|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Eerlijk gezegd heb ik enkel goede ervaringen met AVM materiaal. Heb meerdere Fritzboxen gehad, en gebruik de mijne altijd nog liever dan die rommel die Proximus standaard meelevert voor hun VDSLx-lijnen. En Fritzbox staat ook pppoe passthrough toe, zodat je de Fritz enkel gebruikt vanwege de dsl-driver en de verbinding zelf opzet via een router er achter. Ik weet niet in hoeverre XS4ALL hun modem dichttimmert, maar een andere firmware is zo geflasht.downtime schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:01:
[...]
Heeft iemand een goeie tip of advies voor me?
Ik heb nu inderdaad een berichtje naar XS4ALL gestuurd om dat te vragen.nero355 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 18:18:
@downtime : Ik zou die vraag eens bij XS4ALL neerleggen en hopelijk vertellen zij jou dan dat de Fritzdoos in Bridge Mode kan worden gezet, want alle alternatieven zijn € 200+ en je moet maar net geluk hebben dat het straks ook goed werkt!
Ik had die modellen van DrayTek en ZyXel wel gezien maar ze zijn best prijzig voor een apparaat wat ik gewoon in bridge mode ga zetten. En de extra snelheid is voor mij ook maar een nice to have. Daarvoor wil ik niet in een apparaat van € 300 investeren. Zeker niet als de goede werking ook maar afwachten is.Als je de Search van dit Topic gebruikt zal je wat modellen van DrayTek en ZyXel tegenkomen, maar daar heeft al een tijdje niemand meer mee getest geloof ik dus geen idee of de problemen die er waren nu opgelost zijn...
Ervaring heb ik er niet mee. Maar heb wel bonding lijnen gezien die destijds maar op 1 paar draaiden doordat de andere lijn eruit klapte. Kleine aanpassing in de wijkkast verhielp dat probleem overigens.
Wat zou dat voor een voordeel bieden ten opzichte van zijn huidige enkele aderpaar situatie dan? Ik zie het even niet...krakendmodem schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:02:
Als ik het goed heb, kan een Pairbonding lijntje ook gewoon op één aderpaar draaien. Je kan dus Pairbonding laten opleveren, en vervolgens wel je eigen modem blijven gebruiken op een aderpaar.
Ervaring heb ik er niet mee. Maar heb wel bonding lijnen gezien die destijds maar op 1 paar draaiden doordat de andere lijn eruit klapte. Kleine aanpassing in de wijkkast verhielp dat probleem overigens.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dan zou ik gewoon de upgrade kunnen aanvragen. Dan zie ik vanzelf of de Fritzbox (in bridge mode) werkt en kan ik terugvallen op het oude modem (en wachten tot er iets beters op de markt komt) als ik toch niet tevreden over de Fritzbox ben.Barre73 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:08:
[...]
Wat zou dat voor een voordeel bieden ten opzichte van zijn huidige enkele aderpaar situatie dan? Ik zie het even niet...
Ik weet niet welke je krijgt, maar de Fritzbox 7581 draait hier in bridgemodus met daarachter een edgerouter pro.downtime schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:01:
Onlangs heb ik een brief van XS4ALL ontvangen met het aanbod om mijn huidige VDSL2 gratis te upgraden naar VDSL met pair bonding incl nieuwe Fritzbox. Afgelopen week daarover ook een telefoontje van XS4ALL gekregen.
Ik gebruik nu nog een Draytek Vigor 130 met daarachter een Ubiquiti ER-8 Pro en dat werkt prima. Ik heb ooit een Fritzbox gehad en dat was een drama (traag, instabiel) en volgens mij was het toen ook niet mogelijk om het apparaat in bridge modus te zetten.
Ik heb even gekeken welke modems momenteel pair bonding ondersteunen en ik heb er maar twee gevonden. Beide kosten zo rond € 300. Dat is me wat te duur als ik het ding toch in bridge modus ga zetten.
De helpdesk van XS4ALL gaf ook aan dat de verbinding met pair bonding waarschijnlijk niet backward compatible met de Vigor 130 is. Dus het lijkt geen optie te zijn om de upgrade te accepteren en dan te wachten op een opvolger van de Vigor 130 om dan alsnog de volle snelheid van pair bonding te krijgen.
Dus ik heb nu drie opties:
Optie 1: Gewoon niet upgraden naar pair bonding en alles laten zoals het is
Ik weet helaas niet of ik later alsnog kostenloos naar pair bonding kan upgraden. Anders zou ik gewoon deze optie kiezen.
Optie 2: Upgrade naar pair bonding en die gratis Fritzbox accepteren
Maar kan ik die nu wel in bridge modus zetten? Ik weet niet eens welk type Fritzbox er geleverd wordt. En ik heb na de eerdere ervaring weinig vertrouwen in dit merk.
Optie 3: Upgrade naar pair bonding en dan zelf een Vigor 2862B kopen
Het grote nadeel is dat de 2862B rond € 300 kost en dat vind ik veel geld voor een apparaat wat ik toch in bridge modus zal zetten.
Heeft iemand een goeie tip of advies voor me?
https://kknaack.home.xs4all.nl/
(ik heb het op deze manier gedaan)
Bedankt. Als ik Google op dat type dan kom ik op een pagina van XS4ALL waar ze stellen dat dit type modem momenteel als standaard uitgeleverd wordt. Dus grote kans dat dat 'm is. Ik zal het antwoord van XS4ALL op mijn vraag daarover ook even afwachten. De instructie voor dat type ziet er in elk geval vrij eenvoudig uit.akatar schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:23:
[...]
Ik weet niet welke je krijgt, maar de Fritzbox 7581 draait hier in bridgemodus met daarachter een edgerouter pro.
https://kknaack.home.xs4all.nl/
(ik heb het op deze manier gedaan)
Helaas XS4ALL levert nu standaard de 7583 uit en die is niet zomaar in bridge mode te zetten.downtime schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:37:
[...]
Bedankt. Als ik Google op dat type dan kom ik op een pagina van XS4ALL waar ze stellen dat dit type modem momenteel als standaard uitgeleverd wordt. Dus grote kans dat dat 'm is. Ik zal het antwoord van XS4ALL op mijn vraag daarover ook even afwachten. De instructie voor dat type ziet er in elk geval vrij eenvoudig uit.
Dan kan hij die upgrade laten uitvoeren, en zelf beslissen of hij zelf een modem wil aanschaffen of die van XS4ALL wil gebruiken.Barre73 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:08:
[...]
Wat zou dat voor een voordeel bieden ten opzichte van zijn huidige enkele aderpaar situatie dan? Ik zie het even niet...
Waar de attainable snelheid in het begin (juni 2018) zo rond de 120 Mbit down en 48 Mbit up zat, is deze in de afgelopen 2-3 maanden gezakt naar circa 90 Mbit down en 28 Mbit up.
Ik zit op circa 200 meter van de KVD. Meerdere mensen in de buurt ervaren hetzelfde.
Kan het misschien komen door een enorme groei aan DSL klanten na dat Ziggo zijn prijzen heeft verhoogd? Zou dat erg raar vinden, aangezien vectoring er juist voor zou zorgen dat het effect van crosstalk juist beperkt zou worden?
[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey87 op 15-09-2019 12:50 ]
De methode voor de 7581 werkt niet? Waar loopt het vast in het stappenplan?tubejack schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:59:
Helaas XS4ALL levert nu standaard de 7583 uit en die is niet zomaar in bridge mode te zetten.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik las het op een ander forumThe Zep Man schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:09:
[...]
De methode voor de 7581 werkt niet? Waar loopt het vast in het stappenplan?
Check, en bedankt. Relevante stukje:
Op dat forum lees ik over nog meer start/schoonheidsproblemen met de 7583 (vergelijkbaar met de 7581, toen deze net uitkwam).Nog geen zin gehad om tussen de Unifi router die PPPoE doet en de 7583 mee te kijken wat daar nu gebeurt, maar daar lijkt het mis te gaan. DSL komt wel netjes op zie ik op de webgui op 169.254.1.1. Het lijkt wel of die bridged mode in zijn geheel verdwenen is. XS4ALL ook maar even een mail gestuurd voor hulp ...
Heb kort de firmware geanalyseerd van de 7583. Lijkt een andere structuur te hebben dan de 7581. "dsldmode_full_bridge" komt net als bij de 7581 in libar7cfg.so.1 voor tussen andere dsldmode waardes, dus er lijkt aan gedacht te zijn. Misschien werkt het niet meer met PPPoE, maar moet een andere methode gebruikt worden tussen router en modem om contact te leggen. Of er is iets anders gewijzigd in hoe deze mode werkt.
[edit]
Bij de 7581 komt "dsldmode_full_bridge" ook voor in kdsldmod.ko. Daar lijkt voor de 7583 geen sprake van te zijn. Sterker nog, de betreffende module lijkt te ontbreken van het firmware image, en de string komt ook niet voor in andere modules. Wel wordt de module vaak genoemd in scripts.
[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 17-09-2019 07:27 ]
Gedaan, vandaag is een top monteur langs geweest. Als ik het goed begrepen heb, was de aansluiting in de hoofd verdeler rommelig. Hij heeft 2 nieuwe zo schoon mogelijke aderparen uitgemeten. Qua lengte, snelheid etc zijn ze nagenoeg perfect gelijkt. Voorheen zat daar een behoorlijk verschil in. Monteur wist ook de melden dat er een kabelupgrade in de planning stond voor onze wijkkasten. Zou het dan toch???krakendmodem schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:00:
[...]
Je provider bellen en zeggen dat je verbinding hapert. Al ben ik bang dat je provider het waarschijnlijk op de afstand gaat afschuiven. (aangezien je profiel 8B hebt krijg ik het idee dat je een langere lijn hebt vanaf de centrale).
Waar woon je? Want een snellere verbinding dan de 32/12 die ik nu haal, zou ik heel hard toejuichen.tubejack schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:27:
[...]
Gedaan, vandaag is een top monteur langs geweest. Als ik het goed begrepen heb, was de aansluiting in de hoofd verdeler rommelig. Hij heeft 2 nieuwe zo schoon mogelijke aderparen uitgemeten. Qua lengte, snelheid etc zijn ze nagenoeg perfect gelijkt. Voorheen zat daar een behoorlijk verschil in. Monteur wist ook de melden dat er een kabelupgrade in de planning stond voor onze wijkkasten. Zou het dan toch???Of dat Vplus of gewoon vectoring zou worden, wist hij nog niet.
Wanneer ik een Fritzbox gebruik in plaats van de Experiabox V10a blijft er maar 27/9 over maar ja, stabiel internet is ook wat waard.
[ Voor 8% gewijzigd door Minaaj op 23-09-2019 15:15 ]
Postcode gebied 1506WH = Zaandam. Ik heb net ook even op kpnnetwerk.nl gekeken. Daar was niets te zien. Misschien dat het enkel in: "hoofden van mensen zit". Maar goed, de pair-bondend lijn lijkt nu stabiel met uitstekende waardes. Met 40/6 hou ik nog wel even vol. Het is net aan snel genoeg om mijn web site te kunnen synchroniseren met cloudflaire. Voor de rest nog geen klachten, met TV, streaming, telefoon etc sinds Fritz 7.12 op de 7581.DaMarcus schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:20:
[...]
Waar woon je? Want een snellere verbinding dan de 32/12 die ik nu haal, zou ik heel hard toejuichen.
De panden met deze postcode zitten aangesloten op kabelverdeler ZD-C-EB. Die staat helaas niet op de planning voor upgrade.tubejack schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:58:
[...]
Postcode gebied 1506WH = Zaandam. Ik heb net ook even op kpnnetwerk.nl gekeken. Daar was niets te zien. Misschien dat het enkel in: "hoofden van mensen zit". Maar goed, de pair-bondend lijn lijkt nu stabiel met uitstekende waardes. Met 40/6 hou ik nog wel even vol. Het is net aan snel genoeg om mijn web site te kunnen synchroniseren met cloudflaire. Voor de rest nog geen klachten, met TV, streaming, telefoon etc sinds Fritz 7.12 op de 7581.
Wat wel gaat gebeuren is een flinke nieuwbouw die pal achter jullie woningen wordt gebouwd (Mauritsstraat) en die worden allemaal voorzien van FttH. Tegen die tijd zou het kunnen lonen om een Haalbaarheidsonderzoek aan te vragen om te zien hoe duur het zou zijn om een FttH aansluiting te kunnen krijgen.
En qua toevoeging: monteurs hebben over het algemeen geen toegang tot de planning van upgrade van kabelverdelers.En aangezien ik in Zaandam vrijwel geen kasten meer zie die nog een upgrade gaan krijgen, vind ik het zelfs lullig dat een monteur zoiets tegen klanten zegt.
Grofweg de helft van de bestaande kabelverdelers in Zaandam is al eens vervangen. De andere helft staat niet op de planning.
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 23-09-2019 19:19 ]
Wat zou daar eigenlijk de beste timing voor zijn?Barre73 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:16:
[...]
De panden met deze postcode zitten aangesloten op kabelverdeler ZD-C-EB. Die staat helaas niet op de planning voor upgrade.
Wat wel gaat gebeuren is een flinke nieuwbouw die pal achter jullie woningen wordt gebouwd (Mauritsstraat) en die worden allemaal voorzien van FttH. Tegen die tijd zou het kunnen lonen om een Haalbaarheidsonderzoek aan te vragen om te zien hoe duur het zou zijn om een FttH aansluiting te kunnen krijgen.
Moet je een haalbaarheidsonderzoek aanvragen terwijl de bouw van de huizen daar gepland wordt? Of wanneer de bouw al bezig is? Mijn gevoel zegt dat je in dat tweede geval te laat bent maar jij hebt daar meer zicht op denk ik.
Hoe eerder hoe beter. Als de woningen gebouwd worden is vaak het hoofdnet al gelegd en dan zou voor jou de geul weer open moeten. Dat wordt wel heel duur vaak.ANdrode schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:02:
[...]
Wat zou daar eigenlijk de beste timing voor zijn?
Moet je een haalbaarheidsonderzoek aanvragen terwijl de bouw van de huizen daar gepland wordt? Of wanneer de bouw al bezig is? Mijn gevoel zegt dat je in dat tweede geval te laat bent maar jij hebt daar meer zicht op denk ik.
https://www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek/
Bij opmerkingen aangeven dat er een groot nieuwbouw project vlak achter je komt.
[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 24-09-2019 11:01 ]
Het fijne van een nieuwbouwproject in de omgeving van straatkasten is dat ze dan deze kasten uiteindelijk kunnen voeden met glasvezel lijnen zodat deze volledige snelheid kunnen bieden of dan wel een nieuwe kast plaatsen die 200+mbit vdsl lijnen kan leveren.Barre73 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:16:
[...]
De panden met deze postcode zitten aangesloten op kabelverdeler ZD-C-EB. Die staat helaas niet op de planning voor upgrade.
En qua toevoeging: monteurs hebben over het algemeen geen toegang tot de planning van upgrade van kabelverdelers.En aangezien ik in Zaandam vrijwel geen kasten meer zie die nog een upgrade gaan krijgen, vind ik het zelfs lullig dat een monteur zoiets tegen klanten zegt.
Grofweg de helft van de bestaande kabelverdelers in Zaandam is al eens vervangen. De andere helft staat niet op de planning.
Dit gebeurd ook bij een gebied bij mij in de buurt die geen glasvezel krijgt, alles wat omliggend is heeft glasvezel en nu wordt de upgrade in gang gezet zodat iets van 3000 adressen boven de 200mbit krijgen. (Indien pairbonding beschikbaar is, en dat hebben best veel hier)
Het laatste OS wat de Fritzbox 7390 kan draaien is 6.85. Nu begreep ik dat vanaf versie 7.12 KPN officieel wordt ondersteunt. Mijn vraag daarover is over de decoder dan gebruik maakt van de gereserveerde snelheid of dat er van de nog beschikbare snelheid bandbreedte wordt afgesnoept.
De maximale haalbare snelheid op mijn adres is 41/12 maar omdat ik er ook TV bij heb, blijft er nog 32/12 over als ik de Experiabox V10a gebruik. Met de Fritzbox 7390 wordt dat uiteindelijk 29/10 (kan ik mee leven, stabiel internet is ook wat waard). Maar wanneer ik de decoder er op aansluit blijft er nog 20/10 over en dat is voor mij te weinig.
TLDR; wordt er met OS 7.12 op de Fritzbox gebruik gemaakt van de gereserveerde bandbreedte of wordt het van de nog beschikbare bandbreedte afgesnoept?
Stel er is 120 Mbit mogelijk en je hebt een 100 Mbit abbo dan gaat de tv van de extra bandbreedte af, maar als er simpelweg niet meer is gaat het natuurlijk van de maximaal haalbare snelheid af.
Dat begrijp ik, alleen ben ik benieuwd of met OS 7.12 ik 32Mbit overhoud om te internetten of dat de Fritzbox van de nog beschikbare 32Mbit weer 9Mbit reserveert.akatar schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:27:
Dit kan alleen als de lijn sneller dan jouw abbo is.
Stel er is 120 Mbit mogelijk en je hebt een 100 Mbit abbo dan gaat de tv van de extra bandbreedte af, maar als er simpelweg niet meer is gaat het natuurlijk van de maximaal haalbare snelheid af.
Officieel is mijn max. snelheid 41Mbit/s down op mijn adres maar KPN maakt reserveert 9Mbit voor TV zodat er nog 32Mbit/s down overblijft.
Niet helemaal. Het glas dat VDSL kasten voedt is heel anders dan FttH glas naar de woningen. Dat mengt niet met elkaar. Het kan incidenteel wel als er voor die nieuwbouw een nieuwe PoP komt. De backbone daarvoor is hetzelfde glas als voor VDSL kasten dus dan is het een klein stukje verder gravenMinaaj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:39:
[...]
Het fijne van een nieuwbouwproject in de omgeving van straatkasten is dat ze dan deze kasten uiteindelijk kunnen voeden met glasvezel lijnen zodat deze volledige snelheid kunnen bieden of dan wel een nieuwe kast plaatsen die 200+mbit vdsl lijnen kan leveren.
Dit gebeurd ook bij een gebied bij mij in de buurt die geen glasvezel krijgt, alles wat omliggend is heeft glasvezel en nu wordt de upgrade in gang gezet zodat iets van 3000 adressen boven de 200mbit krijgen. (Indien pairbonding beschikbaar is, en dat hebben best veel hier)
DaMarcus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:10:
[...]
Dat begrijp ik, alleen ben ik benieuwd of met OS 7.12 ik 32Mbit overhoud om te internetten of dat de Fritzbox van de nog beschikbare 32Mbit weer 9Mbit reserveert.
Officieel is mijn max. snelheid 41Mbit/s down op mijn adres maar KPN maakt reserveert 9Mbit voor TV zodat er nog 32Mbit/s down overblijft.
Ik begrijp je vraag dan niet helemaal denk ik.
Zoals ik het lees:
- haal je nu +- 40Mbit als attainable speed met aangesloten Experiabox. Bij TV kijken gaat er dan inderdaad iets van 8/9Mbit af en hou je rond de 32/33Mbit over.
- Bij het aansluiten van de Fritzbox haal je maar als maximale snelheid 32Mbit? De lijn wil dan niet op een hogere snelheid verbinden? Dan zou je bij de DSL stats even moeten kijken wat de attainable snelheid is op de lijn. Indien de Fritzbox niet verder dan 32Mbit kan gaan, dan gaat er bij TV kijken inderdaad weer een 8/9Mbit van af en zou je rond de 23/24Mb/s blijven hangen. Dat heeft verder weinig te maken welk OS er op die FB draait.
Je modem zal intrainen op de maximale snelheid die beschikbaar is, en reserveert de bandbreedte die nodig is voor de TV alleen als de STB aanstaat. (dan zit je rond de 20Mb/s). Met TV uit zou dat dan rond de 30Mb/s moeten zijn. Het wordt dus van je bandbreedte afgesnoept.
Mocht ik de vraag niet helemaal goed begrepen hebben, dan verneem ik dat graag.
Op dit moment staan er twee TV-ontvangers aan op onze 50Mbit verbinding. Dat "snoept" momenteel ongeveer 13Mbit aan bandbreedte. Ik hou dus effectief nog 37Mbit aan downloadsnelheid over. Dit icm met een Experiabox V10.
Zou ik een Fritzbox gebruiken, dan haal ik ook nog steeds 37Mbit down bij beide ontvangers. Zet ik één of beide ontvangers uit, dan stijgt de snelheid hier ook weer.
[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 24-09-2019 22:56 ]
Het klopt inderdaad wat je zegt. Maar van wat ik begreep, heeft zit er vanaf OS 7.12 een 'KPN-profiel' in de wizard van de Fritzbox. Mijn vraag is of ik daarmee dan dezelfde situatie heb als met een V10a; dat er van de 41Mbit/s down er 9Mbiit wordt gereserveerd voor TV zodat ik weer 32Mbit/s down heb, ongeacht of ik wel of geen TV kijk.krakendmodem schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:47:
[...]
![]()
Ik begrijp je vraag dan niet helemaal denk ik.
Zoals ik het lees:
- haal je nu +- 40Mbit als attainable speed met aangesloten Experiabox. Bij TV kijken gaat er dan inderdaad iets van 8/9Mbit af en hou je rond de 32/33Mbit over.
- Bij het aansluiten van de Fritzbox haal je maar als maximale snelheid 32Mbit? De lijn wil dan niet op een hogere snelheid verbinden? Dan zou je bij de DSL stats even moeten kijken wat de attainable snelheid is op de lijn. Indien de Fritzbox niet verder dan 32Mbit kan gaan, dan gaat er bij TV kijken inderdaad weer een 8/9Mbit van af en zou je rond de 23/24Mb/s blijven hangen. Dat heeft verder weinig te maken welk OS er op die FB draait.
Je modem zal intrainen op de maximale snelheid die beschikbaar is, en reserveert de bandbreedte die nodig is voor de TV alleen als de STB aanstaat. (dan zit je rond de 20Mb/s). Met TV uit zou dat dan rond de 30Mb/s moeten zijn. Het wordt dus van je bandbreedte afgesnoept.
Zowel bij KPN als bij XS4all wordt er niks gereserveerd voor de TV stream. Als je TV decoder niet aanstaat heb je de hele 41 Mbit ter beschikking. Zodra de TV aangaat mis je ca 7 Mbit (geen 9).Op dat moment heeft TV namelijk wel prioriteit dus je download snelheid zakt alleen dan naar 34 Mbit.DaMarcus schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:10:
[...]
Het klopt inderdaad wat je zegt. Maar van wat ik begreep, heeft zit er vanaf OS 7.12 een 'KPN-profiel' in de wizard van de Fritzbox. Mijn vraag is of ik daarmee dan dezelfde situatie heb als met een V10a; dat er van de 41Mbit/s down er 9Mbiit wordt gereserveerd voor TV zodat ik weer 32Mbit/s down heb, ongeacht of ik wel of geen TV kijk.
Dat zou bij de V10A trouwens ook zo moeten zijn hoor.
Dan is de vraag, waarom haal ik maar 32 van de 41Mbit. Interessant omdat met KPN uit te zoeken. Deze snelheid haal ik al sinds dag 1 dat deze verbinding is opgeleverd en ik heb deze week voor het eerst pas de decoder aangesloten.
[ Voor 18% gewijzigd door DaMarcus op 25-09-2019 05:05 ]
Dat kan aan een heleboel zaken liggen. Slechte buitenkabels, oud ISRA punt, etc..DaMarcus schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:43:
Dank voor dit verhelderende antwoord. Mij is ooit verteld dat ik een lagere snelheid haalde dan aangegeven op Fourstack omdat er een deel van de bandbreedte wordt gereserveerd voor TV.
Dan is de vraag, waarom haal ik maar 32 van de 41Mbit. Interessant omdat met KPN uit te zoeken. Deze snelheid haal ik al sinds dag 1 dat deze verbinding is opgeleverd en ik heb deze week voor het eerst pas de decoder aangesloten.
Misschien via KPN forum vragen en eventueel een monteur laten komen?
Dat ligt soms ook aan de DSL chipset in je modem. De Experiabox heeft waarschijnlijk een andere chipset dan dan de Fritzbox.DaMarcus schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:43:
Dank voor dit verhelderende antwoord. Mij is ooit verteld dat ik een lagere snelheid haalde dan aangegeven op Fourstack omdat er een deel van de bandbreedte wordt gereserveerd voor TV.
Ik heb een verbinding waar volgens fourstack Maximaal 55Mbit mogelijk is. Sluit ik een Experiabox aan, dan kan de verbinding maximaal 85Mbit leveren. Het profiel van de lijn is 55Mbit. (Oude wijkcentrale, dus kan niet hoger)
Sluit ik vervolgens een Fritzbox aan, dan kan die lijn ineens maar maximaal 65Mb halen. Nog steeds hoger dan die 55Mb, dus ik merk er niets van. In jouw geval kan die Fritzbox dus de beperking zijn.
Wat ook nog mogelijk is is dat de Fritzbox verbinding maakt met profiel 17a en de Experiabox op profiel 8b. Op langere lijnen wordt sneller profiel 8b ingezet, waardoor de snelheid iets hoger zal zijn dan met profiel 17a. Profiel 17a heeft op kortere lijnen vaak weer een hogere snelheid.
Maar nu ik bovenstaande verhaal nogmaals heb gelezen, denk ik dat er ook iets mis kan zijn met je lijn, zoals Barre ook al aangeeft.
[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 25-09-2019 08:57 ]
Dank je voor je reactie, en voor de tip voor een haalbaarheid onderzoek. Er komt inderdaad veel nieuwbouw. Niet alleen in de Mauritsstraat achter ons huis. Maar ook aan de kop van onze straat aan de provinciale weg komen 67 koopappartementen.Barre73 schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:16:
[...]
De panden met deze postcode zitten aangesloten op kabelverdeler ZD-C-EB. Die staat helaas niet op de planning voor upgrade. Wat wel gaat gebeuren is een flinke nieuwbouw die pal achter jullie woningen wordt gebouwd (Mauritsstraat) en die worden allemaal voorzien van FttH. Tegen die tijd zou het kunnen lonen om een Haalbaarheidsonderzoek aan te vragen om te zien hoe duur het zou zijn om een FttH aansluiting te kunnen krijgen.
Tja wat die monteur betreft, het was een echte vakman. Ik vermoed dat er gewoon een spraakverwarring is geweest tussen hem en een collega. Hij had het over "kabelwerk" en trok daar op mogelijk de verkeerde conclusie. Dan kan makkelijk, mocht hier de Maurtisstraat en de provinciale weg FttH komen dan zou het zomaar kunnen dat, dat glas vlak langs onze straatkasten komt. We zien het wel.
[ Voor 20% gewijzigd door tubejack op 25-09-2019 12:01 ]

Ze bieden ook VPlus (200/20) aan voor € 37,50 met eenmalige aansluitkosten van € 50,00
[ Voor 11% gewijzigd door chris-drielsma op 28-09-2019 09:30 ]
Waar heb je die informatie vandaan? Kan het namelijk niet vinden op hun site.chris-drielsma schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:28:
Ik kwam met toeval dit aanbod tegen van Cheapconnect :
[Afbeelding]
Ze bieden ook VPlus (200/20) aan voor € 37,50 met eenmalige aansluitkosten van € 50,00
Ik woon zelf aan de Provincialeweg en die koopappartementen worden letterlijk op een steenworp afstand van mijn huis gebouwd.tubejack schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:08:
[...]
Dank je voor je reactie, en voor de tip voor een haalbaarheid onderzoek. Er komt inderdaad veel nieuwbouw. Niet alleen in de Mauritsstraat achter ons huis. Maar ook aan de kop van onze straat aan de provinciale weg komen 67 koopappartementen.
Tja wat die monteur betreft, het was een echte vakman. Ik vermoed dat er gewoon een spraakverwarring is geweest tussen hem en een collega. Hij had het over "kabelwerk" en trok daar op mogelijk de verkeerde conclusie. Dan kan makkelijk, mocht hier de Maurtisstraat en de provinciale weg FttH komen dan zou het zomaar kunnen dat, dat glas vlak langs onze straatkasten komt. We zien het wel.
Hoop echt dat dit ook in jouw/mijn (en onze buren natuurlijk) voordeel zal zijn.
Met mijn 57 down en 13 up pairbonding heb ik niet veel te klagen, maar een wat snellere verbinding kan nooit kwaad
Staat nu ook op de site zo te zien. Ook 10% korting. Nog niet in het portal gekeken echterJeffrey87 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:26:
[...]
Waar heb je die informatie vandaan? Kan het namelijk niet vinden op hun site.
"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."
https://account.cheapconnect.net/internet.php?page=checkerPloon schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:06:
[...]
Staat nu ook op de site zo te zien. Ook 10% korting. Nog niet in het portal gekeken echter
Het lijkt er verdacht veel op dat als je nog geen xDSL hebt je onderstaande gegevens niet krijgt niet zien. Maar heb je wel al xDSL dan krijg je de locatie van je ISRA punt te zien. Maar ook het service ID en hoeveel aderparen er aanwezig zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door slaay op 02-10-2019 12:07 ]
Dich bis echt unne foëzen haas
Die spel- en taalfouten op de site van Cheapconnect worden alleen wel steeds gruwelijker zeg.
Nu te vinden via:Jeffrey87 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:26:
[...]
Waar heb je die informatie vandaan? Kan het namelijk niet vinden op hun site.
https://www.cheapconnect.nl/internet/
Maar ik vind de prijsstelling voor internet only niet interessant.
MeeeeehJoosie200 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:30:
[...]
Nu te vinden via:
https://www.cheapconnect.nl/internet/
Maar ik vind de prijsstelling voor internet only niet interessant.
Door een technische reden is er momenteel geen informatie beschikbaar over de diensten op jouw adres. Probeer het later aub opnieuw. Mocht je al weten welke snelheid mogelijk is op jouw adres kun je altijd registeren en bestellen
www.google.nl
Oops! Postcode check was druk gebruikt en duurde daardoor langer voordat je antwoord kreeg. We hebben dit nu sterk verbeterd, thanks!
Had gehoopt dat het misschien een alternatief zou zijn voor xs4all/KPN.
Ik wil mijn Zyxel 3500 weer gaan gebruiken aangezien deze rack mountable is. Echter vraag ik me af of ik hiervoor platte telefoonkabel kan gebruiken? Heb altijd begrepen dat plat slechtere kwaliteit is dan rond maar met de kabels die ik in huis heb haal ik het net niet. Platte kabel is genoeg te koop maar ronde kabel is lastig te vinden/te krijgen.
Iemand ervaring met de kwaliteit van een dsl verbinding met gebruik van platte telefoon kabel?
Blauw en blauw-wit om precies te zijn...BAJansen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:00:
Als je geen geschikte telefoonkabel kunt vinden kun je ook altijd telefoonstekkers op twee aders van een gewone netwerkkabel krimpen.
Dat maakt toch niet perse uit welke je pakt als ze maar aan beide kanten maar dezelfde kleuren hebben ?
2250 WP Zuid PVoutput
Klopt!MdO82 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:37:
Dat maakt toch niet perse uit welke je pakt als ze maar aan beide kanten maar dezelfde kleuren hebben ?
Ik heb hier een splitter in de meterkast waarbij de volgende draden zijn gebruikt van 3 kabels :
- Orange/Oranje wit
- Blauw/Blauw wit
- Bruin/Bruin wit
Het is maar net wat je leuk vindt!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja en nee. Als er al een 'standaard' is (zoals de Y-kabel van de Fritz!Box) dan is het beter om die kleuren te hanteren. Zie bijvoorbeeld deze post waarin een telefoonkabel verlengd wordt met een standaard netwerkkabel.
Ja en nee.... Sowieso is het van belang om ervoor te zorgen dat je een aderpaar gebruikt en niet twee aders uit verschillende paartjes. Daarnaast zijn de verschillende aderparen wel degelijk enigszins verschillend, ze zijn namelijk met verschillende spoed getwist. Hoewel de eigenschappen van de verschillende paren dicht genoeg bij elkaar liggen dat ze waarschijnlijk allemaal zonder grote problemen werken kan het zomaar zijn dat de eigenschappen van het blauwe paar daardoor het meest gunstig zijn voor DSL gebruik. Ik weet niet of dat inderdaad zo is maar ik neem aan dat Barre73 niet zomaar iets roept maar daar een onderbouwing voor heeft.MdO82 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:37:
[...]
Wikipedia: Category 5 cable
[ Voor 6% gewijzigd door ToTheBone op 03-10-2019 10:22 ]
Inderdaad, alhoewel het hier wellicht minder spannend is.ToTheBone schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:17:
[...]
Ja en nee.... Sowieso is het van belang om ervoor te zorgen dat je een aderpaar gebruikt en niet twee aders uit verschillende paartjes. Daarnaast zijn de verschillende aderparen wel degelijk enigszins verschillend, ze zijn namelijk met verschillende spoed getwist. Hoewel de eigenschappen van de verschillende paren dicht genoeg bij elkaar liggen dat ze waarschijnlijk allemaal zonder grote problemen werken kan het zomaar zijn dat de eigenschappen van het blauwe paar daardoor het meest gunstig zijn voor DSL gebruik. Ik weet niet of dat inderdaad zo is maar ik neem aan dat Barre73 niet zomaar iets roept maar daar een onderbouwing voor heeft.
Wikipedia: Category 5 cable
Ik heb een tijd geleden een verzorgingshuis laten aansluiten op koper. Daarbij kwam de hoofdkabel de kelder in en hebben ze daarna de aderparen van die hoofdkabel (blauw en rood) voor elke kamer verbonden aan de interne UTP bekabeling die er al wel zat. Dat moest op blauw/blauw-wit zodat men in de kamer bij het insteken van de RJ-41 stekker (waarmee je het modem verbindt met het ISRA punt) in de UTP wandcontactdoos ook verbinding kreeg.
De UTP wandcontactdoos werd daarmee feitelijk een ISRA punt.
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 03-10-2019 12:07 ]
Wij op een zijstraat, de Marga Klompestraat en halen 40 om 5,5. Het heeft in de afgelopen 3 jaar dat wij pair-bonding hebben, nog niet zo goed gewerkt. De monteur heeft er echt werk van gemaakt door 2 storingsvrije aderparen uit te zoeken. Er zit maar een meter qua lengte verschil in volgen de Fritzbox. En dat over 1618 meter! Het kan dus wel, als zo' n monteur de tijd krijgt.Guzanni schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:10:
[...]
Ik woon zelf aan de Provincialeweg en die koopappartementen worden letterlijk op een steenworp afstand van mijn huis gebouwd.
Hoop echt dat dit ook in jouw/mijn (en onze buren natuurlijk) voordeel zal zijn.
Met mijn 57 down en 13 up pairbonding heb ik niet veel te klagen, maar een wat snellere verbinding kan nooit kwaad
Op de SBG3500 krijg ik (met verschillende kabels die ik nog had liggen) netjes attainable van 110mbit per lijn. Net als op de fritzbox. Maar de daadwerkelijke snelheid is vele malen lager. 76 en 86 per lijn.
Met de fritzbox haal ik netjes 200+ maarja die is niet rack mountable.
Iemand een idee/advies behalve weer een ticket naar Zyxel?
Bonding staat default uit en dat was ik even vergeten. Heel vreemd allemaal.
Andere firmware lukt niet melding
“Device is out of memory”
Volgens fourstack zou ik 60mb moeten halen maar in de praktijk is dat 20mb. Niet meer van deze tijd is dat.
Na onderzoek van KPN zou er een bridged tap moeten zijn in huis, het modem zit alleen direct op het ISRA punt. Het ISRA punt zit direct aan een zwarte dikke (teer?) kabel die in de kelder door de fundering gaat. Ik heb het ISRA punt al even open gehaald om te kijken of daar nog een oude doorverbinding zit maar die kan ik niet ontdekken.
Is het mogelijk dat deze tap ergens anders zou kunnen zitten?
Volgens KPN is dat niet mogelijk en ze blijven daarom vasthouden aan de eerdere conclusie waardoor we nu in patstelling zitten.
[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 05-10-2019 14:51 . Reden: Typo ]
Je gebruikt de verkeerde termen!Sethro schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:27:
Na onderzoek van KPN zou er een bridge tab moeten zijn in huis, het modem zit alleen direct op het ISRA punt. Het ISRA punt zit direct aan een zwarte dikke (teer?) kabel die in de kelder door de fundering gaat. Ik heb het ISRA punt al even open gehaald om te kijken of daar nog een oude doorverbinding zit in de doos maar die kan ik niet ontdekken.
Is het mogelijk dat deze tab ergens anders zou kunnen zitten?
Volgens KPN is dat niet mogelijk en ze blijven daarom vasthouden aan de eerdere conclusie waardoor we nu in padstelling zitten.
Zie Wildfire in "Het grote xDSL-topic" als voorbeeld.
@Wildfire kan je vast wel helpen
En het is patstelling en heeft dus niks met kikkers te maken...
Ik papegaai alleen de info na die ik van mijn provider heb ontvangen :-) @Wildfire zal ik ook even een DM sturen.nero355 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:47:
[...]
Je gebruikt de verkeerde termen!
Zie Wildfire in "Het grote xDSL-topic" als voorbeeld.
@Wildfire kan je vast wel helpen
En het is patstelling en heeft dus niks met kikkers te maken...![]()
Toen ie per ongeluk op 1 lijn stond haalde ik bij Line Rate Downstream 110.
Lijkt er dus op dat er iets in de bonding van de lijnen mis gaat. Op dit moment heb ik PhyR DS aanstaan dit staat per default aan. Kan eventueel uit maar maakt bij testen niet echt verschil. Lijn blijft haken op deze waardes.
Lijn 0:
============================================================================
VDSL Training Status: Showtime
Mode: VDSL2 Annex B
VDSL Profile: Profile 17a
Traffic Type: PTM Mode
Link Uptime: 0 day: 0 hour: 35 minutes
VDSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 33.030 Mbps 80.028 Mbps
Actual Net Data Rate: 33.031 Mbps 80.029 Mbps
Trellis Coding: ON ON
SNR Margin: 5.8 dB 14.6 dB
Actual Delay: 0 ms 0 ms
Transmit Power: - 1.6 dBm 12.6 dBm
Receive Power: -12.5 dBm 0.4 dBm
Actual INP: 77.0 symbols 80.0 symbols
Total Attenuation: 0.0 dB 11.8 dB
Attainable Net Data Rate: 33.760 Mbps 111.409 Mbps
VDSL Band Status U0 U1 U2 U3 D1 D2 D3
Line Attenuation(dB): 2.5 11.1 16.7 N/A 7.3 14.7 23.2
Signal Attenuation(dB): 2.5 10.6 15.7 N/A 8.9 14.6 23.1
SNR Margin(dB): 5.3 5.8 5.9 N/A 14.6 14.7 14.6
Transmit Power(dBm):-13.4 - 6.9 - 3.3 N/A 8.4 7.7 7.2
VDSL Counters
Downstream Upstream
Since Link time = 35 min 31 sec
FEC: 8 442
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 7 min 54 sec
FEC: 0 97
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 0 195
Latest 1 day time = 37 min 54 sec
FEC: 8 442
UAS: 142 142
Previous 1 day time = 0 sec
FEC: 0 0
Lijn 1:
Line Rate: 33.030 Mbps 76.780 Mbps
Actual Net Data Rate: 33.031 Mbps 76.781 Mbps
SNR Margin: 6.6 dB 15.7 dB
Transmit Power: - 1.6 dBm 12.5 dBm
Receive Power: -12.0 dBm 0.7 dBm
Actual INP: 73.0 symbols 69.0 symbols
Total Attenuation: 0.0 dB 12.0 dB
Attainable Net Data Rate: 34.583 Mbps 110.472 Mbps
Line Attenuation(dB): 2.2 10.6 15.8 N/A 7.5 14.9 22.7
Signal Attenuation(dB): 2.2 9.8 14.9 N/A 8.8 14.8 22.6
SNR Margin(dB): 7.1 6.5 6.7 N/A 15.7 15.6 15.8
Transmit Power(dBm):-13.7 - 6.7 - 3.5 N/A 8.6 8.0 6.8
VDSL Counters
Downstream Upstream
Since Link time = 35 min 25 sec
FEC: 52 332
Latest 15 minutes time = 9 min 25 sec
FEC: 34 94
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 18 150
Latest 1 day time = 39 min 25 sec
FEC: 52 332
UAS: 239 239
Previous 1 day time = 0 sec
FEC: 0 0
Alles is rackmountable:Kasper1985 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:47:
Met de fritzbox haal ik netjes 200+ maarja die is niet rack mountable.

En om daarom nu een veel lagere snelheid te hebben...
bonding staat inderdaad standaard uit, weet je zeker dat deze nu wel aanstaat?
Een 'bridged tap' kan ook buitenshuis zitten, alhoewel binnenshuis veel waarschijnlijker.Sethro schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:27:
Even van jullie kennis en ervaring gebruik maken.
Volgens fourstack zou ik 60mb moeten halen maar in de praktijk is dat 20mb. Niet meer van deze tijd is dat.
Na onderzoek van KPN zou er een bridged tap moeten zijn in huis, het modem zit alleen direct op het ISRA punt. Het ISRA punt zit direct aan een zwarte dikke (teer?) kabel die in de kelder door de fundering gaat. Ik heb het ISRA punt al even open gehaald om te kijken of daar nog een oude doorverbinding zit maar die kan ik niet ontdekken.
Is het mogelijk dat deze tap ergens anders zou kunnen zitten?
Volgens KPN is dat niet mogelijk en ze blijven daarom vasthouden aan de eerdere conclusie waardoor we nu in patstelling zitten.
Ik heb al eens aangetroffen dat in een kabelverdeler twee lijnen op 1 aansluitingen zaten. De 'extra' verbinding werkt als het ware als een antenne en geeft verstoringen op de andere lijn. Stomme fout van een monteur. Dit meette als een bridged tap. Situatie hersteld en de bridged tap meting verdween.
Ik zeg niet dat dit hier ook het geval is, maar het geeft aan dat een bridged tap niet altijd binnenshuis zit...
[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 06-10-2019 00:16 ]
Long story short, er is door een monteur naar mijn ISRA-aansluiting gekeken en vervolgens ook naar het ISRA-punt die ons pand binnenkomt; blijkt er pair bonding mogelijk te zijn. Op naar 60/70Mbit/s down
Dit lijken beiden vectoring lijnen. Attainable Net geeft max haalbaar van 110/33 maar je Actualiteit Net maar 80/30. De hoge noise margin op je downstream in combinatie met bovenstaand verschil lijkt er op te duiden dat SRA uit staat, zoek daar eens naar de GUI en zet het aan.Kasper1985 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:47:
Is er iemand die hier wijs uit kan worden? Wijst hier iets op een verklaring voor de lage(re) snelheid?
Lijkt er dus op dat er iets in de bonding van de lijnen mis gaat. Op dit moment heb ik PhyR DS aanstaan dit staat per default aan. Kan eventueel uit maar maakt bij testen niet echt verschil. Lijn blijft haken op deze waardes.
Lijn 0:
Line Rate: 33.030 Mbps 80.028 Mbps
Actual Net Data Rate: 33.031 Mbps 80.029 Mbps
SNR Margin: 5.8 dB 14.6 dB
Transmit Power: - 1.6 dBm 12.6 dBm
Receive Power: -12.5 dBm 0.4 dBm
Actual INP: 77.0 symbols 80.0 symbols
Total Attenuation: 0.0 dB 11.8 dB
Attainable Net Data Rate: 33.760 Mbps 111.409 Mbps
Line Attenuation(dB): 2.5 11.1 16.7 N/A 7.3 14.7 23.2
Signal Attenuation(dB): 2.5 10.6 15.7 N/A 8.9 14.6 23.1
SNR Margin(dB): 5.3 5.8 5.9 N/A 14.6 14.7 14.6
Transmit Power(dBm):-13.4 - 6.9 - 3.3 N/A 8.4 7.7 7.2
============================================================
Lijn 1:
Line Rate: 33.030 Mbps 76.780 Mbps
Actual Net Data Rate: 33.031 Mbps 76.781 Mbps
SNR Margin: 6.6 dB 15.7 dB
Transmit Power: - 1.6 dBm 12.5 dBm
Receive Power: -12.0 dBm 0.7 dBm
Actual INP: 73.0 symbols 69.0 symbols
Total Attenuation: 0.0 dB 12.0 dB
Attainable Net Data Rate: 34.583 Mbps 110.472 Mbps
Line Attenuation(dB): 2.2 10.6 15.8 N/A 7.5 14.9 22.7
Signal Attenuation(dB): 2.2 9.8 14.9 N/A 8.8 14.8 22.6
SNR Margin(dB): 7.1 6.5 6.7 N/A 15.7 15.6 15.8
Transmit Power(dBm):-13.7 - 6.7 - 3.5 N/A 8.6 8.0 6.8
============================================================
Heb je een ISDN-lijn? Zo nee, dan moet Annex A worden gekozen. Zo ja, dan zou ik onmiddellijk overstappen naar POTS omdat ISDN uitgefaseerd wordt.Kasper1985 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:47:
Is er iemand die hier wijs uit kan worden? Wijst hier iets op een verklaring voor de lage(re) snelheid?
Lijn 0:
You only live once, so live to the max's
Het komt wel terug in de datasheet van de 3500NB, maar nergens in de handleiding/changelogs. als je een enkele lijn aansluit en bonding uitschakeld haal je dan een Actual Net van 111/33 ? Vrees dat het ding enkel SRA doet op een enkele lijnKasper1985 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:04:
@MORCIK Nee geen ISDN. dit viel mij ook al op. Er komt verder nergens ISDN voor in de GUI dus ik *denk* dat in dit geval annex B bonding betekent. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
@sjaft SRA of iets soortgelijks zie ik nergens terug in de GUI. Ik zal eens navraag doen bij Zyxel
Er ligt een ticket bij Zyxel en ik ga er ook even achteraan bellen vandaag
Update: Zoals verwacht gaat de communicatie met Zyxel weer zeer moeizaam. Ze moeten overleggen met HQ in Taiwan dus ga ervanuit dat ik voorlopig geen oplossing krijg.
[ Voor 39% gewijzigd door Kasper1985 op 07-10-2019 17:46 ]
Welke versie van de SBG3500 heb je?Kasper1985 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:04:
@MORCIK Nee geen ISDN. dit viel mij ook al op. Er komt verder nergens ISDN voor in de GUI dus ik *denk* dat in dit geval annex B bonding betekent. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
SBG3500-N: 2 x RJ-11 connectors for VDSL2/ADSL2+ over POTS
SBG3500-NB: 1 x RJ-45 connector for VDSL2/ADSL2+ over ISDN
ftp://ftp2.zyxel.com/SBG3500-N/firmware/
Begin vorig jaar heeft Zyxel een firmware gemaakt en beschikbaar gesteld voor mij om de bridge mode te fixen. Maar deze fix is helaas niet meegenomen in deze nieuwe firmware.
Ik heb toen ook het snelheidsprobleem gemeld maar daar hebben ze toen niks mee gedaan.
Op dit moment is de fritzbox weer in gebruik.
[ Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 07-10-2019 21:51 ]
Hieronder de officiele quote van Zyxel HQ Taiwan
"This problem is related to the chipset limitation on the SBG3500.
The SBG3500 uses the 63168 chip with A2pvbFxxxx modem code and this chip only supports bounding rate 160 (2x80)Mbps."
Wat is het maximum van de 3600?Kasper1985 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:49:
Een update rond de Zyxel SBG3500. Heb net antwoord gekregen op mijn ticket. Blijkbaar is de max snelheid 160mbit/sec en is dit een hardware limitatie door de gebruikte chipset. Wees dus gewaarschuwd als je deze overweegt te kopen voor een DSL bonding lijn met een maximum aangeboden snelheid van boven de 2x80mbit/sec.
Hieronder de officiele quote van Zyxel HQ Taiwan
"This problem is related to the chipset limitation on the SBG3500.
The SBG3500 uses the 63168 chip with A2pvbFxxxx modem code and this chip only supports bounding rate 160 (2x80)Mbps."
Op deze pagina wordt de 3600 vergeleken met de 3500..
ftp://ftp2.zyxel.com/SBG3...asheet/SBG3600-N000_5.pdf
Grote kans dat dezelfde chipset en modem gebruikt wordt.
Het gaat maar om een kleine verhoging: 100Mbit --> 120Mbit
Niks spannends verder, maar vroeg me af of dat landelijk is, of dat ze tijdelijk aan wat knoppen zitten te draaien

Voor de oplettende kijker: het is inderdaad een oudere speedtest. Momenteel niet thuis maar ik kan zien dat het modem nog steeds op 50Mb verbonden is.
Vooral die lage latency lijkt mij heerlijk. Zelfs lager dan coax hier (13ms).
[ Voor 100% gewijzigd door krakendmodem op 16-10-2019 21:10 ]
Bundel van Rood en Blauw en een bundel van bruin en wit. Hoe sluit ik die dan aan op een RJ11 kabel voor het modem straks? Wat is de aansluit volgorde? Heb een filmpje op de KPN site bekeken maar die hebben het alleen over een rode en blauwe draad en volgens mij heb ik je dan alle 4 nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 18-10-2019 11:52 ]
Jij hoeft niks te doen. Als je een bonded abonnement krijgt dan moet er een monteur komen die jouw ISRA punt aanpast. Als het punt in je woonkamer werkelijk het ISRA punt is (kan ook in meterkast of ergens anders zitten) dan zorgt de monteur ervoor dat je een nieuwe opbouw op die ISRA krijgt. Daarbij zijn beide aderparen keurig verdeeld over twee uitgaande RJ-11 poortjes. Je krijgt er een Y-kabeltje bij die dan in de Experiabox gaat en klaar.jongetje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:51:
Ik wil misschien overstappen naar DSL. Aangezien ik volgens fourstack rond de 27Mbit haal op een enkele verbinding wil ik naar KPN zodat ik met Bonded DSL een 50Mbit abonnement kan afsluiten. Nu komen er in een doos in de woonkamer 4 draden binnen:
Bundel van Rood en Blauw en een bundel van bruin en wit. Hoe sluit ik die dan aan op een RJ11 kabel voor het modem straks? Wat is de aansluit volgorde? Heb een filmpje op de KPN site bekeken maar die hebben het alleen over een rode en blauwe draad en volgens mij heb ik je dan alle 4 nodig.
ISRA punt:

Schema:

Nu wachten op een mooie aanbieding, hopelijk met black friday. Weet ik dat ik iig de juiste draden al heb liggen.
Pas geleden werd de KPN-kabel in onze straat omgelegd vanwege werkzaamheden. Maar hoe weten de monteurs welke aderpaar op welke ader moet komen? In een bundel kunnen er namelijk een hoop aderparen voor een hoop huizen zijn, en daarnaast bestaat een paar per huis uit (ik geloof) 4 stuks.
Hoe 'knopen' ze de juiste aders bij elkaar?
Stel je eens voor dat je opeens internet van de buren hebt (als ze eenzelfde abo en router hebben). En volgens mij heeft elke ISP met een DSL-signaal een verschillende VPI/VCI waarde toch?
[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 19-10-2019 16:21 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
De aderparen zitten allemaal op een bepaalde volgorde in bundels, beetje ingewikkeld maar de jongens (en meiden) die met de grondkabels werken doen dat dagelijks.AW_Bos schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:16:
Toch even een interessante vraag:
Pas geleden werd de KPN-kabel in onze straat omgelegd vanwege werkzaamheden. Maar hoe weten de monteurs welke aderpaar op welke ader moet komen? In een bundel kunnen er namelijk een hoop aderparen voor een hoop huizen zijn, en daarnaast bestaat een paar per huis uit (ik geloof) 4 stuks.
Hoe 'knopen' ze de juiste aders bij elkaar?
Stel je eens voor dat je opeens internet van de buren hebt (als ze eenzelfde abo en router hebben). En volgens mij heeft elke ISP met een DSL-signaal een verschillende VPI/VCI waarde toch?
Tijdens mijn opleiding tot monteur heb ik die gasten ook met hun opleiding bezig gezien. Ze waren zo'n kabel helemaal aan het uitpluizen, letterlijk in een zandbak om de praktijk te simuleren
[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 19-10-2019 16:58 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Wildfire op 19-10-2019 16:57 ]
Wellicht ten overvloede, maar geeft fourstack wel aan dat bonding mogelijk is? Zo niet dan gaat kpn je geen bonding leveren.. alleen xs4all laat aderparen in lassen vziwjongetje schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:51:
Ik wil misschien overstappen naar DSL. Aangezien ik volgens fourstack rond de 27Mbit haal op een enkele verbinding wil ik naar KPN zodat ik met Bonded DSL een 50Mbit abonnement kan afsluiten. Nu komen er in een doos in de woonkamer 4 draden binnen:
Ja dat geeft fourstack aan en ik heb ook 2 aderparen dus neem aan dat het geen probleem is.ExiZTeNcE schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:30:
[...]
Wellicht ten overvloede, maar geeft fourstack wel aan dat bonding mogelijk is? Zo niet dan gaat kpn je geen bonding leveren.. alleen xs4all laat aderparen in lassen vziw
Denk aan iets zoals dit:AW_Bos schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:54:
@Wildfire Gaat dat op nummers, of kleurcodering? Het herkennen van de kabels zal vast geen rocket-science zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door Wildfire op 19-10-2019 21:03 ]
Heeeeel lang geleden was het zo :AW_Bos schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:16:
En volgens mij heeft elke ISP met een DSL-signaal een verschillende VPI/VCI waarde toch?
KPN : 48/8 PPPoA
BBNed : 35/0 Bridged LLC
Versatel : 34/0 Bridged LLC
Hoe het nu zit weet ik effe niet meer, maar bovenstaande is me ooit lang geleden bijgebleven en eigenlijk vraag ik me nu af hoe ik deze nutteloze info weer uit mijn kop krijgt...
Dat valt nog mee, ik weet het eerste WiFi wachtwoord van de Siemens Experiabox die we bij InternetPlusBellen kregen nog. 26 letters en cijfers door elkaar gehusseld.nero355 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 00:26:
[...]
Heeeeel lang geleden was het zo :
KPN : 48/8 PPPoA
BBNed : 35/0 Bridged LLC
Versatel : 34/0 Bridged LLC
Hoe het nu zit weet ik effe niet meer, maar bovenstaande is me ooit lang geleden bijgebleven en eigenlijk vraag ik me nu af hoe ik deze nutteloze info weer uit mijn kop krijgt...
Goeie tijd
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Altijd gebruikt om op een makkelijke manier gegevens op te halen over welke snelheden beschikbaar zijn, maar nu kan dat ineens niet meer.
Eventueel iemand die ook een goed alternatief kent?
https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/moppentappers schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:49:
Heeft iemand toevallig ook gezien dat fourstack niet meer werkt?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
Altijd gebruikt om op een makkelijke manier gegevens op te halen over welke snelheden beschikbaar zijn, maar nu kan dat ineens niet meer.
Eventueel iemand die ook een goed alternatief kent?
En als je dan gegevens invult krijg je "Failed to open TCP connection to xdsl2.kpn.com:80 (getaddrinfo: No address associated with hostname)"

Minuut later krijg ik geen foutmelding meer te zien...hmm..
[ Voor 8% gewijzigd door slaay op 06-11-2019 10:17 . Reden: Minuut later geen foutmelding meer ]
Hier werkt hij prima?slaay schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:14:
[...]
En als je dan gegevens invult krijg je "Failed to open TCP connection to xdsl2.kpn.com:80 (getaddrinfo: No address associated with hostname)"
Hier geen last vanslaay schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:14:
[...]
www.google.nl
Voor sommige providers zijn er losse xDSL topics, problemen met die providers bij voorkeur bespreken in die topics:
- ~[KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- ~[KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- Tweak (DSL) ervaringen topic - Deel 26
- ~[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20
- [Online.nl] Ervaringen & Discussie - Deel XXI
- ~[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2
- ~[Oxxio] Ervaringen & Discussie
- ~[XS4all xDSL] Ervaringen en discussies - Deel 2
- [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Check via Fourstack welke maximaal haalbare snelheid KPN aangeeft op jouw adres.