Even een kickje aan dit topic: Hoofdverdelers, ze lijken nog gebruikt te worden. Ik ben sinds kort in mijn dorp verhuisd naar een appartementje die een kilometer verderop staat. En natuurlijk heb ik KPN aangevraagd voor internet.
Via mail kreeg ik te horen dat mijn aansluiting door een monteur moest worden opgeleverd, en dat ik hem over de vloer zou krijgen. Nu heb ik een moderne KPN wandcontactdoos als ISRA, dus veel spannends hoefde het naar mijn idee niet te zijn.
De monteur die kwam had mijn verteld dat hij van te van te voren al in de centrale was verteld om mijn DSL-aansluiting te regelen, en mijn poort op de DSLAM te koppelen. Blijkbaar worden hoofdverdelers in de wijkcentrale-huisjes nog regelmatig gebruikt. Nu is het zo dat mijn huis op steenworp afstand van de wijkcentrale staat, en dus leek het KPN wel handig om die in stand te houden. Mijn vorige huis zat op een vectoring aansluiting op een straatkast.
Nu heb ik wel het probleem dat mijn verbinding best klappert, maar ik heb een vermoeden dat dit ergens in mijn modem zit, of de bekabeling. (heb er een topic over gestart)
Anyway, ik weet nu in mijn 20 jaar DSL-gebruik dat ik aangesloten ben op een Ikanos, Broadcom en nu in mijn nieuwe woning op een Nokia DSLAM, maar dan weer zonder Vectoring. (geloof ik)