Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-12 17:37
Het grote TweakDSL topic - Deel 26

Index
  • Policy
  • Welke diensten biedt TweakDSL?
  • Welke Services kan ik verwachten?
  • Welke techniek wordt er gebruikt?
  • Wat moet ik me voorstellen bij VoDSL?
  • Hoe lang is de aansluitperiode?
  • Welke instellingen MOET ik weten?
  • Hoe kan ik me aanmelden?
  • Contact info

• Policy

Wegens slechte ervaringen in vorige topic(s), zijn er voor dit topic enkele extra regels van kracht. Ik zal ze hier onder toelichten:

• Ga beschaafd met elkaar om. Soms kunnen meningsverschillen heftige emoties losmaken, maar verwoord dit in je reply op een nette manier. Op gescheld en andere ongepaste zaken wordt streng gemodereerd.

• Een ISP zal goede en slechte tijden kennen. Dat betekend dat het kan voorkomen dat er af en toe een service tijdelijk niet beschikbaar is.
    Graag zien we in de thread als iemand een probleem ondervind met een van de services. Let wel op dat het probleem niet al genoemd is, anders krijgen we dubbele posts.
    Bij een aanhoudend probleem is het niet nodig om elke dag/keer te noemen dat service XXX nogsteeds niet werkt. Ook hier wordt streng op gemodereerd, aangezien dit het topic onderuit haalt. (En verder niets toevoegd).

Overigens is de storingspagina hier te vinden.

• Bij kleine vragen / probleempjes is het niet handig om een reply te plaatsen. Het vervuilt het topic, en het iriteerd de mensen die hier vaker langskomen.
    Het is makkelijker, sneller en handiger om even contact te zoeken met iemand die ook TweakDSL heeft. Dit kan het makkelijkste via IRC gebeuren. De bruikbare IRC gegevens hiervoor zijn: Server irc.tweakers.net, kanaal #TweakDSL

• Welke diensten biedt TweakDSL?

TweakDSL heeft een aantal diensten in het assortiment. Dit zijn allen producten bedoeld voor consumenten. Er is ook een zakelijke afdeling, maar die voert de naam TrueDSL. Klik hier om naar de product-pagina van TrueDSL te gaan.

Dit zijn de reguliere abonnementen. Kijk voor aanbiedingen (zijn elke keer anders!) op http://www.tweakdsl.nl/ :)
    NaamSnelheid *DSLPrijs per maand **
    TweakB 16-2416-24 Mbit/1 MbitADSL2 59.95
    TweakT 16-2416-24Mb/1MbADSL2 59.95
    TweakT 12 12 Mbit/ 1 MbitADSL2 29.95 Compleet met monteur en modem
    TweakB 10-1610-16 Mbit/1 MbitADSL2 49.95
    TweakT 88 Mbit/ 1 MbitADSL 17.95 voor het 1e jaar, daarna 24 95
    TweakT 8-168-16Mb/1MbADSL2 49.95
    TweakB 4-104-10 Mbit/1 MbitADSL2 39.95
    TweakT 4-84-8Mb/1MbADSL 39.95
    TweakB 0-44 Mbit/ 1Mbit ADSL2 29.95
    TweakT 0-44Mb/1MbitADSL 29.95
    * De snelheid is altijd afhankelijk van de afstand tot de centrale en de kwaliteit van het koper.
    ** Alle hierboven genoemde bedragen zijn inclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden.

Ook kan er geleverd worden als er geen KPN aansluiting actief is (geen telefonie abonnement van KPN). Dit kost eenmalig 75,00 (kosten voor kaal-koper bedragen maandelijk 9.40)

Welke Services kan ik verwachten?

Naast internet toegang, zijn er nog een aantal andere services die je bij een TweakDSL verbinding geleverd krijgt. Deze zijn:

• Vast IP adres, op aanvraag mogelijk door opgave MAC-adres. Normaliter een dynamisch IP adres.
  • Webruimte van 250 Mbyte (voor homepage en mail)
  • Onbeperkt e-mail boxen op eigen subdomein
  • Een eigen .nl domein indien gewenst
  • Uncapped Nieuwsserver met meer dan 80.000 groepen (100+ dagen retentie)
  • Geen download limiet

• Welke techniek wordt er gebruikt?

TweakDSL gebruikt ADSL voor de verbinding naar het internet. ADSL is een techniek die via de telefoonlijn loopt, maar op een andere frequentie als het spraakdeel. Dit betekent dat bellen en ADSL los van elkaar gebruikt kunnen worden.

Zie voor meer informatie dit kopje in de I&T FaQ.

Wat moet ik me voorstellen bij VoDSL?

VoDSL staat voor "Voice Over DSL". Oftewel, spreken (Telefoneren) over de ADSL verbinding.
    TweakDSL levert de VoDSL dienst het eerste jaar gratis aan alle nieuwe klanten. Bestaande klanten kunnen een jaar gratis gebruik maken van de dienst, door hun abonnement met een jaar te verlengen. Wel dient er dan een speciaal VoDSL modem te worden aangeschaft, voor een bedrag van 34,95 euro.

Het gaat hier om een analoge, PSTN telefoonlijn over ADSL. Voor een meerprijs van 2.25 euro, is het ook mogelijk om een ISDN telefoonlijn op het modem te krijgen getermineerd.
    Wil je een extra kanaal dan kan dit ook; dit kost 2,25 euro per maand.

Let op: VoDSL wordt op dit moment niet meer geleverd bij nieuwe aansluitingen. Binnenkort wordt er waarschijnlijk wel een VoIP dienst gelanceerd.

Hoe lang is de aansluitperiode?

De tijd die een ADSL aansluiting in beslag neemt, hangt af van vele factoren. Er is dus ook niet direct een bepaalde tijdsduur te noemen.
    De meeste tijd gaat zitten in het activeren van de lijn. Dit gebeurd door BBned of Tiscali, in combinatie met KPN.

Het verschilt overigens wel of de lijn wordt opgeleverd op "Kaal koper" of met Linesharing. Linesharing is over het algemeen sneller, dit kan soms al binnen een week zijn.

De gemiddelde aansluitperiode zal rond de 10 tot 15 werkdagen liggen. Dit zijn dus grofweg twee tot drie weken.

Tip: Als de lijn officieel nog niet is opgeleverd, is het vaak al wel mogelijk om er gebruik van te maken. Zodra het modem per post binnenkomt, werkt het vaak al. Zeker direct aansluiten als je deze ontvangt of al hebt.

Overigens kan je nu gebruik maken van een zogenaamde Telco - Telco of ISP - ISP migratie. Hierdoor bedraagd de downtime voor een migratie niet meer enkele weken maar is vaak beperkt tot een kwartiertje downtime. (in sommige gevallen kan dit langer duren)

Welke instellingen MOET ik weten?

Customer Menu:
    Overzicht gegevens etc:
    http://customer.cambrium.nl/

Mail Menu:
    Het aanmaken en bewerken van mailboxen:
    http://mail.tweakdsl.nl/

Mail gegevens:
    Uitgaande mailserver (smtp): smtp.tweakdsl.nl
    Binnenkomende mailserver (pop3): pop.tweakdsl.nl
    webmail
    Instel-FaQ

Homepages webruimte
    Host: ftp.tweakdsl.nl
    Username en wachtwoord: Uit de brief van aanmelding

News (usenet)
    Newsserver: news.tweakdsl.nl
    poort: 119
    threads: 8
    uid/upw: niet nodig

DNS gegevens:
    217.19.16.131
    217.19.16.132

Bereiken Copperjet 816-2P
    Ipadres modem: 172.19.3.1
    Subnetmask: 255.255.0.0

Een handleiding is te vinden via deze link

Bereiken Zyxel 2602HW
    Ipadres modem: 192.168.1.1
    Subnetmask: 255.255.255.0
    Een handleiding is te vinden via deze link.

Hoe kan ik me aanmelden?

Er zijn een aantal vereisten om een werkende ADSL verbinding bij TweakDSL te kunnen aanvragen. je moet binnen het dekkingsgebied van BBned of Tiscali vallen. Dit houdt in dat in de telefooncentrale waarop jou telefoonlijn is aangesloten apparatuur van de DSL-netwerk leverancier moet staan.

Voor de allersnelste abonnementen is een kortere lijn wenselijk. Zo wordt de snelheid van 8Mbps vaak tot ~2km nog vaak gehaald. BBned hanteert wel dat als de postcodecheck aangeeft dat de lengte >3000meter het hoogst aangeboden product 512/256 is. Tiscali kent deze beperking niet, maar garanties kunnen niet worden gegeven.

Om dit te controleren, kun je de volgende postcode-check uitvoeren. Hier kun je je ook aanmelden voor TweakDSL, de postcodecheck kan je uitvoeren op de Tweakdsl website

Contact info

TweakDSL is te bereiken via een van de volgende methoden:

• E-mail: info@tweakdsl.nl
  • Telefoon: 036-5460085
  • Telefoon buiten kantoortijd: 036-5460087
  • Fax: 036-5460089

• Xandrios wijzigde deze reactie 20-10-2007 17:31 (100%)

• Zondagskindje
    • Registratie: maart 2003
    • Laatst online: 12:14

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

bjck in vorig deeltje:
    quote:

[...]
    Ah, dan neem ik aan dat als je het zo meldt ze niet een sloop opdracht op de lijn plaatsen nee.
    [...]
    Dwarsliggen kan niet, de nieuwe ISP is leidend in een overstap. De latende kan alleen maar toekijken en krijgt berichtgevingen via de telco. Eigenlijk is dwarsliggen alleen mogelijk door snel een sloop opdracht op de lijn te zetten voordat de nieuwe ISP de overstap in kan plannen.

Houdt er rekening mee dat nieuwe ISP's vaak 7 dagen of 7 werkdagen een aanvraag laten liggen. Wel bevestigen netjes, maar nog niets mee doen omdat je nog moet kunnen annuleren. Meestal wordt eerst de aanvraag bevestigd en daarna pas bevestigd met de definitief ingeplande migratie datum (na die bedenk tijd dus pas ingepland vaak).
    Ik weet dat de eerste 7 werkdagen niets ondernomen wordt door de nieuwe ISP.
    En ik doe ook niets, ik wacht wel af hoe het allemaal gaat verlopen.
    Ik ben wel blij dat ik ipv 18 nov, 1 december heb aangegeven bij Telfort.

Ik zit zo te bedenken dat ik beter wel een mailtje kan sturen naar Tweak, dat ik het niet eens ben met de door hun gestelde datum.

Zondagskindje wijzigde deze reactie 19-10-2007 21:46 (4%)

"I've always been mad.
    I know I've been mad, like the most of us are.
    Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
    Spekkies

• TripleSix
    • Registratie: mei 2004
    • Laatst online: 14-12 19:17

TripleSix

Beest.

quote:
    Epitome schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:32:
    [...]
    Hoever zit jij van de telefooncentrale? :?

Zou je een andere abonnee adviseren om te upgraden na de ellende met TweakDSL die je hebt meegemaakt of maakt die snelle verbinding die je nu hebt alles goed? ;)

Heb je van een aanbieding gebruik kunnen maken of betaal je nu het volle pond?
    Ik zit praktisch tegen de centrale aan (nog geen 100m denk ik).

En sja, mijn ervaring met de helpdesk was de eerste weken beroerd te noemen (steeds hetzelfde riedeltje, en geen indicatie), maar de problemen die ik had nadat m'n verbinding er eindelijk was zijn daarna netjes en snel door TweakDSL afgehandeld. Je moet het net treffen denk ik. Als het eenmaal werkt is het een prima provider ;).

Ik betaal nu 49,95 p/m, dat was geloof ik de actie-prijs.

Think of me long enough to make a memory

• Dazsur
    • Registratie: december 2004
    • Laatst online: 25-04-2015
    Ik heb nooit de hulp van de Helpdesk moeten inroepen. Had wel een mailwisseling ivm lage snelheid. Ipv 2,4 MB/s kan ik maar met 1,7 MB/s downloaden. Maar dat ligt aan de afstand en kwaliteit van het oude koper.

• MegaTronics
    • Registratie: januari 2004
    • Laatst online: 16-07 16:22

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik moet zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met de helpdesk, maar het aantal telefoontjes kun je nog op een hand tellen. Op emails wordt ook redelijk goed gereageerd, maar daarbij wel de opmerking dat ik maar een vraag per mail stel :)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Jan20
    • Registratie: april 2006
    • Laatst online: 15-12 14:23

Jan20

CMJJKFE

Hier een zeer tevreden gebruiker van Tweakdsl, om even aan te geven dat de mensen met problemen hier vaak komen :)

CMJJKFE

• Zondagskindje

Zondagskindje

Ik stap niet over omdat TweakDSL geen goede ISP zou zijn of dat mijn verbinding niet goed is.
    De reden dat ik na bijna 5 jaar wegga is dat ik geen dief van mijn eigen portemonnee wil zijn.
    TweakDSL kan of wil geen (goed) aanbod doen om mij te behouden.
    Dus ik ga nu 30,= besparen op mijn verbinding.

"I've always been mad.
    Spekkies

• Dazsur
    quote:
    Zondagskindje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:47:
    Ik stap niet over omdat TweakDSL geen goede ISP zou zijn of dat mijn verbinding niet goed is.
    De reden dat ik na bijna 5 jaar wegga is dat ik geen dief van mijn eigen portemonnee wil zijn.
    En als je contract van je nieuwe verbinding voorbij is ga je weer shoppen?

Dit systeem heb ik mijn zus aangeraden!
    Overstappen en wisselen tussen ADSL en Kabel.

• Zondagskindje

Zondagskindje

quote:
    Dazsur schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 15:57:
    [...]

En als je contract van je nieuwe verbinding voorbij is ga je weer shoppen?

Dit systeem heb ik mijn zus aangeraden!
    Overstappen en wisselen tussen ADSL en Kabel.
    Als ik goedkoper kan, zal ik het zeker niet laten.
    Is dat zo vreemd dan? :?

"I've always been mad.
    Spekkies

• Sebastiaan.ACOre
    • Registratie: juli 2002
    • Laatst online: 10-11-2007
    Ik heb deze topics al in geen tijden bezocht en nou last ik net dat rijtje met abonnementen.
    Ik heb een UltraDSL verbinding 8down 1up en betaal nog altijd 69.95 per maand.

Ik zie mijn type abonnement er niet bij staan wel eentje die qua snelheid overeen komt maar veel minder kost?

"Knowing there's a trap is the first step in evading it"

• Sjowhan
    • Registratie: oktober 2001
    • Laatst online: 14-12 22:27
    quote:
    Sebastiaan.ACOre schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:22:
    Ik heb deze topics al in geen tijden bezocht en nou last ik net dat rijtje met abonnementen.

Ik zie mijn type abonnement er niet bij staan wel eentje die qua snelheid overeen komt maar veel minder kost?
    Je zou eens op tweakdsl.nl moeten inloggen en kijken of je een upgrade kan doen; vaak is dit mogelijk na het eerste jaar, waardoor je ook minder gaat betalen tegen een (evt) hogere snelheid.

http://specs.tweak.to/5253

• bjck
    • Registratie: mei 2000
    • Laatst online: 09:46
    quote:
    Sebastiaan.ACOre schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:22:

Dat kan prima. Is redelijk gelijk met wat alle ISP's zo'n beetje doen.

Mensen niet lastig vallen met abonnement veranderingen en nieuwe producten lanceren. Die nieuwe producten kunnen dan dezelfde snelheid hebben als een ouder product voor een lager maandbedrag.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• HoppyF
    • Registratie: oktober 2003
    • Laatst online: 15-12 23:28
    quote:
    Zondagskindje schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 13:47:
    Aha, je gaat dus ook TweakDSL verlaten....
    Zo gaan de trouwe klantjes wel weg. Dat is wel de schuld van TweakDSL zelf want ze doen bestaande klanten geen aanbod. Je moet na een actie altijd de volle prijs blijven betalen ook al heb je al jaren een abonnement.

Ik denk dat Telfort (KPN) ook wel een leuke aanbieding heeft, dit ontloopt elkaar niet met Alice.
    Het belangrijkste verschil is de contractduur.
    Snelheid, gratis vaste nummer bellen is vrijwel gelijk.

Ik heb TweakDSL netjes opgezegd en van hun ook een brief ontvangen.
    Ik heb in mijn opzegbrief duidelijk vermeld dat ik mijn ADSL wil voortzetten bij een nieuwe ISP. Verder niets. Hiermee zijn ze blijkbaar akkoord gegaan want per 1 okt. is het keurig gestopt.
    Ik had eind augustus opgezegd, dus ietsje meer dan 1 maand van te voren, en wel ingaand op de eerste van de maand. Ik meen dat dit ook in hun voorwaarden staat.

Ik heb doordat Alice wat traag was wel even bijna twee weken zonder internet gezeten maar dat is het risico, als ik op safe had willen spelen had ik er nog een maandje bij moeten doen.
    In mijn geval geen ramp want ik heb in de tussentijd even van draadloos gebruik gemaakt. (buurman).

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Zondagskindje

Zondagskindje

quote:
    HoppyF schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 20:52:
    [...]

Aha, je gaat dus ook TweakDSL verlaten....
    Zo gaan de trouwe klantjes wel weg. Dat is wel de schuld van TweakDSL zelf want ze doen bestaande klanten geen aanbod. Je moet na een actie altijd de volle prijs blijven betalen ook al heb je al jaren een abonnement.

Ik denk dat Telfort (KPN) ook wel een leuke aanbieding heeft, dit ontloopt elkaar niet met Alice.
    Het belangrijkste verschil is de contractduur.
    Snelheid, gratis vaste nummer bellen is vrijwel gelijk.

Ik heb TweakDSL netjes opgezegd en van hun ook een brief ontvangen.
    Ik heb in mijn opzegbrief duidelijk vermeld dat ik mijn ADSL wil voortzetten bij een nieuwe ISP. Verder niets. Hiermee zijn ze blijkbaar akkoord gegaan want per 1 okt. is het keurig gestopt.
    Ik had eind augustus opgezegd, dus ietsje meer dan 1 maand van te voren, en wel ingaand op de eerste van de maand. Ik meen dat dit ook in hun voorwaarden staat.

Ik heb doordat Alice wat traag was wel even bijna twee weken zonder internet gezeten maar dat is het risico, als ik op safe had willen spelen had ik er nog een maandje bij moeten doen.
    In mijn geval geen ramp want ik heb in de tussentijd even van draadloos gebruik gemaakt. (buurman).
    Ik ga TweakDSL inderdaad verlaten...
    Het liefst had ik gewoon gebleven, maar zoals je zelf ook aangeeft: TweakDSL doet helemaal niets om hun trouwe, bestaande klanten te houden.

"I've always been mad.
    Spekkies

• I_stealth_I
    • Registratie: januari 2001
    • Laatst online: 13-12 23:26

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ook ik ga TweakDSL na bijna 4 jaar verlaten. Ik ben zeer tevreden over TweakDSL, maar om prijstechnische redenen ga ik switchen. Men wilde me geen nieuw contract aanbieden volgende duivelse actie en ik vind het onzin om maandelijks 9 euro te betalen voor een kale lijn en voor gesprekskosten naar een vaste lijn.

Ik betaal bij Tweak voor 10Mbit+kaalkoper in totaal bijna 45 euro. Ik kan voor het prijsverschil bij de concurrentie wel afstand doen van een vast-IP en newsserver.

Ik ga Telfort 20Mb proberen voor 19,95 op een kale lijn. Aangezien het een Tiscali verbinding is onder de vlag van KPN zal het wel in orde zijn. ;) En anders gaan we wel weer terug.

/dev/null

• Zondagskindje

Zondagskindje

quote:
    I_stealth_I schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:26:
    ook ik ga TweakDSL na bijna 4 jaar verlaten. Ik ben zeer tevreden over TweakDSL, maar om prijstechnische redenen ga ik switchen. Men wilde me geen nieuw contract aanbieden volgende duivelse actie en ik vind het onzin om maandelijks 9 euro te betalen voor een kale lijn en voor gesprekskosten naar een vaste lijn.

Ik betaal bij Tweak voor 10Mbit+kaalkoper in totaal bijna 45 euro. Ik kan voor het prijsverschil bij de concurrentie wel afstand doen van een vast-IP en newsserver.

Ik ga Telfort 20Mb proberen voor 19,95 op een kale lijn. Aangezien het een Tiscali verbinding is onder de vlag van KPN zal het wel in orde zijn. ;) En anders gaan we wel weer terug.
    Dat is precies wat ik ook ga doen.
    Ik heb wel gekeken of ik met de newsserver bij Tweak blijf, maar ook daarin is Tweak (te) duur.

"I've always been mad.
    Spekkies

• MrDirect
    • Registratie: januari 2002
    • Laatst online: 13-12 13:50
    Ik lees hier veel over de dure abonnementen en ik schrok ook wel van de tarieven die in de openingspost staan. Toen ADSL2 kwam heb ik daar gelijk gebruik van gemaakt en dat kost per maand 39,95 euro voor de TweakT16-24 variant is dat.
    In de tabel staat nu 59,95 en dat zou ik ook te duur vinden, zeker als je de andere 20Mb abonnementen van andere providers ziet.
    Ik ben zeer tevreden over mijn verbinding bij Tweak, de prijs is goed, de snelheid is goed, en de uptime is geweldig, maar als ze inderdaad tot in lengte van jaren niets doen voor bestaande abonnementen, dan snap ik dat mensen weg gaan.

Die 39,95 die ik betaal klopt ook beter met de tarieven van concurrenten. Tweak heeft een newsserver, dus een tientje in de maand meer (zelfs 20 euro meer vergelijken met orange) is netjes.

excuus: tevens zo maar een post om het topic in m'n posthistorie te krijgen

• HoppyF
    quote:
    I_stealth_I schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 00:26:

Nog een trouwe klant die TweakDSL gaat verlaten, er gaan er dus (veel) meer mag ik aannemen.
    Niet ieder zal hier zijn vertrek verhaal immers posten.

Het is wel een feit dat mensen alleen om de prijs gaan vertrekken, dat heb ik immers ook gedaan. Het prijsverschil is gewoon TE groot. Een paar Euro is te overzien want je krijgt daar ook extra support voor of andere diensten. Als het verschil echter te groot wordt is dat niet meer te rechtvaardigen.
    Wat ik vooral niet begrijp van TweakDSL (maar ook andere ISP's) is het feit dat men trouwe klanten geen goed aanbod doet. Acties zijn bedoeld om nieuwe klanten te werven maar bestaande klanten worden vaak vergeten. Bij GSM telefonie zie je dat ook, daar is men er echter wel van bewust dat ze klanten moeten behouden en doet men vaak een interessant aanbod om het contract te verlengen.
    Dat zou in de ADSL wereld ook moeten gebeuren, zo niet zullen mensen veel gaan overstappen en de overlast hiervan voor lief nemen. Kortlopende contracten dragen mee aan dit gedrag.

Contracten met een automatische verlenging van maar liefst 1 jaar zijn ook niet meer van deze tijd.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Exorcist
    • Registratie: maart 2002
    • Niet online

Exorcist

Uitdrijvrrrr!

Ik zit best bij TweakDSL (BBNed, 10/1). Nu anderhalf jaar, maar ik zie genoeg voordelen.

- Vast IP
    - Geen FUP
    - Nieuwsserver
    - Uptime

Ik betaal dan wel 34,95 per maand, en dan nog 9,95 voor mn KPN telefoon, maar dat heb ik er wel voor over. Hiervoor had ik Wanadoo ADSL 20 Mbit, en daar had ik veel meer problemen mee dan dat ik nu bij Tweak heb. Ook hadden zij geen nieuwsserver.

Wat ik wl zou willen zien, is een (lichte) verhoging van de upload, naar bijv. 1,5 Mbit. Dat blijft volgens mij al een lange tijd steken bij de meeste providers. Op zich logisch, aangezien 1 Mbit voor de meeste mensen ruim afdoende is, maar bij TweakDSL kunnen ze wellicht meer verwachten van hun klanten.

• Jan20
    • Registratie: april 2006
    • Laatst online: 15-12 14:23

Jan20

CMJJKFE

quote:
    HoppyF schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:06:
    [...]

Nog een trouwe klant die TweakDSL gaat verlaten, er gaan er dus (veel) meer mag ik aannemen.
    Niet ieder zal hier zijn vertrek verhaal immers posten.

Het is wel een feit dat mensen alleen om de prijs gaan vertrekken, dat heb ik immers ook gedaan. Het prijsverschil is gewoon TE groot. Een paar Euro is te overzien want je krijgt daar ook extra support voor of andere diensten. Als het verschil echter te groot wordt is dat niet meer te rechtvaardigen.
    Wat ik vooral niet begrijp van TweakDSL (maar ook andere ISP's) is het feit dat men trouwe klanten geen goed aanbod doet. Acties zijn bedoeld om nieuwe klanten te werven maar bestaande klanten worden vaak vergeten. Bij GSM telefonie zie je dat ook, daar is men er echter wel van bewust dat ze klanten moeten behouden en doet men vaak een interessant aanbod om het contract te verlengen.
    Dat zou in de ADSL wereld ook moeten gebeuren, zo niet zullen mensen veel gaan overstappen en de overlast hiervan voor lief nemen. Kortlopende contracten dragen mee aan dit gedrag.

Contracten met een automatische verlenging van maar liefst 1 jaar zijn ook niet meer van deze tijd.
    Dat hangt af van de strategie die de internetproviders voeren. Zij proberen nieuwe klanten lid te laten worden, doormiddel van lage prijzen (marktpenetratie) op deze klanten wordt vaak verlies geleden of zijn zeer kleine marges van toepassing.

De oude klanten (skinning) hierop proberen ze hun geld te verdienen en maken zij de grotere marges op.

Een groot aantal bedrijven voert deze strategie. Deze bedrijven accepteren dat een aantal klanten het bedrijf verlaat, maar de klanten die blijven daarop verdienen zij ‘’relatief’’ veel. Het is voor de vaste klanten een minder aantrekkelijke strategie, maar elke profit organisatie wil winst maken en Tweakdsl dus ook.

Op veel consumentenlijnen wordt maar weinig winst gemaakt, daarom zie je ook dat een aantal partijen zich uit deze markt heeft teruggetrokken. Het zou daarom best mogelijk kunnen zijn dat KPN zijn internetlijnen onder de kostprijs verkoopt, om hun marktaandeel en omzet te laten groeien, maar dat hangt van allerlei strategische besluiten af die ik niet weet ;)

CMJJKFE

• burne
    • Registratie: maart 2000
    • Niet online
    quote:
    HoppyF schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 13:06:
    Voor de winstmarge (of het gebrek daaraan) maakt het niet uit of iemand veel of weinig betaalt. Iemand die destijds voor 80 euro in de maand een contract afsloot kost Tweakdsl nog altijd iedere maand een euro of 58. Dat is wat Tweakdsl per maand aan de telco betaalt. Pas als die meneer migreert naar een ander product wordt de prijs door de telco aangepast. De afgelopen jaren is de prijs fors gezakt, maar alleen voor nieuw geleverde lijnen.

Daarom krijg je niet automatisch een lagere prijs. Je moet (wettelijk gezien) een nieuwe overeenkomst en een nieuw product gaan afnemen, dus actie van jouw kant is verplicht voor een product- en prijsaanpassing. Natuurlijk zouden ze iedereen die al vijf jaar hetzelfde product afneemt kunnen gaan bellen, maar ken je de term 'dief van je eigen portomonee'? Plus dat migraties altijd risico met zich meebrengen en je wilt mensen die al zes jaar tevreden zijn niet onnodig aan downtijd helpen, toch?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• bjck
    quote:
    burne schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:27:
    [...]

Voor de winstmarge (of het gebrek daaraan) maakt het niet uit of iemand veel of weinig betaalt. Iemand die destijds voor 80 euro in de maand een contract afsloot kost Tweakdsl nog altijd iedere maand een euro of 58. Dat is wat Tweakdsl per maand aan de telco betaalt. Pas als die meneer migreert naar een ander product wordt de prijs door de telco aangepast. De afgelopen jaren is de prijs fors gezakt, maar alleen voor nieuw geleverde lijnen.

Daarom krijg je niet automatisch een lagere prijs. Je moet (wettelijk gezien) een nieuwe overeenkomst en een nieuw product gaan afnemen, dus actie van jouw kant is verplicht voor een product- en prijsaanpassing. Natuurlijk zouden ze iedereen die al vijf jaar hetzelfde product afneemt kunnen gaan bellen, maar ken je de term 'dief van je eigen portomonee'? Plus dat migraties altijd risico met zich meebrengen en je wilt mensen die al zes jaar tevreden zijn niet onnodig aan downtijd helpen, toch?
    Waarom zou een ISP niet met de telco praten over de prijs? Bestaande lijnen naar een nieuw prijsplan zetten is vast bespreekbaar. Anders zou een ISP ze ook kunnen opheffen en opnieuw aanleggen of zelfs migreren naar een andere telco als een ISP gebruik maakt van meerdere.

Welk risico zou je hebben met het omzetten van een prijsplan/product. Als de snelheid onveranderd blijft hoeft er geen bitje veranderd te worden aan configuratie van het netwerk.

• burne
    • Niet online
    quote:
    bjck schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:31:
    Waarom zou een ISP niet met de telco praten over de prijs? Bestaande lijnen naar een nieuw prijsplan zetten is vast bespreekbaar. Anders zou een ISP ze ook kunnen opheffen en opnieuw aanleggen of zelfs migreren naar een andere telco als een ISP gebruik maakt van meerdere.
    Er worden wel eens omzet- of staffelkortingen aangepast, maar de prijs van producten blijft onveranderd, bij mijn weten. Je kunt eens een accountmanager aanspreken over het waarom. Er is een boekhoudkundige reden voor, maar ik weet helemaal niets van de saleskant.
    quote:
    Welk risico zou je hebben met het omzetten van een prijsplan/product. Als de snelheid onveranderd blijft hoeft er geen bitje veranderd te worden aan configuratie van het netwerk.
    Bij ongeveer de helft van de telco's is een productaanpassing een nieuwe gang door het provisioning-systeem, met de kans op fouten. En een fors deel van je klanten (misschien wel de helft) zal als je ze benadert een ander product kiezen, en dat is zeker een herprovisioning.

• pe2eb
    • Registratie: april 2002
    • Laatst online: 22-03-2008
    Bedankt Burne voor je inbreng, een heel verhelderend verhaal. Het gaat hier om de inrichting van een vitale functie binnen de bestuurlijke informatieverzorging. De inrichting (lees ontwerp) van een dergelijke functie gebeurt heel zorgvuldig, omdat je complete bedrijfsvoering eraan hangt. Enmaal ingericht verander je dit niet zomaar. In het algemeen gebeurt dit alleen onder druk van buiten (de externe omgeving). Een voorbeeld hiervan is KPN wat nu de markt afroomt met n maand opzegbaar of een OPTA-regel. Over een paar jaar is dit dan een de-facto voorwaarde. Omdat iedereen op min of meer dezelfde manier deze functie inricht veranderd er relatief weinig in de markt. Alleen nieuwkomers gaan hier toe over als onderdeel van hun marketing-mix.

• cjdijk
    • Laatst online: 06-11 10:31

cjdijk

Hans favoriete radiostation

quote:
    Exorcist schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 14:25:
    Ik zit best bij TweakDSL (BBNed, 10/1). Nu anderhalf jaar, maar ik zie genoeg voordelen.

- Vast IP
    - Geen FUP
    - Nieuwsserver
    - Uptime

Ik betaal dan wel 34,95 per maand, en dan nog 9,95 voor mn KPN telefoon, maar dat heb ik er wel voor over. Hiervoor had ik Wanadoo ADSL 20 Mbit, en daar had ik veel meer problemen mee dan dat ik nu bij Tweak heb. Ook hadden zij geen nieuwsserver.

Wat ik wl zou willen zien, is een (lichte) verhoging van de upload, naar bijv. 1,5 Mbit. Dat blijft volgens mij al een lange tijd steken bij de meeste providers. Op zich logisch, aangezien 1 Mbit voor de meeste mensen ruim afdoende is, maar bij TweakDSL kunnen ze wellicht meer verwachten van hun klanten.
    Helaas is de theoretische maximale upload snelheid voor Adsl-1 maximaal 1 mb. Voor Adsl-2 is dat maximaal 1.3mb (dat maakt dus weinig verschil). De download snelheid verschilt wel aanzienlijk (Adsl-1 = 8mb Adsl-2 = 20mb). Ik zou zelf ook liever een hogere upload hebben dan nog meer download snelheid. Nog even wachten op glasvezel dus, dat gaat in principe tot 100 mb upload. :P

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• fast-server
    • Registratie: april 2003
    • Laatst online: 15-12 21:46
    Ik krijg de 30e het TweakB 0-8 Verduiveld Aanbod.

Wat ik vreemd vindt is dat de bestaande klanten geen korting krijgen, of bij een verlenging van het contract met een jaar de zelfde prijs als nieuwe klanten.

Tweak heeft heel veel oude trouwe BBNed klanten en die echt wel gaan weglopen op deze manier.
    Dat is slecht voor Tweak en BBned... een hoop providers worden of zijn ook al overgenomen door XS4all, welke KPN is en geen BBNed meer levert.

Ik weet niet of Tweak de prijzen niet wil verlagen of dat ze het simpelweg niet kunnen door bestaande afspraken met BBNed.
    Maar op deze manier met weglopende BBNed klanten wordt KPN alleen maar nog groter.

Ik weet niet wat de reden daarvoor is maar het kan te maken hebben met de all-ip dienst van KPN waarover BBNed ook haar diensten wil gaan aanbieden.
    Hiermee bedoel ik dat ze geen zin meer hebben om te investeren in de "oude" adsl techniek.

BBNed veel korting bij aangaan van een 2 jarig contract (wanneer stopt dsl en start all-ip) 8)

Maar hiermee kan ik er natuurlijk ook helemaal mee naast zitten.

• dutchbird4ever
    • Registratie: oktober 2007
    • Laatst online: 16-01-2015
    Geachte mede-Tweakers

Na vele gesprekken met de helpdesk is dit mijn laatste toevlucht.
    Ik heb via Tweak een Tiscali 12-24 verduiveld aanbod afgesloten..mooie prijs en usenetserver!
    Nu valt de snelhedi mij ZWAAR tegen. Ik kan nog steeds vergelijken met een 15MB Casema kabel aansluiting.

Afstand tot centrale: ~ 400 meter , Zyxel 2620 modem, ISDN, 50 cm van ISRA punt

Via Nuria, Speedtest etc kom ik niet hoger dan ~ 12MB!! terwijl ik intrain op ~16MB (zie overzicht). al met al ongeveer 20% langzamer dan mijn huidige Casema aansluiting (is wel 70 euri).

Datum Intrain download Eff download snelheid Intrain Upload Att downstr
    11-10 ~ 16mb ~ 12mb ~ 880 kbps 21 db

15-10 (na zogenaamde downgrade tot 16mb)!!!
    ~ 16mb ~ 12mb ~ 880 kbps 21 db

Check met helpdesk
    19-10 ~ 16mb ~ 12mb ~ 880 kbps 21 db

22-10 weer op 24MB gezet
    ~ 16mb ~ 12mb ~ 880 kbps 21 db

Wel stabiel en geen errors.

Is dit ' normaal ' op 400m van de centrale, voor een zgn 12-24MB abo kan ik hier nier erg blij van worden ...~ 12mb download

Of doe ik iets grondig fout

Ik heb ook gevraagd of ze de lijn willen doormeten.... daar beginnen ze niet aan omdat dit een nette snelheid is volgens tweak! Is er bij jullie wel eens doorgemeten

Kan een goed Draytek Vigor modem hier verbetering in brengen?

Ik waardeer jullie reply's

ps Ik zal dit bericht ook plaatsen bij Tiscali ..

• bjck
    Aangezien ik je specifieke eigen topic gesloten heb met ook een antwoord wat niet handig was zet ik die hier ook even netjes bij. Die andere zakt immers weg in het oneindige archief en niemand kan er meer op reageren daar.
    quote:
    dutchbird4ever schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:07:

[...]

Die 21dB die je post is dat je downstream attenuation? Dan is de lijn (veel) langer dan die 400m die je noemt, eerder een 1500 meters lang.

En ADSL over ISDN (annexB) presteert altijd ietsjes lager dan annexA (ADSL over PSTN) op dezelfde lengte. Er worden meer frequenties gereserveerd voor het ISDN telefoon signaal op dezelfde lijn immers dan bij PSTN nodig is.
    quote:
    Via Nuria, Speedtest etc kom ik niet hoger dan ~ 12MB!! terwijl ik intrain op ~16MB (zie overzicht). al met al ongeveer 20% langzamer dan mijn huidige Casema aansluiting (is wel 70 euri).
    Dat je niet de 16Mbit ziet bij dingen als speedtest en nuria is niet zo raar, is al vaak uitleg over gegeven waarom dat is op GoT.

bjck wijzigde deze reactie 22-10-2007 17:35 (3%)

• HoppyF
    quote:
    burne schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 21:27:
    [...]

Het is waar dat een paar jaar geleden de prijs een stuk hoger was dan nu, maar zo zijn nu eenmaal de ontwikkelingen in de markt. Er worden veel meer lijnen aangesloten tegen lagere kosten, schaalvergroting dus. De prijs kan hierdoor omlaag ook al zijn de winstmarges dan wellicht wat lager.

Ik zie geen enkele reden waarom een bestaande klant niet zou mogen profiteren van lagere tarieven als zijn initieele contractperiode (meestal 1 jaar) erop zit. Verlengen tegen een lagere prijs zou best mogelijk kunnen zijn. Het zou van de gekke zijn dat je daarvoor eerst je lijn zou moeten laten afbreken om deze dan weer opnieuw te laten opbouwen. Dat kost de ISP en telco alleen maar geld en het levert niets op, zeker geen tevreden klant.
    Een "gewone" administratieve verlenging zou mogelijk gemaakt moeten worden, als men daar niet aan wil krijg je klanten die niet blij zijn en weg gaan lopen.
    Nu is er altijd een percentage overstappers maar het aantal zal een stuk hoger worden als de concurrentie (op prijs) toe gaat nemen. Dat zie je nu gebeuren.
    Er is een risico dat een overstap downtime op levert en meer adminstratieve rompslomp maar op een gegeven moment is het kantelpunt bereikt en moet je het rekensommetje maken.
    Klanten zijn eigenlijk best tevreden over de huidige ISP )TweakDSL) maar gaan louter en alleen weg om de prijs. Dat is toch jammer.

Misschien is het daarom goed dat er hier over gesproken wordt, dan gaat het kwartje vast wel ergens vallen. De vraag is alleen wanneer! :P

• Dazsur
    Misschien een Tweak Consumentenbelangengroep oprichten?

• burne
    • Niet online
    quote:
    fast-server schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 17:01:
    Tweak heeft heel veel oude trouwe BBNed klanten en die echt wel gaan weglopen op deze manier.
    Het heeft niets met Tweakdsl of Bbned specifiek te maken. KPN doet het net zo goed, en alle andere ISP's zitten dus met hetzelfde probleem. Als iemand 6 jaar lang hetzelfde product af blijft nemen blijft 'ie zes jaar lang hetzelfde maandbedrag betalen. Hoe Tiscali daar mee omgaat weet ik niet, en Tele2/Orange hebben geen resellers dus geen idee hoe die dat intern doen.

Investeren in DSL is op dit moment gekkenwerk. In 2011 of 2012 bestaat er geen ADSL meer, de minimale afschrijvingstermijn voor een site is 5 jaar, en dus is investeren nu alleen interessant in plaatsen waar de vraag zo hoog is dat je er vijf jaar terug al spul neergezet hebt. In Castelre gaat niemand nog iets neerzetten, want die 20 klanten zijn echt niet de moeite waard.
    quote:
    HoppyF schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 20:46:
    Een "gewone" administratieve verlenging zou mogelijk gemaakt moeten worden, als men daar niet aan wil krijg je klanten die niet blij zijn en weg gaan lopen.
    Je haalt nu twee dingen door elkaar. Dat is administratieve aanpassingen en verhuizingen. KPN rekent voor verhuizingen het tarief van een afsluiting en een aansluiting. Verhuizen is dus niet interessant, qua kosten, je mag altijd 129 euro extra lappen. Afsluiten is meestal gratis, aansluiten altijd, dus je bespaart minimaal 75 euro, en houdt er nog een vers modem aan over ook, ongeacht of je wel of niet van ISP wisselt.

Aanpassen van je contract is wel interessant, maar je zult daar zelf voor naar je ISP moeten stappen. Geen ISP zal uit zichzelf opbellen van 'he ik zie dat we minder aan u kunnen gaan verdienen als u een nieuw contract tekent!'. De meeste ISP's zullen je overigens wel weer opnieuw aan een jaarcontract gaan houden, dus sta daar wel even bij stil. Een aanpassing van je contract houdt geen actie van KPN in, dus ook in principe geen downtijd, hoewel dat zeker bij hele oude lijnen nog wel eens niet vlekkeloos verloopt. Als je niets zegt blijf je gewoon hetzelfde betalen, dat staat in ieder geval wel vast.

• lex333
    • Registratie: oktober 2004
    • Laatst online: 02-04-2016
    Misschien dan een domme vraag, maar wat gebeurd er met die contracten van 2 jaar die er nu in de aanbieding zijn, na die 2 jaar? Gaan jullie dan ineens 39,95 vragen voor in mijn geval een TweakB 0-8 Mbit? Of krijg ik dan van jullie een nieuw Verduiveld Aanbod om in 2x voor 2 jaar te betalen??

lex333 wijzigde deze reactie 23-10-2007 07:50 (5%)

• Exorcist
    • Registratie: maart 2002
    • Niet online

Exorcist

Uitdrijvrrrr!

Nog meer mensen problemen op dit moment? Kan mn mail niet ophalen, en niet surfen naar www.tweakdsl.nl .

/nu weer wel, vreemd

Exorcist wijzigde deze reactie 23-10-2007 13:27 (10%)

• pe2eb
    • Registratie: april 2002
    • Laatst online: 22-03-2008
    quote:
    lex333 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 07:49:
    Misschien dan een domme vraag, maar wat gebeurd er met die contracten van 2 jaar die er nu in de aanbieding zijn, na die 2 jaar? Gaan jullie dan ineens 39,95 vragen voor in mijn geval een TweakB 0-8 Mbit? Of krijg ik dan van jullie een nieuw Verduiveld Aanbod om in 2x voor 2 jaar te betalen??
    Dat staat uitgebreid in de aanbieding, goed lezen is blijkbaar nog steeds een kunst, het tarief gaat dan behoorlijk (lees winstgevend) omhoog en het contract is per maand opzegbaar (heel coulant dus).
    Opzeggen staat je dan vrij. Zes maanden verhuizen, en daarna weer terug of niet. En lust je de administratieve rompslomp en het ongemak niet van opzeggen dan investeer je toch bewust en met een gerust hart in het hogere contractarbeid.

• audio catalyst
    • Registratie: januari 2005
    • Laatst online: 23-10-2007
    quote:
    Exorcist schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:22:
    Nog meer mensen problemen op dit moment? Kan mn mail niet ophalen, en niet surfen naar www.tweakdsl.nl .

/nu weer wel, vreemd
    heb al de hele dag problemen met connectie richting de states, ook everydns.net reageerde niet goed.
    tevens op mijn werk gemerkt dat ook de dns server vaan bbeyond niet goed werken...

wellicht een uplink naar de states die aan het klapperen is ?

life is like a box of chocolates... you'll never know what you're gonna get

• coparnhem1
    • Registratie: mei 2007
    • Laatst online: 05-04-2008
    Ook ik ben van plan om over te stappen naar een andere provider (bijv. alice).

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de dsl lijntjes van tweak en op zich betaal ik voor mijn 8mbit lijntje ook niet al teveel. Heb alleen al sinds de invoering van Voip problemen met deze dienst en "we" krijgen dit maar niet gefixed! ze geven aan alles te hebben gedaan en dat het een "best effort" dienst is. ofwel betalen voor een dienst dat (bij mij) niet werkt!

Misschien dat iemand van jullie al evaringen heeft met voip bij Telfort of Alice?
    Ben hier erg benieuwd naar!!!

• Hollanda
    • Registratie: maart 2004
    • Laatst online: 28-11 18:37

Hollanda

Onlydutch

quote:
    audio catalyst schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 19:46:
    [...]

heb al de hele dag problemen met connectie richting de states, ook everydns.net reageerde niet goed.
    tevens op mijn werk gemerkt dat ook de dns server vaan bbeyond niet goed werken...

wellicht een uplink naar de states die aan het klapperen is ?
    Zowieso is de DNS bij TweakDSL erg traag met updaten van wijzigingen, heb het vermoeden dat het regelmatig meer dan 48 uur duurt.

[specs] | [Gameservers] | [Join our Steam Community !!!]

• bjck
    quote:
    Hollanda schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 23:15:
    [...]

Zowieso is de DNS bij TweakDSL erg traag met updaten van wijzigingen, heb het vermoeden dat het regelmatig meer dan 48 uur duurt.
    Een DNS 'update' je niet.

Als iets niet in de cache staat gaat hij het vragen aan de desbetreffende server voor dat domein. En daarbij krijgt hij naast het antwoord ook gelijk de TTL mee. Als de TTL (time to live) dan verlopen is vervalt het weer uit de cache.

Vrij simpel is zo'n DNS (caching nameserver eigenlijk, of ook wel resolver genoemd) en hoeft een ISP weinig aan te doen. Zeker niet 'updaten' ofzo, er is niet een lijst die je elke 24 uur krijgt om even 'in je server te plaatsen' zegmaar.
    quote:
    coparnhem1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:43:

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de dsl lijntjes van tweak en op zich betaal ik voor mijn 8mbit lijntje ook niet al teveel. Heb alleen al sinds de invoering van Voip problemen met deze dienst en "we" krijgen dit maar niet gefixed! ze geven aan alles te hebben gedaan en dat het een "best effort" dienst is. ofwel betalen voor een dienst dat (bij mij) niet werkt!

Misschien dat iemand van jullie al evaringen heeft met voip bij Telfort of Alice?
    Die laatste vraag is natuurlijk compleet offtopic in deze thread. Als je de threads van beide ISP's / producten leest zie je dat de eerste mensen bij beide ISP's net online komen omdat ze beide vrij nieuw zijn.

bjck wijzigde deze reactie 23-10-2007 23:22 (43%)

• HoppyF
    quote:
    coparnhem1 schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 20:43:

Ik ben pas overgestapt naar Alice, sinds 16 oktober ben ik aangesloten, eigenlijk ietsje eerder want een paar dagen daarvoor werkte de lijn al.
    Ik heb er (helaas) wel 6 weken op moeten wachten, dat is niet gebruikelijk maar door wat administratieve fouten is dit ontstaan, niet alleen bij mij maar bij meerdere nieuwe klanten. Dat hoort uiteraard niet maar bij een nieuwe ISP zoals Alice loop je in het begin de kans dat er wat dingen mis gaan.
    Technisch gezien werkt het echter prima. Modem aansluiten is 5 minuten werk, niets instellen meteen lopen. De lijn is stabiel, maar het loopt ook via BBned net als TweakDSL.
    Ik merk daarin geen verschil behalve dat ik nu een hogere snelheid heb.
    Ik had bij TweakDSL 10 Mbps en nu bij Alice 20 Mbps, die 20 haal ik niet maar de 15 wel.

Telefonie gaat ook goed, Alice gebruikt VoDSL dus geen VoIP.
    Voor het bellen maakt dit echter weinig uit, je sluit gewoon je analoge telefoon of DECT op het modem aan. Als je wilt nummer porteren kan dat ook, je zit dan wel eventjes met zowel je KPN lijn als de Alice lijn, duurt ca 2 a 3 weken. In die periode zit ik nu.
    Ik bel uit via Alice en inkomende gesprekken komen nog via KPN. Dit alles op hetzelfde telefoontoestel. Het enige waar je dat aan ziet is dat nummerherkenning uitgeschakeld is.
    Dat is echter tijdelijk tot het nummer geporteerd is.
    Zie voor meer details het "Alice Topic".

@Burne,

Je hebt wel gelijk dat ISP's veel hebben moeten investeren de afgelopen jaren, dit heeft ze echter ook veel klanten opgeleverd. Vele duizenden klanten wel dus het gaat niet om kleine aantallen.
    De prijs is in het begin relatief hoog geweest en gaat nu pas (flink) zakken. De concurrentie zit immers niet stil. Dat is voor de consument een goede zaak.
    Ik blijf het echter vreemd vinden dat je moet "ISP hoppen" om maar zo voordelig mogelijk uit te zien. Klanten loyaliteit telt bij de ISP niet, niet alleen bij TweakDSL maar ook bij andere ISP's is dat zo.
    TweakDSL doet het niet beter of slechter dan anderen wat dat betreft.

Dat ADSL niet eeuwig blijft bestaan is wel bekend, het is nu eenmaal techniek en de vooruitgang hou je niet tegen, gelukkig maar. Over een paar jaar zal er vast VDSL of glas-tot-de-deur aangeboden worden. Ook dan weer tegen wat hogere prijzen.

HoppyF wijzigde deze reactie 23-10-2007 23:32 (17%)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

@bjck; praat onzin man. TTL van servers heeft niks te maken met de tijd die ISP's instellen om updates op te halen, TweakDSL is gewoon traag met updaten, simpel. Een ISP hoeft zich totaal niet te houden aan de TTL waarde die bv een webserver aanhoudt. Dit speelt dus vooral parten als het ip van een service op het net wijzigt.

Dat is nogal lastig als je nogal eens met hosting zaken bezig houdt.

Hollanda wijzigde deze reactie 24-10-2007 00:09 (32%)

• KroontjesPen
    • Registratie: juli 2001
    • Niet online
    Als bjck onzin praat Hollanda, dan denk ik dat we dit draadje en vele andere wel kunnen sluiten. :)

May the Force be with you
    Tweakers is helaas niet meer onafhankelijk.

• KingOfDos
    • Laatst online: 05-10 23:59

KingOfDos

C:\DOS>_

quote:
    KroontjesPen schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 10:20:
    Als bjck onzin praat Hollanda, dan denk ik dat we dit draadje en vele andere wel kunnen sluiten. :)
    Och, krijg je als mensen niet snappen hoe de techniek werkt he O-)

Ik zit hier al sinds 5 jan 2007 met een stabiele internet lijn via TweakDSL op BBNed netwerk. 2x aangekondigde uitval (ofzo) wegens upgrade / fix van bepaalde apparatuur, dus niets waar ik moeilijk om doe.

Bij Demon had ik minimaal 2x per maand uitval (van max 1 seconden, dus SSH disconnect/etc), en het zou aan het "koper" liggen volgens Demon. Nou zelfde koper, en geen problemen.

*NIX ftw

• bjck
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 00:08:
    @bjck; praat onzin man. TTL van servers heeft niks te maken met de tijd die ISP's instellen om updates op te halen, TweakDSL is gewoon traag met updaten, simpel. Een ISP hoeft zich totaal niet te houden aan de TTL waarde die bv een webserver aanhoudt. Dit speelt dus vooral parten als het ip van een service op het net wijzigt.

Dat is nogal lastig als je nogal eens met hosting zaken bezig houdt.
    Misschien is de persoon ziek die altijd de nieuwe IP's toevoegt aan de DNS bij Tweak :X

Maar even serieus, lees je even in hoe het werkt met DNS en caching nameservers bij een ISP.

bjck wijzigde deze reactie 24-10-2007 15:01 (41%)

• JDVB
    • Registratie: september 2003
    • Laatst online: 14-12 15:37

JDVB

FP ProMod

✅ geschikt

Hmm,

ik zit bij tweakdsl over het tiscali netwerk.

helaas heeft tiscali bij mij op het moment wat problemen, al kan ik daar tweak dan natuurlijk niet de schuld van geven he.

alleen jammer dat ik dit dan niet op een storingspagina van tweak vinden kan :(
    http://www.tiscali.nl/helpdesk/handleiding.asp?id=8774

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

@bjck als je mijn opmerking niet snapt, waarom ga je er dan op in? De TTL van (name)servers hoeft en wordt ook vaak niet aangehouden door ISP's. Tweak houdt zich er niet aan en is dus vrij traag met updaten.

Ipv inlezen kan je je beter bezig houden met de realiteit. Hield elke ISP zich maar aan de regeltjes zoals jij ze net opnoemt, in realiteit is het namelijk niet zo.

Mijn opmerking is slechts een opmerking, niks meer en niks minder. Ik verwacht ook niet dat er wat aan verbeterd.

• bjck
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:58:
    @bjck als je mijn opmerking niet snapt, waarom ga je er dan op in? De TTL van (name)servers hoeft en wordt ook vaak niet aangehouden door ISP's. Tweak houdt zich er niet aan en is dus vrij traag met updaten.

Ipv inlezen kan je je beter bezig houden met de realiteit. Hield elke ISP zich maar aan de regeltjes zoals jij ze net opnoemt, in realiteit is het namelijk niet zo.

Mijn opmerking is slechts een opmerking, niks meer en niks minder. Ik verwacht ook niet dat er wat aan verbeterd.
    De TTL wordt niet door de beheerders van caching nameservers ingesteld (dus niet door Tweak) maar door de beheerder van een domein in de DNS server van dat domein. De caching nameservers van een ISP die jij gebruikt en DNS server noemt volgen die TTL dus die ze krijgen als ze iets opvragen ergens anders.

Dus als TweakDSL in de caching nameservers nog een valide antwoord heeft omdat de TTL nog niet is verlopen die ze bij de laatste keer opvragen meekregen wordt er ook niets geupdate.

Als een domein eerst een TTL van 30 dagen heeft en gisteren is dat nog opgevraagd door de server van TweakDSL blijft dat antwoord gewoon nog 29 dagen in de cache staan als valide antwoord.

Natuurlijk kunnen mensen de TTL negeren, een maximum stellen of een minimum in hun server configuratie. Maar standaard is het niet en ik ben het nog niet tegen gekomen bij een ISP.

• Fr1ek
    • Laatst online: 15-12 20:49
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:58:
    Wat een bullshit. Hoe kom je nou op zulke fabels? Noem me eens 1 goede reden waarom een ISP z'n resolver zo ernstig zou vermeubelen door ttl's van gecachte hosts aan te passen?
    quote:
    Noem es 1 die dat niet doet dan?
    quote:
    Goed zo. Ik ben niet van plan om ook maar iets aan de caching nameservers te wijzigen. Ik heb ze nl. zelf geinstalleerd en geconfigureerd.

Om te illusteren hoe dns en ttl's werken, zal ik hier enkele voorbeelden noemen met news.tweakdsl.nl. We beginnen bij 1 van authoritative nameservers, ns1.cambrium.nl (daar is tweakdsl.nl op geregistreerd):
    johan@granny:~$ dig @ns1.cambrium.nl a news.tweakdsl.nl | grep news.tweakdsl.nl
    ; <<>> DiG 9.4.1-P1 <<>> @ns1.cambrium.nl a news.tweakdsl.nl
    ;news.tweakdsl.nl. IN A
    news.tweakdsl.nl. 300 IN A 82.197.196.34

Het tweede getal geeft de ttl van een DNS entry aan. 300 seconden dus (cq. 5 minuten).

Nou eens zien wat er in een caching nameserver staat:
    johan@granny:~$ date; dig @217.19.16.131 a news.tweakdsl.nl | grep news.tweakdsl.nl
    Wed Oct 24 15:13:06 CEST 2007
    ; <<>> DiG 9.4.1-P1 <<>> @217.19.16.131 a news.tweakdsl.nl
    ;news.tweakdsl.nl. IN A
    news.tweakdsl.nl. 53 IN A 82.197.196.34

De ttl in de caching nameserver is nog 53 seconden, hij staat dus al 300 - 53 is 247 seconden in de caching nameserver. Laat ik een tijdje later nog es kijken:
    johan@granny:~$ date; dig @217.19.16.131 a news.tweakdsl.nl | grep news.tweakdsl.nl
    Wed Oct 24 15:14:11 CEST 2007
    ; <<>> DiG 9.4.1-P1 <<>> @217.19.16.131 a news.tweakdsl.nl
    ;news.tweakdsl.nl. IN A
    news.tweakdsl.nl. 288 IN A 82.197.196.34

Goh, ineens een ttl van 288. Zou ie expired zijn? Ik weet in ieder geval zeker van wel.

Nou es een compleet irrelevante andere caching nameserver:
    johan@bfib:~$ date; dig @213.136.12.60 a news.tweakdsl.nl | grep news.tweakdsl.nl
    Wed Oct 24 15:15:28 CEST 2007
    ; <<>> DiG 9.3.4 <<>> @213.136.12.60 a news.tweakdsl.nl
    ;news.tweakdsl.nl. IN A
    news.tweakdsl.nl. 300 IN A 82.197.196.34

Was niet gecached, dus een ttl van 300. Over 300 seconden is ie expired in die caching nameserver en wordt ie herladen op het moment dat er opnieuw naar gequeried wordt.

Als een entry in de cache niet expired is, is dat de fout van de domain beheerder. Die is nl. degene die de ttl voor een host entry geconfigureerd heeft. Als dat exorbitant hoog is, is het geen wonder dat bij een DNS wijziging de entry niet opnieuw geladen wordt. Dat geldt dus alleen maar als de entry nog niet expired was.

Zoals bjck zei, ga je eerst es inlezen voor je dergelijke onzin verkondigt, knul.

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Goh wat een vriendelijkheid alom zeg ;)

Toch wel leuk dat je hier zit, leg mij dan uit waarom updates van een A record die ik aanmaak met een lage TTL waarde pas laat doorkomt op mijn TweakDSL verbinding ?

Verder noem je je baas ofzo maar knul.

Hollanda wijzigde deze reactie 24-10-2007 16:29 (17%)

• bjck
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:27:

Toch wel leuk dat je hier zit, leg mij dan uit waarom updates van een A record die ik aanmaak met een lage TTL waarde pas laat doorkomt op mijn TweakDSL verbinding ?

Verder noem je je baas ofzo maar knul.
    Geef even een voorbeeld, dan kunnen mensen ook meekijken in plaats van gokken. Je geeft niet het domein dat je hebt aangemaakt, geen tijden met wat je wanneer hoe hebt gecontroleerd.

Ik denk, zeker gezien het aantal reacties en de grondigheid ervan, dat mensen best wel bereid zijn je te antwoorden.

bjck wijzigde deze reactie 24-10-2007 16:34 (19%)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

voorbeeld: Ik maak een nieuw A record aan voor mijn domein onlydutch.com en het duurt veelal een stuk langer voor die door tweakdsl wordt opgepakt. Vaak meer dan 24 uur.

De TTL van dit domein staat nu op 24 uur, de site is onlangs verhuisd, toen stond de TTL op 5 min en toen werd het nog pas vrij laat opgepakt.

Echter zijn er nog veel meer providers die TTL updates nog later oppakken. Denk aan de Belgische ISP's.

Hollanda wijzigde deze reactie 24-10-2007 16:41 (18%)

• Fr1ek
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:27:
    Van onzin raak ik gepikeerd en derhalve onvriendelijk.
    quote:
    Kom maar op met je voorbeeld dan.

• Fr1ek
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:36:
    voorbeeld: Ik maak een nieuw A record aan voor mijn domein onlydutch.com en het duurt veelal een stuk langer voor die door tweakdsl wordt opgepakt. Vaak meer dan 24 uur.

De TTL van dit domein staat nu op 24 uur, de site is onlangs verhuisd, toen stond de TTL op 5 min en toen werd het nog pas vrij laat opgepakt.
    Dat is natuurlijk een loos voorbeeld.
    Hoe lang stond die ttl al op 5 minuten? Wanneer heeft transip z'n authoritative nameservers geupdate? (als dat niet live gebeurt tenminste)
    Allemaal factoren die ertoe kunnen leiden dan een entry langer in de dns cache blijft staan.

Als ie net een uur op 5 minuten stond en bijvoorbeeld 12 uur vroeger was gequeried, heeft ie nog steeds een expiry tijd van 12 uur over.

• Fr1ek
    quote:
    Echter zijn er nog veel meer providers die TTL updates nog later oppakken. Denk aan de Belgische ISP's.
    Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden gehoord.

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Ja uiteraard maar die TTL had ik natuurlijk al ruim van tevoren naar 5 min gezet.

Rare is gewoon dat af en toe een nieuwe A record wel snel en de andere keer juist niet snel wordt opgepakt door TweakDSL (maar wel altijd binnen die 24 uur wat inherrent is aan het systeem). Het viel me vooral op dat alles niet snel werd opgepakt na die recente verhuizing waarbij alle TTL waardes op 5 min stonden en dit uiteraard ruim op tijd is ingesteld.

Ik kan helaas geen andere voorbeelden opnoemen, omdat ik die domeinen niet hier op dit forum wil noemen (verhaal Belgische ISP's). Betreft klanten. Je bent met me eens dat binnen 24 uur (als de TTL op 1440 min staat) overal moet zijn opgepakt? Dit terwijl het soms 2 of 3 dagen in BE duurt.

Hollanda wijzigde deze reactie 24-10-2007 16:51 (64%)

• Fr1ek
    Dat ben ik zeker met je eens. Caching dns servers horen zich gewoon aan de ttl van het authoritative antwoord te houden.
    Volgende keer moet je gewoon ff in de caching en authoritative nameservers graven alvorens je de updates doet. Dan kun je zien dat het niet aan onze caching dns ligt 8)
    (daar geloof ik nl. nog steeds niet in)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Nou TweakDSL is nog vrij snel, maar naar mijn ervaring niet altijd consequent. Weer andere providers zijn nog weer veel trager met updaten, wat gewoon tegen het systeem in gaat.

Wel heb ik ergens anders onlangs nog mogen lezen dat veel ISP's zich niet houden aan de TTL waarde van een domein.

Het systeem van bv sidn doet tegenwoordig 12 updates per etmaal, dus zouden de TTL waardes die vrijwel altijd op 24 uur staan tegenwoordig toch ook omlaag kunnen ?

Hollanda wijzigde deze reactie 24-10-2007 17:03 (44%)

• bjck
    Vraag je het ook al op voordat je ze hebt aangemaakt aan de caching nameservers?

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Vraag wat op?

• Fr1ek
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:01:
    Nou TweakDSL is nog vrij snel, maar naar mijn ervaring niet altijd consequent. Weer andere providers zijn nog weer veel trager met updaten, wat gewoon tegen het systeem in gaat.
    Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat die processen inconsequent zijn in het expiren van cache entries..
    quote:
    Wel heb ik ergens anders onlangs nog mogen lezen dat veel ISP's zich niet houden aan de TTL waarde van een domein.
    Volgende keer ff bookmarken. Dan wil ik ook ff meelezen ;)
    quote:
    Het systeem van bv sidn doet tegenwoordig 12 updates per etmaal, dus zouden de TTL waardes die vrijwel altijd op 24 uur staan tegenwoordig toch ook omlaag kunnen ?
    Dat hangt er vanaf op welke ttl je doelt. Als je op ttl's van de entries onder een domain doelt, nee. Dat is de keuze van de domain beheerder, en ik vind een dag geen onverstandige keuze. Waarom lager?
    Dat levert alleen maar onnodig load op op de authoritative nameserver.

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

quote:
    Fr1ek schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:17:Dat hangt er vanaf op welke ttl je doelt. Als je op ttl's van de entries onder een domain doelt, nee. Dat is de keuze van de domain beheerder, en ik vind een dag geen onverstandige keuze. Waarom lager?
    Dat levert alleen maar onnodig load op op de authoritative nameserver.
    Tja dat zijn niet mijn servers, dus ik heb liever snelle updates ;)

• Crusader
    • Registratie: januari 2000
    • Laatst online: 25-11 18:02

Crusader

Arc Nature

Pfff, lekker, heb ik weer... vanmorgen opeens geen linesync meer. Tevens KPN lijn dood.
    Tweak helpdesk zegt wel m'n modem te kunnen zien en dat ie online is. Modems geven bij mij aan dat ze in de handshaking blijven hangen.
    KPN storingsdienst zegt dat lijn in orde is, dit wordt geweldig morgen, als de monteur langskomt.

Als ik soms de spookverhalen lees... ik hoop dat dit snel verholpen is.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• bjck
    quote:
    Je wil pietjes.domein.nl toevoegen als A-record. En als pietje.domein.nl eerst niet bestond en je vraagt het op aan de caching nameservers hebben zij als antwoord opgehaald dat het niet bestaat.

Dus stel jij voegt hem toe bij je hoster en drukt op 'apply'. Stel dat de hoster elke 5 minuten de DNS configuratie update met veranderingen van haar klanten.

Als jij dan binnen 5 minuten al hebt geprobeerd heeft een van de twee (of beide) caching servers van TweakDSL (of elke ISP waar je het probeert) het opgevraagd en een leeg antwoord gehad. Ook dat antwoord blijft even gecached staan natuurlijk.....

Dus als jij het dan na 10 minuten weer probeert krijg je dat antwoord weer terug. De server(s) gaat het immers niet opnieuw raadplegen bij de DNS voor het (sub)domein immers dan.

* bjck dacht dat het zo werkte, maar ben hier minder zeker en weet even niet hoe het heet.
    quote:
    Crusader schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:33:
    Pfff, lekker, heb ik weer... vanmorgen opeens geen linesync meer. Tevens KPN lijn dood.
    Tweak helpdesk zegt wel m'n modem te kunnen zien en dat ie online is. Modems geven bij mij aan dat ze in de handshaking blijven hangen.
    KPN storingsdienst zegt dat lijn in orde is, dit wordt geweldig morgen, als de monteur langskomt.

Als ik soms de spookverhalen lees... ik hoop dat dit snel verholpen is.
    Als je KPN telefonie het ook niet doet (geen kiestoon of nauwelijks) kan je KPN gewoon het probleem laten oplossen. Dan is je ADSL ook 99% kans weer opgelost :)

Klinkt als een verbinding die ergens nauwelijks contact maakt opeens waardoor je modem nog wel probeert en ze dat op de centrale registreren nog net.

bjck wijzigde deze reactie 24-10-2007 18:59 (32%)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Als de TTL van dat domein op 5 min staat zou het binnen 5 min moeten werken inderdaad, maar zoals ik opmerk is dat dus vaak niet zo.

Een A record is natuurlijk wel een subdomein maar wordt gewoon apart meegenomen in de TTL updates , je kan zelfs per A record een eigen TTL waarde opgegeven.

Hollanda wijzigde deze reactie 24-10-2007 18:59 (37%)

• burne
    • Niet online
    quote:
    Ik maak nu, speciaal voor jou, een 'hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl' aan. Moet jij eens kijken hoe lang het duurt voordat je die ziet.

edit:
    [ruben@its ~]$ date
    Wed Oct 24 19:36:15 CEST 2007
    [ruben@its ~]$ host hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl
    hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl has address 83.XX.XXX.70

burne wijzigde deze reactie 24-10-2007 19:37 (18%)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Dacht dat je een grapje maakte, maar hij werkt hoor.

• burne
    • Niet online
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:38:
    Dacht dat je een grapje maakte, maar hij werkt hoor.
    Goed. Pas ik 'm nu aan. Moet je over hooguit iets minder dan een uur terugzien. En ik neem aan dat je dat thuis doet, dus met de nameservers van TweakDSL.

Dang! Net dat domein genomen wat op 24 uur staat omdat er toch nooit iets mee gebeurt.

Nouja. Het duurt dus nog 23 uur en 50 minuten.
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13

$ dig hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl

; <<>> DiG 9.3.4 <<>> hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl
    ;; global options:  printcmd
    ;; Got answer:
    ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 53673
    ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
    ;hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl. IN A

;; ANSWER SECTION:
    hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl. 86078 IN A 83.96.144.70

burne wijzigde deze reactie 24-10-2007 19:47 (63%)

• bjck
    quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:58:
    Als de TTL van dat domein op 5 min staat zou het binnen 5 min moeten werken inderdaad, maar zoals ik opmerk is dat dus vaak niet zo.
    Niet altijd.

Dat betekend dat een verandering als er al iets was naar een ander IP toe binnen 5 minuten geupdate moet worden. Het oude antwoord (oude IP) is niet meer geldig na maximaal 5 minuten.
    quote:
    Een A record is natuurlijk wel een subdomein maar wordt gewoon apart meegenomen in de TTL updates , je kan zelfs per A record een eigen TTL waarde opgegeven.
    Echter als je iets aanmaakt wat er eerst niet was, maar eerst al het hebt opgevraagd voordat de nameservers een antwoord wisten (die van het domein) wordt er een lege entry gecached en die heeft geen TTL.

Volgens mij is dat een situatie waarbij het NULL antwoord best wel eens langer kan blijven staan dan de TTL die jij aan het (sub)domein hebt gehangen.

Dus voortaan niet opvragen voordat je zeker weet dat de hoster het in de DNS heeft gezet wat jij hebt toegevoegd. Bespaart je een hoop ellende :)
    quote:
    burne schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:42:
    [...]

Goed. Pas ik 'm nu aan. Moet je over hooguit iets minder dan een uur terugzien. En ik neem aan dat je dat thuis doet, dus met de nameservers van TweakDSL.

Dang! Net dat domein genomen wat op 24 uur staat omdat er toch nooit iets mee gebeurt.

Nouja. Het duurt dus nog 23 uur en 50 minuten.
    En alle andere mensen die niet een TweakDSL verbinding hebben hadden de post te laat gezien en krijgen je nieuwe antwoord. Die caching nameservers hadden nog geen antwoord en zijn het gaan vragen voor dit (sub)domein en kwamen met het nieuwe A-record gelijk op de proppen natuurlijk.

Werkt zoals je het zou verwachten gewoon, netjes aangetoond :+

bjck wijzigde deze reactie 24-10-2007 20:29 (43%)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

Uhm ik beheer zelf de DNS dus ik weet echt wel wat ik daar wel of niet invul.

• koffiedrinker
    • Registratie: september 2002
    • Laatst online: 09-12 21:44

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Binnenkort ga ik verhuizen en dan kan ik weer op zoek naar een nieuwe ADSL verbinding. Nu vind ik het aanbod van Tweak redelijk scherp, maar ik zie alleen een beetje op tegen het alles in een keer betalen.
    Welke zekerheden heb je als er onverhoopt iets mis gaat bij Tweak? Volgens mij is het dan einde geld, of is Tweak (dus Cambrium) solide genoeg?

Koffie werkt echt!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Uhh kunnen we on-topic reageren? Die DNS-discussie is zwaar offtopic ondertussen :D

/dev/null

• Crusader

Crusader

Arc Nature

quote:
    bjck schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:57:
    [...]

Als je KPN telefonie het ook niet doet (geen kiestoon of nauwelijks) kan je KPN gewoon het probleem laten oplossen. Dan is je ADSL ook 99% kans weer opgelost :)

Klinkt als een verbinding die ergens nauwelijks contact maakt opeens waardoor je modem nog wel probeert en ze dat op de centrale registreren nog net.
    Precies mijn idee, maar ik ben dan bang dat telefonie het weer doet, maar ADSL niet... dan mag BBned er ook nog eens naar kijken. Hoe dit soort dingen zo plotseling kunnen optreden is mij een raadsel, tenzij er vanmorgen een monteur in de centrale heeft lopen prutsen en mijn verbinding geraakt heeft.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

quote:
    Crusader schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:49:
    [...]

Precies mijn idee, maar ik ben dan bang dat telefonie het weer doet, maar ADSL niet... dan mag BBned er ook nog eens naar kijken. Hoe dit soort dingen zo plotseling kunnen optreden is mij een raadsel, tenzij er vanmorgen een monteur in de centrale heeft lopen prutsen en mijn verbinding geraakt heeft.
    Die lijn moet wellicht even gereset worden door BBned. Of wellicht is een aantal uur modem uitzetten al voldoende om de lijnkaart te laten 'triggeren'.

/dev/null

• IEF
    • Registratie: februari 2004
    • Laatst online: 12-12 00:48

IEF

Why so serious?

quote:
    Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:00:
    Uhm ik beheer zelf de DNS dus ik weet echt wel wat ik daar wel of niet invul.
    Volgens mij was dat redelijk buiten het punt.

Het punt was: heb je het domein al opgevraagd (op je eigen verbinding, op de caching nameservers van Tweak) voordat het bestond? Dan heb je een redelijk grote kans dat er al een lege entry gecached is, en dat het dus inderdaad langer duurt voordat die expired.

Enige manier om het te testen als je nog niet overtuigd bent is wederom een (sub)domein aanmaken, en te testen hoe lang het duurt voordat de caching nameservers van Tweak de correcte info hebben.
    (en dus zeker weten niet van te voren opgevraagd)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

quote:
    I_stealth_I schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:56:
    [...]

Die lijn moet wellicht even gereset worden door BBned. Of wellicht is een aantal uur modem uitzetten al voldoende om de lijnkaart te laten 'triggeren'.
    Dan zet ik de modem vannacht maar uit. Alle beetjes helpen. Bedankt voor de tip :)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

quote:
    IEFtm schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:28:
    [...]

Volgens mij was dat redelijk buiten het punt.

Het punt was: heb je het domein al opgevraagd (op je eigen verbinding, op de caching nameservers van Tweak) voordat het bestond? Dan heb je een redelijk grote kans dat er al een lege entry gecached is, en dat het dus inderdaad langer duurt voordat die expired.

Enige manier om het te testen als je nog niet overtuigd bent is wederom een (sub)domein aanmaken, en te testen hoe lang het duurt voordat de caching nameservers van Tweak de correcte info hebben.
    (en dus zeker weten niet van te voren opgevraagd)
    De issue gaat om het wijzigen van ips van reeds bestaande records. Zal er eens mee aan de gang gaan.

• KingOfDos
    • Laatst online: 05-10 23:59

KingOfDos

C:\DOS>_

quote:
    koffiedrinker schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:26:
    Welke zekerheden heb je als er onverhoopt iets mis gaat bij Tweak? Volgens mij is het dan einde geld, of is Tweak (dus Cambrium) solide genoeg?
    Het lijkt me dat Tweak wel enige zolide basis heeft, ik ken het al jaren, en ik verwacht (uhh, hoop ;) ) dat het nog jaren bestaat. Als Tweak zou wegvallen dan ben ik namelijk genoodzaakt om mezelf bij een "domme consumenten ISP" aan te sluiten. Daar heb ik geen behoefte aan. ;)

*NIX ftw

• koffiedrinker
    • Registratie: september 2002
    • Laatst online: 09-12 21:44

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

quote:
    KingOfDos schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:01:
    [...]

Het lijkt me dat Tweak wel enige zolide basis heeft, ik ken het al jaren, en ik verwacht (uhh, hoop ;) ) dat het nog jaren bestaat. Als Tweak zou wegvallen dan ben ik namelijk genoodzaakt om mezelf bij een "domme consumenten ISP" aan te sluiten. Daar heb ik geen behoefte aan. ;)
    Dat hoop ik ook, want anders ga ik er geen geld insteken in de vorm van een nieuw contract. Maar toch het gaat toch niet om weining geld :P

Koffie werkt echt!

• johan007
    • Registratie: mei 2005
    • Laatst online: 13-06-2010
    Binnenkort krijg ik een nieuwe aansluiting van 50/50 mb.(glasvezel) .Helaas (nog) niet via Tweak.
    Nou vraag ik mij af als ik een abo neem op de newsserver of die snelheid van 20 mb zo blijft, of dat ik die op mijn snelheid van 50 mb kan binnenhalen.
    Misschien een domme vraag maar ben toch nieuwsgierig.

Iemand een antwoord?

johan007

• Kixtart
    • Registratie: mei 2004
    • Laatst online: 09-12 13:54

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik denk dat het meestal max 20mbit is. Dus dan zou je 2 abonnementen moeten nemen voor 40mbit of 3 abonnementen voor je volledige snelheid. (en een downloader die kan wisselen tussen de abonnementen)

Kixtart wijzigde deze reactie 26-10-2007 09:54 (17%)

☻/
    /▌
    / \

• marko77
    • Registratie: februari 2002
    • Laatst online: 26-11 20:10
    Ik heb de laatste tijd wat problemen met mn zyxel modem (veel uitval, resetten noodzakelijk etc).

Nu heb ik nog een oude speedtouch 516 liggen, die heb ik geplugd en die krijg ik op zich wel aan de praat, echter alleen in bridged mode (vpi/vci 0/35).

Dan heb ik dus geen intern netwerk meer n ik heb een vast IP, dus dat is niet handig.

Is het mogelijk om een 516 zo aan te sluiten dat de modem het IP krijgt en mn interne netwerk intact blijft, is het berhaupt mogelijk om deze modem goed te gebruiken met tweakdsl?
    Ik weet wel dat bridged inhoudt dat je juist 1op1 een lijn krijgt, maar op een andere manier krijg ik mn speedtouch niet aan de praat (dan moet ik namelijk username/passwd invullen en die heb ik bij tweak niet)

-edit
    ik heb al een oplossing gevonden :)
    Via de configuratie tool voor de speedtouch kun je wl routed instellen voor BBned/tweakdsl.

marko77 wijzigde deze reactie 26-10-2007 10:14 (8%)

Mijn rig

• MegaTronics
    • Registratie: januari 2004
    • Laatst online: 16-07 16:22

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

quote:
    marko77 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:02:
    Ik heb de laatste tijd wat problemen met mn zyxel modem (veel uitval, resetten noodzakelijk etc).

Nu heb ik nog een oude speedtouch 516 liggen, die heb ik geplugd en die krijg ik op zich wel aan de praat, echter alleen in bridged mode (vpi/vci 0/35).

Dan heb ik dus geen intern netwerk meer n ik heb een vast IP, dus dat is niet handig.

Is het mogelijk om een 516 zo aan te sluiten dat de modem het IP krijgt en mn interne netwerk intact blijft, is het berhaupt mogelijk om deze modem goed te gebruiken met tweakdsl?
    Ik weet wel dat bridged inhoudt dat je juist 1op1 een lijn krijgt, maar op een andere manier krijg ik mn speedtouch niet aan de praat (dan moet ik namelijk username/passwd invullen en die heb ik bij tweak niet)
    Is dat niet te realiseren met de configuratietools die je bij speedtouch kunt downloaden?

Edit: je had het zelf ook al gevonden :)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• dutchbird4ever
    Geachte mede-Tweakers

Na vele gesprekken met de helpdesk is dit mijn laatste toevlucht.
    Ik heb via Tweak een Tiscali 12-24 verduiveld aanbod afgesloten..mooie prijs en usenetserver!
    Nu valt de snelhedi mij ZWAAR tegen. Ik kan nog steeds vergelijken met een 15MB Casema kabel aansluiting.

Via Nuria, Speedtest etc kom ik niet hoger dan ~ 12MB!! terwijl ik intrain op ~16MB

Wel stabiel en geen errors.

Is dit ' normaal ' op 400m van de centrale, voor een zgn 12-24MB abo kan ik hier nier erg blij van worden ...~ 12mb download

Vandaag een speedtouch 510i aangesloten is wel een adsl modem maar geeft 16db dowstream attn inplaats van 21db met de Zyxel

Helpdesk reageert niet op de uitgebreide mail van een week terug en willen ook de lijn niet laten doormeten!

Wat gaat hier niet goed....please advise

• Rotaderp29
    • Laatst online: 22-12-2011
    beste tweakers,

ik heb sinds deze week een 12-24 abbo van tweak.
    Ik heb het modem van tweak nog niet binnen maar ik had zelf al een Linksys WAG200G modem en heb deze ingestelt.

het modem traind met de volgende gegevens in:

DSL Status: Connected
    DSL Modulation Mode: ADSL2+
    DSL Path Mode: Interleaved
    Downstream Rate: 16124 kbps
    Upstream Rate: 1195 kbps
    Downstream Margin: 6 db
    Upstream Margin: 5 db
    Downstream Line Attenuation: 28 db
    Upstream Line Attenuation: 6 db
    Downstream Transmit Power: 12 db
    Upstream Transmit Power: 21 db

alleen haal ik op speedtest, bbned testbestand download en de nieuwsgroepen maar 1.05MB/sec
    continu ( en dat is ook echt stabiel 1.05mb/sec )
    het lijkt erop dt ik ergens gecapped word.

iemand enig idee ?
    p.s ik zit +/- 1400 meter van de centrale af.

• bjck
    Hoeveel threads naar de nieuwsserver?

En heb je al eens twee bestanden tegelijk gedownload (test bestanden) vanaf bijvoorbeeld http://test.leaseweb.nl/ ?

Als je echt niet boven die 1.05MB/s uitkomt lijkt er een cap te zitten ergens, maar kan ook in je TCP/IP stack zitten. Google eens op TCPOptimizer en gebruik die eens op je windows PC voor die netwerk kaart.

En natuurlijk niet via Wireless testen, dat limiteert vanzelf ook natuurlijk.

Lijn is langer dan 1400m, die 28dB (downstream attenuation) delen door 13.8 = 2000m draadlengte ongeveer.

• Rotaderp29
    over de weg is het precies 2km naar de centrale, met de webtool zegt hij 1400 meter.
    ik test via utp natuurlijk en zo dicht mogelijk bij het ISRA punt.

en ja 8 lijnen naar de newsserver, 4 lijnen geeft precies hetzelfde resultaat.
    met 2 bestanden tegelijk haal ik 1.08 mb /sec van de locaties die jij opgaf.

naar mijn berekening moet ik toch de 1.5mb/sec wel kunnen halen.
    ik heb hem iets dichter bij het ISRA punt aangesloten nu, en dan traind hij zo in:

DSL Status: Connected
    DSL Modulation Mode: ADSL2+
    DSL Path Mode: Interleaved
    Downstream Rate: 16779 kbps
    Upstream Rate: 1215 kbps
    Downstream Margin: 6
    Upstream Margin: 5 db
    Downstream Line Attenuation: 28 db
    Upstream Line Attenuation: 6 db
    Downstream Transmit Power: 12 db
    Upstream Transmit Power: 22 db

p.s op beide pc's met xp sp2 precies hetzelfde resultaat

Rotaderp29 wijzigde deze reactie 27-10-2007 14:01 (56%)

• Hollanda

Hollanda

Onlydutch

2000 meter+ is die snelheid toch echt netjes hoor.

• Rotaderp29
    het vreemde is dat het modem op 16455 kbps intraind.
    dan zou je toch wat sneller moeten kunnen downloaden.

om precies te zijn haal ik nu +/- de helft van het theoretisch maximum van een 16mbit verbinding waar het modem dus op intraind.

en die lijn is echt maximaal 2000 meter ( gemeten met routenet over de weg )

Rotaderp29 wijzigde deze reactie 27-10-2007 15:08 (28%)

• Bor
    • Registratie: februari 2001
    • Laatst online: 12:30

Bor

T.net PowerMod / Frontpage Admin

01000010 01101111 01110010

Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met hun verbinding? Onze lijn is er vanavond al tot 2 x toe helemaal uit gevallen (zelfs geen ADSL sync meer).

Frontpagemoderatie Forum

• bjck
    De behaalde snelheid klopt niet met de lijnsnelheid nee. Je zou inderdaad een 1.5MB/s a 1.6MB/s moeten kunnen halen als maximale doorvoer snelheid.

En dat je steeds tegen exact 1.05MB/s a 1.08MB/s aanloopt zegt al genoeg natuurlijk.

Upstream niet belast toch? Niet met een torrent of stomme spy/malware ofzo? Kan ook eignelijk niet het probleem zijn, dan zou het meer moeten schommelen.

Misschien is iets gewoon nog niet klaar in het netwerk in de provisioning. Je verbinding was officieel ook nog niet opgeleverd toch? Als het na officiele oplevering nog zo is gelijk ticket aanmelden bij Tweak.

bjck wijzigde deze reactie 27-10-2007 23:18 (22%)

• Rotaderp29
    IK heb sinds vandaag een mailtje dat het officieel is opgeleverd, alleen het zyxel modem nog niet binnen, geen rare spyware of andere dingen lopen en die 1.05mb/sec is superstabiel...

echt 1 rechte lijn zonder terugval, ook heb ik TCPoptimizer gedraaid maar dit geeft precies hetzefde resultaat.

ik test volgende week de zyxel nog even, misschien ligt het aan mijn linksys.
    me upload behaald wel de maximale snelheid ( 118kb/sec ! )

• dutchbird4ever
    Het valt mij trouwens wel op dat in de laatste posts van oa Rotaderp29 en mijzelf dutchbird4ever steeds weer die ~ 16779 kbps of 16.400 kbps naar voren komt.

Is dit toeval ..of gewoon ergens een CAP.

• Rotaderp29
    heeft met de qualiteit en lengte van de lijn te maken.
    de margins staan ook op 5 en op 6 gb...dat is ook het minmale wat je kan hebben.
    met minder margin krijg je problemen.

tevens ben ik zeer content met 16400 aangezien ik in een flat woon en 2km van de centrale afzit.
    nu alleen nog de volle snelheid kunnen gebruiken.

• burne
    • Niet online
    quote:
    Rotaderp29 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 00:17:
    IK heb sinds vandaag een mailtje dat het officieel is opgeleverd, alleen het zyxel modem nog niet binnen, geen rare spyware of andere dingen lopen en die 1.05mb/sec is superstabiel...
    Zomaar een stomme vraag, maar weet je zeker dat het tussen je modem en router en tussen je router en je PC 100Mbit/s is? UTP is raar spul en een keer op de verkeerde plek op je UTP staan en je krijgt alleen nog maar 10Mbit/s door je (auto-select) verbinding. Met een beetje latency en de TCP-overhead komt dat op 1.05Mbyte/s uit. :)

• bjck
    quote:
    burne schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:37:
    [...]

Zomaar een stomme vraag, maar weet je zeker dat het tussen je modem en router en tussen je router en je PC 100Mbit/s is? UTP is raar spul en een keer op de verkeerde plek op je UTP staan en je krijgt alleen nog maar 10Mbit/s door je (auto-select) verbinding. Met een beetje latency en de TCP-overhead komt dat op 1.05Mbyte/s uit. :)
    _/-\o_

Die vergeet ik tegenwoordig, maar is een mooie valkuil waar je met gemak in kan stappen nog steeds. Ben blij dat daar iemand aan denkt, is exact 10Mbps inderdaad wat gehaald wordt 8)7

* bjck gaat hem onthouden weer deze fout.

• Rotaderp29
    het is echt 100mbit.
    op 2 pc's met een andere netwerk controller precies hetzelfde.
    tevens zit ik zelf al een jaartje of 10 in de ict dus ben niet bepaald een noob als het goed is :-)

Helpdesk Tweak een mailtje gestuurd maar een standaard antwoord:
    De meeste speedtests zijn niet heel erg betrouwbaar. Test u eens de snelheid vanaf ftp.tweakdsl.nl/test en dan het 100mb.bin bestand.
    Het kan ook zijn dat de wireless connectie niet een hogere doorvoer heeft of dat de ethernet
    verbinding maar op 10mbit werkt.

net even op 100mbit full gezet, precies hetzelfde resultaat.

Rotaderp29 wijzigde deze reactie 28-10-2007 22:05 (6%)

• burne
    • Niet online
    quote:
    Rotaderp29 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:02:
    tevens zit ik zelf al een jaartje of 10 in de ict dus ben niet bepaald een noob als het goed is :-)
    Tja, ondanks meer dan 30 jaar ervaring duurde het toch even voor ik er aan dacht er naar te vragen. En ook Bjck dacht er niet aan het te vragen.

Ervaring zegt dus niet altijd iets.. :+

• Nijl
    • Registratie: juni 2004
    • Laatst online: 15-12 18:20

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

quote:
    Rotaderp29 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:02:
    het is echt 100mbit.
    op 2 pc's met een andere netwerk controller precies hetzelfde.

Helpdesk Tweak een mailtje gestuurd maar een standaard antwoord:
    De meeste speedtests zijn niet heel erg betrouwbaar. Test u eens de snelheid vanaf ftp.tweakdsl.nl/test en dan het 100mb.bin bestand.
    Het kan ook zijn dat de wireless connectie niet een hogere doorvoer heeft of dat de ethernet
    verbinding maar op 10mbit werkt.

net even op 100mbit full gezet, precies hetzelfde resultaat.
    Haal eens een andere splitter. Ik heb in het verleden ook 3 getest en er was 1 van speedtouch geleverd die er erg bovenuit stak met zijn snelheid. Wellicht heb je een splitter van mindere kwaliteit.

You are NIJL-ed!

• Rotaderp29
    Ik heb zelfs de modem voor de splitter aangesloten en precies hetzelfde resultaat.
    ( traind dan op 16775 in ) en nog steeds die 1.04mb/sec.

ik hoop dat ik vandaag of morgen de zyxel binnenkrijg dan kan ik verder gaan testen.
    tis wel heel erg vaag dit.

en vooral die 10mbit cap terwijl alles gewoon netjes op 100bit lijkt te lopen.

• astonmartindb9
    • Registratie: januari 2006
    • Laatst online: 23-12-2010
    heb 3 weken geleden TWEAKDSL besteld (verduiveld aanbod via BBNED) lijn is inmiddels opgeleverd. MAAR ik heb nog steeds geen modem ontvangen. Al tig keer gebeld met de helpdesk. Telkens hoor ik: modem komt nog deze bij u! Ik zit nu al bijna een week zonder internet! Echt ongelooflijk. Wat nog sterker is, ze hebben al wel 250 euro van mijn rekening geincasseerd. Terwijl ik nog niet eens kan checken of het wel werkt!

http://www.iPadinfo.nl - Alles over de Apple iPad

• Rotaderp29
    Lijn is bij mij ook al 5 dagen actief en ook nog geen modem ontvangen :-)
    Ik denk dat een andere partij ( of aparte afdeling ) de modems verstuurd

Ik heb de "mazzel" dat ik compleet internet verslaafd ben en ik afgelopen donderdag precies wist wanneer ze me overzette naar tweak, gelijk me modem opnieuw geconfigged en gaan met die banaan.

maar als ik nog geen modem/adsl2 modem zou hebben zou ik dus ook een tijdje zonder internet
    gezeten hebben.
    Pagina: 1 2 3 ... 52 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
    Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True