebruik je niet de Fritz!Box van XS4ALL? Als je dat niets als router vindt, dan kan je hem altijd nog in bridge mode zetten en een andere router een PPPoE verbinding op laten bouwen.

Volgens mij capped XS4ALL bij alle abonnementen lager dan het hoogste *DSL abonnement de downstream snelheid. Als je betaalt voor 100 Mbps downstream dan is dat wat je krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2019 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The Zep Man schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:04:
Waarom gebruik je niet de Fritz!Box van XS4ALL? Als je dat niets als router vindt, dan kan je hem altijd nog in bridge mode zetten en een andere router een PPPoE verbinding op laten bouwen.
Omdat zo'n Fritzbox veel te veel kan (al kan je het "uit" zetten) en ik niet andermans spullen in bruikleen wil hebben. Ik heb dan ook met XS4ALL afgesproken om geen modem van hen te ontvangen.

Ik heb net overigens ook een Vigor 165 besteld. Die zou wel Vplus moeten kunnen doen. Dan heb ik die 130 altijd nog als reserve.

Ik weet alleen niet 100% zeker of de KPN-infra automatisch schakelt tussen VDSL-profielen, maar ik dacht van wel.
The Zep Man schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:04:
Volgens mij capped XS4ALL bij alle abonnementen lager dan het hoogste *DSL abonnement de downstream snelheid. Als je betaalt voor 100 Mbps downstream dan is dat wat je krijgt.
Dus, geen upstream cap; alleen een downstream cap?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:08:
Omdat zo'n Fritzbox veel te veel kan (al kan je het "uit" zetten) en ik niet andermans spullen in bruikleen wil hebben.
Fair enough. Ik zie overigens het Fritz!Box hetzelfde als het IS/RA: nodig (in bruikleen) totdat eindelijk glasvezel wordt aangelegd. Draait verder gewoon buiten mijn netwerk. ;)

Je Draytek Vigor zou gewoon op de maximale bandbreedte van je abonnement bij XS4ALL moeten werken, als ik oude berichten die ik hierover lees moet geloven. Je hebt geen pair binding, dus zelfs je 130 is adequaat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2019 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, die Vigor 130 doet geen 35b-profielen, dus op zich heeft de 165 wel meerwaarde als ik zou besluiten over te stappen naar 200/20Mbps natuurlijk. Verder denk ik dat de uncapped upstream met de 165 ook bij m'n huidige abonnement dan wel hoger moet uitvallen met de 165 die een 35b-profiel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:00:
Ik wil bij m'n moeder thuis ook een pair bonding ISRA-punt maken, maar die "officiële" (voor wat het waard is) KPN-wandcontactdozen zijn niet makkelijk te vinden.
The Zep Man schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:43:
Helaas, ben er zelf ook naar op zoek. Heb nog een open KPN lasdoos in de slaapkamer die ik wil afwerken, en heb geen zin om dat ding uit te bikken/op te vullen met iets anders. ;)
Die isra punten worden door Attema gemaakt. Ik vind in ieder geval 1 webshop die ze verkoopt: https://www.infratel.nl/60016902.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:06
@RobinF vvdsl jager heeft een probleem, geen veilige server verbinding mogelijk zegt hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:14
Gaat kpn glasvezel aanleggen in het gebied waar caiway glas heeft liggen?
Ik zie hier in het dorp (doorn) op bepaalde plaatsen dat er grote rollen/haspels blauwe kabel verschijnen. En er rijden glasnetwerkinstallatie autootjes rond. Nu is er n de buurt een kpn kabelverdeler. Zou het dan toch gebeuren dat ik hier ooit eens op een straatkast aangesloten wordt of beter nog glas van kpn. Op kpnnetwerk site staat nog niets. Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
fmrama schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:28:
Ik zie hier in het dorp (doorn) op bepaalde plaatsen dat er grote rollen/haspels blauwe kabel verschijnen. En er rijden glasnetwerkinstallatie autootjes rond. Nu is er n de buurt een kpn kabelverdeler. Zou het dan toch gebeuren dat ik hier ooit eens op een straatkast aangesloten wordt of beter nog glas van kpn. Op kpnnetwerk site staat nog niets. Afwachten maar.
Je kan op Netco/fourstack kijken of KPN daar bezig gaat met VDSL of glas. Misschien staat er daar wel iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:10
fmrama schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:28:
Waar Caiway glas ligt kan KPN zeker wel bestaande kabelverdelers opwaarderen naar VVDSL. Glasvezel tot in de woning zie ik niet meteen gebeuren. Bovendien gebeurt dat met oranje buizen, niet met blauw. Wat jij omschrijft klinkt inderdaad als verglazen van oude kabelverdelers.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Op fourstack staat ook niets. Ik ga eens even kijken als ze bezig gaan met graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Je komt er vanzelf achter als het VDSL is.....dan zie je de straat open liggen,enja jekan het vragen. Bij mij vond ik het toen de grote stroom VDSL bekend werd gemaakt op Tweakers, stond een linkje wat NIET fourstack betrof. Tuurlijk wil je glas, maarja VDSL is al heel wat zeker voor kleine dorpen.

Nu miijn eigen vraag: Heb hier volgens netwerksite kpn, een 214 Mbit koperdraad, das nieuw voor mij, het was tot 100, dus ze zullen geupgrade hebben hier in de straat. Het betreft niet een dubbel aderpaar bij mij. Mijn vraag is, als ik niet xs4all neem met zijn 200 Mbit abo (want duur) en dus een 100 Mbit abo bij zeg T-mobile, hoe groot is dan de kans dat het modem uncapped toch 214 doorgeeft?

[ Voor 40% gewijzigd door Sjah op 28-08-2019 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Op
Sjah schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:35:
Je komt er vanzelf achter als het VDSL is.....dan zie je de straat open liggen,enja jekan het vragen. Bij mij vond ik het toen de grote stroom VDSL bekend werd gemaakt op Tweakers, stond een linkje wat NIET fourstack betrof. Tuurlijk wil je glas, maarja VDSL is al heel wat zeker voor kleine dorpen.

Nu miijn eigen vraag: Heb hier volgens netwerksite kpn, een 214 Mbit koperdraad, das nieuw voor mij, het was tot 100, dus ze zullen geupgrade hebben hier in de straat. Het betreft niet een dubbel aderpaar bij mij. Mijn vraag is, als ik niet xs4all neem met zijn 200 Mbit abo (want duur) en dus een 100 Mbit abo bij zeg T-mobile, hoe groot is dan de kans dat het modem uncapped toch 214 doorgeeft?
Nul procent. Ten eerste is voor die 214 Vplus nodig en dat neemt T-Mobile niet af (en hun modem ondersteunt het niet). Daarnaast moeten ze dan bewust een 200/30 profiel inkopen terwijl ze voor een 100 Mbit abonnement normaliter een 100/10 profiel inkopen.

@fmrama Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar ik zie wel minstens 8 kasten die in Doorn gaan worden vervangen voor kasten met apparatuur en glasaansluiting. En daarnaast nog 3 kasten die geen apparatuur krijgen maar wel worden verbonden met zo'n nieuwe kast waardoor de woningen daarom heen alsnog VVDSL kunnen krijgen.

En nee, meer kan ik er niet over zeggen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 28-08-2019 23:05 ]

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Wordt er nog steeds VVDSL uitgerold nu KPN heeft aangegeven weer te starten met de glas uitrol? Of zijn dit projecten die al in de planning stonden en worden er geen nieuwe projecten meer ingepland?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• fmrama
@~Barre73 Dat is een mooi vooruitzicht . Afwachten dus.

• Barre73
Jassy schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:26:
Wordt er nog steeds VVDSL uitgerold nu KPN heeft aangegeven weer te starten met de glas uitrol? Of zijn dit projecten die al in de planning stonden en worden er geen nieuwe projecten meer ingepland?
Het laatste. Zo heeft KPN dat ook gecommuniceerd destijds met de start van die grote glasuitrol. In 2019 worden er nog een heleboel kasten die al in opdracht waren gegeven afgemaakt. Blijkbaar zaten de kasten in Doorn daar ook bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Recentelijk was in een huiskamer een IS/RA inbouwmodule vervangen door een monteur. Die had er niet eens een verzegeling opgezet. Via-via een splinternieuwe KPN IS/RA opbouwmodule gekocht en mij een middagje boos gemaakt in en om de kruipruimte en meterkast (andere kant van de woning). Ik moest de PTT kabel in de kruipruimte iets verlengen. Dat heb ik gedaan met een net stof- en waterdicht verlengstuk en CAT6 bekabeling. Het verlengstuk heeft binnenin twee RJ45 sockets, dus op de PTT kabel moest een RJ45 connector gemonteerd worden.

Het resultaat is dat de netwerkapparatuur lekker in de meterkast kan blijven doordat daar zich nu het IS/RA aansluitpunt bevindt. Daar komen ook de netwerkkabels naar andere delen van de woning uit, dus ideaal. Snelheidstesten laten geen dip zien, dus ik ben zeer tevreden met deze actie om de woonkamer op te ruimen. :)

In theorie kan je het IS/RA punt en Y-kabel (voor een pair-bonded verbinding) overslaan en direct aan het einde een RJ11 connector knijpen. Deze kan direct in het modem gestoken worden, maar als er ooit gezeur is met de verbinding dan kan dit mogelijk vragen oproepen van een monteur.

Vertaling PTT draadkleur naar RJ45 connector naar CAT5e/CAT6 draadkleur (voor de verlengkabel naar het IS/RA punt):
Oranje (2A) -> Pin3 -> Wit/Groen
Rood (1A) -> Pin4 -> Wit/Oranje
Blauw (1B) -> Pin5 -> Oranje
Wit (2B) -> Pin6 -> Groen

Locatie pin 1 (negeer de kleuren, dit is geen TIA-568A/B!):
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Andrew_Maffei/publication/242151185/figure/fig1/AS:298646223507461@1448214216427/Ethernet-EIA-TIA-568B-wiring-standards.png

De CAT5e/CAT6 draadkleuren zijn gekozen gebaseerd op de kleuren van de Y-kabel die bij de Fritz!Box van XS4ALL meegeleverd wordt. De PTT labels (1A, 1B, 2A, 2B) staan ook genoemd op het IS/RA punt, dus je weet zo welk draadje op welke pin moet worden aangesloten. Ter referentie: Wit/Oranje en Oranje op respectievelijk pin3 en pin4 van de witte socket, Wit/Groen en Groen op respectievelijk pin3 en pin4 van de blauwe socket. Daarna rest alleen nog het aansluiten van de Y-kabel tussen het IS/RA punt en het modem.

Als je een RJ11 connector gebruikt om de PTT kabel (al dan niet verlengd) direct op het modem aan te sluiten (geen IS/RA, geen Y-kabel) dan schuiven alle pin nummers met 1 op omdat de RJ11 connector maar zes pinnen heeft in plaats van acht, en de gebruikte pinnen in het midden moeten zitten.

Vertaling PTT draadkleur naar RJ11 connector (geen verlenging):
Oranje (2A) -> Pin2
Rood (1A) -> Pin3
Blauw (1B) -> Pin4
Wit (2B) -> Pin5

Vertaling PTT draadkleur naar RJ45 connector naar CAT5e/CAT6 draadkleur naar RJ11 connector (verlenging):
Oranje (2A) -> RJ45 Pin3 -> Wit/Groen -> RJ11 Pin2
Rood (1A) -> RJ45 Pin4 -> Wit/Oranje -> RJ11 Pin3
Blauw (1B) -> RJ45 Pin5 -> Oranje -> RJ11 Pin4
Wit (2B) -> RJ45 Pin6 -> Groen -> RJ11 Pin5

Je kan natuurlijk ook verlengen met een RJ11 connector, maar ik vond zo snel geen water- en stofdichte verlengstukken voor RJ11. Hierom heb ik RJ45 gekozen.

[edit]
Voor de netwerkpuristen:
RJ11 -> 6P4C, lege posities zonder pin tel ik ook als pin
RJ45 -> 8P8C

[ Voor 82% gewijzigd door The Zep Man op 05-09-2019 12:41 ]

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Barre73 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:28:
Het laatste. Zo heeft KPN dat ook gecommuniceerd destijds met de start van die grote glasuitrol. In 2019 worden er nog een heleboel kasten die al in opdracht waren gegeven afgemaakt. Blijkbaar zaten de kasten in Doorn daar ook bij.
Niet zo leuk, dan kunnen we hier nog langer wachten 1506WS 1 KVD en 1506WV 63 KVD

• Barre73
tubejack schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Niet zo leuk, dan kunnen we hier nog langer wachten 1506WS 1 KVD en 1506WV 63 KVD
Die zie ik inderdaad niet in de planning staan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tubejack
Barre73 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 18:33: Die zie ik inderdaad niet in de planning staan..
Dank je wel voor het kijken. :) De wijkkasten zouden hier al eind 2016 begin 2017 geüpgraded worden. Maar de planning verschoof en verdween. Ze zijn achter ons huis aan het bouwen en ook aan de kop van onze straat komt al de 1e nieuwbouw zie https://maakcentrum.zaans...oorbereiding/mauritsbuurt

Ik hoop dat gelijk onze wijkkasten meegenomen worden. Ziggo heeft daarvoor hier overal al nieuw glas aangelegd. Maar ik zit liever bij KPN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Barre73 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:28:
[...]

Ik ben bang dat het blok hier er net buiten valt. Als ik wat postkodes in de beurt intik op fourstack zie ik een upgade gepland. De flats bijv. Op 3941pk en aan de overkant 3941pb maar 3941pa en 3941kp niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
fmrama schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:58:
[...]

Ik ben bang dat het blok hier er net buiten valt. Als ik wat postkodes in de beurt intik op fourstack zie ik een upgade gepland. De flats bijv. Op 3941pk en aan de overkant 3941pb maar 3941pa en 3941kp niet
Dat hoeft niet. Upgrades van meer dan twee maanden in de toekomst worden niet getoond op Fourstack. Tot ze wel binnen die twee maanden vallen. Dan wel.
Voor 3941PA en 3941KP zie je inderdaad geen upgrade want die woningen (de meeste althans) zitten niet op een kabelverdeler maar direct op de centrale, zonder verdeler die je kan upgraden.

[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 01-09-2019 12:28 ]

• tubejack
krakendmodem schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:50:
Als er per seconde 1000 FEC errors erbij komen, dan is er vaak iets niet in orde met de bekabeling in huis, zoals je zelf ook al schetst. Je zult toch bij NLE een melding moeten neerleggen.

Mocht je TV hebben en die gaat ook storen, dan wil KPN nog wel eens langskomen. Maar of ze die kabel gaan fixen, geen idee.

Als er veel fouten op de lijn zitten, dan zakt de snelheid inderdaad ook wat in. Nu weet ik niet wat de maximale snelheid op je adres officieel zou moeten zijn, maar ik gok hoger dan 60Mbit.
Hier op de 1e lijn 175810 FEC errors per minuut = 2930 per seconde.
Op de 2e lijn 3150= 52 per seconde.
Moderne KPN ISRA2 aansluiting.
Nieuwe Fritzbox 7583, met bij behorende aansluitkabel van 1,5meter

Bij het surfen op het web laden de pagina's niet altijd even vloeiend. Uitval van TV of zo nog niet gehad.
Tussen beide lijnen (profiel 8B) zit ruim 2mbit/sec verschil, vroeger was dat een paar kbit en liep het heel mooi synchroon. Wat kan ik het beste doen?

• krakendmodem
tubejack schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:52:
[...]

Hier op de 1e lijn 175810 FEC errors per minuut = 2930 per seconde.
Op de 2e lijn 3150= 52 per seconde.
Moderne KPN ISRA2 aansluiting.
Nieuwe Fritzbox 7583, met bij behorende aansluitkabel van 1,5meter

Bij het surfen op het web laden de pagina's niet altijd even vloeiend. Uitval van TV of zo nog niet gehad.
Tussen beide lijnen (profiel 8B) zit ruim 2mbit/sec verschil, vroeger was dat een paar kbit en liep het heel mooi synchroon. Wat kan ik het beste doen?
Je provider bellen en zeggen dat je verbinding hapert. Al ben ik bang dat je provider het waarschijnlijk op de afstand gaat afschuiven. (aangezien je profiel 8B hebt krijg ik het idee dat je een langere lijn hebt vanaf de centrale).

• tubejack
krakendmodem schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:00:
[...]

Je provider bellen en zeggen dat je verbinding hapert. Al ben ik bang dat je provider het waarschijnlijk op de afstand gaat afschuiven. (aangezien je profiel 8B hebt krijg ik het idee dat je een langere lijn hebt vanaf de centrale).
Klopt, ruim 1600 meter. Maar waarom zo' n groot in verschil? in FEC errors tussen beide lijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
tubejack schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:31:
[...]

Klopt, ruim 1600 meter. Maar waarom zo' n groot in verschil? in FEC errors tussen beide lijnen?
Kijk eens wat er gebeurt als je de R11 stekkers van de 2 lijnen omwisselt? Verschijnen de FEC's dan op de andere lijn in je modem? Dan zit het probleem voor je ISRA
Als beide lijnen niet over dezelfde bundels gerouteerd worden kan zo'n verschil inderdaad optreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
llagendijk schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:25:
[...]
Kijk eens wat er gebeurt als je de R11 stekkers van de 2 lijnen omwisselt? Verschijnen de FEC's dan op de andere lijn in je modem? Dan zit het probleem voor je ISRA
Als beide lijnen niet over dezelfde bundels gerouteerd worden kan zo'n verschil inderdaad optreden...
Het lijkt er op, dat het in de 7583 zit. Er staat nu een 7581, dat draait goed, met nog 200Kbit/sec verschil tussen de lijnen. Het aantal FEC errors is met 712 om 796 per minuut nagenoeg hetzelfde.

Of het over dezelfde bundel loopt weet ik niet, een van de aderparen is ooit wel opnieuw ingelast i.v.m. storing.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Onlangs heb ik een brief van XS4ALL ontvangen met het aanbod om mijn huidige VDSL2 gratis te upgraden naar VDSL met pair bonding incl nieuwe Fritzbox. Afgelopen week daarover ook een telefoontje van XS4ALL gekregen.

Ik gebruik nu nog een Draytek Vigor 130 met daarachter een Ubiquiti ER-8 Pro en dat werkt prima. Ik heb ooit een Fritzbox gehad en dat was een drama (traag, instabiel) en volgens mij was het toen ook niet mogelijk om het apparaat in bridge modus te zetten.

Ik heb even gekeken welke modems momenteel pair bonding ondersteunen en ik heb er maar twee gevonden. Beide kosten zo rond € 300. Dat is me wat te duur als ik het ding toch in bridge modus ga zetten.

De helpdesk van XS4ALL gaf ook aan dat de verbinding met pair bonding waarschijnlijk niet backward compatible met de Vigor 130 is. Dus het lijkt geen optie te zijn om de upgrade te accepteren en dan te wachten op een opvolger van de Vigor 130 om dan alsnog de volle snelheid van pair bonding te krijgen.

Dus ik heb nu drie opties:

Optie 1: Gewoon niet upgraden naar pair bonding en alles laten zoals het is
Ik weet helaas niet of ik later alsnog kostenloos naar pair bonding kan upgraden. Anders zou ik gewoon deze optie kiezen.

Optie 2: Upgrade naar pair bonding en die gratis Fritzbox accepteren
Maar kan ik die nu wel in bridge modus zetten? Ik weet niet eens welk type Fritzbox er geleverd wordt. En ik heb na de eerdere ervaring weinig vertrouwen in dit merk.

Optie 3: Upgrade naar pair bonding en dan zelf een Vigor 2862B kopen
Het grote nadeel is dat de 2862B rond € 300 kost en dat vind ik veel geld voor een apparaat wat ik toch in bridge modus zal zetten.

Heeft iemand een goeie tip of advies voor me?
Pagina: 1 ... 63 ... 77 Laatste