Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik hoop natuurlijk dat dat vannacht doorgevoerd wordt. Maar het zou me ook niets verbazen als ik morgen nog steeds Interleaving (FEC) op deze lijn heb.
Nog meer mensen die die mail hebben gehad?
Edit: zoals verwacht is er niks veranderd
Heb de hele nacht een ping laten lopen naar de gateway (na het modem), en enkele servers. Om 02:15 is er voor bijna 10 minuten geen verbinding geweest. Modem heeft zichzelf herstart, en de situatue is nog exact hetzelfde.
[ Voor 32% gewijzigd door krakendmodem op 04-04-2019 07:54 ]
Ik heb dit afgelopen weken ook 2x gehad, veranderd verder niks ik denk dat het om een software/ firmware update gaat op de DSLAM. DSL is in de nacht ook heel even onderuit geweest.krakendmodem schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:20:
Aankomende nacht gaat KPN onderhoud uitvoeren aan het DSL netwerk. Ben benieuwd of g.inp hiermee actief wordt.
Ik hoop natuurlijk dat dat vannacht doorgevoerd wordt. Maar het zou me ook niets verbazen als ik morgen nog steeds Interleaving (FEC) op deze lijn heb.
Nog meer mensen die die mail hebben gehad?
Edit: zoals verwacht is er niks veranderdIk had al zo'n voorgevoel.
Heb de hele nacht een ping laten lopen naar de gateway (na het modem), en enkele servers. Om 02:15 is er voor bijna 10 minuten geen verbinding geweest. Modem heeft zichzelf herstart, en de situatue is nog exact hetzelfde.
Klopt het gaat om firmware upgrade zie ik in mijn Fritzbox 7581.Racer89 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:20:
[...]
Ik heb dit afgelopen weken ook 2x gehad, veranderd verder niks ik denk dat het om een software/ firmware update gaat op de DSLAM. DSL is in de nacht ook heel even onderuit geweest.

Ik zit regelrecht aangesloten op een Straatkast (90 Meter verderop)
(versie was 177.228)
[ Voor 4% gewijzigd door chris-drielsma op 04-04-2019 09:19 ]
Jup, hier hetzelfde.Racer89 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:20:
[...]
Ik heb dit afgelopen weken ook 2x gehad, veranderd verder niks ik denk dat het om een software/ firmware update gaat op de DSLAM. DSL is in de nacht ook heel even onderuit geweest.
Modem wordt eigenlijk in keer in de twee maanden vanuit de centrale gereset, verder kom ik er eigenlijk niet eens meer aan.
Had gedacht dat KPN met die firmware update ook meteen andere functies op de DSL lijn zelf zou inschakelen, maar dat was niet het geval. Ik ga toch maar eens bellen of KPN het niet handmatig kan doen
Ga sowieso met KPN in gesprek of er voor ons abonnement nog mogelijkheden zijn (lees: korting). De telefoonlijn ga ik waarschijnlijk migreren, 14 cent per minuut is gewoon véél te duur. Voor 10 minuten bellen met de vaste lijn kan ze inmiddels 2 uur bellen met de mobiele telefoon.
Tevens is de SNR van 5dB naar 16dB gegaan, iemand een verklaring daarvoor ?
[ Voor 10% gewijzigd door tomdabom op 13-04-2019 09:23 ]
Thuis heb ik een mooie BVVDSL van XS4ALL verbinding. Mijn modem traint in op 216/66Mbps. Met mijn 50/5 abonnement haal ik 50/66Mbps.
Ik heb wel eens van een beheerder gehoord dat de upload niet beperkt wordt omdat de fritz!box niet weet wat voor abonnement gekoppeld is en upload sheapen op de brass wil je eigenlijk niet.
Voor mijn sportclub uploaden wij heel veel (videobeelden) en komt er ook BVVDSL aan. Super mooi natuurlijk. Maar nu is de vraag. Is de upload bij andere providers ook vrij. XS4ALL is natuurlijk vrij duur en geld is een dingetje. Weet iemand hoe het mer de upload snelheden bij andere providers....
Upload bij DSL is altijd uncapped, bij welke aanbieder je ook zit. Allen maken ze gebruik van de diensten van KPN Wholesaleewoutw schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:45:
He, mede tweakers.
Thuis heb ik een mooie BVVDSL van XS4ALL verbinding. Mijn modem traint in op 216/66Mbps. Met mijn 50/5 abonnement haal ik 50/66Mbps.
Ik heb wel eens van een beheerder gehoord dat de upload niet beperkt wordt omdat de fritz!box niet weet wat voor abonnement gekoppeld is en upload sheapen op de brass wil je eigenlijk niet.
Voor mijn sportclub uploaden wij heel veel (videobeelden) en komt er ook BVVDSL aan. Super mooi natuurlijk. Maar nu is de vraag. Is de upload bij andere providers ook vrij. XS4ALL is natuurlijk vrij duur en geld is een dingetje. Weet iemand hoe het mer de upload snelheden bij andere providers....
Klopt. Alleen bieden KPN en XS4ALL alleen Bonded VVDSL aan. De rest is inderdaad Vectoring VDSL met max 100/30 at the moment.mad-dog schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:17:
[...]
Upload bij DSL is altijd uncapped, bij welke aanbieder je ook zit. Allen maken ze gebruik van de diensten van KPN Wholesale
Bij bonding kan de upload verdubbelen.
Je lijn is behoorlijk instabiel aan de CRC/FEC fouten te zien. De centrale maakt de verbinding dan langer, net zolang totdat de verbinding zonder verbrekingen online blijft. Ook is de afstand naar de wijkcentrale vrij lang als ik de snelheid zo zie.tomdabom schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:48:
Iemand een verklaring waarom mijn modem niet meer hoger intraint ?
https://leet4all.nl/DSL1.png
Hoe heb je op de locatie alles aangesloten? Rechtstreeks op het ISRA?
Zoja, dan zou ik je provider bellen en toch eens een meting laten doen. Mogelijk moet er een monteur komen.
Die aantal fouten worden helaas niet gereset bij het rebooten van het modem. (is een Vigor 130). Zie screenshot van nu.krakendmodem schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:27:
[...]
Je lijn is behoorlijk instabiel aan de CRC/FEC fouten te zien. De centrale maakt de verbinding dan langer, net zolang totdat de verbinding zonder verbrekingen online blijft. Ook is de afstand naar de wijkcentrale vrij lang als ik de snelheid zo zie.
Hoe heb je op de locatie alles aangesloten? Rechtstreeks op het ISRA?
Zoja, dan zou ik je provider bellen en toch eens een meting laten doen. Mogelijk moet er een monteur komen.
Voor die upgrade van 1 april, stond path mode ook op interleave. En trainde hij gewoon in op +- 30Mbit...
Maar goed, heb al een call ingeschoten bij T-Mobile om te kijken wat er nou precies fout gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door tomdabom op 15-04-2019 11:32 ]
Wat
Koper
Distributiepunt(en)
SDF
Internet Snelheid
Koper/DSL
160 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
-
Het is een oud appertement op de 2de. Ik zie geen ISRA punt maar wel in de woonkamer een wandoutlet rj11 met 2 kabeltjes aangesloten. Neem aan dat dit het ISRA punt is.Kan nergens anders wat vinden (meterkast, onder de vloer). Kan ik nog iets checken voordat ik overstap? Gebruik eigenlijk alleen internet dus dan scheelt het wel om naar een xDSL over te gaan.
Alle andere aansluitpunten met rj11 heeft een vorige bewoner zelf erin geklust.
Als je het isra opent zie je snel genoeg of daar de grondkabel zit of niet.
Zit de grondkabel daar, dan kan je kpn vragen een isra te monteren.
Zit de kabel er niet, opzoek naar het daadwerkelijke isra punt.
Maak anders wat foto's van het isra punt en wat er in zit.
edit: hier nog wat oudere isra punten: https://d1uyvls174j03l.cl...c23-9669-7c91d2c5f400.gif
De tweede van links is er ook nog 1 met een rj11.
[ Voor 31% gewijzigd door job op 16-04-2019 12:44 ]

Je ziet het niet heel goed. Anders moet ik het raampje weghalen en de aansluiting wat eruit trekken.
Dat zijn ze niet allemaal. Je hebt ook nog een loden kokertje en een rond ISRA.job schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:30:
edit: hier nog wat oudere isra punten: https://d1uyvls174j03l.cl...c23-9669-7c91d2c5f400.gif
De tweede van links is er ook nog 1 met een rj11.
Rond ISRA:

Het is moeilijk te zien. Ik lijk rood en blauw te zien, maar zie ik daar nou ook wat geel? Het lijkt er vooralsnog wel op dat het een ISRA is ja.DJ-Promo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet het niet heel goed. Anders moet ik het raampje weghalen en de aansluiting wat eruit trekken.
[ Voor 46% gewijzigd door Wildfire op 16-04-2019 23:58 ]
Is inderdaad rood en blauw en nog een afgeknipte geel.Wildfire schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 23:01:
[...]
Dat zijn ze niet allemaal. Je hebt ook nog een loden kokertje en een rond ISRA.
Rond ISRA:
[Afbeelding]
[...]
Het is moeilijk te zien. Ik lijk rood en blauw te zien, maar zie ik daar nou ook wat geel? Het lijkt er vooralsnog wel op dat het een ISRA is ja.
komt het ook vaker voor dat een groot ISRA in de kelder zit waar meerdere lijnen op zitten. En vanuit hier lopen er losse kabels naar alle appartementen toe.
Dat kan ook nog. Ga denk ik gewoon een pakket aanvragen en dan zie ik wel of het wil werken.Racer89 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:22:
@DJ-Promo Het kan ook zijn dat ze een kabel hebben gelegd naar het ISRA. In een appartementen complex
komt het ook vaker voor dat een groot ISRA in de kelder zit waar meerdere lijnen op zitten. En vanuit hier lopen er losse kabels naar alle appartementen toe.
In zo'n situatie heb ik zelf wel meer vertrouwen in KPN of XS4ALL (liefste die tweede, prijs bijna gelijk met korting)DJ-Promo schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:26:
[...]
Dat kan ook nog. Ga denk ik gewoon een pakket aanvragen en dan zie ik wel of het wil werken.
Vanmorgen lag mn verbinding eruit. Heb de stekker eruit gehaald en er weer in gedaan en zie daar... G.INP is bij mij nu ook geactiveerd. Ping is met 20ms omlaag gegaan en bij de upload zit nu ook de verdubbelaar erbij. Heel erg fijn!!timmie1 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:42:
Eindelijk goed nieuws voor gebruikers met VDSL aansluitingen die rechtstreeks aan een DSLAM in een telefooncentrale hangen. KPN gaat per 1 april G.INP inschakelen! Dit betekent dat de maximale upload van deze VDSL aansluitingen van 10Mbit naar 20Mbit zal gaan en het zou een verlaging van de (in vergelijking met ping van aansluitingen aan de straatkast) hogere ping inhouden plus verhoging van de haalbare downloadsnelheid. Zie:
[...]
Onder andere goed nieuws voor @krakendmodem geloof ik

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
In het bericht van KPN Wholesale staat ook nadrukkelijk dat het alleen om de bonded lijnen gaat. Dus vrees dat er voorlopig niks zal gebeuren met niet bonded VDSL lijnen vanuit de CO. Waar ik zelf erg van baal!krakendmodem schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:38:
Ik denk dat de pairbonding aansluitingen als eerst aan de beurt zijn en waarschijnlijk later (of misschien wel helemaal niet) de gewone VDSL aansluitingen vanuit de CO. Hier is namelijk nog steeds Interleaving actief.
Dich bis echt unne foëzen haas
En ik heb zelf expliciet gevraagd bij KPN of reguliere lijnen hier ook onder vallen. Die gaven aan van wel, maar dat kan ook niet goed begrepen zijn.slaay schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:40:
[...]
In het bericht van KPN Wholesale staat ook nadrukkelijk dat het alleen om de bonded lijnen gaat. Dus vrees dat er voorlopig niks zal gebeuren met niet bonded VDSL lijnen vanuit de CO. Waar ik zelf erg van baal!
https://forum.kpn.com/internet-9/g-inp-op-vdsl2-lijn-469944
Tsja. Wat is het nu?
Op dit moment heb ik Ziggo en haal ik zonder problemen een stabiele 50/5mbit snelheid; Steam heeft een download van 6,4 - 6,6MB/s. De upload van 5 mbit haal ik zonder problemen. De 50/5mbit vind ik wel bruikbaar, maar voordat ik begin 2014 naar Ziggo overstapte haalde ik effectief 11/1mbit via ADSL2.
Ik heb met behulp van de links in de TS zitten zoeken naar alternatieven. Volgens verschillende sites zit ik 2887m(!) verwijderd van de wijkcentrale, we hebben er kennelijk maar één in ons stadje.
Als ik op https://vvdsl.robinflikkema.nl/ kijk zie ik een straatkast, met SDF (wat dat ook mag zijn) op nog geen 200m van mijn huis die 109mbit haalt en 219mbit bonded.
Volgens de vergelijkingssites haal ik 100mbit op mijn adres, hoewel ze enkel de afstand tot de wijkcentrale (2887m) tonen.
Heeft iemand een idee of ik daadwerkelijk de 100mbit kan halen, ervan uitgaande dat de bekabeling binnenshuis in orde is?
SDF is een andere benaming voor die straatkast.JW1 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:11:
Ik zit al tijden te twijfelen om over te stappen op DSL omdat dat zoveel goedkoper is dan de kabel die ik op dit moment heb, maar ik ben bang dat de snelheden onbruikbaar laag zijn.
Op dit moment heb ik Ziggo en haal ik zonder problemen een stabiele 50/5mbit snelheid; Steam heeft een download van 6,4 - 6,6MB/s. De upload van 5 mbit haal ik zonder problemen. De 50/5mbit vind ik wel bruikbaar, maar voordat ik begin 2014 naar Ziggo overstapte haalde ik effectief 11/1mbit via ADSL2.
Ik heb met behulp van de links in de TS zitten zoeken naar alternatieven. Volgens verschillende sites zit ik 2887m(!) verwijderd van de wijkcentrale, we hebben er kennelijk maar één in ons stadje.
Als ik op https://vvdsl.robinflikkema.nl/ kijk zie ik een straatkast, met SDF (wat dat ook mag zijn) op nog geen 200m van mijn huis die 109mbit haalt en 219mbit bonded.
Volgens de vergelijkingssites haal ik 100mbit op mijn adres, hoewel ze enkel de afstand tot de wijkcentrale (2887m) tonen.
Heeft iemand een idee of ik daadwerkelijk de 100mbit kan halen, ervan uitgaande dat de bekabeling binnenshuis in orde is?
Indien https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ na invullen van je postcode en huisnummer ook aangeeft dat er 100Mbit leverbaar is, dan kun je daar ook vanuit gaan. Op 200 meter is die zeker wel haalbaar.
SDF = straatkast. Dichtbij de kast zijn snelheden van 100Mbit down en 30Mbit up haalbaar. (binnen 500 meter)
MDF = wijkcentrale die op 2,8km van je huis zit. op +- 3KM van de wijkcentrale is 10Mbit inderdaad ongeveer het maximaal haalbare.
Gewoon bestellen dus.
Ik vind het verwarrend omdat de websites zoals Breedbandwinkel zeggen dat ik op 2887m afstand zit, waarbij de ongeveer 10mbit logisch klinkt, maar ik volgens diezelfde site 100/30mbit kan halen.
Misschien hebben ze in de tussentijd glasvezel aangelegd van de straatkast naar de wijkcentrale en dat dat in mijn ADSL2 tijd nog koper was?
Sorry voor mijn onnozele vragen.

Geven ze bij breedbandwinkel geen afstand tot een straatkast aan?
Klopt verder wat je zegt: in de ADSL2 tijd was die kast niet verglaasd en liep het signaal naar de wijkcentrale. Nu tot de straatkast, en vanaf daar op glas. Vergelijkbaar met Ziggo.

Kijk anders gewoon op KPN.com met je postcode, die geeft een realistisch beeld.JW1 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:57:
Dank je voor je antwoord krakendmodem. Ik kan er dus vanuit gaan dat ik aangesloten zit op die straatkast?
Ik vind het verwarrend omdat de websites zoals Breedbandwinkel zeggen dat ik op 2887m afstand zit, waarbij de ongeveer 10mbit logisch klinkt, maar ik volgens diezelfde site 100/30mbit kan halen.
Misschien hebben ze in de tussentijd glasvezel aangelegd van de straatkast naar de wijkcentrale en dat dat in mijn ADSL2 tijd nog koper was?
Sorry voor mijn onnozele vragen.
[Afbeelding]
Ik heb al geruime tijd bonded VDSL uit de straatkast (op minder dan 100M) maar breedbandwinkel weet alleen maar de afstand tot de wijkcentrale (1075M) maar weet ook dat ik 100Mb per lijn haal...krakendmodem schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:40:
Daar is niks onnnozels aan hoor.
Geven ze bij breedbandwinkel geen afstand tot een straatkast aan?
Klopt verder wat je zegt: in de ADSL2 tijd was die kast niet verglaasd en liep het signaal naar de wijkcentrale. Nu tot de straatkast, en vanaf daar op glas. Vergelijkbaar met Ziggo.
[Afbeelding]
Andere vergelijkingssites hebben dat ook.llagendijk schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:32:
[...]
Ik heb al geruime tijd bonded VDSL uit de straatkast (op minder dan 100M) maar breedbandwinkel weet alleen maar de afstand tot de wijkcentrale (1075M) maar weet ook dat ik 100Mb per lijn haal...
Breedbandwinkel haalt volgens mij gewoon rechtstreeks bij KPN de beschikbare snelheden vandaan, maar blijkbaar zonder de info over de straatkasten. In mijn voorbeeld zit is de kast wel weer aangegeven..
Snap ook niet waarom dat uiteindelijk zo gedaan is.
De straatkast die binnen 200m van mijn woning staat heb ik gevonden via de site van Robin Flikkema. ik ga later vandaag even kijken waar ie precies staat, dan heb ik een iets nauwkeuriger afstand. Ik ben wel benieuwd nu.
Bedankt voor alle hulp, ik heb intussen de gok gewaagd en een abonnement bij Online afgesloten, jullie antwoorden geven me wat meer zekerheid. Dag overpriced Ziggo met je tv abo dat ik niet gebruik.
Jammer als ik onverhoopt toch een matige verbinding krijg. In het slechtste geval ben ik weer in de situatie van 2014. Dat heb ik dan een jaar voor niet al te veel geld. De 11/1 mbit was wel gewoon stabiel, maar de 1mbit gaat niet erg helpen met het gebruiken van VPN ed. Maar ja, er zijn ergere zaken.
Als online.nl aangeeft dat er 100Mb/s mogelijk is, dan kun je er ook vanuit gaan. Zeker als andere providers dat ook kunnen leveren.JW1 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 02:26:
Net als llagendijk geeft breedbandwinkel bij mij enkel de afstand tot de wijkcentrale en wordt de hele straatkast en lijn kruist x niet genoemd. Ik heb ook andere vergelijkingssites geprobeerd, maar die zullen allemaal uit dezelfde vijver vissen. Wel zie ik maximale download 100 mbit en maximale upload 30 mbit, wat download betreft komt dit overeen met de site van KPN, waar de site van Robin Flikkema naar verwijst.
De straatkast die binnen 200m van mijn woning staat heb ik gevonden via de site van Robin Flikkema. ik ga later vandaag even kijken waar ie precies staat, dan heb ik een iets nauwkeuriger afstand. Ik ben wel benieuwd nu.
Bedankt voor alle hulp, ik heb intussen de gok gewaagd en een abonnement bij Online afgesloten, jullie antwoorden geven me wat meer zekerheid. Dag overpriced Ziggo met je tv abo dat ik niet gebruik.
Jammer als ik onverhoopt toch een matige verbinding krijg. In het slechtste geval ben ik weer in de situatie van 2014. Dat heb ik dan een jaar voor niet al te veel geld. De 11/1 mbit was wel gewoon stabiel, maar de 1mbit gaat niet erg helpen met het gebruiken van VPN ed. Maar ja, er zijn ergere zaken.
Mocht Online dan alsnog 11Mbit leveren, dan zou ik er zeker niet meer akkoord gaan.
Overigens ben ik niet zo'n fan van Online.nl, maar dat is mijn mening
Zelf heb ik ook jarenlang aan een 12/1 Mbps lijntje gehangen, maar toen er eenmaal VDSL2 was via lokale straatkasten knalde de snelheid meteen naar 30/30 Mbps in het begin en dat is dus op het moment 60/30 Mbps als je direkt bij KPN zit
Ik zit nu bij Caiway met 150/150 Mbps, maar heel eerlijk gezegd mis ik KPN echt heel erg! Dat is gewoon DE ISP van heel Nederland wat mij betreft!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Upload iets omhoog (van 10 naar 15) en Download van 70 naar 85. Toch die koperlijn nog weer iets opgerekt, daar houden we het de komende paar maandjes nog wel mee uit totdat Glasvezel wordt aangesloten.
Ik stap over van XS4ALL BVVDSL 200/60 naar T-Mobile VVDSL 100/30. Tijd om de Draytek Vigor 130 weer af te stoffen - want bridge mode. Een aantal jaar geleden ten tijde van 3.8.0 installeerde ik de modem 4 firmware om G.INP te activeren. Is het nog steeds benodigd met 3.8.4?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik haal de opgegeven 100/30 snelheid zonder problemen.
Iemand andere ervaringen, of heb ik gewoon 2x pech gehad?
Heb je de reguliere helpdesk gesproken? Of gevraagd naar de afdeling "opzeggingen"? De reguliere helpdesk mag niks, de afdeling opzeggingen wel. Ik kreeg daar gewoon 6 maanden voor 35 euro.supayoshi schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:54:
Nou KPN even gebeld voor iemand, krijg altijd wel goede kortingen aangeboden bij verlenging maar dat wil niet meer, twee keer gebeld beide bot gevangen, kreeg wel wat korting aangeboden, maar korting die gelijk wordt getrokken met nieuwe klanten dat kan je wel vergeten...
Iemand andere ervaringen, of heb ik gewoon 2x pech gehad?
Normaal gesproken wel. Al heb ik ook drie keer moeten bellen totdat ik eindelijk werd geholpen.supayoshi schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:51:
Ik heb ingesproken opzeggen, in het bandje, kreeg een medewerker aan de lijn... ga er dan vanuit dat ik bij afdeling opzeggingen ben?
Aan de andere kant denk ik er nu ook over na om bij KPN te blijven. Ik zie dat we volgend -eindelijk- glasvezel gaan krijgen van Reggefiber. Ik keek wel raar op toen ik het zag.

Ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Mijn humeur is weer goed in ieder geval.
T-Mobile Thuis - 20/2Mbit/s
Tele2 - 20/1Mbit/s
Krijg je hier dan ook 30Mbit/s upload bij wanneer je aan een SDF hangt?
Je krijgt tot nu toe met elke lijn die aan de SDF hangt de volledige 30Mbit. Ik had laatst nog een aansluiting waarbij het abonnement 20/2 Mbit was en waarbij de werkelijke snelheid 20/60Mbit is.MensionXL schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:12:
Heeft iemand ervaring met uploadsnelheden van de kleinste internetabonnementen? Bijvoorbeeld:
T-Mobile Thuis - 20/2Mbit/s
Tele2 - 20/1Mbit/s
Krijg je hier dan ook 30Mbit/s upload bij wanneer je aan een SDF hangt?
Let er bij Tele2 wel op dat ze bij hun goedkoopste abonnement nog steeds gebruikmaken van ADSL2+ uit de MDF, dus 20Mbit als technisch maximaal haalbare snelheid en een upload die nooit boven de 1.2Mbit uitkomt. Grote kans dat die 20Mbit daarbij niet gehaald zal worden omdat de MDF vaak veel verder van je huis af is. Waarschijnlijk doen ze dit omdat het abonnement te goedkoop is om er huur van een SDF-poort te betalen en er winst op te maken.
Is dat in Friesland of in Zwolle? En gaat dat om een aansluiting met een onactieve óf zonder wijkverdeelkast? En wanneer is die upgrade verschenen?krakendmodem schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:45:
[...]
Normaal gesproken wel. Al heb ik ook drie keer moeten bellen totdat ik eindelijk werd geholpen.
Aan de andere kant denk ik er nu ook over na om bij KPN te blijven. Ik zie dat we volgend -eindelijk- glasvezel gaan krijgen van Reggefiber. Ik keek wel raar op toen ik het zag.
[Afbeelding]
Ben benieuwd of dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Mijn humeur is weer goed in ieder geval.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Zelfde verhaal hier. Ook van XS4All 200/60 naar 100/30. Ik ben ook wel heel benieuwd wat anderen voor ervaring hebben met de verschillende modem firmwares voor de Vigor 130! Draytek zelf raad 5 of 6 aan voor KPN/Nederland maar maakt eigenlijk totaal nergens duidelijk wat de verschillen in de firmwares zijn voor zover ik heb kunnen nagaan.Eiríkr schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:27:
Zo.
Ik stap over van XS4ALL BVVDSL 200/60 naar T-Mobile VVDSL 100/30. Tijd om de Draytek Vigor 130 weer af te stoffen - want bridge mode. Een aantal jaar geleden ten tijde van 3.8.0 installeerde ik de modem 4 firmware om G.INP te activeren. Is het nog steeds benodigd met 3.8.4?
Ik heb een VDSL SDF lijn die toch echt op een 50/10 profiel zit (line rate 50/10, attainable 100/30), er zijn dus providers (tweak) die lagere profielen inkopen.timmie1 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:37:
Je krijgt tot nu toe met elke lijn die aan de SDF hangt de volledige 30Mbit. Ik had laatst nog een aansluiting waarbij het abonnement 20/2 Mbit was en waarbij de werkelijke snelheid 20/60Mbit is.
Heb je misschien een printscreen van je line stats voor ons?esky schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:25:
[...]
Ik heb een VDSL SDF lijn die toch echt op een 50/10 profiel zit (line rate 50/10, attainable 100/30), er zijn dus providers (tweak) die lagere profielen inkopen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Natuurlijktimmie1 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:37:
[...]
Heb je misschien een printscreen van je line stats voor ons?

Is deze SDF soms recentelijk opgeleverd?
SDF's die pas zijn opgeleverd zullen in het begin namelijk maximaal 50/10 doen, en na een tijdje schakelt KPN de hogere profielen in.
SDF is ongeveer een half jaar geleden actief geworden en sinds 4 maanden zit ik op dit profiel.Jeffrey87 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:40:
Is deze SDF soms recentelijk opgeleverd?
SDF's die pas zijn opgeleverd zullen in het begin namelijk maximaal 50/10 doen, en na een tijdje schakelt KPN de hogere profielen in.
Ik switch vrijdag dus zal e.e.a. eens proberen. Maar mocht iemand al ervaringen hebben dan verneem ik dat natuurlijk ook graag.ToTheBone schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:30:
[...]
Zelfde verhaal hier. Ook van XS4All 200/60 naar 100/30. Ik ben ook wel heel benieuwd wat anderen voor ervaring hebben met de verschillende modem firmwares voor de Vigor 130! Draytek zelf raad 5 of 6 aan voor KPN/Nederland maar maakt eigenlijk totaal nergens duidelijk wat de verschillen in de firmwares zijn voor zover ik heb kunnen nagaan.
Friesland. We hangen met koper rechtstreeks aan de MDF, zonder een kast ertussen. Die upgrade is gisteren verschenen (het viel gisteren op, ik zit niet elke dag op Netco).timmie1 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:37:
[...]
[...]
Is dat in Friesland of in Zwolle? En gaat dat om een aansluiting met een onactieve óf zonder wijkverdeelkast? En wanneer is die upgrade verschenen?
Overigens lijkt het hele dorp ineens glasvezel te krijgen als ik enkele adressen in netco invul. Ook de adressen waar 200Mb+ te krijgen is via VDSL via een SDF.
Ik heb nog wel mijn twijfels. Zo lijkt het erop dat ons dorp wel glas krijgt, maar de omliggende dorpen weer niet. (heb niet alles gechecked, dus kan nog verandering in komen.
Ik wacht het af tot KPN zelf hierover gaat communiceren. Het is nog nergens te lezen.
(Zwolle woon ik niet meer, maar een snelle check leert mij dat daar nog niks veranderd is: 200Mbit mogelijk met pairbonding.)
[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 28-05-2019 18:42 ]
Valt me ook op dat (ik heb pair bonding) er geen miljoenen CRC/FEC errors meer zijn, op 26 uur nu nog maar gemiddeld 3000 FEC down errors per lijn en 0 CRC errors. Ook is de signaalsterkte van beide lijnen vrijwel gelijk terwijl dat voorheen best verschilde.
Qua snelheid is echter helemaal niks veranderd, ik had gehoopt dat ze eindelijk de straatkast eens gingen upgraden naar VVDSL zodat we na vele jaren eens de 100mbit/s halen waar we al die tijd voor betalen (haal nu 65mbit down, 10 up), maar helaas.. Staat ook niks gepland.
Edit: Ah, dat zal IGN.P zijn dan, lees ik. Hoe dan ook is mijn snelheid er helaas echt niet op vooruit gegaan. Maar ja, alle beetje helpen zullen we maar zeggen.
[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 29-05-2019 13:08 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Je kan de snelheid terug laten zetten naar 50Mbit.. Betaal je net wat minder. Hangt natuurlijk wel nog deels van je pakket af..Kuusj schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:47:
Voor het eerst sinds jaaaren heeft KPN weer eens aan de lijn gesleuteld bij ons (Z-Limboland), kregen ook netjes een mail. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, maar ik haal een ping van 10ms terwijl we jarenlang rond de 30-50ms zaten.
Valt me ook op dat (ik heb pair bonding) er geen miljoenen CRC/FEC errors meer zijn, op 26 uur nu nog maar gemiddeld 3000 FEC down errors per lijn en 0 CRC errors. Ook is de signaalsterkte van beide lijnen vrijwel gelijk terwijl dat voorheen best verschilde.
Qua snelheid is echter helemaal niks veranderd, ik had gehoopt dat ze eindelijk de straatkast eens gingen upgraden naar VVDSL zodat we na vele jaren eens de 100mbit/s halen waar we al die tijd voor betalen (haal nu 65mbit down, 10 up), maar helaas.. Staat ook niks gepland.
Edit: Ah, dat zal IGN.P zijn dan, lees ik. Hoe dan ook is mijn snelheid er helaas echt niet op vooruit gegaan. Maar ja, alle beetje helpen zullen we maar zeggen.
Het is inderdaad G.INP die actief is.
There, I fixed it!krakendmodem schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:08:
Je kan de snelheid terug laten zetten naar 50Mbit 60 Mbps... Betaal je net wat minder. Hangt natuurlijk wel nog deels van je pakket af..
Het is inderdaad G.INP die actief is.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Op papier 50Mbit
Maar ik wist niet dat het in de praktijk 60 is. (Wij zitten namelijk precies op 50Mb gecapped).
Ik had toen mijn epische 10/1 Mbps ADSL2+ lijnkrakendmodem schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 09:53:
Op papier 50Mbit.
Maar ik wist niet dat het in de praktijk 60 is. (Wij zitten namelijk precies op 50Mb gecapped).
Later werd dat 50/30 Mbps en na een tijdje 60/30 Mbps dus dat zou nu nog steeds zo moeten zijn ?!
[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 30-05-2019 15:49 ]
Is er toevallig nog iemand die zich recent gewaagd heeft aan de Draytek 2862 voor bonded? Heb destijds het exemplaar wat ik had terug gestuurd omdat het niet leek te functioneren met de dslam. Maar who knows we zijn inmiddels al een tijd verder. Ik haal met de 7581 in bridge mode niet de volle snelheid die mijn lijn aan kan
Zoals beloofd kom ik er nog even op terug. Met v3.8.4 modem 5 heb ik geen G.INP en dus hogere ping tijden. Met v3.8.4 modem 4 heb ik wel G.INP en dus ook strakkere ping tijden. Ik zie vooralsnog qua performance geen verschil met XS4ALL, behalve dat routes uiteraard soms iets anders zijn.ToTheBone schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:30:
[...]
Zelfde verhaal hier. Ook van XS4All 200/60 naar 100/30. Ik ben ook wel heel benieuwd wat anderen voor ervaring hebben met de verschillende modem firmwares voor de Vigor 130! Draytek zelf raad 5 of 6 aan voor KPN/Nederland maar maakt eigenlijk totaal nergens duidelijk wat de verschillen in de firmwares zijn voor zover ik heb kunnen nagaan.
Goed om te weten. Modem 6 ook nog getest?. Met v3.8.4 modem 5 heb ik geen G.INP en dus hogere ping tijden. Met v3.8.4 modem 4 heb ik wel G.INP en dus ook strakkere ping tijden.
Ik ga vanavond de boel aansluiten, daar heb ik vandaag nog geen tijd voor gehad.
Nee 6 niet geprobeerd. Omdat ik in het verleden met oudere firmware succes met 4 had, ben ik meteen voor 4 gegaan.ToTheBone schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:30:
[...]
Goed om te weten. Modem 6 ook nog getest?
Ik ga vanavond de boel aansluiten, daar heb ik vandaag nog geen tijd voor gehad.
1505TJ 23: 105 Mbps
1505TJ 25: 106 Mbps
1505TJ 27: 211 Mbps
1505TJ 29: 106 Mbps
1505TJ 31: 106 Mbps
1505TJ 33: 17 Mbps
1505TJ 35: 197 Mbps
1505TJ 37: 17 Mbps
1505TJ 39: 17 Mbps
1505TJ 41: 18 Mbps
1505TJ 43: 213 Mbps
1505TJ 45: 18 Mbps
1505TJ 47: 18 Mbps
1505TJ 49: 17 Mbps
1505TJ 51: 211 Mbps
1505TJ 53: 17 Mbps
Dit zijn gewone rijtjeswoningen in één straat op steenworp afstand van elkaar!
Weet iemand hoe dit zit? Kunnen deze mensen echt geen hogere snelheid verwachten dan 17 à 18 Mbps?
Wanneer komt KPN in actie om de snelheid gelijk te trekken met de rest van de buren: vóórdat iemand klant wordt, of nadat iemand klant is geworden? Maar zo iemand wil pas klant worden als hij zeker weet dat hij die hogere snelheid gaat krijgen! Catch-22...
Ik heb eens even gekeken naar huisnummers 41 en 43 (SIP24 gegevens opgevraagd dus).jack2 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:19:
Vanwege de prijsverhogingen bij Ziggo zijn familieleden van mij aan het kijken naar xDSL. Het valt ons op dat de maximum snelheden die voorspeld worden op de sites van de diverse providers (en ook op https://netco-fpi-info.fourstack.nl) nogal variëren per huisnummer. Om een voorbeeld te geven:
Weet iemand hoe dit zit? Kunnen deze mensen echt geen hogere snelheid verwachten dan 17 à 18 Mbps?
Wanneer komt KPN in actie om de snelheid gelijk te trekken met de rest van de buren: vóórdat iemand klant wordt, of nadat iemand klant is geworden? Maar zo iemand wil pas klant worden als hij zeker weet dat hij die hogere snelheid gaat krijgen! Catch-22...
Volgens mijn gegevens zitten die gewoon netjes op dezelfde kabelverdeler, een buitenring ter hoogte van de Morgensterstraat 13 (een A3100/07). Ook met dezelfde aangegeven afstand (beide huizen op 340m).
Dat houdt in dat nr. 41 gewoon dezelfde snelheden zou moeten kunnen halen als nr. 43.
Dit is inderdaad erg vreemd.
Kijk, op zich kan het wel voorkomen dat in een straat niet iedereen op dezelfde kabelverdeler zit. En dan kunnen er wel verschillen zijn. Maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.
Ik zat aan zoiets te denken :jack2 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:19:
Vanwege de prijsverhogingen bij Ziggo zijn familieleden van mij aan het kijken naar xDSL. Het valt ons op dat de maximum snelheden die voorspeld worden op de sites van de diverse providers (en ook op https://netco-fpi-info.fourstack.nl) nogal variëren per huisnummer. Om een voorbeeld te geven:
<Lijstje...>
VDSL2 op 1 lijn :
Oude ADSL2+ lijnen :
Gloednieuwe Bonded VDSL2 lijnen of die nieuwe meuk via 1 lijn :
Maar kan het mis hebben...
Nee, dat klopt niet. Er wordt niet gerapporteerd wat er is, er wordt gerapporteerd wat er mogelijk is. Zolang er nog aansluitmogelijkheden in de kabelverdeler zijn zouden alle lijnen die op die kabelverdeler zitten de maximumsnelheid moeten weergeven.nero355 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 00:20:
[...]
Ik zat aan zoiets te denken :
VDSL2 op 1 lijn :
Oude ADSL2+ lijnen :
Gloednieuwe Bonded VDSL2 lijnen of die nieuwe meuk via 1 lijn :
Maar kan het mis hebben...
Er zou inderdaad hooguit een verschil kunnen zijn tussen 1 of 2 lijnen aanwezig bij een adres, maar dan zou je dus hooguit een onderscheid tussen ca. 100 en 200 mbit/sec zien. Maar in één straat zou je normaliter verwachten dat alle adressen op dezelfde manier aangesloten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 03-06-2019 06:36 ]
Was het niet zo dat, zodra het aantal vrije poorten op de Dslam in de straatkast onder een minimum komt, Fourstack dat ook meeneemt en daardoor een berekening naar de CO pakt voor de haalbare snelheid?Wildfire schreef op maandag 3 juni 2019 @ 06:35:
[...]
Nee, dat klopt niet. Er wordt niet gerapporteerd wat er is, er wordt gerapporteerd wat er mogelijk is. Zolang er nog aansluitmogelijkheden in de kabelverdeler zijn zouden alle lijnen die op die kabelverdeler zitten de maximumsnelheid moeten weergeven.
Er zou inderdaad hooguit een verschil kunnen zijn tussen 1 of 2 lijnen aanwezig bij een adres, maar dan zou je dus hooguit een onderscheid tussen ca. 100 en 200 mbit/sec zien. Maar in één straat zou je normaliter verwachten dat alle adressen op dezelfde manier aangesloten zijn.
Dat zou dan in dit geval betekenen dat alle adressen met een hoge snelheid al via de straatkast VVDSL afnemen en de adressen met lage snelheid nog niet.
Overigens is er wel iets anders aan de hand. De woningen in deze straat zitten niet allemaal op dezelfde kast maar op twee verschillende. Door elkaar heen zelfs. Maar dan nog: die beide kasten zijn voorzien van VVDSL.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Wat ik zal zei : Kan het mis hebben!Wildfire schreef op maandag 3 juni 2019 @ 06:35:
Nee, dat klopt niet. Er wordt niet gerapporteerd wat er is, er wordt gerapporteerd wat er mogelijk is. Zolang er nog aansluitmogelijkheden in de kabelverdeler zijn zouden alle lijnen die op die kabelverdeler zitten de maximumsnelheid moeten weergeven.
Maar de reden dat ik er zo over denk is als volgt :
Als ik niet zelf in het verleden naar VDSL2 had geinformeerd bij KPN dan had ik nooit meer dan de 10/1 Mbps van mijn ADSL2+ lijn gehad, omdat ik simpelweg niet wist dat die optie er was...
Dus ik kan me voorstellen dat ook al die mensen in dezelfde straat zowel ADSL2+ als VDSL2 hebben, omdat niet iedereen ervan op de hoogte is dat er ook VDSL2 mogelijk is op hun adres
Na wat rondklooien met de huisnummers kwam ik opeens op iets opmerkelijks, op (huisnummer) LFT bleek wel pair bonding mogelijk te zijn.
Nou bestaat dit appartementencomplex uit verschillende trappenhuizen met ieder hun eigen nummer (huisnummer + A t/m H) maar ook heeft ieder trappenhuis een lift.
Op een of andere manier is dus (12 jaar geleden bij de nieuwbouw van dit pand) als eerste keurig de lift aangesloten (pair bonding mogelijk op dit adres) en verwerkt in de database en daarna hebben verschillende bewoners een aansluiting genomen en is dat de boeken ingegaan als single pair.
Omdat hier ook digitale tv gekeken wordt via HD houd je wanneer er een tv aanstaat slechts 25 Mbit/s over.
Daarom hebben we uiteraard het lichtste abo van XS4all wat 50 Mbit/s download belooft maar daarvan werd slechts de helft geleverd.
Om te voorkomen dat ik met modems aan de lifttelefoon zou gaan phreaken heb ik vandaag maar weer eens XS4all opgebeld en mijn bevindingen voorgelegd aan een helpdeskmedewerker waarbij na wat uitleg van mij toch bleek dat er gewoon pair bonding mogelijk was en is gelijk de aanvraag gedaan.
Kreeg nog wel een verweer dat KPN een lasstop ingesteld zou hebben, iets met vakanties ofzo, maar na wat gesputter van mij sprak ik een collega van hem en die vertelde dat het blijkbaar toch mogelijk was een monteur te krijgen die dat zou gaan regelen.
Omdat ik vertelde een jaar geleden al gebeld te hebben voor pair bonding en dat dat destijds onmogelijk werd geacht en ik er nu zelf achter moest komen na flink speurwerk en ik niet nog langer veel teveel wenste te betalen voor de helft van de beloofde snelheid terwijl notabene de beloofde snelheid prima haalbaar blijkt te zijn op dit adres kon het op korte termijn geregeld worden.
Morgen dus een afspraak met de monteur maken.
Volgens die XS4all medewerker is 59 Mbit/s gewoon te halen op dit adres dus ben benieuwd.
Ik kan op dit moment (nog?) geen sneller abbo aanvragen bij diverse providers, ik neem aan dat zij daarvoor mijn mogelijke internetsnelheid nog als te laag beoordelen.
Ik neem aan dat zij zich daarbij op fourstack baseren? En zo ja vanaf wanneer zou ik een beter abbo kunnen aanvragen, zodra dat op fourstack is te zien? Wil eigenlijk nu al aanvragen maar dat gaat dus niet...
2e vraag wat betekent die 107 Mbit/'s eigenlijk voor de up/down verhouding?
Zover ik weet worden de gegevens uit Fourstack ook bij de providers gebruikt.ASW1 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:05:
Vraag; binnenkort krijgt mijn vdsl aansluiting eindelijk een upgrade van 18 naar 107 Mbit/s.
Ik kan op dit moment (nog?) geen sneller abbo aanvragen bij diverse providers, ik neem aan dat zij daarvoor mijn mogelijke internetsnelheid nog als te laag beoordelen.
Ik neem aan dat zij zich daarbij op fourstack baseren? En zo ja vanaf wanneer zou ik een beter abbo kunnen aanvragen, zodra dat op fourstack is te zien? Wil eigenlijk nu al aanvragen maar dat gaat dus niet...
Snelheid is 100Mb down en 30Mb up bij Vectoring VDSL.
Zodra de planning van de upgrade uit Fourstack is verdwenen en bij jouw adres de nieuwe haalbare snelheid staat kan je een abonnement aanvragen op basis van de nieuwe haalbare snelheid. Niet eerder.ASW1 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:05:
Vraag; binnenkort krijgt mijn vdsl aansluiting eindelijk een upgrade van 18 naar 107 Mbit/s.
En dan meer specifiek of er in de straatkast aanpassingen gedaan moeten worden of niet?
Mijn overstap is verknoeid en zit nu wel met een werkende DSL verbinding, maar zonder WAN ip (ISP Online.nl). Helpdesk weet van toeten noch blazen.
Als je al een (V)VDSL verbinding had met je vorige provider dan hoeft er in principe niks gedaan te worden in de kast. Dat is een poortloze migratie waarbij je op dezelfde Dslam poort blijft zitten.cornfed99111 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:21:
Weet iemand de exacte procedure met overstappen van provider als je verbonden bent met een straatkast buitenring?
En dan meer specifiek of er in de straatkast aanpassingen gedaan moeten worden of niet?
Mijn overstap is verknoeid en zit nu wel met een werkende DSL verbinding, maar zonder WAN ip (ISP Online.nl). Helpdesk weet van toeten noch blazen.
@Wildfire Klopt dat voor zover jij weet?
Dan heeft het ook geen zin dat een Online monteur komt kijken. Want bij mij zit alles goed. Anders had ik nu geen 100/30 lijn. Mis alleen een ip adres. Krijg geen contactBarre73 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:13:
[...]
Als je al een (V)VDSL verbinding had met je vorige provider dan hoeft er in principe niks gedaan te worden in de kast. Dat is een poortloze migratie waarbij je op dezelfde Dslam poort blijft zitten.
@Wildfire Klopt dat voor zover jij weet?
met de dhcp server.
Wordt dus een klassiek drama. Zit al anderhalve week zonder internet en geen enkele uitzicht op een oplossing.
Update :
Nu wordt het nog gekker. Sinds vandaag geen DSL signaal meer. Dus de lijnkaart is uitgeschakeld of iemand heeft onze telefoonkabel eruit getrokken.
Dus ben nu nog verder van internet af dan eerst.
Als je op zoek bent naar een fiasco, moet je klant worden van Online. Wat een prutsers.
[ Voor 18% gewijzigd door cornfed99111 op 17-06-2019 20:23 ]
Fun fact: Ook een wifi repeater gekregen. Snelle test: Deze komt beter door de buitenmuur naar het terras dan een Ubiquiti LR in dezelfde ruimte

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Ben benieuwd hoe lang dit gaat duren

https://i.imgur.com/krmlZC5.jpg
[ Voor 19% gewijzigd door krakendmodem op 20-06-2019 22:40 ]
Op dit moment 21/43mbit met pairbonding, upgrade staat op de planning alleen helaas nog net iets te ver om te zien hoe veel er qua snelheid gehaald kan worden. Er liggen glasvezel kabels van Reggefiber bij de DSL kasten die geupgrade worden dus hopelijk 150mbit haalbaar is bij KPN met pairbonding straks.
Bbned geeft aan Afstand:± 1499 meter atm, maar weet niet of er een extra straatkast geplaatst wordt. Dit is tot aan de wijkcentrale zelf.
Pin me er niet op vast. Maar ik heb wel eens gehoord dat ze 48 uur de tijd hadden.krakendmodem schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:14:
Ben even op bezoek bij mijn opa en oma, die hebben geen telefoon en internet meer. Blijkt dat een aannemer de kabel kapot heeft getrokken. De kabel steekt de grond uit. Gevolg, ongeveer 20 aansluitingen offline over enkele kilometers.. buitengebied..
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Gaat waarschijnlijk volgende week maandag of dinsdag gebeuren. Toevallig kwam ik 1,5km verderop een monteur tegen die bij bijna alle adressen die de storing ook had gemeld ging bekijken. Hij wist dat er een kabelbreuk was, maar niet waar. Heb hem dus direct de foto's van de kabelbreuk laten zien en de plek des onheils aangewezen. Kon 'ie wel waarderen.mhr-zip schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:01:
[...]
Pin me er niet op vast. Maar ik heb wel eens gehoord dat ze 48 uur de tijd hadden.
Ik hoop maar niet dat er door het geknutsel aan die kabel de maximale snelheid die te behalen is nog verder inzakt. Momenteel was er net iets meer dan 13Mbit attainable op die lijn, in de praktijk dus iets meer dan 10Mbit. Dat lijntje presteerde op 3km afstand nog behoorlijk goed, 13Mb attainable op 3km is best netjes.
Edit: kabel is gerepareerd, maar helaas nog steeds geen signaal... Buren hebben wel weer signaal.
[ Voor 25% gewijzigd door krakendmodem op 21-06-2019 17:58 ]
Enig idee wat er nu gaat gebeuren?
Wordt het volgende week alsnog gefixt of kom je dan weer helemaal onderop de stapel?
Status bij fourstack is nu veranderd naar "Geen geplande upgrades gevonden in komende 2 maanden"
Ik heb XS4ALL Internet Basic met volgens het dashboard 20mbut down en 2mbit up. Volgens een speedtest die ik uitvoer door een 10GB bestand te downloaden via de XS4ALL ftp en het internet monitor in de Fritzbox zit ik op ongeveer 23,000 kbit throughput tijdens het downloaden. De DSL Information geeft dit weer:

Heeft het voor mij nu te upgraden naar XS4ALL Compact (50/5) of zit ik ondanks mijn 20/2 abo al aan de waarden die ik maximaal kan behalen? Het is misschien een stomme vraag, maar mijn internet is nog nooit mogelijk sneller geweest dan het laagste abonnement was
Simpelweg gezegd: Traint het modem in op 30mbit (zoals bij mij) ook al zegt je abo dat je maar 20/2 kan behalen?
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Van een 50/5 abbo zal jij geen volledig gebruik kunnen maken. 30/4.5 line speed, dus zo'n 27Mbit echt down en 4.2 up ofzo aan echte snelheid zou ik verwachten op een 50/5 abbo met jouw lijn.wontcachme schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:41:
Simpelweg gezegd: Traint het modem in op 30mbit (zoals bij mij) ook al zegt je abo dat je maar 20/2 kan behalen?
Pas als vectoring ingeschakeld wordt op jouw lijn ga je hogere snelheden halen.
Als de straatkast waar jij aangesloten op bent echt een upgrade heeft gehad (en dit administratief allemaal geregeld is) zul je in de postcode check de hogere maximaal haalbare snelheid kunnen zien. Om hier ook echt gebruik van te gaan maken moet er een monteur naar de straatkast om jouw lijn(en) om te zetten. Kun je regelen via de helpdesk van je internet provider.ASW1 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:08:
Volgens fourstack zou gisteren een geplande upgrade worden uitgevoerd waardoor ik van 20 Mbit naar 107 had moeten gaan. Er is niets gebeurd; nog steeds 20 Mbit. Modem herstart maar nog steeds dezelfde attainable cijfers.
Wordt het volgende week alsnog gefixt of kom je dan weer helemaal onderop de stapel?
Status bij fourstack is nu veranderd naar "Geen geplande upgrades gevonden in komende 2 maanden"
[ Voor 47% gewijzigd door Kanarie op 22-06-2019 20:08 ]
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
50/5 compleet zal ik inderdaad niet halen. Ook niet nodig aangezien er glasvezel komt in Q1 2020. Maar ik vroeg mij alleen af of ik nu al het maximale haalde uit mijn verbinding of dat ik naar 50/5 moet voor die laatste 10mbit, omdat de 20/2 mij nu iets limiteert en of dat ergens is te zien.Kanarie schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:58:
[...]
Van een 50/5 abbo zal jij geen volledig gebruik kunnen maken. 30/4.5 line speed, dus zo'n 27Mbit echt down en 4.2 up ofzo aan echte snelheid zou ik verwachten op een 50/5 abbo van jou lijn.
Pas als vectoring ingeschakeld wordt op jouw lijn ga je hogere snelheden halen.
Dus stel: Ik heb een lijn met een maximum snelheid van 200mbit down en up. Mijn abo is voor 100/100. Traint mijn modem dan (bij de current throughput) in op 200/200 en behaal ik maar 100/100 tijdens download tests OF zou die dan ook intrainen op 100/100?
In het eerste geval zou het het waard zijn om naar 50/5 te gaan voor mij. Maar in het 2e geval zou ik al aan de 30mbit maximum zitten (is nu op ingetraind) en heeft het geen nut om een pakket hoger te gaan.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt.Kanarie schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:58:
[...]
Als de straatkast waar jij aangesloten op bent echt een upgrade heeft gehad (en dit administratief allemaal geregeld is) zul je in de postcode check de hogere maximaal haalbare snelheid kunnen zien. Om hier ook echt gebruik van te gaan maken moet er een monteur naar de straatkast om jouw lijn(en) om te zetten. Kun je regelen via de helpdesk van je internet provider.
Gisteren stond in fourstack 20Mbit en upgrade gepland voor de 21e naar 107.
Vandaag staat er in fourstack nog steeds die 20 Mbit en geen upgrade meer gepland.
Mijn abbo is 40 Mbit max dus die is niet gecapped op 20. Daarnaast is attainable ook niet veranderd.
Ik denk dat ik de conclusie mag trekken dat de upgrade dus helemaal niet is uitgevoerd, vandaar mijn vraag wat nu? Volgende week misschien alsnog of nu onderop de stapel en weer maanden wachten?
Hoe zeker weet je dat? Mijn bevindingen met fourstack zijn exact het omgekeerde van wat jij beweerd. Ik constateer dat er wordt gerapporteerd welke snelheid daadwerkelijk gehaald wordt, en niet wat mogelijk is. Huizen in mijn straat waarvan ik zeker weet dat ze geen internet hebben via de telefoonlijn, (maar via kabel of glasvezel) hebben alleen een "standaard" lage (ADSL2+) snelheid vermeld in fourstack. En van de huizen die wel xDSL afnemen staat de snelheid vermeld die op de betreffende lijn gehaald wordt.Wildfire schreef op maandag 3 juni 2019 @ 06:35:
[...]
....
Als je die laatste 10Mbit ook wilt hebben moet je een 50/5 abbo nemen. Je traint nu wel in op 30Mbit, maar de provider knijpt je lijn op 20Mbit ongeveer. Upload is niet afgeknepen en zal al meer zijn dan de 2Mbit waar je voor betaalt.wontcachme schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:11:
[...]
50/5 compleet zal ik inderdaad niet halen. Ook niet nodig aangezien er glasvezel komt in Q1 2020. Maar ik vroeg mij alleen af of ik nu al het maximale haalde uit mijn verbinding of dat ik naar 50/5 moet voor die laatste 10mbit, omdat de 20/2 mij nu iets limiteert en of dat ergens is te zien.
Dus stel: Ik heb een lijn met een maximum snelheid van 200mbit down en up. Mijn abo is voor 100/100. Traint mijn modem dan (bij de current throughput) in op 200/200 en behaal ik maar 100/100 tijdens download tests OF zou die dan ook intrainen op 100/100?
Ik verwacht overigens niet 30Mbit download met deze lijn, maar 25-27Mbit ongeveer, vanwege overhead.
De attainable in je modem gaat niet veranderen tot je op de actieve apparatuur in de straatkast bent aangesloten. Tot een monteur dat doet zit je via een veredelde kroonstekker gewoon op de hoofdverdeler/wijkcentrale aangesloten.ASW1 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:32:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je het over hebt.
Gisteren stond in fourstack 20Mbit en upgrade gepland voor de 21e naar 107.
Vandaag staat er in fourstack nog steeds die 20 Mbit en geen upgrade meer gepland.
Mijn abbo is 40 Mbit max dus die is niet gecapped op 20. Daarnaast is attainable ook niet veranderd.
Ik denk dat ik de conclusie mag trekken dat de upgrade dus helemaal niet is uitgevoerd, vandaar mijn vraag wat nu? Volgende week misschien alsnog of nu onderop de stapel en weer maanden wachten?
Er zijn 2 mogelijkheden qua upgrade:
1. De upgrade is echt uitgevoerd op de 21e, maar is nog niet administratief gereed, een soort van limbo waar de straatkast aangesloten is op glasvezel, de apparatuur is geinstalleerd in de kast, maar de upgrade nog niet is vrijgegeven. Dan zou binnen een paar weken alsnog de hogere snelheid zichtbaar moeten zijn bij postcode checks, en kan je een MDF->SDF omschakeling aanvragen bij je provider.
2. De upgrade is niet uitgevoerd en nu meer dan 2 maanden uitgesteld, en daardoor niet meer zichtbaar. Je kunt op het KPN community forum of via een paar KPN-tweakers die hier actief zijn te horen krijgen of dat zo is.
Mijn Q1 2017 upgrade werd uiteindelijk eind december 2018 uitgevoerd, met verwarrende statussen en data tussendoor. Het is een slecht proces met veel onduidelijkheid.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Je bent nog helemaal niet omgezet naar de nieuwe poorten in de nieuwe kast. Als je bij KPN zit gebeurt het automatisch in de komende weken. Of anders een bericht op het forum van KPN plaatsen. De Webcare kan je dan handmatig inplannen.ASW1 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:08:
Volgens fourstack zou gisteren een geplande upgrade worden uitgevoerd waardoor ik van 20 Mbit naar 107 had moeten gaan. Er is niets gebeurd; nog steeds 20 Mbit. Modem herstart maar nog steeds dezelfde attainable cijfers.
Bij andere providers zal je je provider moeten bellen. KPN Netwerk NL mag die klanten niet pro-actief omzetten van de centrale naar de nieuwe kast
@Kanarie Die onduidelijkheid valt wel mee als je netjes wacht tot je een brief van KPN Netwerk NL krijgt. Maar aangezien iedereen tegenwoordig op Fourstack kijkt krijg je onduidelijkheid. Die site is op zich best leuk en aardig maar er staat te weinig info op om helder te zijn. Zoals de mogelijkheden die jij hierboven ook schetst... Het kan van alles zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 22-06-2019 21:22 ]
Hmm, zit bij Telfort al weet ik eerlijk gezegd niet of dat nog bestaat of dat dat inmiddels hetzelfde is als KPN.Barre73 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:16:
[...]
Je bent nog helemaal niet omgezet naar de nieuwe poorten in de nieuwe kast. Als je bij KPN zit gebeurt het automatisch in de komende weken. Of anders een bericht op het forum van KPN plaatsen. De Webcare kan je dan handmatig inplannen.
Bij andere providers zal je je provider moeten bellen. KPN Netwerk NL mag die klanten niet pro-actief omzetten van de centrale naar de nieuwe kast
@Kanarie Die onduidelijkheid valt wel mee als je netjes wacht tot je een brief van KPN Netwerk NL krijgt. Maar aangezien iedereen tegenwoordig op Fourstack kijkt krijg je onduidelijkheid. Die site is op zich best leuk en aardig maar er staat te weinig info op om helder te zijn. Zoals de mogelijkheden die jij hierboven ook schetst... Het kan van alles zijn.
Brief van KPNnetwerk heb ik wel gekregen, en als ik op die website kijk op mijn adres staat er iets van "goed nieuws vernieuwd netwerk". Als ik dan echter doorklik naar KPN is daar mog steeds slechts 20/2 zichtbaar.
Denk dat ik het beste maar even af kan wachten nog om te zien of die status verandert. Zo nee dan contact opnemen met telfort of kpn...
Bij mij zat er 2 weken tussen de email van KPN Netwerk "Goed nieuws, er ligt een nieuw netwerk in uw straat.ASW1 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:46:
[...]
Hmm, zit bij Telfort al weet ik eerlijk gezegd niet of dat nog bestaat of dat dat inmiddels hetzelfde is als KPN.
Brief van KPNnetwerk heb ik wel gekregen, en als ik op die website kijk op mijn adres staat er iets van "goed nieuws vernieuwd netwerk". Als ik dan echter doorklik naar KPN is daar mog steeds slechts 20/2 zichtbaar.
Denk dat ik het beste maar even af kan wachten nog om te zien of die status verandert. Zo nee dan contact opnemen met telfort of kpn...
" en dat de hogere snelheid bestelbaar was bij KPN of xs4all. Toen nog 2 weken wachten tot er een monteur beschikbaar was om het omprikken te regelen
Dit zijn momenteel mijn waarden:

Elke seconde dat ik F5 op die pagina zijn er weer 1000 FEC-errors bijgekomen.
Een eerdere monteur van het ondergronds team van KPN heeft mijn huis al eens met een lasverbinding aangesloten op het aderpaar van een andere woning die toch Ziggo had

[ Voor 19% gewijzigd door MsG op 22-06-2019 22:31 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Mocht je TV hebben en die gaat ook storen, dan wil KPN nog wel eens langskomen. Maar of ze die kabel gaan fixen, geen idee.
Als er veel fouten op de lijn zitten, dan zakt de snelheid inderdaad ook wat in. Nu weet ik niet wat de maximale snelheid op je adres officieel zou moeten zijn, maar ik gok hoger dan 60Mbit.
Ligt aan het modemwontcachme schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 20:11:
Zo liet mijn DrayTek 2860 Die nu tekoop staat trouwens

Dat ligt dus aan je dB waardes en als die bagger zijn dan heb je ook veel FEC errors op de lijn!MsG schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:26:
Is het gebruikelijk dat je met VDSL soms na een poos ineens structureel een lagere snelheid hebt? Ook valt de DSL-lijn regelmatig daadwerkelijk weg sindskort. Ik woon in een flat waar je beheertechnisch dan een vacuum hebt tussen de individuele aansluitingen in de woningen en het punt waar de KPN-lijn flatbreed binnenkomt. Ik zit (nog) bij NLE, maar met dit soort klachten word je vaak van het kastje naar de muur gestuurd, en een rechtstreekse ingang bij KPN zelf waar je meteen je klacht technisch kan maken heb je helaas niet, en NLE mag ook zelf niks met de lijn.
Dit zijn momenteel mijn waarden:
[Afbeelding]
Elke seconde dat ik F5 op die pagina zijn er weer 1000 FEC-errors bijgekomen.
Een eerdere monteur van het ondergronds team van KPN heeft mijn huis al eens met een lasverbinding aangesloten op het aderpaar van een andere woning die toch Ziggo had, maar hoe krijg je bij DSL KPN eens in beweging om bedrading die vóór de woningaansluiting zit eens fatsoenlijk te maken? DSL-wise kan je beter niet in een flat wonen is mijn ervaring
Sommige huizen in de flat halen inderdaad keurig de 100/30 en ik voorheen ongeveer 70-80/30 maar nu zakt dat meer in met daadwerkelijke wegvallende signalen sinds kort. Maar even contact met ze opnemen dan.krakendmodem schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:50:
Als er per seconde 1000 FEC errors erbij komen, dan is er vaak iets niet in orde met de bekabeling in huis, zoals je zelf ook al schetst. Je zult toch bij NLE een melding moeten neerleggen.
Mocht je TV hebben en die gaat ook storen, dan wil KPN nog wel eens langskomen. Maar of ze die kabel gaan fixen, geen idee.
Als er veel fouten op de lijn zitten, dan zakt de snelheid inderdaad ook wat in. Nu weet ik niet wat de maximale snelheid op je adres officieel zou moeten zijn, maar ik gok hoger dan 60Mbit.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Inmiddels zijn we een week verder en hebben m'n grootouders nog steeds geen verbinding.krakendmodem schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:14:
Ben even op bezoek bij mijn opa en oma, die hebben geen telefoon en internet meer. Blijkt dat een aannemer de kabel kapot heeft getrokken. De kabel steekt de grond uit. Gevolg, ongeveer 20 aansluitingen offline over enkele kilometers.. buitengebied..
[Afbeelding]
https://i.imgur.com/krmlZC5.jpg
Kabel vorige week dinsdag kapotgetrokken en afgelopen vrijdag door VW telecom gerepareerd. Maar nog steeds geen DSL-sync.
Gisteravond (na de grote storing
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.