Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26
Done! :)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Ja zo snel kon ik niet :*) maar prima toevoeging idd voor het koper draadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Helaas is de KPN compleet versie inmiddels ook defect na invulling van postcode. Hopelijk tijdelijk, anders is het over met de pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

krakendmodem schreef op donderdag 7 november 2019 @ 06:43:
Helaas is de KPN compleet versie inmiddels ook defect na invulling van postcode. Hopelijk tijdelijk, anders is het over met de pret.
Werkt hier anders prima.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Lol, inderdaad, nu wel weer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

De ene keer doet ie het wel dan weer niet.
De ene keer geeft ie aan dat er een upgraden komt in december en dan weer niet.
Gaat weer lekker met de site.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46
@timmie1, @Meauses , @rolandos582 @RobinF

Misschien is het de moeite waard om deze post te noemen in de topic start? Zeker als het kopje IS/RA ooit uitgebreid wordt... O-)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26
The Zep Man schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:05:

Misschien is het de moeite waard om deze post te noemen in de topic start? Zeker als het kopje IS/RA ooit uitgebreid wordt... O-)
Zeker een goede post, maar vind hem lastig om te plaatsen als zijnde een oplossing die voor iedereen werkt omdat de providers deze creativiteit niet zullen ondersteunen.
Misschien daarom een idee voor een kopje 'creatieve Tweakers oplossingen' in de startpost?
Wat denken jullie @timmie1 @rolandos582 @RobinF

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

chucky666 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:38:
De ene keer doet ie het wel dan weer niet.
De ene keer geeft ie aan dat er een upgraden komt in december en dan weer niet.
Gaat weer lekker met de site.
Ik kreeg ook net de "Failed to open TCP connection to xdsl2.kpn.com:80 (getaddrinfo: No address associated with hostname)"

Ik denk dat er een servertje staat te roken of te zweten.... :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Werkt hier prima op dit moment en vertelt me duidelijk dat ik het nog effe bij mijn glasvezel verbinding moet houden! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Mijn Fritzbox gaf aan dat de upload is ingekakt van 7,5Mbit/s naar 3,4Mbit/s :( Download is iets gestegen van 29,5Mbit/s naar 31,0Mbit/s.

Die kleine snelheidsupgrade maakt mij niks uit maar is er iets te doen aan de uploadsnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
DaMarcus schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:16:
Mijn Fritzbox gaf aan dat de upload is ingekakt van 7,5Mbit/s naar 3,4Mbit/s :( Download is iets gestegen van 29,5Mbit/s naar 31,0Mbit/s.

Die kleine snelheidsupgrade maakt mij niks uit maar is er iets te doen aan de uploadsnelheid?
Ben je toevallig van VDSL profiel 8b naar 17a gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Jeffrey87 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:17:
[...]

Dit lijkt er wel op zo te zien. Ik dacht hier ook al aan.

Waarschijnlijk is de lengte van de lijn dan net op een punt dat de DSLAM de verbinding toch op 17a probeert zetten. Dat terwijl de latency meestal iets lager is op 8b en de snelheid upstream weer hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Jeffrey87 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:17:
[...]

krakendmodem schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:09:
[...]

Dit lijkt er wel op zo te zien. Ik dacht hier ook al aan.

Waarschijnlijk is de lengte van de lijn dan net op een punt dat de DSLAM de verbinding toch op 17a probeert zetten. Dat terwijl de latency meestal iets lager is op 8b en de snelheid upstream weer hoger is.
Ik ben op 17a gebleven, daar is niks aan veranderd. Al gaf de max. DSLAM tot aan gisteravond 3,5Mbit/s up aan. Gek genoeg is de upload nu ook weer terug op zijn oude snelheid (7,5Mbit/s).

Met de Experiabox V10a haal ik hogere snelheden maar die wil ik er niet meer tussen hebben; binnenkort ga ik testen met de Fritzbox 7581 om te testen wat wat voor snelheden die uit de ljin weet te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

The Zep Man schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:05:

Goed om op te merken dat een RJ11-stekker 6 posities en 4 contacten heeft. In geval van de telling zou ik niet over pin maar positie spreken om verwarring te voorkomen.

In het kader van standaardisatie is het goed om te weten dat er op een telefoonlijn gesproken wordt over een aderpaar dat uit een A en B draad bestaat. Dat kan rood/blauw of oranje/wit zijn. Het geheel is stervormig getwist waardoor men van een stergroep spreekt. In geval van pairbonding heeft het sterk de voorkeur dat de lijn van A tot Z in een stergroep zit.

Nu zie ik dat jij de standaarden die in Wikipedia staan hebt gehanteerd:

Wikipedia: Registered jack

In de praktijk wordt bij het gebruik van ethernetkabel de A-draad verbonden met de volle kleur van het aderpaar en de B-draad met de halve kleur (soms geheel wit bij goedkope ethernetkabels). Ook is het van belang dat je bij telefonie de T568A-standaard hanteert in plaats van T568B die voor ethernet gebruikelijk is. Bij pairbonding wordt wel eens een ethernetkabel van 2 aderparen gebruikt die uit blauw/blauw-wit en oranje/oranje-wit bestaat, waarbij blauw voor aderpaar 1 staat en oranje voor aderpaar 2. A en B draad zitten dus nooit naast elkaar in een RJ11- of RJ45-stekker.

Overigens heeft het gebruik van CAT6 geen toegevoegde waarde bij telefonie. Theoretisch gezien doet het zelfs een afbreuk omdat je draadlengte toeneemt door de hogere spoed van het aderpaar. CAT5e is tot 100MHz en voldoet zelfs ruim voor V-Plus en toekomstige G.Fast standaarden. Een FTP-kabel kan wel van toegevoegde waarde zijn als extra afscherming. Verbind de aardedraad (drainwire) van de ethernetkabel met de aarde van het ISRA-punt voor zover dit mogelijk is, maar gebruik nooit vreemde aarde en maak zeker geen lus van telefoonaarde naar vreemde aarde omdat er anders mantelstroom ontstaat en je daardoor verder van huis bent.

Daarnaast is er STAPN58 die de volgende kleurenstandaard hanteert. De kleuren zijn x2 of gepaard met transparant met uitzondering van grijs.

Rood = aderpaar 1
Blauw = aderpaar 2
Geel = aderpaar 3
Groen = aderpaar 4
Zwart = aderpaar 5
Wit = aderpaar 6
Grijs = aarde

Het verwarrende is dat er in de praktijk wordt gesproken over aderpaar 1 voor zwart en aderpaar 2 voor wit. Dat komt omdat de aderparen 1 t/m 4 bedoeld zijn voor draadomroep wat allang niet meer in gebruik is. Dat neemt niet weg dat deze draden van pas kunnen komen als reserve-ader wat wel eens gebeurt als de andere aderparen defect zijn.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Goede toevoeging.

CAT6 had ik gebruikt omdat ik dat op voorraad had. Was ook maar enkele meters extra. En zoals genoemd is er geen snelheidsverschil geconstateerd met snelheidstesten.

De kleuren zijn gebaseerd op de Y-kabel van de Fritz!Box. Aangezien ik de KPN lijn nooit meer als telefoonlijn gebruikt zie worden heb ik besloten om deze kleuren te hanteren. Verder zijn de volgorde van de aders gebaseerd op wat in de enkele RJ11 connector van de Fritz!Box bij elkaar komt. In dit geval was het KISS, en het werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-RS4
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 07:18
Helaas krijgt de site vvdsl.robinflikkema.nl geen updates(https://vvdsl.robinflikkema.nl/upgrades.php) meer sinds netco-info site "down" is.

bovendien werkt https://vvdsl.diederik.it/ ook "niet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

[quote]Audi-RS4 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:20:
Helaas krijgt de site vvdsl.robinflikkema.nl geen updates(https://vvdsl.robinflikkema.nl/upgrades.php) meer sinds netco-info site "down" is.

bovendien werkt https://vvdsl.diederik.it/ ook "niet"[/quote]
Hebben we het toch onlangs over gehad :?

Zie Minaaj in "Het grote xDSL-topic" ;)

/EDIT :
Audi-RS4 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:41:
Je leest mijn bericht niet goed.. |:(
Blijkbaar hebben we het beiden over iets anders inderdaad... :$

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 23-11-2019 17:25 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Met een ander adres werkt de FPI tool wel maar de site van Robin niet meer. Die haalde automatisch data binnen van de vorige versie. Dat werkt nu niet meer dus.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Een update mbt de Draytek 2862B en dsl:

Ik heb deze week een tweedehands exemplaar op de kop getikt. Vond het voor deze prijs toch wel het experiment waard.

Vandaag binnen gekregen en dit keer heb ik zonder enig probleem een dsl verbinding. Het probleem van de resettende 2e lijn etc. zoals door zovelen hier ervaren lijkt dus opgelost. Of KPN heeft mijn DSLAM geupdate.

Wel een vreemd probleem wat ik niet kan plaatsen; Als ik een speedtest doe op https://www.xs4all.nl/speedtest/ doet de download het prima. Echter bij de upload test krijg ik een foutmelding. Dit ook op https://www.speedtest.net/ met de server van xs4all. Gebruik ik echter de KPN server dan doet de upload het wel (maar is de snelheid veel lager).

Ik heb de Draytek geconfigureert volgens dit document: https://www.draytek.nl/files/xDSL%20Bridging.pdf

Maar als MPoA met "full bridge" enabled zonder het taggen van een vlan. Het vlan wordt getagged op de Edgerouter en die zet ook de PPPoE op. De Edgerouter had binnen een seconde een IP en behalve het gekke upload probleem bij speedtests werkt het allemaal als een zonnetje.

Waarom toch een Draytek?

1. Rack mountable dus past netjes in de server kast achter slot en grendel

2. Zodra het bonded leverbaar is wil ik overstappen naar CheapConnect. Deze leveren geen modem

3. YOLO

[ Voor 8% gewijzigd door Kasper1985 op 22-11-2019 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audi-RS4
Je leest mijn bericht niet goed.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Oke na wat uren testen met verschillende firmwares nog een update mbt de Draytek Vigor 2862B(n).

Het probleem met de upload in speedtests kwam door het gebruik van een proxy. Dat trekt de speedtest van xs4all blijkbaar niet. Die van KPN wel. Zal misschien een veiligheids dingetje zijn? Leuke hier is dat proxy.xs4all.nl hetzelfde probleem geeft als mijn eigen proxy.

Ik heb nu de laatste firmware draaien met MDM1 die zou volgens de documentatie de beste performance moeten geven icm vectoring.

Alleen de upload snelheid blijft achter op de attainable upload snelheid. Misschien dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen?

Qua bekabeling heb ik de Y kabel van de Fritzbox gebruikt. Leek me beter dan de platte kabel die hierbij geleverd zat.

Dit ding is ten opzichte van de Zyxel een absolute verademing.

Edit: Zojuist even gebeld met xs4all. Ik dacht dat een dlm reset nut zou hebben door het geswitch van modems en steeds even offline gaan door nieuwe firmware etc.

Dlm blijkt geen nut te hebben op een vectoring lijn. Máár bij een meting kwam er een bridge tap en degraded contact naar voren. Woensdag komt er dus (helaas een Guidion) monteur om de boel te checken.

Ik merk verder helemaal niks behalve het grotere verschil tussen attainable en actual maar we zullen zien.

Edit2: Ik heb ter voorbereiding van het monteurs bezoek maar weer de Fritzbox in normale modem/router modus aangesloten. Dit is volgens de Fritzbox de DSLAM versie:

Broadcom
177.191

Met deze versie werkt de Draytek Vigor 2862B dus bevestigd wel. Al blijft de upload nog wat achter...

ATU-R Information
	LINE1     
        	Type:	VDSL2
        	Hardware:	Annex A
        	Firmware:	07-07-09-05-01-07
        	Power Mngt Mode:	DSL_G997_PMS_L0
        	Line State:	SHOWTIME
        	Running Mode:	17A
        	Vendor ID:	fe004452 41590000
ATU-C Information
       	Vendor ID:	b5004244 434db1bf [BDCM]
Line Statistics

Downstream            	Upstream                
Actual Rate	104630	Kbps	26415	Kbps
Attainable Rate	116456	Kbps	33078	Kbps
Path Mode	Fast	Fast
Interleave Depth	1	1
Actual PSD	-1.-3	dB	12. 6	dB
	Near End                 	Far End                   
Trellis	ON	ON
Bitswap	ON	ON
ReTx	1	 	1	 
SNR Margin	7	dB	10	dB
Attenuation	11	dB	10	dB
CRC	0	3244
FECS	0	s	6528	s
ES	0	s	628	s
SES	0	s	123	s
LOSS	0	s	0	s
UAS	123	s	159732	s
HEC Errors	0	0
RS Corrections	0	0
LOS Failure	0	0
LOF Failure	0	0
LPR Failure	0	0
NCD Failure	0	0
LCD Failure	0	0
NFEC	32	32
RFEC	16	16
LYSMB	16	16 

ATU-R Information
	     LINE2
        	Type:	VDSL2
        	Hardware:	Annex A
        	Firmware:	07-07-09-05-01-07
        	Power Mngt Mode:	DSL_G997_PMS_L0
        	Line State:	SHOWTIME
        	Running Mode:	17A
        	Vendor ID:	fe004452 41590000
ATU-C Information
       	Vendor ID:	b5004244 434db1bf [-----]
Line Statistics

Downstream            	Upstream                
Actual Rate	110647	Kbps	27557	Kbps
Attainable Rate	115896	Kbps	31416	Kbps
Path Mode	Fast	Fast
Interleave Depth	1	1
Actual PSD	-1.-6	dB	12. 6	dB
	Near End                 	Far End                   
Trellis	ON	ON
Bitswap	ON	ON
ReTx	1	 	1	 
SNR Margin	6	dB	8	dB
Attenuation	10	dB	10	dB
CRC	0	773
FECS	0	s	1468	s
ES	0	s	139	s
SES	0	s	22	s
LOSS	0	s	0	s
UAS	117	s	43439	s
HEC Errors	0	0
RS Corrections	0	0
LOS Failure	0	0
LOF Failure	0	0
LPR Failure	0	0
NCD Failure	0	0
LCD Failure	0	0
NFEC	32	32
RFEC	16	16
LYSMB	16	16 

[ Voor 38% gewijzigd door Kasper1985 op 23-11-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Wordt de upload bij DSL verbindingen die rechtstreeks aan de CO zijn aangesloten door KPN ergens door begrenst? En zo ja waarom?

Wij hebben een pair-bondend VDSL lijn. Sneller dan 40Mbit om 6Mbit is hier al jaren helaas niet mogelijk. Dus een sneller abonnement dan 50/5 ook niet. Als ik echter een snelheid test doe dan piekt de upload de 1e 2 seconden naar > 13Mbit om daarna weer terug te zakken naar 6Mbit/sec.

Staat er ergens nog een extra DSL profiel of zo? Wie weet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

tubejack schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:55:
Wordt de upload bij DSL verbindingen die rechtstreeks aan de CO zijn aangesloten door KPN ergens door begrenst? En zo ja waarom?

Wij hebben een pair-bondend VDSL lijn. Sneller dan 40Mbit om 6Mbit is hier al jaren helaas niet mogelijk. Dus een sneller abonnement dan 50/5 ook niet. Als ik echter een snelheid test doe dan piekt de upload de 1e 2 seconden naar > 13Mbit om daarna weer terug te zakken naar 6Mbit/sec.

Dat heet Caching en is waarschijnlijk de reden dat je die snelheid heel effe ziet :)
BAJansen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:47:
Dat is geen caching, dat zijn de buffers in je modem. Op het moment dat je verbinding niet intensief wordt gebruikt zijn die buffers (vrijwel) leeg. Start je dan een upload speedtest dan wordt dit buffer in korte tijd volledig gevuld omdat de verbinding tussen je testmachine en je modem een stuk sneller is dan tussen je modem en de testserver. Wanneer het buffer vol is kan ie slechts zo snel gevuld worden als dat ie leeg loopt en zie je de speedtest stabiliseren op je daadwerkelijke uploadsnelheid.
^^^^ Dat dus!

Kwam effe niet uit mijn woorden... :)

Verder is het gewoon maximaal 10 Mbps Upload als je op de Centrale aangesloten zit en 30 Mbps Upload via een kastje in de wijk!

[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 27-11-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:55
tubejack schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:55:

Kun je iets precieser zijn met de snelheidstest? Wat doe je dan?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Welke waardes staan er in je modem? Met welke snelheid is je lijn verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
MerijnB schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:37:
[...]

Kun je iets precieser zijn met de snelheidstest? Wat doe je dan?
Deze:

https://speedtest.gebruikers.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
krakendmodem schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:50:
Welke waardes staan er in je modem? Met welke snelheid is je lijn verbonden?
Verbonden↓ 45,7 Mbit/s↑ 5,2 Mbit/s. Maar daar gaat het niet om, het gaat om de pieken. Ik heb vandaag een uitgebreid gesprek gehad met de XS4ALL helpdesk, maar daar kwam ik niet verder dan wat ik al zelf wist wat de lijn betreft. Ik zoek eigen iemand die wat afweet van de DSL profielen die in de DSLAM gezet worden. Zijn die waardes de maximale waardes voor de klant qua upload? Ongeacht welk pakket ze uiteindelijk gekozen hebben.

Voorbeeld als je op een actieve straatkast zit krijg je 30 Mbit/sec upload ook al heb je maar een 50mbit/sec abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:55
Kan je niet echt helpen, maar dan kun je caching wel uitsluiten lijkt me 😊

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Deze speedtest geeft bij mij ook verkeerde waardes. Ik kom rond de 15Mb up, terwijl de lijn 10Mbit aankan. Dat zal die pieken verklaren.

Een speedtest van speedtest.net is wel accuraat, dan krijg ik netjes 51Mb down en 9.8Mb up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
krakendmodem schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:20:
[...]

Deze speedtest geeft bij mij ook verkeerde waardes. Ik kom rond de 15Mb up, terwijl de lijn 10Mbit aankan. Dat zal die pieken verklaren.

Een speedtest van speedtest.net is wel accuraat, dan krijg ik netjes 51Mb down en 9.8Mb up.
Ik krijg dan 40,5 om 4,7. De snelheid hoeft volgens mij niet het maximum te zijn wat de lijn kan. De download wordt meestal door de provider beperkt. De up- en download door het DSL profiel dat in de DSLAM staat.
Maar goed ik kom bij lange na, nog niet aan 2x 10Mbit/sec up.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 16:09
nero355 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:16:
[...]

Dat heet Caching en is waarschijnlijk de reden dat je die snelheid heel effe ziet :)

Verder is het gewoon maximaal 10 Mbps Upload als je op de Centrale aangesloten zit en 30 Mbps Upload via een kastje in de wijk!
Dat is geen caching, dat zijn de buffers in je modem. Op het moment dat je verbinding niet intensief wordt gebruikt zijn die buffers (vrijwel) leeg. Start je dan een upload speedtest dan wordt dit buffer in korte tijd volledig gevuld omdat de verbinding tussen je testmachine en je modem een stuk sneller is dan tussen je modem en de testserver. Wanneer het buffer vol is kan ie slechts zo snel gevuld worden als dat ie leeg loopt en zie je de speedtest stabiliseren op je daadwerkelijke uploadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
Die zegt dat ik een symetrische 55Mbit verbinding heb, terwijl het eigenlijk 100Mbit down en 30Mbit up is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:03
Vraagje, in januari gaan we verhuizen. Helaas geen glasvezel of VVDSL aangezien we direct op de wijkcentrale zitten.

Echter geeft fourstack ook geen bonding aan. Beide buren wel. Ook bij Xs4all geen hogere snelheid.
Zou het kunnen zijn dat door een alarmsysteem de tweede lijn niet zichtbaar is tbv pairbonding? Of is dat ver gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 12:38
ExiZTeNcE schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:01:
Zou het kunnen zijn dat door een alarmsysteem de tweede lijn niet zichtbaar is tbv pairbonding? Of is dat ver gezocht?
Waarschijnlijk is je vermoeden juist. Bij ons was het ook pas mogelijk om pairbonding aan te vragen nadat de analoge lijn - die nog aanwezig was op het tweede aderpaar - was opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Vraagje, in januari gaan we verhuizen. Helaas geen glasvezel of VVDSL aangezien we direct op de wijkcentrale zitten.

Echter geeft fourstack ook geen bonding aan. Beide buren wel. Ook bij Xs4all geen hogere snelheid.
Nee dat kan niet. Fourstack kijkt alleen naar de technische staat. Dus of er twee aderparen zijn. Zo ja, dan is pairbonding mogelijk. Als je dat wil kan het vervolgens niet omdat er eentje bezet is maar goed.. dat is op te lossen door dat op te zeggen en vrij te maken.
Maar in jouw geval is dat ene aderpaar gewoon niet ingelast. Of ooit wel maar door slechte performance omgezet naar het andere (waarbij de slechte is geblokkeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
tubejack schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:34:
[...]

Ik krijg dan 40,5 om 4,7. De snelheid hoeft volgens mij niet het maximum te zijn wat de lijn kan. De download wordt meestal door de provider beperkt. De up- en download door het DSL profiel dat in de DSLAM staat.
Maar goed ik kom bij lange na, nog niet aan 2x 10Mbit/sec up.
Hoever zit je van die central af? De snelheid zakt in naarmate de afstand groter wordt. Wat is de attainable snelheid in je modem?

Heb je het modem recent regelmatig van de stroom af gehad? Er zit op zo'n lijn "DLM" wat de lijn managed. Stel je haalt elke avond voor je naar bed gaat het modem van de stroom om wat geld te besparen dan kan DLM dat zien als instabiliteit. Dan schakelt ie soms terug in snelheid om stabiliteit te verhogen.

Verder zijn dingen thuis van belang. Hoelang is de kabel tussen het ISRA en je modem? Heb je deze verlengd met 20 meter platte bouwmarkt kabel dan doe je er goed aan om dit te verkorten of degelijke kabel te gebruiken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Als XS4ALL het vermoeden heeft dat er meer uit je lijn te halen valt dan nu het geval is dan doen ze meestal niet moeilijk en suren ze een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
Kasper1985 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:43:
[...]

Hoever zit je van die central af? De snelheid zakt in naarmate de afstand groter wordt. Wat is de attainable snelheid in je modem?

Heb je het modem recent regelmatig van de stroom af gehad? Er zit op zo'n lijn "DLM" wat de lijn managed. Stel je haalt elke avond voor je naar bed gaat het modem van de stroom om wat geld te besparen dan kan DLM dat zien als instabiliteit. Dan schakelt ie soms terug in snelheid om stabiliteit te verhogen.

Verder zijn dingen thuis van belang. Hoelang is de kabel tussen het ISRA en je modem? Heb je deze verlengd met 20 meter platte bouwmarkt kabel dan doe je er goed aan om dit te verkorten of degelijke kabel te gebruiken. Om maar een voorbeeld te noemen.

Als XS4ALL het vermoeden heeft dat er meer uit je lijn te halen valt dan nu het geval is dan doen ze meestal niet moeilijk en suren ze een monteur.
1600 meter, 23Mbit/sec per lijn en 2,5 up. Het modem staat 24/7 aan is direct op een ISRA 2 aangesloten. Die XS4ALL monteur is geweest en heeft 2 storingsvrije vrije aders uit gemeten op 1 heb ik zelfs geen FEC errors.
Dat is allemaal wel goed. Ik zou alleen graag wat meer upload willen. Verder werkt het prima.

• Kasper1985
tubejack schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:30:
[...]

1600 meter, 23Mbit/sec per lijn en 2,5 up. Het modem staat 24/7 aan is direct op een ISRA 2 aangesloten. Die XS4ALL monteur is geweest en heeft 2 storingsvrije vrije aders uit gemeten op 1 heb ik zelfs geen FEC errors.
Dat is allemaal wel goed. Ik zou alleen graag wat meer upload willen. Verder werkt het prima.
Ik denk niet dat dat er uit te halen is tenzij je wordt verhuisd naar een straatkast. Maar volgens mij zitten er hier mensen die nog daadwerkelijk voor KPN werken. Dus je kan ook nog even afwachten wat die zeggen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Kasper1985 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 00:34:
[...]

Ik denk niet dat dat er uit te halen is tenzij je wordt verhuisd naar een straatkast. Maar volgens mij zitten er hier mensen die nog daadwerkelijk voor KPN werken. Dus je kan ook nog even afwachten wat die zeggen.
Grote kans dat zijn verbinding via een kabelverdeler loopt die geen buitenring is (geen actieve kast dus). In dat geval zal het beperkt blijven tot VDSL ipv VVDSL en kan er dus niets gedaan worden.

Als @tubejack mij in een DM zijn postcode/huisnummer stuurt kan ik even kijken hoe zijn verbinding loopt, dan weten we dat in ieder geval zeker.

• tubejack
Wildfire schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:19:
[...]

Grote kans dat zijn verbinding via een kabelverdeler loopt die geen buitenring is (geen actieve kast dus). In dat geval zal het beperkt blijven tot VDSL ipv VVDSL en kan er dus niets gedaan worden.

Als @tubejack mij in een DM zijn postcode/huisnummer stuurt kan ik even kijken hoe zijn verbinding loopt, dan weten we dat in ieder geval zeker.
Dat klopt er zijn hier alleen kabelverdelers. Dit is de dichtstbijzijnde https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=3792

[ Voor 10% gewijzigd door tubejack op 28-11-2019 13:42 ]

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 21:03

@Wildfire kan je hier ook iets mee toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ExiZTeNcE schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:08:
[...]

@Wildfire kan je hier ook iets mee toevallig?
Helaas niet. Ik ben monteur en kan zonder een officiële opdracht maar beperkt dingen nakijken helaas. Intern verder navragen kan ik alleen als ik daar ook officieel een werkbon voor heb :P

tubejack schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:32:
[...]

Dat klopt er zijn hier alleen kabelverdelers. Dit is de dichtstbijzijnde https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=3792
Heb je al een DM gestuurd, je zit inderdaad op die kabelverdeler. Een K1200, oud spul nog, passief. Jouw verbinding zal dus altijd via de hoofdverdeler blijven lopen zolang deze kabelverdeler niet naar een buitenring wordt omgebouwd...

[ Voor 40% gewijzigd door Wildfire op 28-11-2019 19:58 ]

• tubejack
Heb je al een DM gestuurd, je zit inderdaad op die kabelverdeler. Een K1200, oud spul nog, passief. Jouw verbinding zal dus altijd via de hoofdverdeler blijven lopen zolang deze kabelverdeler niet naar een buitenring wordt omgebouwd...
Dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-RS4
Als ik https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ mag geloven, dan is mijn straatkast vandaag aan de beurt om over te gaan naar een SDF ipv MDF, heeft iemand ervaring hoe dit gaat?

moet er een monteur langs de straatkast om een kabeltje om te prikken of is dit iets wat vanaf afstand gerealiseerd kan worden?

Hieronder de gegevens van de straatkast. (de postcode en huisnummer is van de straatkast)
https://kpn-compleet-fpi-...&commit=Zoek&alt_address=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Audi-RS4 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:20:
Als ik https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ mag geloven, dan is mijn straatkast vandaag aan de beurt om over te gaan naar een SDF ipv MDF, heeft iemand ervaring hoe dit gaat?
Ik zit bij Tweak, heb ze (toen "mijn" straatkast van MDF naar SDF ging) meteen gevraagd om er voor te zorgen dat mijn draadjes in nieuwe kast werden aangesloten en toen werd dat geregeld.
Tijdens dat proces begreep ik dat het soms vanzelf gaat, afhankelijk van de provider.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Audi-RS4 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:20:

moet er een monteur langs de straatkast om een kabeltje om te prikken of is dit iets wat vanaf afstand gerealiseerd kan worden?

Hieronder de gegevens van de straatkast. (de postcode en huisnummer is van de straatkast)
Zo is het niet helemaal. Die datum op Fourstack is de datum waarop de algemene laatste actie plaats vindt, namelijk het toevoegen van de actieve Dslam/kast in de leverstraat. De WBA openstelling geheten.
Na die datum is er voor nieuwe klanten een hogere snelheid beschikbaar en voor bestaande klanten kan de omzetting in gang gezet worden.
Voor KPN klanten gebeurt dat in de komende weken vanzelf. Voor andere providers moeten klanten zelf hun provider bellen, dat mag KPN niet uit zichzelf doen,.
Wil je het sneller dan kan je beter een berichtje op het KPN Forum aanmaken. De Webcare medewerkers daar weten hoe het werkt en kunnen je omzetting naar VVDSL sneller in gang zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-RS4
hp-got schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:30:
[...]

Ik zit bij Tweak, heb ze (toen "mijn" straatkast van MDF naar SDF ging) meteen gevraagd om er voor te zorgen dat mijn draadjes in nieuwe kast werden aangesloten en toen werd dat geregeld.
Tijdens dat proces begreep ik dat het soms vanzelf gaat, afhankelijk van de provider.
De oude kast is vervangen met een nieuwe en ik heb een keer mee mogen kijken. maar meer ook niet.
Barre73 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:01:
[...]

Zo is het niet helemaal. Die datum op Fourstack is de datum waarop de algemene laatste actie plaats vindt, namelijk het toevoegen van de actieve Dslam/kast in de leverstraat. De WBA openstelling geheten.
Na die datum is er voor nieuwe klanten een hogere snelheid beschikbaar en voor bestaande klanten kan de omzetting in gang gezet worden.
Voor KPN klanten gebeurt dat in de komende weken vanzelf. Voor andere providers moeten klanten zelf hun provider bellen, dat mag KPN niet uit zichzelf doen,.
Wil je het sneller dan kan je beter een berichtje op het KPN Forum aanmaken. De Webcare medewerkers daar weten hoe het werkt en kunnen je omzetting naar VVDSL sneller in gang zetten.
Is het dan niet zo dat ik de maximale haalbare snelheid in mijn modem gelijk hoger zou moeten zien na de switch?
ik heb nu een abonnement van 50/5 en ik haal in de praktijk 32/3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Audi-RS4 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:22:
[...]

Is het dan niet zo dat ik de maximale haalbare snelheid in mijn modem gelijk hoger zou moeten zien na de switch?
ik heb nu een abonnement van 50/5 en ik haal in de praktijk 32/3.
Ik weet niet wat jij de switch noemt. Op deze genoemde datum is er geen echte switch.
Jouw koperdraad loopt nog steeds naar dezelfde kast. Die kast is nu wel vervangen en het extra deel is voorzien van stroom en een Dslam, maar onderhuids loopt jouw koperlijn nog door naar de centrale en daar op de Dslam zoals voorheen. Wat er nu moet gebeuren is dat de verbinding die jij in de centrale hebt naar die Dslam, moet worden verwijderd. Om vervolgens in de nieuwe straatkast op nieuwe poorten van die Dslam te worden geprikt. Vanaf dat moment is je haalbare snelheid daadwerkelijk hoger omdat je het deel wat koper is meteen naar een paar honderd meter is terug gebracht en ook voorzien is van Vectoring.
En dat wordt voor klanten van KPN zelf dus in de komende weken gedaan en voor anderen alleen op verzoek van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-RS4
Barre73 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:46:
[...]

Ik weet niet wat jij de switch noemt. Op deze genoemde datum is er geen echte switch.
Jouw koperdraad loopt nog steeds naar dezelfde kast. Die kast is nu wel vervangen en het extra deel is voorzien van stroom en een Dslam, maar onderhuids loopt jouw koperlijn nog door naar de centrale en daar op de Dslam zoals voorheen. Wat er nu moet gebeuren is dat de verbinding die jij in de centrale hebt naar die Dslam, moet worden verwijderd. Om vervolgens in de nieuwe straatkast op nieuwe poorten van die Dslam te worden geprikt. Vanaf dat moment is je haalbare snelheid daadwerkelijk hoger omdat je het deel wat koper is meteen naar een paar honderd meter is terug gebracht en ook voorzien is van Vectoring.
En dat wordt voor klanten van KPN zelf dus in de komende weken gedaan en voor anderen alleen op verzoek van de provider.
_/-\o_

Met de switch bedoel ik dat fourstack site de straatkast als SDF ziet. andere straatkasten in de wijk zijn namelijk stipt op de aangegeven dag omgezet naar SDF. anyway, ik wacht het nog rustig af en zal over een paar dagen doorgeven aan mijn provider :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 12:22
Hallo allemaal, ik heb een vraagje en ik zou erg dankbaar zijn mochten mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb een bonded DSL lijn van Xs4all, ik zou hier naar verachten 200mbt mee moeten kunnen halen.
Helaas haal ik in de praktijk (natuurlijk over kabel getest) in alle soorten speedtesten en nieuwsgroepen downloads niet meer dan 10 MB per seconden oftewel rond de 100mbits.

Dit zijn de statistieken van mijn DSL verbinding volgens de fritzbox 7583.
RECIEVING Send directon
Max. DSLAM throughput kbit/s 111048 111048 33032 33032
Min. DSLAM throughput kbit/s 784 784 - -
Attainable throughput kbit/s 107800 107692 35550 35074
Current throughput kbit/s 107800 107692 31640 29367
Seamless rate adaptation on on on on

Latency fast fast fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 68 68 72.6 73.2
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 5 5 7 7
Bitswap on on on on
Line attenuation dB 9 9 5 6
approximate line length m 134 127

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record

Als mijn attainable throuhput rond de 200Mbits is en er een abonnement is afgesloten voor 200Mbits zou ik dan in principe kunnen halen met deze statistics zover als ik begrijp?

Een tweede vraag;
Is er een mogelijkheid om de fritzbox als bridge in te stellen zodat ik mijn eigen router kan gebreuken voor mijn netwerkbeheer? Ik heb even kort door het forum gekeken maar kon geen antwoord vinden. Maar moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook nog wel even research naar kan doen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 01:15
Heb je wel een abbo om op nieuwsgroepen met meer dan 100Mbit te downloaden?
Zou je eens een test willen doen op www.dslreports.com wel bedraad natuurlijk.

Mocht je netwerkkabel niet in orde zijn, haal je ook maar 100Mbit, graag ook even met een andere kabel testen.

Je kan de Fritzbox inderdaad in full bridge zetten, in ieder geval de 7581.
Staat genoeg in dit draadje daarover.

[ Voor 17% gewijzigd door akatar op 30-11-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
jaricool schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 04:15:
.

Ik heb een bonded DSL lijn van Xs4all, ik zou hier naar verachten 200mbt mee moeten kunnen halen.
.

Dit zijn de statistieken van mijn DSL verbinding volgens de fritzbox 7583.
RECIEVING Send directon
Max. DSLAM throughput kbit/s 111048 111048 33032 33032
Min. DSLAM throughput kbit/s 784 784 - -
Attainable throughput kbit/s 107800 107692 35550 35074
Current throughput kbit/s 107800 107692 31640 29367
Seamless rate adaptation on on on on

Latency fast fast fast fast
Impulse Noise Protection (INP) 68 68 72.6 73.2
G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 5 5 7 7
Bitswap on on on on
Line attenuation dB 9 9 5 6
approximate line length m 134 127

Profile 17a
G.Vector full full

Carrier record

Als mijn attainable throuhput rond de 200Mbits is en er een abonnement is afgesloten voor 200Mbits zou ik dan in principe kunnen halen met deze statistics zover als ik begrijp?

Alvast bedankt!
Je bent inderdaad op 100Mbit verbonden. Wat geeft Netco voor Maximale snelheid aan? Aan je lijnstats te zien lijkt het wel alsof bonding helemaal niet actief is..

Anders XS4ALL bellen met bovenstaand verhaal. Die zien (denk ik) direct wat er mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
krakendmodem schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:36:
[...]

Je bent inderdaad op 100Mbit verbonden. Wat geeft Netco voor Maximale snelheid aan? Aan je lijnstats te zien lijkt het wel alsof bonding helemaal niet actief is..

Anders XS4ALL bellen met bovenstaand verhaal. Die zien (denk ik) direct wat er mis is.
Die lijnstats zien er prima uit hoor. Bonding is gewoon actief, en je ziet dat er per aderpaar ca. 107 Mb down en 35 Mb up beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Jeffrey87 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:15:
[...]

Die lijnstats zien er prima uit hoor. Bonding is gewoon actief, en je ziet dat er per aderpaar ca. 107 Mb down en 35 Mb up beschikbaar is.
Oeps ik keek verkeerd. Overheen gelezen. :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24
Is kon en nu nog XS4ALL de enige die channel bonding doet?. Ik merk ook dat tot op heden alleen kpn een soort garantie geeft op de te behalen snelheid. In dat geval is er voor mij geen enkele reden om weg te gaan bij Ziggo. Tenslotte zijn kpn en Ziggo net zo duur. Ik zou graag wat minder gaan betalen. Inmiddels al ruim 57 € p/m kwijt. 4 jaar terug was dit 39,95😰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Darkz0rs schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:25:
Is kon en nu nog XS4ALL de enige die channel bonding doet?. Ik merk ook dat tot op heden alleen kpn een soort garantie geeft op de te behalen snelheid. In dat geval is er voor mij geen enkele reden om weg te gaan bij Ziggo. Tenslotte zijn kpn en Ziggo net zo duur. Ik zou graag wat minder gaan betalen. Inmiddels al ruim 57 € p/m kwijt. 4 jaar terug was dit 39,95😰
Het heet pairbonding en ja, alhoewel het via KPN WBA voor elke provider beschikbaar is (mits bij het betreffende adres beschikbaar) doen alleen KPN en XS4All het. Voor de rest is het simpelweg te duur blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaricool
Hey bedankt voor de reacties!

Pairbonding is actief zoals in de stats te zien was. Het probleem was dat mijn pc netwerk adapter ineens 100mbit aangaf kwam ik later achter... Heeft misschien te maken gehad met brakke beta firmware van dd wrt op mijn 2e router. Na geupdate te hebben naar een stabiele release gaf mijn pc weer 1000 mbit aan en was de downloadsnelheid ook weer mooi 200mbit.

Zou btw wel graag de dsl kabel willen verlengen naar boven toe (staat nu in meterkast). Als ik dit gewoon via een cat5e kabel doe moet dit geen probleem zijn toch? zit nu ong 120 meter van de centrale, die extra 15 meter moet denk ik niet veel uit maken neem ik aan? gewoon de 2 lijnen op corresponderende aderparen in de cat 5 doen en het moet werken lijkt mij.
Cat 5e is nog redelijk afgeschermd dus verwacht niet veel snelheid verlies. Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag!

[ Voor 38% gewijzigd door jaricool op 30-11-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
jaricool schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:22:
Hey bedankt voor de reacties!

Pairbonding is actief zoals in de stats te zien was. Het probleem was dat mijn pc netwerk adapter ineens 100mbit aangaf kwam ik later achter... Heeft misschien te maken gehad met brakke beta firmware van dd wrt op mijn 2e router. Na geupdate te hebben naar een stabiele release gaf mijn pc weer 1000 mbit aan en was de downloadsnelheid ook weer mooi 200mbit.

Zou btw wel graag de dsl kabel willen verlengen naar boven toe (staat nu in meterkast). Als ik dit gewoon via een cat5e kabel doe moet dit geen probleem zijn toch? zit nu ong 120 meter van de centrale, die extra 15 meter moet denk ik niet veel uit maken neem ik aan? gewoon de 2 lijnen op corresponderende aderparen in de cat 5 doen en het moet werken lijkt mij.
Cat 5e is nog redelijk afgeschermd dus verwacht niet veel snelheid verlies. Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag!
Dit werkt gewoon. Ik heb ook wel eens met 10 meter verlengd met UTP op 1400 meter van de centrale, en er was geen merkbaar verschil in snelheid.

Tip: pak de blauw/blauw-wit ader van de UTP-kabel. Druk het andere eind van de kabel in je Fritzbox en je bent daarna direct online. Zo heb ik het destijds met mijn Fritzbox gedaan. Simpelweg een bestaande UTP doormidden knippen en de andere einde blauw/blauw-wit op het "aansluitdoosje" naast de isra. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zou btw wel graag de dsl kabel willen verlengen naar boven toe (staat nu in meterkast).
Wat maakt dat uit voor jou :?

Ik zou juist die UTP kabel gebruiken om in de desbetreffende kamer je netwerk verder op te bouwen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Ik heb de blauw/blauw wit en groen/groen wit aderparen gebruikt, rechtstreeks aangesloten op het ISRA punt en aan de andere kant met een RJ45 stekker in de fritzbox geprikt. Bonding werkt en mijn snelheid is nog steeds 200mbit! Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
nero355 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:35:
[...]

Wat maakt dat uit voor jou :?

Ik zou juist die UTP kabel gebruiken om in de desbetreffende kamer je netwerk verder op te bouwen! :)
Dat zegt hij volgens mij ook... Zijn DSL kabel eindigt in de meterkast en dus staat de Fritzbox daar ook. Dat is zelden de beste plek dus hij wil de DSL kabel verlengen naar een andere kamer om daar de Fritzbox te plaatsen en zo het netwerk te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Barre73 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:39:
Zijn DSL kabel eindigt in de meterkast en dus staat de Fritzbox daar ook. Dat is zelden de beste plek
Mwoh, het is vaak een betere plek dan bijvoorbeeld in de buurt van het raam in de woonkamer.
Lees dit eens door ter inspiratie. Verlengen is vaak geen probleem. Wat je kan doen is in de meterkast de Y-kabel verlengen met een RJ11 female-to-female blokje, en aan beide kanten van de CAT5e kabel een RJ11 connector knijpen. Zo hoef je niet te snijden in iets wat bij het apparaat geleverd wordt, en blijft je IS/RA punt ook netjes waar het moet zijn. Het is ook goedkoop te testen. Al bevalt het niet, dan kan je alles snel weer terugbrengen naar de originele situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 04-01-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-RS4
Barre73 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:46:
[...]

Zo de nieuwe DSLAM is geactiveerd!
Via mijn provider telefonisch een upgrade aangevraagd. O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik heb 3 december een abbo aangevraagd bij een nieuwe provider.

Werd vandaag gebeld voor een T&L afspraak voor 6 januari (!).

Volgens TSD van KPN heeft de nieuwe provider in eerste instantie verkeerde technische info doorgegeven. KPN heeft de aanvraag dus afgewezen. De nieuwe provider bleef KPN en oude provider de schuld geven.

Op de 10e is er nog wat gedaan maar TSD kon niet precies zien wat.
Gisteren is het dan eindelijk gelukt. Maar nu heeft de oude provider 10 dagen om de migratie tegen te houden (voor het geval per ongeluk de verkeerde klant is gemigreerd). Dus ruim een maand voor een simpele migratie.

Nou is het mooie dat TSD aangaf dat de oude provider afstand kan doen van die 10 dagen. Maar zie dat als consument maar eens voor elkaar te krijgen.

2019 en overstappen is nog net zo’n drama als ht altijd geweest is.

Ik vraag me serieus af wat er gebeurt was als ik was overgestapt binnen de “KPN familie” dan had ik waarschijnlijk de 3e een nieuwe verbinding gehad.

Voor mijn gevoel is dit allemaal consumentje pesten en zou het toch allemaal veel makkelijker moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Kasper1985 De regelgeving rondom dit thema wordt ook altijd maar belachelijker. Jij geeft nu aan dat ze 10 dagen de tijd hebben. Je wilt niet weten hoe vaak ik al heb mee gemaakt dat er lijnen gewoon weggekaapt worden. En dan doen de providers er helemaal niks aan.

De grootste problemen komen meestal voor als je een groot huis hebt, en deze vervolgens door de huis eigenaar wordt verdeeld in allemaal kleinere woningen. Iedereen vraagt zijn eigen verbinding aan. En de invoerkabel laat maar 2 verbindingen toe. Dit is altijd een grote ellende. De ene provider werkt volgens de regels en geeft netjes aan dat het niet kan als er al 2 verbindingen binnen zijn. Terwijl de andere gewoon een opdracht inschiet met overstap. De nieuwe verbinding wordt geleverd en de oude er gewoon uit geknikkerd van iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Racer89 schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:25:
@Kasper1985
De grootste problemen komen meestal voor als je een groot huis hebt, en deze vervolgens door de huis eigenaar wordt verdeeld in allemaal kleinere woningen. Iedereen vraagt zijn eigen verbinding aan. En de invoerkabel laat maar 2 verbindingen toe. Dit is altijd een grote ellende. De ene provider werkt volgens de regels en geeft netjes aan dat het niet kan als er al 2 verbindingen binnen zijn. Terwijl de andere gewoon een opdracht inschiet met overstap. De nieuwe verbinding wordt geleverd en de oude er gewoon uit geknikkerd van iemand anders.
Dit zijn de klassieke gevallen die steeds vaker voorkomen omdat de behoefte aan woningen toeneemt. Woningen boven winkels zijn vaak ook problematisch. Het tekort aan lijnen is een probleem dat nog te overzien is, maar dat de administratie niet overeenkomt met de werkelijkheid is wel het allergrootste probleem en een grote bron van miscommunicatie tussen afdelingen.

Administratieve fouten ontstaan o.a. als een pand verbouwd wordt en de wijzigingen niet worden doorgegeven aan het kadaster en netwerkeigenaar. De pandeigenaar heeft een kantoorpand met huisnummer 3 omgebouwd tot 3 woningen. Dus huisnummers 3a, 3b en 3c. De wijziging wordt in het kadaster meestal wel doorgegeven, maar wie denkt er aan de kabel- en telefoonaansluiting? Bijna niemand. Dus loopt de administratie van KPN niet in pas met de werkelijkheid. Dus je doet een postcodecheck op huisnummer 3a en dan krijg je als antwoord dat er geen aansluiting mogelijk is. Op nummer 3 werkt het wel, dus doe je dat maar, want het ISRA-punt met 4 aderparen is wel aanwezig in de gemeenschappelijke ruimte. De provider geeft dit door aan KPN en die verwacht 1 adres. T&L-afspraak kan spaak lopen omdat nummer 3 niet meer bestaat, maar meestal gaat het goed als de monteur even belt. Maar jij woont op 3a? Dat komt niet overeen met de administratie, dus zet dit recht bij je provider. Maar ik sluit je alvast aan. Vraag je een verhuizing aan naar 3a dan krijg je een 'nee' als antwoord, dus laat maar zitten. 3b vraagt ook internet aan en geeft keurig aan dat die de enige bewoner van het pand is. Die loopt tegen hetzelfde probleem aan dat op 3b geen aansluiting mogelijk is, maar op 3 wel. Op dat moment wordt 3a afgesloten en heeft 3b een aansluiting. 3a trekt aan de bel, want wat is er met mijn verbinding gebeurd? O ik zie het al, er zijn meerdere aansluitingen op nummer 3, dus je moet aangeven dat je niet de enige bewoner van het pand bent. Zo gezegd, zo gedaan en uiteindelijk na veel geharrewar is de verbinding weer terug. Nu vraagt 3c internet aan als enige bewoner van het pand..... Je raadt het al.

Een wijziging moet niet alleen aan het kadaster worden doorgegeven, maar ook aan https://www.mijnaansluiting.nl/ En dat wordt vaak vergeten. Een koppeling van de kabeladministratie met het kadaster is niet mogelijk omdat er teveel uitzonderingen op de regel zijn. Netwerkbeheerders hebben wel zicht op de verschillen, maar zullen per geval moeten bekijken hoe de administratie aangepast moet worden. Daartoe is een opdracht nodig van de pandeigenaar (die er dan weer niet aan denkt).

En zo vliegen de verbindingen er om de haverklap uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@MORCIK Er bij komend als je het via huisaansluitingen doet en de woningen moeten elk een eigen kabel krijgen is dit verbonden met kosten. En dan hebben de meeste verhuurders zo iets van dacht het ff niet. Echter zitten de huurders dan telkens met dit probleem.

Helaas zijn hier nog geen goede regels voor. Ze moeten het eigenlijk gewoon verplichten zodat je van die ellende af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Racer89 schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:27:
@MORCIK Er bij komend als je het via huisaansluitingen doet en de woningen moeten elk een eigen kabel krijgen is dit verbonden met kosten. En dan hebben de meeste verhuurders zo iets van dacht het ff niet. Echter zitten de huurders dan telkens met dit probleem.

Helaas zijn hier nog geen goede regels voor. Ze moeten het eigenlijk gewoon verplichten zodat je van die ellende af bent.
Als huurder kun je je verhuurder misschien aanschrijven dat dit een verborgen gebrek is, maar dan verzand je al snel in een juridisch traject wat niet goed is voor je relatie met de verhuurder. Je zult als huurder toch een goed gesprek met de verhuurder moeten aangaan om dit recht te zetten. Overigens hoeft niet altijd sprake te zijn van een fysieke wijziging, want soms is een administratieve aanpassing voldoende. Je wordt nooit zomaar verrast met kosten, want je kunt vrijblijvend een offerte aanvragen bij de netwerkbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:59
Heb een vraag: gericht aan DSL users, die ook tv hebben via het telefoondraadje...

Heeft Kpn, dan wel T-mobile, een Osd dat niet zo storend aanwezig met zappen? Ja heel specifieke vraag, bij Ziggo heb je 5 secondes Osd in beeld zodra je een kanaal verder zapt, ik haat dat, geeft niet als dat uit te zetten valt, maar dat kan niet. Voor ander isp's ben ik ook benieuwd als dat kan uitgezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Sjah schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 06:36:
Heb een vraag: gericht aan DSL users, die ook tv hebben via het telefoondraadje...

Heeft Kpn, dan wel T-mobile, een Osd dat niet zo storend aanwezig met zappen? Ja heel specifieke vraag, bij Ziggo heb je 5 secondes Osd in beeld zodra je een kanaal verder zapt, ik haat dat, geeft niet als dat uit te zetten valt, maar dat kan niet. Voor ander isp's ben ik ook benieuwd als dat kan uitgezet worden.
Ik weet even niet waar OSD voor staat maar aan je vraag te zien bedoel je die balk met gegevens van het kanaal waar je naar zapt?
Bij KPN kan je instellen hoe lang die zichtbaar is. Helemaal uit kan niet maar je kan deze op minimaal 2 seconden instellen. Dat is wel vrij kort zichtbaar dan.
Voor T-Mobile weet ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 21:07

lordsnow

I know nothing

Barre73 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:53:
[...]
Ik weet even niet waar OSD voor staat maar aan je vraag te zien bedoel je die balk met gegevens van het kanaal waar je naar zapt?
OSD = Onscreen Display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Barre73 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:53:
Bij KPN kan je instellen hoe lang die zichtbaar is. Helemaal uit kan niet maar je kan deze op minimaal 2 seconden instellen. Dat is wel vrij kort zichtbaar dan.
Voor T-Mobile weet ik het niet.
Kan je niet zappen en dan meteen iets van "Exit" of zo drukken, zodat dat gekke ding meteen weggaat :?

Is ook een optie als je de tijd niet kan verlagen, maar dan moet het wel kunnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
Ik heb 'm op 2 seconden gezet en dat is wel prettig. Wegklikken krijg je dan de kans niet eens meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:59
Heb bij Ziggo ook de mogelijkheid om weg te klikken, en doe ik ook vaak, maar dan nog...ook van dat wegklikken word ik niet goed op gegeven moment. Sommigen zullen dit gezeur vinden, maar voor mij een van DE redens om ns verder te kijken, hoop dat ook dat ik nog het antwoord krijg voor wat betreft T-mobile. :)

Wat ik ergens niet snap, koop je zelf een Humax, dan zit die optie er wel op, waarom moet dat zo moeilijk bij de providers. Neem aan dat er absoluut geen optie is om zelf een Tv-ontvanger aan te sluiten bij Kpn (of T-mobile)...(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:03
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uFYVJQt.png

Benieuwd of het toch door zal gaan nu of weer maandje uitstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Sjah schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:43:
Heb bij Ziggo ook de mogelijkheid om weg te klikken, en doe ik ook vaak, maar dan nog...ook van dat wegklikken word ik niet goed op gegeven moment. Sommigen zullen dit gezeur vinden, maar voor mij een van DE redens om ns verder te kijken, hoop dat ook dat ik nog het antwoord krijg voor wat betreft T-mobile. :)

Neem aan dat er absoluut geen optie is om zelf een Tv-ontvanger aan te sluiten bij Kpn (of T-mobile)...(?)
Nope. :P

Ik kan het nu niet checken, maar ik weet niet zeker of je die balk kan wegdrukken. Wel een goeie eigenlijk. Zal morgen een kijken. (KPN decoder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
Sjah schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:43:

Wat ik ergens niet snap, koop je zelf een Humax, dan zit die optie er wel op, waarom moet dat zo moeilijk bij de providers. Neem aan dat er absoluut geen optie is om zelf een Tv-ontvanger aan te sluiten bij Kpn (of T-mobile)...(?)
Wegklikken kan door de TV/Home knop in te drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzanni
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-05 10:08
Zit op KPN pairbonding en krijg helaas maar max 61 Mbit binnen al een paar jaar.
Maar als ik inlog op mijn modem, krijg ik sinds kort te zien dat 'bonding totaal bereik' op 71 zit. KPN website en fourstack geven nog steeds 61 aan.

Heb een keer eerder gehad dat het totale bereik even omhoog ging en dan weer terug naar 61, maar toch opvallend. Iemand enige idee hoe dit af en toe fluctueert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Guzanni schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:06:
Zit op KPN pairbonding en krijg helaas maar max 61 Mbit binnen al een paar jaar.
Maar als ik inlog op mijn modem, krijg ik sinds kort te zien dat 'bonding totaal bereik' op 71 zit. KPN website en fourstack geven nog steeds 61 aan.

Heb een keer eerder gehad dat het totale bereik even omhoog ging en dan weer terug naar 61, maar toch opvallend. Iemand enige idee hoe dit af en toe fluctueert?
De exacte technische reden weet ik zo niet. Maar vermoedelijk wat meer ruis op je lijn waardoor de lijn op een bepaalde snelheid intraint. Minder ruis kan dan een hogere snelheid opleveren.

Mijn grootouders hebben een ADSL verbinding op 3km afstand van de wijkcentrale en krijgen sinds kort bijna 14Mbit attainable binnen (wat zeer netjes is op die afstand). Voorheen zaten ze onder de 10.000kbps attainable. Nu is deze aansluiting onlangs een keer gerepareerd + stappen veel buren over naar glasvezel of Ziggo, waardoor er minder ruis op de lijn is en dus een hogere snelheid binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Wat er voorafging:
Tijdens ophogings-werkzaamheden aan de straat moest de gasleiding in de meterkast vervangen worden, en tijdens de werkzaamheden in de kruipruimte is de KPN-kabel per ongeluk uit het israpunt getrokken, omdat deze door de zakkende veengronden extra strak hing. Uiteindelijk heeft het bedrijf de kabel weer aangesloten.

Op dit moment:
Momenteel is het ISRApunt dus een zooitje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8PyR43b/isra-2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/51CftQr/isra-1.jpg

Ik merk dat de laatste tijd mijn internet er vaak uitvliegt voor enkele minuten. Soms gaat het enkele weken goed, en vandaag is het al drie keer prijzenslag met 'disconnected'.
Xs4all heeft al onregelmatigheden gemeten bij het ISRA.

Wat is jullie mening over deze aansluiting? En wat is dat bruine wat uit die metalen omhulsel komt? Toch geen blote aders met losse afscherming? 8)7

Ik ga dit overleggen met de aannemer, en sowieso laat ik (of via mijzelf, of via hem) een monteur komen. De kosten zouden niet bij mij mogen liggen inderdaad voor een aanpassing aan de ISRA.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 06-01-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
AW_Bos schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:27:
Wat er voorafging:
Tijdens ophogings-werkzaamheden aan de straat moest de gasleiding in de meterkast vervangen worden, en tijdens de werkzaamheden in de kruipruimte is de KPN-kabel per ongeluk uit het israpunt getrokken, omdat deze door de zakkende veengronden extra strak hing. Uiteindelijk heeft het bedrijf de kabel weer aangesloten.
Je had dit meteen bij je provider (XS4ALL) moeten melden, met de gegevens van het betreffende bedrijf erbij dat de kabel eruit had getrokken. Immers mogen officieel alleen zij werkzaamheden verrichten aan het IS/RA.
Ik merk dat de laatste tijd mijn internet er vaak uitvliegt voor enkele minuten. Soms gaat het enkele weken goed, en vandaag is het al drie keer prijzenslag met 'disconnected'.
Xs4all heeft al onregelmatigheden gemeten bij het ISRA.
Wat is jullie mening over deze aansluiting? En wat is dat bruine wat uit die metalen omhulsel komt? Toch geen blote aders met losse afscherming? 8)7
De foto's zijn te donker om er iets nuttigs over te zeggen. Het ziet er rommelig uit.
Ik ga dit overleggen met de aannemer, en sowieso laat ik (of via mijzelf, of via hem) een monteur komen. De kosten zouden niet bij mij mogen liggen inderdaad voor een aanpassing aan de ISRA.
Het IS/RA punt is niet van jou, maar (formeel) van XS4ALL. Overleg met de aannemer heeft geen toegevoegde waarde. Het is aan jou om met XS4ALL contact op te nemen om dit op te laten lossen. Elke andere vorm van oplossing zorgt ervoor dat je het op eigen risico doet en de kosten daarvan ook draagt.

Ik heb mijn eigen IS/RA punt verplaatst en vervangen, zoals eerder genoemd in dit topic. Zelf knutselen is iets dat je enkel moet doen als je de consequenties daarvan kan dragen. Als je dat niet kan dan is er maar één weg, en dat is via de ISP.

Heb je het op schrift dat de aannemer deze schade heeft veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@The Zep Man Het bedrijf die in mijn meterkast aan de gasleiding werkte zei dat ze dit incident zelf aan de KPN zouden melden. Gezien het een kabel/nutsbeheerder is, ben ik daar ook van uitgegaan.

Ik zit te denken om vandaag maar even XS4ALL te bellen voor een monteur. Dan kan die mogelijk ook even het signaal van ISRA tot centrale doormeten. Ik heb ook mijn twijfels of alles buiten ook goed aangesloten is.

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 07-01-2020 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:11:
@The Zep Man Het bedrijf die in mijn meterkast aan de gasleiding werkte zei dat ze dit incident zelf aan de KPN zouden melden. Gezien het een kabel/nutsbeheerder is, ben ik daar ook van uitgegaan.
Heb je hier een (schriftelijke) bevestiging van gekregen?

Het is niet in het belang van de aannemer om te bellen, nog ligt het directe probleem bij die partij. Tevens heb jij geen contract met KPN, maar met XS4ALL. XS4ALL is weliswaar van KPN, maar qua organisatie zijn ze niet één. Er is zoveel dat mis kan gaan met dit proces dat je zelf niet in de hand hebt als je het uit handen geeft.
Ik zit te denken om vandaag maar even XS4ALL te bellen voor een monteur.
Verstandig.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 07-01-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@The Zep Man Nee, daar heb ik geen bevestiging van gekregen. Ik dacht dat het wel goed zat met die melding bij KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@AW_Bos Het bruine wat je ziet is vermoedelijk het papier wat om de aders zit gedraaid. Dit papier is ingevet tegen vocht vandaar de bruine kleur. De kans is groot dat de aders blank liggen in het Isra. Wat ook kan zijn is dat ze hebben geprobeerd het Isra opnieuw aan te sluiten. Echter zit er een shell lak laag op de aders ( bescherming tegen sluiting) haal je deze er niet vanaf heb je slecht contact. Oftewel hoge weerstand waardoor je internet slecht werkt.

Een ander scenario is dat ze de kabel hebben opgerekt door het trekken. Dit veroorzaakt papier scheuren in de kabel zelf waardoor je sluiting krijgt. Dit zou nagemeten moeten worden, ik weet niet hoe hard ze aan die kabel hebben getrokken.

In principe hadden ze een schade melding moeten maken en was er binnen 1 of 2 dagen iemand komen kijken en evt. Schade komen verhelpen.

Ik zou sws iemand er na laten kijken. Of gas bedrijf bellen om als nog een schade te laten melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:18:
@The Zep Man Nee, daar heb ik geen bevestiging van gekregen. Ik dacht dat het wel goed zat met die melding bij KPN.
En hierbij een wijze levensles: registreer alles, en vertrouw nooit communicatie tussen bedrijven als jij probleemeigenaar bent. Dat ligt niet aan jou, maar aan de laksheid van organisaties om zaken op te pakken die buiten hun processen vallen. Dat is moeilijk, kost geld, en kan makkelijk verloren gaan in de waan van de dag.
Racer89 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:30:
Of gas bedrijf bellen om als nog een schade te laten melden.
Foute procedure. Je gaat ook niet het waterbedrijf bellen als je problemen hebt met je internetverbinding.

Twee processen om twee problemen op te lossen:
• Neem contact op met XS4ALL om het verbindingsprobleem op te lossen. Leg het hele verhaal uit. Dit is jouw proces, niet dat van het gasbedrijf. Het is immers een IS/RA in een door jou bewoonde woning.
• Neem na de reparatie contact op met het gasbedrijf met de opmerking dat je met XS4ALL contact hebt opgenomen, die beoordeelde dat zij hun IS/RA toegangspunt/kabel moesten repareren/vervangen (met die woorden: het is de infrastructuur van XS4ALL/KPN). Geef aan dat je de kosten bij het gasbedrijf neerlegt. Al doen zij moeilijk, schakel rechtsbijstand in.

Er is geen sprake van "eerst de kans geven om de schade te herstellen", want dat mag maar een enkele partij in deze doen (XS4ALL/KPN). De rekening en oplossing is hetzelfde, ongeacht van wie de aanvraag komt.

Gebruik bij het op de hoogte stellen van het gasbedrijf en dat zij moeten betalen een aangetekende brief. Zo kunnen zij ontvangst niet ontkennen en sta je gerechtelijk sterker in je schoenen.

[ Voor 38% gewijzigd door The Zep Man op 07-01-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Goed plan. Donderdag komt de monteur langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@The Zep Man Het gasbedrijf heeft de schade veroorzaakt. Als de melder nu een rekening krijgt kan hij achter de kosten aan gaan. Als gasbedrijf deze meld dan worden de kosten rechtsreeks bij hun verhaald.

Waarschijnlijk is het een kwestie van isra opnieuw aansluiten. Normaal zitten hier geen kosten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Racer89 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:11:
@The Zep Man Het gasbedrijf heeft de schade veroorzaakt. Als de melder nu een rekening krijgt kan hij achter de kosten aan gaan. Als gasbedrijf deze meld dan worden de kosten rechtsreeks bij hun verhaald.
En als het gasbedrijf dat niet doet dan moet je het alsnog melden en heb je geen stabiele internetverbinding.

Uiteindelijk krijg je alsnog je geld. Of via het gasbedrijf of via rechtsbijstand. Zelf zou ik eerder gaan voor een stabiele internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

XS4ALL heb ik verteld wat er gebeurd is, en hun zeiden dat er geen voorrijkosten worden berekend als het in het ISRA-punt zit, wat hun veronderstellen.

Ik heb momenteel het linker ISRA-punt. Hoe groot is de kans dat ze een moderne (tweede op de foto) van daarnaast zullen aanbrengen? Zou dat tegenwoordig ook in stabiliteit schelen, denken jullie? DSL is een gevoelig signaal, en vroeger had je nog geen DSL.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/b1832de0-7db8-4c23-9669-7c91d2c5f400.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Verwijderd de kans zit er wel in. Kwa snelheid scheelt het niet veel. Het beste is die lasdop rechts op de foto. Draden worden daar rechtsreeks aan elkaar gemaakt zonder tussen komst van schroeven en printplaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:52:
[...]
Hoe groot is de kans dat ze een moderne (tweede op de foto) van daarnaast zullen aanbrengen?
Mijn ervaring met een instabiele DSL lijn is dat de KPN monteur sowieso een oude IS/RA vervangt.

Contacten kunnen gaan corroderen en zo, en vervangen is dan de eenvoudigste en beste oplossing.

Ik had destijds in mijn huiskamer een varkenssnuit aansluitdoos als IS/RA (derde van links op de foto), heb nu een nette met 2 RJ11 aansluitingen (staat niet op de foto).

De instabiliteit van de lijn was daarmee bij mij verholpen.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:52:

[..]

Ik heb momenteel het linker ISRA-punt. Hoe groot is de kans dat ze een moderne (tweede op de foto) van daarnaast zullen aanbrengen?
De kans zou 100% moeten zijn, omdat wij monteur als richtlijn hebben een oud ISRA altijd te vervangen mits deze natuurlijk fatsoenlijk toegankelijk is.

Helaas blijken niet al mijn collega's zich aan deze richtlijn te houden, ik kom nog regelmatig oude ISRA's tegen bij klanten waar onlangs al een andere monteur was geweest.... zo jammer.

Als de monteur het niet uit zichzelf vervangt, gewoon vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Toevallig zie ik dit net. Morgen komt er hier een T&L monteur van KPN. Ik heb nu ook het linker ISRA. Maar het is niet defect. Ik stap over naar een nieuwe provider. Misschien toch eens een extra kopje koffie aanbieden en vragen of hij het kan vervangen?

Recentelijk was hier een Guidion monteur die de boel nogal heeft aangepast. Het ziet er nu nogal slordig uit allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
hp-got schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:07:
Ik had destijds in mijn huiskamer een varkenssnuit aansluitdoos als IS/RA (derde van links op de foto), heb nu een nette met 2 RJ11 aansluitingen (staat niet op de foto).
In de huiskamer, dus waarschijnlijk inbouw en geen opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://www.attema.com/nl_NL/wp-content/uploads/sites/3/2013/05/In-gesprek-met-KPN.jpg

Dit zijn alle nieuwe IS/RA punten. Eén van de twee staande heb jij. De liggende is het opbouwmodel, bijvoorbeeld voor in de meterkast.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 07-01-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

The Zep Man schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:07:
[...]
Eén van de twee staande heb jij.
Yep, de middelste van de drie, de linkse staande.

[ Voor 8% gewijzigd door hp-got op 07-01-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Hm, vanwaar twee aansluitingen? Twee lijnen voor de abonnee?
Ik geloof dat deze niet van de hoofdkabel zal zijn die daar in gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:10:
Hm, vanwaar twee aansluitingen? Twee lijnen voor de abonnee?
Twee telefoonlijnen. Bijvoorbeeld voor paired bonding.
Ik geloof dat deze niet van de hoofdkabel zal zijn die daar in gaat ;)
Dan geloof je dat verkeerd, want die gaat daar toch echt in.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/telfort-nl/attachment/5db28912-e650-4f2e-a532-c82c0bca2f91.jpg

Hierboven een (bijzonder slordig) voorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 07-01-2020 23:14 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 77 Laatste