SinergyX schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:40:
[...]
Snoystraat is vorig jaar nog gedaan, daar was ik toevallig vlakbij (westerkade). Buurt rond de trefkuil is jaar of 2 geleden volledig halve meter omhoog gegaan, maar was toen al aangegeven verder niets aan de kabels daar te doen (enkel stuk riolering bij de vossiusstraat). Er waren die van die kasten, einde van baerlestraat en hoek van vossiusstraat, maar die eerste is weggehaald toen ze de baerlehoek begonnen, geen idee wat er met die andere is gedaan (dat was zo'n oude kast al bovenste plaatje).
Xs4all is begin van het jaar nog langsgeweest, die heeft er nog het beste van gemaakt. Maar het is jarenlang kasje muur gebleven wie nu die kabel uit de grond beheert (in de regel is tot isra nog altijd de beheerder, maar aangezien ik die niet heb.. tja). Volgens zijn meting zou ik nu bij de kast op oranjeplein zitten, maar vraag me nu af wat hemelsbreed dichterbij is, snoystraat lijkt me zo 123 iets dichterbij.
Wat je eventueel nog zou kunnen doen is een storingsonderzoek door XS4All laten starten. Wat voor grondkabel heb je? NORM92 met 2 aderparen (blauw/rood, oranje/wit, standaard vanaf 1968) of een vroeger STAP (STandaard AansluitPlan) '58 met transparant/zwart, transparant/witgrijs en nog wat andere kleuren voor de vroegere draadomroep?
Overigens, een isra direct als grondkabel is best normaal hoor als hij gewoon op een varkenssnuit uit komt. Huizen uit begin jaren 80 hebben dat allemaal, maar werd eerder ook wel eens gedaan
Er zijn dus grofweg twee dingen die je zelf nog kan doen:
-Je aansluiting controleren. Zit deze nog vast aan een varkenssnuit? Zo ja, schroef deze open, maak de contacten even schoon en verwijder de kruisdraden die de monteur zeer waarschijnlijk heeft laten zitten (beginperiode VDSL installaties werden die niet weggehaald, pas later bleek dat kruisdraden storing veroorzaakten op VDSL lijnen, dit was bij ADSL amper/niet zo omdat daar o.a. een ander frequentiespectrum werd gebruikt)
-XS4All even bellen en vragen om een lijnonderzoek waarom attainable en current zo ver uit elkaar liggen. Zij zullen in eerste instantie een DLM reset uitvoeren waardoor je snelheid omhoog zal klimmen naar 33000, maar ik vermoed dat hij daarna weer terug gaat zakken naar waar je nu zit omdat er toch ergens iets niet lekker zit. Als volgende optie zal XS4All dan aandragen om het tweede aderpaar te gaan benutten (dus oranje/wit bij een STAP68 en nieuwer ISRA en witgrijs/transparant bij en STAP58 ISRA). Gek genoeg wil dit koper nog wel eens wat beter functioneren en dan krijg jij gewoon je maximale snelheid. Het punt is dat KPN over het algemeen alleen grondkabels vervangt als daar verwijtbaar een probleem in zit (en dat kunnen ze zelf ook meten met een simpele klik in hun storingssysteem) dus als die kasten geüpgrade zijn, zit jij nog steeds met een niet stabiele lijn.Met pairbonding kom jij dan niet boven de ongeveer 50Mbit uit terwijl 80 dan attainable zou zijn. Ook van tevoren is het dus zeker aan te raden die lijn even te laten checken. Mocht je online gamen dan is het ook interessant de lijn te laten checken, er bestaat zoiets als een interleaving delay downstream die steeds hoger wordt naar mate er meer foutcorrectie op de lijn wordt toegepast. Mijn delay was toen mijn DSL lijn nog op het startprofiel zat zo'n 15ms en is nu gedaald naar 6ms op het juiste profiel voor mijn lijn
@Hierboven, nee ik werk niet bij KPN maar ik kan wel aan info komen

Mocht je meer in-depth info willen zal je DJSmiley even een DM moeten sturen met je gegevens, hij kan volgens mij veel meer vertellen over je lijn dan ikzelf
[
Voor 40% gewijzigd door
RadioAir op 12-12-2013 09:23
]