Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 19:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

The Zep Man schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:11:
[...]
Twee telefoonlijnen. Bijvoorbeeld voor paired bonding.

[...]
Dan geloof je dat verkeerd, want die gaat daar toch echt in.
Ik zie twee aansluitingen daarop, en jij zegt dat die voor twee telefoonlijnen zijn (pairbonding) dus die blauwe hoofdkabel gaat er onderin/achterin ergens in, dan? :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:46
AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:13:
[...]

Ik zie twee aansluitingen daarop, en jij zegt dat die voor twee telefoonlijnen zijn (pairbonding) dus die blauwe hoofdkabel gaat er onderin/achterin ergens in, dan? :P
Nog eens lezen. Die staande dozen zijn voor 'inbouw'. Met andere woorden, de hoofdkabel gaat er via de achterkant in.

Bij de opbouwdoos komt de kabel van onderen naar binnen. Daar zie je ook de uitsparingen voor, waar zelf een gat voor gemaakt moet worden.

[ Voor 36% gewijzigd door The Zep Man op 07-01-2020 23:16 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:17

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:10:
Hm, vanwaar twee aansluitingen? Twee lijnen voor de abonnee?
Ik geloof dat deze niet van de hoofdkabel zal zijn die daar in gaat ;)
Omdat de meeste invoerkabels twee dikaders bevatten (twee lijnen). Of ze ondergronds ook allebei ingelast zijn is dan wel een ander verhaal.

Ik heb er maar eentje uit m'n voorraad gehaald en een fotootje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/isra1.jpg
De achterkant van dit inbouw-ISRA. De twee dikaders van de invoerkabel gaan in de zwarte aansluitklemmen van het printplaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/isra2.jpg
Het glorieuze printplaatje :P

---

Voorbeeld (geen eigen foto):

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/isra3.jpg

Bij een inbouw-ISRA zit de invoerkabel natuurlijk in de inbouwdoos zelf. :P

Oudere invoerkabels (GPLK, Gepantserd Papieren Lood Kabel) hebben dikaders met een papieren omhulsel. Die dikaders moeten we eerst doorlassen met nieuwe kabel, omdat de koperkabel zelf iets te dun is om goed contact te maken in het printplaatje. In dat geval worden de dikaders dus niet rechtstreeks in het printplaatje gestoken, doet een monteur dat wel dan doet 'ie z'n werk niet goed.

[ Voor 71% gewijzigd door Wildfire op 08-01-2020 00:24 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik kan wat hulp gebruiken rondom internet snelheden die ik mogelijk krijg op mijn nieuwe adres.

In Venlo ben ik een woning aan het bouwen en inmiddels heb ik een postcode + huisnummer gekregen. Dus ik ben op Fourstack aan het kijken en zie daar dat ik wel 7Mbit kan krijgen.

Daarna ben ik wat postcodes in de buurt gaan opzoeken en kom ik uit op dit:

Afbeeldingslocatie: https://widodh.o.auroraobjects.eu/20200108-xdsl_nieuw_stalberg_venlo.png

Recht achter mijn woning (~200m) kan je 70Mbit xDSL krijgen en bij mijn woning in aanbouw zegt Fourstack 7Mbit. Een andere woning achter mij kan bonded zelfs 156Mbit krijgen.

Het rare is dat de snelheden per huisnummer héél erg lijken te wisselen.

De postcodes waar ik mee test:

- 5915JL (11 t/m 25)
- 5915HB (88 t/m 116)

Nu heb ik ook bij Ziggo een aansluiting aangevraagd, maar ik zou eigenlijk liever niet klant worden van Ziggo. Een partij als XS4All (Ja, I know...) staat mij meer aan wat betreft netwerk vrijheden.

400Mbit is leuk bij Ziggo, maar ik zou met 70Mbit echt prima uit de voeten kunnen.

Ik heb wel bij Tele2 een verbinding aangevraagd zodat KPN over een paar maanden de koperkabel in ieder geval binnen komt leggen.

Iemand enig idee wat ik kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
@Snow_King Dan heeft die postcode met die hogere snelheden een actieve wijkkast. Ik heb hetzelfde, ik zit op de centrale via een wijkverdeler en haal op 1 paar 30Mbit en met pairbonding rond de 60. 2 straten verder zitten op een actieve wijkkast en halen op 1 adrespaar (ruim) 100Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Snow_King Het ligt er idd aan welke aftakkabel bij jou in de straat ligt en naar welke kast die loopt.

[ Voor 29% gewijzigd door Racer89 op 08-01-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
De migratie van de ene naar de andere provider loopt hier nog steeds.
Vanochtend is er een T&L monteur geweest die geen flauw idee had wat ie kwam doen. Volgens zijn bon was de 2e lijn niet actief. Maar ik heb sinds 2017 bonded bij de oude provider.
Hij is dus weer weggegaan met als enige actie een foto van het isra in de meterkast.

Vervolgens stopte de oude provider ermee (was enigszins te verwachten) maar de nieuwe provider komt niet up.
Het modem (Draytek 2862B) heeft een fysieke dsl verbinding met dezelfde waarde als de oude provider. So far so good.

De router (Edgerouter 4) krijgt geen ppp verbinding opgezet. Errors zijn:
Ubnt pppd(3577) PAP authentication failed
Ubnt pppd (3577) Connection terminated: no multilink

Vlan is hetzelfde gebleven (6). Ik heb de PPP credentials aangepast en router herstart. Wat ik me afvraag is of ik hier zelf iets aan kan doen of dat ik gewoon moet afwachten tot de nieuwe provider iets onderneemt. Uit andere posts begreep ik dat bij een dergelijke migratie de nieuwe verbinding meteen werkt zodra de oude eruit ligt. Maar misschien is bonded een speciaal geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Kasper1985 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:38:
De migratie van de ene naar de andere provider loopt hier nog steeds.
[...]
Vervolgens stopte de oude provider ermee (was enigszins te verwachten) maar de nieuwe provider komt niet up.
[...]
Uit andere posts begreep ik dat bij een dergelijke migratie de nieuwe verbinding meteen werkt zodra de oude eruit ligt. Maar misschien is bonded een speciaal geval?
Geen idee of het aan pairbonding ligt, maar....
Ik stapte ooit over van KPN naar Tweak (geen pairbonding, gewoon enkel lijntje).

Op de afgesproken datum trok KPN de stekker er uit maar Tweak kwam niet up.

Na een uurtje contact opgenomen met Tweak helpdesk, het bleek dat KPN vergeten was om te zetten naar Tweak, KPN zegt dan dat het in 5 werkdagen opgelost is.
Na forse inspanning van Tweak helpdesk was het alsnog dezelfde dag geregeld.

Moraal van dit verhaal: neem contact op met de helpdesk van je nieuwe provider en vraag wat er aan de hand is.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
hp-got schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:54:
[...]

Geen idee of het aan pairbonding ligt, maar....
Ik stapte ooit over van KPN naar Tweak (geen pairbonding, gewoon enkel lijntje).

Op de afgesproken datum trok KPN de stekker er uit maar Tweak kwam niet up.

Na een uurtje contact opgenomen met Tweak helpdesk, het bleek dat KPN vergeten was om te zetten naar Tweak, KPN zegt dan dat het in 5 werkdagen opgelost is.
Na forse inspanning van Tweak helpdesk was het alsnog dezelfde dag geregeld.

Moraal van dit verhaal: neem contact op met de helpdesk van je nieuwe provider en vraag wat er aan de hand is.
Dank voor de reactie. Ik heb het ticket bij de nieuwe provider geupdate. Helaas heeft de nieuwe provider geen telefonische helpdesk.

Afwachten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

jongetje schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:09:
@Snow_King Dan heeft die postcode met die hogere snelheden een actieve wijkkast. Ik heb hetzelfde, ik zit op de centrale via een wijkverdeler en haal op 1 paar 30Mbit en met pairbonding rond de 60. 2 straten verder zitten op een actieve wijkkast en halen op 1 adrespaar (ruim) 100Mbit.
Aha, zo. Dan zou ik moeten kijken waar mijn aansluiting op gaat komen.
Racer89 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:37:
@Snow_King Het ligt er idd aan welke aftakkabel bij jou in de straat ligt en naar welke kast die loopt.
Is er een overzicht met wijkkasten ergens online te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Snow_King schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:11:
[...]

Aha, zo. Dan zou ik moeten kijken waar mijn aansluiting op gaat komen.

[...]

Is er een overzicht met wijkkasten ergens online te vinden?
https://vvdsl.robinflikkema.nl/

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels288
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-09 20:02
Snow_King schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:50:
Ik kan wat hulp gebruiken rondom internet snelheden die ik mogelijk krijg op mijn nieuwe adres.

In Venlo ben ik een woning aan het bouwen en inmiddels heb ik een postcode + huisnummer gekregen. Dus ik ben op Fourstack aan het kijken en zie daar dat ik wel 7Mbit kan krijgen.

[Afbeelding]

Recht achter mijn woning (~200m) kan je 70Mbit xDSL krijgen en bij mijn woning in aanbouw zegt Fourstack 7Mbit. Een andere woning achter mij kan bonded zelfs 156Mbit krijgen.

- 5915JL (11 t/m 25)
- 5915HB (88 t/m 116)

Nu heb ik ook bij Ziggo een aansluiting aangevraagd, maar ik zou eigenlijk liever niet klant worden van Ziggo. Een partij als XS4All (Ja, I know...) staat mij meer aan wat betreft netwerk vrijheden.

400Mbit is leuk bij Ziggo, maar ik zou met 70Mbit echt prima uit de voeten kunnen.

Ik heb wel bij Tele2 een verbinding aangevraagd zodat KPN over een paar maanden de koperkabel in ieder geval binnen komt leggen.

Bij nieuwbouwwoningen trekken ze toch geen koper meer? of vergis ik me daarin :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Dank je! In mijn geval moeten alle woningen aan de zelfde kast zitten. Afstand is wel 1km gok ik zo maar.
niels288 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:57:
[...]

Bij nieuwbouwwoningen trekken ze toch geen koper meer? of vergis ik me daarin :?
Bij mij wel hoor. Koper en Ziggo is wat je kan krijgen. Glasvezel staat niet op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

niels288 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:57:
[...]

Als jij in een bestaande wijk (met koper / straatkasten) een nieuwe woning laat bouwen op een perceel welke je heb opgekocht wordt je gewoon opgenomen in de huidige infrastructuur van die wijk. Ze gaan natuurlijk niet speciaal voor jou een POP locatie neerzetten zodat je FTTH kunt krijgen.

Helaas zorgt het er ook niet voor dat je wijk voorrang krijgt op geplande verglazing van het netwerk. In deze wordt je dus gewoon op de bestaande 300' of 900' kabel ingelast ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels288
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-09 20:02
MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Als jij in een bestaande wijk (met koper / straatkasten) een nieuwe woning laat bouwen op een perceel welke je heb opgekocht wordt je gewoon opgenomen in de huidige infrastructuur van die wijk. Ze gaan natuurlijk niet speciaal voor jou een POP locatie neerzetten zodat je FTTH kunt krijgen.

Helaas zorgt het er ook niet voor dat je wijk voorrang krijgt op geplande verglazing van het netwerk. In deze wordt je dus gewoon op de bestaande 300' of 900' kabel ingelast ;)
Dat klinkt als een logische verklaring. Dank voor de uitleg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Daar lijkt het wel op. Deze wijk is sinds 2008 in ontwikkeling en daar wordt nu in Fase 3 (laatste fase) gebouwd.

Inderdaad een los perceel gekocht en daar een woning op gaan bouwen.

Heb COAX + Koper aangevraagd zodat ik bij beide op de radar sta en hopelijk snel glasvezel krijg.

~100Mbit xDSL zou al voldoende zijn. Zoals ik aan gaf, liever geen Ziggo, wil gewoon een provider die IP levert. TV, telefonie, allemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Snow_King schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:50:

[Afbeelding]

- 5915JL (11 t/m 25)
- 5915HB (88 t/m 116)

Andere veel voorkomende reden: jouw adres is nog niet opgenomen in Kanvas (netwerkadminstratie koper). Daardoor pakt de checker niet de afstand naar de active kast in de buurt maar naar de telefooncentrale.
1) heb jij of je bouwer een aanvraag gedaan voor alle nutsvoorzieningen via mijnaansluiting.nl?

Zo nee, dan direct doen. Dan wordt je adres alsnog in Kanvas gezet.
Zo ja, dan mag je mij wel even het LIP aanvraag nummer sturen in een DM. Dan kijk ik wat er mee gedaan is.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Barre73 ze zullen ook eerst een invoerkabel moeten binnen brengen anders wordt hij niet zomaar in kanvas gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Racer89 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:44:
@Barre73 ze zullen ook eerst een invoerkabel moeten binnen brengen anders wordt hij niet zomaar in kanvas gezet.
Nee hoor. Dat gebeurt bij nieuwbouw laagbouwwoningen al niet meer in die volgorde sinds 2013.
Hoofdnet in de stoep/straat wordt wel gelegd tijdens het bouwrijp maken (tenzij er al voldoende ligt) en de adressen worden met speciale code in Kanvas gezet. Pas na bestelling van abonnement wordt dan de invoerkabel binnengebracht en gelast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Nee hoor. Dat gebeurt bij nieuwbouw laagbouwwoningen al niet meer in die volgorde sinds 2013.
Hoofdnet in de stoep/straat wordt wel gelegd tijdens het bouwrijp maken (tenzij er al voldoende ligt) en de adressen worden met speciale code in Kanvas gezet. Pas na bestelling van abonnement wordt dan de invoerkabel binnengebracht en gelast.
Oke, dat wist ik niet, welke code is dit als ik vragen mag? kan ook via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Barre73 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Daar lijkt het wel op ja. Want in de hoek van ons kavel staat een kastje van Ziggo met een COAX verdeler. Die zou er al jaren staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kasper1985
Nieuwe verbinding is opgeleverd. Heb in totaal een paar uur zonder verbiding gezeten.

In het begin een vreemd probleem mbt de upload. Ik gebruik al jaren iCloud maar kon geen mail versturen. Ook in speedtests kwam de upload op 0.00 uit maar zonder error. Op dslreports.com wel errors mbt de upload die blijkbaar zo slecht was dat ie niet gemeten kon worden.

Einde van de dag heeft dit zichzelf opgelost.

Door deze overstap is de handleiding voor het in bridge mode zetten van de Fritzbox ook verhuisd:

http://kasper.mycheapconnect.nl/

Voor het geval hier nog mensen zitten die hier gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Wildfire schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 00:06:
[...]

Oudere invoerkabels (GPLK, Gepantserd Papieren Lood Kabel) hebben dikaders met een papieren omhulsel. Die dikaders moeten we eerst doorlassen met nieuwe kabel, omdat de koperkabel zelf iets te dun is om goed contact te maken in het printplaatje. In dat geval worden de dikaders dus niet rechtstreeks in het printplaatje gestoken, doet een monteur dat wel dan doet 'ie z'n werk niet goed.
Als het goed is heb ik zo een GPLK-kabel. Er zat in ieder geval papier in ;). De monteur die gisteren langskwam vond het niet nodig om een nieuw ISRA-punt op te hangen. Wel heeft hij de kabeltjes opnieuw aangesloten, maar hij kon niet verklaren waarom de FritzBox regelmatig zijn DSL dropte. Mogelijk omdat ik ook nog een oude POTS-verbinding heb. Tijd voor mij om deze om te zetten naar XS4ALL :P
Wel heeft hij een nieuwe splitter besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
AW_Bos schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Als het goed is heb ik zo een GPLK-kabel. Er zat in ieder geval papier in ;). De monteur die gisteren langskwam vond het niet nodig om een nieuw ISRA-punt op te hangen. Wel heeft hij de kabeltjes opnieuw aangesloten, maar hij kon niet verklaren waarom de FritzBox regelmatig zijn DSL dropte. Mogelijk omdat ik ook nog een oude POTS-verbinding heb. Tijd voor mij om deze om te zetten naar XS4ALL :P
Wel heeft hij een nieuwe splitter besteld.
Ik heb ook POTS en helemaal geen problemen met de lijn. Lijkt mij ook grote onzin, aangezien POTS en DSL elkaar niet in de weg zitten zolang je een fullrate splitter gebruikt. Wellicht is de splitter aan zijn eind van zijn levensduur. In dat geval splitter vervangen, maar dat doe je dus al.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

timmie1 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb ook POTS en helemaal geen problemen met de lijn. Lijkt mij ook grote onzin, aangezien POTS en DSL elkaar niet in de weg zitten zolang je een fullrate splitter gebruikt. Wellicht is de splitter aan zijn eind van zijn levensduur. In dat geval splitter vervangen, maar dat doe je dus al.
Hij kon alleen geen goede lijnmeting van huis naar centrale/kast doen vanwege mijn POTS.
Maar goed, ik zie de splitter vandaag wel verschijnen. Het type die ik had was een oudje volgens hem.
Anyway, de internetverbinding lijkt nu stabiel, maar fingers crossed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:48:
[...]

Hij kon alleen geen goede lijnmeting van huis naar centrale/kast doen vanwege mijn POTS.
Maar goed, ik zie de splitter vandaag wel verschijnen. Het type die ik had was een oudje volgens hem.
Anyway, de internetverbinding lijkt nu stabiel, maar fingers crossed.
Hij had de lijn spanningloos kunnen maken en dan vanuit de kast of centrale meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:59
Vraag: wil naar dsl...vanaf Ziggo 22 jaar lang... nu vraag ik me af, hoe groot is kans dat ze monteur sturen, wat ik natuurlijk liever zelf doe met een pakket en aansluiten maar? Details, staat al meer dan 20 jaar geen signaal op die huiskameraansluitng, en het betreft een wonng van dikke eeuw oud, kortom het spul zal oud zijn... Iemand die daar iets zinnigs op kan zeggen? Maakt het nog uit of ik Kpn of T-mobile neem, in dit opzicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Sjah Ik betwijfel of jij de jaren voor 1998 al DSL had, volgens mij bestaat dat nog niet zolang. Toen belde ik net in via planet internet ;)

Wat betreft je aansluiting krijg je bij alle enkele aansluitingen een doe-het-zelf pakket en wordt het op of voor de aansluitdatum in de straatkast en/of centrale aangesloten. Alleen KPN en XS4all leveren bonded VDSL aansluitingen (dus over 2 aderparen voor als je niet de snelheid van het pakket over 1 enkele lijn haalt). Voor de bonded DSL moet er altijd een monteur komen dus het eerst in de centrale goed zet en dan thuis en aansluitdoos monteert.

En KPN en T-Mobile verschillen in prijs, klantenservice, routering, tv-pakket, extra's (zoals Fon of korting op je mobiele abonnement, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@jongetje dat beweer ik ook niet, dat ik de speedking was voor 98, nee toen had ik asociale telefoonrekeningen... :r Wat bedoel je met die routering, dat T-mobile via Dld gaat? Dat is teruggedraaid...

[ Voor 28% gewijzigd door Sjah op 10-01-2020 18:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:45:
@Sjah Ik betwijfel of jij de jaren voor 1998 al DSL had, volgens mij bestaat dat nog niet zolang. Toen belde ik net in via planet internet ;)

Wat betreft je aansluiting krijg je bij alle enkele aansluitingen een doe-het-zelf pakket en wordt het op of voor de aansluitdatum in de straatkast en/of centrale aangesloten. Alleen KPN en XS4all leveren bonded VDSL aansluitingen (dus over 2 aderparen voor als je niet de snelheid van het pakket over 1 enkele lijn haalt). Voor de bonded DSL moet er altijd een monteur komen dus het eerst in de centrale goed zet en dan thuis en aansluitdoos monteert.

En KPN en T-Mobile verschillen in prijs, klantenservice, routering, tv-pakket, extra's (zoals Fon of korting op je mobiele abonnement, etc.).
Bij de omstandigheden die hij omschrijft is KPN wellicht de betere keuze omdat de monteurs van KPN veel meer kunnen en kennen dan die van T-Mobile/Guidion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sjah schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:15:
Maakt het nog uit of ik Kpn of T-mobile neem, in dit opzicht?
When in doubt : C4... ehh... KPN !!! ;)

Op een ISP zoals XS4ALL (R.I.P.) of Tweak of zo na vind ik alle andere ISP's maar een zooitje en zou ik altijd voor KPN kiezen als dat mogelijk is! d:)b

Ik heb ook de hele avontuur meegemaakt, zoals @jongetje waarschijnlijk : World Access -> Planet Internet -> KPN
En als ik dat nu met Caiway vergelijk dan zijn dat gewoon een stelletje amateurs net als een Ziggo of T-Mobile/Tele2/enz. :/

Vroeger had je nog wel andere fijne ISP's zoals Cistron of Demon die via BBned het een en ander leverden, maar dat is helaas niet meer... :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Als het draait dan draait het. Heb je problemen met een verbinding die niet werkt in het begin of storingen naderhand heb je bij de meeste providers die goedkoper zijn ellende. Wat neer komt op een lange tijd zonder internet. Dan kun je het beste KPN pakken.

De rest van de providers werken ook goed. Alleen als er storing is dan begint de ellende. Vooral het afschuif systeem treedt in werking. De meeste providers hebben geen eigen monteurs. Uiteindelijk wordt er een kpn monteur gestuurd. En deze mag ook maar beperkt dingen controleren. De afspraak is eigenlijk maar tot het ISRA punt. Dan ben je een beetje afhankelijk van de monteur die komt.

De ene wilt nog net wat verder kijken dan de andere. Maar in principe hoeft het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:07
Vraag: wil naar dsl...vanaf Ziggo 22 jaar lang... nu vraag ik me af, hoe groot is kans dat ze monteur sturen, wat ik natuurlijk liever zelf doe met een pakket en aansluiten maar? Details, staat al meer dan 20 jaar geen signaal op die huiskameraansluitng, en het betreft een wonng van dikke eeuw oud, kortom het spul zal oud zijn... Iemand die daar iets zinnigs op kan zeggen? Maakt het nog uit of ik Kpn of T-mobile neem, in dit opzicht?
Ik heb zelf KPN genomen, was een goede aanbieding en wilde zeker zijn dat de aansluiting goed werd opgeleverd. Je hebt sowieso recht op een gratis installatiemonteur bij KPN. Heb onlangs een huis gekocht met nog oude wandcontactdozen in de woonkamer (varkenssnuit), die kabel die daar lag naar de meterkast gehaald via de kruipruimte en de monteur heeft toen netjes een nieuw ISRA punt opgeleverd. Erg tevreden over hoe dat ging was geen probleem. Betaal voor het eerste jaar misschien een paar tientjes meer dan de goedkoopste providers, maar was altijd nog goedkoper dan Ziggo omdat ik geen TV wil afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Racer89 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:02:
Als het draait dan draait het. Heb je problemen met een verbinding die niet werkt in het begin of storingen naderhand heb je bij de meeste providers die goedkoper zijn ellende. Wat neer komt op een lange tijd zonder internet. Dan kun je het beste KPN pakken.

De rest van de providers werken ook goed. Alleen als er storing is dan begint de ellende. Vooral het afschuif systeem treedt in werking. De meeste providers hebben geen eigen monteurs. Uiteindelijk wordt er een kpn monteur gestuurd. En deze mag ook maar beperkt dingen controleren. De afspraak is eigenlijk maar tot het ISRA punt. Dan ben je een beetje afhankelijk van de monteur die komt.

De ene wilt nog net wat verder kijken dan de andere. Maar in principe hoeft het niet.
Dat is alleen maar een extra bonus erbij, want ik bedoel echt de algehele service : Daarin is KPN naar mijn mening gewoon superieur! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Budget biedt gratis monteur als je vanaf ziggo komt (kpn betaalt). Zelfde situatie hier maar prima signaal op de aansluiting. Monteur maar weer afgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24
Ik vind het verdomd lastig. Ik betaal nu bij Ziggo 56,95 en heb dan 100/10. Dat is voor mij prima.

Als ik dan de diverse providers afloop dan zit ik al gauw om 52 a 55 euro. Standaard 2 kastjes en opnemen. Dan is het echt lood om oud ijzer. Alleen online is significant goedkoper. "Zonder kastjes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
SpiceWorm schreef op maandag 13 januari 2020 @ 00:00:
[...]

Budget biedt gratis monteur als je vanaf ziggo komt (kpn betaalt). Zelfde situatie hier maar prima signaal op de aansluiting. Monteur maar weer afgezegd.
Tx voor de info!

Heb inmiddels T-mobile van mijn lijst wel ongeveer afgevoerd, vooral ingegeven door berichten over de mediabox met langzaam zappen, maar je zal zien dat nu hier iemand gaat melden dat Kpn's box net zo langzaam is, haha.

Nou dan hou ik Kpn over, of idd Budget ja, ben bang om ook maar 1x anderhalve dag (per jaar) eruit te liggen. Blijf het een hard call vinden, zelfs al scheelt het wel 13 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Sjah schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Tx voor de info!

Heb inmiddels T-mobile van mijn lijst wel ongeveer afgevoerd, vooral ingegeven door berichten over de mediabox met langzaam zappen, maar je zal zien dat nu hier iemand gaat melden dat Kpn's box net zo langzaam is, haha.

Nou dan hou ik Kpn over, of idd Budget ja, ben bang om ook maar 1x anderhalve dag (per jaar) eruit te liggen. Blijf het een hard call vinden, zelfs al scheelt het wel 13 euro.
Ik kan hierbij bevestigen dat de KPN box behoorlijk rap is. Als je de Horizon Box kent, dan is die box van KPN een verademing. (Of in ieder geval veel sneller)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Sjah schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Tx voor de info!

Gezien je eerdere omschrijving (oud huis, oud netwerk en al heel lang neit meer gebruikt) is Budget wellicht niet de meest handige. Tenzij de monteur die zij sturen, direct van KPN afkomt. Maar zo niet, dan kan hij niet veel meer dan constateren dat een ISRA punt vervangen moet worden, of de kabel. of iets anders..
Een eigen KPN monteur kan al die dingen in 1 keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Barre73 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:35:
[...]

Gezien je eerdere omschrijving (oud huis, oud netwerk en al heel lang neit meer gebruikt) is Budget wellicht niet de meest handige. Tenzij de monteur die zij sturen, direct van KPN afkomt. Maar zo niet, dan kan hij niet veel meer dan constateren dat een ISRA punt vervangen moet worden, of de kabel. of iets anders..
Een eigen KPN monteur kan al die dingen in 1 keer doen.
Dat is niet helemaal waar. Niet-KPN monteurs kunnen best veel. Althans de monteurs die voorheen door Guidion werden gestuurd mochten ook in wijkkasten etc. De laatste Guidion monteur die hier was vertelde dat Volker Wessels het over had genomen.

Zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat een Volker Wessels monteur net zoveel kan als een KPN monteur maar kan het mis hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kasper1985 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Niet-KPN monteurs kunnen best veel. Althans de monteurs die voorheen door Guidion werden gestuurd mochten ook in wijkkasten etc. De laatste Guidion monteur die hier was vertelde dat Volker Wessels het over had genomen.

Zelf geen ervaring mee maar het lijkt me dat een Volker Wessels monteur net zoveel kan als een KPN monteur maar kan het mis hebben natuurlijk.
@Wildfire wat is jouw mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43
[...]

De VWT monteurs die door XS4ALL ingezet worden (Guidion is exit) kunnen feitelijk alle zaken uitvoeren die een WBA monteur ook kan, aangezien ze allemaal toegang hebben tot de infra-punten van KPN.
Uiteindelijk ben je overgeleverd aan de kunde van de monteur zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Ik werk namens VolkerWessels voor KPN, doe gewoon hetzelfde werk met dezelfde mogelijkheden. :)

Monteurs die niet voor KPN werken hebben vaak minder mogelijkheden en bevoegdheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Wildfire schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:53:
[...]

Ik werk namens VolkerWessels voor KPN, doe gewoon hetzelfde werk met dezelfde mogelijkheden. :)

Monteurs die niet voor KPN werken hebben vaak minder mogelijkheden en bevoegdheden.
Het hangt er dus vanaf wie de provider stuurt. Ik heb geen idee wat een T-Mobile/Budget etc als monteurs sturen. Als die voorheen Guidion stuurde en nu VW dan krijg je dus gewoon dezelfde "kwaliteit" van de monteur als met een KPN WBA monteur.

Dan kan die VW monteur natuurlijk nog steeds hebben liggen slapen tijdens z'n trainingen en incompetent zijn maar dat kan altijd voorkomen ook bij een KPN WBA monteur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Kasper1985 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:58:
[...]

Het hangt er dus vanaf wie de provider stuurt. Ik heb geen idee wat een T-Mobile/Budget etc als monteurs sturen. Als die voorheen Guidion stuurde en nu VW dan krijg je dus gewoon dezelfde "kwaliteit" van de monteur als met een KPN WBA monteur.

Dan kan die VW monteur natuurlijk nog steeds hebben liggen slapen tijdens z'n trainingen en incompetent zijn maar dat kan altijd voorkomen ook bij een KPN WBA monteur.
T-Mobile en budget aanbieders schakelen KPN pas in als het echt niet anders kan. Meestal eerst via een externe partij andere monteurs die klantdomein zoveel mogelijk proberen uit te sluiten. Want als ze het via KPN doen en het bleek alsnog niet aan de infra te liggen dan is het duur voor ze. :P

Wat monteurs betreft, ongeacht welke monteur en via welk bedrijf, ik kom helaas soms nog ellende van andere monteurs tegen die ik dan moet fixen. Jammer...

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 13-01-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Wildfire schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:00:
[...]

T-Mobile en budget aanbieders schakelen KPN pas in als het echt niet anders kan. Meestal eerst via een externe partij andere monteurs die klantdomein zoveel mogelijk proberen uit te sluiten. Want als ze het via KPN doen en het bleek alsnog niet aan de infra te liggen dan is het duur voor ze. :P

Wat monteurs betreft, ongeacht welke monteur en via welk bedrijf, ik kom helaas met enige regelmaat nop ellende van andere monteurs tegen die ik dan moet fixen. Jammer...
Misschien kan je wel namen noemen of een hint in de goede richting geven :D Dat helpt wellicht bij het maken van een keuze tussen KPN/XS4all of een Budget/T-Mobile voor iemand die overstapt van Ziggo en een 200 jaar oud ISRA punt heeft ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Kasper1985 Ouderdom maakt niks uit. Kom nog regelmatig kabels tegen uit 1930.

Je zou wel tijdelijk ziggo kunnen aanhouden. Uiteindelijk als er iets mis zou zijn stuurt een budget provider toch kpn aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Racer89 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:23:
@Kasper1985 Ouderdom maakt niks uit. Kom nog regelmatig kabels tegen uit 1930.

Je zou wel tijdelijk ziggo kunnen aanhouden. Uiteindelijk als er iets mis zou zijn stuurt een budget provider toch kpn aan.
Niet bij een verhuizing. Ik heb een (expat) vriend van mij aangeraden KPN te nemen. Hij komt van Ziggo in oude huis en gaat verhuizen. Maar omdat het leeg staat en hij de sleutel nog niet heeft heeft ie geen idee wat voor IS/RA daar is etc.

komt misschien niet veel voor. Maar omdat ik niet wist welke monteur T-Mobile zou sturen zekere voor het onzekere genomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 13:49
@Kasper1985 Sowieso https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ checken voor ADSL / VDSL snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 22:51
Hier had ik een onjuist bericht gepost.
Heb hem toch maar effe weggehaald. 8)7

[ Voor 104% gewijzigd door fmrama op 29-01-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 13-09 18:12
Ik woon in Groningen, net buiten de binnenstad. Eerder woonde ik in Groningen-Zuid en daar had ik vdsl+ (denk ik?). Kon daar 100/30 halen. Nu woon ik op een plek waar dus maar adsl2 mogelijk is volgens de speedtesten (Oosterhamrikkade). Oftewel, ik kan max 12/1 halen. Ik had eigenlijk verwacht dat ze dan de hele stad wel van vdsl+ hadden voorzien, maar blijkbaar dus niet :? ik kan ook nergens vinden of mijn woning in de toekomst aangesloten wordt op dit snellere netwerk. Ik zou al blij zijn met 50mbit down. Ben nu gedwongen Ziggo te nemen, veel te duur voor wat het is.

Weet iemand wat de plannen zijn van KPN betreft vdsl in steden, of is dit ergens te vinden waar ik nog niet gezocht heb...? :)

Fourstack zegt dat er de komende twee maanden geen upgrades gepland staan voor mij adres. Nu had ik dit ook niet verwacht maargoed. Wellicht is er iemand die weet van plannen van KPN wat betreft het uitfaseren van adsl2 ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door spokje op 30-01-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:05:
Ik woon in Groningen, net buiten de binnenstad. Eerder woonde ik in Groningen-Zuid en daar had ik vdsl+ (denk ik?). Kon daar 100/30 halen. Nu woon ik op een plek waar dus maar adsl2 mogelijk is volgens de speedtesten (Oosterhamrikkade). Oftewel, ik kan max 12/1 halen. Ik had eigenlijk verwacht dat ze dan de hele stad wel van vdsl+ hadden voorzien, maar blijkbaar dus niet :? ik kan ook nergens vinden of mijn woning in de toekomst aangesloten wordt op dit snellere netwerk. Ik zou al blij zijn met 50mbit down. Ben nu gedwongen Ziggo te nemen, veel te duur voor wat het is.

Weet iemand wat de plannen zijn van KPN betreft vdsl in steden, of is dit ergens te vinden waar ik nog niet gezocht heb...? :)

Fourstack zegt dat er de komende twee maanden geen upgrades gepland staan voor mij adres. Nu had ik dit ook niet verwacht maargoed. Wellicht is er iemand die weet van plannen van KPN wat betreft het uitfaseren van adsl2 ofzo?
Groningen zal zeker geen ADSL of VDSL upgrades meer krijgen. Daarentegen komt er wel wat anders aan... (https://www.rtvnoord.nl/n...jven-in-de-stad-Groningen)

Check je adres eens op deze site:
https://www.kpnnetwerk.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 30-01-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Barre73 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:15:
[...]

Groningen zal zeker geen ADSL of VDSL upgrades meer krijgen. Daarentegen komt er wel wat anders aan... (https://www.rtvnoord.nl/n...jven-in-de-stad-Groningen)

Check je adres eens op deze site:
https://www.kpnnetwerk.nl/
Dank! Ze kunnen nog niet echt vertellen wanneer ik glas krijg, maar heb me wel ingeschreven om op de hoogte gehouden te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:20:
[...]

Dank! Ze kunnen nog niet echt vertellen wanneer ik glas krijg, maar heb me wel ingeschreven om op de hoogte gehouden te worden.
Dat zal niet zo lang meer duren voordat je informatie krijgt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Barre73 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:37:
[...]

Dat zal niet zo lang meer duren voordat je informatie krijgt ;-)
Ik hoop het! Fingers crossed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Ik zit (omgeving Rotterdam) bij Solcon. Snelheid 20/1
Ik krijg nu een brief dat ik over moet stappen naar 50/10 (verplicht paar euro extra per maand).
De reden is dat ze bezig zouden zijn met een upgrade van het pakketaanbod. Beetje vreemd, maar goed.

Via Fourstack gecheckt. Maximale snelheid zou nu 21Mbit zijn. Op 31-3 staat er een upgrade gepland naar 78Mbit.
Is dit een logische stap? Ik volg de xDSL ontwikkelingen niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaah_007
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-03-2022
Wildfire schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:53:
[...]

De partij die voor budget alles in 1 de installaties doet, heeft nagenoeg dezelfde bevoegdheden als monteurs die voor kpn werken, die partij gaat binnenkort namelijk ook voor freedom internet aan de bak en ze leveren ook monteurs aan kpn zelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
KNed schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:05:
Ik zit (omgeving Rotterdam) bij Solcon. Snelheid 20/1
Ik krijg nu een brief dat ik over moet stappen naar 50/10 (verplicht paar euro extra per maand).
De reden is dat ze bezig zouden zijn met een upgrade van het pakketaanbod. Beetje vreemd, maar goed.

Via Fourstack gecheckt. Maximale snelheid zou nu 21Mbit zijn. Op 31-3 staat er een upgrade gepland naar 78Mbit.
Is dit een logische stap? Ik volg de xDSL ontwikkelingen niet zo.
Ze zullen je verbinding wel willen omzetten naar een buitenring. Waarschijnlijk heb je nu nog VDSL vanuit de centrale. Als ze de buitenring willen activeren moeten ze alle VDSL verbindingen die uit de centrale komen omzetten op de kast. Anders gaat dit op elkaar storen. Het is dus zeker een logische stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:44
spokje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:05:

Ik weet niet precies waar je aan de Oosterhamrikkade woont, maar een deel van deze straat is wel ingekleurd in een kaartje dat aangeeft dat binnenkort glasvezel wordt aangelegd.

https://www.kpnnetwerk.nl/glasvezel-groningen/

Dus wellicht raadzaam om nog even geen jaarcontract bij Ziggo af te sluiten. Voor je informatie: ik woon in het blauw gearceerde gebied en ik gisteren een brief gekregen waarmee ik toestemming kon geven voor de aanleg van glasvezel. En dat heb ik gisteren ook gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door rclahsen op 05-02-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
rclahsen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:39:
[...]

Ik weet niet precies waar je aan de Oosterhamrikkade woont, maar een deel van deze straat is wel ingekleurd in een kaartje dat aangeeft dat binnenkort glasvezel wordt aangelegd.

https://www.kpnnetwerk.nl/glasvezel-groningen/

Dus wellicht raadzaam om nog even geen jaarcontract bij Ziggo af te sluiten. Voor je informatie: ik woon in het blauw gearceerde gebied en ik gisteren een brief gekregen waarmee ik toestemming kon geven voor de aanleg van glasvezel. En dat heb ik gisteren ook gedaan.
offtopic:
Ah, ik woon er serieus 100 meter buiten. Ik woon zeg maar bij de stoplichten als je vanaf het Wielewaalplein naar de Oosterhamrikkade gaat.

Jammer. Fijn dat jij wel aangesloten wordt, hopelijk volgt mijn gedeelte daarna snel :P
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met de VigorNic 132 op een xVDSL verbinding?
https://www.draytek.com/products/vigornic-132/

Wil er binnekort een op een pfSense bak aansluiten om mn V10 de deur uit te kunnen doen. Zie echter weinig mensen die zo een nic gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Geen ervaring met die specifieke NIC, maar heb wel wat onderzoek gedaan.

Voor *DSL is het makkelijkste om een (tweedehands) modem te kopen dat in bridge mode gezet kan worden. Vervolgens een PPPoE verbinding vanaf je pfSense server en je hebt er geen omkijken meer naar. Een bonus is dat dit ook met relatief nieuwe zaken zoals pair bonding werkt, mits je uiteraard het juiste modem koopt.

Hou altijd je originele modem in voorraad. Dat is handig voor diagnose wanneer er iets mis is met de verbinding.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 05-02-2020 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:51:
[...]
Voor *DSL is het makkelijkste om een (tweedehands) modem te kopen dat in bridge mode gezet kan worden.
Makkelijkste is niet mijn doel. Zo min mogelijk apparaten in de chain is meer mijn doel.
The Zep Man schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:51:
[...]
Hou altijd je originele modem in voorraad. Dat is handig voor diagnose wanneer er iets mis is met de verbinding.
Doe ik ook zeker, "uit de deur doen" was meer figuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
g1n0 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Makkelijkste is niet mijn doel. Zo min mogelijk apparaten in de chain is meer mijn doel.
Lees in dat geval dit eens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Die had ik interdaad al gevonden. Echter is dat ook zo een beetje het enige wat je erover kunt vinden. Helaas...

Ik ga dit weekend maar eens een poging doen om het draaiend te krijgen. (De vrouw van huis dus geen geklaag dat er geen internet en tv is :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
g1n0 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:19:
Ik ga dit weekend maar eens een poging doen om het draaiend te krijgen. (De vrouw van huis dus geen geklaag dat er geen internet en tv is :D ).
Laat zeker de resultaten weten, juist omdat er nog niet veel over is geschreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@g1n0 Heb je wel een VDSL of ADSL lijn ? Als je een VVDSL hebt gaat hij waarschijnlijk niet werken. Ik zie namelijk niet dat hij VVDSL ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:45:
@g1n0 Heb je wel een VDSL of ADSL lijn ? Als je een VVDSL hebt gaat hij waarschijnlijk niet werken. Ik zie namelijk niet dat hij VVDSL ondersteunt.
Ik heb VDSL 17a. Staat in de spec lijst van de nic. Dus hoop dat de nic het aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
g1n0 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:00:
[...]

Ik heb VDSL 17a. Staat in de spec lijst van de nic. Dus hoop dat de nic het aan kan.
Dan zou hij het inderdaad gewoon moeten doen, wellicht wel handig om over na te denken als ze in toekomst een update uitvoeren en je wordt overgezet op VVDSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Kleine update over mn 132 nic avontuur. Ik heb de nic in een vSphere met passthrough naar de pfsense vm doorgespeeld.
De interface valt best mee, wat in het bovengenoemde linkje werd tegengesproken.
De vdsl verbinding wordt goed opgezet, met de goede rates (100/30mbit, wat gelijk is aan wat de EB had).
Echter heb ik nog wat problemen met de PPPoE verbinding opzetten. De bridge mode lijkt niet goed te werken (of ik doe iets verkeerd). Hiervoor heb ik contact opgenomen met Draytek (welke tot mijn verbazing erg open staan om mee te denken).
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

g1n0 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:13:
Hiervoor heb ik contact opgenomen met Draytek (welke tot mijn verbazing erg open staan om mee te denken).
Dat is voor mij altijd in het verleden DE REDEN geweest om voor DrayTek te kiezen! :)

Mocht ik ooit weer een xDSL Router nodig hebben dan wordt het ook gewoon weer een DrayTek model :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
g1n0 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:13:
Echter heb ik nog wat problemen met de PPPoE verbinding opzetten. De bridge mode lijkt niet goed te werken (of ik doe iets verkeerd).
Heb je 'vigbrg on' in de console geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:14:
[...]
Heb je 'vigbrg on' in de console geprobeerd?
Yes. Maakte helaas geen verschil.

Heb de PPPoE sessie op de nic zelf wel werkend. Maar wil natuurlijk die sessie op mn pfsense bak hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
g1n0 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:33:
[...]

Yes. Maakte helaas geen verschil.

Heb de PPPoE sessie op de nic zelf wel werkend. Maar wil natuurlijk die sessie op mn pfsense bak hebben draaien.
Wordt er ergens iets van "PPPoE Pass-through" in de web-interface genoemd? Zie ook dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:37:
[...]
Wordt er ergens iets van "PPPoE Pass-through" in de web-interface genoemd? Zie ook dit.
Yes, die wordt zeker genoemd. Die zet ik ook aan, maar de nic gaat dan alsnog een PPPoE sessie opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Laatst online: 00:10
Hey! Ik was net eens in mijn modem aan het gluren (Steam streaming van huis naar elders werkte veel beter dan verwacht :p ) en ik zie dat vermoedelijk eergisteren mijn lijn eindelijk is geupgrade naar Vectoring VDSL. Ik woon hier sinds begin 2017 en de eerste hint van de upgrade was er al midden 2017.

offtopic:
Fun fact: in 2016 in mijn studentenkamer had ik al Vectoring en dat was fijn. Daar was het zelfs 100 down en 50 up.
Sad fact: sinds 2014 bij mijn moeder thuis had ik gigabit glas. Voor flink minder geld dan ik nu betaal voor 50/10. Dat heeft ze nog steeds. Ze gebruikt het voor WhatsApp en verder bijna niks. Achja.

Anyway, ik wil al jaren iets snellers. Zonder TV in het pakket, dus geen Ziggo. Glas ligt hier niet helaas. Nou lijkt het er ineens op dat het nu eindelijk haalbaar is.

Ik zit al 2 jaar lang KPN en andere ISP's passief-agressief te poken op Twitter voor meer informatie en opties. Ik heb zelfs 4G eventjes overwogen, en deed dat eigenlijk nog steeds tot vandaag. Ook heb ik van XS4ALL de toezegging van gratis pairbonding gekregen. Dat was voor het nieuws over de opheffing van XS4ALL.

Mijn huidige abonnement is een oud TweakDSL 50/10 pakket, wat sinds vandaag dus meer 60/20 lijkt. Mijn huidige modem is een britse BT HomeHub 5A van ebay met OpenWRT erop.

Dus de vraag is min of meer: zal ik wel of niet binnenkort overstappen naar XS4ALL? Zoniet, wat is dan de beste aanbieder voor internet-only VDSL met vectoring en pairbonding (en het liefst ook native ipv6). En wat moet ik nou met de snelheden die op hun website staan?

Bij XS4all lijkt het erop alsof ze oude data gebruiken, maar dat heeft wel als gevolg dat ik niet zomaar een sneller pakket kan bestellen.

Bij KPN lijkt het erop dat de downloadsnelheid exact het dubbele is van wat mijn modem al aangeeft. Dat hint naar pair bonding. Maar de upload is niet het dubbele. Ik neem aan dat pair bonding niet enkel voor de downloadsnelheid z'n werk doet?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Ajqts5m.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CTqthhym.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
Peetz0r schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 01:35:
Hey! Ik was net eens in mijn modem aan het gluren (Steam streaming van huis naar elders werkte veel beter dan verwacht :p ) en ik zie dat vermoedelijk eergisteren mijn lijn eindelijk is geupgrade naar Vectoring VDSL. Ik woon hier sinds begin 2017 en de eerste hint van de upgrade was er al midden 2017.

offtopic:
Fun fact: in 2016 in mijn studentenkamer had ik al Vectoring en dat was fijn. Daar was het zelfs 100 down en 50 up.
Sad fact: sinds 2014 bij mijn moeder thuis had ik gigabit glas. Voor flink minder geld dan ik nu betaal voor 50/10. Dat heeft ze nog steeds. Ze gebruikt het voor WhatsApp en verder bijna niks. Achja.

Anyway, ik wil al jaren iets snellers. Zonder TV in het pakket, dus geen Ziggo. Glas ligt hier niet helaas. Nou lijkt het er ineens op dat het nu eindelijk haalbaar is.

Ik zit al 2 jaar lang KPN en andere ISP's passief-agressief te poken op Twitter voor meer informatie en opties. Ik heb zelfs 4G eventjes overwogen, en deed dat eigenlijk nog steeds tot vandaag. Ook heb ik van XS4ALL de toezegging van gratis pairbonding gekregen. Dat was voor het nieuws over de opheffing van XS4ALL.

Mijn huidige abonnement is een oud TweakDSL 50/10 pakket, wat sinds vandaag dus meer 60/20 lijkt. Mijn huidige modem is een britse BT HomeHub 5A van ebay met OpenWRT erop.

Dus de vraag is min of meer: zal ik wel of niet binnenkort overstappen naar XS4ALL? Zoniet, wat is dan de beste aanbieder voor internet-only VDSL met vectoring en pairbonding (en het liefst ook native ipv6). En wat moet ik nou met de snelheden die op hun website staan?

Bij XS4all lijkt het erop alsof ze oude data gebruiken, maar dat heeft wel als gevolg dat ik niet zomaar een sneller pakket kan bestellen.

Bij KPN lijkt het erop dat de downloadsnelheid exact het dubbele is van wat mijn modem al aangeeft. Dat hint naar pair bonding. Maar de upload is niet het dubbele. Ik neem aan dat pair bonding niet enkel voor de downloadsnelheid z'n werk doet?

[Afbeelding][Afbeelding]
In het kort: er zijn maar 2 grote providers die pairbonding standaard inzetten om een snellere verbinding te krijgen. Dat zijn KPN en XS4ALL. Er zijn ook kleinere aanbieders met pairbonding maar daar dien je dan weer voor te betalen.

Bij pairbonding gaat de uploadsnelheid ook gewoon omhoog.

Op dit moment kan je modem dus rond de 60Mb/s halen. Voor die 100/30 is pairbonding dus zeker wel nodig.

Als XS4ALL geen 100Mb kan aangeven, zou ik die gewoon even bellen. Die snappen vaak wel wat er dan misgaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
krakendmodem schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:50:
[...]
Voor die 100/30 is pairbonding dus zeker wel nodig.

Als XS4ALL geen 100Mb kan aangeven, zou ik die gewoon even bellen. Die snappen vaak wel wat er dan misgaat.
Moet je wel 2 aderparen naar je huis hebben lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jongetje schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:51:
[...]
Moet je wel 2 aderparen naar je huis hebben lopen.
Die liggen er eigenlijk altijd wel, alleen is het tweede aderpaar meestal niet meer aangesloten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:43:
[...]

Die liggen er eigenlijk altijd wel, alleen is het tweede aderpaar meestal niet meer aangesloten.
Hier kun je eigenlijk maar één ding over zeggen. En dat is iemand laten nakijken in kanvas. Dit is zo verschillend per straat als maar wat. Hier zit geen structuur in iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
Peetz0r schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 01:35:
Als ik jou was zou ik nog even wachten tot Freedom Internet eind maart zijn tarieven bekend maakt en dan je keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op maandag 17 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Als ik jou was zou ik nog even wachten tot Freedom Internet eind maart zijn tarieven bekend maakt en dan je keuze maken.
Tarieven zijn al indicatief bekend (vanaf 47,50 voor DSL). Maar belangrijker: vanaf begin april gaan ze eerst alle members aansluiten. Dat kan maanden duren.

https://www.freedom.nl/nieuws/freedom-nieuwsbrief-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:09:
[...]

Tarieven zijn al indicatief bekend (vanaf 47,50 voor DSL). Maar belangrijker: vanaf begin april gaan ze eerst alle members aansluiten. Dat kan maanden duren.

https://www.freedom.nl/nieuws/freedom-nieuwsbrief-2
En pairbonding voor 12,50 extra. Dat is in ieder geval niet zo interessant.
Wel goed dat ze het in ieder geval aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Laatst online: 00:10
Freedom is inderdaad een interessante optie. Dat ze wat duurder zijn is niet zo'n punt, en nieteens helemaal waar. XS4ALL kost €61 voor het 200/20 pakket - zolang ze nog bestaan. Freedom kost €60 totaal voor BVVDSL - waarbij de snelheid nog niet bekend is. Ik neem aan dat het in praktijk op hetzelfde neerkomt, uiteindelijk zijn het toch allemaal KPN WBA resellers, helaas.

KPN zelf is (helaas, natuurlijk) de goedkoopste van deze drie met €50/maand (en de meeste korting de eerste paar maanden), en heeft een opzeggen-per-maand-optie die later overstappen naar Freedom wel makkelijker maakt.

T-Mobile lijkt nog iets goedkoper, maar biedt alleen 100/10 (dus geen bonding?) en het is sowieso maar de vraag of ik er klant wil worden ongeacht snelheid/prijs. Ik ben mobiel wel klant bij ze via tele2, helaas. Oh well. Het is ook wel fijn om mobiel en vast niet klant bij dezelfde te zijn tijdens de eerstvolgende grote landelijke storing.

Over de aanwezigheid van dat tweede aderpaar kan ik al voorzichtig iets meer zeggen: ja die ligt er. Soort van. Mijn flat (1965) heeft vroeger kerkradio gehad dus wij hebben wat exotische IS/RA punten met een heleboel extra aders. Sommige daarvan kunnen gebruikt worden voor pair bonding, en de buitenring vlakbij (in de flat naast die van mij) heeft nog genoeg plekjes vrij. Dus zolang niet de hele buurt mee doet moet het lukken. Deze informatie komt van mijn buurman. Hij rijdt in een VolkerWessels Telecom busje en draagt een KPN jasje, dus volgens mij weet ie wel wat ie zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Peetz0r schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:27:

[..]

Over de aanwezigheid van dat tweede aderpaar kan ik al voorzichtig iets meer zeggen: ja die ligt er. Soort van. Mijn flat (1965) heeft vroeger kerkradio gehad dus wij hebben wat exotische IS/RA punten met een heleboel extra aders. Sommige daarvan kunnen gebruikt worden voor pair bonding
Draadomroep zul je bedoelen :)

Je toont hier een Stapnet 58 aansluiting, waarvan vele later zijn aangepast. Over het algemeen wel met twee ingelaste dikaders (zwart/transparant en wit/transparant om precies te zijn, die gekleurde aders zijn verder niet meer ingelast, nou ja behalve die iets dikkere grijze draad, dat is de aarding), maar niet altijd helaas.

Oh ja, ook ik "rij in een VolkerWessels Telecom busje en draag een KPN jasje" dus ook ik weet wel wat ik zeg. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 17-02-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Wildfire schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Je toont hier een Stapnet 58 aansluiting, waarvan vele later zijn aangepast. Over het algemeen wel met twee ingelaste dikaders (zwart/transparant en wit/transparant om precies te zijn, die gekleurde aders zijn verder niet meer ingelast, nou ja behalve die iets dikkere grijze draad, dat is de aarding), maar niet altijd helaas.

Oh ja, ook ik "rij in een VolkerWessels Telecom busje en draag een KPN jasje" dus ook ik weet wel wat ik zeg. :P
Jij bent toevallig niet die buurman :+ ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MdO82 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:35:
[...]

Jij bent toevallig niet die buurman :+ ;)
Ik woon niet eens in een flat, dus nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
En nu even een "aparte vraag"

Wat is een leuk dsl forum, ik ga naar BudgetallesIn1, maar betwijfel of zij forum hebben, ik zie het niet.
Kan naar kpn forum gaan, maar weet niet, of ik daar op mijn plaats ben.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjah op 17-02-2020 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:44:
En nu even een "aparte vraag"

Wat is een leuk dsl forum, ik ga naar BudgetallesIn1, maar betwijfel of zij forum hebben, ik zie het niet.
Kan naar kpn forum gaan, maar weet niet, of ik daar op mijn plaats ben.
Op het KPN forum kunnen ze jou ook maar beperkt helpen in dat geval. Je zult toch altijd naar je eigen provider verwezen worden. Ergens moeten de besparingen plaatst vinden, en dat zal in de klantenservice zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Peetz0r schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:27:
Freedom is inderdaad een interessante optie. Dat ze wat duurder zijn is niet zo'n punt, en nieteens helemaal waar. XS4ALL kost €61 voor het 200/20 pakket - zolang ze nog bestaan. Freedom kost €60 totaal voor BVVDSL - waarbij de snelheid nog niet bekend is. Ik neem aan dat het in praktijk op hetzelfde neerkomt, uiteindelijk zijn het toch allemaal KPN WBA resellers, helaas.
Als ik op de Xs4All site kijk betaal ik nu €51 voor bonded Dsl (100 Mbit). Alleen internet.
Voor Freedom zou dat uit komen op €60. Dat vind ik een aardig verschil.

Bij KPN zou ik €47,50 betalen voor bonded 100/10.
€12,50 extra voor de service van is het voor mij niet waard, misschien voor anderen wel. Maar dat zal een kleine club zijn.

Maar toch goed dat ze de eerste (niet KPN) zijn die het al aanbied. Dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat anderen het niet aanbieden. Inkopen bij KPN is gewoon te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Just interesting...
Ik heb van de week een nummerportatie aangevraagd van een analoognummer naar XS4ALL.
Hoe moet ik mij dat technisch voorstellen?

1) Op de hoofdverdeler halen ze de kruisverbinding naar mijn analoge lijn los, nadat daarvoor al het telefoonnummer gerouteerd wordt naar de SIP van xs4all?
2) Op de hoofdverdeler maken ze een kruisverbinding aan zodat deze via een weg uitkomt op de SIP-server van Xs4all?

Toch even benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:45
AW_Bos schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:27:
Just interesting...
Ik heb van de week een nummerportatie aangevraagd van een analoognummer naar XS4ALL.
Hoe moet ik mij dat technisch voorstellen?

1) Op de hoofdverdeler halen ze de kruisverbinding naar mijn analoge lijn los, nadat daarvoor al het telefoonnummer gerouteerd wordt naar de SIP van xs4all?
2) Op de hoofdverdeler maken ze een kruisverbinding aan zodat deze via een weg uitkomt op de SIP-server van Xs4all?

Toch even benieuwd ;)
Die kruisdraad blijft gewoon zitten. Dit wordt softwarematig gedaan. Het nummer gerouteerd naar xs4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

tlpeter schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:35:
[...]

Die kruisdraad blijft gewoon zitten. Dit wordt softwarematig gedaan. Het nummer gerouteerd naar xs4all.
In de nummercentrale dus, of hoe dat ding mag heten. Maar als die kruisdraad blijft zitten? Dan kan ik gewoon nog analoog blijven bellen, wat niet de bedoeling is 8)7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:45
AW_Bos schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:36:
[...]

In de nummercentrale dus, of hoe dat ding mag heten. Maar als die kruisdraad blijft zitten? Dan kan ik gewoon nog analoog blijven bellen, wat niet de bedoeling is 8)7?
Nee, het nummer wordt er softwarematig af gehaald. De lijn is gewoon dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Wildfire schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:18:
[...]

dat jasje staat je al jaren goed he :p

Ik overweeg een overstap van ziggo naar KPN. simpelweg omdat kpn vriendelijker is voor zijn klanten.
Nu ben ik angstig dat KPN trager is dan ziggo. In mijn geval ga ik dan naar 180 down / 50 up. ipv 100 / 10.
Ik bedoel dan trager in ms en response. Kun je daar iets over zeggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Darkz0rs schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Ik overweeg een overstap van ziggo naar KPN. simpelweg omdat kpn vriendelijker is voor zijn klanten.
Nu ben ik angstig dat KPN trager is dan ziggo. In mijn geval ga ik dan naar 180 down / 50 up. ipv 100 / 10.
In het verleden is het zo geweest dat Ziggo een hogere response had dan KPN. Omdat ziggo een gedeelt medium is. En KPN niet, ik weet niet of Ziggo inmiddels met de netwerk upgrades is bij getrokken.

Bij KPN is het afhankelijk welk lijn type je krijgt. ADSL heeft een lagere latency dan VDSL. Daar in tegen heeft VVDSL weer een lagere latency dan VDSL. Glasvezel heeft de laagste tot nu toe. Heb jij glasvezel op alleen koper? Gezien je snelheid zit je dan op VVDSL dus ik zou me daar niet zo druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jullie weten dat de meeste vertraging komt vanuit de hops tussen provider en de dienst die de gebruiker probeert te benaderen? Ik zou niet mijn keuze voor een techniek baseren op de latency naar de eerste hop, want de verschillen zullen minimaal zijn ten opzichte van de totale vertraging tussen aanvrager en aanbieder.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 19-02-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Racer89 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:26:
[...]

In het verleden is het zo geweest dat Ziggo een hogere response had dan KPN. Omdat ziggo een gedeelt medium is. En KPN niet, ik weet niet of Ziggo inmiddels met de netwerk upgrades is bij getrokken.

Bij KPN is het afhankelijk welk lijn type je krijgt. ADSL heeft een lagere latency dan VDSL. Daar in tegen heeft VVDSL weer een lagere latency dan VDSL. Glasvezel heeft de laagste tot nu toe. Heb jij glasvezel op alleen koper? Gezien je snelheid zit je dan op VVDSL dus ik zou me daar niet zo druk om maken.
Het zou gaan om pairbonding begreep ik. Als ik je goed begrijp zeg je dus dat kpn rapper zou moeten zijn in reactie.

Om dan ook aan te haken in @The Zep Man hoe is de algemene routering van KPN t.o.v. Ziggo.

Een simpel voorbeeld Ziggo is vaak niet reactief. Zelfs traag. Met me Xbox een game updaten gaat vaak met enorme golven tussen de 30 en 60 mbit. Kijk ik bij me buurman dan ramt dat veel constanter binnen (85mbit). Zijn abo is 100mbit maar hij haalt minder (Oxxio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Darkz0rs schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Bij vectoring vdsl zal het rond de 10 ms hangen. Vergelijkbaar met Ziggo.

Maar, hier doet Ziggo en KPN beide ongeveer 20Ms. Is dus ook weer afhankelijk van de infra in de buurt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica