Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Hmm.... Misschien stel ik de vraag niet goed. Stel dat Ziggo zoals in genoemde artikel 10Gps voor de centrale backbone heeft en dat dit b.v. met 1000 mensen gedeeld moet worden. Dus 10Mbit/sec capaciteit voor elke gebruiker tegelijk.

Hoe zit het bij KPN? Met hun nieuwste wijk kasten die met glasvezel zijn aangesloten leveren ze b.v. 100Mbit/sec op één aderpaar. Is er dan voldoende capaciteit voor b.v. 100 aansluitingen in zo' n kast = ook 10Gps M.a.w. hoe snel is die glasvezel backbone naar de wijkkast toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
tubejack schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:56:
Hmm.... Misschien stel ik de vraag niet goed. Stel dat Ziggo zoals in genoemde artikel 10Gps voor de centrale backbone heeft en dat dit b.v. met 1000 mensen gedeeld moet worden. Dus 10Mbit/sec capaciteit voor elke gebruiker tegelijk.

Hoe zit het bij KPN? Met hun nieuwste wijk kasten die met glasvezel zijn aangesloten leveren ze b.v. 100Mbit/sec op één aderpaar. Is er dan voldoende capaciteit voor b.v. 100 aansluitingen in zo' n kast = ook 10Gps M.a.w. hoe snel is die glasvezel backbone naar de wijkkast toe?
Ziggo werd op de vingers getikt omdat ze stelden dat ze een capaciteit van 10 Gbps zouden kunnen hebben. Ze hadden er alleen niet bij verteld dat dit maar tot in de wijkcentrale is. Dat was het verwijt.
KPN heeft dat soort claims nooit gemaakt. Dus die zullen daar geen probleem mee krijgen.
De backbone naar de KPN straatkast kan ook best naar 10 Gbps groeien. Op dit moment is het hooguit 2 Gps (2 poorten van 1 Gbps) dus flinke overboeking. Maar dan komt een tweede regel in beeld die per 1 januari is ingegaan:
https://www.rtlnieuws.nl/...haalbare-internetsnelheid

Daar zullen alle providers zich vanaf nu sowieso aan moeten houden. KPN is daar eigenlijk nog het verste mee door de Fourstack tool die voorspelt welke snelheid een adres technisch kan halen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
Barre73 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Daar zullen alle providers zich vanaf nu sowieso aan moeten houden. KPN is daar eigenlijk nog het verste mee door de Fourstack tool die voorspelt welke snelheid een adres technisch kan halen.
Maar of dat klopt,
Bonded Koper/DSL
114 Mbit/s

Ik heb nog nooit meer dan 74Mb gehaald, en volgens de KPN monteur gaat dit ook nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubejack
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-05 06:13
Hier klopt het prima
Bonded Koper/DSL
41 Mbit/s

Volgens de website van KPN 40/3. We halen bijna 41 en 6 up :)

[ Voor 5% gewijzigd door tubejack op 07-01-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:21
Haal hier 50/10. Netco geeft 55Mbit aan. Klopt precies aangezien modem op 55Mbit verbonden is.

Ben wel benieuwd wanneer onze wijkcentrale aan de beurt is met de upgrade. Ik zie dat ze hier in het dorp onlangs weer nieuwe VVDSL kasten hebben opgeleverd. :).

Bummer; straat verderop halen ze 200/60, zit ik met 50/10 ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrHasjies
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-03-2021
esky schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:44:
Na wat googlen ben ik er nog niet achter wat de gegevens hieronder precies betekenen:

[afbeelding]

De U0 t/m D3 zijn kanalen volgens mij, maar waarom zijn sommigen N/A en is daar wat aan te doen?
Het beschikbare frequentiespectrum wordt verdeeld van laag naar hoog in upload0 download1 u1 d2 u2 d3, afhankelijk van de verzwakking van het signaal.

In dit geval is de verzwakking te groot om de maximale snelheid aan te bieden. Vandaar dat niet elke band beschikbaar is.

Gezien de lage snr marge denk ik dat er een storing op de lijn zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

luxan schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:15:
[...]

Op dit moment doe ik al standaard VLAN untagging in mijn Mikrotik router dus ik denk dat dat in een switch ook wel aan de praat te krijgen is.

Edit voor @MisteRMeesteR :
Net even getest en de Proscend 180-t kan ook als SFP module in een switch gebruikt worden om de VLAN's untagged uit te laten komen op verschillende poorten op de switch. Daarna kunnen ze doorgezet worden naar de router voor verdere verwerking.
Ik heb de setup niet uitvoerig getest (na een paar minuten heb ik alles weer teruggezet omdat ik mijn switch ook voor andere dingen gebruik) maar ik heb geen noemenswaardige problemen ervaren.

[...]

Ook voor Cisco heb ik niet veel hoop dat ze in IOS een speciale driver in gaan bouwen. Mikrotik lijkt echter bezig met een /interface dsl subcommando dus daar zie ik meer toekomst in.
Wat is je ervaring na een maand? Draait e.e.a. stabiel? Is je Line Speed nog omhoog gegaan? Wat haal je nu up- en downstream?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
MisteRMeesteR schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:54:
[...]

Wat is je ervaring na een maand? Draait e.e.a. stabiel? Is je Line Speed nog omhoog gegaan? Wat haal je nu up- en downstream?
Line-speed is niet uit te lezen omdat de daarvoor benodigde software niet aanwezig is op Mikrotik apperatuur. Ik kan alleen resultaten melden van speedtest en die waren bij aanvang vergelijkbaar met de metingen die ik heb gedaan met mijn Draytek vigor 130.

Mijn Draytek haalde sync op +/- 100 down maar XS4All capt de snelheid op 80 down. Ik haal dus nooit meer dan (opgeteld) 80 down. Ik kan daarom niet beoordelen of ik met de Proscend 180-t minder, meer of evenveel haal.

Tot op heden geen klachten, de setup draait stabiel, na een restart heeft de module snel sync en omdat de module direct in de SFP poort zit, kan ik met mijn setup zowel routed IPTV als RFC 4638 (1500 MTU) aan. Voor VDSL klanten op +/- 250 meter van de DSLAM is dit zeker alternatief voor de Draytek Vigor 130. Ik heb helaas geen stats voor grotere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Op ±120-140 meter van de DSLAM haal ik hier met XS4all BVVDSL (BVDSL) ↓ 222,1 Mbit/s ↑ 63,5 Mbit/s volgens de Fritz!Box 7581 met zowel Fritz!OS 06.80 als OS 06.85.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/6969227769.png

Ook het in bridge modus krijgen van de Fritz!Box 7581 lukt met hulp van http://www.pe1pzu.nl/fb7581bridge/

In de upload richting blijft er helaas weinig over van de attainable waarde:
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/va1mf8ozt/FRITZ_Box_7581.png

Al bij al lijkt het op de toewijzing van een 160/60 profiel (bandbreedte cap).

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/9av7s6dc9/FRITZ_Box_7581_Xs4al_bbvdsl_spectrum.png

[ Voor 66% gewijzigd door cj1 op 15-01-2018 23:37 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
@cj1 Neem je ook TV af van xs4all en zo ja heb je dat werkend met de 7581 in bridge mode?

Ik heb sinds enige tijd het probleem dat de verbinding wegvalt. Ik maak nu gebruik van een Draytek 130 met een Asus router. Alles werkt perfect, internet 100mbit en TV in bridged mode.

Maar de verbinding valt weleens weg. Het rare is dat op dat moment ook de verbinding van mijn onderbuurman wegvalt en die gebruikt gewoon het Fritzbox modem.

Ik heb dit gemeld bij Xs4all en afgelopen donderdag kreeg ik een monteur op bezoek. Deze gaf aan dat het wegvallen van de verbinding komt doordat ik maar 1 lijn gebruik en ik een bonded setup heb. Dit had ik niet eerder gehoord maar werd later bevestigd door een backoffice (ik denk 2e lijn) helpdesk medewerker van xs4all.

Kortom dat het op 1 lijn werkt met de draytek is volgens KPN/XS4ALL een wonder want het zou moeten klapperen als een gek bij het gebruik van 1 lijn.

Omdat ik de 7581 nog steeds een on ding vind, en het gebruik van bridged TV een zegen is (in routed IPTV mode had ik veel ellende met TV kijken) is de draytek 130 wat mij betreft het enige acceptabele alternatief.

Helaas is het niet mogelijk om terug te gaan naar 1 lijn als er eenmaal bonded op de lijn is geactiveerd zonder de lijn op te zeggen en opnieuw aan te vragen. Dat is dus geen realistische optie.

Door bovenstaand overweeg ik nu toch maar om de bonded versie van de Draytek aan te schaffen. Ookal lijkt me dat nogal overkill bij het gebruik van de transparent bridge mode.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Kasper1985 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 05:30:
@cj1 Neem je ook TV af van xs4all en zo ja heb je dat werkend met de 7581 in bridge mode?

Ik heb sinds enige tijd het probleem dat de verbinding wegvalt. Ik maak nu gebruik van een Draytek 130 met een Asus router. Alles werkt perfect, internet 100mbit en TV in bridged mode.

Maar de verbinding valt weleens weg. Het rare is dat op dat moment ook de verbinding van mijn onderbuurman wegvalt en die gebruikt gewoon het Fritzbox modem.

Ik heb dit gemeld bij Xs4all en afgelopen donderdag kreeg ik een monteur op bezoek. Deze gaf aan dat het wegvallen van de verbinding komt doordat ik maar 1 lijn gebruik en ik een bonded setup heb. Dit had ik niet eerder gehoord maar werd later bevestigd door een backoffice (ik denk 2e lijn) helpdesk medewerker van xs4all.

Kortom dat het op 1 lijn werkt met de draytek is volgens KPN/XS4ALL een wonder want het zou moeten klapperen als een gek bij het gebruik van 1 lijn.

.

Door bovenstaand overweeg ik nu toch maar om de bonded versie van de Draytek aan te schaffen. Ookal lijkt me dat nogal overkill bij het gebruik van de transparent bridge mode.

Kasper
Bijzonder, ik had juist dat 1 lijn steeds wegviel en kreeg het advies om 1 lijn los te gooien. Dit had als resultaat dat de andere lijn stabiel bleef. Blijkbaar zijn de adviezen een beetje willekeurig.
(maanden gedraaid met een draytek 130 met 1 vd 2 lijnen)

Over de Draytek 2862B, de dslam moet geupdate zijn naar de laatste versie anders werkt de bonding modem van Draytek niet, om deze reden staat hier nu een zyxel sbg3500 in bridgemode icm een edgerouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Kasper1985 Ik heb geen TV bij XS4all, en ook geen VoIP-bellen bij XS4all, alleen internet.

Overigens mooi dat je bij XS4all zelf de PTR via mijn.xs4all.nl in kunt/mag stellen, een groot pluspunt voor degene met een eigen mailserver.

Nog meer complimenten voor XS4all: IPv6, MAN, de achterliggende router krijgt tevens door welke nameserver voor de fritz.box gebruikt moet worden (using nameserver 192.168.178.1#53 for domain fritz.box!).

Nu nog:
* een ipv6 gids voor beginners om setup te testen, een inet6 adres vast aan een machine toe te wijzen/reserveren, en zo voorts.
* een manier om de naam van de fritz.box te voorzien van een prefix, zoals mijn.fritz.box zodat de wachtwoorden van de verschillende fritz.boxen makkelijker door de browser van elkaar onderscheiden kunnen worden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Gewoon even een positief geluid want XS4ALL en KPN verdienen het. Wellicht hebben twijfelaars er iets aan.

Ik ben nu inmiddels meer dan 2 jaar XS4ALL klant en geniet van een bonded DSL verbinding die me in de praktijk om en nabij 160/60 levert. Voorheen (toen ik nog geen bonding had) met een bridged DrayTek 130 modem en eigen router. Vanwege bonding echter weer terug naar AVM's FRITZ!Box (want een bonding Zyxel puur voor bridge is toch net even te duur). De 7581 is voor mij (inmiddels) retestabiel. Ik gebruik echter geen telefonie en ook geen wireless (want Ubiquiti UniFi AP AC PRO).

Wat zou ik op korte termijn wel anders willen zien? Het zou fijn zijn als de HD Glas TV kanalen (hogere bitrate) beschikbaar komen voor BVVDSL klanten als ik. Dan kan Ziggo definitief de deur uit. Verder kijk ik uit naar de nieuwe technieken (Vplus) waar KPN al mee experimenteert.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 07:28
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn internet snelheid.(ik heb Internet en IPTV, 1 unit, bij NLE)
Nu mijn problemen met mijn aansluiting zijn opgelost (zie dit topic)
Ben ik een beetje gaan testen met de snelheid door regelmatig een speedtest te doen.

Als ik naar mijn DSL Link Information kijk:
Afbeeldingslocatie: http://weehuizen.eu/img/DSL%20Link%20Information.png

Dan ziet alles er goed uit en zie ik dat de lijn dus 100 mbit/s zou moeten kunnen halen.
Ook fourstack laat zien dat er 100 mbit/s down mogelijk moet zijn.

Maar wanneer ik een speedtest doe binnen mijn netwerk, kom ik down zelden boven de 50 Mbit/s. (gemeten over Wifi, maar bedraad geeft zelfde waarde)
Afbeeldingslocatie: http://weehuizen.eu/img/speedtest.png

Bij upload haal ik dus wel de waarde (30 mbit/s) en is sneller dan beloofd (10/100 bij NLE), maar de download blijft mijn inziens een beetje achter,

Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?
  • Word ik gekenepen door NLE?
  • Overboeking?
  • Staat er ergens een configuratie verkeerd?
Ik hoor graag jullie mening hierover, bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

- Bekabeld getest?
- Welke router zit er tussen?
- Al eens een andere test server gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
WoBBeL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:30:
- Bekabeld getest?
- Bekabeld getest?
Ja, zelfde waardes
Experiabox V10
Ja heb verschillende servers gebruikt binnen de app. Bedraad op mijn pc heb ik ook ander speedtest gebruikt, bijv, die op de kpn site. Altijd zelfde resultaat +/- 50 mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

MaartenBW schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:35:
[...]

- Bekabeld getest?
Ja, zelfde waardes
Experiabox V10
Ja heb verschillende servers gebruikt binnen de app. Bedraad op mijn pc heb ik ook ander speedtest gebruikt, bijv, die op de kpn site. Altijd zelfde resultaat +/- 50 mbit/s
Ook om 6 uur 's ochtends of 3 uur snachts? Zo ja, dan lijkt het gecapped. Anders is je overboeking de bottleneck (als je alleen op piekmomenten problemen hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MaartenBW schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:09:
Hoi,

Ik heb een vraag over mijn internet snelheid.(ik heb Internet en IPTV, 1 unit, bij NLE)
Nu mijn problemen met mijn aansluiting zijn opgelost (zie dit topic)
Ben ik een beetje gaan testen met de snelheid door regelmatig een speedtest te doen.

Als ik naar mijn DSL Link Information kijk:
[afbeelding]

Dan ziet alles er goed uit en zie ik dat de lijn dus 100 mbit/s zou moeten kunnen halen.
Ook fourstack laat zien dat er 100 mbit/s down mogelijk moet zijn.

Maar wanneer ik een speedtest doe binnen mijn netwerk, kom ik down zelden boven de 50 Mbit/s. (gemeten over Wifi, maar bedraad geeft zelfde waarde)
[afbeelding]

Bij upload haal ik dus wel de waarde (30 mbit/s) en is sneller dan beloofd (10/100 bij NLE), maar de download blijft mijn inziens een beetje achter,

• Word ik gekenepen door NLE?
  • Overboeking?
Ik hoor graag jullie mening hierover, bij voorbaat dank.
Ik heb even geprobeerd vergelijkbare screenshots van lijninformatie te vinden maar dat lukt me even niet. Ik zie in jouw screenshot bij Modulationtype "VDSL" staan.
Zou dat niet VDSL2 (Vectoring VDSL) moeten zijn?

VDSL gaat namelijk tot 50 Mbit, VDSL2 tot 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
Barre73 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Ik heb even geprobeerd vergelijkbare screenshots van lijninformatie te vinden maar dat lukt me even niet. Ik zie in jouw screenshot bij Modulationtype "VDSL" staan.

Bedankt voor je reactie.

Volgens mij staat er altijd VDSL (ook als je VDSL2 hebt), dit kan je ook zien aan het profiel 17a. Dit is volgens mij een VDSL2 profiel goed voor 100 mbit/s doorvoer (bron)

Volgens mij corresponderen de rates (actual) in Link info ook met Vectored VDSL2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28
Barre73 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Bij deze Experiabox staat Modulationtype altijd op VDSL, tenzij het een ADSL-signaal is(en zelfs dan vaak ook).
Als je internet bij NLE hebt, dan is dat VDSL2 al dan niet met vectoring. Bonding biedt NLE niet aan.
Als er gebruik werd gemaakt van VDSL(1), dan zou de lijn ook hoogstens op 50Mbit intrainen. Er staat duidelijk dat de Actual rate oftewel de lijn op 111,1Mbit ingetraind is. Tevens, zoals @MaartenBW ook al aangeeft, is profiel 17a een VDSL2 profiel

VDSL(1) is in onbruik geraakt hier in NL, KPN heeft in het verleden wel getest met VDSL(1) en het heel even aangeboden maar niet grootschalig uitgerold. In België is het wel grootschaliger gebruikt door Belgacom/Proximus.

Ik heb vaker gehoord van NLE klanten dat ze vast blijven zitten rond de 50Mbit, terwijl de lijn 100Mbit makkelijk aankan en vol openstaat(zoals hier, 110Mbit lijnsnelheid maar effectief maar ~50Mbit). Lijkt dus weer een begrenzing aan de kant van KPN/NLE te zijn...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MaartenBW schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:09:
Ik denk dat je de verkeerde configuratie hebt gehad vanuit je ISP dus bel die eens op :)

50/30Mbps zijn namelijk typische waardes voor het basis abonnement zoals bij mij het geval is en als jij gewoon 100/30Mbps hebt afgenomen dan moet je dat ook kunnen halen, vooral als je modem/router dat aangeeft!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Vandaag de Draytek 2862B binnen gekregen. Meteen maar aangesloten.

Helaas het lijkt op het DSLAM probleem (doordat de 130 op 1 lijn problemen gaf wilde ik dit toch proberen).

Laatste firmware geupdate en verschillende kabeltjes maar ik blijf alleen sync krijgen op 1 lijn. De andere blijft op TRAINING staan en doet verder vrij weinig.

De Fritzbox zit nu aangesloten met dezelfde kabeltjes en splitter als de Draytek en traint, zij het met wat meer moeite, in op 2 lijnen.De Draytek traint niet alleen in op maar 1 lijn maar ook maar op 60mbit

Tenzij iemand hier nog een geniale ingeving heeft van iets wat ik nog kan proberen gaat hij helaas retour.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
timmie1 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:17:
[...]

Bij deze Experiabox staat Modulationtype altijd op VDSL, tenzij het een ADSL-signaal is(en zelfs dan vaak ook).
Als je internet bij NLE hebt, dan is dat VDSL2 al dan niet met vectoring. Bonding biedt NLE niet aan.
Als er gebruik werd gemaakt van VDSL(1), dan zou de lijn ook hoogstens op 50Mbit intrainen. Er staat duidelijk dat de Actual rate oftewel de lijn op 111,1Mbit ingetraind is. Tevens, zoals @MaartenBW ook al aangeeft, is profiel 17a een VDSL2 profiel

VDSL(1) is in onbruik geraakt hier in NL, KPN heeft in het verleden wel getest met VDSL(1) en het heel even aangeboden maar niet grootschalig uitgerold. In België is het wel grootschaliger gebruikt door Belgacom/Proximus.

Ik heb vaker gehoord van NLE klanten dat ze vast blijven zitten rond de 50Mbit, terwijl de lijn 100Mbit makkelijk aankan en vol openstaat(zoals hier, 110Mbit lijnsnelheid maar effectief maar ~50Mbit). Lijkt dus weer een begrenzing aan de kant van KPN/NLE te zijn...
In het NLE forum zie ik iets soortgelijks. Je kan prima op profiel 17A zitten en toch maar 50 Mbit krijgen. Dan is simpelweg Vectoring niet aangezet voor jouw poort/aansluiting op de Dslam. En VDSL2 zonder Vectoring is hetzelfde als wat je krijgt vanuit een nummercentrale (voor die mensen die niet op een straatkast zitten), namelijk 50 Mbit. Pas met Vectoring ga je naar die ruim 100 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28
Barre73 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:43:
[...]

In het NLE forum zie ik iets soortgelijks. Je kan prima op profiel 17A zitten en toch maar 50 Mbit krijgen. Dan is simpelweg Vectoring niet aangezet voor jouw poort/aansluiting op de Dslam. En VDSL2 zonder Vectoring is hetzelfde als wat je krijgt vanuit een nummercentrale (voor die mensen die niet op een straatkast zitten), namelijk 50 Mbit. Pas met Vectoring ga je naar die ruim 100 Mbit.
Dat klopt. Maar in het overzicht wat MaartenBW stuurde, is duidelijk te zien dat het modem is verbonden met het netwerk met een snelheid van 111Mbit(lijnsnelheid). Er is een verschil tussen de lijnsnelheid(snelheid tussen DSLAM en modem) en internetsnelheid(effectieve snelheid waarmee je surft). Mijn modem heeft een lijnsnelheid van 215Mbit down, maar effectief haal ik maar 162Mbit bedraad. Dit komt omdat aan de kant van de provider de snelheid wordt begrensd. In het verleden was de lijnsnelheid vaak beperkend voor de internetsnelheid, dat klopt. Het probleem hier is echter dat de lijnsnelheid voldoende voor de abonnementsnelheid is, maar de internetsnelheid wordt bij de provider begrensd op een lager niveau dan de abonnementsnelheid, de snelheid waarvoor desbetreffende persoon betaalt.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ptn0kxmhabosD9xKWHWGmhBp/full.png
Dat VPlus laat ook lekker op zich wachten... In 2014 was dit al een ding en KPN is er al drie jaar mee bezig 8)7.VPlus, of beter gezegd VDSL2 Profile 35b, verhoogt de gebruikte bandbreedte van 17 MHz naar 35 MHz, waarmee 300 Mb/s op de downstream en 100 Mb/s op de upstream mogelijk moet zijn.

DownstreamUpstream
VDSL2 Profile 17a
single-pair
100 Mb/s30 Mb/s
VDSL2 Profile 17a
pair-bonding
200 Mb/s60 Mb/s
VDSL2 Profile 35b
single-pair
300 Mb/s100 Mb/s
VDSL2 Profile 35b
pair-bonding
600 Mb/s200 Mb/s

De winst is het grootst op kortere afstanden, maar op alle afstanden is de techniek minimaal even snel als VDSL2 Profile 17a zoals we deze nu kennen. Er is ook al meer dan genoeg netwerkapparatuur op de markt voor zowel de consumenten als de provider kant. Het enige wat ontbreekt is fatsoenlijke concurrentie en regulatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F3E7QxiysRbUkLU0gt7vEcsU/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 13:04
Balance schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:11:
Dat VPlus laat ook lekker op zich wachten... In 2014 was dit al een ding en KPN is er al drie jaar mee bezig 8)7.
Geen idee of de apparatuur die ze nu gebruiken voor de uitrol van VVDSL (Buitenringen/Binnenringen) ook voor Vplus (profiel 35b) geschikt is, je zou toch hopen van wel anders kunnen ze al die hardware over een paar jaar weer weggooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@esky De Experiabox V10 ondersteunt het slechts gedeeltelijk:
DSL Modem Specifications
  • VDSL2 compliance: ITU-T G.993.2 (up to 30 MHz profiles)
  • VDSL2 Pair-Bonding compliance: ITU-T G.998.2 (up to 17 MHz profiles)
  • G.vector ITU-TG.993.5
  • G.INP ITU-T G998.4
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x
  • 4 wire (2 pair) VDSL2 Bonding and VDSL2 Bonded Vectoring
Ziet er ingewikkeld uit maar het valt wel mee.
  • Het eerste punt is gewoon VDSL2 zoals we het nu gebruiken. Nu gebruiken we 17 MHz (Profile 17a), met het modem is tot 30 MHz mogelijk (Profile 30a) waarmee 200 Mb/s gehaald kan worden. 35 MHz (Profile 35b / Vplus) voor 300 Mb/s wordt echter niet ondersteund.
  • Het tweede punt zegt dat pairbonding over VDSL2 ook mag, maar dan maximaal met 17 MHz. Dan heb je dus 2x 100 Mb/s, en dus ook 200 Mb/s.
  • Derde punt zegt dat Vectoring toegestaan is, hierdoor kunnen de bovenstaande snelheden gehaald worden.
  • Vierde punt zegt dat een standaard voor ruisonderdrukking ondersteund wordt.
  • Vijfde punt gaat om een toevoeging op VDSL2, geen idee waar het voor staat
  • Zesde punt geeft nogmaals aan dat pair-bonding ondersteund wordt.
TL;DR: Huidige modem ondersteunt maximaal 200 Mb/s, ofwel doormiddel van een 30 MHz verbinding ofwel door twee 17 MHz verbindingen (pair-bonding). Voor hogere snelheden die met Vplus (300, 400 en 600 Mb/s) kunnen worden gehaald is een nieuw modem nodig.

Er staan er al een paar in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
@Balance Ik bedoelde of de apparatuur die nu in straatkasten wordt gezet al geschikt is voor profiel 35b. Lijkt me een duur geintje om dat over een paar jaar weer allemaal te moeten vervangen.

Ik kan niet vinden welk type KPN gebruikt, maar een persbericht van Broadcom uit 2015 heeft het al over "VDSL2 35b and G.fast bonding support"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Geen idee. Als ze slim zijn wel, aan de andere kant zijn ze al heeeel lang bezig met die VVDSL-upgrade. De apparatuur is in ieder geval beschikbaar, daar ligt het niet aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Balance op 26-01-2018 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:47:
@Balance Ik bedoelde of de apparatuur die nu in straatkasten wordt gezet al geschikt is voor profiel 35b. Lijkt me een duur geintje om dat over een paar jaar weer allemaal te moeten vervangen.

Ik kan niet vinden welk type KPN gebruikt, maar een persbericht van Broadcom uit 2015 heeft het al over "VDSL2 35b and G.fast bonding support"...
DSlams van KPN die Vectoring ondersteunen zijn ook geschikt voor Vplus
Voor VPlus moet alleen een nieuwe kaart worden geplaatst in de Dslam.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 26-01-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik heb een zyxel sbg3500-n aangesloten en heb een verbinding als ik pppoe op de zyxel laat opzetten. Maar in bridge mode blijft de router (een asus met merlin wrt firmware) hangen op timeout waiting for pado packets. Deze zelfde asus heeft eerder probleemloos een verbinding opgezet via een draytek 130 in bridge modus.

Kan er iemand z’n zyxel config delen als die in bridge mode staat? Ik neem aan dat vlan 6 niet op de zyxel aangevinkt staat maar op de achterliggende router?

Wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar en ik denk dat ik misschien ergens iets mis want in bridge mode blijven zaken als firewall en dhcp gewoon aanstaan op de zyxel en dat lijkt me toch niet de bedoeling. De handleiding is helaas nogal oud en heeft het alleen over adsl ed.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Kasper1985 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:41:
Ik heb een zyxel sbg3500-n aangesloten en heb een verbinding als ik pppoe op de zyxel laat opzetten. Maar in bridge mode blijft de router (een asus met merlin wrt firmware) hangen op timeout waiting for pado packets. Deze zelfde asus heeft eerder probleemloos een verbinding opgezet via een draytek 130 in bridge modus.

Kan er iemand z’n zyxel config delen als die in bridge mode staat? Ik neem aan dat vlan 6 niet op de zyxel aangevinkt staat maar op de achterliggende router?

Wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar en ik denk dat ik misschien ergens iets mis want in bridge mode blijven zaken als firewall en dhcp gewoon aanstaan op de zyxel en dat lijkt me toch niet de bedoeling. De handleiding is helaas nogal oud en heeft het alleen over adsl ed.

Kasper
zie bijlages, vergeet niet de versie te checken!
Afbeeldingslocatie: http://www.xgamer.nl/z1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xgamer.nl/z2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xgamer.nl/z3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Toevallig heb ik woensdag dezelfde setup toegepast en heb wel vlan tag 6 ingesteld op de zyxel. Op de router erachter niet. Werkte eigenlijk meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Hartelijk dank!

Ik zie al een duidelijk verschil: ik heb firmware versie V1.01(AAON.6) en jij hebt in je printscreens aaon.1.

@Hugo__Boss met welke provider? En maak je op die manier ook gebruik van tv?

@akatar maak jij met deze settings gebruik van tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Kasper1985 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:25:
Hartelijk dank!

Ik zie al een duidelijk verschil: ik heb firmware versie V1.01(AAON.6) en jij hebt in je printscreens aaon.1.

Op deze manier kan je gebruik maken van iptv, dit moet je dan wel in je router instellen (vlan 4)
Probeer eens de versie die ik gebruik, ftp://ftp.zyxel.com/SBG3500-N000/firmware/
voor de N000 is er ook maar 1 versie. (met deze versie werkt de bridge wel)

https://www.akadia.com/services/zyxel_transparent_mode.html
Hier de link voor de verschillen.

[ Voor 9% gewijzigd door akatar op 28-01-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@akatar dank! dit werkt inderdaad. Helaas blijft de lijn wel haken op de helft van de snelheid (attainable). Zou het kunnen dat deze firmware geen vectoring ondersteunt? Wat voor abbo heb jij? Ik zou 160/60 moeten kunnen halen (attainable van 200/60 gecapt administratief op 160) en haal dit ook keurig met de Fritzbox en met de firmware die ik voorheen had. Met deze echter:

============================================================================
VDSL Training Status: Showtime
Mode: VDSL2 Annex B
VDSL Profile: Profile 17a
Traffic Type: PTM Mode
Link Uptime: 0 day: 0 hour: 14 minutes
VDSL Port Details Upstream Downstream
Line Rate: 32.751 Mbps 56.683 Mbps
Actual Net Data Rate: 32.752 Mbps 56.684 Mbps
Trellis Coding: ON ON
SNR Margin: 6.5 dB 5.3 dB
Actual Delay: 0 ms 0 ms
Transmit Power: - 1.8 dBm 12.6 dBm
Receive Power: -12.5 dBm 1.1 dBm
Actual INP: 2069.0 symbols 79.0 symbols
Total Attenuation: 10.7 dB 11.4 dB
Attainable Net Data Rate: 48.747 Mbps 57.042 Mbps
VDSL Band Status U0 U1 U2 U3 D1 D2 D3
Line Attenuation(dB): 2.5 10.8 16.1 N/A 6.9 14.2 22.5
Signal Attenuation(dB): 2.5 10.4 15.4 N/A 8.5 14.0 22.5
SNR Margin(dB): 6.4 6.4 6.5 N/A 5.2 5.3 5.3
Transmit Power(dBm):-13.4 - 7.0 - 3.8 N/A 8.7 7.8 7.0

VDSL Counters

Downstream Upstream
Since Link time = 14 min 59 sec
FEC: 26 0
CRC: 0 0
ES: 0 0
SES: 0 0
UAS: 0 0
LOS: 0 0
LOF: 0 0
LOM: 0 0
Latest 15 minutes time = 26 sec
FEC: 2 0
Previous 15 minutes time = 15 min 0 sec
FEC: 24 0
UAS: 25 25
Latest 1 day time = 30 min 26 sec
FEC: 472447 0
CRC: 941 0
ES: 19 0
SES: 18 0
UAS: 566 552
LOS: 2 0
LOF: 3 0
Previous 1 day time = 0 sec
FEC: 0 0
Total time = 30 min 26 sec
FEC: 472447 0
CRC: 941 0
ES: 19 0
SES: 18 0
UAS: 566 552
LOS: 2 0
LOF: 3 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Zoals je in mijn screenshot kan zien haal ik rond de 70 Mbit, meer is op mijn adres ook niet haalbaar. Ik heb ook een keer de firmware versie geupdate naar een andere versie en verloor daarmee de bridge functionaliteit. Op de onderkant van je router staat waarschijnlijk N000, als je dan kijkt op de FTP site is daar maar 1 firmware versie voor (1.0)

Je zou eens kunnen bellen met Zyxel, Mocht je dit doen, laat dan even weten wat zij zeiden... Ik heb namelijk ook al diverse keren met hun gemaild en gebeld waarom de N000 versie nooit een update heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@akatar Hier staan verschillende versies van de firmware. Maar met de meest recente versie werkte inderdaad bij mij ook de bridge versie niet:

https://www.zyxel.com/euo...d=SBG3500-N&submit=Search

En nu lijkt het erop dat ik dus dat de snelheid gehalveerd is waardoor ik net zo goed de vigor 130 had kunnen houden.

Ze maken het de veel eisende consument niet makelijk daar bij xs4all en KPN helaas.

Misschien maar weer overwegen een stap terug te doen naar Ziggo. Vanmiddag een vriend geholpen met z'n connectbox aan te sluiten en dat was 2 klikken om die in bridge mode te zetten. Vervolgens kreeg de router keurig het WAN IP en de snelheid was 400/40.

Kasper

[ Voor 8% gewijzigd door Kasper1985 op 28-01-2018 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Kasper1985 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:02:
@akatar Hier staan verschillende versies van de firmware. Maar met de meest recente versie werkte inderdaad bij mij ook de bridge versie niet:

https://www.zyxel.com/euo...d=SBG3500-N&submit=Search

En nu lijkt het erop dat ik dus dat de snelheid gehalveerd is waardoor ik net zo goed de vigor 130 had kunnen houden.

Ze maken het de veel eisende consument niet makelijk daar bij xs4all en KPN helaas.

Misschien maar weer overwegen een stap terug te doen naar Ziggo. Vanmiddag een vriend geholpen met z'n connectbox aan te sluiten en dat was 2 klikken om die in bridge mode te zetten. Vervolgens kreeg de router keurig het WAN IP en de snelheid was 400/40.

Kasper
Als ik naar Ziggo kon gaan had ik dit allang gedaan, woon hier nu 6 jaar en al 6 jaar problemen met vdsl. Ziggo ligt hier 2 huizen van mij af en Ziggo wil mij niet aansluiten (economisch niet haalbaar, aldus ziggo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Kasper1985 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:25:
Hartelijk dank!

Was een zakelijke routit lijn. Zit echter geen tv bij. Daar heb ik ook even niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik zit nog minimaal 8 maanden vast aan xs4all.

Toen ik wegging bij ziggo was het hier in de buurt 1 groot drama met dagelijks uitval. Vrijwel al mijn buren zijn ook overgestapt dus ik heb geen idee of die uitval inmiddels is opgelost helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Een particuliere DSL lijn van een vriend van mij is door een andere provider gekaapt (slamming). Weet iemand hoe lang het duurt voordat KPN zoiets weer recht zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
esky schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:19:
Een particuliere DSL lijn van een vriend van mij is door een andere provider gekaapt (slamming). Weet iemand hoe lang het duurt voordat KPN zoiets weer recht zet?
Via spoed en herstel ben je makkelijk 1 tot 2 weken verder. Soms is een nieuwe lijn aanvragen sneller. Klinkt stom maar is helaas niet anders.

Als hij nu kpn heeft kan hij een noodpakket aanvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Racer89 op 29-01-2018 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Zouden ze dan ook non-bonded aansluitingen naar 200MBit gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47

slaay

Natuurbeleven.com

Maar aansluitingen rechtstreeks op de wijkcentrale kunnen hier dus nog steeds niet van profiteren?

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tiguan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:13:
Zouden ze dan ook non-bonded aansluitingen naar 200MBit gooien?
Zijn er buiten KPN wel providers die al 100mbit per lijn aanbieden? Want volgens mij ondanks 100mbit al beschikbaar is, bied bv Xs4all ook nog steeds maar max 160mbit aan (2x 80), geen idee hoe de andere providers dit aanbieden.

Leuk dat ze doortimmeren aan bonded, ik val precies in die 10% die het niet heeft en ook niet zal krijgen, buiten dat ik nog steeds op een centrale andere kant van de wijk zit, terwijl er ~15 meter naast ons huis een nieuwe staat al maanden weg te rotten :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@SinergyX Ja iig NLE biedt 100/30 MBit en ik heb 't thuis :)

[ Voor 32% gewijzigd door tiguan op 31-01-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tiguan schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:31:
@SinergyX Ja iig NLE biedt 100/30 MBit en ik heb 't thuis :)
Maar bieden zij dan ook 200mbit aan? Tele2 bijvoorbeeld gaat max 100mbit, xs4all 160mbit, zelfs KPN geeft maar 100mbit als hoogste optie op adressen die tot over de 200mbit kunnen (bonded).

Het is raar dat ze nu al meer willen gaan bieden per paar, maar ze dit moment bonded nog niet eens max aanbieden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Nee, NLE biedt max 100MBit. Dat was dus mijn vraag. Als ze (KPN) bonded 400MBit kunnen bieden, dan moeten ze non-bonded tot 200MBit kunnen bieden? Dat er nu nog geen abbo's zijn die dat aanbieden is een ander verhaal. Maar ik hoop dat dat dan aangepast gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sowieso zou ik de KPN website niet als indicatie gebruiken van wat er leverbaar is : Mijn 50/30 abonnement staat nog steeds niet op de website vermeld 8)7

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
nero355 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:49:
Sowieso zou ik de KPN website niet als indicatie gebruiken van wat er leverbaar is : Mijn 50/30 abonnement staat nog steeds niet op de website vermeld 8)7
Dan heb je waarschijnlijk (net als ik) het 40/4 pakket. Bij mij thuis is het dit 50/10, een straat verderop is dit 50/30 (vanwege die nieuwe kasten, ik hang aan de oude centrale). Hier kan momenteel niet meer dan 50Mb geleverd worden door de oude CO.

Als ik de maximale belasting moet inschatten, dan zitten we met z'n allen 25% van de tijd op de volle 50Mbit te werken, meestal in het weekend. Dan is iedereen thuis en zit iedereen wel te streamen of te surfen. Ik merk eigenlijk geen hickups daarin, dus ik vind het prima. Ziggo kabel ligt hier niet in huis, en aangezien het hier in de buurt niet altijd stabiel is blijf ik lekker aan de telefoonlijn hangen.

[ Voor 35% gewijzigd door krakendmodem op 31-01-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

krakendmodem schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:04:
Dan heb je waarschijnlijk (net als ik) het 40/4 pakket. Bij mij thuis is het dit 50/10, een straat verderop is dit 50/30 (vanwege die nieuwe kasten, ik hang aan de oude centrale). Hier kan momenteel niet meer dan 50Mb geleverd worden door de oude CO.
Het is in ieder geval het basis abonnement dus dat weet ik wel zeker, maar IMHO mogen ze weleens hun website bijwerken daar bij KPN... /weird
Als ik de maximale belasting moet inschatten, dan zitten we met z'n allen 25% van de tijd op de volle 50Mbit te werken, meestal in het weekend. Dan is iedereen thuis en zit iedereen wel te streamen of te surfen. Ik merk eigenlijk geen hickups daarin, dus ik vind het prima. Ziggo kabel ligt hier niet in huis, en aangezien het hier in de buurt niet altijd stabiel is blijf ik lekker aan de telefoonlijn hangen.
xDSL of glasvezel wat mij betreft :)

Ziggo mag hun meuk houden van mij... begin ik niet aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
nero355 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:24:
[...]

Het is in ieder geval het basis abonnement dus dat weet ik wel zeker, maar IMHO mogen ze weleens hun website bijwerken daar bij KPN... /weird
Nou, de ene helft kan 50/10 halen, de andere helft 50/30. Als KPN op de site zegt dat 50/30 mogelijk is, dan ga ik klagen.

Willen ze niet. Dus pakken ze als veilige marge maximaal 10Mb up. (of 40/4 op de website). Dan kunnen ze de mensen die echt nog ver van de centrale zitten tenminste 'gerust stellen' met de mededeling "pech gehad".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
Het zou leuk zijn als klanten die niet op een wijkkast zitten hier ook van zouden kunnen profiteren.. Sowieso zou het leuk zijn als je op een normale manier een 2e lijn aan zou kunnen vragn voor bonding. Helaas trek ik op dit moment bij KPN aan het kortste eind.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Jassy schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:15:
Het zou leuk zijn als klanten die niet op een wijkkast zitten hier ook van zouden kunnen profiteren.. Sowieso zou het leuk zijn als je op een normale manier een 2e lijn aan zou kunnen vragn voor bonding. Helaas trek ik op dit moment bij KPN aan het kortste eind.
Dit probleem heeft onze buurt ook een beetje.

Een enkel huis heeft pairbonding, wij helaas niet. Had er mee te maken dat er niet genoeg aansluitingen zijn op de kabel in de straat.

De meeste lijnen lopen naar een huis; en er liggen nog een paar reserve, die KPN liever gebruikt om een defect aderpaar te vervangen dan het aanbieden van bonding.

Nu schiet de latency met bonding vanuit de CO ook rond de 30ms.. een simpele VDSL2 CO lijn kan al rond de 10ms hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
krakendmodem schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:56:
[...]

<knip>

... een simpele VDSL2 CO lijn kan al rond de 10ms hangen.
Ik heb nog nooit een VDSL2 CO lijn rond de 10 ms gezien, vrijwel altijd rond de 20 ms (zelfs op +/- 200-300 meter van de CO af). Bij een langere local loop kan deze in sommige gevallen op profiel 8b rond de 30 ms zijn.

Tenzij KPN G.INP op de lijn activeert, maar ik heb tot nu toe nog geen één keer een CO lijn gezien waar dat op actief was.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeffrey87 op 01-02-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@akatar Ik heb op de zyxel een 2e WAN interface aangemaakt voor IPTV. Bridged op vlan 4.

Dat lijkt te werken met een STB direct op de zyxel. Ik krijg het met geen mogelijkheid doorgestuurd naar een switch waar ik dan een andere STB op aan kan sluiten.

Gekke is ook dat ik er een LAN interface groep heb aangemaakt maar dat IPTV gewoon op alle poorten werkt. Een 2e WAN interface maakt dus een bridge aan naar de default vlan untagged en ik weet niet hoe ik dit kan aanpassen.

Contact gehad met zyxel via ticket en telefoon. Ze hebben paar suggesties gedaan en het firmware verhaal ontkennen ze simpelweg. Het ding is vectoring compatible met alle firmware volgens hen.

Edit: Er is contact gezocht met de ontwikkelaar in Taiwan schijnbaar. Die zouden hier morgen op terug moeten komen als het goed is.

We wachten af

[ Voor 10% gewijzigd door Kasper1985 op 01-02-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Jeffrey87 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Ik heb nog nooit een VDSL2 CO lijn rond de 10 ms gezien, vrijwel altijd rond de 20 ms (zelfs op +/- 200-300 meter van de CO af). Bij een langere local loop kan deze in sommige gevallen op profiel 8b rond de 30 ms zijn.

Tenzij KPN G.INP op de lijn activeert, maar ik heb tot nu toe nog geen één keer een CO lijn gezien waar dat op actief was.
CO-lijntje van mijn ouders (centrale Gd-Bmd) heeft gewoon G.INP en ik heb het vaker gezien bij nieuwe aansluitingen. Ping is 11ms vanuit Enschede.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L0Pq2dR.png

Is anderhalf jaar geleden een keer aangezet. Ze hadden ook een hele tijd 7Mb upload, tot er een limiet kwam op de DSLAM een paar weken geleden. Is dat bij anderen ook gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:08
[...]

Mijn lijnen, ik haal nu 8 ms, vroeger soms 4 ms geweest.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/AlyUMmHWRRCZ2yz89-IwCg.png

Dit zijn mijn lijn waarden.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/loUf0c9hTvmxspkBkoFI_w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
[...]
Even gecheckt voor je en bij een VDSL2 CO lijn van ongeveer 700 meter zie ik een ping van 54ms, op een VDSL2 CO lijn van ongeveer 1500 meter zie ik een ping van 36ms. Die korte lijn had voorheen een lagere ping, maar onder de 30 heb ik hem nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
esky schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:00:
[...]

Even gecheckt voor je en bij een VDSL2 CO lijn van ongeveer 700 meter zie ik een ping van 54ms, op een VDSL2 CO lijn van ongeveer 1500 meter zie ik een ping van 36ms. Die korte lijn had voorheen een lagere ping, maar onder de 30 heb ik hem nog niet gezien.
Ik zat zelf op +/- 1400 meter van CO Ut-C, en had een ping van 23 ms met T-Mobile Thuis. Sinds ik op vectoring zit heb ik een ping van tussen de 6 en 10 ms (160 meter van de straatkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
[...]

Ik heb één buurvrouw die met VDSL2 op 50/10 zit vanuit de CO met een ping van rond de 10-13 ms. Wij (de overige buren) zitten allemaal rond de 20ms op dezelfde centrale. Die ene buurvrouw heeft een Profiel 17a met een "fast" profiel, wij hebben allemaal interleaving delay van 8ms.

Zal eens een screenshot erbij pakken.

Afstand is rond de 500 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
supayoshi schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:49:
[...]

Mijn lijnen, ik haal nu 8 ms, vroeger soms 4 ms geweest.
[afbeelding]

Dit zijn mijn lijn waarden.
[afbeelding]
Dit is een lijntje met vectoring VDSL2. je hangt dus al een straatkast met alle voordelen die daarbij horen.

Interleave delay staat bij jou op 0, hier bijna op 10ms. extra

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 01-02-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Kasper1985 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:37:
@akatar

Contact gehad met zyxel via ticket en telefoon. Ze hebben paar suggesties gedaan en het firmware verhaal ontkennen ze simpelweg. Het ding is vectoring compatible met alle firmware volgens hen.

Edit: Er is contact gezocht met de ontwikkelaar in Taiwan schijnbaar. Die zouden hier morgen op terug moeten komen als het goed is.

We wachten af
Dit heb ik ook al bij hun aangegeven, op de ftp site is er voor de n000 maar 1 versie beschikbaar, als je een firmware kiest die niet voor de n000 geschikt is werkt de bridge niet.

Mocht je meer weten, hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kasper1985 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:37:
Huh :?

Dus Zyxel ontwikkelt niet zelf hun firmwares ?! Lekker dan...

Of bedoelden ze misschien hun hoofdkantoor in Taiwan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik vermoed dat er inderdaad een dev afdeling voor firmware in Taiwan zit en dat ie dat bedoelde.

Het is toch raar dat ik met die WAN bridge voor IPTV verder niks kan behalve een eind apparaat aansluiten op 1 van de default poorten.

Ik hoop dat ze het ook oppakken als bug zoals de support medewerker aan de telefoon suggereerde.

@akatar dit: https://www.zyxel.com/nl/...%20Series&mtname=Firmware

suggereert toch dat er 2 firmwares zijn. die jij noemde op de ftp en die hierboven via de website. Overigens met de 1.0 firmware heb ik niet meer controle over gebridgde WAN interfaces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
De N versie is bedoeld voor analoge lijn, de NB voor ISDN.
Met versie 1.0 voor de N000 versie, werkt de bridge volledig en kan je in de router de instellingen doen voor iptv etc, zo werkt het hier in ieder geval.

[ Voor 57% gewijzigd door akatar op 02-02-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@akatar OK. In dat geval mag zyxel gaan uitleggen waarom met de enige firmware die er dus blijkbaar beschikbaar is vectoring niet werkt.

Zal daar een nieuw ticket voor openen. Volgens de specificaties zou vectoring gewoon actief moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Kasper1985
volgens de ftp site:
04/28/2016 12:00 Map SBG3500-N
01/30/2018 12:55 Map SBG3500-N000

Waarbij er voor de n000 (zie sticker onderzijde modem) er 1 versie is die uit 2014 komt.
11/21/2014 12:00 89,180,651 SBG3500-N000_1.00(AAON.1)C0.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kasper1985 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:04:
Ik vermoed dat er inderdaad een dev afdeling voor firmware in Taiwan zit en dat ie dat bedoelde.
Dat zou echt slecht zijn, want dan maken ze dus niet zelf hun spullen zoals DrayTek/Ubiquiti/enz. :/
Het is toch raar dat ik met die WAN bridge voor IPTV verder niks kan behalve een eind apparaat aansluiten op 1 van de default poorten.
Zo ging het ook bij de Experiabox van KPN heel wat jaartjes lang dus niks wat een switch niet kan oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:14
nero355 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Dat zou echt slecht zijn, want dan maken ze dus niet zelf hun spullen zoals DrayTek/Ubiquiti/enz. :/
Ontzettend veel bedrijven, ook steeds meer bekende westerse bedrijven, doen ontwikkelen van de hard- en software in Taiwan of China (bijv. Shenzhen). Daar zit je veel dichter op de nieuwe technologieën en de massaproductie van je eindproduct. DrayTek is ook een Taiwanees bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Mmore schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:04:
Ontzettend veel bedrijven, ook steeds meer bekende westerse bedrijven, doen ontwikkelen van de hard- en software in Taiwan of China (bijv. Shenzhen). Daar zit je veel dichter op de nieuwe technologieën en de massaproductie van je eindproduct. DrayTek is ook een Taiwanees bedrijf.
Uiteraard, maar die hebben daar gewoon een eigen hoofdkantoor met eigen developers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ze hebben het over "HQ in Taiwan" in het ticket dus mijn vermoeden is dat er een afdeling in Europa zit. Op het moment dat die er niet uitkomen dan sturen ze het door naar Taiwan.

Heel veel verder ben ik er nog niet mee gekomen. Ik had al zo'n m'n twijfels over zyxel. Heb ooit voor een ISP op de 2e lijn gezeten die ze als CPE uitleverde.

Maar nadat de Draytek het niet deed op de DSLAM bleef zyxel nog over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
nero355 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:55:
[...]

[...]

Zo ging het ook bij de Experiabox van KPN heel wat jaartjes lang dus niks wat een switch niet kan oplossen :)
Ja dat begrijp ik. De experiabox is een gesloten apparaat met firmware van de provider die zo min mogelijk controle vrij willen geven. Als het aan bepaalde afdelingen van KPN zou liggen (denk aan abuse) zou je uberhaupt niet kunnen inloggen op het door hen geleverde modem en zouden ze de verbinding koppelen aan een MAC adres of iets anders zoals vroeger bij A2000 zodat je never eigen apparatuur kan aansluiten zonder allerlei mac adres clone trucs >:)

Het zyxel ding is een zogenaamde business gateway waar dus bepaalde functionaliteit waar misschien best wel een business toepassing voor te bedenken valt gewoon ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
Kan iemand zeggen of de Vplus upgrades ook op de netco site zullen verschijnen? En zoja wanneer ongeveer?
En zijn er al postcodes met Vplus? ben benieuwd.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Meauses schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:10:
Kan iemand zeggen of de Vplus upgrades ook op de netco site zullen verschijnen? En zoja wanneer ongeveer?
En zijn er al postcodes met Vplus? ben benieuwd.
Ik denk het wel, maar weet het niet zeker.

Ik weet dat een deel van Hillegom al Vplus had als proeftuin. ZIe onderstaand voorbeeld. Dit adres heeft helaas dan geen pairbonding maar je ziet hoeveel er haalbaar is met 1 ader dus dan mag je zelf twee aders uitrekenen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oP5pkDXvlumV3iQ9sIPGhJmx/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@Barre73 Dan woon ik zeker net in 't verkeerde deel :( Ik kan max 107MBit halen volgens fourstack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
tiguan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:34:
@Barre73 Dan woon ik zeker net in 't verkeerde deel :( Ik kan max 107MBit halen volgens fourstack.
Sorry....ik weet dat Hillegom werd toegevoegd aan de proef in Rotterdam en Haarlem vanwege het Lijbrandt migratie verhaal maar niet op alle kasten.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 03-02-2018 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Ach ik heb zat aan 100 MBit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik weet ook eigenlijk niet of er vanuit KPN ook een pilot-abonnement was van meer dan 100 Mbit voor die adressen. Anders heb je het wel maar kan je het toch niet gebruiken. Behalve dan bij XS4all want die hebben een 160 Mbit abonnement, ook voor DSL.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 03-02-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

tiguan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:34:
Het hoeft niet altijd te kloppen : Ik heb onlangs een mogelijke toekomstige woonadres ingevoerd en daar kwam maximaal 4Mbps uit aan download, terwijl er gewoon glasvezel is, maar dat lijkt Fourstack nog niet te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
nero355 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Het hoeft niet altijd te kloppen : Ik heb onlangs een mogelijke toekomstige woonadres ingevoerd en daar kwam maximaal 4Mbps uit aan download, terwijl er gewoon glasvezel is, maar dat lijkt Fourstack nog niet te weten ;)
Let op: Fourstack is van KPN Wholesale en laat dus alleen zien wat zij kunnen leveren. Die glasvezel waar jij over spreekt kan dus heel goed van een partij zijn waar KPN Wholesale niet op levert. Eigenlijk dus alle glasvezelaansluitingen die niet van Reggefiber zijn. Ik vermoed dus dat dit bij jou ook het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Barre73 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:24:
Let op: Fourstack is van KPN Wholesale en laat dus alleen zien wat zij kunnen leveren. Die glasvezel waar jij over spreekt kan dus heel goed van een partij zijn waar KPN Wholesale niet op levert. Eigenlijk dus alle glasvezelaansluitingen die niet van Reggefiber zijn. Ik vermoed dus dat dit bij jou ook het geval is?
Dat zou zomaar zo kunnen zijn inderdaad... De exacte ISP('s) ben ik nog aan het achterhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels288
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 15:07
Barre73 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:47:
[...]

Ik denk het wel, maar weet het niet zeker.

Ik weet dat een deel van Hillegom al Vplus had als proeftuin. ZIe onderstaand voorbeeld. Dit adres heeft helaas dan geen pairbonding maar je ziet hoeveel er haalbaar is met 1 ader dus dan mag je zelf twee aders uitrekenen...

[afbeelding]
Met bonded lijkt er echter niet veel meer in te zitten. Dit is in dezelfde straat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o5kPqe8UueryNVOww19GvTyD/full.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
niels288 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Met bonded lijkt er echter niet veel meer in te zitten. Dit is in dezelfde straat.

[afbeelding]
Dat zag ik later ook ja. Ik denk dat dit nog aangepast wordt gezien het feit dat dit een veldtest was. Benieuwd wat er komt te staan als Vplus commercieel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@akatar the saga continues.

Zojuist beide configs van beide firmwares (je hebt idd groot gelijk met 1.0 firmware werkt bridge prima) richting Taiwan gestuurd.

Het is daar nu het einde van de dag dus ik verwacht geen antwoord voor dinsdag/woensdag.

Draai nu 1.0 firmware en mijn Tomato routertje kan met de juiste VLAN instellingen prima verbinding maken en ik kan gewoon TV kijken. Alleen de snelheid blijft haken op 100mbit met attainable van 60mbit per lijn. Iets wat ik heel vreemd blijf vinden.

Overigens een quote uit het ticket met Zyxel:

"firmware 1.01AAON.6 is echt de goede firmware voor dit apparaat.."

Ik ben benieuwd waar Taiwan mee gaat komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kasper1985 op 05-02-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Kasper1985 dank je voor de update,
Blijft het vreemd dat de N000 een eigen directory heeft met slechts 1 firmware vooral als deze indentiek is aan de "gewone" 3500.

Wordt vervolgd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 23:00
Hier is per vandaag de upgrade datum van een concrete datum in februari opgeschoven naar april 2018. Zit te azen op een overstap van Ziggo naar xDSL, maar goed dat ik nog geen aanvraag heb ingeschoten. Zou in dat geval terugvallen naar een snelheid van 50 max bonded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Die ZyXEL SBG3500 daalt maar niet in prijs :| Wil stiekem toch weer eens een eigen router op mijn BVVDSL van XS4ALL zetten.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Eiríkr schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:59:
Die ZyXEL SBG3500 daalt maar niet in prijs :| Wil stiekem toch weer eens een eigen router op mijn BVVDSL van XS4ALL zetten.
Valt best wel mee IMHO :

- pricewatch: ZyXEL SBG3500
- pricewatch: ZyXEL SBG3500-NB

Kan zo gauw niet vinden wat het verschil is, maar voor € 269 vind ik het best wel een koopje : Mijn DrayTek's waren in verhouding veel duurder :

- pricewatch: DrayTek Vigor 2820n Annex A
Ooit gekocht in de basis 2820 uitvoering zonder WiFi voor dat geld ongeveer!
- pricewatch: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog)
Ietsje minder voor betaald (€ 219 dacht ik) maar nog steeds een hoop geld voor een model zonder WiFi (niet erg, want losse accesspoints) of VDSL2 Bonding ;)

Maar goed... beiden hebben weer wel altijd 100% stabiel gewerkt dus IMHO elke cent waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Eiríkr schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:59:
Staat nu ook 1 op "vraag en aanbod"
krijgen blijkbaar het bonded deel niet voorelkaar, dit moet je inderdaad speciaal aanvinken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xgamer.nl/z2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
En lukt het dan wel om de zyxel op pairbonding te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@fmrama

Ik zou ver weg blijven van de Zyxel SBG-3500N (de NB variant is voor ISDN wat volgens mij niet eens meer wordt aangeboden) als je zowel internet als TV afneemt van xs4all. Voor een zakelijke omgeving met alleen internet is het misschien wel geschikt. Ik kom wel uit op iets snelheid verlies ik haal in standard mode ongeveer 145mbit/sec en met de Fritzbox 157mbit/sec gemeten via speedtest.xs4all.nl

Met de laatste firmware die ze aanbieden werkt de bridge functionaliteit niet. Is dus prima als je geen eigen router gebruikt maar dan kan je mijns inziens net zo goede Fritzbox aanhouden.

Met de 1.0 firmware zoals @akatar heeft aangegeven werkt de bridge functionaliteit wel. Maar deze heeft een issue met (ik denk) vectoring. Ik haal (met bonded enabled) ongeveer 60mbit per lijn maar heb dan wel een functionerende bridge mode en dus TV. Een duivels dillemma bijna.

Zyxel support is absoluut verschrikkelijk. Antwoorden dagen achter elkaar niet. Sturen tickets door naar HQ in Taiwan die vervolgens met absurde antwoorden komen (en screenshots van totaal andere firmware) zonder je vraag gelezen te hebben.

Helaas zijn de 2 weken zichttermijn voorbij en zit ik dus vast aan de Zyxel.

Wat ik me nog wel af vraag en waar ik niet uit kom is dat als ik vlan 6 voor internet tag op de zyxel de bridge mode wel werkt. Echter krijg ik dan TV met geen mogelijkheid aan de praat.

Het vlan 6 taggen op de zyxel lijkt dus het vlan taggen op de router voor TV verder te blokkeren.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kasper1985 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:53:
Zyxel support is absoluut verschrikkelijk. Antwoorden dagen achter elkaar niet. Sturen tickets door naar HQ in Taiwan die vervolgens met absurde antwoorden komen (en screenshots van totaal andere firmware) zonder je vraag gelezen te hebben.
Daar was ik dus al bang voor... :/
Wat ik me nog wel af vraag en waar ik niet uit kom is dat als ik vlan 6 voor internet tag op de zyxel de bridge mode wel werkt. Echter krijg ik dan TV met geen mogelijkheid aan de praat.

Het vlan 6 taggen op de zyxel lijkt dus het vlan taggen op de router voor TV verder te blokkeren.
Dat lijkt me ook wel logisch : Je moet meerdere WAN interfaces bridgen PER VLAN anders werkt het gewoon niet!

Ik vind het daarom ook erg jammer dat de DrayTek 2862b niet compatible is met de huidige DSLAM's in Nederland, want die kan dat allemaal heel makkelijk aan net als mijn 2860 en mijn 2820 ook kon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
De Draytek heb ik ook in huis gehad en was inderdaad niet compatible met mijn DSLAM.

Maar het is niet zo dat dat voor alle DSLAMs het geval is. Getuige deze advertentie in Vraag en Aanbod zijn er dus blijkbaar ook DSLAMS waarbij de Draytek wel gewoon werkt:
V&A aangeboden: DrayTek Vigor 2862B

Ik kan wel 2 bridges opzetten maar ik kan er maar eentje daadwerkelijk bridgen naar het LAN. Ik kan niet handmatig opgeven welke WAN interface naar welke LAN moet worden gebridged in de zyxel. Compleet waardeloos dus.

Oplossing die support gaf was om dan een VLAN aan te maken voor internet en tv over default te laten lopen. Dit heb ik geprobeerd maar niet werkend gekregen. Al moet ik zeggen dat testen met die STB's niet heel fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
fmrama schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:45:
En lukt het dan wel om de zyxel op pairbonding te krijgen?
dan lukt het wel, wat betreft @Kasper1985 ik heb maar 38 Mbit per lijn, dus geen problemen die Kasper ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
nero355 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:18:
[...]

Valt best wel mee IMHO :

- pricewatch: ZyXEL SBG3500
- pricewatch: ZyXEL SBG3500-NB

Kan zo gauw niet vinden wat het verschil is, maar voor € 269 vind ik het best wel een koopje : Mijn DrayTek's waren in verhouding veel duurder :

- pricewatch: DrayTek Vigor 2820n Annex A
Ooit gekocht in de basis 2820 uitvoering zonder WiFi voor dat geld ongeveer!
- pricewatch: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog)
Ietsje minder voor betaald (€ 219 dacht ik) maar nog steeds een hoop geld voor een model zonder WiFi (niet erg, want losse accesspoints) of VDSL2 Bonding ;)

Maar goed... beiden hebben weer wel altijd 100% stabiel gewerkt dus IMHO elke cent waard!
Je kunt ook voor de pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F gaan. Die werkt zeker weten bonded en bridged. Is wel € 100,- duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
henk26 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:07:
[...]

Je kunt ook voor de pricewatch: ZyXEL SBG3600-N000-EU01V1F gaan. Die werkt zeker weten bonded en bridged. Is wel € 100,- duurder...
Hoe weet je dat? Heb je deze getest of bridge werkt? De 3500 variant zou dit ook moeten doen, maar helaas werkt dit alleen met de 1.0 firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

akatar schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:11:
Hoe weet je dat? Heb je deze getest of bridge werkt? De 3500 variant zou dit ook moeten doen, maar helaas werkt dit alleen met de 1.0 firmware.
Heeft hij hier al genoemd :
henk26 in "Het grote xDSL-topic"
&
henk26 in "Het grote xDSL-topic"

Ik dacht dat het om dezelfde Zyxel ging de hele tijd, maar dat is inderdaad "de werkende Zyxel" zeg maar en niet de 3500... oops :)

Pagina: 1 ... 52 ... 77 Laatste